Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Gamen doe ik er niet mee in ieder geval.
Dus ik denk dat de keuze voor dit model zeker wel een goede is. Ook als ik de reviews lees en zie word ik daarin bevestigd.
En ik weet natuurlijk dat er vast nog betere (en ook duurdere) modellen zijn. Maar ik vraag me dus vooral ook af of het voor mij echt die paar honderd euro meer waard is nu om een duurdere te nemen.
Volgens mij lijkt deze 50c80 me dan een prima optie.
Voor deze fantastische prijs kon ik deze niet laten, Ik was een beetje sceptisch over de aankoop van deze goedkope tv, maar alles lijkt in orde ( geen dode pixels..geen herstarts van TV )
- later zag ik op amazon 329euro een 55 inch 55v6b / 43inch voor 309euro
De doos meldt 58P655 / De TV meldt 58V6B
De kleuren zijn goed / Zwart is meer grijs
Geluid is matig / geluid van de headphone jack heeft veel static noise
Natuurlijk makkelijk op te lossen via een soundbar
Smart tv is android 11 = arm/32 bit/kernel 4.14 gebaseerd / Firmware tv = 2022
Quad Core 1.3 Ghz met 2gb ram en 10gb vrij ruimte ( uitberuitbaar via usb stick )
Auto frame rate switching werkt onder android / Netflix / Primevideo
Een TLC account is geen vereiste om de tv te gebruiken
Via de ´TLC safety´ app kun je simpel apk's installeren van een usb stick
Echter om gallery te gebruiken heb je een google account nodig
Spraak in NL werkt niet echt..of ik doe het verkeerd
Youtube / HDR10 & HLG werkt // maar geen Dolby Vision of HDR10+
Gamers kunnen beter uitwijken naar een andere TV.. 60hz
- gaming op android..de cpu is te langzaam (cpu throttle app meldt throttling )
- Misschien wat emulatie? letop : enkel 32bit apps werken
-8bit controller werkte / BT keyboard werkte
Voetballiefhebbers..espn 4k was niet vloeiend..via de android app op de tv
- misschien via Tvbox of nvidia shield? of firestick 4k?
overige nitpicking..de android heeft geen explorer app pre-installed
- installatie van total commander failed
- dit is een probleem bijv import playlist of een backup file / moving files / retroarch
Conclusie : Mooi TV voor de prijs
De 835 is het model van 2 jaar oud. De 845 is van vorig jaar en de 855 van dit jaar.
Zelf heb ik de 85C845 2 maanden geleden bij de MM gekocht. Maar dezelfde tv wordt bij andere ketens verkocht als 843 of 849.
Heeft met marketing te maken heb ik begrepen. Dit zal ook zo zijn voor de 83-serie.
Verder is het mij opgevallen dat de prijzen van de TCL's in ieder geval bij de MM erg fluctueren. Scheelt echt honderden Euro's per week. Dan weer omlaag maar net zo vaak weer omhoog. Dus hou de pricewatch goed in de gaten.
Ik ben trouwens erg tevreden over de 845.
Als ik het me goed herinner is er in de 843 reeks een verschil tussen de mindere X1 variant en de beter X2 variant. Maar hoe weet ik nu of die tv bij Bol de X1 of de X2 is?
Of toch maar gewoon voor de 803 gaan?
Dan kan ik beter voor de 845 gaan of de 855 lijkt me. Misschien maar even een Black Friday deal afwachten. Snap TCL niet zo goed met al die verwarrende serienummers. Misschien even iemand anders op marketing zetten ;-)rla schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:13:
De 803 is nog wat voordeliger. Maar of de zwartwaarden overeenkomen met de 835 weet ik zo niet.
De 835 is het model van 2 jaar oud. De 845 is van vorig jaar en de 855 van dit jaar.
Zelf heb ik de 85C845 2 maanden geleden bij de MM gekocht. Maar dezelfde tv wordt bij andere ketens verkocht als 843 of 849.
Heeft met marketing te maken heb ik begrepen. Dit zal ook zo zijn voor de 83-serie.
Verder is het mij opgevallen dat de prijzen van de TCL's in ieder geval bij de MM erg fluctueren. Scheelt echt honderden Euro's per week. Dan weer omlaag maar net zo vaak weer omhoog. Dus hou de pricewatch goed in de gaten.
Ik ben trouwens erg tevreden over de 845.
Toch maar de gok genomen en de 843 bij Bol besteld. Vandaag geleverd en ... het is de X2Superjef schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:08:
De 65C803 staat al enkele dagen voor 899 bij Bol. Deze ging het voor mij worden ... tot ik nu zag dat de 65C843 er aan 999 staat. Betere zwartwaarden en beter beeld en dus gezien het geringe prijsverschil misschien wel interessanter?
Als ik het me goed herinner is er in de 843 reeks een verschil tussen de mindere X1 variant en de beter X2 variant. Maar hoe weet ik nu of die tv bij Bol de X1 of de X2 is?
Of toch maar gewoon voor de 803 gaan?
Straks of morgen maar eens installeren en instellen
De tv heeft een vesa ophanging toch? Dan mag je verwachten dat een vesa muurbeugel past. Mocht je de tv willen tilten en dus een beugel met een scharnier erin willen hebben. Dan heb je kans dat de zijkant/onderkant van de tv tegen de muur aan komt.Pringo schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:23:
Hi!
Op het punt om de 98c855 te bestellen, ik lees alleen her en der dat niet altijd de 100 inch muursteunen passen. Heeft iemand deze toevallig aan de muur hangen, en zo ja met welke steun?
Thanks!
En daarbij, willen ze bij MM de 90"+ tvs niet meer leveren, en mag je zelf vervoer regelen...
Ik kan van hetzelfde budget een 83" LG G4 kopen, of een 98" TCL C855 (ik heb de ruimte).
Hier gekocht via Coolblue, is dan zo een van de drie varianten op het 855 typenummer die technisch identiek zijn, maar soms fors in prijs schelen omdat ze exclusief via verschillende retailers verkocht worden.
Toen ik dit las ben ik er ook voor gegaan. Denk dat de 843 toch echt wel wat beter is (dimming zones, Antal nits) dan de 803. En op dit moment een aanbieding bij bol met 50 euro extra korting als je select hebt. Dus nu de 55c843 voor 799 opgehaald. Dat lijkt me een goede prijs voor dit apparaat.Superjef schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Toch maar de gok genomen en de 843 bij Bol besteld. Vandaag geleverd en ... het is de X2![]()
En? Wat zijn je ervaringen tot nu toe?Superjef schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Toch maar de gok genomen en de 843 bij Bol besteld. Vandaag geleverd en ... het is de X2![]()
Op zich vooral positief. Nog effe wennen aan de grootte want komende van 43" is 65" echt wel een heel verschil. Geluid valt beter mee dan verwacht. Voorlopig mijn surround set zelfs nog niet aangesloten. Tot nu toe wel nog niet helemaal tevreden van de beeldkwaliteit bij streamen (VRT MAX, VTM Go ...) maar dat kan misschien ook liggen aan instellingen binnen die apps? Dat moet ik nog uitzoeken.Ford_Prefect schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:48:
[...]
En? Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Zal nu eens wat gaan testen. Wel fijn dat je zo tevreden bent over het geluid. Ik kan hier geen set aansluiten dus ben op de tv aangewezen. Ben benieuwd. Update nu klaar dus zal eens gaan spelen.
Ik overweeg om de c855 aan te schaffen, maar stream erg veel.
ik had gelezen dat sommige apps (Netflix/Amazon) een eigen video modes hebben op sommige tvs, bv de Sony, maar dat die instellingen juist de kleuren soms te donker weergeven.
Erg benieuwd naar je bevindingen
Bij mij gaat het niet zozeer over de kleuren (die kan je volgens mij aanpassen naar eigen wens) maar eerder over de scherpte. Als ik kijk via de digibox heb ik scherp beeld van goede kwaliteit maar via streaming (VRT Max, VTM Go, ...) zie ik meer pixels/wazigheid. Maar zoals ik zei, misschien kan ik in die apps zelf de kwaliteit nog opvoeren. Dat heb ik nog niet getest.wjharing schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:52:
@Superjef Kan je hier meer context geven over je beperkte tevredenheid van beeldkwaliteit bij streamen?
Ik overweeg om de c855 aan te schaffen, maar stream erg veel.
ik had gelezen dat sommige apps (Netflix/Amazon) een eigen video modes hebben op sommige tvs, bv de Sony, maar dat die instellingen juist de kleuren soms te donker weergeven.
Erg benieuwd naar je bevindingen
Enige dat ik nog merk zijn de vage randen bij snelle acties. Als iemand me daar nog een tip over kan geven. Ik kijk de F1 via de F1 app op mijn AppleTV. Merk dan dat de snelheid van beelden niet altijd is van wat ik gewend ben.
Ik deel je mening over het beeld. Zelfs mijn vrouw (die geen voorstander was) heeft geaccepteerd en toegegeven dat het idd wel een heel mooi scherm is en prettig kijkt. 😊
[ Voor 0% gewijzigd door Ford_Prefect op 17-10-2024 15:09 . Reden: Spelfout ]
Waarom installeer je niet gewoon de F1TV-app op jouw TV? Er is ook een versie voor AndroidTV beschikbaar. Mijn eigen AppleTV staat sinds ik de C845X2 heb stof te happen. 🤭Blueglazzz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:02:
Enige dat ik nog merk zijn de vage randen bij snelle acties. Als iemand me daar nog een tip over kan geven. Ik kijk de F1 via de F1 app op mijn AppleTV. Merk dan dat de snelheid van beelden niet altijd is van wat ik gewend ben.
Bij de 85C855 die wij hebben staat niets over een audio-in mogelijkheid bij de aansluitingen, dus dan zou ik zo snel niet weten hoe dat dan zou moeten werken vanuit een versterker als er niet een specifieke audio input aansluiting op de TV zit. Tegelijk nooit echt naar dit soort scenario gekeken zelf, zou dan bang zijn dat je een gek geluidsbeeld krijgt met traditionele speakers toch ander soort geluid dan een TV door alle beperkingen die een TV heeft in diens platte afmetingen. Heb je dit eerder al met andere tv's gedaan, ben wel benieuwd hoe zoiets dan zou werken en bevallen?
Beeld... beweging uitzetten..Blueglazzz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:02:
Inmiddels de 65" 845 X2 nu een half jaar in de woonkamer staan. Geluid standaard uit en gaat via een Denon versterker met 5.1 set van Teufel. Niets dan lof voor de tv. Helderheid is om van te smullen in een woonkamer waar de zon goed binnen schijnt. Vooral Netflixfilms op 4K met HDR+ of Dolby Vision is geweldig. Verbaas me nog steeds over de zwartwaardes.
Er is momenteel een actie bij bol.com omtrent tcl tv's.
Ik zit enorm te kijken naar de tcl 65t8b versie.
Lijkt alle specs te hebben om ideaal te matchen met de ps5 en mijn noden.
Heeft iemand ervaring met dit model?
Ik heb alle discussies van de laatste 3 maanden hier gelezen maar het is me nog altijd niet duidelijk wat het verschil is met andere modellen zoals de c805 versie.
