Ja, mits je je vorige verzekering hebt opgezegd voor 1 januari, kun je gebruik maken van de 14 dagen bedenktijd en weer opnieuw een verzekering naar keuze aanvragen die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari geldt. Zelfs 31 januari een verzekering aanvragen en deze in februari annuleren kan. Als je echter pas in februari annuleert, zal de nieuwe verzekering niet met terugwerkende kracht actief zijn. Dat scheelt je wel de premie over januari, maar is alleen interessant als je in januari geen zorgkosten hebt gemaakt of toeslagen hebt gekregen.
Vandaag de teveel betaalde premie terugontvangen i.v.m. die verhoging van de korting op het ER bij Anderzorg.
Toch weer €17,88 haha.
Dan nu nog die paar euro van het Anderzorg flex pakket
Toch weer €17,88 haha.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik heb in december via Independer naar Anderzorg compact overgezet, had daarvoor Anderzorg basis.bllb schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:35:
Ja, mits je je vorige verzekering hebt opgezegd voor 1 januari, kun je gebruik maken van de 14 dagen bedenktijd en weer opnieuw een verzekering naar keuze aanvragen die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari geldt. Zelfs 31 januari een verzekering aanvragen en deze in februari annuleren kan. Als je echter pas in februari annuleert, zal de nieuwe verzekering niet met terugwerkende kracht actief zijn. Dat scheelt je wel de premie over januari, maar is alleen interessant als je in januari geen zorgkosten hebt gemaakt of toeslagen hebt gekregen.
Ik zou nu dus nog mijn eigen risico kunnen verlagen voor dit jaar, omdat ik al onverwachts kosten heb gemaakt afgelopen week?
Omdat je in de praktijk door opzeggen en switchen tot 31 januari zaken kan aanpassen, staan sommige verzekeraars alle wijzigingen toe t/m 31 januari 2022, ingaand met terugwerkende kracht op 1-1.President schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Ik heb in december via Independer naar Anderzorg compact overgezet, had daarvoor Anderzorg basis.
Ik zou nu dus nog mijn eigen risico kunnen verlagen voor dit jaar, omdat ik al onverwachts kosten heb gemaakt afgelopen week?
Dit geldt bijvoorbeeld voor IZA.
Anderszorg stelt op de website dat dit voor 1-1 moet. Maar ik zou gewoon inloggen op je account daar en kijken of je het nog mag wijzigen. Zo ja, dan is die optie de makkelijkste lijkt me.
Vraag het maar even hier; Ligt de site van Menzis er uit ?
(krijg geen verbinding vanuit DE)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Bij mij niet, of alweer opgelost.Hackus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:50:
Vraag het maar even hier; Ligt de site van Menzis er uit ?
Of dit:
nieuws: Firefox-gebruikers melden problemen openen websites, uitschakelen htt...
[ Voor 114% gewijzigd door dutchgio op 13-01-2022 11:14 ]
Zal zo ff kijken, Safari en FF werkte niet. Brave wel nu.dutchgio schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Bij mij niet, of alweer opgelost.
Of dit:
nieuws: Firefox-gebruikers melden problemen openen websites, uitschakelen htt...
edit: Ben er al uit
[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 13-01-2022 12:02 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En die is ook binnen!JohanNL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:56:
Vandaag de teveel betaalde premie terugontvangen i.v.m. die verhoging van de korting op het ER bij Anderzorg.
Toch weer €17,88 haha.
Nog steeds geen duidelijkheid of onze zorgverlener een contract gaat afsluiten met onze voorkeurs keuze. Overigens bij vele andere verzekeraars zijn ook nog veel contracten niet afgesloten. We hebben dus onze verzekeringen per 31-12 beëindigd en wachten nu tot er duidelijkheid is. Inmiddels al een tandarts rekening binnen voor ons gezin (gewoon controle maar per 5 tikt dat aardig aan) die we binnen 14 dagen zelf moeten betalen. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Iemand ervaring hier mee?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Tandarts kun je rustig mee wachten tot een aanmaning en dan krijg je opnieuw 2 weken de tijd pas daarna moet je mogelijk extra dokken, maar dan ben je al 6 weken verderCobb schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:21:
Nog steeds geen duidelijkheid of onze zorgverlener een contract gaat afsluiten met onze voorkeurs keuze. Overigens bij vele andere verzekeraars zijn ook nog veel contracten niet afgesloten. We hebben dus onze verzekeringen per 31-12 beëindigd en wachten nu tot er duidelijkheid is. Inmiddels al een tandarts rekening binnen voor ons gezin (gewoon controle maar per 5 tikt dat aardig aan) die we binnen 14 dagen zelf moeten betalen. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Iemand ervaring hier mee?
Je hebt geen keus.Frieda schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:37:
Plus eigen risico en nooit-vergoede zorgkosten kom ik op 290 euro per maand aan zorgkosten, €3480,- per jaar. Krankzinnig bedrag maar je moet er wat voor over hebben he
Poah dikke Massey.
En sta je wellicht te boek bij je tandarts als iemand die zijn rekeningen te laat betaald.Sammy_tukker schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:36:
[...]
Tandarts kun je rustig mee wachten tot een aanmaning en dan krijg je opnieuw 2 weken de tijd pas daarna moet je mogelijk extra dokken, maar dan ben je al 6 weken verder
Betalen moet je toch en in @Cobb zijn geval moet er toch voorgeschoten worden, waarna de rekening kan worden ingediend bij de zorgverzekeraar.
