Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Klopt, direct naar de gemeente. Maar...mijn gemeente heeft herhaaldelijk het bericht teruggegeven; "Wij kunnen er niks mee, niet onze scooter. We geven het door aan de verhuurder." Ook voor foutparkeren. Effectief heeft de gemeente dus gezegd dat ze niet bevoegd is parkeerboetes uit te delen voor verkeerd geparkeerde voertuigen die niet van de gemeente zelf zijn.Videopac schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:16:
[...]
Sowieso nooit contact met die bedrijven opnemen, altijd melden bij de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte. Door direct met de verhuurboer contact op te nemen krijgt de gemeente geen zicht op de werkelijke overlast.
Ik zou bijna zelf fout gaan parkeren om de blik van politie of handhavers te zien als ze te horen krijgen dat ze niet bevoegd zijn
Addicted to silent computing
Je leest het te negatief. De "we geven het door aan de verhuurder" is niet onschuldig. Het zorgt voor statistiek die in toekomstig beleid meegenomen kan worden.Crahsystor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:29:
[...]
Klopt, direct naar de gemeente. Maar...mijn gemeente heeft herhaaldelijk het bericht teruggegeven; "Wij kunnen er niks mee, niet onze scooter. We geven het door aan de verhuurder." Ook voor foutparkeren. Effectief heeft de gemeente dus gezegd dat ze niet bevoegd is parkeerboetes uit te delen voor verkeerd geparkeerde voertuigen die niet van de gemeente zelf zijn.
Ik zou bijna zelf fout gaan parkeren om de blik van politie of handhavers te zien als ze te horen krijgen dat ze niet bevoegd zijn
Wie houdt die statistiek bij? Als een willekeurig persoon bij de gemeente ad hoc de klacht oppakt en een mailtje verstuurt, dan is dat geen garantie dat het aantal klachten daadwerkelijk wordt bijgehouden.Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:38:
Je leest het te negatief. De "we geven het door aan de verhuurder" is niet onschuldig. Het zorgt voor statistiek die in toekomstig beleid meegenomen kan worden.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
"Wij kunnen er niks mee, niet onze scooter.": het is wel jouw openbare ruimte, beste gemeente! Handhaven dus.Crahsystor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:29:
[...]
Klopt, direct naar de gemeente. Maar...mijn gemeente heeft herhaaldelijk het bericht teruggegeven; "Wij kunnen er niks mee, niet onze scooter. We geven het door aan de verhuurder." Ook voor foutparkeren. Effectief heeft de gemeente dus gezegd dat ze niet bevoegd is parkeerboetes uit te delen voor verkeerd geparkeerde voertuigen die niet van de gemeente zelf zijn.
Ik heb sterk het idee dat een of andere hippe trendwatcher besloten heeft dat deelscooters de oplossing zijn voor binnenstedelijk vervoer, allerlei ambtenaren in die bla-bla zijn gaan geloven en dat gemeenten nu koste wat het kost meegaan in deze slecht uitgevoerde vorm waar de troep vaak in de weg staat, stuk is of gaat en met (diesel)busjes moet worden voorzien van nieuwe accu's.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Daar moet je je ze eens op wijzen als je een prent krijgt omdat je niet betaald om te parkeren.Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:44:
[...]
"Wij kunnen er niks mee, niet onze scooter.":
Niet jullie auto, daar kunnen jullie niks aan doen

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat kan een (oppositie)partij opvragen.The Zep Man schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:41:
[...]
Wie houdt die statistiek bij? Als een willekeurig persoon bij de gemeente ad hoc de klacht oppakt en een mailtje verstuurt, dan is dat geen garantie dat het aantal klachten daadwerkelijk wordt bijgehouden.
Overigens gebruik ik zelf altijd de BuitenBeter app, die werkt hier perfect. Voor scooterellende krijg ik dan als terugkoppeling dat ik het zelf maar moet melden: nee dus: de gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en kan niet dit stukje verantwoordelijkheid ontlopen door maar tegen bewoners te zeggen: puzzel zelf maar uit van wie die blokkerende meuk is en hoe je er contact mee op kunt nemen.
In het Dagblad van het Noorden vandaag:
Hoendiep in Groningen staat vol achtergelaten deelscooters: 'Jeetje, dat zijn er wel een hele hoop'
Tientallen deelscooters staan plompverloren in de berm en op de stoep aan het Hoendiep in Groningen. Feestgangers lieten ze waarschijnlijk zaterdagnacht achter. ......
link: Dagblad van het Noorden
Iemand die zin en tijd heeft moet eigenlijk voor iedere scooter op de stoep een afzonderlijke melding maken. Lekker voor de statistieken.
:strip_exif()/f/image/CJOaexf2mZ8l52Tn42GHKNfd.jpg?f=fotoalbum_large)
In Eindhoven waren er al veel van die deelscooters, de hoeveelheid deelfietsen is voor mijn gevoel de laatste tijd flink toegenomen. Gelukkig valt de overlast bij ons in de wijk mee, maar soms zijn er gewoon stukken stoep waar je inderdaad niet meer overheen kan. Gewoon maar blijven melden.
Hier ook BuitenBeter app. Heb ook wel eens contact gehad met een ambtenaar over deze huurvoertuigen nav een melding. Men denkt/dacht juridisch dat men weinig meer kan dan reguleren. Blijkbaar moet het eerst echt fout lopen.Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:47:
[...]
Dat kan een (oppositie)partij opvragen.
Overigens gebruik ik zelf altijd de BuitenBeter app, die werkt hier perfect. Voor scooterellende krijg ik dan als terugkoppeling dat ik het zelf maar moet melden: nee dus: de gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en kan niet dit stukje verantwoordelijkheid ontlopen door maar tegen bewoners te zeggen: puzzel zelf maar uit van wie die blokkerende meuk is en hoe je er contact mee op kunt nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 31-05-2022 12:32 ]
In de basis de bestuurder (parkeerder?) lijkt me.Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:30:
Wie is er aansprakelijk als er iemand (een slechtziende?) gewond raakt omdat hij/zij gewond raakt door zo’n geparkeerd ding?
Maar dat zal in de basis via de eigenaar zijn (de deelscooter toko).
Kan me wel voorstellen dat de gemeente ook aansprakelijk kan zijn als ze nalatig zijn geweest in een structureel (bekend) probleem.
Net als dat de wegbeheerder aansprakelijk kan zijn aan de schade aan jouw auto als deze komt door nalatig wegbeheer (zitten wel wat haken en ogen aan).
In eerste instantie degene die hem daar geparkeerd/achtergelaten heeft.Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:30:
Wie is er aansprakelijk als er iemand (een slechtziende?) omdat hij/zij gewond raakt door zo’n geparkeerd ding?
Maar het structurele aspect kan tot mede aansprakelijkheid leiden al zal niemand dat doordrijven omdat een verzekeraar gewoon uitkeert.
Zou toch mooi zijn als ze allemaal in de shredder/in de opslag zouden belanden na één melding. Gewoon hop, 50 scooters inladen en wegrijden. Zijn we ook weer klaar met deze ongein.ElPaco schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Iemand die zin en tijd heeft moet eigenlijk voor iedere scooter op de stoep een afzonderlijke melding maken. Lekker voor de statistieken.
[Afbeelding]
In Eindhoven waren er al veel van die deelscooters, de hoeveelheid deelfietsen is voor mijn gevoel de laatste tijd flink toegenomen. Gelukkig valt de overlast bij ons in de wijk mee, maar soms zijn er gewoon stukken stoep waar je inderdaad niet meer overheen kan. Gewoon maar blijven melden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Verwijderd
Ik denk dat je grootste probleem hier de gemeente is. Blijkbaar vinden ze het daar allemaal wel prima, anders hadden ze wel actie ondernomen. Stilzwijgend toegestaan, dus gedoogd. Dan sturen ze toch een zooitje BOA's met een paar busjes en nemen ze de hele bende mee naar het depot. Kan GoSharing (of elke willekeurige concurrent) ze daar weer ophalen. Zolang gemeenten gewoon op hun reet zitvlees blijven zitten, gaat er niets veranderen. Het moet bij GoSharing pijn gaan doen in de portemonnee, dan komen ze pas in actie. Maar de gemeente vindt het dus wel best. Tsja, dan gaat er ook niets gebeuren.ElPaco schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:24:
[...]
