Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Ik twijfel nog over de taal... wil een keer iets anders doen dan C# of JS. Klinkt als een mooie gelegenheid om weer eens iets met Python te gaan doen!
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF
tl/dr; het aantal dagen wordt teruggebracht tot 12 dagen - beginnend op 1 december -, en de global leaderboard verdwijnt.
Als ik eerlijk ben dan is minder dagen wel lekker. Vanaf dag 14/15 wordt het toch altijd wel weer een behoorlijke opgave (pun intended). En het verdwijnen van het global leaderboard is denk ik een logisch gevolg van de groeiende hoeveelheid AI-gebruikers. Nu wordt het veel meer; wil jij AI gebruiken? Gebruik jij toch lekker AI!
Read the code, write the code, be the code!
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Zelf ben ik ook tevreden met minder dagen.wackmaniac schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:58:
Als ik eerlijk ben dan is minder dagen wel lekker. Vanaf dag 14/15 wordt het toch altijd wel weer een behoorlijke opgave (pun intended).
topaz2078 zelf heeft ook antwoord gegeven op de vraag naar de complexiteit van de puzzels over de 12 dagen:
I'm still calibrating that. My hope right now is to have a more condensed version of the 25-day complexity curve, maybe skewed a little to the simpler direction in the middle of the curve? I'd still like something there for everyone, without outpacing beginners too quickly, if I can manage it.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Het is nog niet duidelijk of de opgaven even moeilijk blijven, voor hetzelfde geld wordt dag 3 al een longest path probleem en dag 4 een intcode opgave. Ik ben in elk geval blij dat AoC niet helemaal stopt.wackmaniac schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:58:
https://www.reddit.com/r/adventofcode/s/X35Npb0xvT
tl/dr; het aantal dagen wordt teruggebracht tot 12 dagen - beginnend op 1 december -, en de global leaderboard verdwijnt.
Als ik eerlijk ben dan is minder dagen wel lekker. Vanaf dag 14/15 wordt het toch altijd wel weer een behoorlijke opgave (pun intended).
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik zat er voor het eerst echt aan te denken om niet mee te doen. 25 dagen is voor mij echt te lang. Het moet er allemaal maar een beetje bij tussendoor en hoe verder in december hoe moeilijker ze worden en dus ook des te meer tijd ze kosten. Tel daarbij op dat ik het in een exotische taal doe samen met hooguit nog een stuk of 4 anderen. Ik kan - als ik echt vastloop - niet even spieken bij een ander hoe die het opgelost heeft.
De grootste lol voor mij zit er in om de puzzels op te lossen (uiteraard) maar daarna ook te kijken hoe mijn fellow-ontwikkelaars het probleem hebben opgelost. Er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden en ik vind het heerlijk om ook die wegen te kennen. Twaalf dagen geeft me net iets meer ademruimte
... en gaat over tot de orde van de dag
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Maar ik denk dat het dit jaar niet lukt. Vorige jaren was het in december vrij rustig op mijn werk, maar ik ben straks druk bezig met een project. Maanden vrij rustig, maar nu start toch een nieuw opdracht met de vraag "dit jaar nog klaar?", omdat het budget van dit jaar gebruikt moet worden.
let the past be the past.
[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 23-10-2025 01:26 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ja die vond ik ook apart, ik had graag een 'rust' dag tussen elke opdracht gezien. Nu blijft het toch eigenlijk 12 dagen knallen...oisyn schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 01:25:
12 dagen is wel beter, wel weer jammer dat het alsnog 12 contiguous dagen zijn en niet om de dag oid. Dat zou ook wel goed kunnen werken door de 2e helft van elke puzzel gewoon een dag later pas open te gooien.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
There's no place like 127.0.0.1
Wat is nou belangrijker, een dom papiertje of een github repo waarin je daadwerkelijk je skills tentoonsteltMatHack schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:28:
Ik ga in ieder geval meelezen hier. Meedoen denk ik niet, want ik moet eigenlijk druk bezig met mijn masterscriptie
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 27-11-2025 12:36 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hopelijk vind ik de tijd om vlot met oplossingen te komen
Qua moeilijkheidsgraad denk ik dat het een probleem is dat je normaal gesproken ongeveer midden in de maand zou kunnen verwachten. Deel 1 moet voor iedereen te doen zijn.
