De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
Oon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Vaak zijn er wel lokale integraties mogelijk in Home Assistant, maar zo niet dan zou dat voor mij een reden zijn om of geen gebruik te maken van die functionaliteit of een andere wasmachine te zoeken
https://www.home-assistant.io/integrations/home_connect/

Dat kan dus inderdaad alleen via hun servers.

Nog afgezien van privacy, dikke kans dat het dan na een paar jaar stuk gaat omdat je wasmachine geen updates meer krijgt ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kalentum schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:32:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/home_connect/

Dat kan dus maar inderdaad alleen via hun servers.

Nog afgezien van privacy, dikke kans dat het dan na een paar jaar stuk gaat omdat je wasmachine geen updates meer krijgt ofzo
Mooie reden om een andere wasmachine te zoeken in dat geval :+

Vind het altijd raar als ze het besturen via een app als een pluspunt zien, ik zie het alleen als een mogelijke ingang in je netwerk en weer iets dat nu of in de toekomst slecht of helemaal niet zou kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Oon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Lijkt mij meer om notificaties te gaan en niet zozeer het besturen ervan. Of als je een keer uit eten gaat en de wasmachine om 9u 's avonds aan wil zetten als je dubbele meter over gaat op daltarief.. Al zou ik mijn wasmachine echt geen toegang tot het internet geven, lekker eigen VLAN en binnen het netwerk blijven :+
Voor het starten in daltarief heb je natuurlijk gewoon de uitgesteld starten optie. Maar inderdaad al die dingen gewoon in hun eigen vlan, dan kan er niet zoveel mis mee gaan, behalve dan als op de een of andere manier iemand het water aan kan zetten als de deur open staat :+

Op zich hebben ze er nog wel redelijk over nagedacht, want zo te zien moet je wel op de machine zelf eerst toestemming geven om de remote starten optie via de app te enablen. Nu alleen nog hopen dat ze het ook daadwerkelijk goed geimplementeerd hebben ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 07-02-2022 18:39 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Maar verder ontgaat mij het nut ook een beetje.
Lijkt me het meest interessant op een tijdklok. 's Ochtends voor je naar het werk gaat inladen en dan pas starten als de zon op z'n hoogst staat en je zonnepanelen "gratis" stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
downtime schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Lijkt me het meest interessant op een tijdklok. 's Ochtends voor je naar het werk gaat inladen en dan pas starten als de zon op z'n hoogst staat en je zonnepanelen "gratis" stroom leveren.
Wat door salderen dan weer niet uit maakt. Of je nu 's morgens 1kWh extra verbruikt en overdag 1kWh extra teruglevert of overdag 1kWh minder teruglevert. Effectief rolt er uit afnemen - verbruik hetzelfde aantal kWhs of je nu de stroom verbruikt als de zon schijnt en je minder teruglevert of de stroom verbruikt als de zon niet schijnt en dus meer afneemt maar ook meer teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Voor het starten in daltarief heb je natuurlijk gewoon de uitgesteld starten optie. Maar inderdaad al die dingen gewoon in hun eigen vlan, dan kan er niet zoveel mis mee gaan, behalve dan als op de een of andere manier iemand het water aan kan zetten als de deur open staat :+

Op zich hebben ze er nog wel redelijk over nagedacht, want zo te zien moet je wel op de machine zelf eerst toestemming geven om de remote starten optie via de app te enablen. Nu alleen nog hopen dat ze het ook daadwerkelijk goed geimplementeerd hebben ;)
Over het algemeen werken dat soort apps sowieso pas als je account aan het device ID gekoppeld is, maar de keys die daarvoor gebruikt worden zijn vaak ook maar integers ter identificatie en geen rsa of ed25519 ofzo.

De vraag is dus inderdaad of die toestemming is voor gewoon gebruik via de app, of ook daadwerkelijk een vlaggetje zet in het apparaat zelf en anders helemaal niet remote start toestaat. Als je alsnog met de juiste keys, die zomaar te sniffen zijn als je telefoon per ongeluk een keer met openbare wifi verbonden is en de status ophaalt op de achtergrond, hetzelfde commando kan sturen zonder de app te gebruiken en het apparaat daar ook op reageert dan lijkt me dat best wel riskant.

Ben wel benieuwd of Coolblue een retour toestaat als je twee weken nodig hebt gehad om een audit te doen op de veiligheid van je wasmachine en die niet geslaagd blijkt te zijn :+

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 07-02-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RobertMe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Wat door salderen dan weer niet uit maakt.
Klopt maar salderen kennen ze niet overal. En die wasmachine wordt vast niet alleen in Nederland verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb hier een vaatwasser, kookplaat, oven en combimagnetron van Siemens, allemaal met wifi. Het gebruik van hun servers is niet verplicht, al blijft ie er wel om naggen als je nog geen account hebt gelinkt. Communicatie is lokaal by default, anders via servers.

De connectiviteit is imho vooral handig om instellingen te doen, sommige settings zijn niet beschikbaar op het apparaat zelf of het is een ramp om in te stellen met de beschikbare input en feedback. Het lichtje in m'n vaatwasser is bijvoorbeeld rgb. Waarom je dat op iets anders dan wit wil hebben is me een raadsel, maar het kan wel 8)7

Zoiets als remote alvast de oven voorverwarmen als je op weg naar huis bent zou ik nooit gebruiken, tenzij ik echt 100% zeker weet dat er niets in ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 07-02-2022 19:24 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:30
.oisyn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:21:
[...]
De connectiviteit is imho vooral handig om instellingen te doen, sommige settings zijn niet beschikbaar op het apparaat zelf of het is een ramp om in te stellen met de beschikbare input en feedback. [...]
Klinkt vooral als een apparaat dat slecht is ontworpen, omdat er toch een app is.
Heb zelf een LG wasmachine met honderdduizend instellingen. Allemaal prima te bedienen met het touchscherm op het apparaat zelf. Enige waarvoor ik 1x de app heb gebruikt is een speciaal programma erop downloaden (via nfc haha) en dat is het ook. Nu heb ik een custom programma erop staan waarvan ik niet eens meer weet wat het doet ^_^ (want de ontwerper dacht vast dat je altijd nog wel via de app zou kunnen zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Caelorum schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:28:
[...]

Klinkt vooral als een apparaat dat slecht is ontworpen, omdat er toch een app is.
Heb zelf een LG wasmachine met honderdduizend instellingen.
Ah ja, een vaatwasser en kookplaat met touchscreen ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
.oisyn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:36:
[...]

Ah ja, een vaatwasser en kookplaat met touchscreen ;)
Vaatwasser kan je met een display en een knopje of 6 wel af toch? Sowieso hoeveel programma's gebruik je nou?
En wat voor fancy dingen doe je met de kookplaat behalve een potje aanzetten en harder of zachter en heel eventueel nog een eindtijd instellen?

