Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:02
Ik had gisteren voor het eerst sinds ik de pas heb (eind vorig jaar/begin dit jaar) dat mijn kaart niet geaccepteerd werd.

Dit was bij een self scan terminal van de Kruidvat in Maarssen.
Heel gek want andere locaties werken die prima en zag geen andere terminal of iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
Kreeg vandaag een mail van Triodos dat je je zakelijke pas kunt omruilen voor een variant die "wel normaal werkt" (laatste zijn mijn woorden 😁)
In juli kondigden we aan dat je je huidige zakelijke betaalpas kunt omwisselen voor een nieuwe pas. Deze vervangende betaalpas biedt dezelfde voordelen en extra’s, maar wordt bij meer winkeliers geaccepteerd.

Goed nieuws!
Omdat je regelmatig gebruik maakt van de betaalpas kan je vanaf vandaag (14 november 2024) een nieuwe pas aanvragen.
Je kunt gewoon via de app een nieuwe aanvragen nu. Dit ging overigens erg soepel, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-10 20:09
Ik zie dat het inmiddels gewijzigd is bij ING naar 2025 https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard
In de loop van 2025 komen er nieuwe Betaalpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
xileS schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:17:
[...]

Een logische keuze, want het blijft vreemd dat alleen Triodos zulke Debit Businesskaarten had, die dus als Creditcard werden belast bij de ontvanger. Onlogisch dat ze deze passen wel uitgeven hebben, want je kan gewoon wachten op klachten dat men niet kan betalen. Terwijl het wel lukt met alle andere Debitpassen van de andere (zakelijke) bankrekeningen.
Inmiddels nog een aantal "Businesskaarten" ervaren.
-myPOS
-SumUP

Aan buitenkant lijken het gewoon normale Mastercard Debit passen, maar achter de schermen wordt het dus aangeslagen als een Businesskaart en daarvoor is een Creditcardcontract nodig voor de acceptant.

Men gaf hiermee al aan dat ze bijna nergens mee kunnen betalen :'). Als ik op de sites kijk, lijkt het er niet op dat ze hun klanten daarover goed informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masseurvenlo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-07 23:10
xileS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:55:
[...]

Inmiddels nog een aantal "Businesskaarten" ervaren.
-myPOS
-SumUP

Aan buitenkant lijken het gewoon normale Mastercard Debit passen, maar achter de schermen wordt het dus aangeslagen als een Businesskaart en daarvoor is een Creditcardcontract nodig voor de acceptant.

Men gaf hiermee al aan dat ze bijna nergens mee kunnen betalen :'). Als ik op de sites kijk, lijkt het er niet op dat ze hun klanten daarover goed informeren.
Dit zijn dan ook geen debitcards maar prepaid creditcards dus logisch dat daar een creditcardacceptatie voor nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masseurvenlo
Masseurvenlo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 03:27:
[...]

Dit zijn dan ook geen debitcards maar prepaid creditcards dus logisch dat daar een creditcardacceptatie voor nodig is
Vanaf januari 2025 is dat opgelost want Mastercard en visa hebben hun voorwaarden aangepast en je bent dan verplicht om zowel debitcards en creditcards te accepteren anders kunnen je klanten alleen nog maar cash betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
[...]

Nee hoor, op de mypos kaart staat op de achterzijde notabene “Debit”, zie afbeelding op site. En sumup is gekoppeld aan een betaalrekening dus ook Debit.

[ Voor 5% gewijzigd door Wally2002 op 23-11-2024 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Nope, het zijn wel Debit cards. CCV (https://www.ccv.eu/nl/bet...n/betaalmethoden/tarieven) noemt deze kaarten geloof ik dus Businesskaarten (1,6% per transactie, zelfde als creditcards).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-10 21:12
[...]
Je hebt een debitkaart en een creditkaart. Daarnaast heb je consumenten en bedrijven. Alle 4 combinaties van type en houder kunnen voorkomen. Wat verwarrend is, is dat bedrijfskaarten (of het nou debit of credit is) vaak heel erg duur zijn voor de accepterende winkelier. Veel duurder nog dan de creditkaart van een consument.
Dan is het niet zo gek dat een winkelier ze liever niet accepteert, ondanks het debit-logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Datapuntje: nieuwe betaalpas van ABN ontvangen omdat de oude bijna verloopt, het is gewoon nog een Maestro met geldig t/m 2029. Wel met een mooier font dan de oude pas, en de achternaam is niet meer in all-caps gedrukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:20
Zr40 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:37:
Datapuntje: nieuwe betaalpas van ABN ontvangen omdat de oude bijna verloopt, het is gewoon nog een Maestro met geldig t/m 2029. Wel met een mooier font dan de oude pas, en de achternaam is niet meer in all-caps gedrukt :P
Ik ben er bang voor dat dit met ING niet anders zal zijn als mijn pas verloopt in april 2025.

Heb dus in de tussentijd maar een Open Bank rekening geopend (betaal en spaar) en ik moet zeggen dat die gratis debit (Master)card verdomde handig is. Inmiddels al diverse betalingen gedaan en ook internetbestellingen, waarvoor ik voorheen mijn ING platinum creditcard voor gebruikte, verliepen vlekkeloos _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-10 20:15
A3-D schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:49:
[...]

Ik ben er bang voor dat dit met ING niet anders zal zijn als mijn pas verloopt in april 2025.

Heb dus in de tussentijd maar een Open Bank rekening geopend (betaal en spaar) en ik moet zeggen dat die gratis debit (Master)card verdomde handig is. Inmiddels al diverse betalingen gedaan en ook internetbestellingen, waarvoor ik voorheen mijn ING platinum creditcard voor gebruikte, verliepen vlekkeloos _/-\o_
Ik vraag me af: Is het alsmaar uitstellen niet gewoon een kwestie van geld? Immers: Met de nieuwe debit kaarten kun je online betalen en kosten tov. een losse creditcard niets extra's. Zelfs de banken lijken moeite te hebben om de voordelen van een reguliere creditcard tov. de debit kaarten aan te stippen. Een aankoopverzekering (maar die zit er bij sommige debit kaarten ook al op) en sommige verhuurbedrijven die het niet accepteren, wellicht omdat ze nog werken met een oude imprinter?

Door het uit te stellen kunnen ze wel lekker geld blijven trekken uit hun losse creditcard aanbod, aangezien dat de abonnementskosten daarvoor geld opleveren. Misschien zit ik er helemaal naast hoor… Iemand die hier meer duidelijkheid over kan verschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Het imprinter-argument lijkt mij sterk. De nieuw uitgegeven creditcards hebben vaak al geen reliëfopdruk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:20
Joseph schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:34:
[...]

Ik vraag me af: Is het alsmaar uitstellen niet gewoon een kwestie van geld? Immers: Met de nieuwe debit kaarten kun je online betalen en kosten tov. een losse creditcard niets extra's. Zelfs de banken lijken moeite te hebben om de voordelen van een reguliere creditcard tov. de debit kaarten aan te stippen. Een aankoopverzekering (maar die zit er bij sommige debit kaarten ook al op) en sommige verhuurbedrijven die het niet accepteren, wellicht omdat ze nog werken met een oude imprinter?

Door het uit te stellen kunnen ze wel lekker geld blijven trekken uit hun losse creditcard aanbod, aangezien dat de abonnementskosten daarvoor geld opleveren. Misschien zit ik er helemaal naast hoor… Iemand die hier meer duidelijkheid over kan verschaffen?
Zou zomaar kunnen en is vrij aannemelijk. Een goed voorbeeld van dit soort praktijken is het automatisch laten vervallen van de risico opslag op hypotheken. Dit was afgelopen week één van de onderwerpen in het televisieprogramma radar en betrof in dit geval de ING Bank (ook ABN en Florius werden hierbij genoemd).

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 20:01
De december surprise zal toch echt zijn dat ABN Amro begint met het uitleveren van de Debit MC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10 23:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Door alle posts rond dit gedoe over die verschillende soorten pasjes ben ik de weg een beetje kwijt.
Is het nou een voor- of een nadeel als je zo’n nieuw MC Debitcard krijgt?
En waarin ligt dat voor/nadeel dan?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
Hippe Lip schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:31:
Door alle posts rond dit gedoe over die verschillende soorten pasjes ben ik de weg een beetje kwijt.
Is het nou een voor- of een nadeel als je zo’n nieuw MC Debitcard krijgt?
En waarin ligt dat voor/nadeel dan?
Het voordeel is dat je er online aankopen mee kunt doen, overal waar je met MC / Visa kint betalen (traditioneel dus "creditcard").
Het nadeel is dat potentieel er nog plekken zijn waar deze nieuwe passen niet geaccepteerd worden. Maar de laatste maanden heb ik hier geen klachten meer gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Toch is er wat vreemds bij die acceptatie. Mijn recent geleverde debitcard van bunq (rode en gele cirkel, dus MC?) werkt prima bij de betaalautomaat van de parkeergarage bij het ziekenhuis hier.

