SiNTeK schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:22:
[...]
Dat weet ik niet precies. Ik kan alleen zeggen dat het op mijn 85C845 nog steeds echt heel vlot werkt, ook na twee jaar.
Ik ga even LLM'en om te kijken hoe dat compared.
Blijkt ongeveer dezelfde SOC te zijn. Een MediaTek Pentonic 700 variant. Geen idee naar de SOC van je streamer. Welke streamer is het?
De Google Streamer. Volgens mij is daar 1 variant van. 😅
Volgens de spec sheet:
MediaTek MT8696 SoC
4x ARM A55 2.0GHz CPU
Imagination Technologies' PowerVR Rogue GE9215 GPU
4GB RAM
32GB storage (waarvan 24GB beschikbaar voor apps)
Marcievg schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:05:
[...]
Ik heb hier nu sinds december een tcl c8k. Ik heb ook een Google streamer. Die 2 ontlopen elkaar niet zo qua ervaring. Ik heb onlangs de bèta van Android 14 geïnstalleerd en dat maakt de ervaring wel wat vloeiender en meer in lijn met de streamer.
De problemen die je ervaart met de streamer heb ik echt nooit gehad. Ik heb de mijne aangesloten op een Marantz receiver en het werkt probleemloos.
Die installatie van Android 14 vind ik wel interessant. TCL maakt standaard toch gebruik van Google TV? En ik was altijd in de perceptie dat Android TV passé was.
Wat betreft de problemen die ik ervaar is dat deels doordat ik kinderen heb die constant tussen apps switchen, blijven drukken als er niet binnen een seconde wordt gereageerd enz. waardoor het cache-geheugen vermoedelijk steeds volloopt. En de handshake met mijn Denon-receiver gaat meestal wel goed, tot ik handmatig de input op de receiver wijzig naar bijv. de PS5 of Xbox, waarna de Streamer en console ruzie maken over wie de input krijgt. Vervolgens werkt de handshake dan niet altijd lekker bij het uitschakelen van de TV via CEC met de afstandsbediening van de Streamer, waarbij de TV bijvoorbeeld wel uit gaat, maar de receiver weer niet. Zal ongetwijfeld ergens in de instellingen van de aangesloten apparaten zitten. Hoe minder apparaten, hoe minder problemen (hoop ik), dus daarom hoop ik dat de Streamer helemaal overbodig wordt, maar vervelend om te lezen dat F1TV dan toch weer irritant doet. Zit dat niet ergens in de Widevine licenties die de TCL mogelijk mist?
Mijn streamer blijf ik nog steeds gebruiken want bij bijvoorbeeld F1tv pro kan de streamer een 4k ontvangen en de tv app komt niet verder dan FHD. Hierbij blijkt er dus een verschil te zitten tussen Google tv 14 en Android 14. Misschien dat dit bij andere apps ook een verschil kan maken.
De andere apps die ik gebruik op mijn TCL werken volledig naar behoren.
Ik ben altijd een Samsung man geweest en had ook wat bedenkingen omdat ik met deze overstap ook afscheid zou moeten nemen van de QD OLED. Het gebruik van android TV had ik snel onder de knie en heb er geen spijt van. Als, je nu een tv van 8 jaar oud hebt dan ga je hier zieker geen misstap mee maken.
Ik ben zelf nooit zo'n fan geweest van Tizen. Dat is zelfs een van de voornaamste redenen dat ik Samsung de afgelopen jaren juist uit de weg ben gegaan en nu ook niet in overweging neem. Ik zit nog wel te twijfelen tussen de TCL C8K en de LG C5 (en mogelijk zelfs G5), maar vind het prijsverschil best wel fors. En wat je zegt: ten opzichte van mijn huidige TV wordt de TCL sowieso een stap vooruit. De huidige TV is nog edge lit en hoewel wel VA, is zwart alles behalve zwart en verre van uniform. Destijds voor deze TV gekozen omdat het een van de meer betaalbare modellen was met ten minste 100hz native refresh en een 10-bit paneel, wat toen minder gangbaar was dan nu heb ik al gezien.
Hoe is overigens de ervaring met deze tv in een donkere kamer? Ik vind de adviezen altijd wat zwart-wit over de keuze tussen OLED en (mini)led. OLED voor een donkere kamer en led voor een lichte kamer, hoewel de maximale nits-waarden van OLED steeds hoger worden en de zwartwaarden op led steeds donkerder worden. Maar uiteindelijk wil je toch zo'n groot scherm voor een goede serie of film en kijk je die bij voorkeur in een enigszins donkere kamer (in de avond)? Dat laatste is ook de manier waarop ik hem ga gebruiken en overdag zap ik wat rond en kijken de kinderen, dus daarvoor zijn al die waarden wat mij betreft van ondergeschikt belang.
[
Voor 73% gewijzigd door
KlaasjeNL op 05-03-2026 10:36
]