Zal wel aan mij liggen hoor, maar in mijn keuken heeft alles al veel teveel opties. Gewoon aan en uit en harder/langer of zachter/korter en klaar. Moeilijk gedoe. Less is more enz.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 07-02-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Caelorum we hadden het over doen van instellingen, weet je nog? Niet het bedienen van het apparaat zelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@.oisyn nu doen mijn hersenen pijn. Ik laat mezelf wel weer even uit ^_^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Caelorum schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:51:
@.oisyn nu doen mijn hersenen pijn. Ik laat mezelf wel weer even uit ^_^
Voor de duidelijkheid, ik bedoel een instelling op de kookplaat als "bij opstarten, schakel flexzones automatisch in". Niet iets als "zet de linkerzone op kracht 8", natuurlijk wil je dat op het apparaat zelf doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ik heb hier een vaatwasser, kookplaat, oven en combimagnetron van Siemens, allemaal met wifi. Het gebruik van hun servers is niet verplicht, al blijft ie er wel om naggen als je nog geen account hebt gelinkt. Communicatie is lokaal by default, anders via servers.
Klopt, je hebt in de app ook de mogelijkheid om de verbinding met de server van hun uit te schakelen. Dus wat dat betreft is het wel netjes opgezet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:43:
Ik was aan het kijken voor een nieuwe wasmachine, maar de keuze voor een uitvoering leverde mij toch wel wat vragen op.

Waarom zou je € 180,- betalen om een optie minder te hebben ( Dat lijkt mij meer iets voor Apple ;) ), maar daarnaast vraag ik mij ook af of automatische dosering nou juist goed voor je wasgoed is of niet :?
Vraag is ook: Wat voor type automatische dosering wordt er gebruikt? ;)
Kun je je eigen Action-merk wasmiddel gebruiken, of heb je de speciale wasmiddel van de fabrikant nodig?

[na opzoeken]
Siemens lijkt de variant van "kies zelf je wasmiddel" te hebben.
Miele bijvoorbeeld, heeft die andere.

* SPee Ik was/ben ook op zoek. Wat me ook opviel zijn de vele "Tijdelijk uitverkocht" of 3 weken levertijd.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

[...]
Het lichtje in m'n vaatwasser is bijvoorbeeld rgb. Waarom je dat op iets anders dan wit wil hebben is me een raadsel, maar het kan wel 8)7
Wat vet, ik wist niet dat dat bestond. Ik wacht alleen nog even tot @Lethalis een uitgebreide test heeft gedaan van vaatwassers met mechanische knoppen voor ik tot aanschaf overga. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:52:
Overigens mogen ze sowieso de productinformatie nog eens nakijken, want een nadeel van de wasmachine is dat je hem niet via een app bedient

[Afbeelding]

Maar bij gebruiksgemak staat wel dat je hem met een app kunt bedienen
[Afbeelding]

Blijkbaar kan het wel, maar doe je het niet ;)
«IntelligentDosing», «powerSpeed 59'», «iQdrive» :r

:+

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DHH schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Wat vet, ik wist niet dat dat bestond. Ik wacht alleen nog even tot @Lethalis een uitgebreide test heeft gedaan van vaatwassers met mechanische knoppen voor ik tot aanschaf overga. :+
Ik heb al een vaatwasser die verschillende kleurtjes geeft. Wel gewoon van de Ikea (zat bij de Ikea keuken).

Rood als hij bezig is, groen als hij klaar is.

Mijn vrouw vond het onzin, maar ik heb graag een visuele indicatie van wat het apparaat aan het doen is.

Het enige dat wel ontbreekt, is een goede waterslagdemper. Maar die is lastig in te bouwen omdat we lades onder onze gootsteen hebben.

Maar om nou de lade in te korten vind ik ook zoiets _O- Het irriteert me wel ;)

En we hebben al een keer de wieltjes van de rekjes in de vaatwasser moeten vervangen. Die gaan op den duur kapot.

Al met al zou ik niet zo snel weer de apparatuur bij de Ikea kopen overigens. Keuken is 7 jaar oud... magnetrondeurtje was gesmolten 8)7 , inductie kookplaat wil meedoen aan The Voice, en de koelvriescombinatie bevriest zelf sneller dan het eten.

[ Voor 33% gewijzigd door Lethalis op 08-02-2022 06:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

[...]
Het lichtje in m'n vaatwasser is bijvoorbeeld rgb. Waarom je dat op iets anders dan wit wil hebben is me een raadsel, maar het kan wel 8)7
Wie wil er nu geen gamervaatwasser! |:( De toevoeging van RGB zal je KDA ratio verhogen! (Kuisen, Drogen en Afspoelen) :+

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Ghehe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:51:
Ik ben al meer dan een maand aan het wachten op een boek bij de Standaard Boekhandel. Daar gekocht met consumptiecheques ( Zo één van de vele soorten cheques in België om je werknemers te verlonen dat voordeliger is dan gewoon als loon uit te betalen ) die ik eind vorig jaar had gekregen voor te slacken mijn hard werk. :+
Ben het boek dit weekend gaan ophalen in de boekhandel 8) Zondag had ik het boek meegenomen om buitenshuis wat te lezen. Laat ik dat spiksplinternieuw boek toch wel niet vallen buiten zeker :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DCLqZhv7W6xSAPrySk9s6WOchc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zDnOOIaUkwN8g2xbyEAaWVTO.jpg?f=user_large

Gelukkig is het allemaal nog leesbaar of ik had weer anderhalve maand kunnen wachten op vervanging :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 17-09 19:11
Ghehe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:02:
[...]
Ben het boek dit weekend gaan ophalen in de boekhandel 8) Zondag had ik het boek meegenomen om buitenshuis wat te lezen. Laat ik dat spiksplinternieuw boek toch wel niet vallen buiten zeker :F

[Afbeelding]

Gelukkig is het allemaal nog leesbaar of ik had weer anderhalve maand kunnen wachten op vervanging :')
Oei een SPOF, geen geografische spreiding .. oi oi .. gauw naar Amazon :p
Ach misschien maar blij zijn dat het geen electronische mobiele boekenkast was die viel.

Nu wel een "doorleeft" exemplaar, alsof je al een guru bent :*)

Urghh magische dataset download scriptjes (300GB ofzo) die er dan bij de op een na laatste file mee kappen en ze het in een "alles of niets" manier in elkaar gestoken hebben. -O-

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 08-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lethalis schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 06:47:
Die van mij maakt een zacht geluid als hij bezig is en stopt met geluid maken als hij klaar is. Met extra gratis piepje bij een overgang van die eerste naar het tweede!

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
"gratis piepje".. heb er hier 1 die serieus flatlined. Elke keer moet ik aan zo'n ziekenhuisserie denken :D piep .. piep .. piep .. pieeeeeeeeeeeeeuuuuuuup.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 08-02-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:34
[...]

