Top. Ik wacht nog even tot mijn heishamon met deze versie er ook een paar dagen op draait (nu net 2 dagen en 3 uur). En dan kan hij meeCurlyMo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:14:
@thehog PR 112 is wat mij betreft klaar om gemerged te worden. @blb4 en @Roeland hebben hem beide succesvol draaiende.
Mooi op tijd voor mijn Panasonic K die over 2 weken geleverd wordt
If it ain't broken, tweak it!
Heeft iemand een echt mooi voorbeeld van wat je met Heishamon+OT kan ten opzichte van Heishamon met een gewone thermostaat?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Een 'gewone' thermostaat die los van de panasonic zit bedoel je? Punt is dat je die moet uitlezen op 1 of andere manier en dan is OT wel zo fijn als de thermostaat ook OT heeft. Anders aan/uit en dat detecteren met een input ergens. Als heisha toch OT heeft dan heb je gelijk alle informatie daar.sjimmie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:
Heeft iemand een echt mooi voorbeeld van wat je met Heishamon+OT kan ten opzichte van Heishamon met een gewone thermostaat?
Of een externe thermostaat op de warmtepomp aansluiting? Dat werkt opzich wel maar afhankelijk van je woning of dat voldoende je huis verwarmt. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij de panasonic dan te veel pendelt of het huis niet warm wordt.
Voordeel van thermostaat data in je automation (via aan/uit dus of via OT) is dat je op basis van die informatie de warmtevraag van de panasonic kan bijsturen. Als bijv. de gemeten woonkamer temperatuur de gevraagde temperatuur benaderd kan je de warmtepomp langzamer laten draaien (door bijv. de watersetpoint te verlagen).
En via OT kan je natuurlijk wat extra getallen alvast tonen op de thermostaat. Soms handig (zoals buiten temp etc).
Ik hoop dat ik over een paar maanden zover ben. Mijn verwachting is dat je iets charmanter kan aansturen:sjimmie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:
Met vvw (langzaam afgiftesysteem) denk ik dat er niet veel winst te behalen valt, je wil lange runs (WAR gestuurd) en je gebruikt de thermostaat alleen als een soort noodrem; WP uit als 't te warm wordt. Dat zijn dan hopelijk maar een paar schakelmomenten per dag en de compressor is niet net gestart oid.
Met radiatoren (snel reagerend afgiftesysteem) en een warmtevraag die kleiner is dan 't minimale vermogen van de WP krijg je toch de nodige schakelingen per dag. Mijn - korte - ervaring met een aan/uit thermostaat is dat dan de thermostaat b.v. net uitschakelt als de compressor gestopt is. Met Opentherm aansturing kan in dat geval (chEnable bit gaat off en/of chSetpoint gaat naar lage waarde) b.v. een vertraging worden ingebouwd waarbij de WP niet uitschakelt als de compressor korter dan tijd x draait.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Euhm, ik heb een DHZ thermostaat die prima het huis warm houdt (stapgrootte en hysteresis 0.1K). Ik vraag dit dus vooral om te zoeken wat de toegevoegde waarde is, niet het 1:1 vervangen van een thermostaat.thehog schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
Een 'gewone' thermostaat die los van de panasonic zit bedoel je? Punt is dat je die moet uitlezen op 1 of andere manier en dan is OT wel zo fijn als de thermostaat ook OT heeft. Anders aan/uit en dat detecteren met een input ergens. Als heisha toch OT heeft dan heb je gelijk alle informatie daar.
Of een externe thermostaat op de warmtepomp aansluiting? Dat werkt opzich wel maar afhankelijk van je woning of dat voldoende je huis verwarmt. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij de panasonic dan te veel pendelt of het huis niet warm wordt.
Voordeel van thermostaat data in je automation (via aan/uit dus of via OT) is dat je op basis van die informatie de warmtevraag van de panasonic kan bijsturen. Als bijv. de gemeten woonkamer temperatuur de gevraagde temperatuur benaderd kan je de warmtepomp langzamer laten draaien (door bijv. de watersetpoint te verlagen).
En via OT kan je natuurlijk wat extra getallen alvast tonen op de thermostaat. Soms handig (zoals buiten temp etc).
Wat ik bedoel is dat een gewone thermostaat in de basis hetzelfde kan als een OT thermostaat, dus waarom zou een OT met heisha beter zijn dan gewoon "los" van elkaar?
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 12-10-2023 17:19 ]
Wat is een DHZ thermostaat? Doe Het Zelf?sjimmie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:18:
[...]
Euhm, ik heb een DHZ thermostaat die prima het huis warm houdt (stapgrootte en hysteresis 0.1K). Ik vraag dit dus vooral om te zoeken wat de toegevoegde waarde is, niet het 1:1 vervangen van een thermostaat.
Wat ik bedoel is dat een gewone thermostaat in de basis hetzelfde kan als een OT thermostaat, dus waarom zou een OT met heisha beter zijn dan gewoon "los" van elkaar?
Wat bedoel je met "los" van elkaar? Je mag het gebruiken zoals je wilt...? Waarom het beter zou zijn is me ook een raadsel en ik meen dat ook niet gelezen te hebben ergens, er zijn 100 en 1 oplossingen die vast allemaal werken en iedereen doet het weer anders.
Wat ik er mee doe is mijn OT thermostaat inlezen in HomeAssistant en vervolgens met die waarden de WP zo zuinig mogelijk aansturen. Daarnaast kan je met heishamon bijvoorbeeld ook op de thermostaat weergeven of hij draait (flameState), of hij DHW aan met maken is en wat de buitentemperatuur is. Wat extraatjes dus die het leven vergemakkelijken, maar daar moet je wel wat voor doen vanzelf.
Als je een andere oplossing hebt die goed werkt dan is dat ook prima
Dan is er geen verschil inderdaad en is DHZ wellicht nog beter omdat je dan helemaal in controle bent en niet afhankelijk bent van wat opentherm aan communicatie wel of niet ondersteund.sjimmie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:18:
[...]
Euhm, ik heb een DHZ thermostaat die prima het huis warm houdt (stapgrootte en hysteresis 0.1K). Ik vraag dit dus vooral om te zoeken wat de toegevoegde waarde is, niet het 1:1 vervangen van een thermostaat.
Het grote voordeel is dus gewoon om de kunnen communiceren met een thermostaat en op basis daarvan te sturen.
Ik heb de thermostaat voornamelijk voor de WAF, zolang daar maar 21 op staat is zij tevreden. 
De statistiek in HA vind ik dan leuk meegenomen en heb wat automations gemaakt ter veiligheid (dus bij overschoot of juist kou) maar die zijn eigenlijk niet nodig omdat de Pana mooi stabiel draait.
De statistiek in HA vind ik dan leuk meegenomen en heb wat automations gemaakt ter veiligheid (dus bij overschoot of juist kou) maar die zijn eigenlijk niet nodig omdat de Pana mooi stabiel draait.
