Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Wellicht een overstap op Waze proberen? Daarmee heb ik in ieder geval zelf zelden problemen.Toppe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Met regelmaat. Zowel op iOS 15 als iOS 16. Erg vervelend
Niet verbonden met internet, dat is wel herkenbaar. Krijg vrij snel daarna weer een bericht dat er wel verbinding is. Ik heb er nooit aandacht aan geschonken, omdat ik FM alleen op de achtergrond gebruik voor meldingen. Voor navi gebruik ik AM.Patrick22221 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:58:
Hebben jullie ook weer last van Flitsmeister, krijg de melding niet verbonden met het internet en de locatie wijzer loopt uit de kaart om het zo maar te zeggen. (Kaart gaat niet mee met locatiewijzer)
Waze vind ik waardeloos. Gebruik nu Flitsmeister TWO en dat werkt -opzich- wel aardigAiii schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Wellicht een overstap op Waze proberen? Daarmee heb ik in ieder geval zelf zelden problemen.
Geen TWO nodig. Gewoon een Shortcut Automation instellen, dat Flitsmeister automatisch start met CarPlay.Toppe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Waze vind ik waardeloos. Gebruik nu Flitsmeister TWO en dat werkt -opzich- wel aardig

[Voor 37% gewijzigd door Rivanov op 23-06-2022 13:22]
Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Heb ik gehad. De combinatie tussen mijn auto, draadloze carplay, iOS 15 beta en bugs zorgde er voor dat dit niet betrouwbaar werkte. Geen idee hoe het nu is aangezien de TWO FM opstart en dus ook op de carplayRivanov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:19:
[...]
Geen TWO nodig. Gewoon een Shortcut Automation instellen, dat Flitsmeister automatisch start met CarPlay.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Yep, heb ik ook. Ik dacht dat dit vooral kwam als ik CarPlay niet op de voorgrond heb. Zodra ik CarPlay op de voorgrond heb, wordt de juiste locatie meteen opgezocht en weergegeven.Patrick22221 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:58:
Hebben jullie ook weer last van Flitsmeister, krijg de melding niet verbonden met het internet en de locatie wijzer loopt uit de kaart om het zo maar te zeggen. (Kaart gaat niet mee met locatiewijzer)
Herkent iemand dit?
[Voor 5% gewijzigd door peacelord op 24-06-2022 20:47]
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Puur lokale en meer up to date flitser informatie. Persoonlijk heb ik er een haat-liefde verhouding mee. Deels werkt het goed, deels is het irritant dat die reclame geeft tijdens de rit en achteraf. Ben daar niet zo van gediend en vertik het om een abonnement hiervoor af te nemen. Scheelt wel dat ik niet dagelijks verre ritten hoef te maken.Jan Driebeen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:36:
Wat is de toegevoegde waarde van FM, behalve meldingen voor flitsers? Apple Maps en Waze vind ik prima werken, heb geen FM nodig volgens mij.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 14 Pro Zilver Apple Watch Series 6 Product Red Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePod Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
AM kent alleen vast flitsers en geeft alleen steminformatie indien je veel te hard nadert. Hiervoor heb ik liever FM. Naast flitsers vind ik het bijna een verplichte app voor allerlei andere meldingen op je route: auto langs de kant, ambulance, etc. Daardoor ben je net iets alerter en in sommige situaties telt elke seconde.Jan Driebeen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:36:
Wat is de toegevoegde waarde van FM, behalve meldingen voor flitsers? Apple Maps en Waze vind ik prima werken, heb geen FM nodig volgens mij.
Mwoa gevaar op of langs de weg geven Google / Apple Maps of waze ook aan. Ambulances, actuele verkeerslichten, rijbaan informatie en gemakkelijk een parkeer actie is wel in het voordeel van FM. Kan alleen niet wennen aan hun navigatie en reclame. Verder is de app prima hoor. Zijn er genoeg fan van. Alleen ikzelf iets minder. Maar dat is mijn persoonlijke mening.meesje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:42:
[...]
AM kent alleen vast flitsers en geeft alleen steminformatie indien je veel te hard nadert. Hiervoor heb ik liever FM. Naast flitsers vind ik het bijna een verplichte app voor allerlei andere meldingen op je route: auto langs de kant, ambulance, etc. Daardoor ben je net iets alerter en in sommige situaties telt elke seconde.
Dus gewoon uitproberen dus. Om te testen kost het toch geen geld.

iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 14 Pro Zilver Apple Watch Series 6 Product Red Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePod Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Je hebt gelijk, mogelijk gevaar langs de weg doen de anderen inderdaad ook. In mijn beleving geeft FM wel de meeste meldingen, ook in de categorie gevaar. Komt waarschijnlijk omdat het aantal gebruikers groter is. Bij deze meldingen ben je daar natuurlijk van afhankelijk. Ik heb het in ieder geval altijd op de achtergrond actief (middels siri shortcut).TheKerremenke schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:45:
[...]
Mwoa gevaar op of langs de weg geven Google / Apple Maps of waze ook aan. Ambulances, actuele verkeerslichten, rijbaan informatie en gemakkelijk een parkeer actie is wel in het voordeel van FM. Kan alleen niet wennen aan hun navigatie en reclame. Verder is de app prima hoor. Zijn er genoeg fan van. Alleen ikzelf iets minder. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dus gewoon uitproberen dus. Om te testen kost het toch geen geld.
Wat betreft reclame, ik kan me dit inderdaad herinneren (super irritant natuurlijk

In Apple Maps kan je ook mobiele flitsers doorgeven en zien.meesje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:42:
[...]
AM kent alleen vast flitsers en geeft alleen steminformatie indien je veel te hard nadert. Hiervoor heb ik liever FM. Naast flitsers vind ik het bijna een verplichte app voor allerlei andere meldingen op je route: auto langs de kant, ambulance, etc. Daardoor ben je net iets alerter en in sommige situaties telt elke seconde.
Heeft die ambulance melding al landelijke dekking? Ben benieuwd of de brandweer ook nog gaat volgen. Politie verwacht ik niet zo heel snel omdat die ook zonder blauw/blauw naar incidenten rijden om te zorgen dat ze niet weten dat je er aan komt.
[Voor 19% gewijzigd door Toppe op 23-06-2022 20:03]
Klopt, zie mijn reactie hiervoor. Het aantal meldingen is in AM wel een stuk kleiner aangezien FM meer gebruikers heeft. Ook zijn de meldingen van FM tijdiger dan die van AM (als deze al überhaupt een signaal geeft).Toppe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:00:
[...]
