Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-09 22:43
Kwam vandaag in een lokale winkel die wel Mastercard debit willen accepteren maar dan wel tegen een hogere prijs (+3% oid). Stond ook vrij helder aangegeven trouwens bij de ingang. Gelukkig heb ik nog een maestro card op zaak en ik begrijp de winkelier ook wel maar de klant wordt de dupe op deze manier …..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:28
Sineplex schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:16:
Kwam vandaag in een lokale winkel die wel Mastercard debit willen accepteren maar dan wel tegen een hogere prijs (+3% oid). Stond ook vrij helder aangegeven trouwens bij de ingang. Gelukkig heb ik nog een maestro card op zaak en ik begrijp de winkelier ook wel maar de klant wordt de dupe op deze manier …..
Is die niet verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:07
Lijkt een beetje op dat kwartje als je wilde pinnen vroegen. Stopt vanzelf als de klanten wegblijven of klagen.

Die winkelier werkt niet voor niets. Betalingsverkeer is ook niet gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:06
Het is volgens EU regelgeving niet toegestaan om voor betalingen via een vierpartijenkaartschema een toeslag te vragen voor particuliere betalingen. Mastercard en VISA vallen onder het vierpartijenkaartschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:53
Welke winkel gaat om dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
Ultrafast schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Welke winkel gaat om dan ?
Het ging om een lokale ladies fashion shop (was voor de vriendin).

Begrijp inderdaad dat het niet mag maar wat ga je eraan doen? Dan staan ze het helemaal niet meer toe….

Merkwaardig blijft het wel uiteindelijk zullen ze toch een keer over moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wellicht nog een vx570 terminal? Die kan geen Mastercard Debit accepteren via het Debit contract, maar enkel via het duurdere Creditcardcontract.

Alleen is 3% wel erg veel, dan zouden ze winst maken op de transactiekosten. Bij CCV is dit namelijk 1,6%, dan zouden ze een hele slechte tarief hebben, als ze echt 3% kwijt zijn voor creditcardbetalingen.

En niet iedereen heeft straks meer een Maestro/Vpay pas, dus deze lokale winkel gaat denk ik vanzelf wel merken dat ze hun betaalautomaat moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 17:10
Afgezien van wetgeving is voor winkels geen enkele reden om debitkaarten te weigeren of extra kosten te vragen. Visa/Mastercard Debit is even duur als Maestro/Vpay.

Bv 6,6 cent bij CCV. https://www.ccv.eu/nl/betaaloplossingen/betaalmethoden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 21:23
Maarten21 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:12:
Afgezien van wetgeving is voor winkels geen enkele reden om debitkaarten te weigeren of extra kosten te vragen. Visa/Mastercard Debit is even duur als Maestro/Vpay.

Heb je ook de vele uitzonderingen en misconfiguraties gelezen in dit topic waardoor bijvoorbeeld een debit kaart buiten de EU niet 6 cent kost maar een paar procent? En dat het ook mis gaat voor sommige NL kaarten? Wel degelijke redenen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het werkt net andersom :P
Mastercard/Visa debit is vele malen duurder dan Maestro/Vpay.

Alleen de betaalmaatschappijen maken nu een uitzondering voor Mastercard/visa debit uitgegeven binnen de EER/EU, daarvoor rekenen ze het oude Maestro/Vpay tarief als daarmee binnen de EER/EU wordt afgerekend.
(die uitzondering is er ook alleen maar omdat dat zo verplicht is vanuit EU/overheid etc)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2024 12:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
CB32 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Heb je ook de vele uitzonderingen en misconfiguraties gelezen in dit topic waardoor bijvoorbeeld een debit kaart buiten de EU niet 6 cent kost maar een paar procent? En dat het ook mis gaat voor sommige NL kaarten? Wel degelijke redenen lijkt me.
Zoekend op 'misconfiguratie' in dit topic kan ik even niet goed zien wat je bedoelt. Bedoel je dat een debit transactie ten onrechte wordt gerouteerd naar een creditcard acquirer (bv Worldline) en dat je daar meer betaalt? Dit ligt dan aan de terminal (configuratie) lijkt me, en is prima op te lossen.
Of bedoel je dat het door een enkele dienstverlener ten onrechte als een andere kaart wordt gezien en getarieveerd? In dat geval kan je gewoon je dienstverlener bellen of switchen naar een capabele partij.

Daarnaast vragen alle partijen idd een hoger tarief voor debit/credit kaarten van buiten de EEA. Maestro/V Pay bestaat dacht ik niet buiten de EEA dus lijkt me niet te vergelijken.
YakuzA schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Het werkt net andersom :P
Mastercard/Visa debit is vele malen duurder dan Maestro/Vpay.

Alleen de betaalmaatschappijen maken nu een uitzondering voor Mastercard/visa debit uitgegeven binnen de EER/EU, daarvoor rekenen ze het oude Maestro/Vpay tarief als daarmee binnen de EER/EU wordt afgerekend.
(die uitzondering is er ook alleen maar omdat dat zo verplicht is vanuit EU/overheid etc)
Hoe kom je hierbij? Waarom denk je dat het (vele malen) duurder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maarten21 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:30:
[...]
Daarnaast vragen alle partijen idd een hoger tarief voor debit/credit kaarten van buiten de EEA. Maestro/V Pay bestaat dacht ik niet buiten de EEA dus lijkt me niet te vergelijken.
Bestond ook gewoon buiten Europa en was overal voor hetzelfde lage tarief.
[...]
Gewoon de default mastercard debit rates erbij pakken:
https://www.mastercard.us...chant-rates-2023-2024.pdf

Zoals ik zei, ze maken alleen een uitzondering voor EU kaarten in EU gebied dat ze daar maestro tarieven voor rekenen.
Ergo, Mastercard debit netwerk tarief is vele malen duurder dan Maestro.

(dit is idd nog los van de verkeerd geconfigureerde terminals/kaarten waar binnen de EU voor EU debit kaarten het CC tarief gepakt wordt.)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2024 12:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Zoekend op 'misconfiguratie' in dit topic kan ik even niet goed zien wat je bedoelt. Bedoel je dat een debit transactie ten onrechte wordt gerouteerd naar een creditcard acquirer (bv Worldline) en dat je daar meer betaalt? Dit ligt dan aan de terminal (configuratie) lijkt me, en is prima op te lossen.
Of bedoel je dat het door een enkele dienstverlener ten onrechte als een andere kaart wordt gezien en getarieveerd? In dat geval kan je gewoon je dienstverlener bellen of switchen naar een capabele partij.

[...]

Triodos bank had/nog steeds (?) bv zijn zaken niet op orde.
Door een fout werden de transacties van een debet card als normale creditcard geregistreerd met ditto kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 21:23
[...]

[...]
Ja, beide redenen. Op te lossen natuurlijk, maar wel reden voor ondernemers om er wel even goed over na te denken. Lijkt me allemaal best ingewikkeld en soms lastig uit te vinden waar de fout nu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
YakuzA schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Bestond ook gewoon buiten Europa en was overal voor hetzelfde lage tarief.

[...]

Gewoon de default mastercard debit rates erbij pakken:
https://www.mastercard.us...chant-rates-2023-2024.pdf

Zoals ik zei, ze maken alleen een uitzondering voor EU kaarten in EU gebied dat ze daar maestro tarieven voor rekenen.
Ergo, Mastercard debit netwerk tarief is vele malen duurder dan Maestro.

(dit is idd nog los van de verkeerd geconfigureerde terminals/kaarten waar binnen de EU voor EU debit kaarten het CC tarief gepakt wordt.)
Je quote nu (interchange) tarieven van Mastercard in the VS. Dat tarieven daar veel hoger zijn klopt inderdaad maar heeft verder niks met tarieven in EU te maken. Tarieven hier zijn grotendeels gereguleerd door o.a. de EU Interchange Fee Regulation, dat ervoor zorgt dat een consumer debit interchange fee (fee die de issuing bank ontvangt) maximaal 0.2% mag zijn, en credit 0.3%.
CB32 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Ja, beide redenen. Op te lossen natuurlijk, maar wel reden voor ondernemers om er wel even goed over na te denken. Lijkt me allemaal best ingewikkeld en soms lastig uit te vinden waar de fout nu ligt.
Waar moet de ondernemer over nadenken anders dan zelf even testen en naar de afrekening kijken? Weinig keuze lijkt me om debitkaarten gewoon te accepteren, anders loop je omzet mis van alle nieuwe kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:16
NicoHF schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Triodos bank had/nog steeds (?) bv zijn zaken niet op orde.
Door een fout werden de transacties van een debet card als normale creditcard geregistreerd met ditto kosten.
Dat is gewoon niet waar. Triodos heeft zijn zaken juist wel voor elkaar door zijn zakelijke kaarten ook echt als zakelijke kaart aan te bieden ipv als consumer debit.
Zakelijk heeft een hogere interchange rate dan consumer (zie mijn link in een eerdere post) en die hogere prijs zal in het verleden door de acquirer van de winkelier geslikt zijn (1 prijs voor Maestro, onafhankelijk van type en land van herkomst). Met de introductie van de nieuwe kaarten is echter gekozen om obv een tag op je (virtuele) kaart alleen de goedkopere, consumer debit, kaarten te accepteren voor het lage tarief.

[ Voor 4% gewijzigd door celshof op 13-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
celshof schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:09:
[...]
Dat is gewoon niet waar. Triodos heeft zijn zaken juist wel voor elkaar door zijn zakelijke kaarten ook echt als zakelijke kaart aan te bieden ipv als consumer debit.
Zakelijk heeft een hogere interchange rate dan consumer (zie mijn link in een eerdere post) en die hogere prijs zal in het verleden door de acquirer van de winkelier geslikt zijn (1 prijs voor Maestro, onafhankelijk van type en land van herkomst). Met de introductie van de nieuwe kaarten is echter gekozen om obv een tag op je (virtuele) kaart alleen de goedkopere, consumer debit, kaarten te accepteren voor het lage tarief.
Volgens mij ging het om consumenten kaarten, ik zie in ieder geval niet dat het om de zakelijk kaart ging waarop ik reageerde.

Mijn reactie was in ieder geval op de consumenten debit card gebaseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maarten21 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:19:
[...]
Je quote nu (interchange) tarieven van Mastercard in the VS. Dat tarieven daar veel hoger zijn klopt inderdaad maar heeft verder niks met tarieven in EU te maken. Tarieven hier zijn grotendeels gereguleerd door o.a. de EU Interchange Fee Regulation, dat ervoor zorgt dat een consumer debit interchange fee (fee die de issuing bank ontvangt) maximaal 0.2% mag zijn, en credit 0.3%.
Nou, dan zijn we er bijna uit toch?
Voor in de VS zijn ze enorm duur, veel duurder als Maestro.

Als iemand 1000eu afrekend en Mastercard doet daar de 0,2% of 0,3% over van die mastercard debit, is dat dan meer of minder dan de 6 cent van Maestro als die persoon van buiten de EU een Maestro kaart had gehad ;)
Visa/Mastercard Debit is even duur als Maestro/Vpay.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2024 16:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Volgens mij gaan we de hypothetische kant op met deze discussie. Welke banken buiten de EU geven Maestro kaarten uit, hoeveel toeristen komen hier met een Maestro pas en hoeveel % van de trx is dat voor ondernemers?

Maar je hebt gelijk, Debit is niet altijd en overal even duur als Maestro. Ik bedoelde in NL en buiten hypothetische / verwaarloosbare gevallen om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Maarten21 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:07:
Volgens mij gaan we de hypothetische kant op met deze discussie. Welke banken buiten de EU geven Maestro kaarten uit, hoeveel toeristen komen hier met een Maestro pas en hoeveel % van de trx is dat voor ondernemers?

Maar je hebt gelijk, Debit is niet altijd en overal even duur als Maestro. Ik bedoelde in NL en buiten hypothetische / verwaarloosbare gevallen om.
Volgens mij vrij weinig hypothetisch aan. Want @xileS heeft hier al meermaals gepost over zijn situatie met B2B verkopen van over de duizend euro waarbij A. Een buitenlandse klant nu via Debit betaald en de kosten voor xileS (zijn werk) dus veel hoger zijn waar die klant voorheen via Maestro betaalde met een paar cent aan kosten, en B. Een klant die met een Triodos Debit pas betaald, en dan dus een zakelijke pas, die ook als CC wordt afgerekend.

Maar voor hem is de oplossing blijkbaar makkelijk. Betalen via overboeking / Tikkie / .... Dan verdient MC / Visa er sowieso niks aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
RobertMe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:23:
[...]

Volgens mij vrij weinig hypothetisch aan. Want @xileS heeft hier al meermaals gepost over zijn situatie met B2B verkopen van over de duizend euro waarbij A. Een buitenlandse klant nu via Debit betaald en de kosten voor xileS (zijn werk) dus veel hoger zijn waar die klant voorheen via Maestro betaalde met een paar cent aan kosten, en B. Een klant die met een Triodos Debit pas betaald, en dan dus een zakelijke pas, die ook als CC wordt afgerekend.

Maar voor hem is de oplossing blijkbaar makkelijk. Betalen via overboeking / Tikkie / .... Dan verdient MC / Visa er sowieso niks aan :)
Echter is klanten geen fan met dagelijkse leven met Overboeking/ Tikkie en daar is voor betaalpas bedoeld ofwel met mobiel contactloos betalen.

Ik zie niet zitten met lange rijen bij AH ff afrekenen met overboeking/Tikke tenzij als moet speciaal afgerekend voor specfiek bestelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
NicoHF schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Volgens mij ging het om consumenten kaarten, ik zie in ieder geval niet dat het om de zakelijk kaart ging waarop ik reageerde.

Mijn reactie was in ieder geval op de consumenten debit card gebaseerd
Ook in dat geval heeft Triodos vanaf het begin van uitgifte zijn zaakjes prima voor elkaar. Dat er issues zijn geweest in het begin van uitgifte heeft ook hier met de betaalautomaten te maken en niet met de passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
celshof schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Ook in dat geval heeft Triodos vanaf het begin van uitgifte zijn zaakjes prima voor elkaar. Dat er issues zijn geweest in het begin van uitgifte heeft ook hier met de betaalautomaten te maken en niet met de passen.
Dat klopt niet er staan genoeg reacties in dit topic die beweren dat de Debet creditcard op de achtergrond als normale creditcard wordt belast aan de winkelier.

Het betreft trouwens wel alleen de zakelijke pas van de triodos bank als ik het zo terug lees maar heb niet alles gelezen dus wie weet geldt het voor nog meer passen

Zie bv deze reactie
xileS in "Mastercard stopt met Maestro"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
NicoHF schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
[...]
Dat klopt niet er staan genoeg reacties in dit topic die beweren dat de Debet creditcard op de achtergrond als normale creditcard wordt belast aan de winkelier.
Ligt alleen niet aan Triodos, maar aan de winkelier en/of zijn bank/processor. Kan de uitgevende bank niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CB32 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Vooralsnog, kan je met een debit kaart die is uitgegeven buiten de EU niet pinnen bij een Debit only pin (die dus geen CC accepteert). Dus tot zover de betere acceptatie met de nieuwe Debit passen acceptatie..

In 2025 wordt dit dus als goed is verplicht met de waarschijnlijk bijkomende CC kosten voor de winkelier.

“Sommige NL kaarten” ben ik alleen nog Triodios Bank Zakelijk Visa debit tegen gekomen. Toen we nog een CC contract hadden bij Worldline, verliep die via het CC contract terwijl op het bonnetje gewoon Visa Debit staat. Daadwerkelijk is het dus een Visa Business Debit pas, zoals ook duidelijk op de site van Triodos site staat, dus dit is gewoon hoe het de bedoeling is blijkbaar.

Maar reken er maar op dat de zakelijke klant bij veel groothandels, die geen CC accepteren, dus ineens niet kunnen pinnen, waar ze voorheen wel konden pinnen met Maestro/Vpay pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Het zijn niet echt misconfiguraties, maar wel onduidelijke transacties. Als je gewoon een CC acceptatie hebt, dan worden dus ook deze “bijzondere” kaarten geaccpeteerd. Het ligt niet aan de terminal (configuratie) en is dus ook niet echt prima op te lossen. Ik zit nu bijv bij CCV. En had voorheen altijd nog een CC contract apart via Worldline. Iemand pint met een nieuwe Triodos zakelijke debit Visa pas. Op bon staat netjes Visa Debit, dus je verwacht dat de transactie via CCV als debit transactie verloopt, maar omdat het dus een Business debit is, verliep dit via het CC contract via Wordline. Alleen vooraf is dat nergens duidelijk, of je moet van elke klant hun kaart controleren en weten wie met een Triodos Business pas betaald 8)7 .

Verder wordt er dus met de Mastercard/Visa Debit dus onderscheid gemaakt tussen binnen/buiten EU. Zonder CC contract kunnen de buiten EU passen niet pinnen en met CC contract krijgen ook deze Debitpassen het CC tarief via het CC contract.

Ik ga denk ik nog bij ABN bijvoorbeeld informeren hoe zij dit nu doen, maar verwacht dat het bij hun niet veel anders verwerkt wordt zonder CC acceptatie.

Informeren hierover is trouwens zeer slecht te doen en wordt je telkens verkeerd geinformeerd, dit is een beetje wat ik ervaren heb en dus een beetje snap hoe het nu werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:09:
[...]
https://www.triodos.nl/ve...betaalpas?id=bddd0af653fb

Hun zakelijke passen zijn idd alleen te accepteren bij winkels met een CC acceptatie en dat staat wel duidelijk aangegeven. Alleen of dit nou wenselijk is voor de klanten denk ik niet, want die gaan vaak meemaken dat de passen niet werken.

Ook ik heb om oa deze reden CC acceptatie uitgezet, want ik krijg ook bij debit betalingen een CC tarief te zien wat wij niet wenselijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:23:
[...]

Jup overboeking of Tikkie is prima te doen voor Triodos klanten, want NL klanten. Alleen buitenlandse klanten is dit dus toch wel wat vervelender, want overboekingen zijn voor hun schijnbaar toch best duur (want andere valuta en bankkosten). En dat is ook de reden geweest dat ze liever aanbetalingen deden per pin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ultrafast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:40:
[...]

Echter is klanten geen fan met dagelijkse leven met Overboeking/ Tikkie en daar is voor betaalpas bedoeld ofwel met mobiel contactloos betalen.

Ik zie niet zitten met lange rijen bij AH ff afrekenen met overboeking/Tikke tenzij als moet speciaal afgerekend voor specfiek bestelling...
Ben ik opzich mee eens, maar bij ons is zo’n Triodos Bank zakelijke Visa debit nog maar 1x voor gekomen. En nu wordt deze waarschijnlijk geweigerd omdat wij nu alleen een CCV debit only acceptatie hebben.

En deze klant merkte al dat ze op heel veel plekken geweigerd werd, dus gaat als veel vaker gebeurd wel op zoek naar iets anders wellicht..

En andersom gebeurd bij ons regelmatig, men vraagt om een betaalverzoek omdat hun pinlimiet niet toereikend is vanwege andere uitgaven.. Het is maar net wat voor klanten/betalingen je krijgt. Bij de AH lijkt mij dit idd niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
xileS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:47:
[...]

Ben ik opzich mee eens, maar bij ons is zo’n Triodos Bank zakelijke Visa debit nog maar 1x voor gekomen. En nu wordt deze waarschijnlijk geweigerd omdat wij nu alleen een CCV debit only acceptatie hebben.

En deze klant merkte al dat ze op heel veel plekken geweigerd werd, dus gaat als veel vaker gebeurd wel op zoek naar iets anders wellicht..

En andersom gebeurd bij ons regelmatig, men vraagt om een betaalverzoek omdat hun pinlimiet niet toereikend is vanwege andere uitgaven.. Het is maar net wat voor klanten/betalingen je krijgt. Bij de AH lijkt mij dit idd niet wenselijk.
Klopt maar moeten we helemaal nou naar Triodos schuldig aanwijzen ? Denkt van niet wat wel kunnen banken kan zoveel een debit passen in markt brengen om dwingen winkelier een betaalterminal laten vervangen.

Het is maar de vraag of dit legaal zakelijk Triodos als een creditcard mag verwerkt… kijkt wachten ff bij grootbank of braaf een regels volgen ?

Het duurt nu gewoon te lang we zijn al na 2 jaar verder…

[ Voor 7% gewijzigd door Ultrafast op 15-05-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Ultrafast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:41:
[...]

Klopt maar moeten we helemaal nou naar Triodos schuldig aanwijzen ? Denkt van niet wat wel kunnen banken kan zoveel een debit passen in markt brengen om dwingen winkelier een betaalterminal laten vervangen.

Het is maar de vraag of dit legaal zakelijk Triodos als een creditcard mag verwerkt… kijkt wachten ff bij grootbank of braaf een regels volgen ?
Excuus dubbel post 🙈.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten21
xileS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:36:
[...]

Het zijn niet echt misconfiguraties, maar wel onduidelijke transacties. Als je gewoon een CC acceptatie hebt, dan worden dus ook deze “bijzondere” kaarten geaccpeteerd. Het ligt niet aan de terminal (configuratie) en is dus ook niet echt prima op te lossen. Ik zit nu bijv bij CCV. En had voorheen altijd nog een CC contract apart via Worldline. Iemand pint met een nieuwe Triodos zakelijke debit Visa pas. Op bon staat netjes Visa Debit, dus je verwacht dat de transactie via CCV als debit transactie verloopt, maar omdat het dus een Business debit is, verliep dit via het CC contract via Wordline. Alleen vooraf is dat nergens duidelijk, of je moet van elke klant hun kaart controleren en weten wie met een Triodos Business pas betaald 8)7 .

Verder wordt er dus met de Mastercard/Visa Debit dus onderscheid gemaakt tussen binnen/buiten EU. Zonder CC contract kunnen de buiten EU passen niet binnen en met CC contract krijgen ook deze Debitpassen het CC tarief via het CC contract.

Ik ga denk ik nog bij ABN bijvoorbeeld informeren hoe zij dit nu doen, maar verwacht dat het bij hun niet veel anders verwerkt wordt zonder CC acceptatie.

Informeren hierover is trouwens zeer slecht te doen en wordt je telkens verkeerd geinformeerd, dit is een beetje wat ik ervaren heb en dus een beetje snap hoe het nu werkt.
Lijkt me inderdaad erg verwarrend. Dit is helaas het resultaat van het bijzondere C-TAP protocol in NL (en BE) waar je 1 terminal kan aansluiten op verschillende betaalserviceproviders. De terminal bepaalt dan per transactie hoe deze wordt gerouteerd obv afspraken die je hebt gemaakt met jouw betaalserviceproviders. Deze 'contracten' staan geconfigureerd in je terminal.

Dit systeem is heel flexibel maar maakt het ook ondoorzichtig omdat de ondernemer niet precies weet hoe de terminal dit doet. Jouw voorbeeld met Debit vs Business Debit maakt dit duidelijk.

Makkelijkste oplossing: gewoon alles bij 1 partij afnemen. De splitsing is ook niet meer nodig want alle partijen accepteren tegenwoordig gewoon alle kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:41:
[...]

https://www.triodos.nl/ve...betaalpas?id=bddd0af653fb

Hun zakelijke passen zijn idd alleen te accepteren bij winkels met een CC acceptatie en dat staat wel duidelijk aangegeven. Alleen of dit nou wenselijk is voor de klanten denk ik niet, want die gaan vaak meemaken dat de passen niet werken.

Ook ik heb om oa deze reden CC acceptatie uitgezet, want ik krijg ook bij debit betalingen een CC tarief te zien wat wij niet wenselijk vinden.
Met CC tarieven kom je eigenlijk nog goedkoop weg. Kijk naar de interchange en dan zie je dat een consumenten creditcard 4x zo goedkoop is als een zakelijke kaart voor dit stukje.
Als je leverancier 1,6% aan kosten rekent en rekent op 0,3% interchange, dan is de kans groot dat bij 1,25% er verlies wordt gedraaid op de totale kosten voor de transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ultrafast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:41:
[...]

Ik snap je zinnen misschien niet helemaal, maar ik heb alleen wat feitjes geconstateerd. Het is dus niet perse dat ik een schuldige aanwijs. Wij ontvangen dagelijks B2B betalingen via pinpassen en tot nu toe is het alleen een Visa Business Debit geweest, welke via CC contract is verlopen. Moet ik wel zeggen, dat alle andere grootbanken (hoogstwaarschijnlijk, want niet gezien) nog geen nieuwe ZAKELIJKE Debit passen hebben. Misschien is dat dus met een reden.

Wel een KNAB Mastercard Debit pas, waarbij ik een aanname doe dat dit wel om een zakelijke rekening gaat. Want een B2B klant. Deze verliep gewoon via het Debit contract, dus gelijk aan Maestro betaling.

Wat Triodos doet is denk ik gewoon legaal en ik weet dus niet of ze een keus hierin hadden en waarom KNAB wel gewoon een normale zakelijke debitpas heeft.

https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/ Op de CCV tarievenpagina wordt zo’n Triodos Visa Business Debit dus een Businesskaart genoemd. Ik had weleens geïnformeerd bij CCV wat dat was, maar daar konden ze toen al geen duidelijkheid over geven, behalve dat deze heel zeldzaam zijn. Alleen wordt er niet duidelijk vermeld dat je een Creditcardacceptatie nodig hebt om deze Business Debit kaarten te accepteren.
Volgens mij zijn de CCV medewerkers hier ook niet van op de hoogte, want ik was juist geïnformeerd dat je alsnog “Creditcardkosten” (voor bijvoorbeeld de Businesskaarten dus) kon krijgen, ook al koos je om geen Creditcards te accepteren. Volgens mij is dat vooralsnog (in 2025 misschien wel verplicht) dus niet zo, maar ik heb geen betalingen meer Triodospassen gezien, dus 100% kan ik dit nog niet zeggen. Alleen werkt het volgens mij wel zo momenteel, aangezien de Triodos zakelijke pas automatisch verliep via het CC contract van Worldine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Maarten21 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Lijkt me inderdaad erg verwarrend. Dit is helaas het resultaat van het bijzondere C-TAP protocol in NL (en BE) waar je 1 terminal kan aansluiten op verschillende betaalserviceproviders. De terminal bepaalt dan per transactie hoe deze wordt gerouteerd obv afspraken die je hebt gemaakt met jouw betaalserviceproviders. Deze 'contracten' staan geconfigureerd in je terminal.

Dit systeem is heel flexibel maar maakt het ook ondoorzichtig omdat de ondernemer niet precies weet hoe de terminal dit doet. Jouw voorbeeld met Debit vs Business Debit maakt dit duidelijk.

Makkelijkste oplossing: gewoon alles bij 1 partij afnemen. De splitsing is ook niet meer nodig want alle partijen accepteren tegenwoordig gewoon alle kaarten.
Verwarrend is het zeker, want de “Businesskaarten” worden niet apart gespecificeerd en er staat letterlijk alleen Visa Debit. Als je meerdere contracten hebt, dan wordt dat administratief ook niet overzichtelijker op. Als je bijv weet wat je pinomzet was en verwacht dat dus de volgende dag op je bankrekening, kan dat zomaar ineens minder zijn. Omdat een gedeelte via een andere contract een paar dagen later binnen komt, waarvan ook nog kosten + BTW wordt ingehouden (om het administratief helemaal lastig te maken).

Ik heb nu idd Worldine opgezegd en hebben nu alleen Debit acceptatie via CCV. Enige reden dat ik Worldine alle jaren actief had was omdat zij lang geleden een beter tarief hadden gegeven, terwijl het bij CCV standaard 1,6% is en volgens mij niet onderhandelbaar is.

Mochten wij dus weer Creditcards gaan accepteren, dan gaan wij er bij CCV qua kosten er wel op achteruit. Overzichtelijker wordt het waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:22:
[...]
Met CC tarieven kom je eigenlijk nog goedkoop weg. Kijk naar de interchange en dan zie je dat een consumenten creditcard 4x zo goedkoop is als een zakelijke kaart voor dit stukje.
Als je leverancier 1,6% aan kosten rekent en rekent op 0,3% interchange, dan is de kans groot dat bij 1,25% er verlies wordt gedraaid op de totale kosten voor de transactie.
Ik zie op de 2e pagina idd bij de Commercial cards allemaal een percentage ipv 2 cent per transactie. Als CCV of bank bij onze B2B transacties straks echt alleen maar verlies maakt, lijkt mij ook niet de bedoeling :’). Zo gek zijn ze waarschijnlijk ook niet zullen dan vast weer maatregelen komen. Tarieven flink omhoog of ons acceptatie weigeren 8)7 ?

celshof in "Mastercard stopt met Maestro"
Wij hadden het al eerder over de waardes die aan de zakelijke Debitpassen zitten en toen had je nog het idee, dat een grotere bank meer druk kon zetten om een ‘01’ waarde te krijgen voor hun zakelijke debit passen.

Tot nu toe heeft volgens mij dus de KNAB zakelijke Mastercard Debit wel een ‘01’ waarde, aangezien ik daar geen CC tarieven heb gezien. Hoop dus dat dit bij de grootbanken ook zo zal zijn, anders verwacht ik nog wel wat problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Ik zie op de 2e pagina idd bij de Commercial cards allemaal een percentage ipv 2 cent per transactie. Als CCV of bank bij onze B2B transacties straks echt alleen maar verlies maakt, lijkt mij ook niet de bedoeling :’). Zo gek zijn ze waarschijnlijk ook niet zullen dan vast weer maatregelen komen. Tarieven flink omhoog of ons acceptatie weigeren 8)7 ?
De algemene voorwaarden van CCV geven ze de mogelijkheid om je tarieven omhoog te gooien (met terugwerkende kracht), als blijkt dat je relatief veel dure transacties hebt met bijvoorbeeld zakelijke kaarten of non-EEA kaarten. Dat zullen andere aanbieders ook wel hebben.

Een Adyen doet het anders. Die rekent een basisbedrag voor hunzelf (€0.11) en daarnaast alle opslagen (interchange, scheme). En wellicht nog een keer 0,6% er overheen, maar dat wordt me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Ik zie op de 2e pagina idd bij de Commercial cards allemaal een percentage ipv 2 cent per transactie. Als CCV of bank bij onze B2B transacties straks echt alleen maar verlies maakt, lijkt mij ook niet de bedoeling :’). Zo gek zijn ze waarschijnlijk ook niet zullen dan vast weer maatregelen komen. Tarieven flink omhoog of ons acceptatie weigeren 8)7
Of een opslag vragen voor betaling met zakelijke kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 06:57
Bij ASN/SNS zouden ze nog deze maand met de nieuwe betaalpassen komen. Dit gaan ze ook aankondigen op de eigen site.

Van Regio Bank weet ik het niet maar verwacht dat die ook wel overgaan

[ Voor 24% gewijzigd door Youtl op 16-05-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29
Youtl schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:23:
Bij ASN/SNS zouden ze nog deze maand met de nieuwe betaalpassen komen. Dit gaan ze ook aankondigen op de eigen site.

Van Regio Bank weet ik het niet maar verwacht dat die ook wel overgaan
Hmm, pro-actief of gewoon voor nieuwe uitgegeven passen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
HarmoniousVibe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Hmm, pro-actief of gewoon voor nieuwe uitgegeven passen?
Dat word allemaal aangekondigd op de site volgens klantenservice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:36
Ik lees op een Duitse website over een nieuw verticaal ontwerp voor de visa debitkaart. Wellicht een voorbode voor een nieuw ontwerp in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5AnwelD.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:11:
[...]

Of een opslag vragen voor betaling met zakelijke kaarten?
Als het echt een percentage van bijv. 1,6% gaat kosten, dan is dat idd een optie. Alleen al onze klanten hebben dus een zakelijke pas. Dan zou je dat opeens (bijna) voor iedereen moeten doen.

En momenteel zie je het dus niet om wat voor kaart het gaat. Terminal geeft gewoon Mastercard/Visa Debit aan en staat er nergens Business of iets anders erbij. Dit zou dan ook aangepast moeten worden.

Als echt alle zakelijke passen een '03' waarde krijgen en dus als Creditcard worden belast, zou ik dat een hele vreemde zaak vinden. Klanten met cash betalen is dan goedkoper of ter plekken laten overmaken of met betaallinks gaan werken. Verre van ideaal.

Met Maestro/VPay is er nooit een onderscheid geweest in de pintarieven tussen een privé/zakelijk pas. Met de overgang naar Mastercard/Visa Debit lijkt dit opeens heel anders, tenminste dat is met de Triodos zakelijke pas wel zo. Rest is mij nog onduidelijk en afwachten/hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
japie06 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:16:
Ik lees op een Duitse website over een nieuw verticaal ontwerp voor de visa debitkaart. Wellicht een voorbode voor een nieuw ontwerp in Nederland.

[Afbeelding]
Je kan ING klantenservice vragen of ze meer weten. Misschien hebben die al een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb nu idd Worldine opgezegd en hebben nu alleen Debit acceptatie via CCV.
Accepteer je daarmee dan ook nog debit uit non-EEA? Of is dat alleen mogelijk als je ook credit accepteert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Accepteer je daarmee dan ook nog debit uit non-EEA? Of is dat alleen mogelijk als je ook credit accepteert?

Nope met debit acceptatie via CCV iig niet. Waarschijnlijk dus alleen mogelijk als je al CC accepteert.

Heel het idee was dus juist dat buitelanders/toeristen hier konden betalen met hun Mastercard/Visa Debit, maar dat lukt dus nog steeds niet als ze buiten EEA komen (zonder CC acceptatie).

Dit is hoe ik het nu dus getest heb. Ik wil nog eens navragen bij ABN, waar wij eerst zaten met acceptatie van pintransacties, hoe het bij hun zit. Wij moesten verplicht overstappen naar CCV om 50% korting te krijgen op ons nieuwe pinterminal. Ik verwacht alleen niet dat het bij hun anders zal werken. Überhaupt is het lastig om juiste informatie te verkrijgen (vaak verkeerd geïnformeerd), dus misschien ga ik het gewoon uittesten en weer terug overstappen op ABN voor pintransacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Nope met debit acceptatie via CCV iig niet. Waarschijnlijk dus alleen mogelijk als je al CC accepteert.

Heel het idee was dus juist dat buitelanders/toeristen hier konden betalen met hun Mastercard/Visa Debit, maar dat lukt dus nog steeds niet als ze buiten EEA komen (zonder CC acceptatie).
Als dat 'Honor All Cards'-verhaal eind 2024/2025 nog doorgaat, wordt dat de facto alsnog afgedwongen (met uitzondering van credit uit EEA). Maar geen idee of dat nog doorgaat of dat dat ook wordt uitgesteld. Er zal in ieder geval genoeg weerstand tegen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
xileS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Dit is hoe ik het nu dus getest heb. Ik wil nog eens navragen bij ABN, waar wij eerst zaten met acceptatie van pintransacties, hoe het bij hun zit. Wij moesten verplicht overstappen naar CCV om 50% korting te krijgen op ons nieuwe pinterminal. Ik verwacht alleen niet dat het bij hun anders zal werken. Überhaupt is het lastig om juiste informatie te verkrijgen (vaak verkeerd geïnformeerd), dus misschien ga ik het gewoon uittesten en weer terug overstappen op ABN voor pintransacties.
Zou raar zijn als debitkaarten buiten de EEA niet geaccepteerd worden bij CCV, met welk contract dan ook. Valt nl gewoon onder Honor All Cards. Denk dat je CCV gewoon kan bellen om het te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Als dat 'Honor All Cards'-verhaal eind 2024/2025 nog doorgaat, wordt dat de facto alsnog afgedwongen (met uitzondering van credit uit EEA). Maar geen idee of dat nog doorgaat of dat dat ook wordt uitgesteld. Er zal in ieder geval genoeg weerstand tegen zijn...
Jup en dan de extra kosten naar de ondernemer verschuiven..

Met Maestro/Vpay had je ook geen aparte tarieven voor binnen/buiten EEA. Het is mij niet duidelijk waarom dit nu wel moet met Mastercard/Visa Debit. Ik zie dan natuurlijk liever dat Mastercard en Visa worden gedwongen dezelfde tarieven voor alle Debit kaarten aan te houden en geen onderscheid mogen maken tussen binnen/buiten EEA. Dat dit mag vind ik al bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Maarten21 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Zou raar zijn als debitkaarten buiten de EEA niet geaccepteerd worden bij CCV, met welk contract dan ook. Valt nl gewoon onder Honor All Cards. Denk dat je CCV gewoon kan bellen om het te fixen.
Is ook raar, maar toch is het zo (zonder Creditcard acceptatie).

Honor All Cards is geloof ik pas in 2025 en staat ook nog niet vast.

CCV heb ik een tijdje terug best vaak gebeld/gechat/gemaild. Het lijkt er op dat het onmogelijk is om iemand te spreken krijgen die alles echt snapt. Vaak heb je telefonisch wel een aardige medewerker hoor, maar je wordt er een beetje gek van als er geen duidelijkheid is soms en gevraagd wordt om te mailen. En dan eenmaal begint om te mailen en dan steeds een andere medewerker reageert die allemaal weer iets anders raars zeggen. Ik ben maar uiteindelijk gestopt met reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xileS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:58:
[...]

Met Maestro/Vpay had je ook geen aparte tarieven voor binnen/buiten EEA. Het is mij niet duidelijk waarom dit nu wel moet met Mastercard/Visa Debit.
De aandeelhouders van MC/Visa willen meer geld verdienen. Dat is gewoon de bottom line.

Ze zien hoe groot de cashcow de reguliere Debit is buiten Europa, en dat willen ze graag hier ook introduceren.
(MC heeft niet voor niks 13,2Miljard winst op 27,8Miljard omzet, en Visa met 19,8M/35,9M ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2024 14:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:40:
[...]

De aandeelhouders van MC/Visa willen meer geld verdienen. Dat is gewoon de bottom line.

Ze zien hoe groot de cashcow de reguliere Debit is buiten Europa, en dat willen ze graag hier ook introduceren.
(MC heeft niet voor niks 13,2Miljard winst op 27,8Miljard omzet, en Visa met 19,8M/35,9M ;) )
Daar lijkt het idd op. Het hoeft waarschijnlijk dus helemaal niet meer te kosten. Van mij part verdubbelen ze de kosten voor Debit buiten EEA passen, of x10. Respectievelijk 12 cent of 60 cent. 1,6% van de omzet lijkt mij nergens voor nodig, behalve om MC/Visa te sponsoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:59
Ik snap niet dat de EU het verbiedt om de kosten gewoon door te berekenen. Dan krijg je tenminste nog iets van marktwerking richting de goedkoopste kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

108rogar schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:14:
Ik snap niet dat de EU het verbiedt om de kosten gewoon door te berekenen. Dan krijg je tenminste nog iets van marktwerking richting de goedkoopste kaart.
Als het niet verboden is/gemaximeerd is, krijg je van die Amex tarieven, gezien MC en Visa wel gemaximeerd zijn ;)

(en ja, Amex rekent nog meer dan MC/Visa voor creditcard transacties)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Als het niet verboden is/gemaximeerd is, krijg je van die Amex tarieven, gezien MC en Visa wel gemaximeerd zijn ;)

(en ja, Amex rekent nog meer dan MC/Visa voor creditcard transacties)
Of als iedereen gewoon de extra Creditcard kosten direct doorberekend aan de klant, dan kiest de klant waarschijnlijk wel voor een goedkopere betaalmethode? Tenminste ik betaal niet graag extra als dat niet nodig is.

Dus minder omzet voor MC/Visa waardoor ze tarieven wellicht verlagen om het weer interessant te maken? Maar zo werkt dat blijkbaar niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rocinante
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-08 11:10
Ik heb informatie van ABN AMRO gevonden over Debit Mastercard. ABN AMRO schaft Maestro-passen af en vervangt deze in de loop van 2024 door Debit Mastercard. Ze hebben echter geen exacte datum in 2024 genoemd waarop iedereen een nieuwe pas krijgt.

https://www.abnamro.nl/en...astercard-debit-card.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wlKWBUSkeh7OQNguQXxqoxlSCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RwKa6b79kJox7G1wghGNUdI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rocinante schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:19:
Ik heb informatie van ABN AMRO gevonden over Debit Mastercard. ABN AMRO schaft Maestro-passen af en vervangt deze in de loop van 2024 door Debit Mastercard. Ze hebben echter geen exacte datum in 2024 genoemd waarop iedereen een nieuwe pas krijgt.

https://www.abnamro.nl/en...astercard-debit-card.html

[Afbeelding]
Er staat nergens dat ze actief alles in 2024 gaan vervangen zoals je wel lijkt te stellen?

Alleen nieuwe uitgifte en verlopend staat op die ABN site.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2024 13:23 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Van een collega begrepen dat bij Knab de Mastercard debit kaarten alleen bij fraude een chargeback kennen.

Erg jammer want daardoor is het niet aantrekkelijk om te betalen met je debit kaart aangezien niks gedekt is bij het niet afleveren van je bestelling of een winkelier die geen refund doorvoert ondanks dit te hebben beloofd.

Weet iemand hoe dit bij Rabobank en Triodos is geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Is nog altijd beter dan ideal, met nul garanties en bescherming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Youtl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:56:
Van een collega begrepen dat bij Knab de Mastercard debit kaarten alleen bij fraude een chargeback kennen.

Erg jammer want daardoor is het niet aantrekkelijk om te betalen met je debit kaart aangezien niks gedekt is bij het niet afleveren van je bestelling of een winkelier die geen refund doorvoert ondanks dit te hebben beloofd.

Er zijn vele posts over de chargeback en wie/wat/waar:
Mastercard stopt met Maestro

De generieke conclusie was dat het overal hetzelfde is omdat je niet de premie betaald zoals bij een CC aankoop.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2024 11:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
YakuzA schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Er zijn vele posts over de chargeback en wie/wat/waar:
Mastercard stopt met Maestro

De generieke conclusie was dat het overal hetzelfde is omdat je niet de premie betaald zoals bij een CC aankoop.
Ik volg dit topic al een tijdje en heb bovenstaande ook gezien ;)

Wat ik meer bedoel te zeggen is dat de Nederlandse banken toch afwijken van wat er normaliter kan bij MasterCard/Visa.

Enige omweg is om je kaart aan Curve te hangen en zo alsnog aanspraak te maken op de chargeback mogelijkheid via Curve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Youtl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Wat ik meer bedoel te zeggen is dat de Nederlandse banken toch afwijken van wat er normaliter kan bij MasterCard/Visa.

Enige omweg is om je kaart aan Curve te hangen en zo alsnog aanspraak te maken op de chargeback mogelijkheid via Curve.
Ja, Mc/visa willen dit niet doen voor de maestro prijs.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:56:

Zelfde verhaal bij triodos waar ik al lang geleden al dit gepost ... alleen Nederlandse banken vergoedt fraude helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Let op Nederlandse banken vergoedt fraude niet via Curve daar moet je weer afhankelijk hoe medewerking van Curve ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Ultrafast schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Zelfde verhaal bij triodos waar ik al lang geleden al dit gepost ... alleen Nederlandse banken vergoedt fraude helaas...
Van fraude wist ik het wel, dat moeten ze als het goed is ook. Maar als je iets bestelt en het word niet geleverd bijvoorbeeld of je krijgt je terugbetaling niet etc. is het toch jammer dat NL banken dit niet aan willen bieden.

Ik ben happy met Revolut voor al deze dingen, maar had graag gezien dat NL banken dit ook zouden aanbieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Youtl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:58:
[...]
Van fraude wist ik het wel, dat moeten ze als het goed is ook. Maar als je iets bestelt en het word niet geleverd bijvoorbeeld of je krijgt je terugbetaling niet etc. is het toch jammer dat NL banken dit niet aan willen bieden.
De bank wil het best aanbieden denk ik, maar de klant wil er niet voor betalen vermoed ik.

De klanten die daar 10 of 20 euro per jaar voor over hebben, hebben ook al een creditcard ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youtl
YakuzA schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:24:
[...]

De bank wil het best aanbieden denk ik, maar de klant wil er niet voor betalen vermoed ik.

De klanten die daar 10 of 20 euro per jaar voor over hebben, hebben ook al een creditcard ;)
Vind het toch interessant dat een N26, Revolut en Wise dit gratis aanbieden (Wise vroeg er nog wel een kleine fee voor die je terugkrijgt bij winst).

Van de ING kreeg ik gisterochtend de volgende update:
De overstap op nieuwe betaalpassen is pas medio Q3 is de verwachting momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Vind het toch interessant dat een N26, Revolut en Wise dit gratis aanbieden (Wise vroeg er nog wel een kleine fee voor die je terugkrijgt bij winst).

Van de ING kreeg ik gisterochtend de volgende update:
De overstap op nieuwe betaalpassen is pas medio Q3 is de verwachting momenteel.
Eindelijk Abn Amro er staat ook op website ook deze jaar maar verwacht Q3 is ook september.

Misschien kan je bron vermelden ING ?

Hopelijk moet nu alle betaalautomaten updaten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Ultrafast schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:07:
[...]

Eindelijk Abn Amro er staat ook op website ook deze jaar maar verwacht Q3 is ook september.

Misschien kan je bron vermelden ING ?

Hopelijk moet nu alle betaalautomaten updaten worden.
ING bron is de klantenservice zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Medio Q3 is binnen drie maanden 🥳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Waarom zijn jullie blij dat je een debet kaart krijgt?
Of is het omdat je het dan makkelijker in het buitenland kan gebruiken?

Want ik zelf ben er niet blij mee omdat het nog steeds niet overal goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 17:12
NicoHF schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:19:

Want ik zelf ben er niet blij mee omdat je nog steeds niet overal goed geregeld is.
Online betalingen bij buitenlandse webshops zijn voor mij het grootste voordeel, iDEAL is daar (logischerwijs) niet gebruikelijk en PayPal is daar ook niet altijd te vinden (om maar niet te beginnen over de waardeloze wisselkoersen die ze hanteren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
MrWouterNL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:20:
[...]

Online betalingen bij buitenlandse webshops zijn voor mij het grootste voordeel, iDEAL is daar (logischerwijs) niet gebruikelijk en PayPal is daar ook niet altijd te vinden (om maar niet te beginnen over de waardeloze wisselkoersen die ze hanteren...)
Kan je daar niet beter een echte creditcard voor gebruiken met de bijbehorende verzekeringen?
Lijkt mij toch wel een betere keuze zeker gezien het uit het buitenland komt.

Ik zelf bestel qua buitenland eigenlijk alleen maar bij Amazon en Ebay en betaal met Amazon gewoon met ideal of met een gratis creditcard en Ebay met PayPal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 17:12
NicoHF schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Kan je daar niet beter een echte creditcard voor gebruiken met de bijbehorende verzekeringen?
Lijkt mij toch wel een betere keuze zeker gezien het uit het buitenland komt.

Ik zelf bestel qua buitenland eigenlijk alleen maar bij Amazon en Ebay en betaal met Amazon gewoon met ideal of met een gratis creditcard en Ebay met PayPal
Verzekeringen zijn een persoonlijke afweging natuurlijk :)

Ik heb met mijn N26 rekening wel eens gebruik gemaakt van de chargeback diensten, wat fijn was. Zelf nooit verdiept in de aankoopverzekering van (bijv.) ING en of dat het waard zou zijn. Ik bestel in ieder geval vaak genoeg bij webshops waar ik me geen zorgen maak over fraude. Of verzekering daar het geld waard zou zijn moet ik eens naar gaan kijken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:37
De ‘betaalpas’ pagina van SNS is inmiddels bijgewerkt. De vanaf half mei belofte qua startdatum lijken ze waar te maken. :)

https://www.snsbank.nl/pa...n-visa-en-mastercard.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
balken07 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:43:
De ‘betaalpas’ pagina van SNS is inmiddels bijgewerkt. De vanaf half mei belofte qua startdatum lijken ze waar te maken. :)

https://www.snsbank.nl/pa...n-visa-en-mastercard.html
Net gebeld, kan ze nog niet bestellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Youtl op 21-05-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Youtl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Net gebeld, kan ze nog niet bestellen.
Gaven ze een reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Het ging nog wel even duren, ze zitten nog in de testfase met de nieuwe betaalpassen. Vind het gek dat ze dan de website updaten als je de pas nog niet kan bestellen..

Daarmee halen ze half/eind mei toch niet met de nieuwe debit passen.

[ Voor 10% gewijzigd door Youtl op 21-05-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Mijn kaart bij Knab is onlangs vervangen door een debit Mastercard kaart. Maar nu ben ik er achter dat je daarmee niet in de parkeerautomaat kunt betalen. Zat ik daar mooi vast. Oplossing was 15m lopen naar een geldmaat, pinnen, tevergeefs in 5 winkels vragen of ze een briefje wilden wisselen en vervolgens geholpen te worden door een oude dame die wel muntjes bij zich had.
De vooruitgang maakt ons leven een stuk beter zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mfpower schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:11:
Mijn kaart bij Knab is onlangs vervangen door een debit Mastercard kaart. Maar nu ben ik er achter dat je daarmee niet in de parkeerautomaat kunt betalen. Zat ik daar mooi vast. Oplossing was 15m lopen naar een geldmaat, pinnen, tevergeefs in 5 winkels vragen of ze een briefje wilden wisselen en vervolgens geholpen te worden door een oude dame die wel muntjes bij zich had.
Had je nog geluk. Voor hetzelfde geldt was je zo lang bezig geweest met geld regelen dat je alweer meer moest betalen en opnieuw moest beginnen :p

Wat ik mij dan ook afvraag is hoe dat vroeger is gegaan, toen PIN over ging in Maestro / V-Pay. Toen was wel nog veel meer cash natuurlijk. Viel het daardoor minder op? Of was de acceptatie toen wel 100% toen de passen werden uitgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
PIN en Maestro applications stonden allebei op de chip en soms moest je ook kiezen op het apparaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Had je nog geluk. Voor hetzelfde geldt was je zo lang bezig geweest met geld regelen dat je alweer meer moest betalen en opnieuw moest beginnen :p

Wat ik mij dan ook afvraag is hoe dat vroeger is gegaan, toen PIN over ging in Maestro / V-Pay. Toen was wel nog veel meer cash natuurlijk. Viel het daardoor minder op? Of was de acceptatie toen wel 100% toen de passen werden uitgegeven?
De banken hadden toen al bijna alle passen die in omloop waren vervangen met co-branded passen met Maestro en PIN ivm de Chipknip die ze wilde pushen, Maestro via de chip is tegelijkertijd met die wijziging meegekomen. Bijna alle terminals ondersteunde dit toen al (ook ivm Chipknip), dus dit ging een stuk probleemlozer. Ook daar waren wel wat acceptatieproblemen, maar de banken zijn daar toen vrij hard in gegaan met dat terminals gewoon vervangen moesten worden.

Waarom ze er nu niet harder op gaan zitten, geen enkel idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balken07
Youtl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Het ging nog wel even duren, ze zitten nog in de testfase met de nieuwe betaalpassen. Vind het gek dat ze dan de website updaten als je de pas nog niet kan bestellen..

Daarmee halen ze half/eind mei toch niet met de nieuwe debit passen.
Ik kreeg zojuist van SNS adviseur per mail bericht:

Heel toevallig krijg ik zojuist een interne update over de Debit Mastercard of VISA Debit. De eerdere/laatste update was intern verwijderd waardoor ik tijdens ons gesprek geen duidelijk antwoord kon geven.

Vanaf 3 juni krijgen klanten een Debit Mastercard of VISA Debit betaalpas. Deze betaalpassen gaan de Maestro en V Pay passen vervangen. De klant ontvangt een Debit Mastercard of Visa Debit bij het bereiken van de einddatum, verlies, diefstal of defect van Maestro of Vpay betaalpas.

De adviseur geeft aan per 3 juni een Visa Debit (mijn voorkeur) aan te vragen voor mij. Hopelijk geen verder uitstel. Prima service van SNS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
En de datum van 3 juni zie ik zojuist op X bevestigd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
NicoHF schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:19:

Want ik zelf ben er niet blij mee omdat het nog steeds niet overal goed geregeld is.
Het is mij volledig om de wereldwijde acceptatie te doen inderdaad. In Nederland heb ik zelf pas in 2 situaties moeten terugvallen op een Maestro pas, waarvoor ik een Maestro bij Openbank heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
Vinnienerd schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:44:
PIN en Maestro applications stonden allebei op de chip en soms moest je ook kiezen op het apparaat
PIN heeft nooit (werkend) op de chip gestaan. Dat is altijd alleen magneetstrip geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
celshof schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:30:
[...]

PIN heeft nooit (werkend) op de chip gestaan. Dat is altijd alleen magneetstrip geweest.
Inderdaad, je kon kiezen tussen Chipknip of Maestro destijds toen ze Maestro via de chip activeerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Rabobank geeft nu volgens mij ook visa debit kaarten uit - twee vrienden van mij allebei een visa debit gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sineplex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:52:
Rabobank geeft nu volgens mij ook visa debit kaarten uit - twee vrienden van mij allebei een visa debit gekregen.
Sinds begin April idd Debit :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sineplex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:52:
Ter aanvulling op de post van @YakuzA hierboven. Visa Debit is ook niet nieuw. Binnen de pilot heb ik er al een (van Visa dus) sinds ik meen november. En ook binnen de pilot leken ze willekeurig uitgegeven te worden (/wellicht per batch MC of Visa. Die wat in dezelfde batch als mij zaten hadden meen ik allemaal Visa, en daarvoor was alleen maar MC gemeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zal daar nog verschil in zitten tussen Visa en Mastercard?
Kan mij nog herinneren van vroeger dat met de normale creditcard soms alleen Mastercard werd geaccepteerd en andere weer Visa, tegenwoordog lijkt dat niet meer uit te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:11:
Vooral melden bij Knab, hoe meer meldingen hoe meer ze hopelijk inzien dat was ze van plan zijn niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
NicoHF schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Vooral melden bij Knab, hoe meer meldingen hoe meer ze hopelijk inzien dat was ze van plan zijn niet kan.
Maestro is een betaalnetwerk wat opgedoekt zal worden. De ondernemers dienen hun deel te regelen, namelijk het accepteren van die kaarten. Vaak een software update op de betaalautomaat, en anders een nieuwe kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
balken07 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:16:
[...]

Maestro is een betaalnetwerk wat opgedoekt zal worden. De ondernemers dienen hun deel te regelen, namelijk het accepteren van die kaarten. Vaak een software update op de betaalautomaat, en anders een nieuwe kopen.
Het "probleem" bij Knab is dat ze volgende maand (meen ik, ben zelf al jaren geen klant meer) proactief alle Maestro passen gaan blokkeren.

Dat je moet klagen bij de winkelier is een ding. Maar dat een bank alle passen die nog werken (en ook nog eens echt werken, "100% acceptatie") vroegtijdig gaat deactiveren / omruilen is natuurlijk een ander ding. Want de grootbanken zullen lijkt mij zo eens echt niet voor 2027 of zo uit zichzelf de Maestro / V-Pay passen gaan vervangen (en dat is dan als al heel veel " natuurlijk" vervangen is). De enige reden die ik zie om passen die nog niet verlopen zijn te vervangen is als de Maestro / V-Pay acceptatie achteruit loopt. Dus een oude pas die niet meer goed werkt vervangen door een die wel goed werkt. Knab gaat daarentegen nu het omgekeerde doen. Passen die nog goed werken (100% acceptatie) blokkeren (/verplicht omruilen) door een pas die niet goed werkt (95% acceptatie of whatever).

Overigens is het in de situatie waar je op reageert ook lastig om tegen die parkeerautomaat te vertellen dat die vervangen moet worden :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
balken07 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:16:
[...]

Maestro is een merk dat uitgefaseerd wordt door Mastercard. Net zoals Visa Vpay uitfaseert. Er is geen los betaalnetwerk puur voor Maestro dat verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
NicoHF schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:32:
Zal daar nog verschil in zitten tussen Visa en Mastercard?
Kan mij nog herinneren van vroeger dat met de normale creditcard soms alleen Mastercard werd geaccepteerd en andere weer Visa, tegenwoordog lijkt dat niet meer uit te maken.
In principe is de acceptatie wereldwijd inmiddels ongeveer gelijkwaardig.
Je leest nog wel bronnen die een voorkeur voor Visa uitspreken, maar dat lijkt grotendeels op verouderde informatie gebaseerd te zijn waaruit bleek dat VISA beduidend meer acceptatiepunten wereldwijd had.
Uiteraard kan het in sommige landen nog wel uitmaken dus doe je research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Want de grootbanken zullen lijkt mij zo eens echt niet voor 2027 of zo uit zichzelf de Maestro / V-Pay passen gaan vervangen (en dat is dan als al heel veel " natuurlijk" vervangen is).
Rabobank is al begonnen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
La1974 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Rabobank is al begonnen hoor.
Even lezen ;)

Ik heb het over proactief vervangen van Maestro / V-Pay passen. Niet de uitgifte van Debit MasterCard & Visa Debit cards. Knab gaat echt alle Maestro passen per volgende maand blokkeren, dus ook als deze een vervaldatum in 2025 / 2026 / 2027 hebben. En daarmee is Rabo toch echt niet begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:30:
[...]

Even lezen ;)

Ik heb het over proactief vervangen van Maestro / V-Pay passen. Niet de uitgifte van Debit MasterCard & Visa Debit cards. Knab gaat echt alle Maestro passen per volgende maand blokkeren, dus ook als deze een vervaldatum in 2025 / 2026 / 2027 hebben. En daarmee is Rabo toch echt niet begonnen.
Mmmm. Dus Knab gaat passen blokkeren zonder dat de klanten een vervangende kaart hebben. Dus dan heb je geen werkend pasje meer. Gezellige club daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
La1974 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Mmmm. Dus Knab gaat passen blokkeren zonder dat de klanten een vervangende kaart hebben. Dus dan heb je geen werkend pasje meer. Gezellige club daar.
De exacte details weet ik niet. Meen wel iets gelezen te hebben v.w.b. "je moet aangeven bij welke rekeningen je een betaalpas wilt hebben / behouden". Dus je krijgt vast een nieuwe. Maar als je niks doet... ogenschijnlijk dus niet.

Waarbij dus ook de pas met 100% acceptatie "zomaar" geblokkeerd wordt. En de vervangende pas... geen 100% acceptatie heeft (maar maar 95%, of whatever. Maar als je elke week naar net die ene bakker / slager / ... gaat waar Debit MasterCard / Visa Debit niet geaccepteerd wordt dan ben je dus wel de sjaak. Al helemaal als jij de enige bent die niet kan "pinnen").
Pagina: 1 ... 30 ... 45 Laatste