De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jawel hoor, gewoon je CSV beginnen met SEP=<je delimiter> en het werkt overal :Y). Tabs zijn trouwens ook locale-agnostic.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2022 13:37 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
RagingPenguin schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Het probleem is alleen dat voor gewone gebruikers die termen als character set, separator en delimiter niks zeggen. Die verwachten dat ze gewoon een document kunnen openen en dat het dan direct in een fatsoenselijke tabel staat.
Het additionele probleem bij excel is dat het dat ook niet doet en je vervolgens moet gaan uitvogelen hoe het wel zo te krijgen. Terwijl je bij calc de optie gelijk voor je neus krijgt. Als je een beetje nieuwsgierig bent en wat in het rond klikt heb je het al gauw zelf uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

.oisyn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:37:
Jawel hoor, gewoon je CSV beginnen met SEP=<je delimiter> en het werkt overal :Y). Tabs zijn trouwens ook locale-agnostic.
Wat is overal? Kan Python (en Pandas) dat ook aan? :o

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Excel in elke locale. De rest is bijzaak :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Excel in elke locale. De rest is bijzaak :Y)
}:|

En zo ontstond er weer een nieuwe standaard

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12
Koenvh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/665e4r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:07

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koenvh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Wat is overal? Kan Python (en Pandas) dat ook aan? :o
Tja, als het enige probleem van CSV nu die seperator was...

Een oud collega van mij heeft ooit alle CSVs die hij door de jaren heen moest ondersteunen in verschillende projecten verzameld en vergeleken. Hij kwam tot meer dan 10 verschillende formats waarbij meer dan de helft op basis van de content alleen er geen aanname gemaakt kon worden hoe ze geparst moest worden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Het is überhaupt geen standaard, dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:38:
[...]

Het additionele probleem bij excel is dat het dat ook niet doet en je vervolgens moet gaan uitvogelen hoe het wel zo te krijgen. Terwijl je bij calc de optie gelijk voor je neus krijgt. Als je een beetje nieuwsgierig bent en wat in het rond klikt heb je het al gauw zelf uitgevonden.
Ja, maar daarom maken wij nooit CSV exports, een excel maken is niet zo heel veel meer werk en is een stuk betrouwbaarder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Mugwump schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:18:
[...]

De enige reden om LibreOffice geïnstalleerd te houden. :P
So LibreOffice does Excel in that? 8)

I'll just leave myself out oOo

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ElkeBxl schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:00:
[...]

So LibreOffice does Excel in that? 8)

I'll just leave myself out oOo
Je zult wel door het raam naar buiten moeten want het weekend staat voor de deur :+

Bijna dan... ongeveer...

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
RagingPenguin schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:29:
Het probleem is alleen dat voor gewone gebruikers die termen als character set, separator en delimiter niks zeggen. Die verwachten dat ze gewoon een document kunnen openen en dat het dan direct in een fatsoenselijke tabel staat.
Doet me denken aan een project met bij een bedrijf met een grote blauwe bolle meneer waar we een paar business mensen echt hebben moeten uitleggen hoe je vanuit Excel een CSV export doet in UTF-8. Ging iedere keer verkeerd en het was iedere keer onze fout dat de data kapot was, terwijl het in de CSV al verkeerd ging. Hoe je het ook wendt of keert, smileys gaan niet werken met Windows-1252.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:05:
Een oud collega van mij heeft ooit alle CSVs die hij door de jaren heen moest ondersteunen in verschillende projecten verzameld en vergeleken. Hij kwam tot meer dan 10 verschillende formats waarbij meer dan de helft op basis van de content alleen er geen aanname gemaakt kon worden hoe ze geparst moest worden.
Heb zelf veel meer gezeik gehad met XML. Van die stagairs die zelf denken van "oh ik maak zelf wel en XML writer" en dan gewoon strings uit de DB rechtstreeks tussen tags gaan plaatsen. Daar gaat iedere XML reader die de standaard volgt van over z'n nek. Dus je enige opties zijn zelf een soort preprocessor maken, of die stagair aanleren hoe je een library importeert in Java die het voor je regelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:37:
Hoe je het ook wendt of keert, smileys gaan niet werken met Windows-1252.
Ik wilde zeggen je hebt en , maar dat is de nog oudere CP437 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Heb zelf veel meer gezeik gehad met XML. Van die stagairs die zelf denken van "oh ik maak zelf wel en XML writer" en dan gewoon strings uit de DB rechtstreeks tussen tags gaan plaatsen. Daar gaat iedere XML reader die de standaard volgt van over z'n nek. Dus je enige opties zijn zelf een soort preprocessor maken, of die stagair aanleren hoe je een library importeert in Java die het voor je regelt.
Ik vermoed dat je een serializer bedoelt of een template engine. Een preprocessor kan daar een onderdeel van zijn maar zoals je het schrijft vermoed ik dat niet is wat je bedoelt

Ja, dat is een ramp. Wel een mooie intro om ze TDD aan te leren als je er tijd voor hebt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:20:
Ik vermoed dat je een serializer bedoelt of een template engine. Een preprocessor kan daar een onderdeel van zijn maar zoals je het schrijft vermoed ik dat niet is wat je bedoelt
Nee ik bedoelde echt wat ik beschreef. Ik heb een keer een InputStream implementie gemaakt die niks anders deed dan die shit weer rechtzetten. Gewoon omdat we de partij die de meuk aanleverde er niet van konden overtuigen dat XML die niet aan de spec voldoet geen XML is maar gewoon tekst met vishaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:32:
Ik wilde zeggen je hebt [font size=20]☺[/] en [font size=20]☻[/], maar dat is de nog oudere CP437 :P
Touch□!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:40:
[...]
en dan gewoon strings uit de DB rechtstreeks tussen tags gaan plaatsen. Daar gaat iedere XML reader die de standaard volgt van over z'n nek. [...]
Je bedoeld het volgende?