In Apple Maps kan je ook mobiele flitsers doorgeven en zien.
Waze doet er wat mij betreft niet voor onder, de keren dat ik de eerste ben die een stilstaand voertuig o.i.d. meldt kan ik bijkans op één hand tellen in ieder geval.meesje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:52:
[...]
Je hebt gelijk, mogelijk gevaar langs de weg doen de anderen inderdaad ook. In mijn beleving geeft FM wel de meeste meldingen, ook in de categorie gevaar. Komt waarschijnlijk omdat het aantal gebruikers groter is. Bij deze meldingen ben je daar natuurlijk van afhankelijk. Ik heb het in ieder geval altijd op de achtergrond actief (middels siri shortcut).
Flitsmeister heeft bovendien die vreselijk archaïsche computerstem voor hun meldingen, Waze heeft gewoon prettige stemmen die natuurlijk klinken (al moet ik eerlijk zeggen, soms is de Nederlandse stem wat in de war omdat mijn telefoon op Engels staat waardoor ze -in het nederlands- straatnamen engels wilt uitspreken of zegt dat ik "die derde afslag" moet nemen op de rotonde). Al met al is dat wat mij betreft toch gewoon de betere app (plus geen vervelend "abonnement" voor Pro functies).
Als Apple Maps straks geüpdatet is naar de nieuwe versie, stap ik waarschijnlijk daarop over.
(Overigens wel heerlijk dat Carplay, zodat je daadwerkelijk keuze hebt i.p.v. die tergend trage en feature-arme navigaties die je vroeger bij je auto kreeg, haha)
Tip. Meld je aan voor de TestFlight Beta van Flitsmeister. Krijg je gratis Pro.Aiii schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:46:
[...]
Waze doet er wat mij betreft niet voor onder, de keren dat ik de eerste ben die een stilstaand voertuig o.i.d. meldt kan ik bijkans op één hand tellen in ieder geval.
Flitsmeister heeft bovendien die vreselijk archaïsche computerstem voor hun meldingen, Waze heeft gewoon prettige stemmen die natuurlijk klinken (al moet ik eerlijk zeggen, soms is de Nederlandse stem wat in de war omdat mijn telefoon op Engels staat waardoor ze -in het nederlands- straatnamen engels wilt uitspreken of zegt dat ik "die derde afslag" moet nemen op de rotonde). Al met al is dat wat mij betreft toch gewoon de betere app (plus geen vervelend "abonnement" voor Pro functies).
Als Apple Maps straks geüpdatet is naar de nieuwe versie, stap ik waarschijnlijk daarop over.
(Overigens wel heerlijk dat Carplay, zodat je daadwerkelijk keuze hebt i.p.v. die tergend trage en feature-arme navigaties die je vroeger bij je auto kreeg, haha)

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Zeker en vast herken ik dat. Spijtig genoeg nog geen oorzaak kunnen vinden in de ios buglist.peacelord schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:27:
Sinds enige tijd (15.5?) herhaalt carplay ongevraagd berichten. What’s app en iOS berichten, soms wel een keer of vier. Hoezo veilig? Ik druk hem dan steeds weg, maar moet dat dus herhalen. Iphone SE 2020 en het gebeurt zowel in mijn Rav4 als in mijn Nissan Micra.
Herkent iemand dit?
Ik denk niet dat het een bug in iOS is, dan zouden er veel meer meldingen (ook internationaal) over zijn geweest. Ik persoonlijk heb er geen last van. (iOS 15.5 - draadloos carplay in Honda Jazz)Sweepstakes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:31:
[...]
Zeker en vast herken ik dat. Spijtig genoeg nog geen oorzaak kunnen vinden in de ios buglist.
[Voor 0% gewijzigd door dries_w op 26-06-2022 10:18. Reden: typo]
Ik denk niet dat FM meer gebruikers heeft dan AM, waar baseer je dat op?meesje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Klopt, zie mijn reactie hiervoor. Het aantal meldingen is in AM wel een stuk kleiner aangezien FM meer gebruikers heeft. Ook zijn de meldingen van FM tijdiger dan die van AM (als deze al überhaupt een signaal geeft).
AM zal veel meer passieve gebruikers hebben. Lekker de navigatie aan en rijden van A naar B.ex87 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Ik denk niet dat FM meer gebruikers heeft dan AM, waar baseer je dat op?
FM zal veel meer actieve gebruikers hebben. Tenslotte ken ik geen gebruikers die FM alléén gebruiken voor de navigatie. Ik meld zelf veel meer in FM dan AM.
Omdat AM niet cross-platform is. Het theoretisch maximaal aantal AM gebruikers is het aantal verkochte iPhones. Het theoretisch maximaal aantal FM gebruikers is het aantal verkochte iPhone én Android telefoons.ex87 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:44:
Ik denk niet dat FM meer gebruikers heeft dan AM, waar baseer je dat op?
Dit is wel een erg snelle analyse en zal zeker niet volledig opgaan, maar dit zal naar mijn mening wel gelden als een onderbouwing voor het feit dat FM meer gebruikers zal hebben.
Dank!RicoK schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Omdat AM niet cross-platform is. Het theoretisch maximaal aantal AM gebruikers is het aantal verkochte iPhones. Het theoretisch maximaal aantal FM gebruikers is het aantal verkochte iPhone én Android telefoons.
Dit is wel een erg snelle analyse en zal zeker niet volledig opgaan, maar dit zal naar mijn mening wel gelden als een onderbouwing voor het feit dat FM meer gebruikers zal hebben.
In dit topic willen we het denk ik niet geloven

[Voor 7% gewijzigd door meesje op 27-06-2022 14:44]
https://overcast.fm/+QLdsMMTjQ
Dus voor diegene die goede hoop hadden dit binnen afzienbare tijd in auto’s te zien.. helaas.

[Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 27-06-2022 19:33]
Tuurlijk gaan ze dat niet doen, want dan verkopen ze hun eigen pakketten niet meer voor voertuigdata in MercedesME. Maar uiteindelijk is het niet aan de fabrikanten om dat tegen te houden. Apple hoeft alleen maar een OBD-dongle fabrikant over te nemen (bijvoorbeeld PLX die de Kiwi heeft), deze rebranden naar Apple en dat goed integreren in iOS en je hebt alle voertuigdata die je maar wil. Dat kunnen ze niet tegenhouden, want zonder OBD kan je ook foutstatussen niet uitlezen en het is een standaard die volgens mij ook nog eens verplicht is. En als Apple dan toch bezig is, laat ze dan meteen de fabrikant van DashCMD overnemen, Palmer zo uit mijn hoofd, dan hebben ze ook al een groot deel van virtual dashes qua software klaar. Vroeger had ik dit op mijn iPad, deze verbonden met een OBD wifi dongle en werkte prima voor heel veel informatie, tot aan timing advance aan toe.Rivanov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:33:
In een recente aflevering van de Decoder podcast (van The Verge) was de CEO van Mercedes, Ola Källenius, te gast. Daar ging het o.a. over de nieuwe CarPlay integratie die Apple liet zien op WWDC. Ondanks dat Mercedes op de slide stond al ondersteunend merk, was hij heel duidelijk: “dit gaan wij never nooit toestaan / implementeren”.
https://overcast.fm/+QLdsMMTjQ
Dus voor diegene die goede hoop hadden dit binnen afzienbare tijd in auto’s te zien.. helaas.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Geloof ik niet echt in. OBD2 is gewoon een standaard protocol. Heel erg specifieke functies kan je daar alsnog niet mee benaderen. Je wilt toch vanuit je infotainment systeem gelijk zaken regelen als airco of stoelverwarming (als je auto daar geen knopjes voor heeft). Dat kan echt niet via de OBD2 poort.thunder8 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Tuurlijk gaan ze dat niet doen, want dan verkopen ze hun eigen pakketten niet meer voor voertuigdata in MercedesME. Maar uiteindelijk is het niet aan de fabrikanten om dat tegen te houden. Apple hoeft alleen maar een OBD-dongle fabrikant over te nemen (bijvoorbeeld PLX die de Kiwi heeft), deze rebranden naar Apple en dat goed integreren in iOS en je hebt alle voertuigdata die je maar wil. Dat kunnen ze niet tegenhouden, want zonder OBD kan je ook foutstatussen niet uitlezen en het is een standaard die volgens mij ook nog eens verplicht is. En als Apple dan toch bezig is, laat ze dan meteen de fabrikant van DashCMD overnemen, Palmer zo uit mijn hoofd, dan hebben ze ook al een groot deel van virtual dashes qua software klaar. Vroeger had ik dit op mijn iPad, deze verbonden met een OBD wifi dongle en werkte prima voor heel veel informatie, tot aan timing advance aan toe.
Dat is niet de perceptie van 99% van de mensen die de aankondiging hebben gezien.thunder8 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Tuurlijk gaan ze dat niet doen, want dan verkopen ze hun eigen pakketten niet meer voor voertuigdata in MercedesME. Maar uiteindelijk is het niet aan de fabrikanten om dat tegen te houden. Apple hoeft alleen maar een OBD-dongle fabrikant over te nemen (bijvoorbeeld PLX die de Kiwi heeft), deze rebranden naar Apple en dat goed integreren in iOS en je hebt alle voertuigdata die je maar wil. Dat kunnen ze niet tegenhouden, want zonder OBD kan je ook foutstatussen niet uitlezen en het is een standaard die volgens mij ook nog eens verplicht is. En als Apple dan toch bezig is, laat ze dan meteen de fabrikant van DashCMD overnemen, Palmer zo uit mijn hoofd, dan hebben ze ook al een groot deel van virtual dashes qua software klaar. Vroeger had ik dit op mijn iPad, deze verbonden met een OBD wifi dongle en werkte prima voor heel veel informatie, tot aan timing advance aan toe.

Voor bepaalde functies in mijn AMG moet ik nu ook uit Carplay terug naar het Mercedes systeem. Dat verandert ook met het gebruik van OBD2 niets aan. Vind het jammer dat OBD2 apps gewoonweg niet in Carplay mogen tot nu toe, omdat het juist een toevoeging kan zijn. We gaan zien wat het gaat brengen.lasharor schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:28:
[...]
Geloof ik niet echt in. OBD2 is gewoon een standaard protocol. Heel erg specifieke functies kan je daar alsnog niet mee benaderen. Je wilt toch vanuit je infotainment systeem gelijk zaken regelen als airco of stoelverwarming (als je auto daar geen knopjes voor heeft). Dat kan echt niet via de OBD2 poort.
Aankondigingen in het WWDC neem ik sowieso met een korrel zout, want je moet ook altijd maar afwachten wanneer het hier uiteindelijk beschikbaar is. Hoelang geleden werd ApplePay geïntroduceerd en wanneer hadden we hier de eerste bank die het officieel ondersteunde? Juist, jaren later. Ook de ondersteuning van Carplay heeft heel lang op zich laten wachten en ook daar waren de hoeveelheid apps die hier werkten ondermaats. Nu vele jaren later zie je langzaam het aantal apps toenemen die werken met Carplay.Rivanov schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:32:
[...]
Dat is niet de perceptie van 99% van de mensen die de aankondiging hebben gezien.
Ik zou graag een Carplay module fitten in mijn Tiguan 2009 maar ben niet zeker of ik hierbij een gateway adapter moet plaatsen zodat de batterij niet leegloopt.
Iemand die mij hierbij kan helpen?
Alvast bedankt
- soms wil mijn iphone 13 niet connecteren en moet ik de dongle eens uit de usb poort halen en er weer in. Soms is pakweg 1 op 10. Lijkt meer last te hebben bij warm weer
- waze heeft soms na een tijdje vertraging op het dashboard. Op mijn gsm zelf klopt het maar de kaart loopt soms enkele honderden meters achter. Maar ook wanneer ik naar een andere app van carplay of iets aanraak via het touchscreen vd skoda gaat het zeer traag. Als ik effe op menu druk van de auto en terugkeer naar carplay en waze, dan refresht het scherm en is hij weer mee
Ligt bovenstaande probleem aan de dongle, carplay of waze? Ik ga ervan uit dat alle dongles eigenlijk dezelfde zijn maar rebranded?
[Voor 8% gewijzigd door pina op 03-08-2022 12:34]
Reboot iPhone lost het altijd op
Ik lees echter nergens of het ook backwards compatible is, oftewel: werkt het ook met oudere Apple TV systemen?
Ik heb bijv een Clio met Apple CarPlay. Kan ik dan vanaf iOS 16 Apple CarPlay niet meer gebruiken?
CarPlay 2.0 is voor splinternieuw auto's over een aantal jaar.FrankoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:30:
Ik zag dat Apple CarPlay in iOS 16 een gigantische overhaul krijgt en dat vanaf 2023 een aantal autofabrikanten de boel gaan ondersteunen.
Ik lees echter nergens of het ook backwards compatible is, oftewel: werkt het ook met oudere Apple TV systemen?
Ik heb bijv een Clio met Apple CarPlay. Kan ik dan vanaf iOS 16 Apple CarPlay niet meer gebruiken?
CarPlay via iOS 16 blijft hetzelfde. Apple TV heeft er niets mee te maken.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80 MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express
Als ik de presentatie van apple moet geloven is het onderdeel van iOS 16?THE_BASE schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
CarPlay 2.0 is voor splinternieuw auto's over een aantal jaar.
CarPlay via iOS 16 blijft hetzelfde. Apple TV heeft er niets mee te maken.
De voorbereiding zit in iOS 16. Zeker met de chip te korten zullen auto fabrikanten niet staan te springen om dit soort concepten op de markt te brengen.FrankoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
Als ik de presentatie van apple moet geloven is het onderdeel van iOS 16?
Daarbij moeten de auto’s ontworpen worden met zo’n groot display dus voordat we zover zijn is het -vermoed ik- ergens 2025
Klinkt als een proefballonetje
Eerste paar minuutjes gaan goed, maar daarna frezend het hele gebeuren met de genoemde reboot tot gevolg.
Flitsmeister op de achtergrond laten draaien geeft geen probleem (bijvoorbeeld gewoon navigeren via AppleMaps en op de achtergrond Flitsmeister laten draaien) maar puur Flitsmeister in beeld is "hangkrenghang"
Ligt dat nou aan de Flitsmeister app of aan mijn auto?
(Auto is een Mazda CX-30 uit 2021)
Eric, Signing off !!
Klopt. Was de CEO Ola Källenius die dit in de podcast Decoder besprak met Nilay Patel.sanzut schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:34:
En niet te vergeten: Mercedes stond genoemd als supporting vendor, maar een directeur heeft elders gezegd van niks te weten, en er ook niets in te zien.
Klinkt als een proefballonetje
Dat lijkt me vrij makkelijk te testen door de telefoon in de auto een keer niet aan CarPlay te hangen maar gewoon in een houder oid en dan FM te gebruiken op het scherm.Eric H schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:00:
En nog steeds loopt bij mij CarPlay compleet vast (waarna er een automatische reboot gedaan wordt) als ik het Flitsmeister scherm openzet in mijn auto.
Eerste paar minuutjes gaan goed, maar daarna frezend het hele gebeuren met de genoemde reboot tot gevolg.
Flitsmeister op de achtergrond laten draaien geeft geen probleem (bijvoorbeeld gewoon navigeren via AppleMaps en op de achtergrond Flitsmeister laten draaien) maar puur Flitsmeister in beeld is "hangkrenghang"
Ligt dat nou aan de Flitsmeister app of aan mijn auto?
(Auto is een Mazda CX-30 uit 2021)
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Sinds ik een iPhone 13 mini heb crasht de Apple CarPlay in mijn 2020 Mercedes Benz Vito.
Mijn iPhone 8 gaat prima.
Ik heb alles overgezet met de overzet funtie van Apple als je ze bij elkaar houd.
Alle software is uptodate
Soms werkt Carplay wel maar houd na 1 of 2 nummers op..
Iemand het zelfde probleem of oplossing??
er is standaard een uitgebreide radio- DAB+ en multimediasysteem van Fiat echter zonder navigatie. navigatie zou ik kunnen afspelen via bv google.
Ik heb echter gekozen voor een apart navigatiesysteem specifiek voor campers, de Garmin 890. Hierin zit de ganse database van ACSI, Campercontact en park4night. De Garmin houdt ook rekening met de afmetingen van de camper.
Vraag : kan ik het Fiat multimediasysteem alsook de Garmin tegelijk koppelen via CarPlay? beide toestellen zijn compatibel met CarPlay.
De Garmin koppeling heb ik nodig om toegang te hebben tot de actuele verkeersinfo waar ik mij bevind. De Garmin heeft maar zeer matige luidsprekers
De Fiat koppeling voor muziek, berichten en e-mail, de 2 laatste natuurlijk niet tijdens het rijden :-)
wie kan mij helpen
Rik
[Voor 0% gewijzigd door RIHAHA op 01-09-2022 22:50. Reden: toevoeging]
Jouw Fiat heeft geen CarPlay lijkt me dus denk niet dat je hier iets mee kan? En een Garmin die compatibel is met CarPlay? Hoor ik ook voor het eerst.RIHAHA schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:49:
ik rijd met een grote camper op Fiat Ducato chassis. en beschik over een iPhone met iOS 15.6.1
er is standaard een uitgebreide radio- DAB+ en multimediasysteem van Fiat echter zonder navigatie. navigatie zou ik kunnen afspelen via bv google.
Ik heb echter gekozen voor een apart navigatiesysteem specifiek voor campers, de Garmin 890. Hierin zit de ganse database van ACSI, Campercontact en park4night. De Garmin houdt ook rekening met de afmetingen van de camper.
Vraag : kan ik het Fiat multimediasysteem alsook de Garmin tegelijk koppelen via CarPlay? beide toestellen zijn compatibel met CarPlay.
De Garmin koppeling heb ik nodig om toegang te hebben tot de actuele verkeersinfo waar ik mij bevind. De Garmin heeft maar zeer matige luidsprekers
De Fiat koppeling voor muziek, berichten en e-mail, de 2 laatste natuurlijk niet tijdens het rijden :-)
wie kan mij helpen
Rik
Of begrijp ik je vraag verkeerd?
[Voor 3% gewijzigd door amphora op 01-09-2022 22:58]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
[Voor 97% gewijzigd door virtualjoe op 06-09-2022 13:11]
bedankt,
Rik
Als de Garmin Drive app geschikt is voor CarPlay waarschijnlijk wel maar volgens mij is het geen CarPlay compatible app.RIHAHA schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:27:
ik had het inderdaad verkeerd voor, De Garmin moet ik gewoon connecteren via bluetooth en vervolgens de Garmin drive app opstarten, dat ontbrak mij als informatie, de Fiat kan ik daarnaast via CarPlay verbinden.
bedankt,
Rik
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Ik zie de knoppen ‘Starten’ en ‘Alleen meldingen’ en doorgaans werkt die laatste niet eens, ook niet sinds iOS 16.
LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80 MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express
Ook ik heb mijn iOS op de iPhone ge-updated en had hetzelfde.THE_BASE schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:59:
Voorheen kon je met Kaarten in CarPlay een route starten zonder meldingen, dus puur zichtbaar of op de achtergrond. Is dat geen optie meer?
Ik zie de knoppen ‘Starten’ en ‘Alleen meldingen’ en doorgaans werkt die laatste niet eens, ook niet sinds iOS 16.
Na een herstart (volledig uit met schuif) en herstart werkt alles weer als ouds.
Apple Maps laat na een klein poosje de 'starten' en 'alleen melding' opties uit beeld verdwijnen waarna je de AM alleen als achtergrond hebt om te zien waar je rijd

Ik heb op Swedesolutions deze optie gezien om Apple Carplay in te bouwen: https://www.swedesolution...s-sensus-connect-p3-cars/
Echter de inbouwinstructies zijn wat mij betreft redelijk magertjes en slecht vertaald van Chinees naar Engels: https://www.swedesolution...N-FUNCTION-V3.3-Final.pdf
Mijn vraag is of er toevallig hier iemand is die hier ervaring mee heeft. Is dit zelf te doen? Ik ben een tikkie a-technisch op dit vlak dus ik twijfel enorm. En heeft het wel een toegevoegde waarde ten opzichte van mijn huidige systeem?
Als ik de instructies zo bekijk, zou het voor jou een kwestie zijn van een paar schroeven en kabeltjes uit- en inpluggen. De instructies voor een Sensus Connect zijn redelijk recht toe, recht aan. Als je jezelf niet vertrouwt, heb je vast wel iemand in de kenniskring die daar geen probleem mee heeft.Ferret schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:37:
Ik heb een Volvo V70 uit 2016. Daar zit een entertainment systeem in met navigatie (Sensus Connect). Alles werkt prima en ik gebruik mijn iPhone 14 Pro als hotspot zodat ik ook internetradio heb en TuneIn gebruik voor de muziek.
Ik heb op Swedesolutions deze optie gezien om Apple Carplay in te bouwen: https://www.swedesolution...s-sensus-connect-p3-cars/
Echter de inbouwinstructies zijn wat mij betreft redelijk magertjes en slecht vertaald van Chinees naar Engels: https://www.swedesolution...N-FUNCTION-V3.3-Final.pdf
Mijn vraag is of er toevallig hier iemand is die hier ervaring mee heeft. Is dit zelf te doen? Ik ben een tikkie a-technisch op dit vlak dus ik twijfel enorm. En heeft het wel een toegevoegde waarde ten opzichte van mijn huidige systeem?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet zo heel erg lastig als ik het zo bekijk. Overal foto's bij wat er gedaan moet worden.
Of het een toegevoegde waarde heeft, dat kan alleen jij bepalen. Ben je bereid dat bedrag uit te geven voor Carplay. Wat het inhoudt, kan je wel online vinden. Ik zou geen auto zonder Carplay willen hebben, maar dat kan voor jou anders zijn.
[Voor 7% gewijzigd door thunder8 op 24-09-2022 11:01]
I don't have dreams, I have goals!!
Deventer 12xSharp NU AK300B SMA SB3.0
Hmmm, geen oplossing voor je, maar kan het zijn dat de microfoon van je telefoon gebruikt wordt i.p.v. een mic in de auto zelf?Redondo1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:46:
Sinds iOS16 krijg ik te horen dat ik heel zachtjes praat, maar ik loop te praten alsof ik Frank Snoeks ben in de auto. Meer mensen last van? Betreft Carplay met een iPhone 14 Pro.
Is een bug: https://www.reddit.com/r/...t_with_iphone_14_pro_max/Redondo1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:46:
Sinds iOS16 krijg ik te horen dat ik heel zachtjes praat, maar ik loop te praten alsof ik Frank Snoeks ben in de auto. Meer mensen last van? Betreft Carplay met een iPhone 14 Pro.
De normale TomTom GO app heb ik zo nu en dan eens gebruikt, maar o.a. door de gebrekkige/beperkte ondersteuning voor CarPlay en de hitte ontwikkeling die ik nog steeds heb, heb ik deze steeds weer verwijderd. Nu eens zien hoe het met de gratis AmiGO app is gesteld.
Waarom geen Apple maps?RicoK schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:03:
Ik heb zojuist de TomTom AmiGO app van een update voorzien. Deze, versie 8.50, zou nu geschikt moeten zijn voor Apple's CarPlay. Ik ken de app verder niet, wel op mijn telefoon gezet, maar nimmer gebruikt, want geen CarPlay ondersteuning. Vanmiddag huiswaarts kerend van het werk deze app eens gebruiken.
De normale TomTom GO app heb ik zo nu en dan eens gebruikt, maar o.a. door de gebrekkige/beperkte ondersteuning voor CarPlay en de hitte ontwikkeling die ik nog steeds heb, heb ik deze steeds weer verwijderd. Nu eens zien hoe het met de gratis AmiGO app is gesteld.
Omdat AmiGO tot vandaag niet geschikt was voor CarPlay, maar nu met versie 8.50 dus wel, vond ik het het vermelden wel waard.
Aha, thx. Had ik het toch ergens al gelezen, maar ik lees zoveel over Apple tegenwoordig dat het af en toe ook in mijn slaap gebeurd haha.
Waarschijnlijk is het ergens in de andere topics al voorbij gekomen óf heb ik het zelf gelezen op Reddit.
Ik heb wel de bug gemeld bij Apple.
[Voor 3% gewijzigd door Redondo1982 op 28-09-2022 13:35]
I don't have dreams, I have goals!!
Uh, oke. Ik start gewoon Apple Maps en rij daar op, zou niet inzien waarom ik zou moeten wisselen tussen bepaalde app's.RicoK schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:24:
Ik ben een Apple Maps en Waze gebruiker, Google Maps gebruik ik nimmer vanwege de akelige stem en de lelijke interface. Ik switch tussen AM en Waze. AM is rustiger en cleaner en Waze heeft meer mogelijkheden. En nu wil ik eens gaan kijken of ik TT AmiGO daar ook aan kan gaan toevoegen.