Pre-AoC uitdaging 1: cadeautjes bezorgen
December komt er weer aan, en om zich voor te bereiden op de drukke kerstavond gaat de Kerstman oefenen met het uitdelen van cadeautjes. Daarvoor heeft hij de elfjes gevraagd om elk een stapel cadeautjes voor hun huis te zetten, die hij ter oefening gaat verdelen over de straat.De aantallen worden gegeven als een lijst getallen gescheiden door spaties, bijvoorbeeld de invoer:
5 1 2 5
betekent dat er 4 huizen zijn, dat er 5 cadeautjes voor het eerste huis liggen, 1 voor het tweede huis, 2 voor het derde huis, en 5 voor het vierde huis.
De huizen staan in een straat die van het westen naar het oosten loopt, maar omdat die straat vlak bij de noordpool ligt, vormen de huizen een cirkel, zodat als je bij het laatste huisje doorloopt je weer bij het eerste huisje aankomt.
De Kerstman begint bij huisje 1. Daar pakt hij alle cadeautjes op die hij over de volgende huisjes verdeelt (1 per huisje). Dan pakt hij de cadeautjes bij het daaropvolgende huisje op, en die verdeelt hij op dezelfde manier. Dit gaat zo door tot hij met lege handen voor een huis staat waar geen cadeautjes meer zijn om op te pakken. Dan is de oefening voorbij.
Ter verduidelijking een voorbeeld. Neem weer de beginaantallen 5, 1, 2, 5. De Kerstman bevindt zich steeds op het getal tussen haakjes. Dan:
Stap 0: (5-5) 1 2 5 pakt 5 cadeautjes op Stap 1: 0 (1+1) 2 5 legt 1 cadeautje neer (4 over) Stap 2: 0 2 (2+1) 5 legt 1 cadeautje neer (3 over) Stap 3: 0 2 3 (5+1) legt 1 cadeautje neer (2 over) Stap 4: (0+1) 2 3 6 legt 1 cadeautje neer (1 over) Stap 5: 1 (2+1) 3 6 legt 1 cadeautje neer (0 over) Stap 6: 1 3 (3-3) 6 pakt 3 cadeautjes op Stap 7: 1 3 0 (6+1) legt 1 cadeautje neer (2 over) Stap 8: (1+1) 3 0 7 legt 1 cadeautje neer (1 over) Stap 9: 2 (3+1) 0 7 legt 1 cadeautje neer (0 over) Stap 10: 2 4 (0) 7 klaar
In dit voorbeeld doet de Kerstman 10 stappen voordat hij klaar is.
De werkelijke invoer staat hier: https://pastebin.com/raw/uizP2wPt
Vraag 1: hoeveel stappen doet de Kerstman voordat hij met lege handen voor een huis zonder cadeautjes staat?
Deel 2
(voor het echte Advent of Code-gevoel pas openen nadat je deel 1 hebt opgelost!)De voorbeeldinvoer (5 1 2 5) wordt dan: 10125 2025 4050 10125, en het aantal stappen is niet 10 maar 49715375.
Vraag 2: Hoeveel stappen doet de kerstman als je de getallen in de invoer met 2025 vermenigvuldigt?
Ik gebruik python, eerste oplossing geschreven zonder gebruik van andere modules. Voor de tweede oplossing heb ik hetzelfde principe gebruikt maar deze keer met numpy. De tweede oplossing duurt ongeveer 47 seconde, ik vermoed dat er een andere manier zal zijn om deze puzzel op te lossen dan wat ik heb gedaan:
https://pastebin.com/C7HAwnfh
Edit:
De oplossing in rust is onder de 4 seconde, maar precies hetzelfde principe:
https://pastebin.com/CBGcptfL
[ Voor 15% gewijzigd door fruitschaal2 op 28-11-2025 15:18 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Bolukan op 28-11-2025 14:03 ]
fruitschaal2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:spoiler: oplossingIk heb gebruikt gemaakt van het feit dat als het aantal cadeautjes groter is dan de lengte van de straat, dat iedereen minimaal dat aantal krijgt. Daarna verdeel je de rest van de cadeaus:
https://pastebin.com/C7HAwnfh
Ik zal 'm morgen posten (laatste dag voor de AoC begint).fruitschaal2 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:38:
Ben benieuwd naar jouw oplossing.