Ik snap de modellen reeks en prijsverschil niet goed gezien de 65t8b heel goede specs heeft en toch het goedkoopste is.
Kunnen jullie mij helpen te verduidelijken wat de top end modellen zijn of waar het addertje onder het gras is met de 65t8b?
Lijkt te mooi om waar te zijn.
Alvast bedankt.
Daarbij zou mijn verwachting zijn dat de local dimming veel minder zones heeft. De 843 heeft op 55 inch bijvoorbeeld 480 zones. Dus beeldkwaliteit.
Wellicht kan je ze bij de MM naast elkaar bekijken.
[ Voor 47% gewijzigd door Ford_Prefect op 22-10-2024 08:30 . Reden: Foutief antwoordd ]
TCL 50C805
TCL 50C809
Als ik vergelijk via deze site staat daar dat de 809 glossy is en de 805 anti-glare?
Kan iemand mij dat bevestigen?
Is dezelfde TV en geldt ook voor de C803, enkel andere verkoopkanaal. Je kunt beter voor de C803 kiezen, ben je voordeliger uitpanomi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:34:
Ik kijk naar deze twee modellen:
TCL 50C805
TCL 50C809
Als ik vergelijk via deze site staat daar dat de 809 glossy is en de 805 anti-glare?
Kan iemand mij dat bevestigen?
Freshouttheoven schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:48:
[...]
Is dezelfde TV en geldt ook voor de C803, enkel andere verkoopkanaal. Je kunt beter voor de C803 kiezen, ben je voordeliger uit.
Dank!Superman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:51:
Lijkt zelfde televisie product: TCL C803/C805/C809
Net als de c843 / c845 en c849.
Gezien de daling van de prijs van de c843 kan je m.i. beter voor die tv gaan ipv de 803.
[ Voor 35% gewijzigd door Ford_Prefect op 22-10-2024 17:19 . Reden: Fout in de tekst ]
De tv is voor mijn ouders. Ik denk niet dat 55” geaccepteerd wordt…Ford_Prefect schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:18:
Is inderdaad allemaal dezelfde tv.
Net als de c843 / c845 en c849.
Gezien de daling van de prijs van de c843 kan je m.i. beter voor die tv gaan ipv de 803.
Zeer tevreden maar 1 ding stoort me en misschien weet iemand hier welke instelling ik hiervoor moet aanpassen.
Bij voetbalwedstrijden en andere snelle beelden zie ik soms vertraging/dubbel van de spelers of bal, volgens mij heet dat ghosting? Iemand een idee?
Ik lees online dit:EdwinJ85 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:58:
Ik heb de C805 nu 3 weken in gebruik.
Zeer tevreden maar 1 ding stoort me en misschien weet iemand hier welke instelling ik hiervoor moet aanpassen.
Bij voetbalwedstrijden en andere snelle beelden zie ik soms vertraging/dubbel van de spelers of bal, volgens mij heet dat ghosting? Iemand een idee?
Picture preset: Sport
Settings:
Brightness: 50
Contrast: 100
Black level: 50
Dynamic contrast: off
Black stretch: off
Dynamic tone mapping: off
Local dimming: high
Local contrast: off
Gamma: 0
Colour saturation: 50
Tint: 50
Dynamic colour: on
Blue light filter: off
Colour temperature: 0
Sharpness: 50
Distal noise reduction: off
Noise reduction: off
Gradation clear: off
Refresh rate: standard
Motion clarity: off
Dynamic acceleration: on
I’ve found disabling filters helps reduce the judder and improves smoothness. I prefer a natural colour over a punchy colour.
Gekkenhuis deal (geldig vanaf 24 oktober t/m 27 oktober) bij MediaMarkt.
Laagste prijs elders: €1099
Ook de 75" (€1188) en 55" (€688) de zullen in de aanbieding zijn.
Eigenschappen:
Schermgrootte: 65 inch
Resolutie: 4K Ultra HD (3840 x 2160 pixels)
Schermtechnologie: Mini-LED met Quantum Dot voor rijke kleuren en diep contrast
Helderheid: Maximaal 1500 nits.
Contrast: Dynamisch contrast met meer dan 1000 local dimming zones
HDR-ondersteuning: Dolby Vision, HDR10+, en HLG
Verversingssnelheid: Tot 144Hz
Beeldverwerking: AiPQ Engine 3.0 voor slimme optimalisatie van beeldkwaliteit
Geluidsysteem: 2.1-kanaals geluid met ingebouwde subwoofer, ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS Virtual
Besturingssysteem: Google TV met toegang tot diverse streaming apps
Aansluitingen: 4x HDMI 2.1, 2x USB, Bluetooth, en Wi-Fi 6
Gaming features: Variable Refresh Rate (VRR) en Auto Low Latency Mode (ALLM) voor betere game-ervaring.
Ai nu ga ik twijfelen...laredo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:05:
TCL 65C845 Mini LED 4K Smart TV voor €888 (75" voor €1188 / 55" voor €688) @ MediaMarkt.
Dinsdag de 65T8B besteld om mijn 5 jaar oude LG Oled te vervangen (reparatie was > 1000 Euro). Wordt vrijdag geleverd.
Morgen de 65C845 in de aanbieding waardoor het prijsverschil maar 90 euro is.
Is het de moeite waard om de eerste terug te sturen (Bol) en de tweede te bestellen?
Ik had mij voorgenomen niet weer een dure tv te kopen gezien de matige levensduur van de LG... Maar die paar tientjes maakt ook niet uit.
Zonder twijfel, de C845 is betreft beeldkwaliteit veel beter. Wellicht dat je de T8B nog kunt annuleren en anders aan de deur weigeren.Fasthook schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:30:
[...]
