Linux voor de massa, hoe te bereiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk nu al enige tijd met linux, en het is mij erg goed bevallen. Als relatieve leek weet je er niet alles van af, maar in ieder geval heb ik een stabiel platform, en konqueror rules.

I.M.O is linux al een aardig eind op weg om een stabiel platform te worden voor de thuisgebruiker, die gewoon wil internetten, en niet iedere maand winme opnieuw wil installeren, omdat het weer baggertraag lijkt te gaan.

Om de massa te bereiken voor een overstap lijkt het mij een goed idee om samen met een groot PC blad een nationale promotieactie te houden voor linux. Op deze linuxdag worden bij deze computerbladen een aantal CD's van een linux distro bijgeplakt, en in het blad zelf staat een artikel over linux en hoe het te installeren.

Dit zorgt ervoor dat linux bekend wordt bij de massa, en daarmee een groot aantal gebruikers aan zich kan binden, waardoor de support verbetert, er meer spellen komen en Linux meer mainstream wordt bij de thuisgebruiker.

Deze actie lijkt mij een goed idee om voor relatief weinig geld linux voor de massa te promoten.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm ik denk nog niet dat de tijd er rijp voor is omdat de verschillen tussen de distributie's nog aardig groot zijn. Misschien word het eens tijd dat een aantal bedrijven gaan werken aan één centrale distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe wil je dat aan gaan pakken dan?
Die bladen besteden al steeds meer aandacht aan linux hoor. Ik denk niet dat ze op een dergelijk plan zitten te wachten.

Verder lijkt het me nog niet echt het juiste moment om half nederland aan linux te helpen.

Linux is toch nog steeds een heel stuk ingewikkelder (zeker in het begin) qua installeren, instellingen veranderen etc. dan windhoos. Zie ook de probleempjes die je zelf tegen bent gekomen en waarvoor je hier een aantal topics geopend hebt om naar antwoorden te zoeken. Lijkt me niet dat een huis tuin en keuken gebruiker op dat soort probleempjes zit te wachten.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik werk liever in Linux dan in windows, maar voor de doorsnee thuis-gebruiker is het simpelweg nog niet echt geschikt. Ik vermoed dat, dat wel in relatief korte tijd zal veranderen overigens. Als server-os is het natuurlijk al dik, maar dan ook dik superieur boven windhoos, maar mensen die het voor een server gebruiken, zijn meestal ook mensen die ten eerste vaak al wat meer verstand van computer,programmatuur etc hebben dan de massa en ten tweede ook aarrdig wat tijd erin hebben gestoken om alles een beetje onder de knie te krijgen.

Verder denk ik dat zodra de tijd rijp is, die bekendheid onder het grote publiek vanzelf wel zal komen. Als je kijkt hoeveel mensen nu linux gebruiken in vergelijking met een paar jaar geleden, dan is dat aantal al enorm explosief gegroeid. Dat zal echt niet stoppen de komende jaren gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 15:23

jep

Stabieler dan windows is 't altijd al geweest, de distro's verklootte het alleen vaak. Zo zie je weer met RedHat. Mensen kijken door zulke enge foutjes heen en zien de ware kwaliteiten.

ik denk dat als er meer standaarden komen, de grote massa (thuis gebruikers) erop overgaan, vooral 100% leken, aangezien die niets gewend zijn, dus ook niet anders weten.

Beginnende linux gebruikers hoor je nog vaak zeggen dat de 'startbalk' weg is :+

M$ heeft er altijd ingezeten, mensen denken dat windows computers zijn, en linux iets extra's.. dat vind ik zo krom :r

In ieder geval, ikben er zeker van, print deze post.. begraaf hem voor later als linux letterlijk rulerende is zowel @home als in het bedrijfsleven, waar het erg hard gaat.

Servermarkt hebben ze naar mn mening al in de pocket, zeker de webserver markt.

ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

hier in Belgie noemt de helpdesk van mijn provider linux een programma en denkt dat het onder windows draait, daarna verbinden ze je door met de technische dienst :P

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de gemiddelde thuisgebruiker is linux eigenlijk best wel geschikt echter er zijn er nog te weinig die het voor hun willen/kunnen installeren.

M'n moeder bijvoorbeeld gebruikt de PC alleen voor internet en textverwerken. (daar gaat trouwens dit jaar linux op >:) ) Het enige probleem is dat ze graag met word97 blijft werken. Gelukkig voor mij werkt m'n pa weer liever met WP, en is zo'n omschakeling niet zo erg.

Dit jaar wordt wel weer leuk. Kernel 2.4.x series in de distro's, mozilla 1.0 komt straks uit, wine 1.0 komt uit (!). "Helix Gnome" Ximinus oid komt uit. Toch weer een aantal mooie mijlpalen, naast de "normale" ontwikkelingen. Door de komst van kylix van borland verw8 ik dit jaar ook nog een aantal leuke stukjes software.

De reden dat ik de PC van m'n ouders met linux ga uitrusten is simpel en tweedelig:
1) windows is te duur zowel in aanschaf als onderhoud.
2) linux is niet kapot te krijgen door viri of dom gebruik.

Linux voor de massa, hoe te bereiken?
--> internet ---> nederlandstalige informatie

Linux voor de massa zal toch top->down moeten gebeuren. Direct de massa bereiken lukt niet.

Anyway, linux komt er wel 8-)

/me on linux (zoals gewoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 18:49 schreef Niels Tijssen het volgende:
Om de massa te bereiken voor een overstap lijkt het mij een goed idee om samen met een groot PC blad een nationale promotieactie te houden voor linux. Op deze linuxdag worden bij deze computerbladen een aantal CD's van een linux distro bijgeplakt, en in het blad zelf staat een artikel over linux en hoe het te installeren.
Wanneer linux voor de massa klaar is, heeft de gebruiker de handleiding niet meer nodig.

Linux is er nog lang niet... Wanneer ik Linux op mijn laptopje aan het werk krijg zonder uren bezig te zijn dan is Linux leuk op weg. Maar dat is nu nog verre van dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 19:32 schreef RenevdVeen het volgende:

[..]

Wanneer linux voor de massa klaar is, heeft de gebruiker de handleiding niet meer nodig.

Linux is er nog lang niet... Wanneer ik Linux op mijn laptopje aan het werk krijg zonder uren bezig te zijn dan is Linux leuk op weg. Maar dat is nu nog verre van dat..
Je vergeet ff dat de doorsnee windows gebruiker windows niet geinstalleerd krijgt op een laptopje. De doorsnee windows gebruiker heeft daar iemand voor die iets minder doorsnee is. Linux is er al voor de massa als de iets minder doorsnee gebruiker linux goed vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Tsja, ik ben er vrij hard tegen... Het lijkt me onzin om op die wijze linux te promoten. Linux moet mensen niet opgedrongen worden, mensen moeten gewoon zelf graag linux willen, en zelf op het idee komen. Anders zullen ze de relatief stijle leercurve nooit met succes doorlopen.

