Glenn Hoddle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:41:
Goed, dit is misschien niet het beste moment, anderzijds kunnen jullie vast wat afleiding gebruiken in deze barre tijden. Had ik jullie trowuens al verteld dat je bijvoorbeeld op Beefy momenteel 32% apy op de stablecoin TUSD kan krijgen als je deze geitenbende helemaal zat bent?
Ik werk dus aan de topicstart voor een Defi topic, en dat is best wat gedoe - en ik wil jullie niet eeuwig laten wachten, dus hier is deel 1 van X - een beetje de intro van de topicstart.
Aanvullingen, verbeteringen en lof zijn welkom. (Behalve witlof. Getver.) Ik weet er natuurlijk ook niet alles van en het is een beetje proberen.
Het grote Defi-Topic
Inleiding
Welkom in het grote DeFi-topic!
Allereerst wil ik iedereen aanraden de topicstarter van het Cryptocurrency Slowchat topic te lezen. Dit bevat een schat aan informatie die hier niet allemaal herhaald wordt of slechts summier de revue passeert.
Wat is DeFi?
DeFi staat voor decentralised finance, oftewel de decentrale financiele wereld. Dat zegt natuurlijk nog niet zo veel, maar het is dan ook echt een wereld op zich. Praktisch moet je denken aan alle handelingen die je niet via een centrale exchange doet, maar op de blockchain zelf uitvoert door middel van een smart contract, zonder dat er een exchange of broker aan te pas komt. Die smart contracts voer je uit door middel van dApps, gedecentraliseerde apps, maar in de pratijk merk je daar weinig van, jij ziet gewoon een website waar je je wallet aan koppelt.
Wat kan ik met DeFi? Waarom zou ik er iets mee willen?
Je kan er bijna alles mee, dat is nu net het mooie. Terwijl je op een exchange grofweg gebonden bent aan handelen op basis van de koersen, eventueel met wat leverage, geeft DeFi je een gereedschapskist waarmee je investeerder, durfkapitalist, speculant en keurige huisvader doorelkaar, naast elkaar en tegelijk kan zijn. En even heel kort door de bocht: de rendementen op staken zijn veel hoger dan op exchanges, want geen middleman. Bitcoin begon ooit met de slogan Be you own bank en op een exchange ben je inderdaad een klein beetje je eigen bank. Met DeFi ben je je eigen hedgefund.
Of het wat voor jou is hangt er van af: als je een BTC of ETH maximalist bent die eigenlijk alles het liefst op de ledger heeft, of je gecentraliseerde exchanges wel lekker centraal en veilig vindt aanvoelen, heeft DeFi je misschien niet zo veel te bieden, en is 15% rente op je BTC geen reden om het te proberen.
Als je wat meer wilt doen met je geld, en/of uit avontuur wat verder de crypto-wereld in wil trekken om te kijken welke kansen er zijn, is dit topic eigenlijk specifiek voor jou gemaakt. DeFi is een grote en snel verandere wereld en dit topic is er om elkaar te helpen en van elkaar te leren. Eigen inzet is gewenst, maar je moet ergens beginnen en geen vraag is (in principe) te dom. Topicstarter hier heeft maanden tegen DeFi zitten aanhikken omdat hij zag welke kansen er zouden moeten liggen, maar er eigenlijk amper iets van begreep, en nog frustrerender, zelfs toen hij gewoon maar wilde meefomo-en was niet eens een walkthrough kon vinden met op welke knopjes je dan moest drukken.
Dit topic is er mede om anderen die frustratie en gevoel van gemiste kansen te besparen, zonder dat je meteen Engelstalige krochten van het internet moet induiken waar niet duidelijk is wie er nou betrouwbaar is.
En als je zo iemand bent die zeker weten snel rijk wil worden en elke keer als je iemand van de ECB, het IMF of een of andere regering iets hoort zeggen dat crypto gereguleerd moet worden om de bevolking te beschermen, denkt – maar ik heb juist crypto om mezelf tegen jullie te beschermen – dan welkom! Dit topic is je thuis.
Heeft het dan geen nadelen?
Tuurlijk wel. Ten eerste moet je iets nieuws leren, maar ook als je het onder de knie hebt zijn dingen best wel eens omslachtiger en/of daadwerkelijk ingewikkelder.
Daarbij heb je alle vrijheid, maar je bent ook op jezelf aangewezen. En er is geen helpdesk – hoewel, goede projecten hebben immidels vaak een zeer betrouwbare helpdesk via Discord of iets dergelijks, maar het is geen gegeven. Dit is crypto zonder zijwieltjes!
Klinkt goed! Wat heb ik nodig voor DeFi?
Onmisbaar zijn:
– een wallet (zoals metamask bijvoorbeeld)
– een account op een cex, om geld naar je wallet te krijgen
– dit topic
Niet strikt noodzakelijk, maar zeer aan te raden zijn bij grotere bedragen:
– een hardwarewallet (zoals een ledger)
– een goede balans tussen hebzucht, nuchterheid, rust en weten wanneer je moet panikeren.
Aan de slag: veiligheid
Ja, je wil natuurlijk meteen beginnen met op knopjes drukken zodat de dollars je alras om de oren vliegen, maar nog meer dan bij gecentraliseerde crypto is veiligheid echt hoofdzaak. Met veiligheid wordt hier jouw veiligheid in de DeFi-wereld en op internet in het algemeen bedoeld, niet de betrouwbaarheid van DeFi-protocollen, dat komt later.
Vooropgesteld, 99% van de mensen die roept dat z'n metamask gehackt is, is helemaal niet gehackt maar heeft gewoon iets oliedoms gedaan. Het is echt niet moeilijk met een scam mensen geld afhandig te maken en dit is vaak vele malen makkelijker en lucratiever dan helemaal mensen gaan hacken. Maar dat betekent niet dat hackers niet bestaan en er is geen reden om het ze makkelijk te maken.
Om op een veilige manier in DeFi stappen begint met 2 zaken: je internetverbinding en je wallet.
Wat je internetverbinding betreft, ik kan het niet simpeler maken dan: investeer in een goede VPN. Kost een paar euro per maand, en het is niet zaligmakend, maar wel een extra slot op de deur.
--------------------------------
verder dan dit ben ik nog niet gekomen. Ik zit ook nog te broeden op een verklarende woordenlijst natuurlijk, en tja, hiermee ben je nog niet eens echt bij het begin aangekomen, maar het gaat de goede kant op, dunkt me.