Het nadeel van die aanpak is dat de tijd die je nodig hebt proportioneel is aan het aantal stappen dat Santa zet, wat de som is van het aantal cadeautjes dat hij bij huizen oppakt. Bij deel 1 is het gemiddeld aantal cadeautjes dat Santa oppakt rond de 1000, maar in deel 2 is het 2025 keer zo groot, dus rond de 2025000 (~2 miljoen). Elk cadeautje afzonderlijk bezorgen is dan relatief traag.
@fruitschaal2 had al bedacht dat als het aantal cadeautjes dat je oppakt (c) groter is dan de lengte van de straat (n), dat je dan in één keer bij elk huis floor(c/n) cadeautjes kan bezorgen. Daarmee reduceer je de tijd van c naar n per pickup. Aangezien n=997 in de officiële invoer, wat aanzienlijk lager is dan c=~2 miljoen, helpt dat wel, maar het kan nog beter, namelijk in O(1) tijd per pickup.
Het cruciale inzicht is dat het aantal keer dat je de straat doorlopen hebt bepaalt hoeveel cadeautjes er bij elk huis achtergelaten zijn: namelijk 1 per keer, behalve als je voor het huis gestopt bent om cadeautjes op te pakken.
Je kunt het aantal cadeautjes voor het huidige huis berekenen als: (beginaantal) + (aantal keer dat Santa de straat doorlopen heeft) - (aantal keer dat Santa hier cadeautjes opgepakt heeft) - (totaal aantal cadeautjes dat Santa hier opgepakt heeft).
De laatste twee termen veranderen alleen wanneer Santa daadwerkelijk voor een huis stopt om cadeautjes op te pakken. Als je die termen in een array bijhoudt, hoef je die alleen maar te updaten wanneer je stopt bij een huis om cadeautjes op te pakken. Hoeveel cadeautjes er zijn achtergelaten hoef je dus niet expliciet bij te houden.
Javascript code: https://pastebin.com/7Ah0ZEbh
Ga het nog eens proberen met dat nieuwe inzicht. Mooie puzzel!
Edit: Gelukt; mijn code staat hier: https://pastebin.com/90dBMtxH. Draait in ~ 4 seconden voor beide delen.
[ Voor 16% gewijzigd door Hagdos op 30-11-2025 19:09 ]
Pro-tip: met PyPy draait 'ie in 300 ms.Hagdos schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:24:
Edit: Gelukt; mijn code staat hier: https://pastebin.com/90dBMtxH. Draait in ~ 4 seconden voor beide delen.
Als extra uitdaging/benchmarkmateriaal hier wat extra testdata: aoc-2025-day-1-challenge-1.zip
Correcte antwoorden eindigen op:
...493
[ Voor 5% gewijzigd door Eupeodes op 01-12-2025 07:59 ]
Dag 1 al gereed en geupload. Leuke challange. Vooral het rekening houden met het roteren en het passeren van de 0 op de juiste manier brak mijn hoofd wel eens.... maar het is gelukt.
[ Voor 37% gewijzigd door eagle00789 op 01-12-2025 08:33 ]
Sneaky, hier zit nog een andere edge-case in voor mijn code. Maar hij klopt nu:Soultaker schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:59:
Vandaag niet al te ingewikkeld, wat natuurlijk niet zo gek is voor dag 1. Ik hoop wel dat komende dagen wat sneller moeilijker worden, nu we maar 12 dagen in totaal hebben.