Jawel hoor, doodgaan is ook een optie, maar die probeer ik nog even wat uit te stellen door toch maar een jaartje de zorgpremie te betalen!
Twee keer nee: als ik mijn rekening te laat betaal ziet de tandarts daar niks van, want hij heeft het factureren uitbesteed, en veelal dien ik eerst mijn rekening bij mijn zorgverzekering in (als de factuur toko dat nog niet kon doen ivm nog niet verzekerd) en dan heb je binnen 3 dagen geld op je rekening en kun je daarna je tandarts, of eigenlijk zijn factuur toko betalen. Ow ja en een keer ja, je moet inderdaad toch betalen.JohanNL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:20:
[...]
En sta je wellicht te boek bij je tandarts als iemand die zijn rekeningen te laat betaald.
Betalen moet je toch en in @Cobb zijn geval moet er toch voorgeschoten worden, waarna de rekening kan worden ingediend bij de zorgverzekeraar.
Veel tandartsen hebben het uitbesteed, maar zeker niet elke tandarts.Sammy_tukker schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Twee keer nee: als ik mijn rekening te laat betaal ziet de tandarts daar niks van, want hij heeft het factureren uitbesteed, en veelal dien ik eerst mijn rekening bij mijn zorgverzekering in (als de factuur toko dat nog niet kon doen ivm nog niet verzekerd) en dan heb je binnen 3 dagen geld op je rekening en kun je daarna je tandarts, of eigenlijk zijn factuur toko betalen. Ow ja en een keer ja, je moet inderdaad toch betalen.
Kan best zo zijn dat @Cobb dat niet heeft; die van mij is ook pas over sinds 2-3 jaar.
En linksom of rechtsom kun je ervan uitgaan dat er wordt bijgehouden dat jij te laat hebt betaald, wat niet bepaald handig is bij iets of iemand waarvan je nog jaren klant wilt blijven.
En als @Cobb nou pas eind van de maand de zorgverzekering heeft afgesloten, dan wordt het toch wel erg krap om de factuur dan nog even in te dienen, te wachten op het geld van de verzekeraar en dán pas de tandarts te betalen.
Zit er dik in dat de aanmaning dan al op de mat ligt
Belangrijker argument vind ik dat het gewoon onfatsoenlijk is. Je maakt samen een afspraak: de tandarts levert een prestatie en patient betaalt binnen x dagen. Hij komt zijn afspraak na, en mag dit ook van de tegenpartij verwachten.JohanNL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:36:
[...]
Veel tandartsen hebben het uitbesteed, maar zeker niet elke tandarts.
Kan best zo zijn dat @Cobb dat niet heeft; die van mij is ook pas over sinds 2-3 jaar.
En linksom of rechtsom kun je ervan uitgaan dat er wordt bijgehouden dat jij te laat hebt betaald, wat niet bepaald handig is bij iets of iemand waarvan je nog jaren klant wilt blijven.
Nog los van de extra kosten die over alle andere patiënten worden omgeslagen.
Een hele hoop hebben nog altijd de contracten niet rond met o.a. GGZ instellingen. Wij weten echt niet meer waar we nu goed aan doen. Onze grootste kostenpost wordt een beugel voor mijn zoontje en de GGZ . We hebben ons oog op IZA maar dan moeten wel de contracten rond zijn. Langer dan eind januari heb je ook niet... Dit systeem werkt voor geen meter zo.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Er zijn toch wel verzekeringen die het wel rond hebben? Dan kan je daar toch gewoon bij gaan? En anders even navragen bij de verzekeraar, als zij aangeven dat het wel rond gaat komen dan neem ik aan dat je je daar later toch op kan beroepen?Cobb schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:43:
Langer dan eind januari heb je ook niet... Dit systeem werkt voor geen meter zo.
Ben wel met je eens dat het niet goed werkt hoor;
- mensen nemen een orthodontie verzekering op het moment dat het nodig is, dan klopt het natuurlijk niet dat ze meer kosten voor de verzekeraar dan dat ze betalen. Je zou eerder verwachten dat je als ouder vanaf de leeftijd van bijvoorbeeld 6 jaar verplicht 20 euro per maand extra moet gaan betalen als spaarpotje bij de verzekeraar voor een beugel later
- idem met aanpassen van eigen risico en dan korting kunnen krijgen
- en zo nog meer zaken... Maar goed, dag is een hele andere discussie
Het probleem wat ik vooral zie is dat er een soort van denkwijze of ideologie zelfs heerst, waarbij er automatisch vanuit wordt gegaan dat het maken van zorgkosten een eigen vrijwillige keuze is of dat er tenminste altijd een mogelijkheid bestaat om deze uiteindelijk niet te maken ( denk aan niet/stoppen met roken/alcohol, goede BMI hebben etc om uiteindelijk minder zorgkosten te maken )
Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo.
En dan hebben we eigenlijk wel hele scheve verschillen in onze maatschappij, waarbij de ene vrij eenvoudig de goedkoopste zorgverzekering met max ER kan nemen en i.c.m. een laag inkomen en vermogen er ook nog geld op na houdt.
Een ander iemand in dit topic sprak over uitgebreid onderzoek te hebben gedaan en een zorgverzekering te hebben gekozen van meer dan €3000 op jaarbasis, met ER er dan nog bij zit diegene dan al op het drievoudige van wat iemand kwijt is met de goedkoopste basisverzekering met max ER ( niet te hebben gebruikt )
Het lijkt allemaal zo leuk op papier hoe het hier geregeld is, maar fundamenteel is het gewoon dat Amerikaanse ieder-voor-zich systeem met een paar ( verplichte ) aanpassingen hier en daar.
Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo.
En dan hebben we eigenlijk wel hele scheve verschillen in onze maatschappij, waarbij de ene vrij eenvoudig de goedkoopste zorgverzekering met max ER kan nemen en i.c.m. een laag inkomen en vermogen er ook nog geld op na houdt.
Een ander iemand in dit topic sprak over uitgebreid onderzoek te hebben gedaan en een zorgverzekering te hebben gekozen van meer dan €3000 op jaarbasis, met ER er dan nog bij zit diegene dan al op het drievoudige van wat iemand kwijt is met de goedkoopste basisverzekering met max ER ( niet te hebben gebruikt )
Het lijkt allemaal zo leuk op papier hoe het hier geregeld is, maar fundamenteel is het gewoon dat Amerikaanse ieder-voor-zich systeem met een paar ( verplichte ) aanpassingen hier en daar.
Zijn er meer mensen waarbij VGZ (voorheen Promovendum) de premie voor februari heeft afgeschreven, terwijl je bent overgestapt naar een andere partij? Dat de verwerking een paar weken kon duren snap ik, maar een hele maand plus nogmaals afschrijven zorgt dat ze me al 350 Euro moeten terugbetalen... Op contactformulier van vorige week krijg ik geen reactie. Ik ga denk ik voor de zekerheid zodadelijk proforma opzeggen, ook al zou dit door overstappen vanzelf horen te zijn gebeurd.
Telefonisch is er niet door te komen, ik vermoed dat er meer mensen met problemen bellen...
Telefonisch is er niet door te komen, ik vermoed dat er meer mensen met problemen bellen...
[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 31-01-2022 14:05 ]
Kan je dit niet gewoon storneren?jurjen_g schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:46:
Zijn er meer mensen waarbij VGZ (voorheen Promovendum) de premie voor februari heeft afgeschreven, terwijl je bent overgestapt naar een andere partij? Dat de verwerking een paar weken kon duren snap ik, maar een hele maand plus nogmaals afschrijven zorgt dat ze me al 350 Euro moeten terugbetalen... Op contactformulier van vorige week krijg ik geen reactie. Ik ga denk ik voor de zekerheid zodadelijk proforma opzeggen, ook al zou dit door overstappen vanzelf horen te zijn gebeurd.
Gewoon storneren inderdaad, daarvoor is die mogelijkheid er.
Mochten zij er anders over denken, dan krijg je nog wel bericht.
Zoals @Lightning89 ook zegt kan ik zeker storneren, maar ik geef ze nog een weekje heb ik in het klachtenformulier gezet. Wel irritant, Univé deed het uitschrijven en terugstorten binnen 1 werkweek in 2022 (partner was ook overgestapt van Univé naar FBTO). Iets met processen op orde...JohanNL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:42:
Gewoon storneren inderdaad, daarvoor is die mogelijkheid er.
Even een vraagje, ik had zorgverzekering fbto afgesloten via cashback xl. Nu ruim een maand later dacht ik, laat ik kijken of ik het saldo kan uitbetalen. Maar het staat nog steeds op de status hieronder, weet iemand hoe dat zit of is dat gebruikelijk dat het zo lang duurt? Het is ook niet dat cashback xl makkelijk bereikbaar is om te informeren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7QMDrZNVXSjDOwJzBtk6fTHk.jpg?f=user_large)
Stond er volgens mij ook bij dat het pas na zo'n 3 maanden (goed)gekeurd zou worden.Kluifjes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:19:
Even een vraagje, ik had zorgverzekering fbto afgesloten via cashback xl. Nu ruim een maand later dacht ik, laat ik kijken of ik het saldo kan uitbetalen. Maar het staat nog steeds op de status hieronder, weet iemand hoe dat zit of is dat gebruikelijk dat het zo lang duurt? Het is ook niet dat cashback xl makkelijk bereikbaar is om te informeren.
[Afbeelding]
Cashbacks kunnen maanden op zich laten wachten. Zolang het geregistreerd staat komt het goed, dus geen zorgen. Gewoon geduld hebben.Kluifjes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:19:
[Afbeelding]
CZ/Just zegt dat mijn aanmelding te laat was en ik daarom niet over januari ben verzekerd, terwijl ik mij op 31 januari 's avonds (laat) via ZorgKiezer heb aangemeld. Nog nooit eerder een probleem mee gehad, zelfs niet als ik 5 minuten voor twaalf de verzekering afsloot. Iemand anders wel eens hetzelfde meegemaakt? Dit kan behoorlijk in de papieren gaan lopen voor mij
Hmm vreemd, volgens mij kan dat niet eens, tenminste de basisverzekering.bllb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:10:
CZ/Just zegt dat mijn aanmelding te laat was en ik daarom niet over januari ben verzekerd, terwijl ik mij op 31 januari 's avonds (laat) via ZorgKiezer heb aangemeld. Nog nooit eerder een probleem mee gehad, zelfs niet als ik 5 minuten voor twaalf de verzekering afsloot. Iemand anders wel eens hetzelfde meegemaakt? Dit kan behoorlijk in de papieren gaan lopen voor mij
Te laat aanmelden zou dan betekenen dat je bij je oude zorgverzekeraar blijft.
Over aanvullend zouden ze wel moeilijk kunnen doen.
Ik zou mij ook wenden tot Zorgkiezer, want zij zouden ervoor hebben moeten zorgen dat je wél op tijd was aangemeld.
En daar is het denk ik dan ook fout gegaan, want een - bij wijze van - 1 voor 12 aanmelding bij Zorgkiezer betekent niet dat je dan ook bent aangemeld op dat tijdstip bij de zorgverzekeraar.
Daar kan nog wel uren of zelfs (werk)dagen overheen gaan.
De aanmelding zou dan uiteindelijk toch echt te laat zijn en zoals ik eerder zei zit je dan nu als het goed is bij je oude zorgverzekeraar.
Dank voor je reactie. Ik betwijfel of dat ook is als je zélf de oude verzekering op 31 december hebt opgezegd (om nog even aan te kijken met wie de zorgverleners een contract afsluiten)...JohanNL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:55:
[...] Te laat aanmelden zou dan betekenen dat je bij je oude zorgverzekeraar blijft.
Ik heb nu inderdaad contact opgenomen, hopelijk komt het goed. Dit maakt overstappen wel een stuk spannender dan alle andere jaren zeg, zeker omdat de kinderen ook op mijn contract staan

Aanmelding moet uiterlijk 31 januari 23:59 bij verzekeraar binnen zijn, anders geldt aanmelding per datum ontvangst, 1 februari dus. Wanneer niet zelf opgezegd is bij de oude verzekeraar voor 1 januari zou inschrijfdatum 1 januari 2023 zijn. Door de aanmelding laat bij een bemiddelaar of vergelijker te doen loop je het risico dat de aanmelding na middernacht (dus op 1 februari) bij de verzekeraar binnen is en dus te laat is.bllb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:06:
[...]
Dank voor je reactie. Ik betwijfel of dat ook is als je zélf de oude verzekering op 31 december hebt opgezegd (om nog even aan te kijken met wie de zorgverleners een contract afsluiten)...
Ik heb nu inderdaad contact opgenomen, hopelijk komt het goed. Dit maakt overstappen wel een stuk spannender dan alle andere jaren zeg, zeker omdat de kinderen ook op mijn contract staan
Nou, als iedereen rekening moet houden met de verwerkingstijd van de vergelijker mogen ze dat echt wel een stuk duidelijker vermelden op hun websites 
Bovendien heb ik een mail van ZorgKiezer waarin ze zelf zeggen dat je tot 23.59 uur kunt overstappen. Dat gaat dan wel over 31 december, maar ik zie niet in waarom dat op 31 januari niet tot hetzelfde tijdstip zou kunnen (mits jezelf hebt opgezegd vóór 1 januari). Hun systemen werken dan niet opeens langzamer neem ik aan
CZ/Just zegt niks voor me te kunnen doen, dus het is nog even afwachten op de reactie van ZorgKiezer.

Bovendien heb ik een mail van ZorgKiezer waarin ze zelf zeggen dat je tot 23.59 uur kunt overstappen. Dat gaat dan wel over 31 december, maar ik zie niet in waarom dat op 31 januari niet tot hetzelfde tijdstip zou kunnen (mits jezelf hebt opgezegd vóór 1 januari). Hun systemen werken dan niet opeens langzamer neem ik aan

CZ/Just zegt niks voor me te kunnen doen, dus het is nog even afwachten op de reactie van ZorgKiezer.
Vreemde situatie hoor, dat zou dan betekenen dat je een maand onverzekerd bent ( en dus ook geen premie betaald ) ?
Dat zou toch niet moeten kunnen, alhoewel het mij ook weer niets zou verbazen aangezien het systeem dat wij hebben zo ontzettend ingewikkeld is gemaakt, dat er wel ergens wat gaten in zitten.
Ben ook wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de zorgtoeslag ( mocht je die ontvangen ), want onverzekerd = ook geen zorgtoeslag dacht ik mij zo te herinneren.
Anderzijds zou je via deze constructie dus wellicht een maand lang verzekerd zijn ( en premie te betalen ) kunnen ontwijken, als het daadwerkelijk dus zo werkt.
Dat zou toch niet moeten kunnen, alhoewel het mij ook weer niets zou verbazen aangezien het systeem dat wij hebben zo ontzettend ingewikkeld is gemaakt, dat er wel ergens wat gaten in zitten.
Ben ook wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de zorgtoeslag ( mocht je die ontvangen ), want onverzekerd = ook geen zorgtoeslag dacht ik mij zo te herinneren.
Anderzijds zou je via deze constructie dus wellicht een maand lang verzekerd zijn ( en premie te betalen ) kunnen ontwijken, als het daadwerkelijk dus zo werkt.