Ik heb al een vaatwasser die verschillende kleurtjes geeft. Wel gewoon van de Ikea (zat bij de Ikea keuken).

Mijn vrouw vond het onzin, maar ik heb graag een visuele indicatie van wat het apparaat aan het doen is.

Het enige dat wel ontbreekt, is een goede waterslagdemper. Maar die is lastig in te bouwen omdat we lades onder onze gootsteen hebben.

Maar om nou de lade in te korten vind ik ook zoiets _O- Het irriteert me wel ;)

En we hebben al een keer de wieltjes van de rekjes in de vaatwasser moeten vervangen. Die gaan op den duur kapot.

Al met al zou ik niet zo snel weer de apparatuur bij de Ikea kopen overigens. Keuken is 7 jaar oud... magnetrondeurtje was gesmolten 8)7 , inductie kookplaat wil meedoen aan The Voice, en de koelvriescombinatie bevriest zelf sneller dan het eten.
Dat is het leuke aan een IKEA keuken. Het heeft allemaal afwijkende afmetingen dat je er alleen IKEA apparatuur in kunt plaatsen, want een standaard koelkast en vaatwasser passen niet 8)7 Ik heb wel een aantal spullen van IKEA, maar een keuken gelukkig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ThomasG schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:03:
[...]
Dat is het leuke aan een IKEA keuken. Het heeft allemaal afwijkende afmetingen dat je er alleen IKEA apparatuur in kunt plaatsen, want een standaard koelkast en vaatwasser passen niet 8)7 Ik heb wel een aantal spullen van IKEA, maar een keuken gelukkig niet.
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt, maar ik heb een IKEA keuken en daar zitten toch echt een koelkast en vaatwasser van andere merken in. Geen enkel probleem.

Ook andersom geen problemen gehad om IKEA apparatuur in een niet IKEA keuken te plaatsen zoals een inductie kookplaat en combimagnetron.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 08-02-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Woy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt, maar ik heb een IKEA keuken en daar zitten toch echt een koelkast en vaatwasser van andere merken in. Geen enkel probleem.

Ook andersom geen problemen gehad om IKEA apparatuur in een niet IKEA keuken te plaatsen zoals een inductie kookplaat en combimagnetron.
Mooi. Dan hebben ze dat veranderd. We hebben dat een jaar of 10 geleden eens bekeken, en het paste absoluut niet. Of het was toevallig alleen bij dat model keuken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik had het over het lampje ín de vaatwasser, he. Mijn vaatwasser projecteert een 32x32 (denk ik?) shermpje op de vloer met info over waar ie mee bezig is en hoe laat hij klaar is :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Twitteren ... even spoelen ... GoT'en ... zeepbakje open, warm water sproeien ... TikTok ... afspoelen ... TikTok ... drogen ... en weer Twitter ... deur open!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 13:19
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Ik had het over het lampje ín de vaatwasser, he. Mijn vaatwasser projecteert een 32x32 (denk ik?) shermpje op de vloer met info over waar ie mee bezig is en hoe laat hij klaar is :P
Kan je er al Doom op spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
eamelink schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:51:
[...]
Twitteren ... even spoelen ... GoT'en ... zeepbakje open, warm water sproeien ... TikTok ... afspoelen ... TikTok ... drogen ... en weer Twitter ... deur open!
Beetje m'n vaat naakt op tiktok mikken, Mien woar is mien privacy bleven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

:P

Mijn grootste probleem met Ikea keukens is dat je gewoon geen ruime keuze hebt in maten. Kastjes en lades zijn er bij wijze van spreken alleen in 90, 60 en 45, en als je een ruimte hebt waar die getallen niet lekker in passen dan heb je gewoon pech. Aanrechtblad van 3 meter? Fuck you, sowieso een naad er tussen want zo lang leveren we ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:54:
[...] Aanrechtblad van 3 meter? Fuck you, sowieso een naad er tussen want zo lang leveren we ze niet.
De keramische gaan tot 3,15m :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Damn. Misschien moet ik upgraden :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Caelorum schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:13:
[...]

De keramische gaan tot 3,15m :P
Ah ja dat was het, ik heb een kookeiland met aan 1 kant 3 ladenkastjes van 1 meter. Dus het totaal aan aanrechtblad was 3,20 :).
En die 3x 1m kon sowieso niet, dat werd dan 5x 60cm }:|

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja dat is inderdaad wel een kleine beperking aan IKEA keukens. Bij mij thuis niet echt een probleem, mijn U vorm keuken zie ik sowieso niet snel uit 1 stuk gemaakt worden, de naden tussen de 3 stukken zijn echter IMHO niet storend. Maar bij een groot kookeiland met meerdere naden is dat natuurlijk wel een beetje naatje :p

Sowieso is dat natuurlijk een beetje bij alles van IKEA, ze hebben best een hoop, maar je moet niet te veel van de standaard af willen wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@.oisyn Ik heb de pijn van die IKEA keukenplanner enzo ook gehad. Het kon echt niet volgens dat ding. We moesten 3 bladen nemen, omdat anders het blad niet met 100 schroeven vast kon worden gezet. We hebben het uiteindelijk genegeerd en in plaats van de voorgestelde 3 bladen, 2 bladen genomen en het past perfect en dat ding gaat echt niet loskomen. IKEA heeft rare regels.
Ok, past niet helemaal perfect, maar dat is vooral omdat de vloer en de twee muren allen scheef en krom/bol zijn, maar daar kan IKEA niet echt iets aan doen

Wel zuur om dan net 5 cm tekort te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor wat betreft planning van een IKEA keuken kunnen ze bij IKEA zelf trouwens ook wel wat meer dan er puur in de planner kan. Mijn keuken zou volgens de planner ook niet kunnen, maar de medewerker van IKEA kon dat gewoon overiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan het zelf ook overigens. Als je echt wil kan je gewoon de meldingen negeren. Als je perse een halve, niet-werkende keuken wil :D (of het gewoon echt beter weet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

.oisyn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:54:
:P

Mijn grootste probleem met Ikea keukens is dat je gewoon geen ruime keuze hebt in maten. Kastjes en lades zijn er bij wijze van spreken alleen in 90, 60 en 45, en als je een ruimte hebt waar die getallen niet lekker in passen dan heb je gewoon pech. Aanrechtblad van 3 meter? Fuck you, sowieso een naad er tussen want zo lang leveren we ze niet.
Dit hebben mijn ouders nou, die hadden aan de ene kant nog net zo'n stukje muur over voordat er een deur zat dat er mooi een handdoek langs het kastje kon hangen, maar de nieuwe IKEA keuken was daarvoor of te lang of veel te kort.

Oplossing: stuk muur eruit en ook meteen de badkamer die aan de andere kant zat, het toilet, en dan ook maar de berging/bijkeuken slopen en de keuken meteen groter maken. Geen last van muurtjes van een ongemakkelijke lengte als je de muur gewoon sloopt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/28968629.jpg

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Dit hebben mijn ouders nou, die hadden aan de ene kant nog net zo'n stukje muur over voordat er een deur zat dat er mooi een handdoek langs het kastje kon hangen, maar de nieuwe IKEA keuken was daarvoor of te lang of veel te kort.

Oplossing: stuk muur eruit en ook meteen de badkamer die aan de andere kant zat, het toilet, en dan ook maar de berging/bijkeuken slopen en de keuken meteen groter maken. Geen last van muurtjes van een ongemakkelijke lengte als je de muur gewoon sloopt!
Dit principe probeer ik de klant ook altijd uit te leggen. Mijn software is perfect, maar jullie bedrijfsvoering heeft een voorhamer nodig :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThomasG
RagingPenguin schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Dit principe probeer ik de klant ook altijd uit te leggen. Mijn software is perfect, maar jullie bedrijfsvoering heeft een voorhamer nodig :P
SAP komt daar al jaren mee weg :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Koffietje voor de namiddag door te komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5P-gdU9xfR2L9X1mP22VZMGD2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FQ0lECXBHAW03Dj6Y54CmME3.gif?f=user_large

* Ghehe is momenteel een brakke executable aan het reverse engineeren in Ghidra dus kan wel wat koffie gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ThomasG schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:20:
[...]
SAP komt daar al jaren mee weg :F
SAP :r Fieldglass :r Urenregistratie :r

"Hier heb je een scherm met zevenhonderd textboxes om je uren van deze week te verdelen over de twintig (sub)projecten. Waag het niet om op Tab te drukken. WTF doe je, filthy human, WTF moet ik met ":15", een kwartier is 0,25 ja!"

Het zal verder vast wel een bepaalde markt bedienen op een goeie manier, niet voor niks dat het een miljardenbusiness is met consultants waar rustig 150 per uur voor wordt gevraagd. Als je echter alleen die IT-consultants naar binnen schuift en vele mensjaren en miljoenen euro's verder nog steeds niet de "one size fits all" hebt toegepast op het bedrijf omdat de mensen op de werkvloer niet naar die IT'ers luisteren, tsja, dan heb je een gouden business in handen die voor het MKB weinig toevoegt.

Zwaar gechargeerd en gebaseerd op welgeteld één implementatie waar ik uit tweede hand heb mogen vernemen hoe dat proces verliep, namelijk niet. De enige die er blij van werd, was de baas van de softwareboer.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Urenregistratie is de belichaming van tegenstrijdige belangen in een organisatie. Nergens waar ik heb gewerkt snijdt het hout. Nooit.

- De financial controllers willen gewoon nette registratie
- De projectleads willen weinig uren geschreven hebben op hun project maar plannen je wel vol
- De resource managers willen dat dagen volledig geschreven worden
- HR wil dat eerlijke uren geschreven worden, dus ook overwerk
- De directie wil alleen declarabele uren en geen overwerk zien. Om dit af te dwingen hebben ze elke week meetings over hoe je declarabel moet zijn. Attendance mandatory.
- De lean champion wil een opwaartse declaribiliteit zien, want dat is de KPI, ook al zit men op 90%.
- De interne werkmieren doen gewoon 8,8,8,8,8 in de tool
- De externe werkmieren moeten door 18 hoepels springen en elke hartslag registreren
- Elk jaar een nieuwe tool inclusief training
- Elke maand een mind-numbing presentatie van het MT over de cijfers en de declarabiliteit

En niemand snapt dat de enige die daadwerkelijk declarabel werk opleveren de werkmieren zijn en de enige manier om dat te verhogen is het proces te verbeteren, de remmingen weg te nemen, en je overhead te verlagen. Maarja.

[ Voor 12% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-02-2022 08:42 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

armageddon_2k1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:39:
Urenregistratie is de belichaming van tegenstrijdige belangen in een organisatie. Nergens waar ik heb gewerkt snijdt het hout. Nooit.

- De projectleads willen weinig uren geschreven hebben op hun project maar plannen je wel vol
- De directie wil alleen declarabele uren en geen overwerk zien. Om dit af te dwingen hebben ze elke week meetings over hoe je declarabel moet zijn. Attendance mandatory.
- De lean champion wil een opwaartse declaribiliteit zien, want dat is de KPI, ook al zit men op 90%.
- De externe werkmieren moeten door 18 hoepels springen en elke hartslag registreren
- Elke maand een mind-numbing presentatie van het MT over de cijfers en de declarabiliteit

En niemand snapt dat de enige die daadwerkelijk declarabel werk opleveren de werkmieren zijn en de enige manier om dat te verhogen is het proces te verbeteren, de remmingen weg te nemen, en je overhead te verlagen. Maarja.
1. Ik haat urenregistratie met een passie
2. Er zijn situaties te bedenken waarbij uurtje-factuurtje zeer belangerijk zijn
3. Die situaties zijn nooit software development

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• RagingPenguin
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:39:

Ik denk dat dit best wel bedrijfscultuur afhankelijk is, bij ons wil iedereen gewoon een fatsoenselijke registratie. Als een project een overrun heeft dan is dat het probleem van de PM, niet van de developers. En als iemand wel gaat pushen om uren anders te schrijven omdat hem beter uitkomt dat krijgt die van bovenaf het deksel op z'n neus. Maar dan moet je wel een cultuur hebben waar de PM voornamelijk faciliteert is en niet de baas is van het team.

• ThomasG
DevWouter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:50:
[...]

2. Er zijn situaties te bedenken waarbij uurtje-factuurtje zeer belangerijk zijn
Het probleem is dat, voornamelijk bij software bedrijven, de uren registratie soms volledig doorgeslagen is. Als je ziet wat er bij sommige bedrijven allemaal ingevuld moet worden.. Dat zou helemaal niet nodig moeten zijn.

Familie heeft een vrij groot groenvoorziening bedrijf, daar werkt (in de zomer) zo'n 150 man. Daar vullen alle (buiten-) werknemers iedere week een weekstaat in, digitaal of gewoon op papier. Het meeste is allemaal bepaald in de CAO (starttijd, endtijd, wanneer pauze, etc.). Wat ze doen, wanneer ze dat doen, etc. wordt bepaald en bijgehouden door de uitvoerders. De meeste werknemers hoeven dus eigenlijk alleen het projectnummer in te vullen, en hoe lang ze daar mee bezig waren. Duur niet langer dan 2 minuten per week. In die sector moeten ze door de Europese aanbestedingen met zeer scherpe prijzen komen, en toch lukt dat op die manier.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 23:39
DevWouter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Ik werk met kleine bedrijfjes en freelancers aan verschillende projecten en daarbij is het toch echt wel handig om gewoon fatsoenlijk bij te houden hoeveel tijd je met een bepaalde taak bezig bent. En dat is zeker wel software development.

