De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ghehe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Oh nee, sterkte! :'(
Hier op kantoor hebben ze high-availability van de koffieautomaten geïmplementeerd, er zijn er altijd 2 naast elkaar per verdiep, active-active setup. Vorige week was er eentje kapot dus was de queue wat langer maar de requests voor koffie bleven wel goed afgehandeld worden [Afbeelding]
Wordt de queue ook afgehandeld volgens lcf-scheduling?
(lowest caffeine first)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

roeleboel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Wordt de queue ook afgehandeld volgens lcf-scheduling?
(lowest caffeine first)
Nee, het is een simpele FIFO. :N Maar er zijn wel wat hacks om je request een hogere prio te geven. Als je bijvoorbeeld met je request meestuurt dat je eigenlijk al te laat bent voor je meeting, word je request meestal sneller afgehandeld. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:57
Ghehe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Oh nee, sterkte! :'(
Hier op kantoor hebben ze high-availability van de koffieautomaten geïmplementeerd, er zijn er altijd 2 naast elkaar per verdiep, active-active setup. Vorige week was er eentje kapot dus was de queue wat langer maar de requests voor koffie bleven wel goed afgehandeld worden [Afbeelding]
Wij hebben in deze vleugel wel één automaat per verdieping (andere hebben er 4-5 per verdieping, want die vleugels zijn groter). Maar dan moet je: óf naar de andere kant, met de lift een verdieping hoger/lager, naar de andere kant, koffie halen, terug naar de andere kant, weer met de lift, en weer terug. Óf: zware branddeur openen, met de trap, weer een zware branddeur openen, koffie, branddeur, trap, branddeur. Optie twee is veruit het snelste, maar met koffie in de hand is die branddeur openen geen pretje _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Ik haal mijn nieuws ook primair van HackerNews hoor O-)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-11-2022
Mogge. Gewoon even een simpele vraag: welke desktopomgeving gebruiken jullie en waarom?

Ik zit nu op GNOME 41, maar ik moet zeggen dat ik het toch ook behoorlijk warm krijg van MATE. Zo simpel en gestructureerd! <3 Nostalgie wellicht? :)

[ Voor 5% gewijzigd door CodeAddicted op 10-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Windows :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Als je het prettig vind vooral gebruiken :)

Ben ermee gekapt toen Windows 7 niet meer ondersteund werd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
XFCE, doet wat het moet doen en relatief licht qua gebruik van resources. Al heeft KDE naar ik begreep daar met plasma ook flinke stappen gemaakt. Maar goed nog geen zin in een reinstall van m'n Debian installatie, dus blijft het voorlopig nog XFCE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
CodeAddicted schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:30:
[...]
Als je het prettig vind vooral gebruiken :) [...]
Prettig, nee, maar echt keuze is er ook niet. Als ik de keuze wel heb gebruik ik Fedora + GNOME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
KDE, voldoet prima voor mijn eisen. XFCE kan te weinig naar mijn smaak.
En Gnome, meh veel te veel op mobile apparaten gericht naar mijn smaak. Kan er niet aan wennen.

[ Voor 66% gewijzigd door hackerhater op 10-03-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
hackerhater schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:39:
KDE, voldoet prima voor mijn eisen. XFCE kan te weinig naar mijn smaak.
En Gnome, meh veel te veel op mobile apparaten gericht naar mijn smaak. Kan er niet aan wennen.
Ik mis Ubuntu Unity. Oprecht. Het was geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

CodeAddicted schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:20:
Mogge. Gewoon even een simpele vraag: welke desktopomgeving gebruiken jullie en waarom?
Windows omdat het moet van het werk (ze blokkeren toegang tot testomgeving, git en dergelijke op mijn mac via de VPN dus het is echt niet omdat ik het wil), mac voor privé en windows voor gaming.

Ooit was ik een Gnome gebruiker toen ik nog Ubuntu gebruikte. Maar dat is al geleden van de Dapper Drake tot de Maverick Meerkat tijd. Toen ze met Unity afkwamen in Natty Narwhal kwam dat net goed uit dat ik nieuwe laptop nodig had en een goede macbook pro op de kop kon tikken. Dus nooit iets anders gekend dan Gnome in mijn linux tijd :*) Waar is de tijd van die controverse...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Ik heb van alles geprobeerd in mijn Linux-op-de-desktop-tijdperk. Gnome, KDE, Windowmanager, LXDE, XFCE, Ratpoison. Ik vond het altijd wel mooi dat je vrij triviaal kon switchen. Dan had ik een tijdje KDE gebruikt en dan ging ik weer naar Gnome en dan had ik allerlei KDE apps onder gnome, prachtig allemaal.

Momenteel echter Mac voor werk en Windows voor privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjuuhh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 09:39
Ik gebruik Windows 11 voor werk en Windows 10 voor prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 23:39
Ik gebruik kde Plasma. Heb ooit een paar maanden Gnome gebruikt, maar ergerde me behoorlijk aan het feit dat je veel dingen niet aan kon passen zonder een vaag plugin systeem te gebruiken.

Bij Plasma kan je ongeveer alles wat je wil veranderen in de system settings aanpassen zodat het precies werkt zoals je wilt en dat vind ik echt ideaal.

Ik heb XFCE wel eens in een vm geprobeert en het lijkt best prima te werken, ik zie er alleen geen voordelen van tov Plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aan de diverse antwoorden te zien is Het Jaar Van De Linux Desktop nog even ver als altijd. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 23:39
Het jaar van de desktop ligt sowieso achter ons. Sinds een aantal jaar geleden is elk jaar het jaar van de smartphone.

[ Voor 12% gewijzigd door Vihaio op 10-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Vihaio schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:20:
Ik gebruik kde Plasma. Heb ooit een paar maanden Gnome gebruikt, maar ergerde me behoorlijk aan het feit dat je veel dingen niet aan kon passen zonder een vaag plugin systeem te gebruiken.[...]
Het enige wat ik persoonlijk echt nodig heb is een toets die ik kan inrammen en kan typen wat ik wil en eenvoudig met multiple virtual desktops kan werken. Wat dat betreft voldoet voor mij elke DE wel. Zelfs in Windows heb ik die taakbalk gewoon hidden. Alleen de Windows implementatie van virtual desktops is echt super ruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Geen TempleOS? Jammer weer :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Voutloos schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:39:
Aan de diverse antwoorden te zien is Het Jaar Van De Linux Desktop nog even ver als altijd. :+
Het probleem van Linux als Desktop is dat het gewoon nog net niet goed genoeg is. Je komt geregeld in situaties waarbij de applicatie die je nodig hebt gewoon niet werkt op Linux, of niet zonder klooien op de Linux distributie die je gebruikt. Windows is leuk, ik gebruik het ook op mijn "gaming PC" thuis. Maar om te werken gebruik ik liever macOS. Je hebt een goede useability, goede ondersteuning van third-party applicaties, mooie look and feel, en een unix achtig systeem. Ik zou best op Linux over willen stappen, maar het voelt gewoon nog niet ready.

