Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
menzo schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:31:
Gister heb ik een keer gehad dat Mastercard nog niet werkte en zelfs bij een andere zaak dat juist maestro het niet deed en ze alleen Mastercard en Visa deden.
Dat is wel weer raar. Was dit in NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Gisteren maar eens experimentje gedaan bij mijn plaatselijke Albert Heijn. Credit MasterCard deed het nog steeds niet, maar Revolut Visa Debit wél. Dat is nieuw, want die deed het voorheen zeker niet. Het lijkt erop dat de nieuwe kaarten snel geaccepteerd gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
xileS schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:03:
[...]

Dat is wel weer raar. Was dit in NL?
Bij een de dim sum stand in de Hallen in Amsterdam. Het was een "gewone" draadloze pin automaat. Ze hadden het er ook bij staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:05
Ik heb afgelopen week een klein testrondje van Mastercard acceptatie gedaan in regio Zwolle. Let op: Mastercard debit.

- Albert Heijn geaccepteerd
- Lidl geaccepteerd
- Kruidvat geaccepteerd
- Hema geaccepteerd (maar dat was voorheen volgens mij ook al zo)
- Boni was een fiasco: Dit was bij een zelfscankassa. Betaalterminal accepteerde de betaling wél maar de kassa niet en bleef vervolgens hangen op "wacht op een medewerker". Na vijf volle minuten wachten was die nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. De betaling stond als reservering/inhouding dus ik heb toen bij een andere zelfkassa met Maestro betaald en ben weggelopen. Uiteindelijk is die reservering wel afgeschreven. Was een klein bedrag van nog geen twee euro, dit verlies neem ik maar voor lief gezien mijn eigen gebrek aan geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33
Elandenmelk schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:00:
Ik heb afgelopen week een klein testrondje van Mastercard acceptatie gedaan in regio Zwolle. Let op: Mastercard debit.

- Albert Heijn geaccepteerd
- Lidl geaccepteerd
- Kruidvat geaccepteerd
- Hema geaccepteerd (maar dat was voorheen volgens mij ook al zo)
- Boni was een fiasco: Dit was bij een zelfscankassa. Betaalterminal accepteerde de betaling wél maar de kassa niet en bleef vervolgens hangen op "wacht op een medewerker". Na vijf volle minuten wachten was die nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. De betaling stond als reservering/inhouding dus ik heb toen bij een andere zelfkassa met Maestro betaald en ben weggelopen. Uiteindelijk is die reservering wel afgeschreven. Was een klein bedrag van nog geen twee euro, dit verlies neem ik maar voor lief gezien mijn eigen gebrek aan geduld.
Dank voor de praktijkervaringen!

Boni misschien een aankoopcontrole? (kom zelf nooit bij Boni, ik zou verwachten dat dit voor de betaalstap zit). Overigens worden betalingen altijd eerst als reservering geboekt (maar laat bv Rabobank dat niet zien, maar Revolut wel).

Bij veel landelijke ketens kon je al met VISA en MasterCard terecht, en dus ook met de debit variant.
Lidl accepteert MC en VISA al jaren.
Kruidvat idem, in ieder geval sinds eind 2020.
Hema idd ook al even (alhoewel je met franchisers wel eens pech kunt/kon hebben).

Andere ketens waar het geen probleem moet zijn: Jumbo, Aldi, Dirk, Action, Trekpleister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
Wally2002 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:23:
[...]

Boni misschien een aankoopcontrole? (kom zelf nooit bij Boni, ik zou verwachten dat dit voor de betaalstap zit). Overigens worden betalingen altijd eerst als reservering geboekt (maar laat bv Rabobank dat niet zien, maar Revolut wel).

Bij veel landelijke ketens kon je al met VISA en MasterCard terecht, en dus ook met de debit variant.
Hema idd ook al even (alhoewel je met franchisers wel eens pech kunt/kon hebben).

Andere ketens waar het geen probleem moet zijn: Jumbo, Aldi, Dirk, Action, Trekpleister
Bij Jumbo (in de afgelopen 2-3 jaar) vaak genoeg een MC debit afgewezen gehad.

Ik ben bekend met het principe van reserveringen, daarom had ik ook zoiets van ik betaal wel gauw even bij een andere kassa met een maestro-pas en dan verdwijnt die reservering straks wel weer wanneer die niet geclaimed is binnen 3 weken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Elandenmelk schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:11:
[...]

Bij Jumbo (in de afgelopen 2-3 jaar) vaak genoeg een MC debit afgewezen gehad.
Misschien wel MC credit? Kan zijn dat het een franchiser is die alleen maestro en v Pay pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 09:23
Bij de Jumbo in Utrecht Hoog Catharijne heb ik afgelopen jaar al meerdere malen met MC debit betaald zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 20:13
Wally2002 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:23:
[...]

Ik zou ook verwachten dat de medewerker controle inderdaad voor de betaalstap zit, althans.... dat is bij de AH wel zo. Die reserveringen, is dat iets wat alleen bij MasterCard debit kan optreden? Ik heb zoiets nooit voorbij zien komen met Maestro. Ik weet overigens ook niet of bijvoorbeeld N26 dat laat met een reservering... Het valt mij wel op dat kaarttransacties bij N26 altijd te zien zijn, ook al zijn ze mislukt. Dat zie je bijvoorbeeld niet bij de ABN Amro......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Soundwork schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:36:
[...]

Ik zou ook verwachten dat de medewerker controle inderdaad voor de betaalstap zit, althans.... dat is bij de AH wel zo.
Volgens mij beschrijft @Wally2002 dat een medewerker zou komen helpen i.v.m. de mislukte transactie. Niet een controle van de zelfscan.
Die reserveringen, is dat iets wat alleen bij MasterCard debit kan optreden? Ik heb zoiets nooit voorbij zien komen met Maestro.
Reserveringen zal vast en zeker kunnen met Maestro & Vpay. Dat is immers ook wat een onbemand tankstation doet. Een reservering aanmaken voor €300(?), en als dat lukt mag je tanken waarna de definitieve transactie wordt gemaakt, en als dat helemaal niet lukt kun je ook niet tanken. (Mogelijk dat ze bij mislukking nog met lagere bedragen proberen en dan ook het aantal liters dat je kunt tanken daarop aanpassen).

Edit:
Niet meer helemaal wakker :p.@Elandenmelk omschreef het probleem met de zelfscan. En dan dus specifiek probleem met afrekenen. Staat er naar mijn idee vrij helper. Betaalterminal accepteerde de debit kaart wel. De kassa niet, daardoor volgens de kassa niet betaald en dus "een probleem". Een probleem waarvoor dan een medewerker langs had moeten komen, om het op te lossen, maar niet gebeurde.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 12-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:44
Super fijn dat Visa debit steeds meer geaccepteerd word. Eén van de winkels waar het (nog) niet bij werkte is SoLow.

Weet iemand of Colruyt inmiddels ook Visa / MC debit accepteert? In de zomer lukte dat nog niet, wat eigenlijk best vreemd is aangezien BNP Paribas bijvoorbeeld ook Visa debit kaarten uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 06:46
Steefmeister schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:39:
Weet iemand of Colruyt inmiddels ook Visa / MC debit accepteert? In de zomer lukte dat nog niet, wat eigenlijk best vreemd is aangezien BNP Paribas bijvoorbeeld ook Visa debit kaarten uitgeeft.
Visa Debit en Mastercard Debit worden ondertussen aanvaard bij Colruyt.

Dat geldt ook voor buitenlandse debetkaarten zoals Curve.

Yaha!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0blin
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-03 11:26
Een Albert Heijn in Arnhem accepteerde vandaag MC Debit.

Vorige week nog niet.

[ Voor 18% gewijzigd door g0blin op 14-12-2022 22:00 . Reden: Vorige week toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuunj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-07 22:19
Deze ochtend kreeg ik bericht van de ING dat ze mijn huidige betaalpas (Maestro) gaan vervangen omdat deze verloopt in febrauri '23. Echter staat ook in het bericht dat de pas vervangen wordt met een nieuwe Maestro of V-Pay variant. Best zonde dat dit niet meteen een Mastercard / Visa Debit pas wordt, aangezien deze pas dus in de nabije toekomst weer vervangen gaat worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wally2002
yuunj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:17:
Deze ochtend kreeg ik bericht van de ING dat ze mijn huidige betaalpas (Maestro) gaan vervangen omdat deze verloopt in febrauri '23. Echter staat ook in het bericht dat de pas vervangen wordt met een nieuwe Maestro of V-Pay variant. Best zonde dat dit niet meteen een Mastercard / Visa Debit pas wordt, aangezien deze pas dus in de nabije toekomst weer vervangen gaat worden.
Dat lijkt zonde, maar als ze het wel doen krijg je weer klanten die niet overal kunnen betalen, omdat we in Nederland nog niet overal over zijn.

Edit: gisteren is er een nieuwsbrief van Betaalvereniging Nederland verschenen, daarin o.a.:
Op dit moment worden de laatste acceptanten gemigreerd naar de nieuwe kaartmerken. Dat gebeurt door een software-upgrade en de activatie van de nieuwe kaartmerken op hun betaalautomaten. Om het proces te monitoren, ontvangt de Betaalvereniging wekelijkse rapportages die worden vertaald naar een landelijke dekkingsgraad van de nieuwe kaartmerken. Inmiddels kan bij zeven van de tien terminals met Debit Mastercard en Visa Debit worden betaald. We verwachten dat de dekking eind dit jaar naar 85% zal zijn gestegen. De resterende terminals worden in het eerste kwartaal van 2023 bijgewerkt of vervangen.
Eind dit jaar dus nog geen volledige acceptatie.

[ Voor 40% gewijzigd door Wally2002 op 16-12-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
Behalve het punt van Wally2002, willen ze waarschijnlijk ook eerst zoveel mogelijk de voorraden Maestro wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:29
De Maestro passen worden niet meer uitgegeven van juli 2023. Ze blijven wel gewoon werken na die datum. Misschien wel de volledige 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Had je liever een debit card gehad waar je niet overal mee kan betalen dan? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:18
YakuzA schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:28:
[...]

Had je liever een debit card gehad waar je niet overal mee kan betalen dan? ;)
Dat is niet langer zo. Ik begrijp de teleurstelling dus. Gewoon als vermist of kapot opgeven en dan een nieuwe kaart zodra ze beschikbaar zijn als Mastercard danwel Visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Dat betekent dus dat ING voorlopig nog geen MC of Visa debit kaart gaat introduceren tussen nu en het voorjaar van 2023, toch jammer want als de grootbanken niet voorop lopen weet je al dat het weer lang gaat duren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

balken07 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:24:
[...]

Dat is niet langer zo. Ik begrijp de teleurstelling dus. Gewoon als vermist of kapot opgeven en dan een nieuwe kaart zodra ze beschikbaar zijn als Mastercard danwel Visa.
Uhm nee, dat is nog steeds zo.
Zoals je hier 1 of 2 posts boven kan zien is het lang niet overal mogelijk:
Inmiddels kan bij zeven van de tien terminals met Debit Mastercard en Visa Debit worden betaald. We verwachten dat de dekking eind dit jaar naar 85% zal zijn gestegen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Klopt CCV zegt nog niet overal de update uitgerold te hebben. Ze doen het per provincie ofzo begreep ik.

Daarnaast zijn er ook pin automaten die helemaal nog niet de nieuwe debit passen ondersteunen. Men zijn ze niet verplicht om te vervangen, maar verstandig is het wel. Probleem is dus nog steeds dat niet alle automaten leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
YakuzA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:42:
[...]

Uhm nee, dat is nog steeds zo.
Zoals je hier 1 of 2 posts boven kan zien is het lang niet overal mogelijk:

[...]
Nee dat is niet nog steeds zo. 7 op de 10 is idd verre van complete acceptatie, maar in de praktijk is het voor mij nu breed te gebruiken. Zelfs in de kantine op kantoor. Dat was een jaar geleden ondenkbaar. Mijn ervaring uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
Anoniem: 981489 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:42:
Dat betekent dus dat ING voorlopig nog geen MC of Visa debit kaart gaat introduceren tussen nu en het voorjaar van 2023, toch jammer want als de grootbanken niet voorop lopen weet je al dat het weer lang gaat duren..
Ja het duurt weer erg lang bij alle banken zucht… Rabobank had eerder dit jaar wel een aankondiging met Visa in zee te gaan, maar sindsdien heb ik er niets meer van vernomen. Van alle andere banken überhaupt niets gehoord. Het is logisch dat ze complete acceptatie willen afwachten, dat dan weer wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

balken07 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:03:
[...]

Nee dat is niet nog steeds zo. 7 op de 10 is idd verre van complete acceptatie, maar in de praktijk is het voor mij nu breed te gebruiken. Zelfs in de kantine op kantoor. Dat was een jaar geleden ondenkbaar. Mijn ervaring uiteraard.
Maar wat ik post is toch 100% correct?
waar je niet overal mee kan betalen
70% acceptatie betekent: je kan er niet overal mee betalen.

Dus ja, dat is nog steeds zo.

Zolang er maar 70% van de betaal punten van maestro er met de nieuwe debit card betaald kan worden zal er geen enkele grote bank zo gek zijn om die passen de standaard te maken.
Overbelaste telefoonlijnen en massa’s pissed off klanten gegarandeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2022 20:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
YakuzA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:15:
[...]

Maar wat ik post is toch 100% correct?

[...]

70% acceptatie betekent: je kan er niet overal mee betalen.

Dus ja, dat is nog steeds zo.

Zolang er maar 70% van de betaal punten van maestro er met de nieuwe debit card betaald kan worden zal er geen enkele grote bank zo gek zijn om die passen de standaard te maken.
7 op de 10 is niet overal. Die snap ik ook wel. Maar dan is er de praktijk: Ik kan er overal mee betalen. En zoals eerder gezegd is dat mijn ervaring. Er zullen dus plekken zijn waar dat niet zo is. Ik heb ze in mijn bestedingspatroon echter niet meer. Vanwege mijn eigen ervaring qua acceptatie zou ik al liever een Mastercard of Visa kaart hebben, en daarom gaf ik eerder aan de teleurstelling te begrijpen. Ik begrijp samen met jou de banken echter wel, aangezien het idd tot gezeik en klachten zal leiden indien ze die nieuwe passen al gaan uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuunj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-07 22:19
YakuzA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:15:
[...]