Maar dat gaat zonder al het gezeur waar @armageddon_2k1 het over heeft. Gewoon bijhouden hoe lang je met iets bezig bent en lekker je timer voor taak a laten lopen als je ff 5 minuten aan taak b werkt. Weinig moeite en super inzichtelijk voor iedereen.

[ Voor 19% gewijzigd door Vihaio op 10-02-2022 11:19 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

Vihaio schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:16:
Ik werk met kleine bedrijfjes en freelancers aan verschillende projecten en daarbij is het toch echt wel handig om gewoon fatsoenlijk bij te houden hoeveel tijd je met een bepaalde taak bezig bent. En dat is zeker wel software development.
Klopt, maar er is bij ons geen koppeling tussen Jira en de urenregistratie tool.
Dus ik moest mijn uren in Jira bijhouden, dan afronden op kwartieren en dan op het parapluproject boeken voor de interne facturatie / doorbelasting naar andere werkmaatschappijen.

Ik ben gestopt met mijn urenregistratie in Jira, en schrijf nu (ongeveer) per project wat ik waar aan heb besteed.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Vihaio
Ah ja, dan wordt het inderdaad wel vervelend. Als mensen voor ons bedrijf werken zorgen we er ook altijd wel voor dat er maar op 1 plek de tijd bijgehouden moet worden. Bij voorkeur de klant wekelijks ofzo een overzicht te sturen, maar als dat niet mogelijk is verzinnen we wel een andere manier. Het moet wel leuk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Maar dat gaat zonder al het gezeur waar @armageddon_2k1 het over heeft. Gewoon bijhouden hoe lang je met iets bezig bent en lekker je timer voor taak a laten lopen als je ff 5 minuten aan taak b werkt. Weinig moeite en super inzichtelijk voor iedereen.
Hmm... Hoe zeg ik dit netjes? ;)

Lees de laatste alinea van @armageddon_2k1 nog eens waar hij het over het process heeft. Hij is niet tegen time-management, maar wel tegen time-registration. Hij (en ik) wilt naar een situatie waarbij het registreren gewoon niks toevoegt. Tijd registratie is namelijk een oplossing voor een probleem. Heb je het probleem niet, dan heb je de oplossing ook niet nodig.

En ja, het kan makkelijk zijn, maar continue pleisters plakken is ook makkelijk. Maar dat betekent nog niet dat het wenselijk is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04

Knutselsmurf

LED's make things better

[...]

Probleem is dan vaak, dat er van uit wordt gegaan dat alle gemaakte uren een-op-een op een klant of een project geboekt kunnen worden. En hetzelfde systeem wat gebruikt wordt om de uren aan de klant te factureren wordt gebruikt voor het registreren van overuren en vakantie. Met als gevolg dat uren die niet rechtstreeks aan een specifieke klant kunnen worden toegeschreven niet als 'gewerkt' geregistreerd worden. Dan moeten er weer allerlei interne projecten aangemaakt worden zodat je als programmeur kunt verantwoorden dat je 8 uur aanwezig was, waarvan maar de helft direct aan klanten doorgerekend kan worden.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Oké anekdote tijd over urenregistratie.

Verhaal 1
Ik had ooit bij een werkgever een script geschreven die alles uren uit Jira trok en vervolgens automatisch invulde in het systeem (met een paar correcties zodat het totaal altijd op 8 uur uitkwam en niet soms 7:58 en dan 8:12). Dat werkte fantastisch, maar payroll kreeg soms te maken met sheet met 200+ regels.

Daar waren ze niet blij mee en dus stonden ze op een dag bij mijn bureau met de mededeling (I kid you not) "om minder tijd aan mijn uren te besteden en meer aan mijn werkzaamheden". Waarop ik antwoorde dat ik al maanden niet meer mijn uren had ingevuld. Dat vonden ze natuurlijk vreemd want die 200+ regels moeten toch ergens vandaan komen?

Dus ik start mijn tool, maak een uitdraai van de tickets die ik de afgelopen maand heb aangepast in Jira en druk vervolgens op de knop om binnen een minuut alle(!) meldingen van de afgelopen maand te overschrijven. De blik in de ogen toen ze realiseerde dat ze nu 3 weken extra moesten goedkeuren... 600+ extra(!) registraties...

Toen heb ik poeslief voorgesteld dat het ook per project kon. Dat wilde ze eigenlijk liever niet want de andere bedrijven (van dit moederbedrijf) moesten het op detail niveau doen zodat het naar de klanten kon. Een paar aanpassingen in de code, ik draai het script opnieuw en nu waren er maar 32 regels in de afgelopen maand. Tja, dat was natuurlijk ook niet de bedoeling.

Dus ik draai de aanpassing terug en zeg dat als ze wel weten wat ze willen ik het graag hoor. Nee, dat was niet nodig en ja, we laten nog wel horen wat we willen. Spoiler: Dat hebben ze nooit gedaan.

Gedurende deze discussie zat mijn baas aan de andere kant van het vertrek zijn lach in te houden. Blijkbaar was payroll al naar hem toegekomen met die klacht maar had hij aangegeven dat hij het goed vond zolang ik mijn werk deed en het salaris uitgekeerd werd. Maar hij had ze helaas niet kunnen overtuigen om het proces aan te passen.

Verhaal 2
Zoals veel bedrijven maken we gebruik van de WBSO en toen het moederbedrijf in zijn geheel werd doorgelicht kregen we een boete. Dus grote paniek want lastig, lastig. Uiteindelijk moest het hele bedrijf naar een verplicht overleg waar iemand van het moederbedrijf ging uitleggen hoe we WBSO uren moesten registreren.

Halverwege onderbreek ik zijn verhaal met de opmerking dat we nu in 2 systemen moeten gaan registreren (uren en wbso-uren) met verschillende detail niveaus terwijl ik alleen in JIRA wil werken. Waarop de afgezant aangaf dat het niet ideaal was, maar het toch moest. Dus ik kijk mijn baas grijzend aan en hij zucht wetend wat er gaat gebeuren.

Enfin, een halfuur later vertrok de afgezant met zichtbaar veel frustratie. Ik had hem namelijk overtuigd dat wij het beter en accurater konden zonder dat het ons extra werk kost. Het enige wat we hoefde te doen is aan elke ticket de tag "WBSO" of "NOT-WBSO" toe te voegen. Nu was hij daar niet overtuigd van, maar helaas voor hem koos mijn baas ook mijn kant.

Voor hun diegene die het niet weten: WBSO bestaat uit twee onderdelen: De schatting die je vooraf opgeeft en het rapporteren van de daadwerkelijke gemaakte kosten (die de overheid dan gedeeltelijke vergoed). Wijk je te extreem af dan ga je een hele papiermolen waarbij ze alles betwijfelen. En de meeste bedrijven passen hun uren dan ook vaak aan zodat het in de buurt komt van wat ze opgegeven hadden. Maar als je onder de loep licht dan is dat kom je met dat soort kunstjes minder makkelijk weg.

