• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Nogmaals, het tarief wordt niet door MC/VISA gerekend maar door Geldmaat.

En de enige link met de acceptatie van nieuwe debit kaarten in NL is m.i. dat hierdoor de fintechs een aantrekkelijker alternatief zijn geworden voor de NL grootbanken en dus ook meer geld uit de muur trekken waaronder de Geldmaat ATM's.
Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".

• xileS
  • Niet online
TweakGP schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Je weet niet eens wie de kosten rekent:-(.
Maar het staat je vrij om zelf overal automaten op te hangen en alle transacties gratis af te wikkelen. Is iedereen blij.
Als het om de 4 euro gaat, zal dat waarschijnlijk Geldmaat zijn. Maar heb je ook gekeken naar de verschillende tarieven om de nieuwe Debitpassen te accepteren? NL-tarief, binnen EEA-tarief, buiten EEA-tarief. Eerder was dit naar mijn weten dus gewoon 1 tarief, allemaal hetzelfde als NL-tarief. Als het maar een Maestro/Vpay pas was.

Ik heb nergens gezegd dat dingen gratis moeten, maar ik probeer duidelijk te maken dat bv buitenlandse en zakelijke passen ineens (veel) duurder zijn geworden om te accepteren. Eerder was dit naar mijn idee niet, maar daar hoor je weinig mensen over.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:36
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".
Probeer het nu eens los te zien van de betaalkaarten.

De mogelijke redenen heb ik hier al eerder genoemd, nogmaals:
- Geldmaat maakt kosten voor uitgifte van cash via hun ATM's aan klanten van banken, waarvoor geen inkomsten tegenover staan.
- Feitelijk helpt Geldmaat (en afgeleid hiervan de eigenaren ING, ABN, Rabo) hiermee hun concurrentie in NL, omdat die concurrentie (fintechs/buitenlandse banken) geen kosten hebben van een ATM-netwerk, maar hun klanten in NL wel gebruik maken hiervan.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:23
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Vanmiddag de buitenlandse Revolut bank getest, en daar is de geldopname (nog) gratis (🤔).

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:34
Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Vanmiddag de buitenlandse Revolut bank getest, en daar is de geldopname (nog) gratis (🤔).
Revolut heeft een Nederlandse vestiging en de pas van Revolut is ook uitgegeven door de Nederlandse vestiging voor zover ik het begrepen heb.

Voor bv OpenBank geldt dat niet. Je bent klant van het Spaanse hoofdkantoor. Vervolgens is het weer wel zo dat OpenBank je de eerste 5 pin transacties per maand binnen de EU gratis geeft. Bij OpenBank betaal je dus wel €4, maar later krijg je weer €4 van OpenBank "terug" (/vergoeding). En hetzelfde doen ze volgens mij voor alle Santander pinautomaten, wereldwijd, €0 kosten voor pinnen, worden ze wel gerekend dan vergoed OpenBank ze.

• Wally2002
TweakGP schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Dus als ik wat aandelen ABN AMRO koop dan zijn zij ook niet onafhankelijk meer….. ze opereren gewoon als zelfstandige BV en zijn niet gebonden aan alle regels die wel gelden voor de grootbanken. En die grootbanken zijn hun grootste, maar niet enige, klanten.
Als aandeelhouder heb je stemrecht.
Als er slechts 3 aandeelhouders zijn (de drie banken) hebben die zeker wel zeggenschap, of op z'n minst willen ze dat Geldmaat geen verlies draait.

Het is natuurlijk geen bank maar hebben wel afspraken met DNB.

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Probeer het nu eens los te zien van de betaalkaarten.

De mogelijke redenen heb ik hier al eerder genoemd, nogmaals:
- Geldmaat maakt kosten voor uitgifte van cash via hun ATM's aan klanten van banken, waarvoor geen inkomsten tegenover staan.
- Feitelijk helpt Geldmaat (en afgeleid hiervan de eigenaren ING, ABN, Rabo) hiermee hun concurrentie in NL, omdat die concurrentie (fintechs/buitenlandse banken) geen kosten hebben van een ATM-netwerk, maar hun klanten in NL wel gebruik maken hiervan.
Fair, ik snap je punt. En het klopt hoogstwaarschijnlijk ook wat jij zegt dat de niet NL banken niet meebetalen aan de cash opnames.

Toch is mijn punt ook niet geheel onlogisch, want voor zover ik weet was vroeger dit onderscheid toch niet tussen NL en buitenlandse (binnen EEA) passen? Maw, met Maestro/Vpay werden er geen extra kosten gerekend aan de consument.

ATM opname zal wellicht weer een uitzondering zijn, dat ze daar kosten voor mogen rekenen. Want voor zover ik het weet mag je helemaal geen kosten rekenen aan consumenten voor Mastercard/Visa.

