Zelfde code base. Een aantal #ifdef ESP32 en #ifdef ESP8266 voor waar het verschilt in hardware maar in de basis blijft het dus hetzelfde qua functionaliteit.Beekforel schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:39:
Hoe gaat het nu eigenlijk verder met de softwareontwikkeling? Is er voor de ESP32 een aparte build nodig oid? Blijft het dezelfde codebase?
Ik wil mij nog steeds een keer verdiepen in de code om de dark mode te introduceren. Al een keer een poging gedaan maar die werd (terecht) afgekeurd.
Ik ben best een tijd fanatiek met de rules bezig geweest en dat gebeurde vooral 's avonds en dan vind ik dark mode wel fijn. En ik zie het als een mooie opstap naar wellicht meer bijdrage aan de code.SkullboyNL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:21:
Waarom wil je darkmode er in zetten? Als je eenmaal de instellingen hebt gedaan kom je toch eigenlijk nooit meer op de webpage van de Heishamon?
Tja als je veel met rules werkt kan ik het wel begrijpen. Maar er zijn ook plugins voor je browsers die witte delen donker maakt.Beekforel schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Ik ben best een tijd fanatiek met de rules bezig geweest en dat gebeurde vooral 's avonds en dan vind ik dark mode wel fijn. En ik zie het als een mooie opstap naar wellicht meer bijdrage aan de code.
gebruik de browser plugin stylus, dan kun je daar je eigen custom css in zetten, gebruik ik op diverse sites die geen dark mode hebben.Beekforel schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Ik ben best een tijd fanatiek met de rules bezig geweest en dat gebeurde vooral 's avonds en dan vind ik dark mode wel fijn. En ik zie het als een mooie opstap naar wellicht meer bijdrage aan de code.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Beetje tegengas op bovenstaande posts; ik vind het een puik initiatief. Ik heb geen zin om te pielen met custom css etc., maar als er een knopje is voor dark mode zal ik die zeker aanklikken.Beekforel schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Ik denk dat iedereen wel snapt dat dark mode vooral een prettige feature is en niet zo zeer noodzakelijk.
Ja ik snap je wel hoor. Sinds ik dark reader gebruik op Firefox merk ik wat voor verschrikking het is als ik het een keer niet heb (laptop van m'n vrouw oid). Geen custom css, gewoon wat slimme regeltjes waar ik na 5min instellen niet meer naar omkijk.Roeland schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:29:
[...]
Beetje tegengas op bovenstaande posts; ik vind het een puik initiatief. Ik heb geen zin om te pielen met custom css etc., maar als er een knopje is voor dark mode zal ik die zeker aanklikken.
Ik denk dat iedereen wel snapt dat dark mode vooral een prettige feature is en niet zo zeer noodzakelijk.
Dat daar gelaten, als de community het ontwikkeld en er een pull request komt kan het natuurlijk prima opgenomen worden dunkt mij
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Boven dat, ik wil zo min mogelijk (vreemde) plugins in mijn browser gebruiken en al helemaal een plugin die toegang heeft om de inhoud van de site die ik bezoek te veranderen.Roeland schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:29:
[...]
Beetje tegengas op bovenstaande posts; ik vind het een puik initiatief. Ik heb geen zin om te pielen met custom css etc., maar als er een knopje is voor dark mode zal ik die zeker aanklikken.
thehog schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:58:
Eerste 20 bestellingen inpakt en klaar om te verzenden (tot en met order #471530). De rest hoop ik vanmiddag te doen zodat ook die nog morgen in de bus kunnen liggen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/B9TXcEq7oJEIj9e9uZo1lAWt.png?f=user_large)

Top! Erg benieuwd. Toen Panasonic de webportal die de HA plug-in gebruikt achter 2FA gooide was het voor mij een mooie trigger om het spul lokaal te gaan draaien. De extra mogelijkheden van de HeishaMon zijn alleen maar mooi meegenomen natuurlijk. Las toevallig in dit topic dat je bezig was met een nieuwe versie, dus daar maar even op gewacht. Hopelijk geen kinderziektes
Binnenkort de Pana maar eens onder handen nemen, stookseizoen lijkt inmiddels toch wel voorbij. Wil hem ook nog op veren zetten en van extra isolatie voorzien. Beetje oppoetsen en dan kan die er weer tegenaan voor een nieuw stookseizoen
yes!thehog schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:58:
Eerste 20 bestellingen inpakt en klaar om te verzenden (tot en met order #471530).
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Inmiddels wel 2 vraagjes
Als test heb ik inmiddels even een 5v er aan gehangen en een ETH kabel.
Nu zie ik via de open wifi-spot dat de ethernet 'connected' is. In de configuratie pagina kan ik echter niets instellen en/of het IP adres zien.
Nu via de laatste dhcp lease het bekabelde IP adres gevonden en is goed benaderbaar.
Dus:
1) kan ik een static IP opgeven voor de ETH verbinding, of IP status inzien?
2) is het mogelijk om de open-wifi-spot volledig uit te zetten? Nu is het wel een mogelijk veligheids risico als je heisamon via de ETH port aansluit
Wellicht dat deze punten nog in de setup/status pagina verwerkt gaan worden, voor nu geen showstopper voor mij.
ps, Heb thuis helaas geen passende behuizing gevonden. Straks even mijn zoon aan het werk zetten met onshape en de 3d printer
[ Voor 8% gewijzigd door TheAlBundy op 17-05-2024 14:00 ]
https://www.amazon.nl/-/e...o2ov_dt_b_product_details
Hier ook net uit de brievenbus gevist, helemaal top!
:strip_exif()/f/image/zHexuAGfaa2Bd57FJo3TT4UU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga ‘t brievenbuspakketje waarin hij verzonden is als behuizing gebruiken, kan niet veel duurzamer/goedkoper denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 17-05-2024 14:54 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dus in een warme warmtepomp in de zomer kan dat best wel snel tegen 80-90c aan lopen.
