Nee hoor je bent niet gek. Genoeg REST API's die 404 Not founds doen, PUT/PATCH correct implementeren, location headers gebruiken etcSpooksel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:20:
Ok, misschien dat ik gek ben... if so, do tell me.
Maar ik heb dus vanmorgen een discussie gehad met een developer die van mening is dat REST API's altijd alleen maar HTTP code 200 OK terug mogen geven!
Dit omdat volgens hem de statuscodes gaan over communicatie tussen de client en server en dus is 200 de enige reactie die aangeeft dat de communicatie ok was! Dus als de API een verzoek niet kan afhandelen, bijvoorbeeld om dat de validatie van de inhoud mislukt, dan moet je HTTP 200 OK terug geven met bijvoorbeeld als body:
code:
1 2 3 4 { "status":"error", "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" }
Terwijl ik dan bijvoorbeeld denk, dan moet je een HTTP 400 Bad Request terug geven met als inhoud:
code:
1 2 3 { "message":"Hier de reden van het mislukken van de request" }
Ben ik nou zo gek om te denken dat je die HTTP status codes wel degelijk moet kunnen gebruiken om iets inhoudelijks te zeggen over de afwikkeling van een request?
Maar je ziet wel veel verschillende implementaties.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 19-09-2025 12:49 ]