Verder blijft mij persoonlijke mening dat Linux absoluut niet bedoeld is als desktop systeem.. Ik heb een aantal dedicated servers onder linux draaien (en kan dus prima met linux omgaan). Thuis gebruik ik alleen maar windows (2000). Ik vind linux ontzettend krachtig, ontzettend stabiel en veelzijdig, maar toch zou ik het *nooit* gebruiken om op te werken.

Windows 2000 is ook enorm stabiel en er zijn aardig wat configuratiemogelijkheden. Samen met de multimediacapaciteiten (spellen, films, geluid) en de grote hoeveelheid programmatuur (office, photoshop, illustrator, etc.) levert dat voor mij een veel betere werkomgeving op.

En ik denk dat dit voor meer mensen geldt. Met andere woorden: Linux is niet per definitie 'het beste', en daarom vind ik het onzin om het op deze manier te promoten. Mensen die denken dat het voor hen beter is of het uit interesse willen leren/proberen doen het toch wel.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thuis gebruik ik alleen maar windows (2000). Ik vind linux ontzettend krachtig, ontzettend stabiel en veelzijdig, maar toch zou ik het *nooit* gebruiken om op te werken.
mmmzzz, ik gebruik het dus wel thuis gewoon. Windows2000 zou ik niet eens willen als ik er niet voor hoefde te betalen (zelfs als ik er geld voor kreeg niet) >:)

Nog ff terug op het laptopje van Rene:
Ik vraag me af hoe dat gaat met windows eXPensive met de internet registratie daarop !! Die zul je dus via de telefoon of schriftelijk moeten doen :? lekker gebruiksvriendelijk :P

Anyway, ik ben dus niet aan 't flamen, 'k vraag 't me gewoon af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 19:37 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Je vergeet ff dat de doorsnee windows gebruiker windows niet geinstalleerd krijgt op een laptopje. De doorsnee windows gebruiker heeft daar iemand voor die iets minder doorsnee is. Linux is er al voor de massa als de iets minder doorsnee gebruiker linux goed vindt.
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht als ik eerlijk ben.
Bijna alle laptops worden gewoon met een standaard installatie door windhoos ondersteund. Mocht iets het niet doen dan stop je er een CD'tje of ietrs dergelijks in en klik je een eind weg. Dat is bij linux toch wel anders, waarbij je nog regelmatig handmatig in een tekst-bestand wat zit te editen (wat ik persoonlijk dus veel liever doe, omdat je dan precies weet wat je aan het doen bent:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht iets het niet doen dan stop je er een CD'tje of ietrs dergelijks in en klik je een eind weg
Dan rest de vraag of de doorsnee gebruiker wel op het idee komt dat te doen. En natuurlijk of het uberhaupt wel nodig hoeft te zijn om een OS te repareren. Het moet in de eerste plaats niet kapot gaan.

edit:
je hebt het over installatie van videokaart oid?

Dat lukt de doorsnee gebruiker al helemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:P verkeerde knopje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

De bodem van linux heerst gewoon de pan uit, als server heb je die grafische 'shit' niet nodig, en daar zie je dan ook dat het zn vruchten af werpt..

nu de desktop! ik vind dat KDE2 een hele grote stap de goede richting in komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit persoonlijk nogal een onzinnige actie. Linux is nog gewoon niet geschikt voor de mainstream gebruiker, want er zijn te weinig games voor en dingen als word werken niet gewoon 123. Verder is de hardware support niet voldoende etc. (kijk ook eens hoeveel topics hier de afgelopen tijd waren van mensen die het niet geinstalleerd kregen, het er weer af wouden gooien etc.) Gebruikers nemen linux wel als linux er voor klaar is, er is nl. ondertussen al zo'n schare fans dat linux van zelf wel populair onder het meerendeel van de bevolking wordt als het daar de tijd voor is. Verder vind ik reclame acties zowiezo nogal dom, ik vind dat mensen een os moeten kopen omdat het werkt en niet omdat er veel reclame voor wordt gemaakt in bladen etc. (en kom nu niet met het argument dat zonder reclame niemand weet wat linux is, want dat gaat echt niet op voor linux; linux heeft nl. heel veel promotors: de tevreden gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 18:54 schreef dredge het volgende:
Misschien word het eens tijd dat een aantal bedrijven gaan werken aan één centrale distributie.
Ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren en dat is helemaal niet slecht, want de meest 'normale (meets gebruikte)' distro is RH en die zuigt gewoon. Keuze mogelijkheid is goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 12:55
Krijgen we dan niet CompuServe verschijnselen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is erg leuk dat er nu al een aardige discussie is losgebarsten. Mijn standpunt hierin is dat de linuxgemeenschap nog te weinig zelfvertrouwen heeft in de eigenschappen van linux.

Ik heb als linux newbie, het allemaal erg makkelijk aan de praat gekregen en ik zit nu lekker in konqueror te tikken. KDE2 vind ik zelf een van de beste desktops die ik heb. Het wisselen tussen een desktop vind ik ideaal.

Als ik bij mijn ouders loop te internetten erger ik mij inmiddels aardig erg aan het altijd irritante aanspringen M*N instant messenger, en ander kwalijkheden.

Het updaten van linux vanaf het internet is inderdaad een crime, ik ik bespaar mijzelf wel de moeite door even voor een paar tientjes een niewe distibutie te halen als die uitkomt. Met de prijs van Linux is dat geen probleem.

Ik denk dat dat voor veel gebruikers die niet op het niveau van een systeembeheerder aan een OS werken een erg aantrekkelijke optie is.

Naar mijn mening is het opnieuw installeren van een windows net zo'n crime, doordat je eerst vanalles moet patchen, er niet om de twee drie maanden een nieuwe versie uitkomt, die op je nieuwe PC werkt, en ga zo maar door.

Als er een distributie met kernel 2.4.x K.D.E 2.x en out of the box installatie van de nvidia 3d kaarten uitkomt haal ik die gewoon, en ik ga dan verder.