Ja eens, ik had er eerlijk gezegd nog niet op die manier naar gekeken 8)7 . De laatste keer dat ik fysiek met een pas betaald heb is echt een tijd terug. Betalen gaat meestal met Apple Pay of een losse creditcard, maar de virtuele kaarten (Apple Pay) zijn in feite gekoppeld aan de technologie van de fysieke pas.

Het leek me in eerste instantie dus gek om de pas te vervangen met nog steeds een maestro variant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
yuunj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:28:
[...]

Ja eens, ik had er eerlijk gezegd nog niet op die manier naar gekeken 8)7 . De laatste keer dat ik fysiek met een pas betaald heb is echt een tijd terug. Betalen gaat meestal met Apple Pay of een losse creditcard, maar de virtuele kaarten (Apple Pay) zijn in feite gekoppeld aan de technologie van de fysieke pas.

Het leek me in eerste instantie dus gek om de pas te vervangen met nog steeds een maestro variant.
Betalen gaat eigenlijk dus niet met Apple Pay, maar via Apple Pay. Maar begrijpelijk dat je in eerste instantie zo denkt, omdat iedereen, inclusief Apple zelf, het over 'Betalen met Apple Pay' heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

balken07 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:05:
[...]

Ja het duurt weer erg lang bij alle banken zucht… Rabobank had eerder dit jaar wel een aankondiging met Visa in zee te gaan, maar sindsdien heb ik er niets meer van vernomen. Van alle andere banken überhaupt niets gehoord. Het is logisch dat ze complete acceptatie willen afwachten, dat dan weer wel.
Om eerlijk te zijn verwacht ik dat de grote banken pas in Q2 2023 beginnen met de introductie van Visa of MC debit kaarten uit te geven (wel gefaseerd om de huidige Maestro voorraad op te maken) en dit bij de andere banken (Volksbank en Knab oa.) pas in Q3 gebeurt wanneer er geen alternatief meer is en ze wel over moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Anoniem: 981489 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:28:
[...]

Om eerlijk te zijn verwacht ik dat de grote banken pas in Q2 2023 beginnen met de introductie van Visa of MC debit kaarten uit te geven (wel gefaseerd om de huidige Maestro voorraad op te maken) en dit bij de andere banken (Volksbank en Knab oa.) pas in Q3 gebeurt wanneer er geen alternatief meer is en ze wel over moeten.
Ja haha. Volksbank zal wel weer volger zijn. Ik kan in ieder geval niet wachten. Het is fantastisch om eindelijk een bankpas die wereldwijd gebruikt kan worden als backup mee te kunnen nemen. Zodra ik zeker weet dat ASN passen alleen nog met Mastercard of Visa vervangt, meld ik mijn huidige pas als defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 981489 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:28:
[...]
De originele planning is om vanaf Q3 2023 de debit kaarten in de maag te splitsen.
Waarom zou een bank daar eerder mee beginnen?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balken07
YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:22:
[...]

De originele planning is om vanaf Q3 2023 de debit kaarten in de maag te splitsen.
Waarom zou een bank daar eerder mee beginnen?
De planning is dat Mastercard vanaf 1 juli 2023 geen Maestro passen meer uitgeeft. Het ligt voor de hand dat banken voor die datum zoveel mogelijk Maestro passen zullen willen opmaken. Dat wil niet zeggen dat een bank er niet voor kan kiezen al eerder met Mastercard of Visa passen te beginnen, of een aankondiging daarover te doen. Wie weet valt de voorraad Maestro passen wel mee. De aankondiging van 1 juli 2023 is immers al even geleden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:25
balken07 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:05:
[...]

De planning is dat Mastercard vanaf 1 juli 2023 geen Maestro passen meer uitgeeft. Het ligt voor de hand dat banken voor die datum zoveel mogelijk Maestro passen zullen willen opmaken. Dat wil niet zeggen dat een bank er niet voor kan kiezen al eerder met Mastercard of Visa passen te beginnen, of een aankondiging daarover te doen. Wie weet valt de voorraad Maestro passen wel mee. De aankondiging van 1 juli 2023 is immers al even geleden gedaan.
Ook heeft het voor banken geen zin om Maestro en vPay eerder uit te faseren omdat dat mogelijk consumenten zal weerhouden om een “credit card” te nemen. Veel mensen nemen immers o.a. een MasterCard of Visa omdat Maestro in het buitenland minder geaccepteerd wordt en voor deze pakketten moeten consumenten bij de grootbanken extra betalen.

Al denk ik dat de perceptie over “credit cards” bij het grote publiek nog wel even blijft hangen en de verandering niet heel veel impact zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

balken07 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:05:
[...]
Maar waarom?
Als voor 1 Juli de banken zeggen: print een Maestro pas, dan wordt er gewoon een maestro logo en ‘chip’ in gefrot.
Het is niet alsof er een tekort voor meastro inkt of chips voor de pas is.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2022 20:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:55:
[...]

Maar waarom?
Als voor 1 Juli de banken zeggen: print een Maestro pas, dan wordt er gewoon een maestro logo en ‘chip’ in gefrot.
Het is niet alsof er een tekort voor meastro inkt of chips voor de pas is.
Kan natuurlijk wel zijn dat Mastercard het ontmoedigd. Al dan niet door de prijs (flink) te verhogen waar mogelijk (zullen vast ook contracten onder hangen met een vaste prijs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:36:
[...]

Kan natuurlijk wel zijn dat Mastercard het ontmoedigd. Al dan niet door de prijs (flink) te verhogen waar mogelijk (zullen vast ook contracten onder hangen met een vaste prijs?)
De prijs per Maestro betaling ligt vast.
Misschien dat ze met de prijs van de chip kunnen kloten om naar het duurdere debit systeem over te gaan, maar ik zie nog niet zo snel een incentive van de bank kant om over te gaan iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:48:
[...]

Misschien dat ze met de prijs van de chip kunnen kloten om naar het duurdere debit systeem over te gaan, maar ik zie nog niet zo snel een incentive van de bank kant om over te gaan iig.
Dat laatste was wat ik inderdaad bedoelde. De (afname / productie van) pas duurder te maken, niet de transactie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Rabobank kondigde ergens in Maart al aan dat ze in het tweede halfjaar van 2022 zouden beginnen met het uitgeven van Visa debit passen, en dit is tot op heden gerekt.

De praktijk leert ons (ook met Apple Pay bijv) dat de grootbanken er vaak het snelst bij zijn voor de rest volgt, en dat verwacht ik ook met de switch naar Visa en Mastercard Debit.

Inderdaad er is niks mis mee met dat banken zouden wachten maar voor de consument is dit wel een welkome toevoeging voor op reis.

Daarnaast zoals ik eerder zei zou het ook kunnen dat sommige banken eerst voor VPay kiezen om extra tijd te kopen voor ze overgaan, bij de Volksbank zou dit probleemloos kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 981489 schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:39:
[...]
Rabobank kondigde ergens in Maart al aan dat ze in het tweede halfjaar van 2022 zouden beginnen met het uitgeven van Visa debit passen, en dit is tot op heden gerekt.

De praktijk leert ons (ook met Apple Pay bijv) dat de grootbanken er vaak het snelst bij zijn voor de rest volgt, en dat verwacht ik ook met de switch naar Visa en Mastercard Debit.

Inderdaad er is niks mis mee met dat banken zouden wachten maar voor de consument is dit wel een welkome toevoeging voor op reis.

Daarnaast zoals ik eerder zei zou het ook kunnen dat sommige banken eerst voor VPay kiezen om extra tijd te kopen voor ze overgaan, bij de Volksbank zou dit probleemloos kunnen.
Het lijkt er idd op dat ze het eerder wilden, maar toen dus tegen de acceptatie problemen bij de winkeliers aan liepen.
Wat natuurlijk ook weer in de achtergrond naar hun zelf terug te voeren is ivm de abbonementsvorm voor de betaalterminal links van diezelfde winkeliers.
(initieel deed de bank koppelverkoop, wil je debit, dan moet je ook credit accepteren inclusief de grote extra transactiekosten)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2022 12:38 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
[...]

Een Maestro of VPay pas is ook een debit card. Bestaande contracten worden met de overgang naar Mastercard debit en Visa debit gehonoreerd. Maar je kunt aanvoelen dat winkeliers in de toekomst duurder uit zullen zijn na afloop van die contracten.

[ Voor 20% gewijzigd door balken07 op 19-12-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 23:33
YakuzA schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:22:
Het lijkt er idd op dat ze het eerder wilden, maar toen dus tegen de acceptatie problemen bij de winkeliers aan liepen.
Inderdaad, Rabobank wilde de debit card snel introduceren, maar ze wisten van te voren dat het mogelijk te ambiteus was. In het persbericht van destijds staat het gewoon vermeld:
Het vervangen van de huidige Maestro passen start zodra de betaalterminals in onder andere de winkels, benzinestations, parkeergarages in Nederland aangepast zijn en de nieuwe betaalpas kunnen accepteren.
https://www.rabobank.com/...in-tweede-helft-2022.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:17
YakuzA schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:22:
[...]

Wat natuurlijk ook weer in de achtergrond naar hun zelf terug te voeren is ivm de abbonementsvorm voor de betaalterminal links van diezelfde winkeliers.
Lang niet alle winkeliers zitten bij de zelfde bank. Je kunt wel leuk de ambitie hebben om over te gaan op zo'n debetcard en ook al je winkelklanten een aangepaste terminal/abonnement geven, maar als dat vervolgens betekent dat je als consument alleen terecht kunt bij bedrijven die ook bij jouw bank zitten, dan schiet dat niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:44
Steefmeister schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:20:
PLUS accepteerde mijn VISA Debit nog altijd niet. Ik ken eigenlijk geen enkele winkel die opeens wel VISA / Mastercard Debit accepteert. Dan heb ik het over de Primera, AH, Plus, Jan Linders, Delifrance, Colruyt (België).
Om hier even op terug te komen: er lijkt schot in de zaak te zitten! Van dit lijstje heb ik recent met Visa debit bij Primera, AH, Jan Linders en Colruyt kunnen betalen!

Delifrance en Plus nog niet getest. Bij SoLow lukt het nog steeds niet vorige week.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Het kan ook nog zijn dat winkels bv nog een VX570 + VX820 pin apparaat hebben. Deze gaan geen update krijgen voor ondersteuning van de nieuwe debet passen.

https://www.ccv.eu/nl/faq...-tweedehands-overgenomen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Als ik zeg dat dit deuren opent voor het gebruik van cryptobetaalkaarten met cashback, ben ik dan de eerste, of ben ik zoals gewoonlijk laat? :P

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom zou dat zo zijn?

Men vervangt het ene debit-schema (Maestro/V-Pay) door het andere (MasterCard/Visa debit). Waarom zou dit een deur openen die nu nog gesloten is?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:49:
Waarom zou dat zo zijn?

Men vervangt het ene debit-schema (Maestro/V-Pay) door het andere (MasterCard/Visa debit). Waarom zou dit een deur openen die nu nog gesloten is?
Omdat zo goed alle buitenlandse (crypto) debit kaarten mastercard/Visa debet zijn.

Alleen kan/kon je in NL op veel plekken niet hiermee betalen (want is geen maestro/vpay).

Dus in @Gelukszoekr's geval kan die op veel meer plekken pinnen en daarover cashback krijgen. En straks zo goed als overal. Hij is zijn winst al aan het tellen denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door xileS op 24-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik ben al jaren bezig met verschillende crypto-debit kaarten in combinatie met Curve. Dat zijn allemaal VISA en Mastercard's.

De afgelopen jaren hebben we nog wel eens lijstjes gemaakt met retailers die de kaart accepteerden. Tegenwoordig zijn dat er al een stuk meer. Maar de aankomende aanpassingen maakt dat je overal met deze kaarten kan betalen. Wat mij betreft ben je een dief van je eigen portemonnee als je niet met een cashback kaart betaald.

Hopelijk gaan ook meer energiebedrijven, verzekeringen etc ook betalingen op deze manier accepteren

[ Voor 10% gewijzigd door Gelukszoekr op 24-12-2022 14:07 ]

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Ik heb van de Britse banken NatWest en HSBC MasterCard Debit en Visa Debit passen, en ik kan nu bij vrijwel elke Albert Heijn met die passen betalen. Dat was eerst niet zo.

Ook bij het OV van Syntus, Transdev en de GVB werken ze probleemloos. Grote vooruitgang, voorheen liep ik in NL met cash op zak of moest ik steeds geld overmaken naar een NL rekening om die antieke Maestro passen te kunnen gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Gelukszoekr schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:24:
Als ik zeg dat dit deuren opent voor het gebruik van cryptobetaalkaarten met cashback, ben ik dan de eerste, of ben ik zoals gewoonlijk laat? :P
Valt mee. Jumbo accepteert MasterCard, visa en Amex bijvoorbeeld al veel langer. En sommigen bashen de koersen en steeds lager worden cashback percentages van cryptobetaalkaarten gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:17
Weicool schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:52:
[...]

Valt mee. Jumbo accepteert MasterCard, visa en Amex bijvoorbeeld al veel langer. En sommigen bashen de koersen en steeds lager worden cashback percentages van cryptobetaalkaarten gewoon omdat het kan.
Het voelt voor mij nog steeds een beetje net als wanneer je met je pinpas in Noord Amerika betaalt. Het kan op veel plekken wel, maar het is vaak onzeker of het werkt. Dus zul je toch altijd nog een backup willen hebben. Daar word ik nog niet enthousiast van.

Maar uiteraard betekent de groei in acceptatiepunten wel dat het steeds aantrekkelijker wordt om zo'n alternatieve kaart te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:02
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Het voelt voor mij nog steeds een beetje net als wanneer je met je pinpas in Noord Amerika betaalt. Het kan op veel plekken wel, maar het is vaak onzeker of het werkt. Dus zul je toch altijd nog een backup willen hebben. Daar word ik nog niet enthousiast van.