Maar als ik met diezelfde kaart via Apple Pay wil betalen moet ik de telefoon altijd twee keer aanbieden. Bij de eerste keer krijg ik geen foutmelding, maar doet het systeem één stapje terug in de procedure en moet ik de telefoon nóg een keer aanbieden. Daarna gaat het goed. Altijd 2x, nooit in 1x en nooit een 3e keer nodig.
En dat ligt er niet aan dat ik de telefoon te kort aanbiedt. Ik heb al van alles geprobeerd.

Suggesties wat dat kan zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettydutchie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 19:19
Hippe Lip schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:49:
Toch is er wat vreemds bij die acceptatie. Mijn recent geleverde debitcard van bunq (rode en gele cirkel, dus MC?) werkt prima bij de betaalautomaat van de parkeergarage bij het ziekenhuis hier.

Maar als ik met diezelfde kaart via Apple Pay wil betalen moet ik de telefoon altijd twee keer aanbieden. Bij de eerste keer krijg ik geen foutmelding, maar doet het systeem één stapje terug in de procedure en moet ik de telefoon nóg een keer aanbieden. Daarna gaat het goed. Altijd 2x, nooit in 1x en nooit een 3e keer nodig.
En dat ligt er niet aan dat ik de telefoon te kort aanbiedt. Ik heb al van alles geprobeerd.

Suggesties wat dat kan zijn?
Dit heb ik met mijn V-Pay pas. Ook alléén bij parkeerautomaten, zowel bij de slagboom als bij zo’n unit. Heel bizar. Dacht eigenlijk dat het aan V-Pay lag want met mijn maestro kaart op dezelfde iPhone heb ik het niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CCV is begonnen met hun klanten te informeren betreft nieuwe regels per 1-1-2025 (is hier al vaker ter sprake gekomen).
We willen je erop attenderen dat Mastercard en Visa hun regels met betrekking tot card acceptatie per 1-1-2025 aanpassen. Vanaf die datum ben je als ondernemer verplicht om naast betalingen van debitcards ook die van creditcards buiten de EEA* (European Economic Area) te accepteren. Hier hoef je niets voor te doen, wij passen je betalingsprofiel aan.

*EEA kennen wij in het Nederlands als EER (Europese Economische Ruimte)
Debitcards buiten de EER worden dan dus ook met een creditcardtoeslag belast (1,6% bij CCV).

[ Voor 7% gewijzigd door xileS op 04-12-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:43:
CCV is begonnen met hun klanten te informeren betreft nieuwe regels per 1-1-2025 (is hier al vaker ter sprake gekomen).

[...]

Debitcards buiten de EER worden dan dus ook met een creditcardtoeslag belast (1,6% bij CCV).
Als je bij CCV nu al debitcards van buiten de EER accepteert, betaal je daar al die prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:31:
[...]
Als je bij CCV nu al debitcards van buiten de EER accepteert, betaal je daar al die prijs voor.
Dat gaat samen met of je Creditcards accepteert, als je die uit hebt staan, dan lukken de transacties buiten de EER ook niet.

Vanaf 1 januari 2025, moet je dus ook de Credit/debit kaarten buiten EER accepteren als je geen Creditcard acceptatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:03:
[...]

Dat gaat samen met of je Creditcards accepteert, als je die uit hebt staan, dan lukken de transacties buiten de EER ook niet.

Vanaf 1 januari 2025, moet je dus ook de Credit/debit kaarten buiten EER accepteren als je geen Creditcard acceptatie hebt.
Ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen, maar ik raak in de war van jouw "ook met een creditcard toeslag". Dat vat ik op als dat het nu anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:27:
[...]

Ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen, maar ik raak in de war van jouw "ook met een creditcard toeslag". Dat vat ik op als dat het nu anders is.
Enige wat anders is, dat je deze betaling verplicht moet gaan accepteren. Nu, als je creditcardbetalingen niet accepteert, dan accepteer je ook geen Debit betalingen buiten EER.

Met ook een creditcard toeslag, bedoelde ik eigenlijk meer, dat ook (buiten EER) debitcards een zelfde toeslag krijgt, wat creditcards krijgen.

Logischer was geweest dat debitcards allemaal dezelfde transactiekosten hebben ipv van onderscheid binnen/buiten EER. Met Maestro was er namelijk ook geen onderscheid in transactiekosten bij passen binnen/buiten EER.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 16:58

Galois

1811 - 1832

RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:35:
[...]

Het voordeel is dat je er online aankopen mee kunt doen, overal waar je met MC / Visa kint betalen (traditioneel dus "creditcard").
Het nadeel is dat potentieel er nog plekken zijn waar deze nieuwe passen niet geaccepteerd worden. Maar de laatste maanden heb ik hier geen klachten meer gezien?
Nog een voordeel is toch dat als je naar een land buiten Europa gaat, de acceptatie van deze debit kaarten (nagenoeg) 100% is en de (oude) Maestro-kaarten niet?

(Dit begreep ik in mijn zoektocht naar ‘betalen in Japan’ aangezien ik op vakantie naar Japan ga. Begreep dat een Revolut/N26/… in zo’n geval misschien ook een goede keuze kunnen zijn)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Galois schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:32:
[...]

Nog een voordeel is toch dat als je naar een land buiten Europa gaat, de acceptatie van deze debit kaarten (nagenoeg) 100% is en de (oude) Maestro-kaarten niet?

(Dit begreep ik in mijn zoektocht naar ‘betalen in Japan’ aangezien ik op vakantie naar Japan ga. Begreep dat een Revolut/N26/… in zo’n geval misschien ook een goede keuze kunnen zijn)
Acceptatie van Visa Debit en Debit Mastercard is wereldwijd inderdaad veel beter dan Maestro. Maestro is vooral in Europa gangbaar, daarbuiten kun je mogelijk nog wel bij een ATM terecht maar dan weer niet in de winkel.

Overigens zijn er landen waar je ook niet met de nieuwe debit kaarten terecht kan, bv vanwege een boycot (de betaalmerken zijn Amerikaans) of omdat de infrastructuur er simpelweg niet is.

Vroeger had VISA in het buitenland wel een duidelijke voorsprong op MasterCard qua acceptatie, maar dat is tegenwoordig bijna geen issue meer.

Voor betalingen in vreemde valuta kunnen producten van fintech banken inderdaad aantrekkelijk zijn ivm gunstiger wisselkolrsopslag, maar daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:58:
[...]
Logischer was geweest dat debitcards allemaal dezelfde transactiekosten hebben ipv van onderscheid binnen/buiten EER. Met Maestro was er namelijk ook geen onderscheid in transactiekosten bij passen binnen/buiten EER.
Dit lijkt mij vooral winstmaximalisatie van de kaartschema's waarbij er blijkbaar binnen de huidige wetgeving dit onderscheid mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:19:
[...]

Dit lijkt mij vooral winstmaximalisatie van de kaartschema's waarbij er blijkbaar binnen de huidige wetgeving dit onderscheid mogelijk is.
Daar lijkt het wel op idd. Ze brengen het mooi in de nieuws, dat straks buitenlandse passen geaccepteerd gaan worden, maar het is weer allemaal op de kosten van de ondernemer. Dat zie je vaak weer niet terug in de nieuwsberichten.

Eerst hadden ze keus om de extra kosten wel/niet te accepteren en straks dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:04
xileS schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:53:
[...]

Daar lijkt het wel op idd. Ze brengen het mooi in de nieuws, dat straks buitenlandse passen geaccepteerd gaan worden, maar het is weer allemaal op de kosten van de ondernemer. Dat zie je vaak weer niet terug in de nieuwsberichten.

Eerst hadden ze keus om de extra kosten wel/niet te accepteren en straks dus niet meer.
Tsja, wacht maar tot de tarieven EER/non-EER gelijk worden getrokken. Want waarom maar 6 cent vragen voor een transactie als je ook 1,5% of zelfs nog meer kan vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Henry86 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:28:
[...]

Tsja, wacht maar tot de tarieven EER/non-EER gelijk worden getrokken. Want waarom maar 6 cent vragen voor een transactie als je ook 1,5% of zelfs nog meer kan vragen?
Omdat de EU dat tegenhoudt ;) Wereldwijd is het gelijk en dus een percentage van de transactie, zowel voor debit als credit. Alleen eist de EU dat voor debit altijd hetzelfde, oude, tarief gehanteerd wordt. Als die eis vervalt wordt het dus gewoon het percentage net als buiten de EU al het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:04
Precies, ze willen maar al te graag de absurd hoge tarieven vragen.

Ondernemers met een SumUp of Zettle/PayPal systeem betalen al een percentage.

De kans dat het er beter op wordt is nul. De kans dat alles duurder gaat worden is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:31:
[...]