Er zijn wel partijen die meer en meer richting Linux gaan, en Valve timmert bijvoorbeeld ook hard aan de weg. Maar die zijn toch altijd een beetje een eigen bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ThomasG schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:55:
[...]
Het probleem van Linux als Desktop is dat het gewoon nog net niet goed genoeg is. Je komt geregeld in situaties waarbij de applicatie die je nodig hebt gewoon niet werkt op Linux, of niet zonder klooien op de Linux distributie die je gebruikt. Windows is leuk, ik gebruik het ook op mijn "gaming PC" thuis. Maar om te werken gebruik ik liever macOS. Je hebt een goede useability, goede ondersteuning van third-party applicaties, mooie look and feel, en een unix achtig systeem. Ik zou best op Linux over willen stappen, maar het voelt gewoon nog niet ready.

Er zijn wel partijen die meer en meer richting Linux gaan, en Valve timmert bijvoorbeeld ook hard aan de weg. Maar die zijn toch altijd een beetje een eigen bubbel.
Ik ben het wel met je eens, in de zin dat ik je snap. Echter is dit wel heel erg afhankelijk van het werk wat je doet en wat voor applicaties je moet draaien. Zo heb ik meer spul dat wel op een *nix based OS draait dan Windows bijvoorbeeld. Voor iemand anders kan dat natuurlijk visa-versa zijn.

Thuis heb ik zelf ook PopOS! geprobeerd nadat ik te veel zat te ***en met een ander OS die totaal niet goed werkte qua beeld drivers. Hoewel het allemaal redelijk soepel ging, merkte ik dat ik ook veel efficienter was met MacOS. Gewoon bepaalde usability dingen zijn inderdaad beter geregeld en ik merk dat ik een stuk minder tijd kwijt ben aan geneuzel.

Oh en niet dat ik Windows haat, maar voor mijn professionele werk, ga ik niet ergens werken waar Windows door je strot wordt gedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Douweegbertje op 10-03-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MS Windows komen ook steeds meer hoepels bij waar je door heen mag springen (en bij MS Office lijkt het ook wel langzaam die kant op te gaan).

Verder gebruik ik nu weinig applicaties meer die niet (goed) op Linux lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48
Nog een Linux gebruiker hier. KDE Plasma als desktop thuis. Alles wat ik wil gebruiken draait native op Linux dus geen probleem met applicaties die niet werken. Gamen doe ik niet veel meer, maar als ik het doe gebruik ik alleen Steam aangezien dat de enige launcher is met fatsoenlijke linux support.

Op het werk helaas Windows omdat ik met .NET/C# werk. Ik heb daarnaast wel WSL met Ubuntu + zsh draaien voor mijn commandline behoeftes.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Voutloos schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:39:
Wat een onzin. Heb je Ubuntu 21.10 al geprobeerd? Bijzonder gebruiksvriendelijk alsmede geschikt voor ontwikkelaars. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Ik ben hier trouwens bezig met het schrijven van mijn eigen SMTP server in PHP. Nu bezig met de pseudocode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CodeAddicted schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:38:
Ik ben hier trouwens bezig met het schrijven van mijn eigen SMTP server in PHP. Nu bezig met de pseudocode.
Ik snap dat het kan hoor, maar waarom 8)7 sockets zijn echt niet fijn met PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
EagleTitan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:39:
[...]
Daar is een oplossing voor! (kan je een fatsoenlijke standard library gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Caelorum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:42:
[...]

Daar is een oplossing voor! (kan je een fatsoenlijke standard library gebruiken)
Ik dacht dat ik alles wel gezien had, maar nee dus _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:42:
[...]

Dat is wel een beetje valsspelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeAddicted
EagleTitan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:39:
[...]

ReactPHP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CodeAddicted schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Wat een onzin. Heb je Ubuntu 21.10 al geprobeerd? Bijzonder gebruiksvriendelijk alsmede geschikt voor ontwikkelaars. :)
Als dat de maatstaaf is dan lijkt het me toch wel absoluut overduidelijk dat Linux-desktops nog niet klaar zijn om standaard te worden. Ze hebben goed hun best gedaan en sinds de overstap naar Gnome is het allemaal ook wel wat stabieler geworden, maar als je het vergelijkt met Windows dan is het toch zeker niet gebruiksvriendelijk te nomen, laat staan als je die vergelijking doortrekt naar MacOS...

Maar als jij er fijn mee werkt dan lekker doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Het is maar wat je gebruikersvriendelijk noemt.
Ik wil de Windows echt niet gebruikersvriendelijk noemen. Hooguit gewenning omdat het de paplepel gevoerd wordt.

Applicaties los moeten installeren en updaten. Anti-mallware nodig hebben en alsnog om de zoveel tijd het zakje zijn. Slecht geteste updates die wereldwijd voor problemen zorgen.
Een UI die niet consistent is, applicaties van MS zelf die je opgedrongen worden.
Nu met Win 11 het pushen/forceren van een MS account, etc.

Problemen waar je met Linux geen last van hebt 8)7
Als je hardware gesupport wordt (toegegeven hier zit nog een zwak punt, vooral bij het gebrek aan OEM systemen), werkt het prima.

[ Voor 64% gewijzigd door hackerhater op 10-03-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
hackerhater schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:16:

Een UI die niet consistent is, applicaties van MS zelf die je opgedrongen worden.
Dit is iets wat mij al jaren irriteert. De ene Microsoft applicatie heeft UI X, de andere UI Y, en de andere weer UI Z. Ook zit het vol met legacy UI elementen. Zo zat Windows 10 nog vol met exact de zelfde dialogen als in Windows 95. Ik geloof dat ze dat met Window 11 wél wat opgepoetst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
7,5 jaar met Windows gewerkt, daarna 5 jaar niet en nu moet ik weer met Windows 11 werken. Windows 7 was top, maar wat Windows 11 is geworden is een absolute UI nachtmerrie. 1 inconsistente bak ellende.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

hackerhater schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:16:
Het is maar wat je gebruikersvriendelijk noemt.
Ik wil de Windows echt niet gebruikersvriendelijk noemen. Hooguit gewenning omdat het de paplepel gevoerd wordt.

Applicaties los moeten installeren en updaten. Anti-mallware nodig hebben en alsnog om de zoveel tijd het zakje zijn. Slecht geteste updates die wereldwijd voor problemen zorgen.
Nu met Win 11 het pushen/forceren van een MS account, etc.

Problemen waar je met Linux geen last van hebt 8)7
Als je hardware gesupport wordt (toegegeven hier zit nog een zwak punt, vooral bij het gebrek aan OEM systemen), werkt het prima.
Je maakt 't allemaal wel wat erger dan het is hè. Malware is bij lange na niet meer het probleem dat het ten tijde van XP SP2 was, en een reden dat er meer malware voor Windows is dan voor Linux is omdat Desktoplinuxgebruikers meestal minder dan 1% van de gebruikers zijn, die zich dan ook weer eens opdelen in een heel aantal verschillende distributies. Maar meningen verschillen natuurlijk.

Dit vind ik wel een leuk punt:
Applicaties los moeten installeren en updaten.
Bij Linux is de oplossing daarvoor dat in plaats van dat ik als ontwikkelaar updates beschikbaar stel, de maintainer mijn software neemt, waarschijnlijk wat aanpast, en dan in een repository beschikbaar stelt. Ik weet niet per se of dat een beter systeem is. Ik vind het heel makkelijk voor bekende, populaire software zoals Apache2 e.d., maar voor andere software past dat model volgens mij minder goed. En als ik "onpopulaire" software ontwikkel voor Linux, moet ik daarvoor zowel een .deb, .rpm, .tar.gz, etc. etc. maken, en dan klaagt alsnog iemand die Void Linux gebruikt. Snap probeert dat op te lossen, maar dat is zo'n succes dat er gelijk alweer een alternatief is: FlatPak. Ik ben geen fan van alle verschillende installers voor Windows, maar het alternatief vind ik ook niet geweldig.

Nog erger wordt het wanneer software ooit aan de Debian, Ubuntu, of wat dan ook repository is toegevoegd, en vervolgens niet meer wordt geüpdatet door de maintainer. Ik kan voorbeelden noemen van software met beveiligingslekken die op dit moment nog gewoon zonder patches in de repositories staan. Dan denk je dat je bij bent, en blijk je nog steeds kwetsbaar.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Als UI inconsistentie het grootste probleem is, valt het nog wel mee.

Maar je geluid werkt wel altijd, zonder “dat je een phd nodig hebt in de historie van Alsa, Pulse, en stiekem bouwen ze op elkaar, en we maken geen ruzie, we zijn het gewoon nooit eens, en hoera voor de keuze tussen functioneren met westenwind of juist op even dagen en het is al niet een halve eeuw een shitzooi.”
Herhaal bovenstaande voor window management en printers.

En ik trol een beetje, maar juist de antwoorden als “kijk eens naar Distro $jaartal” zijn een indicatie van het probleem. Elk distro of major versie moet je maar opnieuw met frisse moed beginnen, want deze distro, of dit $jaar maakt het verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door Voutloos op 10-03-2022 15:02 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Voutloos schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:57:
Als UI inconsistentie het grootste probleem is, valt het nog wel mee.

Maar je geluid werkt wel altijd, zonder “dat je een phd nodig hebt in de historie van Alsa, Pulse, en stiekem bouwen ze op elkaar, en we maken geen ruzie, we zijn het gewoon nooit eens, en hoera voor de keuze tussen functioneren met westenwind of juist op even dagen en het is al niet een halve eeuw een shitzooi.”
Herhaal bovenstaande voor window management en printers.
Printers hebben bij mij in Linux altijd beter gewerkt dan in Windows. Mits er goede drivers voor zijn is een printer configureren met Cups peanuts.

Geluid is ook nooit een issue geweest.Sterker nog, ik heb meer problemen met bluetooth-audio apparaten in Windows. Meerdere bluetooth headsets gehad waarbij ik in Windows niet normaal het volume aan kan passen en afhankelijk ben van hardware volume-knoppen (als de headset die heeft) terwijl dat in Linux zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG

En ik trol een beetje, maar juist de antwoorden als “kijk eens naar Distro $jaartal” zijn een indicatie van het probleem. Elk distro of major versie moet je maar opnieuw met frisse moed beginnen, want deze distro, of dit $jaar maakt het verschil.
Dat is gewoon een bijkomend nadeel van hoe de distributies onderhouden worden. Het heeft zo zijn voordelen, omdat je zo binnen een versie een bepaalde compatibility garandeert. Maar je krijgt hele grote stappen als je gaat upgraden, wat de meeste distros dan ook afraden en je beter alles opnieuw kunt installeren; omdat veel gewoon niet meer gaat werken.

Nu CentOS is overgestapt op Stream releases, is denk ik een poging om dit probleem te gaan vermeiden. Maar hier zitten natuurlijk weer andere nadelen aan vast die je voorheen bij CentOS, en nu bij RHEL, niet hebt. Het is een trade-off. Al denk ik dat het voor de levensloop wel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:07:
[...]
Dat is gewoon een bijkomend nadeel van hoe de distributies onderhouden worden. Het heeft zo zijn voordelen, omdat je zo binnen een versie een bepaalde compatibility garandeert. Maar je krijgt hele grote stappen als je gaat upgraden, wat de meeste distros dan ook afraden en je beter alles opnieuw kunt installeren; omdat veel gewoon niet meer gaat werken.

Nu CentOS is overgestapt op Stream releases, is denk ik een poging om dit probleem te gaan vermeiden. Maar hier zitten natuurlijk weer andere nadelen aan vast die je voorheen bij CentOS, en nu bij RHEL, niet hebt. Het is een trade-off. Al denk ik dat het voor de levensloop wel beter is.
Da's misschien nog leuk voor servers, maar voor desktops natuurlijk absoluut onpraktisch. "Ja mamma, je moet je OS even opnieuw installeren omdat er een update is" werkt in de praktijk natuurlijk niet (wat ook één van mijn grootste ergernissen van bijvoorbeeld elementaryOS is/was)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Koenvh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:53:
Bij Linux is de oplossing daarvoor dat in plaats van dat ik als ontwikkelaar updates beschikbaar stel, de maintainer mijn software neemt, waarschijnlijk wat aanpast, en dan in een repository beschikbaar stelt. Ik weet niet per se of dat een beter systeem is. Ik vind het heel makkelijk voor bekende, populaire software zoals Apache2 e.d., maar voor andere software past dat model volgens mij minder goed. En als ik "onpopulaire" software ontwikkel voor Linux, moet ik daarvoor zowel een .deb, .rpm, .tar.gz, etc. etc. maken, en dan klaagt alsnog iemand die Void Linux gebruikt.
Je weet dat je als ontwikkelaar ook je eigen repo's kan toevoegen en zo de centrale repo's kan omzeilen he?
Bijvoorbeeld Google doet dat voor o.a. Chrome. De verschillende formaten is inderdaad wel een issue, al houden de meeste het bij deb en rpm.

Dat is meer werk, maar daarentegen hoef je zelf geen update-checker te maken en bij te houden. De package-manager doet dat allemaal netjes voor je, inclusief dependancy-beheer.
Dus ja uiteindelijk denk ik dat het juist minder werk is :) Compile de software, zet het op je repo en done.

Je "installer" kan dan simpelweg een repository toevoegen aan de package-manager en de package-manager een installatie-commando geven. Done, erna gaan de updates ook automatisch.

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 10-03-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Koenvh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:53:
[...]
Snap probeert dat op te lossen, maar dat is zo'n succes dat er gelijk alweer een alternatief is: FlatPak. [...]
Je vergeet AppImage, welke deze twee initiatieven predate met zo'n 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

hackerhater schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Je weet dat je als ontwikkelaar ook je eigen repo's kan toevoegen en zo de centrale repo's kan omzeilen he?
Bijvoorbeeld Google doet dat voor o.a. Chrome. De verschillende formaten is inderdaad wel een issue, al houden de meeste het bij deb en rpm.

Dat is meer werk, maar daarentegen hoef je zelf geen update-checker te maken en bij te houden. De package-manager doet dat allemaal netjes voor je, inclusief dependancy-beheer.
Dus ja uiteindelijk denk ik dat het juist minder werk is :) Compile de software, zet het op je repo en done.
Ik kan voor Windows iemand een .exe sturen met de instructie "voer maar uit". Dat vind ik toch veel makkelijker dan een repository beheren voor Ubuntu, Debian, Manjaro, Fedora, Void Linux (ook nog voor elke ondersteunde versie) etc. Dan ga ik er gemakshalve nog van uit dat de software natuurlijk werkt met de beschikbare versies van dependencies op al die systemen, want oh wee als je bijvoorbeeld Python 3.8 nodig hebt, maar de repository alleen Python 3.6 bevat.

Of, om het in de woorden van Linus te zeggen:

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Koenvh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Da's misschien nog leuk voor servers, maar voor desktops natuurlijk absoluut onpraktisch. "Ja mamma, je moet je OS even opnieuw installeren omdat er een update is" werkt in de praktijk natuurlijk niet (wat ook één van mijn grootste ergernissen van bijvoorbeeld elementaryOS is/was)
Nu heb ik in 6 jaar Ubuntu nog nooit mijn OS opnieuw hoeven te instaleren voor een update. Je runt gewoon je dist-upgrade command en je krijgt de nieuwe versie. Tegenwoordig zelfs zonder een reboot, wat een heel verschil is met windows waar je PC gerust uren lang bezig is zonder dat je hem kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

RagingPenguin schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Nu heb ik in 6 jaar Ubuntu nog nooit mijn OS opnieuw hoeven te instaleren voor een update. Je runt gewoon je dist-upgrade command en je krijgt de nieuwe versie. Tegenwoordig zelfs zonder een reboot, wat een heel verschil is met windows waar je PC gerust uren lang bezig is zonder dat je hem kunt gebruiken.
Ubuntu doet dat gelukkig redelijk goed, maar veel andere distributies kunnen nog niet goed upgraden tussen twee major versies (bijvoorbeeld elementaryOS 5 naar 6 vereist een nieuwe installatie). Kleine updates zelf gaan met Linux veel soepeler.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Caelorum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Je vergeet AppImage, welke deze twee initiatieven predate met zo'n 10 jaar.
Excuus, was ik weer helemaal vergeten. Gebruikt iemand dat nog?

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:03

RayNbow

Kirika <3

RagingPenguin schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Nu heb ik in 6 jaar Ubuntu nog nooit mijn OS opnieuw hoeven te instaleren voor een update. Je runt gewoon je dist-upgrade command en je krijgt de nieuwe versie.
Een ssh-bak met Ubuntu 18.04 erop kon ik anders +/- een week geleden niet bijwerken naar 20.04...

spoiler:
...zeurde iets over dat er niet genoeg ruimte was op /boot. :p

* RayNbow heeft toen maar vanuit het controlepaneel van de serverboer de hele machine laten inspoelen met 20.04. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Koenvh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:21:
Ik kan voor Windows iemand een .exe sturen met de instructie "voer maar uit". Dat vind ik toch veel makkelijker dan een repository beheren voor Ubuntu, Debian, Manjaro, Fedora, Void Linux (ook nog voor elke ondersteunde versie) etc. Dan ga ik er gemakshalve nog van uit dat de software natuurlijk werkt met de beschikbare versies van dependencies op al die systemen, want oh wee als je bijvoorbeeld Python 3.8 nodig hebt, maar de repository alleen Python 3.6 bevat.
En dan staat er die dependancy niet op de pc van de gebruiker. Of je exe werkt niet voor die Windows-versie :+
En waarom zou je in vredesnaam een andere versie maken voor Debian en Ubuntu? Ze zijn op dezelfde basis gebouwd. Net als bijvoorbeeld Mint.
En ja dependencies kunnen falen, dat is niks anders dan op Windows dat je bijvoorbeeld .net 3 (of whatever welke versie) nodig hebt en die staat niet op de PC.
Dan mag je de mensen gaan uitleggen hoe ze dat handmatig mogen gaan oplossen. Ernaast mag je dus een checker gaan schrijven die controleert op nieuwe versies en je software bij werkt (ow ja, geen admin rechten, veel geluk :+ )

Een eigen repo is btw niks anders dan een webserver ingedeeld in een bepaald formaat samen met een metadata bestand. Dat is nog het simpelste van alles. Een nieuwe versie is een kwestie van die op de webserver zetten en in het metadata-bestand toevoegen.

Je kan ook alle dependencies hard-linken in je programma als je dat wilt, maar dan moet je wel zelf alles bijhouden. Dat dat een gewoonte onder Windows is, is puur omdat Windows geen dependency-beheer heeft.

Nu zeg ik zeker niet dat Linux zaligmakend is, maar voor een gebruiker is het systeem van Linux tig keer beter dan het systeem van Windows.
Voor ontwikkelaars: het vereist wat omdenken, maar verder? De meeste non-open source ontwikkelaars richten zich btw alleen op de grote stromingen; namelijk Debian based (inclusief Ubuntu en Mint) en Red Hat based (inclusief Fedora en CentOS)

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 10-03-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ThomasG schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:07:
[...]
M'n laptop installs gaan nu al wel een paar major Debian releases mee.
Gaat wel eens wat stuk, maar meestal wordt je daar al voor gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
RayNbow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Een ssh-bak met Ubuntu 18.04 erop kon ik anders +/- een week geleden niet bijwerken naar 20.04...

spoiler:
...zeurde iets over dat er niet genoeg ruimte was op /boot. :p

* RayNbow heeft toen maar vanuit het controlepaneel van de serverboer de hele machine laten inspoelen met 20.04. :p
Fair enough, maar de Desktop installer maakt /boot wel ruim 100 keer zo groot als echt nodig is dus die zal niet tegen zo iets aan moeten lopen.

Maar goed, ik wil ook niet stellen dat iedereen maar op linux moet werken. Makkelijke dingen zijn op windows vaak makkelijker, maar voor complexere zaken is linux vaak een stuk simpler. Maar aan de andere kant, het idee dat je om 'gewoon' linux te gebruiken enige geavanceerde kennis nodig hebt is ook behoorlijk achter haalt.
[...]

[YouTube: Linus Torvalds on why desktop Linux sucks]
Nu kan je voor linux natuurlijk ook gewoon een .deb sturen. De meeste grote software leverancier hebben vaak ook nog wel een tradionele download-de-installer-en-voer-hem-uit optie op hun website staan.

Neem dan mij grootste windows irritatie: als je direct na het opstarten (wat trouwens ook eindeloos duurt op de nieuwe windows versies) zoekt in je startmenu dan toont die pas je lokale resultaten nadat de wifi is geconnect zodat ms nog eventjes hun bing onzin er tussen kan stoppen :X En negen van de tien keer krijg je dan een timeout en moet je dus je startmenu sluiten en opnieuw openen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
RagingPenguin schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Fair enough, maar de Desktop installer maakt /boot wel ruim 100 keer zo groot als echt nodig is dus die zal niet tegen zo iets aan moeten lopen.
Denk dat ik daar toch wel zeker eens in het half jaar als niet vaker mee bezig ben. *buntu (ik draai Kubuntu op mijn werk laptop) is bij mijn weten ook de enige distro die dit doet en de oude kernels niet opruimt. Proxmox doet het IIRC ook wel, maar die laat alleen de vorige staan. Mijn Kubuntu installatie laat ze allemaal staan en eens in de zoveel tijd faalt een update en mag ik weer handmatig een hele reeks kernels opruimen (en dan maar in een keer niet alleen de kernel, maar ook de headers, modules, modules-extra en weet ik wat allemaal). Blijft toch maar een raar ding.

Prive draai ik een Arch installatie (uit 2016 of zo) en daar heb ik minder issues mee dan in de drie jaar dat ik nu Kubuntu op de werk laptop heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:03

RayNbow

Kirika <3

RagingPenguin schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:05:
maar voor complexere zaken is linux vaak een stuk simpler.
Mini-uitdaging: Geef mij alle draaiende processen op een Linux-bak met meer dan 10 threads. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
RobertMe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Denk dat ik daar toch wel zeker eens in het half jaar als niet vaker mee bezig ben. *buntu (ik draai Kubuntu op mijn werk laptop) is bij mijn weten ook de enige distro die dit doet en de oude kernels niet opruimt.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij suggereert ie tegenwoordig al dat je kan opruimen en het volgende commando verwijderd ze:
apt auto-remove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

hackerhater schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:45:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij suggereert ie tegenwoordig al dat je kan opruimen en het volgende commando verwijderd ze:
Klopt en daarna auto-clean

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
hackerhater schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:45:
[...]

[...]
Dat werkt dus niet. Ze worden niet gemarkeerd als dat ze verwijderd kunnen worden en een auto-remove "ziet" dat dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Linux voor de massa, hoe te bereiken?

* Kalentum zit dat topic door te spitten...

[ Voor 31% gewijzigd door Kalentum op 10-03-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@hackerhater Dus je vindt de kritiek van Linus onzin? Dat mag, maar ik vind het wel een beetje te kort door de bocht. Mijn ervaring sluit meer aan bij die van Linus. Vergeet niet dat zodra je een terminal moet gebruiken, je 99% van de gebruikers kwijt bent.

[ Voor 21% gewijzigd door Koenvh op 10-03-2022 20:32 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
[...]

[YouTube: Linus Torvalds on why desktop Linux sucks]
Het packaging probleem is al soort van opgelost met flatpak (snaps op Ubuntu) waarmee je een self-containted package kunt maken. Werkt uitstekend voor closed-source meuk zoals Spotify. Lijkt nog niet heel populair te zijn maar kan in sommige gevallen een prima alternatief zijn op de traditionele package repositories.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

WernerL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Het packaging probleem is al soort van opgelost met flatpak (snaps op Ubuntu) waarmee je een self-containted package kunt maken. Werkt uitstekend voor closed-source meuk zoals Spotify. Lijkt nog niet heel populair te zijn maar kan in sommige gevallen een prima alternatief zijn op de traditionele package repositories.
Ik ben wel fan van snaps en flatpak, maar ik vind het jammer dat het weer twee verschillende systemen zijn. Dat is nou juist wat je wilt voorkomen voor een besturingssysteem dat toch al moeite heeft om 1% marktaandeel op de desktop te halen.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:07

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Soms voel ik me héél maar dan ook héél erg dom.

Ik ben iets aan het debuggen. Gewoon een paar smoke tests gezien het merendeel TDD gedaan is (het is erfenis dus er zijn ook stukken zonder TDD). Kort samengevat, het is een client die data download en dat afspeelt. Dat systeem heeft overdag gewoon goed gewerkt, maar nu ik even wat tijd over heb wil ik wat testen en verdomd niks werkt. Geen foutmelding, niks. Als ik de lokale cache verwijder dan download die gewoon opnieuw zoals het hoort.

De scheduler die de planning afspeelt lijkt ook gewoon te werken.

...
... ...
... ... ...
Ah... crap...

De planning staat ingesteld op elke dag van 08:00 t/m 17:00 en gezien het nu 00:45 is vermoed ik dat de software mij een hint wilt geven _O-

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

DevWouter schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:47:
Soms voel ik me héél maar dan ook héél erg dom.

Ik ben iets aan het debuggen. Gewoon een paar smoke tests gezien het merendeel TDD gedaan is (het is erfenis dus er zijn ook stukken zonder TDD). Kort samengevat, het is een client die data download en dat afspeelt. Dat systeem heeft overdag gewoon goed gewerkt, maar nu ik even wat tijd over heb wil ik wat testen en verdomd niks werkt. Geen foutmelding, niks. Als ik de lokale cache verwijder dan download die gewoon opnieuw zoals het hoort.

De scheduler die de planning afspeelt lijkt ook gewoon te werken.

...
... ...
... ... ...
Ah... crap...

De planning staat ingesteld op elke dag van 08:00 t/m 17:00 en gezien het nu 00:45 is vermoed ik dat de software mij een hint wilt geven _O-
Dat zijn inderdaad leuke situaties. Dat had ik ook toen ik de zonnepanelen in Home Assistant aan het instellen was:

"Hé, ze doen het niet"
...
* Koenvh kijkt naar buiten
...
"Oh ja"

:P

🠕 This side up

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Weten we in ieder geval dat er geen nightly builds zijn ^_^

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Koenvh schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 02:09:
[...]

Dat zijn inderdaad leuke situaties. Dat had ik ook toen ik de zonnepanelen in Home Assistant aan het instellen was:

"Hé, ze doen het niet"
...
* Koenvh kijkt naar buiten
...
"Oh ja"

:P
Jij kijkt nog naar buiten. Waarschijnlijk zijn er zat mensen die de zonnepanelenboer bellen:
- "Ze doen het niet!"
- "Hoe bedoelt u?"
- "Gisteravond na het eten ging ik eens kijken en de inverter stond uit. Hij is kapot want gaat ook niet aan."
- "Gisteravond....?"
- "Ja!"
- "En nu?"
- "Nu doet ie het weer, maar dat is onbetrouwbaar".

En dan een 1* rating geven op Google met een review-rant zonder interpunctie:
ja ik wilde zonnepanelen hebben en deze was goedkoop en aangeraden door vrienden van me heel tevreden allemaal ja ja wij gaan ook duurzamer worden want klimaatverandering is echt en je moet wel met die gasprijzen maar hij doet het niet savonds als ik thuiskom van werk en ze zeggen dat het normaal is savonds maar dat vind ik raar want hij moet het gewoon altijd doen en ik ben het er niet mee eens want we hebben een wettelijke bindende overeenkomst en ze voldoen er niet aan dus ik wil ze aanklagen maar nooit bij deze oplichters want het werkt maar de helft van de tijd 1 ster maar als minder kon zou ik het doen

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-03-2022 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
In short: people are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeAddicted
Vandaag is het eindelijk mijn laatste werkdag bij een bijzonder toxische werkgever.

Dat betekent dat ik nu dus zelf een licentie moet kopen van PhpStorm voor persoonlijk gebruik. -O-
Ik werk enkel aan hobbymatige projecten, maar voor een gratis open-source licentie kom ik nu (nog) niet in aanmerking.

Tot mijn irritatie bieden ze echter enkel abonnementen aan op maand- of jaarbasis, waarbij een creditcard of gebruik van PayPal verplicht is. Tenzij je hun verkoopteam benaderd.

Wat vinden jullie daar nou eigenlijk van? Ik zou liever eenmalig 300,- euro willen betalen voor een levenslang geldige licentie dan eindeloos geld aftikken... :X

[ Voor 19% gewijzigd door CodeAddicted op 11-03-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Caelorum schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:00:
Weten we in ieder geval dat er geen nightly builds zijn ^_^
Gefeliciteerd! :)F *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

CodeAddicted schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:40:

Wat vinden jullie daar nou eigenlijk van? Ik zou liever eenmalig 300,- euro willen betalen voor een levenslang geldige licentie dan eindeloos geld aftikken... :X
Ja mooie discussie is dat. Ik zag laatst een SaaS-bro met het argument komen van "jullie kopen wel een macbook van 4k maar een SaaS voor 10$ p/m doe je niet en ga je liever zelf 300 uur programmeren.

Mijn idee hierbij is; ten eerste is die laptop niet 4000$ maar ~2500-ish afhankelijk natuurlijk van wat je koopt. Dit schrijf je over 5 jaar af en als je heel raar gaat doen dan betaal je dus eigenlijk 41$ p/m voor iets wat je 8 uur per dag gebruikt. Met daarbij dat je in principe waarde behoud van het product.

Als ik kijk wat we allemaal wel niet voor zooi aan applicaties hebben dan lijkt het allemaal prettig. Die 5, 10, 20 euro p/m dingen maar alles bij elkaar betaal je je helemaal blauw aan alles. Het is niet een kwestie van dat we geen 5 euro p/m kunnen missen maar dat ik gewoon niet een oneindige pool van maandelijkse kosten wil hebben.

Sterker nog, ik betaal liever 2x zoveel dan dat ik maandelijks moet aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Vandaag is het eindelijk mijn laatste werkdag bij een bijzonder toxische werkgever.

Dat betekent dat ik nu dus zelf een licentie moet kopen van PhpStorm voor persoonlijk gebruik. -O-
Ik werk enkel aan hobbymatige projecten, maar voor een gratis open-source licentie kom ik nu (nog) niet in aanmerking.

Tot mijn irritatie bieden ze echter enkel abonnementen aan op maand- of jaarbasis, waarbij een creditcard of gebruik van PayPal verplicht is. Tenzij je hun verkoopteam benaderd.

Als je een jaar een abo hebt gehad (dus of 12x maand of gewoon echt een jaar abo) dan krijg je een fallback licentie voor ik meen de originele versie. Dus vandaag een jaar abo afsluiten kun je zolang het abo loopt sowieso upgraden naar de nieuwe versie. En als je niet verlengd krijg je alsnog een licentie, alleen staat die dan vast op de 2022.1(?) of "2023.1" versie en krijg je dus geen updates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Wat RobertMe in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" zegt.

Verder heb ik een privé licentie voor alles van JetBrains en ben ik van mening dat het meer dan waard is.

Overigens heeft een abonnement model ook veel voordelen. Het maakt het mogelijk om continue nieuwe versies uit te brengen. Zeker met Rider (de .net versie) is dat echt wel zijn geld waard.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DevWouter schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:54:
Overigens heeft een abonnement model ook veel voordelen. Het maakt het mogelijk om continue nieuwe versies uit te brengen. Zeker met Rider (de .net versie) is dat echt wel zijn geld waard.
Hoezo benoem je speciek Rider? Elke programmeertaal heeft wel minimaal een jaarlijkse update met nieuwe features in de taal waarbij het fijn (niet perse vereist) is als de IDE dat ondersteund. Daarnaast veranderd het ecosysteem van de meeste talen ook regelmatig. Zo is bij PHP nu al een jaar of twee, drie denk ik het gebruik van PHPStan en PSalm flink in opkomst v.w.b. static analylises en heeft PHPStorm in een van de laatste versies ondersteuning toegevoegd voor verschillende annotations / PHPDoc comments die daartoe behoren zoals het omschrijven van generics, areay shapes (welke keys er kunnen zijn, welk type de waardes behorende tot een key hebben, etc). Ook dat zijn dingen die gewoon fijn zijn als de IDE dat ondersteund (in dit geval dus de informatie meeneemt v.w.b. auto complete etc), onafhankelijk van ontwikkelingen aan de taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@RobertMe Visual Studio beweegt snel en de tooling is verre van stabiel in de feature set. Daarnaast staat Rider nog best wel in de kinderschoenen en moet er een hoop gebeuren. Het huidige release model van 3 tot 4 releases per jaar is dan uitermate geschikt doordat ze zo snel met de waan van de dag van MS mee kunnen en snel kunnen reageren op feedback vanuit hun klanten.

Voor een java IDE bijv. is alles toch wat meer stabiel. Dan is het nog wel fijn, maar minder noodzakelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 11-03-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Overigens heeft het abbo model nog wel mee voordelen. De eerste drie jaar heb ik 1 jaar betaald. De rest allemaal gratis gekregen na online bezoek aan hun conferentie en dat soort fratsen. Ook een gratis upgrade gekregen naar een uitgebreider pakket. Dit jaar zal de tweede keer zijn dat ik echt een jaar moet aftikken, maar dan wel met de maximale korting :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voor wie het interesseert:

JetBrains’ Statement on Ukraine

Today we are announcing that we will be suspending sales and R&D activities in Russia indefinitely. Sales in Belarus are also suspended indefinitely.

Many of our colleagues from Russia have already moved elsewhere

:)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Douweegbertje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Ja mooie discussie is dat. Ik zag laatst een SaaS-bro met het argument komen van "jullie kopen wel een macbook van 4k maar een SaaS voor 10$ p/m doe je niet en ga je liever zelf 300 uur programmeren.
300 uur aan development kost je meer dan 250 jaar die 10 dollar per maand betalen. Imho moet je als bedrijf niet moeilijk doen over goede tooling en een SAAS die je minder dan 100 euro per maand kost is al snel een no-brainer. Nog los van dat er die SAAS waarschijnlijk een hoop meer tijd geïnvesteerd is dan 300 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

RagingPenguin schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:10:
[...]

300 uur aan development kost je meer dan 250 jaar die 10 dollar per maand betalen. Imho moet je als bedrijf niet moeilijk doen over goede tooling en een SAAS die je minder dan 100 euro per maand kost is al snel een no-brainer. Nog los van dat er die SAAS waarschijnlijk een hoop meer tijd geïnvesteerd is dan 300 uur.
Sure, maar mijn betoog ging over de laptop. Overigens zijn er altijd meer variabele nodig. Zoals voor hoeveel users e.d. maar inderdaad ben je 9/10x beter af met Saas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Wat ik vooral niet begrijp is waarom van PyCharm en IntelliJ een communityversie bestaat, maar van PhpStorm niet. Is PHP daar zo bijzonder?

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RobertMe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:06:
[...]

Hoezo benoem je speciek Rider?
Omdat ik die van de hele familie van JetBrains producten het meest door mij gebruikt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 12-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Caelorum schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:15:
@RobertMe Visual Studio beweegt snel en de tooling is verre van stabiel in de feature set. Daarnaast staat Rider nog best wel in de kinderschoenen en moet er een hoop gebeuren. Het huidige release model van 3 tot 4 releases per jaar is dan uitermate geschikt doordat ze zo snel met de waan van de dag van MS mee kunnen en snel kunnen reageren op feedback vanuit hun klanten.

Voor een java IDE bijv. is alles toch wat meer stabiel. Dan is het nog wel fijn, maar minder noodzakelijk.
:?

Om eerlijk te zijn ik heb je betoog een paar keer gelezen, maar het is mij niet duidelijk welk punt je wilt maken. Hier onder mijn betoog.

Rider is een combinatie van hun andere IDE IntelliJ IDEA (Java) en de ReSharper plugin. Die laatste twee bestaan al meer dan 15 jaar. Verder kan je gewoon bugs melden in hun bugtracker en die worden ook gewoon opgelost en de paar die ik gemeld heb zijn echt van de buitencategorie onder de noemer: Wat ging er door mijn hoofd heen toen ik dat deed.

Om te zeggen dat Rider nog in zijn kinderschoenen doe je het product toch echt te kort. Het verbaast me juist dat ze zo constant zijn in het volgen van de plannen die in Redmont gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@DevWouter ik gebruik het al een aantal jaar en het is mijn goto IDE voor .net, maar er is echt nog een hoop te doen. De basis werkt, maar er missen nog best wel wat features en genoeg dingen die (net) niet 100% werken. Het team is ook te klein om alles in 1 keer op te pakken dus dan is een subscription als dit wel fijn. Regelmatig releases vanuit het team, zodat ze snel kunnen bijsturen en inspringen op de wensen van hun (potentiële) klanten en een steady income stream voor het bedrijf, zodat ze niet hoeven te gokken voor geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Caelorum dat is niet echt mijn ervaring met Rider, heb er zo goed als nooit problemen mee. Ieder geval niet vaker dan met visual studio. Eigenlijk alleen met legacy projecten die met IIS werken pak ik nog visual studio.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Woy ik ervaar ook weinig issues. Sommige dingen werken alleen met niet helemaal lekker. Features als fatsoenlijk debuggen in docker of hot-reload zijn door ook voorbeelden van. IIS en edmx e.d. laat ik maar even buiten beschouwing.
Verder werkt het heerlijk en zeker stabieler dan Visual Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Douweegbertje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:50:
[...]

[…]
Bij ons is het andersom, wel met gemak duizenden euro’s uitgeven aan externe inhuur en (slecht ingerichte) clouddiensten, maar dan wel de allerbilligste laptop inkopen die vers uit de verpakking eigenlijk al traag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Trasos schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:40:
[...]

Bij ons is het andersom, wel met gemak duizenden euro’s uitgeven aan externe inhuur en (slecht ingerichte) clouddiensten, maar dan wel de allerbilligste laptop inkopen die vers uit de verpakking eigenlijk al traag is.
Ah netjes. :X
Ik ben misschien arrogant maar ik heb bij mijn nieuwe baan het ook vooraf eerst gevraagd waar ik op mocht/moest werken. Ik vertik het om nog op een OS te werken wat ik normaal niet gebruik of met fooking 8GiB geheugen rond te lopen.

Met dat soort grappen ben ik helemaal klaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Woy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:07:
@Caelorum dat is niet echt mijn ervaring met Rider, heb er zo goed als nooit problemen mee. Ieder geval niet vaker dan met visual studio. Eigenlijk alleen met legacy projecten die met IIS werken pak ik nog visual studio.
Pfff aansteller... Ik doe soms Silverlight in Rider :+
Caelorum schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:10:
@Woy ik ervaar ook weinig issues. Sommige dingen werken alleen met niet helemaal lekker. Features als fatsoenlijk debuggen in docker of hot-reload zijn door ook voorbeelden van. IIS en edmx e.d. laat ik maar even buiten beschouwing.
Verder werkt het heerlijk en zeker stabieler dan Visual Studio.
Ik ben sterk van mening dat met TDD je niet meer mag debuggen O-)

Hot-reload (als in `dotnet watch` want er zijn ook andere vormen en mogelijk dat je die bedoelt) heb ik al onder verschillende niet zien werken. En onder `dotnet watch` via docker (met Windows als host) heeft mij aardig wat tijd gekost om dat juist te krijgen. Mogelijk dat de integratie in VS beter is, maar daar heb ik het nog niet geprobeerd.

Maar IIS (in elk geval de non-express variant) en EDMX kan inderdaad een ramp zijn, maar dat was het ook heel lang onder de bepaalde versies van Visual Studio.

Overigens merk ik dat jullie beide vooral verwijzen naar integratie stukken en dan kan ik me wel in vinden dat Rider nog achterloopt. Sommige Azure spul is/was een nachtmerrie zonder Visual Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat kan zeker. Je krijgt alleen geen updates meer zodra de versie niet meer gesupport is.
Maar je mag die oneindig blijven gebruiken.
Als ik het me goed herinner heb ik gewoon via Ideal betaald een paar weken geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 12-03-2022 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
PhpStorm kan inderdaad gewoon met iDeal, is wellicht je belangrijkste stuk software en komt niet eens in de buurt van je koffiekosten. En de helft van de tijd kan je nog met een gratis EAP spelen als het echt moet.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Ik werk nu zes weken bijna exclusief met Rider en het bevalt mij zeer. Op een laptop die enorm kreupel is gemaakt door Enterprise anti-malware oplossingen blijft Rider een stuk beter reageren en loopt praktisch nooit vast.

Voor sommige dingen, zoals EF6 migraties die niet lekker werken in Rider, val ik nog terug op Visual Studio. Ik heb binnenkort ook nog een WebForms project sprint en dat zal ook ongetwijfeld in VS moeten.

Ik hou van VS hoor en op een fatsoenlijke computer werkt het prima (zoals mijn desktop Ryzen 7 met slechts Windows Defender) maar zodra je allerlei anti-malwareoplossingen die constant allerlei EWT traces draaien en allerlei minifilters installeren wat een aanslag is op je I/O performance dan is het huilen met de pet op.
hackerhater schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Dat kan zeker. Je krijgt alleen geen updates meer zodra de versie niet meer gesupport is.
Maar je mag die oneindig blijven gebruiken.
Als ik het me goed herinner heb ik gewoon via Ideal betaald een paar weken geleden.
Tsja, dat kwam pas na enorme blowback van de gebruikers.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:54
De hele softwarewereld gaat het liefst toe naar abonnementsvormen omdat dat nou eenmaal hele prettige recurring revenue oplevert. Ik heb zelf gewoon een all products pack licentie van Jetbrains omdat ik echt bijna alles wat ze maken heerlijk vind werken (en het ook uniform is qua UI). Bij m'n huidige werkgever declareer ik de jaarlijkse kosten gewoon, al is dat formeel gezien niet helemaal de bedoeling.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik heb de all product pack van Jetbrains persoonlijk ook. Dat is 150 euro per jaar (want ik heb het al een paar jaar en dan krijg je korting) en dat komt dus neer op 12,50 per maand. Eerlijk gezegd heb ik meer profijt van de all product pack, uberhaubt al voor mijn eigen klusjes, dan dat ik heb van Netflix/Prime/Xbox Game Pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar je geluid werkt wel altijd, zonder “dat je een phd nodig hebt
Gezien de hoeveelheid mensen die moeite heeft om het geluid voor elkaar te krijgen voor een videoverbinding klopt daar helemaal niets van.

Ik geloof ook niet dat het per se aan die mensen ligt, want het overkomt mij ook met enige regelmaat dat het geluid het toch niet goed doet maar na een power cycle wel gelijk werkt. Windows kan er gewoon niet goed tegen als je het niet regelmatig afsluit en opnieuw start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ironisch genoeg is het enige pakket op mijn Linux-machine dat geregeld audio- en video-problemen heeft, Teams.
Die applicatie lijkt om de een of andere reden niet tegen te kunnen als andere applicaties een claim kunnen leggen op die resources. Ik heb het nog niet eens over gebruiken, puur dat ze kunnen.

Als Discord of Slack eerder gestart zijn dan Teams, heeft Teams 9 van de 10 keer geen nota van de headset en cam 8)7 Andersom werkt prima.
Wat op zich een irritant issue is gezien ik liever die crap applicatie zou willen afsluiten als ik die niet gebruik.
Het is dat de klant het gebruikt anders had ik hem allang van mijn machines gegooid :|

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 14-03-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

hackerhater schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:17:
Ironisch genoeg is het enige pakket op mijn Linux-machine dat geregeld audio- en video-problemen heeft, Teams.
Bizar genoeg heb ik op de Windows laptop van het werk raar audio gedrag met Teams. Als Teams een notificatie geeft , mute die voor 1 of andere reden het geluid van mijn browser (meestal staat Spotify zo op) voor 20 seconden. Het is gek genoeg niet consistent, er zijn keren dat alles volledig normaal loopt na een reboot (VPN is zodanig ruk dat ik af en toe moet rebooten) en mijn muziek doorspeelt met Teams notificatie geluid ondertussen. Om dan plots weer issues te geven. En op mijn mac is Teams zoals altijd een gigantische resource hog. Mijn mac lijkt altijd te willen vertrekken van de startbaan op Zaventem... |:(

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Volgens mij is de enige reden dat mijn pc niet wilt opstijgen van Teams, is omdat ie zo krachtig is.
Teams vreet resources, maar vergeleken met de number-crunshing/meerdere VM's waar mijn desktop op gebouwd is, is het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Laatst online: 15-09 21:08
De laatste versies van Teams crashen bij mij op mac gewoon bij het joinen van een meeting.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:54
Ik krijg binnenkort een M1 max met 64GB RAM, hoofdzakelijk voor Teams.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
ElkeBxl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:44:
Mijn mac lijkt altijd te willen vertrekken van de startbaan op Zaventem... |:(
Leuke bestemming kiezen en goed vasthouden ...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/75568/files/360828466/390x390x2/zwarte-pilotenmuts-met-motorbril.jpg

Nieuwe dresscode om te gaan werken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
Computer tijdens Teams:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hipska schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:47:
De laatste versies van Teams crashen bij mij op mac gewoon bij het joinen van een meeting.. 8)7
Ik heb ook best wel vaak dat teams restart midden in een meeting. En soms weigert die de chat content te laden met de {{empt-something}} tekst.
Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.