De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:46
Firesphere schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:14:
JetBrains is weinig beter in dat opzicht.
Zit dat niet puur in één plugin die je kunt uitschakelen / verwijderen?
* RobertMe heeft de local AI wel in gebruik voor die enkele keer dat die een single line completion met iets zinvols lijkt te doen. De echte AI, online, met abo?, gebruik ik niet (de baas kan/wilt er wel voor betalen naar ik heb bedankt).

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:23
Je kunt in JetBrains IDE's gewoon de JetBrains AI Assistant-plugin uitschakelen. Dan is Junie weg. En als je geen andere AI Plugins hebt geïnstalleerd, heb je daar geen last meer van. En anders kun je ook gewoon een keer in de instellingen aangeven dat Junie geen vragen moet stellen, dan doet het ook niets.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier was ook een topic voor: Goede editor met AI?

tldr; PhpStorm (Jetbrains) + Windsurf met Claude Sonnet is top :)

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:15

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cartman! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:49:
Hier was ook een topic voor: Goede editor met AI?

tldr; PhpStorm (Jetbrains) + Windsurf met Claude Sonnet is top :)
Volgens mij zoeken we vooral een goede editor ZONDER slop. ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Cartman!
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Volgens mij zoeken we vooral een goede editor ZONDER slop. ;)
Ik was ook sceptisch maar zou toch aanraden eens deze tooling te proberen, het bespaart me inmiddels een hoop tijd :)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cartman! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Ik was ook sceptisch maar zou toch aanraden eens deze tooling te proberen, het bespaart me inmiddels een hoop tijd :)
Drie dingen:

1. Het onderwerp van het gesprek was hoe we AI uit de editor kan halen, niet of AI werkt of dat je er productief mee kan zijn O-)

2. Ik ben een early adopter van AI en heb producten gemaakt waar AI inzat (zowel voor als nadat ChatGPT bestond). Tevens draai ik elke maand wel wel een paar experimenten om te kijken of AI "werkt".

3. Er zijn een bepaalde doelgroepen waarbij AI inderdaad tijd bespaart, maar bijna alle onderzoeken op lange termijn tonen aan dat dit op zijn minst overdreven is en in veel gevallen onjuist. Men ervaart productiviteit, maar in de praktijk is men eerder vergelijkbaar of juist minder productiviteit. (En als je de onderzoeken van voorstanders leest dan raad ik je vooral eerst de test methode op te zoeken, die is bijna altijd subjectief, dus mening en niet feitelijk). Hier even de laatste artikel: https://hbr.org/2026/02/a...ce-work-it-intensifies-it (lees even verder dan de titel, die is click-baity, het gaat vooral over hoe veel mensen het verkeerd gebruiken en de consequenties niet snappen)

Overigens ben ik niet negatief over AI maar het wordt dusdanig gehyped en gepusht (want het is een nieuw verdienmodel) dat veel mensen niet door hebben dat veel marketing is. Er zijn ook voorbeelden bekend waarbij AI positief/nuttig is. Maar voor software ontwikkelaars is het grootste gevaar de verlies in vaardigheid. (zie https://time.com/7295195/ai-chatgpt-google-learning-school/)

Dus ik vind het niet erg dat zoveel software ontwikkelaars vooral inzetten op AI, het verhoogt vooral mijn toekomstige salaris. oOo

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Cartman!
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:34:
Drie dingen:

1. Het onderwerp van het gesprek was hoe we AI uit de editor kan halen, niet of AI werkt of dat je er productief mee kan zijn O-)
Daar heb ik ook enorm op ingezet eerst en kom tot de conclusie dat het toch erg prettig is, vandaar :)
2. Ik ben een early adopter van AI en heb producten gemaakt waar AI inzat (zowel voor als nadat ChatGPT bestond). Tevens draai ik elke maand wel wel een paar experimenten om te kijken of AI "werkt".
Kunnen we die experimenten/conclusies ook ergens zien of lezen?
3. Er zijn een bepaalde doelgroepen waarbij AI inderdaad tijd bespaart, maar bijna alle onderzoeken op lange termijn tonen aan dat dit op zijn minst overdreven is en in veel gevallen onjuist. Men ervaart productiviteit, maar in de praktijk is men eerder vergelijkbaar of juist minder productiviteit. (En als je de onderzoeken van voorstanders leest dan raad ik je vooral eerst de test methode op te zoeken, die is bijna altijd subjectief, dus mening en niet feitelijk). Hier even de laatste artikel: https://hbr.org/2026/02/a...ce-work-it-intensifies-it (lees even verder dan de titel, die is click-baity, het gaat vooral over hoe veel mensen het verkeerd gebruiken en de consequenties niet snappen)
Dat artikel is denk ik niet te lezen? Toont enkel een summary waar verder weinig in staat, over software development sowieso niets.
Overigens ben ik niet negatief over AI maar het wordt dusdanig gehyped en gepusht (want het is een nieuw verdienmodel) dat veel mensen niet door hebben dat veel marketing is. Er zijn ook voorbeelden bekend waarbij AI positief/nuttig is. Maar voor software ontwikkelaars is het grootste gevaar de verlies in vaardigheid. (zie https://time.com/7295195/ai-chatgpt-google-learning-school/)

