Heb je daar een bron voor? Want dat is best wel interessant dan, vooral gezien de Betaalvereniging Nederland steeds van die cijfertjes publiceert waar in staat dat de acceptatie van de Debit passen
nog steeds (emphasis mine) geen 100% is. Ondanks dat MasterCard dus al meer dan een jaar geleden "is gestopt" met de uitgifte van Maestro passen (voor zover dat nog klopt. Heeft een ING dan dan echt voor 1, 1,5 jaar aan passen vantevoren ingeslagen?).
En heeft de Betaalvereniging Nederland überhaupt iets te dwingen bij de banken? Ik vind het meer klinken als een clubje die de belangen van alle partijen behartigt. Dus zowel de winkeliers, payment providers, banken, .... En nouja, winkeliers zal het worst wezen zolang klanten kunnen betalen (werkt prima met Maestro & V-Pay) en het zo weinig mogelijk kost (dus ze de betaalterminal niet hoeven te vervangen voor een nieuw pasje); De banken hun mening hierover weten we ook, want dat zien we wel aan hoe lang ze er over doen om over te stappen; De payment providers willen het wellicht wel want levert lekker geld op aan ondersteuning en verkoop nieuwe terminals; En
als MC & Visa zetel hebben bij de betaalvereniging weten we hun mening ook wel (MC is gestopt, Visa heeft daarna aangekondigd ook te stoppen, maar geen datum bekend gemaakt).
En het lijkt mij steek dat de betaalvereniging de banken gaat dwingen iets te doen terwijl ze de belangen van de banken behartigen en die "tegen" zijn (/het op eiten tempo willen) en het voor alle Nederlandse deelnemers niet uit maakt welke pasjes gebruikt worden. En of de betaalvereniging het dan doet uit belang van MC & Visa terwijl zij internationaal al lang hebben aangegeven er mee te stoppen en de banken dus überhaupt al gedwongen worden te stoppen? Ik denk niet dat MC & Visa daar de Betaalvereniging Nederland voor nodig hebben.