Advent Of Code 2025 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:14

ElkeBxl

Tassendraagster

Topicstarter

Advent of Code 2025

Wat is de Advent of Code?
Wederom komt december eraan, voor de puzzel fanaten is de Advent of Code er dus weer! Van 1 tot en met 12 december zijn er elke dag 2 puzzels beschikbaar, om zo het grote raadsel van dit jaar op te lossen. De raadsels zijn zo opgezet dat ze het beste met een stuk programmatuur kunnen worden opgelost. Uiteindelijk krijg je elke dag jouw eigen unieke input, waarbij één bepaalde output hoort.
Hoe ziet zo'n puzzel eruit?
  • Een puzzel is gebruikelijk in een soort verhaal vorm geschreven. Een goed voorbeeld, ook om te oefenen vind je hier.
  • Vorig jaar had @Soultaker ook een eerste puzzel gepost voor zij die reeds wat wilden oefenen.
Vorige leaderboards
Ook in 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024 deed de Tweakers community mee, dus ook dit jaar kunnen we weer aan de slag:
JaarLeaderboard
2015
2016
2017Leaderboard
2018Leaderboard
2019Leaderboard
2020Leaderboard
2021Leaderboard
2022Leaderboard
2023Leaderboard
2024Leaderboard
Hoe aan te melden
Via adventofcode.com is dit pas vanaf 1 december! Je kan me wel al een bericht sturen om met je repo in het overzicht te staan hieronder.
Je kan je aanmelden via website: https://www.adventofcode.com. Op de website is er weer een tweakers leaderboard. Meld je hier aan met code:
Members only: Leaderboard code
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het kan zijn dat het leaderboard vol is, (max. 200), na een aantal dagen kan ik wat inactieve accounts eruit gooien, stuur mij dan een berichtje, als er weer plek is laat ik weten wanneer je het nog een keer kan proberen.
Een paar regels
  • Discussie over de puzzels mag, maar probeer niets te spoilen voor de rest! (of gebruik de spoiler tag)
  • Net zoals voorgaande jaren is er ook expliciet aangehaald om geen AI te gebruiken bij het oplossen van de puzzels.
Was de Advent of Code niet 25 dagen ipv 12? En waar is het global leaderboard
Dat klopt! Maar vanaf deze editie heeft de maker van AoC ervoor gekozen om over te schakelen naar 12 dagen alsook het schrappen van het global leaderboard. Je kan er meer over lezen in zijn post op Reddit.
De deelnemers
Members only: Overzicht van de deelnemers, taal en hun code repo:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Stuur ElkeBxl even een PM om ook in de lijst te komen. Stuur hierbij de link naar de repository en de taal/talen die je gebruikt.
Eindwoord
Met dank aan Daanoz voor de organisatie van vorige jaren en waar ik schaamteloos deze topic text van geript heb dit jaar en vorig jaar en het jaar ervoor. If we ever meet, trakteer ik je eens iets :9B

Succes aan iedereen!

[ Voor 10% gewijzigd door ElkeBxl op 23-10-2025 08:04 ]

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 12:33
Goed bezig @ElkeBxl :o ! Ik doe weer mee met rust: https://github.com/Daanoz/AOC2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Topicstarter
Ik ben er eens echt vroeg bij dit jaar @Daanoz met het topic :D

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

Ik ga waarschijnlijk weer in Go meedoen.

[ Voor 39% gewijzigd door MueR op 19-10-2025 20:52 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:15
Voor mij weer Kotlin dit jaar.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:21
Ik doe weer mee met python

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-10 15:24
Nice, heb er weer zin in! Voor mij wordt het C#, kijken of ik mijn record van 2022 kan verbeteren: 16 dagen op rij oplossen. Vorig jaar 73e geworden (van de Tweakers-deelnemers), dat kan vast ook beter. Sinds een paar jaar ligt de focus op werk niet meer op programmeren en dat maakt dit soort puzzels weer hobby en dus extra leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Basje op 20-10-2025 08:55 . Reden: Verduidelijken dat ik het over het Tweakers leaderboard heb ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:06
Ik denk dat ik na een aantal jaar php dit jaar toch overstap naar Python

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-10 10:27

Camulos

Stampert

yeahhh ik ben ook weer van de partij met C# :)

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49
Ik doe ook zeker weer mee! Ruby it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:53

Salandur

Software Engineer

Ik ga hem dit jaar ook weer proberen :-)

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:56

OB1

Ik wil ook graag meedoen, mijn Git-repository staat hier: https://github.com/OlivierBouchoms/advent-of-code-2025

Ik twijfel nog over de taal... wil een keer iets anders doen dan C# of JS. Klinkt als een mooie gelegenheid om weer eens iets met Python te gaan doen!

