Is allemaal afhankelijk met wat in jou lease overeenkomst staat (op papier hopelijk ergens). Als je afspraak met de LM een overeenkomst was voor auto met waarde van 57k en opeens is de waarde 60k en je bent niet akkooord gegaan met de prijsverhoging dan hebben ze 2 opties:j0rdy030 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:39:
[...]
Is dit jou gelukt? Of iemand anders op dit forum?
Ik ben momenteel aan het steggelen over de ontbindingen van de bestelling. Kia NL houdt zijn poot nu stijf en zegt prijsverhogingen door te mogen voeren, ontbinden kan maar kost 15% van de cataloguswaarde. De LM geeft aan dat ze er ook nog onderuit kunnen komen, mits iemand anders de bestelling wilt overnemen. Daar zijn ze nu mee bezig zeggen ze, maar natuurlijk geen enkele garantie op succes.
Het kan toch niet waar zijn dat je zonder instemming geconfronteerd wordt met extreem hogere kosten? Ik bestel begin maart een MY22 met een prijs van 57k. In de tussentijd hoor ik berichten over prijsverhogingen en een nieuwe MY, daar confronteer ik de leverende dealer mee en die geeft aan dat mijn bestelling onder prijsprotectie valt en heeft dat tot de dag van vandaag ook vol gehouden. De LM geeft aan dat prijsprotectie geldt alleen voor particuliere kopers, de leaseprijs gaat bruto met 100 euro omhoog en over een periode van 5 jaar ga ik duizenden euros meer bijtelling betalen..
Zijn er naar jullie weten en ervaring nog juridische gronden waarop je de bestelling kunt ontbinden?
1. ze voldoen aan het initiele afspraak van 57k (onafhankelijk van bijtelling)
2. ze onbinden de overeenkomst
Ze kunnen je niet zeggen je leaseovereenkomst waar je 700 euro per maand betaald opeens 800 euro word zonder jou akkoord.