Van die U3 is die dikke middelste pen is eigenlijk bedoeld voor koeling. Maar daar zit nu maar een klein stukje spoor aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1JIQABGbHLNRyq7tM5ogqeTn.jpg?f=user_large)
En dan nog lijkt het me niet heel wenselijk als het in normaal bedrijf al zo warm wordt
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als de dikke pin in het midden wat meer koper zou krijgen dan is dat alleen maar beter. Lees het als een tip van een electronics engineer
Voor wie dit wil doen (o.a. ik): C3 is net iets hoger dan U3. Plak je heat sink dus niet per ongeluk (gedeeltelijk) op C3.
Precies, op mijn foto niet goed te zien maar de heatsink zit inderdaad net naast C3.sjigo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:16:
[...]
Voor wie dit wil doen (o.a. ik): C3 is net iets hoger dan U3. Plak je heat sink dus niet per ongeluk (gedeeltelijk) op C3.
Ook een eerste crash gehad toen ik met alleen de wp een CZ-TAW1 en een OT thermostaat voedde, met een externe usb voeding blijft hij lopen maar voor het mooie zou die op de wp netspanning moeten komen.
Die crash zette alles op default dus ook geen wifi meer maar dankzij ethernet kon ik er nog bij.
Erg fijn dat hij met mqtt rapporteert, dan kan je de 'oude' versie eenvoudig vervangen en werkt NR alsof er niets is veranderd
De CZ-TAW1 is braaf online en logt zoals gebruikelijk, top want die werkt hier niet (meer) tegelijk (listen-only).
Het verbruik (losgekoppeld van de wp) is rond 3,8W en met de wp meet ik 2,8W (usb adapter), compleet met de CZ-TAW1 en een OT thermostaat.
Nog eens getest met de usb adapter los, dan zie ik de groene lan laser
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En de 2 relais uitgangen kan ik dan via heishmon schakelen?
-edit-
Ideaal! Lokale bediening terwijl Service Cloud ook weer is verbonden.
@thehog Heb je nog belang bij de oude retour (OT v1.3, ~4 maand gebruikt)?
Ik wil hem met alle plezier naar je opsturen.
Keep up the good work!
edit:
Standby vermogen van de WP is met ~4W gestegen door de CZ-TAW1
[ Voor 12% gewijzigd door cerebrum op 17-05-2024 19:30 ]
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Bij mij wordt hij (nog) niet voelbaar warm. Ik gebruik geen S0, OT en 1wire. Wordt deze dan wellicht niet gebruikt/belast?TheAlBundy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:00:
@thehog wellicht een klein layout puntje voor verbetering: de temperatuur van die 3V3 regelaar (U3) loopt redelijk op. Bij ~20 graden omgeving is die al bijna 60 graden.
Dus in een warme warmtepomp in de zomer kan dat best wel snel tegen 80-90c aan lopen.
Van die U3 is die dikke middelste pen is eigenlijk bedoeld voor koeling. Maar daar zit nu maar een klein stukje spoor aan.
[Afbeelding]
Het zal allemaal wel meevallen in de praktijk. Ja hij is warm, maar zal prima functioneren. Opmerking was meer bedoeld om bij een evt redesign dit even iets anders op de print te zetten.cerebrum schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:38:
[...]
Bij mij wordt hij (nog) niet voelbaar warm. Ik gebruik geen S0, OT en 1wire. Wordt deze dan wellicht niet gebruikt/belast?
De thermische foto was genomen zonder iets eraan, maar wel met de ETH module erop. Ik weet niet of deze op 5V of op 3v3 draait, indien de 2e dan zal die zeker voor meer belasting en dus warmte zorgen.
En ja, de s0_1 en s0_2 staan verkeerd op de print.
Ja extern 5v usb werkt prima.nike schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:04:
kan je met een usb-c kabel en adapter de nieuwe heishamon gewoon voeden? dan kan ik hem eerst testen voordat ik hem vervang voor de oude die in de warmtepomp zit.
En de 2 relais uitgangen kan ik dan via heishmon schakelen?
Relais schakelen moet ik nog documenteren en nog niet in rules mogelijk. Maar via MQTT: "heishamon_heatpump/set/relay/one = 1' (en relay/two)
Goed punt. Ga ik naar kijken.TheAlBundy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:00:
@thehog wellicht een klein layout puntje voor verbetering: de temperatuur van die 3V3 regelaar (U3) loopt redelijk op. Bij ~20 graden omgeving is die al bijna 60 graden.
Als hij goed werkt. Zou je hem willen delen? Heb wel interesse.Beekforel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:11:
Eerste versie van een doosje getekend en geprint, lijkt wel goed gelukt. Komende week even de WP open om de HM te installeren ter test en dan deel ik de bestanden.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Ik ga hier even naar kijken. 2) heeft voor mij meer voorrang dan 1)TheAlBundy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:57:
Dus:
1) kan ik een static IP opgeven voor de ETH verbinding, of IP status inzien?
2) is het mogelijk om de open-wifi-spot volledig uit te zetten? Nu is het wel een mogelijk veligheids risico als je heisamon via de ETH port aansluit
Wellicht dat deze punten nog in de setup/status pagina verwerkt gaan worden, voor nu geen showstopper voor mij.
Goed punt. Ik heb hiervoor een GitHub issue aangemaakt.TheAlBundy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:57:
[...]
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
:strip_exif()/f/image/F8odi7ULn8x5wAMCmyUxsGWU.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een onverwacht effect, vanaf 20u zie je dat de data ontbreekt en dat blijkt te komen door mijn tv box die multicast gebruikt op de switch waar alles samen op is aangesloten.
Vandaag de tv box op een andere switch gezet en dan is dit probleem weg.
De oude versie werkte met wifi en ik had de CZ-TAW1 niet actief waardoor ik dit niet kon vaststellen.
