Deelscooter overlast

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 14:28
Beste Tweakers,

Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen. Mijn irritatie op deelscooters. En dan met name die afzichtelijke groene dingen. Kennelijk mag ik die dingen dumpen waar je wil, zonder rekening te houden met bewoners en aanzicht. Ik vind het ronduit verloedering van de wijk.

Ze staan midden op de stoep (als in ik moet hier afstappen, dus pech), 10meter van een publieke parkeerplaats. In een wijk waar veel jonge gezinnen wonen, kan je er met een kinderwagen niet omheen. De gemeente kan uiteraard niet zo veel doen in die asocialen die ze er neer zetten. Maar de halve wijk irriteert zich dood aan die dingen. Als je ze wil wegzetten gaat om de meter het alarm af en schiet er een elektronische wielklem op. Met als gevolg dat je er 5min over doen om bij een parkeerplaats te komen.

Ik zit er nu over na te denken hoe ik de gemeente zo ver kan krijgen om hier eens goed over na te denken. Dus ik dacht aan het volgende. Wat ik heb begrepen is er een vergunning voor dit bedrijf. Dus handhaven ze nauwelijks. Ik heb dus het voornemen de helft van de woning groen te gaan schilderen en ga dan ook een verzoek indienen om dit te gaan doen. Als dit afgekeurd gaat worden zal ik vraag stellen of 6 deelscooters wel mogen, want die hebben namelijk hetzelfde effect?

Meer als ludieke actie bedoeld, want ik word er ondertussen knettergek van.

Hebben jullie tips en tricks? :F

Edit:

Het gaat dus om deze krengen van GoSharing: (foto van Google)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HId2p-LhFYqFkFG_QC3oQLKfyk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nYAV5gQZ0xU8hBCmDB5cdS53.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door aschja op 15-11-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nog nooit van gehoord, hoe en wie betaald voor die dingen?

Hier zijn veel fietsen, die buiten het 'hek' staan worden na X maanden verwijderd of krijgen een boete.
Doet de gemeente dat niet bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou ook kunnen kijken of je bij de gemeente een APV kan krijgen voor het weren van die dingen. Ik schat de kans niet groot in maar niet geschoten is altijd mis.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:09
Al contact opgenomen met de eigenaar van de scooter (Bedrijf zelf). Van de groene weet ik dat er tegenwoordig wel eens gevraagd kan worden om een foto van de plaatsing van de scooter.

Verder zit er een sticker op met QR-code, je kan hier je klacht doorgeven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Klagen bij de gemeente én de verhuurder van die scooters.

Je mag die dingen sowieso niet overal plempen (je kunt het huren niet "stoppen" in sommige gebieden in de stad dus je blijft doorbetalen tot je hem ergens geparkeerd hebt waar het wel mag)

Met een beetje geluk wordt jouw straat dan aan zo'n rood gebied toegevoegd

Edit: Gaat het om lichtgroene (naam begint met G) of de donkergroene (naam begint met F)? Ik weet toevallig dat de lichtgroene de vergunning voor Groningen is kwijtgeraakt o.a. om die parkeerperikelen, dus klagen kan zeker helpen (ze zullen niet nóg een vergunning willen kwijtraken)

[ Voor 30% gewijzigd door ImNotnoa op 15-11-2021 09:25 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
In Düsseldorf is dat ook zo'n ramp: je wordt tevens van de sokken gereden op het voetpad waar die bestuurders niets te zoeken hebben. Hun plek is op rijbaan of fietspad en niet de stoep!

Je zou de de bedrijven die deze deelscooters exploiteren eens kunnen op bellen en het probleem uitleggen. Waarschijnlijk zullen ze er niet veel mee doen, maar voor hetzelfde geld gaan ze er wel mee aan de slag.

Zo weet ik in geval van die deel e-steps in Duitsland, dat er wel degelijk regelgeving is hoe je die dingen dient te parkeren als gebruiker. Het jammere is alleen dat niet iedereen zich eraan houdt, of ze vallen gewoon om en versperren op die manier de stoep.

Godzijdank zijn die e-steps in Nederland voorlopig nog verboten, want dan wordt het helemaal een ramp. Ja in Duitsland heten die dingen e-scooters, dus in eerste instantie dacht ik dat je het daarover had. Die dingen zijn namelijk ook groen o.a :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-05 16:19
Wat een ondingen zijn het ook. Ze lossen ook geen enkel probleem op en zijn niet goed voor het milieu, ondanks dat ze wel zo gepromoot worden. Met 2 personen op een scooter is goedkoper dan de tram, dus je jaagt mensen de tram uit of van de fiets i.p.v. de auto uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zijn dat die scooters van "Go Sharing"? Hier rijden ze ook. Hier kan je je overlast melden.

Het is meestal een samenwerking met de gemeente. De gemeente moet monitoren en afspreken waar ze wel en niet mogen staan. Dus meld het ook bij de gemeente zou ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In Amstelveen is het ook verschrikkelijk, wat een armoede. In plaats dat ze er iets aan doen, nee hoor, gewoon laten gaan. Ik wilde ook al gaan klagen erover. Je kan niet eens behoorlijk over de stoep, ook degene die die krengen neer zet, pleurt die k dingen ook echt midden op de stoep, idioot dat dit gewoon maar mag.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:42
Schijnbaar reageren ze niet hard op meldingen van fout geparkeerd. Maar als je ze verplaatst gaat er een alarm op en lijken ze daar sneller op te reageren. Oftewel melden, mocht hij er een dag later nog staan een paar meter verder op zetten met een loeiend alarm.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57
Alle buurtbewoners elk wissewasje laten melden met de Buiten Beter app.
Klagen bij de parasitaire verhuurbedrijven kun je laten zitten. (edit, een uitzondering: als je specifiek een foutparkerende gebruiker van een ban wilt laten voorzien voor herhaald foutparkeren)

De bedrijven opereren onder een APV & vergunningenstelsel en dat is waar je het op aan kan pakken.

In het licht van bovenstaande kun je juist ook wel het alarm vaak af laten gaan terwijl je het straatvervuilende object op een plek zet waar deze geen direct gevaar of hinder meer veroorzaakt. Het loeiende geluid om 3.00 in de nacht zorgt ongetwijfeld voor nog meer Buiten Beter meldingen :D

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Enerzijds: superirritant.
Hier in Hilversum hebben sommige woningen een gang naast het huis, ca. 4 meter breed. Formeel is dat eigen terrein, maar die gangetjes worden ook gebruikt als parkeerplaats voor die Go-scooters.
Ik ben in de pen geklommen toen 3 scooters in de straat stonden: 1 in 'onze' gang, 1 in de gang bij de overburen en één in de loop op de stoep.
Ik diende in:
<klacht met toelichting, foto's, onderbouwing, verzoek om deze straat te blacklisten i.v.m. aanhoudend overlast>
Wat krijg je terug?
"Ik ben Storm en ga je helpen".
Dag later: reactie. "We gaan de scooters ophalen!"
De scooters werden opgehaald. Ik meen 2 door medewerkers, 1 door een gebruiker.
<Ik geef aan dat dit maanden speelt. Verzoek dit gebied tot niet-uitcheck-zone te maken>
Reactie: We doen er alles aan om overlast te voorkomen! Ik sluit de melding o.i.d.

Het voelde alsof je tegen een muur staat te praten, want later die week stonden ze er gewoon weer.

Anderzijds: Een prima alternatief voor stinkscooters
Ik ben iets minder cynisch over die scootertjes geworden sinds onze overbuurjongen zo'n ding pakt i.p.v. zijn Tomos-met-kapotte-pakking-en-custom-uitlaat.

*knip*
Graag het dan ook niet voorstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 15-11-2021 14:53 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Hier in de stad was er een buurt waar ze 's-nachts altijd in de fik vlogen. Na een paar weken was die buurt opeens rood gebied. :D

Verder gewoon verplaatsen, lekker hele tijd vals alarm meldingen. Sneller dan klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Louwke schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:23:
Schijnbaar reageren ze niet hard op meldingen van fout geparkeerd. Maar als je ze verplaatst gaat er een alarm op en lijken ze daar sneller op te reageren. Oftewel melden, mocht hij er een dag later nog staan een paar meter verder op zetten met een loeiend alarm.
*knip*
Aanzetten tot vernieling stellen we dus niet voor aub.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 15-11-2021 11:34 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-04 20:28
Als af-en-toe go-scootergebruiker in een studentenstad moet ik zeggen dat ik die dingen ook wel eens gewoon op de stoep zet. Het bedrijf in kwestie geeft dat zelf in principe ook ook aan als optie: https://nl.go-sharing.com/blog/parkeren/. Ze geven daar dan wel weer een richtlijn voor:
Waar mag je dan wél parkeren?
Je mag direct naast een fietsenrek parkeren, op een scooterparkeerplaats en op een stoep die breed genoeg is voor een scooter en een kinderwagen. Hierbij zet je de scooter zover mogelijk tegen de muur aan.
Ze hebben daarnaast nog een lijstje met "Parkeerregels" waar nog wat niet-parkeren regels op staan. Een leuke vind ik deze:
– Voor een deur. Je zou het immers zelf ook niet fijn vinden om een scooter voor jouw deur te vinden!
Je zou in sommige gevallen dus wellicht een overlastmelding kunnen doen waar ze wél wat mee doen omdat het tegen hun eigen regels/richtlijnen ingaat. Ik zou er alleen niet op rekenen dat dat gebeurt als er wel fatsoenlijk mensen/kinderwagens langs kunnen, omdat je ze op sommige plekken simpelweg niet echt ergens anders kwijt kunt.

