Koenvh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:21:
Ik kan voor Windows iemand een .exe sturen met de instructie "voer maar uit". Dat vind ik toch veel makkelijker dan een repository beheren voor Ubuntu, Debian, Manjaro, Fedora, Void Linux (ook nog voor elke ondersteunde versie) etc. Dan ga ik er gemakshalve nog van uit dat de software natuurlijk werkt met de beschikbare versies van dependencies op al die systemen, want oh wee als je bijvoorbeeld Python 3.8 nodig hebt, maar de repository alleen Python 3.6 bevat.
En dan staat er die dependancy niet op de pc van de gebruiker. Of je exe werkt niet voor die Windows-versie
En waarom zou je in vredesnaam een andere versie maken voor Debian en Ubuntu? Ze zijn op dezelfde basis gebouwd. Net als bijvoorbeeld Mint.
En ja dependencies kunnen falen, dat is niks anders dan op Windows dat je bijvoorbeeld .net 3 (of whatever welke versie) nodig hebt en die staat niet op de PC.
Dan mag je de mensen gaan uitleggen hoe ze dat handmatig mogen gaan oplossen. Ernaast mag je dus een checker gaan schrijven die controleert op nieuwe versies en je software bij werkt (ow ja, geen admin rechten, veel geluk

)
Een eigen repo is btw niks anders dan een webserver ingedeeld in een bepaald formaat samen met een metadata bestand. Dat is nog het simpelste van alles. Een nieuwe versie is een kwestie van die op de webserver zetten en in het metadata-bestand toevoegen.
Je kan ook alle dependencies hard-linken in je programma als je dat wilt, maar dan moet je wel zelf alles bijhouden. Dat dat een gewoonte onder Windows is, is puur omdat Windows
geen dependency-beheer heeft.
Nu zeg ik zeker niet dat Linux zaligmakend is, maar voor een gebruiker is het systeem van Linux tig keer beter dan het systeem van Windows.
Voor ontwikkelaars: het vereist wat omdenken, maar verder? De meeste non-open source ontwikkelaars richten zich btw alleen op de grote stromingen; namelijk Debian based (inclusief Ubuntu en Mint) en Red Hat based (inclusief Fedora en CentOS)
[
Voor 16% gewijzigd door
hackerhater op 10-03-2022 16:51
]