Ai nu ga ik twijfelen...
Dinsdag de 65T8B besteld om mijn 5 jaar oude LG Oled te vervangen (reparatie was > 1000 Euro). Wordt vrijdag geleverd.
Morgen de 65C845 in de aanbieding waardoor het prijsverschil maar 90 euro is.
Is het de moeite waard om de eerste terug te sturen (Bol) en de tweede te bestellen?
Zucht.... Nu komen er vrijdag 2 65" TV's binnen. Hoe leg ik dat thuis uitFreshouttheoven schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:27:
[...]
Zonder twijfel, de C845 is betreft beeldkwaliteit veel beter. Wellicht dat je de T8B nog kunt annuleren en anders aan de deur weigeren.
Dat mag een mooie uitleg worden, best aan de deur weigeren natuurlijk, of voor de humor factor een paar dagen laten staan, maar dan krijg je volgens mij wel snel kosten voor het terugsturen en dat kan bij zulke maten TV's nog eens aardig oplopen vrees ik. Geen idee eigenlijk, geen eigen ervaring mee. Maar zou wel een mooie grap zijn:Fasthook schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:41:
[...]
Zucht.... Nu komen er vrijdag 2 65" TV's binnen. Hoe leg ik dat thuis uit
"Kijk beste gezinsleden, jullie wilden per sé geen 75", dat doet mij pijn in het hart natuurlijk. Maar gelukkig voor mij zeiden jullie niets over het aantal televisies, enkel over de maat ervan

Goed punt. Het kan zijn dat ik thuis vergeten ben te melden dat de nieuwe 65" is in plaats van 55"OruBLMsFrl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Dat mag een mooie uitleg worden, best aan de deur weigeren natuurlijk, of voor de humor factor een paar dagen laten staan, maar dan krijg je volgens mij wel snel kosten voor het terugsturen en dat kan bij zulke maten TV's nog eens aardig oplopen vrees ik. Geen idee eigenlijk, geen eigen ervaring mee. Maar zou wel een mooie grap zijn:
"Kijk beste gezinsleden, jullie wilden per sé geen 75", dat doet mij pijn in het hart natuurlijk. Maar gelukkig voor mij zeiden jullie niets over het aantal televisies, enkel over de maat ervan"
Luiheid of daadwerkelijk de afspraak met de verzender? Geen idee. Als consument denk je dan ook, tja het zal wel..
Hier twijfel over de 65 inch variant.vinpower schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:08:
Twijfel twijfel om de 55C845 te bestellen!
Hier wel gedaan, deze prijs komt waarschijnlijk niet snel weer voorbij.
Aan de nummering zou je denken dat een hoger nummer beter is maar dat zit bij TCL net wat anders in elkaar.
C805 heeft een betere chipset waardoor gamen soepeler gaat. Volgens mij heeft de 845 de oude generatie processor en de 805 gebruikt de pentonic 700
Als het de x2 zou zijn dan maakt het de keuze wel makkelijker, want dan is het mijn inziens gewoon een betere tv dan de C805.
erhmm.
C84x is hogere klasse dan de c80x. Voorheen hadden ze misschien een iets langzamere processor, maar die zijn denk niet meer op de markt.IssY_I schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:06:
De C845 is een lagere klasse dan de C805
Aan de nummering zou je denken dat een hoger nummer beter is maar dat zit bij TCL net wat anders in elkaar.
C805 heeft een betere chipset waardoor gamen soepeler gaat. Volgens mij heeft de 845 de oude generatie processor en de 805 gebruikt de pentonic 700
Net de 843 via Bol binnen gekregen en dat is een X2 chipset... ben nu aan t instellenMultensor schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:15:
Hier ook een twijfelaar voor de C845 / C805. Is er iemand die de C845 besteld heeft bij de Mediamarkt voor deze mooie prijs? En zo ja betreft het dan de x1 of x2 versie (de x2 heeft de pentonic 700 processor).
Als het de x2 zou zijn dan maakt het de keuze wel makkelijker, want dan is het mijn inziens gewoon een betere tv dan de C805.
Maar hoe weet je met absolute zekerheid dat deze de pentonic processor heeft? Als de tv gelanceerd is met een zwakkere chipset dan blijft mijn standpunt hetzelfde. Iets wat slechter presteert {in dit geval het Brein} dan is het een lagere klasse tegenover het betere Brein😃.xminator schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
C84x is hogere klasse dan de c80x. Voorheen hadden ze misschien een iets langzamere processor, maar die zijn denk niet meer op de markt.
Nu 1 jaar later heeft TCL besloten om de C845 ook te voorzien met een pentonic 700, maar hoe weet ik dat de TV de X2 {pentonic} variant is?.
Bol heeft hem helaas niet meer. Als het een zekerheid was dat je nu de x2 kreeg had ik hem besteld nu bij de mediamarkt.ominous schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:35:
[...]
Net de 843 via Bol binnen gekregen en dat is een X2 chipset... ben nu aan t instellen
Precies dit dus. Het staat volgens mij wel op de doos en anders kan je het wel zien in de software, maarja als het dan niet de x2 is zit je met al dat gezeur van terugsturen.IssY_I schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
Maar hoe weet je met absolute zekerheid dat deze de pentonic processor heeft? Als de tv gelanceerd is met een zwakkere chipset dan blijft mijn standpunt hetzelfde. Iets wat slechter presteert {in dit geval het Brein} dan is het een lagere klasse tegenover het betere Brein😃.
Nu 1 jaar later heeft TCL besloten om de C845 ook te voorzien met een pentonic 700, maar hoe weet ik dat de TV de X2 {pentonic} variant is?.
erhmm.