Voor een gewone gebruiker is dit erg aantrekkelijk, CD-tje erin en draaien/updaten maar. Het updaten van linux via internet komt met de commitment van I.B.M en ander grote jongens ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XKB
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Ik vind dit opzich wel een lollig idee. Dit is echter al wel vaker gedaan en dan met name bij Duitse PC bladen. Ik weet niet of het echt geholpen heeft. Mijns inziens zijn de grote struikelblokken van linux nog: Gebrekkige games (snel verbeterend), de partitionering bij installatie naast windows, het uitblijven van standaards en daardoor het lastiger installeren van software (wordt aan gewerkt) en als laatste het ontbreken van een uniforme manier van installeren van software. Iets als installshield zou ideaal zijn. Ik vraag me af of er al iets in deze richting gedaan wordt? Iemand een linkje?

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Op dinsdag 06 februari 2001 20:01 schreef TH1J5 het volgende:
Ik vind dit persoonlijk nogal een onzinnige actie. Linux is nog gewoon niet geschikt voor de mainstream gebruiker, want er zijn te weinig games voor en dingen als word werken niet gewoon 123.
Het gaat over de toekomst, en je standpunten zijn ook niet helemaal ok. in een linux pakket zit bijna altijd ALLE software voor je randhardware en bij windows zijn 't losse cd'tjes van de fabrikant.. veel spellen draaien ook onder linux, Q3, UT, SOF.. weet het allemaal niet.

wat heeft dat trouwens met linux zelf te maken? dat bedoel ik dus :r. die fabrikanten kun je kwalijknemen dat ze er nog niet mee zijn begonnen! Linux zelf is maar en kernel, een erg goede zelfs..

denk er maar eens goed over na :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Op dinsdag 06 februari 2001 20:13 schreef XKB het volgende:
Ik vind dit opzich wel een lollig idee. Dit is echter al wel vaker gedaan en dan met name bij Duitse PC bladen. Ik weet niet of het echt geholpen heeft. Mijns inziens zijn de grote struikelblokken van linux nog: Gebrekkige games (snel verbeterend), de partitionering bij installatie naast windows, het uitblijven van standaards en daardoor het lastiger installeren van software (wordt aan gewerkt) en als laatste het ontbreken van een uniforme manier van installeren van software. Iets als installshield zou ideaal zijn. Ik vraag me af of er al iets in deze richting gedaan wordt? Iemand een linkje?
Die partitionering heb je ook als je Al linux hebt draaien (al jaaaaaaren) en je wilt windows, dus dat is niet iets van linux specifiek.. dat is het verschijnsel van een operating system 'naast' je huidige gebruiken.

gebruik geen windows, dan heb je nergens last van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NEEE!!!
Als meer mensen Linux gaan gebruiken neemt het aantal Linux rookies drastisch toe. Het aantal Linux rookies op dit forum is voor mij al teveel van het goede. Trolls als "Wat is je favoriete linux?" zullen de pan uit rijzen. Rookies raken in de problemen omdat de nieuwste Redhat die zo populair is niet de "default" compiler heeft, en vervuilen dit forum met problemen die al lang geleden opgelost waren. Topics met als titel "hij doet het niet" worden meer geopend dan ooit, omdat veel rookies de moeite niet nemen de FM te R'en (en n fatsoenlijke topic-titel te kiezen).

Stop this madness, please!
---
En voor de badtech liefhebbers: |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

n8w8 tegen de tijd dat die lui ingeburgerd zijn zitten wij met een realtime coded system :D

dat wil zeggen ff snel coden wat je nodig hebt! realtime :D

elite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

*zucht*.. Ik wordt zo moe van die fanatiekelingen die denken dat linux gebruiksvriendelijker en op alle punten beter is dan win2k.. :'(. Alleen maar omdat ze een aversie hebben tegen microsoft is windows per definitie slechter en linux per definitie beter...

Ze begrijpen niet dat linux alleen beter configureerbaar is en marginaal stabieler maar win2k echter mooier, duidelijker, gebruikersvriendelijker en grafisch/multimediaal beter -- En om die redenen voor servers ultiem maar voor workstations niet..

Ze zullen sowieso altijd antwoorden dat zij nooit win2k zullen gaan gebruiken en het als een heilige oorlog beschouwen om iedereen van het duivelsche microsoft af te helpen. Ook al doet iemand een gefundeerde post en draagt argumenten aan en stelt vragen --> linux blijft beter.

Ze hebben geen oog voor het feit dat mensen die meer doen dan een hobby (dus zij die werken -- dat is dus 80%!!) specifieke programma's nodig zullen hebben. Ze zullen vertikken te begrijpen dat veel mensen een computer als een hulpmiddel/gebruiksapparaat zien waarmee ze een spel spelen, een cd branden, een film kijken, etc en niet als een vergoddelijkt systeem waar heel hun leven van af hangt..

Deze topic is weer leerzaam geweest, ik mag dus bij mijn oude mening blijven dat het onbegonnen werk is om hierop in te gaan..

*zucht*

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Windows wordt naar mijn mening te vaak uitgelegd als gemakkelijk operating system. Maar waarom komen mensen dan steeds bij mij langs omdat hun computer het niet meer doet, en ze mij vragen om een nieuwe installatie.

Ik heb met windows 98 en linux gewerkt en de out of the box installie van linux op een kale computer kost minder tijd als een windows 98 installatie, mede doordat je bij windows alle driver cd's moet installeren en weer continu moet rebooten.

Tevens vind het onderhoud van een windowsmachine een hel. Je bent continu bezig om je virusscanner te updaten, en windows geeft naar mijn mening een gebruiker die niet alles weet teveel mogelijkheden om zijn systeem te vernaggelen.

Voor mij is het belangrijk dat een OS het blijft doen en het gemakkelijk te updaten is. Linux wint wat betrouwbaarheid op alle fronten van windows. Als updaten nu eens goed gaat, dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

ik oordeel niet over dingen die ik niet goed ken..

win 95
win 98
win 98se
win 2k
win me
Linux
FreeBSD

ik ken het allemaal goed, en ik kan je wel vertellen dat alles met win ervoor verliest.. ik zou je graag tevreden willen stellen maar ik meen het echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ok, ik ga er toch nog even op in.

Je gaat er bij win vs. Linux vanuit dat Windows gebruikt wordt door een onbenullige niets wetende domoor en Linux door een omnisciente, godlike pc-gebruiker.

Je gaat ervan uit dat windows sterk vervuild is door allerlei onzinnige zooi die geinstalleerd is en linux niet.

Als ik windows 2000 installeer op een goede manier en ik installeer alleen programma's die geschreven zijn door mensen die ook echt kunnen programmeren dan heb ik een supersnel, zeer stabiel en robuust systeem waarbij de uptime alleen beperkt wordt door de kwaliteit van de stroomvoorziening en de releasefrequentie van service packs..!

Dan heb ik dus *geen* virusscanner om dat ik dat brakke outlook niet gebruik en nadenk bij dingen die ik doe. Dan draait er dus geen overbodige meuk op de achtergrond.

