Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:23:
[...]

nee, dat zeg je net echt zo ongeveer letterlijk. Maar blijkbaar bedoel je dat niet
Waar? Ik heb net werkelijk meerdere keren herhaald dat ze niet in de vakken kunnen parkeren, maar bij de ingang waar genoeg ruimte is.

[ Voor 23% gewijzigd door aschja op 15-11-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:24:
[...]

Waar? Ik heb net werkelijk meerdere keren herhaald dat ze niet in de vakken kunnen parkeren, maar bij de ingang waar genoeg ruimte is.
In de post waar ik net op reageer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:33:
[...]

In de post waar ik net op reageer?
Dat zijn ze zo kunnen lezen, maar als in meerdere posts al aangegeven is dat niet de bedoeling.

"Dit is 10mtr van mijn huis. Ja, de parkeervakken zijn voor auto, maar daar is meer dan genoeg ruimte voor een scooter ipv recht voor mijn deur."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 21:51
Die dingen worden hier ook vaak midden op de stoep geparkeerd. Ik ben voor het idee, maar tegen de uitvoering. Nu staan ze te pas en te onpas voetpaden te blokkeren voor minder validen, honden aan de lijn hebben er last van en het is gewoon asociaal. Als het gewone particuliere fietsen waren, ben ik er van overtuigd dat ze opgeruimd zouden worden.

Als het delen zo geweldig is, maar dan parkeervakken voor die dingen bij de locaties waar ze vaak nodig zijn. Ik woon bij een winkelcentrum in een grote stad en het is soms niet te doen. Voor magazijn inritten van winkels, apotheek, minder validen oversteekplaatsen... Nog nooit gezien dat er één op de bon ging of afgevoerd werd. Misschien zelf maar elke dag gaan melden met de BuitenBeter app..

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik loop al een jaar met een extra brede kinderwagen door mijn stadje en ik heb wel de indruk dat het na de eerste maanden beter is geworden met onhandig geparkeerde deelscooters, van zowel F als G ;).

In het begin was het echt een drama, die dingen stonden echt overal en het liefst in een kluitje dwars op de stoep. Inmiddels is het wat beter en heb ik van de deelscooters ongeveer net zo veel last als van rolcontainers, fietsen auto's en allerhande zooi die op de stoep slingert.

Overigens hadden we hier ook oranje deelfietsen, die waren nog erger. Gelukkig zijn die met het begin van de corona-crisis opgeruimd en vooralsnog niet teruggekeerd.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja, herkenbaar. Ondingen. Deze heeft 2 weken zo gestaan. Kom ze ook echt op de vreemdste plekken tegen en zie ze ook vooral gebruikt worden door jongeren om mee te klooien. Heb, op basis van wat ik heb gezien, niet het idee dat het veel wordt gebruikt voor vervoer van A naar B.

Edit: en nu een iets meer genuanceerde reactie :p Het idee moedig ik alleen maar aan. Maar het valt of staat bij hoe gebruikers ermee omgaan. En dat laat helaas vaak te wensen over. Heb nog nooit overlast gehad van iets als GreenWheels, maar volgens mij hebben die ook vaste parkeerplekken. En spreken een andere doelgroep aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_2VSykATPMV16M7WUm5_sQbPEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hTVREgQdNIYupQr8Ly15A6OH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/COYGe9rZvfiaQ/giphy.gif

[ Voor 28% gewijzigd door sOid op 15-11-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
@sOid Mooi is anders, maar als je hier op de stoep loopt heb je 5 meter verder ook een probleem

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Die zou wat mij betreft ook prima staan idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
elleP schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:04:
@sOid Mooi is anders, maar als je hier op de stoep loopt heb je 5 meter verder ook een probleem
Klopt. Dit is een vrij rustige ventweg waarop je als voetganger prima kunt lopen dus in dat opzicht niet zo'n punt, maar dit is slechts een voorbeeld dat me voornamelijk opviel doordat 'ie half in de struiken staat en dat twee weken duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 22:18
Als ik de foto goed interpreteer snap ik wel dat het kut is als zo'n scooter op de stoep staat, er is zo te zien geen enkel punt voor een van de huizen waar een hekje of andere afscherming staat waardoor een scooter of fiets altijd in de weg staat. De enige plek waar ze een scooter kwijt kunnen op de foto is op het stukje stoep wat in lijn ligt met de bomen maar dat is het ook net niet.

En dan kan je heel leuk aangeven dat ze die dingen verderop moeten zetten maar zolang er geen regelgeving is die ze in een parkeervak/ruimte dwingt hoeft dit ook niet
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:59:
[...]

Als die wet zo hard is. Waarom mogen hier dan wel kliko's staan?

[Afbeelding]
Speciaal ingericht door wegbeheerder en gemeente, dit betekend niet dat je in dat vak ook je auto zou mogen parkeren of een opblaasbad zou kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@aschja
De scooters van Go-Sharing mogen alleen op een door hen Groen gemarkeerd deel staan. Is dit niet het geval, en ervaar je overlast. Dan kun je dat melden, en verplaatst men die scooter(s). Degene die in de buurt rondrijdt en ook de accu's vervangt, en kijkt op visuele schade, en of de verlichting het doet etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 08:27
het zal je voortuin maar zijn waar dat barrel in hangt. Wat ik zie in Breda waar ik geregeld kom is dat die rotdingen overal en nergens staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:15:
@aschja
De scooters van Go-Sharing mogen alleen op een door hen Groen gemarkeerd deel staan. Is dit niet het geval, en ervaar je overlast. Dan kun je dat melden, en verplaatst men die scooter(s). Degene die in de buurt rondrijdt en ook de accu's vervangt, en kijkt op visuele schade, en of de verlichting het doet etc.
Je wil ze ook niet buiten dat deel laten staan, want dan kun je je rit niet beëindigen. Dat moet altijd in het "service gebied" gedaan worden. Buiten dat gebied sta je gewoon "geparkeerd" en loopt de meter door, 10 of 15ct per minuut. Ze zijn dus ook nadrukkelijk niet bedoeld als "huurscooter", want een uurtje parkeren kost je dus meer dan 5 euro. In principe is een Go Sharing scooter buiten het "service gebied" dus in gebruik.

Dat "groen gemarkeerd" gaat overigens over de plattegrond van Go Sharing, niet om een stukje groen geschilderde stoep. Die plattegrond wordt ook telkens geupdate in overleg met de gemeente. Loopt de overlast ergens de spuigaten uit, dan halen ze die plek uit het service gebied of maken ze er een "rood gemarkeerd" deel van (niet parkeren). Hotspots maken ze paars. Dan krijg je korting als je je rit daar start of beëindigd. Best een leuk systeem op zich.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 20:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:20
Uiteindelijk bedrijven deze deelscooterclubjes maar een asociaal concept. De openbare ruimte wordt toegeëigend op een manier waarvoor deze niet bedoeld is.
Ik kan ook een transportbedrijf beginnen en in het weekend de vrachtauto's overal in het dorp parkeren langs de straat, want 'ik betaal toch motorrijtuigenbelasting'. Zelf een terrein huren of kopen is het devies in zo'n geval.
Als je dergelijke bedrijven hun gang laat gaan krijg je chinese taferelen. Niet bepaald CO2-bewust bezig met elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0fKD65U0Onvpe2W27feO8J_mzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OIaRWetyQc5DQjxleUFFFWx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaFreakhead schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:19:
Uiteindelijk bedrijven deze deelscooterclubjes maar een asociaal concept. De openbare ruimte wordt toegeëigend op een manier waarvoor deze niet bedoeld is.
Ik kan ook een transportbedrijf beginnen en in het weekend de vrachtauto's overal in het dorp parkeren langs de straat, want 'ik betaal toch motorrijtuigenbelasting'. Zelf een terrein huren of kopen is het devies in zo'n geval.
Als je dergelijke bedrijven hun gang laat gaan krijg je chinese taferelen. Niet bepaald CO2-bewust bezig met elkaar.
[Afbeelding]
Dat doen die bedrijven dus ook. In mijn vorige woonplaats zijn er zelfs op bepaalde "doorgaande wegen" op industrieterreinen parkeerverboden ingesteld om de overlast van geparkeerde vrachtwagens (en hun Poolse en Roemeense chauffeurs) tegen te gaan.

Maar zo werkt het systeem van deelvervoer dus niet. Het zijn géén huurvoertuigen. Een voertuig is óf in gebruik, óf beschikbaar voor iedereen die maar zou willen. Ik neem aan dat een geparkeerde vrachtwagen niet "beschikbaar is voor iedereen die maar zou willen".

Ze moeten nu gewoon de kinderziektes er nog een beetje uit zien te krijgen en de gebruikers in goede banen dwingen. Ze zijn gelukkig al wél zover dat het niet meer nodig is om "dedicated parkeerplaatsen" aan te leggen zoals bij de ouderwetse deelauto systemen. Het aanbod van een Go Sharing achtige dienst is min of meer dynamisch. Kijk maar op het kaartje waar je een scooter kunt pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:30:
[...]