Omdat de EU dat tegenhoudt ;) Wereldwijd is het gelijk en dus een percentage van de transactie, zowel voor debit als credit. Alleen eist de EU dat voor debit altijd hetzelfde, oude, tarief gehanteerd wordt. Als die eis vervalt wordt het dus gewoon het percentage net als buiten de EU al het geval is.
Jammer dus dat ze (nog?) niet kunnen eisen dat ze ook geen onderscheid mogen maken tussen binnen/buiten EER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Henry86 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:59:
Precies, ze willen maar al te graag de absurd hoge tarieven vragen.

Ondernemers met een SumUp of Zettle/PayPal systeem betalen al een percentage.

De kans dat het er beter op wordt is nul. De kans dat alles duurder gaat worden is groot.
Een vast percentage is absurd als je een business hebt, waar grote bedragen mee gemoeid zijn. Je gaat dan liever in de tijd terug en gewoon handmatig overmaken of een andere variant van ideal/Tikkie, waar het iets van 25 cent per transactie kost. Zo ver zal het hopelijk niet komen dat normale kaartbetalingen duurder worden de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-10 18:15
Henry86 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:59:
De kans dat alles duurder gaat worden is groot.
Met de introductie van Wero dat volgend jaar ook in NL wordt geïntroduceerd en die ook (oa) NFC betalen en Pay on delivery (ergens '26) gaat ondersteunen wordt alles juist goedkoper in Europa.

En aangezien het uiteindelijk 'gewoon' een SCT-Inst SEPA payment is, lijkt het mij logisch dat andere landen dezelfde techniek ook zullen gaan introduceren om van die absurde VISA/MC tarieven af te geraken :)

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 07-12-2024 13:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:36:
[...]
Met de introductie van Wero dat volgend jaar ook in NL wordt geïntroduceerd en die ook (oa) NFC betalen en Pay on delivery (ergens '26) gaat ondersteunen wordt alles juist goedkoper in Europa.
Waarom zou het daardoor goedkoper worden?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:29:
[...]

Waarom zou het daardoor goedkoper worden?
Omdat het een gewone overschrijving is, dat geen netwerk van derden nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:21:
[...]

Omdat het een gewone overschrijving is, dat geen netwerk van derden nodig heeft.
Vooralsnog lijkt Wero zich eerst op betalingen online en tussen consumenten te richten.
Ik ben benieuwd hoe het straks in de winkel gaat.
Daar is natuurlijk ook gewoon een netwerk noodzakelijk :) alleen dan het eigen Wero netwerk.

MC/VISA zouden overigens best nog wel eens kunnen gaan zakken met hun tarieven, om te concurreren met Wero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Maar waarom zou het dan goedkoper zijn?
Een iDeal transactie is ook duurder dan een maestro transactie nu?

Wero is zelf het ‘netwerk van 3den’ net zoals iDeal of Mastercard of Visa dat is.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2024 16:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
[...]

Een gewone zakelijke overschrijving is een stuk duurder dan een PIN transactie (bij ING al het dubbele). Als daar niemand meer tussen gaat zitten, dan is een ondernemer dus flink meer kwijt (makkelijk het dubbele).

Maar, stel dat Wero het precies zo aanpakt als de huidige aanbieders (betalingen verzamelen en als 1 post uitkeren) en stel dat Wero de prijzen van Payconiq gaat gebruiken (dat is ook beschikbaar op betaalautomaten), ben je ongeveer hetzelfde kwijt als voor het huidige systeem.

Althans, als ik de prijzen van https://www.payconiq.be/nl/professioneel vergelijk met bijvoorbeeld https://www.ing.nl/zakelijk/geld-ontvangen/pinapparaat. Maar ik ken Payconiq niet zo goed, dus weet niet of die 6ct van hun alles dekt dat de 6ct van ING doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik betaal nog liever dubbele transactiekosten (vergeleken met 6 cent) ipv een percentage van de omzet. Over het algemeen blijft dat in meeste gevallen goedkoper. Daarom snap ik niet altijd waarom men een bv een sumup neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:31
xileS schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:32:
Ik betaal nog liever dubbele transactiekosten (vergeleken met 6 cent) ipv een percentage van de omzet. Over het algemeen blijft dat in meeste gevallen goedkoper. Daarom snap ik niet altijd waarom men een bv een sumup neemt.
Is dat zo sumup alle creditcard geaccepteerd waaronder discover en unionpay en amex een vast 1,9 % goedkoop ?

Dan denk ik logisch voor bedrijf keuze om zoveel een klanten bedienen dan andere betaalprovider ? Klant betaalt wel zelf wisselkoers als in USD wordt afgerekend.

Anders wordt wel dubbel wisselkoers erg duur voor bedrijf dat is op zich logisch.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultrafast op 09-12-2024 00:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:32:
Is vaak een simpel rekensommetje. Bij een SumUp of Zettle zit je niet aan maandelijkse abonnementskosten, waardoor SumUp zinnig kan zijn als je heel erg wisselende transacties hebt. En als je transactie vrij lage bedragen betreft, moet je flink wat transacties doen om goedkoper uit te zijn.
Neem ING+Sepay. Bij mijn vereniging hebben we 10x per jaar een avond waarvoor mensen moeten betalen. 600 mensen op jaarbasis, gemiddeld 400 transacties van €7,50 per transactie worden afgerekend, dus €0,15 per transactie voor SumUp. ING kost me €224,85 tegenover SumUp €60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op maandag 9 december 2024 @ 02:02:
[...]
Is vaak een simpel rekensommetje. Bij een SumUp of Zettle zit je niet aan maandelijkse abonnementskosten, waardoor SumUp zinnig kan zijn als je heel erg wisselende transacties hebt. En als je transactie vrij lage bedragen betreft, moet je flink wat transacties doen om goedkoper uit te zijn.
Neem ING+Sepay. Bij mijn vereniging hebben we 10x per jaar een avond waarvoor mensen moeten betalen. 600 mensen op jaarbasis, gemiddeld 400 transacties van €7,50 per transactie worden afgerekend, dus €0,15 per transactie voor SumUp. ING kost me €224,85 tegenover SumUp €60.
Uiteraard moet je een rekensom maken, maar naar mijn idee doet niet lang iedereen dat. Een transactieverwerkingscontract kost vaak iets van 4 euro en een apparaat kan je eventueel kopen ipv huren. Voor een vereniging en bedragen onder de 10 euro snap ik natuurlijk de keuze.

Ik zie zulke apparaten echter ook waar bedragen boven de 100 of 1000 euro betaald worden, waarbij ik niet echt het idee heb dat daar goed over nagedacht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:17:
[...]

Uiteraard moet je een rekensom maken, maar naar mijn idee doet niet lang iedereen dat. Een transactieverwerkingscontract kost vaak iets van 4 euro en een apparaat kan je eventueel kopen ipv huren. Voor een vereniging en bedragen onder de 10 euro snap ik natuurlijk de keuze.

Ik zie zulke apparaten echter ook waar bedragen boven de 100 of 1000 euro betaald worden, waarbij ik niet echt het idee heb dat daar goed over nagedacht is.
Dit is denk ik dan ook mede het bestaansrecht van producten zoals Sumup: men wil snel aan de slag zonder er al te veel in te verdiepen. Het is makkelijk, laagdrempelig en je accepteert gelijk alle mogelijke kaartschema’s. Geen ingewikkelde installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:01:
[...]

Maar waarom zou het dan goedkoper zijn?

Wero is zelf het ‘netwerk van 3den’ net zoals iDeal of Mastercard of Visa dat is.
iDEAL is NL, Maestro is heel Europa (en grote delen vd wereld). Wero wordt heel EU dus heeft het die schaalvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
celshof schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:17:
[...]
Een gewone zakelijke overschrijving is een stuk duurder dan een PIN transactie (bij ING al het dubbele). Als daar niemand meer tussen gaat zitten, dan is een ondernemer dus flink meer kwijt (makkelijk het dubbele).
Ik heb het over C2B transacties, niet over B2B. Maar je kan een zakelijke PIN transactie natuurlijk niet vergelijken met Wero. Voor een zakelijke PIN transactie heb je een PIN abonnement nodig, met een PIN apparaat. Daar zitten behoorlijk wat kosten aan verbonden. Die heb je niet met Wero.
stel dat Wero de prijzen van Payconiq gaat gebruiken (dat is ook beschikbaar op betaalautomaten), ben je ongeveer hetzelfde kwijt als voor het huidige systeem.
Dat lijkt wel de verwachting te zijn aangezien Wero de opvolger van Payconic (en iDEAL) is. Maar dan met schaalvoordelen van geheel Europa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:01:
[...]
Niet als je de infrastructuur van het netwerk, zoals het abonnement en de apparatuur erbij opteld.
Het lijkt mij dat het netwerk SCT-Inst SEPA payment is. Die bestaat al en is of wordt in 2025 door alle banken geaccepteerd als gevolg van een EU richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:37:
[...]

