• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:47:
[...]


Nogmaals, het tarief wordt niet door MC/VISA gerekend maar door Geldmaat.

En de enige link met de acceptatie van nieuwe debit kaarten in NL is m.i. dat hierdoor de fintechs een aantrekkelijker alternatief zijn geworden voor de NL grootbanken en dus ook meer geld uit de muur trekken waaronder de Geldmaat ATM's.
Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
TweakGP schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Je weet niet eens wie de kosten rekent:-(.
Maar het staat je vrij om zelf overal automaten op te hangen en alle transacties gratis af te wikkelen. Is iedereen blij.
Als het om de 4 euro gaat, zal dat waarschijnlijk Geldmaat zijn. Maar heb je ook gekeken naar de verschillende tarieven om de nieuwe Debitpassen te accepteren? NL-tarief, binnen EEA-tarief, buiten EEA-tarief. Eerder was dit naar mijn weten dus gewoon 1 tarief, allemaal hetzelfde als NL-tarief. Als het maar een Maestro/Vpay pas was.

Ik heb nergens gezegd dat dingen gratis moeten, maar ik probeer duidelijk te maken dat bv buitenlandse en zakelijke passen ineens (veel) duurder zijn geworden om te accepteren. Eerder was dit naar mijn idee niet, maar daar hoor je weinig mensen over.

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".
Probeer het nu eens los te zien van de betaalkaarten.

De mogelijke redenen heb ik hier al eerder genoemd, nogmaals:
- Geldmaat maakt kosten voor uitgifte van cash via hun ATM's aan klanten van banken, waarvoor geen inkomsten tegenover staan.
- Feitelijk helpt Geldmaat (en afgeleid hiervan de eigenaren ING, ABN, Rabo) hiermee hun concurrentie in NL, omdat die concurrentie (fintechs/buitenlandse banken) geen kosten hebben van een ATM-netwerk, maar hun klanten in NL wel gebruik maken hiervan.

  • Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-06 21:12
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Klopt waarschijnlijk dat het 4 euro tarief door Geldmaat wordt gerekend, maar vast niet zonder reden toch? Een buitenlandse pas is eenmaal duurder geworden dan een NL pas om te accepteren. Als dat niet zo was, dan was die 4 euro waarschijnlijk ook niet "nodig".
Vanmiddag de buitenlandse Revolut bank getest, en daar is de geldopname (nog) gratis (🤔).

  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Vanmiddag de buitenlandse Revolut bank getest, en daar is de geldopname (nog) gratis (🤔).
Revolut heeft een Nederlandse vestiging en de pas van Revolut is ook uitgegeven door de Nederlandse vestiging voor zover ik het begrepen heb.

Voor bv OpenBank geldt dat niet. Je bent klant van het Spaanse hoofdkantoor. Vervolgens is het weer wel zo dat OpenBank je de eerste 5 pin transacties per maand binnen de EU gratis geeft. Bij OpenBank betaal je dus wel €4, maar later krijg je weer €4 van OpenBank "terug" (/vergoeding). En hetzelfde doen ze volgens mij voor alle Santander pinautomaten, wereldwijd, €0 kosten voor pinnen, worden ze wel gerekend dan vergoed OpenBank ze.

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
TweakGP schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Dus als ik wat aandelen ABN AMRO koop dan zijn zij ook niet onafhankelijk meer….. ze opereren gewoon als zelfstandige BV en zijn niet gebonden aan alle regels die wel gelden voor de grootbanken. En die grootbanken zijn hun grootste, maar niet enige, klanten.
Als aandeelhouder heb je stemrecht.
Als er slechts 3 aandeelhouders zijn (de drie banken) hebben die zeker wel zeggenschap, of op z'n minst willen ze dat Geldmaat geen verlies draait.

Het is natuurlijk geen bank maar hebben wel afspraken met DNB.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]


Probeer het nu eens los te zien van de betaalkaarten.

De mogelijke redenen heb ik hier al eerder genoemd, nogmaals:
- Geldmaat maakt kosten voor uitgifte van cash via hun ATM's aan klanten van banken, waarvoor geen inkomsten tegenover staan.
- Feitelijk helpt Geldmaat (en afgeleid hiervan de eigenaren ING, ABN, Rabo) hiermee hun concurrentie in NL, omdat die concurrentie (fintechs/buitenlandse banken) geen kosten hebben van een ATM-netwerk, maar hun klanten in NL wel gebruik maken hiervan.
Fair, ik snap je punt. En het klopt hoogstwaarschijnlijk ook wat jij zegt dat de niet NL banken niet meebetalen aan de cash opnames.

Toch is mijn punt ook niet geheel onlogisch, want voor zover ik weet was vroeger dit onderscheid toch niet tussen NL en buitenlandse (binnen EEA) passen? Maw, met Maestro/Vpay werden er geen extra kosten gerekend aan de consument.

ATM opname zal wellicht weer een uitzondering zijn, dat ze daar kosten voor mogen rekenen. Want voor zover ik het weet mag je helemaal geen kosten rekenen aan consumenten voor Mastercard/Visa.

En niet bij elke NL bankpas is geldopname trouwens gratis. Ik heb bv de goedkoopste ING betaalrekening en weet dat geldopname niet gratis is, maar kosten daarvan betaal ik aan ING en niet rechstreeks aan Geldmaat.

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:24:

ATM opname zal wellicht weer een uitzondering zijn, dat ze daar kosten voor mogen rekenen. Want voor zover ik het weet mag je helemaal geen kosten rekenen aan consumenten voor Mastercard/Visa.
De PSD2- regelgeving gaat over toonbankbetalingen, niet over geldopnames.
En niet bij elke NL bankpas is geldopname trouwens gratis. Ik heb bv de goedkoopste ING betaalrekening en weet dat geldopname niet gratis is, maar kosten daarvan betaal ik aan ING en niet rechstreeks aan Geldmaat.
Klopt, en de NL grootbanken betalen Geldmaat om het ATM-netwerk in de lucht te houden.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Om de hele verhaal over kosten voor het opnemen van geld uit een geldautomaat duidelijk te krijgen vroeg ik het ChatGPT en kreeg een uitgebreid antwoord.

Samengevat:
  • Als jouw bank in Nederland gratis geldopnames uit een Geldmaat-automaat aanbiedt, dan mag dezelfde bank in Duitsland, Spanje of Frankrijk (in euro’s) je niet meer in rekening brengen dan wat die Nederlandse opname zou kosten — mits de bank zelf deze kosten rekent.
  • Wat wél kan gebeuren is dat een lokale automaat van een andere bank/of een onafhankelijke exploitant extra een vergoeding laat zien voordat je de opname bevestigt — dat is toegestaan als dit duidelijk wordt weergegeven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Waar ik vooral nieuwschierig naar ben is hoeveel Wero straks gaat rekenen voor het opnemen van cash in NL en Europa.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:58:
Om de hele verhaal over kosten voor het opnemen van geld uit een geldautomaat duidelijk te krijgen vroeg ik het ChatGPT en kreeg een uitgebreid antwoord.

Samengevat:
  • Als jouw bank in Nederland gratis geldopnames uit een Geldmaat-automaat aanbiedt, dan mag dezelfde bank in Duitsland, Spanje of Frankrijk (in euro’s) je niet meer in rekening brengen dan wat die Nederlandse opname zou kosten — mits de bank zelf deze kosten rekent.
  • Wat wél kan gebeuren is dat een lokale automaat van een andere bank/of een onafhankelijke exploitant extra een vergoeding laat zien voordat je de opname bevestigt — dat is toegestaan als dit duidelijk wordt weergegeven.
Gesprek heb ik voortgezet en gevraagd
waarom geldmaat extra kosten rekent voor een Duitse pinpas (Mastercard Debit):


Geldmaat rekent extra kosten voor een Duitse pinpas (zoals een Mastercard Debit) omdat ze dit sinds december 2025 zo hebben ingesteld voor passen die niet bij een Nederlandse bank zijn uitgegeven. Dit is niet zomaar een willekeurige bank-praktijk, maar een bewuste service-vergoeding die Geldmaat zelf invoert.

Hier is wat er aan de hand is:

💸 Waarom die extra €4-kosten?

Geldmaat vraagt een “servicefee” van € 4 wanneer je met een pas van een bank uit het buitenland (ook binnen de EU/EER) geld opneemt uit hun automaat. Dit geldt voor euro-opnames met een Duitse kaart zoals Mastercard Debit.

Geldmaat zegt hierover kort gezegd:

Dit soort transacties kost hen meer om te verwerken dan opnames met Nederlandse passen.

Daarom brengen zij die kosten voortaan direct bij de gebruiker in rekening, in plaats van dat de Nederlandse banken die kosten betalen.

De kosten worden vóór je de transactie afrondt op het scherm weergegeven, en je kunt altijd annuleren als je dat niet wilt.

___________________________________________________
  • Maestro (Mastercard) en V Pay (Visa) hanteerden lage, vaste interchange fees binnen de EER, zonder extra tarieven afhankelijk van of de pas Nederlands, Duits of uit een ander EER-land kwam.
  • Handelaren zagen geen significant verschil in verwerkingskosten voor EER-Maestro/V Pay-passen, ongeacht uitgifte-land, zolang het binnen SEPA/EER bleef.

  • Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-06 21:12
Dank iedereen voor de uitgebreide en duidelijke reacties.
Het enige wat ik nog toe kan voegen dat als er een bijdrage wordt gevraagd door Geldmaat die van 4€ wel gelijk erg hoog is. Okay, er moeten vanaf december 2025 kosten worden doorberekend maar houdt het dan op 2€ per geldopname of zo. En niet van gratis naar opeens 4€. Ik zal m’n Duitse pas ook niet meer gebruiken voor opnames bij Geldmaat.

Het gaat overigens wel een verdien model worden voor Geldmaat door toeristen. Vooral Duitsers die nog steeds alleen zoveel mogelijk alles contant willen betalen en geld willen opnemen in Nederland, zal dat een onwelkome verrassing zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Datisraar op 18-01-2026 11:51 ]


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Datisraar schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:39:
Dank iedereen voor de uitgebreide en duidelijke reacties.
Het enige wat ik nog toe kan voegen dat als er een bijdrage wordt gevraagd door Geldmaat die van 4€ wel gelijk erg hoog is. Okay, er moeten vanaf december 2025 kosten worden doorberekend maar houdt het dan op 2€ per geldopname of zo. En niet van gratis naar opeens 4€. Ik zal m’n Duitse pas ook niet meer gebruiken voor opnames bij Geldmaat.
Als het voor een hoog bedrag ook €4,- is, dan is het wellicht weer goedkoop ;p. Een percentage was misschien eerlijker/logischer geweest.

Transactiekosten zijn sinds 2026 voor buitenlandse (ook binnen EEA) passen veel duurder geworden, dus ik denk dat ze ook een percentage aan Mastercard/Visa moeten afdragen nu. Ik zeg het toch weer: daarom denk ik dat heel die overgang naar de nieuwe debitpassen en onderscheid tussen NL en buitenlandse EEA hier indirect wel voor gezorgd heeft. Vroeger was die onderscheid er nooit, iig niet zo duidelijk als nu.
Het gaat overigens wel een verdien model worden voor Geldmaat door toeristen. Vooral Duitsers die nog steeds alleen zoveel mogelijk alles contant willen betalen en geld willen opnemen in Nederland, zal dat een onwelkome verrassing zijn.
Dat zal denk ik meevallen, kosten zijn waarschijnlijk echt hoger geworden, dus ik denk niet dat ze hier veel (meer) aan gaan verdienen.

Mastercard/Visa wel.

[ Voor 15% gewijzigd door xileS op 18-01-2026 12:13 ]


  • Hugo50
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Wat is dat opeens voor onzin dat de Geldmaat voor buitenlandse bankpassen opeens 4€ per opname gaat vragen? Bizar……

Maak je niet druk. Zowel N26 als Open Bank nemen die €4 voor hun rekening. Bij mij althans.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Geldmaat zou eigenlijk net als iDEAL, dat Wero is geworden, ook over heel Europa moeten worden uitgerold. Of de EU zou met een regeling moeten komen net zoals zij dat met mobiel bellen in de EU een aantal jaar geleden hebben gedaan (een regeling die overigens moet worden aangepast want ik krijg kosten als iemand met mobiel van een ander EU lidstaat in NL mij belt).

  • Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:30
GeEkIe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:24:
Geldmaat zou eigenlijk net als iDEAL, dat Wero is geworden, ook over heel Europa moeten worden uitgerold. Of de EU zou met een regeling moeten komen net zoals zij dat met mobiel bellen in de EU een aantal jaar geleden hebben gedaan (een regeling die overigens moet worden aangepast want ik krijg kosten als iemand met mobiel van een ander EU lidstaat in NL mij belt).
Nee, het idee van Geldmaat kun je niet over de hele EU trekken al zou het wel een mooie gedachte zijn,

Geldmaat is in het leven geroepen door ABN, ING en Rabobank omdat het ATM gebruik daalde in NL waardoor de kosten redelijk hoog werden om per bank x aantal automaten te onderhouden. Paar posts eerder ook al gemeld dat ipv 3 ATMs in een winkelcentrum van de drie grootbanken dit ook 1 kan worden (of 2) gezamenlijk waar iedereen dan gebruik van kan maken.

Hoe de kosten onderling verdeeld zijn weet ik niet omdat ABN, ING en Rabobank weer andere prijzen hebben dan de kleinere banken (ASN, Knab, Triodos etc.). Althans dit was een veelgehoorde klacht van de kleinere banken, ik heb de feiten niet dus kan dit niet bevestigen.

In andere EU landen (iig. België, Duitsland, Frankrijk en Spanje waar ik ben geweest afgelopen 1-2 jaar) is cash nog redelijk de norm en kun je in tegenstelling tot wat wij in NL gewend zijn niet vrijwel overal met je pas betalen. Daardoor is er veel minder de noodzaak om een soortgelijk systeem op te tuigen in deze landen waarbij de kosten voor alle banken mogelijk gelijk worden terwijl er nu banken zijn die misschien minder kwijt zijn omdat ze al een eigen ATM netwerk hebben in het opererende land dat voordeliger is.

Kortom, zolang cash in de rest van de EU nog erg in trek is als betaalmiddel zie ik ons Geldmaat systeem echt niet uitbreiden in de EU.

[ Voor 3% gewijzigd door Youtl op 18-01-2026 16:19 ]


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Youtl schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:16:
[...]


Nee, het idee van Geldmaat kun je niet over de hele EU trekken al zou het wel een mooie gedachte zijn,

Geldmaat is in het leven geroepen door ABN, ING en Rabobank omdat het ATM gebruik daalde in NL waardoor de kosten redelijk hoog werden om per bank x aantal automaten te onderhouden. Paar posts eerder ook al gemeld dat ipv 3 ATMs in een winkelcentrum van de drie grootbanken dit ook 1 kan worden (of 2) gezamenlijk waar iedereen dan gebruik van kan maken.

Hoe de kosten onderling verdeeld zijn weet ik niet omdat ABN, ING en Rabobank weer andere prijzen hebben dan de kleinere banken (ASN, Knab, Triodos etc.). Althans dit was een veelgehoorde klacht van de kleinere banken, ik heb de feiten niet dus kan dit niet bevestigen.

In andere EU landen (iig. België, Duitsland, Frankrijk en Spanje waar ik ben geweest afgelopen 1-2 jaar) is cash nog redelijk de norm en kun je in tegenstelling tot wat wij in NL gewend zijn niet vrijwel overal met je pas betalen. Daardoor is er veel minder de noodzaak om een soortgelijk systeem op te tuigen in deze landen waarbij de kosten voor alle banken mogelijk gelijk worden terwijl er nu banken zijn die misschien minder kwijt zijn omdat ze al een eigen ATM netwerk hebben in het opererende land dat voordeliger is.

Kortom, zolang cash in de rest van de EU nog erg in trek is als betaalmiddel zie ik ons Geldmaat systeem echt niet uitbreiden in de EU.
Ik begrijp de connectie tussen veel cash in het buitenland niet met veel kosten besparen door een dekkend geldautomaat netwerk uit te rollen voor banken onderling. Ook wordt er nog veel met contant geld betaald, dubbele automaten zijn toch sowieso een kostenpost? En afgezien daarvan, moeten rekeninghouders in andere SEPA landen geld betalen voor het gebruik van geldautomaten, terwijl dat dan kan worden afgeschaft. Win-win lijkt mij :)

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik begrijp de connectie tussen veel cash in het buitenland niet met veel kosten besparen door een dekkend geldautomaat netwerk uit te rollen voor banken onderling. Ook wordt er nog veel met contant geld betaald, dubbele automaten zijn toch sowieso een kostenpost? En afgezien daarvan, moeten rekeninghouders in andere SEPA landen geld betalen voor het gebruik van geldautomaten, terwijl dat dan kan worden afgeschaft. Win-win lijkt mij :)
De enige logische uitkomst van dat proces is dat iedereen evenveel gaat betalen, 4€.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
YakuzA schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:39:
[...]

De enige logische uitkomst van dat proces is dat iedereen evenveel gaat betalen, 4€.
Als alle SEPA banken meedoen kunnen de kosten natuurlijk een stuk omlaag lijkt mij.

  • JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:14

JRR

De enige logische uitkomst van dat proces is dat iedereen evenveel gaat betalen, 4€.
En dat gaat dan weer tegen de wet chartaal betalingsverkeer in. Moet alleen nog door de Eerste Kamer heen.

Belangrijkste punten is dat geld opnemen en storten gratis moet blijven.

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/contant-geld

  • celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Dat we als Nederlander in het buitenland meestal goedkoper uit zijn, hebben we volgens mij aan Frits Bolkestein te danken. Die zorgde dat grensoverschrijdende Euro betalingen niet duurder mochten zijn in het buitenland, dan wat je er thuis voor betaalde.

https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32001R2560

Met je buitenlandse pas geld trekken uit een NL automaat kan dus ook zomaar nog een stukje duurder zijn, omdat de kosten van je eigen bank er nog een keer bijkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door celshof op 18-01-2026 19:14 ]


  • Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 18:55
celshof schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:11:
Dat we als Nederlander in het buitenland meestal goedkoper uit zijn, hebben we volgens mij aan Frits Bolkestein te danken. Die zorgde dat grensoverschrijdende Euro betalingen niet duurder mochten zijn in het buitenland, dan wat je er thuis voor betaalde.

https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32001R2560

Met je buitenlandse pas geld trekken uit een NL automaat kan dus ook zomaar nog een stukje duurder zijn, omdat de kosten van je eigen bank er nog een keer bijkomen.
Tijd gaat wel heel snel ... 2001 is wel erg oud. Het is maar de vraag of nog huidge regels kan tegenhouden.

Verwijderd

In het buitenland, mn Azie als ik met mijn pas wil betalen moet ik 3 procent betalen. Daarom dat winkeliers soms vragen of ik even cash bij de ATM wil halen omdat ze anders deze kosten aan mij moeten doorberekenen. Gelukkig hebben we dit niet in de EU maar het zegt wel. genoeg over de positie van VISA en MC.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
celshof schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Ik zie staan "Zakelijke debetkaart wereldwijd" en "Zakelijke creditcard wereldwijd" bij zowel transactieverwerking via CCV op https://www.ccv.eu/nl/bet...sactieverwerking/tarieven
Ik interpreteer dat als zakelijk altijd hetzelfde tarief, of het nou een NL, EEA of non-EEA kaart is.
Het is idd op meerdere manieren te interpreteren en klantenservice van CCV gaf ook aan alle zakelijke passen is gewoon 2,3%. Echter ik geloofde dit toch niet helemaal, gezien de ervaringen vorig jaar met bv de nieuwe "echte" zakelijke Triodos Visa debitpassen. Hiervoor was dus een CC acceptatie benodigd, want hoog tarief.

Naar mijn ervaringen hebben de zakelijke passen van de NL grootbanken gewoon een Consumenten BIN en dat is zojuist ook bevestigd met de factuur die wij hebben ontvangen voor januari. Als B2B verkoper (dus veelal zakelijke passen) hebben wij alleen de fixed fee van 6,8 cent gefactureerd gekregen. Alleen op enkele uitzonderingen van 0,9%, waarmee de kosten nog meevallen.

Echter heb ik CCV wel nogmaals gevraagd om alle acceptaties wat een percentage kost uit te zetten.

Die paar transacties die niet lukken, kunnen makkelijk overgemaakt worden of dmv een betaalink betaald worden.

Als iemand €500 pint is dat al gauw:
0,9% = €4,50
2,3% = €11,50

Als dat bij een enkele transacties blijft per maand is dat natuurlijk nog geen ramp, maar als veel meer of alle passen deze kosten krijgen dan is dat wel een gigantische kosten verhoging.

Ik heb het vaker gezegd, maar zulke "hoge" kosten lijkt mij overbodig. Overmaken, betalen per iDEAL is gelukkig (nog) niet zo duur. Alhoewel Wero gaat volgens mij in 2029 ook over op percentages.

  • Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Nu een ruim half jaar onderweg met de Debit passen van zowel ABN als Knab.

Bevalt prima, enige plek waar ik geregeld kom waar ze nog steeds beide niet werken zijn de wasboxen van de lokale wasstraat. Verder een tijdje terug een koffiecorner in een tankstation, maar die ernaast werkte wel.

Wat (bij ABN in ieder geval) helaas echt niet werkt zijn online abonnementen met de pas als betaalmiddel. Eenmalig instellen en goedkeuren gaat prima, maar de recurring payments worden altijd geweigerd.

Soms krijg je dan een herinnering, maar niet elk bedrijf heeft dat proces even goed ingericht, dus ik heb helaas voor 2 abonnementen mijn creditcard weer moeten activeren.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tralapo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
Wat (bij ABN in ieder geval) helaas echt niet werkt zijn online abonnementen met de pas als betaalmiddel. Eenmalig instellen en goedkeuren gaat prima, maar de recurring payments worden altijd geweigerd.

Soms krijg je dan een herinnering, maar niet elk bedrijf heeft dat proces even goed ingericht, dus ik heb helaas voor 2 abonnementen mijn creditcard weer moeten activeren.
Het blijft inderdaad wat bijzonder dat banken de recurring payments op CC prima in orde hebben, maar een vergelijkbaar systeem met Debit kaarten toch zoveel moeite mee lijken te hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Het blijft inderdaad wat bijzonder dat banken de recurring payments op CC prima in orde hebben, maar een vergelijkbaar systeem met Debit kaarten toch zoveel moeite mee lijken te hebben.
Volgens mij geven niet alle banken zelf CCs uit? Toen ik nog een rekening bij Knab had namen die de CC af van ICS (en daarvoor nog iemand anders wat net in de periode dat was toen ik klant was dat die switch plaatsvond). En for some reason meen ik dat ABN het ook van ICS afneemt / het uitbesteed?

Maar mijn eigen grootbank had ik wel een CC van hen zelf. En binnen de pilot een Visa debit ontvangen en ook daar kon ik prima een autorisatie doen voor latere afschrijvingen en als de verkoper "een seconde later" een daadwerkelijke betaling wilde doen mislukte die. Ik heb dit toen bij de bank gemeld en voor "livegang" is het toen opgelost. Terwijl daarvoor het registreren van de CC bij dezelfde dienstverlener dan geen enkel probleem was.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

@RobertMe Das waar ook, was ik alweer half vergeten :)
Alle banken behalve ING hadden hun CC afhandeling via ICS. Dat zou inderdaad wel iets verklaren over het mogelijke gebrek aan kennis hoe die interface achter de schermen werkt :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:53:
@RobertMe Das waar ook, was ik alweer half vergeten :)
Alle banken behalve ING hadden hun CC afhandeling via ICS.
Weet je dat zeker? Ik bankier namelijk niet bij ING :p En in ieder geval zat de gehele CC procedure gewoon in de bank app. Dus autorisaties via de bank app en in de bank app ook het transactieoverzicht. Dus als het ICS is hebben ze het wel heel strak geïntegreerd en is het wel heel toevallig dat voor de debit kaart het allemaal exact hetzelfde uit ziet.

Terwijl het bij Knab wel met autorisatie via de ICS website was en het transactieoverzicht ook alleen bij ICS te raadplegen was.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Weet je dat zeker? Ik bankier namelijk niet bij ING :p En in ieder geval zat de gehele CC procedure gewoon in de bank app. Dus autorisaties via de bank app en in de bank app ook het transactieoverzicht. Dus als het ICS is hebben ze het wel heel strak geïntegreerd en is het wel heel toevallig dat voor de debit kaart het allemaal exact hetzelfde uit ziet.

Terwijl het bij Knab wel met autorisatie via de ICS website was en het transactieoverzicht ook alleen bij ICS te raadplegen was.
Rabo, ABN en ASN zijn iig ICS cards. van de grootbanken was alleen ING met de eigen naar ik dacht.

van de kleinere fintechs uit het buitenland zullen er ook wel veel zijn met eigen CC implementaties denk ik?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:02:
Rabo, ABN en ASN zijn iig ICS cards. van de grootbanken was alleen ING met de eigen naar ik dacht.
Rabobank gaat niet via ICS.

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
ICS is een dochter van ABN dus ook wel logisch dat hun kaarten via ICS gaan.

Rabobank geeft hun creditcards inderdaad NIET uit via ICS.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ah ok.
Ik dacht dat die wel via ICS liepen, had ik dan blijkbaar verkeerd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:25
ASN heeft mij vandaag gemaild dat ze mijn pas (geldig tot eind 2028) gaan vervangen. Daarin merken ze op dat Apple Pay ook een update zal krijgen.
Binnenkort gaan we over naar een nieuwe betaalpas van Visa Debit. Daarom krijg je binnen een maand een nieuwe ASN-betaalpas voor je betaalrekening eindigend op XXX per post thuisgestuurd. Activeer je nieuwe betaalpas meteen na ontvangst, zodat je die pas direct kunt gebruiken.

[...]

Waarom een nieuwe betaalpas?

De nieuwe betaalpas met het Visa Debit-logo heeft meer mogelijkheden dan je oude betaalpas. Zo kun je met de nieuwe betaalpas in binnen- en buitenland (online) betalen en geld opnemen. En je kunt er makkelijk een hotel of huurauto mee boeken. Het bedrag van de borg wordt dan tijdelijk gereserveerd op je rekening. Wanneer de daadwerkelijke kosten van je gebruik bekend zijn, wordt de reservering weer vrijgegeven en worden de gemaakte kosten van je rekening afgeschreven. Handig!

[...]

Betalen via mobiel met Apple Pay of Google Pay?

Activeer ook dan de nieuwe pas. Altijd handig, bijvoorbeeld als de telefoon leeg is of gestolen wordt. Goed om te weten: Ook de betaalpas op de smartphone of smartwatch krijgt een update. Je krijgt daar een apart bericht over (of je hebt dit al ontvangen).

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09

PeaceNlove

Deugleuter

MikeN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:27:
ASN heeft mij vandaag gemaild dat ze mijn pas (geldig tot eind 2028) gaan vervangen. Daarin merken ze op dat Apple Pay ook een update zal krijgen.


[...]
Ik ben benieuwd wat ze bij mij gaan doen, ik heb alleen maar Apple Pay van ze . Had wel een nieuwe betaalpas gekregen, maar dat was midden tijdens Corona, dus betaalde maar amper en altijd Apple Pay, dus die nieuwe betaalpas nooit geactiveerd daardoor…. :o

  • Daan2004
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-06 17:22
Vandaag eens contact opgenomen met ASN, en blijkbaar geven zij alleen nog maar Visa Debit-kaarten uit en zijn helemaal gestopt met het uitgeven van Mastercard Debit.

  • Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:30
Daan2004 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:39:
Vandaag eens contact opgenomen met ASN, en blijkbaar geven zij alleen nog maar Visa Debit-kaarten uit en zijn helemaal gestopt met het uitgeven van Mastercard Debit.
Mogelijk is het goedkoper of heeft VISA een beter aanbod gedaan om alleen hun betaalpassen af te nemen.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Tralapo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
Nu een ruim half jaar onderweg met de Debit passen van zowel ABN als Knab.

Bevalt prima, enige plek waar ik geregeld kom waar ze nog steeds beide niet werken zijn de wasboxen van de lokale wasstraat. Verder een tijdje terug een koffiecorner in een tankstation, maar die ernaast werkte wel.

Wat (bij ABN in ieder geval) helaas echt niet werkt zijn online abonnementen met de pas als betaalmiddel. Eenmalig instellen en goedkeuren gaat prima, maar de recurring payments worden altijd geweigerd.

Soms krijg je dan een herinnering, maar niet elk bedrijf heeft dat proces even goed ingericht, dus ik heb helaas voor 2 abonnementen mijn creditcard weer moeten activeren.
Nieuwsgierig: waarom niet gewoon een incasso? Het probleem met kaarten is namelijk dat zij verlopen en als je een (doorlopende) actie hebt, zoals ik met 2 streaming abonnementen (levenslang 50% korting), en een inning mislukt, dan ben je die actie kwijt las ik ergens. Hoewel ik sterk eraan twijfel of dat wettelijk wel mag maarja, wie gaat dit juridisch aanvechten ...

Overigens komt Wero snel en wordt het daarmee opgelost :)

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Het probleem met kaarten is namelijk dat zij verlopen en als je een (doorlopende) actie hebt,
Voor CC maakt het vaak niks uit als je kaart verloopt en vervangen wordt, die abbo dingen lopen (meestal?) wel gewoon door.
(iig mijn apple subscription loopt door :P, weet wel dat andere maatschappijen dat soms anders doen)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2026 15:30 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
YakuzA schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Voor CC maakt het vaak niks uit als je kaart verloopt en vervangen wordt, die abbo dingen lopen (meestal?) wel gewoon door.
(iig mijn apple subscription loopt door :P, weet wel dat andere maatschappijen dat soms anders doen)
Ah, ok, maar ik herinner mij dit omdat ik verschillende keren las over flink gefrusteerde mensen die zulke acties verloren hierdoor.

Ik houd het voor de zekerheid toch maar bij automatische incasso en iDEAL/Wero.

  • Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
GeEkIe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Nieuwsgierig: waarom niet gewoon een incasso? Het probleem met kaarten is namelijk dat zij verlopen en als je een (doorlopende) actie hebt, zoals ik met 2 streaming abonnementen (levenslang 50% korting), en een inning mislukt, dan ben je die actie kwijt las ik ergens. Hoewel ik sterk eraan twijfel of dat wettelijk wel mag maarja, wie gaat dit juridisch aanvechten ...

