Woy schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Hoewel ik het met je eens ben dat veel conferenties vooral de voorspelbare hippe dingen doen.
[...]
Is dit toch al genoeg om het af te wijzen? Als je er niet veel tijd in wil stoppen, hoe verwacht je dan dat je uitgenodigd wordt?
Er wordt namelijk (extreem veel) geld verdiend aan conferenties. Je moet namelijk de organisatoren verleiden en dus rekening houden met wat zij nodig hebben (of je het nou leuk vind of niet). Dus een naïef idee insturen is nooit voldoende.
Bedenk ook dat ze veel inzendingen krijgen (waaronder wat ik “verkooppraatjes” die een stuk beter uitgewerkt zijn door sales) en je minder ruimte hebt om mensen te overtuigen dan een gemiddelde review in een krant.
Overigens die talks die een soort verkooppraatje zijn worden meestal door mensen gedaan zodat ze een eerste conferentie op hun naam hebben
Het idee dat het een soort loterij is ongelooflijk naïef.
Even de achtergrond: Ik had collega’s die al jaren regelmatig uitgenodigd werden (o.a. door Microsoft zelf) en die exact wisten hoe het systeem werkt.
[...]
Dat ben ik ook volledig met je eens, ik snap dat het op het moment lastig is om een conferentie volledig zonder AI te doen, maar het is nu alleen nog maar AI.....
Oprecht, waarom zou dat moeilijk zijn? De meeste talks over dat onderwerp zijn “wij hebben een magische doos die soort van werkt en dit werkt voor ons”. Inhoudelijk is het compleet nutteloos tenzij je exact dezelfde data hebt met dezelfde doelstelling. De paar die wel interessant zijn vereisen een expertise die niet in 50 minuten te doen is. Los van de inspiratie factor en de pols-factor heb ik nog geen een goede gezien.
Wil je overigens je idee hier delen?
Sure, website waar mensen afgewezen talks kunnen uploaden. Inclusief mogelijkheid tot feedback en vragen, beide met handmatige moderatie (dit zodat sociale media amper invloed heeft). Voorpagina kent een wekelijkse selectie (zoals YouTube in de allereerste jaren).
De eis is wel dat je talk op het moment van indienen niet ergens anders gepubliceerd is (dit is trouwens gebruikelijk bij meeste conferenties), omdat we vooral de afgewezen talks willen. Talks moeten vooral afwijkend van de norm zijn die dus eigenlijk geen kans hebben bij de grote conferenties.
Voordeel van gebruikers is dat ze vooral in een veilige omgeving ervaring op kunnen doen en op die manier naamsbekendheid kunnen opbouwen.
Denk een beetje longform content van impopulaire onderwerpen die ontzettend interessant zijn en waar bij je als content creator vooral garanties wil hebben dat je content met respect behandeld wordt. En waar je ook nuttige feedback kan krijgen.
Uiteraard is het bovenstaande een zaadje.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel