De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Waarom is eigenlijk markdown de standaard geworden en niet asciidoc of latex? Beiden betere alternatieven IMO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
asciidoc ken ik niet, maar Latex begrijp ik wel waarom dat niet aan is geslagen; Je kan er de wereld mee, maar echt heel lekker schrijft het niet weg. Uitgangspunt van Markdown is dat het een leesbaar formaat is. Ik schrijf tegenwoordig - merk ik - ongewild ook al Markdown-achtige syntax als dat niet ondersteund wordt. Het is naar mijn idee een meer intuïtief dan Latex.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:07

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Caelorum schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:48:
Waarom is eigenlijk markdown de standaard geworden en niet asciidoc of latex? Beiden betere alternatieven IMO.
Usability.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het is onder andere wat Git project gebruikt. En is net als Markdown een text-based conventie om text op te maken, maar dan wel met fatsoenlijke TOC en includes en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Latex leest niet zo lekker op zichzelf, en Markdown oorspronkelijk wel.
hackerhater schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:04:
Ik heb een goed excuus om MS Office compleet te negeren :P
Het draait niet op mijn Linux machine
Zoals een wijs man ooit zei: "Winen winen winen" :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Word vermijd ik tenzij ik niet anders kan. Ik heb nog een tijdje LaTeX geprobeerd, maar het klikte niet zo vvoor mij. Ook miste ik een One stop shop, een applicatie die alle moeilijkheden voor mij wegnam om het gewoon te compileren, maar wellicht dat ik ook teveel exotische dingen probeerde.

Nu zit ik zoals veel als jullie in kamp Markdown, al mis ik soms een paar handige features zoals een autogen TOC en image display size

offtopic:
Ik had echt niet de strikethrough getypt met ~ :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:05
Je kunt markdown en asciidoc ook eigenlijk niet met LaTeX vergelijken. Markdown en asciidoc zijn als je heel envoudig een documentje wilt tikken. LaTeX is vooral handig als je veel controle wilt over de opmaak, en met name de typesetting. Voor goede documenten gebruiken wij LaTeX, met eigen documentclass-e, macro's, etc. Zien er mooier uit dan Word documenten, en je kunt het makkelijker beheren op git :+

Voor wat eenvoudige documentjes met een stukje tekst en hier een daar een tabelletje/afbeelding is Markdown meer dan voldoende. Voor elegante documenten: LaTeX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
P-Storm schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:22:
[...] Nu zit ik zoals veel als jullie in kamp Markdown, al mis ik soms een paar handige features zoals een autogen TOC en image display size
En precies voor dat laatste verkies is Asciidoc boven markdown. Je moet zoveel vage shit doen in markdown om dat werkend te krijgen. Naast dat er niet 1 markdown taal is, maar iedereen wel custom extensies heeft verzonnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Caelorum op 15-02-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Caelorum schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:42:
[...]

En precies voor dat laatste verkies is Asciidoc boven markdown. Je moet zoveel vage shit doen in markdown om dat werkend te krijgen. Naast dat er niet 1 markdown taal is, maar iedereen wel custom extensies heeft verzonnen.
Markdown is prima voor een README, maar ik begrijp ook niet waarom mensen door zo veel hoepels willen springen om er álle opmaak mee te doen. Lijkt me ongeschikt daarvoor.

(Je mag van mij je paper wel typesetten in Markdown, maar je maakt het alleen lastiger voor jezelf)

[ Voor 9% gewijzigd door Koenvh op 15-02-2022 10:44 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Word vermijd ik tenzij ik niet anders kan. Ik heb nog een tijdje LaTeX geprobeerd, maar het klikte niet zo vvoor mij. Ook miste ik een One stop shop, een applicatie die alle moeilijkheden voor mij wegnam om het gewoon te compileren, maar wellicht dat ik ook teveel exotische dingen probeerde.

Nu zit ik zoals veel als jullie in kamp Markdown, al mis ik soms een paar handige features zoals een autogen TOC en image display size

offtopic:
TeXstudio in combinatie met TeXlive is vrij makkelijk te gebruiken (gewoon op F5 rammen om het te compileren, en het document wordt direct weergegeven). Nadeel is dat TeXlive op Windows installeren ca. 1½ uur duurt. :/

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Mijn grootste petpeeve met markdown is dat de syntax voor urls ([text](link)) niet handig is omdat er nog wel eens () in links zitten. En ja, je kan escapen, maar dat is gedoe en dat vergeten sommige mensen ook. Had zo makkelijk voorkomen kunnen worden door andere tekens te gebruiken.

Aan de andere kant, als dat het grootste probleem is, is het inderdaad bruikbaarder dan LaTeX :P

offtopic:
Voor LaTeX heb ik altijd SublimeText met latextools gebruikt. Die werkt out of the box best wel goed, waarbij hij automagisch een pdf reader opent zonder lock op de file. Maar tegenwoordig word overleaf veel gebruikt.
Koenvh schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:45:
[...]

TeXstudio in combinatie met TeXlive is vrij makkelijk te gebruiken (gewoon op F5 rammen om het te compileren, en het document wordt direct weergegeven). Nadeel is dat TeXlive op Windows installeren ca. 1½ uur duurt. :/
Dat is heel makkelijk op te lossen, geen windows gebruiken >:) Maar ja, op werk heb je daar vaak genoeg geen keuze in (helaas zeg ik dan als devver).

[ Voor 60% gewijzigd door Gropah op 15-02-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koenvh schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:52:
[...]

Nietus! :+

Wie heeft trouwens bepaalt dat Word nu weer een nieuwe opmaak nodig heeft, met nog meer witruimte? :(
Dit dus:
[Afbeelding]
Ik vind het irritanter dat Word, bij het aanklikken van een bestand (hetzij via de Explorer, hetzij via het recent/pinned-menu op de taakbalk) alle documenten weer opent die je eerder open had.

Hierbij heeft het venster dat op de voorgrond komt ook niet het aangeklikte document, maar een eerdere.

En dat hij met het publiceren van een PDF naar een OneDrive-locactie de OneDrive-viewer in je browser opent in plaats van de PDF vanaf je filesystem. Sowieso is de OneDrive-integratie wack. Een ampersand ( & ) in een mapnaam wordt een circumflex ( ^ ). Het bladeren door mappen is ruk.

Gelukkig kun je instellen dat de filebrowser standaard "native" is, dus de oude vertrouwde FileDialog waar je gewoon een pad kunt plakken of in een keer een paar mappen omhoog kunt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

CodeCaster schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Ik vind het irritanter dat Word, bij het aanklikken van een bestand (hetzij via de Explorer, hetzij via het recent/pinned-menu op de taakbalk) alle documenten weer opent die je eerder open had.

Hierbij heeft het venster dat op de voorgrond komt ook niet het aangeklikte document, maar een eerdere.
Daar heb ik gelukkig geen last van, maar klinkt vervelend. Een beetje als "mensen die Jaarverslag_2021.docx openden, openden ook Kleurplaten_Kermit.docx en Sinterklaasgedicht papa.docx"
En dat hij met het publiceren van een PDF naar een OneDrive-locactie de OneDrive-viewer in je browser opent in plaats van de PDF vanaf je filesystem. Sowieso is de OneDrive-integratie wack. Een ampersand ( & ) in een mapnaam wordt een circumflex ( ^ ). Het bladeren door mappen is ruk.
Oh ja, dat heb ik direct uitgezet |:(
Gelukkig kun je instellen dat de filebrowser standaard "native" is, dus de oude vertrouwde FileDialog waar je gewoon een pad kunt plakken of in een keer een paar mappen omhoog kunt.
Wist ik niet, maar nu wel direct aangepast :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Gropah schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Mijn grootste petpeeve met markdown is dat de syntax voor urls ([text](link)) niet handig is omdat er nog wel eens () in links zitten. En ja, je kan escapen, maar dat is gedoe en dat vergeten sommige mensen ook. Had zo makkelijk voorkomen kunnen worden door andere tekens te gebruiken.

Aan de andere kant, als dat het grootste probleem is, is het inderdaad bruikbaarder dan LaTeX :P

[...]

Voor LaTeX heb ik altijd SublimeText met latextools gebruikt. Die werkt out of the box best wel goed, waarbij hij automagisch een pdf reader opent zonder lock op de file. Maar tegenwoordig word overleaf veel gebruikt.

[...]

Dat is heel makkelijk op te lossen, geen windows gebruiken >:) Maar ja, op werk heb je daar vaak genoeg geen keuze in (helaas zeg ik dan als devver).
Je hebt daar geen last van omdat je Linux kernel nog niet klaar is met compilen? :+

(Ik snap overigens ook niet waarom er voor Windows niet gewoon een kant-en-klare installatie van TeXlive is in plaats van de "download-en-compile-alles" versie, maar het is sneller dan MiKTeX :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Koenvh op 15-02-2022 13:09 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Sebazzz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:02:
Semi offtopic maar WSL2 is echt compleet 8)7

• Extreme tuxracer, wat ik jaren geleden op mijn Ubuntu desktop draaide (OpenGL), gecompileerd na de installatie van de juiste libraries en zonder problemen gedraaid.
• Oude spellen die Windows niet meer ondersteunt maar wel 3D acceleratie nodig hebben gedraaid via Wine die het dan met 3D acceleratie draait
Ik draai nu WSL2 op m'n laptop en WSL1 op m'n desktop. Ik vind het schitterend wat WSL2 allemaal kan, maar ik vind het wel jammer dat het opstarten nu duidelijk langer duurt.
Sebazzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Hebben jullie ook dat oude Word documenten die al een aantal generaties aan Word hebben meegemaakt het niet zo lekker doen?

De spacing gaat dan raar lopen doen of problemen met paginaovergangen en dergelijke. Ik moet soms wel eens dingen in Word doen en dat is dan zeer irritant :X Nog even los van sommige collega's die een Word document niet netjes opzetten waardoor je uberhaupt tegen problemen aanloopt en je het document moet refactoren.
Ik had laatst nog een .doc met een marge links waar je u tegen zegt, en een marge rechts waar ik het niet zou vertrouwen dat de printer nog alles print. Kan me niet voorstellen dat dat ooit zo bedoeld was :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Koenvh schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:14:

[...]

Ik had laatst nog een .doc met een marge links waar je u tegen zegt, en een marge rechts waar ik het niet zou vertrouwen dat de printer nog alles print. Kan me niet voorstellen dat dat ooit zo bedoeld was :P
Dat zou je denken, maar je komt af en toe de raarste dingen tegen. Misschien zat het papier verkeerd in de lade, en werd het met zulke marges juist wel goed afgedrukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:16:
[...]
Dat zou je denken, maar je komt af en toe de raarste dingen tegen. Misschien zat het papier verkeerd in de lade, en werd het met zulke marges juist wel goed afgedrukt :+
... en daarna werd de printer gerepareerd en klaagden ze over het feit dat de documenten niet meer klopten? :X

In dat soort gevallen is het wel fijn dat je in Markdown de marges niet kunt aanpassen :+

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LaTeX als alternatief voor markdown, voel je je wel helemaal lekker? :P

Zoals gezegd is markdown vooral bedoeld voor documentjes en wat kleine tekstjes waarin je wat dingen als headers wil hebben en bold en italic tekst, terwijl je toch gewoon lekker snel door kan typen. Wil je liever *dit* of wil je liever \emph{dit} als je even snel een jira-ticket in elkaar flanst? Of

* dit en
* dit,

of toch liever

\begin{itemize}
\item dit en
\item dit?
\end{itemize}

Voor complexe documenten is het verhaal natuurlijk heel anders - ja, daar verkies ik ook echt wel LaTex boven word - maar ik hoop niet dat je daar vaak markdown tegenkomt. En ook daar mag je soms best een tijdje priegelen om de boel in LaTex compilerend te krijgen want ondanks dat het resultaat mooi is LaTex taaltechnisch gewoon een ramp.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Zoals gezegd is markdown vooral bedoeld voor documentjes en wat kleine tekstjes waarin je wat dingen als headers wil hebben en bold en italic tekst, terwijl je toch gewoon lekker snel door kan typen. Wil je liever *dit* of wil je liever \emph{dit} als je even snel een jira-ticket in elkaar flanst? Of

* dit en
* dit,

of toch liever

\begin{itemize}
\item dit en
\item dit?
\end{itemize}

Voor complexe documenten is het verhaal natuurlijk heel anders - ja, daar verkies ik ook echt wel LaTex boven word - maar ik hoop niet dat je daar vaak markdown tegenkomt. En ook daar mag je soms best een tijdje priegelen om de boel in LaTex compilerend te krijgen want ondanks dat het resultaat mooi is LaTex taaltechnisch gewoon een ramp.
En dan heb je het nog niet eens over plaatjes en tabellen op de juiste plek krijgen :P

Ik gebruik eigenlijk altijd de online versie van word of de g suite als ik iets moet doen met een gewoon document.

[ Voor 5% gewijzigd door RagingPenguin op 16-02-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

[...]

Wil je liever *dit* of wil je liever \emph{dit} als je even snel een jira-ticket in elkaar flanst?
Ik flans liever geen JIRA ticket in elkaar :r

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

* dit en
* dit,

of toch liever

\begin{itemize}
\item dit en
\item dit?
\end{itemize}

Ja, het is een hoop meer tekst, maar dat valt op te lossen met een goede editor.

Het voordeel er van is dat het redelijk expliciet is. Met een itemize weet je wat er op papier komt, met een lijst van sterretjes kun je inschatten dat dat een lijst word, maar ik moet altijd proefondervindelijk uitvinden of bold nu **tekst** of __tekst__ is.

Maar voor de rest heb je gelijk dat het af en toe best wel een gepriegel kan zijn als je er niet heel bekend mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gropah schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:05:
Het voordeel er van is dat het redelijk expliciet is. Met een itemize weet je wat er op papier komt, met een lijst van sterretjes kun je inschatten dat dat een lijst word, maar ik moet altijd proefondervindelijk uitvinden of bold nu **tekst** of __tekst__ is.
In tegenstelling tot \emph... Laat staan als er 30 packages geïnclude worden die stilletjes gedrag veranderen (en met een beetje pech elkaars gedrag stukmaken). En ik kan ook wel wat voorbeelden noemen van niet-terminerende LaTex-compilatie. En dan heb ik het nog niet over hoe macro's samenwerken (of eigenlijk juist niet) met alle magische opmaak, waardoor als je iets handig in een macro denkt te wrappen, je bij elk gebruik de whitespace er omheen verneukt. En dat mag je dan fixen door hele regels aan magische ik-weet-niet-wat-het-doet van stackoverflow te copy-pasten (en wie weet wat voor extra side-effects je jezelf daarmee op de hals haalt).

Ja, ik gebruik het ook en kan er prima mee overweg, en verkies het nog steeds boven het drama dat MS office heet, maar het is toch gewoon een gedrocht van een taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]

LaTeX als alternatief voor markdown, voel je je wel helemaal lekker? :P[...]
Mijn voorkeur in deze volgorde: Asciidoc -> LaTeX -> markdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:12:
[...]

In tegenstelling tot \emph... Laat staan als er 30 packages geïnclude worden die stilletjes gedrag veranderen (en met een beetje pech elkaars gedrag stukmaken). En ik kan ook wel wat voorbeelden noemen van niet-terminerende LaTex-compilatie. En dan heb ik het nog niet over hoe macro's samenwerken (of eigenlijk juist niet) met alle magische opmaak, waardoor als je iets handig in een macro denkt te wrappen, je bij elk gebruik de whitespace er omheen verneukt. En dat mag je dan fixen door hele regels aan magische ik-weet-niet-wat-het-doet van stackoverflow te copy-pasten (en wie weet wat voor extra side-effects je jezelf daarmee op de hals haalt).

Ja, ik gebruik het ook en kan er prima mee overweg, en verkies het nog steeds boven het drama dat MS office heet, maar het is toch gewoon een gedrocht van een taal.
Voor latex moet je eigenlijk gewoon vanaf een goed template werken (bv die van acm of ieee) en verder niks willen aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01

Matis

Rubber Rocket

Ik gebruik gewoon de achterkant van een bierviltje :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RagingPenguin schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Voor latex moet je eigenlijk gewoon vanaf een goed template werken (bv die van acm of ieee) en verder niks willen aanpassen.
En je komt gegarandeerd iets tegen wat je dan toch echt in je texje wil stoppen wat standaard niet netjes wordt binnen dat template.

Gelukkig bestaan er dan altijd nog hacks als \vspace om alles netjes te krijgen. :+

Ach, aan de andere kant: als je moet prutsen in latex om iets voor elkaar te krijgen, dan had het gegarandeerd 10 keer meer gepruts gekost in office.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
[...]

Nee, erger nog. MarkDown is in de eerste plaats bedoeld om leesbaar te zijn in plain-text formaat zodat je niet persé een parser nodig hebt, en ook in versiebeheer duidelijke diffs hebt.
Gropah schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Ja, het is een hoop meer tekst, maar dat valt op te lossen met een goede editor.

Maar voor de rest heb je gelijk dat het af en toe best wel een gepriegel kan zijn als je er niet heel bekend mee bent.
Markdown is nou juist bedoeld voor die situaties waar je _niet_ een uitgebreide editor hebt. En gezien het uitgangspunt is dat de leesbaarheid als plaintext in orde moet zijn, kun je eigenlijk stellen dat je je gewoon niet druk moet maken over hoe **text** of __text__ gerenderd wordt. Of de parser het nou bold of underlined of een raar kleurtje maakt... Zolang er maar sterke emphasis is, is het goed. Als dat wel uitmaakt, was MD bij voorbaat al de verkeerde keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:59
De kracht van markdown is imho het feit dat het simpel is. LaTex is leuk als je een wetenschappelijke paper moet schrijven.

En dat github standaard markdown-files kan renderen zal misschien ook wel geholpen hebben bij de adoptie. Readme's zijn al ontzettend lang standaard in markdown geschreven. De stap om dan andere dingen ook in markdown te doen is dan niet zo groot meer.

Also, mocht iemand gestresst zijn en wat devOps medidatie kunnen gebruiken. :+

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
WernerL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:22:
De kracht van markdown is imho het feit dat het simpel is. LaTex is leuk als je een wetenschappelijke paper moet schrijven.
Niet alleen wetenschappelijke papers hoor. Wij maken regelmatig verslagen, rapporages, "fact sheets" en andere documenten richting klanten (en daar het top-management) die er qua opmaak tip-top uit moeten zien. Qua resultaat lijkt he net of iemand uren bezig is geweest in bijvoorbeeld Adobe InDesign, terwijl we gewoon een script gebruiken dat de LaTeX bestanden genereerd. En inderdaad, we hebben een keer moeten investeren in goede LaTeX "templates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51

F.West98

Alweer 16 jaar hier

mcDavid schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Markdown is nou juist bedoeld voor die situaties waar je _niet_ een uitgebreide editor hebt. En gezien het uitgangspunt is dat de leesbaarheid als plaintext in orde moet zijn, kun je eigenlijk stellen dat je je gewoon niet druk moet maken over hoe **text** of __text__ gerenderd wordt. Of de parser het nou bold of underlined of een raar kleurtje maakt... Zolang er maar sterke emphasis is, is het goed. Als dat wel uitmaakt, was MD bij voorbaat al de verkeerde keus.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, in veel tekst merk ik dat er echt een verschil in toon zit tussen cursief en dikgedrukt - zeker in de wat minder formele teksten. Dus als je iets typt lijkt het me wel van belang dat het verschil tussen die twee duidelijk is.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:47:
[...]
Niet alleen wetenschappelijke papers hoor. Wij maken regelmatig verslagen, rapporages, "fact sheets" en andere documenten richting klanten (en daar het top-management) die er qua opmaak tip-top uit moeten zien. Qua resultaat lijkt he net of iemand uren bezig is geweest in bijvoorbeeld Adobe InDesign, terwijl we gewoon een script gebruiken dat de LaTeX bestanden genereerd. En inderdaad, we hebben een keer moeten investeren in goede LaTeX "templates".
Ik heb zelfs een keer dat soort rapporten gegenereerd door het om te zetten naar LaTeX en er daarna een PDF van te maken. Kan erg leuk werken - zodra het werkt (en dat duurt soms even) :P

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er hier diehard programmeurs zijn die hun documenten in postscript maken :+

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
ThomasG schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:16:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er hier diehard programmeurs zijn die hun documenten in postscript maken :+
Diehard programmeurs genereren hun documenten uit broncode

• mcDavid
F.West98 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, in veel tekst merk ik dat er echt een verschil in toon zit tussen cursief en dikgedrukt - zeker in de wat minder formele teksten. Dus als je iets typt lijkt het me wel van belang dat het verschil tussen die twee duidelijk is.
Wat ik wil zeggen is dat er mogelijk meerdere manieren zijn om dat verschil duidelijk te maken. Dat is uiteindelijk aan de parser. Als gebruiker kies je tussen een _enkel_ emphasis karakter of een __dubbele__. Zolang de parser daar respectievelijk subtiele en sterke emphasis aan geeft, is het toch goed?

't jammere van MD is misschien dat er niet een strikte definitie is, en sommige applicaties (looking at you, Slack }:| ) een eigen dialect verzinnen wat een beetje op MD lijkt maar toch anders is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

F.West98 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Dat is aan de typesetter, niet de schrijver. Het is een beetje hetzelfde verschil als tussen html en css.

Niks is zo irritant om van verschillende word documentjes van de verschillende projectleden een samenhangend document te maken. Met LaTeX ben je in 5 minuten klaar en heb je professioneel ogend boekwerk, incl ToC en citations.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kalentum schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:21:
[...]

broncode is documentatie, en altijd up to date

• RagingPenguin
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:57:
[...]
Niks is zo irritant om van verschillende word documentjes van de verschillende projectleden een samenhangend document te maken. Met LaTeX ben je in 5 minuten klaar en heb je professioneel ogend boekwerk, incl ToC en citations.
Werk gewoon in een document? Dit klinkt als een probleem niet meer voor zou moeten komen in deze tijd. En als je echt perse een lokale instalatie van word wilt gebruiken dan is het ook niet zo moeilijk om een standaard theme te hebben in een bedrijf.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RagingPenguin schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Werk gewoon in een document? Dit klinkt als een probleem niet meer voor zou moeten komen in deze tijd. En als je echt perse een lokale instalatie van word wilt gebruiken dan is het ook niet zo moeilijk om een standaard theme te hebben in een bedrijf.
Word nodigt nou niet bepaald uit tot het goed gebruiken van templates, los van of je het nu online of lokaal doet. Er zijn complete volksstammen die een hoofdstuktitel maken door het font wat groter te maken en op bold te zetten. En heb je wel eens geprobeerd de kantlijn van een document aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Word nodigt nou niet bepaald uit tot het goed gebruiken van templates, los van of je het nu online of lokaal doet. Er zijn complete volksstammen die een hoofdstuktitel maken door het font wat groter te maken en op bold te zetten. En heb je wel eens geprobeerd de kantlijn van een document aan te passen?
No-offence, maar dan ben je wel zelf meer zelf het probleem dan word. Als in een nieuw document aanmaak dan is het eerste wat die vraagt welk template ik wil en in een enterprise omgeving kan je als admin de templates beheren zodat er enkel de goede staan. (niet dat ik word nu helemaal geweldig vind, maar het is ook weer zo slecht als je nu omschrijft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
RagingPenguin schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:24:
[...]

No-offence, maar dan ben je wel zelf meer zelf het probleem dan word. Als in een nieuw document aanmaak dan is het eerste wat die vraagt welk template ik wil en in een enterprise omgeving kan je als admin de templates beheren zodat er enkel de goede staan. (niet dat ik word nu helemaal geweldig vind, maar het is ook weer zo slecht als je nu omschrijft)
Totdat mensen stukken tekst uit andere documenten of zelfs emails gaan knippen en plakken, en dus die opmaak wordt overgenomen. Veel mensen gebruiken de plakken zonder opmaak knop niet, en passen het ook niet aan. Dan kun je dus nog steeds alles handmatig langslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RagingPenguin schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Punt is dat je het zelf super netjes kunt doen, maar er hoeft maar 1 prutser in je team/projectgroepje te zitten.

Goed, mijn ervaringen met het schrijven van een boek zijn zeker 20 jaar terug. Maar ook recentelijk heb ik gemerkt dat je tekst semantisch opmaken in Word nodeloos ingewikkeld is, laat staan wat voor problemen je je op de hals haalt wanneer je later het template aan wilt passen.

edit: en wat @ThomasG zegt

• mcDavid
Oh wat ben ik blij dat ik als coder eigenlijk nooit office documenten hoef te gebruiken O+

Laatste keer dat ik voor mijn werk een office document moest opslaan is minimaal een jaar geleden.

• RagingPenguin
  • Niet online
ThomasG schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Totdat mensen stukken tekst uit andere documenten of zelfs emails gaan knippen en plakken, en dus die opmaak wordt overgenomen. Veel mensen gebruiken de plakken zonder opmaak knop niet, en passen het ook niet aan. Dan kun je dus nog steeds alles handmatig langslopen.
Janoz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Punt is dat je het zelf super netjes kunt doen, maar er hoeft maar 1 prutser in je team/projectgroepje te zitten.

Goed, mijn ervaringen met het schrijven van een boek zijn zeker 20 jaar terug. Maar ook recentelijk heb ik gemerkt dat je tekst semantisch opmaken in Word nodeloos ingewikkeld is, laat staan wat voor problemen je je op de hals haalt wanneer je later het template aan wilt passen.

edit: en wat @ThomasG zegt
Nu ben je wel opzoek naar problemen, je kan gewoon alle tekst in een document selecteren en 'apply styles' gebruiken. ik zou dit eerder zien als een probleem met latex, als er een pruster gaat klooien met whitespace of vage packages dan gaat het aardig wat tijd kosten om dat deel opnieuw te doen. Zelfde met consistentie, ik heb vaker dan eens meegemaakt dat een persoon geen \\ aan het einde van hun allinea's doen en dan kan je die overal handmatig toevoegen. Of dat mensen een compleet zooitje maken van hun ids in referenties en niemand meer weet wat nu waar bij hoort. Maar dat ligt aan de mensen die er een zooitje van maken en niet zo zeer aan de tool.

• ThomasG
RagingPenguin schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:00:
[...]

[...]

Nu ben je wel opzoek naar problemen, je kan gewoon alle tekst in een document selecteren en 'apply styles' gebruiken. ik zou dit eerder zien als een probleem met latex, als er een pruster gaat klooien met whitespace of vage packages dan gaat het aardig wat tijd kosten om dat deel opnieuw te doen. Zelfde met consistentie, ik heb vaker dan eens meegemaakt dat een persoon geen \\ aan het einde van hun allinea's doen en dan kan je die overal handmatig toevoegen. Of dat mensen een compleet zooitje maken van hun ids in referenties en niemand meer weet wat nu waar bij hoort. Maar dat ligt aan de mensen die er een zooitje van maken en niet zo zeer aan de tool.
Dat is helemaal geen zoeken naar problemen. Het plakken met verkeerde opmaak gebeurt binnen een gemiddeld bedrijf aan de lopende band. Je vraagt je soms echt af hoe mensen dat voor elkaar krijgen.

Zo hebben wij WYSIWYG editors in onze web applicaties. Daar plakken gebruikers hele word documenten in, en dat werkt ook. Maar wij ondersteunen ook links (want klant wilt dat). Krijgen we wel eens "klachten" dat de link niet werkt. En wat blijkt? Ze hebben als url van de link geen url geplakt, maar de inhoud van een gehele email waar ook de link in staat. Tja |:(

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

[...]

Nu ben je wel opzoek naar problemen, je kan gewoon alle tekst in een document selecteren en 'apply styles' gebruiken.
Ja, want Word weet exact wat als kopje bedoeld is of wat als hoofdstuk titel
ik zou dit eerder zien als een probleem met latex, als er een pruster gaat klooien met whitespace of vage packages dan gaat het aardig wat tijd kosten om dat deel opnieuw te doen. Zelfde met consistentie, ik heb vaker dan eens meegemaakt dat een persoon geen \\ aan het einde van hun allinea's doen en dan kan je die overal handmatig toevoegen. Of dat mensen een compleet zooitje maken van hun ids in referenties en niemand meer weet wat nu waar bij hoort. Maar dat ligt aan de mensen die er een zooitje van maken en niet zo zeer aan de tool.
Ja, iedereen kan er een zootje van maken. Maar ik blijf bij mijn stelling dat dat in LaTeX makkelijker op te lossen is dan in Word. Een package donder je er zo uit. een vergeten \\ kun je gelijk zien en zelfs id's zijn eventueel met een simpele search en replace zo aan te passen (of op z'n minst te vinden).

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
Kalentum schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:21:
[...]

Diehard programmeurs schrijven ASCII bitje voor bitje op hun tweeknopstoetsenbord

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als bij de eerste word processors was bepaald dat je niet snel per freaking letter met ctrl+b/i/u of fontsize kan spelen, hadden we nu vliegende auto’s en wereldvrede gehad.

{signature}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ik heb per ongeluk een map genaamd ~ gemaakt in mijn home-directory en nu durf ik 'm niet te verwijderen maar al mijn shell-scripts zijn nu stuk :+

code:
1
2
$ ls ~
~  config  deploy.sh  domains versions

[ Voor 35% gewijzigd door Gamebuster op 17-02-2022 12:57 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Gamebuster als absoluut path moet je hem wel kunnen referencen toch?

ls /home/your_user_name/~

en verwijderen
rm /home/your_user_name/~

[ Voor 42% gewijzigd door Woy op 17-02-2022 12:57 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Gamebuster
Woy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:55:
@Gamebuster als absoluut path moet je hem wel kunnen referencen toch?

ls /home/your_user_name/~

en verwijderen
rm /home/your_user_name/~
werkt niet (no such file or directory) maar ik wil hier niet helpdesken, ik bel de eigenaar van de server wel voordat ik iets sloop :+

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gamebuster schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:59:
[...]

werkt niet (no such file or directory) maar ik wil hier niet helpdesken, ik bel de eigenaar van de server wel voordat ik iets sloop :+
Hier niet echt een probleem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx7OTHhbnqh9GStOUOKnfZvW9Is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pqsU8lJhM3zNdfrLTioErU7r.png?f=user_large

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Gamebuster
code:
1
2
root@web01:/home/events_acc# mv \~/ bla
root@web01:/home/events_acc#

hebben ze gedaan voor me, was inderdaad simpel op die manier

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja escaping van ~ kan natuurlijk ook, had ik niet eens aan gedacht :), maar dan had je ook meteen
rm -r \~

kunnen doen natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 17-02-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 23:39
Hebben jullie de veel leukere versie van Wordle, Passwordle al geprobeerd? :+

https://rsk0315.github.io/playground/passwordle.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vihaio schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:15:
Hebben jullie de veel leukere versie van Wordle, Passwordle al geprobeerd? :+

https://rsk0315.github.io/playground/passwordle.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SV3c4KtZxUxcl1HYJ2QmbaQJD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a5PGlmhkVTQu1UlohyjaCm9m.png?f=fotoalbum_large
Ze hebben al een handig debugger statement op een nuttige plek laten staan in de source ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zelfde met consistentie, ik heb vaker dan eens meegemaakt dat een persoon geen \\ aan het einde van hun allinea's doen en dan kan je die overal handmatig toevoegen.
Euhm, of gewoon niet \\ aan het einde van elke paragraaf zetten? In mijn honderden pagina's aan geproduceerde latex nog nooit gebruikt en als je consistent iets anders wil kun je beter je style aanpassen... Dus ik zou zeggen dat die ene persoon het gewoon goed doet. :P

\\ om paragrafen te scheiden is een beetje als regels in bold gebruiken als headers, m.i..
mcDavid schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:40:
't jammere van MD is misschien dat er niet een strikte definitie is, en sommige applicaties (looking at you, Slack }:| ) een eigen dialect verzinnen wat een beetje op MD lijkt maar toch anders is.
In dat kader is CommonMark wel interessant. Er heeft iemand onderzoek zitten doen naar alle verschillen tussen de dialecten in markdown, en op basis daarvan een formelere en volledigere standaard bedacht die zoveel mogelijk van die dialecten verenigd (en soms dus ook van sommige standaarden afwijkt, maar dan dus wel bewust en expliciet).

Heb je natuurlijk niks aan als je gewoon markdown moet typen in systeem X waarin ze nou eenmaal dialect Y gebruiken, maar als je zelf iets in elkaar moet flansen voor markdown-processing is dat wel een leuke.

Verplichte XKCD:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

• Vihaio
Ik ben er zelf wel fan van om GIthub Flavored Markdown als uitgangspunt te nemen. Dat is CommonMark, met wat handige uitbreidingen zoals strikethrough , task lists en tables. Hoewel tables in Markdown niet echt ideaal zijn.

Spec staat hier: https://github.github.com/gfm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Euhm, of gewoon niet \\ aan het einde van elke paragraaf zetten? In mijn honderden pagina's aan geproduceerde latex nog nooit gebruikt en als je consistent iets anders wil kun je beter je style aanpassen... Dus ik zou zeggen dat die ene persoon het gewoon goed doet. :P

\\ om paragrafen te scheiden is een beetje als regels in bold gebruiken als headers, m.i..
En dat is dus exact de logica die ik los laat op mensen die word verkeerd gebruiken :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Vihaio schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:01:
Dat is CommonMark, met wat handige uitbreidingen zoals strikethrough , task lists en tables.
Situation: there are 16 competing standards. :+

Gelukkig staat de reference-implementatie van CommonMark ook uitbreidingen toe zoals die op github.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 17-02-2022 15:53 ]

• Vihaio
Haha ja, dat is wel het probleem met die uitbreidingen. De CommonMark die je in bijvoorbeeld in Github gebruikt is niet per se hetzelfde als de CommonMark van je notitieprogramma

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@bwerg en @Vihaio

De reden voor al die varianten is omdat Markdown van oorsprong uit eigenlijk niks anders bestond dan de guideline dat het ook goed leesbaar is zonder highlighter. Op een gegeven moment zijn ze begonnen om er een standaard van te maken.

Dat is volgens mij ook de kracht van Markdown. Zelfs met een MS-DOS editor is het goed leesbaar.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-11-2022
Goedemorgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:46
Zelfde met consistentie, ik heb vaker dan eens meegemaakt dat een persoon geen \\ aan het einde van hun allinea's doen en dan kan je die overal handmatig toevoegen. Of dat mensen een compleet zooitje maken van hun ids in referenties en niemand meer weet wat nu waar bij hoort. Maar dat ligt aan de mensen die er een zooitje van maken en niet zo zeer aan de tool.
Als (koffie)lurker uit de wetenschapshoek (we scripten wel, valt vergezocht wel onder dev toch O-) ) moet ik hier toch even veel te persoonlijk op reageren. Elke keer \\ na een paragraaf handmatig toevoegen is vele malen erger dan iemand die in Word zijn of haar eigen kopjes bij elkaar stylet. LaTeX is nu juist gemaakt op automatiseren en "eerst de tekst, dan de opmaak". Als je witruimte tussen paragrafen wil, dan definieer je dat op één plaats, in je header. Als ik m'n paragrafen liever om en om van links naar rechts en van boven naar onder schrijf met een hartjesketting ertussen dan definieer ik dat ook daar. Zodoende kunnen wij samenwerken in een document zonder ergernis. Voeg jij bij mij witruimtes toe dan krijg je per omgaande een linkje naar een iets te lange YouTube-video met Indiaas accent: "How to write your first document in LaTeX". Niet persoonlijk bedoeld overigens ;)

Edit: je pagina een keer refreshen en tot het einde doorlezen is handig, zie dat er voor mij al meerderen op reageren. Je maakt in ieder geval wat los. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Barin op 18-02-2022 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Sigh elke keer dat ik me bezig moet houden met JavaScript frameworks herinner ik me weer hoe erg ik front-end haat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik bied mijn excuses aan voor het noemen van een zekere tech beginnend met de letter L en eindigend op X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Caelorum schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:33:
Ik bied mijn excuses aan voor het noemen van een zekere tech beginnend met de letter L en eindigend op X.
Afbeeldingslocatie: https://www.cyberciti.biz/media/new/cms/2020/09/cautionary.png

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
ohja.. die is er natuurlijk ook nog. Dan verdere verduidelijking: middelste letter is een T :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:40
Caelorum schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:45:
[...]

ohja.. die is er natuurlijk ook nog. Dan verdere verduidelijking: middelste letter is een T :D
LaTex, L A T E X
*fliep* *fliep* *fliep* *fliep* *fliep*

GRRRRRRRROOOOOOOOOOEEEEEEEEENNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Zo even het VueJS formulier omschrijven naar een zelfgemaakte state klasse. Werkt bij de eerste poging
Afbeeldingslocatie: https://img.picturequotes.com/1/77/i-love-it-when-a-plan-comes-together-quote-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
gekkie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:10:
[...]

LaTex, L A T E X

Ahhhhh rood.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Barin schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Als (koffie)lurker uit de wetenschapshoek (we scripten wel, valt vergezocht wel onder dev toch O-) ) moet ik hier toch even veel te persoonlijk op reageren. Elke keer \\ na een paragraaf handmatig toevoegen is vele malen erger dan iemand die in Word zijn of haar eigen kopjes bij elkaar stylet. LaTeX is nu juist gemaakt op automatiseren en "eerst de tekst, dan de opmaak". Als je witruimte tussen paragrafen wil, dan definieer je dat op één plaats, in je header. Als ik m'n paragrafen liever om en om van links naar rechts en van boven naar onder schrijf met een hartjesketting ertussen dan definieer ik dat ook daar. Zodoende kunnen wij samenwerken in een document zonder ergernis. Voeg jij bij mij witruimtes toe dan krijg je per omgaande een linkje naar een iets te lange YouTube-video met Indiaas accent: "How to write your first document in LaTeX". Niet persoonlijk bedoeld overigens ;)

Edit: je pagina een keer refreshen en tot het einde doorlezen is handig, zie dat er voor mij al meerderen op reageren. Je maakt in ieder geval wat los. :P
Nu omschrijf je het punt perfect maar ik denk niet dat je hem ook begrijpt :>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Toch weer de mist in gegaan met het nieuwe website pakket :p Ook vergeten de NL spellingscontrole aan te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ej2dmqCO5KRJbRNNhLTHwCQkpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDrEMwwiX1r5ts9YrfyMsf47.png?f=fotoalbum_large
https://www.boonmanbedden.nl/niet-op-de-web-zetten

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 18-02-2022 13:58 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Barin schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Je bent niet de enige hier uit de wetenschapshoek, en ik ben nog niet weggejaagd O-)
Overigens zijn academici en Git dan ook niet altijd een geweldige combinatie, maar het is beter dan niets :P

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

gekkie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:10:
[...]

LaTex, L A T E X

Helemaal niet :(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q8tec0l.png

:+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hackerhater schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:58:
Zo even het VueJS formulier omschrijven naar een zelfgemaakte state klasse. Werkt bij de eerste poging
[Afbeelding]
Hmmm heb hier toch wat frisse wind nodig in de kop (staart naar buiten .. waar zou ik dat heden ten dage nu kunnen krijgen :? ).
Net een stukje combinatoriek op een collectie objecten losgelaten met het idee daar achteraf op de filteren ...
Linux en OOM, het blijft wennen (press power for 4 seconds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-11-2022
hackerhater schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:15:
Sigh elke keer dat ik me bezig moet houden met JavaScript frameworks herinner ik me weer hoe erg ik front-end haat.
Bij mij nieuwe werkgever gebruiken ze Tailwind CSS.
Ik gebruik al 7 jaar Bootstrap, en zelfs daar ben ik geen expert in. Gelukkig kom ik puur te werken op de backend en krijg ik vrijwel niks te maken met die ellende. :9 :P

Er zitten daar wel mensen die echt heel goed zijn met de voorkant. _/-\o_ O+

[ Voor 8% gewijzigd door CodeAddicted op 18-02-2022 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Koenvh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:25:
Je bent niet de enige hier uit de wetenschapshoek, en ik ben nog niet weggejaagd O-)
Ik ben er ook nog niet helemaal weg... zolang ik mijn proefschrift niet afmaak. :+ Ja, "zo eentje". Het schijnt dat er ook mensen zijn die 'm wel op tijd af hebben.
Overigens zijn academici en Git dan ook niet altijd een geweldige combinatie, maar het is beter dan niets :P
Oh, breek me de bek niet open.

prof: "Bwerg, help!"
bwerg: "wat is er?"
prof: "ik heb 'git pull' gedaan en nu krijg ik heel veel meldingen over iets met 'mergen'!"
bwerg: "oh, een merge conflict. Laat maar zien".
git: "Auto-merging paper.tex"
bwerg: "oh. Git heeft voor je geauto-merged. Je hoeft niks te doen. Onze wijzigingen zijn automatisch samengevoegd".
prof: "oh, wat verwarrend."

Om nog maar te zwijgen over steeds kopietjes van bestanden maken voor het maken van wijzigingen zodat degene die wel kan gitten ze dan kan samenvoegen "want minder gedoe". Euhm, nee, dat is precies het gedoe wat git oplost. :P Maar ja, dan moet je wel 1) met de melding "auto-merge" kunnen omgaan (zie bovenstaande) en 2) niet dagen lang flink een branch aan gaan passen terwijl je co-auteur dat ook doet zonder tussendoor ook maar één keer te pullen.

Git is voor veel academici echt te oninteressant om het een keer goed te leren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Ooooh, wat zie ik toch veel bekende frustraties langskomen. :*)

Git gebruik/kennis, foutieve opmaak gebruik, generatie van documentatie en niet handmatig in Confluence zetten. ;( :F
Zucht...

*knip*
Dit werd toch iets te negatief om te laten staan :+

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Koenvh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:25:
Heb een project gedaan bij Philips waar we een proof of concept van een researcher naar productie moesten gaan brengen. Een van de eerste dingen die ik gedaan heb was met BFG aan de slag om de repo van 11GB terug te brengen naar honderd MB ofzo. Die knakker had perongeluk z'n hele desktop ingecheckt. Wel daarna weer verwijderd. Maarja; git vergeet niet.

Heb maar niet gekeken wat er allemaal in zat...

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Vii
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 15:13
Goedemorgen,

Ik kom ook maar eens een kop koffie drinken hier :-)!

Aangezien mensen hun frustratie aan het lossen zijn in wat ze mee maken, die kan ik af en toe ook wel gebruiken.

Het omzetten van MS Word RTF documenten naar PDF in een geautomatiseerde omgeving kan echt een nachtmerrie zijn.... vooral met custom fonts. Met opensource alternatieven heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om de conversie goed te krijgen... laat staan de snelheid.

Over circa 2 / 3 maanden gaan we al die RTF documenten ombouwen naar HTML varianten er van en dan ben ik ZO ZO ZO blij dat ik van RTF af ben, wat een gruwel is dat in combinatie met MS word (native RTF werkt op zich best redelijk :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.Vii schreef op zondag 20 februari 2022 @ 06:35:
Goedemorgen,

Aangezien mensen hun frustratie aan het lossen zijn in wat ze mee maken, die kan ik af en toe ook wel gebruiken.

Het omzetten van MS Word RTF documenten naar PDF in een geautomatiseerde omgeving kan echt een nachtmerrie zijn.... vooral met custom fonts. Met opensource alternatieven heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om de conversie goed te krijgen... laat staan de snelheid.

Over circa 2 / 3 maanden gaan we al die RTF documenten ombouwen naar HTML varianten er van en dan ben ik ZO ZO ZO blij dat ik van RTF af ben, wat een gruwel is dat in combinatie met MS word (native RTF werkt op zich best redelijk :D)
Moment, er is iets wat Pandoc niet kan? :o

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 15:13
Koenvh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Moment, er is iets wat Pandoc niet kan? :o
Ook geprobeerd, maar opmaak van heel het RTF document ging door de war ;( , I am sticking with MS word. VB scriptje die een instance opstart en dan een folder afloopt en telkens documentje opent en documentje opslaat als PDF en dan documentje sluit.

