Zo scherp als een voetbal!
Deel 2 stuk langer over gedaan
Toen iteratief geprobeerd zonder caching, wel iets sneller, maar duurde nog steeds veel te lang
Dan maar weer alles omgooien naar recursive met caching. Zo dat maakt een enorm verschil
Ik vervang gwn de '^' met de uitgerekende waarde
Ik vind de puzzels tot nu toe trouwens wel erg makkelijk, zeker gegeven dat we inmiddels over de helft zijn, en het weekend (die waren tijdens eerdere edities altijd moeilijker dan de doordeweekse puzzels). Maar goed, ik vermaak me alsnog prima!
PFff sommige mensen kunnen veeel beter puzzelen en python dan mijFriits schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:10:
Leuk puzzeltje vandaag. Mijn oplossing in Python.
Ik vind de puzzels tot nu toe trouwens wel erg makkelijk, zeker gegeven dat we inmiddels over de helft zijn, en het weekend (die waren tijdens eerdere edities altijd moeilijker dan de doordeweekse puzzels). Maar goed, ik vermaak me alsnog prima!
Mooi gedaan
@Friits ik snap nu hoe het werkt, heel mooi opgelost!
[ Voor 3% gewijzigd door Jelle van Kraaij op 07-12-2025 14:17 ]
Zeker mijn eerste paar jaren heb ik veel geleerd door het lezen en begrijpen van andere oplossingen. Tegenwoordig deel ik vooral mijn eigen oplossingen, en ontvang ik feedback
Nu ben ik de enige dev in mijn bedrijf, dus dit jaar voor het eerst een beetje online aan het kijken.
Daarom ben ik hier (;
Grootste lol vind ik het gewoon oplossen en hoe dat is maakt me niet zoveel uit.
Maar daarna kijken hoe mensen het 10x korter of sneller hebben geschreven is altijd zeer interessant.
En dat was het stukje wat ik mistteSoultaker schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:25:
[...]
Huh? Het is toch gewoonspoiler:? Op wat voor antwoord kom je uit op het voorbeeld dat niet klopt met de tekst (en blijkbaar wel met je code, aangezien je het toch hebt weten op te lossen?)het aantal splitters (^) dat door een lichtstraal (|) geraakt wordt
Het werkt goed op de data die AOC je geeft (en is kort en bondig en elegant), maar er zijn wat edge cases waar dit niet goed gaat (hoe erg dat is hangt er vanaf wat voor purist je bent natuurlijk):Friits schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:10:
Leuk puzzeltje vandaag. Mijn oplossing in Python.
Het verhaal over weekenden die moeilijker zijn doet elk jaar de ronde, maar ik heb het niet zo in de statistieken kunnen terugvinden. Als ik bijvoorbeeld kijk naar https://github.com/jwoLon...-ov-file#completion-times dan zitten de extra moeilijke dagen door de hele week verspreid.
Wat betreft de moeilijkheidsgraad dit jaar, het enige wat ik terug kan vinden is https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button van 2 maanden terug, waar hij zegt te proberen het hele spectrum te bestrijken, zonder beginners te ontmoedigen. Ik ga er dus vanuit dat het nu snel moeilijker gaat worden...
Verandert z'n sig te weinig.
Voor deel 2 hoefde ik alleen de set te vervangen door een hasmap met hoeveel realiteiten er voor die x positie waren. Het toevoegen aan de set hoefde ik alleen te vervangen door het bij elkaar optellen van het aantal realiteiten.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik probeer wel altijd een compact stukje code (<15 LoC) af te leveren. De meeste dagen zo eenvoudig mogelijk (en daardoor goed te begrijpen), maar soms ga ik helemaal los met NumPy, functools, of itertools.
Dat van die weekenden is wel iets dat ik me denk te kunnen herinneren uit eerdere jaren, zeker anno IntCode. Die statistieken geven alleen maar aan hoe snel de eerste honderd oplossers waren, en dat is natuurlijk niet echt representatief voor de gehele populatie van oplossers.
Maar goed, ik ben benieuwd wat we nog gaan krijgen. Ik hoop op nog een mooi doolhof-based puzzel, en iets waarin we een simpel spel moeten simuleren. En in de tweede helft bepalen wat de score is na ronde 10100
Ik ben wel blij met slechts twaalf dagen AoC, want rond de twaalfde komt meestal ook de AIVD kerstpuzzel uit. Die periode van overlap tussen AoC en AIVD was niet goed voor m'n nachtrust en/of sociaal leven
- Lees grid in.
- Definieer een oneindige lijst waarin herhaaldelijk een stapfunctie wordt toegepast op het grid. De stapfunctie neemt dus als invoer een heel grid en produceert een nieuw heel grid.
- Pak vanwege hoe m'n stapfunctie werkt het (aantal rijen x 2)e grid uit de lijst.
- Gebruik daarvan de laatste rij om het antwoord te bepalen.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ik kan me ook een weekend-opdracht herinneren met 8-bit cijfers (a la wekkerradio) en een opdracht met het verrijden van auto's. Was het niet moeilijker, dan was het in elk geval afwijkend.Friits schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:27:
@FCA
Dat van die weekenden is wel iets dat ik me denk te kunnen herinneren uit eerdere jaren, zeker anno IntCode.
Jij doet dus ook mee mee de aivd kerstpuzzel, leuk! Ik heb vorig jaar als volwassene de juniorpuzzel gedaan, maar vanwege AoC ben ik pas in Januari begonnen. Ik heb het zelfs ingezonden (natuurlijk netjes gemeld dat ik geen junior ben). Ik was trots dat ik 9e of 10e geworden was, maar er waren dus wel een handvol 15-jarige snotneuzen beter dan ik.Ik ben wel blij met slechts twaalf dagen AoC, want rond de twaalfde komt meestal ook de AIVD kerstpuzzel uit. Die periode van overlap tussen AoC en AIVD was niet goed voor m'n nachtrust en/of sociaal leven
When life gives you lemons, start a battery factory
Mijn oplossing: https://topaz.github.io/p...WGnyh1hKGJBUyT/i11//NRiGP
Mocht je dat leuk vinden kun je er wat meer over lezen op Reddit, of de survey gewoon even invullen als je dat nog niet al gedaan hebt: https://forms.gle/TAgtXYskwDXDtQms6
Survey sluit op of vlak na de 12e, en kort daarna komen de resultaten bij de vorige jaren op: https://jeroenheijmans.github.io/advent-of-code-surveys/
En: veel plezier met de puzzels natuurlijk!
Ik had wel een trage start bij deel 1, want ik had bij de voorbeeldinvoer de verkeerde interpretatie:
Dan krijg je een off-by-one error bij de voorbeeldinvoer. Ik had pas door wat er mis ging toen ik me realiseerde dat de officiële invoer precies 1000 punten bevat, en dan kun je natuurlijk nooit 1000 verbindingen maken (maximaal 999).
