"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Tja en toen had een collega mij lekker getrolled.
Ik heb een eigen best-practice beleid dat als ik mijn werkplek verlaat, dat ik deze altijd lock. ook bij spoed, altijd locken.
Vergeet ik nu 1x mijn werkplek te locken heeft mijn collega me lekker getrolled op een wel heel bekende en ludieke manier.
Hij had AutoHotKey bij mij ingesteld dat elke keer als ik een ; typ dat deze vervangen wordt door het Griekse vraagteken en dat ziet er in de weergave uit als een ;
Dit geintje heeft me deze ochtend wel 2 uur gekost om te debuggen tot aan het herstarten van de laptop aan toe wat dus ook gewoon geen zin had, omdat AutoHotKey bij mij automatisch start met bepaalde veel gebruikte substituties voor snel en makkelijk te kunnen typen.
Maar uiteindelijk wel gevonden. Nu nog kijken of ik achter de collega kan komen die dit gedaan heeft en een manier bedenken om hem een keer terug te trollen.
Ik heb een eigen best-practice beleid dat als ik mijn werkplek verlaat, dat ik deze altijd lock. ook bij spoed, altijd locken.
Vergeet ik nu 1x mijn werkplek te locken heeft mijn collega me lekker getrolled op een wel heel bekende en ludieke manier.
Hij had AutoHotKey bij mij ingesteld dat elke keer als ik een ; typ dat deze vervangen wordt door het Griekse vraagteken en dat ziet er in de weergave uit als een ;
Dit geintje heeft me deze ochtend wel 2 uur gekost om te debuggen tot aan het herstarten van de laptop aan toe wat dus ook gewoon geen zin had, omdat AutoHotKey bij mij automatisch start met bepaalde veel gebruikte substituties voor snel en makkelijk te kunnen typen.
Maar uiteindelijk wel gevonden. Nu nog kijken of ik achter de collega kan komen die dit gedaan heeft en een manier bedenken om hem een keer terug te trollen.
GG WP....eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:12:
Tja en toen had een collega mij lekker getrolled.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
https://github.com/TowardsDeath/jquery-feyenoordDevWouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
![]()
Tja, maar wat als je liever met NAC bezig ben? Of vereist dat nog een IP-offering?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik vraag me wel af, zijn er nog mensen die programmeren (ongeacht welke taal dan ook) die zulk soort fun nog in hun code verwerkt (de naam hieronder zegt genoeg, vandaar niet eerder genoemd
):
En voordat jullie het vragen, ja ik gebruik dat zelf wel nog, vooral voor headers in mijn code files of om bepaalde debug echo goed te scheiden van normale echo buiten dat ik daar ook kleur voor gebruik.
code:
1
2
3
4
5
6
| █████╗ ███████╗ ██████╗██╗██╗ █████╗ ██████╗ ████████╗ ██╔══██╗██╔════╝██╔════╝██║██║ ██╔══██╗██╔══██╗╚══██╔══╝ ███████║███████╗██║ ██║██║ ███████║██████╔╝ ██║ ██╔══██║╚════██║██║ ██║██║ ██╔══██║██╔══██╗ ██║ ██║ ██║███████║╚██████╗██║██║ ██║ ██║██║ ██║ ██║ ╚═╝ ╚═╝╚══════╝ ╚═════╝╚═╝╚═╝ ╚═╝ ╚═╝╚═╝ ╚═╝ ╚═╝ |
En voordat jullie het vragen, ja ik gebruik dat zelf wel nog, vooral voor headers in mijn code files of om bepaalde debug echo goed te scheiden van normale echo buiten dat ik daar ook kleur voor gebruik.
[ Voor 8% gewijzigd door eagle00789 op 15-10-2025 13:12 ]
AFAS heeft het in de HTML van hun websites staan:
:strip_exif()/f/image/6LYLyK68xEYfM9iKMzdAMJTl.png?f=user_large)
[ Voor 77% gewijzigd door Eärendil op 15-10-2025 14:51 ]
Lol. nice dat zelfs Afas dat nog gewoon gebruiktEärendil schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:37:
AFAS heeft het in de HTML van hun websites staat:
[Afbeelding]
In onze website staat ook ascii-art verstopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <!-- Zo dus jij gluurt in onze broncode, denk je soms dat je het beter kan? Dat kan, en zo ja dan zoeken wij jou. Bel, mail of snailmail ons. Gegevens heb je vast al achterhaald! __ <(o )___ ( ._> / `---' --> |
Als ik het mocht dan deed ik het. Helaas komen dit soort grapjes niet door de review heeneagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
Ik vraag me wel af, zijn er nog mensen die programmeren (ongeacht welke taal dan ook) die zulk soort fun nog in hun code verwerkt (de naam hieronder zegt genoeg, vandaar niet eerder genoemd):
code:
1 2 3 4 5 6 █████╗ ███████╗ ██████╗██╗██╗ █████╗ ██████╗ ████████╗ ██╔══██╗██╔════╝██╔════╝██║██║ ██╔══██╗██╔══██╗╚══██╔══╝ ███████║███████╗██║ ██║██║ ███████║██████╔╝ ██║ ██╔══██║╚════██║██║ ██║██║ ██╔══██║██╔══██╗ ██║ ██║ ██║███████║╚██████╗██║██║ ██║ ██║██║ ██║ ██║ ╚═╝ ╚═╝╚══════╝ ╚═════╝╚═╝╚═╝ ╚═╝ ╚═╝╚═╝ ╚═╝ ╚═╝
Hoe bedoel je, "eigen beleid"? Zijn er nog bedrijven waar dit niet gewoon bedrijfsbeleid is joh? In dat geval: gefeliciteerd, jij bent bij deze jullie CISO.eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:12:
Dit heb ik ook wel eens gezien op een website maar dan als x-headers, stukje beter verstopt zeg maar.Marber schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:34:
In onze website staat ook ascii-art verstopt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 <!-- Zo dus jij gluurt in onze broncode, denk je soms dat je het beter kan? Dat kan, en zo ja dan zoeken wij jou. Bel, mail of snailmail ons. Gegevens heb je vast al achterhaald! __ <(o )___ ( ._> / `---' -->
ora et labora
hier ik heb ik een mooi verhaal over. Op mijn werk leiden wij onze eigen collega's op. Voor die opleiding is ook een opleidingsapplicatie gemaakt die gebruikt wordt om ze bepaalde theorieën, methodieken en werkwijzes uit te leggen.eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
Ik vraag me wel af, zijn er nog mensen die programmeren (ongeacht welke taal dan ook) die zulk soort fun nog in hun code verwerkt (de naam hieronder zegt genoeg, vandaar niet eerder genoemd):
code:
1 2 3 4 5 6 █████╗ ███████╗ ██████╗██╗██╗ █████╗ ██████╗ ████████╗ ██╔══██╗██╔════╝██╔════╝██║██║ ██╔══██╗██╔══██╗╚══██╔══╝ ███████║███████╗██║ ██║██║ ███████║██████╔╝ ██║ ██╔══██║╚════██║██║ ██║██║ ██╔══██║██╔══██╗ ██║ ██║ ██║███████║╚██████╗██║██║ ██║ ██║██║ ██║ ██║ ╚═╝ ╚═╝╚══════╝ ╚═════╝╚═╝╚═╝ ╚═╝ ╚═╝╚═╝ ╚═╝ ╚═╝
De applicatie doet het ook echt en deel van de opleiding is een praktijkweek waarin de nieuwe collega's een week lang het devopsteam zijn die de applicatie beheert.
Meestal is er in die week meer dan 1 team en elk team moet zijn eigen applicatie hebben. Dit deden we door meerdere builds te draaien in de pipeline die een versienummer hadden met daarin de naam van het team.
We werken in een java/maven context dus die versies stonden in een pom.xml, allemaal onder elkaar (team1.versie, team2.versie, etc).
Tijdens de build konden deze versie bijgewerkt worden. Maar als je in 2 regels vlak bijelkaar gaat wijzigen kan git dat niet lekker mergen. De oplossing was daarom ook om de versienummers meerdere regels uit elkaar te trekken door daar ASCII-art tussenin te zetten. Toen kon git de wijziging mergen zonder conflict en draaide de pipeline weer door.
En dat is het verhaal van hoe ik ooit ASCII-art als cruciaal onderdeel van een build pipeline heb gebruikt
Does this count? Boot van de Tweakers Discord bot.eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
:strip_exif()/f/image/d7gwRqSuzll1RbTCOOpDpPCw.png?f=user_large)
En bij m'n vorige bedrijf kwam ik een file tegen waar een "// TODO: Add Bram" in stond. Dus ik heb een foto van mijn manager (die Bram heet) gepakt, die omgezet in ascii en gecommit.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Dat is weer helemaal in.eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/xbov0Fh6cuTpp30yNXFEKBfN.gif?f=user_large)
https://fgheysels.github.io/
Zeker, we maken nog weleens wat CLI tools om ons eigen werk makkelijker te maken. Met het NuGet package Spectre.Console is dat zo gepiept!eagle00789 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
code:
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.