Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:37:
[...]

De exacte details weet ik niet. Meen wel iets gelezen te hebben v.w.b. "je moet aangeven bij welke rekeningen je een betaalpas wilt hebben / behouden". Dus je krijgt vast een nieuwe. Maar als je niks doet... ogenschijnlijk dus niet.

Waarbij dus ook de pas met 100% acceptatie "zomaar" geblokkeerd wordt. En de vervangende pas... geen 100% acceptatie heeft (maar maar 95%, of whatever. Maar als je elke week naar net die ene bakker / slager / ... gaat waar Debit MasterCard / Visa Debit niet geaccepteerd wordt dan ben je dus wel de sjaak. Al helemaal als jij de enige bent die niet kan "pinnen").
Als je moet wachten tot iedere lokale kleine zelfstandige bakker of slager klaar is voor de nieuwe kaarten kan je wachten tot het volgende millennium.

Dat soort ondernemers gaan pas iets doen als ze voldoende klachten krijgen of teveel omzet gaan missen.

Ik heb al een paar maanden een MC debitcard en ondervind geen problemen.

De banken moeten een keer beginnen. Het beste zou zijn als ze allemaal tegelijk zouden starten. Dan zitten we in no time op 100% acceptatie. Maar ja, zij willen liever dat de concurrent die paar klagende klanten krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
La1974 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:45:
[...]

Als je moet wachten tot iedere lokale kleine zelfstandige bakker of slager klaar is voor de nieuwe kaarten kan je wachten tot het volgende millennium.

Dat soort ondernemers gaan pas iets doen als ze voldoende klachten krijgen of teveel omzet gaan missen.

De banken moeten een keer beginnen. Het beste zou zijn als ze allemaal tegelijk zouden starten. Dan zitten we in no time op 100% acceptatie. Maar ja, zij willen liever dat de concurrent die paar klagende klanten krijgt.
100% mee eens ;)

Maar het is ook wel fijn als je dan nog als backup een Maestro (/V-Pay) pas op zak kunt hebben. En met een pas van Knab wordt dat dus onmogelijk.
Als in: ik ben all for het gewoon invoeren en de ondernemers te dwingen. Maar ik ben ook wel tegen geforceerd proactief de bestaande passen deactiveren / vervangen terwijl ze nog niet vervallen zijn.

Edit:
Denk overigens ook dat die actie van Knab weinig te maken heeft met Maestro vs Debit MasterCard. Maar dat het puur uit kostenoverweging is. Dat het hun administratief werk scheelt door maar 1 type pas te ondersteunen. "Slapers" die geen nieuwe pas aanvragen voor bepaalde rekeningen (/uberhaupt geen pas aanvragen want alleen Apple Pay / Google Pay gebruiken). En dus niet uit klantbelang / ....

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 21-05-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:45

thof

FP ProMod
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:30:
[...]

Even lezen ;)

Ik heb het over proactief vervangen van Maestro / V-Pay passen. Niet de uitgifte van Debit MasterCard & Visa Debit cards. Knab gaat echt alle Maestro passen per volgende maand blokkeren, dus ook als deze een vervaldatum in 2025 / 2026 / 2027 hebben. En daarmee is Rabo toch echt niet begonnen.
Ik probeer hier online iets over te vinden waarin dat bevestigd wordt, kon het niet vinden in hun FAQ. Heb jij toevallig daar een bron voor gevonden? Zou namelijk een mooie eerste stap zijn voor de daadwerkelijke vervanging.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
thof schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Ik probeer hier online iets over te vinden waarin dat bevestigd wordt, kon het niet vinden in hun FAQ. Heb jij toevallig daar een bron voor gevonden? Zou namelijk een mooie eerste stap zijn voor de daadwerkelijke vervanging.
De berichtgeving van Knab hierover aan hun klanten is hier op GoT gequote geworden, dit topic of het Knab topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
thof schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHnLYbXmpQt9RgJrl4oJthZE2wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXuhFhQrIv3AfuZNFmVQW3SH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4JQBx-00jwR8Gc6fMX6EO0t0Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANnhxUlYeFNoqFpZJpe9KkRo.jpg?f=fotoalbum_large

Navraag gedaan bij de klantenservice en ze gaan alle passen blokkeren.
Dit is een bewuste keuze vanuit Knab

Ter info al mijn passen 'verlopen' helemaal niet binnenkort.
Ze zijn nog ruim een jaar geldig qua datum

Edit

Had weken terug al een nieuwe pas aangevraagd voor de zekerheid want ik moet toch een pas hebben.
Maar die is nog steeds niet binnengekomen

[ Voor 9% gewijzigd door NicoHF op 22-05-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:51
La1974 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:45:
[...]

Zie bericht @balken07 SNS biedt 3 juni een debit kaarten aan klanten.

Ja we verwachten Q3 breed uitrol vanuit grootbanken... en ja het begin is er...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NicoHF schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Edit

Had weken terug al een nieuwe pas aangevraagd voor de zekerheid want ik moet toch een pas hebben.
goede timing, lekker alles in zomer vakantie tijd blokkeren als er redelijk wat mensen niet thuis zullen zijn? :P
Daar zal vast nog wel iets veranderen in hun timing, maar gezien je zelf de vervanger moet kiezen, gaan ze niet alles in 1x deactiveren?? :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-05-2024 11:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:37
celshof schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:32:
[...]
Maestro is een merk dat uitgefaseerd wordt door Mastercard. Net zoals Visa Vpay uitfaseert. Er is geen los betaalnetwerk puur voor Maestro dat verdwijnt.
Het is inderdaad een merk van Mastercard. Als het echter geen eigen netwerk had, dan zou de acceptatie bij betaalautomaten wereldwijd hetzelfde als Mastercard moeten zijn.

https://www.adyen.com/kno...tro-what-you-need-to-know

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
balken07 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Het is inderdaad een merk van Mastercard. Als het echter geen eigen netwerk had, dan zou de acceptatie bij betaalautomaten wereldwijd hetzelfde als Mastercard moeten zijn.

https://www.adyen.com/kno...tro-what-you-need-to-know
Acceptatie op betaalautmaten is afhankelijk van de keuze en afspraken van de merchant en acquirer. Dat staat los van het netwerk. Als er Mastercard overheen gaat, kan er ook gewoon Maestro overheen en vice versa. Dat loopt over dezelfde systemen, dezelfde netwerken, met dezelfde protocollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

celshof schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:56:
[...]
Acceptatie op betaalautmaten is afhankelijk van de keuze en afspraken van de merchant en acquirer. Dat staat los van het netwerk. Als er Mastercard overheen gaat, kan er ook gewoon Maestro overheen en vice versa. Dat loopt over dezelfde systemen, dezelfde netwerken, met dezelfde protocollen.
Als je het heel kort door de bocht stelt krijg je uiteraard vragen.

In principe lopen beiden in de achtergrond via het cirrus network:
Wikipedia: Cirrus (interbank network)

Het cardschema/afhandeling van maestro kaart/protocol gaan ze daar, op termijn, op uitschakelen.

In de achtergrond zullen er vast wel dedicated servers/systemen zijn voor maestro afhandelingen binnen cirrus.
Of in de achtergrond maestro een ander protocol heeft weet ik niet :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
YakuzA schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Als je het heel kort door de bocht stelt krijg je uiteraard vragen.

In principe lopen beiden in de achtergrond via het cirrus network:
Wikipedia: Cirrus (interbank network)

Het cardschema/afhandeling van maestro kaart/protocol gaan ze daar, op termijn, op uitschakelen.

In de achtergrond zullen er vast wel dedicated servers/systemen zijn voor maestro afhandelingen binnen cirrus.
Of in de achtergrond maestro een ander protocol heeft weet ik niet :)
Cirrus is voor ATM en de naam van het bedrijf dat ze in de jaren '80 hebben overgenomen. Er wordt ook duidelijk gesteld dat het bedoeld is voor het product ATM en niet voor losse brands. Je aanname dat er aparte servers zijn voor Maestro lijkt me sterk. Heel duur en nergens voor nodig, als je kijkt naar wat MC faciliteert en wat de verschillende tussen de verschillende brands zijn.

Kort door de bocht: Mastercard faciliteert de bank van de winkelier om betalingen te accepteren die worden geautoriseerd door de issuer. Niet veel meer dan een switch, eigenlijk.
Daarna stuurt de bank van de winkelier (in de meeste gevallen, behalve voor de single message gebruikers) dan nog dagelijks de transacties in, om ook daadwerkelijk het geld te krijgen. Maar ook hier is Mastercard niet meer dan een tussenpersoon en zitten alle merken samen in dat bestand.

Afkoppelen van Maestro zal niet veel meer zijn dan het verwijderen van routeringsregels en allerlei andere configuratie en documentatie (zoals verschillende fees).

edit: In de MAstercard Rules kun je wel wat specifieke regels terugvinden, die ze niet meer hoeven te gaan handhaven door Maestro uit te faseren. Denk aan verplichte online pin mogelijkheden.

[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 22-05-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:32
Wat is nu zo’n beetje de status van deze hele overzetting?

Als ik het topic zo doorlees zijn ING, ABN en Regiobank de overgebleven partijen die nog geen MC/Visa debit uitgeven en ook nog geen streefdatum hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:05
Vandaag een nieuwe Maestro betaalkaart gekregen van ABN vanwege het feit dat mijn oude pas in augustus verloopt. Dus ABN is nog niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:57
gamefreakin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:43:
Wat is nu zo’n beetje de status van deze hele overzetting?

Als ik het topic zo doorlees zijn ING, ABN en Regiobank de overgebleven partijen die nog geen MC/Visa debit uitgeven en ook nog geen streefdatum hebben?
ABN AMRO: Loop van het jaar
ING: Eind van het jaar (maar niet zeker)
SNS: 3 juni begint de uitrol (onder voorbehoud)
ASN/Regio: onbekend

Knab, Rabobank en Triodos waren al om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 01:07:
[...]

ABN AMRO: Q3
ING : Q3

Maar alleen onder voorbehoud volgens mij Twitter zag ik maar kan ff niet terugvinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vergeet ook niet dat er met de nieuwe Debit pasjes nu waarschijnlijk onderscheid is tussen privé/zakelijke pasjes (met Maestro/VPay is dat denk ik niet). Rabo heeft bijv. al nieuwe privé Debit pasjes uitgegeven en zakelijk geloof ik nog niet.

Met de nieuwe Debit pasjes is er nu ook onderscheid tussen binnen/buiten EEA, dit was met Maestro/VPay ook niet (zo ver mij bekend is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 13:39
Youtl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 01:07:
[...]

Kleine aanvulling:
Bunq gaf ze al uit naast Maestro. Van Lanschot geeft ze ook uit sindskort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
nielsiejjj92 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Kleine aanvulling:
Bunq gaf ze al uit naast Maestro. Van Lanschot geeft ze ook uit sindskort.
Bunq was daar toch weer mee gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ook Rabobank is zover:
Rabobank stapt als eerste grootbank over op de nieuwe Debit Mastercard-betaalpas

Amsterdam, 28 mei 2024 – Rabobank stapt als eerste grootbank over op de nieuwe Debit Mastercard-betaalpas. Hierdoor betalen straks ook de klanten van Rabobank makkelijker online en wereldwijd – voordelen die voorheen alleen voor creditcardhouders beschikbaar waren. Het aankoopbedrag wordt direct afgeschreven van de lopende rekening die aan de betaalpas gekoppeld is, net zoals bij Maestro.

Met de uitrol van de vernieuwde betaalpas stapt Rabobank over op een toekomstbestendige betaalpas die beter past bij de betaalbehoeftes van de huidige digitale wereld. Met Debit Mastercard kunnen mensen over de hele wereld snel, makkelijk en veilig in zowel web- als fysieke winkels betalen. Rabobank vervangt de huidige passen automatisch. De klant hoeft hiervoor geen actie te ondernemen.
Rest van het ronkende persbericht hier: https://www.mastercard.co...abobank-debit-mastercard/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:04:
Ook Rabobank is zover:

[...]

Rest van het ronkende persbericht hier: https://www.mastercard.co...abobank-debit-mastercard/
Alleen geven ze ze al 1 of 2 maanden uit. En niet alleen Debit MasterCard maar ook Visa Debit. Laatstgenoemde heb ik namelijk zelf van in de pilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Nou, ik hou mijn hart vast.

Benieuwd waar ik straks allemaal niets meer kan kopen zonder 20 jaar terug in de tijd te gaan en cash uit de muur te trekken...

Sowieso kan ik straks voorlopig niet naar mijn lokale slijter, en het zou mij verbazen als ik mijn woendsagse portie kibbeling straks nog kan afrekenen bij de visboer.

De dagelijkse boodschappen bij Albert Heijn zullen wel lukken, ik ga er voor het gemak vanuit dat AHOLD zijn zaakjes wel op orde heeft (anders wordt het echt feest). Maar ja, hun slijter heeft dan weer weinig interessants :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Dido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Benieuwd waar ik straks allemaal niets meer kan kopen zonder 20 jaar terug in de tijd te gaan en cash uit de muur te trekken...

Sowieso kan ik straks voorlopig niet naar mijn lokale slijter, en het zou mij verbazen als ik mijn woendsagse portie kibbeling straks nog kan afrekenen bij de visboer.

De dagelijkse boodschappen bij Albert Heijn zullen wel lukken, ik ga er voor het gemak vanuit dat AHOLD zijn zaakjes wel op orde heeft (anders wordt het echt feest). Maar ja, hun slijter heeft dan weer weinig interessants :X
Valt echt reuze mee tenzij je alleen boodschappen doet met hele kleine ondernemers die niet met de tijd mee willen gaan.

Op de markt heb ik nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

La1974 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:46:
Valt echt reuze mee tenzij je alleen boodschappen doet met hele kleine ondernemers die niet met de tijd mee willen gaan.

Op de markt heb ik nog nooit problemen gehad.
Een echte markt kom ik zelden, maar ik probeer de lokale middenstand hier in het dorp wel een beetje te steunen door niet alles via het internet naar mijn voordeur te laten komen.

Mijn slijter gaf aan dat hij geen Mastercard wilde accepteren omdat dat te duur was.

En ik ga niet met hem in discussie over dat mastercard debit kaarten net zo duur zijn als de oude maestro kaarten, zeker niet na de verhalen die ik hier lees dat een debit card toch stiekem als credit kaart wordt afgerekend omdat het (onzichtbaar) een zakelijke debit card blijkt te zijn.

Maar goed, we gaan het zien, veel keuze heb ik straks toch niet. Mijn huidige pas is nog geldig tot begin 2026, dus zolang de Rabo geen Knabje doet kan ik sowieso nog anderhalf vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 14:42
Heb tot nu toe met de mastercard debit pilot pas van de Rabobank niet echt problemen gehad, behalve op de uni een automaat die niet werkte ermee, maar voor de rest niet echt problemen gehad met de acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

"Straks"? Je hebt een pas die op korte termijn vervalt? Anders merk je er sowieso nog niks van.
en het zou mij verbazen als ik mijn woendsagse portie kibbeling straks nog kan afrekenen bij de visboer.
Misschien moet je de kibbeling dan wel bij de slager gaan betalen :+
De dagelijkse boodschappen bij Albert Heijn zullen wel lukken, ik ga er voor het gemak vanuit dat AHOLD zijn zaakjes wel op orde heeft (anders wordt het echt feest).
Volgens mij zijn daar ook wel klachten over geweest dat bij specifieke vestigingen Debit niet werkte. Of dat het bij sommige kassa's wel werkte en anders niet.
En dus ja, ook de grote winkels werkt het niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Een echte markt kom ik zelden, maar ik probeer de lokale middenstand hier in het dorp wel een beetje te steunen door niet alles via het internet naar mijn voordeur te laten komen.

Mijn slijter gaf aan dat hij geen Mastercard wilde accepteren omdat dat te duur was.
Ik waardeer het idee. Maar blijkbaar wil die lokale ondernemer jou geld dan helemaal niet ;) Daar zou ik dan ook snel klaar mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

RobertMe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:54:
"Straks"? Je hebt een pas die op korte termijn vervalt? Anders merk je er sowieso nog niks van.
Ik zou tot februari 2026 goed moeten zitten, maar dat maakte bij Knab ook niet uit...
Misschien moet je de kibbeling dan wel bij de slager gaan betalen :+
Nee, als ik daar niet meer kan pinnen gaan ik, totdat ze hun betaalmogelijkheden aangepast hebben, wel een alternatief zoeken voor de woensdaglunch. Ik zou het wel jammer vinden.
Idem voor de kaasboer die hier op dinsdag staat, trouwens. Maar dan kan ik het nog in het cenbtrum proberen bij de kaasboer.
Volgens mij zijn daar ook wel klachten over geweest dat bij specifieke vestigingen Debit niet werkte. Of dat het bij sommige kassa's wel werkte en anders niet.
En dus ja, ook de grote winkels werkt het niet altijd.
Dan hoop ik dat ze dat komende 1,5 jaar opgelost krijgen. Als het een grote jongen als Ahold (nota bene ooit zelf met bank-aspiraties) al niet lukt, kan ik het de lokale middenstander ook niet kwalijk nemen al sie het niet helemaal meekrijgt.
RobertMe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:57:
Ik waardeer het idee. Maar blijkbaar wil die lokale ondernemer jou geld dan helemaal niet ;) Daar zou ik dan ook snel klaar mee zijn.
Dat is wel heel simpel gezegd, maar als het alternatief is om naar de stad te rijden voor een protie kibbeling wordt het de fact geen kibbeling meer.
En met wat de lokale slijter soms weet te bemachtigen kom ik on-line niet zo eenvoudig aan mijn trekken.

Ik begrijp de logica wel, maar ik snap ook wel dat ondernemers huiverig zijn om creditcards te gaan accepteren (want daar komt het op neer).

[ Voor 21% gewijzigd door Dido op 29-05-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Dido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:59:
Ik begrijp de logica wel, maar ik snap ook wel dat ondernemers huiverig zijn om creditcards te gaan accepteren (want daar komt het op neer).
Nee, daar komt het niet op neer. Dat maken die ondernemers er zelf van. Dat is het/hun probleem. Met die redenatie accepteren ze nu ook creditcards want Maestro = Mastercard.

Geen kibbeling en drank heeft ook weer z’n voordelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Dan hoop ik dat ze dat komende 1,5 jaar opgelost krijgen. Als het een grote jongen als Ahold (nota bene ooit zelf met bank-aspiraties) al niet lukt, kan ik het de lokale middenstander ook niet kwalijk nemen al sie het niet helemaal meekrijgt.
Alleen gaat het niet om "oplossen" en "lukken". Het probleem is "opgelost". Het is nog maar een kwestie van doen. En in zeer veel gevallen is dat "doen" het uitvoeren van een software update. En een zeldzame gevallen is het een verouderde automaat die geen update meer krijgt. Maar... die verouderde automaat zou dan ook uberhaupt 0,0 ondersteuning meer krijgen en mogelijk dus ook onveilig zijn / ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:53:
[...]

En ik ga niet met hem in discussie over dat mastercard debit kaarten net zo duur zijn als de oude maestro kaarten, zeker niet na de verhalen die ik hier lees dat een debit card toch stiekem als credit kaart wordt afgerekend omdat het (onzichtbaar) een zakelijke debit card blijkt te zijn.
Zolang hij geen Creditcard acceptatie kiest, dan zal betalen met zulke “gekke” debitcards (zakelijke en buiten EEA debit kaarten) niet eens lukken.

Dus hij zal dan geen “creditcard” kosten krijgen, maar het is volgens mij de bedoeling dat je in 2025 deze gekke kaarten niet meer kan weigeren, dus dan krijgt de ondernemer deze kosten wel.. Tenzij ze hopelijk de kosten gelijk trekken met de normale debitkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
[...]

Veel mensen hier overdrijven schromelijk. Het zal de uitzondering zijn wanneer het niet lukt. De banken hebben het al veel te lang uitgesteld. Juist als de nieuwe passen bij grootbanken in omloop raken, zullen de laatste eigenwijze ondernemers de druk voelen alsnog acceptatie te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
xileS schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Zolang hij geen Creditcard acceptatie kiest, dan zal betalen met zulke “gekke” debitcards (zakelijke en buiten EEA debit kaarten) niet eens lukken.

Dus hij zal dan geen “creditcard” kosten krijgen, maar het is volgens mij de bedoeling dat je in 2025 deze gekke kaarten niet meer kan weigeren, dus dan krijgt de ondernemer deze kosten wel.. Tenzij ze hopelijk de kosten gelijk trekken met de normale debitkosten.
Zakelijke kaarten en buiten EEA uitgegeven kaarten vallen niet onder de EU regulering die de kosten maximeert. Vanaf 2025 zal een ondernemer kaarten uitgegeven buiten EEA moeten accepteren, (en daar meer aan kwijt zijn dan een Europese klant) maar daar staat tegenover dat de drempel voor toeristen van buiten de EEA om hier geld uit te geven ook lager is. Als ik een Amerikaan was, zou ik het vertikken om de hele tijd cash te moeten opnemen, omdat Nederland zo eigenwijs is om tot het allerlaatst slecht geaccepteerde kaartschema’s uit te geven via haar banksector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:26
balken07 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Veel mensen hier overdrijven schromelijk. Het zal de uitzondering zijn wanneer het niet lukt. De banken hebben het al veel te lang uitgesteld. Juist als de nieuwe passen bij grootbanken in omloop raken, zullen de laatste eigenwijze ondernemers de druk voelen alsnog acceptatie te regelen.
Dat denk ik ook, gebruik sinds juli louter MC/VISA Debit kaarten nog 0 problemen gehad. Ook zonder problemen bij wat kleinere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
balken07 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Zakelijke kaarten en buiten EEA uitgegeven kaarten vallen niet onder de EU regulering die de kosten maximeert. Vanaf 2025 zal een ondernemer kaarten uitgegeven buiten EEA moeten accepteren, (en daar meer aan kwijt zijn dan een Europese klant) maar daar staat tegenover dat de drempel voor toeristen van buiten de EEA om hier geld uit te geven ook lager is. Als ik een Amerikaan was, zou ik het vertikken om de hele tijd cash te moeten opnemen, omdat Nederland zo eigenwijs is om tot het allerlaatst slecht geaccepteerde kaartschema’s uit te geven via haar banksector.
En die Amerikaan kan hier ook al geen cheques inwisselen.

In de coronatijd kregen alle Amerikanen, ook die in Nederland woonden een cheque van de IRS. Konden ze hier niets mee.

Het is niet zo dat ze in de VS nu echt voorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
La1974 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:12:
[...]

En die Amerikaan kan hier ook al geen cheques inwisselen.

In de coronatijd kregen alle Amerikanen, ook die in Nederland woonden een cheque van de IRS. Konden ze hier niets mee.

Het is niet zo dat ze in de VS nu echt voorlopen.
Ik heb nergens gezegd dat ze voorop lopen. Ik nam de ‘Amerikaan’ als een willekeurig voorbeeld voor personen van buiten de EEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
balken07 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat ze voorop lopen. Ik nam de ‘Amerikaan’ als een willekeurig voorbeeld voor personen van buiten de EEA.
Oh, dat was wel duidelijk. Ik moest alleen even glimlachen toen ik Amerikaan las :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit

Had het al in het Knab topic gepost maar misschien ook handig voor hier.
Heb meer info gekregen van ze

Zojuist een email gehad dat de 'oude' passen per 20-06-2024 niet meer werken, je moet voor die tijd een nieuwe Mastercard debet kaart aanvragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQUBDN20vsjfcNOg-IWN_EWVR2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYY2FbhZs6XdX8tyGSwB2ltL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
balken07 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Zakelijke kaarten en buiten EEA uitgegeven kaarten vallen niet onder de EU regulering die de kosten maximeert. Vanaf 2025 zal een ondernemer kaarten uitgegeven buiten EEA moeten accepteren, (en daar meer aan kwijt zijn dan een Europese klant) maar daar staat tegenover dat de drempel voor toeristen van buiten de EEA om hier geld uit te geven ook lager is.
Zoals ik het meegekregen heb klopt dit idd (alleen weet ik niet of ze 2025 wel gaan redden) en geldt dit dus ook voor Nederlandse Zakelijke passen. Alleen dit lijkt gelukkig niet met alle zakelijke passen zo geregeld. Tot nu toe heb ik alleen met Triodos zakelijke passen meegemaakt dat deze echt als een Businesspas (dus als Creditcard) belast wordt. Andere zakelijke mastercard debit passen (Knab), gaan er tot nu toe gelukkig gewoon doorheen als een normale debit betaling.

Anders lopen de kosten echt uit de hand met pinbetalingen bij B2B bedrijven. I.p.v 6 cent per transactie betaal je dus dan 1,6% over de hele omzet. Met B2B gaat het vaak om honderden, zo niet om duizenden euro's per betaling, dus reken het verschil maar uit. Paar tienduizenden procenten duurder in verhouding? 8)7 Zo ver zal het hopelijk/waarschijnlijk niet komen. Anders wordt het weer cash, bank overboeking of een betaallink/QR interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Meeste betaalverkeer gaat B2B toch al op factuur dus via SEPA, zakelijk tanken via tankpas niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Vinnienerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:24:
Meeste betaalverkeer gaat B2B toch al op factuur dus via SEPA, zakelijk tanken via tankpas niet?
Je hebt genoeg groothandels, waar je ter plekke dient te betalen. Op rekening zou ik ook niet aanraden in deze economie, daar komt nog wel wat risico bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Maar op rekening scheelt je straks wel 1,6% ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Ik zie het volgende van SNS op Twitter voorbij komen:

Per 3 juni leveren we de Debit Mastercard. Later dit jaar starten we ook met de VISA Debit betaalpas 💳 We beginnen met uitlevering van kleine aantallen bij de aanvraag van een nieuwe of een vervangende pas. Dit wordt later in het jaar uitgebreid.

Ik zou het al heel wat vinden als 3 juni groen licht krijgt 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
balken07 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:49:
Ik zie het volgende van SNS op Twitter voorbij komen:

Per 3 juni leveren we de Debit Mastercard. Later dit jaar starten we ook met de VISA Debit betaalpas 💳 We beginnen met uitlevering van kleine aantallen bij de aanvraag van een nieuwe of een vervangende pas. Dit wordt later in het jaar uitgebreid.

Ik zou het al heel wat vinden als 3 juni groen licht krijgt 🤷🏼‍♂️
Dat zou wel mooi nieuws zijn van de SNS dan, gaan ze ook bij ASN en Regiobank om?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vbvkel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-01 19:36
Op de ING website zijn de nieuwe passen vandaag te vinden: https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bX-ldy4d3LXAiyEjntCsXccyc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j1p8BoStyJZQIIhdGjpWUdp7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
balken07 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Overdrijven? Het is een terecht punt waar men zich zorgen om maakt.
Feit is gewoon dat je van te voren op onbekende plekken nooit zeker weet of je er wel kan betalen met je nieuwe pas.
We hebben het ook niet alleen over de kleine ondernemer maar zelf een Primarkt als voorbeeld waar je niet kan betalen met je Mastercard debet.
Sta je dan met je spullen bij de kassa eindelijk om af te rekenen en kan je vervolgens niet betalen.
Is het de schuld van de winkelier? Helemaal.
Maar wie is de dupe? De consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:26
NicoHF schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:47:
[...]

We hebben het ook niet alleen over de kleine ondernemer maar zelf een Primarkt als voorbeeld waar je niet kan betalen met je Mastercard debet.
Niet? Dat is me op 26 augustus vorig jaar gewoon gelukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:35
Ook de winkel, die loopt een koop mis, en verliest mogelijk een klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

Feit is gewoon dat je van te voren op onbekende plekken nooit zeker weet of je er wel kan betalen met je nieuwe pas.
Sta je dan met je spullen bij de kassa eindelijk om af te rekenen en kan je vervolgens niet betalen.
Ja. De hele reden dat winkeliers het niet snappen/huiveren is omdat een enkeling "zeurt over iets met een pas". Ze hebben wel wat beters te doen, denken ze dan.

Zodra meer banken over gaan gaat de winkelier dit elke dag meemaken in plaats van eens in de paar weken, gaat hij zich toch afvragen wat er in hemelsnaam aan de hand is, belt hij zijn bank/paymentprovider en wordt het de volgende dag verholpen. Of dezelfde dag.

Domme bangmakerij de hele tijd. Betaal al een paar maanden met Debit en het is pas 1x mis gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Tralapo op 30-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Ben benieuwd naar de achterkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tralapo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Ja. De hele reden dat winkeliers het niet snappen/huiveren is omdat een enkeling "zeurt over iets met een pas". Ze hebben wel wat beters te doen, denken ze dan.

Zodra meer banken over gaan gaat de winkelier dit elke dag meemaken in plaats van eens in de paar weken, gaat hij zich toch afvragen wat er in hemelsnaam aan de hand is, belt hij zijn bank/paymentprovider en wordt het de volgende dag verholpen. Of dezelfde dag.

Domme bangmakerij de hele tijd. Betaal al een paar maanden met Debit en het is pas 1x mis gegaan.
Vandaag heb ik nog met een winkelier gesproken, die heeft nu ook een nieuwe pinapparaat. Hij dacht dat hij ergens vanaf juni dit jaar geen betalingen meer zou kunnen accepteren, waarschijnlijk stoppen dan de updates op zijn oude terminal. Duizend Euro gekost zei hij. Ik zei ja, maar ik kocht dezelfde apparaat een tijdje terug toen die met 50% korting werd aangeboden xD.

Hij had nog niet meegemaakt dat betalingen niet werden geaccepteerd en lijkt niet echt op de hoogte dat passen worden vervangen door en nieuwe Debit variant. Eigenlijk denk ik dat meer dan 90% van de ondernemers daar zich niet mee bezig houdt, want waarom zouden ze. Ze zijn druk genoeg met het ondernemen zelf.

Ik vond het bijzonder dat hij nog niet mee had gemaakt met geweigerde betalingen, dus ik vroeg accepteer je toevallig Creditcards? Jup en dat is dus waarom hij nog alle betalingen heeft kunnen accepteren, want alle nieuwe Debitkaarten kunnen op de oude “niet ondersteunde” automaten gewoon werken via het duurdere Creditcard contract.

Er zullen vast nog meer van zulke oude terminals in gebruik blijven, zolang men gewoon betalingen kan blijven accepteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• La1974
xileS schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Eigenlijk denk ik dat meer dan 90% van de ondernemers daar zich niet mee bezig houdt, want waarom zouden ze. Ze zijn druk genoeg met het ondernemen zelf.
Bijzondere redenatie. Hoe je klanten je kunnen betalen is toch ook gewoon onderdeel van het ondernemen? Een vrij cruciale zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
xileS schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Vandaag heb ik nog met een winkelier gesproken, die heeft nu ook een nieuwe pinapparaat. Hij dacht dat hij ergens vanaf juni dit jaar geen betalingen meer zou kunnen accepteren, waarschijnlijk stoppen dan de updates op zijn oude terminal. Duizend Euro gekost zei hij. Ik zei ja, maar ik kocht dezelfde apparaat een tijdje terug toen die met 50% korting werd aangeboden xD.

Hij had nog niet meegemaakt dat betalingen niet werden geaccepteerd en lijkt niet echt op de hoogte dat passen worden vervangen door en nieuwe Debit variant. Eigenlijk denk ik dat meer dan 90% van de ondernemers daar zich niet mee bezig houdt, want waarom zouden ze. Ze zijn druk genoeg met het ondernemen zelf.

Ik vond het bijzonder dat hij nog niet mee had gemaakt met geweigerde betalingen, dus ik vroeg accepteer je toevallig Creditcards? Jup en dat is dus waarom hij nog alle betalingen heeft kunnen accepteren, want alle nieuwe Debitkaarten kunnen op de oude “niet ondersteunde” automaten gewoon werken via het duurdere Creditcard contract.

Er zullen vast nog meer van zulke oude terminals in gebruik blijven, zolang men gewoon betalingen kan blijven accepteren.
Afgelopen week inderdaad ook bij twee kleinere ondernemers (een poeliersbedrijf en een groenteboer) langs geweest waar nog een verouderde CCV Vx570-terminal stond. Tot mijn verbazing gewoon met mijn Mastercard Debit kunnen betalen. Grote kans dat deze via een creditcard contract verliepen… Vroeg of later zullen ze wel merken dat ze ineens veel meer kosten kwijt zijn aan transacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 22:49
Youtl schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Dat zou wel mooi nieuws zijn van de SNS dan, gaan ze ook bij ASN en Regiobank om?
Ik heb deze week (na de comment van iemand anders over 3 juni bij SNS) de ASN gemaild met deze vraag, maar zij konden er nog niets over zeggen. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
La1974 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Bijzondere redenatie. Hoe je klanten je kunnen betalen is toch ook gewoon onderdeel van het ondernemen? Een vrij cruciale zelfs.
Eens hoor, daarom ben ik er wel mee bezig ;). Maar ik spreek ze dus dagelijks en heb nog geen 1 ondernemer gesproken die überhaupt het fijne van wist dat Maestro wordt vervangen door Mastercard Debit.

En betalen kunnen klanten gewoon toch? Ook op zo'n oude terminal. En helemaal met creditcard acceptatie dus en merken ze niks met niet kunnen accepteren. Alleen ooit misschien aan de extra kosten, als dat überhaupt een x gaat opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

xileS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 01:11:
En betalen kunnen klanten gewoon toch?
Niet altijd dus, zo blijkt.

En natuurlijk is het dan lullig voor de winkelier dat ie een verkoop misloopt als een klant niet stomtoevallig, na een decennium geen cash te hebben aangeraakt toch nog ergens een briefje in zijn achterzak heeft, maar het is voor de klant ook strontvervelend om de geplande aankoop niet door te zien gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-09 16:40
Hoi, vanochtend een update van een persoonlijk adviseur van de SNS gekregen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMx7-4SdoFCrZiiJRTQdX3THWPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8FNGFKzwhwdjyXWpNxzXy82.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt dat het misschien toch over de hele Volksbank gaat voor de uitgifte van de nieuwe passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:33:
[...]

En natuurlijk is het dan lullig voor de winkelier dat ie een verkoop misloopt als een klant niet stomtoevallig, na een decennium geen cash te hebben aangeraakt toch nog ergens een briefje in zijn achterzak heeft, maar het is voor de klant ook strontvervelend om de geplande aankoop niet door te zien gaan.
Wel als creditcard acceptatie al aan staat dus. Dan kan zo'n niet ondersteunde Vx570 alsnog een nieuwe Debit pas accepteren, maar wel via het Credit contract.

Maar als CC acceptatie uit staat, dan zal op de VX570 geen 1 nieuwe Debit pas werken, maar als je ziet hoeveel er in omloop zijn, dan heeft de winkelier dit nog niet vaak meegemaakt. Of denkt dat het aan de klant ligt, want ja rest kan wel gewoon pinnen. Er zijn er vast nog genoeg die nog niet helemaal snappen waarom het noodzakelijk is om hun terminal te vervangen.

Alles is ook steeds uitgesteld, want volgens mij zouden de nieuwe pasjes vorig jaar eigenlijk al uitgegeven moeten worden. Daar hadden wij al op ingespeeld door een nieuwe automaat te kopen, maar heel 2023 hebben wij geen 1 nieuwe Debitbetaling ontvangen.

Dat was ook een ramp trouwens. Een geschikte opvolger voor ons VX570, was meer dan een jaar niet op voorraad, dus ik had al langer gewacht dan ik had gewild. Ik had ook bij de concurrenten en andere opties gekeken, maar vond ik ook niet direct interessant om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn. schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:33:
Hoi, vanochtend een update van een persoonlijk adviseur van de SNS gekregen: [Afbeelding]

Blijkt dat het misschien toch over de hele Volksbank gaat voor de uitgifte van de nieuwe passen.
Gaaf, dus dat wordt na 1 Juli een nieuwe pasje aanvragen en hopen op een master of visa kaart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-09 16:40
Ja, en terwijl mij telefonisch werd verteld dat ik vanaf 3 juni een kon bestellen bij de SNS 🥸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Dido schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:33:
[...]

En dan is de oplossing niets doen? En alles laten zoals het was?

De enige manier om dit soort ondernemers blijkbaar te laten bewegen is door het mis te laten gaan. Hoe irritant dit dan ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

xileS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:36:
Wel als creditcard acceptatie al aan staat dus. Dan kan zo'n niet ondersteunde Vx570 alsnog een nieuwe Debit pas accepteren, maar wel via het Credit contract.
En dan moet de winkelier dus accepteren dat ie ongevraagd met credit-tarieven opgescheept wordt als iemand er een creditcard tegenaan houdt?

Ik dacht dat het niet zo ingewikkeld was, maar kennelijk moet een winkelier, om mijn nieuwe debit card te accepteren, (ook) credit cards gaan accepteren. Dan wordt het een lastige afweging of de gemiste betalingen verkopen tussen nu en als het verplicht wordt opwegen tegen de extra kosten van verkopen die in die tijd met creditkaartbetalingen worden gedaan.
La1974 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:42:
En dan is de oplossing niets doen? En alles laten zoals het was?
Dat zeg ik niet.
De enige manier om dit soort ondernemers blijkbaar te laten bewegen is door het mis te laten gaan. Hoe irritant dit dan ook is.
Ik had me niet gerealiseerd dat winkeliers kennelijk(???) verplicht credit cards moeten gaan accepteren als ze de nieuwe debit-passen niet willen weigeren (oftewel omzet mislopen).

Gezien de kosten had ik het logisch gevonden als winkeliers de keuze hadden gehad wel debit- maar geen creditcards te accepteren, zoals het eerder ook was. Een door technologie gedwongen kostenpost voor de winkelier betekent een door technologie gepushte prijsverhoging voor de consument, en dan liegen alle banken momenteel dat ze barsten.

Of ik, en sommige winkeliers, snappen er geen donder meer van. En dan is de informatievoorziening richting die winkeliers kennelijk ondermaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Dido schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:20:
[...]

En dan moet de winkelier dus accepteren dat ie ongevraagd met credit-tarieven opgescheept wordt als iemand er een creditcard tegenaan houdt?

Ik dacht dat het niet zo ingewikkeld was, maar kennelijk moet een winkelier, om mijn nieuwe debit card te accepteren, (ook) credit cards gaan accepteren. Dan wordt het een lastige afweging of de gemiste betalingen verkopen tussen nu en als het verplicht wordt opwegen tegen de extra kosten van verkopen die in die tijd met creditkaartbetalingen worden gedaan.
Dat geldt alleen voor verouderde apparaten zoals de Vx570. Bij modernere apparaten zal een Europese consumenten Visa / Mastercard debit card tegen hetzelfde tarief als V-pay / Maestro gaan, en zullen andere Visa / Mastercards geweigerd worden tenzij je een contract voor creditcard acceptatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Nee. Debit vs Credit Card gebruikt dezelfde techniek, alleen met een ander "vlaggetje" op de kaart dat zegt dat het een Debit, Credit, Commercial, ... card is. Met credit card acceptatie accepteer je gewoon alles van MasterCard & Visa en wordt helemaal niet gekeken naar het kaart type. En dit wordt dan ook afgerekend tegen het "CC" tarief (van 1,6%?).

Maar, "moderne" betaalterminals (met de "juiste" software, die al ruim een jaar geleden beschikbaar is gekomen, als niet nog veel eerder), herkent dus het "Debit" vlaggetje op de kaart en waardoor deze ook werkt als CC acceptatie uit staat en dat is dan ook tegen het lage tarief (6 cent?), hetzelfde als Maestro & V-Pay.

De enige valkuil voor verkopers is dus dat ze een apparaat hebben dat geen herkenning heeft voor Debit kaarten, doordat er of geen software update voor is uitgegeven (onwaarschijnlijk?) of ze deze niet geinstalleerd hebben, of dat het apparaat echt verouderd is, en geen support meer ontvangt (en dus ook geen software update meer, zoals de genoemde Vx570). Afhankelijk van of ze CC accepteren is het dan wel mogelijk om te betalen met een Debit kaart, maar dit wordt dan afgewikkeld als een (dure) Credit card, of als CC acceptatie uit staat dan kan ook niet met Debit betaald worden.
Maar nogmaals: in "99%" van de gevallen zal de betaalterminal up-to-date zijn en "aparte" afwikkeling hebben voor Debit / Debit hetzelfde behandelen als Maestro / V-Pay. Alleen als die "aparte" afwikkeling er niet is kom je in de CC "flow" waarbij de betaalkaart alleen geaccepteerd wordt als CC acceptatie is ingeschakeld, en dan verloopt dat ook tegen het dure CC tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

[...]

Dat zeg ik niet.

[...]

Ik had me niet gerealiseerd dat winkeliers kennelijk(???) verplicht credit cards moeten gaan accepteren als ze de nieuwe debit-passen niet willen weigeren (oftewel omzet mislopen).

Gezien de kosten had ik het logisch gevonden als winkeliers de keuze hadden gehad wel debit- maar geen creditcards te accepteren, zoals het eerder ook was. Een door technologie gedwongen kostenpost voor de winkelier betekent een door technologie gepushte prijsverhoging voor de consument, en dan liegen alle banken momenteel dat ze barsten.

Of ik, en sommige winkeliers, snappen er geen donder meer van. En dan is de informatievoorziening richting die winkeliers kennelijk ondermaats.
Niet verwijtend bedoeld, maar je snapt er idd zo te lezen niet heel veel van. Het ligt dus allemaal net een beetje ingewikkelder in elkaar dan geadverteerd of in eerste instantie gedacht. Dus daarom mijn eerdere uitspraak dat waarschijnlijk meer dan 90% van de ondernemers er zich niet mee bezig houdt, maar ik bedoelde eigenlijk ook meer dan 90% weet niet precies wat er nu afspeelt of gaat afspelen.

Ongewenste creditcards accepteren speelt tot nu nog niet (helemaal) en betreft de Vx570 moet dan idd specifiek CC acceptatie aan staan, want anders ontvang je dus helemaal geen CC of nieuwe Debitpas betalingen.

Echter is de planning dat dit in 2025 gaat veranderen, dan wordt Creditcardachtige kosten wel verplicht. Nu als je CC acceptatie uit hebt staan, dan hoef je ook geen CC kosten te verwachten. Alleen in 2025 wordt het dus verplicht om Debit/Creditkaarten buiten EEA te accepteren en deze gaan tegen het Creditcard tarief. En dus de zakelijke ('03' waarde passen zoals Triodos Visa Business) debitpassen worden ook tegen creditcard tarieven belast. Ik weet alleen even niet of deze dan ook verplicht geaccepteerd moeten worden. Dit zou voor ons wel ongewenst zijn, want voor Nederlandse klanten zijn er genoeg andere betaalopties ipv een dure CC acceptatie, terwijl als je bijv. bewust ervoor kiest om geen CC te accepteren.

En buitenlandse Debitpassen tegen Creditcardtarieven accepteren vind ik ook echt een achteruitgang, omdat dit dus met buitenlandse Maestro/Vpay passen helemaal niet het geval is. Je zal maar net pech hebben en veel van zulke betalingen hebben, dan gaat het niet meer om een paar procent extra kosten, maar om paar honderd/duizend/tienduizend procenten. Helemaal afhankelijk van de bedragen die je dus ontvangt, wat ik best belachelijk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
RobertMe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Maar, "moderne" betaalterminals (met de "juiste" software, die al ruim een jaar geleden beschikbaar is gekomen, als niet nog veel eerder), herkent dus het "Debit" vlaggetje op de kaart en waardoor deze ook werkt als CC acceptatie uit staat en dat is dan ook tegen het lage tarief (6 cent?), hetzelfde als Maestro & V-Pay.
Ruim 2 jaar alweer, zelfs. Eerste CTAP terminal die het ondersteunt is die met certificatiecode 2286, van 18 januari 2022: https://wp.acquiris.eu/list-of-certified-terminals/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
xileS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:28:
[...]

Je zal maar net pech hebben en veel van zulke betalingen hebben, dan gaat het niet meer om een paar procent extra kosten, maar om paar honderd/duizend/tienduizend procenten. Helemaal afhankelijk van de bedragen die je dus ontvangt, wat ik best belachelijk vind.
Ik denk dat je euro’s ipv procenten bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Is er al een launchdatum bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
La1974 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Ik denk dat je euro’s ipv procenten bedoelt.
nee bedoelde toch echt procenten. Ga maar even vanuit dat een pin transactie €0,066 kost en een creditcardtransactie 1,6% van het hele bedrag is. Reken maar uit.

En ik bedoelde het per transactie. Een paar tienduizenden euro's zou wel erg gek zijn :P

[ Voor 12% gewijzigd door xileS op 31-05-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:02
Youtl schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Nee. Er werd eerder Q3 genoemd in dit topic. Dus dat is vanaf juli. Maar het kan ook na de zomer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

@RobertMe en @xileS Dus kort samengevat voor iemand die dacht dat pinnen simpel was, winkeliers die tot op heden naar volle teverdenheid een "Vx570" hebben gebruikt moeten dus een nieuw apparaat aanschaffen, creditcards accepteren, of hun klanten om cash gaan vragen?

Duidelijk. Nu alleen nog iemand die het de betreffende winkeliers uitlegt :+

En het zou handig zijn als banken dit ook naar hun klanten (consumenten dus) communiceren:
Werkt uw nieuwe pinpas niet in een winkel? Dan heeft de winkelier waarschijnlijk een verouderd pinapparaat. Vraag de winkelier dan om contact op te nemen met hun betaalprovider ivm een nieuw pinapparaat.
Dat zou een hoop duidelijkheid scheppen, in plaats van het jubelverhaal "er verandert voor U helemaal niets!" waar ze nu mee leuren, want er verandert wel degelijk wat. En je staat mooi onverwacht voor lul als nietsvermoedende consument.

Maar goed, met een beetje mazzel mag ik nog anderhalf jaar met mijn "oude" Rabopas betalen, hopen dat tegen die tijd alle "Vx570" apparaten vervangen zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Correct nog niet zeker maar allerminst is dat Q3 mocht geen vertraging er zijn.

Zo ziet nieuwe een passen uit.

Hopelijk release ze op tijd hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf2RmaP2E3-7vVUZToBt-DjMDFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNtdktu9Pa2e9JD7zy25YK1f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Dido schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:37:
@RobertMe en @xileS Dus kort samengevat voor iemand die dacht dat pinnen simpel was, winkeliers die tot op heden naar volle teverdenheid een "Vx570" hebben gebruikt moeten dus een nieuw apparaat aanschaffen, creditcards accepteren, of hun klanten om cash gaan vragen?

Duidelijk. Nu alleen nog iemand die het de betreffende winkeliers uitlegt :+
"Deze pinautomaat is verouderd en niet alleen onveilig maar accepteert ook de nieuwe betaalkaarten niet".
Zeker als ze zien dat je een kaart van Rabo / ING / ABN / ... hebt zou dat toch enigszins een belletje moeten doen rinkelen. Dat ze bij Bunq / Revolut / N26 naar de bank wijzen kan ik nog in komen (vanuit de onwetende verkoper). Maar als een bankpas van een NL grootbank geweigerd wordt triggert dat hun hopelijk wel.

Edit:
Voor de duidelijkheid v.w.b. "verouderd". De Vx570 is bij mijn weten ook daadwerkelijk End of Life. Dus lijkt mij een goede reden om dat ding uberhaupt niet meer te gebruiken. En dat die EOL is/zou gaan was meen ik gelezen te hebben ook de hele reden dat die niet meer geupdate is. Ik denk dat die t/m 2023 supported was, Maestro had per juni / juli 2023 "gestopt" moeten worden v.w.b. uitgifte. Dus er zou wel iets van een periode zijn waarin de Vx570 nog "supported" zou zijn en Maestro niet meer uitgegeven zou worden. Waarbij de uitgevers van de automaten de klanten vast ook geinformeerd hebben dat ze dat ding moest vervangen, omdat die en niet meer ondersteund zou worden en de nieuwe betaalkaarten dus niet zouden werken. Dat de winkelier daar niks mee doet is dus ook "zijn probleem". En door het vele uitstellen van de grootbanken zijn ze natuurlijk na dat informeren lange tijd niet "tegen de lamp gelopen", dus tegen de tijd dat de betalingen wel beginnen te mislukken... Zijn ze die "berichtgeving" alweer lang vergeten?
En het zou handig zijn als banken dit ook naar hun klanten (consumenten dus) communiceren:

[...]

Dat zou een hoop duidelijkheid scheppen, in plaats van het jubelverhaal "er verandert voor U helemaal niets!" waar ze nu mee leuren, want er verandert wel degelijk wat. En je staat mooi onverwacht voor lul als nietsvermoedende consument.

Maar goed, met een beetje mazzel mag ik nog anderhalf jaar met mijn "oude" Rabopas betalen, hopen dat tegen die tijd alle "Vx570" apparaten vervangen zijn :)
Rabo heeft FAQ v.w.b. de nieuwe betaalpassen. Daarin staat ook iets van "ik kon ergens niet betalen", waarbij je een formulier kunt invullen waarbij ze vragen naar "waar". Uiteraard geen idee wat de Rabobank daar mee doet. Maar het lijkt er dus wel op alsof ze (uiteindelijk / na meerdere klachten? Na een enkele klacht?) de verkoper / winkel willen benaderen.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 31-05-2024 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
RobertMe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:02:
Rabo heeft FAQ v.w.b. de nieuwe betaalpassen. Daarin staat ook iets van "ik kon ergens niet betalen", waarbij je een formulier kunt invullen waarbij ze vragen naar "waar". Uiteraard geen idee wat de Rabobank daar mee doet. Maar het lijkt er dus wel op alsof ze (uiteindelijk / na meerdere klachten? Na een enkele klacht?) de verkoper / winkel willen benaderen.
Een lokale winkelier die ik aan ze doorgegeven had waarvan ik de bedrijfsleider ook ken gaf aan dat ze een brief van de Rabobank gekregen hadden waarin de Rabobank vriendelijk uitlegde waarom ze binnenkort meer pasjes zouden zien die niet geaccepteerd worden meer van de Rabobank, en binnenkort de andere banken.

Overigens volgens die bedrijfsleider geen enkele reclame voor hun eigen PIN product, gewoon een vriendelijke brief waarin dit netjes uitgelegd wordt, incl. hoe dit evt werkt op een oude terminal als de ondernemer echt niet wilt upgraden van een apparaat wat niet meer ondersteund wordt via een CC acceptatie contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Plofkotje schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Een lokale winkelier die ik aan ze doorgegeven had waarvan ik de bedrijfsleider ook ken gaf aan dat ze een brief van de Rabobank gekregen hadden waarin de Rabobank vriendelijk uitlegde waarom ze binnenkort meer pasjes zouden zien die niet geaccepteerd worden meer van de Rabobank, en binnenkort de andere banken.

Overigens volgens die bedrijfsleider geen enkele reclame voor hun eigen PIN product, gewoon een vriendelijke brief waarin dit netjes uitgelegd wordt, incl. hoe dit evt werkt op een oude terminal als de ondernemer echt niet wilt upgraden van een apparaat wat niet meer ondersteund wordt via een CC acceptatie contract.
Er is al meermalen een brief aan hun uitgelegd hoor.