Als extra uitdaging/benchmarkmateriaal hier wat extra testdata: aoc-2025-day-1-challenge-1.zip
Correcte antwoorden eindigen op:spoiler:...039
...493
├── Input parsed in 14,470µs
├── Part 1 calculated in 5,242µs: ...039
├── Part 2 calculated in 6,085µs: ...493
└── Total time: 26,200µs
KabouterSuper schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:32:spoiler:Ik had een beetje gehoopt/gedacht dat R0 en L0 in de data zouden zitten als edge case. Tuurlijk schuurt dat met het idee dat het een kluis is, maar dat houdt elfjes natuurlijk niet tegen om dat in de puzzel input te zetten.
zat nog een leuk dingetje in dat niet in het voorbeeld of mijn officiële input zat.Soultaker schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:59:
Laat me met rust, ik ben met belangrijke dingen bezig.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik denk dat ik hetzelfde heb aangezien ik op ...598 uitkomEupeodes schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:12:
[...]
zat nog een leuk dingetje in dat niet in het voorbeeld of mijn officiële input zat.spoiler:Ik kwam hierdoor dik 100 te hoog uit op deel twee
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Goed leermoment, vast niet de eerste die tegen een overflow error aan loopt met dit soort problemen.
edit: en nu 3 te laag.. rage..
[ Voor 5% gewijzigd door MueR op 01-12-2025 23:29 ]
[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 01-12-2025 23:31 ]
Fixed it.MueR schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:20:
In go was het zo gedaan. Voor de lol nog een poging gedaan in een andere taal... Meh, ik kom voor deel 2 7 te hoog uit op mijn attempt in Rockstar. Ergens mis ik wat, maar het is een vrij aparte taal
edit: en nu 3 te laag.. rage..
https://github.com/jetspiking/Advent-of-Code
https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/
Pas maar op, dan zijn we al halverwege.oisyn schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:31:
Te druk met Sinterklaas hier, ik vrees dat ik in het weekend een inhaalslag moet gaan maken
Vandaag nog steeds relatief simpel. Ik was bang dat voor deel 2 een straight forward oplossing misschien langaam zou kunnen gaan worden, maar nadat ik gisteren de oplossing van Soultaker voor dag 1 gezien had dacht ik er maar gewoon voor te gaan en het bleek snel genoeg.
https://github.com/Janoz-NL/advent-of-code/blob/master/y2025/src/main/java/com/janoz/aoc/y2025/day2/Day2.java
Gropah schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:09:
Zat gisteren met een aantal off-by-one errors die mij te veel tijd hebben gekost. Die van vandaag vond ik eigenlijk wel makkelijk. Maar het scheelt hier nogal als je een taal gebruiktspoiler:die goede list functions heeft
Levert wat lelijke Int naar String casting op, maar performance is toch nog geen issue.
Ik had dag 1 gisteren ook nog in Brainfuck opgelost.
Deel 1:
1
2
3
4
5
6
| >>>+++++[->++++++++++<]>>>+<<<<<<,[+>+++++++[<----------->-],----------[>>[-]<[- >+<]++++++[<------>-]<--[->+<],----------]>>[<++++++++++>-]<<<[[-]>>[<+>-]<<]>>[ <<++++++++++[->++++++++++<]>>[<->-]]<[->>+>[-[->+<]<[-]>]<[++++++++[->>+++++++++ ++<<]]>>[<+>-]<<<<]>+>>[<+>-]<[<->[->+<]]<[->>>>>+<[->[<+>-]<[->+<[->+<[->+<[->+ <[->+<[->+<[->+<[->+<[->+<[->[-]>[-]>+<+<<]]]]]]]]]]+>>]<<[<<]<<]<<,]>>>>[-]>>[> >]<<[+++++[->++++++++<]>.[-]<<<]++++++++++. |
Deel 2:
1
2
3
4
5
6
7
| >>>>+>>>+>+++++>>+<<<<<<<<<,[+>+++++++[<----------->-]+<[[-]>-<]>[->+>>>>>[>++++ ++++++<[->-<]]>[<+>-]<<<<[>>>[->+<]+++++++++>[-<[-]>[<+>-]]<<<++++++++++<[->-<]] >[<+>-]<<<<]>[<+>-],----------[-->>>[>>>]<<[-]+<[[->>>+<<<]<<<]>>>,----------]>> >[>>>]<<<[[<+>-]++++++[<------>-]<<<]>[>[->+<]>[<+>-[<+>-[<+>-[<+>-[<+>-[<+>-[<+ >-[<+>-[<+>-[->[-]>+<+<<[-]>[<+>-]]]]]]]]]]]>]<<<[<<<]>[->>>>>>[>++++++++++<[->- <]]>[<+>-]<<<<[>>>[->+<]+++++++++>[-<[-]>[<+>-]]<<<++++++++++<[->-<]]>[<+>-]<<<< ]<,]>>>->>>->>>[>>>]<<<[+++++[->++++++++<]>.[-]<<<<]++++++++++. |
Vooral deel 2 is erg elegant al zeg ik het zelf, en werkt vrij efficiënt ook op grote invoer: er zit geen limiet op grootte van integers in de invoer of uitvoer. Mijn eigen challenge doet 'ie in 300 ms; de officiële testdata in 2 ms. Brainfuck ftw
Hier de conceptaanpak van deel 2 (in Python) en de iets minder slecht leesbare broncode: part1.bf, part2.bf.