[Afbeelding]
Waarom houdt de gemeente die deelscooteraanbieders de hand boven het hoofd?Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:39:
[...]
Ik denk dat je grootste probleem hier de gemeente is. Blijkbaar vinden ze het daar allemaal wel prima, anders hadden ze wel actie ondernomen. Stilzwijgend toegestaan, dus gedoogd. Dan sturen ze toch een zooitje BOA's met een paar busjes en nemen ze de hele bende mee naar het depot. Kan GoSharing (of elke willekeurige concurrent) ze daar weer ophalen. Zolang gemeenten gewoon op hun reet zitvlees blijven zitten, gaat er niets veranderen. Het moet bij GoSharing pijn gaan doen in de portemonnee, dan komen ze pas in actie. Maar de gemeente vindt het dus wel best. Tsja, dan gaat er ook niets gebeuren.
Zo lang het niet publiek tot problemen leidt (een handjevol geïrriteerde burgers is niet publiek) is niet ingrijpen significant makkelijker.Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:40:
[...]
Waarom houdt de gemeente die deelscooteraanbieders de hand boven het hoofd?
Denk dat het in de meeste gevallen niks te maken heeft met (bewust) een hand boven het hoofd houden, maar gewoon een trage logge organisatie en een (schijnbare) onwil om pro-actief te handelen.
Eentje in de categorie, wacht maar tot er 4 ambtenaren last van hebben, dan is het probleem zo opgelost.timberleek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:51:
[...]
Denk dat het in de meeste gevallen niks te maken heeft met (bewust) een hand boven het hoofd houden, maar gewoon een trage logge organisatie en een (schijnbare) onwil om pro-actief te handelen.
Daarnaast gaan overheden mee in het narratief in plaats van vast te houden aan het eigen narratief of er zelf een te creëren.
Elke ambtenaar kan in principe zelf ook wel bedenken dat dit gewoon commercieel gebruik van de openbare ruimte is om de huurvoorraad te stallen.
Daarnaast is er ook genoeg ervaring om het in de APV af te dekken net als andere voertuig categoriën.
Goed punt inderdaad.Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:59:
Elke ambtenaar kan in principe zelf ook wel bedenken dat dit gewoon commercieel gebruik van de openbare ruimte is om de huurvoorraad te stallen.
Op diverse plekken staat in het apv dat voor zakelijk gebruik niet toegestaan is om meer dan x voertuigen te stallen in een straal van y meter. Om te voorkomen dat iemand zijn taxivloot in de woonwijk pleurt.
Maar hetzelfde kun je natuurlijk zeggen van 37 deelscooters op 100 meter aan stoep.
Bijvoorbeeld de APV van Eindoven maakt het een overtreding, zoals in de foto van @ElPaco.timberleek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Goed punt inderdaad.
Op diverse plekken staat in het apv dat voor zakelijk gebruik niet toegestaan is om meer dan x voertuigen te stallen in een straal van y meter. Om te voorkomen dat iemand zijn taxivloot in de woonwijk pleurt.
Maar hetzelfde kun je natuurlijk zeggen van 37 deelscooters op 100 meter aan stoep.
Uit de APV:
Artikel 5:2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.
[...]
3. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te parkeren binnen een cirkel met een straal van 25 meter met als middelpunt een van deze voertuigen;
Is er ook aangegeven waarom men denkt niet te kunnen handhaven?Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:26:
[...]
Hier ook BuitenBeter app. Heb ook wel eens contact gehad met een ambtenaar over deze huurvoertuigen nav een melding. Men denkt/dacht juridisch dat men weinig meer kan dan reguleren. Blijkbaar moet het eerst echt fout lopen.
Interessante discussie. Ik denk niet dat dit te vergelijken is met elkaar.timberleek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Goed punt inderdaad.
Deelscooters worden door gebruikers op de stoep geplaatst en niet door chauffeurs van het bedrijf. De stoep is de plek waar de volgende gebruiker de scooter oppikt. Dat is de kern van "de deelscooter", dat je vlakbij je locatie die dingen hebt. Dus het parkeren op straat is niet "opslag", maar de plek waar de scooter op de volgende gebruiker wacht.
Het bedrijf heeft een gemeentelijke vergunning voor het aanbieden van deelscooters. De tekst op de website van de gemeente Amsterdam https://www.amsterdam.nl/deelvervoer/deelscooter/
De gemeente staat deze manier van parkeren dus expliciet toe. Zij hebben als reden dat dankzij deelscooters het aantal auto's wordt verminderd in de stad, dat er meer plek is in het openbaar vervoer en dat het beter is voor het milieu. Zij zeggen ook expliciet dat foutparkeren verboden is en dat het bedrijf hiertegen moet optreden.De deelscooters hebben geen vaste parkeerplekken en dezelfde parkeerregels gelden als voor andere scooters. Zo mag je bijvoorbeeld op de stoep parkeren, mits de scooter geen hinder veroorzaakt. Want dan krijg je een boete van € 50,- en na 3 keer wordt je account geblokkeerd.
Dus als je gemeente een vergunning heeft verleend, is volgens mij de enige weg dit te verbieden een meerderheid in de gemeenteraad te verkrijgen, want blijkbaar vindt jouw gemeente dit een goede oplossing voor problemen.
Denk dat dat niet uitmaakt voor de formulering in veel APV's. Dat het hier om "gebruikers" gaat in plaats van werknemers doet er niks aan af dat het bedrijfsvoorraad is.KcRp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:06:
[...]
Deelscooters worden door gebruikers op de stoep geplaatst en niet door chauffeurs van het bedrijf. De stoep is de plek waar de volgende gebruiker de scooter oppikt. Dat is de kern van "de deelscooter", dat je vlakbij je locatie die dingen hebt. Dus het parkeren op straat is niet "opslag", maar de plek waar de scooter op de volgende gebruiker wacht.
In jouw voorbeeld heeft Amsterdam de boel inderdaad netjes dichtgetimmerd met een vergunning. Maar ik weet niet of elke gemeente zo pro-actief is geweest. Zo niet, zou het een valide reden kunnen zijn voor bezwaar. Al zal het in de praktijk (denk ik) alleen maar leiden tot vertraging. Op den duur komt er gewoon een vergunning met vergelijkbare argumenten als in Amsterdam.
Nou ja, het mag, als ze geen hinder veroorzaken. In de foto hierboven is dat zo voor degene in het gras, maar degene op de stoep blokkeren wel redelijk de stoep.
De slechtziende? Even afhankelijk hoe en wat precies natuurlijk, maar als je zo slechtziend bent dat je geen scooter ziet, dan moet je een stok gebruiken, en dan zal je ook wel weer een scooter moeten kunnen opmerken.Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:30:
Wie is er aansprakelijk als er iemand (een slechtziende?) omdat hij/zij gewond raakt door zo’n geparkeerd ding?
In een telefoongesprek van begin 2020 maakte ik op dat men dacht het niet zomaar te kunnen verbieden in de tijdsgeest danwel juridisch en dat men op regulering aan ging sturen. Dat is enige tijd later ook gebeurd.Crahsystor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:10:
[...]
Is er ook aangegeven waarom men denkt niet te kunnen handhaven?
Formeel heeft men de gehele tijd dus alleen gehandhaafd op hinder en overlast waarbij zelfs de meest bizarre plekken geaccepteerd werden.