Klopt, dat kan, al lijkt het me sociaal onwenselijk. Lang geleden als student al eens voor de grap geprobeerd. Scheelt je 1/12e van je premie (of zelfs nog iets meer als je 14 februari je aanvraag annuleert en per 15 februari een andere verzekering afsluit). Natuurlijk alleen 'interessant' wanneer je in januari/februari geen zorg nodig had (al weet je dat dan wel) en in die maand geen recht hebt op zorgtoeslag, want daar kan je inderdaad naar fluiten.JohanNL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:45:
Maar goed, nu ouder en wijzer, wil ik juist wel gewoon verzekerd zijn en niet dit soort rare dingen uithalen
Dat is niet helemaal correct; de zorgverzekeraar gaat proberen te achterhalen wanneer je verzekeringsplichtig bent. Ik verwacht geen gekke dingen bij het verhaal van bllb dus dan wordt het gewoon met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022. Mocht het echt teveel afwijken dan kan bllb met de SVB contact opnemen; zij kunnen precies bepalen wanneer de verzekeringsplicht geldt. Maar een WLZ-onderzoek verwacht ik niet in dit geval.frAmEd schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Aanmelding moet uiterlijk 31 januari 23:59 bij verzekeraar binnen zijn, anders geldt aanmelding per datum ontvangst, 1 februari dus. Wanneer niet zelf opgezegd is bij de oude verzekeraar voor 1 januari zou inschrijfdatum 1 januari 2023 zijn. Door de aanmelding laat bij een bemiddelaar of vergelijker te doen loop je het risico dat de aanmelding na middernacht (dus op 1 februari) bij de verzekeraar binnen is en dus te laat is.
Technisch gezien ben je op tijd, alleen gaat het gewoon minder efficient als je het via een vergelijkingssite regelt. Ik verwacht gewoon een gevalletje "bureaucratie met traagheid". Komt vast goed.bllb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:55:
Nou, als iedereen rekening moet houden met de verwerkingstijd van de vergelijker mogen ze dat echt wel een stuk duidelijker vermelden op hun websites
Maar je geeft aan dat CZ niets voor je kan doen, die vind ik vreemd. Heeft CZ niet om een bewijs van uitschrijving gevraagd van je oude zorgverzekeraar? CZ moet jou gewoon kunnen inschrijven (telefonisch) of willen ze wachten op een signaal vanuit ZorgKiezer?
Dat we kijken naar de datum dat iemand verzekeringsplichtig is, wil niet zeggen dat we altijd met terugwerkende kracht inschijven. Bij een aanmelding op 28-1 gebeurt dat bijvoorbeeld wel, maar vanaf 1-2 doen we dat volgens de standaard procedures dus niet. CZ gaat dus gewoon in VECOZO checken wat de uitschrijfdatum bij de vorige verzekeraar is en als dit 31-12-2021 is op basis daarvan normaliter 1-2-2022 aanhouden als ingangsdatum polis.GerardHenninger schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:28:
[...]
Dat is niet helemaal correct; de zorgverzekeraar gaat proberen te achterhalen wanneer je verzekeringsplichtig bent. Ik verwacht geen gekke dingen bij het verhaal van bllb dus dan wordt het gewoon met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022. Mocht het echt teveel afwijken dan kan bllb met de SVB contact opnemen; zij kunnen precies bepalen wanneer de verzekeringsplicht geldt. Maar een WLZ-onderzoek verwacht ik niet in dit geval.
[...]
Technisch gezien ben je op tijd, alleen gaat het gewoon minder efficient als je het via een vergelijkingssite regelt. Ik verwacht gewoon een gevalletje "bureaucratie met traagheid". Komt vast goed.
Maar je geeft aan dat CZ niets voor je kan doen, die vind ik vreemd. Heeft CZ niet om een bewijs van uitschrijving gevraagd van je oude zorgverzekeraar? CZ moet jou gewoon kunnen inschrijven (telefonisch) of willen ze wachten op een signaal vanuit ZorgKiezer?
Iedereen is verzekerd en mensen die niet veel geld hebben worden via toeslagen enz. geholpen met de kosten. Of het altijd 100% eerlijk uitkomt en of het rechtvaardig is dat de een wat meer kwijt is dan de ander kan je over discussiëren, maar het is ECHT wel anders dan in de VS in zo ongeveer elk opzicht.Het lijkt allemaal zo leuk op papier hoe het hier geregeld is, maar fundamenteel is het gewoon dat Amerikaanse ieder-voor-zich systeem met een paar ( verplichte ) aanpassingen hier en daar.
Ik zeg ook niet dat het altijd moet gebeuren, maar in dit geval lijkt het me de juiste procedure (die ik ieder jaar terug zie komen), want je kan gewoon VECOZO en het BRP checken om tot deze conclusie te komen. Iemand die geen gekke dingen doet (wonen in buitenland, werken in NL, verblijfstitels etc) die kan je gewoon inschrijven vanaf het moment dat hij/zij verzekeringsplichtig is.frAmEd schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:01:
[...]
Dat we kijken naar de datum dat iemand verzekeringsplichtig is, wil niet zeggen dat we altijd met terugwerkende kracht inschijven. Bij een aanmelding op 28-1 gebeurt dat bijvoorbeeld wel, maar vanaf 1-2 doen we dat volgens de standaard procedures dus niet.
Er zijn ook veel mensen die zich te laat aanmelden en dan met terugwerkende kracht een premie moeten betalen; Ja, wat dacht je dan? Dat je zelf kan bepalen wanneer je verzekeringsplichtig bent?
Ik snap niet zo goed waarom CZ iemand pas op 1 februari een verzekering geeft als je ziet (VECOZO of BVU) dat de klant zichzelf heeft uitgeschreven voor het einde van het jaar. Waarom dan niet gewoon per 1-1-2022 verzekeren?CZ gaat dus gewoon in VECOZO checken wat de uitschrijfdatum bij de vorige verzekeraar is en als dit 31-12-2021 is op basis daarvan normaliter 1-2-2022 aanhouden als ingangsdatum polis.