Top! Zou je onderstaande willen testen?Fasthook schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:16:
Ik heb vanmiddag de 65C845 van de Mediamarkt binnen gekregen en dat is de X2 variant...[Afbeelding]
meesje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:45:
In een tweakers gebruikers review heb ik gelezen dat wanneer je het volume van de C845 op nul zet, dat er continu een mute icoon op het scherm wordt getoond. Dit zou gefixt worden middels een firmware update. Kunnen jullie aangeven of dit het geval is?
Bij mij gaat de volumeslider na 1-2sec uit beeld. Speel wel af via soundbar aangesloten op e-arc HDMI aansluiting.meesje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Top! Zou je onderstaande willen testen?
[...]
Kan dit niet? Dat zou wel jammer zijn. Ik gebruik een CI+ module en geen los Ziggo kastje.
Dit is bij mij ook en heb ook de X2 variant.Fasthook schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Bij mij gaat de volumeslider na 1-2sec uit beeld. Speel wel af via soundbar aangesloten op e-arc HDMI aansluiting.
Ik heb de tv een dag, dus kan er verder nog niet veel over vertellen. Ik kom van een Samsung TV af gemaakt in 2012, dus dat is een hele sprong
Thanks voor deze tip trouwens. Had de tv net bij Bol gekocht dus baalde al. Maar 1 telefoontje later was het met een tegoedbon voor het verschil opgelost.laredo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:05:
TCL 65C845 Mini LED 4K Smart TV voor €888 (75" voor €1188 / 55" voor €688) @ MediaMarkt.
Gekkenhuis deal (geldig vanaf 24 oktober t/m 27 oktober) bij MediaMarkt.
Laagste prijs elders: €1099
Ook de 75" (€1188) en 55" (€688) de zullen in de aanbieding zijn.
Eigenschappen:
Schermgrootte: 65 inch
Resolutie: 4K Ultra HD (3840 x 2160 pixels)
Schermtechnologie: Mini-LED met Quantum Dot voor rijke kleuren en diep contrast
Helderheid: Maximaal 1500 nits.
Contrast: Dynamisch contrast met meer dan 1000 local dimming zones
HDR-ondersteuning: Dolby Vision, HDR10+, en HLG
Verversingssnelheid: Tot 144Hz
Beeldverwerking: AiPQ Engine 3.0 voor slimme optimalisatie van beeldkwaliteit
Geluidsysteem: 2.1-kanaals geluid met ingebouwde subwoofer, ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS Virtual
Besturingssysteem: Google TV met toegang tot diverse streaming apps
Aansluitingen: 4x HDMI 2.1, 2x USB, Bluetooth, en Wi-Fi 6
Gaming features: Variable Refresh Rate (VRR) en Auto Low Latency Mode (ALLM) voor betere game-ervaring.
Van 28 okt tot en met 1 nov heb je Mediamarkt mania waarbij op 29 oktober de televisies in de aanbieding zijn.
Net als vorig jaar krijg je in de weken voorafgaand aan BF betere aanbiedingen dan op BF zelf.
Aan de ene kant wil ik wel een LG C3 of C4, maar onze woonkamer kent veel licht van buiten. Dan lijkt me een QLED tv als de C845 beter geschikt.
uitvoering: Samsung S95D 65" Zwart
Wij hebben de TCL 85C855 staan in een woonkamer met heel veel daglicht, de ontspiegeling is zeker niet slecht, maar ook zeker geen topklasse. Met lichte content zoals een PC op light theme komt ie prima uit, maar als er donkere content of scenes langskomen heb je een aardig rainbow effect en ook nog altijd spiegeling. Nogmaals, is echt niet slecht gegeven de situatie hier, maar die ontspiegeling lost dus ook niet alles 100% voor je op.
Voor casual viewing, talkshow of zo, goed genoeg. Willen we echt even genieten van een serie of film dan doen we altijd de gordijnen dicht tegenover de TV, en op een zomerdag met felle avondzon zelfs ook nog wel de gordijnen een raampartij verder.
Momenteel bijna 8 jaar in bezit van een 55" LG Oled B6 uit 2016. 2500€ destijds ervoor betaald. Werkt nog uitstekend maar wil erg graag de gaming features zoals vrr, 120hz en de hele mikmak hebben 👀
Dus weer teruggebracht, en nu wacht ik op een mooie deal voor de 50C803/805/809
Dit probleem treed bij mijn 65C845X2 niet (meer) op. Heb de meest recente firmware erop staan van enkele weken terug.meesje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:45:
In een tweakers gebruikers review heb ik gelezen dat wanneer je het volume van de C845 op nul zet, dat er continu een mute icoon op het scherm wordt getoond. Dit zou gefixt worden middels een firmware update. Kunnen jullie aangeven of dit het geval is?
Sinds februari al een keer of 5 nieuwe firmware via Telegram gedownload en geïnstalleerd op mijn 65C845X2 en niets aan het handje. Vind het wel lam dat nieuwe firmware alleen via Telegram i.c.m. een vage sharepoint-account verspreid wordt overigens. Waarom biedt TCL die niet gewoon via haar website aan of, beter nog, via de netwerk-update in de instellingen van de TV..Supershiva schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:44:
[...]
Is het ook echt veilig om het hier te downloaden en installeren?
