Signatures zijn voor boomers.
Grappig, ik maakte hier het argument dat je dat daarom dus juist niet wil imhoRobertMe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Dat laatste zou niet perse nodig hoeven te zijn. Immers hebben ze het ingevulde (plain text) password op dat moment toch al. En kunnen ze dat dus ook op de nieuwe manier hashen en opslaan.
Enige "risico" is dan als iemand het wachtwoord Test123 heeft ingesteld en die net deze ene keer inlogt met test123 dat die daarna met test123 moet inloggen. Maar dat lijkt me een relatief klein risico. (Alhoewel een password reset, bij een bank, hopelijk niet heel makkelijk is dus het is dan wel een nogal onwenselijke situatie).
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zou je serieus een andere bank gaan zoeken, je salaris, incasso's, misschien wel beleggingen en verzekeringen gaan overhevelen, omdat de toon van een mailtje je niet aanstaat?Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Een dergelijk mailtje zie ik als spam of poging tot phising. Als dit serieus is dan zou ik een andere bank zoeken. Niet zozeer vanwege de policy, maar vanwege hoe het mailtje is geschreven. Volstrekt onprofessioneel.
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
Helaas doet de video-embed op Tweakers het niet met een directe MP4
🠕 This side up
Maar ik ben nu bezig aan een integratie in PHPStorm met de Github Copilot add-ons. Met de gratis tier heb ik al goede ervaringen opgedaan voor een simpel test-projectje dat ik zit te denken om de betaalde te nemen voor meer capaciteit en hopelijk ook wat meer snelheid, en geheugen en dat ik codebases kan inladen en laten begrijpen.
Echter meldt Github CoPilot dit bij de pricing-pagina:
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt? Of kan je al voldoende met de free-tier bereiken?New plan sign-ups are temporarily paused as we ensure a high-quality experience. We appreciate your patience.
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 02-06-2026 11:48 ]
"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën
probleem is dat investeerders geld willen zien en het nog steeds niet winstgevend is. Zelfs de huidige abonnementen zijn verlieslatende. Men is vooral bezig om een nieuwe mix (of zelfs een nieuw model) te bedenken.AW_Bos schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt? Of kan je al voldoende met de free-tier bereiken?
Zie: https://isaiprofitable.com/
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Ik zou sowieso eerder een abonnementje op Claude nemen dan Copilot. Jetbrains heeft een MCP server ingebouwd dus als je Claude gewoon CLI draait in je IDE dan pikt hij alsnog je IDE context op (waar nodig, wat zeer beperkt is) en krijg je diffs te zien ter goedkeuring in de interface (ipv CLI).AW_Bos schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
De afgelopen periode ben ik qua AI-gebruik ijverig bezig geweest om met ClaudeAI (met name) en met ChatGPT (voor kleine dingetjes) wat code te genereren, te controleren en te copypasten.
Maar ik ben nu bezig aan een integratie in PHPStorm met de Github Copilot add-ons. Met de gratis tier heb ik al goede ervaringen opgedaan voor een simpel test-projectje dat ik zit te denken om de betaalde te nemen voor meer capaciteit en hopelijk ook wat meer snelheid, en geheugen en dat ik codebases kan inladen en laten begrijpen.
Echter meldt Github CoPilot dit bij de pricing-pagina:
[...]
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt? Of kan je al voldoende met de free-tier bereiken?
Copilot is echt de moeite niet waard, Claude is zoveel beter, zeker nu met Opus 4.8
"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën
Als het een junior lukt om jou er uit te werken, loop je inderdaad een risico om werkloos thuis te zitten. Het is jou dan namelijk niet gelukt om de meerwaarde van jouw domeinkennis te laten gelden.CloudPrutser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:41:
Ik moet even mijn boosheid en frustratie met jullie delen.
Hier iemand die al sinds z'n twaalfde programmeert. Dat maakt 19 jaar, waarvan tien professioneel. Ik ben drie weken geleden ergens op gesprek geweest (stom bedrijf; ik had er niet perse willen werken) maar ben afgewezen op...
...het feit dat mijn inhoudelijke kennis en talent perfect is, met vlag en wimpel door de gesprekken heen gekomen, maar dat ik niet perse alles door een LLM wil laten doen.
Dit is niet de eerste keer. Een jaar geleden ben ik eruit gewerkt door een junior die inhoudelijk weinig kennis, talent en inzichtelijk vermogen had, maar wel productief was met ChatGPT. Veel meer dan wiet roken en zuipen deed die jongen niet. Ik was te duur.
Ik ben echt serieus kwaad en gefrustreerd. Ik heb concurrentie van idioten die voor alles LLM's gebruiken.
Waar heb ik al die moeite voor gedaan? Zit ik straks werkloos thuis?
Ik werk al bijna 20 jaar aan ERP systemen. Een junior kan met nog zoveel leuke trucjes aankomen, maar als hij niet begrijpt wat de klant bedoelt dan houdt het heel gauw op. Maar goed, uiteindelijk is dus mijn kennis van de producten van mijn werkgever belangrijker dan mijn programmeerkennis an sich.
Een gast van 20 kan supergetalenteerd zijn en mij er misschien wel uitprogrammeren inmiddels. Maar als hij iets moet aanpassen aan een superkritische kortingsroutine die overal wordt toegepast en waar elk klein foutje betekent dat er honderden klanten aan de telefoon hangen, wens ik hem veel succes lol.
Dus de kennis van hoe de kortingsroutine werkt en wat onze klanten ermee proberen te bereiken, is veel belangrijker dan hoe hij geprogrammeerd is. En dat is in mijn werk eigenlijk met alles.
Dat is natuurlijk ook het trieste van de AI revolutie. Omdat het de business eigenlijk niet kan schelen hoe het geïmplementeerd is - als het maar werkt - maakt het relatief weinig uit hoe netjes jij programmeert en hoeveel programmeerkennis jij hebt opgedaan.
Mijn werkervaring als programmeur helpt mij wel om AI te beteugelen, en het helpt mij ook om de juiste vragen te stellen aan AI, omdat ik weet waar ik naar zoek en wat ik wil. Dat zal voor een junior ook een stuk lastiger zijn, waardoor zijn resultaat meer op vibe coding zal lijken, terwijl ik AI werk laat doen dat ik anders zelf had gedaan (cyclus van vragen met beperkte scope en resultaat checken, next).
Ik ben inmiddels 45 jaar oud en programmeer al sinds mijn 10e trouwens
Maar goed, ik deed van alles... toen ik 13 was, werkte ik ook al mee als CAD tekenaar in AutoCAD en MicroStation
Toch voel ik mij soms een enorme loser, omdat ik uiteindelijk niet hele bijzondere dingen heb bereikt. Ik ben uiteindelijk maar een standaard developer geworden eigenlijk. Deels toch mijn autisme / mensenschuwheid die mij parten speelt.
Ook druk ik mij vaak voorzichtig uit in discussies, waardoor iemand die meer zelfverzekerd overkomt, een positief halo effect weet te bereiken (mensen zullen dan ook meer vertrouwen in zijn kennis en andere eigenschappen hebben), terwijl ik overal over nadenk en alles dubbelcheck en dan kom ik wellicht onzeker over en dan denken mensen juist dat ik iets niet goed weet.
Jezelf goed presenteren is en blijft een lastig iets.
Mijn vader was hier een stuk beter in en had dus niet voor niets een eigen bedrijf etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 10-06-2026 16:50 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Sowieso valt het me vaak genoeg tegen hoe beroerd agents / AI in het algemeen zijn in wat op zich vrij heldere taakjes zouden moeten zijn zoals bijvoorbeeld een major versie upgrade van een bepaalde dependency.
Vaak genoeg vraag ik iets dat redelijk afgebakend is en dan produceert AI een oplossing die wel werkt, maar 100 regels code is ofzo. Handig als basis, want dan zie je hoe je iets kunt doen en herschrijf je het vervolgens zelf in 3 regels.
En ik probeer echt wel met agents.md files, skills en ga zo maar door te werken, maar het valt me elke keer na wat initieel optimisme uiteindelijk toch weer tegen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
In plaats van "try to use AI for everything", is het advies nu "Use AI if you really can't find a way to solve the problem anymore".
Het is vooruitgang, maar toch, aan de ene kant praten over geen bonus meer voor "gewone" medewerkers vanwege te weinig inkomsten, en tegelijk met de graafmachine geld naar deze AI grifters gooien, gaat er bij mij niet helemaal in.
En dan werk ik dus bij de NZ variant van het KNMI. Ik heb echt heel veel moeite het genAI gebruik binnen het bedrijf te verantwoorden, als we ondertussen al meer situatie rood waarschuwingen hebben uitgebracht dit jaar, dan we over de afgelopen 2 jaar gecombineerd.
Ava's "LLM Circus" verhaal gaf mij een enorm gevoel van herkenning.
[ Voor 7% gewijzigd door Firesphere op 11-06-2026 12:17 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Waar ik normaal op 20-30% gebruik in een maand zat, ben ik er nu - in een ondergemiddelde softwareontwikkelingsmaand - er na 11 dagen doorheen. Als ik zie dat Sonnet 4.6 nu x9 ipv x1, snap ik het wel en komt dat aardig overheen. Maar feitelijk betekent dit een factor 9 verhoging.
