"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik was het gisteravond aan het herschrijven toen MacOs besloot te herstarten ivm update en toen was het... gaap... en...ThomasG schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:54:
[...]
Dat is niet wat ik heb gezegd, dat is wat jij er van maakt. Wat ik zei, of althans bedoelde, is dat er verschil zit in de kwaliteit van programmeurs en dat zie je terug in de code.

Ik wilde meer nadruk leggen op het feit dat "sommige mensen" meer moeite doen dan anderen. Niet helemaal hetzelfde wat jij schreef (gezien jij de nadruk op de code legde), maar wel dat je het op andere punten kon terug vinden zoals bereidheid om in de interne werking van een library te duiken of contact te zoeken met de maker.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Tja, open source heeft z'n nadelen.Styxxy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:56:
[...]
Vraag is dan of je dan wel afhankelijk wilt zijn van zo'n product, zeker voor productiedoeleinden.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Je hebt voordelen verkeerd geschreven
Lang geleden toen ik nog werkte bij bedrijven die DevExpress (meen ik dat het hete) gebruikte was de documentatie daarvan toch ook regelmatig kwalitatief uitermate teleurstellend, maar daarbij was er dan niet de mogelijkheid om in de code op te zoeken hoe het werkte.
Wat me nog steeds erg tegen de borst stuit, is dat het heel goed is in tekst genereren, en dat dat nog steeds ongeveer het enige (in sommige gevallen nuttige) doel lijkt. Ik zag van de week een collega die echt z'n best had gedaan op een mooi stuk library-code, maar dan moesten de public methods nog gedocumenteerd worden om de compiler wat minder warnings te laten uitpoepen. Hét uitgelezen moment, vind ik, om al je gedachten van tijdens het ontwerpen dan wel implementeren even te stroomlijnen en zelf in te tikken wat een klasse of functie nou eigenlijk doet.
Maar nee, de AI leest de code en typt de grootste lappen tekst uit die nooit meer iemand gaat lezen. Na drie woorden weet je al dat het gegenereerd is, en binnen nog drie woorden is je aandacht dusdanig verslapt dat je niet eens zin hebt om verder te lezen, omdat je toch al weet dat geen mens dit geschreven (noch nagelezen) heeft, laat staan dat iemand heeft gecontroleerd of het klopt.
"Yup, looks like text."
Maar dan: ik wilde zo graag eens een "coding agent" gebruiken. .NET-solution met een paar honderd testfiles, waarvan er een stuk of honderd nog Moq gebruikten. De boy scout rule bij het aanraken van zo'n file was Moq vervangen door NSubstitute (pun intented), maar dat zorgde voor te veel irrelevante changes en voor een te trage verwijdering van Moq.
Dus ik probeerde het met een naïeve prompt in GitHub Copilot Agent (Claude), iets van "vervang Moq in alle testprojecten door NSubstitute". Al heel snel liep de agent vast op triviale problemen. M'n best gedaan om een prompt van een paar paragrafen te schrijven, met "oud vs nieuw", zaken om op te letten, gewenste uitkomsten, enzovoorts.
Wat opviel: leuk, het redeneren van zo'n agent kunnen volgen, maar uiteindelijk besloot hij al z'n werk met regexes te doen. Ondanks expliciet aangeven, bevatten daardoor nog steeds verschillende projectbestanden tweemaal een package-reference naar NSubstitue, omdat hij simpelweg de referentie naar Moq had vervangen.
Nog erger: na elke paar bestanden deed hij een commit, en leek hij context en strategie te vergeten. Daardoor werd een werkende regex ineens een niet-werkende, of nog erger, twee opvolgende regexen omgewisseld.
Van:
1
| private Mock<IFoo<IBar>> fooMock = new Mock<IFoo<IBar>>(MockBehavior.Strict); |
Naar:
1
| private IFoo<IBar fooMock = new Ifoo<IBar |
Omdat er eerst gezocht werd naar Mock<, en dat vervangen werd door niets met sed, waarna de rest spaak liep.
Ook werd de hele tijd gezocht in de map "test" in de repo-root, wat klopt, maar opeens werd dat iets van "find -name /Test*" en vond Bash alleen nog één bestand dat überhaupt geen Mock gebruikte, en claimde de agent ineens klaar te zijn (met nog tientallen onaangeraakte bestanden, maar ja, hoofdlettergevoeligheid).
Ook relatief komisch was dat de agent blijkbaar slechts de beschikking had tot .NET 8, en onze solution allang .NET 9 gebruikt, waardoor het bouwen telkens niet lukte. Maar de agent was overtuigd van z'n eigen kunnen, en bleef steeds meer corrupte commits doen.
Uiteindelijk werd het echt niet grappig meer, zelfs met tig hints (je kunt in comments bijsturen met "@copilot consider <this, that>") werd niet-compilerende code verneukt naar nog minder compilerend.
Ik heb dus de bulk van de changes van Copilot overgenomen, daar de werkende regexes overheen gehaald (geplukt uit de agent logs) en vervolgens alsnog met het handje de rest moeten fixen, want zelfs de Claude in m'n IDE kon er geen chocola van maken (ook niet op de niet-aangepaste versies).
Ik zal nog steeds wat verkeerd doen, maar dit was geen fijne ervaring.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Omdat elke AI bij grote stappen altijd een script schrijf om het werk te automatiseren. Wat wel werkt is dat je van te voren vraagt welke bestanden problematisch zijn, en vervolgens telkens zegt: "Doe deze file nu".CodeCaster schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:03:
Ik wil echt zo mijn uiterste best doen om niet anti-AI te zijn. Ik ben bekend met de beperkingen van LLM's, ik weet hoe je moet prompten om tekst, plaatjes, samenvattingen, uitleg en berekeningen uit "AI" te krijgen, gebruik het al een paar jaar naar tevredenheid om snel antwoord te krijgen op simpele vragen.
Wat me nog steeds erg tegen de borst stuit, is dat het heel goed is in tekst genereren, en dat dat nog steeds ongeveer het enige (in sommige gevallen nuttige) doel lijkt. Ik zag van de week een collega die echt z'n best had gedaan op een mooi stuk library-code, maar dan moesten de public methods nog gedocumenteerd worden om de compiler wat minder warnings te laten uitpoepen. Hét uitgelezen moment, vind ik, om al je gedachten van tijdens het ontwerpen dan wel implementeren even te stroomlijnen en zelf in te tikken wat een klasse of functie nou eigenlijk doet.
Maar nee, de AI leest de code en typt de grootste lappen tekst uit die nooit meer iemand gaat lezen. Na drie woorden weet je al dat het gegenereerd is, en binnen nog drie woorden is je aandacht dusdanig verslapt dat je niet eens zin hebt om verder te lezen, omdat je toch al weet dat geen mens dit geschreven (noch nagelezen) heeft, laat staan dat iemand heeft gecontroleerd of het klopt.
"Yup, looks like text."
Maar dan: ik wilde zo graag eens een "coding agent" gebruiken. .NET-solution met een paar honderd testfiles, waarvan er een stuk of honderd nog Moq gebruikten. De boy scout rule bij het aanraken van zo'n file was Moq vervangen door NSubstitute (pun intented), maar dat zorgde voor te veel irrelevante changes en voor een te trage verwijdering van Moq.
Dus ik probeerde het met een naïeve prompt in GitHub Copilot Agent (Claude), iets van "vervang Moq in alle testprojecten door NSubstitute". Al heel snel liep de agent vast op triviale problemen. M'n best gedaan om een prompt van een paar paragrafen te schrijven, met "oud vs nieuw", zaken om op te letten, gewenste uitkomsten, enzovoorts.
Wat opviel: leuk, het redeneren van zo'n agent kunnen volgen, maar uiteindelijk besloot hij al z'n werk met regexes te doen. Ondanks expliciet aangeven, bevatten daardoor nog steeds verschillende projectbestanden tweemaal een package-reference naar NSubstitue, omdat hij simpelweg de referentie naar Moq had vervangen.
Nog erger: na elke paar bestanden deed hij een commit, en leek hij context en strategie te vergeten. Daardoor werd een werkende regex ineens een niet-werkende, of nog erger, twee opvolgende regexen omgewisseld.
Van:
C#:
1 private Mock<IFoo<IBar>> fooMock = new Mock<IFoo<IBar>>(MockBehavior.Strict);
Naar:
C#:
1 private IFoo<IBar fooMock = new Ifoo<IBar
Omdat er eerst gezocht werd naar Mock<, en dat vervangen werd door niets met sed, waarna de rest spaak liep.
Ook werd de hele tijd gezocht in de map "test" in de repo-root, wat klopt, maar opeens werd dat iets van "find -name /Test*" en vond Bash alleen nog één bestand dat überhaupt geen Mock gebruikte, en claimde de agent ineens klaar te zijn (met nog tientallen onaangeraakte bestanden, maar ja, hoofdlettergevoeligheid).
Ook relatief komisch was dat de agent blijkbaar slechts de beschikking had tot .NET 8, en onze solution allang .NET 9 gebruikt, waardoor het bouwen telkens niet lukte. Maar de agent was overtuigd van z'n eigen kunnen, en bleef steeds meer corrupte commits doen.
Uiteindelijk werd het echt niet grappig meer, zelfs met tig hints (je kunt in comments bijsturen met "@copilot consider <this, that>") werd niet-compilerende code verneukt naar nog minder compilerend.
Ik heb dus de bulk van de changes van Copilot overgenomen, daar de werkende regexes overheen gehaald (geplukt uit de agent logs) en vervolgens alsnog met het handje de rest moeten fixen, want zelfs de Claude in m'n IDE kon er geen chocola van maken (ook niet op de niet-aangepaste versies).
Ik zal nog steeds wat verkeerd doen, maar dit was geen fijne ervaring.
Omdat je dan om kleine stappen vraagt gaat het wel automatisch.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dingen als borrows en traits snapt een LLM van geen kanten en dus heb je elke keer 80% werkende code (oftewel 0% in het geval van Rust
Ben ook wat aan het experimenteren met Jetbrains Junie, de agentic AI van JetBrains, en dat werkt ook niet onaardig. Met opdrachten als 'genereer op basis van de lokale changes een cucumber scenario dat de verschillende uitkomsten test' gaat ie op de achtergrond aan de slag, laat ie zien wat ie stapsgewijs doorloopt en komt er best een aardig resultaat uit wat toch weer het nodige werk scheelt.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
De andere bestanden hadden geen gps data,
heerlijk als je aanneemt dat alle bestanden die data hebben

ora et labora
Daarom dus altijd eerst zelf controlerenmrc4nl schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:52:
ik heb meer koffie nodig, zit al twee uur te debuggen waarom mijn als ik een losse bestandsnaam opgeef mn programma wel netjes gps coordinaten uit een foto kan halen maar crashed zodra ik de bestandsnamen als variable meegeef.
De andere bestanden hadden geen gps data,
heerlijk als je aanneemt dat alle bestanden die data hebben
Laatst had een collega geen internet op z'n vaste werk PC. Zat 'ie alle instellingen na te lopen. Wachtwoord misschien verlopen, etc. etc. Wat bleek nou: de UTP kabel bungelde over de vloer langs de muur, en was daardoor tijdens de schoonmaak (dweil die bleef hangen o.i.d.) per ongeluk uit de muursocket getrokken. Zat er nog wel in, maar geen contact

o das wel sneaky inderdaad. windows kan om de vreemdste redenen geen geen/slechte verbinding hebben, daar zou ik het eerder hebben gezocht ipv de kabel.ThomasG schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:09:
[...]
Daarom dus altijd eerst zelf controleren
Laatst had een collega geen internet op z'n vaste werk PC. Zat 'ie alle instellingen na te lopen. Wachtwoord misschien verlopen, etc. etc. Wat bleek nou: de UTP kabel bungelde over de vloer langs de muur, en was daardoor tijdens de schoonmaak (dweil die bleef hangen o.i.d.) per ongeluk uit de muursocket getrokken. Zat er nog wel in, maar geen contact
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 18-09-2025 10:17 ]
ora et labora
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Zet je wel aan het denken hoe 'correct' de gegenereerde code is in het geval je in een meer vergevingsgezinde taal werktMerethil schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:54:
Ik ben nu mezelf Rust aan het aanleren en dan merk je pas écht hoe sterk een LLM een taalmodel is. Dat woorden achter elkaar in een zin kloppen, de context enigszins klopt en de code enigszins Rust-like is betekent nog niet dat het gaat compileren.
Dingen als borrows en traits snapt een LLM van geen kanten en dus heb je elke keer 80% werkende code (oftewel 0% in het geval van Rust) en mag je de overige 20% (waar je het vooral om ging eigenlijk) nog zelf uitvogelen. Ondertussen heb ik collega's die lyrisch zijn over het gebruik van LLMs en niets anders meer doen, maar steeds vaker zie ik ze dagen gebruiken voor dingen die uren mogen kosten. Ik ben benieuwd hoe het over 5 jaar is, en of we onszelf dan niet helemaal een hoekje in hebben gehallucineerd.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Klopt, ik werk professioneel vooral met Python en daar maakt een Copilot, ChatGPT of Claude vaak "werkende" code. Veelal wordt er dan zwaar misbruik gemaakt van het feit dat typing niet strict is en dat je allemaal private functions "van buitenaf" mag misbruiken; zo wordt er doodleuk overal __dict__ en __attr__ e.d. aangeroepen.Janoz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:51:
[...]
Zet je wel aan het denken hoe 'correct' de gegenereerde code is in het geval je in een meer vergevingsgezinde taal werkt
Specifiek voor Claude via Cline in VSCode heb ik een .clinerules gemaakt die uitlegt hoe onze code in elkaar zit, waar de libraries staan die gebruikt moeten worden en wat onze coding guidelines zijn, en dan werkt het meestal wel oké. Er komt nog steeds allemaal troep uit met gehallucineerde functies uit zowel mijn eigen libraries als AWS' boto3, maar daar valt mee te werken.
De enige manier waarop ik écht veel lol van AI heb is Copilot gebruiken om dingen aan te vullen in m'n boilerplate (tab drukken en een heel stuk boilerplate krijgen die je anders had moeten uittypen is gewoon fijn), of wanneer 'ie function docs met uitleg van parameters toevoegt / simpele tests voorstelt. Dat is ook het enige moment dat ik iets van efficiëntie-verhoging opmerk.
Je kunt copilot sturen door zelf door te typen, dan neemt het daarna jou wijze over. Ook je programmeer en commentaar stijl wordt dan overgenomen. Als je in Python de type hints gebruikt neem het dat ook gewoon over. Het is met een autocomplete op steroïde dan dat je het zijn eigen gang moet laten gaan. Als je het O gebruikt is het heel handig.Merethil schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:46:
[...]