Niet als je de infrastructuur van het netwerk, zoals het abonnement en de apparatuur erbij opteld.
[...]

Het lijkt mij dat het netwerk SCT-Inst SEPA payment is. Die bestaat al en is of wordt in 2025 door alle banken geaccepteerd als gevolg van een EU richtlijn.
Maar hoe hoog zijn de transactiekosten voor SEPA dan, of zijn die stiekem ook al duurder dan een maestro transactie?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
@YakuzA De EU regel is voor zover ik weet dat die transactie niet meer mag kosten dan een gewone overschrijving, wat meestal dus gratis is voor consumenten, en voor zakelijke overschrijvingen € 0,20 (iig Revolut waar de eerste 10 overschrijvingen gratis zijn bij het instap abonnenent).

Ik weet eigenlijk niet waarom zakelijke overschrijvingen wél geld kosten, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:51:
@YakuzA De EU regel is voor zover ik weet dat die transactie niet meer mag kosten dan een gewone overschrijving, wat meestal dus gratis is voor consumenten, en voor zakelijke overschrijvingen € 0,20 (iig Revolut waar de eerste 10 overschrijvingen gratis zijn bij het instap abonnenent).

Ik weet eigenlijk niet waarom zakelijke overschrijvingen wél geld kosten, maar dat is een andere discussie.
Kortom, de basis prijs voor een transactie is dan al 3x zo duur als Maestro, dus ik zie nog steeds niet hoe dit kan leiden tot lagere kosten :P
Maestro, Debit Mastercard, V PAY en Visa Debit. Kosten per transactie, € 0,065.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:00:
[...]

Kortom, de basis prijs voor een transactie is dan al 3x zo duur als Maestro, dus ik zie nog steeds niet hoe dit kan leiden tot lagere kosten :P

[...]
Maar Maestro wordt uitgefaseerd, wereldwijd. De vergelijking zou dus met MC/VISA moeten zijn ;)

Overigens zie ik voor Payconic:
De kost per transactie is € 0,06 voor een betaling in de winkel of € 0,20 voor een online betaling. Dit wordt maandelijks aan u gefactureerd. Een jaarlijkse werkingskost van € 18 wordt gefactureerd per handelaarsaccount.

[ Voor 27% gewijzigd door GeEkIe op 09-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:29:
[...]
Ik heb het over C2B transacties, niet over B2B.
Dat is hetzelfde. Zolang er ergens een B staat, kost het geld. Dus als je elke betaling lost verwerkt, betaalt de ontvangende winkelier een bedrag. €0,13 bij de ING bijvoorbeeld: https://www.ing.nl/zakeli...gen-binnen-de-sepa-landen
Pak ik weer even het voorbeeld van ING. Daar betaal ik €20 per maand voor het ontvangen van iDeal transacties en €0,35 per transactie. Abonnement is heel vergelijkbaar en die stuksprijs is flink (maar wel alleen voor online). Daarnaast, Wero zonder apparatuur of aangepaste software zie ik niet gebeuren. Als ik wil betalen, dan wil ik mijn telefoon tegen een apparaat houden en binnen een milli-seconde betaald hebben. Dat apparaat heb je bij Wero dus ook gewoon nodig. Al is het maar om ook van niet-EU-inwoners betalingen te kunnen accepteren.
Wat ik eerder zie gebeuren, is dat Wero als betaalmethode wordt toegevoegd op bestaande terminals. Zoals CCV bijvoorbeeld Payconiq kan activeren.

Trouwens, ik heb het over 6ct per transactie, maar de grootverbruikers betalen dat echt niet. Een AH of andere grote keten betaalt veel minder per transactie voor de MC en Visa transacties. Als die Wero gaan opnemen, moet dat ook voor de verlaagde prijs, want anders gaat het niet gebeuren.

En vergeet niet, MC en Visa hebben nog ruimte om te zakken in prijs. De interchange fee gaat namelijk van de bank van de winkelier naar de bank van de klant. Die 2ct per transactie (consumer debitkaart) zouden ze makkelijk kunnen schrappen, als een Wero dit niet gebruikt, om te kunnen blijven concurreren. Vervelend voor een bank die geen betaalautomaatdiensten levert, maar voor een bank die beide zijden bedient, maakt het niet veel verschil.
xileS schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:17:
[...]

Zelfs als je koopt, is een servicecontract geen slecht idee. Want wat doe je als er een storing is? Hoe krijg je updates binnen van de software?
Oh, er zijn zeker plekken waar er niet over nagedacht is. Betalingen ontvangen is voor geen enkele winkelier natuurlijk hun primaire doel. Maar, een Zettle neerzetten is wel heel makkelijk en snel geregeld, tegen lage kosten. En heel geschikt dus, als je geen zekerheid hebt over de aantallen keren dat je een transactie doet. Ook biedt Zettle integratie aan om zowel via pinapparaat als webshop betalingen te ontvangen. Je betaalt wel wat meer, maar krijgt op zich best een mooie dienstverlening terug, waarbij je nog steeds alleen per transactie betaalt.

Trouwens, "Als je nieuw bent bij Zettle en je bedrijf elke maand meer dan € 10.000 in kaarttransacties aanneemt, het hele jaar lang, dan is een tarief op maat misschien iets voor jou."
De hoge bedragen betalen dus vast een aangepast tarief.

[ Voor 30% gewijzigd door celshof op 09-12-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:51:

De EU wetgeving voorziet in de bescherming van de consument, die heeft geen onderhandelingspositie tegenover de grote spelers en is 'leek' op het gebied van betalingsverkeer.
Bij zakelijke producten is het uitgangspunt veel meer dat je als ondernemer verdiept in financiële diensten en er ook voldoende marktwerking is.

Overigens denk ik dat het niet zo relevant is of het als directe SEPA-betaling wordt verwerkt, of dat het op een andere manier gaat. Voor de consument mag er hoe dan ook geen fee gerekend worden voor de betaling (EU wetgeving). Dan is het vooral voor de ondernemer relevant, wat de tarieven zullen zijn, en daar zijn neem ik aan verschillende mogelijkheden, afhankelijk van het volume en/of gemiddelde waarde van de transacties.

Ik ben vooral benieuwd hoe het met toonbankbetalingen gaat, introduceren banken straks een betaalpas (of de digitale variant) met een Wero logo ipv MC/VISA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wally2002 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:29:
[...]
Ik ben vooral benieuwd hoe het met toonbankbetalingen gaat, introduceren banken straks een betaalpas (of de digitale variant) met een Wero logo ipv MC/VISA?
En als je dan naar Azie op vakantie gaat moet je gaan bedenken dat je als consument natuurlijk niet met je Wero kaart kan betalen?

Net zoals iemand uit China die verwacht dat elke winkel in Nederland vast wel AliPay ondersteund? :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:31:
[...]

En als je dan naar Azie op vakantie gaat moet je gaan bedenken dat je als consument natuurlijk niet met je Wero kaart kan betalen?

Net zoals iemand uit China die verwacht dat elke winkel in Nederland vast wel AliPay ondersteund? :P
Dit dus inderdaad. Moet je weer een apart product afnemen van je bank om buiten EU te kunnen betalen. Zie ze er wel voor aan, is weer een verdienmogelijkheid.

Of het wordt zodanig groot in Europa dat men buiten de EU ook tot ondersteuning overgaat.

Maar dat is meer voor een ander topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Wally2002 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:29:
[...]
Als ik het me goed herinner, heeft de EMV chip ruimte voor 7 applicaties. En in een digitale EMV pas is vast veel meer ruimte. Geen probleem dus om Wero naast MC/VISA te plaatsen, als je voor die route kiest. In België zit Bancontact ook nog steeds naast de internationale merken. Dan kun je de betaalapparaten en passen aanpassen om de voorkeur aan Wero te geven, waarna er een SCT-INST wordt aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
celshof schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:24:
[...]

Pak ik weer even het voorbeeld van ING. Daar betaal ik €20 per maand voor het ontvangen van iDeal transacties en €0,35 per transactie. Abonnement is heel vergelijkbaar en die stuksprijs is flink (maar wel alleen voor online).
Daarnaast, Wero zonder apparatuur of aangepaste software zie ik niet gebeuren. Als ik wil betalen, dan wil ik mijn telefoon tegen een apparaat houden en binnen een milli-seconde betaald hebben. Dat apparaat heb je bij Wero dus ook gewoon nodig. Al is het maar om ook van niet-EU-inwoners betalingen te kunnen accepteren.
Dat "apparaat" zou wel eens heel simpel kunnen zijn omdat het enige wat die hoeft te doen is een QR-code of de NFC variant daarvan te generen op basis van het bedrag dat je koopt. Daar is bedenk ik mij zelfs geen apart netwerk voor nodig: enige wat nodig is zijn 2 SEPA bankrekeningen. Op de achtergrond is Wero (net als iDEAL, en Payconiq vermoedelijk ook, een koppeling van het al bekend zijnde bankrekeningnummer/naam van de acceptant, die wordt gekoppeld aan de al bekend zijnde bankrekeningnummer/naam van de consument (of C2C of B2B). Milliseconden zal het wel niet worden maar dat is MC/VISA nu ook niet. Het zal seconden werk zijn (uiterste limiet is 10 sec die in de praktijk meestal 1 a 2 seconden kost).
Hieruit blijkt ook wel dat consumenten uit niet-SEPA landen hiervan niet gebruik zullen kunnen maken, tenzij hun thuisland hetzelfde systeem optuigt, wat niet zo onwaarschijnlijk is als het klinkt.

