enomiss schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:12:
[...]
Heb ik ook vaker over nagedacht. Orderboeken zijn te klein. Bitcoin prijs gaat letterlijke in de triljoenen dan. Met als gevolg dat iedereen die Bitcoin heeft superrijk is. Echter dit is van zeer korte duur, want daarmee valt het fiat systeem en is Bitcoin de standaard. Vervolgens heb je niets aan die Bitcoins als je ze niet uitgeeft. Bitcoins moet je vervolgens verkopen. Voor mensen die op dat moment minder bitcoin hebben maakt het niet uit. De sats die ze verdienen door te werken worden met de tijd enkel meer waard. Men gaat bewuster koopgedrag vertonen. Minder consumptie en vervuiling. Over de tijd verdeelt de welvaart zich naar de plek waar proof of work, geen mining maar werkelijke toevoeging aan waarde in de wereld, zich terugverdient in sats. Niemand zal meer fortuin verdienen met hoaxes en troep. Mensen denken wel 10x na voordat ze hun sats inruilen, want over x tijd zijn ze meer waard.
Waar ik bang voor ben, is dat rijkdom en invloed/macht (die gaan m.i. hand in hand en daarbij maakt het voor nu even niet uit of dat in fiat, goud, olie, bitcoin of een andere crypto is) corrumpeert. Als een aantal van ons straks tot de groten der aarde behoren met onze wallet aan BTC's, worden we of wel corrupt omdat we merken dat we een enorme invloed hebben met onze stapel BTC, of we worden targets van degenen die macht willen en weten dat dat met BTC te verkrijgen valt.
Bovenstaande is natuurlijk enorm kort door de bocht en BTC/crypto kan het een stuk moeilijker maken voor de 'lucky' few om hun positie te behouden maar onderschat de mens zijn creativiteit in dat opzicht ook niet.
Daarom snap ik @
Taro zijn opmerkingen ook wel. Het kán inderdaad de wereld een betere plek maken, maar wordt dat toegelaten of verzinnen degenen die het kunnen en aangaat voor die tijd nog wat anders om hun eigen positie te behouden?
Ik ben vrij pessimistisch en denk dat iedereen uiteindelijk naar de kloten gaat. Nu zijn we bezig met het klimaat, maar uiteindelijk gaan landen die meer invloed op het wereldtoneel al die verdragen overboord gooien. Zo blijft de rat-race altijd voortduren en ik denk dat die rat-race in de mensheid ingebakken zit, het is een belangrijke voorwaarde voor ons 'succes' als soort. Helaas lijkt die ingebakken eigenschap ook de garantie te zijn dat we onszelf de vernieling in gaan helpen.