Klopt, ik werk professioneel vooral met Python en daar maakt een Copilot, ChatGPT of Claude vaak "werkende" code. Veelal wordt er dan zwaar misbruik gemaakt van het feit dat typing niet strict is en dat je allemaal private functions "van buitenaf" mag misbruiken; zo wordt er doodleuk overal __dict__ en __attr__ e.d. aangeroepen.
Specifiek voor Claude via Cline in VSCode heb ik een .clinerules gemaakt die uitlegt hoe onze code in elkaar zit, waar de libraries staan die gebruikt moeten worden en wat onze coding guidelines zijn, en dan werkt het meestal wel oké. Er komt nog steeds allemaal troep uit met gehallucineerde functies uit zowel mijn eigen libraries als AWS' boto3, maar daar valt mee te werken.
De enige manier waarop ik écht veel lol van AI heb is Copilot gebruiken om dingen aan te vullen in m'n boilerplate (tab drukken en een heel stuk boilerplate krijgen die je anders had moeten uittypen is gewoon fijn), of wanneer 'ie function docs met uitleg van parameters toevoegt / simpele tests voorstelt. Dat is ook het enige moment dat ik iets van efficiëntie-verhoging opmerk.
Maar ik heb dus vanmorgen een discussie gehad met een developer die van mening is dat REST API's altijd alleen maar HTTP code 200 OK terug mogen geven!
Dit omdat volgens hem de statuscodes gaan over communicatie tussen de client en server en dus is 200 de enige reactie die aangeeft dat de communicatie ok was! Dus als de API een verzoek niet kan afhandelen, bijvoorbeeld om dat de validatie van de inhoud mislukt, dan moet je HTTP 200 OK terug geven met bijvoorbeeld als body:
1
2
3
4
| { "status":"error", "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" } |
Terwijl ik dan bijvoorbeeld denk, dan moet je een HTTP 400 Bad Request terug geven met als inhoud:
1
2
3
| { "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" } |
Ben ik nou zo gek om te denken dat je die HTTP status codes wel degelijk moet kunnen gebruiken om iets inhoudelijks te zeggen over de afwikkeling van een request?
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Nee hoor je bent niet gek. Genoeg REST API's die 404 Not founds doen, PUT/PATCH correct implementeren, location headers gebruiken etcSpooksel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:20:
Ok, misschien dat ik gek ben... if so, do tell me.
Maar ik heb dus vanmorgen een discussie gehad met een developer die van mening is dat REST API's altijd alleen maar HTTP code 200 OK terug mogen geven!
Dit omdat volgens hem de statuscodes gaan over communicatie tussen de client en server en dus is 200 de enige reactie die aangeeft dat de communicatie ok was! Dus als de API een verzoek niet kan afhandelen, bijvoorbeeld om dat de validatie van de inhoud mislukt, dan moet je HTTP 200 OK terug geven met bijvoorbeeld als body:
code:
1 2 3 4 { "status":"error", "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" }
Terwijl ik dan bijvoorbeeld denk, dan moet je een HTTP 400 Bad Request terug geven met als inhoud:
code:
1 2 3 { "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" }
Ben ik nou zo gek om te denken dat je die HTTP status codes wel degelijk moet kunnen gebruiken om iets inhoudelijks te zeggen over de afwikkeling van een request?
Maar je ziet wel veel verschillende implementaties.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 19-09-2025 12:49 ]
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Die developer komt vast nog uit het SOAP tijdperk? Daar is dit volgens mijn gemeengoed (Ook omdat SOAP niet altijd over http gaat en http echt gezien werd als transportprotocol). Een REST-api gaat altijd via http en is daardoor meer verweven. Daarom is daar wel de best practice om de statuscodes van de http response onderdeel te laten zijn van het resultaat.Spooksel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:20:
code:
1 2 3 4 { "status":"error", "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" }
code:
Je definieert zelfs expliciet in een OpenAPI specificatie de response per statuscode.
Altijd leuk dat soort gesprekken, soms oprecht omdat het een mogelijkheid is om de onderwerpen en de achterliggende rationales nog beter kan doorgronden en soms... van ohh here we go againSpooksel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:20:
code:
code:
Ik merk dat ik de laatste tijd vooral zoveel mogelijk informatie van 'authorative sources' probeer te raadplegen en te gebruiken. Ze zijn immers authorative voor een reden en verwoorden het vaak stukken beter dan dat ik zelf kan.
In dit geval zou ik wat RFC# delen die beschrijven hoe de HTTP status codes zijn bedoeld en waarom, bijv. RFC2616: https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc2616#section-6.1.1.
Zie trouwens dat Wikipedia ook een mooi overzicht heeft inclusief de bijgewerkte RFC's Wikipedia: List of HTTP status codes
Voorbeeld responses uit de RFC:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| HTTP/1.1 403 Forbidden Content-Type: application/problem+json Content-Language: en { "type": "https://example.com/probs/out-of-credit", "title": "You do not have enough credit.", "detail": "Your current balance is 30, but that costs 50.", "instance": "/account/12345/msgs/abc", "balance": 30, "accounts": ["/account/12345", "/account/67890"] } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| HTTP/1.1 422 Unprocessable Content Content-Type: application/problem+json Content-Language: en { "type": "https://example.net/validation-error", "title": "Your request is not valid.", "errors": [ { "detail": "must be a positive integer", "pointer": "#/age" }, { "detail": "must be 'green', 'red' or 'blue'", "pointer": "#/profile/color" } ] } |
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Dit ben ik ook met je eens hoor, maar het probleem is hier dat ik degene ben die een API gemaakt heeft en daarin geef ik bijvoorbeeld HTTP 422 Unprocessable Content terug indien een request in principe helemaal valide is, maar toch niet verwerkt kan worden door de server. Ik heb die API zo ontworpen, maar nu roept de andere deverloper dat hij dus mijn reacties niet kan uitlezen omdat ie alleen maar HTTP 200 Ok verwachtsky- schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:48:
Zo lang het gedrag van de API (goed) gedocumenteerd is, is er wat mij betreft niets aan de hand.

Een casus waarin dit kan gebeuren is bijvoorbeeld als een cursist zich wil inschrijven op een cursus die in de administratie op status 'GAAT NIET DOOR' gezet is en de website hier nog niet van op de hoogte is (ik zou zo graag willen dat die mensen webhooks leren gebruiken), omdat de update job van de websites nog niet gelopen heeft.quote: Andere developerHTTP is een communicatieprotocol. Dus de foutcodes gaan over de communicatie, niet over de inhoud. Dus als een parameter ontbreekt dan verloopt de communicatie niet goed. Of als je geen toegang hebt (403) heb je geen communicatie.
De client maakt in dit geval dus een volledig geldig geformuleerd verzoek voor het plaatsen van een inschrijving in de administratie, maar doordat de status van de gewenste cursus het niet toelaat krijg je dus dat het resultaat is dat je geen inschrijving hebt.
In mijn API is het dus zo dat als er een parameter ontbreekt (zie voorbeeld van de andere developer hierboven), dan krijg je een HTTP 400 Bad Request terug en staat er in de body een JSON string met uitleg waarom je deze reactie krijgt, namelijk dat er een parameter ontbreekt. Dit is gewoon goeie communicatie, hij wil er alleen niet aan om het uit te lezen.
Als je je API zo opgebouwd en gedocumenteerd hebt dat je alles via HTTP 200 Ok beantwoord, prima. Maar ik heb dat dus niet, ik geef diverse HTTP statussen terug om aan te geven wanneer iets goed of niet goed gaat en dat heb ik ook zo gedocumenteerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Spooksel op 19-09-2025 15:57 ]
Lijkt me een uitstekend moment om dat dan te verbeterenomdat ie alleen maar HTTP 200 Ok verwacht
Read the code, write the code, be the code!
