Ook hier wederom een nieuwe vertraging. Levering stond voor 31 jan gepland, vervolgens naar 1 maart gegaan en nu wederom uigesteld naar 1 mei. (Besteld jan 2022)
Wederom een update van de dealer, leverdatum wederom verschoven. Nu naar 14 Juli 2023 inmiddels begin ik behoorlijk moedeloos te worden.herbalx schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:46:
Ook hier wederom een nieuwe vertraging. Levering stond voor 31 jan gepland, vervolgens naar 1 maart gegaan en nu wederom uigesteld naar 1 mei. (Besteld jan 2022)

Oeps levertijd gaat dus richting 18 maanden pfffff. Wij ook besteld in januari 2022 waar de dealer in december al aangaf wordt Q2 2023, jij gaat daar zelfs al aan voorbij pffffffffherbalx schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:19:
[...]
Wederom een update van de dealer, leverdatum wederom verschoven. Nu naar 14 Juli 2023 inmiddels begin ik behoorlijk moedeloos te worden.
Vanochtend bericht gehad.MilleRemmy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:47:
[...]
Oeps levertijd gaat dus richting 18 maanden pfffff. Wij ook besteld in januari 2022 waar de dealer in december al aangaf wordt Q2 2023, jij gaat daar zelfs al aan voorbij pffffffff
Het gaat hier over een Santa Fe Sky Premium 7p in de kleur zwart. Als ik eerdere posts mag geloven lijkt dit HET recept voor vertraging.
We zitten echt in dubio, als we van te voren hadden geweten dat levertijd zo lang zou duren dan hadden we de auto niet besteld of eerder geannuleerd. We hadden immers voor de Santa Fe gekozen omdat deze, uit de door ons geselecteerde modellen de korste levertijd had. Ondertussen is het het model geworden met de langste levertijd.
Nu is het niet zo dat ik elk jaar een nieuwe auto koop, maar ik heb nog nooit meegemaakt/gehoord dat het langer als een jaar duurt voordat een auto geleverd gaat worden, om moedeloos van te worden.

Vrijdag eindelijk de Santa Fe opgehaald😃
Wat een auto en rijdt heerlijk, inmiddels al 2 keer de batterij leeg gereden 😬🤣
Het is het wachten ( 15 maanden ) waard geweest hoe moeilijk het ook was… vaak eraan gedacht om te annuleren. Succes voor iedereen die ook nog moeten wachten.
Het is het wachten ( 15 maanden ) waard geweest hoe moeilijk het ook was… vaak eraan gedacht om te annuleren. Succes voor iedereen die ook nog moeten wachten.
Ik ben jaloers GGerreth, maar heel veel plezier met je nieuwe auto!GGerreth schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:38:
Vrijdag eindelijk de Santa Fe opgehaald😃
Wegens Corona lukte het niet om de Santa Fé PHEV Sky Premium Plus zaterdag 4 feb. op te halen dat werd dus afgelopen woensdag 8 februari. Na 14 maanden en één week wachten, moet ik zeggen het wachten waard!
Mijn eerste indruk en dan vergelijk ik het met onze vorige auto een S-Max titanium uit 2016 met een 2.0 liter motor en ook helemaal volgehangen met rijhulpsystemen, adaptieve verlichting, noem maar op.
De auto is werkelijk fluisterstil. Gisteren dacht ik de motor te horen, toen bleek het de auto achter ons te zijn, daar kwamen we achter toen hij ons bij het stoplicht passeerde.
Wat betreft de interieurruimte verschilt het niet zoveel met de S-Max, die was achter iets ruimer. De kofferbak was groter maar het is voldoende. De rijhulpsystemen functioneren echt een stuk beter dan in de S-max en dan heb ik het over de lane-keeping en de adaptieve cruisecontrol.
Het laden ingesteld via Bluelink was even zoeken maar hij kiest nu de dal-uren uit en ik kan 'm handmatig aanzetten als de zon schijnt. Ik laad thuis, gewoon op het buitencontact 220v. Tot nu toe lijkt het mij onnodig om een laadstation te installeren.
Inmiddels ben ik aan de handleiding begonnen, tjonge jonge wat een boekwerk!