Maar zo werkt het systeem van deelvervoer dus niet. Het zijn géén huurvoertuigen. Een voertuig is óf in gebruik, óf beschikbaar voor iedereen die maar zou willen. Ik neem aan dat een geparkeerde vrachtwagen niet "beschikbaar is voor iedereen die maar zou willen".
Toch hebben veel deelauto platforms exact die aanpak en moet je wel op vaste plekken terugzetten. Je mag wel overal parkeren (zolang je betaald of als er een vergunning geldt) maar je mag je huurperiode alleen beeindigen als je op de eigen plek van dat bedrijf staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 16:56
amboly schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat de praktijk en theorie hier wat uit elkaar lopen, want ja: ze zouden gebruikt moeten worden om autoritjes te vervangen, maar in praktijk worden ze voornamelijk gebruikt om fiets- en OV-ritjes te vervangen.

Zie ook:

https://www.rtvnoord.nl/n...ef-voor-bus-auto-of-fiets
"Mensen die aangeven de scooter te (willen) gebruiken, doen dat het liefst in plaats van de fiets (± 260), de bus (± 250) en de auto (± 240). Ook zien zo'n 180 deelnemers de deelscooter als alternatief voor wandelen. Wat minder mensen zien de scooter als vervanging van de taxi (± 100), de eigen scooter (±60) en de trein (± 30)."
Onderzoek uitgevoerd in opdracht van de gemeente Den Haag gaf grotendeels dezelfde uitkomst, waarop in de Raad de vraag kwam welk probleem die deelscooters nou eigenlijk oplossen.

Tegelijkertijd wordt er dan wel gezegd dat pas bij een langere periode van gewenning mensen hun gedrag erop aan zouden passen en geen eigen vervoermiddel meer zouden nemen. Klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Brunniepoo schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:25:
[...]

Onderzoek uitgevoerd in opdracht van de gemeente Den Haag gaf grotendeels dezelfde uitkomst, waarop in de Raad de vraag kwam welk probleem die deelscooters nou eigenlijk oplossen.

Tegelijkertijd wordt er dan wel gezegd dat pas bij een langere periode van gewenning mensen hun gedrag erop aan zouden passen en geen eigen vervoermiddel meer zouden nemen. Klinkt plausibel.
100% zeker weten van niet. Als mensen geen auto hebben gaan ze in de winter echt niet met 5 graden op een scooter als ze ook met een warme bus kunnen. En voor mensen met een auto is dit uberhaupt niet aan de orde. Voor korte stukken heb je ook nog een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:11:
[...]

100% zeker weten van niet. Als mensen geen auto hebben gaan ze in de winter echt niet met 5 graden op een scooter als ze ook met een warme bus kunnen. En voor mensen met een auto is dit uberhaupt niet aan de orde. Voor korte stukken heb je ook nog een fiets.
Ja, dat is allemaal lekker op gevoel natuurlijk...

Gelukkig wordt er ook onderzoek naar gedaan (dit is door/ism Universiteit Twente, maar dat zie ik er op die factsheet niet expliciet bij staan). Het gaat dus ook om het rijpen van de geest voor het 'van bezit naar gebruik'. Wel lijkt de steekproef me aan de kleine kant (n=110).

Overigens denk ik dat dit ook voor automobilisten wél aan de orde kan zijn. Parkeren in de stad is lastig en duur, dus als de auto niet dagelijks wordt gebruikt of voor grote ritten, dan kan élk initiatief helpen om de auto weg te doen. Een betrouwbaar deelscooternetwerk kan daarbij helpen.

En die Felyx-scooters hebben zo'n kleedje tegen de kou >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yetojesse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb oprecht een hekel aan die dingen.
Zelf een leeftijd waarop je zou verwachten dat ik er veel gebruik van zou maken, maar integendeel zelfs.

Zelf ben ik dus nu toch maar foto's gaan verzamelen van "praktisch" geparkeerde deelscooters in mijn stadje. Hiermee wil ik daalijk langs wat mensen uit mijn "vriendenlijst" die zich bezig houden met de gemeente/gemeenteraad om even te vragen "is dit de bedoeling??".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
Brunniepoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:23:
Gelukkig wordt er ook onderzoek naar gedaan (dit is door/ism Universiteit Twente, maar dat zie ik er op die factsheet niet expliciet bij staan).
* Rukapul heeft iets meer achtergrond in zowel industrieel en academisch onderzoek ;)

Dit werkstuk is niet meer dan een bachelor thesis van de eerste auteur voor een adviesbureautje-met-agenda (2e en 3e auteur). De vraagstelling die behandeld wordt (What is the carsharing potential of shared e-scooter users?) is een nichevraag die voorbij gaat de grotere vraagstelling. Tevens is geen verantwoording afgelegd over eventuele belanghebbenden achter het 'onderzoek' terwijl er wel relaties zijn met o.a. Felyx zijn (zie bachelor thesis).

De waarde hiervan ligt dicht bij nul buiten de bijdrage aan opleiding van de eerste auteur.

Naast de onderzoeksmethode blijkt dat ook uit het feit dat vrijwel blindelings meegegaan wordt in het frame van 'sharing' terwijl elke academische aanpak zou beginnen met neutrale definities. Het woord 'rent' komt 2x voor in de hele thesis 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:01

Videopac

Rommelt wat aan.

In Den Bosch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66iKjCsyTDRFODKpAq-YC3gQZMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZcNPrsL0nBJ9vquJFw0XFsr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGR41fslo5vuW0ZXW3ksuZXMpW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rK2PvnMU7vJy9hhnNLeLk0E2.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb echt zin om twee vrachtwagens te huren en de ene te vullen met die Felyx zooi en de andere met die GoSharing troep. En dan leegkieperen op de stoep van het hoofdkantoor van de ander.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47
Videopac schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:12:
In Den Bosch:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb echt zin om twee vrachtwagens te huren en de ene te vullen met die Felyx zooi en de andere met die GoSharing troep. En dan leegkieperen op de stoep van het hoofdkantoor van de ander.
grote jongen. Je kan ook gewoon contact zoeken met de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

[...] Het gaat dus ook om het rijpen van de geest voor het 'van bezit naar gebruik'. [..]
1. Dat maak ik zelf wel uit.
2. Dat kan alleen nu geld zo goedkoop is. Als de inflatie echt gaat stijgen kan je zomaar spijt hebben dat je de schuif zover van bezit naar gebruik gelegd hebt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe zit dat eigenlijk met helmen op zo'n ding?

Stond er hier laatst eentje met een vrij grote topkoffer. Waar volgens mij een helm prima inpast.
Maar die helm (met logo) stond op het zadel.

Dat wil zeggen; de eerste dag. Tweede dag lag diezelfde helm in meerdere onderdelen uit elkaar.
Dit is toch ook geen houdbaar business model? Hoe kan een huurder zo makkelijk met dat spul omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

418O2 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:15:
[...]

Die doen hier vrijwel niets aan.
En waarom moet ik energie steken in een probleem dat door een ander veroorzaakt wordt?

NB: ik ben niet tegen deelscooters, maar wel tegen het overal parkeren van die dingen. Vaste parkeerplekken maken voor die dingen bij winkels en stations etc. Probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 22:03

Matis

Rubber Rocket

Sinds twee weken hebben we in metropool Gilze ook de Go Sharing scooters. Ik had gehoopt dat die taferelen in de grote stad zouden blijven, maar helaas. Ook ons dorp valt ten prooi aan deze deelscooters.

Ik woon in een park en hier staan ook een aantal scooters, die worden momenteel alleen gebruikt om door het park te racen en te "stunten" met die dingen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Videopac schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:20:
[...]

Die doen hier vrijwel niets aan.
En waarom moet ik energie steken in een probleem dat door een ander veroorzaakt wordt?

NB: ik ben niet tegen deelscooters, maar wel tegen het overal parkeren van die dingen. Vaste parkeerplekken maken voor die dingen bij winkels en stations etc. Probleem opgelost.
En zulke krachttaal kost je geen energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

418O2 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:21:
[...]

En zulke krachttaal kost je geen energie?
Probeer je me duidelijk te maken dat ik beter op klacht.nl verder kan gaan? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Videopac schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:23:
[...]

Probeer je me duidelijk te maken dat ik beter op klacht.nl verder kan gaan? 😉
Zulke loze (want je wil er geen energie in steken) bedreigingen hebben hier geen plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

elleP schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:51:
Ik loop al een jaar met een extra brede kinderwagen door mijn stadje en ik heb wel de indruk dat het na de eerste maanden beter is geworden met onhandig geparkeerde deelscooters, van zowel F als G ;).

In het begin was het echt een drama, die dingen stonden echt overal en het liefst in een kluitje dwars op de stoep. Inmiddels is het wat beter en heb ik van de deelscooters ongeveer net zo veel last als van rolcontainers, fietsen auto's en allerhande zooi die op de stoep slingert.

Overigens hadden we hier ook oranje deelfietsen, die waren nog erger. Gelukkig zijn die met het begin van de corona-crisis opgeruimd en vooralsnog niet teruggekeerd.
Enig idee wat ervoor gezorgd heeft dat het nu beter is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:15:
[...]

