"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Cartman! schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:42:
[...]
Ik ben door naar de volgende ronde (heb er wel al eerder gestaan) en m'n talk gaat zeker niet over AIErvaring opdoen op kleine meetups heeft voor mij erg goed gewerkt.
* DevWouter geeft @Cartman! een koekje vanwege uitstekend gedrag
Hopelijk kom je er door!
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Tijd voor de Tweakers Devschuur Summit?DevWouter schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:36:
Nou… Tweakers Dev Summit heeft mijn talk afgewezen.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Het zijn er tot nu toe 109, het lijstje is hier te vinden: https://rijkspodcast.koenvh.nl
Mocht je dit weekend nog niks te doen hebben, er is genoeg om naar te luisteren
🠕 This side up
:strip_exif()/f/image/dDYxq7rfRlbeYJkstarVFqCM.png?f=user_large)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
In de tijd dat ik nog PHP deed werd ik er wel vaak depressief van.Voutloos schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:43:
Ik heb geen depressie dus ik kan er voor in staan dat PHP werkt!!!11
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Eigenlijk wel de bedoeling ja...
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
AI interacties zijn geen gesprekken.CloudPrutser schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 05:49:
https://chatgpt.com/share...78-800b-8b68-e58f19f36159
Wat vinden jullie van dit gesprek?
Wat maakt deze chat zo bijzonder voor de devschuur itt alle tigduizend andere AI chats op datzelfde moment?
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Voordat het stil valt…
Wat is er voor nodig om het te realiseren? Ik wil best helpen met meehelpen met organiseren. Maar gezien ik het zelf nooit meegemaakt heb lijkt het me vooral handig dat ik ondersteunend ben ipv leidend.
Het was eigenlijk meer als grap bedoeld, maar misschien is het toch het overwegen waard om iets te organiseren. Het lijkt me wel verstandig om eerst te peilen of er überhaupt interesse is, voordat we daar maar met z’n drieën staanDevWouter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:12:
[...]
Voordat het stil valt…
Wat is er voor nodig om het te realiseren? Ik wil best helpen met meehelpen met organiseren. Maar gezien ik het zelf nooit meegemaakt heb lijkt het me vooral handig dat ik ondersteunend ben ipv leidend.
Nou, einde werkdag dan maar
Mocht je benieuwd zijn, hier kun je het issue volgen: https://www.githubstatus.com/incidents/9rfydl2xdqqj
Maar ik ben er klaar mee voor vandaag
Afijn, net even gekeken naar een Raspberry Pi 5, maar 't valt me tegen. Die prijzen en dat stroomverbruik...

🠕 This side up
Kun je echt veel beter een (Chinese) mini PC voor kopen. Of iets tweedehands van een Dell / HP / Lenovo thin client. Net zo zuinig, veel meer performance, meer features, en net zo duur.Koenvh schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:31:
Zojuist van Home Assistent de waarschuwing gekregen dat vanaf het einde van dit jaar mijn Raspberry Pi 2 niet meer ondersteund wordt (want 32-bit). Ik neem het ze niet kwalijk, maar eigenlijk is 'ie snel genoeg voor wat 'ie moet doen, dus wel jammer.
Afijn, net even gekeken naar een Raspberry Pi 5, maar 't valt me tegen. Die prijzen en dat stroomverbruik...Ik dacht dat het kleine, trage, goedkope bordjes waren om mee te spelen en experimenteren, maar dat lijkt nu wel helemaal over... Ik kom zelfs voor de 4 GB versie (Home Assistant vereist minimaal 2 GB, maar het prijsverschil is niet echt groot) met behuizing en voeding (want een 3A voeding heb ik niet over) uit op rond de €100.
Lang verhaal, geleerd om een architectuur te bouwen, met hooks, componenten, etc. Geleerd wat Github is en inmiddels in gebruik. Ik doe alles op een tablet, niet ideaal. Op een oude laptop Visual Studio geïnstalleerd en via git mijn project lokaal gezet. Maar de laptop is traag...
Dus adviseren jullie een local development pc? Hoe krachtig moet zoiets zijn? Of moet ik zoeken richting een vps. Op zich kan ik alle code ook editen met Firebase Studio in de cloud, maar ik verlies vaak de verbinding vanwege volle servers.
Werkelijk ongeveer alles is nieuw voor me, zo had ik geen idee wat een command line was of een ide. Maar ben op zoek naar best practice om verder te ontwikkelen, beter gereedschap.
Er zijn heel veel factoren relevant. Pwa on chain web3 zegt niet zoveel over wat je nu daadwerkelijk aan het maken bent, welke technieken je daarvoor gebruikt (JavaScript? Welke eventuele frameworks?) en wat de schaal ervan is (bijvoorbeeld lines of code) en in hoeverre je verwacht dat dat nog groeit. Een andere belangrijke factor is je budget. Visual Studio is een lomp zware IDE, tenzij je Visual Studio Code bedoelt wat dan weer in de basis een vrij lichte code editor is. Kun je iets specifieker zijn over de techniek van je project?verzenden schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:57:
Sinds 2 maanden ontwikkel ik een pwa on chain web3 applicatie in Firebase Studio. Als absolute noob (enkel WordPress ervaring) begonnen met de AI prototyper. Tot bestand te groot werd en de AI dit niet meer kon behappen.
Lang verhaal, geleerd om een architectuur te bouwen, met hooks, componenten, etc. Geleerd wat Github is en inmiddels in gebruik. Ik doe alles op een tablet, niet ideaal. Op een oude laptop Visual Studio geïnstalleerd en via git mijn project lokaal gezet. Maar de laptop is traag...
Dus adviseren jullie een local development pc? Hoe krachtig moet zoiets zijn? Of moet ik zoeken richting een vps. Op zich kan ik alle code ook editen met Firebase Studio in de cloud, maar ik verlies vaak de verbinding vanwege volle servers.
Werkelijk ongeveer alles is nieuw voor me, zo had ik geen idee wat een command line was of een ide. Maar ben op zoek naar best practice om verder te ontwikkelen, beter gereedschap.
React Node js Typescript gebruik ik. Verder gebruik ik wat apis, Google maps, i18n ofzo voor talen, Luxon voor datum tijd notaties, embedded Coinbase wallet voor authentication en nog wat dingen voor smart contracts. Geen idee hoeveel code ik nu precies heb, stuk of 50 bestanden, sommige 500 regels code. Kan ik dat ergens makkelijk zien? Ik bedoel inderdaad Visual Studio Code. Denk dat ik nu 90% klaar ben, hoewel ik erg goed ben in nieuwe features bedenken en toevoegen... Maar ik heb de smaak te pakken en denk al over vervolg projecten. Dus ik wil wel graag verder met programmeren.Jolijter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
Er zijn heel veel factoren relevant. Pwa on chain web3 zegt niet zoveel over wat je nu daadwerkelijk aan het maken bent, welke technieken je daarvoor gebruikt (JavaScript? Welke eventuele frameworks?) en wat de schaal ervan is (bijvoorbeeld lines of code) en in hoeverre je verwacht dat dat nog groeit. Een andere belangrijke factor is je budget. Visual Studio is een lomp zware IDE, tenzij je Visual Studio Code bedoelt wat dan weer in de basis een vrij lichte code editor is. Kun je iets specifieker zijn over de techniek van je project?