Intellisense toevoeging is gelukkig nog gratis - maar voor hoe lang.
Wat een prachtig stuk, de frustratie spat er vanaf. Herkenbaar.Firesphere schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
Ava's "LLM Circus" verhaal gaf mij een enorm gevoel van herkenning.
"te duur" zal erg afhangen van hoe nuttig het is voor jouw toepassing.Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:31:
AI wordt te duur. Ik ben dus voor het eerst door mijn github copilot credits heen, sinds hun wijziging: nieuws: GitHub Copilot beperkt abonnementen met introductie AI Credits - update
Waar ik normaal op 20-30% gebruik in een maand zat, ben ik er nu - in een ondergemiddelde softwareontwikkelingsmaand - er na 11 dagen doorheen. Als ik zie dat Sonnet 4.6 nu x9 ipv x1, snap ik het wel en komt dat aardig overheen. Maar feitelijk betekent dit een factor 9 verhoging.
Intellisense toevoeging is gelukkig nog gratis - maar voor hoe lang.
Oud collega van mij verkoopt zich als "AI engineer" en zelfs hij geeft aan dat het vooral nuttig is wanneer je wil prototypen of vooral snel nieuwe projecten wil opzetten. Kijk ik naar mijn werk - waarin ik 90% van mijn tijd spendeer aan het onderhouden en verfijnen van bestaande code - dan haal ik er relatief gezien veel minder uit.
De tijd zit hem namelijk niet in het programmeren zelf, maar in het uitzoeken / reproduceren van het probleem, en het bedenken van een oplossing.
Tuurlijk soms helpt AI mij hier ook bij. Zo hadden we laatst een null reference exception ergens in een routine, en toen heb ik de code simpelweg aan Gemini gegeven en gevraagd wat het kon veroorzaken, en die kwam netjes terug met de regel waarop het probleem zich voordeed. Daar bespaar je wel veel tijd mee, want daar kon ik dan zelf rustig mee verder. Vroeger had ik eerst een paar uurtjes de betreffende regel moeten zoeken
Maar er zijn ook genoeg dingen waar AI helemaal niks mee kan, omdat ze zich simpelweg niet in code afspelen, maar puur in het business domein. Als je met collega's (en klanten) aan het bespreken bent hoe een programma in de toekomst anders moet gaan werken bijvoorbeeld. Tsja, dat is tijd die je sowieso kwijt bent.
Hoe groter de impact van AI op jouw workflow, hoe duurder het mag zijn. En andersom natuurlijk
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Veel van de problemen/beperkingen zijn naar mijn idee te wijten aan de beperkte contextgrootte. Een AI model "leert" jouw code niet kennen. Die kent alleen wat er in de gewichten zicht plus de context. Daarom werkt het prima om "from scratch" snel kleine dingen te programmeren, maar worstelt AI met het begrijpen, onderhouden en aanpassen van complexe grote codebases. Daarom zijn die bestandjes als skills.md, memory etc. belangrijk om nog een soort van geheugen tussen sessies te hebben, maar die worden dus ook altijd aan de context meegegeven en slokken dus tokens op.[b]Mugwump in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬"Sowieso valt het me vaak genoeg tegen hoe beroerd agents / AI in het algemeen zijn in wat op zich vrij heldere taakjes zouden moeten zijn zoals bijvoorbeeld een major versie upgrade van een bepaalde dependency.
Dat zal deels een oorzaak zijn, maar ik zit ook in allerlei domeinen waar de functionele documentatie en specficatie nou niet bepaald eenduidig is, men in transities van oude naar nieuwe domeinmodellen zit, code ergens halverwege tussen die dingen in zit en ga zo maar door. Dat vind AI echt niet heel fijn.TobyW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:49:
[...]
Veel van de problemen/beperkingen zijn naar mijn idee te wijten aan de beperkte contextgrootte. Een AI model "leert" jouw code niet kennen. Die kent alleen wat er in de gewichten zicht plus de context. Daarom werkt het prima om "from scratch" snel kleine dingen te programmeren, maar worstelt AI met het begrijpen, onderhouden en aanpassen van complexe grote codebases. Daarom zijn die bestandjes als skills.md, memory etc. belangrijk om nog een soort van geheugen tussen sessies te hebben, maar die worden dus ook altijd aan de context meegegeven en slokken dus tokens op.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Omdat ik toch niets te doen had...Firesphere schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
Gisteren verkozen tot lid van de bestuurscommissie van Python New Zealand![]()
Dat wordt een hoop extra werk...
Nu ook maar Director of PyCon 2027...
Ik moet misschiens eens leren eerst de gevolgen in te schatten voor ik een nominatie accepteer...
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik heb hier nog een nominatie voor je: director of dingendoen. Accepteer je?Firesphere schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Omdat ik toch niets te doen had...
Nu ook maar Director of PyCon 2027...![]()
Ik moet misschiens eens leren eerst de gevolgen in te schatten voor ik een nominatie accepteer...
Wel een vette rol, lijkt me ook altijd leuk om extra dingen op te pakken maar de paar keer dat ik gevraagd ben heb ik vriendelijk bedankt want kinderen en werk en gezondheid en het leven enzo
Sure, klinkt vaag genoeg om te werkenMerethil schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:30:
[...]
Ik heb hier nog een nominatie voor je: director of dingendoen. Accepteer je?
Als KvK registratie Eenmanszaak/BV de enige manier is dan kan ik net zo goed hier even mee wachten totdat ik een paar andere projectjes af heb waarvan ik wel van plan ben om deze te gaan verkopen.
Iemand anders hier ervaring mee?
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Als je een KVK inschrijving doet als eenmanszaak, en gelijk KOR aanvraagt, heb je daarna bijna* geen extra administratie meer. De donaties kan je bij de IB aangifte invullen bij resultaat overige werkzaamheden, als je netjes bent.
* Let op dat tot de kor actief is, je wel btw aangiften moet doen, vanaf de kvk insvhrijving, ook als er niks gebeurt (0 aangifte) daar is de bd heel streng op.
Dat een knop niet werkt kan ik begrijpen, ook als 1 knop zich anders gedraagt, maar beide knoppen omgedraaid? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vrees dat ik mijn moeder een excuus ben verschuldigd ben.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Bij mij gebeurt dat als ik mijn MX Master S3 via Bluetooth of de Logitech Unifying receiver aansluit. Dan zijn alle scrollwieltjes ook omgedraaidDevWouter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:47:
Huh... Dat is vreemd. Ik had mijn game muis aan mijn moeder uitgeleend omdat haar oude kapot was en na dat ze die 2~4 weken gebruikt heeft meld ze dat de knoppen omgedraaid zijn. Afhankelijk dat ik dat het een software instelling was die ze per ongeluk omgedraaid had, maar nu ik het zelf getest heb op mijn eigen computer zijn inderdaad de knoppen omgedraaid.
Dat een knop niet werkt kan ik begrijpen, ook als 1 knop zich anders gedraagt, maar beide knoppen omgedraaid? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vrees dat ik mijn moeder een excuus ben verschuldigd ben.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat dacht ik eerst ook, maar nee, de knoppen staan goed in Windows/MacOs. Het is dus echt een hardware probleem.sig69 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:54:
Ook wel eens met de laptop van mijn vader. Ben j een kwartier aan zoeken, andere muis. En dan denk je, het zal toch niet? Jawel knoppen omgedraaid in Windows. Hoe? Dat weet niemand.
De parsing (XAF 2.0 t/m 4.0 inclusief RGS-mapping) werkt inmiddels strak, maar ik loop nu tegen een distributiedingetje aan: Windows SmartScreen.
Omdat ik de tool gratis aanbied, zie ik het niet zitten om jaarlijks flink in de buidel te tasten voor een EV Code Signing certificaat. Een standaard certificaat lost het probleem van de blauwe waarschuwing niet direct op bij een nieuwe release. Voor een doelgroep van financiële professionals is zo'n SmartScreen-melding natuurlijk een behoorlijke conversiekiller.
Hoe pakken jullie dit aan? Simpelweg geduld hebben om reputatie op te bouwen met duidelijke instructies op de site, of is de overstap naar distributie via de Microsoft Store (als MSIX/AppX) hiervoor de beste weg?
Fiba.nl Handige tools voor financials
Wat ik dan denk, waarom wil je het gratis aanbieden aan jouw doelgroep, financiële professionals? Die kunnen toch betalen?Rimshaker schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:42:
Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het bouwen van een lokale XAF Auditfile Viewer (ter vervanging van de oude Belastingdienst-viewer die al 10 jaar zo goed als rip is). Gekozen voor een offline desktop-applicatie, aangezien het inlezen van complete administraties naar een web-app in verband met privacy en de AVG/VGBA niet wenselijk is.
De parsing (XAF 2.0 t/m 4.0 inclusief RGS-mapping) werkt inmiddels strak, maar ik loop nu tegen een distributiedingetje aan: Windows SmartScreen.
Omdat ik de tool gratis aanbied, zie ik het niet zitten om jaarlijks flink in de buidel te tasten voor een EV Code Signing certificaat. Een standaard certificaat lost het probleem van de blauwe waarschuwing niet direct op bij een nieuwe release. Voor een doelgroep van financiële professionals is zo'n SmartScreen-melding natuurlijk een behoorlijke conversiekiller.
Hoe pakken jullie dit aan? Simpelweg geduld hebben om reputatie op te bouwen met duidelijke instructies op de site, of is de overstap naar distributie via de Microsoft Store (als MSIX/AppX) hiervoor de beste weg?
Kan wel uit eigen ervaring vertellen dat die smartscreen veel mensen afschrikt (wat ook de bedoeling is) en ook een hoop support vragen opleverde. Dus de EV cert verdient zichzelf terug. Met MS store geen ervaring.
Andere invalshoek. Op zich kan een webapp alles lokaal op de browser van gebruiker verwerken in cliënt js, zonder upload naar de server. Maar je gebruiker moet jou dan wel geloven dat dit ook echt zo is. Op je site (ziet er goed uit trouwens) kunnen mensen ook al fin gegevens csv uploaden, hoe doe je dat dan avg technisch?
O heb nu ook je xaf viewer pagina gezien lijkt me perfect om online gratis aan te bieden en de exe betaald.
Een klein ervaringsbericht: ik heb meerdere pipelines die data verwerken. Dit bestaat vaak uit meerdere stappen, deels Python, maar ook veel (meestal in Rust geschreven) binaries die het zware werk doen. In het begin heb ik daarvoor vooral batch files gebruikt, maar dat is best wel foutgevoelig en je kunt niet heel makkelijk checks inbouwen of een stap goed is gegaan voordat je de volgende aftrapt.
Een tijd geleden ben ik daarom Dagster gaan gebruiken, maar dat sluit niet helemaal aan bij mijn behoeftes. Aan de ene kant biedt het meer dan ik nodig heb (web UI, database van alle runs), aan de andere kant is het vooral gemaakt voor scheduled jobs of op basis van bepaalde triggers, niet zozeer voor mijn toepassing - een enkele keer een lange job op een dataset draaien. Er is geen heel makkelijke manier om een configuratie voor een run in te stellen en via de web UI krijg je de console output niet te zien. Wel handig vond ik hoe makkelijk je afhankelijkheden vast kunt leggen en checks kunt inbouwen die evt. de verdere processing onderbreken.
Ik ben daarom op zoek gegaan naar een andere tool/framework die met minder ballast iets dichter bij mijn behoeftes komt. Claude heeft eerst een heel basic Python script voor me geschreven waarin je een pipeline bestaand uit meerdere stappen en checks voor elke stap kunt definiëren. Daarin heb ik een simpele pipeline (twee stappen, eentje uitvoeren van een Rust programma, eentje verwerken van de uitvoer in Python) gebouwd en deze als basis gebruikt voor het testen van vier andere opties:
- Marimo: dit is een Python notebook framework (vergelijkbaar met Jupyter) die anders dan Jupyter afhankelijkheden tussen cellen kent en bij wijzigingen alles (waar nodig) opnieuw berekend. Dat is dan weer niet ideaal als je lang lopende processen hebt, waarvoor je dan weer startknoppen toe kunt voegen. Het werkte soort van, maar je zit uiteindelijk wel weer in een webinterface te werken die sommige dingen niet zichtbaar maakt en toch net iets minder functionaliteit heeft dan een echte IDE.
- Hamilton: dit is een dataflow framework dat eigenlijk alleen met functies werkt, met de parameters als afhankelijkheden. Ook dit werkte soort van, maar het leent zich eigenlijk minder voor een pipeline die vooral met bestanden werkt en daarvoor externe programma's oproept.
- Snakemake: ook in Python geschreven, je definieert op make-manier (maar in Python) een recept voor het verwerken van bestanden. Zoals bij make kijkt 'ie daarbij naar de wijzigingstimestamp van bestanden om te bepalen welke stappen van de pipeline mogelijk gedraaid moeten worden. Dit komt vrij dicht bij mijn gewenste functionaliteit, maar leunt sterk op bash en draait daarop niet onder Windows - niet handig voor mij, want support van Windows, Linux en macOS is voor mij een must.
- doit: dit lijkt qua filosofie op Snakemake, maar zonder de bash afhankelijkheid. Standaard checkt het wijzigingen op basis van een md5 hash (niet timestamp) waardoor het geschikt is voor git, maar je kunt hem ook op basis van timestamp laten checken zodat geen hashing van grote bestanden vereist is. Ook hier kun je afhankelijkheden en checks voor elke stap toevoegen.
Ik heb vandaag ook meerdere gespeeld met allerlei AI's en het blijft toch teleurstellend. Het toevoegen van een website titel nadat ik npx sv create app gedaan heb (een minimale template) kost 1 minuut en 13 secondes omdat hij allerlei dingen ging dubbelchecken die niet nodig waren, de "eerste gedachte" die het had was ook de juiste maar blijkbaar vertrouwde het niks. Een opdracht om de bestanden structuur aan te maken deed een poging om ook een directory in mijn home directory te maken. Een simpele calculator moest de knoppen in javascript defineren waardoor het moest loopen en het fout ging maken. En toen ik vroeg of het op de homepage te plaatsen had hij meerdere minuten nodig omdat het vergat te importeren.RagingPenguin schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:04:
https://github.com/openai/codex/issues/28224
ik kan me niet herinneren dat ik ooit in het wild een applicatie heb gezien die op een modern OS in userspace draait welke daadwerkelijk hardware kan slopen
Ik had ook nog wat credits voor een online platform (Jetbrains), maar daar was ik binnen vijf minuten door heen. Waarom? Omdat het voor de "zekerheid" elke bestand handmatig ging inspecteren (dit was een ander project die veel groter was). De richting die het op ging was wel redelijk.
En wat mij het meest dwars zit? Het heeft wel een paar bugs en typos gevonden. Maar een statische analyse tool had die ook gevonden in waarschijnlijk een honderste van de tijd. Which reminds me... Ik moet toch echt tijd maken om een serieuze OTAP straat in te richten.
DevWouter schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:20:
[...]
Ik heb vandaag ook meerdere gespeeld met allerlei AI's en het blijft toch teleurstellend.
AI sucks
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Oh die kan ik verklaren. De quote komt in dit artikel voor: https://www.the-american-interest.com/2016/02/17/the-seven-habits-of-highly-depolarizing-people/. Het is ook letterlijk waar ik de quote vandaan heb gehaald. (Tip: Het is een geweldig artikel voor als je handvaten zoekt voor gepolariseerde discussies).
Daar in staat duidelijk dat het van Václav Havel komt. Maar de auteur van het artikel is... Drum roll please... David Blankenhorn.
Zie opmerking van Kalentum in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬"
[ Voor 5% gewijzigd door DevWouter op 30-06-2026 11:26 ]
Dat staat er niet.DevWouter schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Daar in staat duidelijk dat het van Václav Havel komt. Maar de auteur van het artikel is... Drum roll please... David Blankenhorn.
https://www.the-american-...ghly-depolarizing-people/
Onder het kopje 4 schrijft de auteur:
Dus Vaclav Havel wordt niet letterlijk geciteerd. En bovendien gaat dit over met wie Havel liever bier wil drinken.Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization. The playwright and political leader Václav Havel famously said that he would rather have a beer with someone who’s searching for the truth than with someone who’s found it.
Ik kan dat bier-citaat ook niet vinden. Een citaat van Havel dat er op lijkt:
"Keep the company of those who seek the truth- run from those who have found it”"
Ik denk niet dat de AI (welke LLM eigenlijk?) hier de mist in gaat.
Well.. Shit... Ik ben het eens met je. Bedankt dat je me controleerde.Kalentum schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Dat staat er niet.
https://www.the-american-...ghly-depolarizing-people/
Onder het kopje 4 schrijft de auteur:
[...]
Dus Vaclav Havel wordt niet letterlijk geciteerd. En bovendien gaat dit over met wie Havel liever bier wil drinken.
Ik kan dat bier-citaat ook niet vinden. Een citaat van Havel dat er op lijkt:
"Keep the company of those who seek the truth- run from those who have found it”"
Ik denk niet dat de AI (welke LLM eigenlijk?) hier de mist in gaat.
Anyho ... het artikel ga ik lezen. Ik hoop dat ik op een mooie dag ga leren hoe om te gaan met polariserende discussiepartners.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Het hele artikel is bullshit, er staat letterlijk geen waar woord in, en iedereen die erin gelooft moet dood.farlane schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:49:
Anyho ... het artikel ga ik lezen. Ik hoop dat ik op een mooie dag ga leren hoe om te gaan met polariserende discussiepartners.
Dus.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
En ook vooral niet toegeven dat het idee uit AI komt.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
* DevWouter leest heel snel nog een keer het artikel... Yep, yep... Duidelijk....oisyn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:11:
[...]
Het hele artikel is bullshit, er staat letterlijk geen waar woord in, en iedereen die erin gelooft moet dood.
Dus.
Ik betwijfel of je er echt zo over denkt, maar misschien dat ik verkeerd zit. Ik laat me dan graag overtuigen. Kan je aangeven waar je moeite mee hebt en beschrijven wat in jouw beleving beter werkt?
Ik kijk tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar naar de soft skills van de persoon. Iemand hard skills aanleren is namelijk verschrikkelijk makkelijk. Ik vind dat ook leuk met junioren/medioren die verder willen groeien, ze vragen altijd welke technologie ze moeten leren en dan stuur ik ze toch zachtjes de kant op van sociale vaardigheden.Mugwump schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:06:
Op zich nuttig advies hoor, maar we werken in de IT toch niet zelden met mensen die bijbelvaster zijn dan de gemiddelde Staphorster zijn, maar dan met boekjes als Clean Code of Domain Driven Design als hun heilige tekst. Vaak vinden dat soort mensen soft skills ook maar gelul en zijn technische vaardigheden het enige dat ertoe doet. Of als ze al geinteresseerd zijn in bijvoorbeeld soft skill trainingen, dan is dat meer met het idee dat dat ze in staat stelt om anderen beter te overtuigen van hun gelijk, dan dat ze leren te snappen dat de wereld misschien niet zo zwart wit is en dat het heel nuttig is om goed te luisteren en je te verplaatsen in het perspectief van je gesprekspartner.
De moderne software ontwikkelaar is eerder een vertaler dan een metselaar.
Polarisatie is best handig met deze zon, ik ben best blij met m'n zonnebrilfarlane schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:49:
Actually...![]()
🠕 This side up
Heb je 't niet meegekregen? ICT staat tegenwoordig voor Informatie- en Claudetechnologie, niet meer voor Informatie- en CommunicatietechnologieDevWouter schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Ik kijk tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar naar de soft skills van de persoon. Iemand hard skills aanleren is namelijk verschrikkelijk makkelijk. Ik vind dat ook leuk met junioren/medioren die verder willen groeien, ze vragen altijd welke technologie ze moeten leren en dan stuur ik ze toch zachtjes de kant op van sociale vaardigheden.
Vroeger was het Informatie- en Cloudtechnologie
🠕 This side up
Ik heb eigenlijk nog steeds veel moeite dat ICT hernoemd is naar IT. Sure, de C ging meer over de technische kant (kabels aanleggen, telefoons, etc), maar ik ben ook overtuigd dat daardoor ITers niet meer in staat zijn om te communiceren.Koenvh schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Heb je 't niet meegekregen? ICT staat tegenwoordig voor Informatie- en Claudetechnologie, niet meer voor Informatie- en Communicatietechnologie![]()
Vroeger was het Informatie- en Cloudtechnologie
Je HUD is waarschijnlijk een LCD-scherm?.oisyn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:38:
De HUD in mijn auto is dus ook gepolariseerd.
Kwestie van meer polarisatiefilters toevoegen.Als ik moet gokken is het diagonaal, dus met mijn zonnebril op (met een verticaal filter) zie ik dat ding nog maar amper.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Zo stellig zou ik het dan ook weer niet willen stellen. De IT is vrij breed. Ik zit meer in de business IT en daarin is het meeste werk technisch vrij triviaal (het complexe werk is veelal geoutsourced naar frameworks en infra) en is het goed begrijpen van businesslogica en deze vertalen in wat ifjes en loopjes uiteindelijk het gros van het technische werk. De enorme bak wiskunde, low level talen, elektrotechniek en ga zo maar door die ik tijdens m'n universitaire studie Technische Informatica voor mijn kiezen kreeg heeft daar maar heel weinig waarde afgezien van het abstracte denkvermogen dat je opbouwt. Maar er is ook nog steeds heel veel werk waarbij dat soort dingen wél relevant zijn.DevWouter schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Ik kijk tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar naar de soft skills van de persoon. Iemand hard skills aanleren is namelijk verschrikkelijk makkelijk. Ik vind dat ook leuk met junioren/medioren die verder willen groeien, ze vragen altijd welke technologie ze moeten leren en dan stuur ik ze toch zachtjes de kant op van sociale vaardigheden.
En zelfs in het redelijk triviale technische werk dat we doen merk je soms echt wel dat er mensen zijn de technisch tekort schieten en die stap niet kunnen maken.
De extreme focus op de alfakant is ook wel erg een Nederlands dingetje. We vinden het bijvoorbeedl volstrekt normaal om op het vwo Nederlands en twee vreemde talen verplicht te stellen, maar dan te discussiëren of we de meest basale versie van 'verhaaltjeswiskunde' wel verplicht moeten stellen want dat is zo zielig voor die potentieel getalenteerde kunstgeschiedenisstudenten die wiskunde helemaal niet nodig hebben.
Als ik zie dat iemand communicatief vaardig is en misschien nog niet helemaal de juiste technische vaardigheden heeft maar een universitaire beta-achtergrond, dan neem ik ze blind aan. Maar iemand me een achtergrond in de communicatiewetenschap of onderwijskunde of iets dergelijks, daar houd ik toch wel een slag om de arm.
Breek me de bek niet open. Op de middelbare zijn tegenwoordig Nederlands, Engels en wiskunde de kernvakken. Je mag van die 3 maar een 5 hebben en die moet je compenseren op 1 van de andere kernvakken. Van de talen zijn geen verschillende varianten, maar van wiskunde heb je er 4 op het VWO (waavan 1 duidelijk door iedereen word gezien als een pretpakket). Dus iemand met een alfapakket kan als het goed is uiteindelijk net zo goed in, en heeft dezelfde verdieping in de taal als iemand met het zwaarste beta pakket. Een alfa mag een 5 halen op wiskunde en dat compenseren met een 7 op een van de talen. Maar een beta mag geen 5 op de 2 talen halen en dat compenseren met wiskunde. En maar raar opkijken dat het moeilijk is om mensen te vinden voor technische vakken. Het word totaal niet goed gestimuleerd bij kinderen (imo), en word vaak moeilijk gemaakt voor diegene die het wel zien zitten.Mugwump schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:27:
[...]
De extreme focus op de alfakant is ook wel erg een Nederlands dingetje. We vinden het bijvoorbeedl volstrekt normaal om op het vwo Nederlands en twee vreemde talen verplicht te stellen, maar dan te discussiëren of we de meest basale versie van 'verhaaltjeswiskunde' wel verplicht moeten stellen want dat is zo zielig voor die potentieel getalenteerde kunstgeschiedenisstudenten die wiskunde helemaal niet nodig hebben.
[...]
/rant
🠕 This side up
Ik vind ook dat er best een bepaalde verwachting mag zijn, zeker op het vwo. Als je niet in staat bent om daar een zesje te scoren voor Nederlands, Engels en een degelijke basiswiskunde, dan hoor je er ook gewoon niet thuis. Op een universiteit kon je niet weg met een gebrekkige taalbeheersing in deze twee talen en je hebt ook vrijwel altijd wel iets van wiskunde nodig.Gropah schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:40:
[...]
Breek me de bek niet open. Op de middelbare zijn tegenwoordig Nederlands, Engels en wiskunde de kernvakken. Je mag van die 3 maar een 5 hebben en die moet je compenseren op 1 van de andere kernvakken. Van de talen zijn geen verschillende varianten, maar van wiskunde heb je er 4 op het VWO (waavan 1 duidelijk door iedereen word gezien als een pretpakket). Dus iemand met een alfapakket kan als het goed is uiteindelijk net zo goed in, en heeft dezelfde verdieping in de taal als iemand met het zwaarste beta pakket. Een alfa mag een 5 halen op wiskunde en dat compenseren met een 7 op een van de talen. Maar een beta mag geen 5 op de 2 talen halen en dat compenseren met wiskunde. En maar raar opkijken dat het moeilijk is om mensen te vinden voor technische vakken. Het word totaal niet goed gestimuleerd bij kinderen (imo), en word vaak moeilijk gemaakt voor diegene die het wel zien zitten.
/rant
Wat me meer stoort is de asymmetrie. Voor Nederlands en Engels verwachten we best een redelijk niveau, maar qua wiskunde kom je volgens mij tegenwoordig weg met een niveau dat je van een leerling in groep acht van de basisschool mag verwachten.
Ik rondde mijn vwo af met een 9 voor Engels, een 7 voor zowel Nederlands als wiskunde B en een 8 voor de rest, waaronder ook Duits. Ik ben heel allround, maar zeker op een Technische Universiteit en ook in het werkveld werd ik regelmatig geconfronteerd met mensen die misschien wat minder taalvaardig waren, maar qua wiskunde en andere bètavaardigheden gewoon stukken beter dan ik. Het is zonde om die mensen te verliezen aan een onderwijssysteem dat de relevantie van alfavakken en anderzijds er juristen kunnen promoveren zonder ook maar iets te snappen van basale kansrekening en statistiek. Letterlijk met alle gevolgen van dien.