Dit laatste keuze ondernemer het is echt aan hun bal ... Als hij niet wilt dan ook goed dan merkt hij vanzelf wel het is niet veel werk upgrade apparaat hoor.

https://www.ccv.eu/nl/pinautomaat-vervangen/ Het loopt tot 31 december 2024. Dus niet meer verlengen ben ik mee eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcG1jjctUT-afgoLjsTUgC-_heU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfNzoVmr5mXeArRuSN4CUumA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ultrafast op 01-06-2024 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
[...]
Tip, als je daarna met een andere pas hebt betaald die wel werkt: zoek het terminal ID op je afschrift op en stuur die mee. Daarmee kan heel gericht gezocht worden op de probleemterminal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Ultrafast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Er is al meermalen een brief aan hun uitgelegd hoor.

Dit laatste keuze ondernemer het is echt aan hun bal ... Als hij niet wilt dan ook goed dan merkt hij vanzelf wel het is niet veel werk upgrade apparaat hoor.

https://www.ccv.eu/nl/pinautomaat-vervangen/ Het loopt tot 31 december 2024. Dus niet meer verlengen ben ik mee eens.

[Afbeelding]
I know, was meer als voorbeeld van wat de Rabobank dus blijkbaar met meldingen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wel erg jammer dat ze alle diensten aan één pas koppelen. Het is juist enorm fijn dat als je je pasje kwijtraakt of die gejat wordt, dat je gewoon nog met Apple Pay kan betalen met de “virtuele” variant. Om dezelfde reden heb ik aparte virtuele debitkaarten bij bunq. (Al zijn die nu niet meer te krijgen, bunq is gestopt met virtuele debitcards. Helaas. Dus over een paar jaar is de meerwaarde van bunq daar weg.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
[...]

Voor de duidelijkheid v.w.b. "verouderd". De Vx570 is bij mijn weten ook daadwerkelijk End of Life. Dus lijkt mij een goede reden om dat ding uberhaupt niet meer te gebruiken. En dat die EOL is/zou gaan was meen ik gelezen te hebben ook de hele reden dat die niet meer geupdate is. Ik denk dat die t/m 2023 supported was,
De kale Vx570 lijkt al 5 jaar voorbij EOL: https://www.ccv.eu/nl/pinautomaat-vervangen/
En als ik die datum zo zie, heeft dat er mee te maken dat het PCI certificaat op die dag is verlopen: https://www.pcisecurityst...of_PTS_HSM_v1_devices.pdf

Processoren zouden eigenlijk de stekker uit die oude meuk moeten trekken, maar ja, dan krijg je daar allerlei gezeik mee natuurlijk. En dergelijke slechte publiciteit zit niemand op te wachten, ondanks dat ze volledig gelijk zouden hebben om die betaalautomaten niet meer te accepteren.

[ Voor 16% gewijzigd door celshof op 01-06-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
[...]

Ja het is overdrijven . En ik heb niet gezegd dat de kritiek onterecht is. Wel dat het overdreven is. Een aantal lui hier doet voorkomen alsof de nieuwe passen slecht geaccepteerd worden, en je dus veroordeeld bent tot dagelijkse ellende. Dat is schromelijk overdreven. Het is echt incidenteel waar ze nog niet geaccepteerd zijn. Ik betaal allang met dergelijke passen en heb slechts een paar gevallen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Hoi, vanochtend een update van een persoonlijk adviseur van de SNS gekregen: [Afbeelding]

Beter dient dit niet opgevat te worden als wéér uitstel. Ik hoop echt dat 3 juni blijft staan. 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
balken07 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Ja het is overdrijven . En ik heb niet gezegd dat de kritiek onterecht is. Wel dat het overdreven is. Een aantal lui hier doet voorkomen alsof de nieuwe passen slecht geaccepteerd worden, en je dus veroordeeld bent tot dagelijkse ellende. Dat is schromelijk overdreven. Het is echt incidenteel waar ze nog niet geaccepteerd zijn. Ik betaal allang met dergelijke passen en heb slechts een paar gevallen gehad.
Primark is niet klein ondernemers dat is onzin ... helemaal zeker hun schuld.

om de hoek broodbakkerij is idd anders verhaal dit is wel ff dure aankoop een terminal laten vervangen hoor. Ze zitten ook niet graag iedere 2 jaar een terminal laten upgrade.

Aan passen ligt sowieso niet banken kan toch niks aan doen behalve alleen kleine ondernemers informeren en laat staan zakelijk debit triodos zoals post van @xileS.

Ik zie wel hoop discussie post hier voorbij.

Het is maar een paar gevallen idd als grootbanken nu uitrollen dan gaat trein sowieso rollen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Ultrafast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:51:
[...]

Primark is niet klein ondernemers dat is onzin ... helemaal zeker hun schuld.

om de hoek broodbakkerij is idd anders verhaal dit is wel ff dure aankoop een terminal laten vervangen hoor. Ze zitten ook niet graag iedere 2 jaar een terminal laten upgrade.

Aan passen ligt sowieso niet banken kan toch niks aan doen behalve alleen kleine ondernemers informeren en laat staan zakelijk debit triodos zoals post van @xileS.

Ik zie wel hoop discussie post hier voorbij.

Het is maar een paar gevallen idd als grootbanken nu uitrollen dan gaat trein sowieso rollen...
Bij de Primark in Den Haag pakken ze mijn OB Mastercard gewoon. Verder snap ik weinig van je geformuleerde tekst. (No offense)

[ Voor 3% gewijzigd door balken07 op 01-06-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
balken07 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:52:
[...]

Bij de Primark in Den Haag pakken ze mijn OB Mastercard gewoon. Verder snap ik weinig van je geformuleerde tekst. (No offense)
Wat ik aangeeft is dat primark dat zelf verantwoordelijk voor terminal laten vervangen. Maar dat Primark is niet klein onderneming wat andere zei posten...

Verder formuleer ik dat niet aan banken schuld ligt. Er moet alleen gewoon uitgerold daarna zou moet minder klachten komen... (No offense)

Ontopic
Wat betreft hadden ze moeten veel eerder laten uitfaseren een pin terminal denk ik persoonlijk. Het is alleen dat grootbanken altijd wilt zo lang uitstellen verbaast mij ook niet.

In 2023 was al lang moet klaar zijn hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultrafast op 01-06-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

En die paar gevallen waar je problemen hebt gehad, dat waren vast plekken waar je niet dagelijks komt? ;)
Als je bv dagelijks parkeert waar je moet betalen bij een automaat die de nieuwe passen niet slikt of meermaals in de week naar de buurtsuper gaat waar de nieuwe kaart niet werkt dan heb je er toch echt (heel) veel last van. Ook als het in jou ervaring maar 1 plek js waar de kaart niet werkt.

Het gaat dus niet alleen om op hoeveel plekken die niet werkt, maar ook hoe vaak je op die plekken moet betalen. Een pas die op 1/100 plekken niet werkt lijkt nog acceptabel, tenzij je dagelijks / wekelijks op die ene plek moet betalen, en die andere 99 plekken varieren van eens de maand tot eens per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Die paar gevallen kunnen toch zeer vervelend zijn voor iemand anders als die geen backup Maestro/Vpay pas of cash heeft.

Reëel is de situatie nu dat ik liefst nog een Maestro/VPay en/of cash ernaast heb, dan hoef ik niet mee te maken dat ik ergens niet kan afrekenen.

Zo te lezen hierboven stop de ondersteuning van combi VX570 + VX820 op 31-12-24, dus dan zou in 2025 overal al een nieuwe betaalautomaat moeten staan. Alleen zoals ook al opgemerkt door celshof is de VX570 (+ een paar andere combi's) eigenlijk al sinds 2019 EOL en daarvan zijn nog steeds een paar in gebruik? Dus kans is wellicht nog steeds dat na 31-12-24 bijv. de VX570 + VX820 nog blijft werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02

Mijn V PAY pas van ASN Bank is geldig "tot en met 07/2024". Net op tijd voor de eerste lichting MC/Visa's dan hopelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:02
WhatsappHack schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Wel erg jammer dat ze alle diensten aan één pas koppelen. Het is juist enorm fijn dat als je je pasje kwijtraakt of die gejat wordt, dat je gewoon nog met Apple Pay kan betalen met de “virtuele” variant. Om dezelfde reden heb ik aparte virtuele debitkaarten bij bunq. (Al zijn die nu niet meer te krijgen, bunq is gestopt met virtuele debitcards. Helaas. Dus over een paar jaar is de meerwaarde van bunq daar weg.)
Er staat niks over de native ING NFC betalingen op Android. Wellicht blijft die werken zoals het nu is? Daar heb ik nu een Maestro pas bijvoorbeeld. Maar mijn fysieke pas is van V-Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
japie06 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Er staat niks over de native ING NFC betalingen op Android. Wellicht blijft die werken zoals het nu is? Daar heb ik nu een Maestro pas bijvoorbeeld. Maar mijn fysieke pas is van V-Pay.
De virtuele pas is altijd een andere pas dan de fysieke. Toevallig dan dat je bij ING in hun app / eigen oplossing een ander type pas ziet / hebt. Maar volgens mij zijn er hier ook al ervaringen gepost dat, bij ING, in Google Pay een Debit MasterCard stond. Maar vervolgens bij afrekenen het alsnog Maestro / V-Pay was.