Edit: Mijn GitHub zip download is 875kB, geen idee of data veel of weinig is

[ Voor 3% gewijzigd door verzenden op 21-08-2025 20:52 ]
Zo'n project is niet klein meer maar ook zeker niet groot. Wat voor systeem je wilt ligt dan vooral aan je budget en je verwachtingen. Hoe beter je processor hoe sneller het transpileren (TypeScript -> JavaScript) gaat. Wanneer je lokaal LLMs wilt runnen geeft dat veel overhead en zal een degelijke GPU niet misstaan.verzenden schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:45:
[...]
React Node js Typescript gebruik ik. Verder gebruik ik wat apis, Google maps, i18n ofzo voor talen, Luxon voor datum tijd notaties, embedded Coinbase wallet voor authentication en nog wat dingen voor smart contracts. Geen idee hoeveel code ik nu precies heb, stuk of 50 bestanden, sommige 500 regels code. Kan ik dat ergens makkelijk zien? Ik bedoel inderdaad Visual Studio Code. Denk dat ik nu 90% klaar ben, hoewel ik erg goed ben in nieuwe features bedenken en toevoegen... Maar ik heb de smaak te pakken en denk al over vervolg projecten. Dus ik wil wel graag verder met programmeren.
Edit: Mijn GitHub zip download is 875kB, geen idee of data veel of weinig is
Je zult nog wat beter moeten bepalen wat je precies wilt gaan doen met het systeem en wat het maximaal mag kosten. Zoals je zegt kun je ook eerst met een VPS experimenteren. Visual Studio Code heeft leuke ondersteuning om via SSH op een VPS te ontwikkelen, daar zou je met je oude laptop eerst nog naar kunnen kijken.

Voor mij wel praktisch, mijn machtiging voor mijn vrouw is verlopen dus ik kan mezelf gewoon even snel opnieuw machtigen aangezien ik haar credentials ken
[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 30-08-2025 16:10 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik heb nu collega's die zouden zeggen: "ja, maar de persoon die de machtiging wil aanvaarden moet toch nog wel met 2fa inloggen?".oisyn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:09:
Het blijft me verbazen dat om in te loggen bij de BD (bijvoorbeeld om aangifte te doen), 2FA nodig is bij DigiD. Je kunt wel kiezen voor naam+wachtwoord, maar dan krijg je een SMSje. Maar om iemand te machtigen voor de BD via DigiD, is alleen een inlog+wachtwoord nodig. Het hele principe achter 2FA is daarmee de nek om gedraaid.
Voor mij wel praktisch, mijn machtiging voor mijn vrouw is verlopen dus ik kan mezelf gewoon even snel opnieuw machtigen aangezien ik haar credentials ken
Ik heb soms het gevoel dat het grootste deel van de mensheid niet snapt dat meer veiligheid niet alleen om te irriteren is. Bovenstaande collega had trouwens nog een wijsheid: "kunnen we mensen dan niet vast de code laten zien op het scherm die ingevoerd moet worden? Dan weten ze dat ze de juiste hebben."
En nee, dat was geen grapje....
Voor de duidelijkheid: nee, dat hoeft dus niet, dat is het hele punt. Haar gebruikersnaam+ww is genoeg (die ik weet). Ik heb dus geen input van mijn vrouw nodig om mezelf voor haar te machtigen.Merethil schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Ik heb nu collega's die zouden zeggen: "ja, maar de persoon die de machtiging wil aanvaarden moet toch nog wel met 2fa inloggen?"
Nee, ik bedoel dat jij nog wel moet inloggen met 2fa om haar machtiging in jouw account aan te nemen. "Dus in het proces moet iemand nog wel 2fa gebruiken" zou dan de gedachtegang zijn. Dat die iemand de boosdoener is die er vandoor gaat met de machtiging... Tja.oisyn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:15:
[...]
Voor de duidelijkheid: nee, dat hoeft dus niet, dat is het hele punt. Haar gebruikersnaam+ww is genoeg (die ik weet). Ik heb dus geen input van mijn vrouw nodig om mezelf voor haar te machtigen.
Oh zo. Ja dat is een beetje hetzelfde principe als een winkelwagentje stelen en dan stellen "dat je er toch voor betaalt?!" omdat je 50 cent muntstuk er nog in zitMerethil schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
Nee, ik bedoel dat jij nog wel moet inloggen met 2fa om haar machtiging in jouw account aan te nemen. "Dus in het proces moet iemand nog wel 2fa gebruiken" zou dan de gedachtegang zijn. Dat die iemand de boosdoener is die er vandoor gaat met de machtiging... Tja
Een collega had nog een Raspberry Pi 4 over, dus dat was sneller opgelost dan gedachtRobertMe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:34:
[...]
Kun je echt veel beter een (Chinese) mini PC voor kopen. Of iets tweedehands van een Dell / HP / Lenovo thin client. Net zo zuinig, veel meer performance, meer features, en net zo duur.
🠕 This side up
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 30-08-2025 22:23 ]
Leuker kunnen we het niet maken....
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Veel mensen hadden uitstel aangevraagd tot 1 september. Er zijn dus vandaag veel mensen die het op het laatste moment nog gaan doen.Matis schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:19:
"Einde van de maand" perikelen. Beetje standaard. Einde van het kwartaal is het vaak nog erger.
Leuker kunnen we het niet maken....
.plan: Dev Summit 2025: van Tiësto tot TrueLime. Rodger Blom over AI die wél ...
Gadverdamme.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
sky- schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:15:
Wat is je punt?
Welke punt bedoel je? Ik heb er meerdere, zelfs een paar op de i

Een ander probleem is dat alles tegenwoordig AI genoemd wordt, terwijl het in veel gevallen gewoon een geprogrammeerd algoritme is. Dat heeft niets met AI te maken. Goede AI kan heel krachtig zijn, maar het wordt kapot gehyped. Net zoals dat met Cloud is gebeurd (het meeste cloud is eigenlijk helemaal geen "cloud").DevWouter schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:07:
[...]offtopic:Omdat het de zoveelste conferentie is waar AI zwaar promoot wordt omdat ze iemand gevonden hebben met een "succes verhaal".
Welke punt bedoel je? Ik heb er meerdere, zelfs een paar op de i
[Afbeelding]
Het lastige van 'AI' is dat er heel veel toepassingen zijn voor neurale netwerken, maar er nog geen één intelligent is. Een LLM is een bak data die voorspelt wat het volgende woord in de reeks gaat zijn, maar dat wordt in de media net zo goed 'AI' genoemd als https://www.nu.nl/goed-ni...eukemiecellen-vinden.html terwijl het toch twee compleet andere dingen zijn.ThomasG schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:04:
[...]
Een ander probleem is dat alles tegenwoordig AI genoemd wordt, terwijl het in veel gevallen gewoon een geprogrammeerd algoritme is. Dat heeft niets met AI te maken. Goede AI kan heel krachtig zijn, maar het wordt kapot gehyped. Net zoals dat met Cloud is gebeurd (het meeste cloud is eigenlijk helemaal geen "cloud").
De term 'AI' betekent niks meer en wordt gelukkig ook door steeds meer mensen als iets negatiefs ervaren, maar zolang het allemaal op neurale netwerken gebaseerd is blijven het hele grote if-statements (of switches), en is vaak een goed geschreven formule vele malen efficienter.
Ik kan zelf niet wachten tot de tijd van agressief gesubsidieerde LLM's voorbij is, want als mensen daadwerkelijk moeten gaan betalen voor hoeveel hun domme vraag (over hun schimmelteennagel of welke kat ze moeten kopen) kost aan de andere kant dan denk ik dat het feestje heel snel klaar is.
Wat ik nog veel storender vind is dat in het plan, noch bij de registratie te vinden is wanneer de Dev Summit is.Matis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:06:
Ik vind de spelfouten op https://events.lively.nl/TDS2025/ veel meer storend
[Afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.

Gisteren maar eens gemaild om te vragen wat de status is, 2 maanden geleden intake gehad en helemaal niets meer gehoord

Het kunnen wel heel erg gelaagde en complexe if-statements zijn (immers veel dimensies) die je echt niet zelf gaat schrijven.Oon schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:19:
De term 'AI' betekent niks meer en wordt gelukkig ook door steeds meer mensen als iets negatiefs ervaren, maar zolang het allemaal op neurale netwerken gebaseerd is blijven het hele grote if-statements (of switches), en is vaak een goed geschreven formule vele malen efficienter.
Bij beeldherkenning werkt het doorgaans best aardig, zeker in wat meer gecontroleerde omstandigheden en minder kritische toepassingen. En daar wil je toch echt je if statements niet zelf gaan zitten uitwerken lijkt me zo toe, fijner dat de back propagation dat fijn tijdens de trainingsfase van je overneemt
Zelfde gaat deels op voor generatieve modellen, zolang je niet al te kritisch hoeft te zijn op de output kan het een hulpmiddel zijn. Maar niet veel meer dan dat.
Ik zeg toch ook 'hele grote'gekkie schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:49:
[...]
Het kunnen wel heel erg gelaagde en complexe if-statements zijn (immers veel dimensies) die je echt niet zelf gaat schrijven.
Bij beeldherkenning werkt het doorgaans best aardig, zeker in wat meer gecontroleerde omstandigheden en minder kritische toepassingen. En daar wil je toch echt je if statements niet zelf gaan zitten uitwerken lijkt me zo toe, fijner dat de back propagation dat fijn tijdens de trainingsfase van je overneemt
Zelfde gaat deels op voor generatieve modellen, zolang je niet al te kritisch hoeft te zijn op de output kan het een hulpmiddel zijn. Maar niet veel meer dan dat.
Verder had ik een heel lulverhaal getypt en weer weggehaald, maar in het kort; de output van AI is nog altijd vrij waardeloos, zeker in dingen als vertalen of correct verwerken van informatie, maar ook gewoon 'simpele' dingen als het schrijven van code is echt nog ver onder het niveau van een goede junior met een paar weken ervaring. Leuke tooling als je er goed mee om kan gaan, maar de meeste mensen hebben daar heel veel moeite mee en zijn niet kritisch genoeg.
En daar zit een mogelijk deel van het voordeel (en ook een groot nadeel).Oon schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:27:
[...]
Ik zeg toch ook 'hele grote'In plaats van dat je ze zelf schrijft worden ze geschreven obv trainingsdata.
Voordeel bijvb tov de good old "expert systemen" uit het verleden wat uiteindelijk ook z'n beloftes nooit heeft waar gemaakt. Is in theorie het verminderde werk van experts om alles tot in detail uit te vlooien, al zal je nog steeds je data in een redelijke goede staat moeten brengen, maar dat is op een ander niveau dan zelf al je beslisbomen uit vogelen en uitwerken.
Een van de nadelen is wel, de consistentie, of meer het gebrek er aan bij hertrainen, er is geen garantie wat het voordien goed deed, dat per se nog zo doet. En dat gaat er niet bij alle eindgebruikers in als zoete koek.
En ja men is onvoldoende kritisch en mensen met iets van manager in de titel laten zich zoals altijd weer graag verleiden door roze wolken en wil "de boot niet missen" al was het maar op z'n eigen CV. Vandaar dat sommige meetups over AI/ML wel verhelderend zijn als je de verhalen hoort van mensen met de voetjes wel in de klei, van hoeveel initiatieven uiteindelijk meer waarde in een productieomgeving blijken te hebben (of daar uberhaupt serieus op gedeployed worden), bitter weinig.
Voor mijn werk zit ik nog met een hele grote vraag mbt AI en (klant) geheimen. Prima dat ik 20 keer een AI moet bevragen om een simpele cast in rust voor elkaar te krijgen voor mijn hobbyproject*. Maar ik zit niet te wachten op een boze klant die boos is dat ik zijn geheime data upload naar ChatGPT om een document te formatteren. Dus ik wil eerst weten hoe en wat ik daar allemaal mee kan en mag.Oon schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:27:
[...]
Verder had ik een heel lulverhaal getypt en weer weggehaald, maar in het kort; de output van AI is nog altijd vrij waardeloos, zeker in dingen als vertalen of correct verwerken van informatie, maar ook gewoon 'simpele' dingen als het schrijven van code is echt nog ver onder het niveau van een goede junior met een paar weken ervaring. Leuke tooling als je er goed mee om kan gaan, maar de meeste mensen hebben daar heel veel moeite mee en zijn niet kritisch genoeg.
En zelfs bij een /fix query heb ik nog moeite, omdat ik niet de diff tov de huidige code kan zien en ik er niet op vertrouw dat de LLM de bestaande werkende code behoudt.
* ik had een Vec<Box<impl Element>> die ik gebruikte als stack. De eerste entry was een Box<Template> struct die de return waarde is. En verder push en pop ik elements op die stack in een loop en werk de laatste entry bij. Mooie simpele oplossing waar de LLM mee kwam. Echter, de return werkte niet (is not of type Box<Template>). Dus cast naar Any en dan terug naar het type. Alleen kreeg ik "Any is not implement for type". Andere optie waar de LLM mee kwam was nog een reference van maken, maar daarvan zei de compiler "does not live long enough". En tussen die 3 opties bleef de LLM steken en heb ik zelf maar iets verzonnen.
let the past be the past.