De extension is erg handig! Vooral naar de tabel met tijden kijk ik vaak. Eigenlijk raar dat dat niet standaard in het leaderboard zit (je hebt wel je eigen “personal times” op een aparte pagina, maar het is juist leuk om te vergelijken met de concurrentie). De grafieken vind ik wat minder inzichtelijk.jeroenheijmans schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:27:
Hoi Tweakers! Naast zelf meedoen (TypeScript repo) bouw ik een AoC browser extension (leuk om wat screenshots voorbij te zien komen hierboven!), en run ik elk jaar de community 'survey' voor Advent of Code.
Ik heb de survey ook ingevuld. Ben benieuwd hoe de attitudes over AI veranderen. Dat is nogal een polariserend onderwerp.
Soultaker schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:50:
Het begint langzaam aan iets moeilijker te worden. Ik had mazzel dat ik vorig jaar...
Huh? Volgens mij zaten er dit jaar helemaal geen vragen over AI in de surveySoultaker schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:03:
Ik heb de survey ook ingevuld. Ben benieuwd hoe de attitudes over AI veranderen. Dat is nogal een polariserend onderwerp.
[ Voor 18% gewijzigd door Janoz op 08-12-2025 08:17 ]
Hier mijn Python-code voor vandaag.
Oh, je hebt gelijk. Ik keek naar de resultaten van vorige jaren. Wel jammer want juist als je elk jaar dezelfde vraag stelt kun je verandering in sentiment tracken (zo zie je bijvoorbeeld dat JavaScript terrein verliest aan TypeScript).Janoz schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:15:
Huh? Volgens mij zaten er dit jaar helemaal geen vragen over AI in de survey
In het verleden verloor ik vooral punten op de latere dagen, wanneer de problemen moeilijker worden. Bijvoorbeeld 23, 24, 25 in 2023, en 21, 23, 24 in 2024.Friits schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:25:
Oei, op het leaderboard loopt Soultaker iedere dag iets verder op mij uit!
Koffie zetten doe ik ook altijd. Mag dat eigenlijk wel, of is dat illegale doping voor programmeurs?Misschien toch maar om 5u45 opstaan om alvast een pot koffie te zetten.
is het doping of brandstof?Soultaker schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:08:
[...]
Koffie zetten doe ik ook altijd. Mag dat eigenlijk wel, of is dat illegale doping voor programmeurs?
A programmer is an organism that converts caffeine into code
https://github.com/HannoO...master/2025/day08/main.go
[ Voor 3% gewijzigd door HannoOttens op 08-12-2025 12:25 ]
Ik zet er niet mijn wekker voor. Maar ik wordt wel eens vroeg wakker, en in december ga ik er dan (even) uit. In het weekend even naar beneden, puzzel doen en weer lekker mijn bed in kruipen, en door de week hangt het af van hoe snel ik de puzzel af heb.Friits schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:25:
Misschien toch maar om 5u45 opstaan om alvast een pot koffie te zetten.
Vanochtend was ik pas om 6:20 beneden. Ik denk niet dat mijn wederhelft heel gelukkig wordt wanneer ik half december elke dag een wekker zet
part2 was wel zo klaar daarintegen, opzet kon ongeveer gelijk blijven
Eerst lang zelf geprobeerd, maar op een gegeven moment wel een beetje inspiratie opgedaan.
[ Voor 86% gewijzigd door Jelle van Kraaij op 08-12-2025 15:27 ]
Friits je hebt wel weer een ongelooflijk korte, elegante oplossing vergeleken met mijFriits schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:25:
Oei, op het leaderboard loopt Soultaker iedere dag iets verder op mij uit! Misschien toch maar om 5u45 opstaan om alvast een pot koffie te zetten.
Hier mijn Python-code voor vandaag.
edit: met nog wat micro-optimalisaties naar 4ms en 21.9ms respectievelijk. Meeste tijd zit dus niet in de afstanden berekenen, maar in de code daarna.
Ik zie nu dat er speciale algoritmes voor bestaan (disjoint-set data structuren). Dag 13 dan maar
[ Voor 16% gewijzigd door FCA op 08-12-2025 20:55 ]
Thanks!De extension is erg handig! ... De grafieken vind ik wat minder inzichtelijk.
Correct! Het was tijd voor iets nieuws (en de vraag riep erg veel negativiteit op in de "Other..." antwoorden), dus dit jaar zijn de vragen over welke "emoties" je ervaart tijdens het puzzelen nieuw!Huh? Volgens mij zaten er dit jaar helemaal geen vragen over AI in de survey
Wel veel zitten prutsrn met verschillende conventies voor x en y
Nu al wel een snellere oplossing bedacht: alleen de randen checken op posities waar er veranderingen in de min en max x en y posities van de groene randen zitten.
Continue connecting the closest unconnected pairs of junction boxes together until they're all in the same circuit.
Maar betekent dat ook dat ik niet meer slechts de top-1000 van kortste connections moet maken, maar juist alle connections moet gebruiken?
Pff, soms heeft AoC meer met tekstverklaren te maken dan met programmeren
... en gaat over tot de orde van de dag
Ja, maar wel nog steeds in volgorde van klein naar groot.P_Tingen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:59:
Vraagje over dag 8, deel 2. Het is me weer eens niet duidelijkspoiler:Er staat:
Continue connecting the closest unconnected pairs of junction boxes together until they're all in the same circuit.
Maar betekent dat ook dat ik niet meer slechts de top-1000 van kortste connections moet maken, maar juist alle connections moet gebruiken?
Pff, soms heeft AoC meer met tekstverklaren te maken dan met programmeren
FCA schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:
[...]
Ja, maar wel nog steeds in volgorde van klein naar groot.

Dank u!
Dit is wat ik vandaag in elkaar heb geknutseld. Niet al te snel (0.6 seconden), maar goed genoeg voor mij.
[ Voor 203% gewijzigd door Friits op 09-12-2025 12:00 ]
Voor de grap ook nog een visualisatie gemaakt van de output. Nu snap ik de input ineens veel beter
[ Voor 30% gewijzigd door Marcj op 09-12-2025 13:12 ]
Case in point:
Prachtige code, maar faalt op zoiets simpels als:Friits schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:37:
Dit is wat ik vandaag in elkaar heb geknutseld. Niet al te snel (0.6 seconden), maar goed genoeg voor mij.
1,1 9,1 9,9 7,9 7,3 3,3 3,9 1,9
(Correcte antwoord: 27, niet 81.)
Sommige van de andere oplossingen die ik langs zien komen zijn net zo dubieus.
Blijft moeilijk om echt een sluitend algoritme te bedenken. Doe het graag zonder te zoeken op vergelijkbare problemen. Dan kom ik er toch vaak achter dat mijn kennis te kort schiet.
Voor welk deel is dit, A of B?Soultaker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
Volgens mij doen jullie allemaal maar wat, zolang het juiste antwoord er uit rolt, ook al is het algoritme zo lek als een mandje
Case in point:
[...]