Stukje geschiedenis. Het idee is ooit begonnen toen ik een oplossing zocht voor het koel én warmte signaal over 2 aders. Dat is namelijk wat ik hier heb liggen qua infra. Toen is OT als protocol om de hoek komen zetten door een tip van @thehog. Ik heb toen de ESP8266 OpenTherm shield gekocht om het idee te testen. @thehog zag toen hoe simpel eigenlijk de electronica erachter in elkaar zit, dus heeft hij het geport naar de HeishaMon. Ik gebruik overigens nog steeds die shield om mijn OT signalen af te tappen.sjimmie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:
Daarna kwamen alle andere ideeën met de HeishaMon + OT op. Zoals inderdaad de buitentemperatuur op je thermostaat tonen of het vlammetje synchroniseren met je WP. Daarna is de beer natuurlijk los. Want alle info van je thermostaat in je HeishaMon beschikbaar hebben creëert een grote hoeveelheid aan mogelijkheden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
WP gewoon uit en een foto van een thermostaat op 21 graden aan de muur, @Beekforel gaat een heel voordelig stookseizoen tegemoetBeekforel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:53:
Ik heb de thermostaat voornamelijk voor de WAF, zolang daar maar 21 op staat is zij tevreden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet als kritiek bedoeld want ik ben gek op combineren van technieken om iets leuks voor elkaar te krijgen. Alleen zit ik dus bij Heisha+OT echt te denken wat dat nou interessant genoeg zou maken. Ik heb nu inderdaad een doe-het-zelf thermostaat die daarnaast ook allerlei andere metingen doet en die ik zelf via HA bedien enzo. Echter heeft dat ding een hele lage WAF, al is het alleen al omdat de huidige versie nieteens de knoppen heeft om hem wat hoger/lager te zetten (zou dus een 2.0 moeten komen).
Doordat deze een stapgrootte en hysteresis van 0.1 samen met een instelbare schakelvertraging (en timer via HA) heeft en we daarmee verwend zijn, vind ik het moeilijk om een reguliere thermostaat te vinden die wel een hogere WAF heeft en een vergelijkbaar comfort geeft.
Ik ben dus vooral beniewd naar wat voor bijzondere dingen OT zou toevoegen, maar ik merk dat dat niet meer zal zijn dan wat ik nu heb met Heisha en een "losse" thermostaat op de WP aangesloten.
Wat me vooral tegenhoudt is dat "gewone" (OT of niet) thermostaten een relatief grote stapgrootte en/of hysteresis hebben. En dat zal OT niet oplossen.
Doordat deze een stapgrootte en hysteresis van 0.1 samen met een instelbare schakelvertraging (en timer via HA) heeft en we daarmee verwend zijn, vind ik het moeilijk om een reguliere thermostaat te vinden die wel een hogere WAF heeft en een vergelijkbaar comfort geeft.
Ik ben dus vooral beniewd naar wat voor bijzondere dingen OT zou toevoegen, maar ik merk dat dat niet meer zal zijn dan wat ik nu heb met Heisha en een "losse" thermostaat op de WP aangesloten.
Wat me vooral tegenhoudt is dat "gewone" (OT of niet) thermostaten een relatief grote stapgrootte en/of hysteresis hebben. En dat zal OT niet oplossen.
Dat zijn wel een paar nice-to-haves. (2 draden, info van WP op thermstaat)CurlyMo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:09:
[...]
Stukje geschiedenis. Het idee is ooit begonnen toen ik een oplossing zocht voor het koel én warmte signaal over 2 aders. Dat is namelijk wat ik hier heb liggen qua infra. Toen is OT als protocol om de hoek komen zetten door een tip van @thehog. Ik heb toen de ESP8266 OpenTherm shield gekocht om het idee te testen. @thehog zag toen hoe simpel eigenlijk de electronica erachter in elkaar zit, dus heeft hij het geport naar de HeishaMon. Ik gebruik overigens nog steeds die shield om mijn OT signalen af te tappen.
Daarna kwamen alle andere ideeën met de HeishaMon + OT op. Zoals inderdaad de buitentemperatuur op je thermostaat tonen of het vlammetje synchroniseren met je WP. Daarna is de beer natuurlijk los. Want alle info van je thermostaat in je HeishaMon beschikbaar hebben creëert een grote hoeveelheid aan mogelijkheden.
De WAF is vanzelf een van de meest belangrijke eigenschappen in een systeem, uitdrukkingen zat hieromtrent om dat te onderschrijvensjimmie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:07:
Mijn thermostaat meet de temperatuur ook met stappen van ±0.1K of zelfs kleiner meen ik, accurater in ieder geval dan ik nodig acht. Op het scherm wordt het echter in stappen van 0.5K weergegeven. Instellen van de temperatuur gaat wel in stappen van 0.5K, maar dat lijkt me geen probleem? En anders kan je in HA altijd zelf wat maken om het setpoint accurater in te stellen (gaat dan wel buiten de thermostaat om). Timers e.d. (WP besturing etc.) kan je afhandelen in HA compleet naar wens.
2de hands kost een OT thermostaat niet de wereld (paar tientjes), zijn de kosten niet om er mee te kunnen spelen en uit te vogelen of het functioneert zoals gewenst.
@sjimmie ik vraag me ook oprecht af wat er uit een dubbelblind test zou komen als je de hysteresis niet weet. Sinds ik gestopt ben met het op detail te volgen is mijn comfort een heel stuk hoger geworden.
Wie wil er testen:
https://github.com/IgorYb...on.ino.d1-v3.2-beta-3.bin
MD5 checksum voor veilig updaten van je heishamon: 03c6926ea7c2d09d390618c43d2f2663
Als deze goed wordt gevonden wordt dit de nieuwe v3.2
Wat zit er in?
- Opentherm (eindelijk!, natuurlijk alleen voor de bordjes met opentherm er bij op)
- Opentherm rules koppeling (thanks @CurlyMo
- Nieuwe data block decode voor L en K series
- Nieuwe heatpump type nummers
En een paar kleine fixjes her en der
EDIT: de heat/dhw/cool energy topics zijn gerenamed naar Power ipv Energy (want Watt ipv kWh). Dus dit wel even aanpassen in je home automation als je deze topics gebruikt
MD5 checksum voor veilig updaten van je heishamon: 03c6926ea7c2d09d390618c43d2f2663
Wat zit er in?
- Opentherm (eindelijk!, natuurlijk alleen voor de bordjes met opentherm er bij op)
EDIT: de heat/dhw/cool energy topics zijn gerenamed naar Power ipv Energy (want Watt ipv kWh). Dus dit wel even aanpassen in je home automation als je deze topics gebruikt
[ Voor 20% gewijzigd door thehog op 15-10-2023 18:16 ]
Als de warmtepomp klaar is met zijn DHW run zal ik hem gaan testen.
De laatste versie van @CurlyMo draait nu 5 dagen en 23 uur stabiel (sinds die versie op de heishamon is gezet!)
Nog paar eigenaardigheden in de huidige versie:
- Spikes op OT, sporadisch (1 tot 3x per dag)
- S0 kWh meter lijkt af en toe pulsen te missen, dit is redelijk frequent (grofweg elke minuut, wisselt) waardoor vermogen niet klopt (heb dit niet afgezet tegen de stand op de kWh meter zelf gezien ik daar slecht bij kan)
Update: firmware is geupdated.
De laatste versie van @CurlyMo draait nu 5 dagen en 23 uur stabiel (sinds die versie op de heishamon is gezet!)
Nog paar eigenaardigheden in de huidige versie:
- Spikes op OT, sporadisch (1 tot 3x per dag)
- S0 kWh meter lijkt af en toe pulsen te missen, dit is redelijk frequent (grofweg elke minuut, wisselt) waardoor vermogen niet klopt (heb dit niet afgezet tegen de stand op de kWh meter zelf gezien ik daar slecht bij kan)
Update: firmware is geupdated.
[ Voor 16% gewijzigd door Roeland op 15-10-2023 12:05 ]
@thehog ik denk dat je gelijk hebt, de verbindingen is (was) niet goed genoeg... Het lijkt nu stabiel.Beekforel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:41:
[...]
