Richh schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:06:
[...]
Dat kan, maar het zit als volgt.
[Afbeelding]
[...]
Ah, de boomer die per ongeluk eens een vlog heeft aangeklikt

het is natuurlijk onzin dat iedere millenial zo leeft.
Wat sommige 'ouderen' niet begrijpen is dat een studie tegenwoordig bijna 'nodig' is als je aangenomen wil worden voor een kantoorbaan. Millenials krijgen niet zo maar een vast contract en kunnen ook zeker niet zomaar door groeien. De schuld aangaan is 'nodig' - en wordt niet voor niks sterk geadviseerd door hun ouders, onwaarschijnlijk jouw generatie.
"Maar dan gaan ze toch niet op kantoor zitten maar gewoon hard werken?" - enig idee wat voor hypotheek je kan krijgen als stratenmaker, timmerman? Zolang je niet voor jezelf iets begint (want dan krijg je ook niet zomaar een hypotheek) is het inkomen amper voldoende om een middenhuur appartement te betalen, laat staan te kopen.
Mijn vriendin werkt in de zorg, dat is hard werk (zeker in deze tijd). Overigens heeft zij daarvoor HBO gedaan én een studieschuld. Ze zegt wel eens dat als ik in dezelfde sector had gewerkt, we nooit een huis konden kopen.
Wereldreizen waren vroeger onbetaalbaar. Tegenwoordig zit een beetje millenial met Skyscanner goedkoper 3 weken in Bali, dan dat de boomers tegenwoordig met de camper naar Zuid-Frankrijk trekken. Zelfde geldt voor smartphones en dergelijke - allemaal luxe goederen die door ouderen overbodig worden gevonden.
Prijzen voor 'luxegoederen' en 'basisgoederen' zijn nogal veranderd in de laatste jaren.
De realiteit is dat jongeren vaak hard werken, hun uiterste best doen om te sparen, maar na 2 jaar erachter komen dat 30k sparen onvoldoende is om de huizenprijsstijging van 60k in dezelfde periode bij te benen. En dat het hele verhaal eigenlijk 1 grote grap is.
Zo'n smartphone of wereldreis slaat nog geen deuk in een pak boter tov de 'standaard' doelen die men vroeger had (auto, huis, etc).
Het is niet zo dat millenials wél kansen hadden gehad als ze niet op wereldreis gingen, geen smartphone kochten en geen Netflix-abonnement zouden delen a €3 per maand ('verwende krengen!'). Het is niet zo dat ze 1000-2000 per jaar te kort komen voor die koopwoning, daar kan een nulletje of 2 achter. Momenteel stijgen
huizen dergelijke bedragen per week.
Ik ben niet op kamers geweest, heb geen tussenjaar gedaan, niet op wereldreis geweest en heb altijd gewerkt en bovengemiddeld veel gespaard en had geen studieschuld. Als ik het over mocht doen had ik het heel anders gedaan
[...]
Tja; eens. Echter als we dat zouden doen, gaat er veel minder geld de economie in. Als je dat op lost, stort de hele geitenbende in elkaar
[...]
Dan hebben ze misschien 2000-3000 euro na een jaar. Komen ze nog een halve ton tekort, en dat zal altijd zo blijven zolang jullie door dalende rentes je hypotheek simpelweg kunnen verhogen, de overwaarde als hefboom gebruiken en daarvan een appartement voor de verhuur cash af kunnen tikken en deze voor 1000 euro in de vrije verhuur zetten 'voor ons pensioen'. Moet ik het ook nog over de belastingdruk van de vergrijzing hebben?
Overigens zijn het precies de jongeren die
meer beleggen en investeren dan hun voorouders. Ook niet heel gek, want die kregen zo 5-10% op hun standaard spaarrekening