"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Deze gaan bij mij nu ook vrij snel, maar nr 1 en 2 leveren ook erg mooie plaatjes op!Soultaker schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:40:
Weer niet zo moeilijk vandaag; ik was in 4 minuten en 13 seconden klaar, wat nog sneller was dan gisteren
Hier wat extra testdata voor dag 4: aoc-2025-day-4-challenge-1-to-3.zip
...
Deel 1 (in 52ms):
:strip_exif()/f/image/X5WjWpdbg4jZx5vOTpdLSJXX.png?f=user_large)
Deel 2 (in 908ms):
/f/image/QAi44wPyTg5USckFrRcFYzuH.png?f=fotoalbum_large)
Deel 3 (in 59ms) is natuurlijk helemaal zwart na de tijd.
Op de een of andere manier kom ik vandaag te laag uit bij deel 2, terwijl de aanpak volgens mij gewoon correct is.
spoiler:
Eerst begonnen met ranges mergen. Example klopte, maar ik kreeg een too low op m'n daadwerkelijke input. Daarna even de aanpak gehanteerd om simpelweg door de op min, max gesorteerde lijst heen te lopen en te tellen. Komt hetzelfde antwoord uit dus ook te laag. Maar even een test file gemaakt met alle vormen van overlap die ik kan vinden, maar ook die lijkt gewoon correct te werken.
Ik zie even niet waar ik de mist in ga.
/f/image/JahaOtOimGVJnda2sVYwoYyL.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie even niet waar ik de mist in ga.
/f/image/JahaOtOimGVJnda2sVYwoYyL.png?f=fotoalbum_large)
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Bij deel 2 had ik al door dat brute force niet ging werken, maar voor de lolz toch gemaakt en aangezet, met een berekening van de ETA erbij. Ik denk niet dat ik daar op ga wachten; tegen die tijd ben ik als 100-plusser al jaren met pensioen als het goed is

na 0,00003nogwat% berekend te hebben is de verwachte eindtijd ergens in 2073
PS: verbeterde versie finisht in ong 2 ms 😎
na 0,00003nogwat% berekend te hebben is de verwachte eindtijd ergens in 2073
PS: verbeterde versie finisht in ong 2 ms 😎
... en gaat over tot de orde van de dag
Vandaag was meer klooien met de input data dan dat het echt puzzelen was.
Toch even opscheppen met 2^9:
Toch even opscheppen met 2^9:

Fuuuu... 3 seconden te traag op deel 1. Gefeliciteerd Michael.
FCA schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:
[...]
Ja, maar wel nog steeds in volgorde van klein naar groot.

Dank u!
... en gaat over tot de orde van de dag
Vandaag was interessant. Deel 1 was heel snel opgelost, maar deel 2 ging ik eerst helemaal de verkeerde kant mee op. Uiteindelijk nu in mijn pauze maar afgemaakt en de uiteindelijke oplossing is vrij kort nog.
Voor de grap ook nog een visualisatie gemaakt van de output. Nu snap ik de input ineens veel beter
spoiler:
Nu loopt deze ook binnen 10ms, waar ik wel blij mee ben.Wel een nieuwe functie moeten implementeren om te controleren of een lijn een vierkant doorkruist. Maar toen ik dat had, ging deze ook vrij snel.
Voor de grap ook nog een visualisatie gemaakt van de output. Nu snap ik de input ineens veel beter
[ Voor 30% gewijzigd door Marcj op 09-12-2025 13:12 ]
Dag 11 was een eitje, zeker vergeleken met gisteren.
Visualisatie van mijn testinvoer:
spoiler:
Python code: 11.pyfunctools.cache to the rescue!
Visualisatie van mijn testinvoer:
spoiler:
De testinvoer had trouwens nog veel gemener kunnen zijn. Misschien dat ik nog even een extra challenge maak als ik tijd over heb. Eerst even de comment van Friits hierboven lezen...

Pagina: 1
/f/image/Hdm9rIODJJ1BZscoCgExdC7W.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d7qt0sADh0Cg4vjn6vvshbxw.jpg?f=user_large)
/f/image/QDQLE4G3iwAwvyfXNrY8PZAa.png?f=fotoalbum_large)