Ik heb de Heishamon in de WP hangen aan de standaard Panasonic kabel.
De kabel naar de thermostaat is ook UTP maar wel in twee stukken. Het stuk naar de WP wordt gedeeld met de S0 meters. Heb nog wel een aderpaar over dus dacht de thermostaat straks met twee paren aan te sluiten om te kijken of dat effect heeft.
Dank @thehog , @CurlyMo, erg tof!! Hij draait inmiddels bij mij.thehog schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:33:
Wie wil er testen:
Wat zit er in?
Ja dat moet haast wel. De parity check is natuurlijk ook maar goed genoeg tot een beetje errors. Maar als de error zo erg is dat de parity weer klopt dan heb je foute values.Beekforel schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
@thehog ik denk dat je gelijk hebt, de verbindingen is (was) niet goed genoeg... Het lijkt nu stabiel.
Maw, als je best vaak de melding krijgt in de console log dat de opentherm data invalid is dan is dat een teken voor een een slechte koppeling tussen heishamon en de thermostaat en dan is de kans op foute waardes ook groter.
Dubbelblind is natuurlijk nogal overkill he. Ons huis en ons comfort is geen exacte wetenschap. Ja er zal vast een deel placebo in zitten maar tests met andere “gewone” thermostaten leverden gewoon “minder” comfort op. En dan: waarom zou ik dán overstappen, de huidige eigen thermostaat geeft het comfort wat we fijn vinden dus ik zie niet in waarom we dat zouden moeten inleveren. Als een OT datzelfde óók kan dan heeft OT meerwaarde, anders wordt OT een soort compromis en dat zou zonde zijn.CurlyMo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:27:
@sjimmie ik vraag me ook oprecht af wat er uit een dubbelblind test zou komen als je de hysteresis niet weet. Sinds ik gestopt ben met het op detail te volgen is mijn comfort een heel stuk hoger geworden.
Vooropgesteld dat iedereen het voor zichzelf moet weten is het weten van de exacte temperatuur in huis op tiende graden precies nu juist datgene wat voor die placebo zorgt.sjimmie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
Ja er zal vast een deel placebo in zitten maar tests met andere “gewone” thermostaten leverden gewoon “minder” comfort op.
@thehog Zie ik het nu goed dat je een extra variabele type heb toegevoegd met als prefix een ^?
It's mentioned in the documentation (RTFM)CurlyMo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:56:
@thehog Zie ik het nu goed dat je een extra variabele type heb toegevoegd met als prefix een ^?
Het doel was niet de alleen de vraag maar het was ook bedoeld als start van een gesprek
Ik vind het niet zo logisch om deze te splitsen. En de ^ wordt ook gebruikt als machtsverheffen symbool.
Ondanks dat ik geen K of L versie heb (maar naar de toekomst toe mogelijk wel) ben ik het hier mee eens.CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:11:
[..]
Ik vind het niet zo logisch om deze te splitsen. En de ^ wordt ook gebruikt als machtsverheffen symbool.
Is het niet mogelijk om de @ waarden te overschrijven met de ^ waarden zodat er naar de gebruiker toe alleen @ waarden zijn die "kloppen"? Dat bepaalde parameters voor de oudere warmtepompen niet beschikbaar zijn lijkt me geen probleem en is prima te documenteren.Heatpump extra parameters These are the extra XTOP parameters for the newer heatpump models K and L which has some new values in a seperate information data block. Some are also visible on the normal TOP but only the XTOP versions of these values are the correct value, for example the Heat_Power_Consumption. So to use the Heat_Power_Consumption value in a rule, use @Heat_Power_Consumption for a H and J series heatpump and ^Heat_Power_Consumption for the K and L series heatpump.
Precies dat. Waarbij je nog kan zeggen dat de rules functionaliteit alleen beschikbaar komt als de warmtepomp is herkend.Roeland schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Is het niet mogelijk om de @ waarden te overschrijven met de ^ waarden zodat er naar de gebruiker toe alleen @ waarden zijn die "kloppen"? Dat bepaalde parameters voor de oudere warmtepompen niet beschikbaar zijn lijkt me geen probleem en is prima te documenteren.
Ik heb een aantal DS18b20 sensoren besteld. Echter heb ik van electronica nog geen kaas gegeten. Schijnbaar werken de sensoren met het 1wire protocol waardoor ik de kabels van verschillende sensoren kan samenbinden. Wat is de makkelijkste manier om de kabels samen te binden? Gewoon de draadjes samen twisten? Of zijn daar kleine adaptertjes voor?
Aan elkaar solderen, krimpkous en uiteindelijk 1 draad naar de HeishaMon is een oplossing.ErikKo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:51:
Ik heb een aantal DS18b20 sensoren besteld. Echter heb ik van electronica nog geen kaas gegeten. Schijnbaar werken de sensoren met het 1wire protocol waardoor ik de kabels van verschillende sensoren kan samenbinden. Wat is de makkelijkste manier om de kabels samen te binden? Gewoon de draadjes samen twisten? Of zijn daar kleine adaptertjes voor?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Nee dat is niet wenselijk. Die discussie is wel gevoerd maar ook dan gaat heishamon 'beslissen' voor je ipv doodsimpel de data doorsturen (wat een design beslissing is). Er in in de nieuwe modellen nieuwe data beschikbaar (wat we nu de XTOPs noemen). Voorlopig alleen die power value's gevonden en dan denk je, schrijf gewoon de oude waardes over. Maar er is nog meer en die krijgen dan wel nieuwe waarden. En gezien hoe de data collectie werkt in heishamon is het wel nodig om het dan op deze manier te doen.Roeland schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Ondanks dat ik geen K of L versie heb (maar naar de toekomst toe mogelijk wel) ben ik het hier mee eens.
[...]
Is het niet mogelijk om de @ waarden te overschrijven met de ^ waarden zodat er naar de gebruiker toe alleen @ waarden zijn die "kloppen"? Dat bepaalde parameters voor de oudere warmtepompen niet beschikbaar zijn lijkt me geen probleem en is prima te documenteren.
En ja @CurlyMo betekend dat ik een nieuwe prefix nodig had. Vanwege andere redenen kon ik niet langer wachten met release van deze versie. Is een andere prefix verstandiger?
Dat is in feite ook zo. Als er geen XTOP data is (bij opstarten 1 keer gechecked) draait hij ook niet later en komt ie ook nooit in deze rules run definitie.CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
Precies dat. Waarbij je nog kan zeggen dat de rules functionaliteit alleen beschikbaar komt als de warmtepomp is herkend.
Heb je een link naar die discussie? Hier dus: https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/370thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
Nee dat is niet wenselijk. Die discussie is wel gevoerd maar ook dan gaat heishamon 'beslissen' voor je ipv doodsimpel de data doorsturen (wat een design beslissing is). Er in in de nieuwe modellen nieuwe data beschikbaar (wat we nu de XTOPs noemen). Voorlopig alleen die power value's gevonden en dan denk je, schrijf gewoon de oude waardes over. Maar er is nog meer en die krijgen dan wel nieuwe waarden. En gezien hoe de data collectie werkt in heishamon is het wel nodig om het dan op deze manier te doen.
Dan begrijp ik de rationale misschien beter. Edit: Nope, ik begrijp het alsnog niet. Het is vooral jij @thehog die betoogd dat dit de beste manier is en een harde design principe, maar echt een gesprek is er niet geweest
Waarom heb je er bijv. niet voor gekozen om deze dubbele topics een extra prefix te geven? Zoals: XHeat_Power_Consumption naast de gewone Heat_Power_Consumption? Er zijn namelijk nu geen topics die beginnen met de letter X.
En hoe is deze situatie anders dan toen met de H naar J serie. De J serie bevatte ook topics die de H serie niet had? Die heb je toen ook gewoon aan je topic lijst toegevoegd.
De huidige prefix werkt iig niet want dat is ook machtsverheffing.
[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 16-10-2023 15:36 ]
Wat had het geholpen om de topics een nieuwe naam te geven? Ze bevatten dezelfde info, alleen in een nieuwe data block. Het lost het probleem niet op.CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:12:
[...]
Heb je een link naar die discussie? Hier dus: https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/370
Dan begrijp ik de rationale misschien beter. Edit: Nope, ik begrijp het alsnog niet. Het is vooral jij @thehog die betoogd dat dit de beste manier is en een harde design principe, maar echt een gesprek is er niet geweest.
Waarom heb je er bijv. niet voor gekozen om deze dubbele topics een extra prefix te geven? Zoals: XHeat_Power_Consumption naast de gewone Heat_Power_Consumption? Er zijn namelijk nu geen topics die beginnen met de letter X.
En hoe is deze situatie anders dan toen met de H naar J serie. De J serie bevatte ook topics die de H serie niet had? Die heb je toen ook gewoon aan je topic lijst toegevoegd.
De huidige prefix werkt iig niet want dat is ook machtsverheffing.
En dit is helemaal anders dan H vs J. De K en L hebben een nieuwe 230bytes data block die extra moet worden opgevraagd (een tweede serial run dus). In feite is dit hetzelfde verschil als de TOP en de OPT topics.
Dat je daarmee geen extra dingen hoeft toe te voegen om het te laten werken met bijv. de rules.thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Wat had het geholpen om de topics een nieuwe naam te geven? Ze bevatten dezelfde info, alleen in een nieuwe data block. Het lost het probleem niet op.
Maar de werkwijze hoe heishamon de data ophaalt vereist nou eenmaal deze methodiek. Ja dat kan anders, maar dat vereist compleet herschrijven van het ophalen en verwerken van de data en waarschijnlijk een nieuwe data model en dus ook wijzigingen bij de home automation implementaties nodig. Daar pas ik even bijCurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Dat je daarmee geen extra dingen hoeft toe te voegen om het te laten werken met bijv. de rules.
Ik heb het niet over het ophalen van de data. Ik heb het simpelweg over de naamgeving van de topics. Nu loop je vast omdat er twee topics zijn die dezelfde waarde representeren. Die van de H & J en die van de K & L. Dan kan je ervoor kiezen (zoals je nu hebt gedaan) die topics een hele eigen prefix te geven: XTOP en ^ in de rules. Je kan er ook voor kiezen om die prefix in de naamgeving te doen. Dus XHeat_Power_Consumption. Dan heb je dus geen XTOP nodig en geen aanvullende ^ in de rules, maar werkt alles aan de uitvoer kant zoals het al deed. Jij wilt KISS, mijn suggestie is dat veel meer dan jouw huidige implementatie. De rules parsed nu ook al TOP en optTOP via dezelfde variabele identifier, juist om KISS.thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Maar de werkwijze hoe heishamon de data ophaalt vereist nou eenmaal deze methodiek. Ja dat kan anders, maar dat vereist compleet herschrijven van het ophalen en verwerken van de data en waarschijnlijk een nieuwe data model en dus ook wijzigingen bij de home automation implementaties nodig. Daar pas ik even bij
Maar dat kan dus niet. De data wordt andere opgehaald en anders opgeslagen, in een andere array. Ik zie nu dat de OPT topics ook niet werken met rules. De @ prefix werkt hier niet omdat die data ook in een andere array zit. Dus ook voor OPT moet er een nieuwe prefix komen dan. Heeft dan nooit gewerkt.CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Ik heb het niet over het ophalen van de data. Ik heb het simpelweg over de naamgeving van de topics. Nu loop je vast omdat er twee topics zijn die dezelfde waarde representeren. Die van de H & J en die van de K & L. Dan kan je ervoor kiezen (zoals je nu hebt gedaan) die topics een hele eigen prefix te geven: XTOP en ^ in de rules. Je kan er ook voor kiezen om die prefix in de naamgeving te doen. Dus XHeat_Power_Consumption. Dan heb je dus geen XTOP nodig en geen aanvullende ^ in de rules, maar werkt alles aan de uitvoer kant zoals het al deed. Jij wilt KISS, mijn suggestie is dat veel meer dan jouw huidige implementatie. De rules parsed nu ook al TOP en optTOP via dezelfde variabele identifier, juist om KISS.
Voor de volledigheid, het ophalen van de data is gekoppeld aan hoe het opgeslagen is. En dat is weer gekoppeld aan de vertaling naar de werkelijke waarde.
Dit werkte prima toen we alleen TOPs hadden. Toen kwam de optional OPT data er bij en dat is een losse stuk code geworden. Leek toen het meest handige. En dus nu nog meer extra data en dat zijn dan XTOPs geworden. Is dit slim? Misschien niet, maar door de huidige manier van data ophalen (en bewaren/verwerken) is dat niet even te veranderen. Misschien versie 4.0
Dit werkte prima toen we alleen TOPs hadden. Toen kwam de optional OPT data er bij en dat is een losse stuk code geworden. Leek toen het meest handige. En dus nu nog meer extra data en dat zijn dan XTOPs geworden. Is dit slim? Misschien niet, maar door de huidige manier van data ophalen (en bewaren/verwerken) is dat niet even te veranderen. Misschien versie 4.0
Dat werkt dus prima door gewoon die arrays te itereren, wat ik nu ook al heb gedaan:thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Maar dat kan dus niet. De data wordt andere opgehaald en anders opgeslagen, in een andere array. Ik zie nu dat de OPT topics ook niet werken met rules. De @ prefix werkt hier niet omdat die data ook in een andere array zit. Dus ook voor OPT moet er een nieuwe prefix komen dan. Heeft dan nooit gewerkt.
https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L152-L193
Enige voorwaarde is dus dat de naam van de topic uniek is. Dat zijn alle topics nu; regulier en opt topics. Met mijn suggestie blijven die K&J topics dat ook.
[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 16-10-2023 17:28 ]
Waarom hier dan niet? https://github.com/IgorYb.../HeishaMon/rules.cpp#L517CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:24:
[...]
Dat werkt dus prima door gewoon die arrays te itereren, wat ik nu ook al heb gedaan:
https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L152-L193
Daar loopt ie alleen door de normale TOPs
Met terugwerkende kracht, Je hebt hieronder gelijkthehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Waarom hier dan niet? https://github.com/IgorYb.../HeishaMon/rules.cpp#L517
Daar loopt ie alleen door de normale TOPs
[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 16-10-2023 17:34 ]
Ik zie het al. Dat stuk wat jij aanwijst is voor de commands en niet voor de topics.
Punt blijft. Zolang topics een unieke naam hebben maakt het niet uit over hoeveel arrays ze verdeeld staan. Gewoon al die arrays itereren.thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:33:
Ik zie het al. Dat stuk wat jij aanwijst is voor de commands en niet voor de topics.
Je punt is gemaakt. En we gaan werken aan een oplossing. Maar nu andere verplichtingenCurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Punt blijft. Zolang topics een unieke naam hebben maakt het niet uit over hoeveel arrays ze verdeeld staan. Gewoon al die arrays itereren.