Met andere woorden: als je windows 2000 goed configureert (ja, dat kan met windows ook!!) dan is het weldegelijk stabiel en snel en kan het ook nog eens zeer eenvoudig dingen als cd's fikken, films draaien, spellen, etc, etc..

Je bent dus als je windows brak vind door de instabiliteit en de zooi die het is appels met peren aan het vergelijken. Dan vergelijk je het door Vobis geinstalleerde win9x systeem waar een niets wetende newby is wezen kloten met een zelf-geinstalleerde linux systeem waar je zelf professioneel heer en meester bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 22:05
Op dinsdag 06 februari 2001 20:10 schreef Niels Tijssen het volgende:

Het updaten van linux vanaf het internet is inderdaad een crime
Niet waar :)

MandrakeUpdate van Mandrake 7.2 is net zo makkelijk als windowsupdate en veel sneller omdat het niet via een website gaat. Gewoon aanklikken, installeren en klaar!!! Niet dat ik dat zelf echt nodig heb maar om snel ff een paar security updates te doen is het erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:10 schreef Niels Tijssen het volgende:
Het is erg leuk dat er nu al een aardige discussie is losgebarsten. Mijn standpunt hierin is dat de linuxgemeenschap nog te weinig zelfvertrouwen heeft in de eigenschappen van linux.
Dat zeer zeker niet! Denk eraan dat linux alleen de kernel is he.
Die kernel daar zit het wel goed mee.

Het probleem is gewoon het aantal progjes en de gebruiksvriendelijkheid van die progjes dat voor linux geschreven is. Dit gaat volgens mij komende tijd overigens helemaal veranderen.

Ofwel de linux-gemeenschap weet gewoon heel goed wat de de sterke punten zijn en wat de mindere. Dat zelfvertwrouwen daar zit het wel goed mee:).
Ik heb als linux newbie, het allemaal erg makkelijk aan de praat gekregen en ik zit nu lekker in konqueror te tikken
Hoe verklaar je dan de door jouw geopende topics op GOT over probelemen met linux:?
Tevens vind het onderhoud van een windowsmachine een hel. Je bent continu bezig om je virusscanner te updaten, en windows geeft naar mijn mening een gebruiker die niet alles weet teveel mogelijkheden om zijn systeem te vernaggelen.
Dit is in linux dus nog veel erger. Ik zit hier zo'n beetje om de 1 a 2 weken wel weer een programma, de kernel te update of iets dergelijks. Niet dat ik dat erg vind hoor:)
Verder is het in linux dus nog wel ff veel makelijker om je complete systeem de soep in te krijgen dan onder windows.
Voor mij is het belangrijk dat een OS het blijft doen en het gemakkelijk te updaten is. Linux wint wat betrouwbaarheid op alle fronten van windows. Als updaten nu eens goed gaat, dan is het goed.
Wat die betrouwbaarheid betreft ben ik het helemaal met je eens:)

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben je nu niet een aantal keren aan het quoten om je af te zeiken o.i.d. Ik ben het gewoon eigenlijk niet echt eens met je standpunten over linux.
Ik zelf gebruik ook veel liever linux dan windows. Maar linux is niet op alle punten beter dan windows en al zeker niet gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
Dat ligt er maar aan wat je onder gebruiksvriendelijkheid verstaat. Ik vind Windows gebruiksONvriendelijk omdat het zo veel taken op zich neemt en me weinig ZELF laat doen. Linux vind ik gebruiksvriendelijk omdat ik ALLES (naja, heel veel) zelf mag doen.

Voor mij is gebruiksvriendelijkheid==controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Burat

Ik ben ook een normaal mens die zijn computer vooral gebruikt om te internetten, en daarvoor graag een leuke desktop en een goede browser wilt hebben.

Ik heb zelf ook heel lang getwijfeld, en ik heb het uiteindelijk toch maar eens geprobeerd. Ondanks wat opstartproblemen ben ik tevreden over mijn linuxinstallatie als een goed platform waarmee ik goed online kan zijn.

Linux is naar mijn mening een goed OS wat zeker een goede desktop heeft met alle multimedia dingen die ik graag wil hebben. Naar mijn mening gaan de ontwikkelingen binnen linux zo hard dat het een goed te gebruiken OS voor de desktop is.

De originele post op dit forum was om een idee te posten over een manier om linux buiten de bezoekers van tweakers.net bekend te maken.

Linux per definitie afschrijven als desktop OS is net zo ongenuanceerd als het van de daken schreeuwen dat linux het beste OS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noshit
  • Laatst online: 04-09 12:46

noshit

Ik zit dat hier nu een tijdje mee te lezen, maar volgens mij zit overal wat in.

Linux is een goed en betrouwbaar besturingssysteem en zeker met bijvoorbeeld de nieuwe KDE ook voor de thuisgebruiker steeds interessanter. Het grote probleem blijft naar mijn smaak dat er nog onvoldoende games beschikbaar zijn (dat wil jan-met-de-pet nou eenmaal. Ook zijn de meeste office en andere applicaties lastiger te installeren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een printer installeren. Dat gaat onder Winddoos toch nog makkelijker.

Beschikbaarheid van de drivers wordt beter maar is nog lang niet op Windows nivo.

Mee eens: Windows is uiteindelijk ook nix, want: duur, instabiel. Maar zolang alle software leveranciers, gamesfabrieken en hardwarefabrieken nog onvoldoende Linux ondersteuning bieden blijft het tricky om Linux te gebruiken.

Verder is Linux een donders goed server OS. Als het gaat om security en stabiliteit en beschikbaarheid is er geen betere. Vergeleken met een gangbare Unix (=duur) wint Linux op alle fronten.

Ik heb gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:51 schreef Burat het volgende:
Als ik windows 2000 installeer op een goede manier en ik installeer alleen programma's die geschreven zijn door mensen die ook echt kunnen programmeren dan heb ik een supersnel, zeer stabiel en robuust systeem waarbij de uptime alleen beperkt wordt door de kwaliteit van de stroomvoorziening en de releasefrequentie van service packs..!

......

Met andere woorden: als je windows 2000 goed configureert (ja, dat kan met windows ook!!) dan is het weldegelijk stabiel en snel en kan het ook nog eens zeer eenvoudig dingen als cd's fikken, films draaien, spellen, etc, etc..

