HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 19 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energiebesparing
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 12:23
Nogmaals bedankt, ik heb weer communicatie.Ik houd het voorlopig even bij ha scripts, advies hiervoor gekregen en ga als ik meer tijd verder met node red. Ik wil de panasonic wat stabieler proberen te krijgen op minimaal vermogen. Iemand nog een idee waar het script te vinden is, ik had alleen de flows van node red vorig jaar

[ Voor 9% gewijzigd door Energiebesparing op 06-09-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikKo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:42:
Kap eraf halen bij de WP, kabeltje van Heishamon eventjes lostrekken en terug prikken?
Yah das denk ik het enige alternatief. Kost me verdulle nog meer moeite dan alsnog die werkschakelaar een opdonder geven. :P
Misschien eens kijken of er voor eventuele toekomstige trubbels een andere manier is om dit op afstand te doen, iets van een Shelly ofzo.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 15:54

ErikKo

Rippie

Heishamon krijgt stroom van de PCB van de WP. Geen idee hoe je daar een Shelly tussen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energiebesparing
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 12:23
edterbak schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:34:
[...]

Wat is je doel?

Doel is om de warmtepomp wat stabieler te laten draaien als de afgifte nog te laag is in het voor en najaar. Althans dat is de uitdaging

HomeAssistant, de Add-on NodeRed in HA installeren? Waarom NodeRed?
Als je HA hebt, kun je de integration van heishamon installeren in HomeAssistant. Dan heb je een hoop informatie beschikbaar. En kunje van alles instellen.
Maar met welk doel wil je dan NodeRed nog installeren?

Ik vraag maar, want het is mij nog niet helemaal duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:34
CurlyMo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:07:
@blb4 Graag de ruwe exception, want ik moet hem zelf parsen t.o.v. de originele ELF en de originele broncode.
Vanavond weer eens tijd, zal die exception delen en met backup Heisamon wat gaan testen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Heronimo schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Wellicht een wat late reactie, maar misschien heb je er iets aan.

Dit gedrag herken ik. Het lukt mij wel door bij frequentie boven de minimale frequentie een +2 te doen en zodra hij op de minimale frequentie beland een +1 te doen.

Dat je bij koelen +2 moet doen terwijl je bij verwarmen maar -1 doet voor hetzelfde effect komt volgens mij door de afronding die de warmtepomp doet bij de gemeten temperaturen. Alle temperaturen tussen x.0 en x.75 laat hij zien als x. Dit zie je goed als je de firmware update van de Heishamon hebt waarin ook de getallen achter de komma voor de temperaturen van ingang en uitgang uitgelezen worden.
Bedankt voor de tip! Vandaag heb ik dit kunnen testen en bij mij werkt het ook. Compressor keurig na een paar minuten naar de pruttelstand. Hopelijk krijgen we nog een aantal dagen dat deze routine getriggerd wordt :)

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Meer mensen die problemen hebben met de integratie in home assistant van de laatste update?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 15:54

ErikKo

Rippie

Nope. Welke problemen heb je?

Update van wat? De Heishamon Integratie update of een HomeAssistant update?

[ Voor 57% gewijzigd door ErikKo op 07-09-2023 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
Simply_jeroen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:03:
Meer mensen die problemen hebben met de integratie in home assistant van de laatste update?
Jup, er is ook al een melding van gemaakt:
https://github.com/kamara...n-homeassistant/issues/98

Onderin de comments staat de oplossing, je moet even 1 regel aanpassen in een python file en het werkt weer.

[ Voor 10% gewijzigd door ConQuestador op 07-09-2023 11:46 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
@blb4 @thehog @TD-er Ik ben er denk ik uit. Op een of andere manier werkt debugging niet goed in combinatie met de 2nd heap. Wat ik heb geprobeerd:
- dbg=Serial,non32xfer=safe
- dbg=Serial1,non32xfer=safe
- dbg=Serial,non32xfer=fast
- dbg=Serial1,non32xfer=fast

Als de dbg=Disabled geconfigureerd is dan werkt alles weer gewoon zoals verwacht. Ook PR 121, die dus non32xfer fast compatible is werkt niet met debugging aan.

@blb4 Nu weet ik dat de meeste wijzigingen waarin we zoeken naar een crash niet in de rules logica zit maar in de OT logica. Zou je dus eens met een OT thermostaat kunnen testen zonder rules te gebruiken? Ik zal op github de binary neetzetten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ConQuestador schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:45:
[...]

Onderin de comments staat de oplossing, je moet even 1 regel aanpassen in een python file en het werkt weer.
Bedankt voor de tip, 't is nu nog versie HA 2023.9.0. Ik wacht maar even met upgraden van m'n 8 versie tot een van de volgende 9 revisies.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
CurlyMo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:53:
@blb4 @thehog @TD-er Ik ben er denk ik uit. Op een of andere manier werkt debugging niet goed in combinatie met de 2nd heap. [...]
Ik heb in 't verleden heel veel tijd gestoken in die 2nd heap voor ESPEasy, maar heb het eigenlijk nooit echt stabiel gekregen.
Die hoop heb ik dus opgegeven en ik gebruik die 2nd heap eigenlijk niet meer.
Teveel vage problemen, ookal zet je er niet echt veelgebruikte zaken in zoals bijv. log entries als tijdelijke buffer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• CurlyMo
TD-er schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:38:
[...]

Ik heb in 't verleden heel veel tijd gestoken in die 2nd heap voor ESPEasy, maar heb het eigenlijk nooit echt stabiel gekregen.
Die hoop heb ik dus opgegeven en ik gebruik die 2nd heap eigenlijk niet meer.
Teveel vage problemen, ookal zet je er niet echt veelgebruikte zaken in zoals bijv. log entries als tijdelijke buffer.
2nd heap werkt in mijn rules systeem super stabiel. Alleen dit probleem dus niet. Ik ga nog even verder zoeken naar de oorzaak, want mijn unittests hebben dit probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Update: Met deze build string crashed hij ook niet:
arduino-cli compile --output-dir . --fqbn=esp8266:esp8266:d1_mini:xtal=160,vt=flash,ssl=basic,mmu=3216,non32xfer=safe,eesz=4M2M,ip=lm2f,dbg=Serial1,lvl=None____,wipe=none,baud=921600 --warnings=none --verbose HeishaMon.ino

Verschil is de lvl=None____ i.p.v. lvl=CORE. Ik zet deze binary ook even klaar @blb4. Die laatste binary kan je met de rules testen. Hoop ik tenminste.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 07-09-2023 16:30 ]

• blb4
CurlyMo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:29:
Update: Met deze build string crashed hij ook niet:
arduino-cli compile --output-dir . --fqbn=esp8266:esp8266:d1_mini:xtal=160,vt=flash,ssl=basic,mmu=3216,non32xfer=safe,eesz=4M2M,ip=lm2f,dbg=Serial1,lvl=None____,wipe=none,baud=921600 --warnings=none --verbose HeishaMon.ino

Verschil is de lvl=None____ i.p.v. lvl=CORE. Ik zet deze binary ook even klaar @blb4. Die laatste binary kan je met de rules testen. Hoop ik tenminste.
Bij mij wel hoor, helaas wel....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:54
Wifi signal: 100%
Memory free: 62%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 1
Uptime: 0 days 7 hours 20 minutes 13 seconds

Mijn OT Heishamon v3.1 blijft zich resetten. Wat zou daar de reden van kunnen zijn?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Hebben meer mensen dit na de upgrade van homeassistant naar versie: 2023.9.1

code:
1
2
3
4
5
 Logger: homeassistant.setup
Source: setup.py:379
First occurred: 15:46:24 (1 occurrences)
Last logged: 15:46:24
Unable to prepare setup for platform aquarea.sensor: Platform not found (No module named 'homeassistant.helpers.template_entity').

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
nike schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:55:
Hebben meer mensen dit na de upgrade van homeassistant naar versie: 2023.9.1

code:
1
2
3
4
5
 Logger: homeassistant.setup
Source: setup.py:379
First occurred: 15:46:24 (1 occurrences)
Last logged: 15:46:24
Unable to prepare setup for platform aquarea.sensor: Platform not found (No module named 'homeassistant.helpers.template_entity').
Beetje omhoog scrollen en daar staat t antwoord:
ConQuestador schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:45:
[...]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:54
Aziona schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:10:
Mijn OT Heishamon v3.1 blijft zich resetten. Wat zou daar de reden van kunnen zijn?
Ik heb vier temp sensoren aan de Heishamon hangen. Ik heb ergens gelezen dat teveel sensoren ervoor kan zorgen dat het bordje te weinig stroom krijgt. Is dat aannemelijk in dit geval?

Zou ik de tem sensoren dan met een adapter moeten voeden (vcc en gnd) alleen de data kabel aan de Heishamon aansluiten.?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-09 15:07
Aziona schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:01:
[...]

Ik heb vier temp sensoren aan de Heishamon hangen. Ik heb ergens gelezen dat teveel sensoren ervoor kan zorgen dat het bordje te weinig stroom krijgt. Is dat aannemelijk in dit geval?

Zou ik de tem sensoren dan met een adapter moeten voeden (vcc en gnd) alleen de data kabel aan de Heishamon aansluiten.?
Dat zou ik eerder zoeken in het WiFi signaal.
(ik heb zelf 10 temp sensoren aan de Heishamon hangen zonder problemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
Ik zag dat er in elk geval 1 gebruiker al is die Heishamon gebruikt op een L generatie warmtepomp. Sinds een week draaid mijn L generatie ook, buitenunit WH-WDG09LE5 met binnenunit WH-ADC0509L3E5.

Is het inmiddels mogelijk om Heishamon én de internet module tegelijk de warmtepomp aan te laten sturen? Panasonic geeft namelijk in haar informatie aan dat de warmtepomp door 2 bedienelementen aangestuurd kan worden. En zo ja waar sluit je de Heisamon dan op aan, en zo nee is dan de meest logisch zet om de warmtepomp met Heishamon of via de Pana cloud aan te sturen. Ik gebruik HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:43
Ik ben bezig met de installatie van mijn J7 monoblock en de HeishaMon is inmiddels besteld.

Nu wil ik Dallas DS18B20 sensoren (Ta en Tr) gaan bestellen, kan ik hier gewoon de waterdichte variant voor gebruiken? Daar zit al een kabeltje aan en ik kan deze gemakkelijk aan mijn 28 mm stalen CV leiding tapen, daarna isolatie erom en klaar.

Dat is makkelijker en sneller dan met de andere variant waar ik een kabel bij moet bestellen, solderen, isoleren, etc.

Is de waterdichte voldoende betrouwbaar voor deze toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:35:
Ik ben bezig met de installatie van mijn J7 monoblock en de HeishaMon is inmiddels besteld.

Nu wil ik Dallas DS18B20 sensoren (Ta en Tr) gaan bestellen, kan ik hier gewoon de waterdichte variant voor gebruiken? Daar zit al een kabeltje aan en ik kan deze gemakkelijk aan mijn 28 mm stalen CV leiding tapen, daarna isolatie erom en klaar.

Dat is makkelijker en sneller dan met de andere variant waar ik een kabel bij moet bestellen, solderen, isoleren, etc.

Is de waterdichte voldoende betrouwbaar voor deze toepassing?
Ik gebruik die veelvuldig. Met slangenklem of 2 kabelbinders aan een buis vastzetten en dan 't liefst nog buisisolatie er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

The Real Gunnar schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:41:
Ik zag dat er in elk geval 1 gebruiker al is die Heishamon gebruikt op een L generatie warmtepomp. Sinds een week draaid mijn L generatie ook, buitenunit WH-WDG09LE5 met binnenunit WH-ADC0509L3E5.

Is het inmiddels mogelijk om Heishamon én de internet module tegelijk de warmtepomp aan te laten sturen? Panasonic geeft namelijk in haar informatie aan dat de warmtepomp door 2 bedienelementen aangestuurd kan worden. En zo ja waar sluit je de Heisamon dan op aan, en zo nee is dan de meest logisch zet om de warmtepomp met Heishamon of via de Pana cloud aan te sturen. Ik gebruik HA.
Ik heb inmiddels ook de Heishamon aan een L-generatie hangen. Wel nog via de CN-NMODE in listen only. MQTT en dergelijke heb ik nog niet ingericht. Via de webpagina krijg ik de status al wel te zien.
Wat me opvalt is dat in de Service Cloud de Data Log veel gaten bevat sinds installeren van de Heishamon. Is dat standaard gedrag, of duidt dat op een probleem?

Dat gezegd hebbende valt ook vandaag wel weer op dat zodra om 11.00u de tapwater run begint het contact tussen de TAW en de Servicecloud vervalt (CN-CNT communicatiefout (3050-0001)) en de Heishamon geen juiste waardes doorgeeft...

Ter info, in een L-serie ziet het mainboard er zo uit (op basis van een superslechte foto >:) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJmIHX-quT7gYvnYt8XnbZ5PfJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7L6B4zDpn6GtDmVBWSfHJ1xv.png?f=fotoalbum_large

De CN-CNT2 (RED) is nieuw denk ik toch? Is daar al van bekend hoe die/dat werkt?

[ Voor 25% gewijzigd door bartvl op 22-09-2023 12:04 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
Dank @bartvl om je ervaring te delen. Ik heb de Heishamon op dezelfde wijze aangesloten, en vorige week de listen only optie uit gezet. In Home Assistant kan ik nu de warmtepomp grotendeels aansturen, dat gaat prima. De cloud van Panasonic is sinds die tijd niet meer accuraat. Doet het nog wel, maar de waarden zijn vaak onjuist en komen niet overeen met wat op het display van de binnenunit staat. Dit zal te maken hebben met het niet kunnen communiceren met beide, wat van de vorige generaties al bekend was.

Ik ben ook erg benieuwd of de CN-CNT2 die op deze machine nieuw is hier verandering in brengt. Krijg echter de indruk dat beide connectoren via dezelfde traces op de printplaat verbonden zijn. Blijft voor mij nog een raadsel wat Panasonic bedoeld met de uitspraak dat de L generatie door 2 bedienunits tegelijkertijd aangestuurd kan worden, dit in tegenstelling tot de vorige generaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

@edterbak Heb je weleens gekeken naar de 'projects' (version control) feature van Node-Red? Ik heb het zelf nooit gebruikt maar het is wellicht een goede optie om het NR-Heishamon project te stroomlijnen en tegelijkertijd de installatie en updates te vereenvoudigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
bartvl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:05:
[...]

Dat gezegd hebbende valt ook vandaag wel weer op dat zodra om 11.00u de tapwater run begint het contact tussen de TAW en de Servicecloud vervalt (CN-CNT communicatiefout (3050-0001)) en de Heishamon geen juiste waardes doorgeeft...
Hier zie ik niet echt een reden voor anders dat wellicht een of andere 230v storingsbron ontstaat. Verliest heishamon ook de informatie als de cz-taw1 niet aangesloten is tijdens een tapwater run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat ga ik binnenkort eens uittesten. Ik laat het resultaat weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
t21 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:04:
@edterbak Heb je weleens gekeken naar de 'projects' (version control) feature van Node-Red? Ik heb het zelf nooit gebruikt maar het is wellicht een goede optie om het NR-Heishamon project te stroomlijnen en tegelijkertijd de installatie en updates te vereenvoudigen.
Thanks. Ik had er al naar gekeken ooit om te kunnen samenwerken aan 1 project. Maar daar werkte het niet voor. Misschien nu inmiddels wel, dat zal ik wel bekoekegluren..
Maar voor de punten die je noemt zal het wel een voordeel opleveren. Dank je voor de tip. Ik ga er naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@thehog Hoe zit je met garantie op de Heisha? :P

Denk dat er iets mis is met mijn S0-bus. De waardes zijn versprongen naar onzin (variërend van -48 tot +27 graden) en worden niet meer bijgewerkt in HA. In de Heisha-interface worden er helemaal geen waardes meer weergegeven; de log laat wel "requesting new 1wire values" zien, maar er wordt niks aangevuld.
Ik heb mijn hele kabelboom aan sensoren (nou ja, 5 stuks) vervangen door eentje, rechtstreeks op de Heisha, maar dat deed ook niks. Firmware geüpdatet, ook niks. Dus ik vrees dat het hardware is...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bra-Jo schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:18:
@thehog Hoe zit je met garantie op de Heisha? :P

Denk dat er iets mis is met mijn S0-bus. De waardes zijn versprongen naar onzin (variërend van -48 tot +27 graden) en worden niet meer bijgewerkt in HA. In de Heisha-interface worden er helemaal geen waardes meer weergegeven; de log laat wel "requesting new 1wire values" zien, maar er wordt niks aangevuld.
Ik heb mijn hele kabelboom aan sensoren (nou ja, 5 stuks) vervangen door eentje, rechtstreeks op de Heisha, maar dat deed ook niks. Firmware geüpdatet, ook niks. Dus ik vrees dat het hardware is...
S0? Je bedoelt de 1wire bus zeker :)

Dat is niet meer dan een gpio input en een pullup 4.7kOhm weerstand tussen de data pin en 5v.
Zie je de sensoren wel na opstarten verschijnen? Die worden namelijk gedetecteerd bij het booten.

Qua garantie moet je me in een PM eerst maar even je order nummer vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

thehog schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:28:
[...]

S0? Je bedoelt de 1wire bus zeker :)

Dat is niet meer dan een gpio input en een pullup 4.7kOhm weerstand tussen de data pin en 5v.
Zie je de sensoren wel na opstarten verschijnen? Die worden namelijk gedetecteerd bij het booten.

Qua garantie moet je me in een PM eerst maar even je order nummer vertellen :)
Ah ja, tnx, PM, das misschien handiger... :$ Komt eraan!

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:00:
Dat ga ik binnenkort eens uittesten. Ik laat het resultaat weten!
Korte update: omdat het stookseizoen nèt begonnen is heb ik de Heishamon tijdelijk afgekoppeld. Ik wil de komende dagen/weken volledig op de Service Cloud kunnen vertrouwen in logging en instellingen aanpassen. Ik kom er niet aan toe om de Heishamon werkend te krijgen en juist de cloud module af te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Hallo Medetweakers,

Heb ondertussen onze Pana WP icm Heishamon (Opentherm) en NR draaien.
Wil standaard op WAR verwarmen, maar omdat onze woonkamer veel ramen op het zuiden heeft kan de temperatuur snel oplopen, lijkt het me toch handig om ook de huidige Nest thermostaat te koppelen met de HM.
Heb een kabel getrokken van de heatlink naar de HM en aangesloten op de optherm aansluitingen, krijg alleen een foutmelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-FZt-7GW9zVmYWfxFaujCIjxVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KADSbKLZy1jlmJ9EfEQVCGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrghBh_jVxPuHxCPZaYeE6eBF_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdrsXKJe3ih89j4FY0Ro6BxA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik verkeerd?

• blb4
djpeterl1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:36:
Hallo Medetweakers,

Heb ondertussen onze Pana WP icm Heishamon (Opentherm) en NR draaien.
Wil standaard op WAR verwarmen, maar omdat onze woonkamer veel ramen op het zuiden heeft kan de temperatuur snel oplopen, lijkt het me toch handig om ook de huidige Nest thermostaat te koppelen met de HM.
Heb een kabel getrokken van de heatlink naar de HM en aangesloten op de optherm aansluitingen, krijg alleen een foutmelding

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doe ik verkeerd?
Heb je er OT versie van de firmware actief & OT support in de settings aan staan?

• djpeterl1
blb4 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:58:
[...]

Heb je er OT versie van de firmware actief & OT support in de settings aan staan?
Geen idee….zie nu alleen Versie 3.1 staan.
Qua instellingen staat er ook geen OT optie tussen.

• thehog
djpeterl1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:54:
[...]

Geen idee….zie nu alleen Versie 3.1 staan.
Qua instellingen staat er ook geen OT optie tussen.
Daarvoor moet je inderdaad hoger zitten. OT versies zijn nog niet productie rijp. Er zijn nog wat bugs in de rules verwerking.
Maar ik heb ondertussen v3.2-beta er maar even op gezet (https://github.com/IgorYb...aMon.ino.d1-v3.2-beta.bin). In deze versie zitten de rules nog niet voor opentherm maar wel van en naar mqtt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
thehog schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:28:
[...]

Daarvoor moet je inderdaad hoger zitten. OT versies zijn nog niet productie rijp. Er zijn nog wat bugs in de rules verwerking.
Maar ik heb ondertussen v3.2-beta er maar even op gezet (https://github.com/IgorYb...aMon.ino.d1-v3.2-beta.bin). In deze versie zitten de rules nog niet voor opentherm maar wel van en naar mqtt.
Met de 3.2 werkt de thermostaat.

Bedankt!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klabatzie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08 08:41
Goedenavond,

Ik ben al een poosje aan het zoeken maar kan de oplossing niet vinden.
Ik heb nu een paar maanden de Heishamon allereerst om het gedrag van mijn WP te monitoren.

Ik heb alleen geen production en consumption data vanuit de WP naar de Heishamon. Hoe kan ik dit oplossen?

WP en Heishamon allebei al opnieuw opgestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkpG0U6sjkPR6QWM4OnuKBrW7mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LiO0401gvEKWxD2h78GVIKk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Klabatzie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:19:
Goedenavond,

Ik ben al een poosje aan het zoeken maar kan de oplossing niet vinden.
Ik heb nu een paar maanden de Heishamon allereerst om het gedrag van mijn WP te monitoren.

Ik heb alleen geen production en consumption data vanuit de WP naar de Heishamon. Hoe kan ik dit oplossen?

WP en Heishamon allebei al opnieuw opgestart.

[Afbeelding]
Zo te zien staat je compressor uit, oftewel er word geen warmte geproduceerd. De production ga je pas zien als hij daadwerkelijk aan het verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klabatzie
Zo te zien staat je compressor uit, oftewel er word geen warmte geproduceerd. De production ga je pas zien als hij daadwerkelijk aan het verwarmen is.
Dank je voor jouw reactie

Ik ben het al een tijdje aan het volgen en zo te zien gebeurt er niets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9dYpVk3VLEHlgOPQej4_09GxQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1x9BR5Fr9AaAimhLOhBKOFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Klabatzie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Dank je voor jouw reactie

Ik ben het al een tijdje aan het volgen en zo te zien gebeurt er niets
[Afbeelding]
Zie je wel die informatie in het menu van de panasonic zelf? system monitor geloof ik dat het heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klabatzie
thehog schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Zie je wel die informatie in het menu van de panasonic zelf? system monitor geloof ik dat het heet
Ja, daar zie ik wel de staaftabellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdRL0hlbtC_NvXWSVHULYVxx52I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaQ6wt70fSMloaPzOoruo1GD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Klabatzie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Ja, daar zie ik wel de staaftabellen

[Afbeelding]
Nee die bedoel ik niet. De realtime verbruik in Watt tijdens een run.
Het vebruikt in kWh wordt niet bijgehouden (zit niet in de cijfertjes die we krijgen van de panasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klabatzie
thehog schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Het vebruikt in kWh wordt niet bijgehouden (zit niet in de cijfertjes die we krijgen van de panasonic).
Ik zal het morgen eens bekijken wanneer er warmte vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Hoi allemaal, ff een vraagje over ad-hoc gebruik van een CZ-TAW1.

Ik gebruik standaard Heishamon met node-red dashboard en ben daar tevreden over. Echter, ik heb mijn WP gekocht bij groene-energiewinkel.nl die stelt dat een CZ-TAW1 koppeling met service-cloud noodzakelijk is om recht te hebben op garantie; men wil remote toegang hebben.

Een aantal vragen:
  1. Kan ik de CZ-TAW1 los van de WP inrichten/configureren & koppelen aan de service-cloud? Of moet de communicatie met de WP op dat moment actief zijn?
  2. Als ik eenmaal de CZ-TAW1 geconfigureerd & werkend heb, kan ik deze dan weer loskoppelen van de WP en dan gewoon uitzetten?
  3. Gaat 't daarna gewoon - na mogelijk een paar jaar - werken om de CZ-TAW1 aan de WP te koppelen en komt die verbinding met de servicecloud weer in de lucht?
  4. Als dit niet de beste methode is; hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
blb4 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:53:

Ik gebruik standaard Heishamon met node-red dashboard en ben daar tevreden over. Echter, ik heb mijn WP gekocht bij groene-energiewinkel.nl die stelt dat een CZ-TAW1 koppeling met service-cloud noodzakelijk is om recht te hebben op garantie; men wil remote toegang hebben.

Een aantal vragen:
  1. Kan ik de CZ-TAW1 los van de WP inrichten/configureren & koppelen aan de service-cloud? Of moet de communicatie met de WP op dat moment actief zijn?
  2. Als ik eenmaal de CZ-TAW1 geconfigureerd & werkend heb, kan ik deze dan weer loskoppelen van de WP en dan gewoon uitzetten?
  3. Gaat 't daarna gewoon - na mogelijk een paar jaar - werken om de CZ-TAW1 aan de WP te koppelen en komt die verbinding met de servicecloud weer in de lucht?
Ik zit in precies hetzelfde schuitje.