Ik verwacht geen oplossing, het is meer een gegeven dat de boel op deze manier verstoord kan worden.
Waarschijnlijk is dit probleem er niet als je wifi gebruikt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
De heishamom verslikt zich hier waarschijnlijk in. Ik zou toch op zoek gaan naar een switch met igmp snooping. Dat is de meest nette oplossing.
If it ain't broken, tweak it!
https://github.com/Egyras...Red/NodeRed-Domoticz.json
als downgrade naar een v2 dan werkt alles gewoon weer.
Correct, alleen had ik daar met andere apparatuur geen last van tot nuFatalError schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:05:
Dan kan jouw switch waarschijnlijk geen igmp snooping, met als gevolg dat het multicast verkeer op alle poorten uitgestuurd wordt.
De heishamom verslikt zich hier waarschijnlijk in. Ik zou toch op zoek gaan naar een switch met igmp snooping. Dat is de meest nette oplossing.
Ik heb een geschikte (managed) switch, daarmee kan ik zien welke poorten multicast verwerken en welke ip ranges dat zijn.
Een (SMA) omvormer werkt er trouwens ook mee en dat verkeer kan verstoord worden door tv boxjes.
Voor nu heb ik 2 mogelijkheden, de laatste vind ik het beste omdat ik nu ook richting andere switches het verkeer kan beperken aangezien de geschikte switch een knooppunt is voor diverse andere switches in huis.
[edit]
Ik had bij de oude versie de rules niet meer in gebruik omdat er informatie ontbrak.
Iets simpels als de buiten sensor van de wp weergeven op een OT thermostaat of een vlammetje aansturen werkte vaak niet, met name de temperatuur die dan 0C werd omdat hij op dat moment geen data had gezien.
De temperatuur gaat nu heel goed, ik denk dat de esp32 veel meer rekenkracht heeft en minder last van alle 'spam' die een OT thermostaat stuurt
Deze thermostaat wilde ik als alternatief voor de interne thermostaat van de Pana gebruiken omdat hij ontzettend nauwkeurig is en ik zelf kan bepalen welke hysterese handig is.
[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-05-2024 16:28 ]
Dit kan je beter laten doen door een echte firewall. De esp32 is wel snel maar ik zal hem niet belasten met firewall/toegangstaken.FatalError schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:23:
Bij deze een verzoek voor firewall functionaliteit in heishamon
Ik zie behalve de ntp geen dingen die hem met het internet verbinden.FatalError schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:23:
Bij deze een verzoek voor firewall functionaliteit in heishamon
In mijn router is internet toegang standaard geblokkeerd bij de dhcp clients en onderling verkeer binnen het netwerk kan je ook beperken.
vraagje, gerelateerd aan 't open-wifi-spot: als ik wifi en ethernet verbind, geeft hij dan voorkeur aan ethernet oid?
Nog een 2de vraag: in de vorige versies zag ik in de console window de local en global variable langskomen (die ik in mijn rules gebruik), die zie ik nu niet, alleen via serial logging. Is dit by design? Zou handig zijn om (mogelijk via settings) dit aan of uit te kunnen zetten.
[ Voor 41% gewijzigd door blb4 op 19-05-2024 01:41 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
:strip_exif()/f/image/pv2ebtTPX5UUFclafanmCBGO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door sjimmie op 19-05-2024 12:24 ]
Leuk idee. Maar check wel even of het met de rail en de inbouwhoogte van de meters past. Vaak is die meter 65 á 70 mm diep en mijn kast is 79 mm diep.Beekforel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:45:
@sjimmie even een stukje din rail op die gaten zetten en daar de pulsmeters op?
:strip_exif()/f/image/2PddhvWuMU9y9DIK4qg1jZ0G.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Update: Nog steeds erg blij met v5!! Hij heeft 3 dagen zonder reboot gedraaid met mijn vrij complexe rules set, iets dat hiervoor echt niet lukte. Ik gebruikte https://github.com/klaashoekstra94/heishamon_rules_minify om mijn rules set te minimaliseren, dat is nu niet meer nodig; heel fijn!blb4 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:10:
Update: Tot nu toe erg blij met versie V5, heb de boel lokaal gisteren overgezet en draaiend gekregen en vandaag ook de CZ-TAW1 werkend gekregen. inmiddels is hij 23 uur niet gereboot, dat had ik al een tijdje niet meer gehad![]()
vraagje, gerelateerd aan 't open-wifi-spot: als ik wifi en ethernet verbind, geeft hij dan voorkeur aan ethernet oid?
Nog een 2de vraag: in de vorige versies zag ik in de console window de local en global variable langskomen (die ik in mijn rules gebruik), die zie ik nu niet, alleen via serial logging. Is dit by design? Zou handig zijn om (mogelijk via settings) dit aan of uit te kunnen zetten.
Gaat de bediening van het relais via rules wel komen?thehog schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:15:
[...]
Ja extern 5v usb werkt prima.
Relais schakelen moet ik nog documenteren en nog niet in rules mogelijk. Maar via MQTT: "heishamon_heatpump/set/relay/one = 1' (en relay/two)
Ik wil het relais zo "veilig" mogelijk laten werken, dus lokaal met rules zonder afhankelijkheid van netwerk of andere externe bronnen.
Direct via rules, andere (door mij gewenste) optie is ook MQTT2rules, dus dat je via rules een MQTT bericht kan versturen maar ook ontvangen.sjimmie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Gaat de bediening van het relais via rules wel komen?
Ik wil het relais zo "veilig" mogelijk laten werken, dus lokaal met rules zonder afhankelijkheid van netwerk of andere externe bronnen.