Prachtige code, maar faalt op zoiets simpels als:
9B, deel A is supersimpel.
There's no place like 127.0.0.1
Is het valsspelen? Wellicht...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| object Day9 : AdventOfCode({ val coordinates: List<Pair<Int, Int>> = input .lines() .map { it.split(",").map(String::toInt).let { (x, y) -> y to x } } val polygon: Polygon = coordinates.fold(Polygon()) { acc, (y, x) -> acc.apply { addPoint(x, y) } } val rectangles: List<Rectangle2D> = coordinates.flatMapIndexed { row, (p1y, p1x) -> coordinates.drop(row + 1).map { (p2y, p2x) -> Rectangle2D.Double( minOf(p1x, p2x).toDouble(), minOf(p1y, p2y).toDouble(), (p2x - p1x).absoluteValue.toDouble(), (p2y - p1y).absoluteValue.toDouble() ) } } fun Rectangle2D.size() = ((width + 1) * (height + 1)).toLong() part1 { rectangles.maxOf(Rectangle2D::size) } part2 { rectangles.filter(polygon::contains).maxOf(Rectangle2D::size) } }) |
Yup, ik krijg ook 35. Maar mijn aaname dat cutouts kleiner zouden zijn dan de grootste oppervlakte was voor de puzzel input juistSoultaker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
Volgens mij doen jullie allemaal maar wat, zolang het juiste antwoord er uit rolt, ook al is het algoritme zo lek als een mandje
Case in point:
[...]
Wel mooi om te zien wat de JIT kan. Als ik mijn oplossing 2x achter elkaar draai is de tweede keer meer dan 2x zo snel.
In 0m 0s 59ms 447875ns In 0m 0s 25ms 812333ns
edit: Hmm, misschien is het nog wel een grappige uitdaging om een BSP te implementeren zodat ook het voorbeeld van @Soultaker goed gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Janoz op 09-12-2025 16:13 ]
Nou ja, lek. Ik heb aannames gedaan over de vorm. Maar jouw voorbeeld heb ik wel even toegevoegd en ook een oplossing gevonden zodat ik niet een gebied vind die geheen buiten de vorm zit. Wel maak ik nu nog de aanname dat de poly opgeschreven staat met de klok mee. Als je dat omdraait werkt die nog steeds nietSoultaker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
...
Ook mijn check of een lijn door een gebied kruist is niet fool-proof, maar goed genoeg voor deze vormen.
Ook nog een optimalisatie gevonden, waardoor veel sneller ongeldige gebieden uitgesloten worden.
Ik zag dat Apparaat9 op het leaderboard (wie is dat hier?) ook een bestaande polygon intersection library gebruikt had: day_09.pyThorwing schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:48:
Vandaag beetje heen en weer gestruggled met een algoritme. Ik begon met het idee dat AWT mij kon helpen vandaag, maar kreeg dat niet werkend. Toen voor de sterren van vandaag nog even algoritme bedacht die natuurlijk werkt voor de opgave, maar vervolgens niet voor de gekke voorbeelden zoals mensen hier aangeven. Toen dat eenmaal werkte weer terug naar AWT en low and behold, het werkte.
Is het valsspelen? Wellicht...
Ergens een beetje flauw, aan de andere kant: don't hate te player, hate the game.
Fair enough, dat hoort ook een beetje bij Advent of Code, en ik heb zelf natuurlijk ook bepaalde aannamen gedaan. Toch is het nuttig om ten minste na te denken over welke voorwaarden je vereist, anders snap je eigenlijk je eigen code niet.Marcj schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:02:
Nou ja, lek. Ik heb aannames gedaan over de vorm.
Guilty as charged, maar voor mij is het analyseren van de input en vervolgens gebruik (kunnen) maken van bepaalde eigenschappen, onderdeel van de puzzel. In mijn ogen niets dubieus aan, maar ik snap jouw perspectief. Ieder z'n dingSoultaker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
[...]
Helaas zijn er weinig Progress 4gl ontwikkelaars die meedoen, maar ook door naar oplossingen te kijken in andere talen leer ik bij.
Wat me wel opvalt is dat ik in Progress echt heel veel zelf moet doen waar in andere talen een library voor is.
You lucky Bastards!
Ten eerste de oplossing die ik vanmorgen gebruikt heb om het antwoord te vinden, en die wellicht het meest eenvoudig te begrijpen is: (spoilers zijn voor deel 2; deel 1 is zo simpel dat ik 'm niet uit hoef te leggen)
Dit werkt prima voor de voorbeeldinvoer, maar de officiële invoer is ongeveer 100,000 × 100,000 pixels groot, en als je dat expliciet in een 2D grid stopt, heb je ongeveer 10 GB geheugen nodig (1 byte per pixel) of tenminste 1,25 GB (1 bit per pixel).
Om het efficiënter te maken, comprimeer ik de coordinaten. Dit is een bekende truc die ook wel eerder langs gekomen is, bijvoorbeeld: dag 22 van 2021.
Voor wie niet bekend is met dit principe: het idee is dat alleen de coördinaten die daadwerkelijk in de invoer voorkomen relevant zijn, en dat je de ruimte daartussen kunt comprimeren tot 1 cel.
Zie bijvoorbeeld figuur 1 hier (externe link omdat spoiler tags de formatting verpesten).
De x-coordinaten in de invoer zijn: 3, 8, 10, 12. Dat betekent dat kolommen 1-2 en 4-7 in het grid identiek zijn, dus kun je samennemen, zoals te zien is in figuur 2.
Hetzelfde principe kun je toepassen op de rijen. In de voorbeelinvoer levert dat niets op, maar in de officiële invoer wel.
Het aantal rijen en kolommen dat overblijft is proportioneel aan het aantal coördinaten in de invoer. Als n het aantal regels in de invoer is, dan is de tijdcomplexiteit van het algoritme O(n4): n2/2 rechthoeken, en een grid van hooguit (2n)×(2n) pixels. In de praktijk is het sneller omdat de meeste rechthoeken ofwel een relatief klein deel van het gecomprimeerde grid beslaan, ofwel snel verworpen kunnen worden wanneer er een cel gevonden is die buiten de figuur ligt.
Dan nog een andere aanpak. Je kunt in plaats van een bitmap de invoer ook zien als polygoon, en dan voor elke mogelijke rechthoek kijken of hij 100% overlapt met die polygoon.
Je moet dus eerst de omtrek van die polygoon inclusief de rand vinden. Zie figuur 3 voor een voorbeeld.
De coordinaten in de invoer: 7,1 11,1 11,7 9,7 9,5 2,5 2,3 7,3
Worden dan hoekpunten van de polygoon: 7,1 12,1 12,8 9,8 9,6 2,6 2,3 7,3
Ik had wat moeite om te bedenken wanneer je precies wel of niet 1 op moet tellen bij de coordinaten. Ik heb uiteindelijk gewoon alle 8 situaties met de hand uitgeschreven (vier if-statements hier). Als iemand een simpelere/nettere manier weet om dit te doen hou ik me aanbevolen.
