Soundwork schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Goede vraag, maar in het geval van Triodos komt het kaartschema dus niet overeen met de term op de kaart. Ze willen debitcards uitrollen, maar het kaartschema is een creditcard. Tussen debit en credit zit inderdaad een ander prijsplan (zowel voor de gebruiker als de ondernemer/winkelier).
Het is een
zakelijke debitkaart en geeft dat netjes aan (waarde 3, tag 9F0A. Echter, de meeste
terminals verwerken alleen consumer debitkaarten (waarde 1, tag 9F0a) onder hun debitcontract en de rest onder het creditcontract, indien dat aanwezig is.
En daar is op zich wel wat voor te zeggen, vanuit de winkelier, want een zakelijke kaart heeft meestal een hogere interchange fee, waardoor die meer kwijt is. Als je kijkt bij
Mastercard dan lijkt een business kaart 1,25% te kosten en een debitkaart €0,02 (waarbij ik moet opmerken dat wat de winkelier betaalt afhankelijk is van het contract met zijn acquirer).
edit: Formeel moet een zakelijke kaart trouwens ook onder een business BIN vallen. Dus Triodos doet dat heel netjes. De vraag is wat doen andere banken: volgen die de regels, of gaan ze smokkelen en doen alsof hun zakelijke kaarten eigenlijk debitkaarten zijn.
Soundwork schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:21:
[...]Het ging mij meer om de vergelijking, nu is er weer een "conversie" maar dit keer van kaartschema. Dus net zoals bij Gulden > Euro kan ik mij voorstellen dat winkeliers niet (opnieuw) zitten te wachten op conversie/omzetting van hun BEA's.
Jaar of 8 geleden moest men ook al zorgen dat elke betaalautomaat contactloos accepteert.
Meeste automaten sindsdien kunnen ook prima OTA een update ontvangen. Als een winkelier nu nog een terminal heeft die je moet vervangen om debit te accepteren, heb je echt oude meuk staan, waarvan je je als consument moet afvragen of je er wel op wilt betalen. Is niet meer veilig, door verouderde beveiliging (als dat er al op zit)
[
Voor 36% gewijzigd door
celshof op 10-05-2024 21:24
]