segil schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:08:
Hier mijn niet zo positieve ervaring met deze partijen en de gemeente. Zoals velen kregen we hier in Breda enkele jaren geleden ook deze dingen en vooral in het begin heel erg veel overlast. Op een bepaald moment had de gemeente beperkt waar die dingen geparkeerd mogen worden. Gelukkig niet meer in de buurt waar ik woon. Althans, tot een klein jaar geleden. Toen zag ik die dingen ineens hier weer oppoppen, met alle overlast van dien. Bleek dat de gemeente de proef in het centrum aan het uitbreiden was.
We hebben hier een aantal keer last gehad van foutief geparkeerde scooters, voornamelijk van Check. En die acteren echt serieus matig. Sowieso is het van de zotte dat ik die verhuurder achter z'n vodden aan moet zitten om de overlast te voorkomen. Ik ga toch ook geen Herz bellen als ergens een huurauto van hen foutief staat geparkeerd. Maar dat verhaal krijg je wel te horen van de gemeente: bewoners moeten maar klagen bij de verhuurder en de gemeente wordt voorzien van statistieken van de verhuurder, om te bepalen hoe erg de overlast is. Haha, lol. Dus de gemeente vertrouwt erop dat de verhuurders braaf alle juiste cijfertjes doorgeven. OMG, wat dom.
Het ergste voorbeeld was in het voorjaar. We hadden al een paar van die dingen op ons terrein staan, wat niet mag. En handhaving deed daar vrij weinig aan. En op een moment stond een Check scooter op de openbare weg, wat leidde tot gedoe voor auto's om erlangs te komen. Het is een nauw straatje en als zo'n ding aan de kant op de weg staat, is dat lastig. 1 busje moest omdraaien, omdat 'ie er niet voorbij kon komen. Ik vertik het om zo'n ding te verplaatsen.
- Ik maak melding bij Check. Halve dag later nog niets veranderd.
- Ik maak melding bij de gemeente via de Buiten Beter app (want tegenwoordig moet alles digitaal, gewoon bellen zit er niet meer bij). Geen succes.
- Dezelfde dag nog app ik nogmaals naar Check en de medewerker zou er gelijk actie op ondernemen. Niets gebeurd.
- Volgende dag bel ik naar de gemeente om dit aan te kaarten. Ze zouden er naar kijken.
- Andere bewoners hebben ook gebeld naar de gemeente.
- Nogmaals bericht naar Check. Geen succes.
- In namiddag wordt ik gebeld door de afdeling handhaving van de gemeente. Ze waren langs geweest en hadden inderdaad geconstateerd dat 'ie in de weg stond. Maar, nu komt het mooie: Ze konden niet optreden, want het was een huurscooter en niet van een particulier. Dus een boete uitschrijven kon niet. Hij was het helemaal eens met mij dat het krom is, maar zo was het eenmaal.
- Om 22u had ik er helemaal genoeg van en belde de politie. Eerst namen ze het niet serieus en zeiden dat ik zelf maar de scooter moest verplaatsen. Maar na wat aandringen zijn ze volgens wel gekomen. De volgende ochtend was de scooter weg. Wie 'm weggehaald heeft, weet ik niet.
Dus dat ding heeft 2 volle dagen in de weg gestaan. Terwijl Check en de gemeente hiervan op de hoogte waren.
Dit verhaal kreeg nog een staartje. Want ondertussen had ik ook contact met een of andere verkeersconsulant van de gemeente Breda, een zzp'-er. Die had ik als contact gekregen toen ik belde over de deelscooter problematiek. Ik had alle foto's en gang van zaken naar hem gestuurd. Maar hij zag het probleem niet echt. Hij zei letterlijk dat "overlast" een rekbaar begrip is en hij aan de foto's te zien dat het wel mee viel met die overlast. Op mijn voorbeelden dat als ik mijn auto zo laat staan op de weg en anderen hinder, antwoordde die laconiek dat het best kan zijn dat ook dat geen prio zou krijgen en vaak genoeg mensen daarvoor niet bekeurd werden.
Tot zover de bereidheid van de gemeente Breda om mee te werken. Enige wat nu concreet gebeurd is, is dat het parkeergebied voor de deelscooters is beperkt en hier in onze straten meer kan worden geparkeerd.
Tenslotte zei hij dat de gemeente niet de mogelijkheid zou hebben om dit soort verhuurbedrijven te blokkeren, want ze hadden het recht om deze service aan te bieden. Dat is toch echt heel wat anders dan je hoort hoe het in andere gemeenten aan toe gaat.
Kortom, Check klantenservice sucks en de gemeente Breda ook. Ik heb weinig vertrouwen erin dat dit op korte termijn opgelost gaat worden.