[quote]
Wat ik eerder zie gebeuren, is dat Wero als betaalmethode wordt toegevoegd op bestaande terminals. Zoals CCV bijvoorbeeld Payconiq kan activeren.
[quote]
Het enige wat die terminal hoeft te doen is het koppelen van de 2 bankrekeningen. Dat zal natuurlijk best via die terminal gebeuren, maar niet door gebruik te maken van het netwerkt van MC/VISA.
Trouwens, ik heb het over 6ct per transactie, maar de grootverbruikers betalen dat echt niet. Een AH of andere grote keten betaalt veel minder per transactie voor de MC en Visa transacties. Als die Wero gaan opnemen, moet dat ook voor de verlaagde prijs, want anders gaat het niet gebeuren.

En vergeet niet, MC en Visa hebben nog ruimte om te zakken in prijs. De interchange fee gaat namelijk van de bank van de winkelier naar de bank van de klant. Die 2ct per transactie (consumer debitkaart) zouden ze makkelijk kunnen schrappen, als een Wero dit niet gebruikt, om te kunnen blijven concurreren. Vervelend voor een bank die geen betaalautomaatdiensten levert, maar voor een bank die beide zijden bedient, maakt het niet veel verschil.

[...]
Zelfs als je koopt, is een servicecontract geen slecht idee. Want wat doe je als er een storing is? Hoe krijg je updates binnen van de software?
Als je naar de prijzen van Payconiq kijkt, die stukken goedkoper zijn dan iDEAL (vooral abonnement) en ook de schaalvergroting in acht neemt, lijkt het mij dat Wero ook een stuk goedkoper zal kunnen worden. Ze zullen trouwens wel moeten wil Wero een levensvatbare concurrent kunnen worden. In ieder geval is het vanuit strategische autonomiteit van Europa erg belangrijk dat het er komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:56:
[...]

[...]

Dat "apparaat" zou wel eens heel simpel kunnen zijn omdat het enige wat die hoeft te doen is een QR-code of de NFC variant daarvan te generen op basis van het bedrag dat je koopt. Daar is bedenk ik mij zelfs geen apart netwerk voor nodig: enige wat nodig is zijn 2 SEPA bankrekeningen. Op de achtergrond is Wero (net als iDEAL, en Payconiq vermoedelijk ook, een koppeling van het al bekend zijnde bankrekeningnummer/naam van de acceptant, die wordt gekoppeld aan de al bekend zijnde bankrekeningnummer/naam van de consument (of C2C of B2B). Milliseconden zal het wel niet worden maar dat is MC/VISA nu ook niet. Het zal seconden werk zijn (uiterste limiet is 10 sec die in de praktijk meestal 1 a 2 seconden kost).
Hieruit blijkt ook wel dat consumenten uit niet-SEPA landen hiervan niet gebruik zullen kunnen maken, tenzij hun thuisland hetzelfde systeem optuigt, wat niet zo onwaarschijnlijk is als het klinkt.

Het enige wat die terminal hoeft te doen is het koppelen van de 2 bankrekeningen. Dat zal natuurlijk best via die terminal gebeuren, maar niet door gebruik te maken van het netwerkt van MC/VISA.
Ik snap je focus op SEPA bankrekeningen niet helemaal. Welk voordeel zou dit meebrengen?
Kostenaspect is zoals hiervoor al aangegeven niet echt een argument, want dat is maar net wat de merchant afspreekt met de aquirer, best kans dat als Wero voet aan de grond krijgt met toonbankbetalingen dat MC/VISA opeens gunstiger tarieven blijken te kunnen aanbieden.

En waarom zou Wero niet dezelfde technieken kunnen gebruiken (EMV standaard) als nu bv Amex ook doet? Wero wordt dan gewoon een van de kaartschema's, net als nu MC/VISA/Amex/Discover/Maestro/V-Pay.

Betalingen met QR-codes/mobiel (zoals bv ook Swish in Zweden) zouden daarnaast ook wel in sommige B2C settings handig kunnen zijn, maar persoonlijk zie ik EMV NFC wel als een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:56:
[...]
Dat "apparaat" zou wel eens heel simpel kunnen zijn omdat het enige wat die hoeft te doen is een QR-code of de NFC variant daarvan te generen op basis van het bedrag dat je koopt. Daar is bedenk ik mij zelfs geen apart netwerk voor nodig: enige wat nodig is zijn 2 SEPA bankrekeningen.

...

Milliseconden zal het wel niet worden maar dat is MC/VISA nu ook niet. Het zal seconden werk zijn (uiterste limiet is 10 sec die in de praktijk meestal 1 a 2 seconden kost).
OK, dan heb ik dus een SEPA Instant richting een zakelijke rekening? Dat is duur (want elke bijschrijving op een zakelijke rekening kost geld, buiten de Wero kosten), onhandig (want je moet QR codes gaan scannen) en traag (buiten dat het nu vaak echt in milliseconden gaat, is zelfs hondersten van seconden veel sneller dan de seconden die je voor Instant hebt).

Als je een drukke kassa hebt, kost je dit zeeën van tijd. Misschien dat het in andere landen, waar cash nog veel gebruikt wordt, goed gaat werken, maar in Nederland zal een vervanger voor MC en Visa minimaal zo handig en snel moeten zijn.
Ik zie Bancontact op de pas dan als een veel kansrijkere optie. Netwerken liggen er al grotendeels (in ieder geval aan de acquirer kant) en meeste terminals in Nederland kunnen het al ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Misschien ben ik te optimistisch en blijven de kosten zoals ze zijn, maar ik zie niet hoe Wero dan een bestaansrecht kan hebben op de betaalmarkt. Het zal inderdaad in dezelfde orde van grootte snel moeten zijn met concurrerende prijzen. Anders lijkt het mij dat handelaren het niet zullen gaan aanbieden. Wat wel opvalt is dat online winkels wél liefst zien dat je met iDEAL betaald, valt mij op.

Ik heb Bancontact even opgezocht op Wiki en misschien is daar de verklaring:
In 2018 fuseerde Bancontact met de Belgische tak van Payconiq.
Zou het kunnen zijn dat de aankondiging van Wero dat zij ergens in 2026 verwachten NFC betalingen te kunnen aanbieden, te maken kunnen hebben met dat inderdaad Bancontact SEPA-wijdt wordt uitgerold? Ben wel erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:42: Wat wel opvalt is dat online winkels wél liefst zien dat je met iDEAL betaald, valt mij op.
IDeal heeft geen functie voor terugboeken itt creditcard.
En is goedkoper dan CC voor aankopen, want CC heeft altijd percentages.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 18:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:02:
[...]

IDeal heeft geen functie voor terugboeken
Ik heb wel zeker een aantal keer een terugboeking van iDeal gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:24:
[...]
Klopt, was ik vergeten te melden. Die zijn bij CCV iets van 200 per jaar. Ook dit zijn kosten bij een commercieel bedrijf, dat je op jaarbasis in de meeste gevallen eruit krijgt i.p.v. maar een percentage van je omzet te gaan betalen.

Er zullen vast en zeker uitzonderingen zijn.
[...]
Oh, er zijn zeker plekken waar er niet over nagedacht is. Betalingen ontvangen is voor geen enkele winkelier natuurlijk hun primaire doel. Maar, een Zettle neerzetten is wel heel makkelijk en snel geregeld, tegen lage kosten. En heel geschikt dus, als je geen zekerheid hebt over de aantallen keren dat je een transactie doet. Ook biedt Zettle integratie aan om zowel via pinapparaat als webshop betalingen te ontvangen. Je betaalt wel wat meer, maar krijgt op zich best een mooie dienstverlening terug, waarbij je nog steeds alleen per transactie betaalt.