Je bent dus als je windows brak vind door de instabiliteit en de zooi die het is appels met peren aan het vergelijken. Dan vergelijk je het door Vobis geinstalleerde win9x systeem waar een niets wetende newby is wezen kloten met een zelf-geinstalleerde linux systeem waar je zelf professioneel heer en meester bent.
Niet mee eens.
Vertel dat maar eens aan MS hoe ze echt moeten programmeren.
Windows is op zichzelf ook al een stuk minder stabiel dan linux (ook met de meest kale instalatie die je maar verzint).
Verder is het geheugen beheer in linux gewoon stukken beter dan in windows.

Hoe verklaar jij dat verschil in uptime tussen linux-bakken en windows-bakken?
Verder is het zo dat zelfs als je windows niet gebruikt en je laat hem een paar weken aanstaan, dan valt er in het meerendeel van de gevallen daarna niet echt meer mee te werken. Een reboot is dan nodig.
Waarom zijn er linux-bakken die al honderden dagen aan staan, waarop geen geheugen lekje te vinden is en waarop nog gewoon goed te werken is?

Dit is geen pro-linux verhaaltje door mij, zoals je al hebt kunnen lezen hebben beide systemen gewoon hun goede en zwakke punten.
Stabiliteit is in ieder geval wel degelijk een zwakker punt bij windows (hoewel dit in win2000 wel beter geworden is) dan bij linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:34 schreef Burat het volgende:
*zucht*.. Ik wordt zo moe van die fanatiekelingen die denken dat linux gebruiksvriendelijker en op alle punten beter is dan win2k.. :'(. Alleen maar omdat ze een aversie hebben tegen microsoft is windows per definitie slechter en linux per definitie beter...

Ze begrijpen niet dat linux alleen beter configureerbaar is en marginaal stabieler maar win2k echter mooier, duidelijker, gebruikersvriendelijker en grafisch/multimediaal beter -- En om die redenen voor servers ultiem maar voor workstations niet..
*zucht* ik wordt dus erg moe van mensen die niet snappen dat ik w2k veel te duur vind en niet gebruiksvriendelijk

sinds ik linux een beetje ken krijg ik dingen voor elkaar in een uurtje waar ik dagen voor nodig had onder NT. Om nog maar te zwijgen over dingen die ik onder windows helemaal niet voor elkaar krijg, en om nog maar te zwijgen over alle extra kosten die je onder windows kwijt bent alleen om je systeem veilig en snel te krijgen. Onder linux heb ik geen zwaardere hardware nodig, ben ik sneller klaar met installatie, hoef ik geen virusscanner, firewall, regclean, tweakutils, internetscharingtools etc..etc.. aan te schaffen. Dat er voor linux weinig software is wil ik bij deze ook even in een ander licht plaatsen: "voor windows is weliswaar veel software, maar voor linux koop je voor hetzelfde geld veel meer software."

Mijn "frustratie" tegen de machtsmisbruikende monopolist is trouwens afgenomen nu ik zelf niet meer gebonden ben aan windows. :) Linux is voor mij gebruiksvriendelijker, windows doet gewoon niet wat ik wil, linux wel.

/me is happy on linux, nothing in the world will change that 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:24 schreef N8w8 het volgende:
NEEE!!!
Als meer mensen Linux gaan gebruiken neemt het aantal Linux rookies drastisch toe. Het aantal Linux rookies op dit forum is voor mij al teveel van het goede. Trolls als "Wat is je favoriete linux?" zullen de pan uit rijzen. Rookies raken in de problemen omdat de nieuwste Redhat die zo populair is niet de "default" compiler heeft, en vervuilen dit forum met problemen die al lang geleden opgelost waren. Topics met als titel "hij doet het niet" worden meer geopend dan ooit, omdat veel rookies de moeite niet nemen de FM te R'en (en n fatsoenlijke topic-titel te kiezen).

Stop this madness, please!
---
En voor de badtech liefhebbers: |:(
Als de hele wereld linux draait ben je anders prima af !! Alle software voor linux, alle hardware door linux. Van mij mag het. Verwindowsen zal linux toch nooit omdat het opensource is. Ruzies over welke distro de beste is zul je in het begin wel krijgen, maar later juist niet omdat mensen er achter komen dat iedereen andere eisen stelt en omdat populaire distro's altijd clonen zullen hebben die slechts marginaal verschillen en omdat een distro niet alles zegt: je kunt het altijd aanpassen. Voor de liefhebber is er altijd nog de mogelijkheid voor een eigen linux from scratch.

/me heeft graag dat linux meer marktaandeel boekt. Meer marktaandeel -> meer keuze uit appz -> meer keuze uit hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je standpunt over mijn beweringen gehoord, en ik zou mijn standpunten iets nuanceren.

Linux kun je inderdaad goed verkloten. Maar dit kan niet per ongeluk gebeuren als je normaal gebruik doet. Ik denk dat je iemand die niet zoveel computerkennis heeft aardig duidelijk kunt maken dat als er een 'root' password gevraagd wordt dat die op cancel moet drukken.

De root bescherming is inderdaad een goede bescherming tegen mensen die denken dat je / etc kunt wissen en tevens tegen virussen.

Ik heb inderdaad problemen gehad er er gepost of dit forum. Maar als ik net een pc met windows had geinstalleerd, en hoewel ik het volgens het boekje doe het toch vastloopt, dan had ik ook gepost.

Mijn Suse 7 heb ik out of the box goed geinstalleerd en ik heb alles werkend gekregen, en als je dan wilt upgraden, dan gaat het moeilijker. Dit heb ik ook in een eerdere post gezegd.

Mijn mening is en blijft nog steeds dat ik een linux desktop een goed alternatief vind voor een windows desktop. Ik vind de K.D.E 2 desktop er veel gelikter uitzien dan een windows desktop. Tevens zijn er genoeg programma's voor linux die het goed kunnen doen en er Kword of staroffice zijn goede tekstverwerkers.

Gebruikersvriendeijkheid heeft naar mijn mening een verschillende lading. Ik zie gebruikersvriendelijkheid als een systeem dat werkt, je kunt gebruiken, je niet continu hoeft te patchen, je niet paranoid hoeft te zijn voor virussen en exploits van de browser of media speler.

Linux heeft daarin naar mijn mening een aantal sterke punten, en een moderne distributie voldoet aan bijna alle eisen daarvoor.

De gebruikersonvriendelijkheid van linux zit naar mijn mening in het upgraden van internet, dit is inderdaad moeilijk. Maar heel veel mensen die zitten niet continu de nieuwste drivers en programma's binnen te halen van het net en die zijn meer gebaat bij de punten in de vorige alinea.

Het door mij genoemde gebrek aan zelfvertouwen heb ik genoemd met betrekking tot de algemene houding ten opzichte van linux als O.S voor de dekstop, internet en tekstverwerken. Steeds wordt er gezegd dat linux niet klaar is voor de desktop. Ik vind het wel klaar voor de desktop, omdat er voor ieder windows programma er een linux alternatief is, en ik de KDE2 desktop er goed en erg strak uit vind zien.