Op dit punt heb ik een simpele polygoon zónder rand. Om vervolgens te detecteren of een rechthoek volledig overlapt, heb ik gebruik gemaakt van de shoelace formula waarbij de coordinaten geclampt worden tot de rechthoek. Deze truc werkt echt alleen voor een rechthoek waarvan de randen parallel lopen aan de assen
In theorie zou de tweede oplossing sneller moeten zijn: O(n3) in plaats van O(n4). In de praktijk is het ook iets sneller maar het verschil is niet heel groot (1,1s vs 2,5s met PyPy; 11s vs 15s zonder).
Gisteren vondt ik part2 nog maar net te doen, vandaag was ik hoopvol door makkelijke part1 maar helaas
https://github.com/Jellev.../blob/main/day09/part1.py
Terug naar mijn usual business, embedded werk, praten met 4g/LTE modems...
[ Voor 38% gewijzigd door Jelle van Kraaij op 09-12-2025 20:44 ]
Optimalisatie 2: Sorteer de "groene" lijnen aflopend op lengte. We zoeken voor iedere "rode" rechthoek namelijk naar een lijn die de rechthoek doorsnijdt, en daarmee ongeldig maakt. Hoe eerder we zo'n lijn vinden, hoe sneller we door kunnen om de volgende rechthoek te testen.
Als je de puzzel-input hebt bekeken, weet je waarom deze optimalisatie een groot verschil maakt. En ook in het algemeen geldt: hoe langer de lijn, hoe groter de kans dat 'ie een willekeurige rechthoek doorsnijdt.
[ Voor 67% gewijzigd door Friits op 09-12-2025 22:05 ]
Voor deel 1
Voor deel 2
Ik heb zelfs even snel A* in elkaar gehackt met een simpele heuristiek, maar ook dat hielp niet (genoeg) om problemen binnen een redelijke tijd op te lossen.
Daarna heb ik zitten kijken of ik bepaalde kenmerken van de invoer kon gebruiken; bij sommige invoeren heb je b.v. dat 1 energie-meter maar door 2 knoppen beïnvloed wordt. Dan kun je eerst alle combinaties van die twee knoppen proberen en dan heb je een simpeler probleem om recursief op te lossen. Maar helaas waren er ook invoerregels waarbij dat niet geldt.
Uiteindelijk heb ik een beetje flauw het probleem aan scipy.optimize. linprog gegeven, om ieder geval de ster binnen te halen.
Maar ik vind dat eigenlijk geen “echte” oplossing. Vandaag nog maar even nadenken over een betere aanpak. Ben benieuwd of iemand anders iets slimmers bedacht heeft!
Ik heb wel even geëxperimenteerd met een local search, maar dat kreeg ik (nog) nét niet lekker werkend.
[ Voor 103% gewijzigd door Friits op 10-12-2025 12:49 ]
Nog wat lopen aanklooien met A* maar ik heb uiteindelijk ook maar de handoek in de ring gegooid.
Het voelt inderdaad heel erg als vals spelen, maar toch Z3 in mijn oplossing gehangen.
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
Met een kleine aanpassing die nauwelijks invloed op de totale performance heeft kan ik nu ook zien wanneer een oplossing volledig buiten de tegels valtSoultaker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
Case in point:
[...]
https://github.com/Janoz-...edf721582c6369929e056d229
Runtime van de exhte opdrachten is nog steeds 25ish ms
Respect voor @Marcj die als eerste een eigen oplossing bedacht had
Drie kleine suggesties:
Je kan (voor mijn input) minstens 30% snelheidswinst behalen door if answer > best_answer: break toe te voegen rond regel 90. Het heeft in dat geval immers geen zin om verder te rekenen.
Verder vind ik je met Fraction() erg elegant, maar volgens mij beroerd voor je performance.
Tot slot is je implementatie van GenerateVariableAssignments() mooi gevonden, maar het doet niets meer dan product(*map(range, bounds)) toch? Ik heb het niet gebenchmarkt, maar wellicht kan je daar ook nog wat winnen.
Ondanks deze kleine puntjes: echt heel erg cool!
Visualisatie van mijn testinvoer:

Hier m'n code voor vandaag.
[ Voor 27% gewijzigd door Friits op 11-12-2025 07:09 ]
Direct na answer += val bedoel je? Dat lijkt op mijn invoer niet veel uit te maken (of eerder iets trager te zijn: van 1,8s naar 1,9s).Friits schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:05:
Je kan (voor mijn input) minstens 30% snelheidswinst behalen door if answer > best_answer: break toe te voegen rond regel 90. Het heeft in dat geval immers geen zin om verder te rekenen.
Misschien is daar wel iets te halen: voor elke vrije variabele weet je of 'ie positief of negatief correleert met de som die je wil optimaliseren, dus als je de assignments aan de vrije variabelen genereert zodat de som nondecreasing is, dan hoef je per assignment alleen maar te checken of de afhankelijke variabelen nonnegative integers zijn. De eerste geldige oplossing is dan direct het minimum.
Maar dat maakt het wel weer complexer, en dan moet ik de product() die ik er op jouw suggestie hieronder heb toegevoegd er weer uitslopen. Misschien kom ik er nog op terug.
Ja, heb je helemaal gelijk in. Ik laat 't voor het mooie maar staan, anders moet ik op allerlei plekken abs(x) < eps gaan introduceren om te checken of een getal 0 of een integer is, wat ik nogal lelijk vind. Maar ik denk dat je wel verklaart waarom de professionele libraries met floats werken zelfs als het om puur-integer problemen gaat.Verder vind ik je met Fraction() erg elegant, maar volgens mij beroerd voor je performance.
Ah ja, ik vermoedde al dat er zoiets bestond maar ik kon er niet op komen. Ik heb het aangepastTot slot is je implementatie van GenerateVariableAssignments() mooi gevonden, maar het doet niets meer dan product(*map(range, bounds)) toch?
Bedankt voor alle tips!
Daar ja. Ik had getest met CPython. Met PyPy is het verschil inderdaad veel kleiner (2,2s naar 2,0s).Soultaker schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:37:
Direct na answer += val bedoel je? Dat lijkt op mijn invoer niet veel uit te maken (of eerder iets trager te zijn: van 1,8s naar 1,9s).
Graag gedaan. Ik weet nooit of ongevraagde feedback gewaardeerd wordt, maar dit was al zo'n gaaf stukje code dat ik het niet kon laten om het (i.i.g. voor mezelf) nog iets mooier te maken.Bedankt voor alle tips!
En een functie van 10 regels vervangen door een itertools one-liner is natuurlijk een imperatief. Op jouw manier is 'ie zelfs nog iets mooier.
Daarna was de implementatie heel erg simpel.