Nee. Het businessmodel is dat het bedrijf de verhuurvoorraad aanhoudt op de openbare weg. De aanbieder laat daar de huur starten en eindigen.KcRp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:06:
[...]
Interessante discussie. Ik denk niet dat dit te vergelijken is met elkaar.
De rest is lulkoek van een paracitair business model.
Gemeenten hebben hier de koek inderdaad weggegeven door vergunningen uit te geven. In plaats daarvan had men domweg moeten handhaven in plaats van de openbare ruimte weg te geven. Men is domweg in het narratief van slimme ondernemers getrapt. Herstel is een stuk moeilijker.Het bedrijf heeft een gemeentelijke vergunning voor het aanbieden van deelscooters. De tekst op de website van de gemeente Amsterdam https://www.amsterdam.nl/deelvervoer/deelscooter/
[...]
De gemeente staat deze manier van parkeren dus expliciet toe. Zij hebben als reden dat dankzij deelscooters het aantal auto's wordt verminderd in de stad, dat er meer plek is in het openbaar vervoer en dat het beter is voor het milieu. Zij zeggen ook expliciet dat foutparkeren verboden is en dat het bedrijf hiertegen moet optreden.
Dus als je gemeente een vergunning heeft verleend, is volgens mij de enige weg dit te verbieden een meerderheid in de gemeenteraad te verkrijgen, want blijkbaar vindt jouw gemeente dit een goede oplossing voor problemen.
Een extra reden dus om elk geval van deelscooterblokkades te melden bij de gemeente.timberleek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:33:
[...]
In de basis de bestuurder (parkeerder?) lijkt me.
Maar dat zal in de basis via de eigenaar zijn (de deelscooter toko).
Kan me wel voorstellen dat de gemeente ook aansprakelijk kan zijn als ze nalatig zijn geweest in een structureel (bekend) probleem.
Net als dat de wegbeheerder aansprakelijk kan zijn aan de schade aan jouw auto als deze komt door nalatig wegbeheer (zitten wel wat haken en ogen aan).
Staan net niet dicht genoeg bij elkaar om het wereldrecord domino met scooters te verbeterenElPaco schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:24:
[...]
[Afbeelding]
Het businessmodel is dat ze overal verspreid staan in de stad zodat je niet naar een centrale plek hoeft om die dingen te huren. Dat is het verschil tussen deelscooters en traditionele verhuurscooters.Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:47:
Nee. Het businessmodel is dat het bedrijf de verhuurvoorraad aanhoudt op de openbare weg. De aanbieder laat daar de huur starten en eindigen.
De rest is lulkoek van een paracitair business model.
Wat is precies lulkoek?
Het gaat erom dat de scooters op straat staan voor gebruik, niet voor stalling van het bedrijf. Taxi's die op een taxistandplaats staan worden ook niet gezien als het stallen van bedrijfsvoorraad. De gemeente heeft d.m.v. zo'n vergunning de gehele stad (uitzonderingen daargelaten) aangemerkt als standplaats voor deelscooters.timberleek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:11:
Denk dat dat niet uitmaakt voor de formulering in veel APV's. Dat het hier om "gebruikers" gaat in plaats van werknemers doet er niks aan af dat het bedrijfsvoorraad is.
Lijkt me sterk dat je deelscooters zonder vergunning kunt aanbieden in een stad. Amsterdam is zeker niet de enige gemeente die vergunningen verleent voor die dingen.
Mee eens. Maar volgens de tekst van de gemeente mogen ze ook geen hinder veroorzaken. Dus in dit voorbeeld moet er dan ook gehandhaafd worden.Sissors schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Nou ja, het mag, als ze geen hinder veroorzaken. In de foto hierboven is dat zo voor degene in het gras, maar degene op de stoep blokkeren wel redelijk de stoep.
Een slechtziende kon tot voorkort prima over de stoep lopen. Nu, dankzij een actie van de gemeente, is die stoep veranderd in een hindernisbaan. Daar kan een slechtziende die niet minder goed is gaan zien toch niets aan doen? Waarom moet die daar dan de dupe van worden?Sissors schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:13:
[...]
[...]
De slechtziende? Even afhankelijk hoe en wat precies natuurlijk, maar als je zo slechtziend bent dat je geen scooter ziet, dan moet je een stok gebruiken, en dan zal je ook wel weer een scooter moeten kunnen opmerken.
Zo ziet het er bij ons ook uit, maar er staat ook:Crahsystor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:08:
[...]
Bijvoorbeeld de APV van Eindoven maakt het een overtreding, zoals in de foto van @ElPaco.
Uit de APV:
[...]
De vraag is dus of er ontheffing verleend is.4.Het college kan ontheffing van het verbod verlenen.
[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 31-05-2022 20:20 ]

Hier heeft de gemeente het (ook) zelf in de hand gehad.
Dichtbij deze locatie was een techno-feest, waar veel van de bezoekers dus (best slim; het ligt niet echt centraal in Stad) op een deelscooter kwam.
Dus op de scooter erheen, maar lopend terug want die krengen mogen na 01:00 u. niet meer rijden.Eerder zorgden klachten over de vele deelscooters in de stad al voor nieuwe regels. Zo is de minimumleeftijd verhoogd van 16 naar 18 jaar, en mogen de scooters ‘s nachts niet langer de straat op.
https://dvhn.nl/groningen...n-hele-hoop-27727801.html
Geen woord van gelogen.Felyx heeft personeel in dienst om de scooters weg te halen maar was niet op de hoogte van de hoeveelheid scooters. „Jeetje, dat zijn er wel een hele hoop”, zegt de woordvoerder van Felyx.
[ Voor 19% gewijzigd door SuBBaSS op 31-05-2022 20:20 ]
Waarom niet eigenlijk?SuBBaSS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:16:
Beeld uit Groningen na afgelopen weekend:
[Afbeelding]
Dichtbij deze locatie was een techno-feest, waar veel van de bezoekers dus (best slim; het ligt niet echt centraal in Stad) op een deelscooter kwamen.
[...]
Dus op de scooter erheen, maar lopend terug want die krengen mogen na 01:00 u. niet meer rijden.
Hebben die scooters geen GPS? Dan kan de deelscooterboer toch precies zien waar zijn huurvoorraad gedumpt is?[...]
Geen woord van gelogen.
Ook in het artikel:SuBBaSS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:16:
Beeld uit Groningen na afgelopen weekend:
[Afbeelding]
Dichtbij deze locatie was een techno-feest, waar veel van de bezoekers dus (best slim; het ligt niet echt centraal in Stad) op een deelscooter kwam.
[...]
Dus op de scooter erheen, maar lopend terug want die krengen mogen na 01:00 u. niet meer rijden.
[...]
Geen woord van gelogen.
Op de vraag wie ze daar weg gaat halen heeft ze een bijna ontnuchterend antwoord. „We ondernemen pas actie als er sprake is van overlast”, aldus de woordvoering.
Dus de scooters mogen gewoon op de stoep blijven staan want geen overlast ?
Dat is al een maatregel tegen de overlast.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dit op een gemeente afschuiven is echt te makkelijk en oneerlijk.SuBBaSS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:16:
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Nou nou, zo bedoelde ik het ook weer niet.Bor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:32:
[...]
Dit op een gemeente afschuiven is echt te makkelijk en oneerlijk.
Dat die scooters daar niet na 1 uur 's nachts weg kunnen is toch wel een direct gevolg van die maatregel?
Verder bedoelde ik er mee te zeggen dat het duidelijk een "proces" is op nog niet bekend gebied. Het heeft ook in Groningen in korte tijd het straatbeeld nogal veranderd.
En nu komen ze de klagers tegemoet; krijgen ze dit gezeur er achteraan, zeg maar.