Dat heb ik in Eindhoven ook gedaan nadat een hoek compleet vol gezet was met scooters omdat een aantal aanbieders aan het concurreren zijn. Antwoord van de gemeente was dat de scooters niet van hen zijn (goh) dat ze een email "ter kennisgeving" naar de bedrijven zouden sturen en dat ik het verder maar met die bedrijven uit moest zoeken.

Moet zeggen dat zulke handhaving bij mij niet helpt met de acceptatie. Heb helaas geen antwoord meer gehad op mijn vraag aan de gemeente of ze de leasemaatschappij voortaan ook "mails ter kennisgeving" willen sturen als ik mijn auto midden op de stoep neerzet.

Wat dat betreft zit er naar mijn mening ook nog wel een groot verschil tussen of een gebruiker zo'n ding onhandig neerzet vs het bedrijf zelf die 10 scooters ergens neerzet als verzamelpunt. Voor dat laatste mogen ze van mij wel iets van specifieke vakken maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
@Videopac Niet echt, er zijn wel diverse incidenten geweest met in brand gestoken scooters, misschien dat zowel gemeente als verhuurders daardoor wat strenger zijn geworden.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Dipsausje ik heb hier een keer via twitter een melding gemaakt bij Felyx dat er een scooter onhandig geparkeerd stond. Die stond op een fietspad tussen mijn huis en de stad.

Ik heb een uurtje op de markt gelopen en toen ik er weer langs kwam op de terugweg was hij weg. Die aanbieders willen ook niet dat ze zo staan, want dat zorgt voor gezeik en mogelijk intrekking van de vergunning. Van de gemeente hoef je weinig te verwachten (maar of dat een verrassing is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Dipsausje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:31:
[...]

Dat heb ik in Eindhoven ook gedaan nadat een hoek compleet vol gezet was met scooters omdat een aantal aanbieders aan het concurreren zijn. Antwoord van de gemeente was dat de scooters niet van hen zijn (goh) dat ze een email "ter kennisgeving" naar de bedrijven zouden sturen en dat ik het verder maar met die bedrijven uit moest zoeken.

Moet zeggen dat zulke handhaving bij mij niet helpt met de acceptatie. Heb helaas geen antwoord meer gehad op mijn vraag aan de gemeente of ze de leasemaatschappij voortaan ook "mails ter kennisgeving" willen sturen als ik mijn auto midden op de stoep neerzet.

Wat dat betreft zit er naar mijn mening ook nog wel een groot verschil tussen of een gebruiker zo'n ding onhandig neerzet vs het bedrijf zelf die 10 scooters ergens neerzet als verzamelpunt. Voor dat laatste mogen ze van mij wel iets van specifieke vakken maken.
De scooters zijn dan wel niet van de gemeente, de openbare ruimte is dat wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Videopac schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:38:
[...]

De scooters zijn dan wel niet van de gemeente, de openbare ruimte is dat wel.
Een gemeente komt echt niet zomaar even in actie hoor. Daar is wel wat meer voor nodig. Politie hoef je ook niets van te verwachten op korte termijn. Ik heb ooit eens gedacht een goed burger te zijn en melding te maken van een scooter (geen deelscooter overigens) die bij ons in een brandgangetje geparkeerd stond. Hij stond op een heel rare plek, net om een hoekje zodat je hem vanaf de openbare weg niet kon zien staan.

Nou, dat doe ik dus ook niet meer. Het enige wat ze bij de politie doen is controleren of hij als gestolen geregistreerd staat en dat was het. Dus zelfs als ze hem gejat hebben en "koud gezet" hebben om later op te halen.... doet de politie niets. Eerst moet de eigenaar doorhebben dat hij weg is en aangifte doen. En als dan het kalf verdronken is en alles netjes geregistreerd is.... is het te laat. :)

Klagen bij de gemeente helpt alleen, als je doorzet en medestanders zoekt die mee gaan klagen. Ondertussen dossier opbouwen met zoveel mogelijk foto's. Dus regel even een bejaarde met rollator, zodat je goed kunt illustreren dat die er dus écht niet langs kan. Maak duidelijk dat het een structureel probleem is (dus veel foto's). Als de gemeente na een poosje klagen door meerdere buurtbewoners niets onderneemt, is het tijd voor de schandpaal. Vandaar de foto's, want die doen het goed op social media en het plaatselijks sufferdje. Je moet echt wel herrie maken, als je wil dat ze er op het gemeentehuis wakker van worden.

Verder heb ik nog wel wat ideeën om de aanbieder druk te laten ervaren, maar dan kom je toch al snel op "kattenkwaad of erger", dus dat valt buiten scope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]Ja, dat is allemaal lekker op gevoel natuurlijk...

Gelukkig wordt er ook onderzoek naar gedaan (dit is door/ism Universiteit Twente, maar dat zie ik er op die factsheet niet expliciet bij staan). Het gaat dus ook om het rijpen van de geest voor het 'van bezit naar gebruik'. Wel lijkt de steekproef me aan de kleine kant (n=110).

Overigens denk ik dat dit ook voor automobilisten wél aan de orde kan zijn. Parkeren in de stad is lastig en duur, dus als de auto niet dagelijks wordt gebruikt of voor grote ritten, dan kan élk initiatief helpen om de auto weg te doen. Een betrouwbaar deelscooternetwerk kan daarbij helpen.

De geinterviewde deelscooter gebruikers zijn:
• overwegend onder 35 jaar, en man.
• bekend met deelmobiliteit.
• bekend met deelauto’s in hun omgeving.
• (binnenkort) bezig met het kiezen van een
eerste auto.
• woonachtig in Den Haag en Rotterdam

Lekker representatief ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Rukapul schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:56:
[...]

* Rukapul heeft iets meer achtergrond in zowel industrieel en academisch onderzoek ;)

Dit werkstuk is niet meer dan een bachelor thesis van de eerste auteur voor een adviesbureautje-met-agenda (2e en 3e auteur). De vraagstelling die behandeld wordt (What is the carsharing potential of shared e-scooter users?) is een nichevraag die voorbij gaat de grotere vraagstelling. Tevens is geen verantwoording afgelegd over eventuele belanghebbenden achter het 'onderzoek' terwijl er wel relaties zijn met o.a. Felyx zijn (zie bachelor thesis).

De waarde hiervan ligt dicht bij nul buiten de bijdrage aan opleiding van de eerste auteur.

Naast de onderzoeksmethode blijkt dat ook uit het feit dat vrijwel blindelings meegegaan wordt in het frame van 'sharing' terwijl elke academische aanpak zou beginnen met neutrale definities. Het woord 'rent' komt 2x voor in de hele thesis 8)7
Oeps, je hebt gelijk. Ik ben er te gemakkelijk vanuit gegaan dat als er in de krant staat "Uit een verkennend onderzoek, dat K. samen met de Universiteit Twente deed, blijkt dat..." dat dit dan niet een traineeship van een student bij het onderzoeksbureau van de andere schrijvers betreft. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Hackus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:54:
[...]

De geinterviewde deelscooter gebruikers zijn:
• overwegend onder 35 jaar, en man.
• bekend met deelmobiliteit.
• bekend met deelauto’s in hun omgeving.
• (binnenkort) bezig met het kiezen van een
eerste auto.
• woonachtig in Den Haag en Rotterdam

Lekker representatief ;)
Nee, uiteraard niet, maar is dat dan nodig? >:)

Overigens, even voor de duidelijkheid: ik ben verder helemaal niet pro deelscooters enzo. Eerder tegen zelfs...

[ Voor 11% gewijzigd door Brunniepoo op 16-11-2021 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

Brunniepoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:04:
[...]

Oeps, je hebt gelijk. Ik ben er te gemakkelijk vanuit gegaan dat als er in de krant staat "Uit een verkennend onderzoek, dat K. samen met de Universiteit Twente deed, blijkt dat..." dat dit dan niet een traineeship van een student bij het onderzoeksbureau van de andere schrijvers betreft. :$
Journalistiek is niet meer wat het ooit geweest is.

Doet niks af aan het punt wat je wilde maken. Men zit hier heel snel te roepen dat het allemaal zinloos is en dat hun er 100% geen gebruik van maken en dat het niks oplost maar zonder echt onderzoek kan je dat helemaal niet roepen.

Dan is het meer dat hun in hun wereld er geen gebruik van zouden maken. Gelukkig zijn er veel meer mensen.

Dat ze vervelend staan (soms) is bijna iedereen het wel over eens, maar daarvoor moet je bij de gebruikers zijn. Die bedrijven proberen alleen winst/dienst neer te zetten die helaas door wat asocialen misbruikt wordt. :)

En als ik zo het topic doorlees heb ik al meermaals gelezen dat als men het meld bij het bedrijf de scooter daarna snel verdwijnt. Dus het lijkt mij dat het bedrijf zelf toch wel mee helpt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grvy op 16-11-2021 13:12 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:12

B64

418O2 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:35:
@Dipsausje ik heb hier een keer via twitter een melding gemaakt bij Felyx dat er een scooter onhandig geparkeerd stond. Die stond op een fietspad tussen mijn huis en de stad.