Trouwens, "Als je nieuw bent bij Zettle en je bedrijf elke maand meer dan € 10.000 in kaarttransacties aanneemt, het hele jaar lang, dan is een tarief op maat misschien iets voor jou."
De hoge bedragen betalen dus vast een aangepast tarief.
Ik denk vooral erg geschikt voor kleine bedragen en of tijdelijke oplossingen. Als het snel om grotere bedragen gaat, dan zie je ook wel snel dat dat de transactiekosten elke maand best duur zijn.
Integratie is zeker een voordeel, volgens mij zijn er kassasystemen die hiermee bijv naadloos samen werkt. Ik ben wel benieuwd wat hun tarief op maat is. Als dat alsnog een percentage is, zou bij omzetten boven de 10k alsnog duur zijn denk ik vergeleken met bv 6 cent per transactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:05:
[...]

Ik heb wel zeker een aantal keer een terugboeking van iDeal gehad.
Wat @YakuzA bedoelt is dat iDeal geen Chargeback optie heeft (= de transactie betwisten). Bijvoorbeeld bij het niet leveren of iets heel anders leveren dan overeengekomen.
De betaling bij iDeal is definitief en niet meer terug te draaien. Een creditcard en ook een aantal debit MC/VISA hebben die optie wel. Betwisten gaat via je kaartuitgevende instantie (bank) naar het kaartschema die het aan (de bank van) de merchant voorlegt (hoor en wederhoor).
Daarnaast heb je bij veel creditcards ook nog aankoopverzekering maar dat is (in NL althans) vooral gericht als je aankoop beschadigd of verloren raakt of gestolen wordt.

Doordat iDeal niet meer dan een schil is voor een SEPA/IBAN betaling, zijn er verder weinig kosten en er is dus geen risico (voor de bank en de ontvanger althans), vandaar ook de lage kosten.

Logisch dus dat webshops je stimuleren om iDeal te gebruiken, vaak nog met kreten als 'veilig via je eigen bank' etc. Vaak zal het goed gaan maar als de shop niet levert omdat deze failliet gaat of wat voor reden dan ook, hoef je echt niet bij je bank aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:21:
[...]
Wat @YakuzA bedoelt is dat iDeal geen Chargeback optie heeft (= de transactie betwisten). Bijvoorbeeld bij het niet leveren of iets heel anders leveren dan overeengekomen.
De betaling bij iDeal is definitief en niet meer terug te draaien. Een creditcard en ook een aantal debit MC/VISA hebben die optie wel. Betwisten gaat via je kaartuitgevende instantie (bank) naar het kaartschema die het aan (de bank van) de merchant voorlegt (hoor en wederhoor).
Daarnaast heb je bij veel creditcards ook nog aankoopverzekering maar dat is (in NL althans) vooral gericht als je aankoop beschadigd of verloren raakt of gestolen wordt.

Doordat iDeal niet meer dan een schil is voor een SEPA/IBAN betaling, zijn er verder weinig kosten en er is dus geen risico (voor de bank en de ontvanger althans), vandaar ook de lage kosten.

Logisch dus dat webshops je stimuleren om iDeal te gebruiken, vaak nog met kreten als 'veilig via je eigen bank' etc. Vaak zal het goed gaan maar als de shop niet levert omdat deze failliet gaat of wat voor reden dan ook, hoef je echt niet bij je bank aan te kloppen.
Aha, vandaar, dank. Ik zie wel dat Wero een functie heeft die dit verlies deels kan opvangen: "payments upon delivery", maar dat is natuurlijk maar deels en geen garantie.

Het transacties kunnen betwisten is toch wel een absoluut voordeel van MC/Visa.
Maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat als Bancontact inderdaad Europa's NFC betaalmethode wordt (en dat zou best spectaculair zijn en nog niet expliciet in het nieuws, alleen dat het is overgenomen door EPI Company), het hier alsnog in wordt geïmplementeerd :*)

[ Voor 7% gewijzigd door GeEkIe op 09-12-2024 18:35 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
GeEkIe schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:31:
[...]
Maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat als Bancontact inderdaad Europa's NFC betaalmethode wordt (en dat zou best spectaculair zijn en nog niet expliciet in het nieuws, alleen dat het is overgenomen door EPI Company), het hier alsnog in wordt geïmplementeerd :*)
EPI heeft Payconiq International overgenomen, dat is dan weer anders dan Bancontact Payconiq, lijkt het.
En alhoewel voor Nederland adaptie van Bancontact nog wel als een aardig idee lijkt, krijg je vast ruzie met de Fransen met hun Cartes Bancaires, als het Europa breed moet. Dat is ook een lokale kaart met EMV.
Van de andere kant, of het nou Bancontact, Cartes Bancaires, Visa of Mastercard is, de EMV instructies zijn grotendeels hetzelfde. De Berlin Group heeft er ook al een beetje over nagedacht. Bijvoorbeeld hoe je Clearing en Settlement via SEPA kan doen, waarbij je in de winkel de snelheid behoudt van de kaartautorisatie: https://www.berlin-group.org/sct-inst-for-cards

Maar het gaat nu wel een heel andere kant op dan de nieuwe Visa/MC kaarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als we het dan toch hebben over kaartacceptaties: waarom heb je een zakelijk account nodig om kaartbetalingen te kunnen accepteren? SumUp heeft een app op de iPhone waarmee je kaartbetalingen kunt accepteren. Waarom kan ik dat niet met een particuliere rekening?
Ja, ik weet dat daar kosten aan zitten, maar die heb je bij alle bankfaciliteiten, daar kan zoiets dus prima aan toegevoegd worden? Dat zou een aantal dingen voor particulieren een stuk eenvoudiger maken…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:00
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:37:
Als we het dan toch hebben over kaartacceptaties: waarom heb je een zakelijk account nodig om kaartbetalingen te kunnen accepteren? SumUp heeft een app op de iPhone waarmee je kaartbetalingen kunt accepteren. Waarom kan ik dat niet met een particuliere rekening?
Ja, ik weet dat daar kosten aan zitten, maar die heb je bij alle bankfaciliteiten, daar kan zoiets dus prima aan toegevoegd worden? Dat zou een aantal dingen voor particulieren een stuk eenvoudiger maken…
Wat is er mis met een betaalverzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
La1974 schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:54:
[...]

Wellicht wil je niet altijd telefoonnummer / ... delen? Denk aan verkoop op Marktplaats / Tweakers V&A / .... Terwijl bij "afhalen" even met de "pinpas" betalen an wel makkelijk en snel zou zijn incl. garantie dat betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

La1974 schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:54:
[...]

@La1974
  1. Dat gaat niet met een kaart.
  2. Daarvoor is een bankapp of computer nodig.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:13:
[...]

Wellicht wil je niet altijd telefoonnummer / ... delen? Denk aan verkoop op Marktplaats / Tweakers V&A / .... Terwijl bij "afhalen" even met de "pinpas" betalen an wel makkelijk en snel zou zijn incl. garantie dat betaald is.
"Garantie", want hier loopt de ontvanger juist het risico op een chargeback. Overigens zou ik telefoonnummer delen niet eens zo erg vinden, want ik heb toch al contact met die persoon. Of zelfs een IBAN, want bij een betaalverzoek krijgt de andere partij die toch al te zien.

Maar terug naar de vraag. Wat beter zou passen dan kaartbetalingen tussen particulieren is een wallet-achtige oplossing (zoals Apple Cash in de VS bijvoorbeeld, of Cash App, of NEAR van ING). Maar dan niet beperkt tot devices van hetzelfde merk, gebruikers van dezelfde app, of klanten van dezelfde bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:36:
[...]

@La1974
Als ik je vraagstelling goed begrijp, gaat het dus om een particulier die een andere particulier wil betalen zonder toegang te hebben tot een bankapp of computer. Dat is wel een heel specifieke doelgroep en daarbij moet ik eerlijk zeggen dat als deze betaalmethode zou bestaan, dit zeker wel fraude/misleiding gaat aanmoedigen ten koste van deze doelgroep.

Desalniettemin bestaat hier al een oplossing voor: de geldautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zr40 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:36:
[...]

Maar terug naar de vraag. Wat beter zou passen dan kaartbetalingen tussen particulieren is een wallet-achtige oplossing (zoals Apple Cash in de VS bijvoorbeeld, of Cash App, of NEAR van ING).
@Zr40
Ik weet niet waar je die vraag vandaan haalt, maar mijn vraag was substantieel anders!
Dan je tweede deel:
Zr40 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:44:
[...]

Als ik je vraagstelling goed begrijp, gaat het dus om een particulier die een andere particulier wil betalen zonder toegang te hebben tot een bankapp of computer. Dat is wel een heel specifieke doelgroep en daarbij moet ik eerlijk zeggen dat als deze betaalmethode zou bestaan, dit zeker wel fraude/misleiding gaat aanmoedigen ten koste van deze doelgroep.

Desalniettemin bestaat hier al een oplossing voor: de geldautomaat.
Dat komt dichterbij. De vraag is waarom ik als particulier geen pinbetaling kan/mag accepteren. Met een eenvoudig device zoals SumUp dat doet of zelfs gewoon met een app, zoals op de iPhone in elk geval kan.