En niet bij elke NL bankpas is geldopname trouwens gratis. Ik heb bv de goedkoopste ING betaalrekening en weet dat geldopname niet gratis is, maar kosten daarvan betaal ik aan ING en niet rechstreeks aan Geldmaat.

• Wally2002
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:24:

ATM opname zal wellicht weer een uitzondering zijn, dat ze daar kosten voor mogen rekenen. Want voor zover ik het weet mag je helemaal geen kosten rekenen aan consumenten voor Mastercard/Visa.
De PSD2- regelgeving gaat over toonbankbetalingen, niet over geldopnames.
En niet bij elke NL bankpas is geldopname trouwens gratis. Ik heb bv de goedkoopste ING betaalrekening en weet dat geldopname niet gratis is, maar kosten daarvan betaal ik aan ING en niet rechstreeks aan Geldmaat.
Klopt, en de NL grootbanken betalen Geldmaat om het ATM-netwerk in de lucht te houden.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Om de hele verhaal over kosten voor het opnemen van geld uit een geldautomaat duidelijk te krijgen vroeg ik het ChatGPT en kreeg een uitgebreid antwoord.

Samengevat:
  • Als jouw bank in Nederland gratis geldopnames uit een Geldmaat-automaat aanbiedt, dan mag dezelfde bank in Duitsland, Spanje of Frankrijk (in euro’s) je niet meer in rekening brengen dan wat die Nederlandse opname zou kosten — mits de bank zelf deze kosten rekent.
  • Wat wél kan gebeuren is dat een lokale automaat van een andere bank/of een onafhankelijke exploitant extra een vergoeding laat zien voordat je de opname bevestigt — dat is toegestaan als dit duidelijk wordt weergegeven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:28
Waar ik vooral nieuwschierig naar ben is hoeveel Wero straks gaat rekenen voor het opnemen van cash in NL en Europa.

• xileS
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:58:
Om de hele verhaal over kosten voor het opnemen van geld uit een geldautomaat duidelijk te krijgen vroeg ik het ChatGPT en kreeg een uitgebreid antwoord.

Samengevat:
  • Als jouw bank in Nederland gratis geldopnames uit een Geldmaat-automaat aanbiedt, dan mag dezelfde bank in Duitsland, Spanje of Frankrijk (in euro’s) je niet meer in rekening brengen dan wat die Nederlandse opname zou kosten — mits de bank zelf deze kosten rekent.
  • Wat wél kan gebeuren is dat een lokale automaat van een andere bank/of een onafhankelijke exploitant extra een vergoeding laat zien voordat je de opname bevestigt — dat is toegestaan als dit duidelijk wordt weergegeven.
Gesprek heb ik voortgezet en gevraagd
waarom geldmaat extra kosten rekent voor een Duitse pinpas (Mastercard Debit):

Geldmaat rekent extra kosten voor een Duitse pinpas (zoals een Mastercard Debit) omdat ze dit sinds december 2025 zo hebben ingesteld voor passen die niet bij een Nederlandse bank zijn uitgegeven. Dit is niet zomaar een willekeurige bank-praktijk, maar een bewuste service-vergoeding die Geldmaat zelf invoert.

Hier is wat er aan de hand is:

💸 Waarom die extra €4-kosten?

Geldmaat vraagt een “servicefee” van € 4 wanneer je met een pas van een bank uit het buitenland (ook binnen de EU/EER) geld opneemt uit hun automaat. Dit geldt voor euro-opnames met een Duitse kaart zoals Mastercard Debit.

Geldmaat zegt hierover kort gezegd:

Dit soort transacties kost hen meer om te verwerken dan opnames met Nederlandse passen.

Daarom brengen zij die kosten voortaan direct bij de gebruiker in rekening, in plaats van dat de Nederlandse banken die kosten betalen.

De kosten worden vóór je de transactie afrondt op het scherm weergegeven, en je kunt altijd annuleren als je dat niet wilt.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:23
Dank iedereen voor de uitgebreide en duidelijke reacties.
Het enige wat ik nog toe kan voegen dat als er een bijdrage wordt gevraagd door Geldmaat die van 4€ wel gelijk erg hoog is. Okay, er moeten vanaf december 2025 kosten worden doorberekend maar houdt het dan op 2€ per geldopname of zo. En niet van gratis naar opeens 4€. Ik zal m’n Duitse pas ook niet meer gebruiken voor opnames bij Geldmaat.

Het gaat overigens wel een verdien model worden voor Geldmaat door toeristen. Vooral Duitsers die nog steeds alleen zoveel mogelijk alles contant willen betalen en geld willen opnemen in Nederland, zal dat een onwelkome verrassing zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Datisraar op 18-01-2026 11:51 ]

• xileS
  • Niet online
Datisraar schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:39:
Dank iedereen voor de uitgebreide en duidelijke reacties.
Het enige wat ik nog toe kan voegen dat als er een bijdrage wordt gevraagd door Geldmaat die van 4€ wel gelijk erg hoog is. Okay, er moeten vanaf december 2025 kosten worden doorberekend maar houdt het dan op 2€ per geldopname of zo. En niet van gratis naar opeens 4€. Ik zal m’n Duitse pas ook niet meer gebruiken voor opnames bij Geldmaat.
Als het voor een hoog bedrag ook €4,- is, dan is het wellicht weer goedkoop ;p. Een percentage was misschien eerlijker/logischer geweest.

Transactiekosten zijn sinds 2026 voor buitenlandse (ook binnen EEA) passen veel duurder geworden, dus ik denk dat ze ook een percentage aan Mastercard/Visa moeten afdragen nu. Ik zeg het toch weer: daarom denk ik dat heel die overgang naar de nieuwe debitpassen en onderscheid tussen NL en buitenlandse EEA hier indirect wel voor gezorgd heeft. Vroeger was die onderscheid er nooit, iig niet zo duidelijk als nu.
Het gaat overigens wel een verdien model worden voor Geldmaat door toeristen. Vooral Duitsers die nog steeds alleen zoveel mogelijk alles contant willen betalen en geld willen opnemen in Nederland, zal dat een onwelkome verrassing zijn.
Dat zal denk ik meevallen, kosten zijn waarschijnlijk echt hoger geworden, dus ik denk niet dat ze hier veel (meer) aan gaan verdienen.

Mastercard/Visa wel.

[ Voor 15% gewijzigd door xileS op 18-01-2026 12:13 ]

• Hugo50
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:11
Wat is dat opeens voor onzin dat de Geldmaat voor buitenlandse bankpassen opeens 4€ per opname gaat vragen? Bizar……

Maak je niet druk. Zowel N26 als Open Bank nemen die €4 voor hun rekening. Bij mij althans.

• GeEkIe
Geldmaat zou eigenlijk net als iDEAL, dat Wero is geworden, ook over heel Europa moeten worden uitgerold. Of de EU zou met een regeling moeten komen net zoals zij dat met mobiel bellen in de EU een aantal jaar geleden hebben gedaan (een regeling die overigens moet worden aangepast want ik krijg kosten als iemand met mobiel van een ander EU lidstaat in NL mij belt).

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:28
GeEkIe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:24:
Geldmaat zou eigenlijk net als iDEAL, dat Wero is geworden, ook over heel Europa moeten worden uitgerold. Of de EU zou met een regeling moeten komen net zoals zij dat met mobiel bellen in de EU een aantal jaar geleden hebben gedaan (een regeling die overigens moet worden aangepast want ik krijg kosten als iemand met mobiel van een ander EU lidstaat in NL mij belt).
Nee, het idee van Geldmaat kun je niet over de hele EU trekken al zou het wel een mooie gedachte zijn,

Geldmaat is in het leven geroepen door ABN, ING en Rabobank omdat het ATM gebruik daalde in NL waardoor de kosten redelijk hoog werden om per bank x aantal automaten te onderhouden. Paar posts eerder ook al gemeld dat ipv 3 ATMs in een winkelcentrum van de drie grootbanken dit ook 1 kan worden (of 2) gezamenlijk waar iedereen dan gebruik van kan maken.

Hoe de kosten onderling verdeeld zijn weet ik niet omdat ABN, ING en Rabobank weer andere prijzen hebben dan de kleinere banken (ASN, Knab, Triodos etc.). Althans dit was een veelgehoorde klacht van de kleinere banken, ik heb de feiten niet dus kan dit niet bevestigen.

In andere EU landen (iig. België, Duitsland, Frankrijk en Spanje waar ik ben geweest afgelopen 1-2 jaar) is cash nog redelijk de norm en kun je in tegenstelling tot wat wij in NL gewend zijn niet vrijwel overal met je pas betalen. Daardoor is er veel minder de noodzaak om een soortgelijk systeem op te tuigen in deze landen waarbij de kosten voor alle banken mogelijk gelijk worden terwijl er nu banken zijn die misschien minder kwijt zijn omdat ze al een eigen ATM netwerk hebben in het opererende land dat voordeliger is.

Kortom, zolang cash in de rest van de EU nog erg in trek is als betaalmiddel zie ik ons Geldmaat systeem echt niet uitbreiden in de EU.

[ Voor 3% gewijzigd door Youtl op 18-01-2026 16:19 ]

• GeEkIe
Youtl schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Nee, het idee van Geldmaat kun je niet over de hele EU trekken al zou het wel een mooie gedachte zijn,

Geldmaat is in het leven geroepen door ABN, ING en Rabobank omdat het ATM gebruik daalde in NL waardoor de kosten redelijk hoog werden om per bank x aantal automaten te onderhouden. Paar posts eerder ook al gemeld dat ipv 3 ATMs in een winkelcentrum van de drie grootbanken dit ook 1 kan worden (of 2) gezamenlijk waar iedereen dan gebruik van kan maken.

Hoe de kosten onderling verdeeld zijn weet ik niet omdat ABN, ING en Rabobank weer andere prijzen hebben dan de kleinere banken (ASN, Knab, Triodos etc.). Althans dit was een veelgehoorde klacht van de kleinere banken, ik heb de feiten niet dus kan dit niet bevestigen.

In andere EU landen (iig. België, Duitsland, Frankrijk en Spanje waar ik ben geweest afgelopen 1-2 jaar) is cash nog redelijk de norm en kun je in tegenstelling tot wat wij in NL gewend zijn niet vrijwel overal met je pas betalen. Daardoor is er veel minder de noodzaak om een soortgelijk systeem op te tuigen in deze landen waarbij de kosten voor alle banken mogelijk gelijk worden terwijl er nu banken zijn die misschien minder kwijt zijn omdat ze al een eigen ATM netwerk hebben in het opererende land dat voordeliger is.

Kortom, zolang cash in de rest van de EU nog erg in trek is als betaalmiddel zie ik ons Geldmaat systeem echt niet uitbreiden in de EU.
Ik begrijp de connectie tussen veel cash in het buitenland niet met veel kosten besparen door een dekkend geldautomaat netwerk uit te rollen voor banken onderling. Ook wordt er nog veel met contant geld betaald, dubbele automaten zijn toch sowieso een kostenpost? En afgezien daarvan, moeten rekeninghouders in andere SEPA landen geld betalen voor het gebruik van geldautomaten, terwijl dat dan kan worden afgeschaft. Win-win lijkt mij :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik begrijp de connectie tussen veel cash in het buitenland niet met veel kosten besparen door een dekkend geldautomaat netwerk uit te rollen voor banken onderling. Ook wordt er nog veel met contant geld betaald, dubbele automaten zijn toch sowieso een kostenpost? En afgezien daarvan, moeten rekeninghouders in andere SEPA landen geld betalen voor het gebruik van geldautomaten, terwijl dat dan kan worden afgeschaft. Win-win lijkt mij :)
De enige logische uitkomst van dat proces is dat iedereen evenveel gaat betalen, 4€.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• GeEkIe
YakuzA schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:39:
[...]

De enige logische uitkomst van dat proces is dat iedereen evenveel gaat betalen, 4€.
Als alle SEPA banken meedoen kunnen de kosten natuurlijk een stuk omlaag lijkt mij.

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 23:54

JRR

En dat gaat dan weer tegen de wet chartaal betalingsverkeer in. Moet alleen nog door de Eerste Kamer heen.

Belangrijkste punten is dat geld opnemen en storten gratis moet blijven.

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/contant-geld

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 17:00
Dat we als Nederlander in het buitenland meestal goedkoper uit zijn, hebben we volgens mij aan Frits Bolkestein te danken. Die zorgde dat grensoverschrijdende Euro betalingen niet duurder mochten zijn in het buitenland, dan wat je er thuis voor betaalde.

https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32001R2560

Met je buitenlandse pas geld trekken uit een NL automaat kan dus ook zomaar nog een stukje duurder zijn, omdat de kosten van je eigen bank er nog een keer bijkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door celshof op 18-01-2026 19:14 ]

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:29
celshof schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:11:
Dat we als Nederlander in het buitenland meestal goedkoper uit zijn, hebben we volgens mij aan Frits Bolkestein te danken. Die zorgde dat grensoverschrijdende Euro betalingen niet duurder mochten zijn in het buitenland, dan wat je er thuis voor betaalde.

https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32001R2560

Met je buitenlandse pas geld trekken uit een NL automaat kan dus ook zomaar nog een stukje duurder zijn, omdat de kosten van je eigen bank er nog een keer bijkomen.
Tijd gaat wel heel snel ... 2001 is wel erg oud. Het is maar de vraag of nog huidge regels kan tegenhouden.

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-02 20:09
In het buitenland, mn Azie als ik met mijn pas wil betalen moet ik 3 procent betalen. Daarom dat winkeliers soms vragen of ik even cash bij de ATM wil halen omdat ze anders deze kosten aan mij moeten doorberekenen. Gelukkig hebben we dit niet in de EU maar het zegt wel. genoeg over de positie van VISA en MC.
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste