I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Voor neovim vond ik kickstart een goede config om mee te beginnen. Is een bestand met meer comments dan code waardoor je ook kan begrijpen wat het doet. Er worden alleen een beetje de basis plugins toegevoegd.
Yep, ik ben deze ochtend begonnen met https://www.lazyvim.org/ (en vervolgens een andere toetsenbord gepakt om mijn muscle memory te ontregelen). En dat gaat eigenlijk ontzettend goed en doet eigenlijk alles wat ik ook in vscode verwacht, maar dan zonder allerlei afleidingen waar ik weinig aan heb. Maar ja, laat ik eerst maar door de honeymoon fase gaan voordat ik het gospel ga verkondigenGuus... schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Voor neovim vond ik kickstart een goede config om mee te beginnen. Is een bestand met meer comments dan code waardoor je ook kan begrijpen wat het doet. Er worden alleen een beetje de basis plugins toegevoegd.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Wilde gok als het om een nieuwe zelfbouw computer met DDR5 gaat: memory training..oisyn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:03:
Ik zit met ChatGPT een beetje uit te vogelen waar de instabiliteit van mijn systeem vandaan komt
https://www.howtogeek.com/what-is-ddr5-memory-training/
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
De neovim distro's vond ik te lastig om te begrijpen. Als je daar ook tegenaan loopt kan je dus een stapje terug nemen met kickstartDevWouter schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:27:
[...]
Yep, ik ben deze ochtend begonnen met https://www.lazyvim.org/ (en vervolgens een andere toetsenbord gepakt om mijn muscle memory te ontregelen). En dat gaat eigenlijk ontzettend goed en doet eigenlijk alles wat ik ook in vscode verwacht, maar dan zonder allerlei afleidingen waar ik weinig aan heb. Maar ja, laat ik eerst maar door de honeymoon fase gaan voordat ik het gospel ga verkondigen
Ik snap niet helemaal wat je nu wilt zeggenLethalis schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Wilde gok als het om een nieuwe zelfbouw computer met DDR5 gaat: memory training.
https://www.howtogeek.com/what-is-ddr5-memory-training/
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Neovim met LazyVim (config, niet een distro) gaat mij gelukkig makkelijk af. Ik moest alleen een autocmd toevoegen zodat wanneer ik markdown aan het schrijven ben ik niet de hele tijd te maken heb met snippets en auto-suggesties.Guus... schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:40:
[...]
De neovim distro's vond ik te lastig om te begrijpen. Als je daar ook tegenaan loopt kan je dus een stapje terug nemen met kickstart
De grootste uitdaging waar ik nu tegen aanloop is muscle memory en dat ik nog af en toe moet zoeken waar iets ook alweer zat.
Dat en die escape toets zit te ver weg.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat DDR5 in het algemeen wat instabieler lijkt te zijn, omdat het training nodig heeft..oisyn schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:00:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je nu wilt zeggen. Is het instabiel omdat de training niet heeft plaatsgevonden?
Op mijn werk zien we dit bij de zelfbouw PC's de laatste tijd... dat die wat instabieler lijken te zijn dan de oudere computers die gebouwd zjin. Bij de nieuwe laptops heb ik er gelukkig nog weinig van gemerkt, maar daar zal de fabrikant van tevoren de nodige tests en configuratie hebben gedaan.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
00? Bedoel je jaar 2000? Gewoon, omdat?Any clue why year 00 data loaded in this table. I have problem with function doet_iets_met_datums and when I excluded 00 records query working
En als jouw functie daar een probleem mee heeft dan is jouw functie buggy. Er staat geen jaar 00 in mijn tabel, alles is met 4 cijfers. Maar als jouw functie daar misschien een twee-cijferig jaar van maakt dan is dat niet mijn probleem vriend.
Zucht. Indiërs. En degene die de functie gemaakt heeft is geoutsourced naar deze Indiër.
Signatures zijn voor boomers.
Het probleem is niet de Indiers, het probleem is het outsourcen zelf. Ik heb een aantal Indische collega's, en het enige probleem is dat ik ze af en toe moeilijk kan verstaan.Maasluip schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:49:
[...]
00? Bedoel je jaar 2000? Gewoon, omdat?
En als jouw functie daar een probleem mee heeft dan is jouw functie buggy. Er staat geen jaar 00 in mijn tabel, alles is met 4 cijfers. Maar als jouw functie daar misschien een twee-cijferig jaar van maakt dan is dat niet mijn probleem vriend.
Zucht. Indiërs. En degene die de functie gemaakt heeft is geoutsourced naar deze Indiër.
Outsourcen is een veel groter probleem, over het hek gooien van een product, en dan maar aan laten modderen zonder enige begeleiding, of kans op begeleiding.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
En laten we ook niet vergeten dat India idioot groot is met een behoorlijke IT-sector en er dus ook idioot veel developers vandaan komen. Ik heb met meer dan genoeg competente collega's uit India gewerkt en ook meer dan genoeg volstrekt incompetente collega's uit Nederland.Firesphere schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:17:
[...]
Het probleem is niet de Indiers, het probleem is het outsourcen zelf. Ik heb een aantal Indische collega's, en het enige probleem is dat ik ze af en toe moeilijk kan verstaan.
Outsourcen is een veel groter probleem, over het hek gooien van een product, en dan maar aan laten modderen zonder enige begeleiding, of kans op begeleiding.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
🠕 This side up
Omdat de afdeling compliance garanties moet hebben zodat als een andere organisatie een audit doet er geen twijfel kan zijn dat zij niet verantwoordelijk zijn voor wat er op hun platform gebeurd.Koenvh schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:02:
Ik ben bezig geweest met het maken van een watchface voor Wear OS. Gisteren de moeite genomen om 'm ook bij Google Play in te dienen (een account had ik al). Waarom heeft een watchface, die volgens hun eigen standaard eigenlijk niet naar buiten praten kan, toch een privacybeleid nodig en een bevestiging dat je er niet mee kunt gokken?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ze hebben daar sollicitatie farms. Mensen worden door sollicitaties gecoached door iemand die meeluisterd en ze verteld wat te zeggen. En als het te ingewikkeld wordt moet hij even naar de wc en wisselen ze shirts en hopen dat wij westerlingen het niet zien. Waargebeurd.Maasluip schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:49:
[...]
00? Bedoel je jaar 2000? Gewoon, omdat?
En als jouw functie daar een probleem mee heeft dan is jouw functie buggy. Er staat geen jaar 00 in mijn tabel, alles is met 4 cijfers. Maar als jouw functie daar misschien een twee-cijferig jaar van maakt dan is dat niet mijn probleem vriend.