Het lange wachten levert, achteraf gezien, ook voordelen op, de inruilauto is een jaar ouder en daardoor ook minder waard en de aanschafprijs is, volgens mij, zo'n €5000 gestegen. Dat zou in de toekomst een positieve invloed hebben op de inruilwaarde.
Mijn eerste indruk en dan vergelijk ik het met onze vorige auto een S-Max titanium uit 2016 met een 2.0 liter motor en ook helemaal volgehangen met rijhulpsystemen, adaptieve verlichting, noem maar op.
De auto is werkelijk fluisterstil. Gisteren dacht ik de motor te horen, toen bleek het de auto achter ons te zijn, daar kwamen we achter toen hij ons bij het stoplicht passeerde.
Wat betreft de interieurruimte verschilt het niet zoveel met de S-Max, die was achter iets ruimer. De kofferbak was groter maar het is voldoende. De rijhulpsystemen functioneren echt een stuk beter dan in de S-max en dan heb ik het over de lane-keeping en de adaptieve cruisecontrol.
Het laden ingesteld via Bluelink was even zoeken maar hij kiest nu de dal-uren uit en ik kan 'm handmatig aanzetten als de zon schijnt. Ik laad thuis, gewoon op het buitencontact 220v. Tot nu toe lijkt het mij onnodig om een laadstation te installeren.
Inmiddels ben ik aan de handleiding begonnen, tjonge jonge wat een boekwerk!
Het lange wachten levert, achteraf gezien, ook voordelen op, de inruilauto is een jaar ouder en daardoor ook minder waard en de aanschafprijs is, volgens mij, zo'n €5000 gestegen. Dat zou in de toekomst een positieve invloed hebben op de inruilwaarde.
Fijn GerKing, dat de Santa Fe nu is geleverd. Héél veel rijplezier. Ik moet waarschijnlijk nog wel even geduld hebben. Maar,... zoals je al schreef, het heeft ook, financiële, voordelen.
Ik ga vrijdag rijden in de Ioniq 6, benieuwd welke ervaring dat gaat worden. Misschien maar voorstellen om contract om te zetten dan hou ik deze wel gelijk 😂😉
Zelfde sh* hier - besteld Jan 2022 - 1 jaar wachten, dan naar 15 maanden en nu terug naar 18 maanden gezet. Het is er dik over.
Gisteren nog eens contact met de dealer gehad. Voorlopig is er nog geen verandering gemeld en staat mijn auto nog op levering in april (14,5 mnd).
Echter kan ik hier nog niet op rekenen. Ze gaven aan 1 keer per maand een update te sturen naar de leasemaatschappij. Zolang ik niets hoor moet ik er dan maar vanuit gaan dat de verwachte leverdatum niet is veranderd.
Als ik in april nog niets gehoord heb, moet ik maar weer eens contact opnemen was de boodschap.
Echter kan ik hier nog niet op rekenen. Ze gaven aan 1 keer per maand een update te sturen naar de leasemaatschappij. Zolang ik niets hoor moet ik er dan maar vanuit gaan dat de verwachte leverdatum niet is veranderd.
Als ik in april nog niets gehoord heb, moet ik maar weer eens contact opnemen was de boodschap.
Kreeg van de week mail, stond kennelijk op 05-05-2023 (dealer gaf door Q2) en staat nu op 07-07-2023. Ook januari 2022 besteld, beloofd 07/2022. Ze gaan er dus makkelijk 1 jaar over de beloofde datum heen. Dit moet toch niet mogen zonder een degelijkse schadevergoeding?Clicquot schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:43:
Zelfde sh* hier - besteld Jan 2022 - 1 jaar wachten, dan naar 15 maanden en nu terug naar 18 maanden gezet. Het is er dik over.
Wat een frustratie. Mijn collega die eind oktober 2022 een Kia Sportage PHEV in de meest luxe uitvoering bestelde kreeg zojuist te horen dat zijn auto nog deze maand wordt geleverd in plaats van de eerder aangegeven leverdatum van eind juli 2023. De hele aandrijflijn en veel van de electronica komen overeen met de Santa Fe. Ook wordt er volop reclame gemaakt voor de snel leverbare Tucson. Waarom blijft de Santa Fe dan zo'n probleem om te leveren?