Ik heb een uurtje op de markt gelopen en toen ik er weer langs kwam op de terugweg was wij weg. Die aanbieders willen ook niet dat ze zo staan, want dat zorgt voor gezeik en mogelijk intrekking van de vergunning. Van de gemeente hoef je weinig te verwachten (maar of dat een verrassing is)
Dat dus. Die bedrijven zijn niet te beroerd om accounts van huurders te blokkeren als er regelmatig klachten binnenkomen over hinderlijk geparkeerde scooters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Videopac schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:12:
In Den Bosch:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is hier het probleem? staan toch netjes op de stoep geparkeerd?

https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel27

[ Voor 4% gewijzigd door Jimbolino op 16-11-2021 13:26 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Ja, dat is allemaal lekker op gevoel natuurlijk...

Brunniepoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:09:
[...]

Nee, uiteraard niet, maar is dat dan nodig? >:)

Overigens, even voor de duidelijkheid: ik ben verder helemaal niet pro deelscooters enzo. Eerder tegen zelfs...
met bovenstaande lijk je je mening kracht bij te willen zetten, met link naar zgn onderzoek.
al met al, blijkt dat het gelinkte 'onderzoek' niets voorstelt, alleen onder de geïnterviewde groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
Hackus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:27:
[...]

[...]

met bovenstaande lijk je je mening kracht bij te willen zetten, met link naar zgn onderzoek.
al met al, blijkt dat het gelinkte 'onderzoek' niets voorstelt, alleen onder de geïnterviewde groep.
Uhm, ja, dat (verkennend) onderzoek is niet heel diepgravend - eigenlijk niet veel meer dan de resultaten van een enquête onder de potentiele doelgroep. Of het daarmee 'zogenaamd onderzoek' is, dat zijn jouw woorden. Het is in ieder geval vrij weinig om al te veel conclusies aan te verbinden.

Het is overigens een onderzoek waarnaar verwezen werd in een artikel dat ik recent over dit onderwerp las in Den Haag Centraal. Als ik had geweten dat dit geen onderzoeker van de Universiteit Twente was maar slechts een stagelopende student, dan had ik dit onderzoek hier zeker niet genoemd.

En ik probeer mijn mening geen kracht bij te zetten, zoals gezegd ben ik helemaal niet zo'n voorstander van deelscooters, maar dat wil zeker niet zeggen dat de conclusie die ik noemde ('er is eerst een periode van gewenning nodig voordat mensen hun vervoermiddelen wegdoen/niet overgaan tot vervanging') niet kan kloppen. Ik vind het best plausibel klinken namelijk. De vraag is wel of dit onderzoek goed genoeg is om zoiets te bewijzen. Dat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brunniepoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:48:
[...]

Uhm, ja, dat (verkennend) onderzoek is niet heel diepgravend - eigenlijk niet veel meer dan de resultaten van een enquête onder de potentiele doelgroep. Of het daarmee 'zogenaamd onderzoek' is, dat zijn jouw woorden. Het is in ieder geval vrij weinig om al te veel conclusies aan te verbinden.

Het is overigens een onderzoek waarnaar verwezen werd in een artikel dat ik recent over dit onderwerp las in Den Haag Centraal. Als ik had geweten dat dit geen onderzoeker van de Universiteit Twente was maar slechts een stagelopende student, dan had ik dit onderzoek hier zeker niet genoemd.

En ik probeer mijn mening geen kracht bij te zetten, zoals gezegd ben ik helemaal niet zo'n voorstander van deelscooters, maar dat wil zeker niet zeggen dat de conclusie die ik noemde ('er is eerst een periode van gewenning nodig voordat mensen hun vervoermiddelen wegdoen/niet overgaan tot vervanging') niet kan kloppen. Ik vind het best plausibel klinken namelijk. De vraag is wel of dit onderzoek goed genoeg is om zoiets te bewijzen. Dat denk ik niet.
Ik doe mijn vervoermiddel niet weg. Ik gebruik fiets of auto. Ik ben voorstander van deze e-Scooters, als ze op den duur de nu benzine scooters gaan vervangen, en dat ze betere plekken aanwijzen om de rit af te kunnen melden. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is deze e-Scooters te parkeren zoals foto uit Den Bosch laat zien. Dit soort geeft hinder aan de dame op de foto met haar kinderwagen, en ouderen met hulpmiddelen. Weet niet welk gebouw daar staat, maar als dat een school is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justfuzzy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 14:34
Er is iemand die dit goedgekeurd heeft bij de gemeente. Als al die scooters nou eens bij hem voor de deur gezet worden. Kijken of die lelijke dingen dan nog zo’n goed idee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58
justfuzzy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:06:
Er is iemand die dit goedgekeurd heeft bij de gemeente. Als al die scooters nou eens bij hem voor de deur gezet worden. Kijken of die lelijke dingen dan nog zo’n goed idee zijn.
Protip van werken bij een gemeente is niet te wonen in die gemeente ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je moet je fiets of bromfiets parkeren op het voetpad, of in de berm, of op een andere daarvoor aangewezen plek.
Originele wettekst: Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.

Bron: https://verkeersregels.vv...dstuk-ii/ss-11/artikel-27
Dus mijn fiets kan ik ook zo gaan neerzetten? Niet meer in een fietsenrek dus waarom zijn dan nog fietsenrekken? Zet gewoon je fiets/bakfiets midden op de stoep neer en dat mag dus ook allemaal.

Dan begrijp ik ook de ophef ook niet van de gemeente dat ze massaal in Amsterdam al die fietsen van straat gingen afplukken en dan dat je een boete kreeg omdat deze "verkeerd geparkeerd" of buiten de vakken stonden waren. Zolang ze maar op de stoep of berm of aangewezen plek staat maar er staat niet dat de aangewezen plek de plek is waar je dan moet staan en de andere regels dan overrulen.

Nou dat zal me dan wel een zooitje gaan worden als we dat allemaal zo gaan doen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet het hele topic doorgelezen, maar ik erger mij ook aan die groene ondingen. Hier in Hilversum staan ze ook overal neergegooid. Ze worden gewoon op de stoep voor mijn huis en raam gezet. Soms oon eentje met een lege fles drank in het bagagevakje... die de volgende dag op de grond ligt. :/ Of voorbijgangers het handig vinden om hun zooi in te deponeren of dat het vaaj dezelfde huurder is die zijn biertje graag meevervoerd is nog onduidelijk.

Ik blijf het consequent melden bij de aanbieder en krijg dan vaak bericht na 12 uur ofzo dat ze weg zijn. Of het door mijn melding komt, betwijfel ik. Lijkt wel of ze pas reageren als ze zien in het systeem dat de scooter weer weg is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

itsalex schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:25:
[...]

Dus mijn fiets kan ik ook zo gaan neerzetten? Niet meer in een fietsenrek dus waarom zijn dan nog fietsenrekken? Zet gewoon je fiets/bakfiets midden op de stoep neer en dat mag dus ook allemaal.

Dan begrijp ik ook de ophef ook niet van de gemeente dat ze massaal in Amsterdam al die fietsen van straat gingen afplukken en dan dat je een boete kreeg omdat deze "verkeerd geparkeerd" of buiten de vakken stonden waren. Zolang ze maar op de stoep of berm of aangewezen plek staat maar er staat niet dat de aangewezen plek de plek is waar je dan moet staan en de andere regels dan overrulen.

Nou dat zal me dan wel een zooitje gaan worden als we dat allemaal zo gaan doen.
Klopt, je kunt moet je fiets op de stoep parkeren.
In bepaalde steden is er voor bepaalde zones een apv. (algemene plaatselijke verordening) waarin staat wat je wel en niet mag doen in die zones. (soms bijv. geen fiets buiten het rek plaatsen.)
Maar je mag nooit je fiets/snor/brom op straat parkeren. Ook niet in de parkeervakken voor de auto's.

Zo werkt nu eenmaal de wegen en verkeerswet. En ik verwacht niet dat ze die snel zullen veranderen.

Klagen bij de verhuurbedrijven heeft weinig zin, aangezien die binnen de wet opereren.

Enige waar je terecht kunt met je klacht is de lokale politiek en als er genoeg mensen klagen in een bepaald gebied, zullen ze er misschien iets aan gaan doen. Maar over het algemeen zullen ze rondom scholen en in woonwijken echt niet zomaar het parkeerbeleid gaan veranderen (tenzij je naast het station of in het centrum woont)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:07

RVW

Zag dit filmpje op Dumpert en moest meteen aan dit topic denken:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100016323_e552d913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Domme vraag, misschien, van iemand die alleen maar overlast heeft van dit huurblik, maar: hoe wordt die meuk eigenlijk opgeladen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:29:
Domme vraag, misschien, van iemand die alleen maar overlast heeft van dit huurblik, maar: hoe wordt die meuk eigenlijk opgeladen?
Rijden in de avond busjes rond die battery swaps uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik neem aan dat de uitbater dat doet, die haalt die dingen op, laadt ze op en zet ze dan weer ergns neer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kohan
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:31:
[...]