Overigens komt Wero snel en wordt het daarmee opgelost :)
Bij Amazon AWS ben ik inderdaad overgeschakeld naar SEPA.

Uiteraard bieden deze twee partijen waar ik het over heb geen alternatieve betaalmethoden aan. Anders zou ik dat wel doen. En nee, ook Wero, wat niet thuishoort in dit topic, lost dit dus niet op.

  • La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:33
Tralapo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
[...]


Bij Amazon AWS ben ik inderdaad overgeschakeld naar SEPA.

Uiteraard bieden deze twee partijen waar ik het over heb geen alternatieve betaalmethoden aan. Anders zou ik dat wel doen. En nee, ook Wero, wat niet thuishoort in dit topic, lost dit dus niet op.
Ik denk ook niet dat SEPA dit oplost :+

  • Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
La1974 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Ik denk ook niet dat SEPA dit oplost :+
Zo noemt Amazon rechtstreeks afschrijven.

  • La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:33
Tralapo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:23:
[...]


Zo noemt Amazon rechtstreeks afschrijven.
Oh, je bedoelt een SEPA-incasso. Dan snap ik hem.

  • dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:42
Sinds vandaag een melding binnen de Rabobank-app dat ik een nieuwe kaart krijg omdat de huidige kaart zou verlopen in mei van dit jaar. Maar dit klopt niet, mijn huidige Maestro kaart is nog geldig tot in 2028. Dus ik denk dat ze begonnen zijn met het moedwillig omruilen van Maestro passen naar Mastercard.

  • bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09
Gisteren heb ik de Debit Mastercard van Rabobank binnengekregen. Die vervangt een Maestro-kaart die vervalt op 04-2026. In de app staat al de melding voor het vervangen van mijn andere Maestro-kaart met vervaldatum 05-2026. Wel jammer dat die Rabobankpassen niet meer goud zijn.

Edit: Wat is eigenlijk nog het nut/de meerwaarde van het aanhouden van een creditcard als de debir mastercard gelijke functionaliteiten heeft?

[ Voor 20% gewijzigd door bazzemans op 11-03-2026 17:02 ]


  • U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:32
bazzemans schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:31:
Edit: Wat is eigenlijk nog het nut/de meerwaarde van het aanhouden van een creditcard als de debiT mastercard gelijke functionaliteiten heeft?
Met een Debit Mastercard krijg je in veel gevallen geen huurauto mee. Met een Credit Mastercard wel.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:08
U123456 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:16:
[...]
Met een Debit Mastercard krijg je in veel gevallen geen huurauto mee. Met een Credit Mastercard wel.
Precies. Anders gezegd, de debit kaart heeft geen gelijke functionaliteit.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Is dat niet snel aan het veranderen bij autoverhuurbedrijven, en wordt niet steeds meer ook de debitcard geaccepteerd, waarbij er een bedrag wordt gereserveerd?

  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:52:
Is dat niet snel aan het veranderen bij autoverhuurbedrijven, en wordt niet steeds meer ook de debitcard geaccepteerd, waarbij er een bedrag wordt gereserveerd?
Is het niet zo dat er geen enkele technische beperking is? Het zijn de bedrijven die de kaart weigeren op basis van een labeltje.

Uitwerking is uiteraard wel anders. Bij een reservering op debit wordt het bedrag daadwerkelijk afgeschreven / is het niet te besteden (en dus "weg"). Maar als de reservering vervalt "wordt het weer bijgeschreven". Terwijl bij credit de transactie ook wordt geplaatst maar het puur van de bestedingsruimte af gaat. Dus je kunt wel ook minder uitgeven alleen zie je het niet op de betaalrekening als transactie.

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
RobertMe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Is het niet zo dat er geen enkele technische beperking is? Het zijn de bedrijven die de kaart weigeren op basis van een labeltje.
Lijkt mij ook.
Aannemelijk gaat het de bedrijven om een risicoafweging. Als dat gedekt wordt door een reservering op een debit card en zij kunnen dat ook nog na de huurperiode claimen, en daardoor in potentie ook klanten zonder creditcard hebben.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Wally2002 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:29:
[...]


Lijkt mij ook.
Aannemelijk gaat het de bedrijven om een risicoafweging. Als dat gedekt wordt door een reservering op een debit card en zij kunnen dat ook nog na de huurperiode claimen, en daardoor in potentie ook klanten zonder creditcard hebben.
Bij een reservering is er natuurlijk wel weer het nadeel dat je het bedrag niet meer kan aanpassen, terwijl je met een CC dit wel kan doen: naar boven en naar beneden volgens mij.

  • hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:05
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Bij een reservering is er natuurlijk wel weer het nadeel dat je het bedrag niet meer kan aanpassen, terwijl je met een CC dit wel kan doen: naar boven en naar beneden volgens mij.
Dat kan met een debitkaart ook wel, zo werkt het al jaren bij tankstations.
hcQd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:19:
[...]

Dat kan met een debitkaart ook wel, zo werkt het al jaren bij tankstations.
En bij laadpalen bijvoorbeeld ook. €20 reservering, maar als de sessie uiteindelijk duurder is dan wordt het “settled” bedrag gewoon omhoog gezet naar het eindsaldo van de sessie. Het risico voor de operator is dat als er geen saldo is voor (een deel van) de rest, dan krijgen ze enkel de €20. Maar dat probleem heb je bij een CC ook als de kaart aan het bestedingslimiet zit. (En die €20 is niet voor niets gekozen natuurlijk. :))

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:08
GeEkIe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:52:
Is dat niet snel aan het veranderen bij autoverhuurbedrijven, en wordt niet steeds meer ook de debitcard geaccepteerd, waarbij er een bedrag wordt gereserveerd?
Die accepteren dan in het algemeen ook 'gewone' bankkaarten. Maar het punt is dat het dus niet overal zo is dat een debitcard voldoende is voor het huren van een auto. En dat je dan alsnog maar de keus hebt uit een beperkt aantal aanbieders, afhankelijk van o.a. het land/de plek waar je zou willen huren. Als ik in NL een busje wil huren voor een verhuizing, dan is het geen probleem om dat gewoon met een standaard bankpas te doen. Maar als ik in Amerika een auto wil huren, dan is het wel even zoeken naar de aanbieders die dat zonder creditcard willen doen.

  • Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 21:32

Sméagol

Master of Mayhem

Even snel; ING klant hier, ik heb m'n pas vandaag binnen gekregen. Ik werd een paar dagen geleden al gespoild toen ik in m'n online bankieren opeens een andere pas zag staan die ik ehh, niet had, dus dat moest de nieuwe zijn. Maar had geen idee hoe snel ik 'm na ontdekking zou binnen krijgen. De foto, die ik al sinds het de introductie van die feature heb (hoe lang is dat al inmiddels?), en die technisch gezien de voorwaarden schendt, staat er nog steeds op. M'n ouders hebben nog steeds geen nieuwe pas.

Dit weekend blijkmaar dan afscheid nemen van m'n huidige pas.

Make lovecraft not warcraft.


  • vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-06 00:58
Wally2002 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:29:
[...]


