De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:03
Heerlijk fietsenstallingonderwerp.

Ik ben het wel met @Voutloos en @Mugwump eens. Tenzij je een REST API ontwerpt die heel precies aansluit op het resource-model van HTTP, kun je het beter niet te ingewikkeld maken, want de kans dat er een HTTP statuscode is die precies aansluit op de applicatiefout die optreedt is vrij klein, en als het niet superduidelijk is wat de statuscode betekent, moet je toch documenteren wanneer welke statuscodes kunnen voorkomen, en dan win je weinig met het gebruik van gestandaardiseerde statuscodes t.o.v. een algemene code met details in de response body.

Natuurlijk kun je nog wel bepaalde HTTP statuscodes gebruiken voor generieke situaties die eigenlijk nog voor de daadwerkelijke applicatielogica liggen. Bijvoorbeeld 404 voor een API endpoint die überhaupt niet bestaat, of 429 als je tegen rate limiting aanloopt, maar binnen de applicatie zou ik fouten ook gewoon mappen naar 400 (als de client request ongeldig is) of 500 (als er een fout optreedt in de server), en het verder niet ingewikkelder maken.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 12:00
Er zit een wezenlijk verschil tussen 400 en 429, ook in wat ik aan mijn eindgebruiker moet communiceren - een 400 kan een eindgebruiker waarschijnlijk niet zomaar zelf oplossen, en bij 429 kan je melden dat de eindgebruiker even moet wachten. Dus ik zou het zeer zeker niet allemaal naar 400 mappen, in geen enkele applicatie, als ik eerlijk ben.

Read the code, write the code, be the code!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:04
429 is in mijn ogen dan inderdaad weer een voorbeeld van iets dat compleet onafhankelijk van je specifieke applicatiedomein gewoon een duidelijke betekenis heeft. Vaak trek je hem ook buiten je hele applicatie naar een (API) Gateway laag die zorgt dat (al dan niet bewuste) DoS aanvallen je applicatie niet lamleggen. Wat daarin nog applicatiespecifiek kan zijn is rates gebaseerd op abonnementsvorm of credits of iets dergelijks, maar ook dat trek je vaak naar een generiekere laag.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:18
Voutloos schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:46:
400, en in de body ‘selected course id is not an open course’.

Klaar, niet zo moeilijk doen mensen. 409 kent men niet en je maakt allemaal aannames over cachelagen e.d. Zolang de response body maar uitlegt welk veld, waarom fout is, is de rest allemaal geneuzel. :>
Weet je wat ook niet moeilijk is? Altijd een 200 teruggeven met mogelijk een fout in de response. Als we al een 400 gaan gooien wanneer er iets mis is met het request, waarom dan niet ook de moeite nemen om een status code te gebruiken die het probleem beter aangeeft?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:10

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Het lollige van deze hele discussie is dat hoe je fout afhandelt domein afhankelijk is. Dus een 200 kan vanuit het domein als correct beschouwd worden ook als het technisch onjuist/onwenselijk is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jolijter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:12:

Weet je wat ook niet moeilijk is? Altijd een 200 teruggeven met mogelijk een fout in de response.
Hellend vlak en baby met badwater.
Als we al een 400 gaan gooien wanneer er iets mis is met het request, waarom dan niet ook de moeite nemen om een status code te gebruiken die het probleem beter aangeeft?
Over veel vd exotische codes is men het al niet eens dus. Dus ik gebruik ook zeker wél 401, 403, 404 en 429.
Maar voor dit scenario is het niet objectief duidelijk dat 409 het beter aangeeft. Dan wordt het bij mij helaas de 400 kapstokstatus voor clientfout.
Dan spendeer ik vervolgens liever de tijd aan het oplossen waarom die cache zogenaamd vaak stale is, dan de kleur van het fietsenhok.

{signature}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
En dan is het nu tijd voor een nieuwe draad waarin er wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van een standaard...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:04
eheijnen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:53:
En dan is het nu tijd voor een nieuwe draad waarin er wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van een standaard...
Ik wil voorstellen dat we een nieuwe standaard opzetten die werkt met remote function calls ipv duidelijk maken met een URL wat we willen, en de server zelf laten verzinnen wat we doen.
We noemen het Zeer Efficiënt Entreepunt Protocol (ZEEP) en het ziet eruit als:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
    "Enveloppe": {
        "Hoofd": {
            "__voorvoegsel": "zeep"
        },
        "Lichaam": {
            "HaalGebruikerOp": {
                "GebruikerIdentificatie": "123"
            },
        },
        "_jsonns:zeep": "https://www.zeep.nl/2025/09/zeep-enveloppe",
    }
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:20

AlphaRomeo

FP PowerMod
Daar hoort een xkcd bij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Soap, GraphQL, JSON-RPC, gRPC over HTTP

Het idee achter REST is dat een API dus deels HTTP gebruikt als applicatielaag. De URL's zijn belangrijk, de HTTP verbs en dus ook de HTTP Headers.

Bij andere "<whatever> over HTTP"-standaarden is dat anders: HTTP wordt gebruikt worden voor transport, misschien authenticatie (tokens enzo in de header) maar HTTP status codes hebben betrekking op de API zelf: een 404 betekent dat je een verkeerde URL gebruikt voor de API, een 403 betekent dat je geen API toegang hebt, een 301 betekent dat het API endpoint is gewijzigd. Maar dan zeggen de status codes niets over de data zelf.

[ Voor 52% gewijzigd door Kalentum op 25-09-2025 10:59 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-10 13:56

Crazy D

I think we should take a look.

Merethil schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:55:
[...]

Ik wil voorstellen dat we een nieuwe standaard opzetten die werkt met remote function calls ipv duidelijk maken met een URL wat we willen, en de server zelf laten verzinnen wat we doen.
We noemen het Zeer Efficiënt Entreepunt Protocol (ZEEP) en het ziet eruit als:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
    "Enveloppe": {
        "Hoofd": {
        },
        "Lichaam": {
            "HaalGebruikerOp": {
                "GebruikerIdentificatie": "123"
            },
        },
        "_jsonns:zeep": "https://www.zeep.nl/2025/09/zeep-enveloppe",
    }
}
Uh ja maar het ging om de response codes :+ Dus wat doe je als 123 geen bestaande gebruikers ID is. Of je stuurt A1 mee als gebruikers Id? ;)

Exact expert nodig?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kalentum schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:32:
[...]

Soap, GraphQL, JSON-RPC, gRPC over HTTP

Het idee achter REST is dat een API dus deels HTTP gebruikt als applicatielaag. De URL's zijn belangrijk, de HTTP verbs en dus ook de HTTP Headers.

Bij andere "<whatever> over HTTP"-standaarden is dat anders: HTTP wordt gebruikt worden voor transport, misschien authenticatie (tokens enzo in de header) maar HTTP status codes hebben betrekking op de API zelf: een 404 betekent dat je een verkeerde URL gebruikt voor de API, een 403 betekent dat je geen API toegang hebt, een 301 betekent dat het API endpoint is gewijzigd. Maar dan zeggen de status codes niets over de data zelf.
En wat zegt een 404 dan? Dat het endpoint niet bestaat, of de resource die wordt aangemerkt door de verzochte identifier?

En in het geval van een 429, doet de client te veel verzoeken binnen een bepaald tijdsbestek, of mag de klant maar één order per uur plaatsen?

Fielding zei:
If a recipient does not understand the specific semantics of the status code in a given message, then they must treat it in the same way as the x00 code within its class.
Een client die een statuscode kan indelen in "ik doe iets fout en kan het niet opnieuw proberen (4xx)" en "de server doet iets fout (5xx), ik probeer het later nog eens", is één ding.

Weten wat die met een specifieke response moet, zelfs als die het met de server(applicatie) eens is over de betekenis van die code, is heel iets anders - en dat beschrijft REST ook niet, en is juist wel waar de discussie in dit topic op dit moment over gaat.

Dáár is (naar mijn weten) nog geen standaard voor. Een aanpak die wij doen, is samen met RFC 9457 Problem Details en diens members type en errors aangeven wat er mis is. Soms uitgebreid met een code-element.

Zie ook Swagger: Problem Details (RFC 9457): Doing API Errors Well.

Het is dan nog steeds een kwestie van tekstuele documentatie die we delen met gebruikers van de API, en het door hen correct implementeren daarvan. En aan onze, serverende kant zorgen dat nieuwe foutmeldingen adequaat gecommuniceerd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 25-09-2025 13:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
In m'n huidige project gebruiken we inderdaad ook de ProblemDetail RFC. Spring ondersteunt em ook out of the box. Alleen een beetje jammer dat dat weer lastig te integreren is met design first aanpak die centraal wordt afgedwongen omdat je gegenereerde code dan weer niet makkelijk te integreren is.

Maar ach, we moeten ook nog deels SOAP ondersteunen en vergelijken daarmee zijn alle REST-perikelen peanuts. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:04
Crazy D schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:17:
[...]

Uh ja maar het ging om de response codes :+ Dus wat doe je als 123 geen bestaande gebruikers ID is. Of je stuurt A1 mee als gebruikers Id? ;)
Dan gooit de server natuurlijk gewoon een stacktrace terug, of throwt de exception die jij moet afhandelen in je call, duh! Het is een function invocation!!!! :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz4kuOyskdXx3FbUt38kjmmwh2k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b0qYT95eNoPb8Nnmz53fjf0r.png?f=user_large
🤣

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 21:08

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ugh, er is een hdd gecrasht in mijn nas. Wéér bay 4, dit is echt al de 4e keer oid. Ik heb nog een Syno DS412+, hij is al 12 jaar oud, dus ik zat te kijken naar nieuwe nassen.

Maar wat is die nieuwe Synology policy waardeloos zeg :r. Alleen nog maar schijven van hen zelf voor alle modellen vanaf 2025. Maar ik wil ook wel graag 2.5Gbps, en dat zie je dan weer niet op de modellen vóór 2025.

Qnap dan maar? Echt totaal geen ervaring mee. Kun je daar ook gewoon custom zooi op draaien (webserver, docker containers, etc)? Is wel allemaal ARM zag ik, maar dat moet tegenwoordig toch niet zo'n issue meer zijn?

Ik kan ook wel voor een 224+ of een 423+ gaan en dan de 2x1Gbps trunken. Maar door dat klotegedrag van Synology wordt het ook wel een beetje een principekwestie }:|

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

.oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:54:
Ugh, er is een hdd gecrasht in mijn nas. Wéér bay 4, dit is echt al de 4e keer oid. Ik heb nog een Syno DS412+, hij is al 12 jaar oud, dus ik zat te kijken naar nieuwe nassen.

Maar wat is die nieuwe Synology policy waardeloos zeg :r. Alleen nog maar schijven van hen zelf voor alle modellen vanaf 2025. Maar ik wil ook wel graag 2.5Gbps, en dat zie je dan weer niet op de modellen vóór 2025.

Qnap dan maar? Echt totaal geen ervaring mee. Kun je daar ook gewoon custom zooi op draaien (webserver, docker containers, etc)? Is wel allemaal ARM zag ik, maar dat moet tegenwoordig toch niet zo'n issue meer zijn?

Ik kan ook wel voor een 224+ of een 423+ gaan en dan de 2x1Gbps trunken. Maar door dat klotegedrag van Synology wordt het ook wel een beetje een principekwestie }:|
Er schijnt met WD gewerkt te worden aan een lijst van supported disks voor de nieuwe Synology’s. Als je kunt wachten is het misschien interessant om even af te wachten of dat de situatie verbetert.

Ik ben wel een beetje sceptisch. Dat ze alleen met WD praten wekt bij mij de indruk dat het wel eens om speciale “Approved by Synology” types kan gaan, met een hoger prijskaartje, in plaats van de reguliere WD Reds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
.oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:54:
Ik kan ook wel voor een 224+ of een 423+ gaan en dan de 2x1Gbps trunken.
Ik neem aan dat je weet dat dat net wat anders is? 2,5Gbit/s is één rijbaan waar je "250" mag rijden. 2x 1Gbit/s zijn twee rijbanen waar je "100" mag rijden.
Als je verder alleen 1Gbit/s apparatuur hebt is een bond in principe prima want dan kunnen twee apparaten tegelijkertijd nog steeds verdeeld worden over de twee poorten van de bond. Maar 1 2,5Gbit/s zal bij een bond in principe nog steeds maar 1Gbit/s maximaal doen. Tenzij de software meerdere verbindingen tegelijkertijd op zet die vervolgens verdeeld worden. Maar dan heb je effectief dus gewoon 2 verbindingen van 1Gbit/s die tegelijkertijd 2 verschillende delen van hetzelfde bestand (bv) kopiëren.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 28-09-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobertMe schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:23:
[...]

Ik neem aan dat je weet dat dat net wat anders is?
Nee? Als ik er een 2.5G switch aan hang die ook pair binding ondersteunt, worden de packets dan niet gewoon verdeeld?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
.oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:26:
[...]

Nee? Als ik er een 2.5G switch aan hang die ook pair binding ondersteunt, worden de packets dan niet gewoon verdeeld?
Neen. Bonding heeft een "algoritme" die op basis van source + destination MAC (denk ik, want layer 2) en TCP/UDP port bepaald over welke poort het gestuurd wordt. Één TCP verbinding zal dus nooit over beide poorten tegelijkertijd gaan. Mogelijk uberhaupt alleen al omdat de pakketjes dan onbedoeld in de verkeerde volgorde aan kunnen komen?
En je loopt dus ook het risico dat zelfs met bonding het verkeer van 2 apparaten alsnog over dezelfde poort heen gaat. Simpelweg omdat de uitkomst van het algoritme / de formule is dat beiden over de eerste poort moeten. Ook al zouden beiden dus 1Gbit/s dicht willen trekken waardoor van switch naar Syno (/bonded apparaat) maar 1 poort effectief die 1Gbit/s dicht trekt, en de andere poort niks doet. Die hele standaard is AFAIK ook stateless, dus er wordt géén "load balancing" gedaan om in dat scenario wel de load te verdelen over beide poorten.

Nog los van dat je AFAIK ook tegen issues aan kunt lopen dat je vanaf een 2,5Gbit/s PC met 2,5Gbit/s iets naar de switch kunt sturen maar de switch het dus maar met 1Gbit/s "door kan duwen" waardoor de buffers in de switch overflowen. (Met als gevolg retransmits waardoor de snelheid nog lager uit komt dan 1Gbit/s?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja ik heb me inmiddels ingelezen. Wat een stom systeem zeg. Ik snap dat het niet precies in sync kan (want verschillende kabels), maar volgorde van ethernet packets is sowieso al niet gegarandeerd, dus je kunt in principe prima een simpel protocol bedenken waarbij je packets interleaved over beide poorten transmit.

Maar goed, zowel Synology als Windows 11 Pro ondersteunen multichannel SMB, dat zou evt een oplossing zijn?

Maar goed ik wil eigenlijk gewoon 2.5+Gbit :/

.edit: oh bepaalde USB nics werken blijkbaar ook op een Synology. Dan is dat ook nog een optie.

.edit2: en de 723+ en 923+ hebben een pci-e slot waar een 10Gb nic in kan. En daar kan ook meer geheugen in (tot 32GB, ipv de 6GB van de 2xx+/4xx+). En ook een betere CPU. 🤔

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 28-09-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Praat hier eens mee.
Staat goed aangschreven en schijnt er verstand van te hebben.
https://tweakers.net/gallery/366580/aanbod/

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Meh, heb gewoon de 923+ besteld + 4x 4TB WD Red Plus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Toch zonde dat Firefox in HTML een type="search" behandelt als een text-veld, en niet zoals een text-veld mét een handig verwijder-input-kruisje wat Edge en Chrome gewoon doen. Waarom blijft Firefox nu achter.... :/

Misschien moet ik dan maar mijn eigen implementatie schrijven. :P

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 29-09-2025 10:57 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

In other news...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Server hier op het werk gaat verhuizen "naar de cloud". Server wordt ook als sFTP server gebruikt. Ik krijg er nu van te horen, de move is over 2 weken.
Zeg ik "krijgen we nieuwe ssh keys?

Grote vraagtekens bij het migratieteams. (lees dit met een Indiaas accent) "Are you connecting via IP"? Nee, hostname. "DNS stays the same, so all will be good".
Nee vrienden, dat is niet hoe het werkt.
...
"I checked, I've been told it's the same ssh key. Maybe you call in the meeting tomorrow?"

Geweldig. Zit ik morgen in een meeting met Indiërs die je maar half verstaat en die je moet overtuigen dat een serverchange toch echt voor een nieuwe ssh key zorgt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Maasluip schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:19:
Geweldig. Zit ik morgen in een meeting met Indiërs die je maar half verstaat en die je moet overtuigen dat een serverchange toch echt voor een nieuwe ssh key zorgt.
De private key van de server zou, in theorie, toch ook mee kunnen verhuizen? Niet dat ik het verwacht, gezien hoe jij het proces omschrijft.

Verder vind ik het vooral verbazingwekkend dat bij dit soort processen er geen input van de teams gevraagd worden. Succes morgen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 15:06
Uitkomst van de meeting morgen:
We wisten niet dat het sFTP draait. We gaan die alsnog toevoegen. En controleren welke andere services er nog meer draaien en of we niet nog meer hebben gemist.
O-)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DevWouter schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:32:
[...]

De private key van de server zou, in theorie, toch ook mee kunnen verhuizen? Niet dat ik het verwacht, gezien hoe jij het proces omschrijft.

Verder vind ik het vooral verbazingwekkend dat bij dit soort processen er geen input van de teams gevraagd worden. Succes morgen!
Ik zou zeggen dat die verandert. Anders kan ik een server optuigen, de dns name van de server hijacken en ik krijg je data.
Lijkt me niet helemaal secure dan.

Maar ik heb net ook een call gehad en er werd mij verzekerd dat het niet gaat veranderen. Goed, als het ook niet meer dan een key is die verandert dan heb ik dat ook gauw aangepast.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:55:
[...]

Ik zou zeggen dat die verandert. Anders kan ik een server optuigen, de dns name van de server hijacken en ik krijg je data.
Lijkt me niet helemaal secure dan.
Daarvoor heb je dan wel nog de private key van de "oude" server nodig. En als hacker (/hijacker) zul je die als het goed is niet hebben. Terwijl die intern in het bedrijf prima over te zetten is. Personal note: ik zou ook gewoon een nieuwe key op een nieuwe server zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
Als de huidige server een VM is, dan zou je die makkelijk 1op1 over kunnen zetten en is er idd geen verschil. Maar het is gewoon afwachten hoe ze dat doen en gewoon inplannen dat je daar werk aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:52:
Meh, heb gewoon de 923+ besteld + 4x 4TB WD Red Plus :Y)
En de bijbestelde G.Skill Ripjaws werken hier niet in }:|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Echt WTF waarom is het zo fucking gecompliceerd om gewoon files te kopieren van de ene NAS naar de andere.

Shared folder sync bestaat niet op DSM 6
HyperBackup maakt er een eigen folderstructuur van
Remote folder mounten en files copyen via FileStation houdt de metadata niet intact
Syncthing (middels een community package) lijkt sowieso geen files te detecten.
rsync vanuit een SSH sessie lijkt niet te willen connecten

Moet ik nou serieus gewoon gaan robocopyen vanaf een Windows machine? Echt hoe fucking moeilijk kan het zijn |:(

.edit: Ok, remote folder mounten en dan "lokaal" rsyncen lijkt te werken...

.edit2: Oh allejezus, Shared Folder Sync bestaat wel op DSM 6, alleen staat die op een andere plek in het menu 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 30-09-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pfffffff omfg dat is een breinbreker (voor mij dan).
ben al een aantal dagen een login pagina aan't debuggen op een (voor mij) nieuw php framework (CodeIgnitor). Ik kreeg telkens een witte pagina maar de data ging wel mee. Wat blijkt, als je van functie naar functie springt mag je natuurlijk telkens de returns niet vergeten :F

Return toegevoegd en daar is de pagina *O* *O*

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Aargh…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:55
Php..
Maar dan is je ontwikkel omgeving dus ook kut, die moet daar op z'n minst een waarschuwing op geven.

[ Voor 91% gewijzigd door sig69 op 03-10-2025 02:16 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:55
.oisyn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:18:

.edit2: Oh allejezus, Shared Folder Sync bestaat wel op DSM 6, alleen staat die op een andere plek in het menu 8)7
Dat wist ik. Tijdje niet in het topic geweest alleen. Hij komt niet vaak naar boven. (Heb je niks aan, weet ik :) )

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@sig69 waarom zou die een melding geven?
Volgende probleem heeft zich ook al aangemeld. Hoe naar de db schrijven. Gaat nog een aantal dagen duren :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10 12:27

Matis

Rubber Rocket

Damic schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:56:
Volgende probleem heeft zich ook al aangemeld. Hoe naar de db schrijven. Gaat nog een aantal dagen duren :+
Met een beetje geluk heeft / vereist het framework een bepaald type of typen dat de functie moet returnen.
Dat kun je afdwingen in de functie (boilerplate) zelf of in de aanroepende functie die controleert of hij de juiste types ontvangt.

Enniehoe, fijn dat het is gevonden

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
sig69 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 02:11:
Php..
Maar dan is je ontwikkel omgeving dus ook kut, die moet daar op z'n minst een waarschuwing op geven.
Deze fout zou ook in Python of JavaScript kunnen voorkomen. Die vingen dit ook niet af. En als je elders in je functie/method wel een return hebt dan zou het in vrijwel elke taal kunnen voorkomen.
Damic schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:56:
Wat je wilt doen in een loosely typed taal (als PHP) is het zo strikt mogelijk maken. Dus zorg dat je functies/methodes een return type definiëren. In dat geval zal PHP het je vertellen als je geen return hebt: https://3v4l.org/pRhCT En je kan daar ook tooling voor gebruiken als Psalm of PHPStan, zodat je dit middels inspecties kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
CodeIgniter, daar heb ik geloof ik een jaar of 15 geleden voor het laatst wat mee gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mugwump schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:59:
CodeIgniter, daar heb ik geloof ik een jaar of 15 geleden voor het laatst wat mee gedaan. :P
Zoiets dacht ik ook al. CodeIgniter 2. Was zo dood als wat. Op een of andere manier hebben ze het toen nog voor elkaar gekregen om de boel te verkopen. Waarbij de nieuwe eigenaren nog net een v3 wilden komen met behoud van bepaalde mate van backwards compatibility. Terwijl de totale opzet compleet verrot was (alles ophangen aan 1 groot "God object" i.p.v. fatsoenlijke dependency injection / inversion of control bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Moet zeggen dat ik me er enkel nog van herinner dat het in die tijd een relatief lichtgewicht frameworkje was vergeleken met de Symfonies van deze wereld. Ook al ongeveer net zo lang geen PHP gedaan, maar volgens mij zijn er inmiddels wel aardige stappen geweest en is de 'fractal of bad design' tegenwoordig niet helemaal terecht meer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Heb je een reden voor CodeIgniter?
• Nee: Doe jezelf een plezier en start met Symfony, Laravel of Api-Platform. Veel meer leven in.
• Ja: Doe jezelf pijn en ga daarna door met bovenste antwoord.

Keuze tussen genoemde alternatieven is al gauw een holy war, doe vooral zelf onderzoek naar gelang smaak en wensen. Maar populariteit voor die pakketten (uiteindelijk allemaal leunend op Symfony) is gewoon dag en nacht verschil met de rest.

[ Voor 42% gewijzigd door Voutloos op 03-10-2025 11:28 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
En elk PHP project, ook hobbymatig: Composer en PHPStan zijn een must. Zonder composer is al direct af. PHPStan, zelfs het minst stricte level, win je altijd terug qua tijd en minder verrassingen later.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Voutloos schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:31:
En elk PHP project, ook hobbymatig: Composer en PHPStan zijn een must. Zonder composer is al direct af. PHPStan, zelfs het minst stricte level, win je altijd terug qua tijd en minder verrassingen later.
Mag PSalm ook i.p.v. PHPStan? :p

Zelf ook PHPStan gebruiker, daar niet van. Maar volgens mij is de een niet echt beter dan de ander. Zeker als je dus op een laag level zou gebruiken. En iets als Symfony gebruikt AFAIK ook Psalm. (Andere, zoals Doctrine, dan weer PHPStan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Psalm mag ook, redelijk gelijk idd. Maar PHPStan gaat momenteel wel echt heel hard qua doorontwikkeling en je ziet projecten switchen. Dus ik noem hem toch het eerste. :)

Het voorbeeld met missende return was niet helemaal in detail toegelicht, maar ik durf wel te denken dat je met 1 van deze qualitytools inrichten het ook gevonden had, met minder guesswork.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Voutloos schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:57:
Het voorbeeld met missende return was niet helemaal in detail toegelicht, maar ik durf wel te denken dat je met 1 van deze qualitytools inrichten het ook gevonden had, met minder guesswork.
Zonder typehints (echte of PHPDoc) wordt het voor een static analyzer natuurlijk ook lastig om een missende return te vinden.

Of de functie moet al meerdere exit paths (/returns) hebben waarvan sommige met een value en anderen zonder value (of geen return aan het eind van de functie).

PHP:
1
function foo() {}

Is namelijk nogal vaag in of er een return zou moeten zijn.

PHP:
1
2
3
4
5
function foo() {
  if (true) {
    return 42;
  }
}

Kun je wel aan zien dat er een return mist en de functie dus geen void "returned" maar dat er of een expliciete return null; mist of dus een daadwerkelijke return (met int value).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-10 14:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Mijn oude telefoon had al langer het probleem dat de accu niet lang meer meegaat (dat is de hoofdreden dat ik 'm vervangen heb). De achterkant begon omhoog te komen, dus ik was bang dat de accu begon op te zwellen. Opgezocht hoe ik 'm open kon maken (in wel 8 stappen volgens iFixit :/ )... maar dat bleek allemaal niet nodig, want de achterkant zat dermate los dat ik 'm zonder al te veel moeite op kon tillen.

Het goede nieuws is dat de batterij niet opgezwollen is, het slechte nieuws is dat het hoesje nu de achterkant op z'n plek houdt, want die is dus volledig los. Ik weet nog steeds niet hoe dat nou precies kan, maar ik heb weer een oude telefoon om mee te knutselen oOo

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Koenvh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:38:
Mijn oude telefoon had al langer het probleem dat de accu niet lang meer meegaat (dat is de hoofdreden dat ik 'm vervangen heb). De achterkant begon omhoog te komen, dus ik was bang dat de accu begon op te zwellen. Opgezocht hoe ik 'm open kon maken (in wel 8 stappen volgens iFixit :/ )... maar dat bleek allemaal niet nodig, want de achterkant zat dermate los dat ik 'm zonder al te veel moeite op kon tillen.

Het goede nieuws is dat de batterij niet opgezwollen is, het slechte nieuws is dat het hoesje nu de achterkant op z'n plek houdt, want die is dus volledig los. Ik weet nog steeds niet hoe dat nou precies kan, maar ik heb weer een oude telefoon om mee te knutselen oOo
En de oplossing...
Wikipedia: Duct tape

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Zonder typehints (echte of PHPDoc) wordt het voor een static analyzer natuurlijk ook lastig om een missende return te vinden.

Of de functie moet al meerdere exit paths (/returns) hebben waarvan sommige met een value en anderen zonder value (of geen return aan het eind van de functie).

PHP:
1
function foo() {}

Is namelijk nogal vaag in of er een return zou moeten zijn.

PHP:
1
2
3
4
5
function foo() {
  if (true) {
    return 42;
  }
}

Kun je wel aan zien dat er een return mist en de functie dus geen void "returned" maar dat er of een expliciete return null; mist of dus een daadwerkelijke return (met int value).
Valt wel mee. Je moet niet alleen naar de functie zelf kijken, maar ook naar de aanroepen. Als er ergens stond:
PHP:
1
someVar = foo();

Dan weet de analyzer dat foo iets terug had moet geven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Janoz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Valt wel mee. Je moet niet alleen naar de functie zelf kijken, maar ook naar de aanroepen. Als er ergens stond:
PHP:
1
someVar = foo();

Dan weet de analyzer dat foo iets terug had moet geven.
Zou kunnen, maar is niet zo: https://phpstan.org/r/dba080f3-2b2b-48f9-ad30-5570b9c90753 PHPStan vindt het t/m level 5 prima. Vanaf 6 (tot level 10) klaagt die alleen over een missing return type op de functie declaratie. Nergens dus over het gebruik van een resultaat van een functie zonder return.

Kan ook niet anders. PHPStan analyseert de aangeroepen functie niet in de aanroep zelf. En het gebrek aan een return type hint zal uit backwards compat er gewoon vanuit gaan dat het een mixed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Of je gebruikt gewoon een taal waarbij de compiler een fout heeft in dat soort gevallen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RobertMe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:28:
[...]

Zou kunnen, maar is niet zo: https://phpstan.org/r/dba080f3-2b2b-48f9-ad30-5570b9c90753 PHPStan vindt het t/m level 5 prima. Vanaf 6 (tot level 10) klaagt die alleen over een missing return type op de functie declaratie. Nergens dus over het gebruik van een resultaat van een functie zonder return.

Kan ook niet anders. PHPStan analyseert de aangeroepen functie niet in de aanroep zelf. En het gebrek aan een return type hint zal uit backwards compat er gewoon vanuit gaan dat het een mixed is.
Dat PHPStar het niet doet betekent niet dat het niet kan. Het geeft eerder aan dat PHPStorm compleet die analyse vector mist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben de laatste tijd weer eens bezig met webdesign en kwam tussen de meuk nog ergens een oud project tegen uit mn schoolperiode. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1nS9GIMsXc-pdDVYSiEWfcWb1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpqzEKjkJW46Gp1rPClRbqqE.png?f=fotoalbum_large

Gevoel voor matchende kleuren is na al di jaren niet echt beter geworden. Maar t ging mij meer om het technische aspect van hoe ik vroeger websites in elkaar zette.

Tekst verticaal centreren? holy trinity van <Table> <tr> en <td>
Gradients? Background image!
Corner radius? background image!
Opacity? geloof het of niet ook background image! _O-

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mrc4nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:17:
Maar t ging mij meer om het technische aspect van hoe ik vroeger websites in elkaar zette.
Tsja, dat was vroeger dan ook de enige manier. In die tijd was het gewoon standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobertMe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Tsja, dat was vroeger dan ook de enige manier. In die tijd was het gewoon standaard.
Dat was ook beetje mijn punt. In hoeveel de html standaard zich heeft ontwikkeld door de tijd heen,
en hoe ik vroeger heb lopen k**ten om de boel weer te geven zoals ik wilde. (afgezien van IE6)
<Table> was een hack die weer op andere punten voor complicaties zorgde

Afgelopen tijd zocht ik veel naar een oplossing voor webdesign om vervolgens te zien dat het met een andere tag/truuckje veel makkelijker kan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:35

RayNbow

Kirika <3

Tables? Ik heb ooit in een ver verleden de layout van een website ingericht met frames... wat een hel was dat. 😅

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:18
Frames en animated gifjes ... ohh wat was die Hyves hype jaren later toch enorm retro, de rest van de wereld had jaren 90 webdesing ook gevonden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
Ik ben de laatste tijd weer eens bezig met webdesign en kwam tussen de meuk nog ergens een oud project tegen uit mn schoolperiode. :D

[Afbeelding]

Gevoel voor matchende kleuren is na al di jaren niet echt beter geworden. Maar t ging mij meer om het technische aspect van hoe ik vroeger websites in elkaar zette.

Tekst verticaal centreren? holy trinity van <Table> <tr> en <td>
Gradients? Background image!
Corner radius? background image!
Opacity? geloof het of niet ook background image! _O-
Voor een jeugdgroep had een designer een mooie navigatie gemaakt. Dit waren allemaal losse plaatjes per mogelijke status. Die nav leek iets als een Stargate Dial Home Device; rond, in het centrum de titel, en rondom de knoppen naar de pagina's met een hover & active state.
Ik heb kort gekeken of ik dat naar pure moderne html & css kon omtoveren. Maar helaas is mijn css kungfu niet zo goed. Ik kreeg het niet voor elkaar.

Voor matchende kleuren heb je vele sites voor die je helpen. Of je gebruikt AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:50

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

Holy crap, dat is zeg maar net een step up van de Geocities periode :o

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MueR schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:05:
Holy crap, dat is zeg maar net een step up van de Geocities periode :o
Ik ben ook nog wat ouder spul tegen gekomen gemaakt met Microsoft Frontpage designer. Dat was helemaal tenenkrommend.
ook qua gegenereerde html code, overal xml tussen gepropt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Fantastisch! Sindsdien hebben we wel een keer HTML5 gekregen, toch heb ik het idee dat het vooral door CSS komt dat het makkelijker gaat.

Frames waren inderdaad dramatisch. Tegenwoordig met grids en flexbox is het vergeleken met eerder best een aangename ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Aan de andere kant waren frames ook fantastisch. Het was in feite AJAX, maar dan zonder javascript 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

wackmaniac schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:14:
Aan de andere kant waren frames ook fantastisch. Het was in feite AJAX, maar dan zonder javascript 😎
_O-

Tja, maar wat als je liever met NAC bezig ben? Of vereist dat nog een IP-offering? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-10 16:19

eagle00789

Est. November 2005

Tja en toen had een collega mij lekker getrolled.

Ik heb een eigen best-practice beleid dat als ik mijn werkplek verlaat, dat ik deze altijd lock. ook bij spoed, altijd locken.
Vergeet ik nu 1x mijn werkplek te locken heeft mijn collega me lekker getrolled op een wel heel bekende en ludieke manier.
Hij had AutoHotKey bij mij ingesteld dat elke keer als ik een ; typ dat deze vervangen wordt door het Griekse vraagteken en dat ziet er in de weergave uit als een ;
Dit geintje heeft me deze ochtend wel 2 uur gekost om te debuggen tot aan het herstarten van de laptop aan toe wat dus ook gewoon geen zin had, omdat AutoHotKey bij mij automatisch start met bepaalde veel gebruikte substituties voor snel en makkelijk te kunnen typen.
Maar uiteindelijk wel gevonden. Nu nog kijken of ik achter de collega kan komen die dit gedaan heeft en een manier bedenken om hem een keer terug te trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:12:
Tja en toen had een collega mij lekker getrolled.

Ik heb een eigen best-practice beleid dat als ik mijn werkplek verlaat, dat ik deze altijd lock. ook bij spoed, altijd locken.
Vergeet ik nu 1x mijn werkplek te locken heeft mijn collega me lekker getrolled op een wel heel bekende en ludieke manier.
Hij had AutoHotKey bij mij ingesteld dat elke keer als ik een ; typ dat deze vervangen wordt door het Griekse vraagteken en dat ziet er in de weergave uit als een ;
Dit geintje heeft me deze ochtend wel 2 uur gekost om te debuggen tot aan het herstarten van de laptop aan toe wat dus ook gewoon geen zin had, omdat AutoHotKey bij mij automatisch start met bepaalde veel gebruikte substituties voor snel en makkelijk te kunnen typen.
Maar uiteindelijk wel gevonden. Nu nog kijken of ik achter de collega kan komen die dit gedaan heeft en een manier bedenken om hem een keer terug te trollen.
GG WP.... _/-\o_

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DevWouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

_O-

Tja, maar wat als je liever met NAC bezig ben? Of vereist dat nog een IP-offering? :+
https://github.com/TowardsDeath/jquery-feyenoord

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Ik vraag me wel af, zijn er nog mensen die programmeren (ongeacht welke taal dan ook) die zulk soort fun nog in hun code verwerkt (de naam hieronder zegt genoeg, vandaar niet eerder genoemd :D ):
code:
1
2
3
4
5
6
 █████╗ ███████╗ ██████╗██╗██╗     █████╗ ██████╗ ████████╗
██╔══██╗██╔════╝██╔════╝██║██║    ██╔══██╗██╔══██╗╚══██╔══╝
███████║███████╗██║     ██║██║    ███████║██████╔╝   ██║   
██╔══██║╚════██║██║     ██║██║    ██╔══██║██╔══██╗   ██║   
██║  ██║███████║╚██████╗██║██║    ██║  ██║██║  ██║   ██║   
╚═╝  ╚═╝╚══════╝ ╚═════╝╚═╝╚═╝    ╚═╝  ╚═╝╚═╝  ╚═╝   ╚═╝

En voordat jullie het vragen, ja ik gebruik dat zelf wel nog, vooral voor headers in mijn code files of om bepaalde debug echo goed te scheiden van normale echo buiten dat ik daar ook kleur voor gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door eagle00789 op 15-10-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:54
AFAS heeft het in de HTML van hun websites staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXr8Sfdh8EdrIQO2PCWUquumERI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6LYLyK68xEYfM9iKMzdAMJTl.png?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door Eärendil op 15-10-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Eärendil schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:37:
AFAS heeft het in de HTML van hun websites staat:
[Afbeelding]
Lol. nice dat zelfs Afas dat nog gewoon gebruikt :D O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-10 12:36
In onze website staat ook ascii-art verstopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    <!--

Zo dus jij gluurt in onze broncode, denk je soms dat je het beter kan? Dat kan, en zo ja dan zoeken wij jou.
        Bel, mail of snailmail ons. Gegevens heb je vast al achterhaald!

__
                 <(o )___
                  ( ._> /
                   `---'

-->

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:22
eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
Ik vraag me wel af, zijn er nog mensen die programmeren (ongeacht welke taal dan ook) die zulk soort fun nog in hun code verwerkt (de naam hieronder zegt genoeg, vandaar niet eerder genoemd :D ):
code:
1
2
3
4
5
6

En voordat jullie het vragen, ja ik gebruik dat zelf wel nog, vooral voor headers in mijn code files of om bepaalde debug echo goed te scheiden van normale echo buiten dat ik daar ook kleur voor gebruik.
Als ik het mocht dan deed ik het. Helaas komen dit soort grapjes niet door de review heen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:18
eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:12:
Hoe bedoel je, "eigen beleid"? Zijn er nog bedrijven waar dit niet gewoon bedrijfsbeleid is joh? In dat geval: gefeliciteerd, jij bent bij deze jullie CISO. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Marber schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:34:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    <!--

Zo dus jij gluurt in onze broncode, denk je soms dat je het beter kan? Dat kan, en zo ja dan zoeken wij jou.
                   __
                 <(o )___
                  ( ._> /
                   `---'
    -->
Dit heb ik ook wel eens gezien op een website maar dan als x-headers, stukje beter verstopt zeg maar.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
code:
1
2
3
4
5
6

hier ik heb ik een mooi verhaal over. Op mijn werk leiden wij onze eigen collega's op. Voor die opleiding is ook een opleidingsapplicatie gemaakt die gebruikt wordt om ze bepaalde theorieën, methodieken en werkwijzes uit te leggen.

De applicatie doet het ook echt en deel van de opleiding is een praktijkweek waarin de nieuwe collega's een week lang het devopsteam zijn die de applicatie beheert.

Meestal is er in die week meer dan 1 team en elk team moet zijn eigen applicatie hebben. Dit deden we door meerdere builds te draaien in de pipeline die een versienummer hadden met daarin de naam van het team.

We werken in een java/maven context dus die versies stonden in een pom.xml, allemaal onder elkaar (team1.versie, team2.versie, etc).

Tijdens de build konden deze versie bijgewerkt worden. Maar als je in 2 regels vlak bijelkaar gaat wijzigen kan git dat niet lekker mergen. De oplossing was daarom ook om de versienummers meerdere regels uit elkaar te trekken door daar ASCII-art tussenin te zetten. Toen kon git de wijziging mergen zonder conflict en draaide de pipeline weer door.

En dat is het verhaal van hoe ik ooit ASCII-art als cruciaal onderdeel van een build pipeline heb gebruikt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

is niet lief

Does this count? Boot van de Tweakers Discord bot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m45b8e7aZPEZ17rLqsXJiF4SCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d7gwRqSuzll1RbTCOOpDpPCw.png?f=user_large

En bij m'n vorige bedrijf kwam ik een file tegen waar een "// TODO: Add Bram" in stond. Dus ik heb een foto van mijn manager (die Bram heet) gepakt, die omgezet in ascii en gecommit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:42
Dat is weer helemaal in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh30sIZM94ISZQJIKafnGi2i17Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/xbov0Fh6cuTpp30yNXFEKBfN.gif?f=user_large

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
code:
1
2
3
4
5
6

Zeker, we maken nog weleens wat CLI tools om ons eigen werk makkelijker te maken. Met het NuGet package Spectre.Console is dat zo gepiept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Jory schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Hoe bedoel je, "eigen beleid"? Zijn er nog bedrijven waar dit niet gewoon bedrijfsbeleid is joh? In dat geval: gefeliciteerd, jij bent bij deze jullie CISO. :+
Ja het is officieel beleid, maar er wordt totaal niet op gehandhaafd of dergelijke dus veel collega's doen het dan ook gewoon niet. Ik heb nog nooit iemand gezien/gesproken/gehoord vanwege een geunlockte werkplek en er zijn genoeg collega's die het vaak genoeg vergeten.
Eärendil schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:37:
AFAS heeft het in de HTML van hun websites staan:
[Afbeelding]
Die wist ik niet eens. wel LOL
Marber schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:34:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    <!--

__
                 <(o )___
                  ( ._> /
                   `---'

-->
Die is wel leuk gedaan.
MueR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

En bij m'n vorige bedrijf kwam ik een file tegen waar een "// TODO: Add Bram" in stond. Dus ik heb een foto van mijn manager (die Bram heet) gepakt, die omgezet in ascii en gecommit.
Yay. een stiekem kijkje achter de schermen in de Tweakers Discord Bot _/-\o_
Wel leuk dat je je manager dan hebt omgezet naar Ascii en ook gewoon gecommit hebt :D
Wow. die is wel heeeeel fancy met een animatie zelfs. Sweeeeeet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-10 15:12

ElkeBxl

Tassendraagster

* ElkeBxl komt eens piepen hoe het hier nog is
* ElkeBxl dropt ff de link naar het Advent Of Code 2025 topic
Advent Of Code 2025

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-10 15:12

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://www.octavius.in/cdn/shop/articles/1_10a5b343-0378-4596-8afd-cc53f7097ab3.jpg?v=1694180121
Iemand koffie? Of thee?

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bitbucket blijkbaar wat issues met Pipelines, dan geeft de status pagina "All Systems Operational" :{ Dan ga ik maar een support request inschieten, die faalt vervolgens omdat de form submit een error 500 geeft :')

edit: issues in AWS us-east-1 regio, reken er maar op dat er wat services wereldwijd gaan uitvallen :X

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fyriim-WAAs3Lza.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Cartman! op 20-10-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Laatst online: 22:51
Cartman! schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:48:
Bitbucket blijkbaar wat issues met Pipelines, dan geeft de status pagina "All Systems Operational" :{ Dan ga ik maar een support request inschieten, die faalt vervolgens omdat de form submit een error 500 geeft :')

edit: issues in AWS us-east-1 regio, reken er maar op dat er wat services wereldwijd gaan uitvallen :X

[Afbeelding]
Vraag me af welke services affected zijn, sinds deze ochtend klachten bij Slack & Postman intern, maar status pagina's geven niks aan. Kan ik eindelijk mijn kopje koffie opdrinken zonder gestoord te worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ook hub.docker.com lijkt plat te zijn.
Iemand krijgt vandaag geen koekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Hmm, wij draaien ook op AWS, echter zien wij in de logs ook een dipje in ons systeem voor onze SQS / Lambda structuur, terwijl wij volledig in de EU draaien.

Lijkt dus dat AWS wat vitale systemen ook onderbrengen in "us-east-1", waardoor toch meer geïmpact is dan die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wij draaien in eu-west-1 en nergens last van gehad tot nu toe gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

is niet lief

Cartman! schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:01:
Wij draaien in eu-west-1 en nergens last van gehad tot nu toe gelukkig :)
Geen Cloudfront dan? Ik heb vandaag wel wat issues met deployments gehad doordat de cache invalidations die niet updaten, wat dat is allemaal us-east-1. Verder draaide eu-west-1 idd als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Hier alleen automatiseringen met de IAM service die niet werkte, gezien die in us-east-1 zit blijkbaar.
Verder 0 issues inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:15

OB1

Als gevolg van de storing van AWS waren er ook problemen bij Vercel, verder hebben we geen issues op gebied van hosting/infra gehad, gelukkig 🤞🏻 De AWS infra die in Europa staat is bij ons gelukkig overeind gebleven

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
MueR schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

Geen Cloudfront dan? Ik heb vandaag wel wat issues met deployments gehad doordat de cache invalidations die niet updaten, wat dat is allemaal us-east-1. Verder draaide eu-west-1 idd als een zonnetje
Alle APIs zit CloudFront voor maar heeft gewoon gewerkt zoals hoorde. Deployments deden t niet omdat Bitbucket Pipelines er uitlagen, misschien was dat wel een redding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Van wat ik gehoord heb was het probleem vooral dat de tools voor het managen binnen AWS op us-east-1 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Klopt, diverse "global" services (zoals CloudFront) worden gestuurd vanuit us-east-1. Ik vind t best ironisch dat ze van alles bieden voor multi-az (availability zone) en multi-region en dit voor hun eigen services toch ook niet voor elkaar hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MueR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

Eigenlijk is dit toch ansi art, en geen ascii art ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR

MueR

is niet lief

Janoz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Eigenlijk is dit toch ansi art, en geen ascii art ;)
Nit nit nit.. het is verdorie net een pull request review.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MueR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sxobr_c3ss980LaYw2WgDLDbsw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EGpO4yzYBf7kYQQ5IwfGS7Yh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar voor de extra duit in het zakje, dit is de banner van mijn discord bot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5LPCB3v20X6dDm9icovEfhxZgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rhfxqPLPDSo5sc78UcVhV7H0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
MueR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Ik kreeg vorige week nog een mooi stuk werk overgedreven van een collega die in een klein bugje had besloten maar gelijk even de halve codebase te refactoren. Onder protest het laatste stukje werk dan maar even afgemaakt en een collega laten reviewen. Die kwam met de mededeling dat een diepgaande review veel te veel werk is en dat ie alleen een paar 'must fix'-opmerkingen had geplaatst. Ik kijken..1 terechte opmerking en 2 klachten over ontbrekende witregels. Juist ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-10 15:25

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb wel eens een keer op alle servers de stdout gepiped met cowsay.. Wikipedia: cowsay
Het werd wel gewaardeerd maar na een halve dag liepen de frustraties wel op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-10 10:15
Moet ik met Claude Code nu elke sessie doorgeven dat hij het heel goed doet om baanzekerheid te houden?

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.