Mwua, weet niet, vind echt wel dat een alfa beter taal moet kunnen dan iemand die de techniek in gaat. En op de universiteit word je volgens mij niet meer echt aangekeken op schrijffouten, al helemaal niet als het Engelstalig onderwijs is. De bovenbouw van bijvoorbeeld het VWO is ook niet meer echt Nederlands leren schrijven maar taalkunde en taalgeschiedenis. Maar dingen zoals samenvatting is compleet kapot geslagen tot signaalwoorden herkennen zodat je het centraalexamen makkelijker haalt. En dan nog die nodeloze artikelen en coloms waarover je dan vragen moet beantwoorden over wat de schrijver zou vinden. De grap is dat ze die dus nooit controleren er zelf dus wat in zijn gaan dichten tot op het niveau dat de schrijver er zelf een onvoldoende op zou halen.Mugwump schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:20:
[...]
Ik vind ook dat er best een bepaalde verwachting mag zijn, zeker op het vwo. Als je niet in staat bent om daar een zesje te scoren voor Nederlands, Engels en een degelijke basiswiskunde, dan hoor je er ook gewoon niet thuis. Op een universiteit kon je niet weg met een gebrekkige taalbeheersing in deze twee talen en je hebt ook vrijwel altijd wel iets van wiskunde nodig.
Wat me meer stoort is de asymmetrie. Voor Nederlands en Engels verwachten we best een redelijk niveau, maar qua wiskunde kom je volgens mij tegenwoordig weg met een niveau dat je van een leerling in groep acht van de basisschool mag verwachten.
Ik rondde mijn vwo af met een 9 voor Engels, een 7 voor zowel Nederlands als wiskunde B en een 8 voor de rest, waaronder ook Duits. Ik ben heel allround, maar zeker op een Technische Universiteit en ook in het werkveld werd ik regelmatig geconfronteerd met mensen die misschien wat minder taalvaardig waren, maar qua wiskunde en andere bètavaardigheden gewoon stukken beter dan ik. Het is zonde om die mensen te verliezen aan een onderwijssysteem dat de relevantie van alfavakken en anderzijds er juristen kunnen promoveren zonder ook maar iets te snappen van basale kansrekening en statistiek. Letterlijk met alle gevolgen van dien.
Ja, maar ik vind het dus nogal lomp dat ze daar niet al rekening mee houden. Polariserende glazen tijdens het rijden is niet echt bijzonder oidRayNbow schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Je HUD is waarschijnlijk een LCD-scherm?
[...]
Kwestie van meer polarisatiefilters toevoegen.
Sowieso vind ik de kwaliteit van de schermen in auto's vaak teleurstellend. Mijn Opel Corsa uit 2020 heeft een LCD die gevoelsmatig eerder uit 2010 komt..oisyn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:55:
[...]
Ja, maar ik vind het dus nogal lomp dat ze daar niet al rekening mee houden. Polariserende glazen tijdens het rijden is niet echt bijzonder oid
🠕 This side up
Maar wat stel je dan voor?.oisyn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:55:
[...]
Ja, maar ik vind het dus nogal lomp dat ze daar niet al rekening mee houden. Polariserende glazen tijdens het rijden is niet echt bijzonder oid
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ik heb een Kia EV6 uit 2026. De dashboardschermen zijn allemaal OLED volgens mij. De HUD weet ik niet, hij is best scherp en ik zie geen lichtgevend vlak waar geen pixels zijn, dus misschien ook OLED?Koenvh schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Sowieso vind ik de kwaliteit van de schermen in auto's vaak teleurstellend. Mijn Opel Corsa uit 2020 heeft een LCD die gevoelsmatig eerder uit 2010 komt.
Een verticaal polarisatiefilter ipv diagonaal? Een waveplate eroverheen?
Ik ga kijken of ik het hiermee kan oplossen: https://www.edmundoptics.com/p/100-x-100mm-lambda2-retarder-film/30513/
Oh dat denk ik ook. Maar er zijn natuurlijk meer vreemde talen. En onderschat ook de relevantie van bijvoorbeeld lezen niet. Een flinke bak boeken lezen is goed voor je taalontwikkeling, woordenschat en ga zo maar door. En ik schrik er toch echt wel vaak van hoe weinig mensen in staat zijn de essentie uit een stuk tekst kunnen halen. Tekstbegrip is echt geen overbodige vaardigheid. Ook niet voor betas.Gropah schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:47:
[...]
Mwua, weet niet, vind echt wel dat een alfa beter taal moet kunnen dan iemand die de techniek in gaat. En op de universiteit word je volgens mij niet meer echt aangekeken op schrijffouten, al helemaal niet als het Engelstalig onderwijs is. De bovenbouw van bijvoorbeeld het VWO is ook niet meer echt Nederlands leren schrijven maar taalkunde en taalgeschiedenis. Maar dingen zoals samenvatting is compleet kapot geslagen tot signaalwoorden herkennen zodat je het centraalexamen makkelijker haalt. En dan nog die nodeloze artikelen en coloms waarover je dan vragen moet beantwoorden over wat de schrijver zou vinden. De grap is dat ze die dus nooit controleren er zelf dus wat in zijn gaan dichten tot op het niveau dat de schrijver er zelf een onvoldoende op zou halen.
Ik kan me nog herinneren dat we op school een samenvatting moesten schrijven van een korte tekst en ik na 3 minuten lezen en twee regels schrijven verbaasd was dat iedereen nog bezig was met lezen en schrijven. Zo was er ook 1 persoon die een samenvatting inleverde die langer was dan de oorspronkelijke tekst.Mugwump schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Oh dat denk ik ook. Maar er zijn natuurlijk meer vreemde talen. En onderschat ook de relevantie van bijvoorbeeld lezen niet. Een flinke bak boeken lezen is goed voor je taalontwikkeling, woordenschat en ga zo maar door. En ik schrik er toch echt wel vaak van hoe weinig mensen in staat zijn de essentie uit een stuk tekst kunnen halen. Tekstbegrip is echt geen overbodige vaardigheid. Ook niet voor betas.
Overigens vind ik dat ook bloed irritant aan LLMs. Die maken geen samenvatting, maar korten in.
OLED is al een stuk beter... helaas hier nog gewoon een LCD (en een stuk kleiner dan de EV6)..oisyn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Ik heb een Kia EV6 uit 2026. De dashboardschermen zijn allemaal OLED volgens mij. De HUD weet ik niet, hij is best scherp en ik zie geen lichtgevend vlak waar geen pixels zijn, dus misschien ook OLED?
[...]
Een verticaal polarisatiefilter ipv diagonaal? Een waveplate eroverheen?
Ik ga kijken of ik het hiermee kan oplossen: https://www.edmundoptics.com/p/100-x-100mm-lambda2-retarder-film/30513/
Verder kan ik niet klagen, hij doet 't goed zonder in de weg te zitten, maar een beter (en dus niet alleen groter, Stellantis) scherm had ik geen nee tegen gezegd. De nieuwe variant heeft ook ChatGPT-integratie
🠕 This side up
Toch best lastig, als je niet even diep zucht en nadenkt na zo'n opmerking..oisyn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:11:
[...]
Het hele artikel is bullshit, er staat letterlijk geen waar woord in, en iedereen die erin gelooft moet dood.
Dus.
Ik vermoed een knipoog naar het onderwerp van het artikel mbt polarisatiefarlane schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:40:
[...]
Toch best lastig, als je niet even diep zucht en nadenkt na zo'n opmerking.
Bij een pull request kan de reviewer een comment plaatsen. Bij de meeste platformen start dit een discussie thread. Afhankelijk van policy kan/moet je ze resolven danwel sluiten. Wat is hierin best practice? Dat de auteur van de code/PR deze sluit, dat iemand die niet de auteur is het sluit, dat de maker van de comment het sluit, of nog weer iemand anders?
Bij ons is de (informele) standaard dat alleen de maker van een comment, de comment-thread sluit. Deze persoon is immers degene die weet wat ie bedoelde, en kan dus ook als beste beoordelen of het probleem is opgelost. Daarbij is voor ons het 4-ogenprincipe belangrijk, en op het moment dat de auteur van de PR een comment thread mag sluiten, kun je niet meer garanderen dat alle code door 2 sets ogen is gezien.
Wij gebruiken Microsoft Azure DevOps, daar heb je twee stappen in een PR zitten. Het goedkeuren van de PR en opmerkingen plaatsen. Ik ben over het algemeen de reviewer bij ons, en als ik opmerkingen heb, dan zet ik de status van de PR op 'wacht op (PR-)auteur'. Daarnaast kun je per file in de PR aangeven of je deze bekeken hebt of niet, deze staan nadat ik de PR heb bekeken allemaal gemarkeerd als bekeken.Gropah schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:38:
Even een hele domme vraag;
Bij een pull request kan de reviewer een comment plaatsen. Bij de meeste platformen start dit een discussie thread. Afhankelijk van policy kan/moet je ze resolven danwel sluiten. Wat is hierin best practice? Dat de auteur van de code/PR deze sluit, dat iemand die niet de auteur is het sluit, dat de maker van de comment het sluit, of nog weer iemand anders?
De opmerkingen laat ik juist sluiten (op afgerond zetten) door de auteur van de PR, zodat deze op die manier aangeeft dat hij mijn feedback heeft gelezen en aanpassingen heeft gedaan. Als de opmerking niet van status is veranderd en er ook geen verdere opmerking terug is, dan is dat voor mij juist een teken dat ik extra moet kijken of er iets met de opmerking is gedaan.