Als je 3x om je eigen voorkeur bij mij als dienstverlener zeurt, heb ik totaal geen moeite om het antwoord te sturen inc je manager in CC dat enige vertraging van implementatie een client keuze is; de dienst werkt al voor vele anderen.
{signature}
Ik kan me herinneren dat ik weleens een HTTP 400 heb teruggegeven wanneer een resource waar naar wordt verwezen in een POST request niet bestaat. Als je kijkt naar de RFC voor HTTP 400 klinkt dat niet als de juiste status want dat zou alleen om de syntax van het request moeten gaan, niet om de inhoud ervan. Een request dat een HTTP 400 heeft zou zonder wijzigingen in het request niet tot wat anders dan een HTTP 400 moeten leiden. Welke HTTP status het dan wel zou moeten zijn is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens ChatGPT zou het een HTTP 422 kunnen zijn.
Maar juist die statussen zijn handig, je weet dan meteen wat er mis is. Nu moet je dat uit de message halen? Bij (automatisch) testen kan je ook testen met het statusnummer, anders moet je bijvoorbeeld een 403 checken aan de hand van message. En mocht dat bericht worden aangepast, dan werkt je test niet meer. Een 403 blijft een 403. Dus zelf geen voorstander om altijd een 200 terug te geven.
Ook ooit eens tegen een API moeten praten die altijd maar HTTP 200 teruggaf, ook als er iets fout liep. Dat is eigenlijk een hel om tegen te praten. Je moet altijd de response gaan parsen om te weten of je die request kan retryen of niet. Als de juiste statuscodes teruggegeven worden, dan maak je dat alvast al heel wat duidelijker:Kalentum schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:46:
[...]
Nee hoor je bent niet gek. Genoeg REST API's die 404 Not founds doen, PUT/PATCH correct implementeren, location headers gebruiken etc
Maar je ziet wel veel verschillende implementaties.
- 400 -> het heeft geen zin om te retryen
- 500 -> retry
-> 408 -> retry
-> etc..
https://fgheysels.github.io/
Dat je een reactie terugkrijgt, geeft al aan dat de communicatie ok is!Spooksel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:20:
Dit omdat volgens hem de statuscodes gaan over communicatie tussen de client en server en dus is 200 de enige reactie die aangeeft dat de communicatie ok was! Dus als de API een verzoek niet kan afhandelen, bijvoorbeeld om dat de validatie van de inhoud mislukt, dan moet je HTTP 200 OK terug geven
Een HTTP code geeft een status van een client request aan. En die kan succesvol zijn (200), een fout opleveren (400) of een echte serverfout geven (500).
Want wat denkt hij over een HTTP 404 in de browser? De communicatie met de server was toch immers ok? Daar krijg je toch ook niet een HTTP 200 met tekst "helaas pindakaas" terug als je een niet-bestaand plaatje opvraagt?
Dus nee, dat nummertje gaat niet over de communicatie.
let the past be the past.
Ho, wacht! Nog even geduld! Ik ben nog niet klaar met mijn rust rewrite.Mugwump schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:19:
[...]
Hoorde ik daar iemand Confluence roepen?
Hopelijk ben ik op tijd klaar als ze stoppen met hun datacenter versie. Dus nog even geduld (3 jaar ofzo).
En dan is er eindelijk weer een betere versie van Confluence/Wordpress/CMS/Wiki/Forum om te proberen.
Ik zit nog te denken aan hoe ik het het beste kan demo-en. Ik zat te denken aan een Tweakers lookalike. Maar misschien is The Next Web een betere optie. Even kijken of die domeinnaam beschikbaar is.
Ik zou permanent een HTTP 418 teruggeven op zijn API key. Sorry, maar als je vindt dat een API alleen maar een 200 mag teruggeven snap je http niet. Een 404 op een website geeft toch ook een succesvolle communicatie terug? "Ik zoek X. Sorry, ik heb X niet, maar hier heb je een mooie pagina die je dat vertelt".Spooksel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:20:
400 = Er gaat iets fout aan jouw kant.
500 = Er gaat iets fout aan mijn kant
Alle andere subcodes vereisen dat je weet hoe de applicatie daar op zal moeten reageren, zoals caching, metadata, content negation, of het wel/niet opnieuw moet proberen.
Verder is er geen verbod om je eigen statuscode te gebruiken zolang het maar in de range van 100 t/m 599 zit. Sterker nog de RFC geeft aan dat je ook de range van 600 t/m 999 mag gebruiken voor interne doeleinden.
Die zijn er niet voor niets.
[ Voor 7% gewijzigd door farlane op 20-09-2025 16:52 ]
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Technisch gezien stuurt de client hier een volledig correct samengestelde request, maar kan de server het niet uitvoeren omdat er tussentijds iets verandert is aan de kant van de server.Een casus waarin dit kan gebeuren is bijvoorbeeld als een cursist zich wil inschrijven op een cursus die in de administratie op status 'GAAT NIET DOOR' gezet is en de website hier nog niet van op de hoogte is, bijvoorbeeld omdat de update job van de websites nog niet gelopen heeft.
De client maakt in dit geval dus een volledig geldig geformuleerd verzoek voor het plaatsen van een inschrijving op een cursus, maar doordat de status van de gewenste cursus het inmiddels niet meer toelaat krijg je dus dat het resultaat is dat je geen inschrijving hebt.
Ik neig zelf naar een 422 (Unprocessable Content), maar feitelijk is het natuurlijk geen client error. Then again, geen enkele van de server errors is ook echt een match.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Maar een 200 teruggeven met in de body de foutmelding is dan wel een beetje het andere uiterste
Exact expert nodig?
Ik gebruik voor dit soort zaken een 400 Bad Request met in de response body een menselijk leesbare error massage en een aparte error code uit een enum die ik opneem in m'n OpenAPI docs. Daarmee kan de frontend bepalen wat er moet gebeuren op basis van de 400 + error code terwijl in je logging (frontend én backend) ook een leesbare foutmelding staat.Spooksel schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:38:
Wat voor code zouden jullie terug geven in mijn voorbeeld?
[...]
Technisch gezien stuurt de client hier een volledig correct samengestelde request, maar kan de server het niet uitvoeren omdat er tussentijds iets verandert is aan de kant van de server.
Ik neig zelf naar een 422 (Unprocessable Content), maar feitelijk is het natuurlijk geen client error. Then again, geen enkele van de server errors is ook echt een match.
Ik ben altijd wat voorzichtig met alles boven de ~406 want veel van die codes zijn bedacht voor één of twee situaties. Een 422 is unprocessable vanwege de instructies die de server niet "snapt" volgens de beschrijving. Ik zou nog eerder naar 409 Conflict neigen omdat de status niet meer is zoals verwacht.