Weinig trek om m’n gloednieuwe tv om zeep te helpen
[ Voor 8% gewijzigd door BamSlam_ op 29-10-2024 10:50 ]
Size matters 🤭lucask schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:56:
Een groter probleem echter was dat ik vanuit thuis mandaat had gekregen om tot 50 inch te gaan. Hoopte dat het haar niet zou opvallen. Die discussie heb ik verloren
Wat?!?! Dat laatste zou ik inderdaad verwachten.BamSlam_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
Sinds februari al een keer of 5 nieuwe firmware via Telegram gedownload en geïnstalleerd op mijn 65C845X2 en niets aan het handje. Vind het wel lam dat nieuwe firmware alleen via Telegram i.c.m. een vage sharepoint-account verspreid wordt overigens. Waarom biedt TCL die niet gewoon via haar website aan of, beter nog, via de netwerk-update in de instellingen van de TV..
Maar dat doen ze dus helaas niet. Op dit moment is de procedure dus: notificatie van nieuwe firmware ontvangen via Telegram (de enige reden dat ik Telegram überhaupt geïnstalleerd heb), downloaden via een Sharepoint-account en dan via een USB-stick de nieuwe firmware op de TV installeren.meesje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:53:
[...]
Wat?!?! Dat laatste zou ik inderdaad verwachten.
[ Voor 18% gewijzigd door mach2 op 29-10-2024 12:12 ]
Hallo
Bizar, ik probeer toch regelmatig up te daten via netwerk, alvorens ik de laatste firmware van telegram via een usb-stick installeer.mach2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
Hmm, ik heb een paar updates gewoon via m'n tv geinstalleerd hoor (65C845), nog nooit op Telegram gekeken. Zal misschien iets achter lopen maar komt gewoon binnen. Heb hem zeker al een jaar denk inmiddels en ook toen al de X2 ontvangen.
Welke firmware-versie heb jij?
Ik zit nu op:
V8-T653T01-LF1V404 (.001270)
OS-versie van Android TV
12
Beveligingspatchniveau van Android TV-OS
5 augustus 2024
Kernelversie 5.4.233+
#1 Mon Sep 23 12:19:04 UTC 2024
OS-build van Android TV
STT2.221228.001 release-keys
Zou volgens mij ook gewoon zo moeten werken. Hier rechtstreeks van de TCL site:mach2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
Hmm, ik heb een paar updates gewoon via m'n tv geinstalleerd hoor (65C845), nog nooit op Telegram gekeken. Zal misschien iets achter lopen maar komt gewoon binnen. Heb hem zeker al een jaar denk inmiddels en ook toen al de X2 ontvangen.
/f/image/w3fRPURIQGFtR4AEh2bBSXOL.png?f=fotoalbum_large)
Zou wat geweest zijn als dit niet zo was geweest van de #1 tv maker ter wereld. Stel dat er een hardnekkig irritante bug in het systeem zat. Hoe moet het gross van de mensheid en dan b.v een oudje van 70+ op Telegram zoeken naar een update en die dan via de laptop op een usb knallen en zelf installeren🤔Ford_Prefect schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Zou volgens mij ook gewoon zo moeten werken. Hier rechtstreeks van de TCL site:[Afbeelding]
Lijkt me dan ook compleet normaal dat je gewoon via instellingen of automatisch een update binnenkrijgt. Veel geduld hebben en de update verschijnt vanzelf wel hoor.. kan gewoon weken duren tussen verschillende regio s en landen
Ik vond het al erg bijzonder. Via telegram alleen zou voor mij een no go geweest zijn.IssY_I schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:49:
[...]
Zou wat geweest zijn als dit niet zo was geweest van de #1 tv maker ter wereld. Stel dat er een hardnekkig irritante bug in het systeem zat. Hoe moet het gross van de mensheid en dan b.v een oudje van 70+ op Telegram zoeken naar een update en die dan via de laptop op een usb knallen en zelf installeren🤔
Lijkt me dan ook compleet normaal dat je gewoon via instellingen of automatisch een update binnenkrijgt. Veel geduld hebben en de update verschijnt vanzelf wel hoor.. kan gewoon weken duren tussen verschillende regio s en landen
Voor mij ook ja 🙂↕️meesje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:52:
[...]
Ik vond het al erg bijzonder. Via telegram alleen zou voor mij een no go geweest zijn.
Ik neem aan dat die firmwares in omloop vroege builds zijn of beta updates. Ik zou er zelf persoonlijk niet aan beginnen aangezien het hier om een Android O.S gaat en 1 verkeerde build en de functionaliteit{en} van o.a het updates van de TV is foetsie! Je moet echt wel weten wat je aan het doen bent.
Bij onze vorige tv werd de sleeptimer ontzettend vaak gebruikt. Nu zou ik verwachten dat deze TCL tv die ook moet hebben, maar de functie is nergens te vinden. Documentatie en filmpjes gezien van TCL en die verwijzen allemaal naar een plek in het menu die bij onze tv niet lijkt te bestaan. Iemand anders hier met een TCL tv (en wellicht hetzeflde type) die de optie ook mist of me juist in de goede richting kan wijzen?
Bij ingebruikname is de tv geupdate tot de laatste stand die aangeboden werd.
[ Voor 7% gewijzigd door Scarfish op 29-10-2024 20:44 ]
Erm...
Nu komt de tv binnen en zijn alle serienummers van de doos weg maar is de tv wel ongevraagd gekalibreerd en op dat rapport staat TCL 85C843 ipv 845.
De doos is daardoor ook open gemaakt om te kalibreren waarschijnlijk.
Is de kans groot dat het niet de x2 chip heeft? Mediamarkt heeft toch normaal alleen de 845 modellen ipv 843 ongeacht dat ze niet veel verschillen?
[ Voor 12% gewijzigd door Morph666 op 31-10-2024 18:35 ]
[ Voor 6% gewijzigd door OruBLMsFrl op 31-10-2024 18:42 ]
Hier een C805 (Engelstalig menu) in gebruik en de sleeptimer is te vinden bij settings>more settings>system>power and energy.Scarfish schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:43:
Voor op de slaapkamer heb ik de TCL 32S5400AF aangeschaft. Genoeg tv met Google TV voor de slaapkamer.
Bij onze vorige tv werd de sleeptimer ontzettend vaak gebruikt. Nu zou ik verwachten dat deze TCL tv die ook moet hebben, maar de functie is nergens te vinden. Documentatie en filmpjes gezien van TCL en die verwijzen allemaal naar een plek in het menu die bij onze tv niet lijkt te bestaan. Iemand anders hier met een TCL tv (en wellicht hetzeflde type) die de optie ook mist of me juist in de goede richting kan wijzen?
Bij ingebruikname is de tv geupdate tot de laatste stand die aangeboden werd.
De Philips Xtra 55PML9009/12? M.i. goed vergelijkbaar met de tcl c843/845 en op Ibood voor 699 te koop (reguliere winkelprijs rond de 900 a 1000)
Philips TVs komen tegenwoordig met een eigen Titan OS, dat Is wel een verschil tegenover Google TV.Ford_Prefect schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:40:
Wellicht niet helemaal correct om hier te bespreken maar heeft iemand deze tv wel eens bekeken?
De Philips Xtra 55PML9009/12? M.i. goed vergelijkbaar met de tcl c843/845 en op Ibood voor 699 te koop (reguliere winkelprijs rond de 900 a 1000)
Alles van Philips wat ik in de afgelopen 10 jaar heb gekocht bleek rommel te zijn. Voor die tijd stond het voor kwaliteit. O.a. dus ook een TV met altijd kuren waar ik 2 jaar lang aan het lijntje ben gehouden dat er een update kwam (die kwam niet) en daarna was de garantie en de support verlopen.dutchgio schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:04:
[...]
Philips TVs komen tegenwoordig met een eigen Titan OS, dat Is wel een verschil tegenover Google TV.
Ik durf het niet meer aan.
En dan met name een OS dat gericht is op reclames verkopen. Stond laatst artikel op tweakers over. Was voor mij ook een reden om niet te doen. Maar de prijs op Ibood tov regulier deed me wel even twijfelen.dutchgio schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:04:
[...]
Philips TVs komen tegenwoordig met een eigen Titan OS, dat Is wel een verschil tegenover Google TV.
Thanks. Heb ik toch de juist keuze gemaakt. Had de c843 al gekocht. Is misschien meer een soort bevestiging achteraf. Dat van die dimming zones kon ik voor de Philips niet vinden. De helderheid is ook wel een groot verschil idd. Blij met mijn keuze voor de TCL.OruBLMsFrl schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:32:
Naast OS nog even ook beeldtechniek. Bij die Phlips mis ik nog het aantal MiniLED dimmings zones, en let op dat max brightness 1.000 nits lijkt te zijn ipv TCL 843/845 2.000 nits. Mogelijk geen probleem als je toch in een goed verduisterde woonkamer zit, maar in een ruimte met daglicht kan dat wel een ding zijn toch. Ambilight kan natuurlijk wel heel leuk zijn, als je daar fan van bent. Hoe dan ook succes met de keuze!
Bedankt! Hij zit niet op dezelfde plek, maar ik heb nu wel op plekken gekeken waar ik nog niet ben geweest.Mainuz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:12:
[...]
Hier een C805 (Engelstalig menu) in gebruik en de sleeptimer is te vinden bij settings>more settings>system>power and energy.
Hij zit op de S5400 serie dus hier:
Instellingen -> Meer instellingen -> Apparaatvoorkeuren -> Screensaver -> Sluimertijd
Wellicht is de vertaling van Power and energy volgens TCL Screensaver.
Erm...
Zojuist op mijn TV netwerk-update geprobeerd: geen update beschikbaar. Dan maar weer de USB-stick route gebruiken.
:strip_exif()/f/image/8ShXDvnQKuNq4O34WUMlSCI9.png?f=user_large)
Thanks for the info. Ik blijf toch een beetje huiverig voor deze updates (bètas?) en houd het bij de reguliere update via het netwerk. Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar ervaringen die mensen hebben met updates en in hoeverre ze verschil ervaren na een update 😁BamSlam_ schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:53:
Er is een nieuwe update voor de 845X2 beschikbaar via Telegram.
Zojuist op mijn TV netwerk-update geprobeerd: geen update beschikbaar. Dan maar weer de USB-stick route gebruiken.
[Afbeelding]
Ben eens even gaan resumeren en hierbij mijn ervaringen:Ford_Prefect schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:25:
Thanks for the info. Ik blijf toch een beetje huiverig voor deze updates (bètas?) en houd het bij de reguliere update via het netwerk. Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar ervaringen die mensen hebben met updates en in hoeverre ze verschil ervaren na een update 😁
In februari kocht ik de TCL 65C845X2 bij Bolletje.
Deze werd geleverd met een firmware van ik meen mei 2023.
Op het moment van kopen was er één nieuwe firmware gereleased door TCL (ik meen in november 2023), die echter door veel gebruikers afgeraden werd omdat deze veel issues zou introduceren.
Enkele weken na mijn aankoop begon TCL serieus aan nieuwe firmware te werken. Via Telegram werden toen een stuk of vijf beta-firmwares verspreid, die expliciet zo werden aangeduid. Deze heb ik allemaal geïnstalleerd via USB, geen enkel probleem ondervonden.
Naderhand heb ik inmiddels alweer een stuk of vijf niet-beta firmwares geïnstalleerd, ook allemaal zonder problemen.