Overigens kun je in DevOps ook makkelijk de afgeronden opmerkingen terugkijken, dus iets op afgerond zetten betekent niet dat de opmerkingen niet meer inzichtelijk zijn (zoals het in jouw verhaal klinkt).
Op het moment dat er wijzigingen worden gepushet wijzigt DevOps de status van gewijzigde files weer naar 'niet bekeken', dus bij een herevaluatie is dit (naast niet afgeronde opmerkingen) de indicatie voor het stuk dat ik moet bekijken.
Samengevat: Auteur van PR sluit opmerkingen, reviewer voorziet PR met een status: goedgekeurd/afgekeurd/wacht op auteur.
Geen idee of dit volledig helpt als antwoord (want jullie systeem klinkt anders, maar wie weet helpt het met inzicht kweken in verschillende methodes.
There's no place like 127.0.0.1
Ik denk dat het helpt als je het probleem terugbrengt naar een organisatorisch probleem. Simpel gezegd: Je hebt een persoon in jouw team die ondanks meerdere verzoeken afwijkend gedrag vertoont en niet bereid is om zich aan te passen. Daardoor veroorzaakt die overlast waar die persoon geen verantwoordelijkheid voor neemt. Immers zou die dat wel doen dan had hij eerst campagne gevoerd voor zijn werkwijze voordat(!) en gezorgd dat er binnen de organisatie men bereid is om te veranderen voordat hij ging afwijken.Gropah schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:38:
Bij ons is de (informele) standaard dat alleen de maker van een comment, de comment-thread sluit. Deze persoon is immers degene die weet wat ie bedoelde, en kan dus ook als beste beoordelen of het probleem is opgelost. Daarbij is voor ons het 4-ogenprincipe belangrijk, en op het moment dat de auteur van de PR een comment thread mag sluiten, kun je niet meer garanderen dat alle code door 2 sets ogen is gezien.
***members only***
De hele discussie over PRs kan je achterwegen laten, dat is in dit soort discussies alleen maar een voorbeeld. Het probleem is dat de persoon geen teamspeler is ondanks het verzoek van het team dat wel te doen. De vervolgvraag over hoe je dat gaat oplossen zou ik overlaten aan de teammanager (icm HR).
Het feit dat je kijkt naar de PR is trouwens omdat ontwikkelaars vooral kijken naar de technische problemen/oplossingen, maar zoals gezegd is dit puur organisatorisch.
Ik denk niet dat er een best practice is.Gropah schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:38:
***members only***
Bij ons hebben we mensen in verschillende tijdzones. Ook 4-ogen principe en als ik als laatste reviewer het wil mergen en er staan nog threads open die al inhoudelijk opgelost zijn, dan sluit ik ze even. En anders vraag ik het aan de auteur maar dan zitten we zo weer een 24 uur te wachten.
Voor de rest eens met @DevWouter .
Je zou nog eens kunnen proberen om bij hem begrip te creëren door uit te leggen dat als iedereen het aanpakt zoals hij het doet de consistentie van de werkwijze verloren gaat in het team. (lees: het een zooitje wordt).
Neem aan dat jullie werkbesprekingen hebben en hem vragen om daar voorstellen te doen zodat iedereen bij mogelijke verbetering betrokken raakt. Misschien kun je daar, samen met hem, een van zijn ideeën voorstellen en zo bespreekbaar te maken en zo de kar in het juiste spoor te brengen bij hem.
Misschien heeft hij wel goeie ideeën die van voordeel kunnen zijn, misschien is hij met wat hulp een goede aanwinst voor het team.
Wie du mir, so ich dir.
Los daarvan is het altijd goed om te kijken of bestaande processen nog optimaal werken.
Mijn ervaring in Azure DevOps is dat het niet veel uitmaakt wie de discussie op 'resolved' zet. In Github echter worden geresolvde discussies als snel verborgen. Daardoor is het voor de reviewer lastig om zijn eigen commentaar terug te vinden. Ik geef dan ook de voorkeur aan dat de reviewer de discussie op resolved zet. De author van de PR kan met een korte comment of met een bijv een duimpje aangeven dat deze de commentaar heeft geadresseerd.
Wij hebben in het verleden aardig wat discussies gehad rond pull request reviews. Met name hoe dwingend commentaren zijn. Uiteindelijk hebben wij afgesproken dat een pull request ofwel wordt goedgekeurd (groen) ofwel om aanpassingen wordt gevraagd (rood).Gropah schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:38:
Op het moment dat ik goed keur, maar ook commentaren heb geplaatst dan zijn de commentaren optioneel of subjectief. Dat betekent dat de auteur mag mergen als hij/zij dat wil. Dan mag hij/zij de discussies ook sluiten naar believen.
Echter, als ik de aanpassing afkeur dan dient de pull request niet gemerged te worden, totdat de afkeurder (is dat een woord?) de aanpassing goedkeurt. In dat geval kan de auteur discussies sluiten zoveel ze willen, maar de afkeurder zal de pull request op een later moment alsnog gaan bekijken. En dan kunnen de discussies gesloten zijn of niet, maar ze zullen gezamelijk toch moeten worden besproken.
Deze route maakt de discussie rond het sluiten van discussies veel minder impactvol.
Read the code, write the code, be the code!
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Het kan goed zijn dat het hier om een "Einzelkämpfer" gaat....
Wie du mir, so ich dir.
Wij hebben trouwens deze afspraken ivm PR's (de meeste worden afgedwongen via policies)
- PR heeft min 2 approvals nodig; de vote van de auteur telt niet. Minstens één approval moet van een sr developer / architect zijn
- Obviously, build & tests moeten slagen, geen trivy reported high vulnerabilities
- Reviewers zetten een 'wait for author' vote als ze opmerkingen hebben.
- Alle opmerkingen / comments moeten resolved zijn voordat de PR kan gecomplete worden. De auteur van de PR mag die comments niet zelf sluiten.
- Als aan alles voldaan is, kan de PR gemerged worden. Het is de auteur van de PR die verantwoordelijk is voor het mergen van zijn PR.
https://fgheysels.github.io/
Daar kun je het nog met hem over hebben. Hij lijkt zich enkel te focussen op de huidige taken, afronden en dóór. En eenmaal een taak is afgerond, lijkt hij zich er niet meer om te bekommeren. Kan liggen aan zijn mentaliteit. Maar ook door te weinig kennis van Git. In een git worktree kun je in een aparte directory de branch uitchecken en kun je die los bijwerken. Of met cherry-picken een commit van de ene branch in de andere overnemen. Kan hij de commit in zijn huidige branch maken, met cherry-picken naar de andere branch overzetten, en met rebase zijn lokale branch fixen.kan beginnen door een nieuwe branch te starten op basis van z'n huidige branch, maar hij lijkt een branch in git te veel gedoe te vinden
Maar ik heb het bij mijn vorige klant ook gezien. Dat was een groot project, waarin veel al vele jaren was vastgelegd en ontwikkelaars in een soort keurslijf dwong. Ontwikkelaars die zich daar niet aan konden aanpassen, waren vaak ook snel weer weg. Sommige deden toch hun ding, maar ik kan niet zeggen dat het altijd goed ging. Ze denken vaak te makkelijk dat een 24/7 applicatie, met een zeer uitgebreide test- en release proces, ontwikkeld door 5 scrum teams, zich aanpast aan hun gewenste werkwijze. Het ergste stoorde ik mij aan die "herschrijven in framework x" opmerkingen. 1. alsof ik zelf niet dat zou willen of aan gedacht heb, 2. besef je wel hoeveel werk dat is.
Toen ik vertrok was men al wel bezig met de core rewrite. Dat heeft - gok ik - 3 jaar geduurd voor de basic functionaliteit over te nemen. En dan waren er meerdere teams, fulltime mee bezig. Dat red je niet in je eentje.
let the past be the past.
Hoewel ik me natuurlijk braaf conformeer aan de wensen van een team (of vaak ook de organisatie) heb ik wel echt een hekel gekregen aan al dit soort 'verplichte hoepeltjes'.whoami schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:58:
Helemaal eens met DevWouter; het is een gedragsprobleem van dat teamlid. Hij kan wel andere ideeën hebben, maar dan moet hij die ideeën maar voorleggen aan het team. Gaat het team er in mee, dan kunnen er andere afspraken gemaakt worden. Gaat het team er niet in mee, dan moet die persoon maar plooien naar het team.
Wij hebben trouwens deze afspraken ivm PR's (de meeste worden afgedwongen via policies)
- PR heeft min 2 approvals nodig; de vote van de auteur telt niet. Minstens één approval moet van een sr developer / architect zijn
- Obviously, build & tests moeten slagen, geen trivy reported high vulnerabilities
- Reviewers zetten een 'wait for author' vote als ze opmerkingen hebben.
- Alle opmerkingen / comments moeten resolved zijn voordat de PR kan gecomplete worden. De auteur van de PR mag die comments niet zelf sluiten.
- Als aan alles voldaan is, kan de PR gemerged worden. Het is de auteur van de PR die verantwoordelijk is voor het mergen van zijn PR.