Ik zelf heb vertrouwen in linux, en als de bugs eruit zijn, dan gaat het naar mijn mening wat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Waarom zou Linux voor de massa moeten worden? Nu is het teminste nog een beetje leuk en speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linux voor de massa heeft een aantal aardig punten.

Als Linux massaal gebruikt gaat worden dan:

1. Krijg je eindelijk goede drivers voor linux.
2. Kun je om de hoek je favoriet loki games kopen
3. Kun je legaal je OS en je tekstverwerker kopieren
4. Hoef je niet elke week je virusscanner up te daten.

Alle andere argumenten zijn een flamebait voor bepaalde personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terug naar de oorspronkelijke topic:

Linux voor de massa, hoe?

sed -e 's/\(\<[^ ]*\>\)\([ ]*\)\(\<[^ }*\>\)/\3\4\1/ g'

Dat is dus een linux commando zoals deze in een beginners guide to linux te vinden is. (ik weet niet of deze correct getypt is) Voor de liefhebber de vraag: wat doet het?

Goede nederlandstalige documentatie gericht op beginners is de manier om linux voor de massa geschikt te maken. Dat het nederlands is, is best belangrijk. Dat leest gewoon sneller (wel engelse woorden ertussen uiteraard)

Gewoon simpele dingen als:
0) wat is linux en waarom gebruiken
1) welke distro, en waar vandaan halen
2) hoe het beste naast windows installeren
3) hoe programma's installeren onder linux
4) waar zijn de exefiles in unix gebleven
5) hoe de monitor en X goed instellen
6) waar is de "my documents"-map
7) wat zijn alternatieven voor acdsee, word, ie, outlook, icq, msn, photoshop, winzip, notepad, cuteFtp, nortoncommander etc
8) welke hardware is het beste
9) troubles ! wat nu ?
10) "vergeet me nietjes" (commando's, toetsencombinaties en tools oa. netconf)
11) tips

vaak is hulp niet echt newbie gericht.
misschien een idee om eens een linuxguide voor tweakers.net linuxnewbies op te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 21:57 schreef Niels Tijssen het volgende:
Linux voor de massa heeft een aantal aardig punten.

Als Linux massaal gebruikt gaat worden dan:

1. Krijg je eindelijk goede drivers voor linux.
correct, nadeel is dat waarschijnlijk meer dingen closed source worden.(fabrikanten houden er niet zo van specs vrij te geven, en software industrie moet ook bestaan).
2. Kun je om de hoek je favoriet loki games kopen
correct
3. Kun je legaal je OS en je tekstverwerker kopieren
Dat kan nu toch ook? Ik kan nu tcoh ook legaal mijn linux kopieeren?
4. Hoef je niet elke week je virusscanner up te daten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een virus dat rm -rf * doet is snel geschreven en nu kun je wel zeggen dat je dan maar neit als root dingen moet draaien, maar als al jou als gewone user gemaakt documenten weg zijn lul je wel anders.

edit:
een quote ding te veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de _ECHTE_ oplossing voor het probleem is dat Microsoft de beveiliging van de Windows XP zo goed maakt dat je er niet onder uit komt om geld te betalen voor Windows. Ik denk dat dat de enige manier is om mensen over te laten stappen op Linux (je betaald 10 piek voor een Linux CD-tje of je betaald 500 piek voor een M$ besturingssyteem die ondertussen hetzelfde kan als Linux. Nu is het zo dat de meeste (lees 90%) van de thuisgebruikers z'n Windows illegaal heeft. De meeste computers overleven een Windows versie en dus willen de gebruikers een nieuwe versie die ze wel even kopieren van een computer minded kennis die die toevallig op de kop heeft getikt. Als de mensen echt 500 piek moeten neerleggen voor een nieuw OS of 10 piek dan is de keus bij ons Nederlanders snel gemaakt toch?

Dus: M$ maak die beveiliging perfect! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee om een linux beginners site op te starten. Gewoon wat algemene info over hoe het moeten installeren, wat belangrijke programma's zijn.

Guides voor het gebruik van de setup tools van distributies.

Maar wat zo'n site echt goed maakt:

Downloads van upgrades van programma's met alle zooi erbij om het goed te doen. Compleet met een scriptje waar iemand gewoon op kan klikken dat alle command line gekloot automatisch uivoert.

Vertalingen van het linuxiaans in gewoon nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 22:08 schreef TH1J5 het volgende:

[..]

correct, nadeel is dat waarschijnlijk meer dingen closed source worden.(fabrikanten houden er niet zo van specs vrij te geven, en software industrie moet ook bestaan).
[..]
het is maar de vraag of fabrikanten closed source drivers zullen leveren. Als klanten winnen door opensource drivers te leveren zullen ze dat doen. Distro's zullen opensourcedrivers welicht prefereren omdat ze daarmee minder problemen op de hals halen. Als hun distro crashed door brakke drivers weten ze dat. Als linux veel marktaandeel heeft hebben distro's meer inbreng in die keuze. En dan nog. Nu wordt zeg maar 20% van de hardware ondersteund. Als 100% wordt ondersteund met 80% closed source is beter dan nix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 22:25 schreef Niels Tijssen het volgende:
Goed idee om een linux beginners site op te starten. Gewoon wat algemene info over hoe het moeten installeren, wat belangrijke programma's zijn.

Guides voor het gebruik van de setup tools van distributies.

Maar wat zo'n site echt goed maakt:

Downloads van upgrades van programma's met alle zooi erbij om het goed te doen. Compleet met een scriptje waar iemand gewoon op kan klikken dat alle command line gekloot automatisch uivoert.

Vertalingen van het linuxiaans in gewoon nederlands.
Dat is op zich wel een goed idee. Alleen zo'n scriptje bakken zal nog niet mee vallen, dat kan ik je wel vertellen. Aangezien je vaak nogal wat mogelijkheden hebt bij het installeren van een progje moet je daar ook in je scriptjes rekening mee houden en dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de distributies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
Op dinsdag 06 februari 2001 22:25 schreef Niels Tijssen het volgende:
tar zxf dir/prog.tar.gz
cd prog
./configure && make >& makelog
fgrep '***' makelog
make install >& install.log
fgrep '***' install.log

Ik vind dat je als linuxer toch wel wat basiskennis moet hebben.
Kan je beter dat op de site zetten (en niet te vergeten de Linux Installation and Getting Started van Matt Welsh).

Anders wordt het net zo'n zooi als met windows users die geen dos-commando's kennen (dat is errug zielig >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:07
Windows 2000 is ook enorm stabiel en er zijn aardig wat configuratiemogelijkheden. Samen met de multimediacapaciteiten (spellen, films, geluid) en de grote hoeveelheid programmatuur (office, photoshop, illustrator, etc.) levert dat voor mij een veel betere werkomgeving op.

En ik denk dat dit voor meer mensen geldt. Met andere woorden: Linux is niet per definitie 'het beste', en daarom vind ik het onzin om het op deze manier te promoten. Mensen die denken dat het voor hen beter is of het uit interesse willen leren/proberen doen het toch wel.
Gebrekkige software ondersteuning heeft niets met linux opzich te maken, das meer een externe factor (wel een belangrijke natuurlijk)
Ik gebruik zowel win2k (voor enkele apps die niet gemaakt zijn voor linux) en linux als desktop systeem...Linux werkt prima, de install is makkelijk, de configuratie ook (voor standaard gebruik dan) en mn spellen draaien sneller dan onder windows :), ook het updaten (ik gebruik nu toevallig mandrake met helix/nautilus) is echt supermakkelijk...tja, nu alleen nog meer software boeren die voor linux gaan schrijven en meer officiele drivers, dan gaat mn win2k (traag en verhoudingsgewijs instabiel) er weer af...
Het updaten van linux vanaf het internet is inderdaad een crime, ik ik bespaar mijzelf wel de moeite door even voor een paar tientjes een niewe distibutie te halen als die uitkomt. Met de prijs van Linux is dat geen probleem.
Steeds meer distro's en programmas (gnome/nautilus) hebben zeer goede update services en als je rpm's gebruikt dan kan je ook prima aparte programmas updaten....gaat allemaal makkelijker dan met windows (of even makkelijk)
Je bent dus als je windows brak vind door de instabiliteit en de zooi die het is appels met peren aan het vergelijken.
Zelfs de eerste linux distro die ik had kreeg ik toen ik er weer eens een zooitje van had gemaakt nauwelijks plat.

Als je een test zou doen met 1 win2k standaard install en een willekeurig distr standaard install, dan kun je de cijfers daarvan prima met elkaar vergelijken...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:21 schreef j3p het volgende:

[..]

Het gaat over de toekomst
ooh, dat las ik anders niet in het voorstel
en je standpunten zijn ook niet helemaal ok. in een linux pakket zit bijna altijd ALLE software voor je randhardware en bij windows zijn 't losse cd'tjes van de fabrikant
correct, maar je had niet ALLE maar BIJNA met hoofdletters moeten typen, als er een nieuwe videokaart is duur het altijd een tijdje voor die optimaal ondersteund wordt door X ("X windows is niet linux" "niet boeiend argument") en ik heb bijvoorbeeld ook nog geen ondersteuning gezien voor mijn multi media toetsenbord (niet dat dat me ook maar iets kan schelen) en voordat USB enigzins werd ondersteund duurde nogal een tijdje (bij windows al in win95 osr 2 denk ik? )
.. veel spellen draaien ook onder linux, Q3, UT, SOF.. weet het allemaal niet.
Nee, enkele echt populaire spellen, maar HEEL veel spellen niet (RA, NFS?) en ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit spellen voor kleinere kinderen gezien en ik heb ook nog nooit educatieve software voor scholieren gezien voor linux (bij bijna elk schoolboek van me zit een cd voor windows).
wat heeft dat trouwens met linux zelf te maken?
nix, maar heel wat met deze actie.
dat bedoel ik dus :r. die fabrikanten kun je kwalijknemen dat ze er nog niet mee zijn begonnen!
Idd. Maar doordat die fabrikanten dat niet doen is linux gewoon niet geschikt voor de gemiddelde particulier en is zo'n actie echt gewoon nutteloos en slecht voor imago zelfs denk ik.
Linux zelf is maar en kernel, een erg goede zelfs..
Hier sluit ik me bij aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Wat de search toch wel niet kan opleveren :)

Ik wilde hier stiekem toch nog wat aan toevoegen.

IMHO is het sterke punt van linux dat je er verschrikkelijk diep in kunt duiken en werkelijk ALLES kunt configgen en zelf aanpassen, tot op de laatste regel kernelcode.

Het ZWAKKE punt van linux is echter dat je er, om er een beetje fatsoenlijk mee te kunnen werken, ook daadwerkelijk diep in MOET duiken. En dat is volgens mij precies waar de meeste mensen afhaken.

Neem nou zoiets simpels als de refreshrate aanpassen onder X. Windhoos -> rechtermuisknop op de desktop, properties, advanced, adapter, refreshrate -> klaar.

Onder X.... mag je je config file gaan editten en zelf ff gaan uit gaan zoeken welke H-sync / V-sync blabla geneuzel moeilijk... ik ben d'r nog steeds niet uit.

Simpele handelingen moeten geen half uur (of meer) kosten want je komt domweg niet meer aan werken toe. En dat is toch wat 'the masses' wil denk ik - werken MET hun pc, en niet AAN hun pc. Nogmaals: prima dat het KAN... maar het moet niet MOETEN.

Totdat het zover is zal linux IMHO niet geschikt zijn voor the masses.

Het is dat ik niet kan scripten / proggen, anders zou ik zelf dolgraag een Linux distro bouwen die helemaal is gericht op het migraten van welk willekeurig OS dan ook naar linux. Volgens mij moet dit prima te doen zijn, maar in m'n eentje lukt het me niet.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:07
Het ZWAKKE punt van linux is echter dat je er, om er een beetje fatsoenlijk mee te kunnen werken, ook daadwerkelijk diep in MOET duiken
Op bepaalde dingen na hoeft dit echt niet zo te zijn, het grooste probleem is dat mensen linux gaan beoordelen door een windows-bril en daarna alles wat afwijkt als "moeilijk" betitelen, een leek die niet gehinderd wordt door enige kennis van windows zal met sommige distro's net zo makkelijk kunnen werken als met windows...t probleem is dat mensen die al met windows hebben gewerkt vaak verwachten dat linux 100% hetzelfde werkt en als het dat niet doet is het al snel "te moeilijk"

Voordeel van Linux is dat je er alles aan kan vernaderen als je het zelf wilt en kunt, daarnaast is linux een open systeem dat uiteindelijk standaarden krijgt die worden bepaald door de vraag ipv door een machtshongerige monopolist, er is concurrentie mogelijk tussen distro's en ieder programma heft in principe dezelfde kansen (niet zoals netscape tegen IE).

daarnaast is de snelheid waarmee linux zich ontwikkeld en waarmee het platform innoveert hoger vanwege het feit dat er concurrentie is tussen de distro's en de diverse gui's etc..