Aan wie nog steeds in de happy-flow zit na de nieuwe Heisha release wil ik vragen of je deze PR zou willen testen:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/121
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/121
Zou je aub een PR willen maken met deze wijzigingen, inclusief de run voor optional data (in actOptData[])? Ik zie nu even niet meer in rules.cpp waar nog meer de wijzigingen moeten worden doorgevoerd.CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Punt blijft. Zolang topics een unieke naam hebben maakt het niet uit over hoeveel arrays ze verdeeld staan. Gewoon al die arrays itereren.
En dan inderdaad gewoon de @ gebruiken. Rename de values maar naar met "_Extra" er achter. Later wel beoordelen of dat anders moet.
Done: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/127thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:44:
[...]
Zou je aub een PR willen maken met deze wijzigingen, inclusief de run voor optional data (in actOptData[])? Ik zie nu even niet meer in rules.cpp waar nog meer de wijzigingen moeten worden doorgevoerd.
En dan inderdaad gewoon de @ gebruiken. Rename de values maar naar met "_Extra" er achter. Later wel beoordelen of dat anders moet.
Zojuist 3.2 op mijn J gezet. Power consumed en produced zijn wel zichtbaar in de interface van Heishamon, maar niet in Home Assistant. Nu weer terug naar 3.1 en de waardes worden netjes weergegeven in HA. Enig idee waar dit door komt?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik kwam de emos P5611OT tegen, eigenlijk omdat ik tegengas gaf op dat er ergens altijd maar emos geroepen werd, maar die P5611OT heeft wel mooie specs.
Zou zo’n OT thermostaat icm Heishamon ook vanuit heisha bediend kunnen worden? Oftewel waar ik aan denk is de mogelijkheid om vanuit Home Assistant via mqtt naar Heishamon de Target Temp van de thermostaat aan te passen…
Zou zo’n OT thermostaat icm Heishamon ook vanuit heisha bediend kunnen worden? Oftewel waar ik aan denk is de mogelijkheid om vanuit Home Assistant via mqtt naar Heishamon de Target Temp van de thermostaat aan te passen…
Omdat die in v3.2 van 'Energy' naar 'Power' zijn veranderd, zie release notestimovd schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:34:
Zojuist 3.2 op mijn J gezet. Power consumed en produced zijn wel zichtbaar in de interface van Heishamon, maar niet in Home Assistant. Nu weer terug naar 3.1 en de waardes worden netjes weergegeven in HA. Enig idee waar dit door komt?
Waarschijnlijk ondersteunen die Emos thermostaten dat nou net nietsjimmie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:47:
Target room temp? Dat is vanuit opentherm een actie van thermostaat naar ketel en niet ook nog andersom.sjimmie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:47:
Ik kwam de emos P5611OT tegen, eigenlijk omdat ik tegengas gaf op dat er ergens altijd maar emos geroepen werd, maar die P5611OT heeft wel mooie specs.
Er is echter wel een extensie genaamd room set point override maar dat is maar de vraag of de thermostaat dat ondersteund (en heishamon nog niet, maar dat is zo gemaakt).
Vanuit de thermostaat het afgegeven OT signaal ook om te zetten in een -5/+5 shift protocol op de heishamon of heb ik dat hoofdstuk al gemist?thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Target room temp? Dat is vanuit opentherm een actie van thermostaat naar ketel en niet ook nog andersom.
Er is echter wel een extensie genaamd room set point override maar dat is maar de vraag of de thermostaat dat ondersteund (en heishamon nog niet, maar dat is zo gemaakt).
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ja dat kan uiteraard. Maar dat moet je wel zelf doen met rules of automation in mqttErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:16:
[...]
Vanuit de thermostaat het afgegeven OT signaal ook om te zetten in een -5/+5 shift protocol op de heishamon of heb ik dat hoofdstuk al gemist?
Opentherm kent TT en TC.thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Target room temp? Dat is vanuit opentherm een actie van thermostaat naar ketel en niet ook nog andersom.
Dat zijn tijdelijke en permanente Temperature waarden die juist naar de thermostaat kunnen worden gestuurd om dus de thermostaat via OT op en andere doel (target) temperatuur te zetten. (target is dan de target voor de thermostaat)
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 17-10-2023 08:08 ]
Als je thermostaat dat ondersteund. Mijn Emos doet dat niet.sjimmie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:07:
[...]
Opentherm kent TT en TC.
Dat zijn tijdelijke en permanente Temperature waarden die juist naar de thermostaat kunnen worden gestuurd om dus de thermostaat via OT op en andere doel (target) temperatuur te zetten.
Hmm, eens zien of ik dat bij emos kan navragen...CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Waarschijnlijk ondersteunen die Emos thermostaten dat nou net nietDe mijne in ieder geval niet.
Ik zal trouwens proberen de naam "setpoint" te gebruiken ipv "target".
[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 17-10-2023 09:21 ]
Ik ben een nieuwe en erg blije gebruiker van Heishmon. Iets waar ik echter wel een beetje mee worstel is hoe ik deze veilig (vanuit een cyber-security oogpunt) installeer in mijn netwerk. Is hier een best practices document voor?
Claude
gewoon in een eigen vlan welke geen toegang naar buiten heeft, behalve toegang tot home assistant.reinhrst schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:00:
Ik ben een nieuwe en erg blije gebruiker van Heishmon. Iets waar ik echter wel een beetje mee worstel is hoe ik deze veilig (vanuit een cyber-security oogpunt) installeer in mijn netwerk. Is hier een best practices document voor?
( ik heb hier zelf een speciaal IOT vlan voor, met eigen IOT wifi netwerk)
[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 17-10-2023 14:48 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Denk dat ik een dikke n00b ben maar het resetten van de Heishamon lukt mij niet.
Ik heb 'm zojuist weten te koppelen aan Wifi en direct opende zich een pagina waarin ik wifi in kon stellen, dat gedaan en toen was die niet meer zichtbaar via Wifi. Heb toen het resetknopje op de Heishamon een kleine 5sec ingehouden en bij loslaten ging het blauwe ledje op de ESP12F kort heel snel achter elkaar knipperen.
Volgens https://github.com/IgorYbema/HeishaMon#factory-reset zou dat goed moeten zijn, maar is niet zichtbaar. Hoe krijg ik 'm weer zichtbaar in mijn wifi search?
Ik heb 'm zojuist weten te koppelen aan Wifi en direct opende zich een pagina waarin ik wifi in kon stellen, dat gedaan en toen was die niet meer zichtbaar via Wifi. Heb toen het resetknopje op de Heishamon een kleine 5sec ingehouden en bij loslaten ging het blauwe ledje op de ESP12F kort heel snel achter elkaar knipperen.
Volgens https://github.com/IgorYbema/HeishaMon#factory-reset zou dat goed moeten zijn, maar is niet zichtbaar. Hoe krijg ik 'm weer zichtbaar in mijn wifi search?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik denk dat je de procedure niet helemaal goed snapt.PASware schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:36:
Denk dat ik een dikke n00b ben maar het resetten van de Heishamon lukt mij niet.
Als de heishamon "default" (leeg, gereset) is dan is hij aan geen enkele wifi gekoppeld. Dat kan ook niet want hij kent geen wifi.
Dan biedt hij zichzelf aan als een wifi punt, waarmee jij dan met bv je telefoon verbindt. Als je dat doet dan krijg je inderdaad direct die setup-pagina. Daar selecteer je de wifi die je thuis hebt (waarmee je wil dat heishamon verbindt).
Als dat klaar is dan herstart heishamon, verbindt zichzelf met de wifi die jij net hebt ingesteld en dan moet je jouw telefoon (of wat dan ook) zelf ook weer gewoon met jouw eigen wifi verbinden. Dus met dezelfde wifi als waarmee je net heishamon hebt geconfigureerd.
Nu wordt het lastig.
Omdat heishamon zelf verbinding gemaakt heeft met jouw eigen wifi, heeft hij in DAT netwerk nu een IP adres gekregen. Jij weet dat IP adres niet, maar bv jouw telefoon weet dat IP adres ook niet. Want het is een adres wat jouw netwerk heeft gegeven.
Je zal dus bv op jouw router, jouw accesspoint, whatever in jouw netwerk "de baas" is, moeten opzoeken welk IP adres aan heishamon is gegeven.
Pas als je dat IP adres hebt gevonden, kan je voortaan daarmee verbinden. Door dat ip adres in te voeren in jouw browser als http://<ipadres> (bv http://192.168.0.133 )
Deze herken ik niet in de opentherm specs. Ik bedoel ID 9 "Remote override room setpoint". En ik heb al even getest met mijn Toon thermostaat en die vraagt ID 9 wel aan maar doet er lekker niks mee (en kijkt ook niet naar ID 100 die dan zou aangeven wat ie er mee moet doen). Andere thermostaten moet ik nog even testen.sjimmie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:07:
[...]
Opentherm kent TT en TC.
Dat zijn tijdelijke en permanente Temperature waarden die juist naar de thermostaat kunnen worden gestuurd om dus de thermostaat via OT op en andere doel (target) temperatuur te zetten. (target is dan de target voor de thermostaat)
TT en TC is mij totaal onbekend en kan ik niet terugvinden anders dan bij de opentherm gateway van Schelte Bron. Maar dat is een override die de gateway zelf zit en daar zie je ook dat daar in de documentatie staat 'dat het niet terug op de thermostaat zichtbaar is'
Oke, ik ben nieuw in dat niveau van OT.
Blijkbaar worden TT en TC in de OT-Gateway zo genoemd en vertalen die naar een tijdelijke en permanente MsgID 9 in OT. Anyway, zou mooi zijn als er zoiets kan want dan kan je tenminste een "domme OT thermstaat" wat meer bidirectioneel aan je eigen domotica koppelen.
Voor mijn Evohome Thermostaat had ik een Celcia 20, die kende wel deze TT en TC als ik 't mij goed herinner.thehog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Deze herken ik niet in de opentherm specs. Ik bedoel ID 9 "Remote override room setpoint". En ik heb al even getest met mijn Toon thermostaat en die vraagt ID 9 wel aan maar doet er lekker niks mee (en kijkt ook niet naar ID 100 die dan zou aangeven wat ie er mee moet doen). Andere thermostaten moet ik nog even testen.
TT en TC is mij totaal onbekend en kan ik niet terugvinden anders dan bij de opentherm gateway van Schelte Bron. Maar dat is een override die de gateway zelf zit en daar zie je ook dat daar in de documentatie staat 'dat het niet terug op de thermostaat zichtbaar is'
@thehog Ik vroeg me af waarom je eigenlijk voor al die verschillende topics een nieuwe array start i.p.v. een struct array waarbij je per topics aangeeft wat voor een type topics het is.
Even uit mijn hoofd.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| struct topics_t { char *topic; uint8_t type; union { bool b_; float f_; uint16_t t_; } value; } topics[] = { { NULL, NULL, { _f = NULL; } } }; |
Even uit mijn hoofd.
Voldoende ruimte voor verbeteringCurlyMo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:15:
@thehog Ik vroeg me af waarom je eigenlijk voor al die verschillende topics een nieuwe array start i.p.v. een struct array waarbij je per topics aangeeft wat voor een type topics het is.
C:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 struct topics_t { char *topic; uint8_t type; union { bool b_; float f_; uint16_t t_; } value; } topics[] = { { NULL, NULL, { _f = NULL; } } };
Even uit mijn hoofd.
Was hier niet http://heishamon.local voor bedoeld?sjimmie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat je de procedure niet helemaal goed snapt.
Als de heishamon "default" (leeg, gereset) is dan is hij aan geen enkele wifi gekoppeld. Dat kan ook niet want hij kent geen wifi.
Dan biedt hij zichzelf aan als een wifi punt, waarmee jij dan met bv je telefoon verbindt. Als je dat doet dan krijg je inderdaad direct die setup-pagina. Daar selecteer je de wifi die je thuis hebt (waarmee je wil dat heishamon verbindt).
Als dat klaar is dan herstart heishamon, verbindt zichzelf met de wifi die jij net hebt ingesteld en dan moet je jouw telefoon (of wat dan ook) zelf ook weer gewoon met jouw eigen wifi verbinden. Dus met dezelfde wifi als waarmee je net heishamon hebt geconfigureerd.
Nu wordt het lastig.
Omdat heishamon zelf verbinding gemaakt heeft met jouw eigen wifi, heeft hij in DAT netwerk nu een IP adres gekregen. Jij weet dat IP adres niet, maar bv jouw telefoon weet dat IP adres ook niet. Want het is een adres wat jouw netwerk heeft gegeven.
Je zal dus bv op jouw router, jouw accesspoint, whatever in jouw netwerk "de baas" is, moeten opzoeken welk IP adres aan heishamon is gegeven.
Pas als je dat IP adres hebt gevonden, kan je voortaan daarmee verbinden. Door dat ip adres in te voeren in jouw browser als http://<ipadres> (bv http://192.168.0.133 )
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| on System#Boot then setTimer(1,10); end on timer=1 then @SetZ1HeatRequestTemperature = 34; setTimer(1,10); end |
Iemand een idee waarom TOP7 Main_Target_Temp hiermee niet wordt bijgewerkt?
TOP27 Z1_Heat_Request_Temp lijkt soms wel te updaten maar gaat ook vaak terug naar 0. De logica is mij nog niet helemaal duidelijk.
al jouw netwerk/client mDNS ondersteunt...Tiesert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:53:
[...]
Was hier niet http://heishamon.local voor bedoeld?
Net terugkoppeling van emos support over de P5611OT:CurlyMo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Waarschijnlijk ondersteunen die Emos thermostaten dat nou net nietDe mijne in ieder geval niet.
Balen, daarmee ben ik weer terug bij af.sorry, but unfortunately the thermostat does not support this function.
Ik zie dan voor hier niet veel toegevoegde waarde voor OT. Dan kan ik beter een "slimme" thermostaat gebruiken die via Wifi aan Home Assistant te koppelen is. Om een emos voorbeeld te noemen wellicht een P56211 (al weet ik nog niet of HA daar al iets mee kan).
Ik heb een Netatmo thermostaat gekocht, hij ziet veel beter uit dan emos en heeft een integratie voor HA. Ook een heel handig app voor scheduling. Ben heel tevreden, maar kost meer geld.sjimmie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:47:
[...]
Net terugkoppeling van emos support over de P5611OT:
[...]
Balen, daarmee ben ik weer terug bij af.
Ik zie dan voor hier niet veel toegevoegde waarde voor OT. Dan kan ik beter een "slimme" thermostaat gebruiken die via Wifi aan Home Assistant te koppelen is. Om een emos voorbeeld te noemen wellicht een P56211 (al weet ik nog niet of HA daar al iets mee kan).
