Niets bijzonders idd vanuit CCV, behalve wat indexatie van een paar tarieven.
Over kosten betreft zakelijke debit kaarten is er nooit goed geïnformeerd en personeel/CCV is denk ik ook niet goed op de hoogte dat er ineens verschillen hierin zijn sinds overstap naar Mastercard/Visa Debit. Ik ben na mijn ervaring met een Triodos Zakelijke Visa Debit pas (wat als een creditcard werd belast via ons oude CC contract) dus zelf een beetje op onderzoek gegaan en met wat uitleg van celshof kon ik het beter plaatsen.
https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden#overzicht
Dit is de huidige pagina waar de tarieven per betaalmethode staat en er valt mij gelijk iets vreemds op, want de Business kaarten staan er niet meer apart tussen! Volgens deze pagina is er alleen onderscheid tussen binnen/buiten EEA voor de nieuwe Mastercard/Visa Debit kaarten en zie je duidelijk dat dit onderscheid met Maestro/Visa niet is/was.
En dan pakken we even hun oude pagina erbij:
https://web.archive.org/w.../betaalmethoden/tarieven/
"Businesskaarten 1,6% per transactie" zie je duidelijk staan en hierover had ik destijds al navraag over gedaan bij CCV, want ik had geen idee wat voor kaarten dit zijn. Ik kon hier geen duidelijk antwoord over krijgen. Het kwam er op neer dat dit hele zeldzame kaarten waren. Echter hoe ik het nu bekijk, zijn dit eigenlijk alle kaarten die wij hier accepteren Businesskaarten, want het zijn allemaal zakelijke klanten.. Veel heeft dus nog steeds een Maestro/Vpay kaart en een enkeling (volgens mij KNAB) een Mastercard Debit en daarbij gaat het goed en met Triodos dus niet (inmiddels geloof ik opgelost).
Het is gek dat op de nieuwe pagina de Businesskaarten tegen 1,6% niet meer vermeld worden, want volgens mij speelt dit dus nog steeds. Gezien met mijn ervaring met een zakelijke klant uit Belgie dus Mastercard Debit (Business, wordt helaas niet apart gespecifieerd op overzichten of terminal).
Het wordt er zo iig niet duidelijker op.
Het is wel erg onhandig dat jullie aanbieder dit dan alleen ondersteund als je een pakket neemt met ook creditcardacceptatie (als ik het goed begrepen heb is dat een keuze en geen harde technische koppeling, omdat er prima onderscheid tussen kaarten gemaakt kan worden).
Wij hadden voorheen altijd een aparte Creditcardacceptatie lopen via PaySquare, die had iets betere tarieven (maar een ramp betreft overzichten in facturen, uitbetalingen en administratie ;s), die heb ik dus met al deze veranderingen opgezegd omdat het niet meer overzichtelijk was. Debit betalingen, zoals die van Triodos verliepen dus ook via het creditcardcontract.
En CC acceptatie heb ik bij CCV vooralsnog bewust uitgelaten, omdat ik wil voorkomen dat zulke Debit kaarten als een Creditcard belast worden. Deze worden nu dus als goed is allemaal geweigerd, dit zijn er gelukkig nog niet veel en kunnen altijd nog op een andere manier betaald worden.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met je laatste zin, maar betreft onderscheid tussen wel/geen Businesskaart is dat op ons terminal dus helemaal niet te zien. Er staat alleen "Debit Mastercard" aangegeven en nooit of het een "Businesskaart" is. Wat mij betreft mogen ze Debit helemaal weghalen of er Mastercard Credit erbij zetten. Volgens CCV is dit niet mogelijk en ik heb geen idee of het verschil maakt als ik overstap naar een andere transactieverwerker.
Om het nog onoverzichtelijker te maken, zie je bij een Mastercard Creditcard alleen "Mastercard" staan, dus er staat niet specifiek bij dat het om een creditcard gaat. Aangezien wij nu geen creditcardacceptatie hebben, zie ik nu bij de geweigerde Mastercard Credit en Mastercard Debit Business dezelfde code 104 staan. Dat is dus voor ons nog de enige manier om te zien waarom de kaart geweigerd is.
Aan de andere kant snap ik commerciële bedrijven zoals de kaartschema’s en betaalproviders ook wel dat ze geld willen verdienen en hierin grenzen opzoeken. En dat de kaartschema’s daardoor dan wel strikt zijn dat zakelijke klanten alleen zakelijk gelabelde kaarten mogen krijgen.
Officieel klopte de kaart van Triodos zakelijk dus gewoon, want een zakelijke kaart dus Visa Debit Business. Alleen kreeg je dus het gevolg dat je met je zakelijke kaart op heel veel plekken niet kunt betalen. Niet praktisch dus.
Zo strikt lijkt het niet te zijn geregeld, want betalingen met de KNAB Zakelijk Mastercard gaan gewoon prima en zo te horen heeft Triodos hun zakelijke pas inmiddels ook weer vervangen.
Nu nog aanzien wat de grootbanken voor kaarten gaan uitgeven voor hun zakelijke klanten.
Zolang dit ook van de EU mag (die beschermt met de wetgeving vooral de consument) is er denk ik weinig incentive voor de partijen om hier wat aan te doen vrees ik.
Het zal ongetwijfeld mogen, maar "onnodig" en verwarrend is het wel.
Je mag zakelijke klanten natuurlijk altijd de betaal kosten door belasten.
Voor debit betalingen hebben wij dat nooit gedaan, maar voor Credit betalingen deden wij dit vroeger wel. Daarbij gaven wij gewoon van te voren aan dat met een Creditcard betalen mogelijk was, maar tegen extra (percentage) kosten.
Nu door die nieuwe passen, heb ik CC betalingen helemaal uitgezet, aangezien er dus op de terminal niet te zien is welke pas nou wel/niet via het CC netwerk/kosten gaat. Ik zou namelijk nu niet weten hoe je dat nu netjes moet regelen en dit kan geloof ik ook niet geautomatiseerd via de pinterminal of ik zou een extra terminal moeten kopen, speciaal voor CC acceptatie. [Terminal 1 mislukt, dus gebruik Terminal 2 tegen extra CC kosten] ;p.
Verder hadden wij ook bijna nooit Creditcard betalingen en dus ook helemaal niet nodig. Een enkeling koos liever voor CC, ook al kostte dit extra.
Vanaf 1 januari 2025 is het volgens de gegevens nu wel verplicht om Debitkaarten buiten EEA te accepteren, dus tegen Creditcard tarieven. Ik heb deze kosten nog niet gehad, maar als ik die wel krijg zullen dit niet heel veel transacties zien. Deze kan ik voor lief nemen, maar wel vreemd dat dit voor iedereen verplicht wordt gesteld.
Wel weer gek om onderscheid tussen binnen en buiten EEA te maken, vroeger met Maestro/Vpay was dit er dus niet.