Further information
Recent firmwares will be publish on the github page. If you ever need to recover due to a bad upgrade, you can use a normal TTL cable to connect using the 2x5pin header to the 5v,tx,rx and gnd. Then switch to firmware upload mode by pressing and keep holding the 'flash' button while pressing the 'reset' button. Then release the 'flash' button. From then (until next reset) the board is in flash recover mode. Use any esp8266 programmer to reflash the board with a working firmware. The 2x5 pin header can not be used for communcation to the heatpump. The tx and rx are only for programming. Other pins include a TTL serial debug receive line and future upgrades (like the opentherm HAT).
Klopt dit nog voor v5? deze heeft geen 'flash' button maar een 'boot' button & kan 't flashen hierbij via de USB-C port of toch nog steeds via een TTL cable?
Goed punt. Ga ik aanpassen. Werking is hetzelfde met boot of flash button maar programmeren kan over usb-c nu inderdaad. Sterker nog, ik bedenk me dat ik de header nog niet eens getest hebblb4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:41:
@thehog nog een opmerking over een deel van de documentatie / beschrijving op Tindie:
Further information
Recent firmwares will be publish on the github page. If you ever need to recover due to a bad upgrade, you can use a normal TTL cable to connect using the 2x5pin header to the 5v,tx,rx and gnd. Then switch to firmware upload mode by pressing and keep holding the 'flash' button while pressing the 'reset' button. Then release the 'flash' button. From then (until next reset) the board is in flash recover mode. Use any esp8266 programmer to reflash the board with a working firmware. The 2x5 pin header can not be used for communcation to the heatpump. The tx and rx are only for programming. Other pins include a TTL serial debug receive line and future upgrades (like the opentherm HAT).
Klopt dit nog voor v5? deze heeft geen 'flash' button maar een 'boot' button & kan 't flashen hierbij via de USB-C port of toch nog steeds via een TTL cable?

Ik probeer de relais aan te sturen, maar als ik jouw MQTT topic van enkele posts terug gebruik gebeurt er niks.
Als ik topic "panasonic_heat_pump/gpio/relay/one" met payload 1 of 0 gebruik, gaat de blauwe led van het relais wel branden, maar het relais schakelt niet. Zie ik iets over het hoofd?
Komt er ook nog een status / state topic van het relais via MQTT?
Hier draait bij mij overigens super. Al enkele dagen stabiel, maar daarvoor heb ik wel een externe USB voeding moeten gebruiken.
Hier ook, zeer tevreden over stabiliteit. Gebruik idd ook een externe USB voeding (vanaf een raspberry pi voor serial logging).cerebrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:52:
@thehog
Hier draait bij mij overigens super. Al enkele dagen stabiel, maar daarvoor heb ik wel een externe USB voeding moeten gebruiken.
Niet geprobeerd zonder, mijn voeding was al wat zwak (redelijke lengte naar WP) en nu er ook nog een CZ-TAW1 aan hangt leek me dit sowieso noodzakelijk.
Nog wel 1 ander puntje: heb al 2 x meegemaakt (na wat klooien waaronder nieuwe firmware flashen) dat er geen contact meer mogelijk was en de LED afwisselend rood/blauw knipperde. Boot of reset indrukken deed niets, spanning er af (dus usb voeding en stekker naar WP er af) was ‘t enige dat werkte. Beide keren waren alle settings verdwenen.
Dit probleem had ik ook een aantal keer voordat ik de externe voeding eraan had. Ogenschijnlijk zonder reden. MQTT settings waren weg, maar de vinkjes onderin de pagina stonden er nog wel (cztaw proxy port bijv.)blb4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:01:
[...]
Nog wel 1 ander puntje: heb al 2 x meegemaakt (na wat klooien waaronder nieuwe firmware flashen) dat er geen contact meer mogelijk was en de LED afwisselend rood/blauw knipperde. Boot of reset indrukken deed niets, spanning er af (dus usb voeding en stekker naar WP er af) was ‘t enige dat werkte. Beide keren waren alle settings verdwenen.
Ik heb een 5m kabel vanuit de WP naar de HM in de meterkast. Daar zit de TAW met zijn eigen kabel aangesloten.
Met mijn vorige Heishamon had ik deze kabels aan elkaar gesoldeerd om een splitter te maken. Dat leverde eigenlijk geen problemen op. Het geheel vraagt blijkbaar wat meer vermogen nu.
1
2
3
4
5
6
| Wifi signal: 22% Ethernet status: not installed Memory free: 68% Correct received data: 94% MQTT reconnects: 2 Uptime: 0 days 0 hours 5 minutes 44 seconds |
Moet/kan ik iets doen om de USR-ES1 W5500 te activeren?
Ok hier kijk ik even naar.blb4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:37:
O ja, toch wel nog iets ontdekt waardoor hij crashed: het invullen van een alias voor de 1-wire sensoren levert altijd een crash op. Hierna blijft 't wel weer werken.
edit: werkt prima bij mij. Wat vul je in qua alias? Misschien speciale chars of lange lengte?
[ Voor 13% gewijzigd door thehog op 22-05-2024 20:00 ]
Zou gelijk moeten werken, na een reboot. Heb je hem wel met de ethernetpoort naar beneden (richting de uitgang van de relays) geplaatst? En, gezien je link, de W5500 lite versie daar gekocht?RichieB schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:35:
Ik greep net naast de Heisamon v5 inclusief ethernet dus heb ik hem besteld zonder en een "USR-ES1 W5500 Ethernet Netwerkmodule" van Ali gehaald. Die is vandaag binnen gekomen en ik heb de boel geïnstalleerd. Heisamon zelf werkt prima via Wifi en de lampjes van de USR-ES1 W5500 en de switchpoort knipperen lustig. Maar Heisamon zegt:
code:
1 2 3 4 5 6 Wifi signal: 22% Ethernet status: not installed Memory free: 68% Correct received data: 94% MQTT reconnects: 2 Uptime: 0 days 0 hours 5 minutes 44 seconds
Moet/kan ik iets doen om de USR-ES1 W5500 te activeren?
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 22-05-2024 19:54 ]
Beiden correct. Omdat de ledjes knipperen en mijn switch aangeeft dat er een FE verbinding is ga ik er van uit dat de hardware/aansluiting etc verder in orde is. Maar Heisamon ziet en gebruikt hem dus niet.thehog schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:53:
[...]
Zou gelijk moeten werken, na een reboot. Heb je hem wel met de ethernetpoort naar beneden (richting de uitgang van de relays) geplaatst? En, gezien je link, de W5500 lite versie daar gekocht?
Dan weet ik het zo 123 niet. Status 'not installed' is op basis van een simpele call dat hij de module niet kan vinden (ETH.phyaddr() komt met een leeg resultaat).RichieB schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:59:
[...]
Beiden correct. Omdat de ledjes knipperen en mijn switch aangeeft dat er een FE verbinding is ga ik er van uit dat de hardware/aansluiting etc verder in orde is. Maar Heisamon ziet en gebruikt hem dus niet.
Je kan nog even met een USB-C kabel de logging checken. Tijdens boeten moet hij iets zeggen als 'setup ethernet module.' Je moet dan wel een tool hebben die direct bij verbinden een serial connectie open zet omdat je anders het stukje mist.
Je hoort de relay dus ook niet schakelen? En de tweede relay dan? Had je er al wat op aangesloten, zo ja kan je dan even testen met niks aan de relay?cerebrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:52:
@thehog
Ik probeer de relais aan te sturen, maar als ik jouw MQTT topic van enkele posts terug gebruik gebeurt er niks.
Als ik topic "panasonic_heat_pump/gpio/relay/one" met payload 1 of 0 gebruik, gaat de blauwe led van het relais wel branden, maar het relais schakelt niet. Zie ik iets over het hoofd?
Komt er ook nog een status / state topic van het relais via MQTT?
edit: Hmm ik merk nu ook bij mij dat de relays niet altijd even sterk schakelen. Een tikje geven en ze schakelen wel als de led blauw is.

edit2: Ok even een tegenvaller. Blijkbaar iets mis gegaan met de selectie van de componenten voor de final build waardoor de relay te zwak worden aangestuurd. Een snelle en werkende fix is de weerstanden R26 (voor relay1) en R24 (voor relay2) weg te halen. Met een beetje soldeer skills moet je dit wel kunnen. Aan beide kanten van de weerstand even opwarmen en ze komen zo los.
Ik ga dit sowieso doen voor de borden die ik nog moet versturen (die nu in de maak zijn en ik niet meer kan aanpassen). Maar voor de borden die jullie al hebben hoop ik op dat jullie dit zelf kunnen. Is dat teveel gevraagd?
[ Voor 36% gewijzigd door thehog op 22-05-2024 21:41 ]
Ik heb even gekeken of ik niet een of andere clone heb toegestuurd gekregen, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Misschien is het toch een hardware issue dan ergens.thehog schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Dan weet ik het zo 123 niet. Status 'not installed' is op basis van een simpele call dat hij de module niet kan vinden (ETH.phyaddr() komt met een leeg resultaat).
/f/image/Rhk3qPBKKagZlLhQoesULIDx.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoor ze inderdaad heel zachtjes tikken, maar het contact gaat niet om.thehog schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:25:
[...]
Je hoort de relay dus ook niet schakelen? En de tweede relay dan? Had je er al wat op aangesloten, zo ja kan je dan even testen met niks aan de relay?
edit: Hmm ik merk nu ook bij mij dat de relays niet altijd even sterk schakelen. Een tikje geven en ze schakelen wel als de led blauw is.En ik weet zeker dat dit werkte toen ik het getest had..... hardware bugje? Ik duik hier even in.
edit2: Ok even een tegenvaller. Blijkbaar iets mis gegaan met de selectie van de componenten voor de final build waardoor de relay te zwak worden aangestuurd. Een snelle en werkende fix is de weerstanden R26 (voor relay1) en R24 (voor relay2) weg te halen. Met een beetje soldeer skills moet je dit wel kunnen. Aan beide kanten van de weerstand even opwarmen en ze komen zo los.
Ik ga dit sowieso doen voor de borden die ik nog moet versturen (die nu in de maak zijn en ik niet meer kan aanpassen). Maar voor de borden die jullie al hebben hoop ik op dat jullie dit zelf kunnen. Is dat teveel gevraagd?
Ik heb de oude even weer aangesloten. De nieuwe neem ik morgen mee naar mijn werk. Daar hebben we een (eenvoudige) PCB ontwikkel afdeling met o.a. een desoldeerstation. Gaat vast en zeker lukken.
Ik kan er eventueel meteen een andere weerstand op (laten) zetten. Is dat aan te raden of zeker niet nodig?
Als je dat kan doen dan kan je ipv R24 en R26 te verwijderen, R25 en R27 vervangen door 4.7kOhms weerstandjes. Laat maar weten of dat lukt.cerebrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Ik hoor ze inderdaad heel zachtjes tikken, maar het contact gaat niet om.
Ik heb de oude even weer aangesloten. De nieuwe neem ik morgen mee naar mijn werk. Daar hebben we een (eenvoudige) PCB ontwikkel afdeling met o.a. een desoldeerstation. Gaat vast en zeker lukken.
Ik kan er eventueel meteen een andere weerstand op (laten) zetten. Is dat aan te raden of zeker niet nodig?
Technisch verhaal er achter. R25 en R27 zijn 10kOhms stroom begrensende weerstandjes zodat de output van de ESP32 niet volledig over de schakeltransistor gaat. En R24 en R26 zijn (ook 10kOhms) pull downs zodat de transistoringang netjes 0 blijft als de ESP32 niks op zijn uitgang zet.
Het probleem is dat R25 en R27 net te groot zijn waardoor de schakelstroom over de transistor te laag is en hierdoor niet ver genoeg opengaat om genoeg stroom door de relay te trekken en daardoor niet schakelt.
Door R24 en R26 te verwijderen lijkt het net over de grens te komen. Deze pull downs verbruiken namelijk een beetje van de stroom die daardoor niet door de transistor gaat. Door het verwijderen gaat er meer door de transistor en gaat hij ver genoeg open voor de relais. En het kan geen kwaad omdat heishamon al intern op pull down staat als de relay uit staat. Het zou alleen een probleem kunnen worden als er andere software zou draaien die de uitgang naar de relays niet gebruikt en dus laat zweven. Geen punt dus voor heishamon.
Maar de juiste oplossing is dus eigenlijk R25 en R27 vervangen door lagere, 4.7kOhms weerstandjes.
Alleen de vraag is nu waar zit het hem dan in. Had je de logs nog bekeken?RichieB schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:03:
[...]
Ik heb even gekeken of ik niet een of andere clone heb toegestuurd gekregen, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Misschien is het toch een hardware issue dan ergens.
[Afbeelding]
Zie je kans om de module op een andere arduino bord te testen met wat sample code?
Bijv. met deze voorbeelden: https://forum.arduino.cc/...ress-how-to-use/398894/15
Ik ben nog van de tijd van gewone weerstanden; wat zal handiger/beter gaan, deze SMD's laten zitten en er een 10k parallel overheen zetten of de SMD er afhalen en er dan een 4k7 voor in de plaats zetten?thehog schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:16:
[...]
Maar de juiste oplossing is dus eigenlijk R25 en R27 vervangen door lagere, 4.7kOhms weerstandjes.
Dat een aantrekkend relais dat veroorzaakt zou logisch zijn maar die horen niks te doen zonder sturing.
Een weerstandje parallel is te doen met een fijne punt, ik heb een hete lucht SMD station.
Komt ruwweg op hetzelfde neer. En wat handiger is kan je zelf inschatten :-)blb4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:03:
[...]
Ik ben nog van de tijd van gewone weerstanden; wat zal handiger/beter gaan, deze SMD's laten zitten en er een 10k parallel overheen zetten of de SMD er afhalen en er dan een 4k7 voor in de plaats zetten?
Ik dacht deze te gebruikenSpeedy-Andre schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:14:
Ik ben ook wel benieuwd naar de crash die hem tevens op default zet, het leek op de voeding die vanuit de wp kwam met 5m kabel die alles voedt (3x 1- wire, OT thermostaat, CZ-TAW1, ethernet), en met een usb adapter niet meer gehad.
Dat een aantrekkend relais dat veroorzaakt zou logisch zijn maar die horen niks te doen zonder sturing.
Een weerstandje parallel is te doen met een fijne punt, ik heb een hete lucht SMD station.
/f/image/UlBxFKq0iQQr2WZyTvPq5m29.png?f=fotoalbum_large)
Een dubbele reset kort achterelkaar zorgt voor de lege settings en dit knipperende led. Maar dat zou betekenen dat hij twee keer kortstondig een power failure gehad zou moeten hebben. Ik ga eens nadenken over een andere factoren rest procedure.Speedy-Andre schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:14:
Ik ben ook wel benieuwd naar de crash die hem tevens op default zet, het leek op de voeding die vanuit de wp kwam met 5m kabel die alles voedt (3x 1- wire, OT thermostaat, CZ-TAW1, ethernet), en met een usb adapter niet meer gehad.
Ik ga zien er een 10k overheen te zetten, als daarmee de SMD loskomt kan ik er 4k7 opzetten.thehog schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:19:
[...]
Komt ruwweg op hetzelfde neer. En wat handiger is kan je zelf inschatten :-)
Update: gelukt, over R25 en R27 een (1/4W) weerstand gesoldeerd en de relays schakelen prima middels de topics:
panasonic_heat_pump/gpio/relay/one
panasonic_heat_pump/gpio/relay/two
met waarde 1/0
[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 24-05-2024 00:15 . Reden: weerstanden solderen gelukt. ]
En ook ik heb om eerder genoemde reden een ali eth module gekocht.
De smd's eraf zal me nog wel lukken, maar om nieuwe erop te zetten is mijn hand tegenwoordig niet meer vast genoeg.
Op de eth module staat niet "lite" maar het is wel diezefde layout die ook wel "lite" genoemd wordt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006004990306.html
Er af halen kan dus met de R24 en R26 wat prima te doen is inderdaad. Als je vervangt gaat het om de andere twee, R25 en R27sjimmie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:50:
Ai, relais en eth waren precies de redenen dat ik de v5 graag wilde.
En ook ik heb om eerder genoemde reden een ali eth module gekocht.
De smd's eraf zal me nog wel lukken, maar om nieuwe erop te zetten is mijn hand tegenwoordig niet meer vast genoeg.
Op de eth module staat niet "lite" maar het is wel diezefde layout die ook wel "lite" genoemd wordt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006004990306.html
En mbt de eth module, daar blijken inderdaad wat verschillende versies van te bestaan, lite en zonder lite terwijl ze wel van de kleine formaat zijn en hetzelfde er uit zien. Ik zie ook even niet wat het verschil dan zou moeten zijn. Gaan we achter komen! Laat ons weten hoe het lukt met deze module.
[ Voor 18% gewijzigd door thehog op 23-05-2024 08:19 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| #include <SPI.h> #include <Ethernet2.h> byte mac[] = {0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED}; IPAddress ip(192, 168, 0, 22); EthernetServer server(80); void setup() { Serial.begin(9600); pinMode(9, OUTPUT); digitalWrite(9, LOW); delayMicroseconds(500); digitalWrite(9, HIGH); delayMicroseconds(1000); Ethernet.begin(mac, ip); server.begin(); Serial.print("Server is at "); Serial.println(Ethernet.localIP()); } void loop() { } |
Er zou dan een device met dat ingestelde ip adres pingbaar in het netwerk moeten komen?