Veel applicaties hebben niet enkel een front- en back-end, maar ook APIs die een breder publiek bedienen. Het onderscheid tussen 4xx en 5xx (wat zoals @DevWouter al aangeeft in hoofdlijnen een 'jouw' probleem vs 'mijn probleem' onderscheid is) is vaak ook zeker nuttig voor alerting en monitoring. Een 5xx betekent vaak dat er iets mis is met je dienstverlening omdat er bugs zijn geïntroduceerd of systemen waar je applicatie van afhankelijk is onbeschikbaar zijn, terwijl een bak aan 400 errors vaak ook kan betekenen dat een grotere afnemer domweg een fout heeft omdat ze stug een verkeerde request blijven insturen. Voor het eerste moet je bij 'mission critical' systemen doorgaans je bed uit 's nachts, het tweede kan ter kennisgeving genotificeerd worden om proactief te gaan buurten bij de betreffende afnemer bijvoorbeeld.Cartman! schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:51:
Je kunt je afvragen hoeveel het nu echt uitmaakt, kies een code en de frontend moet die error afvangen en een leesbare melding tonen aan de gebruiker. Of die nu uit een 4xx of 5xx komt is voor de gebruiker niet zichtbaar.
Ik heb verder ook weinig met mensen die 3 uur lang willen discussiëren welke obscure 4xx of 5xx code ze in bepaalde gevallen willen gebruiken, maar aan de andere kant is een 200 respons met daarin een foutcode wel echt mijn grootste irritatie bij REST implementaties.
409 ConflictSpooksel schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:38:
[...]
Technisch gezien stuurt de client hier een volledig correct samengestelde request, maar kan de server het niet uitvoeren omdat er tussentijds iets verandert is aan de kant van de server.
De client heeft een andere state van het object dan de situatie op de server. Bij 409 conflict zou de client dus het object opnieuw kunnen opvragen, dan zien dat de status van de cursus 'geannuleerd' is en de 'fout' correct afhandelen.
Ik lees hier trouwens veel 'frontend'. Maar er zijn ook publieke REST API's en als je aan zo'n API werkt zijn die status codes wel wat relevanter: je wilt dat de code die gebruikt maakt van je API zoveel mogeljik de juiste beslissing kan nemen.
409 Conflict zou ik hier gebruiken.Spooksel schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:38:
[...]
Een HTTP 500 impliceert een retryable error. Dat wil zeggen dat de caller eigenlijk diezelfde request nog eens kan proberen in de hoop dat het dan wel goed gaat, maar dat is in dit geval niet aan de orde.Haan schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:48:
@Spooksel Ik probeer response codes beperkt te houden tot 200, 400, 404 (indien van toepassing) en 500. Dat houdt het voor clients een beetje overzichtelijk. Daarom zou ik in dit geval 500 als response geven aangezien er iets mis is gegaan op de server.
Klaar, niet zo moeilijk doen mensen. 409 kent men niet en je maakt allemaal aannames over cachelagen e.d. Zolang de response body maar uitlegt welk veld, waarom fout is, is de rest allemaal geneuzel.
{signature}
Strict genomen is dat fout. HTTP 406 Not Acceptable is bedoeld als foutmelding voor de content-negotiation headers (Accept, Accept-Encoding, etc.). Stel de client stuurt een Accept: foo/bar header, dan mag de server een 406 sturen dat het geen foo/bar ondersteund. Het is dus niet bedoeld voor input validation. Daarvoor is o.a. 422.MueR schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:05:
Wij gebruiken veel 406 Not Acceptable als validatie niet slaagt, met uiteraard een json response body die een foutmelding teruggeeft. Dat is dan wel een slug (want frontend moet het kunnen vertalen), maar die is best human readable, voor een programmeur zeker.
RFCs lijken zo af en toe op de religieuze geschriften van ITers waarbij ze allemaal hun uiterste best doen om te bedenken wat de schrijvers nou eigenlijk bedoeld hadden en er bijna heilige oorlogen worden uitgevochten voor het eigen gelijk.
Totdat je een REST client gebruikt die wat zinnigs doet met die status codes en dan ben je blij dat de API developer iets van een standaard volgt.Mugwump schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:16:
Dit zijn precies het soort semantische neuzeldiscussies voor puristen die ik zinloos vind voor wat betreft ontwerp van APIs. Veel belangrijker is het dat voor gebruikers helder is wat ze kunnen verwachten. Oftewel duidelijk docs die aangeven welke foutcodes je in welke gevallen kunt verwachten van een API en wat de structuur van de responsebody is.
RFCs lijken zo af en toe op de religieuze geschriften van ITers waarbij ze allemaal hun uiterste best doen om te bedenken wat de schrijvers nou eigenlijk bedoeld hadden en er bijna heilige oorlogen worden uitgevochten voor het eigen gelijk.
Oeverloos geneuzel is niet goed, dus kies dan wat anders dan REST.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 22-09-2025 18:55 ]
Dan mis je het punt. Ik zeg niet dat je alles overboord moet gooien en plots een 404 moet gaan gooien als de syntax van je JSON niet klopt of iets dergelijks.Kalentum schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:51:
[...]
Totdat je een REST client gebruikt die wat zinnigs doet met die status codes en dan ben je blij dat de API developer iets van een standaard volgt.
Oeverloos geneuzel is niet goed, dus kies dan wat anders dan REST.
Het gaat om het semantische nitpicking met name waar het aankomt op alle obscure WebDAV codes.
Of je nou een 400, 406, 409 of 422 gooit bij een bepaalde semantische fout in hetgeen wordt meegestuurd in de request al dan niet in combinatie met de state aan de serverkant maakt echt niet uit als het maar consistent is en duidelijk gedocumenteerd.
Als dit soort zaken echt ondubbelzinnig duidelijk zouden zijn dan had je wat aan een standaard, maar het hele punt is dat in veel van dit soort gevallen de standaard er niet is. Dat zie je al bijvoorbeeld aan het feit dat we niet eens in de buurt komen bij industriestandaarden op dat vlak.
Je hebt er bovendien enkel wat aan als het je bijvoorbeeld in staat stelt om geautomatiseerd te handelen op basis van deze informatie zoals bijvoorbeeld een refresh van een token op een 403, een upgrade van je account bij regelmatig 429s of wanneer de code je direct laat weten waar het probleem zit, maar in het gros van dit soort gevallen als bijvoorbeeld validatie is duidelijke feedback over wat er niet klopt noodzakelijk.
Alle HTTP status zijn duidelijk beschreven, bij vele staat het zelfs in de naam. Gebruik ze dan dus ook op de manier waar ze voor bedoeld zijn. Dus niet status X gebruiken A, terwijl in het duidelijk bedoeld is voor B. Helemaal als er een andere status code is die precies A doet.Mugwump schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:50:
[...]
Dan mis je het punt. Ik zeg niet dat je alles overboord moet gooien en plots een 404 moet gaan gooien als de syntax van je JSON niet klopt of iets dergelijks.
Het gaat om het semantische nitpicking met name waar het aankomt op alle obscure WebDAV codes.
Of je nou een 400, 406, 409 of 422 gooit bij een bepaalde semantische fout in hetgeen wordt meegestuurd in de request al dan niet in combinatie met de state aan de serverkant maakt echt niet uit als het maar consistent is en duidelijk gedocumenteerd.
Als dit soort zaken echt ondubbelzinnig duidelijk zouden zijn dan had je wat aan een standaard, maar het hele punt is dat in veel van dit soort gevallen de standaard er niet is. Dat zie je al bijvoorbeeld aan het feit dat we niet eens in de buurt komen bij industriestandaarden op dat vlak.
Je hebt er bovendien enkel wat aan als het je bijvoorbeeld in staat stelt om geautomatiseerd te handelen op basis van deze informatie zoals bijvoorbeeld een refresh van een token op een 403, een upgrade van je account bij regelmatig 429s of wanneer de code je direct laat weten waar het probleem zit, maar in het gros van dit soort gevallen als bijvoorbeeld validatie is duidelijke feedback over wat er niet klopt noodzakelijk.