Lijkt mij ook.
Aannemelijk gaat het de bedrijven om een risicoafweging. Als dat gedekt wordt door een reservering op een debit card en zij kunnen dat ook nog na de huurperiode claimen, en daardoor in potentie ook klanten zonder creditcard hebben.
Een creditcard is ook gewoon een kredietwaardigheidscheck die universeel wereldwijd werkt zonder in landspecifieke registers te moeten kijken :p

Als iemand een creditcard kan krijgen dan is het ook minder risico dat de 3000€ schade na een deuk rijden nooit geïncasseerd kan worden

  • La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:33
Sméagol schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:29:
Even snel; ING klant hier, ik heb m'n pas vandaag binnen gekregen. Ik werd een paar dagen geleden al gespoild toen ik in m'n online bankieren opeens een andere pas zag staan die ik ehh, niet had, dus dat moest de nieuwe zijn. Maar had geen idee hoe snel ik 'm na ontdekking zou binnen krijgen. De foto, die ik al sinds het de introductie van die feature heb (hoe lang is dat al inmiddels?), en die technisch gezien de voorwaarden schendt, staat er nog steeds op. M'n ouders hebben nog steeds geen nieuwe pas.

Dit weekend blijkmaar dan afscheid nemen van m'n huidige pas.
Sterkte

  • djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

djiwie

Wie?

Ik heb bij meerdere onbemande tankstations (Total en Esso Express) meegemaakt dat de ING debit Mastercard via Google Pay niet geaccepteerd kan worden. De transactie blijft dan hangen na het lezen van de kaart, en geeft na 15 seconden (oid) een timeout. Heel irritant. Zijn allemaal van die standaard Tokheim betaalterminals, maar lijkt dus redelijk onafhankelijk van het merk. Normale plastic debitcard werkt wel net als andere betaalpassen via Google Pay (Maestro, V-Pay).

Heel irritant, herkennen meer mensen dit?

  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
djiwie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:26:
Ik heb bij meerdere onbemande tankstations (Total en Esso Express) meegemaakt dat de ING debit Mastercard via Google Pay niet geaccepteerd kan worden. De transactie blijft dan hangen na het lezen van de kaart, en geeft na 15 seconden (oid) een timeout. Heel irritant. Zijn allemaal van die standaard Tokheim betaalterminals, maar lijkt dus redelijk onafhankelijk van het merk. Normale plastic debitcard werkt wel net als andere betaalpassen via Google Pay (Maestro, V-Pay).

Heel irritant, herkennen meer mensen dit?
Nee totaal niet, 1 keer gehad maar toen was er een probleem met alle nfc betalingen aan die terminal en had gelukkig mijn fysieke pas bij. Krijg je ook een optie om contactloos te betalen bij de terminal zelf?

  • djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

djiwie

Wie?

Yep, en contactloos met fysieke pas of met een virtuele (Google Pay) Maestro/V-Pay werkt wel goed. Het is me nu bij minstens 3 verschillende terminals (bij verschillende tankstations) overkomen dit weekend en eerder ging het ook al niet goed.

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:39
Ik heb een nieuwe Visa debet kaart gekregen van SNS bank maar krijg hem niet aan de praat in Google Wallet. Met mijn oude kaart was dit wel mogelijk. Doe ik hier iets fout?

  • bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09
Bij mij (Rabobank) veranderde de Maestro-kaart in Google Wallet automatisch in een Mastercard debit bij eerste gebruik van de fysieke pinpas.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 28-03-2026 11:54 ]


  • 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-06 12:44
emeralda schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:47:
Ik heb een nieuwe Visa debet kaart gekregen van SNS bank maar krijg hem niet aan de praat in Google Wallet. Met mijn oude kaart was dit wel mogelijk. Doe ik hier iets fout?
Volgens mij kun je bij SNS alleen in de app Googlepay aanmaken. Met wat voor pas kon het wel dan?

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
emeralda schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:47:
Ik heb een nieuwe Visa debet kaart gekregen van SNS bank maar krijg hem niet aan de praat in Google Wallet. Met mijn oude kaart was dit wel mogelijk. Doe ik hier iets fout?
Kan idd goed zijn dat je de pas via je SNS App aan Google Wallet moet toevoegen. Kijk daar bij passen.

  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
Is ING nu actief al nieuwe mastercard passen aan het versturen? Iemand in mijn omgeving had nog een maestro kaart die nog anderhalf a 2 jaar geldig is.

  • djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

djiwie

Wie?

Dat wordt geleidelijk gedaan, maar je kunt wel (gratis) een nieuwe aanvragen via deze link: https://mijn.ing.nl/banki...rd/replace?ai=brandSwitch (twee weken terug nog gebruikt)

  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
djiwie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:13:
Dat wordt geleidelijk gedaan, maar je kunt wel (gratis) een nieuwe aanvragen via deze link: https://mijn.ing.nl/banki...rd/replace?ai=brandSwitch (twee weken terug nog gebruikt)
Ik heb hen zelf al een poosje :) . Maar wist niet dat ze actief al preventief vervangende fysieke passen verstuurde.

  • La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:33
dutchnltweaker schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb hen zelf al een poosje :) . Maar wist niet dat ze actief al preventief vervangende fysieke passen verstuurde.
Actief preventief :+. Is weinig preventiefs aan hoor.

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:39
108rogar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:55:
[...]


Volgens mij kun je bij SNS alleen in de app Googlepay aanmaken. Met wat voor pas kon het wel dan?
Ik heb inderdaad nu via de app mijn bankrekening aan Wallet gelinkt.

(Ik meende te herinneren dat de ouderwetse pinpas moest scannen in Wallet maar misschien herinner ik het me verkeerd ik word oud).

De nieuwe pas is een stuk mooier moet ik zeggen- SNS is nu trouwens ASN. :)

  • Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ING heeft deze week onze passen vervangen, van dezelfde en/of rekening met exact dezelfde aanvraagdatum, geldigheidsdatum en leverdatum etc, de ene een Visa, de ander een MasterCard 😆 het is dus echt random.
djiwie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:13:
Dat wordt geleidelijk gedaan, maar je kunt wel (gratis) een nieuwe aanvragen via deze link: https://mijn.ing.nl/banki...rd/replace?ai=brandSwitch (twee weken terug nog gebruikt)
Hmm wel jammer dat je hier niet kunt aanvinken dat je VISA wel. Het is nu een VPAY, dus als je dan kiest "ik wil een ander merk", dan vraag ik me af of ze hem dan dus naar MasterCard gaan zetten. En laat ik nou juist liever een VISA willen, omdat andere banken al MC uitgeven. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

djiwie

Wie?

Ik had het zelf ook wel chill gevonden als ik voor mijn privérekening een MasterCard kreeg en de gezamenlijke een VISA (of andersom). Handig als redundantie als een van de twee netwerken storing heeft. Maar allebei MC gekregen (en mijn zakelijke rekening ook nog eens). Pech dus :P

  • Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 18:55
Andere nieuws trouwens vanochtend een mail van Triodos gehad.

Triodos biedt nu ook soortgelijk geldterugservice als ING vanaf 1 juli. Uitgangpunt is wel moet je eerste met verkoper een oplossing komen.

Er zit nu ook basis charge-back als je niet toestemming afgegeven met Verifed Visa hoor. Uitzonderig als je grovig nalatig doet.

Volgens is nu evenveel gelijk Triodos en ING veilig internet bestellen behalve nu ABN-Amro niet (alleen basis chargeback)...

  • Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Helaas is het na een jaar nog steeds niet mogelijk om online abonnementen te betalen met de ABN Mastercard Debit. Betalingen worden altijd geweigerd.

Klagen bij ABN heeft helaas geen zin, ze geven altijd aan dat ze geen gefaalde betalingen kunnen vinden.

  • nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-06 22:26
Tralapo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:31:
Helaas is het na een jaar nog steeds niet mogelijk om online abonnementen te betalen met de ABN Mastercard Debit. Betalingen worden altijd geweigerd.

Klagen bij ABN heeft helaas geen zin, ze geven altijd aan dat ze geen gefaalde betalingen kunnen vinden.
Heb je al eens een formele klacht ingediend zodat de niet 1ste lijns klantenservice ernaar kan kijken?

  • Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Heb je al eens een formele klacht ingediend zodat de niet 1ste lijns klantenservice ernaar kan kijken?
Wel al eerder gedaan, maar goeie, direct weer even gedaan.

  • HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 22:30
Ik heb een tijd geleden een Visa Debit ontvangen van ASN. Gebruik de fysieke kaart zelden, dus ik kan moeilijk zeggen of ik ergens problemen heb ervaren. Maar wat met sowieso opvalt is dat de kaart in mijn Apple Pay nog V-Pay is. Het vreemde is dat dit eerst gewoon Maestro was volgens mij, maar toen ik eenmaal mijn Visa Debit heb gekregen is hij automatisch veranderd in een VPay. Op zich wel jammer want ik had liever overal Visa/MC Debit gehad

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW


  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:06

Internet Janny

He does it for free

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:35:
Ik heb een tijd geleden een Visa Debit ontvangen van ASN. Gebruik de fysieke kaart zelden, dus ik kan moeilijk zeggen of ik ergens problemen heb ervaren. Maar wat met sowieso opvalt is dat de kaart in mijn Apple Pay nog V-Pay is. Het vreemde is dat dit eerst gewoon Maestro was volgens mij, maar toen ik eenmaal mijn Visa Debit heb gekregen is hij automatisch veranderd in een VPay. Op zich wel jammer want ik had liever overal Visa/MC Debit gehad
Want wat is het verschil qua werking voor je?

Zero compensation


  • nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-06 22:26
Internet Janny schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Want wat is het verschil qua werking voor je?
Dit is bekend bij Volksbank/ASN merken. Nadeel is bijv. dat je met Apple Pay niet overal kunt betalen online want V-Pay. Ook buiten EU ga je dat merken. Met je fysieke pas die wel wereldwijd werkt zoals Visa debit of mastercard werkt het dan wel en Apple Pay/telefoon niet.

  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:06

Internet Janny

He does it for free

nielsiejjj92 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Dit is bekend bij Volksbank/ASN merken. Nadeel is bijv. dat je met Apple Pay niet overal kunt betalen online want V-Pay. Ook buiten EU ga je dat merken. Met je fysieke pas die wel wereldwijd werkt zoals Visa debit of mastercard werkt het dan wel en Apple Pay/telefoon niet.
Oh geen idee. Ik gebruik al tijden TradeRepublic als betaalmiddel (fysiek en apple pay) en m'n ASN is alleen nog voor de incassos.

Zero compensation


  • Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Heb je al eens een formele klacht ingediend zodat de niet 1ste lijns klantenservice ernaar kan kijken?
Eindelijk een zinnig antwoord gekregen. Ze hebben de beveiliging te strak ingesteld, waardoor recurring payments inderdaad niet werken. Geen verrassing natuurlijk, maar goed om eindelijk bevestiging te krijgen.

De ambitie is om deze policy te versoepelen, de prognose is driekwart jaar 8)7

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Het is idd op meerdere manieren te interpreteren en klantenservice van CCV gaf ook aan alle zakelijke passen is gewoon 2,3%. Echter ik geloofde dit toch niet helemaal, gezien de ervaringen vorig jaar met bv de nieuwe "echte" zakelijke Triodos Visa debitpassen. Hiervoor was dus een CC acceptatie benodigd, want hoog tarief.

Naar mijn ervaringen hebben de zakelijke passen van de NL grootbanken gewoon een Consumenten BIN en dat is zojuist ook bevestigd met de factuur die wij hebben ontvangen voor januari. Als B2B verkoper (dus veelal zakelijke passen) hebben wij alleen de fixed fee van 6,8 cent gefactureerd gekregen. Alleen op enkele uitzonderingen van 0,9%, waarmee de kosten nog meevallen.

Echter heb ik CCV wel nogmaals gevraagd om alle acceptaties wat een percentage kost uit te zetten.

Die paar transacties die niet lukken, kunnen makkelijk overgemaakt worden of dmv een betaalink betaald worden.

Als iemand €500 pint is dat al gauw:
0,9% = €4,50
2,3% = €11,50

Als dat bij een enkele transacties blijft per maand is dat natuurlijk nog geen ramp, maar als veel meer of alle passen deze kosten krijgen dan is dat wel een gigantische kosten verhoging.

Ik heb het vaker gezegd, maar zulke "hoge" kosten lijkt mij overbodig. Overmaken, betalen per iDEAL is gelukkig (nog) niet zo duur. Alhoewel Wero gaat volgens mij in 2029 ook over op percentages.
Hierbij een update na een paar maanden, wellicht interessant voor andere ondernemers hier.

Onze transactiekosten zijn ongeveer verdubbeld door 0,9% en 2,3% tarieven op bepaalde transacties, dat valt nog mee, maar de overgang van €0,068 vast naar een percentage kan bij sommige transacties een veel groter verschil maken.

Bij CCV zijn deze kosten totaal niet transparant: op de terminal en in de portal zie je alleen het merk (Visa/Mastercard) en eventueel debit/credit. Er staat verder geen info over EEA/niet-EEA of zakelijk. Hierdoor kun je vooraf én achteraf transacties niet herleiden naar het juiste tarief. Op de maandfactuur staat de 2,3% groep simpelweg als "Creditcard zakelijk internationaal", maar daar vallen dus ook debit cards onder.

Klantenservice is hier ook slecht over geïnformeerd. CCV beweerde dat élke zakelijke pas 2,3% kost, gelukkig klopt dat niet. Uit onze transacties kan ik dit herleiden:

- NL zakelijke Mastercard/Visa debit van grootbanken: vaste €0,068 (waarschijnlijk consumenten-BIN)
- Niet-NL debit Mastercard/Visa binnen EEA: 0,9% (was eerst ook €0,068 vast). Een pas van bv N26 valt hier ook onder.
- Mastercard/Visa debit buiten EEA: 2,3%
- Echte "zakelijke" kaarten (bijv. Revolut Business, vergelijkbaar met de Triodos Visa Debit Zakelijk discussie van vorig jaar): 2,3%

Voor Belgische klanten kun je tegenwoordig Bancontact accepteren voor €0,08, wat een goed alternatief is. Helaas is het voor Duitse klanten nu wel 0,9%.

Als ik het goed begrijp, vallen commercial/business kaarten helemaal niet onder Honor All Cards en mogen deze dus geweigerd worden, waardoor ik 2,3% betalingen van bv Revolut Business zou kunnen voorkomen. CCV gaf echter aan dit niet te kunnen faciliteren en biedt hier ook geen andere oplossing voor.

Ter illustratie: 1-2 Revolut Business transacties tegen 2,3% kosten ons ongeveer evenveel als 500 normale pintransacties.

Van een collega-ondernemer hoorde ik dat de Rabobank als transactieverwerker als enige al deze debitkaarten tegen een vast tarief verwerkt, ook al betalen ze zelf hogere interchange (bijzonder genoeg). Ik heb nog geen andere verwerker gezien die dit ook doet en ik verwacht ook niet dat Rabobank dit voor de lange termijn gaat doen. Ik zou al blij zijn met de mogelijkheid om als B2B alle percentage-transacties te kunnen weigeren (wat gewoon toegestaan is), maar vrees dat dit een te kleine niche is om snel ondersteund te worden.

Technisch lijkt mij dit gewoon mogelijk: bij Revolut Business betalingen zie ik bijvoorbeeld dat alle kaarten met dezelfde BIN beginnen, maar wellicht komt deze info echter pas beschikbaar na betaling, waardoor blokkeren op voorhand niet mogelijk is.