Heb je wellicht ook een linkje naar hoe ik een esp32 op een breadboard correct aan de eth module knoop?
(scheelt mij zoeken en bepalen wat wel of niet klopt)
Je kan beter deze code gebruiken: https://github.com/espres...ETH_W5500_Arduino_SPI.inosjimmie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:14:
Als ik het goed begrijp uit het topic om de eth module te testen, zou dit genoeg moeten zijn:
C++:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 #include <SPI.h> #include <Ethernet2.h> byte mac[] = {0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED}; IPAddress ip(192, 168, 0, 22); EthernetServer server(80); void setup() { Serial.begin(9600); pinMode(9, OUTPUT); digitalWrite(9, LOW); delayMicroseconds(500); digitalWrite(9, HIGH); delayMicroseconds(1000); Ethernet.begin(mac, ip); server.begin(); Serial.print("Server is at "); Serial.println(Ethernet.localIP()); } void loop() { }
Er zou dan een device met dat ingestelde ip adres pingbaar in het netwerk moeten komen?
Heb je wellicht ook een linkje naar hoe ik een esp32 op een breadboard correct aan de eth module knoop?
(scheelt mij zoeken en bepalen wat wel of niet klopt)
Zit ook als example in Arduino IDE onder 'ethernet'.
Het is ethernet over SPI dus eerst wordt SPI aangezet en dan Ethernet.
In de example staan in de definitions wel welke pins je kan gebruiken. Heishamon v5 gebruikt andere pins als in de example dus je zou deze example ook op heishamon kunnen draaien (en dan later heishamon weer flashen) als je het aanpast naar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #define ETH_TYPE ETH_PHY_W5500 #define ETH_ADDR 1 #define ETH_CS 10 #define ETH_IRQ 15 #define ETH_RST 14 // SPI pins #define ETH_SPI_SCK 12 #define ETH_SPI_MISO 13 #define ETH_SPI_MOSI 11 |
[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 23-05-2024 11:03 ]
Ik zal de komende dagen de boel bij elkaar scharrelen en ergens in het weekend de code erop plakken.thehog schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:26:
[...]
Je kan beter deze code gebruiken: https://github.com/espres...ETH_W5500_Arduino_SPI.ino
Zit ook als example in Arduino IDE onder 'ethernet'.
Het is ethernet over SPI dus eerst wordt SPI aangezet en dan Ethernet.
In de example staan in de definitions wel welke pins je kan gebruiken. Heishamon v5 gebruikt exact zelfde pins als in de example dus je zou deze example ook op heishamon kunnen draaien (en dan later heishamon weer flashen).
Een losse esp32, broodplankje, kabeltjes en dus de eth module heb ik wel.
Alleen heb ik nu net ff geen werkende laptop waarop de arduino ide met een werkende serial port aan de esp32 geknoopt kan worden dus die praktische kant zal het lastigste worden.
Ik heb al even een debug versie voor je gemaakt (hier downloaden https://file.io/vYf39a5AAoYz) om alleen de module te starten op de heishamon (en dan later weer heishamon te flashen). Zie deze screenshot. De debug binary en als je klaar bent de heishamon binary flash je dan gewoon naar 0x0sjimmie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Ik zal de komende dagen de boel bij elkaar scharrelen en ergens in het weekend de code erop plakken.
Een losse esp32, broodplankje, kabeltjes en dus de eth module heb ik wel.
Alleen heb ik nu net ff geen werkende laptop waarop de arduino ide met een werkende serial port aan de esp32 geknoopt kan worden dus die praktische kant zal het lastigste worden.
Gewoon via de usb-c dus. En dan bij starten even op deze zelfde usb-c com poort de informatie even copy pasten. Ben benieuwd!
/f/image/TPnDbWu2G3JJ9D6bJNjXCRcm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 23-05-2024 11:27 ]
1. R24 en R26 eraf halen.
2. Mijn ali eth module erop en met https://file.io/vYf39a5AAoYz testen
3. De labeling van s0-1 en s0-2 omwisselen. (of wordt dat nog in de code aangepast?)
4. Is er al iets te doen met de instabiliteit/crashes die genoemd worden? Ik wil de CZ-TAW eraan koppelen, maar (nog) geen OT thermostaat. Is het een oplossing om via de usb-c permanent een voedingsadapter eraan te knopen?
Serial en netwerkkabel aan de eth module aangesloten en:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Starting debugging, version: 3.5 --- HEISHAMON --- starting... Starting littlefs... Started littlefs... Checking littlefs for first boot... Heishamon boot file exists, normal boot... Check for double reset... Send current wifi info to serial... Thu Jan 1 00:01:24 1970 (85022): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 1 minute 25 seconds ## Free memory: 73% ## Free PSRAM: 2075540 bytes ## Free heap: 258980 bytes ## Wifi: -1% (RSSI: 0) ## Ethernet: connected (192.168.0.163) ## Mqtt reconnects: 0 ## Correct data: 0.00% Rules active: 0 |
Ik kan nu via CN2 de warmtevraag gaan schakelen met de Heishamon, in plaats van via een losse Shelly.
Scheelt weer een losse module.
Ook ik heb deze speciaal gekocht voor de Ethernet en de 2 relais.
Ik ga het ook proberen om ze te verwijderen en te vervangen voor normale 4k7?, ik heb alleen een gas soldeer bout.
De beste manier is gewoon even tegenaan, en met een platte schroevendraaier beetje wrikken?
-edit-
Zojuist gedaan:thehog schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:22:
[...]
Alleen de vraag is nu waar zit het hem dan in. Had je de logs nog bekeken?