Lees je wel waar je op reageert? In sommige gevallen zijn de codes duidelijk en ondubbelzinnig geformuleerd. Maar in veel andere gevallen is dat helemaal niet het geval. Ik bedoel als Google en Github al niet consistent zijn om maar wat te noemen, dan kun je ook moeilijk beweren dat het allemaal zo overduidelijk is dat het onmogelijk is dat we geen volstrekt universele REST API specs hebben.ThomasG schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:04:
[...]
Alle HTTP status zijn duidelijk beschreven, bij vele staat het zelfs in de naam. Gebruik ze dan dus ook op de manier waar ze voor bedoeld zijn. Dus niet status X gebruiken A, terwijl in het duidelijk bedoeld is voor B. Helemaal als er een andere status code is die precies A doet.
Ik ben het wel met @Voutloos en @Mugwump eens. Tenzij je een REST API ontwerpt die heel precies aansluit op het resource-model van HTTP, kun je het beter niet te ingewikkeld maken, want de kans dat er een HTTP statuscode is die precies aansluit op de applicatiefout die optreedt is vrij klein, en als het niet superduidelijk is wat de statuscode betekent, moet je toch documenteren wanneer welke statuscodes kunnen voorkomen, en dan win je weinig met het gebruik van gestandaardiseerde statuscodes t.o.v. een algemene code met details in de response body.
Natuurlijk kun je nog wel bepaalde HTTP statuscodes gebruiken voor generieke situaties die eigenlijk nog voor de daadwerkelijke applicatielogica liggen. Bijvoorbeeld 404 voor een API endpoint die überhaupt niet bestaat, of 429 als je tegen rate limiting aanloopt, maar binnen de applicatie zou ik fouten ook gewoon mappen naar 400 (als de client request ongeldig is) of 500 (als er een fout optreedt in de server), en het verder niet ingewikkelder maken.
Weet je wat ook niet moeilijk is? Altijd een 200 teruggeven met mogelijk een fout in de response. Als we al een 400 gaan gooien wanneer er iets mis is met het request, waarom dan niet ook de moeite nemen om een status code te gebruiken die het probleem beter aangeeft?Voutloos schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:46:
400, en in de body ‘selected course id is not an open course’.
Klaar, niet zo moeilijk doen mensen. 409 kent men niet en je maakt allemaal aannames over cachelagen e.d. Zolang de response body maar uitlegt welk veld, waarom fout is, is de rest allemaal geneuzel.
Hellend vlak en baby met badwater.Jolijter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:12:
Weet je wat ook niet moeilijk is? Altijd een 200 teruggeven met mogelijk een fout in de response.
Over veel vd exotische codes is men het al niet eens dus. Dus ik gebruik ook zeker wél 401, 403, 404 en 429.Als we al een 400 gaan gooien wanneer er iets mis is met het request, waarom dan niet ook de moeite nemen om een status code te gebruiken die het probleem beter aangeeft?
Maar voor dit scenario is het niet objectief duidelijk dat 409 het beter aangeeft. Dan wordt het bij mij helaas de 400 kapstokstatus voor clientfout.
Dan spendeer ik vervolgens liever de tijd aan het oplossen waarom die cache zogenaamd vaak stale is, dan de kleur van het fietsenhok.
{signature}
Wie du mir, so ich dir.
Ik wil voorstellen dat we een nieuwe standaard opzetten die werkt met remote function calls ipv duidelijk maken met een URL wat we willen, en de server zelf laten verzinnen wat we doen.eheijnen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:53:
En dan is het nu tijd voor een nieuwe draad waarin er wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van een standaard...
We noemen het Zeer Efficiënt Entreepunt Protocol (ZEEP) en het ziet eruit als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| { "Enveloppe": { "Hoofd": { "__voorvoegsel": "zeep" }, "Lichaam": { "HaalGebruikerOp": { "GebruikerIdentificatie": "123" }, "__voorvoegsel": "zeep" }, "_jsonns:zeep": "https://www.zeep.nl/2025/09/zeep-enveloppe", "__voorvoegsel": "zeep" } } |
Daar hoort een xkcd bij...eheijnen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:53:
En dan is het nu tijd voor een nieuwe draad waarin er wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van een standaard...
Soap, GraphQL, JSON-RPC, gRPC over HTTPeheijnen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:53:
Het idee achter REST is dat een API dus deels HTTP gebruikt als applicatielaag. De URL's zijn belangrijk, de HTTP verbs en dus ook de HTTP Headers.
Bij andere "<whatever> over HTTP"-standaarden is dat anders: HTTP wordt gebruikt worden voor transport, misschien authenticatie (tokens enzo in de header) maar HTTP status codes hebben betrekking op de API zelf: een 404 betekent dat je een verkeerde URL gebruikt voor de API, een 403 betekent dat je geen API toegang hebt, een 301 betekent dat het API endpoint is gewijzigd. Maar dan zeggen de status codes niets over de data zelf.
[ Voor 52% gewijzigd door Kalentum op 25-09-2025 10:59 ]
Uh ja maar het ging om de response codesMerethil schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:55:
[...]
Ik wil voorstellen dat we een nieuwe standaard opzetten die werkt met remote function calls ipv duidelijk maken met een URL wat we willen, en de server zelf laten verzinnen wat we doen.
We noemen het Zeer Efficiënt Entreepunt Protocol (ZEEP) en het ziet eruit als:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 { "Enveloppe": { "Hoofd": { "__voorvoegsel": "zeep" }, "Lichaam": { "HaalGebruikerOp": { "GebruikerIdentificatie": "123" }, "__voorvoegsel": "zeep" }, "_jsonns:zeep": "https://www.zeep.nl/2025/09/zeep-enveloppe", "__voorvoegsel": "zeep" } }
Exact expert nodig?
En wat zegt een 404 dan? Dat het endpoint niet bestaat, of de resource die wordt aangemerkt door de verzochte identifier?Kalentum schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:32:
[...]
Soap, GraphQL, JSON-RPC, gRPC over HTTP
Het idee achter REST is dat een API dus deels HTTP gebruikt als applicatielaag. De URL's zijn belangrijk, de HTTP verbs en dus ook de HTTP Headers.
Bij andere "<whatever> over HTTP"-standaarden is dat anders: HTTP wordt gebruikt worden voor transport, misschien authenticatie (tokens enzo in de header) maar HTTP status codes hebben betrekking op de API zelf: een 404 betekent dat je een verkeerde URL gebruikt voor de API, een 403 betekent dat je geen API toegang hebt, een 301 betekent dat het API endpoint is gewijzigd. Maar dan zeggen de status codes niets over de data zelf.
En in het geval van een 429, doet de client te veel verzoeken binnen een bepaald tijdsbestek, of mag de klant maar één order per uur plaatsen?
Fielding zei:
Een client die een statuscode kan indelen in "ik doe iets fout en kan het niet opnieuw proberen (4xx)" en "de server doet iets fout (5xx), ik probeer het later nog eens", is één ding.If a recipient does not understand the specific semantics of the status code in a given message, then they must treat it in the same way as the x00 code within its class.
Weten wat die met een specifieke response moet, zelfs als die het met de server(applicatie) eens is over de betekenis van die code, is heel iets anders - en dat beschrijft REST ook niet, en is juist wel waar de discussie in dit topic op dit moment over gaat.
Dáár is (naar mijn weten) nog geen standaard voor. Een aanpak die wij doen, is samen met RFC 9457 Problem Details en diens members type en errors aangeven wat er mis is. Soms uitgebreid met een code-element.