Inmiddels ook contact opgenomen met de importeur in de hoop enig inzicht te krijgen in een realistische leverdatum. Helaas ook hier geen enkele informatie kunnen krijgen behalve problemen door oorlog Oekraïne, lockdown China, chip tekort en valuta fluctuaties. Het advies blijft om in contact te blijven met de dealer.
Het voelt toch alsof je van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Ondanks alle frustratie kijk ik nog steeds zeer uit naar het moment van levering. Ik hoop dan ook nog steeds dat ik net als mijn collega op korte termijn verrast wordt met telefoontje dat mijn auto in Nederland is aangekomen.
Inmiddels ook contact opgenomen met de importeur in de hoop enig inzicht te krijgen in een realistische leverdatum. Helaas ook hier geen enkele informatie kunnen krijgen behalve problemen door oorlog Oekraïne, lockdown China, chip tekort en valuta fluctuaties. Het advies blijft om in contact te blijven met de dealer.
Het voelt toch alsof je van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Ondanks alle frustratie kijk ik nog steeds zeer uit naar het moment van levering. Ik hoop dan ook nog steeds dat ik net als mijn collega op korte termijn verrast wordt met telefoontje dat mijn auto in Nederland is aangekomen.
Vandaag een update gekregen, staat nu op juni. Zonder opgave van reden vind ik het nu ook echt serieus irritant aan het worden.
Hier idem, 15 maart besteld. Reden om voor de Santa Fe te gaan was 5-7 maanden levertijd. Wordt nu rond de 18 maanden.
Vol me wel een beetje bedrogen, ze wisten toen ook wel dat het een jaar ging duren. Ondertussen heb je geen alternatieven meer, wil private lease, rente en prijzen auto's gestegen dus kost je €150 per maand extra. Terwijl je voordeel met de wegenbelasting met een jaar verkort wordt.
Vol me wel een beetje bedrogen, ze wisten toen ook wel dat het een jaar ging duren. Ondertussen heb je geen alternatieven meer, wil private lease, rente en prijzen auto's gestegen dus kost je €150 per maand extra. Terwijl je voordeel met de wegenbelasting met een jaar verkort wordt.
In januari zijn er 68 Santa fe's op kenteken gezet. In februari 60 stuks. Dat is aanzienlijk meer dan de 25 stuks gemiddeld tussen april en december 2022 en ook een stuk hoger dan de pieken in 2022. Deze cijfers lijken aan te geven dat er toch meer worden uitgeleverd.
Vreemd dat de berichten op dit forum daar niet op aansluiten. Hier lijkt het er juist op dat levertijden weer verder oplopen.
Vreemd dat de berichten op dit forum daar niet op aansluiten. Hier lijkt het er juist op dat levertijden weer verder oplopen.
Ik heb bericht gehad dat mijn Santa Fe bij de dealer is gearriveerd. Medio juli besteld door leasemaatschappij met verwachte levering in april. De levertijd is dus korter dan in eerste instantie door de dealer werd aangegeven.
Het is een comfort smart sky hybrid. Heb niet voor een plugin gekozen in verband met beperkt trekgewicht.
Het is een comfort smart sky hybrid. Heb niet voor een plugin gekozen in verband met beperkt trekgewicht.
Waarschijnlijk de Hybride modellen?AbeG schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:44:
In januari zijn er 68 Santa fe's op kenteken gezet. In februari 60 stuks. Dat is aanzienlijk meer dan de 25 stuks gemiddeld tussen april en december 2022 en ook een stuk hoger dan de pieken in 2022. Deze cijfers lijken aan te geven dat er toch meer worden uitgeleverd.
Ik lees regelmatig hoeveel Santa Fe's op kenteken zijn gezet.
Waar kun je dit inzien??
Alvast bedankt voor het antwoord.
Waar kun je dit inzien??
Via de websites allecijfers.nl of via AutoWeek.nl zijn verkoopcijfers in te zien. Wel altijd pas aan het begin van een nieuwe maand over de voorgaande maanden.Pukje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:27:
Ik lees regelmatig hoeveel Santa Fe's op kenteken zijn gezet.
Waar kun je dit inzien??
Als je de tabellen van hyundai op alle cijfers ziet zijn ze (Hyundai) sowieso heel veel auto's af aan het leveren.
We houden maar hoop dat qe voor de zomervakantie in de nieuwe auto kunnen rijden....
We houden maar hoop dat qe voor de zomervakantie in de nieuwe auto kunnen rijden....
Waarschijnlijk hybride en niet de plug-inMarkSantaFe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:46:
Als je de tabellen van hyundai op alle cijfers ziet zijn ze (Hyundai) sowieso heel veel auto's af aan het leveren.

Zojuist gebeld door de dealer, chassisnummer is bekend wat wel eens zou kunnen betekenen dat hij al op de boot staatMilleRemmy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:20:
Vandaag een update gekregen, staat nu op juni. Zonder opgave van reden vind ik het nu ook echt serieus irritant aan het worden.

Bizar hoe snel de zaken dan kunnen veranderen. Ik hoop voor je dat je de auto snel in ontvangst mag nemen. Ik wacht i.i.g. met smart ook een dergelijk telefoontje af.MilleRemmy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:55:
[...]
Zojuist gebeld door de dealer, chassisnummer is bekend wat wel eens zou kunnen betekenen dat hij al op de boot staatnu 4 weken wachten, wachten en duimen
Zeker bizar ja, niet verwacht maar hopelijk een goed teken deze slechte communicatie binnen HyundaiAbeG schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:12:
[...]
Bizar hoe snel de zaken dan kunnen veranderen. Ik hoop voor je dat je de auto snel in ontvangst mag nemen. Ik wacht i.i.g. met smart ook een dergelijk telefoontje af.

Zou voor mij betekenen zo rond de 15 maanden wachten, misschien een beetje hoop voor jouw.
Inmiddels rij ik nu zo’n 5 weken met de Santa Fe Premium Sky Plus en ben 5100 km verder. Wat een fantastische auto, mensen zijn verbaasd als ze mij vragen of ik de vorige auto mis ( Volvo V60 D4 / 2018 ) en het antwoord nee is! Het enige wat ik wel mis is de standkachel en nu iets vaker tanken. De Santa Fe heeft mijn verwachting zeker overtroffen en ben zeer tevreden. Ik ben achteraf heel blij dat we niet geannuleerd hebben en vandaar mijn bericht om de moed bij de wachtende erin te houden 😉 Het is het waard, hoe moeilijk het ook is… succes allemaal en nog een fijn weekend!
Dank je wel voor de update GGereth.GGerreth schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:50:
Inmiddels rij ik nu zo’n 5 weken met de Santa Fe Premium Sky Plus en ben 5100 km verder. Wat een fantastische auto, mensen zijn verbaasd als ze mij vragen of ik de vorige auto mis ( Volvo V60 D4 / 2018 ) en het antwoord nee is! Het enige wat ik wel mis is de standkachel en nu iets vaker tanken. De Santa Fe heeft mijn verwachting zeker overtroffen en ben zeer tevreden. Ik ben achteraf heel blij dat we niet geannuleerd hebben en vandaar mijn bericht om de moed bij de wachtende erin te houden 😉 Het is het waard, hoe moeilijk het ook is… succes allemaal en nog een fijn weekend!
Goed om te lezen dat de auto goed bevalt en dat het het wachten waard is geweest. Dat geeft de wachtenden (mij) weer moed.
Ik sluit mij ook hier bij aan wat GGerreth schreef. Fijn om te lezen dat de Santa Fe goed bevalt en het
wachten waard is geweest. Geeft alle wachten weer moed. Mijn laatste update bij de dealer gaf aan dat
de leveringen van de hybride en de plug-ins nu redelijk goed gaat. Mijn Santa Fe (Premium Sky 5z. plug-in) staat nu gepland voor begin april. (besteldatum half april 2022).
wachten waard is geweest. Geeft alle wachten weer moed. Mijn laatste update bij de dealer gaf aan dat
de leveringen van de hybride en de plug-ins nu redelijk goed gaat. Mijn Santa Fe (Premium Sky 5z. plug-in) staat nu gepland voor begin april. (besteldatum half april 2022).