Dit verslag geeft wel een mooi inkijkje in de wereld van deze zogenaamde juicers:
https://www.bruzz.be/econ...s-weinig-euros-2019-01-23

[ Voor 13% gewijzigd door kohan op 01-12-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
kohan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:32:
[...]

[...]

Dit verslag geeft wel een mooi inkijkje in de wereld van deze zogenaamde juicers:
https://www.bruzz.be/econ...s-weinig-euros-2019-01-23
Marzman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:32:
[...]

Ik neem aan dat de uitbater dat doet, die haalt die dingen op, laadt ze op en zet ze dan weer ergns neer.
Voor elektrische steps is het natuurlijk een ander verhaal. Voor scooters haal je gewoon de batterypack eruit en verwissel je deze voor een nieuwe. Klaar. Die scooter blijft gewoon op zn plek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:46

The Zep Man

🏴‍☠️

Zelf zie ik 'die groenen' wel eens hier en daar geparkeerd staan in een woonwijk. Niet echt altijd even handig, maar het lijkt niet te storen.

In dit topic zie ik verschillende (weggemodereerde) berichten over gewelddadig protesteren tegen deze scooters. Dat is echt nooit de oplossing. Een vreedzame manier om te protesteren (als er niet naar klachten via het bedrijf en de gemeente geluisterd wordt) is simpelweg om de scooters aan de goedkope ketting (fietsslot dat niet krast) te leggen. Als scooters alleen maar geld kosten en niets opleveren, dan houdt het snel op.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 01-12-2021 12:08 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

aschja schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:31:
[...]

Dit kan toch nooit uit? Zowel financieel als ecologisch niet?

Als we dit dan toch willen: maak bij winkelcentra, sportparken en andere courante plaatsen parkeerplekken inclusief oplaadmogelijkheid voor die dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 13-09 15:06
Dit is wel een irritant probleem. Die deelscooters staan hier ook overal en nergens. Vaak op onhandige plekken of zodanig op een trottoir dat je er (met een kinderwagen, rolstoel of scootmobiel) niet meer goed langs kunt. Het is overigens wel een stuk verbeterd toen de felgroene hun vergunning kwijtraakten. Blijkbaar doen de donkergroene een betere klus om hun gebruikers aan te spreken op foutparkeren.

Maar uiteindelijk is het een probleem van ons allemaal. Deze scooters vullen blijkbaar een behoefte in, want ze worden best veel gebruikt. Maar in de openbare ruimte is er geen rekening mee gehouden. Normale (eigendom) scooters stallen mensen meestal op hun eigen terrein, in de tuin of schuur. Daardoor staan ze niemand in de weg. Voor deelscooters is eigenlijk geen ruimte. Parkeerplekken zijn bedoeld voor auto's en de stoep is op veel plekken te smal. Dus uiteindelijk zullen gemeentes de wijken zodanig moeten gaan inrichten dat er structureel plek voor die dingen wordt gecreeerd. Tot die tijd zal het beperkt blijven tot het aanspreken van gebruikers vrees ik.

Je kunt wel suggereren dat ze de scooters alleen mogen verhuren vanaf eigen terrein, maar daarmee haal je het hele concept onderuit. Het hele idee is juist, dat je makkelijk zo'n ding kunt meenemen vanaf de plek waar je toevallig bent. Als je eerst naar een verhuurlocatie moet lopen kun je net zo goed naar een bushalte lopen.

Maar ik denk wel dat het een illusie is om te denken dat deelscooters een milieuprobleem oplossen. Lopen is uiteindelijk het beste qua energieverbruik. Een elektrische scooter is natuurlijk beter dan een benzinescooter, maar dan moet een rit op de elektrische scooter wel een rit op een benzinescooter vervangen. En uit eerdergenoemd onderzoek blijkt dat ze vooral worden gebruikt om ritjes met de fiets of de bus te vervangen. Dus vanuit milieuoogpunt maken ze het eerder slechter dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:17:
[...]

Als we dit dan toch willen: maak bij winkelcentra, sportparken en andere courante plaatsen parkkeerplekken inclusief oplaadmogelijkheid voor die dingen.
Als je de prijzen ziet zou dit nog wel eens wel financieel haalbaar kunnen zijn, ecologisch niet natuurlijk. Ik neem aan dat ze ook kijken naar de locatie van de scooter. Fictief voorbeeld: een halfvolle accu op locatie A (centrum) zal wel vervangen worden en een halfvolle accu op locatie B (buitenwijk) niet, omdat bijvoorbeeld de scooter op locatie B statistisch gezien de volgende dag weer in de buurt van locatie A is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Die groene deelscooters, dat is hier ook een bekend probleem. Die dingen worden lukraak achtergelaten door hun gebruikers. De gedachte lijkt niet verder te gaan dan "Ik heb hem _HIER_ niet meer nodig. Tjo!".. En dan staat zo'n ding gerust midden op de stoep, waardoor je er als voetganger al niet meer fatsoenlijk langs kunt lopen, laat staan met een rollator of als je in een rolstoel zit :/

Hoe moeilijk kan het ook zijn? Zoek even een wat beter plekje waar het ding minder lomp ruimte inneemt, en zet hem daar zoveel mogelijk aan de kant. Dat doe ik ook met mijn motor (en/of fiets) als ik die ergens parkeer.

De laatste keer werd het helemaal mooi, stond er zo'n ding pal voor m'n deur. Ik moest over dat groene hok stappen om op de stoep te komen... Toen heb ik dat ding dus aan de kant getild, en nadat het ding een tijd had staan piepen heb ik voor de zekerheid even contact opgenomen met Go Sharing. De manier waarop ze je te woord staan gaf niet echt de indruk dat ze er wat aan gingen doen, maar ik moet zeggen dat ik die dingen in de korte omgeving van mijn huis een tijd niet meer heb zien staan. De suggestie van zo'n ding aan de ketting leggen is wellicht een goede, mocht het me nog een keer overkomen. Heb nog wel een mooi kettingslot liggen >:)

Ik ben het overigens eens met @PhilipsFan, OF laat die dingen op een centraal (maar handig) punt staan zoals bij winkelcentra, stations, etc. OF richt de woonwijken zo in dat je voor deelscooters (of fietsen?) een eigen parkeerplek kunt maken. Moeten ze alleen nog steeds wel gebruikers leren dat ze die dingen op de juiste plaats parkeren, en niet gewoon maar achterlaten op exact de plek waar het ding voor hen overbodig wordt...

Over dat laatste gesproken, Go Sharing kan dus nagaan waar hun scooters staan? Ik ben tegenwoordig wat minder thuis in ICT, maar zou er een mogelijkheid zijn om afmelden te blokkeren als de scooter niet op de juiste plaats staat bijvoorbeeld? En inderdaad foto's laten maken, die ook duidelijk maken dat de scooter netjes aan de kant staat en niets hindert. En eigenlijk zou ook dat eerst gecontroleerd moeten worden, voordat de afmelding definitief is. Misschien dat de userbase van die dingen het dan leert.

Ik zou er zelf overigens ook geen gebruik van maken. Ik zie er geen meerwaarde in boven m'n eigen fiets, auto, motorfiets of gewoon de benenwagen. Volgens mij heb ik dan keuze genoeg :)

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 02-12-2021 13:21 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 13:12
PhilipsFan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:37:
Je kunt wel suggereren dat ze de scooters alleen mogen verhuren vanaf eigen terrein, maar daarmee haal je het hele concept onderuit. Het hele idee is juist, dat je makkelijk zo'n ding kunt meenemen vanaf de plek waar je toevallig bent. Als je eerst naar een verhuurlocatie moet lopen kun je net zo goed naar een bushalte lopen.
Ja, nou en?
Ik heb niets met dat concept of idee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:58:

[...]

Over dat laatste gesproken, Go Sharing kan dus nagaan waar hun scooters staan? Ik ben tegenwoordig wat minder thuis in ICT, maar zou er een mogelijkheid zijn om afmelden te blokkeren als de scooter niet op de juiste plaats staat bijvoorbeeld? En inderdaad foto's laten maken, die ook duidelijk maken dat de scooter netjes aan de kant staat en niets hindert. En eigenlijk zou ook dat eerst gecontroleerd moeten worden, voordat de afmelding definitief is. Misschien dat de userbase van die dingen het dan leert.
Nou, dat is dus precies hoe het werkt. :) Je kunt niet afmelden als je scooter niet in service-gebied staat en tegenwoordig moet je met de app een foto maken van hoe je scooter hebt achtergelaten. Ze gaan alleen pas controleren als er klachten binnen komen. Ik verwacht dat als het aantal klachten blijft groeien, er een soort van "3 strikes, you're out" beleid gaat komen. 3 keer in de fout met een klacht tot gevolg = 1 maand gebanned van de dienst. Zoiets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:22:
[...]

Nou, dat is dus precies hoe het werkt. :) Je kunt niet afmelden als je scooter niet in service-gebied staat en tegenwoordig moet je met de app een foto maken van hoe je scooter hebt achtergelaten. Ze gaan alleen pas controleren als er klachten binnen komen. Ik verwacht dat als het aantal klachten blijft groeien, er een soort van "3 strikes, you're out" beleid gaat komen. 3 keer in de fout met een klacht tot gevolg = 1 maand gebanned van de dienst. Zoiets....
Ja precies. Wmb zou daar dan dus die laatste controle nog bij horen. Blijkt uit de foto's dat de deelscooter écht goed geparkeerd staat (niet alleen niet midden op een stoep, maar als de stoep ergens breder is, dat-ie dan daar staat bijv.), dat dan de afmelding per tijdstip afmelding definitief is. Zo niet, bericht naar de gebruiker "Niet goed geparkeerd, tot je dit herstelt valt het onder jouw tijd en dus ook jouw kosten.". Dan voelt zoiemand het ook meteen.

Voor degenen die er wél netjes mee omgaan natuurlijk extra gezeik, maar zoals zovaak moeten ook daar de goede maar onder de kwaden lijden. Ik krijg immers ook regelmatig commentaar op mijn herrie makende mede-motorrijders, en reken maar van yes dat daar beleid voor komt waar ook ik als goedwillende last van krijg :/

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 02-12-2021 13:30 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Destruction schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:58:
Die groene deelscooters, dat is hier ook een bekend probleem. Die dingen worden lukraak achtergelaten door hun gebruikers. De gedachte lijkt niet verder te gaan dan "Ik heb hem _HIER_ niet meer nodig. Tjo!".. En dan staat zo'n ding gerust midden op de stoep, waardoor je er als voetganger al niet meer fatsoenlijk langs kunt lopen, laat staan met een rollator of als je in een rolstoel zit :/

Hoe moeilijk kan het ook zijn? Zoek even een wat beter plekje waar het ding minder lomp ruimte inneemt, en zet hem daar zoveel mogelijk aan de kant. Dat doe ik ook met mijn motor (en/of fiets) als ik die ergens parkeer.

De laatste keer werd het helemaal mooi, stond er zo'n ding pal voor m'n deur. Ik moest over dat groene hok stappen om op de stoep te komen... Toen heb ik dat ding dus aan de kant getild, en nadat het ding een tijd had staan piepen heb ik voor de zekerheid even contact opgenomen met Go Sharing. De manier waarop ze je te woord staan gaf niet echt de indruk dat ze er wat aan gingen doen, maar ik moet zeggen dat ik die dingen in de korte omgeving van mijn huis een tijd niet meer heb zien staan. De suggestie van zo'n ding aan de ketting leggen is wellicht een goede, mocht het me nog een keer overkomen. Heb nog wel een mooi kettingslot liggen >:)

Ik ben het overigens eens met @PhilipsFan, OF laat die dingen op een centraal (maar handig) punt staan zoals bij winkelcentra, stations, etc. OF richt de woonwijken zo in dat je voor deelscooters (of fietsen?) een eigen parkeerplek kunt maken. Moeten ze alleen nog steeds wel gebruikers leren dat ze die dingen op de juiste plaats parkeren, en niet gewoon maar achterlaten op exact de plek waar het ding voor hen overbodig wordt...

Ik zou er zelf overigens ook geen gebruik van maken. Ik zie er geen meerwaarde in boven m'n eigen fiets, auto, motorfiets of gewoon de benenwagen. Volgens mij heb ik dan keuze genoeg :)
Dit kan dus enkel binnen een bepaald gebied:
"Ik heb hem _HIER_ niet meer nodig. Tjo!".
Dus daarmee is het antwoord op je vraag gegeven; ja ze kunnen dat beperken. Daarbuiten kan een gebruiker de huur niet stoppen.

Jaaaaaaaaren geleden veel gebruik gemaakt van Bicing in Barcelona, dat begon toen net op te komen daar. Een fiets lukraak dumpen kon niet, moest altijd in een station. Maak een aantal 'beacons' op plaatsen waar de scooter gehuurd kan worden en ook weer geplaatst, binnen X meter van zo'n beacon. Dan kan de gemeente ook makkelijk in gesprek met de verhuurder en vice-versa over de stations/beacons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:27:
[...]

Ja precies. Wmb zou daar dan dus die laatste controle nog bij horen. Blijkt uit de foto's dat de deelscooter écht goed geparkeerd staat (niet alleen niet midden op een stoep, maar als de stoep ergens breder is, dat-ie dan daar staat bijv.), dat dan de afmelding per tijdstip afmelding definitief is. Zo niet, bericht naar de gebruiker "Niet goed geparkeerd, tot je dit herstelt valt het onder jouw tijd en dus ook jouw kosten.". Dan voelt zoiemand het ook meteen.

Voor degenen die er wél netjes mee omgaan natuurlijk extra gezeik, maar zoals zovaak moeten ook daar de goede maar onder de kwaden lijden. Ik krijg immers ook regelmatig commentaar op mijn herrie makende mede-motorrijders, en reken maar van yes dat daar beleid voor komt waar ook ik als goedwillende last van krijg :/
Dat zal dus teveel werk opleveren, gok ik. Die dingen worden natuurlijk vooral voor relatief korte ritjes gebruikt en dan kom je dus op hoog volume. Een eventuele boete is overigens wél voor de gebruiker. Dus als jij dat ding dermate slecht neerzet dat een BOA er een bon voor uitschrijft, dan gaat die rekening naar de gebruiker.

Het enige wat helpt is klagen, klagen, klagen en vooral blijven klagen en zoveel mogelijk mensen meekrijgen. Dan zijn ze het op en duur wel zat en halen ze de locatie uit het service-gebied. Dan ben je er vanaf, tot ze de locatie weer toevoegen. Blijf ook vooral bij de gemeente klagen, zou ik zeggen. Want die vinden er op den duur dan ook wel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Montaner schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:38:
[...]

Dit kan dus enkel binnen een bepaald gebied:
[...]

Dus daarmee is het antwoord op je vraag gegeven; ja ze kunnen dat beperken. Daarbuiten kan een gebruiker de huur niet stoppen.
Met die opmerking bedoelde ik meer dat er niet over nagedacht wordt waar het ding het minst in de weg zou staan oid, maar bijna letterlijk worden achtergelaten op de plaats waar zij ze niet meer nodig hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:38:
[...]

Het enige wat helpt is klagen, klagen, klagen en vooral blijven klagen en zoveel mogelijk mensen meekrijgen. Dan zijn ze het op en duur wel zat en halen ze de locatie uit het service-gebied. Dan ben je er vanaf, tot ze de locatie weer toevoegen. Blijf ook vooral bij de gemeente klagen, zou ik zeggen. Want die vinden er op den duur dan ook wel wat van.
Wat mij betreft mogen die dingen prima in de wijk staan, als ze maar netjes en op de daarvoor meest geschikte plaats achtergelaten worden. Maar ik zie veel in het inrichten van parkeerplekken voor dat soort deelvoertuigen. Dus niet meer random overal dumpen maar op een handige plek achterlaten en (evt.) ophalen. Hier in de wijk kan ik meerdere punten verzinnen die daarvoor absoluut geschikt zouden zijn, en dan hoeft in principe niemand heel ver te lopen om zo'n ding te kunnen pakken :) Bij de gemeente was het aan dovemans oren gericht, helaas. Zoals gewoonlijk, zou ik haast zeggen :')

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 02-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Destruction schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:44:
[...]

Met die opmerking bedoelde ik meer dat er niet over nagedacht wordt waar het ding het minst in de weg zou staan oid, maar bijna letterlijk worden achtergelaten op de plaats waar zij ze niet meer nodig hebben.
Ik doelde op deze vraag:
maar zou er een mogelijkheid zijn om afmelden te blokkeren als de scooter niet op de juiste plaats staat bijvoorbeeld?
Dat doen ze dus. Alleen niet zo fijnmazig zoals je graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PhilipsFan schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:37:
[..]

[..]
Het concept van openbare ruimte is dat het openbare ruimte is, niet ruimte waar dit soort objecten maar lukraak neergekwakt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Montaner schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:03:
[...]

Ik doelde op deze vraag:

[...]

Dat doen ze dus. Alleen niet zo fijnmazig zoals je graag zou willen.
Daarom vaste plekken met oplaadmogelijkheid. Niet op zo'n plek geparkeerd? Extra kosten in rekening brengen of alleen afmeld mogelijkheid als zo'n ding aan het stroom gehangen is.

Bijkomend voordeel is dat er dus niet allerlei accu-omwisselbusjes rond hoeven te rijden: minder overlast en beter voor het milieu.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:09
Volgens mij is de olifant in de kamer het feit dat deelscooters niet op parkeerplaatsen geparkeerd mogen worden.

Genoeg auto's die een plek bezetten waar wel 5 deelscooters kunnen staan. Parkeerplaatsen zijn niet alleen voor auto's (zoals soms in dit topic wordt beweerd) maar ook voor motoren. Waarom dan niet ook voor deelscooters?