Helemaal eens vwb klantdata, die hoort zeker niet in een online LLM thuis. Helaas denken ook daar veel mensen anders over (of niet bij na..)SPee schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:57:
[...]
En zelfs bij een /fix query heb ik nog moeite, omdat ik niet de diff tov de huidige code kan zien en ik er niet op vertrouw dat de LLM de bestaande werkende code behoudt.
Maar om in te zoomen op dat stukje; als je een goede IDE gebruikt (bijv. eentje van JetBrains, maar tegenwoordig zelfs VSCode) dan zou zo'n diff automatisch moeten gaan bij het gebruik van een agent plugin, en anders is er toch git? Zelfs voor de kleinste hobbyprojecten gebruik ik git, self-hosted gitea kost weinig resources en scheelt zoveel koppijn. Ik heb voor de écht kleine scripts dan wel een enkel project/enkele repo waar ik veel te veel in prop, maar ik heb wel altijd netjes een diff van mijn aanpassingen die ik commit en push, en dus terug kan rollen.
Git werkt ook prima lokaal, ik maak ook altijd git repos van m’n hobby projecten, maar die laat ik lekker lokaal staan zonder “Remote”. Kun je prima terug naar een vorige commit, of zien wat je ook alweer hebt gedaan, splitsen in meerdere branches. enige is: weg is weg, er is geen kopie, dus als de map weg is, dan is alles weg. Maar dat maakt vaak niet uit in die gevallen. Scheelt weer een service draaien.Oon schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:00:
[...]
Helemaal eens vwb klantdata, die hoort zeker niet in een online LLM thuis. Helaas denken ook daar veel mensen anders over (of niet bij na..)
Maar om in te zoomen op dat stukje; als je een goede IDE gebruikt (bijv. eentje van JetBrains, maar tegenwoordig zelfs VSCode) dan zou zo'n diff automatisch moeten gaan bij het gebruik van een agent plugin, en anders is er toch git? Zelfs voor de kleinste hobbyprojecten gebruik ik git, self-hosted gitea kost weinig resources en scheelt zoveel koppijn. Ik heb voor de écht kleine scripts dan wel een enkel project/enkele repo waar ik veel te veel in prop, maar ik heb wel altijd netjes een diff van mijn aanpassingen die ik commit en push, en dus terug kan rollen.
Uiteraard niet al te serieus nemen / te veel op vertrouwen. En heb ook geen idee hoe lang die "Local history" behouden blijft. Maar het heeft mij wel al 2 misschien 3x "gered".
De Local History bewaart iedere revision 5 dagen. Dat kun je verhogen of verlagen door de JVM options aan te passen (Help > Edit Custom VS Options) en deze optie toe voegen (bijv. voor 30 dagen):RobertMe schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:20:
Uiteraard niet al te serieus nemen / te veel op vertrouwen. En heb ook geen idee hoe lang die "Local history" behouden blijft. Maar het heeft mij wel al 2 misschien 3x "gered".
-DlocalHistory.daysToKeep=30
Ik vraag me ook af wanneer de bubbel eens een beetje gaat barsten. De technologie is vooralsnog volkomen overhypt. Zie bijvoorbeeld dit recente rapport van MIT. Met als headliner:Oon schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:27:
[...]
Ik zeg toch ook 'hele grote'In plaats van dat je ze zelf schrijft worden ze geschreven obv trainingsdata.
Despite $30–40 billion in enterprise investment into GenAI, this report uncovers a surprising
result in that 95% of organizations are getting zero return.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Update; blijkbaar iets mis gegaan in de communicatie maar bevestiging gekregen dat ik m'n sessie mag geven, leukCartman! schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:20:
Vind het vooral vreemd dat als je in het hoofdmenu naar Meer -> Acties & Events uitkomt op https://tweakers.net/info/acties-en-evenementen/ waar de 2023 editie staat
Gisteren maar eens gemaild om te vragen wat de status is, 2 maanden geleden intake gehad en helemaal niets meer gehoord
Misschien niet direct maar wellicht wel indirect?
Dat klanten eerder voor een tool gaat dat wat met a.i. doet (om niet de boot te missen), ook al lever het resultaat van a.i. niet direct wat op.
Vandaag en morgen is er een beurs over data en a.i.
https://www.data-expo.nl/ vandaag even geweest maar daar is de hype er nog (druk pff).
[ Voor 3% gewijzigd door Marc3l op 10-09-2025 17:00 ]
Uiteraard is deze nieuwe versie helemaal AI-first
Kater? Eerst water, de rest komt later
Haan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:47:
Voor de .NETters onder ons : Visual Studio 2026 komt er aan, nu reeds beschikbaar als Insiders (preview) versie. Ik ben benieuwd, vandaag al wel even snel geïnstalleerd, maar dit is mijn part time dag, dus verder nog niet getest.
Uiteraard is deze nieuwe versie helemaal AI-first
/f/image/mXG2fE3N3Z3ZTbxfgarnlugx.png?f=fotoalbum_large)
* Tjolk heeft een kwart daarvan en alles is responsive. Jetbrains is dan toch wat lichter, zullen we maar zeggen.
* RobertMe heeft een laptop met 64GB RAM van het werk, en dan PHPStorm. Linux weet echt niet hoe die dat RAM vol moet krijgen. Die enkele keer dat ik er naar kijk zijn er letterlijk gigabytes vrij (echt "free", niet "available" aka file caches die die kan opruimen als het geheugengebruik toeneemt)Tjolk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:42:
Wut? 64GB RAM?
* Tjolk heeft een kwart daarvan en alles is responsive. Jetbrains is dan toch wat lichter, zullen we maar zeggen.
64 GB RAM and 16 cores.Tjolk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:42:
Wut? 64GB RAM?
Als je een clean build doet op 16 cores is het fijn als elke core ook genoeg geheugen heeft; met 16 cores zit je op max. 64 / 16 = 4 GB per core, wat niet belachelijk veel is.
Wacht effe, dit klopt niet helemaal. Volgens mij haal je behoorlijk wat dingen door elkaar.Soultaker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:11:
[...]
64 GB RAM and 16 cores.
Als je een clean build doet op 16 cores is het fijn als elke core ook genoeg geheugen heeft; met 16 cores zit je op max. 64 / 16 = 4 GB per core, wat niet belachelijk veel is.
In jouw omschrijving beschrijf je een situatie waarbij elke core maar 1 thread gebruikt die de volledige 4GB zou moeten alloceren, alsof het losse onderdelen zijn. Echter het geheugen is voor de meeste CPUs unified (en die uitzonderingen worden door Microsoft niet meer ondersteund).
Verder als je een compilation unit hebt die 4GB vereist dan doe je toch echt iets verkeerds. De enige keer dat ik dat soort situaties tegen kwam met precompiled headers die verkeerd afgesteld waren.
Bovenal het is de IDE die 64 GB vraagt.
Hier de "performance architect" erover aan het woord.