Dus een halfjaar later komt mijn baas glunderend terug van een vergadering. De meeste bedrijven hadden een waarschuwing gekregen (één zelfs een tweede boete) terwijl ons bedrijf juist een compliment kreeg. Niet alleen waren we volledig en transparant, maar we konden ook elke afwijking in de schatting toelichten tot op de minuut. Dit hadden ze nog maar zelden gezien.

Dus met trotst vroeg ik of dat betekent of dat de overige bedrijven onze methode zouden overnemen, maar helaas, het moederbedrijf had besloten om een nieuw en verbeterend proces in te voeren. Bij die laatste opmerking zag de baas de bui al hangen om vervolgens snel aan toe te voegen dat wij uitgezonderd waren van de situatie.

Overigens hoorde ik achteraf dat de enige reden waarom wij initieel mochten afwijken was omdat mijn baas een weddenschap gemaakt dat als het fout ging hij persoonlijk de volledige boete zou betalen.

• Vihaio
DevWouter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Hmm... Hoe zeg ik dit netjes? ;)

Lees de laatste alinea van @armageddon_2k1 nog eens waar hij het over het process heeft. Hij is niet tegen time-management, maar wel tegen time-registration. Hij (en ik) wilt naar een situatie waarbij het registreren gewoon niks toevoegt. Tijd registratie is namelijk een oplossing voor een probleem. Heb je het probleem niet, dan heb je de oplossing ook niet nodig.

En ja, het kan makkelijk zijn, maar continue pleisters plakken is ook makkelijk. Maar dat betekent nog niet dat het wenselijk is.
Maar een situatie waar tijd bijhouden niks toevoegt is niet haalbaar. Het is vaak gewoon handig/nodig om te weten hoe lang iets duurt. Dan kan je achteraf tijd gaan inschatten, of je houdt het gewoon bij. Waar ik vooral op reageerde was jou uitspraak dat uren bijhouden soms heel belangrijk is, maar nooit in software development. En daar ben ik het volledig mee oneens.

Als je denkt naar een situatie te kunnen waarin een software developers nooit hun tijd bij hoeven te houden, dan kan je ook naar zo'n situatie in elk ander beroep. Als je inziet dat het voor andere beroepen wel nuttig is, zou je ook in moeten kunnen zien dat het voor andere stakeholders nuttig kan zijn als developers hun uren bijhouden. Dat je dat niet leuk vindt om te doen, of dat de implementatie daarvan soms slecht is, staat daar los van.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DevWouter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:42:
Voor hun diegene die het niet weten: WBSO bestaat uit twee onderdelen: De schatting die je vooraf opgeeft en het rapporteren van de daadwerkelijke gemaakte kosten (die de overheid dan gedeeltelijke vergoed). Wijk je te extreem af dan ga je een hele papiermolen waarbij ze alles betwijfelen. En de meeste bedrijven passen hun uren dan ook vaak aan zodat het in de buurt komt van wat ze opgegeven hadden. Maar als je onder de loep licht dan is dat kom je met dat soort kunstjes minder makkelijk weg.
Het ligt ook wel erg aan hoe de controle verloopt. Ik heb ook wel eens bij een controle meegemaakt dat de enige opmerking op de uren was dat iemand ook op 2e paasdag uren had geschreven, en of dat ook daadwerkelijk zo was. Nou kwam dat omdat die persoon achteraf voor een heel jaar al zijn uren geschreven had. Was verder niet echt een groot probleem.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verder heb ik ook een hekel aan tijdregistratie op detailniveau, gelukkig is dat meestal ook totaal niet nodig, en alleen nodig voor een paar overijverige spreadsheet managers.

Dat er per project bijgehouden moet worden, zeker als dat aan de klant gefactureerd moet worden is logisch, maar ik ga echt niet in detail per taak dingen bijhouden. Als dat gevraagd wordt dan gaan mijn uren ieder geval gewoon keer twee. Als daar problemenen mee zijn dan denk ik niet dat ik en het bedrijf een goede match hebben :)

• Koenvh

Koenvh

Schrijven jullie ook tijd voor het tijd schrijven? En zo ja: hoeveel uren? :P

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
Het is donderdag en ik denk al sinds maandag: oh ja ik moet vorige week ook nog tijdschrijven

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 10-02-2022 15:57 ]

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Kalentum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:57:
Het is donderdag en ik denk al sinds maandag: oh ja ik moet vorige week ook nog tijdschrijven
Ik vul het één maal per maand in (ergens aan het einde) volgens de interne werkmier-methode van @armageddon_2k1 >:) Dat is net voldoende om iedereen tevreden te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Koenvh schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:45:
Schrijven jullie ook tijd voor het tijd schrijven? En zo ja: hoeveel uren? :P
Kan al ruim 2 jaar 5x8 op hetzelfde project kloppen, weinig moeite. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• RagingPenguin
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:57:
Ik doe het eigenlijk altijd op maandag voor de week ervoor en dan gewoon 8 uur per dag met een redelijke verdeling tussen projecten. Zolang het onder de streep uitkomt is het hier helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Vihaio schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:38:
[...]

Maar een situatie waar tijd bijhouden niks toevoegt is niet haalbaar. Het is vaak gewoon handig/nodig om te weten hoe lang iets duurt. Dan kan je achteraf tijd gaan inschatten, of je houdt het gewoon bij. Waar ik vooral op reageerde was jou uitspraak dat uren bijhouden soms heel belangrijk is, maar nooit in software development. En daar ben ik het volledig mee oneens.

Als je denkt naar een situatie te kunnen waarin een software developers nooit hun tijd bij hoeven te houden, dan kan je ook naar zo'n situatie in elk ander beroep. Als je inziet dat het voor andere beroepen wel nuttig is, zou je ook in moeten kunnen zien dat het voor andere stakeholders nuttig kan zijn als developers hun uren bijhouden. Dat je dat niet leuk vindt om te doen, of dat de implementatie daarvan soms slecht is, staat daar los van.
Het internet is geweldig voor hyperbools en daar maak ik me ook schuldig aan :+

De reden waarom ik zo fel tegen tijd registratie is, zoals ik aangaf, omdat het niet nodig zou moeten zijn. Als er bijvoorbeeld met sprints gewerkt wordt dan is het vereist dat er van te voren de kosten bekend zijn. Immers aan het eind van de sprint moet alles af zijn. Omdat een sprint time-boxed is en niet effort-boxed zou het ook niet mogelijk moeten zijn dat er tussen door incidentjes behandelt worden tenzij je ook het risico op overmatige down-time in de sprint zelf plant.

Gaat het fout dan is er analyse nodig van hoe en wat. Als het eenmalig is dan is het een incident en dan kan je met relatief veel moeite de tijdslijn bepalen en dat gebruiken om te corrigeren.