Natuurlijk moet er dan een middenweg gevonden worden. Bijvoorbeeld bepaalde parkeervakken reserveren voor auto's danwel scooters/motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Deewop schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:21:
Volgens mij is de olifant in de kamer het feit dat deelscooters niet op parkeerplaatsen geparkeerd mogen worden.

Genoeg auto's die een plek bezetten waar wel 5 deelscooters kunnen staan. Parkeerplaatsen zijn niet alleen voor auto's (zoals soms in dit topic wordt beweerd) maar ook voor motoren. Waarom dan niet ook voor deelscooters?

Natuurlijk moet er dan een middenweg gevonden worden. Bijvoorbeeld bepaalde parkeervakken reserveren voor auto's danwel scooters/motoren.
Dat laatste zal wel komen, het publiek domein wordt af en toe opnieuw ingericht. Dat is ooit gebeurd voor de auto, daarna nog een keer om de auto weer wat meer te weren op bepaalde plaatsen, voor de fiets, en zal ook wel voor (deel)scooters gebeuren als dit een blijvertje is.

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Deewop schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:21:

Als die scooters een parkeerplek in beslag mogen nemen dan staat er binnen de kortste keren op ieder plekje 1 scooter, zo dom/ asso zijn de meeste van die gebruikers wel.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

D.deJong schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:42:
[...]

Als die scooters een parkeerplek in beslag mogen nemen dan staat er binnen de kortste keren op ieder plekje 1 scooter, zo dom/ asso zijn de meeste van die gebruikers wel.
Precies, dat lijkt me dus niet een goed idee. Laten we parkeerplaatsen beperken tot motorvoertuigen. Bromfietsen/scooters (en fietsen) vallen daar niet onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Nu online
Ik begrijp werkelijk niet waarom die scooters het liefst overdwars op de stoep of fietspad neergezet moeten worden of bij iemand voor de deur of oprit.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 14:55
@aschja Heb je ook eens contact opgenomen met dat bedrijf en aangegeven dat de eigenaar de scooter op een niet handige plek heeft neergezet?

Ik kan mij voorstellen dat de bedrijf dan contact opneemt met de laatste eigenaar, er zit toch ook iets van borg op die dingen ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-08 17:36
Ik heb meegemaakt dat die dingen ook midden in de stad voor een zeprapad gezet worden.
Op de stoep met puntige stenen. Is bedoeld voor blinden volgens mij?

Tja nou kunnen blinden of mensen met een kinderwagen of handicap wagen etc er niet meer langs.

Vreselijk...dus ik begrijp de irritatie van TS zeker.

Handhavers moeten kunnen bekeuren, en het is dan de taak van de verhuurdersbedrijf om die boete uit te keren aan de gebruiker die het op dat moment heeft gebruikt of voor het laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

** Zie de topicwaarschuwing. Je voorgestelde oplossing kan ook tot schade of ongelukken leiden. **

[ Voor 116% gewijzigd door Taro op 02-01-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:56
Op zich nooit heel veel last van die dingen, stoep is vaak breed genoeg, tot laatst bij de supermarkt. Daar stond zo’n scooter midden op een smal voetpad waar ik met mijn winkelwagen door moest om de auto te bereiken.

Blijkbaar heeft zo’n ding een alarm, wat mij op dat moment niet zo veel uitmaakte. Ik moest en zou erdoor. Maar ze zijn best zwaar die krengen 😅

Mijn vrouw zei nog, doe maar niet, want het alarm gaat af.

Ik had er weinig moeite mee gezien de manier hoe dan ding geparkeerd stond. Mooi toch, ik hoop dat er direct een melding naar de uitbater gaat van het alarm en dat hij (voor niets) komt kijken. Wij zijn dan al lang weer weg 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Atsiz schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:29:
Ik heb meegemaakt dat die dingen ook midden in de stad voor een zeprapad gezet worden.
Op de stoep met puntige stenen. Is bedoeld voor blinden volgens mij?

Tja nou kunnen blinden of mensen met een kinderwagen of handicap wagen etc er niet meer langs.

Vreselijk...dus ik begrijp de irritatie van TS zeker.

Handhavers moeten kunnen bekeuren, en het is dan de taak van de verhuurdersbedrijf om die boete uit te keren aan de gebruiker die het op dat moment heeft gebruikt of voor het laatst.
Ik zie niet in, waarom handhavers niet zouden kunnen beboeten voor fout parkeren.
Of het verhuurbedrijf die boete vervolgens op de laatste huurder verhaalt, is hun probleem.

** Knip ivm quote **

[ Voor 36% gewijzigd door Taro op 02-01-2022 10:02 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

** Knip **

[ Voor 100% gewijzigd door Taro op 02-01-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

** Knip ivm quote **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 02-01-2022 10:03 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wild Chocolate schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Ik zie niet in, waarom handhavers niet zouden kunnen beboeten voor fout parkeren.
Of het verhuurbedrijf die boete vervolgens op de laatste huurder verhaalt, is hun probleem.
Het probleem is juist dat veel irritatie komt door correct geparkeerde scooters. Zal hier vast al eens gelinkt zijn, maar de wet zegt dat ze op de stoep horen.

Beboeten voor fout parkeren doen ze wel, alleen dan moet je wel fout geparkeerd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Nu online
Oon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Het probleem is juist dat veel irritatie komt door correct geparkeerde scooters. Zal hier vast al eens gelinkt zijn, maar de wet zegt dat ze op de stoep horen.

Beboeten voor fout parkeren doen ze wel, alleen dan moet je wel fout geparkeerd hebben.
Dat kan wel kloppen maar het is mij een wonder waarom ze dan overdwars op de stoep dienen te staan, daar maken ze hier in ieder geval een sport van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Afgelopen week met de brandweer 3 Go scooters geblust in ons dorp.

Kan me niet voorstellen dat het lucratief is.

Daarnaast verwacht ik met de komende helmplicht voor snorfietsen dat de populariteit wel af zal nemen.
Daarnaast heeft de gemeente/Go het park waarin we wonen uitgesloten voor het parkeren van de scooters. Dus ze staan sowieso niet meer voor onze deur *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:04:
Afgelopen week met de brandweer 3 Go scooters geblust in ons dorp.

Kan me niet voorstellen dat het lucratief is.

Daarnaast verwacht ik met de komende helmplicht voor snorfietsen dat de populariteit wel af zal nemen.
Daarnaast heeft de gemeente/Go het park waarin we wonen uitgesloten voor het parkeren van de scooters. Dus ze staan sowieso niet meer voor onze deur *O*
Ze zijn gewoon verzekerd, dus het ergste wat er zal gebeuren, is een iets hogere premie met een iets hoger tarief tot gevolg. En iets hogere belastingen voor ons allemaal vanwege extra brandweer inzet en opsporing van daders door politie.

** Knip. Grappig bedoeld, maar doe maar niet. Zie de topicwaarschuwing. ** Maar hier hebben we (nog) geen deelscooters.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 02-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Beboeten in woonwijken is een zeldzaamheid hoor, ook voor parkeeroverlast van auto's. In theorie kan er gewoon geschreven worden voor een scooter die de hele stoep blokkeert. In de praktijk gebeurt er hetzelfde als met een fout geparkeerde auto: niets, zolang er niet hard geklaagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen staat Leeuwarden vol met de witte lelijkere variant van https://ridecheck.app/

Deze zijn nog meer een plaag dan de groene variant.

Al is dit wel netjes van ze:
Waar kan ik een melding van hinder maken?
Open onze app en klik op ‘Meld parkeerprobleem’ bij de betreffende scooter of in het hoofdmenu. Wanneer je niet over onze app beschikt kan dit via: www.ridecheck.app/support

De melding wordt intern beoordeeld door ons Support Team. Gemiddeld reageren wij binnen 5 minuten. Staat de Check verkeerd geparkeerd? Dan wordt deze direct verplaatst en ontvangt de vorige gebruiker een boete van € 50,-. Na 3 waarschuwingen in een half jaar is het voor de foutparkeerder (tijdelijk) niet meer mogelijk om van Check gebruik te maken.

Op deze manier nemen wij onze verantwoordelijkheid om de publieke ruimte in onze steden op een correcte en nette manier met elkaar in te richten.

[ Voor 72% gewijzigd door Falcon op 02-01-2022 10:43 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:06
Bij mij in de wijk staan ze ook maar ik maak me er niet zo druk om.

Zolang ze niet overdwars staan (wat ik zelf nog nooit gezien heb maar zoals ik hierboven lees ook wel eens voorkomt) dan zie ik het probleem niet zo.

Ik heb hier in de wijk een oudere vrouw die met een scootmobiel de stoep bijna dagelijks blokkeert. Onhandig, zeker. Maar zie geen reden om daar nu voor de gemeente erbij te halen en het zelfde geld voor die scooters die hier in de buurt staan op de stoep. Beetje een luxe probleem.

[ Voor 75% gewijzigd door Nopheros op 02-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Nopheros schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:40:
Bij mij in de wijk staan ze ook maar ik maak me er niet zo druk om.

Zolang ze niet overdwars staan (wat ik zelf nog nooit gezien heb maar zoals ik hierboven lees ook wel eens voorkomt) dan zie ik het probleem niet zo.