Ik ben het met je eens dat het inderdaad niet de meest elegante dingen zijn om op de stoep voor je huis te hebben staan. N.a.v. dit topic ga ik toch wat beter op mijn parkeergedrag letten in het vervolg ;-)

Ik kan je wel vertellen dat het onder studenten behoorlijk populair is, vooral omdat het vaak stukken makkelijker en sneller is dan menig OV-oplossing voor afstanden van een paar km in de binnenstad of juist ergens in een buitenwijk zonder goede buslijn. Ik vrees voor jou dat deelscooters dus eerder in populariteit gaan winnen dan terugvallen. In mijn eigen stad pak ik uiteraard gewoon m'n fiets, maar dat wordt lastig als je naar vrienden in een andere stad gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:04
Melden bij de exploitant, gemeente kan handhaven als ze verkeerd geparkeerd staan. Als ze dat doen, loopt dat in de papier bij de exploitant. Mijn ervaring is dat ze relatief snel worden weggehaald als je een melding doet als op een hinderlijke plek staan (exploitant met de G iig). De exploitanten hebben overigens het liefst zo groot mogelijke "groene" gebieden, want dan pak je hem gemakkelijker.

Deel mobiliteit (waar dit onder valt) is niet gemakkelijk te reguleren in de APV (wordt in verschillende gemeentes wel op gestudeerd geloof ik). Offtopic, ik ken ook electrische deelauto's die dagenlang laadpalen bezet houden als ze niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier was het vrij simpel om van de overlast af te komen; in onze wijk zijn er geen stoepen en je mag scooters niet op de straat en/of in parkeervakken parkeren. Dus feitelijk kunnen ze nergens worden neergezet; hele wijk is rood geworden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 23:01

Emiel1984

Made in NL

Op de foto lijkt de scooter tegenover een studentenwoning te staan (gezien het aantal brievenbussen).
Kans lijkt me daarom redelijk dat de 'vorige' huurder van de scooter daar woont.
Indien deze elke keer op ongeveer dezelfde plek staat zou het ook zomaar steeds dezelfde persoon kunnen zijn.

Misschien een idee om is daar aan te kloppen en te melden dat de scooters in de buurt op deze manier tot overlast zorgen in de wijk. Dus indien ze weten van wie de scooterhuurder(s) is\zijn of ze dit dan willen doorgeven aan betreffende persoon.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-05 23:11
Ik vind dit altijd een beetje dubbel.. Als het iemand zn eigen scooter was ipv een deelscooter.. wat dan?
Deze op de foto lijkt nog relatief netjes geparkeerd te zijn. Zo strak mogelijk langs de stoeprand.. Wat zou je nog meer kunnen doen om overlast te verminderen? Is er een alternatieve oplossing?
Aan de overkant staan ook fietsen op het voetpad. Heb je daar ook een melding van geplaatst?

Ah.. ik zie nu dat de foto van in de OP een foto van google is. Maargoed. Je kan via de app een melding plaatsen, dan moet GO Sharing het oplossen.
Ook krijgt de scooter-plaatser bij veelvuldig slecht parkeren volgens mij een "straf" maar ik weet niet hoe dat bij deze aanbieder geregeld is.
Bij Felyx moet je ook zelf een foto plaatsen als je ergens parkeert, om aan te geven dat je niet verkeerd geparkeerd staat.

[ Voor 34% gewijzigd door TweakGr op 15-11-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
TweakGr schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:22:

Bij Felyx moet je ook zelf een foto plaatsen als je ergens parkeert, om aan te geven dat je niet verkeerd geparkeerd staat.
Bij Go Sharing ook

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Dit past beter in mobiliteit, dus ik verplaatst het topic daarheen.

Hou de reacties wel constructief. Oproepen om zaken te vernielen of met alleen hoe vervelend je de scooters vindt, voegen niks toe.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:41
In amersfoort staan ze ook overal en nergens. Ik stoor me er nóg niet aan maar ze vallen wel op in het straatbeeld.
Lange groenstrook met een plas/speeltuin, dus redelijks wijds uitzicht., Staat er middenin dat uitzicht zo'n groen ding. Ik kan me voorstellen als dat je uitzicht is dat je niet blij bent.
Ze zouden veel duidelijker de "no parking zone" moeten markeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Goudvis schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:53:
Enerzijds: superirritant.
Hier in Hilversum hebben sommige woningen een gang naast het huis, ca. 4 meter breed. Formeel is dat eigen terrein, maar die gangetjes worden ook gebruikt als parkeerplaats voor die Go-scooters.
Ik ben in de pen geklommen toen 3 scooters in de straat stonden: 1 in 'onze' gang, 1 in de gang bij de overburen en één in de loop op de stoep.
Ik diende in:
<klacht met toelichting, foto's, onderbouwing, verzoek om deze straat te blacklisten i.v.m. aanhoudend overlast>
Wat krijg je terug?
"Ik ben Storm en ga je helpen".
Dag later: reactie. "We gaan de scooters ophalen!"
De scooters werden opgehaald. Ik meen 2 door medewerkers, 1 door een gebruiker.
<Ik geef aan dat dit maanden speelt. Verzoek dit gebied tot niet-uitcheck-zone te maken>
Reactie: We doen er alles aan om overlast te voorkomen! Ik sluit de melding o.i.d.

Het voelde alsof je tegen een muur staat te praten, want later die week stonden ze er gewoon weer.

Anderzijds: Een prima alternatief voor stinkscooters
Ik ben iets minder cynisch over die scootertjes geworden sinds onze overbuurjongen zo'n ding pakt i.p.v. zijn Tomos-met-kapotte-pakking-en-custom-uitlaat.

*knip*
*knip*
Dat is dus ook niet de bedoeling.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 15-11-2021 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zijn weggepest uit de binnenstad van Groningen.
-overlast met parkeren
-geswitched naar parkeren buiten de Ring; onbruikbaar.

Daarna stopte het helemaal. Ik heb nog een flink tegoed van die club. Het is ideaal als je binnen 5 minuten lopen snel een scooter kunt pakken. Als er hier eentje voor het kantoor stond, was hij binnen 10 minuten weer uitgeleend aan iemand anders. Het is verbazingwekkend hoeveel kilometer zo'n scooter rijdt per week.

Nadeel; het is leenspul, niemand voelt zich verantwoordelijk. Iedereen kwakt ze overal neer. In Assen worden er veel in de fik gestoken...

Als gebruiker is het super handig en moeten ze snel en toegankelijk zijn. Als bewoner heb je veel overlast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGr
Blasterxp schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:02:
Zijn weggepest uit de binnenstad van Groningen.
-overlast met parkeren
-geswitched naar parkeren buiten de Ring; onbruikbaar.

Daarna stopte het helemaal. Ik heb nog een flink tegoed van die club. Het is ideaal als je binnen 5 minuten lopen snel een scooter kunt pakken. Als er hier eentje voor het kantoor stond, was hij binnen 10 minuten weer uitgeleend aan iemand anders. Het is verbazingwekkend hoeveel kilometer zo'n scooter rijdt per week.

Nadeel; het is leenspul, niemand voelt zich verantwoordelijk. Iedereen kwakt ze overal neer. In Assen worden er veel in de fik gestoken...

Als gebruiker is het super handig en moeten ze snel en toegankelijk zijn. Als bewoner heb je veel overlast.
Ik vind eigenlijk dat de gemeente (ook in groningen) moet inspelen op deze nieuwe mobiliteit. De fietspaden breder (ook voor ebikes enz) en bijvoorbeeld scooter parkeervakken in het centrum maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Kijk. Dat een deelplatform bestaat, prima. Electrische scooters ook prima. Beter dan die herriemakende stinkdingen.

Maar die vrijbrief om overal te parkeren in wijken is bezopen. Er zijn overal parkeerhavens. Zet ze dan daar lekker neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 23:14
Zeker vervelend, maar in dat soort buurten stikt het ook van de fietsen overal op straat, zie alleen al de foto van de TS met 1 foto van een scooter en daarbij tel ik al 7 fietsen op de achtergrond waarvan een deel wel in de voortuintjes staan maar de rest ook gewoon op de stoep is geflikkerd.

De deelscootertjes zijn nieuw in het straatbeeld en vallen op (en ze zijn wat groter..), maar rondslingerende fietsen vind ik net zo irritant en geeft net zoveel overlast voor rolstoelen, kinderwagens, enz. Zeker nu er ook steeds meer van die enorme elektrische bakfietsen bijkomen. Wat mij betreft is dat een onderdeel van een groter probleem van overlast in de openbare ruimte. Er mag wel een parkeer etiquette komen voor alles wat mobiel is. Met regel 1: Niets midden op de stoep neerzetten en alleen in aangewezen gebieden. En alles zovaak mogelijk melden via BuitenBeter en/of het bedrijf.

We mogen vooralsnog blij zijn dat we inderdaad geen steps in Nederland hebben. Daar breek je helemáál je benen over op straat.

[ Voor 10% gewijzigd door Divak op 15-11-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:14:
Kijk. Dat een deelplatform bestaat, prima. Electrische scooters ook prima. Beter dan die herriemakende stinkdingen.

Maar die vrijbrief om overal te parkeren in wijken is bezopen. Er zijn overal parkeerhavens. Zet ze dan daar lekker neer.
Die vrijbrief zie ik nergens. Enkel sloebers die dat toch doen omdat het ze geen flikker uitmaakt - de oplossing is dus rapporteren, rapporteren en rapporteren. Vermoeiend, maar dan trekt de gemeente OF de vergunning in, OF het bedrijf gaat bijv. foto's vereisen van hoe de scooter wordt achtergelaten.

Dat heb je in sommige landen ook met de electrische huur-steps en dat heeft het probleem goed opgelost. Niet netjes geparkeerd & de huurder krijgt een boete. Dan leren ze het snel zat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Divak schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:16:
Zeker vervelend, maar in dat soort buurten stikt het ook van de fietsen overal op straat, zie alleen al de foto van de TS met 1 foto van een scooter en daarbij tel ik al 7 fietsen op de achtergrond waarvan een deel wel in de voortuintjes staan maar de rest ook gewoon op de stoep is geflikkerd.