Ik heb zelf de CZ-TAW1 helemaal werkend gemaakt, tot het punt dat ik vanuit de cloud de WP kon aansturen. Daarna heb ik de CZ-TAW1 losgekoppeld en in de kast gelegd, de WP beheer en monitor ik nu met heishamon.

Mocht er ooit iets mee zijn dan koppel ik de CZ-TAW1 er weer aan, en dan ga ik claimen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
blb4 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:53:

Een aantal vragen:
1. De WP moet volgens mij werken want anders kan de CZ-TAW1 niets, wellicht volstaat het om er zelf 5V aan te knopen maar vermoedelijk ga je dan errors aan de cloudzijde krijgen.
2. Als je hem loskoppelt dan istie per definitie uit want hij wordt gevoed uit de WP.
3. Zolang pana geen grote wijzigingen doorvoert en een verplichte firmware pusht wel.

Ik heb ooit ook speciaal voor support van leverancier samen met pana NL de TAW opnieuw moeten aansluiten en daarna weer losgetrokken. In de tussentijd ook heisha in read-only eraan gehouden (alleen even verwijderd en verstopt op de dag dat de pana engineer langs kwam).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Euh verplicht aan internet voor garantie?
Moet toegeven dat ik niet de AV zover gelezen heb, maar als het verplicht is mag ie ook standaard ingebouwd zijn.

Hij is optioneel! Wat dan als je hem niet koopt? 🧐

Dus lijkt met complete larie dat het dan verplicht is om garantie te krijgen/hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 04-10-2023 18:21 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klabatzie
thehog schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Dit heb ik uit de heishamon tijdens douche gebruik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpx0GBZ4Cjo2ZkUEs87e7BJGi1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edC5Zyg3C1OfRglKGSEp1HOb.jpg?f=fotoalbum_large

Deze uit HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-HITM2TkV-eplv816fZmkOMNKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tEv4um3CkmQh95Qv7ciWo5Br.jpg?f=user_large

Op het display van de WP staan dezelfde vermogens dus op een of andere manier ligt het toch tussen heishamon en HA

Edit:

Wat me nu opvalt is datr de Heishamon een ander IP-adres in HA heeft dan dat ik hem direct benader. Dat lijkt me niet goed.

Het lijkt in mijn MQTT verbinding te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvlBr_sVtWnEpaf9QVexRBzKQsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fjlPXgB1N01CWIrxPKklM7B9.jpg?f=user_large

Opgelost

|:( mijn MQTT bleek verkeerd ingesteld te zijn. Ik raakte in de war omdat er wel data binnen leek te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Klabatzie op 04-10-2023 21:21 . Reden: Nieuwe issue's aan het ontdekken ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Crazy- schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:20:
Moet toegeven dat ik niet de AV zover gelezen heb, maar als het verplicht is mag ie ook standaard ingebouwd zijn.

Dus lijkt met complete larie dat het dan verplicht is om garantie te krijgen/hebben.
Het is een eis van de betrefrende distributeur voor dat die garantie geeft op zelf geïnstalleerde systemen. Normaal is de installateur het 1e aanspreekpunt en die heeft (als het goed is) kennis van zaken. Omdat de distributeur bang is voor ieder wissewasje te moeten komen willen ze eerst op afstand kunnen uitlezen om te voorkomen dat ze voor Jan Doedel rijden.

De internetmodule zit er dan ook standaard bij, bij deze distributeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Dat is ook waarom ik vermelde dat ik 'm bij groene-energiewinkel.nl heb gekocht. Die levert de WP altijd met CZ-TAW1 en maakt vooraf melding dat garantie/service wordt verleend door DHPS en beschrijft m.i. heel duidelijk waarom ze dit - remote access - als voorwaarde stellen voor analyse en eventueel bezoek aan huis, zie pagina 6 ev.
Recht op garantie is er ook zonder maar dan moet je 'm wel opsturen.......

affijn, dat heeft @ConQuestador hierboven ook in wat andere bewoording geschreven :).

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 04-10-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
Ik heb sinds een maanden Panasonic 9j draaien
Ik zit te denken om heishamon toe te passen maar als ik de print en sensoren aansluit ben ik dan klaar .
Of moet er ook nog software geïnstalleerd worden .
Ik kom er niet echt uit .
Ik heb 2 kWh meter van abb er tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18

Zo werd het mij niet uitgelegd, maar ik zie inderdaad dat @blb4 dat wel zegt. Da's wel extreem ja...
Hier heeft het wel veel geholpen om een probleem te isoleren.
Overigens zat hier de TAW1 gewoon "standaard" bij de prijs in. Oke, sigaar uit eigen doos natuurlijk, maar dat vond ik prima (andere installateurs waren sowieso toch nog duurder).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Herw76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:01:
Ik heb sinds een maanden Panasonic 9j draaien
Ik zit te denken om heishamon toe te passen maar als ik de print en sensoren aansluit ben ik dan klaar .
Of moet er ook nog software geïnstalleerd worden .
Ik kom er niet echt uit .
Ik heb 2 kWh meter van abb er tussen zitten
Heishamon is niks meer dan een klein printplaatje welke de signalen uit de pana omzet naar MQTT berichten. Vervolgens kan je deze zelf uitlezen met home assistant of node red. En hier dan iets mee doen.

Als je dat allemaal niet ziet zitten dan moet je gewoon de panasonic internet module kopen. Dat is aansluiten, en kant en klaar beheren vanaf het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Heishamon is niks meer dan een klein printplaatje welke de signalen uit de pana omzet naar MQTT berichten. Vervolgens kan je deze zelf uitlezen met home assistant of node red. En hier dan iets mee doen.

Als je dat allemaal niet ziet zitten dan moet je gewoon de panasonic internet module kopen. Dat is aansluiten, en kant en klaar beheren vanaf het internet.
Zo doe je Heishamon wel iets te kort :). Basaal is 't een gateway tussen de WP en MQTT maar niet alleen om uit te lezen maar ook om te besturen. verder (in elk geval) ook nog:
  • webinterface waarmee je de status van alle parameters kunt zien;
  • mogelijkheid 2 S0 meter aan te sluiten en uit te lezen;
  • mogelijkheid 1W DS18B20 temperatuur sensors aan te sluiten en uit te lezen;
  • mogelijkheid om middels rules zaken te automatiseren;
  • mogelijkheid om een Opentherm Thermostaat aan te sluiten en - middels rules of externe logica via MQTT - hiermee ook de WP te besturen. Moet je wel 't OT exemplaar of de OT HAT gebruiken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
blb4 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Zo doe je Heishamon wel iets te kort :). Basaal is 't een gateway tussen de WP en MQTT maar niet alleen om uit te lezen maar ook om te besturen. verder (in elk geval) ook nog:
  • webinterface waarmee je de status van alle parameters kunt zien;
  • mogelijkheid 2 S0 meter aan te sluiten en uit te lezen;
  • mogelijkheid 1W DS18B20 temperatuur sensors aan te sluiten en uit te lezen;
  • mogelijkheid om middels rules zaken te automatiseren;
  • mogelijkheid om een Opentherm Thermostaat aan te sluiten en - middels rules of externe logica via MQTT - hiermee ook de WP te besturen. Moet je wel 't OT exemplaar of de OT HAT gebruiken
Uiteraard, er is ontzettend veel mogelijk met een Heishamon. Alleen moet je wel alles zelf doen.
Als iemand vraagt "moet ik ook nog iets installeren" dan gaan bij mij toch alarmbellen af, en als je niet in staat bent die info op dit forum te vinden dan moet je gewoon er vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Mijn thermostaatjes voor zowel DHW als temperatuur doen het ineens (na de HA update?) Niet meer goed. Binnentemperatuur staat op 20 maar als ik op het - teken druk dan gaat hij naar 5 graden. DHW doet het helemaal niet meer.
Hebben meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SU0rBpuzDIfkr8-GhLZX2L9tuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzRVU03UjHnNlkZ7d03DQqoF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbjfxnHXWXqbYKrzV3iqVFzasCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ovez56AojEiYn0Q2i1NrTbpb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door wheli op 05-10-2023 12:43 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Uiteraard, er is ontzettend veel mogelijk met een Heishamon. Alleen moet je wel alles zelf doen.
Als iemand vraagt "moet ik ook nog iets installeren" dan gaan bij mij toch alarmbellen af, en als je niet in staat bent die info op dit forum te vinden dan moet je gewoon er vanaf blijven.
Lekker vriendelijk.
Ik heb het effe snel gelezen dus nog niet heel goed in verdiept .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
Hallo allen,

Wil hier met WAR gaan verwarmen, gebruik nu onderstaande instellingen.
https://tweakers.net/i/VN...VNr.jpg?f=fotoalbum_large
Weet alleen niet of dit goed is.
Welke stooklijn hanteren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
wheli schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:41:
Mijn thermostaatjes voor zowel DHW als temperatuur doen het ineens (na de HA update?) Niet meer goed. Binnentemperatuur staat op 20 maar als ik op het - teken druk dan gaat hij naar 5 graden. DHW doet het helemaal niet meer.
Hebben meer mensen hier last van?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat er misschien iets in de instellingen van de pana per ongeluk gewijzigd is. Want de cijfers gaan van -5 tot 5, dat lijkt me shiften.
Ik las hier dat het mogelijk met de zone instellingen te maken heeft. Die staan bij mij nu op 'ruimtethermostaat - intern'.
Ik gebruik de afstandsbediening als thermostaat en pas geen nachtverlaging toe.
Klopt dat dan? Ik heb hier zelf zeker niets gewijzigd.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@blb4 Is positief over de laatste OT rules integratie. Als er nog aanvullende testers zich zouden kunnen melden hier:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/112

De bijbehorende binary: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/6449134458

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57
Zal hem testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:28:
@blb4 Is positief over de laatste OT rules integratie. Als er nog aanvullende testers zich zouden kunnen melden hier:

Klopt, @CurlyMo enorm bedankt voor de inspanning!! Het lijkt er op dat ‘t lek boven is d:)b ! Deze versie (#360) draait nu bij mij ruim 10 uur zonder crash. Ik gebruik Opentherm, S0, 1W en rules en ook de laatste functionaliteit (datetime variables in rules) doen ‘t voor zover ik heb kunnen testen. Ik ga kijken welke logica die ik nu nog extern heb draaien kan overzetten naar Heishamon rules.

Het lijkt er op dat mijn ideaalbeeld - WP (optimaal) via Heishamon bedienen met mijn Opentherm thermostaat zonder afhankelijkheid van andere systemen een stuk dichterbij gekomen is!

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 09-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik ga kijken welke logica (die nu extern draait) ik kan overzetten naar Heishamon rules

[ Voor 199% gewijzigd door blb4 op 09-10-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
En? * CurlyMo is ongeduldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
Vanochtend deed hij het nog vrolijk :p

Vanavond een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Net de module aangesloten op een WC09J3E5.
Van te voren voor HomeAssistant vast via HACS de integratie binnen gehaald en alles eigenlijk in paar minuten voor elkaar inclusief HA. Complementen.
Wel verbaasd over twee dingen. De hoeveelheid spaghetti standaard in de warmtepomp.
Maar nog meer dat er in de warmte pomp nog een dicht kartonnen doosje zat met een CZ-TAW1, nu nog twijfelen of ik daar nog iets mee doe of niet.
Zaten overigens meerdere cn-mode connectors, heb nu die van het "mainboard" gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XRyf0YsJczai8t7nnk5nbCxUxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws0LeQHb4tQ8eVmNM525oy9N.jpg?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeland
Reeds 1 dag en 8 uur zonder merkwaardigheden 😀 grafieken e.d. lopen soepel door. Rules werken ook nog (hoewel een onderbreking daarin mij niet snel zal opvallen, het is in ieder geval niet vastgelopen/gestopt). Ziet er goed uit dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 20:23
blb4 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:23:
Ik ga kijken welke logica (die nu extern draait) ik kan overzetten naar Heishamon rules
Zou je de ruleset willen delen als je zo ver bent? Ik wil de Pana ook graag zonder externe systemen met OT laten draaien. Temeer omdat mijn ouders (en waarschijnlijk in de toekomst meer mensen) ook een Pana hebben, en ik ze niet met moeilijke domotica wil opzadelen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:28:

Ik zat op Alpha-38949f5. Heb zojuist deze binary geinstalleerd. Gezien de positieve reacties hierboven verwacht ik verder niet veel gedoe.