Dit gaat wellicht dan wat teveel off-topic, maar wat zijn de hysteresis en stapgrootte van die netatmo dan? Want er zijn legio thermostaten te koop, maar niet alles "past" bij onze wensen.Elegit schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]
Ik heb een Netatmo thermostaat gekocht, hij ziet veel beter uit dan emos en heeft een integratie voor HA. Ook een heel handig app voor scheduling. Ben heel tevreden, maar kost meer geld.
0.1 stapgrootte, hysteresis vanaf 0.1. Hij is aangesloten op H en L op cn2sjimmie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Dit gaat wellicht dan wat teveel off-topic, maar wat zijn de hysteresis en stapgrootte van die netatmo dan? Want er zijn legio thermostaten te koop, maar niet alles "past" bij onze wensen.
[ Voor 5% gewijzigd door Elegit op 18-10-2023 11:44 ]
Ik zal vast nog wat missen in HA, of ik snap firmware 3.2 nog niet.thehog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:29:
[...]
Omdat die in v3.2 van 'Energy' naar 'Power' zijn veranderd, zie release notes. Dus even in HA ook aanpassen.
TOP92 (Heat_Pump_Model) had ik eerst een unknow model en in de Heishamon direct zie ik nu mijn model staan (zie o.a. hier: https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/378). In HA zie ik nog steeds Unknown model.
TOP15/16 zijn nu Heat_Power_Production en -Consumption en geven in de Heishamon direct bepaalde waardes (in Watt) weer, maar ik zie deze topics nog niet in de HA-integratie.
/f/image/uzKorCNfil9hwZPX64c5ZYkb.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/49kWzQqNf4yPKiQT4l52tdjT.png?f=user_large)
De oude staan er nog wel bij:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AbRPX1CdUA5HHlpiKD7QtypX.png?f=user_large)
Mis ik nog iets?
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 18-10-2023 13:59 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je moet de topics of als nieuwe sensoren toevoegen of het topic waar de sensoren naar luisteren aanpassen. HA maakt niet automatisch van elk MQTT topic een sensor (gelukkig).timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:57:
[...]
Ik zal vast nog wat missen in HA, of ik snap firmware 3.2 nog niet.
TOP92 (Heat_Pump_Model) had ik eerst een unknow model en in de Heishamon direct zie ik nu mijn model staan (zie o.a. hier: https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/378). In HA zie ik nog steeds Unknown model.
TOP15/16 zijn nu Heat_Power_Production en -Consumption en geven in de Heishamon direct bepaalde waardes (in Watt) weer, maar ik zie deze topics nog niet in de HA-integratie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De oude staan er nog wel bij:
[Afbeelding]
Mis ik nog iets?
Ik had deze al aangepast:Jesse- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:56:
[...]
Je moet de topics of als nieuwe sensoren toevoegen of het topic waar de sensoren naar luisteren aanpassen. HA maakt niet automatisch van elk MQTT topic een sensor (gelukkig).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| #TOP15 - Heating power produced - name: Aquarea Power Produced state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Production" unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement" force_update: true #TOP16 - Heating power consumed - name: Aquarea Power Consumed state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Consumption" unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement" force_update: true |
Maar dat hielp niet. Nog even verder knutselen.
Dat ziet er goed uit. Heb je HA ook al eens helemaal herstart, of alleen de config herladen?timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
Ik had deze al aangepast:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 #TOP15 - Heating power produced - name: Aquarea Power Produced state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Production" unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement" force_update: true #TOP16 - Heating power consumed - name: Aquarea Power Consumed state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Consumption" unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement" force_update: true
Maar dat hielp niet. Nog even verder knutselen.
@Jesse- Beiden gedaan, zelfs mijn broker (Mosquitto) herstart.
Dan weet ik het ook niet... Je komt wel informatie tegen als je met mosquitto_sub of iets anders luistert naar "panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Production"?timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:11:
@Jesse- Beiden gedaan, zelfs mijn broker (Mosquitto) herstart.
Zijsprongetje: Heating, Cooling -produced en -consumed moeten voor de volledigheid ook nog aangepast worden in de MQTT-Topics.md
https://github.com/IgorYb...QTT-Topics.md?plain=1#L34
&
https://github.com/IgorYb...QTT-Topics.md?plain=1#L57
@thehog
Edit: En DHW ook, maar die gebruik ik niet.
https://github.com/IgorYb...QTT-Topics.md?plain=1#L34
&
https://github.com/IgorYb...QTT-Topics.md?plain=1#L57
@thehog
Edit: En DHW ook, maar die gebruik ik niet.
[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 18-10-2023 16:06 ]
Ik snap hoe het werkt, maar ik wil 'm ontkoppelen, en opnieuw koppelen aan Wifi.sjimmie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat je de procedure niet helemaal goed snapt.
Nu wordt het lastig.
In mijn router zie ik 'm niet staan, dus hij lijkt niet gekoppeld zijn, maar als wifi punt zie ik 'm ook niet.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Er zit een fallback mechanisme in, als verbinden met de geconfigureerde wifi niet lukt gaat hij automatisch alsnog in zijn eigen AP modus. Zoals je het vertelt krijg ik het sterke vermoeden dat hij dus wel degelijk goed verbindt met jouw wifi. Dat je hem niet terugvindt is dan wellicht iets anders. Zou je dan helemaal overnieuw beginnen dan zal je weer precies hetzelfde krijgen.PASware schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:56:
[...]
Ik snap hoe het werkt, maar ik wil 'm ontkoppelen, en opnieuw koppelen aan Wifi.
In mijn router zie ik 'm niet staan, dus hij lijkt niet gekoppeld zijn, maar als wifi punt zie ik 'm ook niet.
Hmm, volgens mij ben ik een 'klein beetje' een domoor geweest. Nu het stookseizoen nadert wilde ik eindelijk eens met de HeishaMon gaan spelen. Stap één: de kabel aansluiten die ik bij de aanleg van de pomp al naar buiten getrokken had, en daar meteen 'n probleem:
:strip_exif()/f/image/a97LAYTqGOg4NFCLLvNcUUYq.jpg?f=fotoalbum_large)
Die past niet. Hij moet in de CN-CNT-poort, toch? (ik heb geen control unit van Pana of dat optionele bordje van ze). Hij past wel in de HeishaMon, dus ik vermoed dat ik niet gezien heb dat de kabel twee verschillende uiteinden heeft, kan dat? Dan ligt de kant die in de Pana moet ergens halverwege onder het huis in de kruipruimte, lekker in 'n WiFi-zone
.
Een nieuwe kabel trekken is een flinke klus vrees ik, dus of ik zou deze kabel moeten herstekkeren, of 'n korte kabel pakken en de HeishaMon in de Pana voor de deur leggen, en hopen dat hij daar toch WiFi kan vinden. M'n telefoon heeft nét ontvangst als ik 'm in de pomp houd, maar dat is wel nog met het voorpaneel eraf...
Dom!
:strip_exif()/f/image/a97LAYTqGOg4NFCLLvNcUUYq.jpg?f=fotoalbum_large)
Die past niet. Hij moet in de CN-CNT-poort, toch? (ik heb geen control unit van Pana of dat optionele bordje van ze). Hij past wel in de HeishaMon, dus ik vermoed dat ik niet gezien heb dat de kabel twee verschillende uiteinden heeft, kan dat? Dan ligt de kant die in de Pana moet ergens halverwege onder het huis in de kruipruimte, lekker in 'n WiFi-zone

Een nieuwe kabel trekken is een flinke klus vrees ik, dus of ik zou deze kabel moeten herstekkeren, of 'n korte kabel pakken en de HeishaMon in de Pana voor de deur leggen, en hopen dat hij daar toch WiFi kan vinden. M'n telefoon heeft nét ontvangst als ik 'm in de pomp houd, maar dat is wel nog met het voorpaneel eraf...