En vanochtend kwam dan de meest recente release uit. Die ik dus ook weer via USB-stick ga installeren.
Dus geen paniek
Blijf het wel erg lam vinden dat deze updates niet gewoon meteen via netwerk-update worden aangeboden. Maar wel fijn om te lezen dat netwerk-update dus wel kan, blijkbaar moet je daar wat meer geduld voor (kunnen) opbrengen.
De security patch loopt nog achter bijvoorbeeld.
Als ze van elke nieuwe build zonder wijzigingen een nieuwe release uitbrengen op Telegram heb je weliswaar wel een update, maar veranderd er niets.
Daarom maak ik, wanneer ik update, altijd even foto's van de versie-informatie die de TV aangeeft, voor en na het updaten.dutchgio schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:57:
Maar is er ook een changelog van die updates?
De security patch loopt nog achter bijvoorbeeld.
Als ze van elke nieuwe build zonder wijzigingen een nieuwe release uitbrengen op Telegram heb je weliswaar wel een update, maar veranderd er niets.
Vaak een nieuwe Linux-kernel en regelmatig nieuwe Android security patches.
Fijn dat TCL het serieus neemt en regelmatig de firmware bijwerkt!
Dank voor je uitgebreide antwoord. En wat is je ervaring mbt verbeteringen die worden doorgevoerd? Changelog / issue resolved / verbetering misschien van het dimming algoritme?BamSlam_ schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:35:
[...]
Ben eens even gaan resumeren en hierbij mijn ervaringen:
In februari kocht ik de TCL 65C845X2 bij Bolletje.
Deze werd geleverd met een firmware van ik meen mei 2023.
Op het moment van kopen was er één nieuwe firmware gereleased door TCL (ik meen in november 2023), die echter door veel gebruikers afgeraden werd omdat deze veel issues zou introduceren.
Enkele weken na mijn aankoop begon TCL serieus aan nieuwe firmware te werken. Via Telegram werden toen een stuk of vijf beta-firmwares verspreid, die expliciet zo werden aangeduid. Deze heb ik allemaal geïnstalleerd via USB, geen enkel probleem ondervonden.
Naderhand heb ik inmiddels alweer een stuk of vijf niet-beta firmwares geïnstalleerd, ook allemaal zonder problemen.
En vanochtend kwam dan de meest recente release uit. Die ik dus ook weer via USB-stick ga installeren.
Dus geen paniek![]()
Blijf het wel erg lam vinden dat deze updates niet gewoon meteen via netwerk-update worden aangeboden. Maar wel fijn om te lezen dat netwerk-update dus wel kan, blijkbaar moet je daar wat meer geduld voor (kunnen) opbrengen.
Oud:
:strip_exif()/f/image/nSeRzp1cvrFcEYmD4O3C0gBH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nieuw:
:strip_exif()/f/image/x84kjRXwUDcFRQYnQr8Glnq7.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 23% gewijzigd door BamSlam_ op 04-11-2024 10:54 ]
In eerste instantie was het dimming-algoritme minder goed dan bij andere TV's, zoals blijkt uit de test van Tweakers. Die test is echter gepubliceerd op 4 september 2023 en vermoedelijk uitgevoerd met de firmware van mei 2023, toen de TV op de markt kwam.Ford_Prefect schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:42:
Dank voor je uitgebreide antwoord. En wat is je ervaring mbt verbeteringen die worden doorgevoerd? Changelog / issue resolved / verbetering misschien van het dimming algoritme?
Ik heb het niet gemeten, maar ik heb wel visueel de indruk dat de blooming flink afgenomen is sinds de nieuwe firmwareversies gereleased zijn, vanaf februari 2024. Maar los daarvan vind ik dat je met deze TV sowieso de meeste bang for the buck kreeg. Alhoewel de nieuwe C85-serie sterk verbeterd is op dit gebied, met veel meer hardware local dimming zones.
Uit de berichtenwisseling van andere bezitters van de C843/845 op Telegram begrijp ik dat er bugs zijn verholpen in audio en video-settings en er enkele nieuwe features zijn toegevoegd, ik meen op het gebied van audio en Dolby Vision.
Het is heel erg jammer dat TCL niet bij elke update gewoon release notes toevoegt.

[ Voor 16% gewijzigd door BamSlam_ op 04-11-2024 11:22 ]
Kijk, dat zijn toch relevante verbeteringen ook al worden ze niet echt goed gelogd in release notes etc. En idd; die 855 had eigenlijk mijn voorkeur maar ik kan hier niet groter gaan dan 55 inch en die wordt helaas niet meer aangeboden. 55 inch is te klein....BamSlam_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:02:
[...]
In eerste instantie was het dimming-algoritme minder goed dan bij andere TV's, zoals blijkt uit de test van Tweakers. Die test is echter gepubliceerd op 4 september 2023 en vermoedelijk uitgevoerd met de firmware van mei 2023, toen de TV op de markt kwam.
Ik heb het niet gemeten, maar ik heb wel visueel de indruk dat de blooming flink afgenomen is sinds de nieuwe firmwareversies gereleased zijn, vanaf februari 2024. Maar los daarvan vind ik dat je met deze TV sowieso de meeste bang for the buck kreeg. Alhoewel de nieuwe C85-serie sterk verbeterd is op dit gebied, met veel meer hardware local dimming zones.
Uit de berichtenwisseling van andere bezitters van de C843/845 op Telegram begrijp ik dat er bugs zijn verholpen in audio en video-settings en er enkele nieuwe features zijn toegevoegd, ik meen op het gebied van audio en Dolby Vision.
Het is heel erg jammer dat TCL niet bij elke update gewoon release notes toevoegt.