Zucht. Indiërs. En degene die de functie gemaakt heeft is geoutsourced naar deze Indiër.
Computercode is de taal waarmee mensen een computer aan het werk zetten. Deze instructies worden door mensen opgeschreven. Dat doen ze door deze code, in een speciale programmeertaal, op het toetsenbord uit te werken. Dat code schrijven is een lang proces van typen, proberen, foutjes herstellen en meer.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat wordt een hoop extra werk...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Toen ik het artikel op TV zag heb ik wel met verbazing gekeken. Er werd geen enkele wetenschapper of betrouwbaar onderzoek geraadpleegd want anders zouden er wel wat meer kritische noten zijn dan "je moet de output wel controleren".
Ik heb tot dus ver nog geen een positief onderzoek gezien die betrouwbaar of onafhankelijk is. Degene die ik wel gezien heb oordelen dat ze geen voordeel kunnen vinden of zijn rond uit negatief over de gevolgen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Gefeliciteerd!Firesphere schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
Gisteren verkozen tot lid van de bestuurscommissie van Python New Zealand
Zoals een vriend ooit tegen mij zei toen ik over zoiets klaagde: Als je het niet leuk vond had je jezelf niet verkiesbaar gesteld.Dat wordt een hoop extra werk...
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Afgezien van de ietwat vervelende timing, omdat ik ook nogal druk ben met een huizenjacht, is het niet een probleem.DevWouter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Zoals een vriend ooit tegen mij zei toen ik over zoiets klaagde: Als je het niet leuk vond had je jezelf niet verkiesbaar gesteld.
De gebruikte smileys waren hoofdzakelijk om een soort contrast te maken tussen de positieve en iets minder positieve kant van de aanstelling.
Ik was trouwens genomineerd, niet mezelf verkiesbaar gesteld. Hoewel het accepteren van de nominatie natuurlijk wel weer bij mij ligt
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
@.oisyn Ik was gisteren naar zijn show en zelfde als hierboven..Reinier schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:20:
[...]
Bump! Drie jaar later en Matt Parker maakt er nog steeds grappen over
@.oisyn
[Afbeelding]
Welke tijd was de jouwe?
Heb jij ook meegedaan met dat andere project (waar wij nog niet over mochten praten tot de officieele scientific paper out is)?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
gisteren ook niet..Reinier schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:32:
Vorig jaar of het jaar ervoor stond je naam nog op de slides. Nu niet
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Die ondersteToolkiT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:48:
[...]
@.oisyn Ik was gisteren naar zijn show en zelfde als hierboven..
Welke tijd was de jouwe?
Hmmnee dat was ik nietHeb jij ook meegedaan met dat andere project (waar wij nog niet over mochten praten tot de officieele scientific paper out is)?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Nice!
ok.. hij vroeg ons er niet over te praten.. maar high level ging het erover dat hij een ander probleem had welke hij niet kon oplossen met zijn crappy python code en hij een email had gestuurd naar de distilist van mensen die zijn code hadden verbeterd en die hadden wel een oplossing gevonden.. #hivemind!
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
ik heb hem op Patreon een berichtje gestuurd hierover
Wow, zie dat ik al minstens sinds 2017 zijn patreon ben..
[ Voor 47% gewijzigd door ToolkiT op 05-03-2026 11:05 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Error encountered while pushing to the remote repository: Git failed with a fatal error.
unable to access 'https://dev.azure.com/<>: Recv failure: Connection was reset
Ik zie bijna niks anders bij die Microsoft f*ckers. Het werkt nooit direct. ik moet het altijd meer dan drie keer proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door MueR op 11-03-2026 10:09 ]
Nog nooit gehad, en ik push meerdere malen per dag via git in een command-prompt. Weet je zeker dat het niet aan je tooling en/of internet-verbinding ligt?CloudPrutser schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:44:
Pushing feature/<>
Error encountered while pushing to the remote repository: Git failed with a fatal error.
unable to access 'https://dev.azure.com/<>: Recv failure: Connection was reset
Ik zie bijna niks anders bij die Microsoft f*ckers. Het werkt nooit direct. ik moet het altijd meer dan drie keer proberen.
[ Voor 1% gewijzigd door MueR op 11-03-2026 10:09 ]
There's no place like 127.0.0.1
Internet zeker niet: ik gebruik Visual Studio en ben ingelogd via Azure. Ik zou het eigenlijk moeten proberen met traditioneel Git opzetten in plaats van inloggen met een Microsoft account.MatHack schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:54:
[...]
Nog nooit gehad, en ik push meerdere malen per dag via git in een command-prompt. Weet je zeker dat het niet aan je tooling en/of internet-verbinding ligt?
[ Voor 1% gewijzigd door MueR op 11-03-2026 10:08 . Reden: Naamsverbasteringen doen we niet ]
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Ik draai mijn eigen Gitlab instantie, werkt ook prima...
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik zal me verder inhouden, want ik wil niemand irriteren.
[ Voor 80% gewijzigd door MueR op 11-03-2026 13:35 ]
Ik ben benieuwd of iemand hier een bedrijf kent in de buurt van Rotterdam waar ze actief bezig zijn met Kubernetes of Linux-beheer in het algemeen.
Ik werk inmiddels al zo’n tien jaar in de softwarebranche, maar ik merk al een tijdje dat ik heel graag een keer een andere kant op wil. Linux, infrastructuur en Kubernetes trekken me steeds meer, en ik zou daar graag serieuzer mijn werk van willen maken.
Dus: mocht iemand een leuke organisatie kennen waar ik eens naar zou kunnen kijken, dan hoor ik het heel graag.
Ik heb die tips echt even nodig.
Amsterdam, niet Rotterdam, maar wel hét bedrijf dat ik ken voor k8s: https://www.truefullstaq.comCloudPrutser schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:44:
Zou ik jullie iets mogen vragen?
Ik ben benieuwd of iemand hier een bedrijf kent in de buurt van Rotterdam waar ze actief bezig zijn met Kubernetes of Linux-beheer in het algemeen.
Ik werk inmiddels al zo’n tien jaar in de softwarebranche, maar ik merk al een tijdje dat ik heel graag een keer een andere kant op wil. Linux, infrastructuur en Kubernetes trekken me steeds meer, en ik zou daar graag serieuzer mijn werk van willen maken.
Dus: mocht iemand een leuke organisatie kennen waar ik eens naar zou kunnen kijken, dan hoor ik het heel graag.
Ik heb die tips echt even nodig.