Dank je! Ik wist dat hij niet efficient was, maar je hebt wel herinneringen nu terug gebracht van wiskunde op de universiteit 20 jaar terugSoultaker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:09:
...
Als ik tijd vind wil ik nog wel even kijken of ik ook zoiets kan doen in Rust en hoeveel sneller dat kan
[ Voor 7% gewijzigd door Marcj op 11-12-2025 10:20 ]
aoc-2025-day-11-challenge-1.zip
Correcte antwoorden eindigen op: ...826 (deel 1) en ...545 (deel 2).
Antwoorden passen in een 64-bit integer maar mogelijk niet in een double precision float.
Uiteraard een stack overflowSoultaker schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:41:
Omdat vandaag wel erg makkelijk was, hier een extra challenge voor dag 11:
Antwoorden passen in een 64-bit integer maar mogelijk niet in een double precision float.
Toch niet stiekem cycles in gedaan?
Er zitten hier cycles in en daar had ik eerst geen rekening mee gehouden. Maar na een kleine aanpassing is deze ook goed te doen. Zelfde antwoorden in enkele milliseconden.Soultaker schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:41:
Omdat vandaag wel erg makkelijk was, hier een extra challenge voor dag 11:
Technisch gezien zijn er een oneindig aantal paden mogelijk als er een cycle in zit
[ Voor 6% gewijzigd door Marcj op 11-12-2025 14:32 ]
Pffff....
Uiteindelijk vandaag de goede oplossing eruit gekregen. Mijn Bézout implementatie kan nog wel iets beter als ik 3 of meer coefficienten overhoud, maar verder wel tevreden uiteindelijk. Solve tijd is om te huilen natuurlijk, maar ik zie niet hoe je dit handiger doet zonder externe libraries (ja, herimplementeren van de methoden daarin natuurlijk, ga maar typen...)
Rekentijd is nu 12s, kan nog wel wat sneller denk ik, heb niet echt geoptimaliseerd voor snelheid nog.
[ Voor 5% gewijzigd door FCA op 11-12-2025 15:56 ]
Tenzij een pad klemloopt in een oneindige rotonde en dus nooit bij out uitkomen. Ik kap een pad af als deze langer dan het aantal elementen is. Het zou mooier zijn om het hele pad mee te geven in de recursie om cycles te detecteren, maar dat vindt de cache waarschijnlijk niet leuk.Marcj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:32:
[...]
Technisch gezien zijn er een oneindig aantal paden mogelijk als er een cycle in zit
Voor deel 2 heb ik me wel even zitten schamen....
Ik vermoed dat het uiteindelijk wel gewerkt zou hebben, maar als je programma niet binnen een paar seconden met een antwoord terugkomt, weet je dat je genaaid bent door in de val getrapt bent van Eric.
Vervolgens dus flink zitten zoeken hoe ik dit nu op moest lossen en heb uiteindelijk maar gespiekt op Reddit.
Daar zag ik dat ik 'gewoon' mijn functie moest cachen. En het beschamende is, dat ik dat JUIST in mijn werk ook regelmatig toepas om bepaalde programma's sneller te maken. Zucht.
Uiteindelijk was de aanpassing dan ook simpel en draait het programma in 30ms
en ja, voor een taal als Progress is dat snel
https://github.com/patric...ter/2025/Day-11/day-11b.p
Vervolgens maak ik een "spreadsheet" aan (Map String (Map String (Int -> Int))). Deze spreadsheet bevat voor de cel "you" de functie const 1. Elke andere cel, bijv. de cel "ddd", bevat een functie die de geëvalueerde spreadsheet ontvangt als argument en daarin de cellen opzoekt van nodes die naar "ddd" verwijzen, bijv. "bbb" en "ccc". De waarden van de cellen worden opgeteld en dat wordt de waarde voor cel "ddd".
Voor deel 1 is het dan simpelweg de spreadsheet evalueren met loeb en de waarde van cel "out" uitlezen.
Voor deel 2 maak ik een vergelijkbare spreadsheet. Hierbij is "svr" de cel die een constante functie krijgt, maar i.p.v. dart deze de waarde 1 retourneert, retourneert hij vier getallen: [1,0,0,0]. Deze vier getallen representeren respectievelijk het aantal paden die niet langs "dac" en "fft" gaan, het aantal paden dat door "dac" gaat, het aantal paden dat door "fft" gaat en het aantal paden die zowel door "dac" en "fft" gaan.
De functies voor de overige cellen doen iets vergelijkbaars als voorheen, maar in plaats van een enkele som worden er nu 4 sommen berekend. De cellen "dac" en "fft" doen hetzelfde, maar voegen als extra stap wat sommen samen. Stel bijv. dat de "dac" cel alle inkomende waarden heeft opgesomd tot [3,0,0,0]. Dan wordt de uiteindelijke waarde voor de "dac" cel [0,3,0,0].
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Naar de input kijken, valt patroon op, quick check of het werkt, ja dus...
Ik had m'n rotatie en translatie-code al geschreven en getest. Ik zat al te overwegen of ik het met dynamic programming zou kunnen oplossen, of dat ik het als SAT probleem zou kunnen formuleren en aan een externe solver voeren op dezelfde manier als dag 10. En dan... blijkt het allemaal niet nodig te zijn. Nou ja.
Wel jammer want ik had wel zin in een programmeerprobleem, en dat was het niet echt.
Haha mooi, dat is inderdaad bijna identiek aan mijn oplossing van vandaag.Soultaker schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 06:56:
[spoiler]
In de geest van @Friits mijn minimale oplossing voor vandaag (of als oneliner).
Mijn code in python die ongeveer het zelfde doet maar net op een andere manier.KabouterSuper schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:26:spoiler:Anyway, op naar de AIVD-kerstpuzzel!Ik heb een iets subtielere fake-versie geimplementeerd waarin ik check of het aantal hekjes past in de rechthoek (ik ga er dus vanuit dat de puzzelstukjes zonder gaten aan elkaar geplakt kunnen worden). Bij mijn data levert dat hetzelfde antwoord op als de versie hierboven (eerst gepost door @Soultaker ) waarbij je veronderstelt dat elk puzzelstukje 8 hekjes heeft.
Je kan dan nog wel de rest van de code schrijven, maar die zal voor de puzzel-input toch nooit worden uitgevoerd.
Bedankt voor deze opmerking! Ik zat al op dit pad (was te koppig om een solver te gebruiken, heb zelfs geen Numpy gebruikt), maar mijn oplossing leek alsnog veel te traag.Soultaker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:09:
Okee, ik heb toch nog een redelijke oplossing voor dag 10 weten te verzinnen zonder het gebruik van externe solvers als scipy: 10B.pyspoiler:Dit draait in < 2 seconde met PyPy (12 seconde met CPython). Veel trager dan met SciPy die waarschijnlijk intern wat slimmers doet, maar het is in ieder geval een zelfbedachte oplossing.Het idee is dat je net zoals met de ILP oplossing het probleem formuleert als systeem van lineaire vergelijkingen. De variabelen daarin zijn het aantal keer dat je op elke knop drukt, en de joltage waarden zijn de uitkomst. Met Gauss-Jordan eliminatie kun je ofwel direct een oplossing vinden, of een aantal vrije variabelen identificeren waarvan de andere variabelen afhankelijk zijn. Omdat die vrije variabele niet-negatieve gehele getallen moeten zijn, waarvan het maximum berekenbaar is, kun je alle mogelijkheden voor de vrije variabelen proberen, en dan de andere variabelen afleiden. Het antwoord is dan het minimum van alle mogelijke oplossingen.