Ik heb hier in de wijk een oudere vrouw die met een scootmobiel de stoep bijna dagelijks blokkeert. Onhandig, zeker. Maar zie geen reden om daar nu voor de gemeente erbij te halen en het zelfde geld voor die scooters die hier in de buurt staan op de stoep. Beetje een luxe probleem.
Klopt. Mensen vergeten ook dat die deelscooters een ander probleem wegnemen. Als al die scooterrijders alles met auto zouden doen zou de parkeerdruk veel hoger zijn op die plekken waar nu die scooters rondslingeren en dan zou daar over geklaagd worden. En als ze allemaal met eigen scooter of fiets zouden gaan dan zouden die ook niet allemaal netjes in de in eigen tuin, schuur, fietsenrekken en op scooterparkeerplekken staan. Eens met de klagers: het ís een probleem en nadenken over oplossingen of verbeteringen is altijd goed, maar we moeten het ook niet dramatischer maken dan het is. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Valorian schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Klopt. Mensen vergeten ook dat die deelscooters een ander probleem wegnemen. Als al die scooterrijders alles met auto zouden doen zou de parkeerdruk veel hoger zijn op die plekken waar nu die scooters rondslingeren en dan zou daar over geklaagd worden. En als ze allemaal met eigen scooter of fiets zouden gaan dan zouden die ook niet allemaal netjes in de in eigen tuin, schuur, fietsenrekken en op scooterparkeerplekken staan. Eens met de klagers: het ís een probleem en nadenken over oplossingen of verbeteringen is altijd goed, maar we moeten het ook niet dramatischer maken dan het is. 😊
Ik denk dat als ik hier kijk in Groningen dat de mensen die zo'n deelscooter pakken eerder mensen zijn die normaal fietsen en niet mensen die normaal de auto pakken. Dus het enige wat je oplost is dat mensen sneller door de stad gaan op zo'n scooter ipv de bus of met de fiets. Je winst om de autorijder uit de auto te krijgen is in mijn ogen niet zo heel groot.

Overlast valt overigens ook mee behalve dat er op sommige plekken aan de rand van de gebieden een stuk of 15 tot 20 kunnen staan. Wat niet heel erg netjes oogt. Er liggen alleen met regelmaat groen of wit plastic stukken op bepaalde plekken van mensen die toch niet zo goed met de scooter om kunnen gaan :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Touchdomex schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Ik denk dat als ik hier kijk in Groningen dat de mensen die zo'n deelscooter pakken eerder mensen zijn die normaal fietsen en niet mensen die normaal de auto pakken. Dus het enige wat je oplost is dat mensen sneller door de stad gaan op zo'n scooter ipv de bus of met de fiets. Je winst om de autorijder uit de auto te krijgen is in mijn ogen niet zo heel groot.

Overlast valt overigens ook mee behalve dat er op sommige plekken aan de rand van de gebieden een stuk of 15 tot 20 kunnen staan. Wat niet heel erg netjes oogt. Er liggen alleen met regelmaat groen of wit plastic stukken op bepaalde plekken van mensen die toch niet zo goed met de scooter om kunnen gaan :+
Ik heb geen idee wie die scooterrijders precies zijn, heb zelf werkelijk níemand in mijn omgeving die ooit zo’n ding gehuurd heeft in NL en iedereen die ik ken fietst overal heen. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat mensen die graag fietsen geld gaan betalen om in plaats daarvan de huurscooter te pakken voor ritjes binnen de stadsgrenzen. Maar ze zijn er vast wel. Denk hele luie mensen. Diezelfde die bij Gorrilla’s een bakje yogurt of een snicker bestellen terwijl ze 5 min lopen van een supermarkt wonen. Over overlast gesproken… 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Van wat ik er van gezien heb, zijn het vooral jongeren die de scooters gebruiken om mee te "racen" en te stunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
[...]

Dat ze op de stoep geparkeerd horen te worden, wil natuurlijk niet zeggen dat je de doorgang ermee mag blokkeren. Kan gewoon beboet worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 19:49
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:17:
[...]

Als we dit dan toch willen: maak bij winkelcentra, sportparken en andere courante plaatsen parkeerplekken inclusief oplaadmogelijkheid voor die dingen.
Nee juist niet.
De kracht van de deelscooters (ik maak soms wel gebruik van die groene) is dat ik geen vaste beginpunt en vaste eindpunt heb!

Heb hem laatst gebruikt voor de APK van de auto. Zag dat bij de garage eentje stond (naast het Belastingdienst kantoor die ze ook vaak gebruikt), dus met de auto naar de garage. Auto gedumpt, scooter gepakt, naar huis gereden en rit geëindigd.
Toen ik 's middags mijn auto weer ging ophalen, was die scooter nog steeds vlakbij mijn woning, dus gereserveerd (5 min om hem op te halen), naar de garage gereden en rit beëindigd. Denk dat later iemand van Belastingdienst hem weer heeft gebruikt om naar het station te gaan.
Wie weet welke garage ik de auto heb gedumpt? Denk dat sommige de situatie nu wel herkennen

Note: ik heb geen trekhaak op mijn auto en mijn fiets past ook niet in mijn auto (grote lompe fiets/klein auto'tje), dus een fiets was geen alternatief voor mij.

Doordat ik niet naar bijvoorbeeld een Supermarkt of een school of weet ik veel wat, heb ik er gebruik van gemaakt. Dan kan ik net zo goed gebruik maken van de bus, juist de flexibiliteit van zo'n scooter is dat ik er soms gebruik van maak.

[ Voor 8% gewijzigd door Ryur op 02-01-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:52
mr_evil08 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:11:
@aschja Heb je ook eens contact opgenomen met dat bedrijf en aangegeven dat de eigenaar de scooter op een niet handige plek heeft neergezet?

Ik kan mij voorstellen dat de bedrijf dan contact opneemt met de laatste eigenaar, er zit toch ook iets van borg op die dingen ?
Geen borg en mijn ervaring met felyx is dat ze de zooi gewoon laten staan totdat de volgende gebruiker er na een paar dagen op gaat. Go Sharing kwam geheel geen reactie en check nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

NOS: Den Haag weert nieuwe aanbieders van deelscooters vanwege parkeerhinder
https://nos.nl/l/2415399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:54
Sinds een week of wat beginnen die felgroene dingen hier in Almere Buiten ook op te vallen en had er nog nooit van gehoord tot ik ze opzocht. Kennelijk is men vanaf 1 april begonnen met 200 fietsen en 200 scooters waarbij men ook mobiliteitspartner is van de Floriade. Heb het idee dat de keren dat ik ze heb zien rijden ze alleen misbruikt worden voor allerlei stunts zoals staan op het zadel en kijken met hoeveel jongeren je tegelijk op 1 scooter kan. Gezondheidscentrum hier op de hoek is kennelijk een locatie waar je zo'n ding achter mag laten maar netjes bij het fietsenrek lijkt teveel moeite, gewoon op de stoep of tegen de muur gekwakt komt vaker voor.
Ze zien er in ieder geval regelmatig anders uit dan op de promo foto's, veel minder plastic rondom...

Schijnt ook nog een tweede aanbieder te komen, binnen enkele weken na 1 april zou dat moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:28:
Sinds een week of wat beginnen die felgroene dingen hier in Almere Buiten ook op te vallen en had er nog nooit van gehoord tot ik ze opzocht. Kennelijk is men vanaf 1 april begonnen met 200 fietsen en 200 scooters waarbij men ook mobiliteitspartner is van de Floriade. Heb het idee dat de keren dat ik ze heb zien rijden ze alleen misbruikt worden voor allerlei stunts zoals staan op het zadel en kijken met hoeveel jongeren je tegelijk op 1 scooter kan. Gezondheidscentrum hier op de hoek is kennelijk een locatie waar je zo'n ding achter mag laten maar netjes bij het fietsenrek lijkt teveel moeite, gewoon op de stoep of tegen de muur gekwakt komt vaker voor.
Ze zien er in ieder geval regelmatig anders uit dan op de promo foto's, veel minder plastic rondom...

Schijnt ook nog een tweede aanbieder te komen, binnen enkele weken na 1 april zou dat moeten gebeuren.
Ik vraag me af of het wel uitkomt als die dingen zo mishandeld worden.

In Belgie zijn stepjes ook toegestaan dus hier zijn het vooral stepjes. De jeugd vindt stepjes sowieso cooler, je hoeft ook geen helm op dan. Stepjes hebben ook minder plastic dat kapot kan :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Marzman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:03:
[...]

Ik vraag me af of het wel uitkomt als die dingen zo mishandeld worden.

In Belgie zijn stepjes ook toegestaan dus hier zijn het vooral stepjes. De jeugd vindt stepjes sowieso cooler, je hoeft ook geen helm op dan. Stepjes hebben ook minder plastic dat kapot kan :p
Behalve dat die stepjes hier niet op de openbare weg mogen dus zo'n scooter of fiets zijn de beste oplossingen voor NL ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Hou het constructief en fatsoenlijk. Daar valt dus niet onder dat we andermans spullen maar gaan vernielen.