Dus ik vind het niet erg dat zoveel software ontwikkelaars vooral inzetten op AI, het verhoogt vooral mijn toekomstige salaris. oOo
Junioren (of lui zonder enige kennis die gaan vibe coden) die alles op AI inzetten zijn denk ik ook verloren maar als senior weet je denk ik heel goed waar je tijd kunt besparen door t AI te laten doen en waar je echt zelf de handen vies moet maken. De juiste dingen prompten is ook al een hele kunst, want je krijgt wat je vraagt en als dat bagger is komt er ook bagger uit. Het betreffende model scheelt ook enorm.

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:57
Firesphere schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:14:
[...]

VSCodium is de de-microsofted-VSCode. De CoPilot zooi zit er nog wel in, maar niet actief, en verder uitschakelen is vrij eenvoudig.

Helaas vereist elke oplossing een hoop handmatig werk om alles uit te schakelen. JetBrains is weinig beter in dat opzicht.
Ik gebruik VSCode en ik heb dit in mijn instellingen om de AI-slop volledig uit te schakelen:
"chat.disableAIFeatures": true

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cartman! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Daar heb ik ook enorm op ingezet eerst en kom tot de conclusie dat het toch erg prettig is, vandaar :)
Geen zorgen, over een jaar of twee heb je genoeg verhalen om het gebruik van AI te ontmoedigen. >:)
[...]

Kunnen we die experimenten/conclusies ook ergens zien of lezen?
Nee, want het is vooral frustratie, N=1, en de experimenten zijn niet formeel noch reproduceerbaar (want fucking AI is altijd random).

Om je een idee te geven, mijn laatste experiment was om een lijst van 25 games te produceren die allemaal moesten voldoen aan 10 zeer expliciete vragen over gameplay/mechanics en waarbij er maar 1 game per serie was toegestaan. Los dat het kwam met games die niet voldeden aan de eisen, heb ik de (in dit geval ChatGPT) er meerdere keren op moeten wijzen dat Portal 1 en Portal 2 in dezelfde serie vallen.

En bij code heb ik het helemaal opgegeven. Zodra je een ongebruikelijk algoritme beschrijft (maar wel in detail) dan nog doet die een "nah, bro, I can do better, watch me!" waarbij het iets doet dat compleet afwijkt maar wel lijkt alsof het werkt. De enige reden waarom het uiteindelijk toch het juiste resultaat produceerde was omdat ik het verbood om unit test aan te passen, en die zelf ging schrijven.

Uiteindelijk heeft het algoritme 12 dagen gekost wat ik zelf binnen een 5 dagen had kunnen schrijven. En de enige reden waarom dat de uiteindelijk versie werkte is omdat ik de laatste 7 dagen het intensief begeleid heb en de AI regelmatig onderbrak wanneer die weer de verkeerde kant uitging.

En dan... Dan heb je nog de vele malen dat AI een tekst/code herschrijft waarbij het de betekenis omdraaide.

En voordat je denkt dat het aan de prompt of input ligt, nee, het is een systematisch probleem waarbij verschillende experts al aangegeven hebben dat het eigenlijk niet op te lossen is tenzij het compleet systeem op zijn kop gaat.
[...]

Dat artikel is denk ik niet te lezen? Toont enkel een summary waar verder weinig in staat, over software development sowieso niets.
Vreemd, ik kan het artikel volledig lezen (ook zonder ad-blocker).

Korte versie: AI (in de tech industry waaronder coding) zorgt er vooral voor dat mensen werk doen waar niet om gevraagd wordt, verdeeld hun aandacht (multi-tasking) onnodig waardoor het opgeleverde werk van lagere kwaliteit is, en maakt de werkzaamheden eenzamer waardoor de voordelen die normaal uit interactie ontstaan verdwijnen. De gebruikers van AI verzetten wel meer werk, maar produceren niet meer waarde.
[...]

Junioren (of lui zonder enige kennis die gaan vibe coden) die alles op AI inzetten zijn denk ik ook verloren maar als senior weet je denk ik heel goed waar je tijd kunt besparen door t AI te laten doen en waar je echt zelf de handen vies moet maken. De juiste dingen prompten is ook al een hele kunst, want je krijgt wat je vraagt en als dat bagger is komt er ook bagger uit. Het betreffende model scheelt ook enorm.
En dat is de kern van het probleem. Mensen denken dat het kunst is. Nope, het is statisch model waarbij de uiteindelijke prompt bijna altijd random is (https://www.ibm.com/think/topics/llm-temperature) waardoor verhalen van succes bijna altijd een kern van Wikipedia: Survivorship bias heeft.