Heb met wat optimalizaties van zowel algoritme als gewoon code het een stuk sneller gekregen. Lost het nu op in minder dan 8 seconden in gewoon python.
(1.2 seconden in Pypy, moet dat toch eens beter gaan integreren in mijn workflow).
Ik denk dat ik dag 12 maar voor morgen bewaar
https://github.com/Hagdos...2025/Day%2010/Day%2010.py
Ik had m'n rotatie en translatie-code al geschreven en getest. Ik zat al te overwegen of ik het met dynamic programming zou kunnen oplossen, of dat ik het als SAT probleem zou kunnen formuleren en aan een externe solver voeren op dezelfde manier als dag 10. En dan... blijkt het allemaal niet nodig te zijn. Nou ja.
Wel jammer want ik had wel zin in een programmeerprobleem, en dat was het niet echt.
while (me.Alive) {
me.KickAss();
}
Je uitleg is nog iets te abstract voor mij helaas. Kun je het nog simpeler uitleggen?Friits schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:04:
@P_Tingen: Het is een aanname die werkt voor de puzzel-inputs. Ik kwam er zelf zo achter:spoiler:Polyomino-packing is een moeilijk probleem, dus ik wilde het opdelen in sub-problemen. Stap één daarbij is om te controleren of een sub-probleem óf triviaal is, óf onmogelijk. In beide gevallen kan je namelijk stoppen met zoeken. Nou bleek dat iedere input-regel al voldeed aan één van die eisen, dus dat zijn we eigenlijk klaar.
Je kan dan nog wel de rest van de code schrijven, maar die zal voor de puzzel-input toch nooit worden uitgevoerd.
Ik klaag niet in ieder geval, dacht vanmorgen nog dat ik een NP-complete probleem moet proberen met heuristieken moest gaan oplossen. Blijken de heuristieken een stuk makkelijker dan eerste gedacht
Uiteraard!P_Tingen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:22:
Je uitleg is nog iets te abstract voor mij helaas. Kun je het nog simpeler uitleggen?
Een puzzeltje bestaat uit:
- een aantal pakketjes (voor het gemak even allemaal maximaal 3 × 3 groot), en
- een H × B ruimte om ze in te passen.
- De ruimte is groot genoeg om ze allemaal simpelweg naast (en onder) elkaar neer te leggen. Als we vier pakketjes van maximaal 3×3 hebben en een ruimte van 6×6, dan past dat sowieso.
- De ruimte is zeker te klein om ze allemaal neer te leggen. Als we vier pakketjes van grootte 8 in een ruimte van 5×6 moeten leggen, dan past dat niet. De pakketjes nemen minstens 4×8=32 "vakjes" in, maar de ruimte is slechts 5×6=30 groot. Dan hoef je niet eens te gaan puzzelen, dat past nooit.
- De ruimte is in principe groot genoeg om ze neer te leggen, maar niet op de triviale manier. In dit geval moet je dus echt gaan puzzelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Friits op 12-12-2025 14:06 ]
Mijn code lost beide delen op in 0.6 0.25 seconden met de standaard Python interpreter. Het kan misschien nog sneller door bepaalde lijsten van booleans te representeren als integers en met bitmasks te werken, maar dat is niet mijn specialiteit en ik wilde het ook een beetje leesbaar houden
[ Voor 81% gewijzigd door Friits op 12-12-2025 17:01 ]
Damn, inderdaad voldoet alles aan mogelijkheid 1. Ik heb mijn data in Excel geladen en daar met twee formules het antwoord ook uit kunnen krijgen.Friits schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:21:
[...]
Uiteraard!
Een puzzeltje bestaat uit:Voor zo'n puzzel zijn er drie mogelijkheden:
- een aantal pakketjes (voor het gemak even allemaal maximaal 3 × 3 groot), en
- een H × B ruimte om ze in te passen.
Maar situatie 3 kwam niet voor in de puzzel-input, dus is het voldoende om voor iedere regel te checken of je met situatie 1 of 2 te maken hebt. Is het niet 1, dan is het 2, of vice versa.
- De ruimte is groot genoeg om ze allemaal simpelweg naast (en onder) elkaar neer te leggen. Als we vier pakketjes van maximaal 3×3 hebben en een ruimte van 6×6, dan past dat sowieso.
- De ruimte is zeker te klein om ze allemaal neer te leggen. Als we vier pakketjes van grootte 8 in een ruimte van 5×6 moeten leggen, dan past dat niet. De pakketjes nemen minstens 4×8=32 "vakjes" in, maar de ruimte is slechts 5×6=30 groot. Dan hoef je niet eens te gaan puzzelen, dat past nooit.
- De ruimte is in principe groot genoeg om ze neer te leggen, maar niet op de triviale manier. In dit geval moet je dus echt gaan puzzelen.
Overigens zie ik nu ook waar ik in eerste instantie fout ging. Ik las weer eens niet goed en had de opgave andersom geïnterpreteerd, dus niet: hoeveel kadootjes passen er WEL, maar hoeveel passen er NIET. Dus mijn initiele berekening was min of meer goed, maar ik had het verkeerde deel. Tot nu snapte ik nog niet goed waarom het uiteindelijk werkte, maar nu dus wel. Tnx!
Ja, de testdata bijvoorbeeldFCA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:30:
Voor dag 12 zie ik trouwens dat bij mij niet voor alle input ik een blok van 3x3 kan nemen, dan worden er enkele afgekeurd die blijkbaar wel kunnen.
There's no place like 127.0.0.1
Weet je het zeker? Zou je deze code eens kunnen draaien op jouw invoer? Die zou een debugregel moeten printen als er een regel van je invoer bestaat die niet eenvoudig op te lossen is. Lijkt me sterk dat jij de enige bent met zo'n geval in je invoerFCA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:30:
Voor dag 12 zie ik trouwens dat bij mij niet voor alle input ik een blok van 3x3 kan nemen, dan worden er enkele afgekeurd die blijkbaar wel kunnen.
(Alleen de echte testinvoer, de voorbeeldinvoer heeft inderdaad 1 geval die je niet zo op kunt lossen, puur om je te misleiden.)
Ah, ik zie het al, een off-by one error.Soultaker schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:04:
[...]