XML:
1
2
<koe>bertje 1</koe>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

[...]

Je kan principieel zijn maar voor je klant is dit prima ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Sebazzz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Je kan principieel zijn maar voor je klant is dit prima ;)
Behalve dat het niet meer werkt in alles behalve Excel.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Nee ik bedoelde echt wat ik beschreef. Ik heb een keer een InputStream implementie gemaakt die niks anders deed dan die shit weer rechtzetten. Gewoon omdat we de partij die de meuk aanleverde er niet van konden overtuigen dat XML die niet aan de spec voldoet geen XML is maar gewoon tekst met vishaken.
What the... Hoe... Waar-... Ugh...
Oké, ik voel jouw pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Heb een project gedaan bij Philips waar we een proof of concept van een researcher naar productie moesten gaan brengen. Een van de eerste dingen die ik gedaan heb was met BFG aan de slag om de repo van 11GB terug te brengen naar honderd MB ofzo. Die knakker had perongeluk z'n hele desktop ingecheckt. Wel daarna weer verwijderd. Maarja; git vergeet niet.

Heb maar niet gekeken wat er allemaal in zat...
`rm -rf /`

Problem solved.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mn MacBook doet raar. Help?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:53

OB1

Hydra schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:35:
[...]

Heb je 'm al aan- en uitgezet :+

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Als klant nu min of meer gegijzeld dus :X ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

[...]

You're holding it wrong :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:19

NMH

Moderator General Chat
Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:29:
Heh, ik heb jaren geleden ook een keer zoiets gemaakt. De partij die de XML aanleverde had wat moeite met het onderscheid tussen bytes en characters. Als er "hoge" characters in het document zaten waardoor het aantal bytes groter was dan het aantal characters, werd het document getruncate met het verschil tussen die twee. Gelukkig was het verschil meestal beperkt en sneuvelde er alleen een deel van de sluittag. En aangezien in XML de start en eindtag gelijk zijn, kon ik het document reconstrueren voor het naar de parser ging. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
"De toegang voor Russische banken tot de Europese markt wordt stopgezet, zegt voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Ook worden Russische tegoeden in de EU bevroren."

Heeft dit eventueel gevolgen voor JetBrains? Ik kan er nog niet veel over vinden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Lethalis schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:54:
"De toegang voor Russische banken tot de Europese markt wordt stopgezet, zegt voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Ook worden Russische tegoeden in de EU bevroren."

Heeft dit eventueel gevolgen voor JetBrains? Ik kan er nog niet veel over vinden.
Ik heb nooit geweten dat JetBrains russisch is :X

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Woy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:58:
[...]
Hoofdkantoor staat in Tsjechië.

Groot deel van de ontwikkelaars is overigens wel Russisch, maar op papier is het bedrijf niet Russisch, dus zullen ze vast geen last hebben van de sancties :-)

[ Voor 28% gewijzigd door Caelorum op 24-02-2022 09:01 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Caelorum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Ja ik zie het nu inderdaad ook. Dan zal het sowieso geen impact hebben lijkt mij. Misschien voor Jetbrains intern omdat ze ook een kantoor in rusland hebben, maar geen problemen voor leveren van diensten aan europa

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Woy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Volgens Wikipedia is het dan ook Tsjechisch :+ Wel opgericht door 3 Russen en uiteraard overal kantoren. Maar hoofdkantoor nog steeds in Praag.

Overigens wist ik wel dat het "Oostblok" was, maar bij Russisch had ik zoiets van "echt?!".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
@Woy ontwikkeling misschien wel. Een hoop van hun ontwikkelaars zijn Russisch.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Caelorum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:01:
Ja inderdaad, dat bedoel ik met "misschien voor Jetbrains intern". Ik kan mij voorstellen dat het organisatorisch best wat impact kan hebben op een dergelijk bedrijf, maar niet direct voor de klanten in het westen.

• ThomasG
Caelorum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:01:
Sterker nog, vrijwel hun gehele ontwikkelafdeling zit in Sint-Petersburg. Wat er in Praag zit is meer upper-management, marketing en support.

• Caelorum
  • Nu online
ThomasG schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:26:
[...]
Sterker nog, vrijwel hun gehele ontwikkelafdeling zit in Sint-Petersburg. Wat er in Praag zit is meer upper-management, marketing en support.
Klopt, al zie ik ook wel wat ontwikkelpersoneel uit andere werelddelen actief zijn op de tracker enz.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Caelorum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Groot deel van de ontwikkelaars is overigens wel Russisch, maar op papier is het bedrijf niet Russisch, dus zullen ze vast geen last hebben van de sancties :-)
Anders heb ik toch wel echt een probleem want 80% van mijn dag bevindt zich in IDEA Ultimate of DataGrip. Als ik ineens terug moet naar ST34 en SQLyog dan ga ik me denk ik laten omscholen naar boer ofzo

• Caelorum
  • Nu online
Mja de huidige software zal natuurlijk niet ineens niet werken. Zelf werk ik ook de hele dag in Rider en maak me er niet zoveel zorgen over. Of in ieder geval niet op de korte/middellange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lethalis schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:54:

Ik denk dat vooral SWIFT impact heeft. Hoe betaal je je Russische personeel straks?

• Caelorum
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat vooral SWIFT impact heeft. Hoe betaal je je Russische personeel straks?
Via China.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Het standpunt van JetBrains zelf

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ja dat zal voor veel Russen ook gelden. Vandaag was al een kleine demonstratie in Moskou om die reden.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat de bedrijfsvoering van JetBrains in gevaar komt als ze hun developers niet meer kunnen betalen op een normale manier. Ik denk dat het gewone volk eigenlijk nooit oorlog wil. Wij willen het niet, de gewone Rus wil het ook niet. Helaas hebben we er niets over te melden, zoals altijd.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Koenvh

Koenvh

Lethalis schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Ja dat zal voor veel Russen ook gelden. Vandaag was al een kleine demonstratie in Moskou om die reden.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat de bedrijfsvoering van JetBrains in gevaar komt als ze hun developers niet meer kunnen betalen op een normale manier. Ik denk dat het gewone volk eigenlijk nooit oorlog wil. Wij willen het niet, de gewone Rus wil het ook niet. Helaas hebben we er niets over te melden, zoals altijd.
Klinkt een beetje als:

🠕 This side up

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Lethalis schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:33:
[...]

JetBrains heeft kantoren over de hele wereld. Ze hebben 10 kantoren, waarvan 3 in Rusland, dus dat valt mee.

EDIT: Ik ben spuit 11. :X

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jolly, Bibliotheek waar ik even dacht te gaan werken en wat in het verleden altijd prima werkte, lijkt een nieuwe boer te hebben die hun internet verzorgt. Geen SSH, geen VPN, lijkt op aardige deep packet inspection terwijl daar in al hun policies niets over te vinden is.
Naja dan maar via de mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Wat wou je doen dan? Lekker anoniem hacken vanaf de bieb?
Kijk je geen TV!? Daar worden ze altijd gepakt. :+
Dat kun je beter doen bij Starbucks of Mac Drivethrough. ;)

Kan ook zijn dat er een "nette" firewall + virusscanner tussen zit, zoals bij de meeste corporate netwerken.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
SPee schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:19:
Wat wou je doen dan? Lekker anoniem hacken vanaf de bieb?
Kijk je geen TV!? Daar worden ze altijd gepakt. :+
Dat kun je beter doen bij Starbucks of Mac Drivethrough. ;)

Kan ook zijn dat er een "nette" firewall + virusscanner tussen zit, zoals bij de meeste corporate netwerken.
Gewoon lekker makkelijk bij m'n thuis spulletjes kunnen, ging toch wat langzamer via mobiel dan via de wifi aldaar, mitsdien dat dus zou werken zoals het altijd werkte tot er een virusje langs kwam.

Hacken is niet mijn kopje thee, nooit veel verder dan backorifice (en het counteren daarvan) gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5P-gdU9xfR2L9X1mP22VZMGD2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FQ0lECXBHAW03Dj6Y54CmME3.gif?f=user_large

Na het lezen van een blogpost over een revival van een iPod Video op 2dehands sites ook een iPod (video) gekocht. Dit weekend Rockbox erop gezet (want iTunes :r ) en dan uren bezig geweest met het updaten van metadata op mijn muziekcollectie zodat het niet meteen een puinhoop is op de iPod. Uiteindelijk een scriptje geschreven op basis van taglib. Was ik even blij toen ik die library vond want de andere library die ik eerst gebruikte had enkel MP3 support.

Nu wachten op Godot mijn nieuwe case en batterij uit China. Harde schijf eruit halen en vervangen door een sd-kaartje is voor later, het horen opspinnen en de traagheid heeft iets nostalgisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Doet me denken aan een project met bij een bedrijf met een grote blauwe bolle meneer waar we een paar business mensen echt hebben moeten uitleggen hoe je vanuit Excel een CSV export doet in UTF-8. Ging iedere keer verkeerd en het was iedere keer onze fout dat de data kapot was, terwijl het in de CSV al verkeerd ging. Hoe je het ook wendt of keert, smileys gaan niet werken met Windows-1252.
Dan maak je een Excel-add-in, die één knop toevoegt op de menubalk, die die export doet met de juiste parameters. :+ Kun je meteen validaties doen, checken of de juiste tab openstaat en bepalen naar welke bestandsnaam er wordt geschreven. Hell, upload hem ook meteen naar de betreffende API.

Da's echt like vijf regels code (en een hoop boilerplate), en dan laat je die add-in met een GPO of je Citrix-deployment installeren bij de relevante OU.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 28-02-2022 11:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

armageddon_2k1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:23:
[...]

JetBrains heeft kantoren over de hele wereld. Ze hebben 10 kantoren, waarvan 3 in Rusland, dus dat valt mee.

EDIT: Ik ben spuit 11. :X
We hebben net een nieuwe licentie aangeschaft, maar goed dat het naar een Europees rekeningnummer moet :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Merethil op 28-02-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Members only:

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Members only:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Normaliter zie je dat het certificaat voor elke website gesigned is door de zscaler met de PKI van het bedrijf en de CA is geïnstalleerd is op elke endpoint, dus je kan het wel "nakijken" dat het niet een random mitm is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Privacy technisch?
Afhankelijk van de nuances.
Jij hebt bepaalde rechten om tijdens je werk ook bepaalde privé zaken te doen. En er moet een garantie zijn dat het mogelijk is. Tevens heeft de baas het recht om zijn belangen te beschermen.
Verder is er een vertrouwensbasis tussen jou en de baas.

Een firewall mag, deep packet inspection niet.

Eigenlijk kan je het heel simpel testen. Ga na een porno site, klik wat rond en sluit het af. Doe dat een paar dagen en kijk hoe lang het duurt voordat een manager naast je staat. Komt die naast je staan dan is de privacywet overtreden.

Beter alternatief is webshop site. Als je online zoekt naar voorbeelden dan vond je die vaak ook over Facebook, YouTube en Twitter.

Blokkeren mag. Tracking mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Privacy technisch?
Afhankelijk van de nuances.
Jij hebt bepaalde rechten om tijdens je werk ook bepaalde privé zaken te doen.
Precies, zoals internetbankieren.
Een firewall mag, deep packet inspection niet.
Dat is het in feite wel: de volledige URL wordt geïnspecteerd.
Eigenlijk kan je het heel simpel testen. Ga na een porno site, klik wat rond en sluit het af.
Ga ik maar niet doen :+ maar corporate kennende (en de vorige oplossing Cisco Umbrella Roaming Client) zijn er een aantal triviale sites geblokkeerd. Ik kom het snel genoeg tegen.
Doe dat een paar dagen en kijk hoe lang het duurt voordat een manager naast je staat.
Ik werk thuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Normaliter zie je dat het certificaat voor elke website gesigned is door de zscaler met de PKI van het bedrijf en de CA is geïnstalleerd is op elke endpoint, dus je kan het wel "nakijken" dat het niet een random mitm is. :)
Voor websites werkt dat wel ok, maar het is een blijft een drama met applicaties die gebruik maken van certificate pinning. Echt een beroerde manier van security IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sebazzz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:36:
[...]
Precies, zoals internetbankieren.
Yep
[...]
Dat is het in feite wel: de volledige URL wordt geïnspecteerd.
Oh... Het domein is één ding, maar een volledige URL is echt veel verder dan nodig is. Maar goed, ook dan blocken mag, tracken niet.
[...]
Ik werk thuis :+
Heeft jouw manager dan niet de sleutels? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Heeft jouw manager dan niet de sleutels? :+
Die kijken gewoon mee via de webcam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sebazzz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:33:
[...]

We hebben net een nieuwe licentie aangeschaft, maar goed dat het naar een Europees rekeningnummer moet :+
Privacy technisch mag dat gewoon. Is gewoon een systeem waar jouw data doorheen gaat en privacy technisch niet anders dan een switch, firewall of proxy. Pas als er iemand meekijkt in de datastroom (direct of via niet-anonieme rapportages) is de privacy in het geding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Privacy technisch mag dat gewoon. Is gewoon een systeem waar jouw data doorheen gaat en privacy technisch niet anders dan een switch, firewall of proxy. Pas als er iemand meekijkt in de datastroom (direct of via niet-anonieme rapportages) is de privacy in het geding.
Certificaten vervangen van eender welke site vind ik toch wel iets anders dan "een switch" waar m'n data doorheen zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Maar goed, ook dan blocken mag, tracken niet.
Wat versta je onder tracken? IDS/IPS is deep packet inspection maar hoeft niet echt alles bij te houden (gebeurt meestal wel zoals bij Zeek in tsv). Proxy logs worden ook meestal doorgestuurd naar een syslog of SIEM oplossing. In de SIEM oplossing zijn er dan allerlei correlation rules die opmerkelijk gedrag uit die logs vissen.

Imo is de privacy pas geschonden als je zonder motief gaat kijken wat iemand allemaal aan het doen is. Als er uit de SIEM een alert komt gerold dat er vage shit aan het gebeuren is, dan is het geoorloofd om dat te onderzoeken en naar (de logs van) het webtrafiek te kijken.

* Ghehe werkt in het Security Team dus ben wel wat biased om de Securitykant te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:13:
[...]
Wat versta je onder tracken? IDS/IPS is deep packet inspection maar hoeft niet echt alles bij te houden (gebeurt meestal wel zoals bij Zeek in tsv). Proxy logs worden ook meestal doorgestuurd naar een syslog of SIEM oplossing. In de SIEM oplossing zijn er dan allerlei correlation rules die opmerkelijk gedrag uit die logs vissen.

Imo is de privacy pas geschonden als je zonder motief gaat kijken wat iemand allemaal aan het doen is. Als er uit de SIEM een alert komt gerold dat er vage shit aan het gebeuren is, dan is het geoorloofd om dat te onderzoeken en naar (de logs van) het webtrafiek te kijken.

* Ghehe werkt in het Security Team dus ben wel wat biased om de Securitykant te verdedigen.
Dan toch maar weer er omheen (proberen te) kloten, om wel je privacy te krijgen en de security een bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Wat versta je onder tracken?
Wie doet wat, met nadruk op "wie".
Zo mag je in Nederland ook niet bijhouden hoe lang iemand op de WC zit en dit principe is ook van toepassing op websites.
Mooi, misschien dat jij kan aangeven of mijn bovenstaande stelling uitzonderingen kent. Naar mijn weten moet er altijd een zwaar wegend belang zijn, maar ik vermoed dat jij vanuit jouw experitse daar wat nuances kan aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

gekkie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Dan toch maar weer er omheen (proberen te) kloten, om wel je privacy te krijgen en de security een bijzaak.
Als je op privacy uit bent, is via je werk met een securitybudget naar het Internet gaan misschien niet het beste idee. Doe die zaken op je eigen hardware en internetconnectie.

[ Voor 0% gewijzigd door Ghehe op 28-02-2022 15:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:31:
[...]
Als je op privacy uit bent, is via je werk met een seucritybudget naar het Internet gaan misschien niet het beste idee. Doe die zaken op je eigen hardware en internetconnectie.
Nouja gezien het wederzijds wantrouwen is, zal ik m'n werk dan ook zelf maar moeten documenteren, just in case ? Op m'n eigen mailserver dan maar, Hilary ?

Eigenlijk zou je mensen dan wat mij betreft eigenlijk elke dag in hun browser moeten voorlichten dat alles wat ze doen HTTPS of niet, in te zien is en ingezien wordt, zonder melding vooraf.
Maar waarschijnlijk zal dat wel ergens in iets staan waar ergens naar gerefereerd wordt in een of andere personeelsbijbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ironische is, is dat deze maatregel juist enkel werkt als het onmerkbaar is.

Juist met waarschuwingen (browser screenshot maar óók een oprechte uitleg vd werking) werkt het averechts:
Gebruikers willen hun probleem oplossen, dus doen het dat via een ander apparaat. Whoops, nu staat een werkbestand op priveapparaat… met mogelijk exact de datalek kans die je wilde voorkomen.

Dan resteert de enige samenvatting: In dat geval heb jij bewust je privé apparaat er bijgepakt, dus gefeliciteerd het is 100% jouw fout.

Dringend advies als een maatregel als deze je werk hindert: Meldt het direct dat je niet verder kan met je taak. De deadline van die taak is direct niet meer jouw probleem.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Bij een bedrijf waar ik werkte, heb ik zo'n dingen ook ingesteld voor de beveiliging. Uiteraard netjes met root-certs dat ze er normaal geen last van hadden. Een paar websites (oa banken) had ik op de ignore-lijst gezet zodat de "proxy" eraf bleef.

Nu was ik wel heel open naar mijn collega's dat dat om veiligheidsredenen gebeurde. En dat ik in principe alles kon zien wat ze op internet deden, maar ik niet keek tenzij ik een reden ervoor had.
Nu waren dat wel machines op de werkvloer, geen laptops die mee naar huis gingen.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 28-02-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Voutloos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:04:
Het ironische is, is dat deze maatregel juist enkel werkt als het onmerkbaar is.

Juist met waarschuwingen (browser screenshot maar óók een oprechte uitleg vd werking) werkt het averechts:
Gebruikers willen hun probleem oplossen, dus doen het dat via een ander apparaat. Whoops, nu staat een werkbestand op priveapparaat… met mogelijk exact de datalek kans die je wilde voorkomen.

Dan resteert de enige samenvatting: In dat geval heb jij bewust je privé apparaat er bijgepakt, dus gefeliciteerd het is 100% jouw fout.

Dringend advies als een maatregel als deze je werk hindert: Meldt het direct dat je niet verder kan met je taak. De deadline van die taak is direct niet meer jouw probleem.
Doet niet iedereen z'n werk op een privé apparaat en doet de I/O via email de citrix-omgeving in een uit ? :+

Maar goed aangaande bovenstaande, acht ik het dus ook niet echt handig en verstandig van een bedrijf om dusdanig aan wederzijds wantrouwen te doen, waarbij dat wantrouwen dan ook nog eens verborgen dient te worden, zodat we het hopelijk allemaal niet doorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het eerste stuk van mijn post is cynisch @gekkie. Maar voorbeelden te over waar een datalek ontstaan is door een goedbedoelde handeling/stickje/workaround.

Laatste alinea is het belangrijkst. Of je volgt de compliance; of je verlaagt op eigen risico het nut van de regels. Als dat je tegen staat, is een andere werkgever beter voor je carrière dan een datalek. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Voutloos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:19:
Het eerste stuk van mijn post is cynisch @gekkie. Maar voorbeelden te over waar een datalek ontstaan is door een goedbedoelde handeling/stickje/workaround.

Laatste alinea is het belangrijkst. Of je volgt de compliance; of je verlaagt op eigen risico het nut van de regels. Als dat je tegen staat, is een andere werkgever beter voor je carrière dan een datalek. ;)
Dat laatste, want doorgaans zal het antwoord zijn dat je toch middels de compliance je werkt zult moeten doen binnen de geschapen ruimte, desnoods met een virtueel telraam. En ook bedrijven gezien waar medewerkers dat ook vrolijk doen, hun probleem niet, ze worden betaald. Maar goed daarmee ook zelden een heel dynamisch en gewaardeerd bedrijf zullen we maar zeggen.

En verder heb je op zich gelijk hoor, door de sores van de matige werkomgeving middels IT niet zelf te gaan verbeteren door het te omzeilen. Maar ik denk dat de meesten het niet eens beseffen tot ze tegen zoiets op gaan lopen als certificate pinning.

Ik weet nog van m'n afstuderen, ik kon niet eens de bibliotheek site van m'n universiteit bekijken (maar ruige porno was op obscure sites nog prima mogelijk).

Maar goed ik ben niet zo fysiek en mentaal lenig dat ik al te soepel door allerlei hoepels heen spring, ik ga me daar vrij vlot aan ergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Mooi, misschien dat jij kan aangeven of mijn bovenstaande stelling uitzonderingen kent. Naar mijn weten moet er altijd een zwaar wegend belang zijn, maar ik vermoed dat jij vanuit jouw experitse daar wat nuances kan aanleggen.
De juridische kant is niet mijn specialisatie maar een bedrijf heeft verscheidene redenen om bepaalde zaken te "tracken". Dat kan puur wettelijk verplicht zijn, het kan zijn omdat het bedrijf ISO (2700X) compliant wil zijn of het kan zijn dat het zich verplicht voelt voor de goede werking (en gebruik) van de assets (wegens eerder misbruik bvb). Eén van die regels kan dan inderdaad zijn het loggen van webtrafiek van alle assets van het bedrijf, inclusief dus de laptops van werknemers. Zo'n logging (of deep packet inspection, ...) wordt meestal door de Governance, Legal, HR-tak en vakbonden besproken. Hier kunnen dan ook zaken uit voortvloeien zoals het niet mitm'en/loggen van medische websites, overheidswebsites, sociale media (of mails naar de ombudsman, overheid, ...) en een hele hoop regels rond het logging platform zelf om correct gebruik te verzekeren.

En dan is het aan HR/Legal om hun documentjes te updaten en iedereen op de hoogte hiervan te brengen dat hun reilen en zeilen op bedrijfsassets wel degelijk wordt bijgehouden en kan geraadpleegd worden voor X, Y, Z reden.

Maar dus TL;DR: Het is aan de verschillende diensten in het bedrijf om dat "zwaar wegend belang" uit te klaren en tot een overeenkomst te komen met alle betrokken partijen.

Geen idee hoe het in kleine bedrijfjes werkt trouwens. Heb nog maar enkel in "Enterprises" gewerkt (+10.000 werknemers ongeveer) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:30:
[...]
De juridische kant is niet mijn specialisatie maar een bedrijf heeft verscheidene redenen om bepaalde zaken te "tracken". Dat kan puur wettelijk verplicht zijn, het kan zijn omdat het bedrijf ISO (2700X) compliant wil zijn of het kan zijn dat het zich verplicht voelt voor de goede werking (en gebruik) van de assets (wegens eerder misbruik bvb).
Hier klinkt dat dan allemaal nuttig en tevens gericht op die bepaalde "assets" en applicaties.
Eén van die regels kan dan inderdaad zijn het loggen van webtrafiek van alle assets van het bedrijf, inclusief dus de laptops van werknemers. Zo'n logging (of deep packet inspection, ...) wordt meestal door de Governance, Legal, HR-tak en vakbonden besproken.
Hier kunnen dan ook zaken uit voortvloeien zoals het niet mitm'en/loggen van medische websites, overheidswebsites, sociale media (of mails naar de ombudsman, overheid, ...) en een hele hoop regels rond het logging platform zelf om correct gebruik te verzekeren.
En hier loggen en keren we vervolgens al het webverkeer binnenste buiten, tenzij het niet mag, wat dan doorgaans weer items zijn die hier boven juist nog de assets en applicaties waren waar de wens tot loggen oorspronkelijk vandaan lijkt te komen.
En dan is het aan HR/Legal om hun documentjes te updaten en iedereen op de hoogte hiervan te brengen dat hun reilen en zeilen op bedrijfsassets wel degelijk wordt bijgehouden en kan geraadpleegd worden voor X, Y, Z reden.
Hier is het inmiddels al een "SEP".
Maar dus TL;DR: Het is aan de verschillende diensten in het bedrijf om dat "zwaar wegend belang" uit te klaren en tot een overeenkomst te komen met alle betrokken partijen.
En hier is de samenvatting ook min of meer dat het een SEP is.
Geen idee hoe het in kleine bedrijfjes werkt trouwens. Heb nog maar enkel in "Enterprises" gewerkt (+10.000 werknemers ongeveer) :P
Zal nogal verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
gekkie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:29:
[...]
Dat laatste, want doorgaans zal het antwoord zijn dat je toch middels de compliance je werkt zult moeten doen binnen de geschapen ruimte, desnoods met een virtueel telraam. ...