Omdat AmiGO tot vandaag niet geschikt was voor CarPlay, maar nu met versie 8.50 dus wel, vond ik het het vermelden wel waard.
Heel zelden gebruik ik nog wel eens GM vanwege de satelliet kaart:
Ik welToppe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:31:
.... zou niet inzien waarom ik zou moeten wisselen tussen bepaalde app's.

Heeft iemand enige idee hoe dit op te lossen? Ik heb Waze al eens verwijderd van mijn telefoon en opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft bestaan.
Het schijnt bekend te zijn maar ze weten nog niet precies hoe en wat:OneMoreThing schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:04:
Ik heb sinds enige weken het probleem dat Waze crasht op Carplay (zowel bedraad als draadloos). Op een willekeurig moment en route beginnen zowel de route als de instructies achter te lopen (Waze geeft bijvoorbeeld aan dat je over 200 meter rechtsaf moet terwijl ik de afslag allang heb genomen) en vervolgens reageert het touch screen ook niet meer. Soms wordt de kaart ook onleesbaar, na aan een minuut ofzo herstart Carplay weer en gaat hij weer verder met de kans dat het na enige tijd weer opnieuw gebeurt. Andere navigatie apps hebben dit niet, AM, GM en TomTomGO werken probleemloos.
Heeft iemand enige idee hoe dit op te lossen? Ik heb Waze al eens verwijderd van mijn telefoon en opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft bestaan.
https://9to5google.com/20...carplay-android-auto-lag/
Ikzelf herken deze problemen niet via CarPlay. Ik gebruik Waze bijna dagelijks en soms met hogere snelheden door dorpskernen of woonerven heen. Ook dan geen issues.
Edit: ik draai wel 16.1 (beta). Maar ook met oudere iOS’en geen probleem gehad.
Edit 2: tevens draai ik de Waze beta. Wellicht kun je die eens proberen??
[Voor 5% gewijzigd door Incognitum op 28-09-2022 16:32]
Zojuist AmiGO geprobeerd. Het volgende is me negatief opgevallen:RicoK schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:24:
Ik ben een Apple Maps en Waze gebruiker, Google Maps gebruik ik nimmer vanwege de akelige stem en de lelijke interface. Ik switch tussen AM en Waze. AM is rustiger en cleaner en Waze heeft meer mogelijkheden. En nu wil ik eens gaan kijken of ik TT AmiGO daar ook aan kan gaan toevoegen.
1. Bij het herberekenen van route blijft ie bezig. Dit werkt niet.
2. Net als bij TomTom GO kun je niet via voice de locatie/het adres ingeven. Dat vind ik zelf een groot gemis.
3. De naam van de weg waar je op rijdt, zie je continu van boven naar beneden scrollen ipv op een vaste plek onderaan je scherm.
Positief vind ik de max en echte snelheid weergave.
Leuk om geprobeerd te hebben, maar ga weer terug naar Apple Maps.
De link geeft inderdaad precies het probleem aan. Thanks! Ik zal de beta eens proberen en kijken of dat beter werkt. Hopen dat Waze het probleem kan vinden en oplossen.Incognitum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:27:
[...]
Het schijnt bekend te zijn maar ze weten nog niet precies hoe en wat:
https://9to5google.com/20...carplay-android-auto-lag/
Ikzelf herken deze problemen niet via CarPlay. Ik gebruik Waze bijna dagelijks en soms met hogere snelheden door dorpskernen of woonerven heen. Ook dan geen issues.
Edit: ik draai wel 16.1 (beta). Maar ook met oudere iOS’en geen probleem gehad.
Edit 2: tevens draai ik de Waze beta. Wellicht kun je die eens proberen??
Idem, ik heb hetzelfde ervaren. Het was leuk om te hebben geprobeerd.meesje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:17:
Zojuist AmiGO geprobeerd. Het volgende is me negatief opgevallen:
1. Bij het herberekenen van route blijft ie bezig. Dit werkt niet.
2. Net als bij TomTom GO kun je niet via voice de locatie/het adres ingeven. Dat vind ik zelf een groot gemis.
3. De naam van de weg waar je op rijdt, zie je continu van boven naar beneden scrollen ipv op een vaste plek onderaan je scherm.
Positief vind ik de max en echte snelheid weergave.
Leuk om geprobeerd te hebben, maar ga weer terug naar Apple Maps.
Hoe krijg jij de knoppen linksboven en de tijd en signaalsterkte linksonder? Bij mij staat dat andersom.Toppe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:31:
[...]
Uh, oke. Ik start gewoon Apple Maps en rij daar op, zou niet inzien waarom ik zou moeten wisselen tussen bepaalde app's.
Heel zelden gebruik ik nog wel eens GM vanwege de satelliet kaart:
[Afbeelding]
Screenshot van internet. Zal wel te maken hebben met de land configuratie.Jeroen O schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:21:
[...]
Hoe krijg jij de knoppen linksboven en de tijd en signaalsterkte linksonder? Bij mij staat dat andersom.
Das een oude lay-out volgens mij.Toppe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:22:
[...]
Screenshot van internet. Zal wel te maken hebben met de land configuratie.
Ik denk dat dat niet mogelijk is. Je kan via shortcuts/automation wel van alles doen wanneer je met Carplay verbonden wordt (of uitzet), maar bij de acties die je kan doen zit niets dat Siri aan of uit kan schakelen.Jixreme schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:55:
Nieuwe CarPlay-gebruiker hier. Ik heb een aftermarket systeem laten installeren en het werkt superfijn, ook draadloos vind ik een meerwaarde. Mijn enige punt is dat ik nu wel mijn telefoon uit mijn broekzak moet halen voor Siri (Instellingen -> Toegankelijkheid -> Siri -> Luister altijd naar 'Hé, Siri' staat uit). Is er een mogelijkheid om Siri tijdens CarPlay wel te laten meeluisteren wanneer je telefoon in je broekzak zit, maar buiten CarPlay om dit niet zo te laten zijn? Met name op werk lijkt het me nogal vervelend als Siri opeens inhaakt wanneer mijn telefoon in mijn broekzak zit.
Maar, heb je geen knop op het stuur of iets dergelijks dat Siri inschakelt?
Mag ik vragen welke aftermarket je hebt laten inbouwen? Ik sta ook op het punt om dat te doen en ik heb drie leveranciers gevonden die een module leveren geschikt voor mijn Volvo V70; Motrade, Swedesolutions en Audiovolt. Ik neig naar die van Swedesolutions omdat die ook de klimaatinstellingen van het interieur laten zien op het display én dat het de enige is met een touchscreen.Jixreme schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:55:
Nieuwe CarPlay-gebruiker hier. Ik heb een aftermarket systeem laten installeren en het werkt superfijn, ook draadloos vind ik een meerwaarde. Mijn enige punt is dat ik nu wel mijn telefoon uit mijn broekzak moet halen voor Siri (Instellingen -> Toegankelijkheid -> Siri -> Luister altijd naar 'Hé, Siri' staat uit). Is er een mogelijkheid om Siri tijdens CarPlay wel te laten meeluisteren wanneer je telefoon in je broekzak zit, maar buiten CarPlay om dit niet zo te laten zijn? Met name op werk lijkt het me nogal vervelend als Siri opeens inhaakt wanneer mijn telefoon in mijn broekzak zit.
Sorry voor het off-topic gaan ;-)
Op mijn Pioneer in mijn Abarth zit een knopje onder het scherm, waarmee ik Siri kan activeren. Helaas niet op het stuur. In mijn AMG met factory Carplay kan ik Siri wel via stuur activeren.Jixreme schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:55:

Desktop: Ryzen 7 5800X / 32GB / RTX 3080 / Dell UP2715K 5K || Woonkamer: iMac Retina 27” 5K mid 2017 || HTPC: Core i7 3770 / 8GB || Macbook Pro Retina 15,4" mid 2015 || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Zeker, ik heb de Kenwood DMX8020DABS laten inbouwen in een Yaris uit 2014. Wil je het zelf inbouwen of laten doen? Van de drie die je noemt heb ik ook Audiovolt overwogen, maar ik vond het een nadeel dat zij de inbouw niet zelf doen - waardoor je afhankelijk bent van twee partijen en die eventueel naar elkaar kunnen gaan wijzen bij moeilijkheden bij het inbouwen. Als je het zelf wilt gaan doen maakt dit niet uit natuurlijk.Ferret schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:18:
[...]
Mag ik vragen welke aftermarket je hebt laten inbouwen? Ik sta ook op het punt om dat te doen en ik heb drie leveranciers gevonden die een module leveren geschikt voor mijn Volvo V70; Motrade, Swedesolutions en Audiovolt. Ik neig naar die van Swedesolutions omdat die ook de klimaatinstellingen van het interieur laten zien op het display én dat het de enige is met een touchscreen.
Sorry voor het off-topic gaan ;-)

Ik heb een héle aardige vriend die dit soort dingen met één arm op z'n rug en geblinddoekt doetJixreme schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:37:
Dank voor alle reacties! Duidelijk verhaal; het kan dus niet draadloos maar ik heb inderdaad ook een knop bij het scherm (niet op het stuur) om het te bedienen. Dat lijkt me dan een goede manier.
[...]
Zeker, ik heb de Kenwood DMX8020DABS laten inbouwen in een Yaris uit 2014. Wil je het zelf inbouwen of laten doen? Van de drie die je noemt heb ik ook Audiovolt overwogen, maar ik vond het een nadeel dat zij de inbouw niet zelf doen - waardoor je afhankelijk bent van twee partijen en die eventueel naar elkaar kunnen gaan wijzen bij moeilijkheden bij het inbouwen. Als je het zelf wilt gaan doen maakt dit niet uit natuurlijk.

Yes. Hier is de balk zichtbaar. Netjes rechts op het scherm.Stimulate14 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:43:
Werkt bij jullie de Flitsmeister Route-informatiebalk al? Ik ben een Pro gebruiker met de nieuwste versie en iOS maar tot op heden heb ik tijdens het rijden met Flitsmeister alleen de kaart in beeld.
Je kan wel Tomtom GO gebruiken in Carplay dat werkt prima. Die Google Maps is idd verschrikkelijk qua stem en heeft ook bizarre slechte navigatie. Vannacht was dit stuk ook afgesloten waar de pijl bij staat. Andere navigatie werkte wél goed.RicoK schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:24:
Raven
Even bij Tomtom melden als Apple het niet kan oplossen. En je zeker niet laten afschepen door dat Apple standaard antwoord.Mad Wally schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:27:
Ik heb een probleem met de Tomtom app in combinatie met CarPlay. Ik krijg steeds de melding op het scherm in de auto dat ik binnenkort een abonnement moet afsluiten terwijl ik een jaarabonnement heb wat pas over 9 maanden moet worden verlengd. Op advies van Apple al de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar de melding blijf ik krijgen.
Raven
De navigatie is meestal beter en uptodater dan auto fabrikant systemen. Ik heb zo'n MMI box in een BMW F20 gebouwd en dat werkte goed zowel met wireless Android Auto als met Apple Carplay.Ferret schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:37:
Ik heb een Volvo V70 uit 2016. Daar zit een entertainment systeem in met navigatie (Sensus Connect). Alles werkt prima en ik gebruik mijn iPhone 14 Pro als hotspot zodat ik ook internetradio heb en TuneIn gebruik voor de muziek.
Je kan overal op Youtube inbouwfilmpjes vinden. Hier staat een aanbieder van een unit https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=rRFE6KizJf2c
Zelfde Ali shop waar ik mijn F20 setje haalde.
[Voor 18% gewijzigd door RAAF12 op 03-10-2022 03:40]
Raven
In principe ben ik ook een TomTom'er. Jaaaren geleden begonnen met de PND's tot aan de telefoonnavigatie. Echter, met CarPlay ging het, althans voor mij, bergafwaarts met TomTom. Inmiddels hebben ze veel weten te corrigeren, zoals de routebar en voor mij het allerbelangrijkste een in no-time ernstig oververhitte iPhone 8 Plus, 11 Pro Max en een 13 Pro Max. Ik heb dan nu voor een proefmaandje GO weer eens geïnstalleerd en ik moet zeggen, het ziet er allemaal beter uit én mijn 13 Pro Max blijft gewoon koel.RAAF12 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 02:14:
Je kan wel Tomtom GO gebruiken in Carplay dat werkt prima.
Echter, waar TomTom nog steeds geen werk van heeft kunnen maken zijn de 'navigeer naar.....'-instructies via Siri. Dat werkt gewoon nog altijd niet. Maar ook het navigeren naar contactpersonen is nog altijd niet geïntegreerd. Op de iPhone zit een button 'contactpersonen' die in CarPlay schittert door afwezigheid.
[Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 03-10-2022 13:25]
Ik heb ook een 13 Pro Max en een jaar abo op TT Go. Meen dat het iets van €19.50 was. Het mooist vind ik dat het hele scherm in de auto wordt gebruikt bij andere nav apps in Carplay hebben ze rechts een button veld erin geplaatst.RicoK schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:41:
[...]
In principe ben ik ook een TomTom'er. Jaaaren geleden begonnen met de PND's tot aan de telefoonnavigatie. Echter, met CarPlay ging het, althans voor mij, bergafwaarts met TomTom. Inmiddels hebben ze veel weten te corrigeren, zoals de routebar en voor mij het allerbelangrijkste een in no-time ernstig oververhitte iPhone 8 Plus, 11 Pro Max en een 13 Pro Max. Ik heb dan nu voor een proefmaandje GO weer eens geïnstalleerd en ik moet zeggen, het ziet er allemaal beter uit én mijn 13 Pro Max blijft gewoon koel.
Echter, waar TomTom nog steeds geen werk van heeft kunnen maken zijn de 'navigeer naar.....'-instructies via Siri. Dat werkt gewoon nog altijd niet. Maar ook het navigeren naar contactpersonen is nog altijd niet geïntegreerd. Op de iPhone zit een button 'contactpersonen' die in CarPlay schittert door afwezigheid.
Bij Instellingen in Tomtom Go zit een optie Siri-snelkoppelingen is dat niet handig? Ja ik had ook ooit zo'n losse PND met de Tomtom navigator erop. Zelfs nog met zo'n los bolletje met draadje erbij met GPS antenne! Pas later gingen ze Tomtom kastjes verkopen.
[Voor 6% gewijzigd door RAAF12 op 03-10-2022 18:54]
Raven
Bij Apple Maps zijn die buttons rechts toch ook afwezig (lees: niet constant zichtbaar)?RAAF12 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:52:
[...]
Ik heb ook een 13 Pro Max en een jaar abo op TT Go. Meen dat het iets van €19.50 was. Het mooist vind ik dat het hele scherm in de auto wordt gebruikt bij andere nav apps in Carplay hebben ze rechts een button veld erin geplaatst.
Bij Instellingen in Tomtom Go zit een optie Siri-snelkoppelingen is dat niet handig?
Ik bedoelde het menu instellingen in Tomtom Go op de telefoon. Daar kan je wel Siri spraakopdrachten instellen zoals bijvoorbeeld 'Siri, rijd naar huis'meesje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:55:
[...]
Bij Apple Maps zijn die buttons rechts toch ook afwezig (lees: niet constant zichtbaar)?
Zal eens kijken naar die buttons het is lang geleden dat ik Apple Kaarten heb gebruikt. Ook al omdat er voor TomtomGo zowat elke week map updates uitkomen. Aan online nav apps heb je niet zoveel zonder 4/5G verbinding

edit: Idd dat ziet er ook schoon uit in de navigatiestand
[Voor 35% gewijzigd door RAAF12 op 04-10-2022 02:34]
Raven
Maar ook zonder route navigatie?Mack80 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:26:
[...]
Yes. Hier is de balk zichtbaar. Netjes rechts op het scherm.
Volgens mij zegt Flitsmeister hier zelf over dat deze niet werkt zonder navigatie, omdat ze dan niet kunnen voorspellen waar je naar toe rijdt.
Werkt ook in de normale (niet CarPlay) versie niet.
Oke, dank je wel. Dat kon ik namelijk niet vinden.ChrisM schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:54:
[...]
Volgens mij zegt Flitsmeister hier zelf over dat deze niet werkt zonder navigatie, omdat ze dan niet kunnen voorspellen waar je naar toe rijdt.
Werkt ook in de normale (niet CarPlay) versie niet.
Je eigen abbo ja.Ferret schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:12:
Misschien een heel domme vraag van mij maar als je Carplay gebruikt dan gebruik je toch de data van je abbo van je gekoppelde iPhone? Of heb je nog iets anders nodig, een wifi dongel met een aparte sim ofzo?
Hier (iPhone 12-Mini, met Carplay2Air draadloze adapter in een Hyundai Kona 2019) heb ik dat, sinds iOS16. Het is maar een lichte irritatie, maar ben wel benieuwd of alleen ik dat heb.
Mijn workaround is niet direct op de melding te klikken zodra deze verschijnt, maar op Whatsapp te drukken, nadat de melding weg is. Wellicht met enige seconden er tussen.
@RicoK Gebruik je Carplay bedraad, of net als ik ook een dongle voor draadloos?RicoK schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:47:
@vanaalten Dat herken ik 100%. Ik vermoed dat dit een bug is.
Ah, die ga ik eens uitproberen. Dank voor de tip!Mijn workaround is niet direct op de melding te klikken zodra deze verschijnt, maar op Whatsapp te drukken, nadat de melding weg is. Wellicht met enige seconden er tussen.
@RicoK Mooi, dan is de oorzaak in elk geval niet de vage chinese draadloze-carplay-dongle - want de kans dat daar nog updates voor komen is niet groot.
Ofwel, wachten op iOS16.1 danwel een WhatsApp update - en in de tussentijd jouw voorgestelde workaround eens proberen.

Het probleem speelt al sinds we de auto in ‘20 kregen. Verschillende iOS updates en het resetten van RLink en de CarPlay connectie maken geen verschil. Is met een gecertificeerde kabel van Anker aangesloten.
Zijn er meer mensen die dit issue ervaren?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Probeer eens een originele Apple Lightning kabel, om de Anker uit te sluiten.SirLenncelot schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:37:
Wanneer ik CarPlay gebruik en achteruit rij dan gaat het media-volume juist harder ipv zachter. Bij de ingebouwde Renault software heb ik dat niet.
Het probleem speelt al sinds we de auto in ‘20 kregen. Verschillende iOS updates en het resetten van RLink en de CarPlay connectie maken geen verschil. Is met een gecertificeerde kabel van Anker aangesloten.
Zijn er meer mensen die dit issue ervaren?
Mij is het verder onbekend dat CarPlay het volume wijzigt aan de hand van de rijrichting. Nog nooit gehoord of ervaren.
Zit er nergens een instelling in het Rlink systeem van Renault?