Dom!
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
@.Frank De stekkers aan weerszijde zijn inderdaad niet identiek. Heb je 'm verkeerd om gemonteerd?
Ik zie nu dat je 5 aders hebt, terwijl er vier nodig zijn, zie: https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
Ik zie nu dat je 5 aders hebt, terwijl er vier nodig zijn, zie: https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
[ Voor 45% gewijzigd door timovd op 18-10-2023 18:10 ]
De HA integratie is niet bijgewerkt voor de nieuwe firmware. Ik heb een PR gemaakt om in ieder geval Energy naar Power aan te passen. Models heb ik lokaal wel aangepast, maar dat doe ik later wel in een PR.Jesse- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
Dan weet ik het ook niet... Je komt wel informatie tegen als je met mosquitto_sub of iets anders luistert naar "panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Production"?
5 aders is niet fout op zich. Worden alleen 4 gebruikt. Maar inderdaad de kabel verkeerd gelegd. De connectoren aan de verkeerde kanttimovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:08:
@.Frank De stekkers aan weerszijde zijn inderdaad niet identiek. Heb je 'm verkeerd om gemonteerd?
Je kan eventueel de connectoren er af knippen en zelf nieuwe connectoren er op zetten..Frank schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:56:
Dom!
Koop bij conrad de:
- XAP-05V-1
- PAP-05V-1
- BXA-01T-P0.6
- SPHD-002T-P0.5
En met een goede tang moet je een heel eind komen. Wel precisie werk.
https://github.com/IgorYb...main/Connectors_Conrad.md
Ik heb net even geüpdatet en het was een kwestie van yaml aanpassen en HA herstarten. Maar ik gebruik geen extra integratie of zo.timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:07:
[...]
De HA integratie is niet bijgewerkt voor de nieuwe firmware. Ik heb een PR gemaakt om in ieder geval Energy naar Power aan te passen. Models heb ik lokaal wel aangepast, maar dat doe ik later wel in een PR.
Overigens zie je in HA nieuwe waarden niet terug als ze hetzelfde zijn als de voorgaande waardes.
@Jesse- gebruik jij geen https://github.com/kamaradclimber
Daar wordt wel naar verwezen vanuit https://github.com/IgorYb...ome%20Assistant/README.md
Daar wordt wel naar verwezen vanuit https://github.com/IgorYb...ome%20Assistant/README.md
Nee. Voor die verwijzing stond er ergens op de github een .yaml bestand.timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:39:
@Jesse- gebruik jij geen https://github.com/kamaradclimber
En ik heb HACS niet
De integratie waar ik naar verwees heb ik er ook afgehaald. Vervolgens waren er geen sensoren zichtbaar vanuit Heishamon. Zitten die dan onder de MQTT-integratie?Jesse- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Nee. Voor die verwijzing stond er ergens op de github een .yaml bestand.
En ik heb HACS niet
De yaml heb ik ook (zie eerdere post) en daar zitten o.a. sliders in. Die werken wel bij mij.
Klinkt dus alsof het onnodig ingewikkeld is aan mijn kant.
[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 18-10-2023 20:09 ]
Complexer dan noodzakelijk; één van beide was voldoende geweest. Heb je alle sensoren dan trouwens niet dubbel in je HA staan?timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
De integratie waar ik naar verwees heb ik er ook afgehaald. Vervolgens waren er geen sensoren zichtbaar vanuit Heishamon. Zitten die dan onder de MQTT-integratie?
De yaml heb ik ook (zie eerdere post) en daar zitten o.a. sliders in. Die werken wel bij mij.
Klinkt dus alsof het onnodig ingewikkeld is aan mijn kant.
WP en Heishamon van plek verwisselen.Frank schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:56:
Hmm, volgens mij ben ik een 'klein beetje' een domoor geweest. Nu het stookseizoen nadert wilde ik eindelijk eens met de HeishaMon gaan spelen. Stap één: de kabel aansluiten die ik bij de aanleg van de pomp al naar buiten getrokken had, en daar meteen 'n probleem:
[Afbeelding]
Die past niet. Hij moet in de CN-CNT-poort, toch? (ik heb geen control unit van Pana of dat optionele bordje van ze). Hij past wel in de HeishaMon, dus ik vermoed dat ik niet gezien heb dat de kabel twee verschillende uiteinden heeft, kan dat? Dan ligt de kant die in de Pana moet ergens halverwege onder het huis in de kruipruimte, lekker in 'n WiFi-zone.
Dom!
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Nee, dat niet.Jesse- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
Complexer dan noodzakelijk; één van beide was voldoende geweest. Heb je alle sensoren dan trouwens niet dubbel in je HA staan?
Als ik bewust een fout maak in de heishamon.yaml, en ik doe een check configuration, dan wordt de fout herkend. Dat betekent dus wel dat het bestand is ingeladen vanuit de configuration.yaml. Ook heb ik andere integraties op een zelfde manier er in zitten en die werken gewoon. Ik moet nog even prutsen om de eigen yaml goed er in te krijgen.
Ik probeer een tweetal DS18B20 sensor op de Heishamon aan te sluiten, maar ze worden niet gedetecteerd in de Heishamon webinterface. Ik zie in de Console dat ze wel opgevraagd worden, maar de `Dallas 1-wire` pagina blijft leeg.
Is er een max lengte aan de kabel tussen de sensor en de Heishamon?
Hebben jullie nog ideeen hoe ik kan debuggen waar het misgaat?
Per kabel (GND/3.3V/1wire) heb ik een lasklemmetje, en heb van beide sensoren daar de kabels op aangesloten.Fri Oct 20 13:39:12 2023 (1027061): Requesting new 1wire temperatures
Is er een max lengte aan de kabel tussen de sensor en de Heishamon?
Hebben jullie nog ideeen hoe ik kan debuggen waar het misgaat?
[ Voor 10% gewijzigd door ErikKo op 20-10-2023 13:43 ]
auw, balen. Nu ik de netatmo heb gekocht, aangesloten en geconfigureerd blijkt dat de stapgrootte 0,5 is ipv 0,1. Het is alleen de hysteresis en weergave met een resolutie van 0,1 maar de instel stapgrootte is in stappen van 0,5 graden.Elegit schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:43:
[...]
0.1 stapgrootte, hysteresis vanaf 0.1. Hij is aangesloten op H en L op cn2
Ter (tech) info.
werkt niet samen met
Je krijgt dan op de meest basale mmu_get_uint16 een exception:
mmu=3216,non32xfer=fast,eesz=4M2M
werkt niet samen met
dbg=Serial,lvl=CORE
Je krijgt dan op de meest basale mmu_get_uint16 een exception:
Panic mmu_iram.h:138 uint16_t mmu_get_uint16(const uint16_t*): Assertion '("Outside of Range - Read" && false)' faile
Misschien domme vraag maar als ik wil updaten naar versie 3.2 moet ik dan 'HeishaMon.ino.d1-v3.2.md5' uploaden naar de firmware pagina van Heishamon onder 'MD5 checksum'? Of een ander bestand?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5