Weet je het zeker? Zou je deze code eens kunnen draaien op jouw invoer? Die zou een debugregel moeten printen als er een regel van je invoer bestaat die niet eenvoudig op te lossen is. Lijkt me sterk dat jij de enige bent met zo'n geval in je invoer
(Alleen de echte testinvoer, de voorbeeldinvoer heeft inderdaad 1 geval die je niet zo op kunt lossen, puur om je te misleiden.)
Ik heb een half uur geleden exact dezelfde fout gemaaktFCA schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:10:
[...]
Ah, ik zie het al, een off-by one error.spoiler:Ik heb een aantal gevallen waar het aantal 3x3 blokjes precies pastte, en eerder checkte ik op (lengte * breedte) > 9* # cadeautjes, en het had natuurlijk lengte * breedte >= 9* #cadeautjes moeten zijn (naast het feit dat de nette oplossing natuurlijk integer deling door 3 van elke zijde is... Het is een wonder dat ik uberhaupt opgaves kan oplossen met dit soort blindheden
Afgelopen dagen vooral dag 2, dag 8, dag 9 en dag 10 geoptimaliseerd.
Dag 2:
Je moet kijken naar de priemfactorisatie van het aantal digits. Zit daar een priemfactor 2x of meer in hoef je die uberhaupt niet mee te tellen. Verder moet je het aantal priemfactoren tellen: is dat even tel je die mee, is dat oneven dan moet je die negatief meetellen, om dubbeltelling te compenseren.
Edit: ik zie nu dat dat precies de Mobiusfunctie bepaald (nou ja, -1x de functie), maar dat maakt het mysterieuzer klinkender dan het is.
Als je vantevoren voor alle even/oneven combinaties de knopdrukken voorrekent, draait het nu in 40ms voor mij.
De moeilijkheidsgraad ging wel snel omhoog vanaf dag 7 vond ik. Aan de andere kant vind ik het wel weer mooi geweest, moet nog genoeg doen voor werk voor de kerst.
Dank aan iedereen voor de competitie en de mooie codekunstwerkjes, en @Soultaker voor de extra moeilijke opdrachten
Top dat je het zelf hebt weten op te lossen! Voor de duidelijkheid: het is de priemfactorisatie van het aantal herhalingen (rep in je code) waar het om gaat, niet het aantal cijfers dat herhaald wordt (digits) of het totaal aantal cijfers. Dat is wat het zo verwarrend maakt.FCA schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:41:
Dag 2:spoiler:Je moet kijken naar de priemfactorisatie van het aantal digits. Zit daar een priemfactor 2x of meer in hoef je die uberhaupt niet mee te tellen. Verder moet je het aantal priemfactoren tellen: is dat even tel je die mee, is dat oneven dan moet je die negatief meetellen, om dubbeltelling te compenseren.
Achteraf is het wel logisch, en als je de kwadraten van priemgetallen hebt geëlimineerd, is de rest feitelijk een toepassing van het inclusion-exclusion principle.
(Mogelijk kan je implementatie iets eenvoudiger: de special casing rond invalid_check_start ziet er een beetje verdacht uit.)
Dit had je vast zelf al bedacht, maar dat komt het genereren en sorteren van alle paren van punten O(n2 log n) tijd kost, terwijl zelfs de meest naïeve implementatiie van disjoint sets (waarbij je simpelweg de hele array doorloopt om de ene set naar de andere te herlabelen) nog in O(n2) loopt, dus het optimaliseren van het tweede deel levert theoretisch geen fundamentale verbetering op. Die optimalisatie levert pas wat op als je ook het eerste deel efficiënter maakt, maar dat is veel moeilijker.Dag 8:spoiler:De disjoint set datastructuur geimplementeerd. Uiteindelijk maar marginaal sneller (18ms vs 20ms) dan mijn oorspronkelijke versie waarbij ik in een bitset bijhield welke punten er in zaten. Grappig genoeg was een niet-triviale speedup (nou ja, ~13ms van 18 naar 5) voor deel 1 om niet alles te sorteren, maar een select te doen.
Dat was de reden dat ik voor deze dag uiteindelijk geen extra challenge had gepost; ik kon geen data sets genereren waarop het verschil tussen naïeve en slimme oplossingen voldoende groot was.
Mooi gevonden met die prefix sum!Dag 9:spoiler:Met behulp van een flood-fill en een 2d prefix sum hoef je alleen maar de hoekpunten te checken, en als je de coordinaten goed comprimeert, krijg je een oplossing die als O(k^2) schaalt, met k het aantal punten in de invoer.
Zit nog wel een bugje in je implementatie. Bijvoorbeeld op deze invoer:
2,1 4,1 4,4 1,4 1,2 2,2
zou 12 het antwoord moeten zijn bij deel 2.
Qua parsing was dit jaar ook wel echt eenvoudiger; ik heb niet één keer een reguliere expressie hoeven gebruiken.Was blij dat ik de parsers van vorig jaar ter inspiratie had, en weinig gestruggeld met Rust dingen (in tegenstelling tot vorig jaar, heb dus wel wat bijgeleerd blijkbaar).
Overigens vind ik jouw Rust code erg goed leesbaar, terwijl ik eigenlijk geen Rust kan. Dus wat mij betreft ben je goed bezig.
De interessante algoritmes komen vaak pas na een paar dagen, en zijn vaak voor de officiële invoeren helemaal niet nodig; dag 10 was de uitzondering op de regel. Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden als de opgaven wat moeilijker waren, met wat meer tijd ertussen om er goed over na te denken, maar dat is eigenlijk het tegenovergestelde van de “advent”-formule natuurlijk.De moeilijkheidsgraad ging wel snel omhoog vanaf dag 7 vond ik. Aan de andere kant vind ik het wel weer mooi geweest, moet nog genoeg doen voor werk voor de kerst.
Inderdaad, draaide wat dingen om in de uitleg...Soultaker schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:27:
[...]
Top dat je het zelf hebt weten op te lossen! Voor de duidelijkheid: het is de priemfactorisatie van het aantal herhalingen (rep in je code) waar het om gaat, niet het aantal cijfers dat herhaald wordt (digits) of het totaal aantal cijfers. Dat is wat het zo verwarrend maakt.
Ik heb er nog over zitten denken, maar het is de eenvoudigste oplossing denk ik om de 2 gevallen goed te doen:(Mogelijk kan je implementatie iets eenvoudiger: de special casing rond invalid_check_start ziet er een beetje verdacht uit.)
1. Je komt precies uit op een rand van je interval (invalid_check_start * factor = start_id),
2. Of niet, en dan zit je precies 1 te laag. De while loop is wat lelijk, komt nog uit een eerdere versie
Ik vind het nu elegant genoeg in ieder geval
Inderdaad, het wordt gedomineerd door de sortering. Ik zie trouwens zo 1,2,3 geen oplossing die dat wegneemt, misschien een k-d tree structuur, maar hoe merge je punten dan? Of een minimum spanning tree, en dan het langste element daaruit kiezen? Is dat gegarandeerd de goede? Hmm... interessant.[...]