En verder heb je op zich gelijk hoor, door de sores van de matige werkomgeving middels IT niet zelf te gaan verbeteren door het te omzeilen. Maar ik denk dat de meesten het niet eens beseffen tot ze tegen zoiets op gaan lopen als certificate pinning.
Toch is het aantal werknemers die hierom weg gaan vrij laag. :/

Die bedrijven hebben nog geluk dat het (nog) niet mogelijk is om met JS het certificaat te gebruiken. Want nu kunnen ze hun MITM certificaat tenminste nog toevoegen en gaat de site verder niet stuk.
Dus zolang de gebruikte oplossing goed werkt, heb je er weinig last van.

Enige wat ik merk; internet is niet snel meer (want alles gaat bij mij over de firewall, ookal ben ik niet via vpn verbonden) en vorige week moets ik een paar keer refreshen voordat de site laadt.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

gekkie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Hier is het inmiddels al een "SEP".
In een groot bedrijf is zo goed als alles Someone else's problem :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:12:
[...]
In een groot bedrijf is zo goed als alles Someone else's problem :*)
Behalve dan het security team dat het security team in de gaten moet houden. Die moet je constant en volledig digitaal en analoog loggen. Ze zitten immers op de database met de plaintext credentials van de baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Ghehe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:30:
[...]
Eén van die regels kan dan inderdaad zijn het loggen van webtrafiek van alle assets van het bedrijf, inclusief dus de laptops van werknemers.
Bij een vorige werkgever logden ze alles en werd trafiek naar de cliché sites (18+ en dergelijke) geblokkeerd en was er ook een content filter. Was duidelijk en hinderde niet in ons werk. Social media werd niet geblokkeerd maar als ik eens de pech had dat er ergens iemand die ik volgde op Twitter iets over seks of andere verboden content had getweet, kon ik tijdelijk niet meer op mijn Twitter timeline.

Ooit besloten ze dan om alle social media, nieuwssites, mailboxen en dergelijke te blokkeren, waarschijnlijk omdat ze nogal veel trafiek naar facebook, twitter, gmail en dergelijke zagen. Van de geruchten dat ik had gehoord hebben ze toen besloten om alles wat teveel bezocht werd te blokkeren...

1 groot probleem: in die lijst met veelbezochte sites zaten dingen zoals stackoverflow die dus ook geblokkeerd werden. Was wel grappig zicht om bijna heel de verdieping te zien rechtstaan om koffie te gaan halen en een koffieklets te gaan houden omdat ze niet konden verder werken :+

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Als je dat soort filters nodig hebt die constant moeten worden gefinetuned om productiviteit te kunnen waarborgen, heb je geen technisch probleem maar een mentaliteitsprobleem die je zou moeten aanpakken

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
ZaZ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:50:
Als je dat soort filters nodig hebt die constant moeten worden gefinetuned om productiviteit te kunnen waarborgen, heb je geen technisch probleem maar een mentaliteitsprobleem die je zou moeten aanpakken
Ja, maar tot op zekere hoogte. Ik zit ook onder werktijd af en toe andere dingen te doen, zoals op Tweakers, nieuwssites, etc. Even iets persoonlijks regelen, aankoop doen, etc. Is een soort afleiding, en de tijd dat ik dan werk ben ik wel productiever.

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die de ganse dag onder werktijd op Facebook rond hangen (en niets uitvoeren). Dus dat sommige werkgevers het dan maar blokkeren snap ik ook wel weer. Al denk ik niet dat die mensen daardoor harder gaan werken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
ThomasG schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:15:
[...]
Ja, maar tot op zekere hoogte. Ik zit ook onder werktijd af en toe andere dingen te doen, zoals op Tweakers, nieuwssites, etc. Even iets persoonlijks regelen, aankoop doen, etc. Is een soort afleiding, en de tijd dat ik dan werk ben ik wel productiever.

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die de ganse dag onder werktijd op Facebook rond hangen (en niets uitvoeren). Dus dat sommige werkgevers het dan maar blokkeren snap ik ook wel weer. Al denk ik niet dat die mensen daardoor harder gaan werken 8)7
Meest trieste wat ik ooit heb meegemaakt was een collega die 3 dagen per week werkte en het dan nog nodig vond om vakanties te boeken en online te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Kalentum schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Meest trieste wat ik ooit heb meegemaakt was een collega die 3 dagen per week werkte en het dan nog nodig vond om vakanties te boeken en online te shoppen.
Maar kreeg die persoon wel diens werk af? Of was het echt een klaploper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Merethil schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Maar kreeg die persoon wel diens werk af? Of was het echt een klaploper?
Ha dat weet ik niet, ze was van communicatie en geen idee wat ze geacht werd te doen. Het werd ook door haar directe collega's aangekaart bij de leidinggevende maar die was goed in problemen ontkennen dus tja.

Het was 1 van de redenen (niet de hoofdreden) dat ik weg ben bij die organisatie, ik zat me er zo aan te irriteren dat iemand er mee weg kon komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Kalentum schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Ha dat weet ik niet, ze was van communicatie en geen idee wat ze geacht werd te doen. Het werd ook door haar directe collega's aangekaart bij de leidinggevende maar die was goed in problemen ontkennen dus tja.