Denk bijvoorbeeld aan het inleveren van een boek bij de bibliotheek. Ben je te laat dan krijg je een boete. Echter wat als je het toch de boek ingeleverd hebt en toch een boete krijgt? Dan kan je aan de stempel laten zien dat je het toch tijdig teruggebracht hebt. Die stempel? Dat is een impliciete tijd registratie. Het achterhalen kost echter tijd. En dan moet je overtuigen dat die tijdstempel overeenkomt met het boek. Veel werk, maar je doet het zelden in de praktijk.

Ga je aan expliciete tijd registratie doen dan heb je een logboek waarin je continue bij houdt wat en wanneer je iets ingeleverd hebt. Dit zodat wanneer je een boete krijgt je meteen kan zeggen dat je het boek wel ingeleverd hebt.

Als alles goed gaat dan is tijd registratie achteraf waardeloos. Met nadruk op "achteraf" en "goed gaat". Immers je hebt al de planning vooraf die voldoende is.

Werk je zonder planning of gaat het regelmatig fout, dan wordt het een ander verhaal. Dan zul je inderdaad actief moeten monitoren zodat het relatief minder inspanning vereist om de tijdslijn te bepalen als er vragen komen vanwege afwijkingen. Doe je dat niet dan moet je continue bewijsmateriaal matchen en dat kost erg veel tijd.

Dus heel kort door de bocht:
100% van de tijd volgens de planning => geen tijdslijn nodig => geen registratie nodig
90% van de tijd volgens de planning => soms tijdslijn nodig => achteraf opstellen
0% van de tijd volgens de planning => continue tijdslijn nodig => continue bijhouden.

Betreffend stakeholders:
Stakeholders hebben plannen met onze output en als we geen beloftes houden (of erger continue onze beloftes breken) dan moeten ze continue hun tijdslijn aanpassen aan die van ons. Dus moeten ze ook continue feedback krijgen.

Dat gezegd te hebben: De stakeholders die tijdregistratie op die manier toepassen zijn uitermate zeldzaam. Meestal zoeken ze alleen een wassen neus die bevestigd dat er gewerkt wordt. De stakeholders (of developer) die het correct gebruikt voor een root cause analyse heb ik nog maar een paar keer meegemaakt en dat was eigenlijk alleen omdat die stakeholder dusdanig vaak klaagde dat ik het uit zijn systeem wilde hebben.

Ergo mijn conclusie: Tijd registratie bij software developers met een betrouwbare planning is tijdverspilling.

Overigens heb ik een paar uitzonderingen eruit gelaten, maar die zijn allemaal incidenteel of vallen buiten de bovengenoemde nuances.

Enfin, ik hoop hiermee mijn stelling wat strengere criteria gegeven te hebben zodat we elkaar allebei gelijk kunnen geven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Woy schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Het ligt ook wel erg aan hoe de controle verloopt. Ik heb ook wel eens bij een controle meegemaakt dat de enige opmerking op de uren was dat iemand ook op 2e paasdag uren had geschreven, en of dat ook daadwerkelijk zo was. Nou kwam dat omdat die persoon achteraf voor een heel jaar al zijn uren geschreven had. Was verder niet echt een groot probleem.
Die ken ik... Zo was ik ooit naar kantoor gereden niet in de gaten hebben dat het een vrije dag was. Toch maar besloten om die dag te werken gezien terug rijden ook 45 minuten kost en ik toch niks beters te doen had. Daar kreeg ik een halfjaar later ook vragen over, maar toen ik in mijn agenda keek zag ik dat ik daar express een afspraak had gezet zodat ik het niet vergat.

Overigens liep ik zelf ooit ook eens 8 maanden achter met mijn registratie (en dit was voor mijn script), toen heb ik Google Timeline gebruikt om te bepalen wanneer en hoe laat ik op kantoor was.

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 10-02-2022 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Random thought: ik zit nog steeds in mijn 0x20'er jaren oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:26:
Hmm begin je er decimaal wat moeite mee te krijgen dat je in de verleiding komt tot deze hexadecimale representatie ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ghehe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik vul het één maal per maand in (ergens aan het einde) volgens de interne werkmier-methode van @armageddon_2k1 >:) Dat is net voldoende om iedereen tevreden te houden. :)
Hier hebben ze sinds paar maanden gevraagd om elke week in te vullen. Met mail en sms die automatisch binnenkomt. Vaak zie ik pas dat dat toe kwam als ik al alles heb dichtgedaan en tam in de zetel lig... Als ik het eens niet vergeet, dan is het ook volgens de interne werkmier-methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Maar ben je wel al de 100000 gepasseerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

_O-
Dan heb ik nog wel ff te gaan tot de (0x)30! Whoohoo!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Giesber schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Maar ben je wel al de 100000 gepasseerd?
100.000 regels code? Denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

A short story:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT0K59pdauJE55kfaTFmjvOy19A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0xaU5bEaHnfK0iTKpyGLJd1s.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rc006AwKD6Oq2z3w3gC5DXElQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4zTPBV5wxDtdlqywSpPAn1lw.png?f=user_large

"7-cijferige code" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Duidelijk base-36. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/XICuWLeBFz651J6X9-DZQFrFdco0M1FghsFfPIl6I-A.png?auto=webp&s=371835f02c3e48d01af3899598decfdb035f2bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Foundation kom er maar in.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Sebazzz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Foundation kom er maar in.
Met die leeftijd heb je toch nog geen foundation nodig? :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-11-2022
Eerste post in dit topic!

Voor de Laravel-programmeurs hier...

Doen jullie de middleware toepassen bij het specificeren van de routes, of juist in de constructor? Wat vinden jullie zelf prettiger?

Ik vind het zelf logischer om routes gewoon routes te laten. Hooguit groeperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Welkom!

Doen jullie de middleware toepassen bij het specificeren van de routes, of juist in de constructor? Wat vinden jullie zelf prettiger?

Zie de topic warning: Dit is een uitlaatklep, niet een plek voor vragen. Wil je iets van een antwoord krijgen dan kan je beter je een lollig verhaal schrijven waar je klaagt over de idiote opties en dat niemand in je team dezelfde keuze wilt maken.

Dan krijg je geheid het advies om PHP te vervangen door Rust 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Nee hoor, er zijn al 976 posts voor jou. :+

Desalniettemin welkom. :) Koffietje? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STUUTR6ZJlAh78VKvwaFp0EMkHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/sYR1wfv8M7DeTCUmrKcagxFf.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Welkom @CodeAddicted :)

Meestal geldt middleware voor een hele route group, dus op de group.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

CodeAddicted schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:11:
Eerste post in dit topic!

Als je een in-depth antwoord wil kun je beter een los topic maken, maar ik maak zoveel mogelijk gebruik van route groups waarin in dan meteen de ->middleware() meegeef. Over het algemeen niet veel meer dan forceren van HTTPS en afhandelen van authenticatie, dat kan gewoon voor een hele groep.