[ Voor 20% gewijzigd door Jolijter op 12-09-2025 10:48 ]
Ugh... Dat komt aardig in de buurt van liegen tegen je gebruikers. Dan ga ik mezelf toch afvragen wat de werkelijke eisen zijn.Jolijter schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:47:
Van wat ik begreep geven ze dit als suggestie om betere laptops voor ontwikkelaars te krijgen. "Corporate" kijkt naar de requirements van applicaties om te bepalen wat voor laptop ze voor iemand aanschaffen en hiermee hopen ze dat die laptops betere specs krijgen.
Hier de "performance architect" erover aan het woord.
Dat gezegd te hebben, ik heb ooit een tijdelijke laptop gehad die ik weigerde in te leveren omdat de vervanger minder performance leverde. De leen laptop was namelijk bedoeld voor business analysten (data crunchers) en die had meer geheugen. Dus ik begrijp het wel.
Ik weet niet of dit humor is of satire.
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 98% gewijzigd door Kalentum op 12-09-2025 17:51 ]
Nice. Zat toevallig vandaag even te kijken naar het programma en een aantal collegas hadden ook wel interesse in gaan. Vooral benieuwd naar het ticketing verhaal.Cartman! schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:10:
[...]
Update; blijkbaar iets mis gegaan in de communicatie maar bevestiging gekregen dat ik m'n sessie mag geven, leukGeheel vrij van AI
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
De minimale specs zullen veel lager liggen en voor een Hello World applicatie vast ook prima zijn. De meeste bedrijven die naar deze specs kijken om te bepalen wat voor laptop ze voor iemand gaan bestellen zullen waarschijnlijk geen Hello World applicaties bouwen. Er staat niet dat het de minimale specs zijn maar de specs waar VS het beste mee werkt, wat voor grotere applicaties waarschijnlijk ook een groot verschil gaat maken.DevWouter schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:43:
[...]
Ugh... Dat komt aardig in de buurt van liegen tegen je gebruikers. Dan ga ik mezelf toch afvragen wat de werkelijke eisen zijn.
Dat gezegd te hebben, ik heb ooit een tijdelijke laptop gehad die ik weigerde in te leveren omdat de vervanger minder performance leverde. De leen laptop was namelijk bedoeld voor business analysten (data crunchers) en die had meer geheugen. Dus ik begrijp het wel.
Shit, dan moet ik mijn specialisme in Hello World toch maar van mijn CV afhalenJolijter schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:51:
[...]
De minimale specs zullen veel lager liggen en voor een Hello World applicatie vast ook prima zijn. De meeste bedrijven die naar deze specs kijken om te bepalen wat voor laptop ze voor iemand gaan bestellen zullen waarschijnlijk geen Hello World applicaties bouwen.

Dat is de intentie, maar ik ben nog nooit weggekomen met de opmerking: "Je moet de machines upgraden als je slechte performance hebt". Ik geef toe, ik heb het ook nog nooit geprobeerd.Er staat niet dat het de minimale specs zijn maar de specs waar VS het beste mee werkt, wat voor grotere applicaties waarschijnlijk ook een groot verschil gaat maken.
Maar nu zonder dollen.
Het probleem is dat met die uitspraak er vooral twijfel wordt gezaaid over welke systeemeisen nu werkelijk zijn. Daarmee zijn de eisen zacht en blijf je een discussie houden met management waarbij de werknemer nog steeds zijn eisen hard moet maken.
Nogmaals de intentie zijn goed, maar het is net zoiets als zeggen dat een bepaalde pen het best werkt met een bepaald papier. Het is een uitspraak waar niet veel waarde aangegeven zal worden.
Ik snap niet zo goed wat er nou een discussie zou moeten zijn? Als "werknemer" wil je een fatsoenlijk systeem om op te werken, dat zou het management moeten begrijpen.DevWouter schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:11:
[...]
Daarmee zijn de eisen zacht en blijf je een discussie houden met management waarbij de werknemer nog steeds zijn eisen hard moet maken.
Over welke bedragen hebben we het hier vraag ik me af?
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
We hebben die discussie omdat er altijd mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en voor een cent op het podium.farlane schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:00:
[...]
Ik snap niet zo goed wat er nou een discussie zou moeten zijn? Als "werknemer" wil je een fatsoenlijk systeem om op te werken, dat zou het management moeten begrijpen.
Over welke bedragen hebben we het hier vraag ik me af?
En hoewel “management dat zou moeten begrijpen” is dat helaas niet altijd het geval en er zijn genoeg ontwikkelaars die het niet “begrijpbaar” kunnen maken.
Ter verduidelijking ik deel jouw standpunt: Een werkproces waarbij een goedkoop onderdeel zoals een laptop 5% van de tijd stottert kost in de praktijk veel meer dan die 5%.

Is het asp/php/... met mysql/postgresql/... gewoon instellen en starten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Mooi hoe er soms zo'n lampje aan kan gaan, hè!Damic schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:31:
Ik was terug begonnen aan een programma dat een server/client opzet heeft en was al tijdje bezig aan het server gedeelte. Vorige nacht was ik aan't nadenken waarom ik zelf een server programma aan't bouwen was als ik toch niets speciaal doe behalve api calls, want dat kan ook met een web serveren daar heb je ook keuze uit wat je nodig hebt.
Is het asp/php/... met mysql/postgresql/... gewoon instellen en starten
Ergens verwachte ik dat je met een Backend-as-a-Service oplossing aan zou komen en je komt met dat wat voor mij de basis is. Nu ben ik wel heel benieuwd waar je de server initieel mee had willen bouwen als het niet met een web server is! Kun je dat toelichten?
Ja het is ook ingewikkeld omdat er zoveel variabelen zijn. Ik vind het wel goed dat ze impliceren dat de minimale eisen niet ideaal zijn voor veel situaties. Dat een betere laptop betere resultaten geeft klinkt als een open deur. Met games is dat anders, met de minimale eisen kun je de game prima spelen met lagere instellingen. Met een laptop die de minimale eisen voor Visual Studio heeft kunt je waarschijnlijk onze dotnet solution niet openen.DevWouter schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:11:
[...]
Dat is de intentie, maar ik ben nog nooit weggekomen met de opmerking: "Je moet de machines upgraden als je slechte performance hebt". Ik geef toe, ik heb het ook nog nooit geprobeerd.
Maar nu zonder dollen.
Het probleem is dat met die uitspraak er vooral twijfel wordt gezaaid over welke systeemeisen nu werkelijk zijn. Daarmee zijn de eisen zacht en blijf je een discussie houden met management waarbij de werknemer nog steeds zijn eisen hard moet maken.
Nogmaals de intentie zijn goed, maar het is net zoiets als zeggen dat een bepaalde pen het best werkt met een bepaald papier. Het is een uitspraak waar niet veel waarde aangegeven zal worden.
Overigens helpt hier "klagen" over de performance van laptops wel, dat wordt niet zomaar weggewuifd. Je moet het wel kwantificeerbaar maken.