De deelscootertjes zijn nieuw in het straatbeeld en vallen op (en ze zijn wat groter..), maar rondslingerende fietsen vind ik net zo irritant en geeft net zoveel overlast voor rolstoelen, kinderwagens, enz. Zeker nu er ook steeds meer van die enorme elektrische bakfietsen bijkomen. Wat mij betreft is dat een onderdeel van een groter probleem van overlast in de openbare ruimte. Er mag wel een parkeer etiquette komen voor alles wat mobiel is. Met regel 1: Niets midden op de stoep neerzetten en alleen in aangewezen gebieden. En alles zovaak mogelijk melden via BuitenBeter en/of het bedrijf.

We mogen vooralsnog blij zijn dat we inderdaad geen steps in Nederland hebben. Daar breek je helemáál je benen over op straat.
Foto is van Google. Onze wijk is een jonge vinex wijk. Ruim omgezet, dus die scooters zie je van een kilometer afstand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

En dat is een probleem omdat...?
Je stelt hier en daar wat zaken zonder uit te leggen waarom dat een probleem is. Als de wijk zo lekker ruim is zie ik juist geen probleem: je kunt er namelijk eenvoudig omheen lopen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
TweakGr schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:10:
[...]

Ik vind eigenlijk dat de gemeente (ook in groningen) moet inspelen op deze nieuwe mobiliteit.
De verhuurbedrijven (laten we kappen met framing als 'deel' en 'sharing') moeten maar zorgen voor fatsoenlijke haal en breng depots. Hertz en Budget mogen hun vloot ook niet overal en nergens dumpen.

Laat die verhuurbedrijven dus maar locaties huren (zowel privaat als publiek) waar voertuigen in onverhuurde staat kunnen staan.In principe hoeft dat niet meer te zijn dan een gemarkeerde locatie. In verhuurde staat is het dan de huurder die er voor zorg draagt (met minimum uurtarief).

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Goudvis schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:53:
Formeel is dat eigen terrein, maar die gangetjes worden ook gebruikt als parkeerplaats voor die Go-scooters.
Voor dit geval (dus niet van OP) kun je wel een bordje plaatsen met artikel 461 en dat men niet mag parkeren op die plek.
Wanneer men dan alsnog een scooter plaatst kun je deze bijvoorbeeld vastzetten met een wielklem (van te voren en direct na aanbrengen van de wielklem even een foto maken om eventuele discussie over schade te voorkomen). En dat deze pas verwijderd wordt na het voldoen van een boete.

Gaat die verhuurmaatschappij niet blij mee zijn, en die gaan echt wel zoiets proberen te verhalen op een huurder (of die verbannen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik ervaar in Amsterdam ook overlast van deze deelscooters. De vorige keer dat de overlast extreem was (zie foto hieronder), heb ik Check een bericht gestuurd. Ze zouden de scooters weghalen. Toen ik later terugkwam waren ze inderdaad weg. Of dat echt door Check gedaan is, weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJYvxGHROq4ZR22G7NElbuCP-B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoIfujRlsnsAG0SAQnzIHnuI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aschja
Firestorm schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:29:
En dat is een probleem omdat...?
Je stelt hier en daar wat zaken zonder uit te leggen waarom dat een probleem is. Als de wijk zo lekker ruim is zie ik juist geen probleem: je kunt er namelijk eenvoudig omheen lopen.
Oneens. Wat een stoep is een stoep. Die is niet breder dan elders. Er zijn zo ontzettend veel asocialen die die dingen midden op de stoep zetten dan er geen kinderwagen meer langs kan. Er zijn ontzettend veel parkeerhavens in de buurt. Waarom dan die gifgroene grafscooter 10meter verderof voor MIJN deur zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Melden, meldnt, melden. Je struikelt er hier in 040 ook over. Sinds ik regelmatig klaag bij gemeente en GO zelf staan ze in ieder geval beter geparkeerd. Verder zal de overlast wellicht na 1 juli 2022 een stuk minder worden, aangezien je dan een helmpie op moet op alle snorscooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
oohh schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:34:
Ik ervaar in Amsterdam ook overlast van deze deelscooters. De vorige keer dat de overlast extreem was (zie foto hieronder), heb ik Check een bericht gestuurd. Ze zouden de scooters weghalen. Toen ik later terugkwam waren ze inderdaad weg. Of dat echt door Check gedaan is, weet ik niet.

[Afbeelding]
Hier staan ze nog vrij netjes imo.
Kan makkelijk een kinderwagen langs, staan allemaal in de lengte richting.

In welk opzicht is hier precies overlast van?

Haaks op de stoep, half in een portiek, pal naast de
deuropening van een winkel waardoor je er niet lekker uit kan.. Dat is asociaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
zacht schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:37:
Melden, meldnt, melden. Je struikelt er hier in 040 ook over. Sinds ik regelmatig klaag bij gemeente en GO zelf staan ze in ieder geval beter geparkeerd. Verder zal de overlast wellicht na 1 juli 2022 een stuk minder worden, aangezien je dan een helmpie op moet op alle snorscooters.
Helaas. In 040 zie je nu een rappe opmars van groene huur ebikes. Zelfde ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:57

paularts

Paulux !!!!!!

Rukapul schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:41:
[...]

Helaas. In 040 zie je nu een rappe opmars van groene huur ebikes. Zelfde ellende.
biina nog erger want die worden dubbel geparkeerd voor de bestaande volle fiets stallingen
je kunt er dus niet uit met je eigen fiets omdat zo'n log groot apparaat er voor staat. 8)7

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
HollowGamer schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:07:
Nog nooit van gehoord, hoe en wie betaald voor die dingen?

Hier zijn veel fietsen, die buiten het 'hek' staan worden na X maanden verwijderd of krijgen een boete.
Doet de gemeente dat niet bij jullie?
Een bedrijf (in dit geval GoSharing) heeft een hele vloot van die elektrische scooters. Je kunt een abbonnement nemen op zo'n deelscooter. Met een app op je smartphone kun je zien waar er bij jou in de buurt zo'n scooter staat, kun je 'm activeren, ermee rijden, en hem ergens weer neerzetten en deactiveren. Voorwaarde is wel dat hij ergens moet staan waar hij MAG staan en soms mag hij alleen in een bepaald gebied gebruikt of geparkeerd worden, het is niet de bedoeling dat je er in Amsterdam eentje meepakt en er mee naar Den Helder rijd en daar achter laat.

In september ben ik naar Stockholm geweest daar zijn iets van 4 verschillende bedrijven die hetzelfde doen maar dan met elektrische stepjes, het stikt er van daar maar last heb je er niet van want het zijn geen lompe scooters.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 15-11-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Koekstra schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:40:
[...]

Hier staan ze nog vrij netjes imo.
Kan makkelijk een kinderwagen langs, staan allemaal in de lengte richting.

In welk opzicht is hier precies overlast van?

Haaks op de stoep, half in een portiek, pal naast de
deuropening van een winkel waardoor je er niet lekker uit kan.. Dat is asociaal.
Je hebt gelijk dat mensen er nog langs konden, het ging mij meer om het aantal scooters. Het gebeurt hier echter ook vrij vaak. Soms blokkeren scooters het zebrapad of de stoep, mede doordat het er zoveel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:14:

Maar dan staan ze op de plek waar jij je auto wilt neerzetten?

Ik vind de deelscooter een concept wat we niet de nek om moeten draaien het is de manier om mensen voor de korte afstand de auto te laten staan en het maakt van de stad een fijnere plek om te zijn.:
- Ze stinken niet,
- Ze gaan niet te hard (zoals iedere prive scooter met blauwe plaatjes)
- Ze zorgen voor ultieme vrijheid, stukje lopen terug met de scooter etc.
- Ze maken 1 richting reizen mogelijk
- Van deur tot deur transport
- Op de Felyx zit in je in de winter ook warm en droog

Ik zou kijken of je er met de gemeente samen uit kan kopen en verder zou ik zo een account aanmaken en er af en toe een stukje op rijden dan ga je ze vanzelf meer waarderen.

Voor het parkeren in het steegje zou ik een bordje op hangen met:
Afbeeldingslocatie: https://www.parkeerbord.nl/wp-content/uploads/2020/05/parkeerbord-geen-bromfietsen-plaatsen-muur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

FastFred schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:46:

In september ben ik naar Stockholm geweest daar zijn iets van 4 verschillende bedrijven die hetzelfde doen maar dan met elektrische stepjes, het stikt er van daar maar last heb je er niet van want het zijn geen lompe scooters.
Ik pakte in de zomer nog weleens de Felyx van Den Haag naar Rotterdam, dat is helemaal prima zolang je hem maar weer in service gebied achterlaat.

Heerlijk in de zomer met je haren in de wind door het groene hart cruisen 8)

Met genoeg deelscooters heb je geen eigen auto meer nodig, want ze zijn perfect voor die laatste paar km vanaf het station naar waar je zijn moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Brilsmurfffje schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:56:
[...]

Ik pakte in de zomer nog weleens de Felyx van Den Haag naar Rotterdam, dat is helemaal prima zolang je hem maar weer in service gebied achterlaat.

Heerlijk in de zomer met je haren in de wind door het groene hart cruisen 8)

Met genoeg deelscooters heb je geen eigen auto meer nodig, want ze zijn perfect voor die laatste paar km vanaf het station naar waar je zijn moet.
Dat is ook een stukje van niks en in beide steden hebben ze die deelscooters zeker? Want eens in de zoveel tijd worden die dingen opgehaald om gerepareerd of opgeladen te worden. Dan zit zo'n verhuurbedrijf er niet op te wachten dat ze voor 1 scooter 40km moeten rijden naar een dorp waar ze die dienst niet hebben.

In Stockholm was het ook een bepaald gebied waar je je stepje achter mocht laten en binnen dat gebied waren er ook weer uitzonderingen, zoals het oude stadscentrum van Stockholm, daar mocht je die step niet achterlaten.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 15-11-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:35:
[...]

Oneens. Wat een stoep is een stoep. Die is niet breder dan elders. Er zijn zo ontzettend veel asocialen die die dingen midden op de stoep zetten dan er geen kinderwagen meer langs kan. Er zijn ontzettend veel parkeerhavens in de buurt. Waarom dan die gifgroene grafscooter 10meter verderof voor MIJN deur zetten?
Je moet een scooter op de stoep parkeren, tot zover klopt het allemaal prima. Parkeerhavens zijn voor auto's en motoren, niet voor scooters. Maar.... het is wel de bedoeling dat iemand met een kinderwagen er gewoon langs kan.

In theorie zouden ze ook op 10 meter van mijn deur zo'n ding kunnen parkeren. Het zou me wel verbazen, want 10 meter van mijn deur zou precies bij de ingang van onze voortuin zijn, de buren hebben geen thuiswonende kinderen meer én als je niet bij mij op bezoek bent moet je alsnog een stukje lopen naar je bestemming. :)

Thuis parkeer ik ook niets op de stoep. Ik gok dat ik 3 bakfietsen en 8 deelscooters in de voortuin kwijt kan. Mijn schoonvader rijdt motor, maar die kan in de voortuin. Mijn ouders komen meestal met de feits, maar ook die kunnen in de voortuin.... Maarja.... elders is helaas niet zoveel ruimte, dus dan moet je toch wat. Maar.... dan zorg ik er dus wel voor dat hij netjes aan de kant staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 14:19

Grvy

Bot

Ik ben al een tijdje niet meer in de stad geweest ofzo maar ik begrijp het probleem niet helemaal?

Krijg het gevoel dat TS de kleur irritanter vind dan waar ze daadwerkelijk staan.. en daarbij hoe zit dat dan met niet deel scooters? Die staan toch ook op de stoep? of bijv zoals in de grote steden de fietsen overal en nergens staan.. was dat probleem groter geweest als al die fietsen 'gifgroen' waren? :?

Laatste keer dat ik in de stad was waren er iig genoeg ook op de stoep maar daar hoor je dan niemand over?
(niet deelscooters dan..)

Oprechte interesse overigens. Ik begrijp het niet helemaal :) Komt waarschijnlijk ook omdat ik ze hier in mijn buurt nooit zie..

[ Voor 13% gewijzigd door Grvy op 15-11-2021 13:06 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:04:
Ik ben al een tijdje niet meer in de stad geweest ofzo maar ik begrijp het probleem niet helemaal?

Krijg het gevoel dat TS de kleur irritanter vind dan waar ze daadwerkelijk staan.. en daarbij hoe zit dat dan met niet deel scooters? Die staan toch ook op de stoep? of bijv zoals in de grote steden de fietsen overal en nergens staan.. was dat probleem groter geweest als al die fietsen 'gifgroen' waren? :?

Laatste keer dat ik in de stad was waren er iig genoeg ook op de stoep maar daar hoor je dan niemand over?

Oprechte interesse overigens. Ik begrijp het niet helemaal :) Komt waarschijnlijk ook omdat ik ze hier in mijn buurt nooit zie..
In normale woonwijken kom ik eigenlijk nooit scooters, fietsen of motoren tegen op het trottoir met uitzondering van een kort bezoek, een zeldzaam studentenhuis zonder fietsenrek in de voortuin.

Dat is veranderd sinds de introductie van die huurmeuk. Die staan juist systematisch op het troittoir, want de verhuurder wil ze op publiek terrein hebben.

En ze staan (/liggen :P) typisch onhandig, in grote aantallen, etc.

Daarom ben ik dus voor een regime waarbij verhuurbedrijven verantwoordelijk zijn voor haal-/brenglocaties. Laat ze maar dealtjes sluiten met scholen, gemeenten (in de buurt van bushaltes zou een begin kunnen zijn), bedrijven, winkelcentra, sportparken, etc. Locatiegrenzen netjes markeren, bordje erbij, iedereen blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 22:38
Rukapul schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:15:
[...]

Daarom ben ik dus voor een regime waarbij verhuurbedrijven verantwoordelijk zijn voor haal-/brenglocaties. Laat ze maar dealtjes sluiten met scholen, gemeenten (in de buurt van bushaltes zou een begin kunnen zijn), bedrijven, winkelcentra, sportparken, etc. Locatiegrenzen netjes markeren, bordje erbij, iedereen blij.
hebben ze in groningen met Go Sharing gedaan, was van korte duur want nu was het opeens veel verder lopen.... Hebben nu alleen nog felyx en check in groningen en dat gaat nu redelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Hier staat er ook regelmatig eentje een paar dagen op de stoep. Geen idee wie er gebruik van maakt en eigenlijk boeit het me ook niet echt. Het ding staat op de stoep en er is voldoende ruimte om er langs te gaan.. (al Ik zie regelmatig mensen zichzelf er langs ' wurmen' om een punt willen maken dat er niet is, namelijk dat ze aaaaaaltijd in de weg staan) Zolang ze niet in de weg staan kan ik me er niet over druk maken. (je minder druk maken om futiliteiten is sowieso een aanrader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:07
Is het in Nederland niet hetzelfde geregeld als in bijvoorbeeld Berlijn? Daar hebben ze ook allerlei deel-vervoersmiddelen. Naar wat ik begreep is het daar de bedoeling dat je fatsoenlijk parkeert, doe je dat niet dan kunnen andere mensen dit middels de App doorgeven. Als dit vaker voorkomt dan kan je sancties verwachten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Drardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:22:
Is het in Nederland niet hetzelfde geregeld als in bijvoorbeeld Berlijn? Daar hebben ze ook allerlei deel-vervoersmiddelen. Naar wat ik begreep is het daar de bedoeling dat je fatsoenlijk parkeert, doe je dat niet dan kunnen andere mensen dit middels de App doorgeven. Als dit vaker voorkomt dan kan je sancties verwachten.
Een piepsysteem hoort niet bij een systematisch probleem. Dat is het outsourcen van een deel van je business model naar derden.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Rukapul schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:24:
[...]

Een piepsysteem hoort niet bij een systematisch probleem. Dat is het outsourcen van een deel van je business model naar derden.
Hoezo niet? Dat is maar een tijdelijk piepsysteem. Als jij 2x gewaarschuwd bent en de volgende keer 25 euro boete krijgt of 2 maanden geen gebruik kunt maken van de diensten dan denk je de 3e keer wel na over hoe je hem achterlaat. Zo zullen de notoire foutparkeerders heel snel opgevoed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
amboly schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:17:
Wat een ondingen zijn het ook. Ze lossen ook geen enkel probleem op en zijn niet goed voor het milieu, ondanks dat ze wel zo gepromoot worden. Met 2 personen op een scooter is goedkoper dan de tram, dus je jaagt mensen de tram uit of van de fiets i.p.v. de auto uit.
Ik herken werkelijk niets van wat je zegt. Ze lossen absoluut wel een probleem op, al ben ik zelf meer fan van de (elektrische) step en (elektrische) fiets om te delen. Elektrische scooters zijn een stuk beter dan de ouderwetse variant (uitstoot en herrie) en zorgen ervoor dat je veel minder grote vervoersmiddelen nodig hebt. Idealiter kom je aan met het OV of parkeer je ergens achteraf je auto en stap je dan over op een deel-vervoersmiddel. Een van de grote voordelen ten opzichte van het reguliere OV is dat je niet gebonden bent aan vaste tijden ("de bus komt pas over 7 minuten") en vaste lokaties ("de bushalte is 7 minuten lopen").

Het is zeker zo dat dit op dit moment problemen met zich meebrengt en ik snap de frustratie van @aschja donders goed. Je merkt aan alles dat het vrij nieuw is voor Nederland, men moet er allemaal aan wennen. Over enkele jaren weten we niet beter meer en verloopt het soepeltjes. Feit is namelijk dat er meer en meer vervoersmiddelen geweerd gaan worden in de steden, er moet een alternatief komen en een tram of bus is dat niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:48
Zonder alle posts hierboven doorgelezen, mijn ervaring met GoSharing en de gemeente.

Bij mij stonden ze dus overal en nergens. Op de stoep, recht voor de deuren van bewoners die daardoor niet eens naar buiten konden, de doorgaande weg, in het gras, op parkeervakken van de bewoners. Afgelopen jaar klacht ingediend bij GoSharing, waarna ze de overlast-gevende scooters verwijderde en het service gebied aanpasten zodat onze straat daar niet meer onder viel.

Echter...

Sinds half dit jaar weer overlast van die scooters, blijkbaar was in overleg met de gemeente het service gebied weer aangepast. Na veelvuldig melding te hebben gedaan bij GoSharing (mail / telefoon --> regio manager wou mij niet eens te woord staan), kreeg ik geen reactie meer bij GoSharing. GoSharing verplicht het maken van foto's van hoe de scooter geparkeerd wordt en indien er toch klachten over een desbetreffende scooter zijn wordt de laatste gebruiker gestraft. Maar goed, met een beetje creativiteit kan ik een kinderbadje op het grasveld doen lijken alsof hier een volwaardig meer voor de deur ligt.

Gezien het een samenwerking is tussen GoSharing en de gemeente, heb ik daar dus een klacht ingediend. Hierbij is een ambtenaar hier in de straat geweest (net toen er toevallig voor het eerst in weken maar 1 scooter stond), die vond het meevallen dus wou er niets aan doen. Vervolgens heb ik nog een klacht ingediend, met daarbij ook een mooi fotoverslag. Daarbij ook gevraagd bij te bellen ipv te mailen om het door te kunnen nemen. Dezelfde ambtenaar heeft mij toen gebeld, hieruit bleek dat n.a.v. mijn fotoverslag ze toch wel begrepen dat de stoepjes te klein waren voor die scooters en dat het inderdaad niet de bedoeling kon zijn dat ze parkeerden op de parkeervakken dan wel openbare weg. De gemeente heeft daarom GoSharing gevraagd het service gebied te wijzigen tot een pleintje hier zodat er geen overlast meer zou zijn.