1
2
3
4
5
| Setup ethernet module... E (678) w5500.mac: W5500 version mismatched, expected 0x04, got 0x00 E (678) w5500.mac: emac_w5500_init(795): vefiry chip ID failed E (679) esp_eth: esp_eth_driver_install(228): init mac failed Could not start ethernet. No ethernet module installed? |
Dit lijkt een bekend issue te zijn waarbij sommige W5500 modules meer tijd nodig hebben om op te starten. Welke versie van esp-idf gebruik je nu? Want dit schijnt te zijn opgelost in v5.1.1. Huidige release is v5.2.1 (of v5.1.4).
Nee, helaas.. heb nu even niets liggen om dit mee te testen.Zie je kans om de module op een andere arduino bord te testen met wat sample code?
Bijv. met deze voorbeelden: https://forum.arduino.cc/...ress-how-to-use/398894/15
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 23-05-2024 20:28 ]
0603 en dus een 4.7kOhmSimply_jeroen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:59:
Welk formaat smd weerstanden moeten er op?
Ik vraag me af of dat het wel is want volgens mij is arduino esp32 nog gebasseerd op IDF 4 en niet 5 en aar zou die bug niet in zitten.RichieB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Zojuist gedaan:
code:
1 2 3 4 5 Setup ethernet module... E (678) w5500.mac: W5500 version mismatched, expected 0x04, got 0x00 E (678) w5500.mac: emac_w5500_init(795): vefiry chip ID failed E (679) esp_eth: esp_eth_driver_install(228): init mac failed Could not start ethernet. No ethernet module installed?
Dit lijkt een bekend issue te zijn waarbij sommige W5500 modules meer tijd nodig hebben om op te starten. Welke versie van esp-idf gebruik je nu? Want dit schijnt te zijn opgelost in v5.1.1. Huidige release is v5.2.1 (of v5.1.4).
Maar kan je de test code eens draaien? zie thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Dat ligt er een beetje aan welke versie van arduino esp32 je draait. De master zit nu op IDF release/v5.1 01b912a9e5 en al op IDF v5.1 sinds oktober 2023. En we draaien inderdaad IDF v5.1.x want de error melding "W5500 version mismatched" die ik krijg is geïntroduceerd inclusief de fix (probeer 10x in 100ms) in IDF v5.1.1. Dus helaas is dat dus niet de oplossing.thehog schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:17:
[...]
Ik vraag me af of dat het wel is want volgens mij is arduino esp32 nog gebasseerd op IDF 4 en niet 5 en aar zou die bug niet in zitten.
Dat kan ik misschien vanavond wel doen.Maar kan je de test code eens draaien? zie thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Je hebt gelijk. Ik gebruik v3.0.0 alpha en dus v5.1 IDF.RichieB schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:38:
[...]
Dat ligt er een beetje aan welke versie van arduino esp32 je draait. De master zit nu op IDF release/v5.1 01b912a9e5 en al op IDF v5.1 sinds oktober 2023. En we draaien inderdaad IDF v5.1.x want de error melding "W5500 version mismatched" die ik krijg is geïntroduceerd inclusief de fix (probeer 10x in 100ms) in IDF v5.1.1. Dus helaas is dat dus niet de oplossing.
Kan eventueel zelf wel een sleep toevoegen in die debug binary om te testen of het dan wel werkt. Maar eerst deze maar eens zoals die nu is.
Ik had even jouw resultaat afgewacht.blb4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:22:
[...]
Ik ga zien er een 10k overheen te zetten, als daarmee de SMD loskomt kan ik er 4k7 opzetten.
Update: gelukt, over R25 en R27 een (1/4W) weerstand gesoldeerd en de relays schakelen prima middels de topics:
panasonic_heat_pump/gpio/relay/one
panasonic_heat_pump/gpio/relay/two
met waarde 1/0
Nu ga ik dus ook maar proberen er 2 "gewone" 10k weerstanden overheen zetten.
Of kan ik wellicht voor de zekerheid een nog iets lagere waarde, bv 6k8, overheen zetten?
Iemand foto van het resultaat. Geen ervaring hier met SMD solderen. Nog van de oude stempel.sjimmie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:57:
[...]
Ik had even jouw resultaat afgewacht.
Nu ga ik dus ook maar proberen er 2 "gewone" 10k weerstanden overheen zetten.
Of kan ik wellicht voor de zekerheid een nog iets lagere waarde, bv 6k8, overheen zetten?
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Zo zit ‘t nu bij mij. @sjimmie, mijn voorraad 10k en 8k2 bleken leeg, ik wilde er dus 6k8 overheen zetten maar heb -hinkend op 2 gedachten - de fout gemaakt er 4k7 overheen te zetten ipv R25 & R27 te vervangen….. Affijn, zo werkt ‘t ook.Hieke schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Iemand foto van het resultaat. Geen ervaring hier met SMD solderen. Nog van de oude stempel.
:strip_exif()/f/image/Mb475gGR6kc8EN3QF1lkzNFa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 24-05-2024 19:04 . Reden: Dus geen 6k8 maar 4k7 er overheen gezet…. Foutje. ]
Als je er 6k8 overheen zet wordt de equivalente weerstand 4k in plaats van 5k (10k erbij) of 4k7 (vervangen). Het zal de transistor nog iets verder open zetten (als deze met 5k bij 3.3v niet al in saturatie gaat, mijn theorie is wat roestig en ik weet niet welke transistor er gebruikt wordtsjimmie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:57:
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
(geel-paars-rood = 4700)blb4 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:59:
[...]
Zo zit ‘t nu bij mij. @sjimmie, mijn voorraad 10k en 8k2 bleken leeg, ik heb er dus 6k8 overheen gezet.
[Afbeelding]
Oeps foutje…. 4k7 dus, ik was kort van gedachten veranderd om ze dus maar te vervangen ipv er weerstanden parallel aan te monteren maar dus foutief uitgevoerd….
Maar goed, weerstand is nu dan ~ 3k en daarmee wordt de stroom nooit hoger dan 1mA dus dit zal m.i. ook geen problemen geven.