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilfish
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21
Ik verwacht ook wel weer mee te doen in C# via https://github.com/antonrademaker/codeadvent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Eens kijken of ik dit jaar wel weer eens verder kom dan de eerste week :X

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:34
Probeer meestal wel wat mee te doen, maar dit jaar waarschijnlijk echt geen tijd. Misschien dat dat tegen December veranderd. Maar daar lijkt het niet op.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik ga ook terug meedoen in C#, maar door het werk zal het iets meer 'wanneer ik tijd heb' zijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10 11:07
https://www.reddit.com/r/adventofcode/s/X35Npb0xvT

tl/dr; het aantal dagen wordt teruggebracht tot 12 dagen - beginnend op 1 december -, en de global leaderboard verdwijnt.

Als ik eerlijk ben dan is minder dagen wel lekker. Vanaf dag 14/15 wordt het toch altijd wel weer een behoorlijke opgave (pun intended). En het verdwijnen van het global leaderboard is denk ik een logisch gevolg van de groeiende hoeveelheid AI-gebruikers. Nu wordt het veel meer; wil jij AI gebruiken? Gebruik jij toch lekker AI!

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:15
Ik vind het ook geen slechte ontwikkeling. Ik merk gewoon dat ik te lang niet met al m'n CS fundamentals en algoritmen e.d. heb gedaan, dat de wat uitdagendere problemen me veel meer tijd kosten. Tijd die ik tegenwoordig gewoon niet meer (over) heb.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Topicstarter
wackmaniac schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:58:
Als ik eerlijk ben dan is minder dagen wel lekker. Vanaf dag 14/15 wordt het toch altijd wel weer een behoorlijke opgave (pun intended).
Zelf ben ik ook tevreden met minder dagen.

topaz2078 zelf heeft ook antwoord gegeven op de vraag naar de complexiteit van de puzzels over de 12 dagen:
I'm still calibrating that. My hope right now is to have a more condensed version of the 25-day complexity curve, maybe skewed a little to the simpler direction in the middle of the curve? I'd still like something there for everyone, without outpacing beginners too quickly, if I can manage it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
wackmaniac schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:58:
https://www.reddit.com/r/adventofcode/s/X35Npb0xvT

tl/dr; het aantal dagen wordt teruggebracht tot 12 dagen - beginnend op 1 december -, en de global leaderboard verdwijnt.

Als ik eerlijk ben dan is minder dagen wel lekker. Vanaf dag 14/15 wordt het toch altijd wel weer een behoorlijke opgave (pun intended).
Het is nog niet duidelijk of de opgaven even moeilijk blijven, voor hetzelfde geld wordt dag 3 al een longest path probleem en dag 4 een intcode opgave. Ik ben in elk geval blij dat AoC niet helemaal stopt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-10 20:53

P_Tingen

omdat het KAN

Oh, heerlijk. Dit is de redding voor mij.

Ik zat er voor het eerst echt aan te denken om niet mee te doen. 25 dagen is voor mij echt te lang. Het moet er allemaal maar een beetje bij tussendoor en hoe verder in december hoe moeilijker ze worden en dus ook des te meer tijd ze kosten. Tel daarbij op dat ik het in een exotische taal doe samen met hooguit nog een stuk of 4 anderen. Ik kan - als ik echt vastloop - niet even spieken bij een ander hoe die het opgelost heeft.

De grootste lol voor mij zit er in om de puzzels op te lossen (uiteraard) maar daarna ook te kijken hoe mijn fellow-ontwikkelaars het probleem hebben opgelost. Er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden en ik vind het heerlijk om ook die wegen te kennen. Twaalf dagen geeft me net iets meer ademruimte

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-10 15:10
Minder dagen is echt een positieve ontwikkeling. Ik ga in elk geval weer een poging wagen, het zal makkelijk worden zo om het bij te houden. Ik zal in C# gaan meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

Ik vind het ook wel een positieve ontwikkeling. Ik haak meestal af ergens tussen dag 15 en 20, omdat ik mijn interesse verlies. En geen global leaderboard voor de LLM tryhards meer, yay!

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
Dag 15 is ook waarop ik vaak afhaak. Hoewel dat vorige jaar iets eerder was.
Maar ik denk dat het dit jaar niet lukt. Vorige jaren was het in december vrij rustig op mijn werk, maar ik ben straks druk bezig met een project. Maanden vrij rustig, maar nu start toch een nieuw opdracht met de vraag "dit jaar nog klaar?", omdat het budget van dit jaar gebruikt moet worden.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

12 dagen is wel beter, wel weer jammer dat het alsnog 12 contiguous dagen zijn en niet om de dag oid :). Dat zou ook wel goed kunnen werken door de 2e helft van elke puzzel gewoon een dag later pas open te gooien.

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 23-10-2025 01:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 15:31

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

.oisyn schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 01:25:
12 dagen is wel beter, wel weer jammer dat het alsnog 12 contiguous dagen zijn en niet om de dag oid :). Dat zou ook wel goed kunnen werken door de 2e helft van elke puzzel gewoon een dag later pas open te gooien.
Ja die vond ik ook apart, ik had graag een 'rust' dag tussen elke opdracht gezien. Nu blijft het toch eigenlijk 12 dagen knallen..
Pagina: 1