Ik passeer eigenlijk altijd wel gewoon met de kinderwagen. In zo'n 99% van de gevallen zijn de stevig genoeg om te blijven staan. Het ergste dat gebeurd is dat zo'n ding omkiepert en het alarm tijdelijk af gaat. Ik zie dat gewoon als bedrijfsrisico voor de partijen die dit soort deelscooters verhuren zonder afspraken omtrent parkeer locaties. En zelfs dan is het niet alsof zo'n ding total loss is omdat deze een keer gevallen is. Na een fikse storm liggen er binnen een straal van 500m hier ook vaak al snel zo'n 30+ van die dingen omgevallen. Hooguit wat lakschade. Functioneert verder nog prima.aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:04:
In een wijk waar veel jonge gezinnen wonen, kan je er met een kinderwagen niet omheen.
Want geofencing voor parkeer locaties is gewoon een optie om veel van dit soort hinder te doen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld de fietsen van Hopper en FlickBike.
Een andere optie is om zelf actief op te treden tegen "onjuist" gebruik. Je kunt als verhuurder zelf uiteraard ook regels opstellen omtrent het parkeren van die dingen. De huurder na afronding van de rit een foto in laten sturen waarin getoond wordt dat er wordt voldaan aan deze voorwaarden. En zo niet, het account blokkeren.
Ook hierin is het voor dit soort bedrijven natuurlijk gewoon een financiële afweging. Het is een balans die opgemaakt wordt tussen enerzijds verdiensten, schade en verlies anderzijds.
Overigens, misschien nog wel irritanter dan dit soort deelscooters zijn deelbakfietsen. In tegenstelling tot een scheef geparkeerde scooter op de stoep waar je met een kinderwagen langs kunt en zo'n ding vaak hooguit een beetje wiebelt. Is een deelbakfiets gewoon niet te passeren.
Qua definitieve oplossing denk ik persoonlijk dat uiteindelijk, wil men de huidige manier van handelen voortzetten, de beste optie is om gemeenten en verhuurbedrijven hierin te laten samenwerken. Waarbij verantwoordelijkheid voor foutief parkeren wordt gelegd bij de huurder.
En parkeerwachters dus gewoon boetes of verwijderingskosten kunnen doorrekenen aan de huurder die het voertuig op asociale wijze gedumpt heeft.
Daarnaast kan de gemeente er natuurlijk ook voor kiezen om op tactisch gekozen locaties reguliere parkeerplaatsen te vervangen voor parkeerruimte dedicated voor dit soort voertuigen.
Want dit soort deelvoertuigen hebben uiteraard ook gewoon voordelen, voordelen die mijn inziens wel degelijk opwegen tegen dit soort nadelen van overlast. En verdwijnen gaat het sowieso niet, zeker niet binnen de grote steden. Sterker nog, het aantal en de variatie zal komende jaren alleen maar toenemen. Deze trend is namelijk al lang voorgegaan in andere grote Europese steden. Het aantal deelscooters valt nog in het niets tot het aantal deelsteps dat je in sommige steden ziet. Zodra wet- en regelgeving in Nederland eindelijk dusdanig daar is dat de elektrische step hier een goede optie wordt, zal ook de deelstep snel volgen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P31sF5qRuc8otiTX2wYdkOMO.webp?f=user_large)
Dit soort taferelen in Oslo zijn daar bijvoorbeeld iets dat je veel ziet, of in ieder geval, zag. De stad heeft daar vorig jaar namelijk besloten om het aantal steps flink in te doen perken, met name het aantal dat binnen de binnenstad geparkeerd mag worden.
Maar goed, ik ervaar eigenlijk nauwelijks overlast van die dingen. De foto uit Groningen hierboven: ik zou niet weten waar de scooters anders geparkeerd moeten worden. Ik woon zelf ook op een festivalterrein, moet ik nu stampij gaan maken om de fietsen die de bezoekers parkeren?
Dat is voor de APV amper relevant.KcRp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:50:
[...]
Het businessmodel is dat ze overal verspreid staan in de stad zodat je niet naar een centrale plek hoeft om die dingen te huren. Dat is het verschil tussen deelscooters en traditionele verhuurscooters.
Europcar kan ook besluiten 200 auto's te verspreiden door Hoofddorp "om te gebruiken". Scheelt weer een dure parkeergarage bij Schiphol.
Het blijft misbruik van de openbare ruimte voor zakelijk gewin.
Het is niet alleen waar, maar het hoe. Parkeer je netjes aan de berm/gebouw kant zodat een flinke rolstoel er eenvoudig langs kan, prima. Zet je hem dwars en blokkeer je daarmee het voetpad, dan is het fout. Iets met goed fatsoen... Dat nog los van de eindeloze verkeersovertredingen met parkeren.exelletor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:53:
[...]
Maar goed, ik ervaar eigenlijk nauwelijks overlast van die dingen. De foto uit Groningen hierboven: ik zou niet weten waar de scooters anders geparkeerd moeten worden. Ik woon zelf ook op een festivalterrein, moet ik nu stampij gaan maken om de fietsen die de bezoekers parkeren?
Hier heeft de gemeente het parkeren voor een mindervaliden stoeprand (zo'n hellinkje) en het parkeren voor een mindervaliden parkeerplaats (zodat die ontoegankelijk wordt) al aangegeven te gedogen. Want alleen de verhuurder informeren en geen handhaving van de geldende regels.
Waarom zo moeilijk? Bij een leaseauto krijgt het leasebedrijf de boete, die hem gewoon doorstuurt naar de verantwoordelijke. Zo kan dat ook met deelscooters. Laat het verhuurbedrijf maar de administratie hiervoor bijhouden, en de bijkomende kosten dragen. Zo weet je ook zeker dat de boete betaald wordt, want het verhuurbedrijf blijft verantwoordelijk bij gebrek aan doorzetten van de boete.psychodude schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:17:
En parkeerwachters dus gewoon boetes of verwijderingskosten kunnen doorrekenen aan de huurder die het voertuig op asociale wijze gedumpt heeft.
[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 01-06-2022 14:17 ]
Ik moet zeggen, tot nu toe is het een drama. Tot 2x toe heb ik een scooter gewoon op de rijbaan van een weg geparkeerd zien staan, 1x zelfs op een kruising (!). Kom ik net buiten om de vuilniszak te dumpen in de container, staat er een scooter die zodanig geparkeerd staat dat hij gewoon 2 (!) auto-parkeerplekken in beslag neemt. En we hebben hier al veel te weinig plekken (12 plekken voor 18 woningen)

Het aantal keren dat ze zodanig op een stoep staan dat er niemand meer langs kon, zonder de rijbaan op te moeten stappen (leuk voor iemand die slecht ter been is...) kan ik op de vingers van 2 handen niet eens meer tellen....
En tot nu toe al 3 van die dingen in de stad in de fik gestoken in de stad hier (zelf niet gezien, maar heeft wel de krant gehaald). In drie weken tijd dus.
Zou willen dat Go-Sharing eens iets aan die overlast zou doen. Als het na 3 weken al zo'n chaos is, wil ik niet weten over hoe het er over een jaar uit zal zien

Deze klacht gaat dan wel specifiek over de scooters. Go-Sharing heeft hier ook e-bikes in de verhuur, en die heb ik tot nu toe altijd keurig netjes en fatsoenlijk geparkeerd zien staan.
Virussen? Scan ze hier!
Maar ik moet zeggen het is ook wel eens handig als je bijv. je auto naar de garage brengt en er staat zo'n ding in de buurt.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
Dat is meer een probleem met een lakse gemeente, die liever niet handhaaft. Hier krijg je toch echt een bon, als je bijv een invaliden parkeerplaats blokkeert. Dan zou het natuurlijk niet uitmaken of het nou een deelscooter is of niet. Dat gaat gewoon op kenteken.Crahsystor schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:18:
[...]
Het is niet alleen waar, maar het hoe. Parkeer je netjes aan de berm/gebouw kant zodat een flinke rolstoel er eenvoudig langs kan, prima. Zet je hem dwars en blokkeer je daarmee het voetpad, dan is het fout. Iets met goed fatsoen... Dat nog los van de eindeloze verkeersovertredingen met parkeren.
Hier heeft de gemeente het parkeren voor een mindervaliden stoeprand (zo'n hellinkje) en het parkeren voor een mindervaliden parkeerplaats (zodat die ontoegankelijk wordt) al aangegeven te gedogen. Want alleen de verhuurder informeren en geen handhaving van de geldende regels.
Ik geloof ook niet dat de handhaving er veel aan doet qua boetes. (Een enkele uitzondering daargelaten) Als de boetes bij de deelscooters zouden blijven hangen werd het schreeuwend duur, als ze daadwerkelijk werden doorgeschoven naar de huurder was er niet zoveel overlast.Verwijderd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:54:
[...]
Dat is meer een probleem met een lakse gemeente, die liever niet handhaaft. Hier krijg je toch echt een bon, als je bijv een invaliden parkeerplaats blokkeert. Dan zou het natuurlijk niet uitmaken of het nou een deelscooter is of niet. Dat gaat gewoon op kenteken.
Klopt. Alleen die BuitenBeter app verplicht de flitser. Daarmee is een kenteken vrijwel onmogelijk vast te leggen 's avonds. Paar dagen geleden nog een deelfiets exact midden voor en haaks op de oprit van een parkeergarage. Reactie gemeente "we melden het bij de verhuurder." Nog een paar meer en ik heb er tien. Genoeg om geen boete te krijgen voor parkeren op de stoep. Willekeur enzo..Verwijderd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:54:
[...]
Dat is meer een probleem met een lakse gemeente, die liever niet handhaaft. Hier krijg je toch echt een bon, als je bijv een invaliden parkeerplaats blokkeert. Dan zou het natuurlijk niet uitmaken of het nou een deelscooter is of niet. Dat gaat gewoon op kenteken.
Ik blijf het een goed idee vinden die dingen, maar bij drukke gelegenheden als winkelcentra graag in een vak.
Vroeger (jaren 70-80) had je in oa. Amsterdam ook de witte fietsen weet ik nog.. zelfde idee. Dat werkte uiteindelijk toch ook niet helemaal volgens mij.
Gezondheidscentrum hier op de hoek heeft fietsenrekken maar "uiteraard" staan ze daar zelden, liever 100 meter verderop op de stoeprand bij een mini rotonde. Iets verderop staan ze nog wel eens op her randje van een fietspad. Zijn ook plekken waarvan je je afvraagt waar de berijder dan heen is gegaan, totaal niet logisch.
Heb wel gelezen dat je een foto moet maken waar je zo'n ding achter laat en vraag me dan af aan welke eisen zo'n foto moet voldoen. Afhankelijk van waar je staat kun je op die vreemde posities best een foto maken waardoor het er keurig uit ziet.
Wat mij vooral niet lijkt te werken is dat er geen gegarandeerde beschikbaarheid is. In het centrum staan er zat in speciale vakken maar hier in de buurt is het totaal willekeurig of er wat staat en waar. Soms staan er dagenlang twee die dan ineens allebei weg zijn en soms staat er weken niks. Moet je weg dan heb je dus geen garantie dat er iets is, waar de garantie wel lijkt te zijn zijn juist locaties waar je heen zou willen gaan zoals een centrum. Heb ze ook "verloren" zien staan midden op een industrieterrein.
De buurt waaronder ik waren het zo zat dat we gewoon de Go-Sharing scooter in een bestelbus hebben gelaten en bij de dichtstbijzijnde Go Sharing vestiging hier 10 minuten vandaan hebben gedropt .
Het alarm ging wel af maar dat maar genegeerd.
Gemeente doet er helaas niks aan,standaard reactie van we nemen het op met Felyx / Go - Sharing / Check / etc
[ Voor 6% gewijzigd door Rockvee2 op 09-08-2022 19:39 ]
Verwijderd
Je had GoSharing er harder mee gehad, als je dat ding nou juist buiten het servicegbied had neergezet en niet bij hen voor de deur. Buiten het servicegebied is ook buiten bedrijf (tenzij er toevallig een gebruiker buiten het servicegebied zo'n ding nodig heeft, maar gebruikers zoeken die dingen waarschijnlijk niet buiten het servicegebied).Rockvee2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:33:
Hier staat ook al een tijdje (een week)een deelscooter van Go Sharing midden op stoep. Go Sharing doet er niks aan helaas.. meerdere mensen hebben een melding gemaakt, ook gebeld naar Go Sharing (085 902 2901) maar ze doen er gewoon niks mee.
De buurt waaronder ik waren het zo zat dat we gewoon de Go-Sharing scooter in een bestelbus hebben gelaten en bij de dichtstbijzijnde Go Sharing vestiging hier 10 minuten vandaan hebben gedropt .
Gemeente doet er helaas niks aan,standaard reactie van we nemen het op met Felyx / Go - Sharing / Check / etc
Ik snap best dat de gemeente geen BOA stuurt voor elke onhandig geparkeerde scooter, maar als die dingen bijvoorbeeld gevaarlijk staan dan denk ik toch dat er bij hen een handhavende taak ligt. Dan sturen ze maar een BOA die een boete uitschrijft en dat ding op een iets fatsoenlijkere plek neerzet. Ik heb zelf in het verleden heel wat jaartjes een scooter gehad en ik zou toch echt verwachten dat een BOA dat met mijn scooter ook zou doen, als ik dat ding op een idiote plek neerzet. Ik zou niet inzien waarom ze dat dan met een scooter van GoSharing niet zouden doen.
Nogmaals: je moet niet bij Gosharing (of een andere verhuurboer) zijn, maar bij de gemeente: de gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte. Laat je niet afpoeieren dat je zelf maar contact op moet nemen met de verhuurboer, dat is de taak van de gemeente.Rockvee2 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:33:
Hier staat ook al een tijdje (een week)een deelscooter van Go Sharing midden op stoep. Go Sharing doet er niks aan helaas.. meerdere mensen hebben een melding gemaakt, ook gebeld naar Go Sharing (085 902 2901) maar ze doen er gewoon niks mee.
Meestal is het probleem dezelfde dag opgelost... En ik vertik het om de verhuurder te contacteren omdat de gemeente dan geen beeld heeft mbt omvang van het probleem.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Dat gaat ook helemaal nergens over.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Melding gedaan bij Go (https://help.go-sharing.c...ket_form_id=1900000211614) en een dag later stond hij er een paar meter naast.
Heb toen nog contact gezocht om te vragen of de huurder die het gedaan had hier nog iets over te horen zou krijgen of dat ze alleen symptoombestrijding doen. Mij werd verteld dat de huurder hiervan een melding krijgt, en bij herhaling zijn account wordt opgeschort.
Verwijderd
Dat moet je ook zeker niet doen. Als je melding maakt van een gevaarlijk geparkeerde huurauto, doe je dat toch ook niet bij Hertz of Sixt? Openbare ruimte -> gemeente. (En bij spoed eventueel politie natuurlijk.)RoelsRules schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:27:
Ik maak gewoon elke keer een melding via de buiten beter app. Onze gemeente stuurt dan (bijna geautomatiseerd cq gestandaardiseerd) een bericht naar de verhuur partij en mij als bewoner. Ik krijg te horen dat ze de melding hebben doorgezet en dat de volgende keer ik het rechtsreeks bij de verhuurder kan/moet melden.
Meestal is het probleem dezelfde dag opgelost... En ik vertik het om de verhuurder te contacteren omdat de gemeente dan geen beeld heeft mbt omvang van het probleem.
Deze scooters moeten helemaal niet anders behandeld worden "omdat ze van een commercieel bedrijf zijn". Het zijn gewoon scooters en ze moeten ook gewoon zo behandeld worden, vooral door de overheid / handhaving. Geen 2 of meer maten, gewoon 1. Hoe en wat verder, dat zoekt de gemeente maar uit met dat bedrijf. Dat jij eventueel zo vriendelijk bent om OOK te melden bij dat bedrijf.... moet een keuze blijven. Jij hoeft niet op te draaien voor hun bedrijfsvoering.
In Nederland heb je geluk dat het scooters zijn omdat steps niet mogen. IPV één scooter kunnen die bedrijfjes misschien 4 steps kopen (kijkend naar aanschafprijs).GeeEs schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:45:
Wij waren laatst een weekend in Duitsland en we hebben ons verbaasd over de random e-steps echt overal en nergens in de binnenstad... Hoe dan... Ik had dit echt nog nooit zo extreem gezien. Die foto hierboven van Oslo is nog netjes zegmaar...
Vroeger (jaren 70-80) had je in oa. Amsterdam ook de witte fietsen weet ik nog.. zelfde idee. Dat werkte uiteindelijk toch ook niet helemaal volgens mij.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het is niet hún materiaal wanneer het beschadigd of gestolen wordt, het is niet hún probleem wanneer iemand erover valt of met z'n wagen/fiets/motor oprijdt en beschadigingen of zelfs verwondingen heeft, het ligt/staat ook niet in hún weg wanneer ze het na gebruik eender waar achterlaten en wat is het gevolg:
Dat overal waar ze dit soort dingen gebruiken, ze het letterlijk dumpen, vaak niet eens de moeite doen om het standje te gebruiken of het ergens tegen te laten steunen, maar het letterlijk laten vallen als een stuk afval, OVERAL waar het ook maar kan. Hoe vaak ik stadscentra al niet van mijn motor afgestapt ben, om een f***ing deelstep van de rijweg op te rapen en hem aan de kant te zetten is onvoorstelbaar.
Ik gebruik de dingen niet maar ik kan me niet inbeelden dat wanneer ik het wel zou gebruiken, dat ik er zo verdomd egoïstisch en ongemanierd zou mee omgaan.
[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 10-08-2022 17:09 ]
Misschien moeten ze zo'n lipje er op doen wat je bij winkelwagentjes hebt en dat je er een euro in moet doen die je terug krijgt als je hem op de goede plek zetPinusRigida schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:57:
Het is niet hún materiaal wanneer het beschadigd of gestolen wordt, het is niet hún probleem wanneer iemand erover valt of met z'n wagen/fiets/motor oprijdt en beschadigingen of zelfs verwondingen heeft, het ligt/staat ook niet in hún weg wanneer ze het na gebruik eender waar achterlaten en wat is het gevolg:
Dat overal waar ze dit soort dingen gebruiken, ze het letterlijk dumpen, vaak niet eens de moeite doen om het standje te gebruiken of het ergens tegen te laten steunen, maar het letterlijk laten vallen als een stuk afval, OVERAL waar het ook maar kan. Hoe vaak ik stadscentra al niet van mijn motor afgestapt ben, om een f***ing deelstep van de rijweg op te rapen en hem aan de kant te zetten is onvoorstelbaar.
/▌
veelal werken die aps met geofences en die geven hooguit aan dat je in een bepaald gebied kan afmelden...Marzman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:01:
[...]
Misschien moeten ze zo'n lipje er op doen wat je bij winkelwagentjes hebt en dat je er een euro in moet doen die je terug krijgt als je hem op de goede plek zet
maar je ziet ze op de meest rare plekken staan. Worden tegenwoordig ook gewoon strooiscooters genoemd.. want lijkt net een pak hagelslag dat wordt geleegd over een plaats.
...
Dit dus, in de omgeving Dordrecht staan de scooters ook echt overal en nergens. Fietspad. Midden op de stoep etc.PinusRigida schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:57:
...
Ik gebruik de dingen niet maar ik kan me niet inbeelden dat wanneer ik het wel zou gebruiken, dat ik er zo verdomd egoïstisch en ongemanierd zou mee omgaan.
Het idee van de deelscooter vind ik nog steeds goed. Maar als 'iets' niet fysiek van hem is maakt het voor een deel van de gebruikers niet uit.
Zelfde vind ik wanneer het zomers warm is en mensen niet hun eigen troep op kunnen ruimen als ze naar een park/strand zijn geweest.

Lol!Marzman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:01:
[...]
Misschien moeten ze zo'n lipje er op doen wat je bij winkelwagentjes hebt en dat je er een euro in moet doen die je terug krijgt als je hem op de goede plek zet
...en dan zal je zien dat mensen wel wat over hebben voor luiheid...
(ken jezelf...
Dan is een deel van de aantrekkingskracht ook weg dus krijgen ze minder klanten.PLAE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:02:
Als de verhuurders de toegestane parkeerplekken drastisch beperken (werkt met gps) dan is het probleem zo grotendeels opgelost.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ook is er te weinig focus op bereik van buitengebieden en randgemeentes, waar je normaliter niet in kan rijden of parkeren (grijze zone) In Utrecht bijv ook randgemeenten zoals Nieuwegein en Houten op de kaart zetten, echt veel sneller dan het OV en makkelijk haalbaar met een 45 KM/h model.
[ Voor 23% gewijzigd door AvWijk op 11-08-2022 01:22 ]
Hoe werkt dat dan met de helm? Mensen die scooters huren hebben toch niet altijd een helm bij?AvWijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 01:16:
Ook is er te weinig focus op bereik van buitengebieden en randgemeentes, waar je normaliter niet in kan rijden of parkeren (grijze zone) In Utrecht bijv ook randgemeenten zoals Nieuwegein en Houten op de kaart zetten, echt veel sneller dan het OV en makkelijk haalbaar met een 45 KM/h model.
/▌
Er zit een box op elke scooter (de 45 km/h versie dan) met daarin 2 helmen. Hoewel ik hier ook al enkele scooters heb gezien waar de helm in 2 (of meer) delen naast de scooter ligt.Marzman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Hoe werkt dat dan met de helm? Mensen die scooters huren hebben toch niet altijd een helm bij?
Virussen? Scan ze hier!
Er zitten helmen in de buddybak, soms met netje (wel zo fris).Marzman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Hoe werkt dat dan met de helm? Mensen die scooters huren hebben toch niet altijd een helm bij?
Bij het lenen van een deelfiets is geen helm nodig (25 KM/h)
[ Voor 9% gewijzigd door AvWijk op 11-08-2022 14:51 ]
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:07:
Je zou ook kunnen kijken of je bij de gemeente een APV kan krijgen voor het weren van die dingen. Ik schat de kans niet groot in maar niet geschoten is altijd mis.
De gemeente heeft een vergunning verleent, waarschijnlijk voor veel geld.HollowGamer schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:07:
Nog nooit van gehoord, hoe en wie betaald voor die dingen?
Hier zijn veel fietsen, die buiten het 'hek' staan worden na X maanden verwijderd of krijgen een boete.
Doet de gemeente dat niet bij jullie?
Waarom zouden ze dan beleid gaan opzetten om ze te weigeren of verwijderen???
Omdat de troep overal maar klakkeloos gedumpt wordt, hetgeen nogal wat overlast veroorzaakt.fgghhf schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
De verhuurbedrijven betalen daar precariobelasting voor, dat is dus legaal.Destruction schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
Omdat de troep overal maar klakkeloos gedumpt wordt, hetgeen nogal wat overlast veroorzaakt.
Als je verhuurbedrijven dwingt stallingen op te zetten kunnen gemeentes geen precariobelasting meer heffen, geen enkele gemeente gaat die melkkoe de nek omdraaien.
Verwijderd
Ze hebben geen vergunning voor het parkeren van scooters op plaatsen waar anderen dat niet zouden mogen. Ze hebben een vergunning om hun dienst aan te bieden in de gemeente. Dat staat verder helemaal los van handhaving in mijn ogen. Een scooter is een scooter. Dus op het moment dat je "normaal" een scooter zou verwijderen, dan zou je dat bij een deelscooter ook gewoon moeten doen. Halen ze hem toch lekke rop bij het depot? Dat zou Jan met pet ook gewoon moeten.fgghhf schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
[...]
De gemeente heeft een vergunning verleent, waarschijnlijk voor veel geld.
Zou wel een goede grap zijn... De backend systemen van die toko's passen de prijzen van die dingen aan aan de hand van vraag en aanbod op een bepaalde locatie. Dus als er onverhoopt veel scooters op een normaal rustige plek in het service-gebied staan, dan worden die scooters goedkoper (krijg je korting). Als er maar genoeg van die krengen in het depot belanden, kun je daar in de buurt dus lekker goedkoop een scootertje oppikken.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2022 15:21 ]
Ten eerste betalen deze verhuurbedrijven om gebruik te mogen maken van de openbare ruimte voor hun zaak.Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:15:
[...]
Ze hebben geen vergunning voor het parkeren van scooters op plaatsen waar anderen dat niet zouden mogen. Ze hebben een vergunning om hun dienst aan te bieden in de gemeente. Dat staat verder helemaal los van handhaving in mijn ogen. Een scooter is een scooter. Dus op het moment dat je "normaal" een scooter zou verwijderen, dan zou je dat bij een deelscooter ook gewoon moeten doen. Halen ze hem toch lekke rop bij het depot? Dat zou Jan met pet ook gewoon moeten.
Ten tweede, nergens in de wet staat dat een scooter niet op de stoep geparkeerd mag worden, sterker nog Artikel 27 van het RVV91 zegt:
In je theorie krijg je geleerd dat het verboden is om je scooter langs de weg, in parkeervakken of in een fietsenstalling te parkeren.Artikel 27Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
Verwijderd
Dat klopt ook. Je scooter hoort zelfs min of meer op de stoep te staan. Dat is het probleem ook niet. Men vergeet alleen de nuance, dat het dan niet de bedoeling is om met je scooter de stoep te blokkeren. Ik parkeerde mijn scooter ook altijd op de stoep, maar dan wel zo dat er iemand met een scootmobiel nog langs zou kunnen. Hier hebben we nog geen deelscooters overigens, maar als ik sommige verhalen moet horen zijn er in Nederland nu buurten waar alle gehandicapten parkeerplaatsen EN oversteekplaatsen geblokkeerd zijn door deelscooters, mensen nooit zeker weten of hun voordeur of garagedeur nog open kan vanwege een mogelijke deelscooter, de tuinpaden ook meestal geblokkeerd zijn en de rest van de scooters dwars op de stoep staat in plaats van parallel aan de stoeprand.. En de gemeente doet blijkbaar niets.fgghhf schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Ten eerste betalen deze verhuurbedrijven om gebruik te mogen maken van de openbare ruimte voor hun zaak.
Ten tweede, nergens in de wet staat dat een scooter niet op de stoep geparkeerd mag worden, sterker nog Artikel 27 van het RVV91 zegt:
[...]
In je theorie krijg je geleerd dat het verboden is om je scooter langs de weg, in parkeervakken of in een fietsenstalling te parkeren.
Ik vind de deelscooter een interessante ontwikkeling. Maar zo te lezen hebben sommige gemeenten nogal moeite om er grip op te krijgen. (Kan me nog herinneren dat we vroeger weleens naar de Veluwe gingen. Da's echt lang geleden hoor. Volgens mij was dat in de buurt van het Kruller Muller ofzo. Daar stond toen al een hele berg fietsen, die je gewoon kon pakken. In Amsterdam schijnt het ook hip te zijn geweest, maar volgens mij was dat voor mijn tijd. Het idee is dus niet helemaal nieuw, maar de huidige uitwerking wel en die is technisch best interessant.)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2022 15:41 ]
Dat lijkt aan te sluiten bij het volgende nieuwsbericht: Doei deelscooters: aanbieder Go Sharing vertrekt na vier maanden alweer uit Roosendaal (sorry voor de paywall)Dear Mathijs,
Unfortunately, GO Sharing has had to make a thoroughly informed decision. We will temporarily withdraw in phases from a number of cities in the Netherlands. We are happy to explain why we made this choice.
Three years ago, we started the mission to make shared mobility a reliable and affordable alternative to having your own vehicle, as an extension of public transport. Because we wanted to offer this service for everyone, anywhere and anytime, we quickly expanded to a lot of beautiful cities in the Netherlands. The use in many cities is already far above expectations, but unfortunately in a number of others, its not there yet. As a result, it is not yet possible for us to offer the quality that we think you deserve.
By focusing on cities where the use is higher, a stable basis is created, we can further promote quality and create a basis for future growth of our sharing system. Our mission to make shared mobility available everywhere, anytime and for everyone has not changed. We see this as a temporary stop and will do everything we can to return stronger!
If you still have credit in your account, you can still use it in your own city in the coming period. Please note that there will be fewer and fewer vehicles present in the coming period. After this period, your credit will of course remain available in other cities.
For an overview of all cities where we remain active and for other questions, we would like to refer you to our FAQ. Thank you for keeping faith in GO Sharing!
To our FAQ
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Good riddance. De hoeveelheid overlast was dermate disproportioneel dat ik ze liever kwijt dan rijk ben.
Virussen? Scan ze hier!
https://www.omroepbrabant...en-in-een-jaar-in-tilburg
Met een beetje pech nemen ze de scooters uit (bijvoorbeeld) Roosendaal mee naar Tilburg. Ikzelf woon in Gilze, dus de overlast uit Tilburg en/of Breda zal nog wel even blijven.stylezzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:22:
Helaas blijven ze nog in tilburg actief. Al moet ik zeggen dat de overlast wel een stuk is afgenomen de laatste tijd. Maar dat is ook niet gek nu de helft uit roulatie is genomen.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat zal lastig worden aangezien het aantal wat op straat mag per vergunning word afgegeven.Matis schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:09:
[...]
Met een beetje pech nemen ze de scooters uit (bijvoorbeeld) Roosendaal mee naar Tilburg. Ikzelf woon in Gilze, dus de overlast uit Tilburg en/of Breda zal nog wel even blijven.m
Begrijp me niet verkeerd... het idee van deelvoertuigen vind ik nog niet eens zo slecht. Alleen aan de uitvoering rammelt het nogal.... als men nou vanaf dag 1 een strikt parkeerbeleid had gehandhaafd was de publieke opinie een stuk beter geweest. Nu heeft iedereen (behalve dan de huurders zelf) een bloedhekel aan die dingen.
Go Sharing, een van de grootste aanbieders van deelscooters in Nederland, trekt zich terug uit 33 van de 45 Nederlandse steden en dorpen waar het bedrijf actief is.
Van de 45 gemeentes waar de elektrische scooters nu staan, blijven er straks twaalf over: Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht en Rotterdam.
Helaas woon ik in één van de 12sypie schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:00:
Jippieeee. Nu alleen nog die ellendige witte scooters en het wordt weer rustig op het trottoir.
Helaas wij ook, Almere
Was het eerst vooral dat ze overal en nergens in de weg stonden liggen ze nu steeds vaker op z'n kant ergens langs een fietspad. Kan/zal ook met het weer te maken hebben vermoed ik. Zag ze in de zomer vaak staand achtergelaten in het gras naast een fietspad maar nu het vaker/harder waait en de grond natter en dus ook zachter is liggen ze steeds vaker. Kan me tenminste niet voorstellen dat ze ineens vaker omgegooid worden.
Helaas gaan ze dat wat ze ophalen verdelen over de gemeenten waar ze wel blijven
Poeh, Almere, dat is nog een stukje ergerninjazx9r98 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:32:
[...]
Helaas wij ook, Almere
Was het eerst vooral dat ze overal en nergens in de weg stonden liggen ze nu steeds vaker op z'n kant ergens langs een fietspad. Kan/zal ook met het weer te maken hebben vermoed ik. Zag ze in de zomer vaak staand achtergelaten in het gras naast een fietspad maar nu het vaker/harder waait en de grond natter en dus ook zachter is liggen ze steeds vaker. Kan me tenminste niet voorstellen dat ze ineens vaker omgegooid worden.
Helaas gaan ze dat wat ze ophalen verdelen over de gemeenten waar ze wel blijven
Ik zie er hier ook meer liggen dan staan, maar dan toch echt op de stoep/straat.
Nu kijken hoe ik het tegoed kan opmaken…
diskeltische lurker
Ik wil u het heuglijke nieuws mededelen dat dit weekend ook GoSharing tot het inzicht is gekomen en die afgrijselijke dingen uit de kleinere steden gaat halen. Beste nieuws van het afgelopen weekend. Die aftandse dingen brengen 0,0 verduurzaming. Maar jagen een nog luiere bevolking van een fiets naar een scooter.aschja schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:04:
Beste Tweakers,
Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen. Mijn irritatie op deelscooters. En dan met name die afzichtelijke groene dingen. Kennelijk mag ik die dingen dumpen waar je wil, zonder rekening te houden met bewoners en aanzicht. Ik vind het ronduit verloedering van de wijk.
Ze staan midden op de stoep (als in ik moet hier afstappen, dus pech), 10meter van een publieke parkeerplaats. In een wijk waar veel jonge gezinnen wonen, kan je er met een kinderwagen niet omheen. De gemeente kan uiteraard niet zo veel doen in die asocialen die ze er neer zetten. Maar de halve wijk irriteert zich dood aan die dingen. Als je ze wil wegzetten gaat om de meter het alarm af en schiet er een elektronische wielklem op. Met als gevolg dat je er 5min over doen om bij een parkeerplaats te komen.
Ik zit er nu over na te denken hoe ik de gemeente zo ver kan krijgen om hier eens goed over na te denken. Dus ik dacht aan het volgende. Wat ik heb begrepen is er een vergunning voor dit bedrijf. Dus handhaven ze nauwelijks. Ik heb dus het voornemen de helft van de woning groen te gaan schilderen en ga dan ook een verzoek indienen om dit te gaan doen. Als dit afgekeurd gaat worden zal ik vraag stellen of 6 deelscooters wel mogen, want die hebben namelijk hetzelfde effect?
Meer als ludieke actie bedoeld, want ik word er ondertussen knettergek van.
Hebben jullie tips en tricks?
Edit:
Het gaat dus om deze krengen van GoSharing: (foto van Google)
[Afbeelding]
1 (vandalisme zorgt voor terugtrekking) + 1 (het vuurwerkseizoen komt eraan) =
Resteren overigens nog de Felix scooters* en e-bike meuk.
* die lijken recent opgevoerd te zijn qua max snelheid?
huurvoertuigenstylezzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:32:
het idee van deelvoertuigen
[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2022 08:52 ]
Een persoonlijke mening: ik vind het eigenlijk ook geen gezicht om ze willekeurig in een woonwijk te zien staan. Maar dat is wellicht een kwestie van smaak.
[ Voor 34% gewijzigd door The Zep Man op 07-11-2022 08:56 ]
Verwijderd
Volgens mij is er ook vooral door de gemeentes te lichtzinnig over gedacht. Laat die partijen her en der wat speciale parkeerplaatsen maken, buiten de loop. En laat ze dan alleen daar parkeren. Lik op stuk op andere plekken. Gelijk inladen en dikke boete. Dan lossen die clubs het met hun deelnemers ook wel anders op.The Zep Man schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:54:
Dat die Go-scooters verdwijnen uit veel steden vind ik goed nieuws. Ik zou ze niet eens zo irritant vinden als ze enkel op specifieke vaste locaties geparkeerd konden worden, waar ze niemand in de weg staan. Helaas staan ze overal en nergens, en vaak in de weg.
Een persoonlijke mening: ik vind het eigenlijk ook geen gezicht om ze willekeurig in een woonwijk te zien staan. Maar dat is wellicht een kwestie van smaak.
In plaats daarvan staan ze inderdaad overal en nergens. Los van dat het er niet uit ziet, kun je er met een kinderwagen of rolstoel vaak ook gewoon niet langs.
Keobike doet dit. Zij plaatsen kleine carousels, doorgaans naast bushaltes, waar je een fiets kan pakken en weer terug moet plaatsen. Het inlever punt mag, gratis, een andere locatie zijn.The Zep Man schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:54:
Dat die Go-scooters verdwijnen uit veel steden vind ik goed nieuws. Ik zou ze niet eens zo irritant vinden als ze enkel op specifieke vaste locaties geparkeerd konden worden, waar ze niemand in de weg staan. Helaas staan ze overal en nergens, en vaak in de weg.
Nu Felix en die witte rakkers nog weg uit Groningen. Maar zag nu al dat de groene fietsen het overnemen en die staan ook gewoon random op de stoep. Wel grappig dat zodra het niet je eigendom is, je ook geen rekening meer hoeft te houden met andere mensen.zacht schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:57:
Go Sharing haalt scooters uit groot deel van het land weg - https://nos.nl/l/2451281
[...]
[...]
*knip* zie Topic Warning
[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 07-11-2022 12:27 ]
Dat is een stuk beter! Aansluiting met bushaltes is logisch, en daar stoort het een stuk minder. Als je dat ook bij elke bushalte doet, dan heb je meteen altijd een associatie met 'bushalte = plek om vervoer te droppen en eventueel op te pikken', wat ook niet verkeerd is.Caayn schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:23:
[...]
Keobike doet dit. Zij plaatsen kleine carousels, doorgaans naast bushaltes, waar je een fiets kan pakken en weer terug moet plaatsen. Het inlever punt mag, gratis, een andere locatie zijn.
Ik denk alleen dat er geen goede business case zal zijn voor leenscooters bij bushaltes, als je die scooters ook enkel bij bushaltes weer mag parkeren. Men zou uiteraard ook expliciete parkeerplaatsen kunnen maken in woonwijken, maar dat is betrekkelijk duur (wegens beschikbaarheid grond in woonwijken).
[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 07-11-2022 10:27 ]
Hier in Leeuwarden blijven die krengen ook helaas. Ik snap niet dat het rendabel kan zijn. Ik zie er geregeld eentje in de gracht of afgebrand op de stoep liggen.stylezzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:22:
Helaas blijven ze nog in tilburg actief. Al moet ik zeggen dat de overlast wel een stuk is afgenomen de laatste tijd. Maar dat is ook niet gek nu de helft uit roulatie is genomen.
Het op die manier kapot maken van bezit is niet echt stijlvol om te doenspokje schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:38:
[...]
Nu Felix en die witte rakkers nog weg uit Groningen. Maar zag nu al dat de groene fietsen het overnemen en die staan ook gewoon random op de stoep. Wel grappig dat zodra het niet je eigendom is, je ook geen rekening meer hoeft te houden met andere mensen.
*knip* zie Topic Warning

Die deelfietsen staan al regelmatig bij het depot aan het Damsterdiep net als OVfietsen. Kwestie van tijd voordat er wat op verzonnen gaat worden.
Felyx en Check geven imho aanzienlijk minder overlast dan van die Go. Dus wat dat betreft ben benieuwd naar de langere termijn. Zeker als straks helmen verplicht worden. Deelhelmen zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 07-11-2022 12:28 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hou het constructief en fatsoenlijk. Daar valt dus niet onder dat we andermans spullen maar gaan vernielen.