Ik zou eerder richting een Headless cms denken. Backend-as-a-service is wel een heel breed begripJolijter schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:09:
[...]
Mooi hoe er soms zo'n lampje aan kan gaan, hè!
Ergens verwachte ik dat je met een Backend-as-a-Service oplossing aan zou komen en je komt met dat wat voor mij de basis is. Nu ben ik wel heel benieuwd waar je de server initieel mee had willen bouwen als het niet met een web server is! Kun je dat toelichten?
Yep, ik blijf er bij dat software ontwikkeling 90% van de tijd een communicatief beroep is en niet een technisch beroep.[...]
Ja het is ook ingewikkeld omdat er zoveel variabelen zijn. Ik vind het wel goed dat ze impliceren dat de minimale eisen niet ideaal zijn voor veel situaties. Dat een betere laptop betere resultaten geeft klinkt als een open deur. Met games is dat anders, met de minimale eisen kun je de game prima spelen met lagere instellingen. Met een laptop die de minimale eisen voor Visual Studio heeft kunt je waarschijnlijk onze dotnet solution niet openen.
Overigens helpt hier "klagen" over de performance van laptops wel, dat wordt niet zomaar weggewuifd. Je moet het wel kwantificeerbaar maken.
PS: Die 64 GB Ram is "Works best", de minimale eis is nog steeds 4 GB (bron: https://learn.microsoft.c...18/vs-system-requirements)
Ik denk eerder dat je dat kunt stellen voor 90% van de mensen in onze sector omdat de complexiteit van ons werk niet zit in het technische aspect waar we domweg andere de complexe problemen hebben laten oplossen en zelf veelal wat dingen aan elkaar knopen. De vraag hoe de boel dat precies aan elkaar geknoopt moet worden is wat centraal staat en dat is er een waarvoor veel communicatie en afstemming nodig is doorgaans.DevWouter schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:25:
[...]
Ik zou eerder richting een Headless cms denken. Backend-as-a-service is wel een heel breed begrip
[...]
Yep, ik blijf er bij dat software ontwikkeling 90% van de tijd een communicatief beroep is en niet een technisch beroep.
PS: Die 64 GB Ram is "Works best", de minimale eis is nog steeds 4 GB (bron: https://learn.microsoft.c...18/vs-system-requirements)
Zat laatst nog wat praatjes te kijken van de Better Software Conference en bij veel van de praatjes heb ik wat flashbacks naar m'n studietijd qua wiskunde en fundamentele informaticazaken, maar daar ben ik in de dagelijkse praktijk inmiddels heel ver van verwijderd. Doe je dat soort werk dan ligt het zwaartepunt van je werk veel meer bij de techniek in mijn ogen.
Misschien een beetje kort door de bocht, maar naar mijn idee is er een verschil tussen een programmeur en een software engineer. Een programmeur/developer doet voornamelijk veel code kloppen, gewoon features bouwen en bugs fixen. Een software engineer is breder geörienteerd en denkt verder na dan alleen code, daar komt dan ook meer communicatie bij kijken. Je zou kunnen stellen dat de meeste mensen beginnen op het niveau van programmeur en doorgroeien naar software engineer naarmate je meer kennis en ervaring opdoet.DevWouter schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:25:
Yep, ik blijf er bij dat software ontwikkeling 90% van de tijd een communicatief beroep is en niet een technisch beroep.
Daar komt dan ook de AI-discussie weer om de hoek kijken, want precies het programmeur-gedeelte is relatief makkelijk te vervangen door coding agents, het software engineeren is zo'n agent (nog) veel minder goed in en moet je veel meer sturen.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik durf wel te wedden dat de programmeurs van weleer heel wat meer deden dan al die types die zich vandaag de dag 'software engineer' noemen met het idee dat ze 'veel meer doen dan programmeren'.Haan schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:42:
[...]
Misschien een beetje kort door de bocht, maar naar mijn idee is er een verschil tussen een programmeur en een software engineer. Een programmeur/developer doet voornamelijk veel code kloppen, gewoon features bouwen en bugs fixen. Een software engineer is breder geörienteerd en denkt verder na dan alleen code, daar komt dan ook meer communicatie bij kijken. Je zou kunnen stellen dat de meeste mensen beginnen op het niveau van programmeur en doorgroeien naar software engineer naarmate je meer kennis en ervaring opdoet.
Daar komt dan ook de AI-discussie weer om de hoek kijken, want precies het programmeur-gedeelte is relatief makkelijk te vervangen door coding agents, het software engineeren is zo'n agent (nog) veel minder goed in en moet je veel meer sturen.
Het zijn in mijn ogen geen functies die zich onderscheiden. Ik zie AI ook nog niet zo snel 'programmeurs' als John Carmack of Chris Sawyer vervangen.
Ik denk dat het verschil vooral zit in de senioriteit qua ervaring en denkniveau. Er zijn heel veel programmeurs/software engineers die al jaren in het vak zitten, maar qua denkniveau gewoon nooit verder zijn gekomen dan junior. Dat klinkt misschien heel oneerbieding, en zo bedoel ik dat niet, maar het is wel zo. Het lijkt ze niet te lukken om net even die paar stapjes verder (vooruit) te denken. Als je het ze voorlegt zijn ze wel "Ah, maar natuurlijk", maar zelf komen ze er niet op.Haan schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:42:
[...]
Misschien een beetje kort door de bocht, maar naar mijn idee is er een verschil tussen een programmeur en een software engineer. Een programmeur/developer doet voornamelijk veel code kloppen, gewoon features bouwen en bugs fixen. Een software engineer is breder geörienteerd en denkt verder na dan alleen code, daar komt dan ook meer communicatie bij kijken. Je zou kunnen stellen dat de meeste mensen beginnen op het niveau van programmeur en doorgroeien naar software engineer naarmate je meer kennis en ervaring opdoet.
Een echte "engineer" is een titel waarbij als je een fout maakt je titel afgepakt wordt (zie bijvoorbeeld: Wikipedia: Regulation and licensure in engineering) . Het is vooral marketing, want ik ken geen enkele software "engineer" die resultaten levert die niet meerdere kapitale blunders heeft gemaakt.Haan schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:42:
[...]
Zoals Mugwump in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" ook beschreef software ontwikkelaars van vroeger deden verschrikkelijk veel. Zeker in het tijdperk toen er nog geen internet was. Dan zat je de hele dag door MSDN DVDs te zoeken of door man -k te zoeken. Of je belde mensen op om contact te krijgen met iemand die er ooit mee te maken gehad heeft. En dus niet zoals ThomasG in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" aangeeft sommige mensen die opgeven als de autocomplete niet de informatie gaf.
Poh.. Dat weet ik nog wel. 9 DVD's ofzo aan documentatie lokaal installeren. Mappen en mappen vol met msdn schijven..DevWouter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:16:
[...]