Dit is puur omdat met terugwerkende inschrijven rond de jaarwisseling alleen in januari kan. Ergens moet een grens getrokken worden. Anders zou je ook iemand die zich in november pas meldt met terugwerkende kracht moeten inschrijven met alle gevolgen van dien (zoals hoge premiecorrecties). Anders gezegd: je bent verzekeringsplichting en moet er zelf voor zorgen dat je doorlopend verzekerd bent. Dat betekent in principe dat je overstapt naar een nieuwe verzekeraar per einddatum oude verzekeraar. Omdat het altijd een beetje rommelig is rond de eindejaarsperiode en mensen extra tijd om te oriënteren wordt gegund, krijgen ze de hele maand januari om zich te bedenken waar ze een verzekering willen. Mijn ervaring is dat de tijd tussen het aanmelden bij een vergelijkingssites en het ontvangen bij de zorgverzekeraar kan variëren van enkele minuten tot vele uren, al helemaal omdat op 31-1 na 23:00 er nog zeer veel aanmeldingen binnenkomen.GerardHenninger schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:21:
[...]
Ik zeg ook niet dat het altijd moet gebeuren, maar in dit geval lijkt het me de juiste procedure (die ik ieder jaar terug zie komen), want je kan gewoon VECOZO en het BRP checken om tot deze conclusie te komen. Iemand die geen gekke dingen doet (wonen in buitenland, werken in NL, verblijfstitels etc) die kan je gewoon inschrijven vanaf het moment dat hij/zij verzekeringsplichtig is.
Er zijn ook veel mensen die zich te laat aanmelden en dan met terugwerkende kracht een premie moeten betalen; Ja, wat dacht je dan? Dat je zelf kan bepalen wanneer je verzekeringsplichtig bent?
[...]
Ik snap niet zo goed waarom CZ iemand pas op 1 februari een verzekering geeft als je ziet (VECOZO of BVU) dat de klant zichzelf heeft uitgeschreven voor het einde van het jaar. Waarom dan niet gewoon per 1-1-2022 verzekeren?
In dit geval is een vraag aan CZ op welke datum+tijdstip de aanmelding bij hun binnen was. Als dit toch voor 1-2 was moeten ze inschrijven per 1-1. Is dit net erna? Dan zou je coulance kunnen verzoeken op basis van het feit dat je niet kon weten dat er zo veel vertraging kan zitten tussen het aanmelden bij een vergelijkingssite en het ontvangen bij de CZ. Proberen kun je immers altijd.
Je hebt gelijk; ZorgKiezer heeft contact gehad met Just/CZ en ze hebben het gelukkig netjes opgelost (per 1 januari verzekerd). Tegen iedereen die niet van dit soort verrassingen houdt, zou ik zeggen zet de uiterste datum om je zorgverzekering af te sluiten een paar dagen eerder in je agendaGerardHenninger schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:28:
[...]
Technisch gezien ben je op tijd, alleen gaat het gewoon minder efficient als je het via een vergelijkingssite regelt. Ik verwacht gewoon een gevalletje "bureaucratie met traagheid". Komt vast goed.

(CZ kon dus zelf niets voor mij doen, omdat zij de aanmelding pas op 1 februari ontvingen van ZorgKiezer. Nu ZorgKiezer rechtstreeks aan CZ heeft doorgeven dat ik mij wel heb aangemeld op 31 januari is dat geaccepteerd.)
[ Voor 15% gewijzigd door bllb op 15-02-2022 10:26 ]
Ik heb een aantal polissen doorgekeken, en in alle vier stond dat je in het geval je verzekeringsplichtig was en nog niet verzekerd, je verzekering met terugwerkende kracht tot 4 maanden terug ingaat.
Je bedoelt zo'n zin als deze? "Gaat de basisverzekering in binnen 4 maanden nadat de verzekeringsplicht is ontstaan? Dan houden wij als ingangsdatum aan de dag waarop de verzekeringsplicht is ontstaan." (Zilveren Kruis)
Zou dat niet alleen opgaan voor mensen die nog niet eerder een zorgverzekering hebben gehad, dus bijvoorbeeld iemand die 18 jaar oud is geworden of iemand die in Nederland komt wonen?
Zou dat niet alleen opgaan voor mensen die nog niet eerder een zorgverzekering hebben gehad, dus bijvoorbeeld iemand die 18 jaar oud is geworden of iemand die in Nederland komt wonen?
Nee, zoals ik eerder al aangaf, dit geldt over het algemeen als ZK ziet dat iemand verzekeringsplichtig is, dus als die datum afwijkt van de ingangsdatum die is opgegeven.bllb schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:00:
Je bedoelt zo'n zin als deze? "Gaat de basisverzekering in binnen 4 maanden nadat de verzekeringsplicht is ontstaan? Dan houden wij als ingangsdatum aan de dag waarop de verzekeringsplicht is ontstaan." (Zilveren Kruis)
Dus als iemand vergeet een nieuwe verzekering aan te vragen en dit pas op 17 februari doet (ipv 31 januari). Langer dan 4 maanden nadat je verzekeringsplichtig bent wil je ook niet wachten, want dan krijg je minder vrolijke brieven van het CAK.
Heb jij hier nog iets van gehoord?mdlaat schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:46:
[...]