Het enige wat ik nu nog een probleem vind in linux is die dependency hell en het feit dat de standaardisatie nog niet volledig is.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Zat net op mn werk te spelen met win2k advanced server (op werkdoos).

2 klikken, ik had een nieuws server.. 3 klikken, een smtp server..

Zulke dingen vertrouw ik toch echt niet op mn servers hoor! Met linux heb je controle over je systeem.. je moet natuurlijk wel weten wat je doet.

Wat een oude topic trouwens :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:34 schreef Burat het volgende:

Ze zullen sowieso altijd antwoorden dat zij nooit win2k zullen gaan gebruiken en het als een heilige oorlog beschouwen om iedereen van het duivelsche microsoft af te helpen. Ook al doet iemand een gefundeerde post en draagt argumenten aan en stelt vragen --> linux blijft beter.

Ze hebben geen oog voor het feit dat mensen die meer doen dan een hobby (dus zij die werken -- dat is dus 80%!!) specifieke programma's nodig zullen hebben. Ze zullen vertikken te begrijpen dat veel mensen een computer als een hulpmiddel/gebruiksapparaat zien waarmee ze een spel spelen, een cd branden, een film kijken, etc en niet als een vergoddelijkt systeem waar heel hun leven van af hangt..

Deze topic is weer leerzaam geweest, ik mag dus bij mijn oude mening blijven dat het onbegonnen werk is om hierop in te gaan..

*zucht*
hear hear. Hier ben ik het dus volledig mee eens.

Ik gebruik linux op mijn servertje en dat draait perfect. Maar op mijn werkstation staat win2000. Ik heb al meerdere linux distro`s geprobeerd maar voor een werkstation gaat er niets boven win2000 (eigen mening)

Wat ik trouwens wel belachelijk vind is dat sommige mensen lopen te zeiken op microsoft en ondertussen wel hun producten gebruiken, hypocriet noem ik dat.... :(

(no flame intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik vind het misschien wel een goed idee van Niels Thijssen om een dagje Linuxmarkt te organiseren maar om een heel andere reden dan hij noemt. Ik denk, en zo te lezen met mij vele anderen, dat Linux als desktop gewoon nog niet rijp is voor het grote publiek. Op mijn desktop gebruik ik ook liever w2k dan een linuxdistro. Echter, steeds meer leken willen een huisnetwerkje (want pa + zoontje + dochter hebben een compu en willen hun kabel/adsl inet delen). Daarvoor is linux zeer geschikt, juist omdat het al op een zeer simpele oude 486 is te configgen. Als zo'n blad daar nou eens veel aandacht aan zou besteden denk ik dat het wel zin heeft. Nu proberen velen inet met een w98se compu'tje te delen en das geen succes :)

* x-wolf denkt dat de komende jaren het huisnetwerk zeer gewoon gaat worden in woningen en ziet hier veel nieuwe kansen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:07 schreef j3p het volgende:
Zat net op mn werk te spelen met win2k advanced server (op werkdoos).

2 klikken, ik had een nieuws server.. 3 klikken, een smtp server..

Zulke dingen vertrouw ik toch echt niet op mn servers hoor! Met linux heb je controle over je systeem.. je moet natuurlijk wel weten wat je doet.

Wat een oude topic trouwens :o
Maar voor 90% van de gediplomeerde systeembeheerders wel de enige manier om een server te installeren - computergebruikers (inclusief systeembeheerders) zijn namelijk over het algemeen erg dom.

En dan nog afvragen waarom er toch zo weinig mensen hun producten updaten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Zijn er hier toevallig guru's die het tof lijkt om een soort 'linux-migration-project' op te zetten? Dit zou dan een project moeten worden om mensen die een bepaalde UI gewend zijn (Windhoos, MacOS, noem maar op), zo makkelijk mogelijk te laten migreren naar linux.

Ik ken ZAT ontevreden windhoos gebruikers, maar als ik ze dan linux aanraad, of het voor ze installeer, dan eindigt het verhaal _altijd_ hetzelfde: men valt terug op het oude, vertrouwde windhoos. Want daar kunnen ze mee werken. En de flaws nemen ze dan maar voor lief.

Dus als er mensen zijn die interesse hebben, of als iemand een soortgelijk project weet... (misschien maar ff een aparte topic over openen? :) )

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Laatst online: 13:49

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:06 schreef blouweKip het volgende:

[Een heel interessant verhaal]
[...]

Het enige wat ik nu nog een probleem vind in linux is die dependency hell en het feit dat de standaardisatie nog niet volledig is.
Gelukkig wordt de dependency-hell nu al stukken minder nu er programma's zijn als apt-get. Hint voor de Mandrake-gebruikers. Er is nu ook apt-get voor Mandrake. het staat al op je systeem. Het heet urpmi.

Alleen de standaardenconcurrentie is nog steeds erg aanwezig. Ik weet niet of dit wel zo'n probleem is. Het heeft namelijk ook voordelen. Nu "wint" de standaard die het beste en/of makkelijkste is. Daardoor worden slechte standaarden vermeden.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je linux wil promoten bij het grote publiek (in nederland) moet je een site opzetten nederlandstalig waarin stap vvo rstap uitgelegd wordt hoe je linux moet installeren en een nederlandstalige linux distro Ik wil hier best aan mee werken en ik dnek dat er genoeg andere zijn die dit willen.
Voor de lange termijn zal dit linux meer stimuleren dan zo'n cd actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 15:23 schreef ultimate het volgende:

Als je linux wil promoten bij het grote publiek (in nederland) moet je een site opzetten nederlandstalig waarin stap vvo rstap uitgelegd wordt hoe je linux moet installeren en een nederlandstalige linux distro Ik wil hier best aan mee werken en ik dnek dat er genoeg andere zijn die dit willen.

Voor de lange termijn zal dit linux meer stimuleren dan zo'n cd actie.
Ik heb er wel eens aan zitten denken om een dergelijke site op te gaan zetten.
Probleem is echter dat er ontzettend veel tijd gaat zitten in het programmeren (PHP) van zo'n site.
Ik wil/zou het dan namelijk wel meteen goed doen. Dus compleet met allerlei scripts etc, die het mogelijk maken voor newbies om sources etc te installeren.

Het mooiste zou nog zijn als dit als een soort van GOT-affiliated site zou kunnen zijn. Dus ofwel een sterke integratie met het NOS-forum op GOT. Er is hier op GOT in NOS naar mijn bescheiden mening, namelijk nogal wat Linux-kennis paraat.

/me heeft altijd wel ideeen, alleeen niet voldoende tijd :(
Pagina: 1