Dan zat je de hele dag door MSDN DVDs te zoeken
Dat is niet wat ik heb gezegd, dat is wat jij er van maakt. Wat ik zei, of althans bedoelde, is dat er verschil zit in de kwaliteit van programmeurs en dat zie je terug in de code.DevWouter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:16:
[...]
*knip* En dus niet zoals ThomasG in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" aangeeft sommige mensen die opgeven als de autocomplete niet de informatie gaf.
Dat ging voor b.v. Carmack en Romero nog wel een stukje verder in mijn ogen. Documentatie van libraries lezen is nog steeds vooral voor het aanknopen van zaken die voor je zijn weggeabstraheerd. Als je de verhalen leest over de innovaties die b.v. in de engine van Doom te zitten om met voor hedendaagse begrippen extreem beperkte hardware 3-dimensionale graphics te renderen waarvoor men toch de (wetenschappelijke) literatuur in moest duiken, dan is dat van een hele andere orde dan wat het gros van ons vandaag de dag doet.DevWouter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:16:
[...]
Zoals Mugwump in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" ook beschreef software ontwikkelaars van vroeger deden verschrikkelijk veel. Zeker in het tijdperk toen er nog geen internet was. Dan zat je de hele dag door MSDN DVDs te zoeken of door man -k te zoeken. Of je belde mensen op om contact te krijgen met iemand die er ooit mee te maken gehad heeft. En dus niet zoals ThomasG in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" aangeeft sommige mensen die opgeven als de autocomplete niet de informatie gaf.
Nou is documentatie lezen nooit mijn favoriete hobby geweest, meer een noodzakelijk kwaad, maar tegenwoordig word ik ook wel moedeloos van de kwaliteit van documentatie hoor. Zeker bij niet-commerciële k8s producten is de documentatie vaak om te janken, enkel de meest basale examples of omschrijving waarmee je net een "hello world" in elkaar fietst. Voor geavanceerdere use cases zijn er soms nog wel wat examples in de github repo, maar meestal ben je gewoon aangewezen op code doorpluizen om naar aankopingspunten te zoeken.Mugwump schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:45:
[...]
Documentatie van libraries lezen is nog steeds vooral voor het aanknopen van zaken die voor je zijn weggeabstraheerd.
Vraag is dan of je dan wel afhankelijk wilt zijn van zo'n product, zeker voor productiedoeleindenMueR schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:32:
[...]
Nou is documentatie lezen nooit mijn favoriete hobby geweest, meer een noodzakelijk kwaad, maar tegenwoordig word ik ook wel moedeloos van de kwaliteit van documentatie hoor. Zeker bij niet-commerciële k8s producten is de documentatie vaak om te janken, enkel de meest basale examples of omschrijving waarmee je net een "hello world" in elkaar fietst. Voor geavanceerdere use cases zijn er soms nog wel wat examples in de github repo, maar meestal ben je gewoon aangewezen op code doorpluizen om naar aankopingspunten te zoeken.
En zo fijn om die dingen gewoon lokaal te hebben met een index en search die zo goed als instant is, ipv die klotesite.sig69 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:44:
[...]
Poh.. Dat weet ik nog wel. 9 DVD's ofzo aan documentatie lokaal installeren. Mappen en mappen vol met msdn schijven..
Hoorde ik daar iemand Confluence roepen?.oisyn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:12:
[...]
En zo fijn om die dingen gewoon lokaal te hebben met een index en search die zo goed als instant is, ipv die klotesite.
Ik was het gisteravond aan het herschrijven toen MacOs besloot te herstarten ivm update en toen was het... gaap... en...ThomasG schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:54:
[...]
Dat is niet wat ik heb gezegd, dat is wat jij er van maakt. Wat ik zei, of althans bedoelde, is dat er verschil zit in de kwaliteit van programmeurs en dat zie je terug in de code.

Ik wilde meer nadruk leggen op het feit dat "sommige mensen" meer moeite doen dan anderen. Niet helemaal hetzelfde wat jij schreef (gezien jij de nadruk op de code legde), maar wel dat je het op andere punten kon terug vinden zoals bereidheid om in de interne werking van een library te duiken of contact te zoeken met de maker.
Tja, open source heeft z'n nadelen.Styxxy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:56:
[...]
Vraag is dan of je dan wel afhankelijk wilt zijn van zo'n product, zeker voor productiedoeleinden.
Je hebt voordelen verkeerd geschreven
Lang geleden toen ik nog werkte bij bedrijven die DevExpress (meen ik dat het hete) gebruikte was de documentatie daarvan toch ook regelmatig kwalitatief uitermate teleurstellend, maar daarbij was er dan niet de mogelijkheid om in de code op te zoeken hoe het werkte.
Wat me nog steeds erg tegen de borst stuit, is dat het heel goed is in tekst genereren, en dat dat nog steeds ongeveer het enige (in sommige gevallen nuttige) doel lijkt. Ik zag van de week een collega die echt z'n best had gedaan op een mooi stuk library-code, maar dan moesten de public methods nog gedocumenteerd worden om de compiler wat minder warnings te laten uitpoepen. Hét uitgelezen moment, vind ik, om al je gedachten van tijdens het ontwerpen dan wel implementeren even te stroomlijnen en zelf in te tikken wat een klasse of functie nou eigenlijk doet.
Maar nee, de AI leest de code en typt de grootste lappen tekst uit die nooit meer iemand gaat lezen. Na drie woorden weet je al dat het gegenereerd is, en binnen nog drie woorden is je aandacht dusdanig verslapt dat je niet eens zin hebt om verder te lezen, omdat je toch al weet dat geen mens dit geschreven (noch nagelezen) heeft, laat staan dat iemand heeft gecontroleerd of het klopt.
"Yup, looks like text."
Maar dan: ik wilde zo graag eens een "coding agent" gebruiken. .NET-solution met een paar honderd testfiles, waarvan er een stuk of honderd nog Moq gebruikten. De boy scout rule bij het aanraken van zo'n file was Moq vervangen door NSubstitute (pun intented), maar dat zorgde voor te veel irrelevante changes en voor een te trage verwijdering van Moq.
Dus ik probeerde het met een naïeve prompt in GitHub Copilot Agent (Claude), iets van "vervang Moq in alle testprojecten door NSubstitute". Al heel snel liep de agent vast op triviale problemen. M'n best gedaan om een prompt van een paar paragrafen te schrijven, met "oud vs nieuw", zaken om op te letten, gewenste uitkomsten, enzovoorts.
Wat opviel: leuk, het redeneren van zo'n agent kunnen volgen, maar uiteindelijk besloot hij al z'n werk met regexes te doen. Ondanks expliciet aangeven, bevatten daardoor nog steeds verschillende projectbestanden tweemaal een package-reference naar NSubstitue, omdat hij simpelweg de referentie naar Moq had vervangen.
Nog erger: na elke paar bestanden deed hij een commit, en leek hij context en strategie te vergeten. Daardoor werd een werkende regex ineens een niet-werkende, of nog erger, twee opvolgende regexen omgewisseld.