Maar uiteraard betekent de groei in acceptatiepunten wel dat het steeds aantrekkelijker wordt om zo'n alternatieve kaart te gaan gebruiken.
Mastercard en Visa moeten vanaf dit jaar breedt tot vol geaccepteerd worden in Nederland. Dus dat moet straks geen probleem zijn. Amex is een beetje een ander verhaal. Volgens mij een kaart dat niet zo even gebruikt wordt in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:10
dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Mastercard en Visa moeten vanaf dit jaar breedt tot vol geaccepteerd worden in Nederland. Dus dat moet straks geen probleem zijn. Amex is een beetje een ander verhaal. Volgens mij een kaart dat niet zo even gebruikt wordt in Europa.
Amex wordt overal geaccepteerd in de VS/Canada en in Europa her en der. In Italië nauwelijks. Nadeel van Amex is dat ze flinke winsten maken op de koersen van dollar euro etc. Niet bepaald een kaart die ik kan aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Wally2002 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:56:
[...]

Dat lijkt zonde, maar als ze het wel doen krijg je weer klanten die niet overal kunnen betalen, omdat we in Nederland nog niet overal over zijn.

Edit: gisteren is er een nieuwsbrief van Betaalvereniging Nederland verschenen, daarin o.a.:

[...]

Eind dit jaar dus nog geen volledige acceptatie.
Nergens voor nodig, banken hebben de optie voor een combi pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Amex wordt overal geaccepteerd in de VS/Canada en in Europa her en der. In Italië nauwelijks. Nadeel van Amex is dat ze flinke winsten maken op de koersen van dollar euro etc. Niet bepaald een kaart die ik kan aanbevelen.
In de VS kun je er mee uit de voeten, in Canada echter niet. Nog vaak niet geaccepteerd. Amex is zeker een prijzige kaart met buitenlandse valuta. Als je niet in USD gebied bent maken ze het helemaal bont, want ze rekenen de valuta altijd eerst terug naar USD, en dan pas naar Euro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Ik betaal al overal met mijn debit Mastercard en heb dus geen problemen meer qua acceptatie. 👍🏻 Ik denk dat het voor meer mensen het geval kan zijn, als ze zich niet blind staren op de statistiek maar het gewoon uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
balken07 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Ik betaal al overal met mijn debit Mastercard en heb dus geen problemen meer qua acceptatie. 👍🏻 Ik denk dat het voor meer mensen het geval kan zijn, als ze zich niet blind staren op de statistiek maar het gewoon uitproberen.
Ik ben inderdaad op wat kleinere winkeltjes na geen enkele winkel tegengekomen waar mijn Engelse MasterCard Debit en Visa Debit kaarten niet geaccepteerd werden. Alleen bij marktkraampjes en kleine winkeltjes was dit soms nog een probleem, maar ook maar iets van 1/4e daarvan waar ze het niet deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
glatuin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Heeft Amex ook debetkaarten dan?

Wat betreft kaartacceptatie in andere landen zit je met Mastercard/Visa toch het beste denk ik.

Momenteel ben ik in het buitenland (andere valuta) en heb daarvoor een N26 Mastercard debit pas. Ik betaal dan geen koersopslag (enkel berekening van dagkoers). Voor cash opnemen reken ze dacht ik wel 1,7%. Ik heb nog in geen enkele land meegemaakt dat mijn kaart niet geaccepteerd wordt. Behalve de cash only plekken natuurlijk, maar als er een kaart geaccepteerd wordt dan lukt het met Mastercard altijd wel. Dit was met Maestro dus niet het geval.

Maar als ik een Nederlandse ING of ABN mastercard debit pas heb, dan zou ik alsnog mijn N26 pas gebruiken voor vreemde valuta. Puur vanwege de koersopslag die erbij komt (dacht iets van 1,4%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
xileS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Heeft Amex ook debetkaarten dan?

Wat betreft kaartacceptatie in andere landen zit je met Mastercard/Visa toch het beste denk ik.

Momenteel ben ik in het buitenland (andere valuta) en heb daarvoor een N26 Mastercard debit pas. Ik betaal dan geen koersopslag (enkel berekening van dagkoers). Voor cash opnemen reken ze dacht ik wel 1,7%. Ik heb nog in geen enkele land meegemaakt dat mijn kaart niet geaccepteerd wordt. Behalve de cash only plekken natuurlijk, maar als er een kaart geaccepteerd wordt dan lukt het met Mastercard altijd wel. Dit was met Maestro dus niet het geval.

Maar als ik een Nederlandse ING of ABN mastercard debit pas heb, dan zou ik alsnog mijn N26 pas gebruiken voor vreemde valuta. Puur vanwege de koersopslag die erbij komt (dacht iets van 1,4%).
Voor zover ik weet heeft Amex alleen charge cards. (Creditcards die je aan het einde van de maand altijd volledig terugbetaald). Eens mbt N26 blijven gebruiken. Dat scheelt gewoon geld. Ik ben echter wel blij als de Nederlandse banken eindelijk om zijn. Het is een fijne back up om in de portemonnee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Als je beetje buiten EU gaat kan je beter wel gewoon een Mastercard of Visa hebben, wil je kunnen pinnen. Dus het is wel een verbetering dat maestro/vpay passen worden vervangen. Een extra pas van een andere bank is dan minder noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
xileS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:18:
Als je beetje buiten EU gaat kan je beter wel gewoon een Mastercard of Visa hebben, wil je kunnen pinnen. Dus het is wel een verbetering dat maestro/vpay passen worden vervangen. Een extra pas van een andere bank is dan minder noodzakelijk.
De Nederlandse banken gaan over naar een debit pas van Mastercard of Visa, vandaar dat ik er naar uitkijk. Ik heb altijd meer dan 1 pas bij me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 09:23
Op de website van de Betaalvereniging las ik het volgende:
Migratie acceptanten naar nieuwe pinmerken bijna afgerond
Het project Debit Card Acceptatie (DCA) heeft tot doel dat eind 2022 pinnen niet meer alleen met Maestro en V PAY kan, maar ook met Debit Mastercard en Visa Debit. Inmiddels is de infrastructuur geschikt gemaakt voor verwerking van deze kaartmerken: betaalautomaten kunnen de nieuwe betaalpassen herkennen en transacties routeren naar acquiring processoren die ze vervolgens tegen de gebruikelijke pintarieven kunnen verwerken. Pincontracten van acceptanten zijn uitgebreid voor Visa Debit en Debit Mastercard en er is toonbank-voorlichtingsmateriaal voor ondernemers ontwikkeld.

Op dit moment worden de laatste acceptanten gemigreerd naar de nieuwe kaartmerken. Dat gebeurt door een software-upgrade en de activatie van de nieuwe kaartmerken op hun betaalautomaten. Om het proces te monitoren, ontvangt de Betaalvereniging wekelijkse rapportages die worden vertaald naar een landelijke dekkingsgraad van de nieuwe kaartmerken. Inmiddels kan bij zeven van de tien terminals met Debit Mastercard en Visa Debit worden betaald. We verwachten dat de dekking eind dit jaar naar 85% zal zijn gestegen. De resterende terminals worden in het eerste kwartaal van 2023 bijgewerkt of vervangen.
Er zou dus nu een dekking van 85% moeten zijn. Ik moet zeggen ik heb nog geen plek gevonden waar ik niet met mijn Mastercard Debit kaart kan betalen. Het lijkt nu overal te kunnen!

En voor de gene die de ontwikkelingen rond OVpay volgen, daarover zeggen ze het volgende:
OVpay verder uitgerold
Sinds 29 november 2022 kunnen reizigers in Amsterdam met hun betaalpas in- en uitchecken bij het GVB. De Amsterdamse vervoerder is na HTM de tweede stadsvervoerder waar het mogelijk is om met de betaalpas te reizen. Landelijk rolt de OVpay campagne steeds verder uit. Er waren al diverse regionale vervoerders die deze mogelijkheid om te reizen introduceerden en geleidelijk wordt dit dus landelijk mogelijk.

De NS is eind augustus gestart met een proef bij een beperkte groep deelnemers. Deze proef loopt door tot eind 2022. De ervaringen van zowel de reizigers als de OV-partijen zijn positief. Reizigers waarderen het gemak. Ze hebben hun betaalpas toch al op zak en hoeven geen aparte OV-chipkaart meer mee te nemen.

Begin 2023 zal het in heel Nederland mogelijk worden om met een betaalpas of creditkaart te reizen, bij alle vervoerders (bus, tram, metro en trein). In eerste instantie alleen voor vol tarief. In de loop van 2023 wordt het ook mogelijk om te reizen met korting, zoals leeftijdskorting of dalurenkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
balken07 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:55:
[...]

De Nederlandse banken gaan over naar een debit pas van Mastercard of Visa, vandaar dat ik er naar uitkijk. Ik heb altijd meer dan 1 pas bij me.
N26 kan je gewoon op je telefoon instellen met Google wallet (wellicht dat ze ook apple pay hebben) en de Nederlandse banken hebben daar vaak ook ondersteuning voor, dus meerdere passen meenemen is niet altijd meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Dit is al van medio vorige maand en poste ik 16 december al over :)
Wally2002 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:56:
[...]
Edit: gisteren is er een nieuwsbrief van Betaalvereniging Nederland verschenen, daarin o.a.:.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:13
Bij Albert Heijn in België (Turnhout) helaas nog geen update voor debit cards, dus ik moest mijn Maestro kaart weer tevoorschijn halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
xileS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:17:
[...]

N26 kan je gewoon op je telefoon instellen met Google wallet (wellicht dat ze ook apple pay hebben) en de Nederlandse banken hebben daar vaak ook ondersteuning voor, dus meerdere passen meenemen is niet altijd meer nodig.
In niet elk land is contactloos betalen overal beschikbaar zoals Nederland helaas. Dus ik neem de pas ook maar mee dan ;) Ik betaal in Nederland overal met Apple Pay, ben groot fan van mobiel betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door balken07 op 04-01-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:10
balken07 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:29:
[...]

In niet elk land is contactloos betalen overal beschikbaar zoals Nederland helaas. Dus ik neem de pas ook maar mee dan ;) Ik betaal in Nederland overal met Apple Pay, ben groot fan van mobiel betalen.
In Nederland kun je ongeveer 10 keer vaker contactloos betalen dan het thuisland van N26 (Duitsland) waar ze op dit gebied zwaar achterlopen op de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:54:
[...]

In Nederland kun je ongeveer 10 keer vaker contactloos betalen dan het thuisland van N26 (Duitsland) waar ze op dit gebied zwaar achterlopen op de rest van de wereld.
Klopt. Maar aan Duitsland denk ik niet als het gaat om de toegevoegde waarde van N26 benutten. Dat is in landen met andere valuta. Mijn opmerking was in dat kader gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Het ging mij meer om ALTIJD meer dan 1 pas bij. Als je naar het buitenland gaat kan je uiteraard beter voorbereiden met meerdere passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
xileS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:25:
Het ging mij meer om ALTIJD meer dan 1 pas bij. Als je naar het buitenland gaat kan je uiteraard beter voorbereiden met meerdere passen.
Oh 😁 in Nederland laat ik de portemonnee thuis. De iPhone is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
glatuin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Gezien de staat van de infrastructuur in Duitsland snap ik dan wel weer dat winkeliers niet zo happig zijn op digitale systemen. Bij ons is het nieuws als er geen internetverbinding is. In Duitsland is het bij wijze van spreken andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
balken07 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Zoals welke landen? Dan moet je wel nog een hele oude betaalterminal hebben, meeste hebben wel nfc ondersteuning tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
Eigenlijk zou je dit europees moeten standaliseren, 1 groot europees netwerk waar alle aanbieders gebruik van maken, ongeacht of het Visa, Amex of MC is.

Waarbij een winkelier geen keuzes hoeft te maken omdat elke aanbieder geacepteerd word en de klant altijd zeker is dat hij kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martijnsch schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:12:
Op de website van de Betaalvereniging las ik het volgende:
[...]
Er zou dus nu een dekking van 85% moeten zijn. Ik moet zeggen ik heb nog geen plek gevonden waar ik niet met mijn Mastercard Debit kaart kan betalen. Het lijkt nu overal te kunnen!
Vrij slecht, nog steeds maar 85% acceptatie :X
Zit echt weinig schot in zo.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
dutchnltweaker schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Zoals welke landen? Dan moet je wel nog een hele oude betaalterminal hebben, meeste hebben wel nfc ondersteuning tegenwoordig.
In veel landen buiten Europa (zoals de VS en Zuid Amerikaanse landen) is contactloos betalen nog niet algemeen beschikbaar zoals Nederland. In Vietnam is met kaart betalen überhaupt een brug te ver. Ik moet daar bijna overal met cash betalen. In het geval van de VS gaat het gelukkig wel rap de goede kant op nu. We zijn in Nederland gelukkig bij de tijd qua contactloos betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Vrij slecht, nog steeds maar 85% acceptatie :X
Zit echt weinig schot in zo.
Staar je niet blind op de statistiek en probeer het gewoon. Ik denk dat het je zal meevallen :) Ik heb zelf geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Bmwfan008 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:27:
Eigenlijk zou je dit europees moeten standaliseren, 1 groot europees netwerk waar alle aanbieders gebruik van maken, ongeacht of het Visa, Amex of MC is.

Waarbij een winkelier geen keuzes hoeft te maken omdat elke aanbieder geacepteerd word en de klant altijd zeker is dat hij kan betalen.
Dan moeten de tarieven van creditcards gelijk getrokken worden met debit cards. Anders pruimen winkeliers het niet. En als je dat doet zullen de banken en mastercard/visa gaan bokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

balken07 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Staar je niet blind op de statistiek en probeer het gewoon. Ik denk dat het je zal meevallen :) Ik heb zelf geen problemen meer.
Ik heb gelukkig nog steeds de kaart die bij 100% wordt geaccepteerd ipv 85% ;)

Ik vind het vooral slecht dat ze nu met zoveel effort nog steeds maar 85% van de betaalterminals en contracten hebben geupdate zodat de standaard debit ook geaccepteerd wordt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
balken07 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Dan moeten de tarieven van creditcards gelijk getrokken worden met debit cards. Anders pruimen winkeliers het niet. En als je dat doet zullen de banken en mastercard/visa gaan bokken.
Ik ben er een voorstander van dat er een verschil blijft tussen debit en credit, wat mij betreft hoeft een winkelier dus ook niet verplicht creditcards te accepteren.

Ik denk aan een systeem waarbij visa en mastercard zuiver leverancier zijn van de bank(uitgeven kaarten, software, backend enz) en geen netwerk meer beheren.

Een europees netwerk waarop commerciele aanbieders hun producten kunnen aanbieden zorgt ervoor dat het voor de klant niks uitmaakt wie de leverancier is en of de winkel wel een contract heeft met die leverancier.

Feitelijk wil ik naar een systeem waar Visa en Mastercard een europees gestandaliseerd producten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik vind het vooral slecht dat ze nu met zoveel effort nog steeds maar 85% van de betaalterminals en contracten hebben geupdate zodat de standaard debit ook geaccepteerd wordt.
Er moeten ook best wat apparaten vervangen worden, omdat die geen update krijgen voor de nieuwe debet passen. Door een chip tekort is een vervangende automaat bv bij CCV pas op zijn vroegst eind deze maand leverbaar.

En zo'n automaat is ook niet gratis voor de ondernemer en ze zijn niet verplicht om gelijk een nieuwe te kopen/huren. Wel zag ik dat CCV korting gaf om ondernemers met een oude automaat over te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xileS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Er moeten ook best wat apparaten vervangen worden, omdat die geen update krijgen voor de nieuwe debet passen. Door een chip tekort is een vervangende automaat bv bij CCV pas op zijn vroegst eind deze maand leverbaar.

En zo'n automaat is ook niet gratis voor de ondernemer en ze zijn niet verplicht om gelijk een nieuwe te kopen/huren. Wel zag ik dat CCV korting gaf om ondernemers met een oude automaat over te halen.
Ja, ik snap idd wel waarom een ondernemer er niet happig op is.
Wordt ie in de maag gesplitst met extra transactiekosten en moeite doen om de dure creditcards weer uit te sluiten, en als bonus mag die zelf ook geld neerleggen om zijn pin automaat te vervangen zodat hij die extra transactiekosten kan gaan betalen :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Wordt ie in de maag gesplitst met extra transactiekosten en moeite doen om de dure creditcards weer uit te sluiten, en als bonus mag die zelf ook geld neerleggen om zijn pin automaat te vervangen zodat hij die extra transactiekosten kan gaan betalen :+
Uiteindelijk wordt die alsnog gedwongen om een nieuwe te kopen, als je steeds meer klanten hebt die niet kunnen pinnen ;p.

Alleen ik heb nu nog geen 1 nieuwe debit pas gezien van de reguliere Nederlandse banken, dus noodzaak om een nieuwe dure automaat te kopen is er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:46
Bmwfan008 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:27:

Dit is al een plan van de EU. Wiki hier.. Maar het zal nog wel even duren voordat dit daadwerkelijk geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
japie06 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Dit is al een plan van de EU. Wiki hier.. Maar het zal nog wel even duren voordat dit daadwerkelijk geïmplementeerd is.
Zoals het plan al meld moet dit een concurrent worden geen verplichte standalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Extra transactiekosten? Waar baseer je dat op? Volgens mij zijn de transactiekosten van de nieuwe debitkaarten gelijk aan die van de Maestro/V-PAY-kaarten. En moeite doen om dure creditcards uit te sluiten? Volgens mij is dat nog steeds een apart contract (in elk geval bij de grootbanken). Als je dat nu niet hebt, kan ik me niet voorstellen dat je dat na de upgrade ineens wel hebt, dus welke extra moeite?

Het enige is dat een automaat mogelijk moet worden vervangen. En dat is dan alleen nog een probleem als de automaat eigendom van de ondernemer is, anders mag ik aannemen dat dit onderdeel is van het servicecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Extra transactiekosten? Waar baseer je dat op? Volgens mij zijn de transactiekosten van de nieuwe debitkaarten gelijk aan die van de Maestro/V-PAY-kaarten. En moeite doen om dure creditcards uit te sluiten? Volgens mij is dat nog steeds een apart contract (in elk geval bij de grootbanken). Als je dat nu niet hebt, kan ik me niet voorstellen dat je dat na de upgrade ineens wel hebt, dus welke extra moeite?
Nu is dat inderdaad te splitsen.
Tot ca een jaar geleden werd een winkelier verplicht om ook de credit cards te accepteren zodra deze de debit variant cards accepteerde vziw.

Per wanneer gaat/ging de gelijkstelling van transactiekosten voor debit en maestro eigenlijk in?
Daar kan ik ook vrij weinig over vinden, maar neem aan dat die momenteel gelijk zijn getrokken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Tot ca een jaar geleden werd een winkelier verplicht om ook de credit cards te accepteren zodra deze de debit variant cards accepteerde vziw.

Per wanneer gaat/ging de gelijkstelling van transactiekosten voor debit en maestro eigenlijk in?
Daar kan ik ook vrij weinig over vinden, maar neem aan dat die momenteel gelijk zijn getrokken.
Bij Rabobank lees ik dat het automatisch gaat, zodra je automaat geüpdatet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Bij Rabobank lees ik dat het automatisch gaat, zodra je automaat geüpdatet is.
Hmm, curious.
Je wordt met het standaard contract verplicht alle creditcards van buiten de EER te accepteren.
https://media.rabobank.co.../Wat-ga-je-accepteren.pdf
Worden die credit cards dan onder debit fee verrekend naar de ondernemer oid?

/edit: Pics, want de pdf kan veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8PzE6fDLAsZtG-QZyYCZWxvTd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0U7H2QarsNpBQwgGgU84xZhV.png?f=user_large
Bij het andere contract staat idd specifiek "tegen creditcard tarief" dus zal hier dan mogelijk impliciet anders zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 11:35 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Volgens het informatieblad, zou het tarief (ook voor buitenlandse creditcards) gelijk zijn aan dat voor Maestro nu. Ik kan me dat nauwelijks voorstellen, maar dat is hoe het er staat.

[ Voor 200% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-01-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Vandaag bij de coop supermarket in nederhemert kunnen betalen met mijn vivid kaart (visa debit). Best verast eerlijk gezegd.

[ Voor 13% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Klopt, als er vorig jaar (en nu nog steeds op sommige automaten) in NL ergens een Mastercard/Visa DEBIT werd geaccepteerd, dan werd de creditcard tarieven (iets tussen de 1,4 en 2%) gerekend naar de ondernemer. Want het ging via Mastercard/Visa netwerk. Er was geen onderscheid tussen debit en credit.

Het wordt pas gelijk getrokken als automaat de update binnen heeft, dit kan verschillen per leverancier. En oude automaten kunnen dan de nieuwe debetpassen alleen ondersteunen via de dure creditcard netwerk. Dat wil je niet als ondernemer, tenzij je teveel transactiekosten wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xileS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Klopt, als er vorig jaar (en nu nog steeds op sommige automaten) in NL ergens een Mastercard/Visa DEBIT werd geaccepteerd, dan werd de creditcard tarieven (iets tussen de 1,4 en 2%) gerekend naar de ondernemer. Want het ging via Mastercard/Visa netwerk. Er was geen onderscheid tussen debit en credit.

Het wordt pas gelijk getrokken als automaat de update binnen heeft, dit kan verschillen per leverancier. En oude automaten kunnen dan de nieuwe debetpassen alleen ondersteunen via de dure creditcard netwerk. Dat wil je niet als ondernemer, tenzij je teveel transactiekosten wilt hebben.
De ondernemers die al credit accepteerden hebben dan inderdaad een incentive om te updaten, zodra ze die update er doorheen hadden, betalen ze minder transactie kosten voor hun debit card transacties :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:40:
[...]