Het was 1 van de redenen (niet de hoofdreden) dat ik weg ben bij die organisatie, ik zat me er zo aan te irriteren dat iemand er mee weg kon komen...
Ja, er zit mijn insziens wel een verschil tussen een slacker en iemand die binnen die drie dagen haar werk afkrijgt (en al meer doet dan 50% van haar directe collega's) en tegelijk ook weet te shoppen/boeken :+

Ik heb ook collega's die hun werk expres nét afkrijgen en precies binnen de kaders van hun werkzaamheden blijven, maar ondertussen wel al hun privézaken regelen onder werktijd. Dat is ook een manier om met je werkzaamheden om te gaan maar vind ik soms toch wat oneerlijk tegenover je directe collega's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48
Als je aan het einde van de week hebt gedaan wat je manager verwacht van je wat boeit het dan hoe je je dagen vult? Ik vind het ontzettend kansloos dat er werkgevers zijn die hun personeel niet vertrouwen en vervolgens alles gaan monitoren of filteren.

Wanneer iemand hele dagen kan Facebooken is de werkdruk duidelijk te laag en dat kan ook prima op andere manieren opgelost worden.

En houd er ook rekening mee dat mensen geen robots zijn. Af en toe afleiding is imho helemaal niet erg en zelfs noodzakelijk om productief te blijven. Niemand kan 8 uur achter elkaar non-stop geconcentreerd werken. Uiteindelijk is het resultaat wat zou moeten tellen, niet de gewerkte uren.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Iedereen hard aan het werk? O-)

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Laatst online: 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
Zeker, want wat is er nou leuker dan op vrijdagavond met k8s te stoeien? geen sarcasme!

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DaFeliX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:27:
[...]

Zeker, want wat is er nou leuker dan op vrijdagavond met k8s te stoeien? geen sarcasme!
Op vrijdagavond in een op café in Brugge zitten en Tweakers/Reddit/Stack Overflow checken met een Brugse Zot. :Y)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Laatst online: 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
CodeCaster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Op vrijdagavond in een op café in Brugge zitten en Tweakers/Reddit/Stack Overflow checken met een Brugse Zot. :Y)
Hehh, ja dat klinkt ook wel goed ja :9

Zeker nu ik aan 't stoeien ben met Drupal klinkt op cafe gaan wel als een beter alternatief...

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CodeCaster schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:38:
Dan maak je een Excel-add-in, die één knop toevoegt op de menubalk, die die export doet met de juiste parameters. :+ Kun je meteen validaties doen, checken of de juiste tab openstaat en bepalen naar welke bestandsnaam er wordt geschreven. Hell, upload hem ook meteen naar de betreffende API.

Da's echt like vijf regels code (en een hoop boilerplate), en dan laat je die add-in met een GPO of je Citrix-deployment installeren bij de relevante OU.
Excel is helemaal verdwenen uit die workflow. Ze hebben nu een fijne front-end die precies bij hun business flows aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5P-gdU9xfR2L9X1mP22VZMGD2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FQ0lECXBHAW03Dj6Y54CmME3.gif?f=user_large

Ik dacht deze ochtend het makkelijkste ticket te nemen uit de sprint om de week goed te beginnen. Leek 5 minuten werk te zijn maar ben er nog steeds mee bezig ;( Kan de koffie dus goed gebruiken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STUUTR6ZJlAh78VKvwaFp0EMkHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/sYR1wfv8M7DeTCUmrKcagxFf.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Doe mij ook maar een bakkie troost, in de afdeling klein leed, vanochtend spontaan het voorspatbord van m'n fiets in tig stukjes weten te rijden, uitwijkmanoeuvre en vermoedelijk een takje tussen de spaken.
Straks maar eens zoeken of er nog een beetje vervangend iets te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Koffietje om de dag goed te beginnen? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfJbRQZTWT3AgtFyAh9SEExZqEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/yKZ855srkpfiVWdE3QRkAScT.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ghehe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:38:
Koffietje om de dag goed te beginnen? :)
[Afbeelding]
Onze koffieautomaat is stuk! Het touchscreen geeft wel een geluid feedback, maar er gebeurt niets als je ergens op drukt. Stekker er uit/in werkt ook niet :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Happy international women's day voor mijn mede-ladies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
ThomasG schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Onze koffieautomaat is stuk! Het touchscreen geeft wel een geluid feedback, maar er gebeurt niets als je ergens op drukt. Stekker er uit/in werkt ook niet :'(
Noooh. Geen koffie is hell.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

ThomasG schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Oh nee, sterkte! :'(
Hier op kantoor hebben ze high-availability van de koffieautomaten geïmplementeerd, er zijn er altijd 2 naast elkaar per verdiep, active-active setup. Vorige week was er eentje kapot dus was de queue wat langer maar de requests voor koffie bleven wel goed afgehandeld worden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STUUTR6ZJlAh78VKvwaFp0EMkHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/sYR1wfv8M7DeTCUmrKcagxFf.gif?f=user_large
Pagina: 1 ... 12 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.