Dus. Zorg dat je veel foto's maakt als ze weer fout staan en speel het via de gemeente. GoSharing lijkt niet of nauwelijks iets te doen aan klachten en geeft alleen aan dat je voor een foutgeparkeerde scooter een melding kan maken. En ook dat levert nauwelijks iets op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:15:
[...]

In normale woonwijken kom ik eigenlijk nooit scooters, fietsen of motoren tegen op het trottoir met uitzondering van een kort bezoek, een zeldzaam studentenhuis zonder fietsenrek in de voortuin.

[...]
Hangt er vaak ook wel vanaf hoeveel mensen er schoolgaande kinderen hebben. Hiervoor woonden wij een "heel gewoon rijtje van 11 huizen" en de fietsen en scooters concentreerden zich daar vooral voor de deur bij mensen met schoolgaande kinderen. Bij andere was het meer "incidenteel bezoek" wat de fiets op de stoep liet staan. Maar dat is niet zo "chronisch" als met scholieren (en hun vriendjes en vriendinnetjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij ons in de buurt ook best veel overlast van die dingen. De aanbieders zetten ze zelf expres in de weg op de stoep, zodat ze meer opvallen/makkelijker uit te laden zijn. Wij hebben het via de gemeente voor elkaar dat de aanbieders dat nu niet meer doen, dus de overlast is al een stuk minder. Ook zijn er wat meer vaste plekken aangewezen waar ze initieel neergezet worden.

Ik ben wel benieuwd hoe levensvatbaar het is. De deelscooters worden erg mishandeld/vernield en niemand voelt zich er verantwoordelijk voor (als er weer eentje in de sloot gegooid is, of omgevallen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die dingen schieten hier ook als paddestoelen uit de grond.
Worden overal en nergens neergeplempt. Op fietspaden, in poorten, of gewoon in het groen.

De oplossing van GoShare na een klacht; we zetten er korting op, zodat ze snel worden opgehaald.

Komt er volgens mij op neer dat de overlast-veroorzaker die dat ding geparkeerd heeft ook nog eens korting krijgt als ie hem weer wil gebruiken. Lekker nuttig :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGr
MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:38:
Die dingen schieten hier ook als paddestoelen uit de grond.
Worden overal en nergens neergeplempt. Op fietspaden, in poorten, of gewoon in het groen.

De oplossing van GoShare na een klacht; we zetten er korting op, zodat ze snel worden opgehaald.

Komt er volgens mij op neer dat de overlast-veroorzaker die dat ding geparkeerd heeft ook nog eens korting krijgt als ie hem weer wil gebruiken. Lekker nuttig :X
Meestal gaat het gepaard met dat de overlast-veroorzaker juist een aantekening en uiteindelijk boete krijgt.
ik kies vaak een scooter waarbij ik korting krijg, terwijl ik ze zelf altijd netjes wegzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXzlqd7c7H6Ezb7K_ueT8fwaEjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VIllYPL0x8bsRzJUae2Shsmg.png?f=fotoalbum_large

Dit is 10mtr van mijn huis. Ja, de parkeervakken zijn voor auto, maar daar is meer dan genoeg ruimte voor een scooter ipv recht voor mijn deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:04:

Die foto is een vertekent beeld. Die komt van Google. Ik woon in een middelgrote stad in een vinex wijk. Ja, de kleur is afgrijselijk en totaal afsteken tegen hoe de wijk eruit ziet. Scooters staan hier op eigen grond of achter in de tuin in een schuur. Niet op straat. Zelfde geld voor fietsen. Als is redelijk opgeruimd en netjes, totdat die afgrijselijke dingen de wijk in kwamen.

Jij wordt ook niet blij als ineens de lantaarnpalen voor je huis neon roze worden geverfd of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:39
Deelmobiliteit is sowieso de toekomst. Het is de kunst het in de juiste banen te leiden..

Rotterdam is vaak vooruitstrevend in dit soort zaken, misschien heb je iets aan hun nota hierover? (Zie link hieronder). Er wordt o.a. gesproken over geofencing. Ik verwacht dat dit in meerdere gemeenten ingezet zal worden om op plekken waar die dingen niet passen te voorkomen dat ze worden afgemeld. Daarnaast denk ik dat zodra er voldoende draagvlak is parkeerplaatsen voor auto's worden omgezet naar plaatsen voor deelvoertuigen (stepjes(2023), fietsen, scooters en auto's).

https://rotterdam.raadsin...1/s21bb010999_2_40029_tds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:19:
[...]

Die foto is een vertekent beeld. Die komt van Google. Ik woon in een middelgrote stad in een vinex wijk. Ja, de kleur is afgrijselijk en totaal afsteken tegen hoe de wijk eruit ziet. Scooters staan hier op eigen grond of achter in de tuin in een schuur. Niet op straat. Zelfde geld voor fietsen. Als is redelijk opgeruimd en netjes, totdat die afgrijselijke dingen de wijk in kwamen.

Jij wordt ook niet blij als ineens de lantaarnpalen voor je huis neon roze worden geverfd of wel?
Maar wat is nu precies het probleem dan? De kleur of de plaatsing? Want dat die dingen op publieke plekken moeten staan lijkt mij duidelijk. De stoep mag gewoon, zolang de stoep maar breed genoeg is en dat lijkt (zeker in een Vinex wijk..) mij wel het geval?

Ik woon in een wijk die veel ouder is en zelfs hier zijn de stoepen meer dan breed genoeg. :)

Die foto van 'meer dan genoeg' plek mogen ze trouwens niet staan, dat zijn parkeervakken voor auto's. Daar mogen geen scooters staan.

Het zijn geen privé eigendommen die op eigen grond kunnen of mogen en het is gewoon iets wat anno 2021 erbij hoort, deel autos, deel scooters, deel fietsen...

Als het je om aanzicht van je wijk gaat zou ik persoonlijk mijzelf daar echt niks van aantrekken. Ik zit niet de hele dag naar buiten te turen. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Grvy op 15-11-2021 14:29 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:26:
[...]

Maar wat is nu precies het probleem dan? De kleur of de plaatsing? Want dat die dingen op publieke plekken moeten staan lijkt mij duidelijk.

Die foto van 'meer dan genoeg' plek mogen ze trouwens niet staan, dat zijn parkeervakken voor auto's. Daar mogen geen scooters staan.

Het zijn geen privé eigendommen die op eigen grond kunnen of mogen en het is gewoon iets wat anno 2021 erbij hoort, deel autos, deel scooters, deel fietsen...

Als het je om aanzicht van je wijk gaat zou ik persoonlijk mijzelf daar echt niks van aantrekken. Ik zit niet de hele dag naar buiten te turen. :P
Beide zijn een probleem. Aan de kleur valt weinig te doen. Aan de plaatsing wel.

Meer dan genoeg plek. De ingang van de parkeerhaven is 2 autos breed. Daar kan je prima een scooter neer zetten ipv recht voor mijn woning. Ik kan mijn auto voor de deur parkeren en moest die scooter verplaatsen die op de stoep stond.

Jij kunt je wellicht geen zorgen maken over het aanzicht van de wijk. Nou, ik wel, want als er 1 schaap over de dam is. Ik zit ook niet de hele dag uit het raam te turen, maar ik word groen (pun intended) en geel van die dingen door de hele wijk op plaatsen waarop ze gewoon in de weg staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:17
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:31:
[...]

Beide zijn een probleem. Aan de kleur valt weinig te doen. Aan de plaatsing wel.

Meer dan genoeg plek. De ingang van de parkeerhaven is 2 autos breed. Daar kan je prima een scooter neer zetten ipv recht voor mijn woning. Ik kan mijn auto voor de deur parkeren en moest die scooter verplaatsen die op de stoep stond.

Jij kunt je wellicht geen zorgen maken over het aanzicht van de wijk. Nou, ik wel, want als er 1 schaap over de dam is. Ik zit ook niet de hele dag uit het raam te turen, maar ik word groen (pun intended) en geel van die dingen door de hele wijk op plaatsen waarop ze gewoon in de weg staan.
Parkeren op de ingang van een parkeerhaven is sowieso een no-go, maakt niet uit wat je daar neerzet.

Nu lijkt je voornamelijk te vallen over de kleur en de locatie, de kleur is helaas niet aan te passen maar de locatie wel. Stel men zet de scooter strak langs jouw hek/heg/watdanook, er is dan meer ruimte om er langs te gaan en er is geen overlast voor de parkeervakken, zou dat dan prima zijn.

En hoe zou je er naar kijken als er iemand in jouw wijk zou wonen met een fel oranje scooter die hem op exact dezelfde manier parkeert als nu, spreek je die persoon dan aan of is het dan prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 16:05
Scooters midden op de stoep zijn inderdaad wel een probleem, maar ik merk dat er hier in de wijk (ook vinex) best netjes mee wordt omgesprongen. Vaak heeft de stoep een uitloper of een breder stuk en dan worden ze daar neergezet. De kleur is niet fantastisch maar als mijn buren een knalgele auto kopen kan ik daar ook maar weinig aan doen. Bovendien, ik zie er wel een oplossing in voor als je kleinere afstanden in de stad wilt afleggen. De bussen rijden hier radiaal van/naar het centrum, dus als je langs de azimuth moet bewegen is het OV geen oplossing.