Zie ook Swagger: Problem Details (RFC 9457): Doing API Errors Well.
Het is dan nog steeds een kwestie van tekstuele documentatie die we delen met gebruikers van de API, en het door hen correct implementeren daarvan. En aan onze, serverende kant zorgen dat nieuwe foutmeldingen adequaat gecommuniceerd worden.
[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 25-09-2025 13:36 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Maar ach, we moeten ook nog deels SOAP ondersteunen en vergelijken daarmee zijn alle REST-perikelen peanuts.
Dan gooit de server natuurlijk gewoon een stacktrace terug, of throwt de exception die jij moet afhandelen in je call, duh! Het is een function invocation!!!!Crazy D schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:17:
[...]
Uh ja maar het ging om de response codesDus wat doe je als 123 geen bestaande gebruikers ID is. Of je stuurt A1 mee als gebruikers Id?
:strip_exif()/f/image/b0qYT95eNoPb8Nnmz53fjf0r.png?f=user_large)
🤣
Maar wat is die nieuwe Synology policy waardeloos zeg

Qnap dan maar? Echt totaal geen ervaring mee. Kun je daar ook gewoon custom zooi op draaien (webserver, docker containers, etc)? Is wel allemaal ARM zag ik, maar dat moet tegenwoordig toch niet zo'n issue meer zijn?
Ik kan ook wel voor een 224+ of een 423+ gaan en dan de 2x1Gbps trunken. Maar door dat klotegedrag van Synology wordt het ook wel een beetje een principekwestie
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Er schijnt met WD gewerkt te worden aan een lijst van supported disks voor de nieuwe Synology’s. Als je kunt wachten is het misschien interessant om even af te wachten of dat de situatie verbetert..oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:54:
Ugh, er is een hdd gecrasht in mijn nas. Wéér bay 4, dit is echt al de 4e keer oid. Ik heb nog een Syno DS412+, hij is al 12 jaar oud, dus ik zat te kijken naar nieuwe nassen.
Maar wat is die nieuwe Synology policy waardeloos zeg. Alleen nog maar schijven van hen zelf voor alle modellen vanaf 2025. Maar ik wil ook wel graag 2.5Gbps, en dat zie je dan weer niet op de modellen vóór 2025.
Qnap dan maar? Echt totaal geen ervaring mee. Kun je daar ook gewoon custom zooi op draaien (webserver, docker containers, etc)? Is wel allemaal ARM zag ik, maar dat moet tegenwoordig toch niet zo'n issue meer zijn?
Ik kan ook wel voor een 224+ of een 423+ gaan en dan de 2x1Gbps trunken. Maar door dat klotegedrag van Synology wordt het ook wel een beetje een principekwestie
Ik ben wel een beetje sceptisch. Dat ze alleen met WD praten wekt bij mij de indruk dat het wel eens om speciale “Approved by Synology” types kan gaan, met een hoger prijskaartje, in plaats van de reguliere WD Reds.
Ik neem aan dat je weet dat dat net wat anders is? 2,5Gbit/s is één rijbaan waar je "250" mag rijden. 2x 1Gbit/s zijn twee rijbanen waar je "100" mag rijden..oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:54:
Ik kan ook wel voor een 224+ of een 423+ gaan en dan de 2x1Gbps trunken.
Als je verder alleen 1Gbit/s apparatuur hebt is een bond in principe prima want dan kunnen twee apparaten tegelijkertijd nog steeds verdeeld worden over de twee poorten van de bond. Maar 1 2,5Gbit/s zal bij een bond in principe nog steeds maar 1Gbit/s maximaal doen. Tenzij de software meerdere verbindingen tegelijkertijd op zet die vervolgens verdeeld worden. Maar dan heb je effectief dus gewoon 2 verbindingen van 1Gbit/s die tegelijkertijd 2 verschillende delen van hetzelfde bestand (bv) kopiëren.
[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 28-09-2025 14:23 ]
Nee? Als ik er een 2.5G switch aan hang die ook pair binding ondersteunt, worden de packets dan niet gewoon verdeeld?RobertMe schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:23:
[...]
Ik neem aan dat je weet dat dat net wat anders is?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Neen. Bonding heeft een "algoritme" die op basis van source + destination MAC (denk ik, want layer 2) en TCP/UDP port bepaald over welke poort het gestuurd wordt. Één TCP verbinding zal dus nooit over beide poorten tegelijkertijd gaan. Mogelijk uberhaupt alleen al omdat de pakketjes dan onbedoeld in de verkeerde volgorde aan kunnen komen?.oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:26:
[...]
Nee? Als ik er een 2.5G switch aan hang die ook pair binding ondersteunt, worden de packets dan niet gewoon verdeeld?
En je loopt dus ook het risico dat zelfs met bonding het verkeer van 2 apparaten alsnog over dezelfde poort heen gaat. Simpelweg omdat de uitkomst van het algoritme / de formule is dat beiden over de eerste poort moeten. Ook al zouden beiden dus 1Gbit/s dicht willen trekken waardoor van switch naar Syno (/bonded apparaat) maar 1 poort effectief die 1Gbit/s dicht trekt, en de andere poort niks doet. Die hele standaard is AFAIK ook stateless, dus er wordt géén "load balancing" gedaan om in dat scenario wel de load te verdelen over beide poorten.
Nog los van dat je AFAIK ook tegen issues aan kunt lopen dat je vanaf een 2,5Gbit/s PC met 2,5Gbit/s iets naar de switch kunt sturen maar de switch het dus maar met 1Gbit/s "door kan duwen" waardoor de buffers in de switch overflowen. (Met als gevolg retransmits waardoor de snelheid nog lager uit komt dan 1Gbit/s?)
Maar goed, zowel Synology als Windows 11 Pro ondersteunen multichannel SMB, dat zou evt een oplossing zijn?
Maar goed ik wil eigenlijk gewoon 2.5+Gbit

.edit: oh bepaalde USB nics werken blijkbaar ook op een Synology. Dan is dat ook nog een optie.
.edit2: en de 723+ en 923+ hebben een pci-e slot waar een 10Gb nic in kan. En daar kan ook meer geheugen in (tot 32GB, ipv de 6GB van de 2xx+/4xx+). En ook een betere CPU. 🤔
[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 28-09-2025 18:02 ]
Staat goed aangschreven en schijnt er verstand van te hebben.
https://tweakers.net/gallery/366580/aanbod/
Wie du mir, so ich dir.

Misschien moet ik dan maar mijn eigen implementatie schrijven.
[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 29-09-2025 10:57 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Zeg ik "krijgen we nieuwe ssh keys?
Grote vraagtekens bij het migratieteams. (lees dit met een Indiaas accent) "Are you connecting via IP"? Nee, hostname. "DNS stays the same, so all will be good".
Nee vrienden, dat is niet hoe het werkt.
...
"I checked, I've been told it's the same ssh key. Maybe you call in the meeting tomorrow?"
Geweldig. Zit ik morgen in een meeting met Indiërs die je maar half verstaat en die je moet overtuigen dat een serverchange toch echt voor een nieuwe ssh key zorgt.
Signatures zijn voor boomers.
De private key van de server zou, in theorie, toch ook mee kunnen verhuizen? Niet dat ik het verwacht, gezien hoe jij het proces omschrijft.Maasluip schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:19:
Geweldig. Zit ik morgen in een meeting met Indiërs die je maar half verstaat en die je moet overtuigen dat een serverchange toch echt voor een nieuwe ssh key zorgt.