De ondernemers die al credit accepteerden hebben dan inderdaad een incentive om te updaten, zodra ze die update er doorheen hadden, betalen ze minder transactie kosten voor hun debit card transacties :)
Of het is een ondernemer, die denkt "don't fix it if it ain't broken". Alles blijft namelijk wel werken in sommige situaties. In het ergste geval heeft die een oude automaat die dus alleen de debit passen via het creditcard netwerk accepteert. In het begin zullen de kosten nog meevallen, maar als straks bijna iedereen een nieuwe debit pas heeft moet het toch wel een keer gaan opvallen denk ik.

Het is mij niet duidelijk of alle ondernemers duidelijk hierover geïnformeerd worden en dat in sommige gevallen een nieuwe betaalautomaat verstandiger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
Ik vermoed dat sommige ondernemers pas in actie gaan komen, zodra de eerste Nederlandse bank flink wat Visa Debit of Debit Mastercard passen heeft uitgegeven. Ik heb in het verleden wat nieuws gevolgd over deze switch in Oostenrijk bij Erste Bank en België bij BNP Paribas.

De eerste weken levert dit wat ellende op met acceptatie aan de kassa en daarna wordt het snel gefixt als een winkelier veel betalingen moet gaan weigeren en het ze omzet gaat kosten.

De gemiddelde Nederlander associeert immers Mastercard en Visa nog steeds met creditcards en hoge kosten. Die krijg je Visa Debit of Debit MasterCard niet uitgelegd, laat staan dat ze ervan op de hoogte zijn dat Maestro gaat verdwijnen en dit eraan zit te komen. Ik denk dat daardoor vooral kleine winkeliers de urgentie nog niet zo voelen.

Ik zal er zelf weinig last van hebben, aangezien ik meerdere rekeningen bij verschillende banken heb, dus altijd wel een Maestro of VPay pas zal overhouden tot de gewenningsperiode voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:38:
[...]

85% in een jaar (ze begonnen niet vanaf 0, dat weet ik) vind ik een zeer goede prestatie. In Nederland verlopen zulke transities gestroomlijnd en rap. Kunnen veel andere landen een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
[...]

Maestro is ook een debit card. Slechts voorzien van het betaalnetwerk merk Maestro in plaats van Mastercard of Visa. De winkeliers betalen geen hogere kosten voor betalingen gedaan met een Debit Mastercard of Visa Debit. De grote maar is dat overal staat dat dit is zolang het huidige contract loopt. Dat zet de deur op een kier voor andere (hogere tarieven) na afloop van dergelijke contracten. Zo lees ik het althans. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

balken07 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Maestro is ook een debit card. Slechts voorzien van het betaalnetwerk merk Maestro in plaats van Mastercard of Visa. De winkeliers betalen geen hogere kosten voor betalingen gedaan met een Debit Mastercard of Visa Debit. De grote maar is dat overal staat dat dit is zolang het huidige contract loopt. Dat zet de deur op een kier voor andere (hogere tarieven) na afloop van dergelijke contracten. Zo lees ik het althans. :+
Volgens mastercard pakken ze nu op mastercard debit 1,4% en op mastercard credit 2% als percentage fee.

Dus momenteel betalen winkeliers iig wel redelijk extra voor een mastercard debit dan voor een maestro debit.

Pas vanaf nieuwe contracten/terminals gaan blijkbaar de debit variant van hun naar het zelfde nivo als maestro was lijkt het.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 15:31 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Nickk93 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:45:
Ik vermoed dat sommige ondernemers pas in actie gaan komen, zodra de eerste Nederlandse bank flink wat Visa Debit of Debit Mastercard passen heeft uitgegeven. Ik heb in het verleden wat nieuws gevolgd over deze switch in Oostenrijk bij Erste Bank en België bij BNP Paribas.

De eerste weken levert dit wat ellende op met acceptatie aan de kassa en daarna wordt het snel gefixt als een winkelier veel betalingen moet gaan weigeren en het ze omzet gaat kosten.

De gemiddelde Nederlander associeert immers Mastercard en Visa nog steeds met creditcards en hoge kosten. Die krijg je Visa Debit of Debit MasterCard niet uitgelegd, laat staan dat ze ervan op de hoogte zijn dat Maestro gaat verdwijnen en dit eraan zit te komen. Ik denk dat daardoor vooral kleine winkeliers de urgentie nog niet zo voelen.

Ik zal er zelf weinig last van hebben, aangezien ik meerdere rekeningen bij verschillende banken heb, dus altijd wel een Maestro of VPay pas zal overhouden tot de gewenningsperiode voorbij is.
Het zou een mooi neveneffect zijn als Nederlanders eindelijk eens wat beter geschoold zijn als het gaat om kennis van betaalproducten. Ik cringe als ik mensen Mastercard of Visa gelijk hoor stellen aan creditcards. En ook dat creditcards duur zijn omdat er rente betaald zou moeten worden. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Volgens mastercard pakken ze nu op mastercard debit 1,4% en op mastercard credit 2% als percentage fee.

Dus momenteel betalen winkeliers iig wel redelijk extra voor een mastercard debit dan voor een maestro debit.

Pas vanaf nieuwe contracten/terminals gaan blijkbaar de debit variant van hun naar het zelfde nivo als maestro was lijkt het.
Binnen de EU is er een cap op interchange fees van 0,2% voor debit cards en 0,3% voor creditcards. Dit is alleen van toepassing voor betaalkaarten die binnen de EEA zijn uitgegeven. Daarnaast is voor zakelijke betaalkaarten deze cap niet van toepassing.

https://www.mastercard.co...european-interchange.html

Naar onderen scrollen voor de relevante pdf. En nog verder naar onder kun je een pdf per land inzien.

https://www.mastercard.co...terchange_Fees_220121.pdf

Hieronder die voor Nederland:

https://www.mastercard.co...rchange_Fees_10_05_22.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
balken07 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Binnen de EU is er een cap op interchange fees van 0,2% voor debit cards en 0,3% voor creditcards. Dit is alleen van toepassing voor betaalkaarten die binnen de EEA zijn uitgegeven. Daarnaast is voor zakelijke betaalkaarten deze cap niet van toepassing.

https://www.mastercard.co...european-interchange.html

Naar onderen scrollen voor de relevante pdf. En nog verder naar onder kun je een pdf per land inzien.

https://www.mastercard.co...terchange_Fees_220121.pdf

Hieronder die voor Nederland:

https://www.mastercard.co...rchange_Fees_10_05_22.pdf
Ik heb even snel gekeken en zie nergens 0,2% staan. Je bedoelt denk ik 0,02 euro voor debit kaarten? Ik weet dat dit voor ondernemers 5,9 of 6,1 cent is per transactie voor maestro/vpay (en de nieuwe debit passen "soon"). En ondernemers betalen ook meer dan 0,3% voor een creditcard transactie.

Dus wellicht zijn dit de tarieven voor de banken en niet de ondernemer?
Pagina: 1 ... 8 ... 42 Laatste