Daarna heb ik nog gekeken of ik het verder kan optimaliseren. Met een binary search hoef ik niet over de hele lijst met invalids meer te itereren (en hoef ik ook geen hashset te maken, dat is altijd wat inefficient in Rust).
Ik ben benieuwd of er een snellere oplossing mogelijk is dan O(k * sqrt(n) + sqrt(n) * log(n)), waarbij n het hoogste ID is, en k het aantal ranges.
Verandert z'n sig te weinig.
pseudo-code:
do i = 1 to (lengte / 2)
. numRepeats = lengte / i
. als numRepeats geen geheel getal is, dan skippen
. plak string(i) numRepeats keer aan elkaar en
. als dat gelijk is aan string(i) dan is het invalid
end
Oplossing hier in Progress 4GL. Kan natuurlijk zijn dat die gewoon erg traag is met strings
<rant>waarom werkt de 'code' tag niet in een spoiler? </rant>
[ Voor 6% gewijzigd door P_Tingen op 02-12-2025 09:38 ]
Code in python.
Excuus, aangepast.Janoz schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:17:
@bakkerjangert ik denk dat je repo nog op private staat
1
2
| puzzle 1 took: 158338 μs puzzle 2 took: 814941 μs |
https://topaz.github.io/p...VVncxWbJ4odZfRe3/yOBfQA==
Ik doe deel 1 in O(k log n), en deel 2 in O(sqrt n + k log k) (of iets daar in de buurt).FCA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:51:spoiler:Ik ben benieuwd of er een snellere oplossing mogelijk is dan O(k * sqrt(n) + sqrt(n) * log(n)), waarbij n het hoogste ID is, en k het aantal ranges.
Ik denk dat ik vandaag het meeste tijd kwijt was met de opgave lezen inderdaadfruitschaal2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:34:
Leuke, maar toch ook nog wel lastige puzzel. Ook om even door te krijgen wat er precies gevraagd wordt. Leerzaam om weer nieuwe dingen in een taal te vinden. Ik heb geen slimmigheden gevonden om de oplossing te optimaliseren, maar gelukkig bleef het onder 1 seconde:
code:
1 2 puzzle 1 took: 158338 μs puzzle 2 took: 814941 μs
https://topaz.github.io/p...VVncxWbJ4odZfRe3/yOBfQA==
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Vond het een interesante opgave vandaag.
https://github.com/jruijg...n/src/main/java/Day2.java
Zou het nog wat kunnen versnellen door virtual threads te gebruiken, wellicht voor een volgende puzzel
val result = input.split(",")
.map { it.split("-")[0].toLong()..it.split("-")[1].toLong() }
.flatten()
.filter { isRepeatedSequences(it.toString()) }
.sum()
println(result)
}
private fun isRepeatedSequences(i: String): Boolean {
return (1..<i.length).reversed()
.filter { it <= i.length / 2 && i.length % it == 0 }
.any { i.chunked(it).toSet().size == 1 }
}
In C# probeer ik dan ook zo veel mogelijk allocatie vrij te werken en met (ReadOnly)Span<char>, dat kan inderdaad vrij veel performance schelenMugwump schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:29:
Performance ga ik ook pas naar kijken als het nodig is. Deel 2 van vandaag doet er bij mij een halve seconde over, maar werken met Strings is sowieso killing voor je performance.
let the past be the past.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Part 1: ...689 real 0m0.887s user 0m0.931s sys 0m0.038s Part 2: ...192 real 0m1.784s user 0m1.824s sys 0m0.037s |
Knap. Ik heb nu ook iets dergelijks werkend voor deel 1, maar deel 2 nog nietSoultaker schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:44:
Wat extra testdata voor dag 2: aoc-2025-day-2-challenge-1-to-6.zip en mijn antwoorden en tijden.