Maar inderdaad zoals @DevWouter kun je beter Rust gebruiken, dat is veel hipper

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

DevWouter schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:09:
Dan krijg je geheid het advies om PHP te vervangen door Rust 😇
We zullen het Rustig houden 😇
Welkom! Hoe drink je je koffie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ElkeBxl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:35:
Welkom! Hoe drink je je koffie? :)
Met zijn mond? Hoop ik…? 👀

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DevWouter schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Zie de topic warning: Dit is een uitlaatklep, niet een plek voor vragen. Wil je iets van een antwoord krijgen dan kan je beter je een lollig verhaal schrijven waar je klaagt over de idiote opties en dat niemand in je team dezelfde keuze wilt maken.
The best way to get the right answer on the internet is not to ask a question; it's to post the wrong answer.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nu doe jij een Cunningham op @DevWouter zijn foute suggestie. B)

{signature}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Nietus! :+

Wie heeft trouwens bepaalt dat Word nu weer een nieuwe opmaak nodig heeft, met nog meer witruimte? :(
Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://support.content.office.net/en-us/media/e02faed7-4fb7-41ed-943a-3ca9e53024de.png

[ Voor 34% gewijzigd door Koenvh op 14-02-2022 20:55 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koenvh schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:52:
[...]

Nietus! :+

Wie heeft trouwens bepaalt dat Word nu weer een nieuwe opmaak nodig heeft, met nog meer witruimte? :(
Dit dus:
[Afbeelding]
Vraag 2: Hoe erg vinden we dat?

Ik gebruik meestal markdown voor zo’n beetje alles. De enige reden dat ik word open is als ik een grammaticale check nodig heb of wanneer ik iets van design nodig heb met A4 of A5 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Semi offtopic maar WSL2 is echt compleet 8)7

• Extreme tuxracer, wat ik jaren geleden op mijn Ubuntu desktop draaide (OpenGL), gecompileerd na de installatie van de juiste libraries en zonder problemen gedraaid.
• Oude spellen die Windows niet meer ondersteunt maar wel 3D acceleratie nodig hebben gedraaid via Wine die het dan met 3D acceleratie draait

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
DevWouter schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:58:
[...]

Ik gebruik meestal markdown voor zo’n beetje alles. De enige reden dat ik word open is als ik een grammaticale check nodig heb of wanneer ik iets van design nodig heb met A4 of A5 formaat.
Markdown is life inderdaad, 't enige waar ik word nog ooit voor gebruik is het over-en-weer met advocaten of zo. De rest is gewoon md files in github repos, of via https://hackmd.io of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

[...]

Markdown is leuk, maar Word e.d. kan net iets meer dan Markdown ondersteunt. Daarnaast worden familieleden niet zo blij van Markdown :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm ik overleef het aardig met libreoffice voor de basic dingen die ik er mee doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

gekkie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:37:
Hmm ik overleef het aardig met libreoffice voor de basic dingen die ik er mee doe.
Totdat iemand je een opgemaakte docx stuurt... :X

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 01:09:
[...]

Prima te lezen .. en zelf doe ik weinig meer dan basic opmaak. Voor echte opmaak (zeker bij meerdere mensen die in een document gaan klooien) zijn tekstverwerkers volstrekt ongeschikt (ok, met WP5.1 en het onderwater scherm was er ooit nog eens wat te fixen van alle stuurcodes die door de war gestuurd kunnen worden, maar met het fijne WYSIWYG van MS Word was dat ook afgelopen). Dat hebben pogingen om nog iets van groepswerk tijdens de studie te maken me wel geleerd (heeft die cursus tenminste nog iets op weten te leveren ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Ghehe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Nee hoor, er zijn al 976 posts voor jou. :+

Desalniettemin welkom. :) Koffietje? [Afbeelding]
Voutloos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:29:

Voutloos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:29:

Oon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Als je een in-depth antwoord wil kun je beter een los topic maken, maar ik maak zoveel mogelijk gebruik van route groups waarin in dan meteen de ->middleware() meegeef. Over het algemeen niet veel meer dan forceren van HTTPS en afhandelen van authenticatie, dat kan gewoon voor een hele groep.

Maar inderdaad zoals @DevWouter kun je beter Rust gebruiken, dat is veel hipper
Ik drink te veel koffie, ben hier af aan het kicken. :P

Maar wat betreft die middleware denk ik dat het vooral een kwestie is van persoonlijke voorkeur. Zelf specificeer ik alles in de constructor van de betreffende controller.

Maar wellicht is het inderdaad veel schoner om het in je routes file te doen bij het groeperen/prefixen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
gekkie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:37:
Ik gebruik niks anders... Heb op mijn werklaptop wel M$ Office staan, maar ik ontwijk het als de pest. :D
Meestal maak ik mijn documenten met LibreOffice en dan exporteer ik hem gewoon als .docx, zodat mijn collega's niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAddicted
Ik vertrek trouwens over zes weken naar een nieuwe werkgever en heb daar de vrije keuze te gebruiken wat ik zelf wil qua besturingssysteem. Concrete afspraken over een laptop van de zaak o.i.d. heb ik niet gemaakt, dus ik weet niet zeker hoe dit zit. Maar ik vermoed dat ze daar werken met vaste werkstations.

Hoe dan ook; ik heb op mijn persoonlijke laptop na twee jaar Windows 10 (ik heb een gekke .NET-periode gehad) toch maar weer Linux Mint geïnstalleerd. Ik was echt vergeten hoeveel beter en relaxter Linux is op een programmeer-machine. Binnen anderhalf uur had ik een perfect PHP-gericht werkstation. :D

[ Voor 11% gewijzigd door CodeAddicted op 15-02-2022 05:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Ik heb een goed excuus om MS Office compleet te negeren :P
Het draait niet op mijn Linux machine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Ik gebruik ook niet snel word, maar anderen wel... En anders wel excel. En als je veel samenwerkt met mensen die geen beta achtergrond hebben, is markdown niet echt mogelijk dus ben je wel af en toe tot word gedelegeerd.

En ja, ik heb een hekel aan al die witruimte. Ik snap niet waarom design er zo veel overal in propt. Een beetje is goed om visuele barieres etc te maken, maar op het moment dat je nog maar 1 middelmatig grote afbeelding of 2 alinea's per pagina hebt gaat het echt veel te ver. (En ja, tweakers heeft hier ook een handje van af en toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Koenvh schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 01:09:
[...]

Hebben jullie ook dat oude Word documenten die al een aantal generaties aan Word hebben meegemaakt het niet zo lekker doen?

De spacing gaat dan raar lopen doen of problemen met paginaovergangen en dergelijke. Ik moet soms wel eens dingen in Word doen en dat is dan zeer irritant :X Nog even los van sommige collega's die een Word document niet netjes opzetten waardoor je uberhaupt tegen problemen aanloopt en je het document moet refactoren.

Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.