Ik was ook al zeer tevreden over de andere alpha. Qua rules doe ik niet heel veel, zorg alleen dat het vlammetje van de thermostaat aan gaat. :P

De enige irritatie zit nog in de af en toe gekke OT waardes, dan ineens wordt er 0 graden of +50 graden oid gemeten. Volgens mij had @Bra-Jo dit ook gemeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjigo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Zou je de ruleset willen delen als je zo ver bent? Ik wil de Pana ook graag zonder externe systemen met OT laten draaien. Temeer omdat mijn ouders (en waarschijnlijk in de toekomst meer mensen) ook een Pana hebben, en ik ze niet met moeilijke domotica wil opzadelen.

Alvast bedankt!
Ik zou je dan aanraden om de OT rules te combineren met een relais aan/uit thermostaat zoals ik dat ook hier heb. De Emos ‎P5606OT doet beide. Als de OT kant dan uitvalt dan heb je altijd de fallback nog. De rules zou ik namelijk ook als domotica zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
Beekforel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:43:
De enige irritatie zit nog in de af en toe gekke OT waardes, dan ineens wordt er 0 graden of +50 graden oid gemeten. Volgens mij had @Bra-Jo dit ook gemeld?
Zelfde probleem hier, 3x zo'n uitschietervoorgekomen vandaag, dacht dat het aan de thermostaat lag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hebben jullie dat al eens laten weten aan @thehog?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ice-T106 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:21:

Zaten overigens meerdere cn-mode connectors, heb nu die van het "mainboard" gebruikt.
heishamon altijd aansluiten op de optionele pcb als die optionele pcb geinstalleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Beekforel @Roeland Klopt, had hetzelfde maar dan anders. :) Paar dikke uitschieters, maar daarna stopte de doorgifte van de 1wire-sensoren helemaal. Contact gehad met @thehog en na wat testen bleek dat de heisha gewoon in orde was, maar dat er ergens een van de sensoren kapot was. Die er tussenuit gehaald en toen liep de heisha weer normaal.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
thehog schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

heishamon altijd aansluiten op de optionele pcb als die geinstalleerd is
Oh thx. Dan prik ik hem morgen even om. Ben nu wel benieuwd wat het verschil is. Lijkt al wel redelijk te werken (uitlezen iig).
Opentherm moet ik ook nog even checken hoe dat werkt met mijn Honeywell zone systeem.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bra-Jo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:22:
@Beekforel @Roeland Klopt, had hetzelfde maar dan anders. :) Paar dikke uitschieters, maar daarna stopte de doorgifte van de 1wire-sensoren helemaal. Contact gehad met @thehog en na wat testen bleek dat de heisha gewoon in orde was, maar dat er ergens een van de sensoren kapot was. Die er tussenuit gehaald en toen liep de heisha weer normaal.
O, ik dacht dat jij het ook op de OT thermostaat had...
CurlyMo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:10:
Hebben jullie dat al eens laten weten aan @thehog?
Ja, volgens mij wel:
Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:52:
@CurlyMo @thehog
Draai momenteel build #300. OT is nog steeds spiky. Zie dagelijks +- 2 spikes naar of 0 of ergens rond de 100+, dus geen kleine spikes.

De S0 geeft ook aparte waarden, pulse quality 1% en average pulse width fluctueert, dit was eerder stabiel op 80% oid en 100ms. De daadwerkelijk gemeten waarde is wel conform verwachting.

Verder werkt het als een zonnetje
Beekforel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Ik zit op Alpha-38949f5 (geen idee welke build dat is? :+ ). ~2 keer per week naar 0, verder nooit naar boven.

Ik had een rule gemaakt die een shift triggerde als de thermostaat < 19 aangaf, die heb maar een extra if gegeven dat het wel > 15 moet zijn... :)

Draait verder erg stabiel. S0 heb ik voor nu maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Beekforel Jij wel. En de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 20:23
CurlyMo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Ik zou je dan aanraden om de OT rules te combineren met een relais aan/uit thermostaat zoals ik dat ook hier heb. De Emos ‎P5606OT doet beide. Als de OT kant dan uitvalt dan heb je altijd de fallback nog. De rules zou ik namelijk ook als domotica zien.
Bedankt voor de tip. Helaas zou een dergelijke thermostaat betekenen dat er een extra kabel getrokken moet worden naar de thermostaat. Dat maakt het in mindere mate een plug&play oplossing. OT i.c.m. Heisha draait naar mijn mening stabiel genoeg.

Als de Heishamon een relais zou kunnen schakelen had ik het op die manier opgelost. Hoe staat het met de plannen om GPIO te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
thehog schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

heishamon altijd aansluiten op de optionele pcb als die geinstalleerd is
Oh die tip had ik gemist. Uit nieuwsgierigheid: waarom is dat?
Hier de heishamon sinds januari aangesloten op de kabel van de CZ-TAW1, dus op het mainboard, zonder problemen.
Is het de moeite waard om 'm om te prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
timterhorst schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Hier de heishamon sinds januari aangesloten op de kabel van de CZ-TAW1, dus op het mainboard, zonder problemen.
Heb je een uitbreidingsprint? En de Heishamon staat niet op listen-only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
blb4 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Heb je een uitbreidingsprint? En de Heishamon staat niet op listen-only?
Die situatie heb ik wel iig. Leek wel ok te werken maar geen settings aangepast nog, alleen "uitgelezen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
nee ik heb gewoon de CZ-TAW vervangen door de Heishamon; die stuurt met rules direct de 12J aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
timterhorst schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Alleen als je de optionele pcb (CZ-NS4P) hebt moet je dit dus doen. Dit komt omdat dit bord via dezelfde connect als waar normaal de CZ-TAW1 op aangesloten zit om de mainboard zijn communicatie doet. Dus op de CN-CNT van de mainboard. Aangezien de CN-NMODE (die we tegenwoordig gebruiken voor heishamon) elektrisch hetzelfde is als CN-CNT (minus een 12v pin) zou je met heishamon de werking van de optionele pcb negatief kunnen beinvloedden. Vandaar dat je hem aansluiten op dat bord zelf, naast waar je ook dan de CZ-TAW1 aansluit (ook op de optionele bord).

Als ik jou zo hoor heb je geen optionele PCB en sluit je je heishamon gewoon op de bestaande kabel aan waar eerst CZ-TAW1 zat. Da's prima dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Roeland schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Zelfde probleem hier, 3x zo'n uitschietervoorgekomen vandaag, dacht dat het aan de thermostaat lag...
Ik zal eens kijken. Mij zelf nog niet opgevallen maar kan zijn door slechte opentherm verbinding ofzo. Is al een tijdje geleden dat die code er in is gezet dus weet even niet uit mijn hoofd of er error detection/correction op zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
thehog schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Ik zal eens kijken. Mij zelf nog niet opgevallen maar kan zijn door slechte opentherm verbinding ofzo. Is al een tijdje geleden dat die code er in is gezet dus weet even niet uit mijn hoofd of er error detection/correction op zit :)
Er zit (al) parity check op en dat is alles. Ik ga nog even kijken of het bij mij ook gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@thehog ik zat in de console logging te kijken en mij valt op dat er best regelmatig "OpenTherm: Request invalid!" voorbij komt.

Als ik iets kan doen om meer (debug) logging op te leveren hoor ik het graag.

Ik heb er een simpele Honeywell Round als thermostaat aan hangen.

In HA heb ik de thermostaat als MQTT sensor beschikbaar gemaakt, ik was aan het overwegen om hier de afwijkingen eruit te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Beekforel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:14:
@thehog ik zat in de console logging te kijken en mij valt op dat er best regelmatig "OpenTherm: Request invalid!" voorbij komt.

In HA heb ik de thermostaat als MQTT sensor beschikbaar gemaakt, ik was aan het overwegen om hier de afwijkingen eruit te filteren.
Invalid betekend wel dat hij de parity check raakt dus dat is wel een hint. Is de kabel een beetje slecht misschien?
Je ziet waarschijnlijk ook veel unknown data maar dat is normaal. Gewoon opentherm data wat heishamon nog niet kent/niks mee doet.

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 11-10-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thehog schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

Invalid betekend wel dat hij de parity check raakt dus dat is wel een hint. Is de kabel een beetje slecht misschien?
Je ziet waarschijnlijk ook veel unknown data maar dat is normaal. Gewoon opentherm data wat heishamon nog niet kent/niks mee doet.
Tja, de thermostaat hangt ongeveer twee meter achter de WP (en de Heishamon) maar die kabel loopt wel een enorm eind om en is ook wel een keer doorverbonden met een kroonsteen.

Even vervangen is ook wel een klusje. Zou wel even kunnen testen met de thermostaat op een andere plek, kijk dit weekend wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@blb4 Ik heb dhwEnable toegevoegd aan de OT-rules PR. Volgens mij heb je alles wat je voor nu even te wensen had of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Beekforel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Tja, de thermostaat hangt ongeveer twee meter achter de WP (en de Heishamon) maar die kabel loopt wel een enorm eind om en is ook wel een keer doorverbonden met een kroonsteen.

Even vervangen is ook wel een klusje. Zou wel even kunnen testen met de thermostaat op een andere plek, kijk dit weekend wel even.
Ik heb meerdere OT thermstaten liggen (juist om te testen met heishamon) en ook de round. Eigenlijk nooit last gehad van invalids. Dus ik hoop dan toch echt je kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thehog schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb meerdere OT thermstaten liggen (juist om te testen met heishamon) en ook de round. Eigenlijk nooit last gehad van invalids. Dus ik hoop dan toch echt je kabeltje.
Ben wel benieuwd hoe (lang) jouw kabel is @Roeland ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Bij mij hangen ze natuurlijk maar aan een testkabeltje van max 30cm dus wat dat betreft ook niet erg vergelijkbaar met normale situaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
Beekforel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Ben wel benieuwd hoe (lang) jouw kabel is @Roeland ?
4m ongeveer, is een simpel twee aderig draadje. Naar de voormalige ketel was het +- 10m, zelfde draad, zelfde route. Vandaag overigens geen spikes, zal morgen kijken of de console nog wat bijzonders zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:47:
@blb4 Ik heb dhwEnable toegevoegd aan de OT-rules PR. Volgens mij heb je alles wat je voor nu even te wensen had of niet?
Klopt (y) . voorlopig wel idd, mogelijk dat ik meer wensen heb als ik eenmaal aan de gang ga zo veel mogelijk mbv rules op te lossen ipv Node Red Dashboard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Beekforel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:14:

Ik heb eerder de ervaring gehad dat OT support niet goed werkte bij een wat zwakke 5V voeding. Ik betrek de 5V voeding voor de Heishamon via UTP kabel van ~ 8 meter lengte (1 aderpaar parallel voor GND, 1 aderpaar parallel voor +). De oplossing die voor mij werkt is een 1 µF elco over GND en aangesloten op de header.+Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj1IZdcnpFuWoiZpDjN2pTebvj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b6WX7AX47Kgiagug4q2PYckI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

Ik heb eerder de ervaring gehad dat OT support niet goed werkte bij een wat zwakke 5V voeding. Ik betrek de 5V voeding voor de Heishamon via UTP kabel van ~ 8 meter lengte (1 aderpaar parallel voor GND, 1 aderpaar parallel voor +). De oplossing die voor mij werkt is een 1 µF elco over GND en aangesloten op de header.+[Afbeelding]
Ik heb de Heishamon in de WP hangen aan de standaard Panasonic kabel.

De kabel naar de thermostaat is ook UTP maar wel in twee stukken. Het stuk naar de WP wordt gedeeld met de S0 meters. Heb nog wel een aderpaar over dus dacht de thermostaat straks met twee paren aan te sluiten om te kijken of dat effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Beekforel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:41:
[...]

Ik heb de Heishamon in de WP hangen aan de standaard Panasonic kabel.

De kabel naar de thermostaat is ook UTP maar wel in twee stukken. Het stuk naar de WP wordt gedeeld met de S0 meters. Heb nog wel een aderpaar over dus dacht de thermostaat straks met twee paren aan te sluiten om te kijken of dat effect heeft.
Geen idee of die S0 pulsen in dezelfde UTP kabel voor de door jour ervaren problemen kunnen zorgen maar je zou de kWh meters een tijdje los kunnen halen en zien of dat effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@thehog PR 112 is wat mij betreft klaar om gemerged te worden. @blb4 en @Roeland hebben hem beide succesvol draaiende.

Pagina: 1 ... 19 ... 36 Laatste