Van:
1
| private Mock<IFoo<IBar>> fooMock = new Mock<IFoo<IBar>>(MockBehavior.Strict); |
Naar:
1
| private IFoo<IBar fooMock = new Ifoo<IBar |
Omdat er eerst gezocht werd naar Mock<, en dat vervangen werd door niets met sed, waarna de rest spaak liep.
Ook werd de hele tijd gezocht in de map "test" in de repo-root, wat klopt, maar opeens werd dat iets van "find -name /Test*" en vond Bash alleen nog één bestand dat überhaupt geen Mock gebruikte, en claimde de agent ineens klaar te zijn (met nog tientallen onaangeraakte bestanden, maar ja, hoofdlettergevoeligheid).
Ook relatief komisch was dat de agent blijkbaar slechts de beschikking had tot .NET 8, en onze solution allang .NET 9 gebruikt, waardoor het bouwen telkens niet lukte. Maar de agent was overtuigd van z'n eigen kunnen, en bleef steeds meer corrupte commits doen.
Uiteindelijk werd het echt niet grappig meer, zelfs met tig hints (je kunt in comments bijsturen met "@copilot consider <this, that>") werd niet-compilerende code verneukt naar nog minder compilerend.
Ik heb dus de bulk van de changes van Copilot overgenomen, daar de werkende regexes overheen gehaald (geplukt uit de agent logs) en vervolgens alsnog met het handje de rest moeten fixen, want zelfs de Claude in m'n IDE kon er geen chocola van maken (ook niet op de niet-aangepaste versies).
Ik zal nog steeds wat verkeerd doen, maar dit was geen fijne ervaring.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Omdat elke AI bij grote stappen altijd een script schrijf om het werk te automatiseren. Wat wel werkt is dat je van te voren vraagt welke bestanden problematisch zijn, en vervolgens telkens zegt: "Doe deze file nu".CodeCaster schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:03:
Ik wil echt zo mijn uiterste best doen om niet anti-AI te zijn. Ik ben bekend met de beperkingen van LLM's, ik weet hoe je moet prompten om tekst, plaatjes, samenvattingen, uitleg en berekeningen uit "AI" te krijgen, gebruik het al een paar jaar naar tevredenheid om snel antwoord te krijgen op simpele vragen.
Wat me nog steeds erg tegen de borst stuit, is dat het heel goed is in tekst genereren, en dat dat nog steeds ongeveer het enige (in sommige gevallen nuttige) doel lijkt. Ik zag van de week een collega die echt z'n best had gedaan op een mooi stuk library-code, maar dan moesten de public methods nog gedocumenteerd worden om de compiler wat minder warnings te laten uitpoepen. Hét uitgelezen moment, vind ik, om al je gedachten van tijdens het ontwerpen dan wel implementeren even te stroomlijnen en zelf in te tikken wat een klasse of functie nou eigenlijk doet.
Maar nee, de AI leest de code en typt de grootste lappen tekst uit die nooit meer iemand gaat lezen. Na drie woorden weet je al dat het gegenereerd is, en binnen nog drie woorden is je aandacht dusdanig verslapt dat je niet eens zin hebt om verder te lezen, omdat je toch al weet dat geen mens dit geschreven (noch nagelezen) heeft, laat staan dat iemand heeft gecontroleerd of het klopt.
"Yup, looks like text."
Maar dan: ik wilde zo graag eens een "coding agent" gebruiken. .NET-solution met een paar honderd testfiles, waarvan er een stuk of honderd nog Moq gebruikten. De boy scout rule bij het aanraken van zo'n file was Moq vervangen door NSubstitute (pun intented), maar dat zorgde voor te veel irrelevante changes en voor een te trage verwijdering van Moq.
Dus ik probeerde het met een naïeve prompt in GitHub Copilot Agent (Claude), iets van "vervang Moq in alle testprojecten door NSubstitute". Al heel snel liep de agent vast op triviale problemen. M'n best gedaan om een prompt van een paar paragrafen te schrijven, met "oud vs nieuw", zaken om op te letten, gewenste uitkomsten, enzovoorts.
Wat opviel: leuk, het redeneren van zo'n agent kunnen volgen, maar uiteindelijk besloot hij al z'n werk met regexes te doen. Ondanks expliciet aangeven, bevatten daardoor nog steeds verschillende projectbestanden tweemaal een package-reference naar NSubstitue, omdat hij simpelweg de referentie naar Moq had vervangen.
Nog erger: na elke paar bestanden deed hij een commit, en leek hij context en strategie te vergeten. Daardoor werd een werkende regex ineens een niet-werkende, of nog erger, twee opvolgende regexen omgewisseld.
Van:
C#:
1 private Mock<IFoo<IBar>> fooMock = new Mock<IFoo<IBar>>(MockBehavior.Strict);
Naar:
C#:
1 private IFoo<IBar fooMock = new Ifoo<IBar
Omdat er eerst gezocht werd naar Mock<, en dat vervangen werd door niets met sed, waarna de rest spaak liep.
Ook werd de hele tijd gezocht in de map "test" in de repo-root, wat klopt, maar opeens werd dat iets van "find -name /Test*" en vond Bash alleen nog één bestand dat überhaupt geen Mock gebruikte, en claimde de agent ineens klaar te zijn (met nog tientallen onaangeraakte bestanden, maar ja, hoofdlettergevoeligheid).
Ook relatief komisch was dat de agent blijkbaar slechts de beschikking had tot .NET 8, en onze solution allang .NET 9 gebruikt, waardoor het bouwen telkens niet lukte. Maar de agent was overtuigd van z'n eigen kunnen, en bleef steeds meer corrupte commits doen.
Uiteindelijk werd het echt niet grappig meer, zelfs met tig hints (je kunt in comments bijsturen met "@copilot consider <this, that>") werd niet-compilerende code verneukt naar nog minder compilerend.
Ik heb dus de bulk van de changes van Copilot overgenomen, daar de werkende regexes overheen gehaald (geplukt uit de agent logs) en vervolgens alsnog met het handje de rest moeten fixen, want zelfs de Claude in m'n IDE kon er geen chocola van maken (ook niet op de niet-aangepaste versies).
Ik zal nog steeds wat verkeerd doen, maar dit was geen fijne ervaring.
Omdat je dan om kleine stappen vraagt gaat het wel automatisch.
Dingen als borrows en traits snapt een LLM van geen kanten en dus heb je elke keer 80% werkende code (oftewel 0% in het geval van Rust
Ben ook wat aan het experimenteren met Jetbrains Junie, de agentic AI van JetBrains, en dat werkt ook niet onaardig. Met opdrachten als 'genereer op basis van de lokale changes een cucumber scenario dat de verschillende uitkomsten test' gaat ie op de achtergrond aan de slag, laat ie zien wat ie stapsgewijs doorloopt en komt er best een aardig resultaat uit wat toch weer het nodige werk scheelt.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.