Voorbeelden waarom ik dat zou willen?
  • Ik ben imker en verkoop (hobbymatig; ik verdien er nix mee) honing aan buurtgenoten en zo. Veel makkelijker betalen met een kaart.
  • Ik organiseer wel eens met anderen dingen in de buurt (soort buurtfeest). Vooral de oudere deelnemers kunnen niet met een tikkie of zo betalen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:36:
[...]

@La1974
Het voelt bij een beetje als oplossing zoekt probleem.
  1. Ik zie de meerwaarde van de kaart niet
  2. Met SumUp heb je toch ook een app nodig? En een bankrekening om de betaling op te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
RobertMe schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:13:
[...]

Je kan een betaalverzoek op vele manieren delen. Ook zonder je telefoonnummer te geven. Bijv. via een QR code.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:54
Ik denk omdat een pinbetaling gepaard gaat met een hoop juridische aspecten. Waarbij het Nederlandse consumentenrecht zodanig is dat er het gevaar is dat die consumentenbescherming misbruikt wordt. Als zakelijke gebruiker word je geacht beter te weten waar je mee bezit bent. Of in geval van twijfel hulp in te schakelen. Dat maakt dat een degelijke juridische overeenkomst tussen aanbieder en zakelijke klant makkelijker aan te gaan is.

Je kunt trouwens wel pinnen met je mobiel, zie bv https://nl.mobiletransact...inapparaat-hoe-werkt-het/ of https://www.mypos.com/nl-nl/glass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

La1974 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:47:
[...]
  1. Ik zie de meerwaarde van de kaart niet
  2. Met SumUp heb je toch ook een app nodig? En een bankrekening om de betaling op te ontvangen.
@La1974
Heb je mijn post gelezen direct boven de jouwe? Dan heb je antwoord op je vragen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:35:
[...]

Dat komt dichterbij. De vraag is waarom ik als particulier geen pinbetaling kan/mag accepteren. Met een eenvoudig device zoals SumUp dat doet of zelfs gewoon met een app, zoals op de iPhone in elk geval kan.

Voorbeelden waarom ik dat zou willen?
  • Ik ben imker en verkoop (hobbymatig; ik verdien er nix mee) honing aan buurtgenoten en zo. Veel makkelijker betalen met een kaart.
  • Ik organiseer wel eens met anderen dingen in de buurt (soort buurtfeest). Vooral de oudere deelnemers kunnen niet met een tikkie of zo betalen.
Wat ik kon nagaan is Sumup in het verleden zelfs voor particulieren beschikbaar geweest.
Tegenwoordig heb je bij alle aanbieders een KvK nummer nodig.
Het is me niet duidelijk welke wet- of regelgeving deze eis oplegt.
Mogelijk is het een afspraak met de overheid/belastingdienst, om te voorkomen dat er te makkelijk belasting ontdoken wordt.
In de particuliere setting is cash geld natuurlijk een alternatief voor diegenen die geen smartphone hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:26
Wally2002 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:33:
[...]

Wat ik kon nagaan is Sumup in het verleden zelfs voor particulieren beschikbaar geweest.
Tegenwoordig heb je bij alle aanbieders een KvK nummer nodig.
Het is me niet duidelijk welke wet- of regelgeving deze eis oplegt.
Mogelijk is het een afspraak met de overheid/belastingdienst, om te voorkomen dat er te makkelijk belasting ontdoken wordt.
In de particuliere setting is cash geld natuurlijk een alternatief voor diegenen die geen smartphone hebben.
In principe houdt je niks tegen om zulke betaaldiensten aan particulieren aan te bieden, alhoewel het een lastig verhaal gaat worden om dan nog aan PCI-DSS compliance vanuit de kaatschemas te voldoen. En wie is er aansprakelijk bij misbruik? niemand wilt de risico van fraude op zich nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik meen een jaar geleden of zo ergens gelezen te hebben dat Apple overwoog om Apple Pay ook tussen particulieren toe te staan, inclusief de Tap-to-Pay-app.
En kan dat in de VS niet nu al?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:39:
Ik meen een jaar geleden of zo ergens gelezen te hebben dat Apple overwoog om Apple Pay ook tussen particulieren toe te staan, inclusief de Tap-to-Pay-app.
En kan dat in de VS niet nu al?
Apple Pay werkt tussen particulieren in de VS in ieder geval via iMessage, je kan elkaar betalen via iMessage. Of tap-to-pay ook werkt tussen telefoons weet ik zo snel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
celshof schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:06:
[...]
EPI heeft Payconiq International overgenomen, dat is dan weer anders dan Bancontact Payconiq, lijkt het.
Ik heb even in de Wiki van Bancontact gesnuffeld:
Het lijkt erop dat EPI dan ook Bancontact heeft overgenomen (of ik mis iets).
Hoe dat zit met betaalschema's, zoals van de Fransen, en hun mogelijke problemen met Bancontact kan ik niet overzien, maar als EPI besluit SEPA-wijdt een kaartschema uit te rollen lijkt het mij dat de Fransen daar weinig tegen kunnen doen. Het wordt dan snel de de facto standaard.

Enorm interessante paper die je linkte trouwens:
It is now analysed within the European banking industry whether the new payment instruments
will also be used for the reconciliation and settlement of card transactions by extending the
processes and formats used for SCT Inst to the requirements of settling single card
transactions directly through the payment infrastructure by changing the today's pull
mechanism between the acquirers of card transactions and the issuers of cards.
Het lijkt er dus op dat wel degelijk wordt gekeken of SCT Inst kan worden gebruik bij/als kaart transacties :D

Ook lijkt het erop dat hiermee inderdaad forse kostenbesparingen worden verwacht:
This STP processing is expected to reduce the costs of the clearing
processing significantly, if only one SEPA format for card settlement is to be supported within
Europe in a midterm perspective, irrespective of local or cross-border interfaces. This is of
particular interest, as the impending instant payment regulation will lead to a reachability for
SCT inst across Europe.
Maar het is inderdaad een beetje los van het onderwerp aan het raken.

[ Voor 19% gewijzigd door GeEkIe op 10-12-2024 13:49 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 01:48
Zijn er hier al ASN klanten die een Visa of Mastercard debit pas hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:26
balken07 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:31:
Zijn er hier al ASN klanten die een Visa of Mastercard debit pas hebben?
MasterCard debit al sinds Oktober en heb ook collega's ermee gezien. Geen Visa gezien vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Laatst online: 11-10 01:48
Youtl schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:44:
[...]

MasterCard debit al sinds Oktober en heb ook collega's ermee gezien. Geen Visa gezien vooralsnog.
Na contact zojuist kon ASN mij niet verzekeren dat een nieuw aangemelde klant sws een Mastercard of Visa pas krijgt. Is die van jou verkregen middels verloop van de vorige pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
balken07 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:04:
[...]

Na contact zojuist kon ASN mij niet verzekeren dat een nieuw aangemelde klant sws een Mastercard of Visa pas krijgt. Is die van jou verkregen middels verloop van de vorige pas?
In mijn geval ging het om een nieuwe rekening. Bij collega was het verloop van de vorige pas (heeft hem sinds twee weken).

• said2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-10 20:54
ABN AMRO heeft de uitrol van de debit Mastercard betaalpassen nu ook officieel naar (in de loop van) 2025 uitgesteld, precies zoals de ING. Eerder in deze topic was dit uitstel ook verwacht.

ABN AMRO schrijft ook excat dezelfde woorden als de ING: "In de loop van 2025 beginnen we met het uitgeven van nieuwe betaalpassen met het logo van Mastercard: de Debit Mastercard-betaalpas".

Op twitter vertelt een ABN AMRO medewerker dat de uitrol mogelijk binnen 6 maanden (Q2) begint. Vind het een beetje jammer van de ABN maar ik heb al een Mastercard en Visa van de online fintechs.

bron:
https://www.abnamro.nl/nl...mastercard-betaalpas.html
https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:57
Youtl schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:35:
[...]

In mijn geval ging het om een nieuwe rekening. Bij collega was het verloop van de vorige pas (heeft hem sinds twee weken).
Heb twee weken geleden ook nieuwe vervangende passen gekregen van de ASN maar dat zijn ook nog steeds V Pay kaarten. Exact hetzelfde als de vorige alleen het lettertype is iets scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Robkazoe schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:38:
[...]

Heb twee weken geleden ook nieuwe vervangende passen gekregen van de ASN maar dat zijn ook nog steeds V Pay kaarten. Exact hetzelfde als de vorige alleen het lettertype is iets scherper.
Denk dat bet heel erg verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 12:18
Joseph schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:34:
[...]

Nieuwe credit cards uitgegeven door ABN bijv. kun je maar max 21 dagen achteraf volledig betalen.

Betalen in termijnen zit er niet in.