Verder vind ik het vooral verbazingwekkend dat bij dit soort processen er geen input van de teams gevraagd worden. Succes morgen!
We wisten niet dat het sFTP draait. We gaan die alsnog toevoegen. En controleren welke andere services er nog meer draaien en of we niet nog meer hebben gemist.

Ik zou zeggen dat die verandert. Anders kan ik een server optuigen, de dns name van de server hijacken en ik krijg je data.DevWouter schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:32:
[...]
De private key van de server zou, in theorie, toch ook mee kunnen verhuizen? Niet dat ik het verwacht, gezien hoe jij het proces omschrijft.
Verder vind ik het vooral verbazingwekkend dat bij dit soort processen er geen input van de teams gevraagd worden. Succes morgen!
Lijkt me niet helemaal secure dan.
Maar ik heb net ook een call gehad en er werd mij verzekerd dat het niet gaat veranderen. Goed, als het ook niet meer dan een key is die verandert dan heb ik dat ook gauw aangepast.
Signatures zijn voor boomers.
Daarvoor heb je dan wel nog de private key van de "oude" server nodig. En als hacker (/hijacker) zul je die als het goed is niet hebben. Terwijl die intern in het bedrijf prima over te zetten is. Personal note: ik zou ook gewoon een nieuwe key op een nieuwe server zetten.Maasluip schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:55:
[...]
Ik zou zeggen dat die verandert. Anders kan ik een server optuigen, de dns name van de server hijacken en ik krijg je data.
Lijkt me niet helemaal secure dan.
En de bijbestelde G.Skill Ripjaws werken hier niet in.oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:52:
Meh, heb gewoon de 923+ besteld + 4x 4TB WD Red Plus
Shared folder sync bestaat niet op DSM 6
HyperBackup maakt er een eigen folderstructuur van
Remote folder mounten en files copyen via FileStation houdt de metadata niet intact
Syncthing (middels een community package) lijkt sowieso geen files te detecten.
rsync vanuit een SSH sessie lijkt niet te willen connecten
Moet ik nou serieus gewoon gaan robocopyen vanaf een Windows machine? Echt hoe fucking moeilijk kan het zijn

.edit: Ok, remote folder mounten en dan "lokaal" rsyncen lijkt te werken...
.edit2: Oh allejezus, Shared Folder Sync bestaat wel op DSM 6, alleen staat die op een andere plek in het menu

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 30-09-2025 23:46 ]
ben al een aantal dagen een login pagina aan't debuggen op een (voor mij) nieuw php framework (CodeIgnitor). Ik kreeg telkens een witte pagina maar de data ging wel mee. Wat blijkt, als je van functie naar functie springt mag je natuurlijk telkens de returns niet vergeten

Return toegevoegd en daar is de pagina

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Maar dan is je ontwikkel omgeving dus ook kut, die moet daar op z'n minst een waarschuwing op geven.
[ Voor 91% gewijzigd door sig69 op 03-10-2025 02:16 ]
Dat wist ik. Tijdje niet in het topic geweest alleen. Hij komt niet vaak naar boven. (Heb je niks aan, weet ik.oisyn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:18:
.edit2: Oh allejezus, Shared Folder Sync bestaat wel op DSM 6, alleen staat die op een andere plek in het menu
Volgende probleem heeft zich ook al aangemeld. Hoe naar de db schrijven. Gaat nog een aantal dagen duren
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Met een beetje geluk heeft / vereist het framework een bepaald type of typen dat de functie moet returnen.Damic schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:56:
@sig69 waarom zou die een melding geven?
Volgende probleem heeft zich ook al aangemeld. Hoe naar de db schrijven. Gaat nog een aantal dagen duren
Dat kun je afdwingen in de functie (boilerplate) zelf of in de aanroepende functie die controleert of hij de juiste types ontvangt.
Enniehoe, fijn dat het is gevonden
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Deze fout zou ook in Python of JavaScript kunnen voorkomen. Die vingen dit ook niet af. En als je elders in je functie/method wel een return hebt dan zou het in vrijwel elke taal kunnen voorkomen.sig69 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 02:11:
Php..
Maar dan is je ontwikkel omgeving dus ook kut, die moet daar op z'n minst een waarschuwing op geven.
Wat je wilt doen in een loosely typed taal (als PHP) is het zo strikt mogelijk maken. Dus zorg dat je functies/methodes een return type definiëren. In dat geval zal PHP het je vertellen als je geen return hebt: https://3v4l.org/pRhCT En je kan daar ook tooling voor gebruiken als Psalm of PHPStan, zodat je dit middels inspecties kan vinden.Damic schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:56:
@sig69 waarom zou die een melding geven?
Zoiets dacht ik ook al. CodeIgniter 2. Was zo dood als wat. Op een of andere manier hebben ze het toen nog voor elkaar gekregen om de boel te verkopen. Waarbij de nieuwe eigenaren nog net een v3 wilden komen met behoud van bepaalde mate van backwards compatibility. Terwijl de totale opzet compleet verrot was (alles ophangen aan 1 groot "God object" i.p.v. fatsoenlijke dependency injection / inversion of control bv).Mugwump schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:59:
CodeIgniter, daar heb ik geloof ik een jaar of 15 geleden voor het laatst wat mee gedaan.
• Nee: Doe jezelf een plezier en start met Symfony, Laravel of Api-Platform. Veel meer leven in.
• Ja: Doe jezelf pijn en ga daarna door met bovenste antwoord.
Keuze tussen genoemde alternatieven is al gauw een holy war, doe vooral zelf onderzoek naar gelang smaak en wensen. Maar populariteit voor die pakketten (uiteindelijk allemaal leunend op Symfony) is gewoon dag en nacht verschil met de rest.
[ Voor 42% gewijzigd door Voutloos op 03-10-2025 11:28 ]
{signature}
Mag PSalm ook i.p.v. PHPStan?Voutloos schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:31:
En elk PHP project, ook hobbymatig: Composer en PHPStan zijn een must. Zonder composer is al direct af. PHPStan, zelfs het minst stricte level, win je altijd terug qua tijd en minder verrassingen later.
Zelf ook PHPStan gebruiker, daar niet van. Maar volgens mij is de een niet echt beter dan de ander. Zeker als je dus op een laag level zou gebruiken. En iets als Symfony gebruikt AFAIK ook Psalm. (Andere, zoals Doctrine, dan weer PHPStan).
Het voorbeeld met missende return was niet helemaal in detail toegelicht, maar ik durf wel te denken dat je met 1 van deze qualitytools inrichten het ook gevonden had, met minder guesswork.
{signature}
Zonder typehints (echte of PHPDoc) wordt het voor een static analyzer natuurlijk ook lastig om een missende return te vinden.Voutloos schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:57:
Het voorbeeld met missende return was niet helemaal in detail toegelicht, maar ik durf wel te denken dat je met 1 van deze qualitytools inrichten het ook gevonden had, met minder guesswork.
Of de functie moet al meerdere exit paths (/returns) hebben waarvan sommige met een value en anderen zonder value (of geen return aan het eind van de functie).
1
| function foo() {} |
Is namelijk nogal vaag in of er een return zou moeten zijn.
1
2
3
4
5
| function foo() { if (true) { return 42; } } |
Kun je wel aan zien dat er een return mist en de functie dus geen void "returned" maar dat er of een expliciete return null; mist of dus een daadwerkelijke return (met int value).
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.