Momenteel heeft zowat iedereen in de straat een tweede auto en ik heb de hoop dat de ergernis omtrent de beperkte parkeerruimte kan worden ingeperkt als dit systeem een beetje beter ingeburgerd raakt. Bij een goede implementatie kun je de mobiliteit van de bewoners garanderen en het autobezit verminderen. Ook al ben ik geen scholier (blijkbaar wordt dat hier gezien als de primaire doelgroep maar ik kan me voorstellen dat het toch best kostbaar is om dagelijks te doen), ik gebruik graag zo'n ding als ik een avond uit ga, de auto van/naar de garage moet brengen of snel een boodschap moet doen. Mijn auto komt in elk geval een stuk minder van zijn plek, dat is wmb ook winst die je mag meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De overlast vind ik wel meevallen, wat mij wel tegenvalt is de beschikbaarheid op logischer plekken.

Wat je vaak ziet is dat ze even gebruikt worden om bijv. naar een autogarage te rijden. Dan staan ze op een bedrijfsterrein en worden niet snel weer terug gezet in een gebied waar je hem makkelijk kunt pakken.

Daarnaast is het ook weer ongelooflijk hoe die dingen mishandeld worden. Met z'n 3en erop voor de lol.. stunten op drempels.

Go Sharing is daarnaast ook nog eens flink aan de prijs.. maar goed dat is het business model.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vraag de gemeente dan om daar een voorziening voor fietsen en scooters te maken en een parkeerverbod voor fietsen en scooters af te kondigen in jouw straat. Je bent nu (deels) aan het schoppen tegen de regels. Die Google foto uit je startpost bijvoorbeeld: die scooter staan misschien niet op de PERFECTE plek, maar kijkende naar de regels in de doorsnee APV, staat hij daar legaal. Netjes aan de zijkant, daar kan een scootmobieler gewoon nog langs.

Ik zou mijn scooter never nooit niet op een parkeergelegenheid voor auto's neerzetten. Die is daar niet voor bedoeld. Dus als ik bij jou in de straat zou moeten zijn, zou ik hem ook ergens op de stoep neerzetten. Mijn scooter heb ik overigens vorig jaar verkocht, maar met onze bakfiets doe ik precies hetzelfde. Ik parkeer dat ding waar het mag. En dat is op de stoep of in een fietsenstalling.

Dat jij je dan geroepen voelt om scooters te gaan verplaatsen, omdat je anders niet voor je deur kunt parkeren.... Tsja, misschien vindt de buurman jouw rode Fiat ook wel spuuglelijk. Als jij je auto voor de deur wil parkeren, zonder last van dingen op de stoep, dan kun je dat gewoon op je eigen terrein realiseren. Het is niet zo dat de regels ineens niet meer van toepassing zijn, omdat jij daar moet parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:00

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

*knip*
Voegt niks toe en dat stellen we dus niet voor.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 15-11-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Vaelin schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:41:
[...]

Parkeren op de ingang van een parkeerhaven is sowieso een no-go, maakt niet uit wat je daar neerzet.

Nu lijkt je voornamelijk te vallen over de kleur en de locatie, de kleur is helaas niet aan te passen maar de locatie wel. Stel men zet de scooter strak langs jouw hek/heg/watdanook, er is dan meer ruimte om er langs te gaan en er is geen overlast voor de parkeervakken, zou dat dan prima zijn.

En hoe zou je er naar kijken als er iemand in jouw wijk zou wonen met een fel oranje scooter die hem op exact dezelfde manier parkeert als nu, spreek je die persoon dan aan of is het dan prima?
De ingang van een parkeerhaven is sowieso een no-go? Omdat? Daar is namelijk ruimte genoeg en heeft niemand er last van. Je kan daar prima langs. Ik wil die dingen gewoon niet voor mijn huis hebben. Ongeacht of er ruimte genoeg is. Ik vind het gewoon bloedasiocaal.

En ja, de kleur helpt zeker niet. Als die scooters wit waren geweest had ik me er zeker minder aan gestoord, zo eerlijk moet ik ook zijn. Maar dan nog blijft het feit dat die scooter dagen voor mijn huis heeft gestaan voordat ik deze zelf weggesleept heb. Iedereen die zijn scooter dagen voor mijn huis heeft staan had ik er op aangesproken. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:01:
[...]

De ingang van een parkeerhaven is sowieso een no-go? Omdat? Daar is namelijk ruimte genoeg en heeft niemand er last van. Je kan daar prima langs. Ik wil die dingen gewoon niet voor mijn huis hebben. Ongeacht of er ruimte genoeg is. Ik vind het gewoon bloedasiocaal.
Omdat je wettelijk gezien geen obstructie in de ingang van een parkeerhaven mag zetten? Althans, correct me if wrong maar als ik even logisch nadenk dan lijkt mij dat zeer ongewenst.

Er is een reden dat die ingang zo breed gemaakt is dat er twee auto's doorheen kunnen. Lijkt mij niet de bedoeling om dat als semi parkeervak te gaan gebruiken. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:01:
[...]

En ja, de kleur helpt zeker niet. Als die scooters wit waren geweest had ik me er zeker minder aan gestoord, zo eerlijk moet ik ook zijn. Maar dan nog blijft het feit dat die scooter dagen voor mijn huis heeft gestaan voordat ik deze zelf weggesleept heb. Iedereen die zijn scooter dagen voor mijn huis heeft staan had ik er op aangesproken. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.
Je mag, volgens de wet, niet in de buurt van een inrit parkeren. Een scooter hoort op de stoep en dat die voor jouw huis staat is weliswaar vervelend maar niet illegaal. Je kan altijd proberen om ergens een bordje op te hangen om mensen erop te attenderen dat het gebruik van die plek hinder veroorzaakt.

Wel echt een first-world problem, zo'n scooter af en toe een stukje verplaatsen lijkt mij niet heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:11:
[...]

Omdat je wettelijk gezien geen obstructie in de ingang van een parkeerhaven mag zetten? Althans, correct me if wrong maar als ik even logisch nadenk dan lijkt mij dat zeer ongewenst.

Er is een reden dat die ingang zo breed gemaakt is dat er twee auto's doorheen kunnen. Lijkt mij niet de bedoeling om dat als semi parkeervak te gaan gebruiken. :)
xh3adshotx schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:11:
[...]

Je mag, volgens de wet, niet in de buurt van een inrit parkeren. Een scooter hoort op de stoep en dat die voor jouw huis staat is weliswaar vervelend maar niet illegaal. Je kan altijd proberen om ergens een bordje op te hangen om mensen erop te attenderen dat het gebruik van die plek hinder veroorzaakt.

Wel echt een first-world problem, zo'n scooter af en toe een stukje verplaatsen lijkt mij niet heel vervelend.
Jullie ervaren deze problemen niet geloof ik. Je word het namelijk best beu als je een scooter moet verplaatsen als je met de auto weg wil. En vervolgens die scooter om de halve meter begint te janken en op wielslot springt. Superfijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@aschja ook al zou ik het wel ervaren. Er is wetgeving die jouw alternatief onmogelijk maakt.

Wat is nu dan de oplossing? Je wilt die dingen verbieden in je wijk? Dus je wilt dat iedereen die die dingen gebruikt dat niet meer kan omdat jij er last van hebt?

Dus met als gevolg dat er 5-6 buren allemaal irritatie ondervinden alleen jij dan niet meer? Want dat is het alternatief. Die dingen zijn er omdat je buren ze handig vinden.

Volgens de wet mogen ze op de stoep en niet op jouw alternatieve parkeerhaven. Last of geen last...

Ik begrijp dat het vervelend is maar je alternatief met genoeg ruimte gaat simpelweg niet. Kun je daarop blijven doorgaan maar helaas.

Dan hebben we de kleur; nou niks aan te doen. Dan de plaatsing. Die is nu voor je voordeur zeg je? Tjah, dan kan je alleen diegene die dat continue doet aanspreken. Maar ze helemaal verbannen uit je wijk lijkt mij niet mogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Grvy op 15-11-2021 15:24 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Drardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:30:
[...]

Ik herken werkelijk niets van wat je zegt. Ze lossen absoluut wel een probleem op, al ben ik zelf meer fan van de (elektrische) step en (elektrische) fiets om te delen. Elektrische scooters zijn een stuk beter dan de ouderwetse variant (uitstoot en herrie) en zorgen ervoor dat je veel minder grote vervoersmiddelen nodig hebt. Idealiter kom je aan met het OV of parkeer je ergens achteraf je auto en stap je dan over op een deel-vervoersmiddel. Een van de grote voordelen ten opzichte van het reguliere OV is dat je niet gebonden bent aan vaste tijden ("de bus komt pas over 7 minuten") en vaste lokaties ("de bushalte is 7 minuten lopen").

Het is zeker zo dat dit op dit moment problemen met zich meebrengt en ik snap de frustratie van @aschja donders goed. Je merkt aan alles dat het vrij nieuw is voor Nederland, men moet er allemaal aan wennen. Over enkele jaren weten we niet beter meer en verloopt het soepeltjes. Feit is namelijk dat er meer en meer vervoersmiddelen geweerd gaan worden in de steden, er moet een alternatief komen en een tram of bus is dat niet.
Ik realiseer me dat het erg afhankelijk is van je referentiekader. Mijn referentiekader is de grote stad met overal trams en bussen, alles fietsbaar. Ik kan me voorstellen dat het in steden en dorpen met minder ontwikkeld OV en grotere afstanden te overbruggen heerlijk is om een deelscooter te kunnen nemen (i.p.v. de taxi of eigen auto of een half uur te lopen naar de bus die maar eenmaal per halfuur komt) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Die dingen worden daar niet neergezet door een gebruiker maar meestal door wijken overal verspreid neergezet als reclame object. Soms zie je er meerdere op een plek staan, ja dan heb je een gebruiker die iedere keer dezelfde neerzet nadat die met OV oid ergens heen gaat en niet meer terug kan. Best inventief al zeg ik t zelf. Hier staan ze ook regelmatig voor de deur, ik verplaats ze gewoon ergens waar niemand er last van heeft. Ja begint dat kreng wel te piepen, maar ach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:13:
[...]

[...]