De virtuele pas van Apple Pay / Google Pay / Garmin Pay / Fitbit Pay of INGs en OpenBanks eigen mobiel betalen oplossing is nooit een (exacte) kopie van de fysieke pas. Maar een eigen pas met eigen identifiers etc. en optioneel dus ook een ander type. Hoe de implementatie vervolgens is met regels als "als de (fysieke) pas geblokkeerd is dan..." is aan de bank. Bij een betaling zal aan de bank worden gevraagd of deze unieke pas wel/niet mag betalen, voldoende saldo heeft, .... En de implementatie bij de bank zal bepalen of die regels identiek zijn aan de fysieke pas / deze unieke pas identiek behandelt wordt aan de fysieke pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:31:
[...]

De virtuele pas is altijd een andere pas dan de fysieke. Toevallig dan dat je bij ING in hun app / eigen oplossing een ander type pas ziet / hebt. Maar volgens mij zijn er hier ook al ervaringen gepost dat, bij ING, in Google Pay een Debit MasterCard stond. Maar vervolgens bij afrekenen het alsnog Maestro / V-Pay was.
Klopt, zojuist ook even getest.

Ik heb zelf van ING een V PAY pas gekregen dit jaar en in mijn Google Wallet staat duidelijk Mastercard (maar wel logo van Maestro op pasje). Op pin bonnetjes staat verwarrend genoeg idd wel weer MAESTRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook een VPAY pas van ING, bij mij is ie in Apple Pay heel duidelijk Maestro. Maar als ze dit aan elkaar knopen in ING’s back-end, waardoor elke actie op de fysieke pas effect heeft op de virtuele pas, dan maakt dit verder niet uit voor de gebruiksvriendelijkheid - wat ik erg jammer en een gemiste kans vind.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Bij Revolut kun je ook heel simpel gratis meerdere virtuele kaarten aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TexMex schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Bij Revolut kun je ook heel simpel gratis meerdere virtuele kaarten aanmaken.
Klopt, maar ik gebruik Revolut slechts heel sporadisch en ben ook niet van plan er geld te stallen voor dagelijkse transacties; vind het totaal niet fijn werken. Voorlopig heb ik nog even tot de virtuele kaarten bij bunq komen te vervallen. Als ze tegen die tijd die domme keuze om deze kaarten niet langer aan te bieden nog steeds niet hebben teruggedraaid dan kijk ik dan wel weer eens verder. :) Of eerder als ze niets doen aan de veiligheid en klantenservice, maar dat is een ander verhaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Klopt, maar ik gebruik Revolut slechts heel sporadisch en ben ook niet van plan er geld te stallen voor dagelijkse transacties; vind het totaal niet fijn werken. Voorlopig heb ik nog even tot de virtuele kaarten bij bunq komen te vervallen. Als ze tegen die tijd die domme keuze om deze kaarten niet langer aan te bieden nog steeds niet hebben teruggedraaid dan kijk ik dan wel weer eens verder. :) Of eerder als ze niets doen aan de veiligheid en klantenservice, maar dat is een ander verhaal. :P
Zelf heb ik N26, daarmee heb je wel gewoon een virtuele debitkaart. En ze hebben op de gratis spaarrekening standaard 2,8% rente en op de betaalde rekening 4%.

Bij Bunq zijn virtuele kaarten nog wel mogelijk, maar heel gek genoeg is dit ineens een Mastercard Creditcard. Terwijl de werkwijze gewoon een Debit kaart is, aangezien je eerst tegoed erop moet storten. Ik heb er iig nog geen gebruik gemaakt en gaat mijn voorkeur uit naar mijn N26 Debit kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xileS schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:02:
[...]
Bij Bunq zijn virtuele kaarten nog wel mogelijk, maar heel gek genoeg is dit ineens een Mastercard Creditcard. Terwijl de werkwijze gewoon een Debit kaart is
Yup, dat is ook precies het probleem. De acceptatie van de Credit-variant is in fysieke winkels in NL vele malen lager, waardoor het ding eigenlijk volstrekt nutteloos is voor alles behalve online betalen. Voorheen kon je via de API nog Debit-varianten aanvragen die wél nuttig zijn (en dan kan je dus ook de koppeling tussen fysieke en digitale pas van elkaar lostrekken zodat je geen last hebt als je fysieke kaart gejat wordt/verloren raakt, andere limieten instellen, etc.), maar ook dat staat intussen dicht en ben je dus veroordeeld tot de waardeloze Credit-variant.

Het probleem zou natuurlijk ook opgelost zijn als alle winkels MasterCard Credit zouden accepteren, maar ik snap heel goed dat ze dat niet doen. ;)

Kijk, dat bunq stopt met de uitgifte van virtuele Maestro kaarten met oog op de beoogde uitrol/transitie naar MasterCard Debit/uitfaseren Maestro: logisch. Prima. Maar om dan virtuele MasterCard Credit af te dwingen waar je in NL geen hol aan hebt is dan weer jammer. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
@WhatsappHack vond het idd ook erg gek dat ze voor een Credit (wat werkt als een Debit) variant hebben gekozen, aangezien je een heel stuk in acceptatie achteruit gaat.

Zal vast een een verdienmodel in zitten, aangezien het voor ondernemers een stuk duurder is om credit te accepteren. Waarschijnlijk verdienen ze iets op deze transacties en daarom ook cashback kunnen aanbieden. De extra kosten zijn dus lekker voor de accepterende ondernemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:04:
@WhatsappHack Zal vast een een verdienmodel in zitten, aangezien het voor ondernemers een stuk duurder is om credit te accepteren. Waarschijnlijk verdienen ze iets op deze transacties en daarom ook cashback kunnen aanbieden. De extra kosten zijn dus lekker voor de accepterende ondernemer.
Interchange (geld dat naar de issuer gaat) is op een (consumenten) creditcard 0,3% ipv €0,02. Vanaf €6,67 krijg je als issuer dus meer geld bij een creditcard dan bij een debitkaart.
Zou me niet eens verbazen als dat de reden is waarom bunq er een CC van heeft gemaakt.

Maar, kan ook een foutje zijn. Om het na te gaan, zou je de BIN van de virtuele pas moeten uitlezen en opzoeken in de BIN tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:29

Sebazzz

3dp

Ik heb onlangs een vervangende betaalpas gekregen in de vorm van een V-Pay pas :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:32
Sebazzz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:25:
[...]
Ik heb onlangs een vervangende betaalpas gekregen in de vorm van een V-Pay pas :?
Er staat ook op die pagina:
We verwachten dat we deze passen in de loop van dit jaar gaan uitgeven. We maken eerst onze huidige voorraad Maestro en V PAY betaalpassen op.

...

Het is op dit moment nog niet mogelijk om de Debit Mastercard of Visa Debit Betaalpas aan te vragen.
Pagina is puur ter informatie over een latere uitrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

En vanmiddag wilde ik mijn lunch afrekenen met mijn debit-card. Drie keer raden: fijn dat ik ook een Maestro-kaart heb. Score tot dusver: 0 uit 2 voor de debit card.

Ook echt zo'n situatie waarin je niet simpelweg zegt: "dan haal ik het wel elders", want om de lunch ter plekke over de bar te regurgiteren gaat wel erg ver.

Heb ze wel vriendelijk gewezen op de noodzaak om de pinautomaten te updaten of te vervangen, omdat anders straks niemand meer kan pinnen bij ze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dido schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:23:
En vanmiddag wilde ik mijn lunch afrekenen met mijn debit-card. Drie keer raden: fijn dat ik ook een Maestro-kaart heb. Score tot dusver: 0 uit 2 voor de debit card.

Ook echt zo'n situatie waarin je niet simpelweg zegt: "dan haal ik het wel elders", want om de lunch ter plekke over de bar te regurgiteren gaat wel erg ver.

Heb ze wel vriendelijk gewezen op de noodzaak om de pinautomaten te updaten of te vervangen, omdat anders straks niemand meer kan pinnen bij ze :)
Tijdje geleden had ik ook gemeld dat ik blij was dat ik nog wel een V PAY pas heb, maar dat werd niet door iedereen gewaardeerd.

Precies zulke situaties wil ik voorkomen en een gratis Mastercard Debit is genoeg te krijgen bij bijv. verschillende neobanken. En in buitenland trek ik sowieso liever mijn N26 Debit card, vanwege de koersopslag met je NL’se bankpas. Voor een gratis Maestro/Vpay zou ik even niet weten waar je die nog kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door xileS op 03-06-2024 20:14 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 45 Laatste