Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".Wally2002 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Nogmaals, het tarief wordt niet door MC/VISA gerekend maar door Geldmaat.
En de enige link met de acceptatie van nieuwe debit kaarten in NL is m.i. dat hierdoor de fintechs een aantrekkelijker alternatief zijn geworden voor de NL grootbanken en dus ook meer geld uit de muur trekken waaronder de Geldmaat ATM's.
Als het om de 4 euro gaat, zal dat waarschijnlijk Geldmaat zijn. Maar heb je ook gekeken naar de verschillende tarieven om de nieuwe Debitpassen te accepteren? NL-tarief, binnen EEA-tarief, buiten EEA-tarief. Eerder was dit naar mijn weten dus gewoon 1 tarief, allemaal hetzelfde als NL-tarief. Als het maar een Maestro/Vpay pas was.TweakGP schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:51:
[...]
Je weet niet eens wie de kosten rekent:-(.
Maar het staat je vrij om zelf overal automaten op te hangen en alle transacties gratis af te wikkelen. Is iedereen blij.
Ik heb nergens gezegd dat dingen gratis moeten, maar ik probeer duidelijk te maken dat bv buitenlandse en zakelijke passen ineens (veel) duurder zijn geworden om te accepteren. Eerder was dit naar mijn idee niet, maar daar hoor je weinig mensen over.
Probeer het nu eens los te zien van de betaalkaarten.xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:55:
[...]
Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".
De mogelijke redenen heb ik hier al eerder genoemd, nogmaals:
- Geldmaat maakt kosten voor uitgifte van cash via hun ATM's aan klanten van banken, waarvoor geen inkomsten tegenover staan.
- Feitelijk helpt Geldmaat (en afgeleid hiervan de eigenaren ING, ABN, Rabo) hiermee hun concurrentie in NL, omdat die concurrentie (fintechs/buitenlandse banken) geen kosten hebben van een ATM-netwerk, maar hun klanten in NL wel gebruik maken hiervan.
Vanmiddag de buitenlandse Revolut bank getest, en daar is de geldopname (nog) gratis (🤔).xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:55:
[...]
Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".
Revolut heeft een Nederlandse vestiging en de pas van Revolut is ook uitgegeven door de Nederlandse vestiging voor zover ik het begrepen heb.Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Vanmiddag de buitenlandse Revolut bank getest, en daar is de geldopname (nog) gratis (🤔).
Voor bv OpenBank geldt dat niet. Je bent klant van het Spaanse hoofdkantoor. Vervolgens is het weer wel zo dat OpenBank je de eerste 5 pin transacties per maand binnen de EU gratis geeft. Bij OpenBank betaal je dus wel €4, maar later krijg je weer €4 van OpenBank "terug" (/vergoeding). En hetzelfde doen ze volgens mij voor alle Santander pinautomaten, wereldwijd, €0 kosten voor pinnen, worden ze wel gerekend dan vergoed OpenBank ze.
Als aandeelhouder heb je stemrecht.TweakGP schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Dus als ik wat aandelen ABN AMRO koop dan zijn zij ook niet onafhankelijk meer….. ze opereren gewoon als zelfstandige BV en zijn niet gebonden aan alle regels die wel gelden voor de grootbanken. En die grootbanken zijn hun grootste, maar niet enige, klanten.
Als er slechts 3 aandeelhouders zijn (de drie banken) hebben die zeker wel zeggenschap, of op z'n minst willen ze dat Geldmaat geen verlies draait.
Het is natuurlijk geen bank maar hebben wel afspraken met DNB.
Fair, ik snap je punt. En het klopt hoogstwaarschijnlijk ook wat jij zegt dat de niet NL banken niet meebetalen aan de cash opnames.Wally2002 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Probeer het nu eens los te zien van de betaalkaarten.
De mogelijke redenen heb ik hier al eerder genoemd, nogmaals:
- Geldmaat maakt kosten voor uitgifte van cash via hun ATM's aan klanten van banken, waarvoor geen inkomsten tegenover staan.
- Feitelijk helpt Geldmaat (en afgeleid hiervan de eigenaren ING, ABN, Rabo) hiermee hun concurrentie in NL, omdat die concurrentie (fintechs/buitenlandse banken) geen kosten hebben van een ATM-netwerk, maar hun klanten in NL wel gebruik maken hiervan.
Toch is mijn punt ook niet geheel onlogisch, want voor zover ik weet was vroeger dit onderscheid toch niet tussen NL en buitenlandse (binnen EEA) passen? Maw, met Maestro/Vpay werden er geen extra kosten gerekend aan de consument.
ATM opname zal wellicht weer een uitzondering zijn, dat ze daar kosten voor mogen rekenen. Want voor zover ik het weet mag je helemaal geen kosten rekenen aan consumenten voor Mastercard/Visa.
En niet bij elke NL bankpas is geldopname trouwens gratis. Ik heb bv de goedkoopste ING betaalrekening en weet dat geldopname niet gratis is, maar kosten daarvan betaal ik aan ING en niet rechstreeks aan Geldmaat.
De PSD2- regelgeving gaat over toonbankbetalingen, niet over geldopnames.xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:24:
ATM opname zal wellicht weer een uitzondering zijn, dat ze daar kosten voor mogen rekenen. Want voor zover ik het weet mag je helemaal geen kosten rekenen aan consumenten voor Mastercard/Visa.
Klopt, en de NL grootbanken betalen Geldmaat om het ATM-netwerk in de lucht te houden.En niet bij elke NL bankpas is geldopname trouwens gratis. Ik heb bv de goedkoopste ING betaalrekening en weet dat geldopname niet gratis is, maar kosten daarvan betaal ik aan ING en niet rechstreeks aan Geldmaat.
Om de hele verhaal over kosten voor het opnemen van geld uit een geldautomaat duidelijk te krijgen vroeg ik het ChatGPT en kreeg een uitgebreid antwoord.
Samengevat:
Samengevat:
- Als jouw bank in Nederland gratis geldopnames uit een Geldmaat-automaat aanbiedt, dan mag dezelfde bank in Duitsland, Spanje of Frankrijk (in euro’s) je niet meer in rekening brengen dan wat die Nederlandse opname zou kosten — mits de bank zelf deze kosten rekent.
- Wat wél kan gebeuren is dat een lokale automaat van een andere bank/of een onafhankelijke exploitant extra een vergoeding laat zien voordat je de opname bevestigt — dat is toegestaan als dit duidelijk wordt weergegeven.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Waar ik vooral nieuwschierig naar ben is hoeveel Wero straks gaat rekenen voor het opnemen van cash in NL en Europa.