[...]
Ik doe deel 1 in O(k log n), en deel 2 in O(sqrt n + k log k) (of iets daar in de buurt).
Ik vertaal dit naar "als er een leading zero is, haal die dan weg.None of the numbers have leading zeroes; 0101 isn't an ID at all. (101 is a valid ID that you would ignore.)
Maar deze hele text is totaal irrelevant gezien de input die je krijgt.
Is niet relevant als je met strings wil gaan werken. Maar als je de input puur als getallen gaat verwerken, is het wel nuttig om te weten of "001001" zou kunnen bestaan. Maar zoals je zegt: het zit sowieso al niet in de input, maar het kan maar duidelijk zijn. Of wat ruis om je op het verkeerde been te zettenacemoo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:45:
Heeft iemand anders zich hier nog geïrriteerd aan deze text voor vandaag?
[...]
Ik vertaal dit naar "als er een leading zero is, haal die dan weg.
Maar deze hele text is totaal irrelevant gezien de input die je krijgt.
Zo scherp als een voetbal!
Ja, daar liep ik ook op vast. Ik dacht in eerste instantie dat de aanpak van deel 1 uit te breiden was naar deel 2, maar ik kon geen goede manier bedenken om dubbeltellen te voorkomen. En toen ik het een beetje probeerde te researchen eindigde ik met de Wikipedia pagina's over necklace polynomials en Möbius functies open en dacht ik: dit wordt me (véél) te ingewikkeldFCA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:41:spoiler:Ik moet nog op een slimme manier voor dubbele checken, bijv 111_111 en 11_11_11
Nice! Zit wel een bugje in: ^([0-9])\1+$ moet ^([0-9]+)\1$ zijn in deel 1, of gewoon ^(.+)\1$ maar dat maakt voor het resultaat niet uit.
Whelp, nice spot!Soultaker schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:41:
Nice! Zit wel een bugje in: ^([0-9])\1+$ moet ^([0-9]+)\1$ zijn in deel 1, of gewoon ^(.+)\1$ maar dat maakt voor het resultaat niet uit.
1
2
| 2025-02-1: 22.23 ms 2025-02-2: 29.86 ms |
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
Soultaker schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:41:
[...]
Ja, daar liep ik ook op vast. Ik dacht in eerste instantie dat de aanpak van deel 1 uit te breiden was naar deel 2, maar ik kon geen goede manier bedenken om dubbeltellen te voorkomen. En toen ik het een beetje probeerde te researchen eindigde ik met de Wikipedia pagina's over necklace polynomials en Möbius functies open en dacht ik: dit wordt me (véél) te ingewikkeld
[...]
Zo scherp als een voetbal!
Maar nu zie ik op reddit dat iemand dat toch werkend heeft gekregen, inderdaad met gebruik van de Möbius functie: https://old.reddit.com/r/...uld_be_easy_right_closed/Soultaker schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:41:
Ik dacht in eerste instantie dat de aanpak van deel 1 uit te breiden was naar deel 2, maar ik kon geen goede manier bedenken om dubbeltellen te voorkomen. En toen ik het een beetje probeerde te researchen eindigde ik met de Wikipedia pagina's over necklace polynomials en Möbius functies open en dacht ik: dit wordt me (véél) te ingewikkeld
Het kon dus toch!
Dag 13 zullen we maar zeggen. Ik heb iets in mijn hoofd, misschien wel mobius functie stiekem (heb maar een vage herinnering aan wat dat ook al weer was volgens mij van Project Euler).Soultaker schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:09:
Over dag 2 schreef ik gisteren:
[...]
Maar nu zie ik op reddit dat iemand dat toch werkend heeft gekregen, inderdaad met gebruik van de Möbius functie: https://old.reddit.com/r/...uld_be_easy_right_closed/
Het kon dus toch!
Soultaker schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:12:
Ik was snel klaar vandaag, maar ik vermoed dat veel mensen deel 2 lastig zullen vinden.spoiler: dag 3 deel 2
/f/image/Hdm9rIODJJ1BZscoCgExdC7W.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien dat 7.5ms nodig had vond ik het wel goed genoeg voor vandaag aangezien ik ook wel ander werk heb liggen.
Gisteren ook al, ben dan wat langer bezig om het met getallen te doen in plaats van met strings. Dat is wel veel sneller, maar ook lastiger te implementeren. Vervolgens blijkt dat het probleem klein genoeg is dat een simpele grep het als string kan oplossen. Voelt dat een beetje overbodig hoe complex ik mijn oplossing heb gemaakt.
Dit was de (greedy) methode die @bakkerjangert ook noemde. Dat werkt inderdaad ook prima, zou zelfs iets sneller kunnen zijn in de praktijk.Mugwump schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:56:spoiler:Ik begin doorgaans met de meest naïve implementatie met loopjes en ga dan wel kijken hoeveel optimalisatie ik nodig heb als ik tijd heb. Zonder dynamic programming is het dan gewoon zoiets:
Die draait in O(nk) tijd waarbij n de lengte van de invoerregel is, en k het aantal cijfers dat je eruit haalt (k=2 in deel 1, k=12 bij deel 2). Dat is hetzelfde als de DP-oplossing.
edit:
Overigens kan het ook in O(n) tijd, ongeacht de waarde van k óf het aantal cijfers.
[ Voor 6% gewijzigd door Soultaker op 03-12-2025 09:59 ]
Dit is mijn oplossing: https://topaz.github.io/p...2sJnFKidV6TjxzsgD//u3xgM=
Met de timings (spoiler is misschien niet nodig omdat het resultaten van mijn eigen input zijn, maar voor de zekerheid):
Reading data took: 98 μs
puzzle 1 took: 59 μs
puzzle 1: 17113
puzzle 2 took: 157 μs
puzzle 2: 169709990062889
Dus back to the drawing table en daar kwam ik bijna uit. Zat klem op één extra voorwaarde in mijn code waardoor ik steeds array subscripts out of range kreeg. Met wat hulp van Perplexity vond ik die alsnog. Daarna de code herschreven om te werken met "gewone" strings ipv een array als stack om te zien of dat nou echt veel vertraagt. Viel me nog mee. Beide delen draaien nu in 120ms
zie https://github.com/patric...ter/2025/Day-03/day-03b.p (Progress 4GL)
Qua algoritme erg netjes. Had je dat zelf bedacht of kwam dat ook van Perplexity?P_Tingen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:53:
Dus back to the drawing table en daar kwam ik bijna uit. Zat klem op één extra voorwaarde in mijn code waardoor ik steeds array subscripts out of range kreeg. Met wat hulp van Perplexity vond ik die alsnog. Daarna de code herschreven om te werken met "gewone" strings ipv een array als stack om te zien of dat nou echt veel vertraagt. Viel me nog mee. Beide delen draaien nu in 120ms
zie https://github.com/patric...ter/2025/Day-03/day-03b.p (Progress 4GL)
Over de programmeertaal zelf kan ik beter m'n mond houden
1
2
| Day 2 time: 687.17µs (1: 103.88µs, 2: 583.29µs) |
Dag 3 was best prima, maar misschien ook een beter moment op de dag om het te proberen
Tbh geen van beide, ik had zelf redelijk beredeneerd hoe ik het aan ging pakken maar miste een paar stappen. Vervolgens gaan zoeken en op reddit een paar hints gevonden waar ik mee verder kon. Uiteindelijk vast op een extra check die Perplexity vond.Soultaker schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:09:
[...]
Qua algoritme erg netjes. Had je dat zelf bedacht of kwam dat ook van Perplexity?