CCV zal ik nogmaals vragen of ze de "zakelijke" kaarten echt niet kunnen blokkeren of meer zichbaar maken, maar ik verwacht er eigenlijk weinig van.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Recent is men bij ING overgestapt naar VISA. Ben nu in Noord-Frankrijk, mijn pas wordt geweigerd bij zowel het hotel als in de supermarkt. Het gekke is dat de pas een paar uur daarvoor gewoon werkte in België. Ik heb de alarmlijn gebeld, niks aan de hand qua blokkades oid. Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met pinterminals die de nieuwe VISA-pas niet accepteren? De pinterminal leek van hetzelfde type bij beide betalingen.


Alles staat correct in de bankapp, de medewerker wist niet waarom de pas niet zou moeten werken. Heb een paar weken geleden half Europa doorgecrosst, ook toen geen enkel probleem. Ik vermoed een probleem met de fysieke pas, maar dat zou niet moeten kunnen lijkt mij na amper een paar weken.
edit:
Betalingen via Paypal komen gewoon door, heb naar een vriend bij dezelfde bank 1€ gestuurd, komt ook gewoon door.

[ Voor 40% gewijzigd door Maarten_E op 21-06-2026 09:18 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 20:35
2 zaken die me opvallen bij mijn Rabo Visa.

Er staan 2 profielen op de kaart. Sommige pin apparaten geven me dan de keuze tussen "Visa" & "Visa".

Bij sommige onbemande tankstation accepteert hij de kaart niet als ik hem in de automaat steek. Als ik de pas draadloos aanbiedt, werkt het wel.

@Maarten_E Lukt de betaling wel als je de pas draadloos aanbiedt aan het apparaat?

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
@LongBowNL

Dat deed ik, maar de pas werd überhaupt niet herkend. "Card declined". Kreeg niet eens de melding over het bedrag of de code, de kaart werd al niet geaccepteerd.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Maarten_E schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:03:
Recent is men bij ING overgestapt naar VISA. Ben nu in Noord-Frankrijk, mijn pas wordt geweigerd bij zowel het hotel als in de supermarkt. Het gekke is dat de pas een paar uur daarvoor gewoon werkte in België. Ik heb de alarmlijn gebeld, niks aan de hand qua blokkades oid. Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met pinterminals die de nieuwe VISA-pas niet accepteren? De pinterminal leek van hetzelfde type bij beide betalingen.


Alles staat correct in de bankapp, de medewerker wist niet waarom de pas niet zou moeten werken. Heb een paar weken geleden half Europa doorgecrosst, ook toen geen enkel probleem. Ik vermoed een probleem met de fysieke pas, maar dat zou niet moeten kunnen lijkt mij na amper een paar weken.
edit:
Betalingen via Paypal komen gewoon door, heb naar een vriend bij dezelfde bank 1€ gestuurd, komt ook gewoon door.
Ik neem even aan dat het om een Visa Debit-pas gaat. Die zou in theorie overal moeten werken waar Visa wordt geaccepteerd. Daarom denk ik dat het aan de instellingen van de betreffende terminal ligt, zeker als je elders wel gewoon kunt pinnen.

Als de pas direct werd geweigerd, vermoed ik dat buitenlandse passen niet worden geaccepteerd. Dat mag volgens de HAC-regels eigenlijk ook niet, tenzij ze helemaal geen Visa accepteren.

Ik ben in dit geval wel benieuwd of een oudere V Pay pas wel gewoon gewerkt had, aangezien de overgang naar de nieuwe Mastercard/Visa debitpassen juist ervoor moest zorgen dat je gemakkelijker in het buitenland kan betalen..

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Ik probeerde te pinnen bij een hotel en bij een Hypermarché op een paar kilometer van de Belgische grens. Zou mij erg verbazen als juist zij een limiet zouden hebben op buitenlandse passen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 21-06-2026 11:22 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Maarten_E schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:21:
Ik probeerde te pinnen bij een hotel en bij een Hypermarché op een paar kilometer van de Belgische grens. Zou mij erg verbazen als juist zij een limiet zouden hebben op buitenlandse passen.
Ik weet niet hoe het in Frankrijk geregeld is en/of bijna iedereen daar al over is op Mastercard/Visa Debit. In NL is het zo dat een aantal oude pinterminals vervangen moest worden om deze "nieuwe" passen überhaupt te kunnen accepteren. Als het een hele oude terminal is, dan zou dit ook nog een verklaring kunnen zijn.

Het is iig wel de bedoeling nu dat als acceptant een Mastercard/Visa pas accepteert, dat ze alle Mastercard/Visa Debit passen accepteren. Voor de ondernemer horen daar wel vaak hele andere tarieven bij. In NL weet ik dat buitenlandse passen nu een stuk duurder zijn geworden dan vorig jaar. Een percentage van omzet ipv echt een laag vast tarief.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Update: Net weer in Nederland, kon zonder probleem contactloos pinnen. Pas is dus niet het probleem. Vermoed dat ik veel pech heb gehad, maar dit zou toch niet voor moeten komen?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:59
Maarten_E schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:05:
Update: Net weer in Nederland, kon zonder probleem contactloos pinnen. Pas is dus niet het probleem. Vermoed dat ik veel pech heb gehad, maar dit zou toch niet voor moeten komen?
Ik zal blij zijn als de digitale euro is ingevoerd. Niks verschillende netwerken en ook nog eens offline. Is precies voor oa dit soort situatie bedoeld!

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
Maarten_E schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:05:
Update: Net weer in Nederland, kon zonder probleem contactloos pinnen. Pas is dus niet het probleem. Vermoed dat ik veel pech heb gehad, maar dit zou toch niet voor moeten komen?
Zou inderdaad niet moeten voorkomen.
Je zou een melding bij je bank kunnen doen en eventueel bij Mastercard melden, met transactie kenmerk. Dan kan men eventueel onderzoek ernaar doen.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Wally2002 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:15:
[...]


Zou inderdaad niet moeten voorkomen.
Je zou een melding bij je bank kunnen doen en eventueel bij Mastercard melden, met transactie kenmerk. Dan kan men eventueel onderzoek ernaar doen.
Een transactiekenmerk lijkt mij niet mogelijk als de betaling niet is uitgevoerd? Hotel heb ik laten zitten (was alleen ontbijt), supermarkt heb ik cash betaald.


Het viel mij wel op dat ze beiden hetzelfde pinapparaat hadden, misschien een specifiek model dat VISA Debit niet accepteert?

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten_E op 21-06-2026 15:20 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Maarten_E schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Een transactiekenmerk lijkt mij niet mogelijk als de betaling niet is uitgevoerd? Hotel heb ik laten zitten (was alleen ontbijt), supermarkt heb ik cash betaald.


Het viel mij wel op dat ze beiden hetzelfde pinapparaat hadden, misschien een specifiek model dat VISA Debit niet accepteert?
Zal niet fysiek aan de automaat liggen, maar aan de instellingen. Wellicht wil de Franse terminal wel iets dat helemaal niet aanstaat op jouw pas. Offline transacties of zo. Of een handtekening. De enige die dat zal weten (zeker als de pas meteen wordt geweigerd) is het bedrijf dat de betalingen voor de Franse bedrijven regelt.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Ik zeg meteen..

Je hebt die vier lampjes. Beide keren bleven ze hangen bij twee, alsof er iets van verificatie of communicatie niet mogelijk was. Maar zou dit betekenen dat ik in geen enkele E. Leclerc kan pinnen? Lijkt mij vrij bizar.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 21-06-2026 21:05 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-06 22:26
Maarten_E schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:05:
Update: Net weer in Nederland, kon zonder probleem contactloos pinnen. Pas is dus niet het probleem. Vermoed dat ik veel pech heb gehad, maar dit zou toch niet voor moeten komen?
Altijd een backup pas en/of creditcard meenemen voor de zekerheid. Je kunt op binlist.net kijken of jouw kaarttype ook als een VISA Debit wordt gezien. Of de terminal is niet bijgewerkt
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste