DevWouter schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:52:
[...]
Er zijn verschillende scenarios mogelijk. En hoewel ik zeer kritisch ben over AI denk ik dat het bovenstaande situatie een optie is. Een die ik als zeer onwaarschijnlijk acht en wat gaat inhouden dat software ontwikkeling een complete andere definitie krijgt, maar een optie niet te min.
Het "probleem" is natuurlijk dat werkgevers geld ruiken. "Oh, als dit en dat nu voortaan sneller kan dan heb ik jou niet meer nodig!".
Daarom vrees ik voor een tijdelijk duister scenario waarin dit eerst overal er doorheen gepusht gaat worden en ze op een nare manier erachter komen dat het toch niet helemaal is wat ze ervan gehoopt hadden.
En dat daarna dan weer wat banen terugkomen, maar ook niet overal.
Vergelijk het met India. Voor een groep ondernemingen was India een complete flop, omdat ze niet in staat waren het goed te managen. Maar er is ook een groep ondernemingen die het wel gelukt is om de boel te outsourcen.
Zo zal het ook met AI gaan.
Oud collega van mij noemt AI agents ook Indiërs

Je moet ze precies vertellen wat ze moeten doen, anders wordt het niks.
Persoonlijk durf ik het niet aan met kritische code, zoals jij ook al aangeeft.
Voor prototyping is het dan wel weer geweldig, want dat hoeft niet perfect te zijn.
Kortom, ik denk dat alle scenario's tegelijkertijd mogelijk zijn

Een deel van de software ontwikkeling verdwijnt misschien wel, maar er zal ook een deel overblijven. Hoe complexer het werk is dat je doet, hoe beter.
Mij bekruipt ook regelmatig het gevoel dat de mensen die roepen dat ze bijna geen code zelf meer schrijven, misschien in de eerste plaats al niet aan de meest complexe projecten bezig waren. Ja, dan snap ik het. Als jij aan een dertien in een dozijn line of business app werkt die 90% uit CRUD bestaat zonder complexe logica, dan kun je ook aan een AI vertellen om dat te doen.
Zit je aan een systeem te werken waarvan je amper weet hoe je het moet omschrijven omdat er zoveel uitzonderingen en scenario's zijn, dan gaat AI dat ook niet (betrouwbaar) voor je doen.
Ironisch genoeg is precies dat deel van mijn werk wat ik eigenlijk niet leuk vind, hetgene dat ervoor kan zorgen dat ik mijn baan behoud. En dat is de domein kennis en ervaring die je opdoet, waardoor je ook in staat zal zijn om die brug te slaan tussen de klant en een AI agent.
Ik vind het niet leuk, want ik pruts liever aan de code, maar ik leer ook van alles over financiële administraties, voorraadbeheer, prijs- en kortingsstrategieën en logistiek. Tsja. Ik kan al bijna een opleiding HBO Bedrijfsadministratie doen met wat ik moet weten om mijn werk als programmeur te doen
Saai Leuk hoor, die ERP systemen
Maar goed, het is dus een afweging... ik weet niet of ik een consultant wil zijn, want dat zou ik tegen wil en dank worden als ik op deze voet doorga. Aan de andere kant is dat beter dan werkloos zijn wanneer er een overschot aan "programmeurs" komt door ontwikkelingen in de IT sector.
[
Voor 37% gewijzigd door
Lethalis op 04-09-2026 13:49
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.