Jullie ervaren deze problemen niet geloof ik. Je word het namelijk best beu als je een scooter moet verplaatsen als je met de auto weg wil. En vervolgens die scooter om de halve meter begint te janken en op wielslot springt. Superfijn.
Koop voor een paar tientjes twee plateau karretjes en zet de scooter erop. Dan kan je hem zover rijden als je wilt. Plaats ondertussen een sticker/indicatie op/bij de plek waarin je aangeeft dat daar parkeren hinder veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:16:
@aschja ook al zou ik het wel ervaren. Er is wetgeving die jouw alternatief onmogelijk maakt.

Wat is nu dan de oplossing? Je wilt die dingen verbieden in je wijk? Dus je wilt dat iedereen die die dingen gebruikt dat niet meer kan omdat jij er last van hebt?

Dus met als gevolg dat er 5-6 buren allemaal irritatie ondervinden alleen jij dan niet meer? Want dat is het alternatief. Die dingen zijn er omdat je buren ze handig vinden.

Volgens de wet mogen ze op de stoep en niet op jouw alternatieve parkeerhaven. Last of geen last...

Ik begrijp dat het vervelend is maar je alternatief met genoeg ruimte gaat simpelweg niet. Kun je daarop blijven doorgaan maar helaas.

Dan hebben we de kleur; nou niks aan te doen. Dan de plaatsing. Die is nu voor je voordeur zeg je? Tjah, dan kan je alleen diegene die dat continue doet aanspreken. Maar ze helemaal verbannen uit je wijk lijkt mij niet mogelijk.
Dat zetten ze hem ergens anders neer waar het wel mag.

Dus ik mag hem niet bij de ingang van een parkeerhaven neerzetten, maar ze mogen hem wel op de stoep voor MIJN uitrit neerzetten? Ja daaaaagg... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@aschja 100% met je eens, ik was tijdje terug in Scheveningen en daar zag ik toevallig dat ze heel duidelijk parkeervakken voor die dingen hebben met duidelijk bord erbij dat overal anders ze verwijderd worden. Als je even zoekt zie je dat veel gemeenten ook bezig zijn met beleid of het al hebben, ik heb ook recent een artikel gelezen waarin ook aanbieders zelf hier actief mee aan de slag gingen, in mijn ogen is je frustratie dan niet alleen terecht maar ook breed onderkend! Tegelijkertijd is dit ook een timing verhaal waarbij innovatie en vernieuwing niet altijd gelijk loopt met beleid!

Zou dus zeker bij je gemeente aangeven en wat politici op social media benaderen, grote kans dat die er wat mee doen of zelfs al bezig zijn.
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:16:

Misschien iets minder hoog van de toren blazen, er zijn genoeg gemeenten bezig met beleid en wetgeving om aanbieders te beperken en te zorgen dat er specifieke plekken vergund worden en duidelijke regels omtrent waar wel en niet te parkeren (net als dat dat overigens in veel gemeenten in algemeenheid geldt voor scooters op openbaar troittoir!):
- Parkeerboete met de scooter
- https://www.omroepbrabant...d-een-week-voor-mijn-deur
- https://www.nu.nl/groning...vaste-parkeerplekken.html
- etc

[ Voor 52% gewijzigd door Sander op 15-11-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:32:
[...]

Dus ik mag hem niet bij de ingang van een parkeerhaven neerzetten, maar ze mogen hem wel op de stoep voor MIJN uitrit neerzetten? Ja daaaaagg... 8)7
Als je dat ding bij een inrit parkeert kan je daadwerkelijk een boete krijgen ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

[...]

Ook dat mag niet. Ze mogen niet voor je uitrit staan. Maar eerder had je het over de voordeur, toen een parkeerplek van je auto.. nu over een uitrit.. ik krijg een beetje het idee dat we niet het hele verhaal krijgen. :?
Sander schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:32:

[...]

Misschien iets minder hoog van de toren blazen, er zijn genoeg gemeenten bezig met beleid en wetgeving om aanbieders te beperken en te zorgen dat er specifieke plekken vergund worden en duidelijke regels omtrent waar wel en niet te parkeren (net als dat dat overigens in veel gemeenten in algemeenheid geldt voor scooters op openbaar troittoir!):
- Parkeerboete met de scooter
- https://www.omroepbrabant...d-een-week-voor-mijn-deur
- https://www.nu.nl/groning...vaste-parkeerplekken.html
- etc
Excuus, maar wat heeft dit met hoog van de toren blazen te maken? Ik schrijf gewoon wat nu wettelijk geregeld is.. Dat er gemeentes bezig zijn met nieuwe wetgeving is alleen maar mooi maar de persoonlijke 'aanval' lijkt mij ongewenst. Ik zeg niks wat niet klopt naar mijn idee. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Grvy op 15-11-2021 15:39 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
amboly schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:16:
[...]

Ik realiseer me dat het erg afhankelijk is van je referentiekader. Mijn referentiekader is de grote stad met overal trams en bussen, alles fietsbaar. Ik kan me voorstellen dat het in steden en dorpen met minder ontwikkeld OV en grotere afstanden te overbruggen heerlijk is om een deelscooter te kunnen nemen (i.p.v. de taxi of eigen auto of een half uur te lopen naar de bus die maar eenmaal per halfuur komt) :).
Trams en bussen hebben de problemen die ik eerder schetste. Je bent tijd en plaats gebonden (halte en vertrektijd). Een fiets heb je als bezoeker van een stad vaak niet bij je. Uiteindelijk is alles natuurlijk fietsbaar, maar de vraag is of we dat willen.

In kleine steden en dorpen zie ik er juist geen noodzaak. Dan woon je om de hoek bij de winkel en de rest ligt op afstanden die je ook niet met een elektrische fiets, step of scooter wil doen. Als dat kon dan had je deze al gekocht. Een deelscooter in een dorp heeft weinig nut, dan rijd je misschien 500 meter en zet je hem weg en om ermee naar een stad op 10km afstand te gaan levert ook weinig op.

Dit soort vervoersmiddelen zijn bij uitstek geschikt in grote steden waar je minder auto's wil zien. In mijn ogen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
xh3adshotx schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:35:
[...]

Als je dat ding bij een inrit parkeert kan je daadwerkelijk een boete krijgen ja.
Mooi. Ik zet dat ding daar alleen maar neer. Wie die boete betaald zal me worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:37:
[...]

Ook dat mag niet. Ze mogen niet voor je uitrit staan. Maar eerder had je het over de voordeur, toen een parkeerplek van je auto.. nu over een uitrit.. ik krijg een beetje het idee dat we niet het hele verhaal krijgen. :?

[...]

Excuus, maar wat heeft dit met hoog van de toren blazen te maken? Ik schrijf gewoon wat nu wettelijk geregeld is.. Dat er gemeentes bezig zijn met nieuwe wetgeving is alleen maar mooi maar de persoonlijke 'aanval' lijkt mij ongewenst. Ik zeg niks wat niet klopt naar mijn idee. :)
*knip*
Op de man reageren laten we achterwege.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 15-11-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:47:
[...]

Mooi. Ik zet dat ding daar alleen maar neer. Wie die boete betaald zal me worst wezen.
Tot iemand er tegen aan rijd en jij aangewezen wordt als de laatste die met dat ding sleepte. Dan draai jij ervoor op, zou daarmee oppassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:48
Waarom zou het overigens aan de bewoners moeten zijn om steeds die krengen te verplaatsen? Het is een dienst die o.a. GoSharing levert, prima veel succes er mee. Maar wanneer ik daar hinder aan ondervind mag GoSharing dat ook oplossen. Een deel van hun gebruikers parkeren de scooters asociaal, en krijgen hoogstens een tik op de vingers met de melding dat ze voortaan beter moeten parkeren. Dat klopt wat mij betreft niet, laat het daadwerkelijke gevolgen hebben. Denk aan account blocks e.d..

Het grappige is zelfs dat zowel GoSharing als de gemeente aangeven dat het een stuk gedrag is wat aangepast moet worden, maar dat zij daar eigenlijk niets aan kunnen doen. Dat gaat er bij mij niet in, als je een dergelijke dienst aanbied moet je ook kunnen zorgen dat je daar andere niet lastig mee valt.

[ Voor 6% gewijzigd door aidanl op 15-11-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Grvy schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:37:
[...]

[...]

Beide zijn waar. Kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u80Jyz-aG165myK7adp6wC-e94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yixJRRjhlwW0hT5x6WzkioZC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
Als dat een officiële uitrit is gewoon de politie/boa/gemeente laten handhaven (niet op de scooter maar op parkeren voor een uitrit). Als die scooters in een depot eindigen houdt het wel snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
xh3adshotx schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:53:
[...]

Tot iemand er tegen aan rijd en jij aangewezen wordt als de laatste die met dat ding sleepte. Dan draai jij ervoor op, zou daarmee oppassen.
Dan moet je uit je doppen kijken. Sorry. Er staat daar ook kliko's elke week. Daar rijd ook niemand tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:32
aidanl schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:54:
Een deel van hun gebruikers parkeren de scooters asociaal, en krijgen hoogstens een tik op de vingers met de melding dat ze voortaan beter moeten parkeren. Dat klopt wat mij betreft niet, laat het daadwerkelijke gevolgen hebben. Denk aan account blocks e.d..
Hoe kom je erbij dat dit niet zou gebeuren? Een van de grotere aanbieders hier in Rotterdam bijvoorbeeld:
Gebruikers krijgen na hun rit het verzoek om via de felyx-app een foto te maken van de e-scooter en de omgeving waarin deze staat. Wanneer blijkt dat een e-scooter verkeerd geparkeerd staat, wordt de gebruiker aangesproken op verkeerd parkeergedrag. [b]Indien de scooter verplaatst moet worden, ontvangt de gebruiker een boete van €50,- om de kosten van de verplaatsing te dekken. Structurele foutparkeerders riskeren verwijdering van het platform.
bron: https://felyx.com/nl/nl/f...-actie-tegen-foutparkeren

Ook Go-sharing heeft hier info over:
Omdat we merken dat het helaas nog vaak fout gaat met het parkeren van onze scooters, gebruiken wij een controlesysteem. Dit werkt als volgt: wanneer wij een klacht binnenkrijgen over een foutgeparkeerde scooter, zoeken we de laatste gebruiker van deze scooter en geven deze persoon een eerste waarschuwing. Mocht het nogmaals gebeuren, dan ontvangt de gebruiker een tweede waarschuwing plus een boete van €50. Wanneer de gebruiker dan nogmaals de fout in gaat en wij opnieuw een klacht ontvangen, zijn wij genoodzaakt deze gebruiker te blokkeren in ons systeem. Deze gebruiker kan dan geen gebruik meer maken van onze scooters
bron: https://nl.go-sharing.com/blog/parkeren/

Gewoon melden dus en dan regelen zij dat de scooter weg wordt gehaald. Lijkt mij dat ze toch echt actie erop ondernemen. Of heb je een kijkje in de keuken van die aanbieders en weet je dat dit stukje tekst kul is?