Een goede review is waardevol, zeker bij significante wijzigingen. Maar door al dit soort eisen als 'minimaal 2 approvals waarvan minimaal 1 van een senior dev of architect' als generiek criterium in te voeren moet letterlijk elke spelfoutcorrectie of naamswijziging oid door dat proces heen en in mijn ervaring heeft dat juist weer het effect dat reviews een moetje zijn en in kwaliteit afnemen of dat mensen al dit soort wijzigingen dan maar in mega-PRs gaan prakken want dan hoef je niet 3 keer alle hoepeltjes door.
Het werkt ook enorm vertragend, want als ik elke keer 2 approvals nodig heb, dan ben ik met al die part-timers soms gewoon 2 dagen aan het wachten.
Een goede build pipeline met een testset die een groot deel van de use cases afdekt is wat mij betreft wel cruciaal om te hebben, maar ik zie liever dat de verantwoordelijkheid voor PRs meer bij de auteur gelegd wordt. Heb je het gevoel dat je iets gedaan hebt waar goed inhoudelijk naar gekeken moet worden? Vraag reviews of liever nog spreek zaken even door met alle devs zodat je ook gelijk een stukje kennisdeling hebt. Heb je een spelfout gecorrigeerd? Prima hoor, als de build slaagt mag ie naar main.
Natuurlijk vereist dit wel dat je niet van die types hebt die doodleuk een halve rewrite van je project doormergen zonder feedback te vragen, maar goed, 'bij twijfel even een review vragen' is ook een afspraak die je kunt maken.
Het aantal verplichte approvals hangt natuurlijk af van de grootte van het team. Hier hebben we een team van 6 ~ 7 FTE en is er ook een echte 'review' cultuur.Mugwump schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Een goede review is waardevol, zeker bij significante wijzigingen. Maar door al dit soort eisen als 'minimaal 2 approvals waarvan minimaal 1 van een senior dev of architect' als generiek criterium in te voeren moet letterlijk elke spelfoutcorrectie of naamswijziging oid door dat proces heen en in mijn ervaring heeft dat juist weer het effect dat reviews een moetje zijn en in kwaliteit afnemen of dat mensen al dit soort wijzigingen dan maar in mega-PRs gaan prakken want dan hoef je niet 3 keer alle hoepeltjes door.
Het werkt ook enorm vertragend, want als ik elke keer 2 approvals nodig heb, dan ben ik met al die part-timers soms gewoon 2 dagen aan het wachten.
Iedereen weet ook dat 'mega PR's' heel lastig te reviewen zijn, en hoe groter de PR is, hoe langer het duurt eer die gecomplete wordt. Het is dan ook zaak om de scope van een PR zo klein mogelijk te houden (en dat is dan bij ons: één task (onder een user-story) is één PR.
https://fgheysels.github.io/
Ik sluit me hierbij aan en wat ik me afvraag is hoeveel PR's per dag jullie normaal vinden?Mugwump schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Hoewel ik me natuurlijk braaf conformeer aan de wensen van een team (of vaak ook de organisatie) heb ik wel echt een hekel gekregen aan al dit soort 'verplichte hoepeltjes'.
Zelf ben ik altijd voorstander van micro PR's (zoals een collega van een ander team ze noemde) en is mijn record om 10 PR's op een dag in te dienen (dus elke ~3 kwartier 1 PR) waarbij ik ook bezig ben met om de reviewers achter hun broek aan te zitten. Het leuke van micro PR's is dat het heel snel duidelijk was of ze wel of niet geaccepteerd konden worden, en dat er bij twijfel over de richting we als team heel snel bij elkaar gingen zitten. Ook als reviewer was het prettig, want een opmerking als "waarom hier?" kon beantwoorden en gesloten worden door de indiener (want non-issue) om vervolgens later toch besproken worden en opgepakt worden als een probleem zonder dat het duur was. We behandelde PR een beetje alsof het een asynchrone vorm van pair/triplet programming.
Het meest pijnlijke moment was toen management met het idee kwam om PR's door andere teams te laten beoordelen. Binnen vijf minuten na ontvangst werd de eerste PR die we kregen geblokeerd door drie van mijn teamleden zonder dat ze het van elkaar wisten (PR vereist meer uitleg want te groot en te complex). Ondertussen was ik al onderweg naar de indiener om hem uit te nodigen voor een gesprek, zodat we de PR samen konden doornemen zonder dat ik hier weet van had.
Onze beide teams hanteerde ook compleet verschillende werkwijzen:
- Ons team had kleine PRs, hun team mega PRs
- De doorlooptijd van onze PR was vaak 30 minuten, die van hun eerder 3 werkdagen.
- Ons team hanteerde vooral een vragende stijl ("weet je zeker dat...") terwijl hun team meer bevelend was ("doe dit...") of oordelend ("dit kan niet...")
- Onze indieners trokken PRs vaak terug, hun team paste PRs vaak aan.
- Ons team escaleerde snel en werd het door het hele team besproken. Hun team escaleerde langzaam en altijd via de chain of seniority.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar ik wil hierbij wel aangeven dat een PR vooral een communicatie tool is en er eigenlijk weinig controlerend aan is.
Ligt er natuurlijk aan welke tool je gebruikt, maar in GitLab kun je expliciet aangeven of je review changes behoeft, en kun je óók gewoon een comment achterlaten. Daarnaast kun je afdwingen dat alle threads gesloten moeten zijn voordat een PR verder kan, maar dat staat daar los van.
Ik vind het wel fijn om beide opties te hebben, maar het maakt vragen als dit meteen onduidelijk zonder expliciete bevestiging van welke manier van werken gebruikt wordt.
Ja vooral dat. Helaas zit ik best wel vaak bij klanten waar men heel erg van 'cover your ass' is. Risico en onvoorspelbaarheid zijn dan vieze woorden, maar in plaats van dat het gaat om realistisch kijken naar hoe het risico echt ingedamd kan worden is het vooral zaak om alles dicht te timmeren met procedures zodat de accountant kan auditen dat de procedures zijn gevolgd en een vinkje gezet kan worden. Vervolgens kan het management dan bij problemen verwijzen naar het vinkje van de accountant en hun lucratieve baantjes behouden.DevWouter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:53:
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar ik wil hierbij wel aangeven dat een PR vooral een communicatie tool is en er eigenlijk weinig controlerend aan is.
Dat betekent onder andere dat zaken als hoe je omgaat met PRs geen kwestie zijn van afspraken binnen een team die worden bedacht op basis van nut en noodzaak, maar van centraal afgedwongen policies. Dat betreft dan niet enkel zaken als verplichte reviewvinkjes, maar ook koppeling met JIRA, want stel je voor dat je een spelfout corrigeert in docs zonder een JIRA ticket. Bovendien is dat ook niet simpelweg een kwestie van een oneliner ticket maken en klaar, maar een heel adminstratief proces waarbij 324 veldjes moeten worden gevuld (waarvan het gros gewoon voorgevuld had kunnen zijn, maar waarom makkelijk maken als het ook bureaucratisch kan). Want ja, stel je voor dat die 3 seconden werk die je eigenlijk had aan het daadwerkelijke werk ongeadministreerd blijven. Het administratieve kwartiertje dat je hebt gespendeerd staat nu in ieder geval aan de juiste kostenposten toegewezen!
Als het slechts een spelfout is, is het niet heel belangrijk om direct op te lossen en kun je het bundelen onder meerdere subtaken en een keer een opschoon ticket maken voor dit soort taakjes. Ik denk dat dit erg bezien is als uitvoerder en dat je daarbij het overzicht vanuit de organisatie breed een beetje kleiner maakt dan het zou moeten zijn. Zelfs een kleine wijziging in documentatie kan soms grote gevolgen hebben over de interpretatie en daarmee over hoe iets geimplementeerd wordt. dan wil je dit juist wel heel duidelijk gelogd hebben wie wanneer en waarom zodat je weer kan zorgen dat alles rechtgetrokken wordt. En qua kosten is dat ene beetje werk van 3 seconden (bij wijze van, want 3 seconden is wel heel weinig tijd) misschien niet veel, maar hoe groter het team, hoe vaker die 3 seconden en hoe duurder het personeel, dan gaat het behoorlijk oplopen. En bedenk dan ook dat als er inderdaad een verschil in interpretatie ontstaat daarna, de gevolgen qua kostenpost nog veel groter kunnen uitvallen. Dus hoewel je in het begin m.i. het juiste zegt, lijk je dat naar mijn idee aan het einde juist weer wat tegen te spreken door zelf die risico's niet te zienMugwump schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Ja vooral dat. Helaas zit ik best wel vaak bij klanten waar men heel erg van 'cover your ass' is. Risico en onvoorspelbaarheid zijn dan vieze woorden, maar in plaats van dat het gaat om realistisch kijken naar hoe het risico echt ingedamd kan worden is het vooral zaak om alles dicht te timmeren met procedures zodat de accountant kan auditen dat de procedures zijn gevolgd en een vinkje gezet kan worden. Vervolgens kan het management dan bij problemen verwijzen naar het vinkje van de accountant en hun lucratieve baantjes behouden.