• Cartman!
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:52:
En dat is de kern van het probleem. Mensen denken dat het kunst is. Nope, het is statisch model waarbij de uiteindelijke prompt bijna altijd random is (https://www.ibm.com/think/topics/llm-temperature) waardoor verhalen van succes bijna altijd een kern van Wikipedia: Survivorship bias heeft.
AI tooling is is niet alles of niks. Sommige herhalende dingen kosten veel tijd, die laat ik Windsurf voor me doen, unit test erbij, ik review het en klaar. Andere dingen die een bepaalde denkwijze of logica nodig hebben doe ik zelf. Als jouw algoritme niet door AI gemaakt kan worden, maak je t zelf en als t wel had gewerkt dan was t mooi meegenomen. Ik zie het als een stuk gereedschap, soms kun je het gebruiken en soms ook niet,

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cartman! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:31:
[...]

AI tooling is is niet alles of niks. Sommige herhalende dingen kosten veel tijd, die laat ik Windsurf voor me doen, unit test erbij, ik review het en klaar. Andere dingen die een bepaalde denkwijze of logica nodig hebben doe ik zelf. (...) Ik zie het als een stuk gereedschap, soms kun je het gebruiken en soms ook niet,
Snap ik en men mag het van mij ook gebruiken, maar mensen onderschatten gemakkelijk de impact van AI en overschatten hun eigen vermogen.
Als jouw algoritme niet door AI gemaakt kan worden, maak je t zelf en als t wel had gewerkt dan was t mooi meegenomen.
Het is helemaal door AI gemaakt, maar het probleem is dat Large Language Models vooral statistisch modellen zijn die voorkeur voor hebben voor wat populair is (mode). En het probleem wat ik probeerde op te lossen wordt vaker opgelost door middel van een Wikipedia: Monte Carlo method (random sampeling) in plaats van een wiskundige analyse. Dus om de haverklap probeerde week die af van de oplossingsrichting die ik aangaf.

Maar...
Uh...
Wat is een goede editor zonder AI? :P

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:34

RayNbow

Kirika <3

DevWouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:29:
Wat is een goede editor zonder AI? :P
De screeneditor op een Commodore 64. :P

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RayNbow schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:33:
[...]

_O- Oké, ik geef toe, ook ik heb grenzen. _O-

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:22

Firesphere

Yoshis before Hoshis

RobertMe schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:27:
[...]

Zit dat niet puur in één plugin die je kunt uitschakelen / verwijderen?
* RobertMe heeft de local AI wel in gebruik voor die enkele keer dat die een single line completion met iets zinvols lijkt te doen. De echte AI, online, met abo?, gebruik ik niet (de baas kan/wilt er wel voor betalen naar ik heb bedankt).
Er is een bug open, al vrij lang, die beschrijft hoe het bijna onmogelijk is om het goed en volledig weg te halen. Onder Windows (ja, sorry, kan er ook niks aan doen), blijft de AI terug komen, zelfs als het uitgeschakeld is.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

RayNbow schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:33:
[...]

(Neo)Vim?

• Cartman!
  • Niet online
In jetbrains phpstorm was AI helemaal weg bij mij na t uitzetten van de June plugin en AI autocomplete.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Bij mij niet dus, helaas, de AI assistant blijft in de taskbar rechtsboven, hoe hard ik't ook uitschakel en/of de-installeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eCPoyb0gLF9hAvVqDjyQokAFJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPZcuBHf96QbBgRNXVYwTaC4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Firesphere op 10-02-2026 22:47 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Firesphere schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:47:
Bij mij niet dus, helaas, de AI assistant blijft in de taskbar rechtsboven, hoe hard ik't ook uitschakel en/of de-installeer.

[Afbeelding]
Maar wat gebeurt er als je op het knopje klikt? Krijg je dan ook het Junie window te zien?
Zo niet dan kun je op een leeg stukje toolbar klikken en via Customize Toolbar het knopje weghalen, scheelt zeker 10 pixels aan ruimte, als het niet 15 is :o

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Oon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Maar wat gebeurt er als je op het knopje klikt? Krijg je dan ook het Junie window te zien?
Zo niet dan kun je op een leeg stukje toolbar klikken en via Customize Toolbar het knopje weghalen, scheelt zeker 10 pixels aan ruimte, als het niet 15 is :o
Ik krijg de set-up te zien.

En weghalen kan dus niet.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:16
demonite schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:25:
Ik gebruik ook nog 2022, 2026 is ook pas een paar maandjes uit.. Dat gedrag van telkens weer die file doorscannen als je op apply drukt herken ik uit m’n eigen ervaringen met Copilot. In de agent mode gaat dat beter, meen ik me te herinneren want ik heb m inmiddels weer terug in Ask mode gezet. Ik wil graag eerst zien of ik het wel eens ben met wat ie heeft gegenereerd.
Copilot is naar mijn idee niet in staat om meteen met de juiste oplossing te komen, maar het helpt (mij) wel.
Sowieso het zoeken naar ‘hoe doe je dit ook alweer’ gaat meestal beter dan met Google, dat gaat prima in de ask mode.
Volgende week eens 2026 proberen, s kijken of dat zoveel beter is dan.
2026 geprobeerd. Maakt geen bal uit, exact hetzelfde gedrag. Het zit dus echt in github copilot.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.