Als je op LinkedIn termen als infra, IaC, Kubernetes, DevOps etc in je profiel zet dan word je meteen ondergespamd door recruiters. Bedrijven genoeg die daar naar op zoek zijn.CloudPrutser schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:44:
Zou ik jullie iets mogen vragen?
Ik ben benieuwd of iemand hier een bedrijf kent in de buurt van Rotterdam waar ze actief bezig zijn met Kubernetes of Linux-beheer in het algemeen.
Ik werk inmiddels al zo’n tien jaar in de softwarebranche, maar ik merk al een tijdje dat ik heel graag een keer een andere kant op wil. Linux, infrastructuur en Kubernetes trekken me steeds meer, en ik zou daar graag serieuzer mijn werk van willen maken.
Dus: mocht iemand een leuke organisatie kennen waar ik eens naar zou kunnen kijken, dan hoor ik het heel graag.
Ik heb die tips echt even nodig.
[ Voor 18% gewijzigd door CloudPrutser op 11-03-2026 13:39 ]
Het lijkt er een beetje op, maar zie hem niet direct aansluiten. Ik vind deze lastig te plaatsen bij mezelf. Ik wil vooral met servers (Linux, k8s, etc) en netwerken bezig zijn, dat zie ik hier niet zo terugkomen. Vergis ik me?TobyW schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:27:
DataDigest in Rijswijk heeft een vacature die een beetje die kant op gaat: https://datadigest.nl/werken-bij/#engineer
Kennis van / affiniteit met IT-infrastructuur op het gebied van o.a. Netwerken, Virtualisatie systemen, Software configuratie en implementatie of Cybersecurity;
Volgens mij runt DataDigest camerasystemen voor RWS. Ze verkopen ook hardware. Dus wie weet wat er mogelijk is als je op gesprek gaat en je wensen toelicht.
Dank je wel. Ik kon het er niet direct uit halenTobyW schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:41:
Ze vragen naar
Kennis van / affiniteit met IT-infrastructuur op het gebied van o.a. Netwerken, Virtualisatie systemen, Software configuratie en implementatie of Cybersecurity;
Volgens mij runt DataDigest camerasystemen voor RWS. Ze verkopen ook hardware. Dus wie weet wat er mogelijk is als je op gesprek gaat en je wensen toelicht.
Ik heb inderdaad maar even een mail gestuurd! Kan een verborgen pareltje zijn dit.TobyW schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:41:
Ze vragen naar
Kennis van / affiniteit met IT-infrastructuur op het gebied van o.a. Netwerken, Virtualisatie systemen, Software configuratie en implementatie of Cybersecurity;
Volgens mij runt DataDigest camerasystemen voor RWS. Ze verkopen ook hardware. Dus wie weet wat er mogelijk is als je op gesprek gaat en je wensen toelicht.
Beter cherry-picken dan krenten uit de pap halenCloudPrutser schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:08:
Ik heb zojuist moeten cherry-picken. Dat is echt al een jaar geleden ofzo.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
https://www.youtube.com/p...eGY2efICRHR1inwSeTnIbikd_
[ Voor 18% gewijzigd door CloudPrutser op 13-03-2026 13:58 ]
Ik zie een aantal videos in de afspeellijst, maar het lijkt op het eerste gezicht weinig met C# te maken te hebben? Is er een verborgen boodschap..? 🤔CloudPrutser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:58:
"Developing C# Apps on Linux"
https://www.youtube.com/p...eGY2efICRHR1inwSeTnIbikd_
AMD 2700x | RX 6800XT | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Ik wilde de videos vanavond kijken dus ik weet niet wat er inhoudelijk besproken wordt, maar het zag er interessant uit.OB1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:04:
[...]
Ik zie een aantal videos in de afspeellijst, maar het lijkt op het eerste gezicht weinig met C# te maken te hebben? Is er een verborgen boodschap..? 🤔
Hier iemand die al sinds z'n twaalfde programmeert. Dat maakt 19 jaar, waarvan tien professioneel. Ik ben drie weken geleden ergens op gesprek geweest (stom bedrijf; ik had er niet perse willen werken) maar ben afgewezen op...
...het feit dat mijn inhoudelijke kennis en talent perfect is, met vlag en wimpel door de gesprekken heen gekomen, maar dat ik niet perse alles door een LLM wil laten doen.
Dit is niet de eerste keer. Een jaar geleden ben ik eruit gewerkt door een junior die inhoudelijk weinig kennis, talent en inzichtelijk vermogen had, maar wel productief was met ChatGPT. Veel meer dan wiet roken en zuipen deed die jongen niet. Ik was te duur.
Ik ben echt serieus kwaad en gefrustreerd. Ik heb concurrentie van idioten die voor alles LLM's gebruiken.
Waar heb ik al die moeite voor gedaan? Zit ik straks werkloos thuis?
[ Voor 10% gewijzigd door CloudPrutser op 13-03-2026 14:46 ]
Tien jaar geleden was de blockchain een enorme rage. Veel publieke organisaties zijn in die tijd een blockchainpilot gestart. Nu hoor ik daar ik daar niks meer over, en is er online ook weinig over te vinden. Ik was benieuwd hoe dat is afgelopen, dus heb ik deze week met 21 organisaties contact opgenomen om te vragen hoe het met hun blockchaininitiatief staat (en of er überhaupt iets van geworden is).
Mijn vermoeden is dat het niet zo'n revolutie was als destijds voorgeschoteld, maar wie weet, misschien bepaalt de blockchain in de achtergrond stiekem wel m'n hele leven
Oh, en hier is een video uit 2018 (geen parodie) die ik ook echt de moeite waard is om te delen
🠕 This side up
Het is mijn werk om risico's en kansen in software-ontwikkeling bij bedrijven te beoordelen. Van wat ik tot nu toe zie versterken llm's deze risico's en kansen. Dat wil zeggen dat bedrijven waar er meer risico's dan kansen zijn er onder de streep op achteruit gaan, terwijl bedrijven waar meer kansen dan risico's zijn juist wat winnen. Dit is anekdotisch en kan ik niet onderbouwen met cijfers.CloudPrutser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:41:
Ik ben echt serieus kwaad en gefrustreerd. Ik heb concurrentie van idioten die voor alles LLM's gebruiken.
Waar heb ik al die moeite voor gedaan? Zit ik straks werkloos thuis?
Ik moet nog een standpunt innemen over gen-AI. Op dit moment denk ik niet dat developers hoeven te vrezen voor hun baan. Er zijn nieuwe tools met duidelijke voor- en nadelen, en het is denk ik goed om je te verdiepen in de mogelijkheden en beperkingen. Als je die goed begrijpt dan kan je voor jezelf een goede inschatting maken wanneer het nuttig is om iets te laten genereren of juist zelf te doen.
Als laatste nog de opmerking: laat je eigenwaarde niet afhangen van wat een bedrijf zegt of doet. Soms is er gewoon geen klik (meer) en dat is vervelend, zeker als daar consequenties aan hangen. Dat wil niet zeggen dat jouw vaardigheden niet goed zijn.
Dus ga op zoek naar een bedrijf waar je een klik mee hebt, verdiep je in gen-AI en blijf kritisch, en het komt vast goed. Succes!
Ik moet hem echt nog een keer kijken om voorbij de parodie en de trollfactor te kunnen zien. WTF zeg.
Signatures zijn voor boomers.
Ik dacht dat ze de top wel bereikt hadden, en toen keek ik naar de tijd en bleek nog de helft van de video over te zijnMaasluip schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Ik moet hem echt nog een keer kijken om voorbij de parodie en de trollfactor te kunnen zien. WTF zeg.
🠕 This side up
Ik heb nog stage gedaan met als onderwerp blockchain. Officieel was identity management het onderwerp, maar dat bleek na 2 weken al der mate onmogelijk dat we het omgeschreven hebben. Dat stageproject is heel snel in een laatje belandKoenvh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:07:
Ik ben weer eens met een nieuw projectje begonnen: Wat is er met alle blockchainpilots gebeurd?![]()
Tien jaar geleden was de blockchain een enorme rage. Veel publieke organisaties zijn in die tijd een blockchainpilot gestart. Nu hoor ik daar ik daar niks meer over, en is er online ook weinig over te vinden. Ik was benieuwd hoe dat is afgelopen, dus heb ik deze week met 21 organisaties contact opgenomen om te vragen hoe het met hun blockchaininitiatief staat (en of er überhaupt iets van geworden is).
Mijn vermoeden is dat het niet zo'n revolutie was als destijds voorgeschoteld, maar wie weet, misschien bepaalt de blockchain in de achtergrond stiekem wel m'n hele leven
Oh, en hier is een video uit 2018 (geen parodie) die ik ook echt de moeite waard is om te delen
[YouTube: Blockchaingers Hackathon 2018 - Opening (Full)]
De laatste 2 a 3 weken is dat volledig verschoven naar mijn Iocaine verhaal, met wat tips en tricks voor de docker container problemen die Iocaine regelmatig heeft (had? Geen idee, mijn aangepaste methode werkt nog steeds beter
Anyway, leuk dat meer en meer mensen bezig zijn met dit soort tegen maatregelen.
Mijn huidige record aan TB verscheept via Iocaine is 3TB, behaald afgelopen Januari.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Het probleem is dat jij aangegeven hebt je niet te willen aanpassen aan wat de norm is binnen het bedrijf.CloudPrutser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:41:
...het feit dat mijn inhoudelijke kennis en talent perfect is, met vlag en wimpel door de gesprekken heen gekomen, maar dat ik niet perse alles door een LLM wil laten doen.
Het maakt niet uit of je goed of slecht ben, je vormt op die manier een risico voor hoe het bedrijf werkt.
Verder zou ik er vooral niet te veel aan trekken. Het was een bedrijf waar je toch al geen goed gevoel aan heb. Die tijd die je besteed aan frustratie kan je ook ergens anders voor gebruiken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Wat ga je precies doen? Begin je 'gewoon' met het verlenen van support of zit je meer in de configuratiekant?
Klopt, ik ben heel blij. Heb zeker 10 jaar professioneel in de software gezeten en haalde geen geluk meer uit mijn werk de laatste twee jaar. Het was echt dringend tijd voor wat anders. Ik wijs overigens AI aan als grootste oorzaak dat ik de branche niet leuk meer vind. Alles moet snel en goedkoop.devrunner schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:24:
Gefeliciteerd. Ook gezien je vorige berichten kan ik me voorstellen dat je er erg blij mee bent. Heel veel succes!
Wat ga je precies doen? Begin je 'gewoon' met het verlenen van support of zit je meer in de configuratiekant?
Vijf jaar geleden zat ik op mijn ivoren torentje naar beneden te kijken bij wijze van spreken. Tegenwoordig is goed kunnen programmeren een bijzaak.
Ik ga beginnen op de serviceafdeling en ga daarna doorstromen naar configuratie.
Ligt misschien ook aan de hoek waar je in zit, want ik ervaar dit persoonlijk echt niet zo. Maar mooi dat je iets hebt gevonden waar je wel gelukkig van wordt in ieder geval.CloudPrutser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Klopt, ik ben heel blij. Heb zeker 10 jaar professioneel in de software gezeten en haalde geen geluk meer uit mijn werk de laatste twee jaar. Het was echt dringend tijd voor wat anders. Ik wijs overigens AI aan als grootste oorzaak dat ik de branche niet leuk meer vind. Alles moet snel en goedkoop.
Vijf jaar geleden zat ik op mijn ivoren torentje naar beneden te kijken bij wijze van spreken. Tegenwoordig is goed kunnen programmeren een bijzaak.
Ik ga beginnen op de serviceafdeling en ga daarna doorstromen naar configuratie.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Het ligt ook wel sterk aan het bedrijf waar je zit. Commerciële bloedhonden moet je sowieso ontwijken als de pest.Mugwump schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Ligt misschien ook aan de hoek waar je in zit, want ik ervaar dit persoonlijk echt niet zo. Maar mooi dat je iets hebt gevonden waar je wel gelukkig van wordt in ieder geval.
Ik heb verder alles wel bereikt en gedaan wat ik wilde 10 jaar geleden, dus ik maak tevreden de overstap.
[ Voor 11% gewijzigd door CloudPrutser op 27-03-2026 10:39 ]
Allereerst gefeliciteerd met de overstap. Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt.CloudPrutser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Klopt, ik ben heel blij. Heb zeker 10 jaar professioneel in de software gezeten en haalde geen geluk meer uit mijn werk de laatste twee jaar. Het was echt dringend tijd voor wat anders. Ik wijs overigens AI aan als grootste oorzaak dat ik de branche niet leuk meer vind. Alles moet snel en goedkoop.
Vijf jaar geleden zat ik op mijn ivoren torentje naar beneden te kijken bij wijze van spreken. Tegenwoordig is goed kunnen programmeren een bijzaak.
Ik ga beginnen op de serviceafdeling en ga daarna doorstromen naar configuratie.
Zelf denk ik dat goed kunnen programmeren nog steeds heel belangrijk is. Hoe kun je anders immers AI goed aansturen en vertellen wat je wil? Hoe controleer je de output als je er geen verstand van hebt? Hoe analyseer je de impact van de gegenereerde wijzigingen?
Maar goed, ik heb nooit in een ivoren torentje gezeten
Mocht alleen programmeren niet meer goed genoeg zijn, dan kan ik in de toekomst wellicht de brug slaan tussen de klant en de AI
Want ik geloof er simpelweg niet in dat de klant het zelf gaat doen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Je laat de AI (bijv. claude code) je interviewen!Lethalis schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:55:
[...]
Zelf denk ik dat goed kunnen programmeren nog steeds heel belangrijk is. Hoe kun je anders immers AI goed aansturen en vertellen wat je wil?
Je vraagt de AI of het klopt!Hoe controleer je de output als je er geen verstand van hebt?
Je laat de AI het reviewen en testen met parallele agents en skills terwijl jij een bakkie pleur haalt!Hoe analyseer je de impact van de gegenereerde wijzigingen?
/s
@work hebben we een "trial" lopen om met Claude Code te werken. Van tevoren was ik nogal "in denial" en ik had toch een klein beetje vrees (mede door alle doem/hype berichten op Hackernews/Reddit) voor mijn baan. Ik maak nu zo'n 12 jaar software en hecht veel waarde aan hoe dit gebeurt.
Nu ik met Claude gewerkt heb denk ik dat het een enorme powertool is die je inderdaad nog steeds goed moet aansturen en controleren. Helaas komen er steeds vaker merge requests voorbij waarvan ik bijna zeker weet dat de auteur dat laatste niet gedaan heeft en waarvan mijn review comments rechtstreeks naar een AI doorgezet worden die dan natuurlijk zal zeggen "You are right to question that!"... Technical debt zal de komende jaren alleen maar toenemen, dus we hebben in ieder geval werk. Of je er blij van wordt is een tweede
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Bij ons ook Claude Code. In mijn ervaring werkt het prima voor nieuwe code. Bij bestaande code wil Claude nog wel eens met oplossingen komen die op zich werken, maar beter op een andere manier opgelost kan worden. Vaak prima voor een quick fix maar voor de root cause moet er wat langer gechat worden.
Echt enorm behulpzaam is het bij het tracen van execution paths. Dan gooi ik er 1 of andere stack trace in en dan gaat 'ie een paar minuten of langer wat zitten klooien, dingen proberen etc. En dan kan ik ondertussen wat anders doen.
En net zoals bij voorstanders van aderlating, roken, wijn drinken, en diëten, is het erg moeilijk om die mensen tot introspectie te bewegen zodat ze inzien waarom het voor hun werkt en dat de verbetering in hun leven een andere oorzaak heeft.
Of zoals ik bij elke gesprek (intake, beoordeling, etc) aangeef: Het domste wat een programmeur kan doen is code schrijven.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Nu afgelopen week wat meer intensief bezig geweest met Claude Code, GitHub Copilot & CodeRabbit. Ook onderdeel van mijn baan om dit soort dingen te bekijken en te kijken of het voor het bedrijf / team een meerwaarde is.
Nu ben ik wel van mening dat AI prima kan werken in een softwarebedrijf, maar dat het inderdaad alleen het “code kloppen” kan wegnemen. Dat is inderdaad het “simpelste” wat een developer kan doen. Die huur je over het algemeen in voor het denkproces en probleemoplossend vermogen.
Ik ben positief over wat AI kan met code reviews. Hij neemt heel de context mee van de change, ook zoekt hij je intenties die je wilde bereiken en als dat niet matcht, geeft hij het aan als issue. Niet alleen dat, maar bijvoorbeeld bij Terraform changes, zoekt hij best practices op bij policies van AWS bijvoorbeeld. Als dat beter kan, dan wijst hij je erop en geeft documentatie waarom het zo is, met een eventuele oplossing.
Wat betreft de code kloppen zelf, hier zie ik het als goede sparringspartner, of als een goede “start” welke richting je op kan gaan. Daarna maakt hij geen perfecte code en zul je dus altijd na moeten kijken, maar het kan een start zijn van een denkwijze.
Neemt het onze banen op dit moment over? Nee. Kan het bijdragen aan meer efficiëntie? Zeker weten, mits je voor ogen hebt waar het wél kan bijdragen maar zeker ook waar (nog) niet.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Gelukkig is het morgen 1 april
Doet me trouwens wel denken aan ING internet bankieren van 379 jaar geleden. Waarbij de username wel case-sensitive was maar het wachtwoord niet
Exact expert nodig?
Plausibele verklaring, maar nog steeds dom. Sla op welke hashing scheme gebruikt is, en voor nog niet gemigreerde gevallen doe dan expliciet naar uppercase voor de check, en vraag daarna users hun wachtwoord te veranderen.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De ING was tot ergens halverwege de 2010s ook op deze trein. Usernames waren case sensitive, passwords niet. The most stupidest of stupid..oisyn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:34:
Iemand op twitter gaf de comment dat ze mogelijk nu nog geen case sensitivity doen en daardoor altijd eerst alles converteerden naar uppercase, maar nu migreren naar een systeem wat wel case sensitive is.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Dat laatste zou niet perse nodig hoeven te zijn. Immers hebben ze het ingevulde (plain text) password op dat moment toch al. En kunnen ze dat dus ook op de nieuwe manier hashen en opslaan..oisyn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:34:
Plausibele verklaring, maar nog steeds dom. Sla op welke hashing scheme gebruikt is, en voor nog niet gemigreerde gevallen doe dan expliciet naar uppercase voor de check, en vraag daarna users hun wachtwoord te veranderen.
Enige "risico" is dan als iemand het wachtwoord Test123 heeft ingesteld en die net deze ene keer inlogt met test123 dat die daarna met test123 moet inloggen. Maar dat lijkt me een relatief klein risico. (Alhoewel een password reset, bij een bank, hopelijk niet heel makkelijk is dus het is dan wel een nogal onwenselijke situatie).
Een dergelijk mailtje zie ik als spam of poging tot phising. Als dit serieus is dan zou ik een andere bank zoeken. Niet zozeer vanwege de policy, maar vanwege hoe het mailtje is geschreven. Volstrekt onprofessioneel..oisyn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:21:
... What the ACTUAL fuck?!
Signatures zijn voor boomers.
Grappig, ik maakte hier het argument dat je dat daarom dus juist niet wil imhoRobertMe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Dat laatste zou niet perse nodig hoeven te zijn. Immers hebben ze het ingevulde (plain text) password op dat moment toch al. En kunnen ze dat dus ook op de nieuwe manier hashen en opslaan.
Enige "risico" is dan als iemand het wachtwoord Test123 heeft ingesteld en die net deze ene keer inlogt met test123 dat die daarna met test123 moet inloggen. Maar dat lijkt me een relatief klein risico. (Alhoewel een password reset, bij een bank, hopelijk niet heel makkelijk is dus het is dan wel een nogal onwenselijke situatie).
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zou je serieus een andere bank gaan zoeken, je salaris, incasso's, misschien wel beleggingen en verzekeringen gaan overhevelen, omdat de toon van een mailtje je niet aanstaat?Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Een dergelijk mailtje zie ik als spam of poging tot phising. Als dit serieus is dan zou ik een andere bank zoeken. Niet zozeer vanwege de policy, maar vanwege hoe het mailtje is geschreven. Volstrekt onprofessioneel.
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
Helaas doet de video-embed op Tweakers het niet met een directe MP4
🠕 This side up
Maar ik ben nu bezig aan een integratie in PHPStorm met de Github Copilot add-ons. Met de gratis tier heb ik al goede ervaringen opgedaan voor een simpel test-projectje dat ik zit te denken om de betaalde te nemen voor meer capaciteit en hopelijk ook wat meer snelheid, en geheugen en dat ik codebases kan inladen en laten begrijpen.
Echter meldt Github CoPilot dit bij de pricing-pagina:
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt? Of kan je al voldoende met de free-tier bereiken?New plan sign-ups are temporarily paused as we ensure a high-quality experience. We appreciate your patience.
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 02-06-2026 11:48 ]
"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën
probleem is dat investeerders geld willen zien en het nog steeds niet winstgevend is. Zelfs de huidige abonnementen zijn verlieslatende. Men is vooral bezig om een nieuwe mix (of zelfs een nieuw model) te bedenken.AW_Bos schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt? Of kan je al voldoende met de free-tier bereiken?
Zie: https://isaiprofitable.com/
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik zou sowieso eerder een abonnementje op Claude nemen dan Copilot. Jetbrains heeft een MCP server ingebouwd dus als je Claude gewoon CLI draait in je IDE dan pikt hij alsnog je IDE context op (waar nodig, wat zeer beperkt is) en krijg je diffs te zien ter goedkeuring in de interface (ipv CLI).AW_Bos schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
De afgelopen periode ben ik qua AI-gebruik ijverig bezig geweest om met ClaudeAI (met name) en met ChatGPT (voor kleine dingetjes) wat code te genereren, te controleren en te copypasten.
Maar ik ben nu bezig aan een integratie in PHPStorm met de Github Copilot add-ons. Met de gratis tier heb ik al goede ervaringen opgedaan voor een simpel test-projectje dat ik zit te denken om de betaalde te nemen voor meer capaciteit en hopelijk ook wat meer snelheid, en geheugen en dat ik codebases kan inladen en laten begrijpen.
Echter meldt Github CoPilot dit bij de pricing-pagina:
[...]
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt? Of kan je al voldoende met de free-tier bereiken?
Copilot is echt de moeite niet waard, Claude is zoveel beter, zeker nu met Opus 4.8
"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën
Als het een junior lukt om jou er uit te werken, loop je inderdaad een risico om werkloos thuis te zitten. Het is jou dan namelijk niet gelukt om de meerwaarde van jouw domeinkennis te laten gelden.CloudPrutser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:41:
Ik moet even mijn boosheid en frustratie met jullie delen.
Hier iemand die al sinds z'n twaalfde programmeert. Dat maakt 19 jaar, waarvan tien professioneel. Ik ben drie weken geleden ergens op gesprek geweest (stom bedrijf; ik had er niet perse willen werken) maar ben afgewezen op...
...het feit dat mijn inhoudelijke kennis en talent perfect is, met vlag en wimpel door de gesprekken heen gekomen, maar dat ik niet perse alles door een LLM wil laten doen.
Dit is niet de eerste keer. Een jaar geleden ben ik eruit gewerkt door een junior die inhoudelijk weinig kennis, talent en inzichtelijk vermogen had, maar wel productief was met ChatGPT. Veel meer dan wiet roken en zuipen deed die jongen niet. Ik was te duur.
Ik ben echt serieus kwaad en gefrustreerd. Ik heb concurrentie van idioten die voor alles LLM's gebruiken.
Waar heb ik al die moeite voor gedaan? Zit ik straks werkloos thuis?
Ik werk al bijna 20 jaar aan ERP systemen. Een junior kan met nog zoveel leuke trucjes aankomen, maar als hij niet begrijpt wat de klant bedoelt dan houdt het heel gauw op. Maar goed, uiteindelijk is dus mijn kennis van de producten van mijn werkgever belangrijker dan mijn programmeerkennis an sich.
Een gast van 20 kan supergetalenteerd zijn en mij er misschien wel uitprogrammeren inmiddels. Maar als hij iets moet aanpassen aan een superkritische kortingsroutine die overal wordt toegepast en waar elk klein foutje betekent dat er honderden klanten aan de telefoon hangen, wens ik hem veel succes lol.
Dus de kennis van hoe de kortingsroutine werkt en wat onze klanten ermee proberen te bereiken, is veel belangrijker dan hoe hij geprogrammeerd is. En dat is in mijn werk eigenlijk met alles.
Dat is natuurlijk ook het trieste van de AI revolutie. Omdat het de business eigenlijk niet kan schelen hoe het geïmplementeerd is - als het maar werkt - maakt het relatief weinig uit hoe netjes jij programmeert en hoeveel programmeerkennis jij hebt opgedaan.
Mijn werkervaring als programmeur helpt mij wel om AI te beteugelen, en het helpt mij ook om de juiste vragen te stellen aan AI, omdat ik weet waar ik naar zoek en wat ik wil. Dat zal voor een junior ook een stuk lastiger zijn, waardoor zijn resultaat meer op vibe coding zal lijken, terwijl ik AI werk laat doen dat ik anders zelf had gedaan (cyclus van vragen met beperkte scope en resultaat checken, next).
Ik ben inmiddels 45 jaar oud en programmeer al sinds mijn 10e trouwens
Maar goed, ik deed van alles... toen ik 13 was, werkte ik ook al mee als CAD tekenaar in AutoCAD en MicroStation
Toch voel ik mij soms een enorme loser, omdat ik uiteindelijk niet hele bijzondere dingen heb bereikt. Ik ben uiteindelijk maar een standaard developer geworden eigenlijk. Deels toch mijn autisme / mensenschuwheid die mij parten speelt.
Ook druk ik mij vaak voorzichtig uit in discussies, waardoor iemand die meer zelfverzekerd overkomt, een positief halo effect weet te bereiken (mensen zullen dan ook meer vertrouwen in zijn kennis en andere eigenschappen hebben), terwijl ik overal over nadenk en alles dubbelcheck en dan kom ik wellicht onzeker over en dan denken mensen juist dat ik iets niet goed weet.
Jezelf goed presenteren is en blijft een lastig iets.
Mijn vader was hier een stuk beter in en had dus niet voor niets een eigen bedrijf etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 10-06-2026 16:50 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Sowieso valt het me vaak genoeg tegen hoe beroerd agents / AI in het algemeen zijn in wat op zich vrij heldere taakjes zouden moeten zijn zoals bijvoorbeeld een major versie upgrade van een bepaalde dependency.
Vaak genoeg vraag ik iets dat redelijk afgebakend is en dan produceert AI een oplossing die wel werkt, maar 100 regels code is ofzo. Handig als basis, want dan zie je hoe je iets kunt doen en herschrijf je het vervolgens zelf in 3 regels.
En ik probeer echt wel met agents.md files, skills en ga zo maar door te werken, maar het valt me elke keer na wat initieel optimisme uiteindelijk toch weer tegen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
In plaats van "try to use AI for everything", is het advies nu "Use AI if you really can't find a way to solve the problem anymore".
Het is vooruitgang, maar toch, aan de ene kant praten over geen bonus meer voor "gewone" medewerkers vanwege te weinig inkomsten, en tegelijk met de graafmachine geld naar deze AI grifters gooien, gaat er bij mij niet helemaal in.
En dan werk ik dus bij de NZ variant van het KNMI. Ik heb echt heel veel moeite het genAI gebruik binnen het bedrijf te verantwoorden, als we ondertussen al meer situatie rood waarschuwingen hebben uitgebracht dit jaar, dan we over de afgelopen 2 jaar gecombineerd.
Ava's "LLM Circus" verhaal gaf mij een enorm gevoel van herkenning.
[ Voor 7% gewijzigd door Firesphere op 11-06-2026 12:17 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Waar ik normaal op 20-30% gebruik in een maand zat, ben ik er nu - in een ondergemiddelde softwareontwikkelingsmaand - er na 11 dagen doorheen. Als ik zie dat Sonnet 4.6 nu x9 ipv x1, snap ik het wel en komt dat aardig overheen. Maar feitelijk betekent dit een factor 9 verhoging.
Intellisense toevoeging is gelukkig nog gratis - maar voor hoe lang.
Wat een prachtig stuk, de frustratie spat er vanaf. Herkenbaar.Firesphere schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
Ava's "LLM Circus" verhaal gaf mij een enorm gevoel van herkenning.
"te duur" zal erg afhangen van hoe nuttig het is voor jouw toepassing.Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:31:
AI wordt te duur. Ik ben dus voor het eerst door mijn github copilot credits heen, sinds hun wijziging: nieuws: GitHub Copilot beperkt abonnementen met introductie AI Credits - update
Waar ik normaal op 20-30% gebruik in een maand zat, ben ik er nu - in een ondergemiddelde softwareontwikkelingsmaand - er na 11 dagen doorheen. Als ik zie dat Sonnet 4.6 nu x9 ipv x1, snap ik het wel en komt dat aardig overheen. Maar feitelijk betekent dit een factor 9 verhoging.
Intellisense toevoeging is gelukkig nog gratis - maar voor hoe lang.
Oud collega van mij verkoopt zich als "AI engineer" en zelfs hij geeft aan dat het vooral nuttig is wanneer je wil prototypen of vooral snel nieuwe projecten wil opzetten. Kijk ik naar mijn werk - waarin ik 90% van mijn tijd spendeer aan het onderhouden en verfijnen van bestaande code - dan haal ik er relatief gezien veel minder uit.
De tijd zit hem namelijk niet in het programmeren zelf, maar in het uitzoeken / reproduceren van het probleem, en het bedenken van een oplossing.
Tuurlijk soms helpt AI mij hier ook bij. Zo hadden we laatst een null reference exception ergens in een routine, en toen heb ik de code simpelweg aan Gemini gegeven en gevraagd wat het kon veroorzaken, en die kwam netjes terug met de regel waarop het probleem zich voordeed. Daar bespaar je wel veel tijd mee, want daar kon ik dan zelf rustig mee verder. Vroeger had ik eerst een paar uurtjes de betreffende regel moeten zoeken
Maar er zijn ook genoeg dingen waar AI helemaal niks mee kan, omdat ze zich simpelweg niet in code afspelen, maar puur in het business domein. Als je met collega's (en klanten) aan het bespreken bent hoe een programma in de toekomst anders moet gaan werken bijvoorbeeld. Tsja, dat is tijd die je sowieso kwijt bent.
Hoe groter de impact van AI op jouw workflow, hoe duurder het mag zijn. En andersom natuurlijk
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Veel van de problemen/beperkingen zijn naar mijn idee te wijten aan de beperkte contextgrootte. Een AI model "leert" jouw code niet kennen. Die kent alleen wat er in de gewichten zicht plus de context. Daarom werkt het prima om "from scratch" snel kleine dingen te programmeren, maar worstelt AI met het begrijpen, onderhouden en aanpassen van complexe grote codebases. Daarom zijn die bestandjes als skills.md, memory etc. belangrijk om nog een soort van geheugen tussen sessies te hebben, maar die worden dus ook altijd aan de context meegegeven en slokken dus tokens op.[b]Mugwump in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬"Sowieso valt het me vaak genoeg tegen hoe beroerd agents / AI in het algemeen zijn in wat op zich vrij heldere taakjes zouden moeten zijn zoals bijvoorbeeld een major versie upgrade van een bepaalde dependency.
Dat zal deels een oorzaak zijn, maar ik zit ook in allerlei domeinen waar de functionele documentatie en specficatie nou niet bepaald eenduidig is, men in transities van oude naar nieuwe domeinmodellen zit, code ergens halverwege tussen die dingen in zit en ga zo maar door. Dat vind AI echt niet heel fijn.TobyW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:49:
[...]
Veel van de problemen/beperkingen zijn naar mijn idee te wijten aan de beperkte contextgrootte. Een AI model "leert" jouw code niet kennen. Die kent alleen wat er in de gewichten zicht plus de context. Daarom werkt het prima om "from scratch" snel kleine dingen te programmeren, maar worstelt AI met het begrijpen, onderhouden en aanpassen van complexe grote codebases. Daarom zijn die bestandjes als skills.md, memory etc. belangrijk om nog een soort van geheugen tussen sessies te hebben, maar die worden dus ook altijd aan de context meegegeven en slokken dus tokens op.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Omdat ik toch niets te doen had...Firesphere schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
Gisteren verkozen tot lid van de bestuurscommissie van Python New Zealand![]()
Dat wordt een hoop extra werk...
Nu ook maar Director of PyCon 2027...
Ik moet misschiens eens leren eerst de gevolgen in te schatten voor ik een nominatie accepteer...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik heb hier nog een nominatie voor je: director of dingendoen. Accepteer je?Firesphere schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Omdat ik toch niets te doen had...
Nu ook maar Director of PyCon 2027...![]()
Ik moet misschiens eens leren eerst de gevolgen in te schatten voor ik een nominatie accepteer...
Wel een vette rol, lijkt me ook altijd leuk om extra dingen op te pakken maar de paar keer dat ik gevraagd ben heb ik vriendelijk bedankt want kinderen en werk en gezondheid en het leven enzo
Sure, klinkt vaag genoeg om te werkenMerethil schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:30:
[...]
Ik heb hier nog een nominatie voor je: director of dingendoen. Accepteer je?
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Als KvK registratie Eenmanszaak/BV de enige manier is dan kan ik net zo goed hier even mee wachten totdat ik een paar andere projectjes af heb waarvan ik wel van plan ben om deze te gaan verkopen.
Iemand anders hier ervaring mee?
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Als je een KVK inschrijving doet als eenmanszaak, en gelijk KOR aanvraagt, heb je daarna bijna* geen extra administratie meer. De donaties kan je bij de IB aangifte invullen bij resultaat overige werkzaamheden, als je netjes bent.
* Let op dat tot de kor actief is, je wel btw aangiften moet doen, vanaf de kvk insvhrijving, ook als er niks gebeurt (0 aangifte) daar is de bd heel streng op.
Dat een knop niet werkt kan ik begrijpen, ook als 1 knop zich anders gedraagt, maar beide knoppen omgedraaid? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vrees dat ik mijn moeder een excuus ben verschuldigd ben.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Bij mij gebeurt dat als ik mijn MX Master S3 via Bluetooth of de Logitech Unifying receiver aansluit. Dan zijn alle scrollwieltjes ook omgedraaidDevWouter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:47:
Huh... Dat is vreemd. Ik had mijn game muis aan mijn moeder uitgeleend omdat haar oude kapot was en na dat ze die 2~4 weken gebruikt heeft meld ze dat de knoppen omgedraaid zijn. Afhankelijk dat ik dat het een software instelling was die ze per ongeluk omgedraaid had, maar nu ik het zelf getest heb op mijn eigen computer zijn inderdaad de knoppen omgedraaid.
Dat een knop niet werkt kan ik begrijpen, ook als 1 knop zich anders gedraagt, maar beide knoppen omgedraaid? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vrees dat ik mijn moeder een excuus ben verschuldigd ben.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat dacht ik eerst ook, maar nee, de knoppen staan goed in Windows/MacOs. Het is dus echt een hardware probleem.sig69 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:54:
Ook wel eens met de laptop van mijn vader. Ben j een kwartier aan zoeken, andere muis. En dan denk je, het zal toch niet? Jawel knoppen omgedraaid in Windows. Hoe? Dat weet niemand.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
De parsing (XAF 2.0 t/m 4.0 inclusief RGS-mapping) werkt inmiddels strak, maar ik loop nu tegen een distributiedingetje aan: Windows SmartScreen.
Omdat ik de tool gratis aanbied, zie ik het niet zitten om jaarlijks flink in de buidel te tasten voor een EV Code Signing certificaat. Een standaard certificaat lost het probleem van de blauwe waarschuwing niet direct op bij een nieuwe release. Voor een doelgroep van financiële professionals is zo'n SmartScreen-melding natuurlijk een behoorlijke conversiekiller.
Hoe pakken jullie dit aan? Simpelweg geduld hebben om reputatie op te bouwen met duidelijke instructies op de site, of is de overstap naar distributie via de Microsoft Store (als MSIX/AppX) hiervoor de beste weg?
Fiba.nl Handige tools voor financials
Wat ik dan denk, waarom wil je het gratis aanbieden aan jouw doelgroep, financiële professionals? Die kunnen toch betalen?Rimshaker schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:42:
Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het bouwen van een lokale XAF Auditfile Viewer (ter vervanging van de oude Belastingdienst-viewer die al 10 jaar zo goed als rip is). Gekozen voor een offline desktop-applicatie, aangezien het inlezen van complete administraties naar een web-app in verband met privacy en de AVG/VGBA niet wenselijk is.
De parsing (XAF 2.0 t/m 4.0 inclusief RGS-mapping) werkt inmiddels strak, maar ik loop nu tegen een distributiedingetje aan: Windows SmartScreen.
Omdat ik de tool gratis aanbied, zie ik het niet zitten om jaarlijks flink in de buidel te tasten voor een EV Code Signing certificaat. Een standaard certificaat lost het probleem van de blauwe waarschuwing niet direct op bij een nieuwe release. Voor een doelgroep van financiële professionals is zo'n SmartScreen-melding natuurlijk een behoorlijke conversiekiller.
Hoe pakken jullie dit aan? Simpelweg geduld hebben om reputatie op te bouwen met duidelijke instructies op de site, of is de overstap naar distributie via de Microsoft Store (als MSIX/AppX) hiervoor de beste weg?
Kan wel uit eigen ervaring vertellen dat die smartscreen veel mensen afschrikt (wat ook de bedoeling is) en ook een hoop support vragen opleverde. Dus de EV cert verdient zichzelf terug. Met MS store geen ervaring.
Andere invalshoek. Op zich kan een webapp alles lokaal op de browser van gebruiker verwerken in cliënt js, zonder upload naar de server. Maar je gebruiker moet jou dan wel geloven dat dit ook echt zo is. Op je site (ziet er goed uit trouwens) kunnen mensen ook al fin gegevens csv uploaden, hoe doe je dat dan avg technisch?
O heb nu ook je xaf viewer pagina gezien lijkt me perfect om online gratis aan te bieden en de exe betaald.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
/f/image/4blVAQDUdG5uSTZ0cdbwbZs4.png?f=fotoalbum_large)