Als test heb ik de opgave trouwens ook eens in zijn geheel in Perplexity gegooid om te zien wat die ervan maakte, maar dat leverde in eerste instantie geen goede oplossing. Pas toen ik hem (het?) de goede uitkomst erbij gaf, kon hij zelf een testcase maken kennelijk en klopte het wel. De code was alleen veel "wolliger", wat ik nog niet zo gek vind met een nichetaal als de Progress 4GL. Vind het eigenlijk al knap dat er überhaupt iets werkbaars uitkomt
Over de programmeertaal zelf kan ik beter m'n mond houden
Het is een prima taal voor waar het voor bedoeld is, nml administratieve toepassingen obv een Progress database. Dat is precies de reden waarom ik met AoC meedoe in die 4GL, namelijk omdat het daar eigenlijk voor de meeste opgaven helemaal niet voor geschikt is
https://github.com/rversteeg/AoC2025/blob/main/AdventOfCode/Day03.cs
Aha. Hoe dan ook een een leuke variant. Ik vind het interessant op hoeveel verschillende manieren dit probleem opgelost kan worden. Ik heb nu een stuk of 4 varianten voorbij zien komen, waarvan de versie met een stack nog wel de meest elegante is.P_Tingen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:41:
Tbh geen van beide, ik had zelf redelijk beredeneerd hoe ik het aan ging pakken maar miste een paar stappen. Vervolgens gaan zoeken en op reddit een paar hints gevonden waar ik mee verder kon. Uiteindelijk vast op een extra check die Perplexity vond.
LLM's zijn relatief goed in “vertalen”, dat helpt waarschijnlijk, zelfs als de trainingsdata beperkt is.Vind het eigenlijk al knap dat er überhaupt iets werkbaars uitkomt.
https://github.com/HannoO...master/2025/day03/main.go
if numbers_left == 0:
return combination
highest_number = 0
for i in range(len(remaining_list) - numbers_left + 1):
number = int(remaining_list[i])
if number > highest_number:
highest_number = number
for i in range(len(remaining_list) - numbers_left + 1):
number = int(remaining_list[i])
if number == highest_number:
return find_highest_number(remaining_list[i+1:], numbers_left - 1, combination + str(number))
count = 0
with open("input.txt") as file:
numbers_left = 12
for line in file:
l = line.replace("\n", "")
result = find_highest_number(l, 12, "")
print(result)
count += int(result)
print(count)
[/code]
Dat werkte perfect, alleen wat traag voor de echte input (geen idee hoe traag, niet op gewacht), dus toen me ook maar eens ingelezen in 'memoization' of caching van tussenresultaten tijdens de recursie. Dat werkte echt perfect.
130ms voor deel 1 + deel 2 (ik verwacht eigenlijk dat de memoization van deel 1 ervoor zorgt dat de cache van deel 2 al deels gevuld is) -- https://github.com/floris...ob/main/src/days/day03.ts
for d in [d for d in open('day 03 input.txt').read().split('\n') if d!='']:
s,ans,L=0,'',-8+10*part
for end in range(L-1,-1,-1):
m,snew=max(d[s:len(d)-end]),d[s:-end].find(max(d[s:len(d)-end]))
ans,s=ans+m,s+snew+1
ssum+=int(ans)
print(part,ssum)
[ Voor 7% gewijzigd door KabouterSuper op 03-12-2025 20:50 ]
Ik heb de vraag gelezen noch de geproduceerde code bestudeerd. Gewoon gecompiled, gerund en het goede antwoord kwam eruit
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2025 21:16 ]
Die "-8+10*part" is wel netjes gevonden, dat had ik zelf niet bedacht.KabouterSuper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:50:
Aangezien de meesten klaar zijn hier mijn compact python oplossing (denk de indents er zelf bij, daar zijn spoiler-tags niet zo goed in)spoiler:for part,ssum in (1,0), (2,0):
for d in [d for d in open('day 03 input.txt').read().split('\n') if d!='']:
s,ans,L=0,'',-8+10*part
for end in range(L-1,-1,-1):
m,snew=max(d[s:len(d)-end]),d[s:-end].find(max(d[s:len(d)-end]))
ans,s=ans+m,s+snew+1
ssum+=int(ans)
print(part,ssum)