Werkt wonderbaarlijk goed, als je me met twee zaken rekening houdt:

- Om de 300 documenten even word volledig laten afsluiten en opnieuw opstarten
- Recent geopende documenten folder constant leeg gooien (anders wordt MS word vrij snel vrij traag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.Vii schreef op zondag 20 februari 2022 @ 06:35:
Goedemorgen,

Welkom! d:)b

Ugh... Heb ooit een "simpele Word exporter" geschreven... Die steeds meer features kreeg... en waarbij office oorspronkelijk niet nodig was...
Ik kan me niet voorstellen wat voor ramp een parser zou zijn. Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm valt me eigenlijk nog mee met de creativiteit, kom maar tot 132444 unieke straatnamen in :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:41:
[...]

Welkom! d:)b

[...]

Ugh... Heb ooit een "simpele Word exporter" geschreven... Die steeds meer features kreeg... en waarbij office oorspronkelijk niet nodig was...
Ik kan me niet voorstellen wat voor ramp een parser zou zijn. Success!
Ik heb hier ooit de vraag gehad of we een template language kunnen maken waar de input een word document is (dus je kan $voornaam in je mooi opgemaakte docx gebruiken en die word dan door de applicatie vervangen door de variable en dan ook nog met loopjes en condities enzo). Gelukkig hadden we de klant verteld dat we eerst een poc zouden doen voordat we committen aan het project en dat was maar goed ook :P (Uiteindelijk hebben we gewoon razor met wkhtmltopdf gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01

Matis

Rubber Rocket

gekkie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:01:
Hmm valt me eigenlijk nog mee met de creativiteit, kom maar tot 132444 unieke straatnamen in :)F
Waar heb je die informatie vandaan? Ben wel benieuwd. Woon zelf in een (naar mijn mening) bijzondere straatnaam.
Ik wil zoeken of die ook in andere gemeenten voorkomt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Matis schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Waar heb je die informatie vandaan? Ben wel benieuwd. Woon zelf in een (naar mijn mening) bijzondere straatnaam.
Ik wil zoeken of die ook in andere gemeenten voorkomt.
Nominatim database (op basis van openstreetmaps) die ik heb draaien (had ik ooit eens nodig voor een projectje en draait nu nog, laten draaien is makkelijker dan die meuk nogmaals moeten importeren (wat wel eventjes duurt afhankelijk van je hardware)).

Dan is het nog slechts een kwestie van een:
SQL:
1
SELECT DISTINCT(address->'street') FROM placex WHERE country_code='nl';

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 20-02-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RagingPenguin schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Ik heb hier ooit de vraag gehad of we een template language kunnen maken waar de input een word document is (dus je kan $voornaam in je mooi opgemaakte docx gebruiken en die word dan door de applicatie vervangen door de variable en dan ook nog met loopjes en condities enzo). Gelukkig hadden we de klant verteld dat we eerst een poc zouden doen voordat we committen aan het project en dat was maar goed ook :P (Uiteindelijk hebben we gewoon razor met wkhtmltopdf gebruikt.)
Pfff... Volgens mij praten ik over 2005 en was het in PHP3 of zo. Het was in mijn stage periode en de eerste versie stond een goeie dag in acceptatie voordat ik begreep dat mijn oplossing alleen werkte als Office ook op de machine stond. De acceptatie omgeving was nog windows, maar de productie omgeving was Linux _O-
Toen twee dagen rtf onderzocht om vervolgens zelf een RtfExporter te schrijven zonder de opdrachtgever van te voren in te lichten. Die was lichtjes verbaasd dat het geen "echte" word document was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:23:
[...]

Toen twee dagen rtf onderzocht om vervolgens zelf een RtfExporter te schrijven zonder de opdrachtgever van te voren in te lichten. Die was lichtjes verbaasd dat het geen "echte" word document was.
Gewoon als Word mime-type aanbieden en tsjakka :+ Oh en dat werkt zelfs met HTML :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sebazzz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Gewoon als Word mime-type aanbieden en tsjakka :+ Oh en dat werkt zelfs met HTML :+
Jij gaat mij toch niet verleiden om Office XP te installeren zodat ik kan checken of ik geen twee dagen verspild heb... of wel soms? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:39:
[...]

Jij gaat mij toch niet verleiden om Office XP te installeren zodat ik kan checken of ik geen twee dagen verspild heb... of wel soms? :+
Al gedaan? O-)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik probeer het eerst met WordPerfect 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Ik weet alvast dat je een html <table> bestand kan inlezen met Excel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hipska schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:41:
Ik weet alvast dat je een html <table> bestand kan inlezen met Excel..
Dus dat kan wel maar gewoon een csv openen zonder alles standaard in één kolom te proppen is blijkbaar te lastig? :/

[ Voor 8% gewijzigd door Koenvh op 22-02-2022 13:12 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:54
Koenvh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Dus dat kan wel maar gewoon een csv openen zonder alles standaard in één kolom te proppen is blijkbaar te lastig? :/
De enige reden om LibreOffice geïnstalleerd te houden. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Koenvh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Hangt dat niet af van jouw regional settings (welk char is er gedefinieerd als separator character), en het separation char dat gebruikt wordt in de CSV ?

En anders heb je de 'Text to Columns' button in Excel. :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
whoami schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Hangt dat niet af van jouw regional settings (welk char is er gedefinieerd als separator character), en het separation char dat gebruikt wordt in de CSV ?
Het hangt af van de locale. En dat is sowieso een probleem met Excel (en andere Office) producten. He wordt nog vervelender als je een Excel-bestand met Duitstalige macro's wilt openen in een Nederlandstalige Excel. Of misschien dat dát tegenwoordig dan weer wel werkt

En ja. CSV exports openen met Excel is een ramp. Wellicht opzet om hun inmiddels antieke en nooit gebruikte Symbolic Link alternatief te pushen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

whoami schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:18:
[...]

En anders heb je de 'Text to Columns' button in Excel. :)
Vast wel, maar ik vind dit veel gebruiksvriendelijker:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/zLXz4.png

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Koenvh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Vast wel, maar ik vind dit veel gebruiksvriendelijker:

[Afbeelding]
Het probleem is alleen dat voor gewone gebruikers die termen als character set, separator en delimiter niks zeggen. Die verwachten dat ze gewoon een document kunnen openen en dat het dan direct in een fatsoenselijke tabel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

RagingPenguin schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Het probleem is alleen dat voor gewone gebruikers die termen als character set, separator en delimiter niks zeggen. Die verwachten dat ze gewoon een document kunnen openen en dat het dan direct in een fatsoenselijke tabel staat.
... wat Excel dus niet doet :P

🠕 This side up

Pagina: 1 ... 11 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.