[ Voor 25% gewijzigd door Panini op 15-11-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:57:
[...]

Dan moet je uit je doppen kijken. Sorry. Er staat daar ook kliko's elke week. Daar rijd ook niemand tegen aan.
Als het zo simpel was met de verkeersregels was het leven wel mooi simpel. Kliko's zijn overigens iets anders dan een scooter. Mijn kliko is namelijk geen motorvoertuig, die van jou wel?
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:59:
[...]

Als die wet zo hard is. Waarom mogen hier dan wel kliko's staan?

[Afbeelding]
Nogmaals: mijn kliko is geen motorvoertuig, die van jou wel? Daarnaast stelt de gemeente de opstelplaatsen voor de kliko op. Daarnaast: volgende topic is dat je je kliko niet meer kwijt kunt?

[ Voor 41% gewijzigd door xh3adshotx op 15-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
xh3adshotx schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:35:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXEU_XVthQXfmvRPYYMeqECtNYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCy8GsbOa3K665KzA2HA63k0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:22:
[...]

Foto is van Google. Onze wijk is een jonge vinex wijk. Ruim omgezet, dus die scooters zie je van een kilometer afstand staan.
Ruim opgezet voor auto's ja. Grappig dat in dit topic niemand het daar nog over heeft gehad.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
fewips schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:04:
[...]

Ruim opgezet voor auto's ja. Grappig dat in dit topic niemand het daar nog over heeft gehad.
Ook. Maar de huizen staan hier niet extreem dicht op elkaar. Dat is ook wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
Drardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:41:
[...]

Trams en bussen hebben de problemen die ik eerder schetste. Je bent tijd en plaats gebonden (halte en vertrektijd). Een fiets heb je als bezoeker van een stad vaak niet bij je. Uiteindelijk is alles natuurlijk fietsbaar, maar de vraag is of we dat willen.

In kleine steden en dorpen zie ik er juist geen noodzaak. Dan woon je om de hoek bij de winkel en de rest ligt op afstanden die je ook niet met een elektrische fiets, step of scooter wil doen. Als dat kon dan had je deze al gekocht. Een deelscooter in een dorp heeft weinig nut, dan rijd je misschien 500 meter en zet je hem weg en om ermee naar een stad op 10km afstand te gaan levert ook weinig op.

Dit soort vervoersmiddelen zijn bij uitstek geschikt in grote steden waar je minder auto's wil zien. In mijn ogen dan.
Ik denk dat de praktijk en theorie hier wat uit elkaar lopen, want ja: ze zouden gebruikt moeten worden om autoritjes te vervangen, maar in praktijk worden ze voornamelijk gebruikt om fiets- en OV-ritjes te vervangen.

Zie ook:

https://www.rtvnoord.nl/n...ef-voor-bus-auto-of-fiets
"Mensen die aangeven de scooter te (willen) gebruiken, doen dat het liefst in plaats van de fiets (± 260), de bus (± 250) en de auto (± 240). Ook zien zo'n 180 deelnemers de deelscooter als alternatief voor wandelen. Wat minder mensen zien de scooter als vervanging van de taxi (± 100), de eigen scooter (±60) en de trein (± 30)."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Je deelt echt elke keer minuscule stukje informatie. Je eerste foto blijkt niet van jezelf, de tweede geeft uiteindelijk inzage in de daadwerkelijke situatie. De foto van de parkeerhaven laat de kliko standplaats buiten beeld, je geeft geen informatie over wat het probleem is; is het de kleur? op welke grond bestaat het probleem? etc.
Discussies via tekst zijn kut, je kunt het iedereen eenvoudiger maken als je helder bent in je uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Ze staan dus op je uitrit. Da's al een héél ander verhaal. (Misschien is die foto in je openingspost niet zo handig, want dat geeft een bepaald beeld.)

Maar dan heb je dus een heel ander probleem. Dan heb je gewoon last van een hoog aso-gehalte in de buurt.
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:59:
[...]

[Afbeelding]
Omdat dat de plek is waar ze de containers komen legen (of dat vroeger deden, voor ze met zijladers gingen rijden). Wel zo handig als je die container daar dan neer mag zetten, zodat hij geleegd kan worden.

Het zou bijzonder asociaal zijn om daar een leenscooter te droppen. Wie weet blijft dat ding 2 of 3 dagen staan en dan staat hij natuurlijk in de weg als de containers geleegd moeten worden. :) Maar een uitrit blokkeren met een leenscooter, is dan natúúrlijk ook niet de bedoeling. Dan heb je te maken met echte ras-aso's, als ik die foto mag geloven. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-11-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:32
amboly schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat de praktijk en theorie hier wat uit elkaar lopen, want ja: ze zouden gebruikt moeten worden om autoritjes te vervangen, maar in praktijk worden ze voornamelijk gebruikt om fiets- en OV-ritjes te vervangen.

Zie ook:

https://www.rtvnoord.nl/n...ef-voor-bus-auto-of-fiets
"Mensen die aangeven de scooter te (willen) gebruiken, doen dat het liefst in plaats van de fiets (± 260), de bus (± 250) en de auto (± 240). Ook zien zo'n 180 deelnemers de deelscooter als alternatief voor wandelen. Wat minder mensen zien de scooter als vervanging van de taxi (± 100), de eigen scooter (±60) en de trein (± 30)."
Leuk stukje, disclaimer eronder gelezen? Ik vraag mij dan af hoe serieus je de resultaten moet nemen.
1300 reacties
Maandag stelden we jou de vraag wat jij van de deelscooter vindt. Daar kwamen ongeveer 1300 reacties op binnen. De resultaten van dit artikel komen uit deze enquête. Die zijn niet representatief, maar vooral bedoeld om een indicatie te geven van hoe over deelscooters gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:14:
[Afbeelding]

Dit is 10mtr van mijn huis. Ja, de parkeervakken zijn voor auto, maar daar is meer dan genoeg ruimte voor een scooter ipv recht voor mijn deur.
afgezien van het feit dat dat dus niet mag...

Hieronder vind je een opsomming van de plekken waar je de scooter niet mag parkeren:
– Op een autoparkeerplaats. De boete kan oplopen tot €390,- (op een invalide parkeerplek)

https://nl.go-sharing.com/blog/parkeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Panini schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:11:
[...]

Leuk stukje, disclaimer eronder gelezen? Ik vraag mij dan af hoe serieus je de resultaten moet nemen.

[...]
Tja, ik geloof niet dat er al genoeg echt onderzoek naar gedaan is (ik kon het niet vinden in ieder geval), want misschien te nieuw? Maar bij gebrek aan beter geeft deze enquete toch al enige richting aan. En het toont sowieso aan dat de promopraatjes van de deelscooterbedrijven waarmee gemeentebesturen getriggerd worden akkoord gaan met de introductie van deze scooters in hun gemeente gedeeltelijk op onjuiste aannames gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:16:
[...]

afgezien van het feit dat dat dus niet mag...

Hieronder vind je een opsomming van de plekken waar je de scooter niet mag parkeren:
– Op een autoparkeerplaats. De boete kan oplopen tot €390,- (op een invalide parkeerplek)

https://nl.go-sharing.com/blog/parkeren/
Ik zeg niet dat ze een parkeervak bezet moeten houden, maar ze kunnen de scooter daar best in de buurt neerzetten.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:10:
[...]

Ze staan dus op je uitrit. Da's al een héél ander verhaal. (Misschien is die foto in je openingspost niet zo handig, want dat geeft een bepaald beeld.)

Maar dan heb je dus een heel ander probleem. Dan heb je gewoon last van een hoog aso-gehalte in de buurt.
Ze staan op de stoep voor mijn inrit. Dus ja. Ze staan wel op de stoep in de weg.
Firestorm schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:08:
Je deelt echt elke keer minuscule stukje informatie. Je eerste foto blijkt niet van jezelf, de tweede geeft uiteindelijk inzage in de daadwerkelijke situatie. De foto van de parkeerhaven laat de kliko standplaats buiten beeld, je geeft geen informatie over wat het probleem is; is het de kleur? op welke grond bestaat het probleem? etc.
Discussies via tekst zijn kut, je kunt het iedereen eenvoudiger maken als je helder bent in je uitleg.
Dat snap ik. Maar ik heb weinig zin om mijn hele privé omgeving in dit topic te zetten. Het gaat ook niet zo zeer over mijn probleem, maar meer als algemene ervaring. Hoe gaan anderen hier mee om. Wie herkennen ook deze problemen. Wat heb ze er aan gedaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:21:
[...]
Ik zeg niet dat ze een parkeervak bezet moeten houden, maar ze kunnen de scooter daar best in de buurt neerzetten.
nee, dat zeg je net echt zo ongeveer letterlijk. Maar blijkbaar bedoel je dat niet
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Hou het constructief en fatsoenlijk. Daar valt dus niet onder dat we andermans spullen maar gaan vernielen.