Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:02:
[...]
Het gebruiken van je Nederlandse Meastro pas in winkels buitenland. Of is het beter om daarvoor revolut of wise te gebruiken?
Nooit behoefte aan gehad, omdat het met mijn N26 debit Mastercard goedkoper is. Ik betaal dan geen koersopslag.

Maestro pas gebruik ik alleen voor betaling in euro's of als backup, mocht mijn andere passen het op 1 of andere manier niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:48
AlesT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:58:
Ook weet ik nog een voorbeeld van mijn vriendin die een abonnement binnen de opzegtermijn had opgezegd, maar het betreffende bedrijf alsnog later opeens een extra maand had afgeschreven. Na wat mailverkeer met die zaak wilden ze het alsnog niet terugboeken, maar na een chargeback stond het geld binnen ‘n week weer op haar rekening.

Zie dat maar eens te doen met je iDeal betalinkje. :+
Is een abonnement niet gewoon een digitale incasso goedgekeurd met iDeal? Dan kun je die toch gewoon via je banksite stopzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
108rogar schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Is een abonnement niet gewoon een digitale incasso goedgekeurd met iDeal? Dan kun je die toch gewoon via je banksite stopzetten?
Ja in Nederland meestal wel ja, maar in het buitenland, waar mijn voorbeeld zich afspeelde met mijn buitenlandse vriendin, is dat vaak genoeg via je Visa/Mastercard ipv een (SEPA) direct debit.
Ik weet dat dit een NL/BE forum is, en niet lullig bedoelt maar ik zie nu ook weer dat de NL banken echt bij ons erin hebben gebrand dat online betalen via iDeal moet en Visa/Mastercard = creditcard.
Dat laatste gaat dus nu veranderen.

Gelukkig wordt het Nederlandse betaalsysteem (wat inderdaad heel modern is maar ook vrij gesloten met oligopolische trekjes) steeds meer blootgesteld aan buitenlandse initiatieven en gaan wij ook meer keuzevrijheid hebben qua betalen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 30-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AlesT schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Ja in Nederland meestal wel ja, maar in het buitenland, waar mijn voorbeeld zich afspeelde met mijn buitenlandse vriendin, is dat vaak genoeg via je Visa/Mastercard ipv een (SEPA) direct debit.
Ik weet dat dit een NL/BE forum is, en niet lullig bedoelt maar ik zie nu ook weer dat de NL banken echt bij ons erin hebben gebrand dat online betalen via iDeal moet en Visa/Mastercard = creditcard.
Dat laatste gaat dus nu veranderen.

Gelukkig wordt het Nederlandse betaalsysteem (wat inderdaad heel modern is maar ook vrij gesloten met oligopolische trekjes) steeds meer blootgesteld aan buitenlandse initiatieven en gaan wij ook meer keuzevrijheid hebben qua betalen. :)
Het voorbeeld van in het buitenland dat beter is dan hoe het met Ideal gaat, en met de uitleg dat met Ideal je het ook gewoon kan storneren in dat voorbeeld telt niet want het was in het buitenland?

En meer keuzemogelijkheden ben ik voorstander van. De extra kosten die we gaan krijgen en op de consument worden afgewend zodat twee Amerikaanse bedrijven meer winst kunnen maken minder. Iets wat overigens ook weer mogelijk juist minder keuzevrijheid gaat opleveren, immers omdat webwinkels niet hoge kosten van bijvoorbeeld CCs mogen doorberekenen, is het aantrekkelijker voor genoeg om dat gewoon niet aan te bieden als optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03
AlesT schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:32:
offtopic:
Behalve dan dat dat Nederlandse systeem een Europees systeem wordt: nieuws: 'Transitie van iDEAL naar Wero-betaalsysteem kan tot begin 2026 duren' . Dus dadelijk kun je in mogelijk in de hele EU met "iDeal" (/dan Wero) betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Het voorbeeld van in het buitenland dat beter is dan hoe het met Ideal gaat, en met de uitleg dat met Ideal je het ook gewoon kan storneren in dat voorbeeld telt niet want het was in het buitenland?

En meer keuzemogelijkheden ben ik voorstander van. De extra kosten die we gaan krijgen en op de consument worden afgewend zodat twee Amerikaanse bedrijven meer winst kunnen maken minder. Iets wat overigens ook weer mogelijk juist minder keuzevrijheid gaat opleveren, immers omdat webwinkels niet hoge kosten van bijvoorbeeld CCs mogen doorberekenen, is het aantrekkelijker voor genoeg om dat gewoon niet aan te bieden als optie.
Een gewone iDeal betaling kan je niet storneren hoor, wat @108rogar bedoelde was wanneer je online een incasso machtiging afgeeft middels een eenmalige iDeal betaling, van bijvoorbeeld €0,01. iDeal is daarbij geen onderdeel van de incassomachting, maar simpelweg een methode voor de incassant om te verifiëren dat naam en rekeningnummer overeenkomen, waarmee vervolgens apart een incassomachtiging wordt aangevraagd door de incassant.
Met belating middels Visa/MC kaart kan de merchant wel terugkerende betalingen ‘incasseren’, volgens mij ook zonder aparte machtiging.
RobertMe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:26:
[...]

offtopic:
Behalve dan dat dat Nederlandse systeem een Europees systeem wordt: nieuws: 'Transitie van iDEAL naar Wero-betaalsysteem kan tot begin 2026 duren' . Dus dadelijk kun je in mogelijk in de hele EU met "iDeal" (/dan Wero) betalen.
Zeker waar, maar ik doelde ook meer op het NL bankensysteem als geheel, de techniek achter iDeal heeft zichzelf inderdaad goed bewezen en goed dat dit EER-breed wordt toegepast.
Mijn enige minpunt met iDeal is dat terugdraaien dus niet kan, maar dat is volgens mij meer een economische reden dan een technische, maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door AlesT op 30-03-2024 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AlesT schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Een gewone iDeal betaling kan je niet storneren hoor, wat @108rogar bedoelde was wanneer je online een incasso machtiging afgeeft middels een eenmalige iDeal betaling, van bijvoorbeeld €0,01. iDeal is daarbij geen onderdeel van de incassomachting, maar simpelweg een methode voor de incassant om te verifiëren dat naam en rekeningnummer overeenkomen, waarmee vervolgens apart een incassomachtiging wordt aangevraagd door de incassant.
Dat snap ik, maar dat was ook het onderwerp van je post. Een incasso machtiging via ideal. En die kan je gewoon storneren. (Immers als het geen incassomachtiging is kunnen ze nooit die tweede maand afschrijven. Ja tenzij ze je een iDeal link sturen, en je die betaald. Maar dat zou wel heel dom zijn als je dat doet terwijl je niet een tweede maand wil).

Dus ik snap nog steeds niet waarom het problematisch was geweest als je vriendin iDeal had gebruikt.
[...]

Zeker waar, maar ik doelde ook meer op het NL bankensysteem als geheel, de techniek achter iDeal heeft zichzelf inderdaad goed bewezen en goed dat dit EER-breed wordt toegepast.
Mijn enige minpunt met iDeal is dat terugdraaien dus niet kan, maar dat is volgens mij meer een economische reden dan een technische, maar ik kan het mis hebben.
Yep, technisch kan het natuurlijk prima, maar als je dat ineens gaat toevoegen, moet je dus veel personeel aannemen om dat af te handelen, krijg je daar ook fraude mee, allemaal kosten die meegenomen moeten worden in het bedrijfsmodel, en krijg je dus duurder betaalverkeer.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 30-03-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:53:
[...]

De Amerikaanse bedrijven willen dat wij allemaal net zoals in Amerika bij de supermarkt met een creditcard betalen. Dat is dan 2 procent van 50 miljard.

Maar zoals de meeste Nederlanders een creditcard gebruiken is om op vakantie een auto te huren of iets op een vage Chinese webshop iets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
AlesT schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:05:
Niet-EER kaarten worden inderdaad nog steeds niet geaccepteerd, toch?
Maar om dat op de stickers te zetten is blijkbaar te moeilijk :+ .

Dat laatste hebben we volgens mij te danken aan de Nederlandse banken, die ons altijd hebben laten denken dat Mastercard/Visa logo = creditcard.
Volgens mij worden Debits toch wel geaccepteerd? volgens mij is het gewoon MC en visa debit wel, creditcard versie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dutchnltweaker schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:15:
[...]

Volgens mij worden Debits toch wel geaccepteerd? volgens mij is het gewoon MC en visa debit wel, creditcard versie niet.
Niet-EER debit kaarten gaan tegen creditcard tarief. Dus die zullen veel ondernemers willen weren.
Die hebben geen zin om 2% van hun omzet aan visa of MasterCard af te dragen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:39:
[...]

Niet-EER debit kaarten gaan tegen creditcard tarief. Dus die zullen veel ondernemers willen weren.
Die hebben geen zin om 2% van hun omzet aan visa of MasterCard af te dragen.
Klopt, terwijl de niet-EER Maestro/V PAY passen wel gewoon tegen een debit card tarief gaat. Dat is in dit specifiek geval dus wel een nadeel als een niet EER klant zijn Maestro pas vervangen wordt door een Debit Mastercard.

Bij een bedrag van €1000 is dat dus, €0,06 voor een debittransactie en met de nieuwe Debit Mastercard kost dat €16,-

Ik weet het niet zeker hoe het nu zit met Niet-EER debitkaarten bij een terminal zonder CC acceptatie, maar het kan idd nog zijn dat deze dan niet geaccepteerd worden. Best wel gek eigenlijk, want dit was eigenlijk ook 1 van de voordelen wat genoemd is betreft overgang op acceptatie van Mastercard/Visa Debit kaarten. Dat toeristen hier in NL ook gewoon met hun debit kaart kunnen betalen, maar dat lijkt dus toch (nog) niet helemaal waar te zijn.

Alleen wordt het vanaf 2025 volgens mij wel verplicht om debit en creditcards buiten EER te accepteren. Ik ben nog wel benieuwd of het ook een beter tarief wordt voor de ondernemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xileS schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:17:
[...]

Klopt, terwijl de niet-EER Maestro/V PAY passen wel gewoon tegen een debit card tarief gaat. Dat is in dit specifiek geval dus wel een nadeel als een niet EER klant zijn Maestro pas vervangen wordt door een Debit Mastercard.

Bij een bedrag van €1000 is dat dus, €0,06 voor een debittransactie en met de nieuwe Debit Mastercard kost dat €16,-

Ik weet het niet zeker hoe het nu zit met Niet-EER debitkaarten bij een terminal zonder CC acceptatie, maar het kan idd nog zijn dat deze dan niet geaccepteerd worden. Best wel gek eigenlijk, want dit was eigenlijk ook 1 van de voordelen wat genoemd is betreft overgang op acceptatie van Mastercard/Visa Debit kaarten. Dat toeristen hier in NL ook gewoon met hun debit kaart kunnen betalen, maar dat lijkt dus toch (nog) niet helemaal waar te zijn.

Alleen wordt het vanaf 2025 volgens mij wel verplicht om debit en creditcards buiten EER te accepteren. Ik ben nog wel benieuwd of het ook een beter tarief wordt voor de ondernemer.
Het zal niet gebeuren/beter worden totdat de EU daar een bindende regel voor kan creëren voor zover ik verwacht.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:43:
[...]

Het zal niet gebeuren/beter worden totdat de EU daar een bindende regel voor kan creëren voor zover ik verwacht.
Zou een stuk logischer zijn om voor alle debitkaarten (binnen/buiten EER) dezelfde tarief te hanteren ipv ondernemers te verplichten om voor extra kosten op te draaien.

Iets minder winst voor Mastercard/Visa lijkt mij geen ramp. Of die onderscheid tussen binnen en buiten EER echt nodig is weet ik ook niet en dat buiten EER gelijk een Creditcardtarief moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xileS schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:18:
[...]
Zou een stuk logischer zijn om voor alle debitkaarten (binnen/buiten EER) dezelfde tarief te hanteren ipv ondernemers te verplichten om voor extra kosten op te draaien.

Iets minder winst voor Mastercard/Visa lijkt mij geen ramp. Of die onderscheid tussen binnen en buiten EER echt nodig is weet ik ook niet en dat buiten EER gelijk een Creditcardtarief moet zijn.
Debit kosten zijn wereldwijd het credit tarief.
Behalve in de EU want wij hadden de mooie goedkope maestro/vpay en het been werd stijf gehouden en met regels afgedwongen om dat voor de interne markt zo te houden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:22:
[...]

Debit kosten zijn wereldwijd het credit tarief.
Behalve in de EU want wij hadden de mooie goedkope maestro/vpay en het been werd stijf gehouden en met regels afgedwongen om dat voor de interne markt zo te houden.
Dat Creditcards duurder zijn kan ik begrijpen, maar dat Debitcards wereldwijd (behalve EU) even duur zijn vind ik toch wel gek. Transacties heen en weer, hoeft toch helemaal niet meer zo duur te zijn?

Nu dus geleidelijk over op het dure Debit netwerk van Mastercard/Visa, maar tarieven zijn nu nog gelijk aan het oude Maestro/V PAY. Laten we hopen dat dit iig zo blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
xileS schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:57:
[...]

Dat Creditcards duurder zijn kan ik begrijpen, maar dat Debitcards wereldwijd (behalve EU) even duur zijn vind ik toch wel gek. Transacties heen en weer, hoeft toch helemaal niet meer zo duur te zijn?
Dat hoeft niet nee, maar dat noemen ze marktwerking.
Nu dus geleidelijk over op het dure Debit netwerk van Mastercard/Visa, maar tarieven zijn nu nog gelijk aan het oude Maestro/V PAY. Laten we hopen dat dit iig zo blijft.
Laten we inderdaad hopen dat de EU wetgeving blijft bestaan. Want als het aan MasterCard / Visa ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:57:
[...]

Dat hoeft niet nee, maar dat noemen ze marktwerking.

[...]

Laten we inderdaad hopen dat de EU wetgeving blijft bestaan. Want als het aan MasterCard / Visa ligt....
Ja het is een commercieel bedrijf, dat is best prima. Alleen het moet natuurlijk niet te gek worden. Dat debit transacties net zo duur zijn als Credit transacties vind ik belachelijk (wat dus buiten EU zo schijnt te zijn). Het is dat wij hier gewend zijn aan kaartbetalingen met een pasje van de bank, maar in principe moeten hier genoeg alternatieven voor zijn, kijk bv naar China. Daar betaald iedereen geloof ik met Alipay of Wechat pay, dmv een QR en smartphone. Alleen ga je hier in Europa niet iedereen zo snel naar 1 app geduwd krijgen.

Zolang het 6,6 cent per transactie kost is het allemaal wel prima en is het gemak ervan wel waard, maar als het vaste percentages gaan worden, dan zijn er denk ik genoeg alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:38
Ik ben toevallig in China nu en betaal met Alipay, maar ik heb gewoon mijn credit card aan die app gekoppeld dus de facto wordt toch Mastercard gebruikt. Idem dus zoals met Apple Pay. Op de achtergrond wordt Mastercard of Visa gewoon gebruikt.

Ik neem aan dat Chinezen zelf ook hun bankpasje aan Alipay koppelen of zou het voor hun anders werken dat Alipay? Alleen zal het dan Union Pay zijn. Dus Mastercard/Visa is sowieso niet aanwezig op de domestic markt in China ongeacht Alipay en WeChat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op donderdag 4 april 2024 @ 01:00:
Ik ben toevallig in China nu en betaal met Alipay, maar ik heb gewoon mijn credit card aan die app gekoppeld dus de facto wordt toch Mastercard gebruikt. Idem dus zoals met Apple Pay. Op de achtergrond wordt Mastercard of Visa gewoon gebruikt.

Ik neem aan dat Chinezen zelf ook hun bankpasje aan Alipay koppelen of zou het voor hun anders werken dat Alipay? Alleen zal het dan Union Pay zijn. Dus Mastercard/Visa is sowieso niet aanwezig op de domestic markt in China ongeacht Alipay en WeChat.
Dat heb ik idd vaker gehoord dat je bv als toerist je Creditcard kan koppelen aan Alipay, maar ik begreep dat de Debitcard (Mastercard) van Revolut niet werkt.

Heb je toevallig ook geprobeerd een Debitcard Mastercard/Visa te koppelen? Ik wil er ook nog een keer heen en ben vooral benieuwd of mijn N26 Debit Mastercard werkt, want dat scheelt toch weer een paar procent koersopslag.

De Chinezen zelf hebben geloof ik meerdere opties om tegoed op hun Alipay te krijgen, maar ik denk idd dat een bankkoppeling ook mogelijk is. Het werkt geloof ik ook als een soort PayPal account, dat je elkaar tegoed stuurt en prepaid saldo hebt.

Als het bv niet lukt om een creditcard te koppelen, zou je ook een hotelmedewerker kunnen vragen om hem jou tegoed te sturen en dat jij hem cash geeft.

/edit

Hoor zonet dat Revolut Debit kaart wel werkt, dus denk dat mijn N26 Mastercard debit ook wel zal werken.

[ Voor 4% gewijzigd door xileS op 04-04-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Nee ik heb niet geprobeerd een debit card te koppelen. En kan het nu niet testen. Zit sinds vandaag in Hong Kong en daar werkt Alipay alleen met een gekoppelde Chinese bankpas. Gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:48:
Nee ik heb niet geprobeerd een debit card te koppelen. En kan het nu niet testen. Zit sinds vandaag in Hong Kong en daar werkt Alipay alleen met een gekoppelde Chinese bankpas. Gek genoeg.
Ik was vorig jaar ook in HK, dacht dat er idd een andere HK variant was van Alipay. En octopus card gebruiken ze daar veel, maar ik kon zo goed als overal terecht met mijn Mastercard Debit kaart, dus heb daar allemaal niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Mijn eerste indruk met betalen in HK was slecht toen ik gisteren aankwam. Ik kwam op West Kowloon treinstation aan vanuit Shenzhen en bjj de service counter daar kocht ik een Octopus kaart. Ze accepteerden alleen cash. Kon dus eerst HK dollars gaan halen. Toen ik bij hotel aankwam en naar een restaurant ging bleek na afloop dat ik alleen kon betalen met de Octopus kaart of cash. Ik had dat niet gedacht. In Nederland gebruik ik nooit cash. Maar de eerste twee betalingen in HK stonden me niet toe met Visa of Mastercard te betalen. Daarna wel gelukt overigens ergens anders. Zal wel pure pech geweest zijn maar ik wist niet wat ik meemaakte bij de eerste twee betalingen. Als cash nog zo belangrijk is daar zijn ze minder advanced als ik gedacht heb. In mainland China zo goed als nooit cash nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:24:
Mijn eerste indruk met betalen in HK was slecht toen ik gisteren aankwam. Ik kwam op West Kowloon treinstation aan vanuit Shenzhen en bjj de service counter daar kocht ik een Octopus kaart. Ze accepteerden alleen cash. Kon dus eerst HK dollars gaan halen. Toen ik bij hotel aankwam en naar een restaurant ging bleek na afloop dat ik alleen kon betalen met de Octopus kaart of cash. Ik had dat niet gedacht. In Nederland gebruik ik nooit cash. Maar de eerste twee betalingen in HK stonden me niet toe met Visa of Mastercard te betalen. Daarna wel gelukt overigens ergens anders. Zal wel pure pech geweest zijn maar ik wist niet wat ik meemaakte bij de eerste twee betalingen. Als cash nog zo belangrijk is daar zijn ze minder advanced als ik gedacht heb. In mainland China zo goed als nooit cash nodig gehad.
Eerste wat ik vaak doe als ik aankom in een land met een andere valuta. Is wat cash opnemen uit een ATM. Volgens mij vooral in Azië (behalve China, maar moet je wel Alipay ed. hebben) kan je altijd wel plekken tegen komen waar het cash only is.

Wat HK betreft heb je denk ik idd een beetje pech gehad. Ik kon afgelopen jaar juist bijna overal wel met mijn Mastercard Debit betalen. Op momenten dat ik even geen cash had, ging ik ook eerst voor zekerheid vooraf in een restaurant vragen of ik met een Mastercard kan betalen, anders wordt het een beetje awkward bij het afrekenen :') .

Octopus kaart gingen wij idd wel opladen met cash en vergeet niet dat je de kaart ook weer in kan leveren en tegoed terug kan krijgen.

In China gingen je betalingen met Alipay met Mastercard creditcard koppeling dus gewoon altijd goed? Zijn er nog extra kosten die ze berekenen voor de transacties via Mastercard? Ik had ooit vernomen dat boven een bepaald bedrag 3% kosten aan zitten, maar heb dit niet kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
In China ging alles goed met Alipay. Cash zo goed als niet nodig gehad. Ik zie geen extra kosten op mijn credit card statement. Want herinner: dat Alipay is voor buitenlanders gewoon een wrap om je credit card. De facto is het een credit card betaling. Alle Alipay credit card statements starten met “Alp*” of “Alp *”. Dus je herkent ze makkelijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Rabobank heeft opnieuw haar website aangepast, en meld te zijn gestart met de uitgifte van de Debit Mastercard, en Visa Debit card.
Rabobank is gestart met het uitgeven van Debit Mastercard en Visa Debit betaalpassen.
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/betaalpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JustJoostNL schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:59:
Rabobank heeft opnieuw haar website aangepast, en meld te zijn gestart met de uitgifte van de Debit Mastercard, en Visa Debit card.

[...]
Ze zijn toch al een half jaar daar mee bezig?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:37
Het antwoord van de SNS zojuist. Die gaven mij eerder aan in april te beginnen, volgens laatste antwoord van klantenservice.

Goedemiddag, wil je eerst het goede of het slechte nieuws 😉 De uitgifte starten we. Alleen gaat het ons deze maand niet lukken. We schuiven de uitgifte 1 maand op. In mei beginnen we dus. Je ontvangt automatisch een bericht als we een pas opsturen. Houd je je bij- en afschrijvingen in de gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:24:
[...]

Ze zijn toch al een half jaar daar mee bezig?
Nog niet zo lang. Of ja, half jaar terug als pilot (dus als je er expliciet naar vroeg kon je aanmelden voor pilot). IIRC pas in januari dat ze gestopt zijn met ee pilot en zijn over gestapt op mondjesmaat de nieuwe passen uitgegeven (500 per dag schreef iemand toen hier, en alleen voor normale klanten / rekeningen, niet voor zakelijke klanten, studentenrekeningen, ...).
Dus nu de aangepaste pagina lijkt te wijzen op dat ze nu echt nog alleen maar debit passen uitgeven. En ze dus volledig stoppen met Maestro. Ergo: voorheen had je bij het aanvragen van een nieuwe pas waarschijnlijk < 50% kans op een debit pas. Nu lijkt mij die kans 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JustJoostNL schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:59:

[...]

Helaas alleen voor particulieren klanten, voor zakelijke klanten is het nog steeds Maestro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:18:
[...]

Nog niet zo lang. Of ja, half jaar terug als pilot (dus als je er expliciet naar vroeg kon je aanmelden voor pilot). IIRC pas in januari dat ze gestopt zijn met ee pilot en zijn over gestapt op mondjesmaat de nieuwe passen uitgegeven (500 per dag schreef iemand toen hier, en alleen voor normale klanten / rekeningen, niet voor zakelijke klanten, studentenrekeningen, ...).
Dus nu de aangepaste pagina lijkt te wijzen op dat ze nu echt nog alleen maar debit passen uitgeven. En ze dus volledig stoppen met Maestro. Ergo: voorheen had je bij het aanvragen van een nieuwe pas waarschijnlijk < 50% kans op een debit pas. Nu lijkt mij die kans 100%?
Dat denk ik wel, zojuist 2 passen aangevraagd zakelijk en privé en die van mijn privérekening wordt een MC/VISA debit en die van mijn zakelijke wordt een Maestro (staat beide aangegeven op de status pagina van de vervangende passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:15:
[...]

Helaas alleen voor particulieren klanten, voor zakelijke klanten is het nog steeds Maestro..
Ah, interessant. Ben dan benieuwd of de nieuwe passen ook zijn voor studenten/jongeren, of echt alleen nog voor "normale" rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-08 15:48
Heeft iemand ervaring met een Maestro betaalkaart in Zuid-Afrika in mijn geval van de Rabobank.

Ik ga naar Zuid-Afrika en de Rabo levert nu ook de Debit Mastercard is het verstandig om al over te stappen.
Ik lees ook wel eens dat Maestro soms beter werkt omdat de pinautomaten nog niet geüpdatet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:15:
[...]

Ik vraag mij nog af of de nieuwe zakelijke debitpassen gelijk zijn aan de particuliere kaarten betreft verwerking en of gelijk zijn aan bijvoorbeeld die van Triodos Bank zakelijk. Als ze gelijk zijn aan die van Triodos zakelijk, dan kunnen de zakelijke passen nergens pinnen waar geen creditcard wordt geaccepteerd.

Eigenlijk denk ik dus dat de waarde van de zakelijke passen dan wel gelijk moet zijn aan de particuliere, anders gaan er wel veel klachten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Nu online
Heb zojuist aan de klantenservice van Rabobank gevraagd of de nieuwe passen inderdaad (nog) niet worden uitgegeven aan zakelijke klanten:

"De nieuwe passen worden nog niet uitgegeven aan onze zakelijke klanten. Er is bij ons nog niks bekend over wanneer dit zal veranderen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft kunnen de grootbanken de switch maken. Vele van de klanten zullen toch nog jaren lang de VPAY/Maestro blijven gebruiken daar deze nog actief blijven tot de vervaldata die op zijn laatst nu al gesteld is op 2029 en winkeliers kunnen dan langzamerhand de klap voelen van het niet tijdig updaten van de software/vervangen van de terminals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI_gUXQHGE7wuichB42Ki_kFavg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TvxEMi0kC1TpbHk8gnk79bn.jpg?f=fotoalbum_large

Na, tijdens de eerste uitgifte, tot twee keer toe geprobeerd te hebben om een debit pas te krijgen, is het dan nu toch gelukt om een debit kaart te krijgen ter vervanging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vrouw heeft het ook op haar bankpas zag ik. Ik vraag me af of ik mijn creditcard dan nog nodig heb want die heb ik niet voor het krediet maar omdat het soms handig is om mee te betalen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Marzman schreef op donderdag 11 april 2024 @ 06:10:
Mijn vrouw heeft het ook op haar bankpas zag ik. Ik vraag me af of ik mijn creditcard dan nog nodig heb want die heb ik niet voor het krediet maar omdat het soms handig is om mee te betalen.
Deze Debit kaarten hebben waarschijnlijk niet alle verzekeringen incl chargebacks. En daarnaast worden ze blijkbaar nogal eens geweigerd voor "borg" (autohuur, hotel, ...), waarbij sowieso ook de werking anders is (geld wordt daadwerkelijk afgeschreven, en later terug gestort, vs creditcard waarbij er alleen een reservering wordt aangemaakt die nooit verzilverd wordt. Ergo: bij debit moet het geld beschikbaar zijn op de rekening en is het zo lang ook "weg").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 18:25
RobertMe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 06:39:
[...]
waarbij sowieso ook de werking anders is (geld wordt daadwerkelijk afgeschreven, en later terug gestort, vs creditcard waarbij er alleen een reservering wordt aangemaakt die nooit verzilverd wordt. Ergo: bij debit moet het geld beschikbaar zijn op de rekening en is het zo lang ook "weg").
Een reservering is een reservering*. Als dus de hotelier een reservering instuurt en de bank haalt het daadwerkelijk van je rekening ipv alleen te reserveren, dan doet die iets fout. En als het een reservering is die langer dan 7 dagen zou open staan, krijg je na 7 dagen ook nog eens je bedrag weer beschikbaar op je debit kaart, want dat is de termijn waarbinnen de processor/bank van de winkelier een betaling moet aanbieden.

edit *: reservering als bericht. Dus niet de reservering op je rekening nadat je een aankoop hebt gedaan, maar die nog niet verder verwerkt is

[ Voor 9% gewijzigd door celshof op 11-04-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

celshof schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:01:
[...]
Een reservering is een reservering. Als dus de hotelier een reservering instuurt en de bank haalt het daadwerkelijk van je rekening ipv alleen te reserveren, dan doet die iets fout. En als het een reservering is die langer dan 7 dagen zou open staan, krijg je na 7 dagen ook nog eens je bedrag weer beschikbaar op je debit kaart, want dat is de termijn waarbinnen de processor/bank van de winkelier een betaling moet aanbieden.
Het punt is toch juist dat dit blijkbaar voor debit cards anders werkt dan zoals we gewend zijn van de credit cards?

Denk dat er nog maar weinig mensen hier zijn die met reserveringen/borg via debit cards hebben gespeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2024 09:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Reserveringen bij mijn ICS Mastercard Gold Creditcard, blijven altijd 30 dagen open staan merkte ik op. 1x was dit wel vervelend, want het was een onterechte reservering van KLM, waardoor ik 2x meer dan 3k had betaald. Waarvan dus 1 de hele maand als reservering bleef staan, waardoor ik tegen mijn besteding limiet zat en telkens iets erbij moest storten tijdens vakantie.

Maar men die denkt hun CC te kunnen opzeggen, zou ik idd nog maar even wachten. Het schijnt volgens mij bij autoverhuurbedrijven enzo toch niet helemaal altijd te werken. Wellicht dat het wel helpt, om je debit bank saldo flink te verhogen? Ik zou denken dat ze dan gewoon genoeg tegoed kunnen inhouden als borg?

[ Voor 29% gewijzigd door xileS op 11-04-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
YakuzA schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:56:
[...]
Het punt is toch juist dat dit blijkbaar voor debit cards anders werkt dan zoals we gewend zijn van de credit cards?
Het proces/type bericht aan de kant van de winkelier, of hotel, of wat dan ook werkt niet anders. Die wil een bepaald soort autorisatie laten uitvoeren en stuurt die op naar jouw bank. Het is dan aan jouw bank om dit goed te keuren of af te keuren.
Per brand kan een winkelier wel services laten aan- of uitzetten. Als een hotel dus onderscheid maakt tussen debit en credit en voor debit reservering uit heeft staan, dan werkt het niet. Maar het is niet zo, dat de automaat dan vanzelf een betaling aanmaakt ipv een reservering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

celshof schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:31:
[...]
Het proces/type bericht aan de kant van de winkelier, of hotel, of wat dan ook werkt niet anders. Die wil een bepaald soort autorisatie laten uitvoeren en stuurt die op naar jouw bank. Het is dan aan jouw bank om dit goed te keuren of af te keuren.
Per brand kan een winkelier wel services laten aan- of uitzetten. Als een hotel dus onderscheid maakt tussen debit en credit en voor debit reservering uit heeft staan, dan werkt het niet. Maar het is niet zo, dat de automaat dan vanzelf een betaling aanmaakt ipv een reservering.
Het punt is juist dat voor Debit er geen status 'gereserveerd' bestaat die zichtbaar is voor de gebruiker, dus een reservering voor een debit is niet gelijk aan een reservering voor een credit.
(nog los van de acceptatie door jouw bank of het apparaat voor je neus?)

Zodra er een 'debit' reservering gedaan wordt voor 900eu, is in jouw overzicht die 900eu van je rekening af.
Zodra er een 'credit' reservering gedaan wordt voor 900eu, is in jouw overzicht te zien dat 900eu gereserveerd is.
Voor zover ik het begrijp, en na de afloop van de 900eu reserveringstijd, verschijnt bij de debit 'ineens' weer de 900eu op je rekening, waar bij credit gewoon de reservering weg gaat.

/edit:
dit is een beetje hetzelfde als je momenteel hebt bij de zelftank dingen? daar zie je ook eerst een afboeking van 75 of 150eu, waarna die zodra je klaar bent weer weg is en alleen de definitieve afboeking te zien is.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2024 11:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
YakuzA schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:17:
[...]

Het punt is juist dat voor Debit er geen status 'gereserveerd' bestaat die zichtbaar is voor de gebruiker, dus een reservering voor een debit is niet gelijk aan een reservering voor een credit.

Zodra er een 'debit' reservering gedaan wordt voor 900eu, is in jouw overzicht die 900eu van je rekening af.
Zodra er een 'credit' reservering gedaan wordt voor 900eu, is in jouw overzicht te zien dat 900eu gereserveerd is.
Voor zover ik het begrijp, en na de afloop van de 900eu reserveringstijd, verschijnt bij de debit 'ineens' weer de 900eu op je rekening, waar bij credit gewoon de reservering weg gaat.

/edit:
dit is een beetje hetzelfde als je momenteel hebt bij de zelftank dingen? daar zie je ook eerst een afboeking van 75 of 150eu, waarna die zodra je klaar bent weer weg is en alleen de definitieve afboeking te zien is.
Reservering is wel degelijk een status op mijn rekeningoverzicht. Dan gaat het wellicht over betalingen die nog gecleared moeten worden, maar het bestaat dus al wel. Net zoals bij een creditcard, kan ik op dat moment niet meer beschikken over dat deel van mijn saldo of limiet. En als de reservering zou vervallen ipv gecleared, gebeurt ook precies hetzelfde als bij een creditcard: de reservering is niet meer te zien op mijn rekeningoverzicht.
Daarbij, als je bank het zou toestaan, is het niet veel meer dan de omschrijving aanpassen op je afschrift. Type reservering is heel makkelijk te herkennen, dus zou zo toegevoegd kunnen zijn.

En lijkt een klein beetje op de reservering bij tanken, behalve dan dat die maar 15(?) minuten open mag staan en er een ander type bericht komt om het af te ronden (zie de Processing Guide).

edit: en waarom ik denk dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn (want je kunt een hotel reservering niet 1 op 1 vergelijken met een tankstation), is dat banken vaak genoeg met pakketten werken voor het processen van hun kaartbetalingen. Neem bijvoorbeeld Rabobank, geen idee of die nog steeds met hetzelfde pakket werken, maar vorig decennium hebben ze iets in licentie genomen van ACI.

En trouwens, als een bank Electric Vehicle Charging wil ondersteunen, zullen ze wel met de reserveringsberichten moeten kunnen omgaan, gezien die ook met reserveringen ed. werken. Zie bijvoorbeeld deze recente White-paper van Mastercard

[ Voor 21% gewijzigd door celshof op 11-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:48

[...]

Ligt dat dan niet aan jouw bank? Als bij mij de tankpaal zegt dat er 200 euro is gereserveerd, dan is dat niet afgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:12
xileS schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:05:
Reserveringen bij mijn ICS Mastercard Gold Creditcard, blijven altijd 30 dagen open staan merkte ik op. 1x was dit wel vervelend, want het was een onterechte reservering van KLM, waardoor ik 2x meer dan 3k had betaald. Waarvan dus 1 de hele maand als reservering bleef staan, waardoor ik tegen mijn besteding limiet zat en telkens iets erbij moest storten tijdens vakantie.

Maar men die denkt hun CC te kunnen opzeggen, zou ik idd nog maar even wachten. Het schijnt volgens mij bij autoverhuurbedrijven enzo toch niet helemaal altijd te werken. Wellicht dat het wel helpt, om je debit bank saldo flink te verhogen? Ik zou denken dat ze dan gewoon genoeg tegoed kunnen inhouden als borg?
Dat is erg lang ... ik heb net ook nieuwe blauw amex pas maar dat duurt ook tot 4 werkdagen voor werkelijkheid belaste saldo. Maar dat mag inderdaad ook tot 30 dagen voor alle creditcard en amex reservering.

Maar idd nooit over limiet heen no to go het is idd vervelend beter idd bijstorten goed idee.

Tip neem nog 1 creditcard bij andere bank nemen. Zo heb ik Argenta belgie bank en ING bank creditcard. Zo hoeft je geen omkijken naar limiet hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultrafast op 11-04-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ultrafast schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:09:
[...]

Dat is erg lang ... ik heb net ook nieuwe blauw amex pas maar dat duurt ook tot 4 werkdagen voor werkelijkheid belaste saldo. Maar dat mag inderdaad ook tot 30 dagen voor alle creditcard en amex reservering.

Maar idd nooit over limiet heen no to go het is idd vervelend beter idd bijstorten goed idee.

Tip neem nog 1 creditcard bij andere bank nemen. Zo heb ik Argenta belgie bank en ING bank creditcard. Zo hoeft je geen omkijken naar limiet hoor.
Vervelende is dat beide (KLM & ICS) niet echt hielpen. Het was een fout van KLM en die gaf aan dat het al vergoed was, maarja een bedrag van ruim 3k bleef gereserveerd staan, dus mijn besteding limiet was al op. KLM gaf dat ik contact met de bank/ICS moest opnemen en ICS zei juist dat ik contact met KLM moest opnemen. Uiteindelijk was het precies na 1 maand vrij gegeven, toen ik al ruim terug was van reis.

Vorig maand ook een auto gehuurd, waar ik 500 euro borg met mijn creditcard hebben moeten betalen. Ook dat heeft een maand geduurd, totdat ik de 500 euro niet meer in mijn ICS app zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
xileS schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:22:
[...]

Vervelende is dat beide (KLM & ICS) niet echt hielpen. Het was een fout van KLM en die gaf aan dat het al vergoed was, maarja een bedrag van ruim 3k bleef gereserveerd staan, dus mijn besteding limiet was al op. KLM gaf dat ik contact met de bank/ICS moest opnemen en ICS zei juist dat ik contact met KLM moest opnemen. Uiteindelijk was het precies na 1 maand vrij gegeven, toen ik al ruim terug was van reis.

Vorig maand ook een auto gehuurd, waar ik 500 euro borg met mijn creditcard hebben moeten betalen. Ook dat heeft een maand geduurd, totdat ik de 500 euro niet meer in mijn ICS app zag.
ING creditcard verwerkt wel veel sneller als goed is dat na reservering tot na 20 dagen... en het belaste ook sneller verwerkte saldo wat betreft is dit waarschijnlijk snelste verwerking dan ICS kaarten vind ik.

Onbemande pomp brengt ook 150E in reservering bij debit kaarten ik ga ook dezelfde vanuit 4 werkdagen tot vervallen. Dat gebeurt ook dezelfde bij mijn triodos visa debit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultrafast op 11-04-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

/edit:
Ik heb wel ervaring uit 2018 in Japan met mijn N26 Mastercard debit. Of het nog steeds zo gaat weet ik niet, maar ik vond het een hele verwarrende/rare manier van transacties verwerken.

1x iets betalen met mijn pas daar, werden uiteindelijk 3 afschriften..
na de 1e afschrift, werd er over een aantal dagen weer hetzelfde bedrag afgeschreven. Waardoor ik het idee kreeg dat dit niet klopte en dus dubbel had betaald.

En na ruim een week kreeg ik 1 betaling weer terug. Buiten dat dit heel verwarrend was, koste dit mij dus ook steeds het dubbele voor 1 week (totdat ik het bedrag weer retour kreeg).

Ik heb ook genoeg in (Aziatische) landen met dezelfde pas betaald, maar dit kwam alleen voor in Japan. Voor de rest heb ik nog geen borg met mijn Mastercard debit betaald, maar wellicht dat het dan ook op zo'n manier verwerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Nu online
Is er al iemand bij Rabobank met een studenten rekening die de nieuwe Debit Mastercard/Visa heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

WishmasterNL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 02:07:
[Afbeelding]

Na, tijdens de eerste uitgifte, tot twee keer toe geprobeerd te hebben om een debit pas te krijgen, is het dan nu toch gelukt om een debit kaart te krijgen ter vervanging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3cdzOoUTYJzaDoimmYjGm6Khpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSiAsFyOJa3bu8VKqEf3WmKu.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad, een Mastercard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gengar60
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-10-2024
JustJoostNL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:28:
Is er al iemand bij Rabobank met een studenten rekening die de nieuwe Debit Mastercard/Visa heeft gekregen?
Ja ik heb een studentenrekening en ik heb net een Mastercard Debit van de Rabobank in de brievenbus gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23
Rabo stuurt nu Debit pas op. Eerder deze week adhv dit topic een nieuwe betaalpas aangevraagd en ze sturen debit pas op.

Edit: in de Rabo app was het dus niet duidelijk dat het over een debit betaalpas ging. Dit was niet vermeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Kapotto op 13-04-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nieuws tov andere grootbanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Net nog een nieuwe pas van ING gehad: Maestro.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kapotto schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:27:
Rabo stuurt nu Debit pas op. Eerder deze week adhv dit topic een nieuwe betaalpas aangevraagd en ze sturen debit pas op.

Edit: in de Rabo app was het dus niet duidelijk dat het over een debit betaalpas ging. Dit was niet vermeld.
Alle betaalpas merken vallen onder ‘debit cards’. Welke debit card duid jij op in je post? MasterCard Debit? VISA Debit? Maestro Debit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23
Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:20:
[...]

Alle betaalpas merken vallen onder ‘debit cards’. Welke debit card duid jij op in je post? MasterCard Debit? VISA Debit? Maestro Debit?
Mastercard debit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maar Rabo geeft beiden uit :+
Op de website staan ook duidelijk beiden vermeld, en ikzelf heb binnen de pilot een Visa Debit gekregen.

Wat in ieder geval nu duidelijk lijkt te zijn is dat Rabo dus geen Maestro meer uitgeeft, en V-Pay hebben ze nooit uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:04
Hier heeft een huisgenoot vandaag, als nieuwe Rabo klant, een Visa Debit ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Nu online
Gengar60 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:36:
[...]

Ja ik heb een studentenrekening en ik heb net een Mastercard Debit van de Rabobank in de brievenbus gekregen.
Je bedoelt hier een studentenrekening, en geen jongerenrekening toch? (mijn fout, in mijn originele bericht bedoelde ik jongerenrekening, en niet studenten). Ik ben vooral benieuwd naar of de jongerenrekeningen van Rabo de nieuwe passen al ontvangen. Al iemand hier die dat weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TL262006
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-05-2024
Ja heb een jongerenrekening en komt een mastercard debit aan

[ Voor 4% gewijzigd door TL262006 op 15-04-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Nu online
Ah super!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04:49
Volgens de SNS is de verwachting dat ze eind mei zullen beginnen met het uitrollen van de nieuwe debit passen.

Blijft nu de vraag wanneer ABN en ING gaan beginnen met uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 17:12
Ben benieuwd of ASN meegaat in de uitrol van SNS... Iemand daar toevallig meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 19:52
Ik ga in juni een paar weken naar het buitenland, ben bang dat ING dan nog geen debit passen uitgeeft. Dan maar een andere debit pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
nielsiejjj92 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:41:
Ik ga in juni een paar weken naar het buitenland, ben bang dat ING dan nog geen debit passen uitgeeft. Dan maar een andere debit pas
Hoe ver in het buitenland? Naast het soort pas zullen andere banken vast veel goedkoper zijn als je met buitenlandse valuta te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Wat is de truc? Heb ook eens geprobeerd, maar geen garantie welke pas je krijgt (meastro of debit)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Juan schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:38:
[...]

Wat is de truc? Heb ook eens geprobeerd, maar geen garantie welke pas je krijgt (meastro of debit)
Er is geen ‘truc’. Rabobank geeft sinds kort MasterCard en VISA debit cards uit aan alle particulieren klanten. Betaalpassen met het merk Maestro worden niet meer uitgegeven door Rabobank (aan particulieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik was van de week bij mijn snackbar. Tot voor kort hadden ze nog een oude pinterminal waar mijn Debit niet op werkte, maar die was inmiddels vervangen.

Na mij kwam er iemand met een Triodos pas en die gaf bij voorbaat al aan "deze werkt misschien niet". De snackbarhouder zei toen direct "Oei, Triodos. Nee. Die moet op het andere apparaat" om vervolgens een andere terminal onder de toonbank vandaan te toveren.

Hoe kan een bank als Triodos de invoer nou zo rommelig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moemoe
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-05-2024
Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:02:
Ik was van de week bij mijn snackbar. Tot voor kort hadden ze nog een oude pinterminal waar mijn Debit niet op werkte, maar die was inmiddels vervangen.

Na mij kwam er iemand met een Triodos pas en die gaf bij voorbaat al aan "deze werkt misschien niet". De snackbarhouder zei toen direct "Oei, Triodos. Nee. Die moet op het andere apparaat" om vervolgens een andere terminal onder de toonbank vandaan te toveren.

Je stelt de vraag alsof Triodos een soort gigantische FinTech speler is, maar het is natuurlijk een vrij kleine bank als je het vergelijkt met andere instellingen.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er ook gewoon mensen bij komen kijken. Deze snackbarhouder is helemaal niet bezig met welke passen waarop werken, maar gaat gewoon uit van ervaringen. Misschien dat Triodos 3x niet heeft gewerkt, en dan blijft waarschijnlijk het geloof dat dit niet werkt terwijl er ondertussen wellicht al een update is geweest.

Niet meer dan logisch, maar dat is altijd het gevaar als je een first adopter bent: niet alles zal perfect werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
In dit topic is al eerder voorbij gekomen dat de Triodos passen zichzelf als Creditcards presenteren aan de terminals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:02:

Op basis van eerdere berichten van @xileS is de concurrentie gekomen dat Triodos voor de zakelijke klanten een "Commerical" card gebruikt. En betaalautomaten verwerken deze als creditcard (omdat het formeel volgens de definitie van MC / Visa / ... dus CCs zijn met allemaal extra toeters en bellen waarvoor de houder ook veel meer moet betalen). Heeft de verkoper vervolgens CC betalingen uit staan dan kun je met deze kaart dus niet betalen (staan CC betalingen aan dan kan wel betaald worden maar tegen het dure CC tarief).

Het kan dus ook zijn dat daar de ervaringen van deze verkoper vandaan kopen. Of dus gewoon dat de oude terminal geen Debit accepteert en de nieuwe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Op basis van eerdere berichten van @xileS is de concurrentie gekomen dat Triodos voor de zakelijke klanten een "Commerical" card gebruikt. En betaalautomaten verwerken deze als creditcard (omdat het formeel volgens de definitie van MC / Visa / ... dus CCs zijn met allemaal extra toeters en bellen waarvoor de houder ook veel meer moet betalen). Heeft de verkoper vervolgens CC betalingen uit staan dan kun je met deze kaart dus niet betalen (staan CC betalingen aan dan kan wel betaald worden maar tegen het dure CC tarief).

Het kan dus ook zijn dat daar de ervaringen van deze verkoper vandaan kopen. Of dus gewoon dat de oude terminal geen Debit accepteert en de nieuwe wel.
Waarom is niet wettelijk verplicht op kaart creditcard naam vermelden ? Bunq doet dat ook toch en geen probleem ?

Verschil is dat gewoon geld van rekening gehaald hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:34
Ultrafast schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Waarom is niet wettelijk verplicht op kaart creditcard naam vermelden ? Bunq doet dat ook toch en geen probleem ?

Verschil is dat gewoon geld van rekening gehaald hoor.
Goede vraag, maar in het geval van Triodos komt het kaartschema dus niet overeen met de term op de kaart. Ze willen debitcards uitrollen, maar het kaartschema is een creditcard. Tussen debit en credit zit inderdaad een ander prijsplan (zowel voor de gebruiker als de ondernemer/winkelier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:01:
In dit topic is al eerder voorbij gekomen dat de Triodos passen zichzelf als Creditcards presenteren aan de terminals.
Dit is alleen gemeld over zakelijke Triodos passen, en ze presenteren zichzelf niet zodanig (ik betwijfel dat ze op plekken werken waar een debit kaart niet werkt), maar de betaalverwerker verwerkt ze tegen CC tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Knab geeft vanaf nu ook alleen nog maar Mastercard Debit cards uit.
De oude passen verdwijnen en worden geblokkeerd vanaf Juni dat is beleid vanuit Knab.
Je moet zelf aangeven voor welke rekeningen je een pas wilt ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:22:
De oude passen verdwijnen en worden geblokkeerd vanaf Juni dat is beleid vanuit Knab.
Typisch Knab zullen we maar zeggen? Als je nu nog een Maestro pas heb mogen ze die toch gewoon vervangen? Nu gaan ze dus passen blokkeren en moet de klant het zelf maar oplossen / "uitzoeken"? Door dis zelf een nieuwe pas aan te vragen / te reageren voor welke rekening je een nieuwe pas wilt.
Als Knab de oude pas wilt deactiveren is het toch aan hun om te zorgen dat dit voor de klant geen invoed heeft. Stukje klantvriendelijkheid. En niet "als u niets doet dan blokkeren wij de pas en succes verder".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Typisch Knab zullen we maar zeggen? Als je nu nog een Maestro pas heb mogen ze die toch gewoon vervangen? Nu gaan ze dus passen blokkeren en moet de klant het zelf maar oplossen / "uitzoeken"? Door dis zelf een nieuwe pas aan te vragen / te reageren voor welke rekening je een nieuwe pas wilt.
Als Knab de oude pas wilt deactiveren is het toch aan hun om te zorgen dat dit voor de klant geen invoed heeft. Stukje klantvriendelijkheid. En niet "als u niets doet dan blokkeren wij de pas en succes verder".
Ik vind het echt een hele vreemde gang van zaken.
Had nog contact opgenomen met ze omdat ik mij measteo pas wil behouden, die is tenslotte nog paar jaar geldig maar dat kon niet, kreeg te horen dat de oude passen geblokkeerd worden.
Terwijl ze weten dat je nog steeds niet overal kan betalen met de Mastercard debet card.

Vervolg is dat ik/wij niet overal kunnen betalen, dit gaat nog een hoop gezeur opleveren vrees ik.
Voor de zekerheid maar contant geld meenemen

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 10-05-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
NicoHF schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Ik vind het echt een hele vreemde gang van zaken.
Had nog contact opgenomen met ze omdat ik mij measteo pas wil behouden, die is tenslotte nog paar jaar geldig maar dat kon niet, kreeg te horen dat de oude passen geblokkeerd worden.
Terwijl ze weten dat je nog steeds niet overal kan betalen met de Mastercard debet card.

Vervolg is dat ik/wij niet overal kunnen betalen, dit gaat nog een hoop gezeur opleveren vrees ik.
Voor de zekerheid maar contant geld meenemen
Je zal maar klant zijn van KNAB :| en je wordt "geforceerd" op de debit MC gezet. Ik ben gelukkig klant bij een bank waar ze nog niet warm lopen voor de debit cards van Visa of MC en ik heb ook nog een fintech bank waar ik zelfs 2 pasjes kan gebruiken: de Maestro of de MC Debit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:17

Dido

heforshe

NicoHF schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:22:
Yup.

En ik kan dus prompt niet meer overal betalen met mijn Knab kaart waar dat eerder wel kon (stond net bij de slijter mooi voor lul).

Ik hoop dat dat soort problemen opgelost zijn voordat de Rabo-passen verlopen :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Soundwork schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:07:
Je zal maar klant zijn van KNAB :| en je wordt "geforceerd" op de debit MC gezet.
Ik heb gelukkig alleen KNAB voor mijn "zakgeldrekening", maar handig is het niet, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Dido schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Yup.

En ik kan dus prompt niet meer overal betalen met mijn Knab kaart waar dat eerder wel kon (stond net bij de slijter mooi voor lul).

Ik hoop dat dat soort problemen opgelost zijn voordat de Rabo-passen verlopen :X
Of je gaat naar een slijter die z’n zaakjes wel op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Helaas is dit toch echt het probleem van de winkeliers of ondernemers zelf. Ze zijn hiervoor al 2 jaar gewaarschuwd dat de nieuwe passen eraan zitten te komen en dat ze actie moeten ondernemen.

Desalniettemin kan ik begrijpen dat een kleine ondernemer niet meteen zit te wachten op kosten die komen kijken bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur. Zeker nu op dit moment nog maar een heel klein percentage de nieuwe pas heeft en men het niet echt merkt voorlopig. Nu o.a. de Rabobank is gestart met het uitgeven van nieuwe Debit-passen zal het waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn dat ze er niet meer onderuit komen en gaat de situatie zich hopelijk verbeteren.

Ik ben benieuwd wanneer banken zoals ING, ABN Amro en de Volksbank gaan starten met de uitgifte...

[ Voor 8% gewijzigd door Gaston op 10-05-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Gaston schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:25:
Helaas is dit toch echt het probleem van de winkeliers of ondernemers zelf. Ze zijn hiervoor al 2 jaar gewaarschuwd dat de nieuwe passen eraan zitten te komen en dat ze actie moeten ondernemen.

Desalniettemin kan ik begrijpen dat een kleine ondernemer niet meteen zit te wachten op kosten die komen kijken bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur. Nu o.a. de Rabobank is gestart met het uitgeven van nieuwe Debit-passen zal het waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn dat ze er niet meer onderuit komen en gaat de situatie zich hopelijk verbeteren.

Ik ben benieuwd wanneer banken zoals ING, ABN Amro en de Volksbank gaan starten met de uitgifte...
Klopt helemaal. En winkeliers zijn in het verleden al wel eens vaker geconfronteerd met betaalautomaat omzettingen (Gulden > Euro) terwijl dat lang niet altijd noodzakelijk was. Ik denk dat ze zoiets hebben "zal mijn tijd wel duren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

La1974 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:25:
Of je gaat naar een slijter die z’n zaakjes wel op orde heeft.
En die dezelfde drank heeft. Dat wordt een duur geintje.

Nee, kennelijk zijn nog niet alle retailers op de hoogte van de consequenties van het uitfaseren van Maestro. Deze slijter wist heel zeker dat zijn apparatuur helemaal up-to-date was - dus of hij lult uit zijn nek of hij is niet, danwel vekeerd, voorgelicht door zijn betaalprovider.

Ik ken hem ondertussen al heel wat jaartjes, en ik heb hem er nog niet op betrapt uit zijn nek te lullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Desalniettemin kan ik begrijpen dat een kleine ondernemer niet meteen zit te wachten op kosten die komen kijken bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur. Zeker nu op dit moment nog maar een heel klein percentage de nieuwe pas heeft en men het niet echt merkt voorlopig.
Komt bij dat het verhaal is "de winkelier moet Mastercard gaan accepteren" terwijl veel winkeliers helemaal niet op die hogere kosten zitten te wachten.

Goed, de wal zal het schip wel keren, maar uiteindelijk betaalt de consument via prijsverhogingen dus voor deze winstpakker van het bankwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
De Euro is meer dan 20 jaar geleden ingevoerd, een betaalautomaat van ~500 euro is dan al vier keer afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Vinnienerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:59:
De Euro is meer dan 20 jaar geleden ingevoerd, een betaalautomaat van ~500 euro is dan al vier keer afgeschreven.
Het ging mij meer om de vergelijking, nu is er weer een "conversie" maar dit keer van kaartschema. Dus net zoals bij Gulden > Euro kan ik mij voorstellen dat winkeliers niet (opnieuw) zitten te wachten op conversie/omzetting van hun BEA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Maar goed of ze erop zitten te wachten of niet, uiteindleijk hebben ze de keuze om toch mee te gaan of om geen pinbetalingen meer te accepteren. En dat betekent heden ten dage denk ik dat je je winkel kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Desalniettemin kan ik begrijpen dat een kleine ondernemer niet meteen zit te wachten op kosten die komen kijken bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur. Zeker nu op dit moment nog maar een heel klein percentage de nieuwe pas heeft en men het niet echt merkt voorlopig. Nu o.a. de Rabobank is gestart met het uitgeven van nieuwe Debit-passen zal het waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn dat ze er niet meer onderuit komen en gaat de situatie zich hopelijk verbeteren.

Mee eens dat het echt het probleem van de winkelier hoort te zijn, maar helaas is de betaler de klos want je krijgt je spullen nou eenmaal niet mee als je niet betaald hebt.
Het zijn trouwens ook echt niet alleen maar de kleine winkeliers maar ook echt grote ketens zoals de Primarkt waar ik niet kon betalen met de master debet card van openbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nielsiejjj92 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:41:
VPAY hier, werkt nagenoeg alleen bij ATM's in de VS.
Dus, lekker bijbetalen als je cash moet pinnen tussen de 3 en 6 dollar per tx.
Maestro werkte voorheen overal zo'n beetje bij elke POS.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:25:
[...]

VPAY hier, werkt nagenoeg alleen bij ATM's in de VS.
Dus, lekker bijbetalen als je cash moet pinnen tussen de 3 en 6 dollar per tx.
Maestro werkte voorheen overal zo'n beetje bij elke POS.
Voorheen kon je die omruilen, heb ik "opgevangen". Bij ING in ieder geval kon je na ontvangst alsnog aangeven "ik wil Maestro", en kreeg je gratis(?) een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Voorheen kon je die omruilen, heb ik "opgevangen". Bij ING in ieder geval kon je na ontvangst alsnog aangeven "ik wil Maestro", en kreeg je gratis(?) een nieuwe.
Ah, maar ja, dat zal nu dan vast niet meer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Kan nog steeds, even de klantenservice contacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Soundwork schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Goede vraag, maar in het geval van Triodos komt het kaartschema dus niet overeen met de term op de kaart. Ze willen debitcards uitrollen, maar het kaartschema is een creditcard. Tussen debit en credit zit inderdaad een ander prijsplan (zowel voor de gebruiker als de ondernemer/winkelier).
Het is een zakelijke debitkaart en geeft dat netjes aan (waarde 3, tag 9F0A. Echter, de meeste terminals verwerken alleen consumer debitkaarten (waarde 1, tag 9F0a) onder hun debitcontract en de rest onder het creditcontract, indien dat aanwezig is.
En daar is op zich wel wat voor te zeggen, vanuit de winkelier, want een zakelijke kaart heeft meestal een hogere interchange fee, waardoor die meer kwijt is. Als je kijkt bij Mastercard dan lijkt een business kaart 1,25% te kosten en een debitkaart €0,02 (waarbij ik moet opmerken dat wat de winkelier betaalt afhankelijk is van het contract met zijn acquirer).

edit: Formeel moet een zakelijke kaart trouwens ook onder een business BIN vallen. Dus Triodos doet dat heel netjes. De vraag is wat doen andere banken: volgen die de regels, of gaan ze smokkelen en doen alsof hun zakelijke kaarten eigenlijk debitkaarten zijn.
Soundwork schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:21:
[...]Het ging mij meer om de vergelijking, nu is er weer een "conversie" maar dit keer van kaartschema. Dus net zoals bij Gulden > Euro kan ik mij voorstellen dat winkeliers niet (opnieuw) zitten te wachten op conversie/omzetting van hun BEA's.
Jaar of 8 geleden moest men ook al zorgen dat elke betaalautomaat contactloos accepteert.
Meeste automaten sindsdien kunnen ook prima OTA een update ontvangen. Als een winkelier nu nog een terminal heeft die je moet vervangen om debit te accepteren, heb je echt oude meuk staan, waarvan je je als consument moet afvragen of je er wel op wilt betalen. Is niet meer veilig, door verouderde beveiliging (als dat er al op zit)

[ Voor 36% gewijzigd door celshof op 10-05-2024 21:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Jup, bij mij op werk zijn er voornamelijk B2B pin betalingen. Zoals eerder gemeld wordt er bij de de Triodos Zakelijke Visa DEBIT passen, ook gewoon als een Visa Debit aangegeven op het pinbon (alleen dit al is erg verwarrend, want eigenlijk moet het duidelijk aangegeven worden dat dit om een andere waarde debitkaart gaat). Maar omdat dit een “Businesskaart” kaart is, krijgt dit een Creditcard tarief. Dus bij de dagafsluiting en administratie bijwerken merk je niks geks, maar als je verschillende contracten hebt voor debit en creditbetalingen, dan merk je ineens verschillen in de bedragen die je ontvangt vergeleken met wat je al ingeboekt had. Bijvoorbeeld Worldline houdt al de kosten + BTW van de uitbetalingen af en betalen een aantal dagen later uit. Administratief is dit een ramp.

Mijn oplossing is nu dus geweest om heel het Creditcardcontract (bij Worldline) maar op te zeggen, zodat de betalingen en administratie duidelijker zijn.

Ik snap de switch van Maestro/VPay naar Mastercard/Visa debit en het verhaal dat je dan ook je nieuwe debit kaarten dan in het buitenland en online kan gebruiken. Het moet er dan ook voor zorgen dat de toeristen hier ook met een Mastercard Debit kunnen betalen. Ja dat klopt, maar ALLEEN als dit passen zijn uitgegeven binnen EER, als er geen CC acceptatie actief is. Want alle passen buiten EER verlopen momenteel via het CC contract/tarief. M.a.w. kaarten buiten EER kunnen alsnog niet pinnen bij een debit only automaat.

Wat ik nu ook getest heb in het praktijk. Wij hebben een vaste klant buiten EER, die normaal altijd voorschotten pint met zijn Maestro pinpas. Dit heeft altijd gewerkt tegen het normale pintarief van circa 6 cent. Deze klant heeft nu een nieuwe pas gekregen en dit is een Mastercard DEBIT geworden. Toen wij nog een CC contract hadden, heeft hij kunnen pinnen (op pinbon staat netjes Mastercard Debit). Achteraf zag ik pas dat dit via het CC contract verliep met de bijbehorende kosten.

Momenteel accepteren wij dus geen Creditcards meer en merken wij nu dus ook dat dezelfde klant met de Mastercard Debit uitgegeven buiten EER niet meer kan pinnen. M.a.w, bij dezelfde klant was met hun Maestro pas geen onderscheid tussen binnen/buiten EER en nu met een Mastercard Debit wel. Wat er dus voor zorgt, dat ze helemaal niet meer kunnen pinnen via het normale debit netwerk hier in NL. Er is nu een CC acceptatie nodig om deze betalingen te ontvangen met de bijbehorende tarieven, terwijl deze eerder dus niet nodig was in dit specifiek geval.

Even voor de beeldvorming. Klant pint met zijn oude Maestro pas voor 1k, 2k, 3k Euro. Alle 3 bedragen kost ons circa 6 cent. Klant pint met hun nieuwe Mastercard Debit en CC acceptatie via bijv. CCV (1,6%) staat aan, dan zijn de kosten respectievelijk €16, €32, €48. M.a.w. dat is best wel een verschil en in onze business hebben wij nog geen voordelen hiervan gemerkt, maar wel dus de nadelen.

Triodos zakelijk betalingen zullen dus hoogstwaarschijnlijk ook niet meer lukken. Deze passen zijn ook redelijk zeldzaam in ons klantenbestand en in deze specifieke gevallen zal een workaround gewoon een ouderwetse bankoverboeking of een betaallink zijn, welke vele malen goedkoper zal zijn dat het creditcard tarief.

Wat ik ook al voorbij heb zien komen is dat in 2025 verplicht wordt om ook Debit passen buiten EER te accepteren, dit zal zo te zien ook gewoon via het CC-tarief zijn. Ik mag hopen dat specificaties iig wel duidelijker worden, want nu kan je in je pin portal en dagafsluitingen gewoon geen onderscheid maken en kan je dus ook niet goed inschatten/nakijken wat voor kosten je gaat krijgen. Het is naar mijn idee ook gek dat het verplicht wordt, maar het niet gelijk gesteld word aan de binnen EER-tarieven. De ondernemer wordt maar verplicht extra kosten te dragen i.p.v. bijvoorbeeld dat de bedrijven Mastercard en Visa de tarieven voor alle debit betalingen gelijk moeten stellen.

Kort samengevat, Maestro = altijd Maestro tarief, maar Mastercard debit = niet meer altijd Mastercard debit tarief en is er ineens onderscheid tussen binnen/buiten EER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ik betaal tegenwoordig met mijn telefoon. Ik neem aan dat je die nieuwe pasjes ook aan Google Wallet kan koppelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 19:56
@emeralda Ja, dat kan gewoon. Er zijn genoeg banken die al Mastercard Debit gebruiken in combinatie met Google Wallet en Apple Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocinante
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-08 11:10
Heeft er iemand gehoord van de ABN AMRO Mastercard debitcard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04:49
Rocinante schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:06:
Heeft er iemand gehoord van de ABN AMRO Mastercard debitcard?
Zover bekend geeft ABN AMRO nog geen Mastercard/Visa debit kaarten uit, onbekend is wanneer ze gaan switchen.
Pagina: 1 ... 29 ... 45 Laatste