Hopelijk is bij jou wel de cashback van Zorg en Zekerheid geregistreerd. Bij mij niet n.l.![]()
Claim is ingediend, maar wordt pas na februari 2022 in behandeling genomen door Zorg en Zekerheid.
Ik nog steeds niet namelijk.
Ik heb op 16-2 een mailtje ontvangen van cashbackxl dat de claim in behandeling is genomen. Daarna vooralsnog radiostilte.Loek92 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:32:
[...]
Heb jij hier nog iets van gehoord?
Ik nog steeds niet namelijk.
Nadat ik en mijn vrouw weer in Nederland zijn gaan wonen deze maand, zijn wij nu op zoek naar een zorgverzekering. Na enkele dingen gelezen te hebben en vergelijkers te gebruiken, twijfelen we nu tussen de volgende 2 polissen:
+ Voordelig en met alle voordelen van Zilveren Kruis
+ Premies worden duurzaam belegd (score 3,5 uit 5)
+ Bepaal zelf wanneer je premie wordt afgeschreven
- Beperkte ziekenhuiskeuze
- Hulpmiddelen alleen volledig vergoed als je deze online bestelt
FBTO:
+ Vrije ziekenhuis keuze
+ Net iets meer tandarts vergoed (100% voor paar categorieën t.o.v. Zilveren Kruis)
+ Snel antwoord op je zorgvraag met de Dokter Op Zak App
- Contact via chat en Whatsapp
- Bij niet gecontracteerde zorg krijg je 65% vergoed
Vrije ziekenhuiskeuze, hoe belangrijk is dat nou? Ik heb 0 verstand van ziekenhuizen en breng daar gemiddeld zeer weinig (geen) tijd door, op een paar incidenten na de afgelopen 10 jaar. Wat merk ik daar in de praktijk nou van? Hetzelfde geld eigenlijk voor niet gecontracteerde zorg, ik zou niet snel zelf een zorgverlener uitkiezen, simpelweg omdat ik er weinig kaas van gegeten heb. Behalve dat we zo nu en dan naar een natuurdokter willen, maar dat valt buiten de basis beurs en is niet rendabel om bij te verzekeren.
Extra tandarts dekking van FBTO is leuk, maar gezien de premie 100 euro hoger is op jaarbasis speel je dan ook weer zo'n beetje quitte. We gebruiken waarschijnlijk wel meer dan 250 euro maar ruim minder dan 500 euro op jaarbasis voor de tandarts, uitgaande van 1-2 gaatjes p.p. en 2x mondhygiëne per jaar.
De andere punten zijn voor ons niet zo bijster interessant, duurzaamheid is redelijk gelijk (en wil je duurzamer dan gaan we veel meer betalen dan we willen). Extra aanvullingen als bril zijn echt achterlijk, je betaald altijd meer dan je terugkrijgt
Ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover. Nu vind ik het lastig de knoop door te hakken, omdat ik niet zo veel kaas gegeten heb van het zorgstelsel in Nederland (enkel van zo'n 10 jaar terug, en zonder dat ik veel gekkigheid had, dus nogal out-of-date).
- ZieZo van Zilveren Kruis ZieZo Selectief ZieZo Aanvullend 1 + ZieZo Tand 1
- FBTO Zorgverzekering Basis Module Spieren & Gewrichten 200 + Module Tand 250
+ Premies worden duurzaam belegd (score 3,5 uit 5)
- Beperkte ziekenhuiskeuze
- Hulpmiddelen alleen volledig vergoed als je deze online bestelt
FBTO:
+ Vrije ziekenhuis keuze
+ Net iets meer tandarts vergoed (100% voor paar categorieën t.o.v. Zilveren Kruis)
+ Snel antwoord op je zorgvraag met de Dokter Op Zak App
- Bij niet gecontracteerde zorg krijg je 65% vergoed
Vrije ziekenhuiskeuze, hoe belangrijk is dat nou? Ik heb 0 verstand van ziekenhuizen en breng daar gemiddeld zeer weinig (geen) tijd door, op een paar incidenten na de afgelopen 10 jaar. Wat merk ik daar in de praktijk nou van? Hetzelfde geld eigenlijk voor niet gecontracteerde zorg, ik zou niet snel zelf een zorgverlener uitkiezen, simpelweg omdat ik er weinig kaas van gegeten heb. Behalve dat we zo nu en dan naar een natuurdokter willen, maar dat valt buiten de basis beurs en is niet rendabel om bij te verzekeren.
Extra tandarts dekking van FBTO is leuk, maar gezien de premie 100 euro hoger is op jaarbasis speel je dan ook weer zo'n beetje quitte. We gebruiken waarschijnlijk wel meer dan 250 euro maar ruim minder dan 500 euro op jaarbasis voor de tandarts, uitgaande van 1-2 gaatjes p.p. en 2x mondhygiëne per jaar.
De andere punten zijn voor ons niet zo bijster interessant, duurzaamheid is redelijk gelijk (en wil je duurzamer dan gaan we veel meer betalen dan we willen). Extra aanvullingen als bril zijn echt achterlijk, je betaald altijd meer dan je terugkrijgt

Ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover. Nu vind ik het lastig de knoop door te hakken, omdat ik niet zo veel kaas gegeten heb van het zorgstelsel in Nederland (enkel van zo'n 10 jaar terug, en zonder dat ik veel gekkigheid had, dus nogal out-of-date).
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ziekenhuisdekking kan interessant zijn als je nu niets mankeert, omdat je, als je ineens wel wat mankeert, dan naar een ziekenhuis in de buurt kan zodat je partner geen uren hoeft te rijden om je te bezoeken. Of dat je naar een arts in een gespecialiseerd centrum kunt, dus iemand met meer verstand van zaken dan het lokale streekziekenhuis. Het hangt er een beetje vanaf waar je woont wat voor zorgaanbod je hebt.
Even wat willekeurige opmerkingen. Welke verzekering je kiest is aan jou, ik lees in ieder geval dat je er goed over na hebt gedacht. Als je voor een budgetpolis kiest (bijvoorbeeld Ziezo Selectief), check dan welk ziekenhuis bij jou in de buurt geselecteerd is. Als er iets is dan kan je huisarts je daar naartoe verwijzen.
Ziezo heeft een ander telefoonnummer en andere openingstijden dan Zilveren Kruis, hou daar rekening mee.
Zie hier, onderaan de pagina.
Maar chat/Whatsapp is vaak fijner, dan kunnen medewerkers links sturen naar alle informatie.
Ziezo is een online verzekering van Zilveren Kruis, zo is alles ingericht. Als je handig bent met internet, DigiD, apps op je smartphone dan is het fijn "samenwerken". Zaken worden niet standaard meer via papier gedaan, dat is een van de redenen dat online verzekeringen goedkoper zijn. Bij een reguliere Zilveren Kruis verzekering kan wel alles nog op de ouderwetse manier.LankHoar schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:41:
Zilveren Kruis:
Ziezo heeft een ander telefoonnummer en andere openingstijden dan Zilveren Kruis, hou daar rekening mee.
Je kan ook gewoon bellen hoor, geen enkel probleemFBTO:
Maar chat/Whatsapp is vaak fijner, dan kunnen medewerkers links sturen naar alle informatie.
Als je zorg nodig hebt, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen zien welke zorgverleners gecontracteerd zijn en welke vergoeding van toepassing is. Een gemiddelde Tweaker kan dit uiteraard ook zelfVrije ziekenhuiskeuze, hoe belangrijk is dat nou? Ik heb 0 verstand van ziekenhuizen en breng daar gemiddeld zeer weinig (geen) tijd door, op een paar incidenten na de afgelopen 10 jaar. Wat merk ik daar in de praktijk nou van?
Meer mensen zouden tot deze conclusie moeten komen, vaak is zelf sparen veel voordeliger. Maar goed, sparen kan soms een lastige discipline zijn.Extra aanvullingen als bril zijn echt achterlijk, je betaald altijd meer dan je terugkrijgt
Je zou een keer kunnen bellen met Zilveren Kruis om je te laten informeren, ze kunnen je ook uitleggen hoe het zorgstelsel momenteel werkt (en hoe het zit met het verzekeringsrecht als je weer in NL komt wonen). Tip: Bel dan wel vanaf 18:30 uur, dan is het rustig en hoef je over het algemeen niet lang te wachten op je antwoorden.Ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover. Nu vind ik het lastig de knoop door te hakken, omdat ik niet zo veel kaas gegeten heb van het zorgstelsel in Nederland (enkel van zo'n 10 jaar terug, en zonder dat ik veel gekkigheid had, dus nogal out-of-date).
Eind vorig maand waren ze al goedgekeurd, en begin deze week de cashbacks van Zorg en Zekerheid via CashbackXL uitbetaald gekregen (van mijn partner en mijzelf). Toch weer 2 x 50,-
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, zeer handig! Mede door deze reactie en ook @Frieda heb ik gekozen voor FBTO. Toch wel zo fijn wanneer het ziekenhuis dat het dichtste bij is ook beschikbaar is voor jouw verzekering mocht het nodig zijnGerardHenninger schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:37:
Even wat willekeurige opmerkingen. Welke verzekering je kiest is aan jou, ik lees in ieder geval dat je er goed over na hebt gedacht. Als je voor een budgetpolis kiest (bijvoorbeeld Ziezo Selectief), check dan welk ziekenhuis bij jou in de buurt geselecteerd is. Als er iets is dan kan je huisarts je daar naartoe verwijzen.
[...]
Ziezo is een online verzekering van Zilveren Kruis, zo is alles ingericht. Als je handig bent met internet, DigiD, apps op je smartphone dan is het fijn "samenwerken". Zaken worden niet standaard meer via papier gedaan, dat is een van de redenen dat online verzekeringen goedkoper zijn. Bij een reguliere Zilveren Kruis verzekering kan wel alles nog op de ouderwetse manier.
[...]
Je kan ook gewoon bellen hoor, geen enkel probleem![]()
[...]
Als je zorg nodig hebt, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen zien welke zorgverleners gecontracteerd zijn en welke vergoeding van toepassing is. Een gemiddelde Tweaker kan dit uiteraard ook zelf![]()
[...]
Meer mensen zouden tot deze conclusie moeten komen, vaak is zelf sparen veel voordeliger. Maar goed, sparen kan soms een lastige discipline zijn.
[...]
Je zou een keer kunnen bellen met Zilveren Kruis om je te laten informeren, ze kunnen je ook uitleggen hoe het zorgstelsel momenteel werkt (en hoe het zit met het verzekeringsrecht als je weer in NL komt wonen). Tip: Bel dan wel vanaf 18:30 uur, dan is het rustig en hoef je over het algemeen niet lang te wachten op je antwoorden.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!