Dit had je vast zelf al bedacht, maar dat komt het genereren en sorteren van alle paren van punten O(n2 log n) tijd kost, terwijl zelfs de meest naïeve implementatiie van disjoint sets (waarbij je simpelweg de hele array doorloopt om de ene set naar de andere te herlabelen) nog in O(n2) loopt, dus het optimaliseren van het tweede deel levert theoretisch geen fundamentale verbetering op. Die optimalisatie levert pas wat op als je ook het eerste deel efficiënter maakt, maar dat is veel moeilijker.
Dat was de reden dat ik voor deze dag uiteindelijk geen extra challenge had gepost; ik kon geen data sets genereren waarop het verschil tussen naïeve en slimme oplossingen voldoende groot was.
Niet alleen een off-by-one (4 stuks wel te verstaan), maar ook nog een omdraaiing van onder en boven (of ze heffen elkaar een soort van op natuurlijk, maar dan is de naamgeving van de variabelen wel onhandig gekozen). Oops[...]
Mooi gevonden met die prefix sum!
Zit nog wel een bugje in je implementatie. Bijvoorbeeld op deze invoer:
2,1 4,1 4,4 1,4 1,2 2,2
zou 12 het antwoord moeten zijn bij deel 2.spoiler: hintoff by 1
De prefix sum tip had ik trouwens ergens van reddit geplukt.
Dank. Ik ben dan ook eigenlijk een Python programmeur, dus mijn Rust code heeft waarschijnlijk een hoop Pythonisms erin nog, en niet veel Rust[...]
Qua parsing was dit jaar ook wel echt eenvoudiger; ik heb niet één keer een reguliere expressie hoeven gebruiken.
Overigens vind ik jouw Rust code erg goed leesbaar, terwijl ik eigenlijk geen Rust kan. Dus wat mij betreft ben je goed bezig.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant gaat de competitieve kant in mij met mij aan de haal. Na vorig jaar mocht ik van mijn vrouw niet meer de dagen voor Kerst aan aoc werken, omdat dat de kerstsfeer verpestte[...]
De interessante algoritmes komen vaak pas na een paar dagen, en zijn vaak voor de officiële invoeren helemaal niet nodig; dag 10 was de uitzondering op de regel. Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden als de opgaven wat moeilijker waren, met wat meer tijd ertussen om er goed over na te denken, maar dat is eigenlijk het tegenovergestelde van de “advent”-formule natuurlijk.
Hier ook wel blij dat AoC dit jaar maar 12 dagen is, al is het dan niet omdat de competitiedrang met me aan de haal gaat. Ik merk dat het makkelijker is om vol te houden (no shit, Sherlock). Voorgaande jaren merkte ik wel dat - zeker de laatste dagen voor kerst - een opgave was om tijd te vinden. Dan ook nog dubbele tijd nodig eigenlijk omdat de opgaves dan meestal wat pittiger zijnFCA schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:56:
Na vorig jaar mocht ik van mijn vrouw niet meer de dagen voor Kerst aan aoc werken, omdat dat de kerstsfeer verpestte
Ik denk dat je gelijk hebt.FCA schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:56:
Ik heb er nog over zitten denken, maar het is de eenvoudigste oplossing denk ik om de 2 gevallen goed te doen:
1. Je komt precies uit op een rand van je interval (invalid_check_start * factor = start_id),
2. Of niet, en dan zit je precies 1 te laag. De while loop is wat lelijk, komt nog uit een eerdere versie
De truc die ik in gedachten had was dat als je een functie f(a, b) hebt die de opties in range [a, b] telt, dat je die kunt herschrijven als f(0, b) - f(0, a - 1), wat vaak het voordeel heeft dat de logica versimpeld wordt omdat je alleen met de bovengrens te maken hebt. In dit geval helpt het niet veel, want zelfs als a=0, dan zit je nog met de ondergrens van 10digits - 1 aangezien je geen leading zeros mag hebben.
Het enige wat ik nog kon bedenken is om de gedeelde logica van deel 1 en deel 2 af te splitsen in een aparte functie: https://pastebin.com/p5NxBkRe Het is mijns inziens wel ietsje leesbaarder maar geen fundamentele verbetering. Doe ermee wat je wil.
Het is nog niet zo eenvoudig om een fundamentele verbetering te verzinnen. Zelfs als je met een of andere 3D data structuur efficiënt nabijgelegen punten kunt vinden, moet je worst case nog steeds O(n2) van die paren genereren, en een overhead van O(log n) per paar is het minste wat je kunt verwachten.Inderdaad, het wordt gedomineerd door de sortering. Ik zie trouwens zo 1,2,3 geen oplossing die dat wegneemt, misschien een k-d tree structuur, maar hoe merge je punten dan? Of een minimum spanning tree, en dan het langste element daaruit kiezen? Is dat gegarandeerd de goede? Hmm... interessant.
Bij de officiële invoer is de graaf verbonden nadat ~1% van de edges doorlopen is. In dat geval kan incrementeel genereren van paren een voordeel hebben. Maar ik had ook testinvoeren gegenereerd waarbij je ongeveer 50% van de paren moet doorlopen; dan heb je het dus over ~n2/4 paren = O(n2) paren.
Om die gevallen efficiënter te maken heb je een datastructuur nodig die al verbonden paren daadwerkelijk kan overslaan, maar daar kon ik geen goed idee voor bedenken.
Overigens nu we het over geometrie hebben, valt me op dat we @.oisyn sinds November niet meer gezien hebben in dit topic.
Ik ga in de kerstvakantie even knallen. Denk ik. No promises
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Toen bedacht ik me een manier om met binaire getallen het probleem steeds op te delen en een stuk deel 1 te hergebruiken. (Ik kom er nu achter dat dit waarschijnlijk ook de bedoelde manier is en er op Reddit van alles over geschreven is). Deze implementatie was veel simpler, beter te begrijpen en had al snel een oplossing die in ~20ms liep.
Maar ja, toen bedacht ik me dat ik alle joltages ook als een SIMD vector kon representeren van 16 u16 getallen (er zitten geen grotere problemen in gelukkig). Nu kon ik dingen helemaal snel laten lopen, door ook switches te combineren tot een SIMD vector.
Hoe dan ook, mijn oplossing van nu heeft deze output:
1
2
3
4
5
6
| ❯ : target/release/day10 Executing ├── Input parsed in 173µs ├── Part 1 calculated in 419µs: 425 ├── Part 2 calculated in 3,036µs: 15883 └── Total time: 3,740µs |
Uhm, ik denk dat ik wel klaar ben voor nu. Toch eens een tijdje gespendeerd aan technische details waar ik anders nooit mijn tijd in zou steken. Maar het is toch ongelooflijk hoe snel computers eigenlijk geworden zijn
Dit alles op mijn macBook Pro van 4 jaar oud met een M1 processor
/f/image/QDQLE4G3iwAwvyfXNrY8PZAa.png?f=fotoalbum_large)