Via het chassisnummer opgezocht dat de productiedatum 04-02-2023 is. Heeft iemand van de gelukkige eigenaren die dit toen ook heeft opgezocht een indicatie hoe lang ik eventueel nog zou moeten wachten voor het belletje van de dealer
.

Bericht gehad van de dealer dat de levertijd weer wordt uitgesteld. Wat een zeperd!!
Nu van eind maart naar eind juni. Om moedeloos van te worden.
Momenteel is de wachttijd volgens mij 15 maanden. Kijk naar mijn posts, ik ging van juli naar april in 1 week dus wie weet heb jij dat geluk ook. Zodra de levertijden minder dan 15 maanden is lopen ze volgens mij in. Ik ken je gevoel helaas.Pukje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:47:
Bericht gehad van de dealer dat de levertijd weer wordt uitgesteld. Wat een zeperd!!
Hi there, ik kwam toevallig op dit forum terecht. Heb ook een Santa Fe Premium Plus Sky PHEV besteld. Rond eind november 2023. Ik moet rekening houden met 1 jaar wachttijd maar wellicht eerder omdat ze een beetje aan het inlopen zijn. Maar zo te horen moet ik rekening houden met een langere wachttijd.
Ondanks alles ook goed te horen dat velen van jullie uiteindelijk heel enthousiast zijn over de auto. Hopelijk kunnen we in de toekomst leuke ervaringen en tips delen met elkaar. Succes!
Ondanks alles ook goed te horen dat velen van jullie uiteindelijk heel enthousiast zijn over de auto. Hopelijk kunnen we in de toekomst leuke ervaringen en tips delen met elkaar. Succes!
vanochtend een bezoekje gebracht aan de dealer, er blijkt nog geen chassisnummer bekend te zijn, verwachtte leverdatum staat nu nog op juli/augustus met een kanttekening dat dit voorlopig is en ze geen zekerheid kunnen geven.
Volgens dle dealer zitten de problemen in het leveren van de batterij, immers hebben bezine modellen amper vertraging en hebben alleen de PHEV modellen te maken met enorme levertijden. Aangegeven werd dat de grondstoffen voor de batterij uit China, Rusland en Oekraine kunnen komen, en dat met eerste twee op dit moment geen zaken gedaan worden en Oerkaine blijft op dit moment een uitdaging.
Volgens dle dealer zitten de problemen in het leveren van de batterij, immers hebben bezine modellen amper vertraging en hebben alleen de PHEV modellen te maken met enorme levertijden. Aangegeven werd dat de grondstoffen voor de batterij uit China, Rusland en Oekraine kunnen komen, en dat met eerste twee op dit moment geen zaken gedaan worden en Oerkaine blijft op dit moment een uitdaging.
Heren als je zolang nu nog moet wachten dan heb je model 2023 in 2024 dan is er misschien het nieuwe model ik heb mijn santa fe phev 5 z premium feb 2022 besteld. Lever verwachting sept 2022 toen dec en nu geen lever data meer genoemd nu 13 maanden ik hoop dat het tegen die tijd beter is. Kijk naar santa fe model 2024
er zal ook wel een prijsverschil in zitten.
er zal ook wel een prijsverschil in zitten.
Maar de Ioniq 6 waren 45 speciale modellen al gemaakt. Dus die kan je in april geleverd krijgen! Ik weet het ook niet hoor maar al die smoesjes maken het niet transparanter helaas. 🤞🏻herbalx schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:58:
vanochtend een bezoekje gebracht aan de dealer, er blijkt nog geen chassisnummer bekend te zijn, verwachtte leverdatum staat nu nog op juli/augustus met een kanttekening dat dit voorlopig is en ze geen zekerheid kunnen geven.
We zijn weer een maand verder, dus vandaag maar weer eens contact opgenomen met de dealer. Wederom geen enkel nieuws over de status van de levering, behalve dat deze (voorlopig) weer met een maand is uitgesteld. Nu dus alweer naar mei verschoven (15 maanden), uiteraard zonder enige zekerheid van daadwerkelijke levering.