Wat heb je er dan nog aan? Niet veel, naast de aankoopverzekering is het vrijwel nutteloos en zou je beter met een debitcard met aankoopverzekering kunnen aankomen. Dat is wat een familielid van mij doet: stort geld op de creditcard en betaalt daarna pas. Aan het hele kredietgebeuren heb je echt niets meer aan tenzij je bijv. per week betaald krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFax op 08-01-2025 02:09 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masseurvenlo
Dit is bij iedere creditcard die nieuw word uitgegeven in Nederland.
Het is niet meer mogelijk om in termijnen te betalen.
Ook bij de bestaande creditcards is gespreid betalen bij de meeste banken in Nederland al opgeheven en moet je binnen 21 dagen betalen(als je betaling op handmatig kan zetten) bij incasso zal binnen 14 dagen worden afgeschreven(bij creditcards uitgegeven door ics)
Bij ing loopt de periode van de 4e van de maand t/m 3e van de maand erna dus van 4 januari t/m 3 februari en word dan afhankelijk welke creditcard je hebt rond 6 of 6 februari afgeschreven.
Bij de Rabobank weet ik niet hoe hun afschrijvingen gaan.

Bij de ing heeft het duurste pakket(extra) er een aankoopverzekering bijzitten(incl creditcard en 4 keer geld storten per jaar)
Ze hebben nu nog oude vpay passen die ze uitgeven en nog geen Mastercard/visa debitcard

[ Voor 58% gewijzigd door Masseurvenlo op 08-01-2025 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlantedRabbit
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-10 20:35
Masseurvenlo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:17:
Dit is bij iedere creditcard die nieuw word uitgegeven in Nederland.
Het is niet meer mogelijk om in termijnen te betalen.
Ook bij de bestaande creditcards is gespreid betalen bij de meeste banken in Nederland al opgeheven en moet je binnen 21 dagen betalen(als je betaling op handmatig kan zetten) bij incasso zal binnen 14 dagen worden afgeschreven(bij creditcards uitgegeven door ics)
Bij ing loopt de periode van de 4e van de maand t/m 3e van de maand erna dus van 4 januari t/m 3 februari en word dan afhankelijk welke creditcard je hebt rond 6 of 6 februari afgeschreven.
Bij de Rabobank weet ik niet hoe hun afschrijvingen gaan.

Bij de ing heeft het duurste pakket(extra) er een aankoopverzekering bijzitten(incl creditcard en 4 keer geld storten per jaar)
Ze hebben nu nog oude vpay passen die ze uitgeven en nog geen Mastercard/visa debitcard
Bij de Rabo schrijven ze je gemaakte kosten elke 26e van de maand af.
Met de mogelijkheid om eventueel tussentijds af te lossen of bij te storten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
MrFax schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 02:05:
[...]

Nieuwe credit cards uitgegeven door ABN bijv. kun je maar max 21 dagen achteraf volledig betalen.

Wat heb je er dan nog aan? Niet veel, naast de aankoopverzekering is het vrijwel nutteloos en zou je beter met een debitcard met aankoopverzekering kunnen aankomen. Dat is wat een familielid van mij doet: stort geld op de creditcard en betaalt daarna pas. Aan het hele kredietgebeuren heb je echt niets meer aan tenzij je bijv. per week betaald krijgt.
Ik vind het prima zo, een gespreid betalen optie kost enorm veel rente (vaak wettelijke maximum). Ook bij het huren van een auto voor de borg heb ik liever een cc dan debit card.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees_1
  • Laatst online: 20-10 10:18
[...]

Het voordeel is nog wel de reserveringsruimte (als deze voldoende hoog is).
Bij een hotel wordt eerst wordt de reservering geboekt en als je daadwerkelijk moet betalen wordt het als nieuwe transactie gezien en duurt het een paar dagen voordat de eerdere reservering weer weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:54
[...]

Betalen in termijnen is wel het laatste wat ik zou doen. Dat is namelijk gierend duur. Het is mooi als dat niet meer standaard mogelijk is, zodat mensen die geld willen lenen ook bewust een lening gaan afsluiten.

De enige redenen die ik zie waarom een creditcard nuttig is, is voor buitenlandse betalingen die alleen met creditcard kunnen en voor het reserveren van hotels en het huren van een auto, met name in Amerika. Hoewel je straks met de nieuwe debetcards wel makkelijker buitenlandse betalingen zult kunnen doen als alleen Mastercard/Visa wordt geaccepteerd, zullen de andere voordelen aan een creditcard voorlopig nog wel blijven.

(Daarnaast is er als klein goedmakertje voor de kosten een minimale cashback op betalingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Creditcards zijn handig omdat reserveringen daar wel correct werken voor hotels/auto's etc.
En de extra terugboek bescherming als een hotel/auto sjappie niet zijn eigen voorwaarden volgt voor annulering borg etc.

Niet zoals met de debit variant dat je bank een jaar lang 'vergeet' om die 'reservering' weer vrij te geven, waardoor je tijden lang een paar 100 euro aan echt saldo mist.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

said2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:26:
ABN AMRO heeft de uitrol van de debit Mastercard betaalpassen nu ook officieel naar (in de loop van) 2025 uitgesteld, precies zoals de ING. Eerder in deze topic was dit uitstel ook verwacht.

ABN AMRO schrijft ook excat dezelfde woorden als de ING: "In de loop van 2025 beginnen we met het uitgeven van nieuwe betaalpassen met het logo van Mastercard: de Debit Mastercard-betaalpas".

Op twitter vertelt een ABN AMRO medewerker dat de uitrol mogelijk binnen 6 maanden (Q2) begint. Vind het een beetje jammer van de ABN maar ik heb al een Mastercard en Visa van de online fintechs.

bron:
https://www.abnamro.nl/nl...mastercard-betaalpas.html
https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard
Jup, tis een beetje jammer.
Heb nu maar een Revolut er naast geopend zodat ik ook de Debit Mastercard ergens tevoorschijn kan toveren als ik in het buitenland ben.
Je merkt toch wel dat daar nu de Maestro/Vpay ondersteuning ook op normale betaalterminals dalende is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Jup, tis een beetje jammer.
Heb nu maar een Revolut er naast geopend zodat ik ook de Debit Mastercard ergens tevoorschijn kan toveren als ik in het buitenland ben.
Je merkt toch wel dat daar nu de Maestro/Vpay ondersteuning ook op normale betaalterminals dalende is.
Als het buitenland met andere valuta is, dan is dat sowieso een betere/goedkopere optie. Als je bv een Revolut of een ander vergelijkbaar Mastercard Debit kaart hebt, dan heb je eigenlijk weinig voordeel aan een ABN/ING Mastercard Debit, dus ik zou daar niet eens op wachten of achteraan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
YakuzA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Creditcards zijn handig omdat reserveringen daar wel correct werken voor hotels/auto's etc.
En de extra terugboek bescherming als een hotel/auto sjappie niet zijn eigen voorwaarden volgt voor annulering borg etc.

Niet zoals met de debit variant dat je bank een jaar lang 'vergeet' om die 'reservering' weer vrij te geven, waardoor je tijden lang een paar 100 euro aan echt saldo mist.
Er is m.i. geen technische reden waarom debit cards ook geen reserveringen zouden kunnen verwerken. Het lijkt mij dan vooral policy van het hotel/autoverhuurbedrijf om een creditcard te vereisen.
En een reservering komt na x dagen automatisch te vervallen, als deze niet geclaimd wordt door de merchant. Dus een jaar lang een reservering zou voor zover mij bekend niet mogelijk moeten zijn.

Ook kennen debit kaarten in principe ook een Chargeback mogelijkheid (alhoewel dit in algemene voorwaarden van sommige grootbanken weer zeer beperkt lijkt te worden) , en zijn er ook genoeg voorbeelden van dit soort kaarten met uitgebreide (reis)verzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
kees_1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Het voordeel is nog wel de reserveringsruimte (als deze voldoende hoog is).
Bij een hotel wordt eerst wordt de reservering geboekt en als je daadwerkelijk moet betalen wordt het als nieuwe transactie gezien en duurt het een paar dagen voordat de eerdere reservering weer weg is.
Om spraakverwarring te voorkomen is het handig om de juiste termen te gebruiken.

ook bij debetkaarten kan er een bedrag gereserveerd worden. Hiervoor is dan wel voldoende saldo nodig op de gekoppelde bankrekening.

Waar jij bij creditcards op doelt is je kredietruimte die je met de bank/kaartuitgevende instantie hebt afgesproken. Alle reserveringen en uitgaven worden vanuit het krediet belast, met de bank heb je afspraken over hoe je het maandelijkse saldo terugbetaald. Dat kan gespreid betalen zijn (bij de vroeger uitgegeven kaarten), tegenwoordig is dit verplicht het volledige bedrag binnen xx dagen (meestal 21).
Pagina: 1 ... 37 ... 46 Laatste