Dat betekent onder andere dat zaken als hoe je omgaat met PRs geen kwestie zijn van afspraken binnen een team die worden bedacht op basis van nut en noodzaak, maar van centraal afgedwongen policies. Dat betreft dan niet enkel zaken als verplichte reviewvinkjes, maar ook koppeling met JIRA, want stel je voor dat je een spelfout corrigeert in docs zonder een JIRA ticket. Bovendien is dat ook niet simpelweg een kwestie van een oneliner ticket maken en klaar, maar een heel adminstratief proces waarbij 324 veldjes moeten worden gevuld (waarvan het gros gewoon voorgevuld had kunnen zijn, maar waarom makkelijk maken als het ook bureaucratisch kan). Want ja, stel je voor dat die 3 seconden werk die je eigenlijk had aan het daadwerkelijke werk ongeadministreerd blijven. Het administratieve kwartiertje dat je hebt gespendeerd staat nu in ieder geval aan de juiste kostenposten toegewezen!
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb het niet over een spelfout in documentatie voor afnemers, maar gewoon documentatie in de codebase. (Publieke) API specs worden bij m'n huidige klant sowieso door een team beheerd dat ze afstemt in overlegorganen met formele processen waar maanden overheen gaat.mrdemc schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Als het slechts een spelfout is, is het niet heel belangrijk om direct op te lossen en kun je het bundelen onder meerdere subtaken en een keer een opschoon ticket maken voor dit soort taakjes. Ik denk dat dit erg bezien is als uitvoerder en dat je daarbij het overzicht vanuit de organisatie breed een beetje kleiner maakt dan het zou moeten zijn. Zelfs een kleine wijziging in documentatie kan soms grote gevolgen hebben over de interpretatie en daarmee over hoe iets geimplementeerd wordt. dan wil je dit juist wel heel duidelijk gelogd hebben wie wanneer en waarom zodat je weer kan zorgen dat alles rechtgetrokken wordt. En qua kosten is dat ene beetje werk van 3 seconden (bij wijze van, want 3 seconden is wel heel weinig tijd) misschien niet veel, maar hoe groter het team, hoe vaker die 3 seconden en hoe duurder het personeel, dan gaat het behoorlijk oplopen. En bedenk dan ook dat als er inderdaad een verschil in interpretatie ontstaat daarna, de gevolgen qua kostenpost nog veel groter kunnen uitvallen. Dus hoewel je in het begin m.i. het juiste zegt, lijk je dat naar mijn idee aan het einde juist weer wat tegen te spreken door zelf die risico's niet te zien?
En ja, je gaat van alles onder andere PRs prakken op deze manier en hoe meer bloated de PRs hoe minder scherp je die weer functioneel reviewt. Het zijn juist dit soort averechtse effecten die vaak onderschat worden.
Overigens draaien er dan wel weer automatische dependency upgrades die gewoon door kunnen zonder door al die administratieve hoepels te moeten en die brengen een veel groter risico met zich mee dan zo'n correcte in documentatie van de codebase.
En het gaat veel verder dan dit soort zaken. Neem iets als de administratieve bewijslast van het feit dat processen wordt gevolgd. Er zijn vaak audittrails van jaren, alles is in te zien, maar nee, risk managers zijn kennelijk zo digibeet dat alle 350 procedures met wekelijkse of maandelijkse screenshotjes moet worden bevestigd. Wordt daar iets beter van? Nee, natuurlijk niet.
De enige wijze waarop dit soort procedurezucht bijdraagt aan het reduceren van risico is dat het de snelheid waarmee je werkende software op kunt leveren drastisch reduceert. En hoe minder werkende software je oplevert, des te minder risico je loopt op onvoorziene problemen.
Ik denk dat ik met inmiddels ruim 20 jaar ervaring in de softwarewereld bij een breed scala aan bedrijven toch echt prima in staat ben om te beoordelen wat zinvolle checks & balances zijn en wat vooral window dressing is.
En als iemand anders met vergelijkbare achtergrond ga ik je tegensprekenMugwump schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:51:
Ik denk dat ik met inmiddels ruim 20 jaar ervaring in de softwarewereld bij een breed scala aan bedrijven toch echt prima in staat ben om te beoordelen wat zinvolle checks & balances zijn en wat vooral window dressing is.
Elke bedrijf/project/team is anders. De eerste maand dat ik ergens bij betrokken ben stap ik vaak de ruimte in terwijl ik me zelf nogmaals actief herinner dat ik mijn ego thuis moet laten. En dan ben ik vaak de persoon die juist binnen gehaald word om proces verbeteringen door te voeren
En ik zeg dit omdat mijn eerste oordeel/conclusie zelden in het rapport aan management verschijnt. Dus mogelijk zegt dit meer over mij dan over jou
100% mee eens. Ik heb ooit een uren registratie ingeleverd waar een kopje was "uren invullen" die ik getimed had op een ongeveer 50 minuten. De week daarop kon ik een uren registratie inleveren met een kopje "discussie over uren registratie" waar ik 5 uur op kon boeken. De week daarop heb ik met HR afgesproken dat we in het vervolg een willekeurige taak kiezen en die gewoon aandikken.Mugwump schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Ja vooral dat. Helaas zit ik best wel vaak bij klanten waar men heel erg van 'cover your ass' is. Risico en onvoorspelbaarheid zijn dan vieze woorden, maar in plaats van dat het gaat om realistisch kijken naar hoe het risico echt ingedamd kan worden is het vooral zaak om alles dicht te timmeren met procedures zodat de accountant kan auditen dat de procedures zijn gevolgd en een vinkje gezet kan worden. Vervolgens kan het management dan bij problemen verwijzen naar het vinkje van de accountant en hun lucratieve baantjes behouden.
Ps: Dit was toen ik nog heel jong (en dom en arrogant) was.
Je zet hier wel de deur open zeg... maar ik houd me inDevWouter schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:59:
[...]
100% mee eens. Ik heb ooit een uren registratie ingeleverd waar een kopje was "uren invullen" die ik getimed had op een ongeveer 50 minuten. De week daarop kon ik een uren registratie inleveren met een kopje "discussie over uren registratie" waar ik 5 uur op kon boeken. De week daarop heb ik met HR afgesproken dat we in het vervolg een willekeurige taak kiezen en die gewoon aandikken.
Ps: Dit was toen ik nog heel jong (en dom en arrogant) was.
Geen zorgen, ik ben al lang niet meer jongFiresphere schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 04:35:
[...]
Je zet hier wel de deur open zeg... maar ik houd me in
...De andere dingen mag jezelf beoordelen...
Goed, laat ik het anders formuleren.DevWouter schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:52:
[...]
En als iemand anders met vergelijkbare achtergrond ga ik je tegenspreken![]()
Elke bedrijf/project/team is anders. De eerste maand dat ik ergens bij betrokken ben stap ik vaak de ruimte in terwijl ik me zelf nogmaals actief herinner dat ik mijn ego thuis moet laten. En dan ben ik vaak de persoon die juist binnen gehaald word om proces verbeteringen door te voeren
En ik zeg dit omdat mijn eerste oordeel/conclusie zelden in het rapport aan management verschijnt. Dus mogelijk zegt dit meer over mij dan over jou
Ik ben echt niet iemand die hangt in universele waarheden over wat werkt en wat niet werkt in de IT, integendeel ik ben daar vrij postmodernistisch in.
Als ik op een lopend project kom, dan ben ik ook open in mijn analyse. Het is vrij makkelijk om naar processen of code te kijken en te zeggen "jullie doen dit helemaal verkeerd", maar vaak ben je op een bepaald punt gekomen vanwege een lange voorgeschiedenis.
Hoewel ik een pesthekel heb aan het keihard afdwingen van allerlei zaken als reviews, kan het best nodig zijn in situaties waar je zit met onverschrokken juniors die zonder enige vrees voor de 15e keer productie omver trekken met een ongereviewde PR.
Maar qua organisatisch ken ik zo langzamerhand mijn Pappenheimers ook wel. Ik heb al best wat klantorganisaties waar men heeft besloten om niet langer een regie-organisatie te zijn, maar juist een engineering organisatie met eigen engineers. Wat ik in dat type organisatie gewoon heel erg zie is het vasthouden aan de illusie van de controle. In een regie-organisatie kun je gewoon lekker schoppen naar je leverancier, die veelal gepokt en gemazeld is in het succesvol leveren van IT projecten en ook weet hoe men die moet managen. Dan halen ze vervolgens een managementconsultancyclubje binnen die een analyse gaat doen en om de een of andere onverklaarbare reden altijd uitkomt op SAfE als methodiek. Want dan kun je Agile roepen, maar nog steeds net doen alsof IT projecten met loopduren van jaren volkomen planbaar zijn.
Daarbij moet natuurlijk nog steeds wel over alles en nog wat continu verantwoording afgelegd worden, want we moeten wel kunnen sturen natuurlijk en het kan niet zo zijn dat 'we' (lees: MT) verantwoordelijk worden gehouden voor falen zonder dat we kunnen verwijzen naar procedures, normen en certificeringen die allemaal braaf gevolgd zijn.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.