Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ow ja idd dat was ik vergeten SNS biedt dit inderdaad. Maar dat moeten we nog eerst zien of ze houdt aan voorwaarden na overstap.108rogar schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:17:
[...]
Alle? Ik weet niet of dit hetzelfde is als wat jij bedoelt, maar SNS Compleet heeft een aankoopverzekering.
Maar ik heb wel over basis chargeback hoor en niet over dit aflevergarantie.
[ Voor 9% gewijzigd door Ultrafast op 21-03-2024 15:32 ]
Ja, het voelt een beetje alsof we in Nederland jaren voorlopen (nu ja, niet op Azië), en nu worden teruggefloten door Visa/MC, die alles aan het credit-card systeem willen hangen: teruggaan naar het tijdperk van de postkoets. Met als bonus hogere betalingskosten voor iedereen.dj_ryow schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:36:
Wetgeving en consumentenbescherming zitten hier (NL/EU) gewoon goed in elkaar waardoor chargebacks in de praktijk overbodig zijn. De andere zijde van de medaille is dat je de deur open zet voor chargeback fraude. Ik kan heel goed begrijpen dat de Nederlandse grootbanken hier niet op zitten te wachten. Veel extra kosten en mankracht, extra problemen en kosten voor de winkelier en weinig tot geen meerwaarde voor de consument.
Als de regering de BTW zou verhogen met 0,2 procentpunt, dan zou het CPB waarschijnlijk voorrekenen dat dat niet goed is voor de economie. Visa/MC doen nu eigenlijk hetzelfde.
Tja, de Nederlandse banken hebben zelf besloten om alles aan Visa/MC te hangen (toen ze het voormalige PIN-kaartschema opdoekten).CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:50:
[...]
Ja, het voelt een beetje alsof we in Nederland jaren voorlopen (nu ja, niet op Azië), en nu worden teruggefloten door Visa/MC, die alles aan het credit-card systeem willen hangen: teruggaan naar het tijdperk van de postkoets. Met als bonus hogere betalingskosten voor iedereen.
Als de regering de BTW zou verhogen met 0,2 procentpunt, dan zou het CPB waarschijnlijk voorrekenen dat dat niet goed is voor de economie. Visa/MC doen nu eigenlijk hetzelfde.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Verwijderd
Maar waarom maestro terwijl de meeste landen toentertijd al voor Debit kozen.Lrrr schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Tja, de Nederlandse banken hebben zelf besloten om alles aan Visa/MC te hangen (toen ze het voormalige PIN-kaartschema opdoekten).
Waarom zou je een vele malen duurder netwerk kiezen als er een vele malen goedkopere variant is die net zo goed werkt en geaccepteerd wordt?Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Maar waarom maestro terwijl de meeste landen toentertijd al voor Debit kozen.
PSN
Goedkoper zeker qua transactiekosten, en mede door het niet kunnen doen van een chargeback.YakuzA schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:19:
[...]
Waarom zou je een vele malen duurder netwerk kiezen als er een vele malen goedkopere variant is die net zo goed werkt en geaccepteerd wordt?
Goed werken kan ik niet zoveel over zeggen, maar er zijn inderdaad niet echt meer storingen geweest in NL dan in vergelijking met Europese landen zonder Maestro.
Echter, de acceptatie van Maestro was altijd lager dan die van Visa of Mastercard Debit, zowel voor Maestro passen buiten Europa, en dus al helemaal voor buitenlanders die hier kwamen met een Visa/MC Debit, genoeg landen in Europa waar nooit Maestro is ingevoerd geweest.
We mogen met ons (relatief) kleine landje best wel iets verder kijken dan onszelf in deze steeds meer/beter geïntegreerde Europese interne markt.
Dat wilt niet zeggen dat het toentertijd geen goede keuze is geweest om over te gaan van PIN naar Maestro, in de vorm van co-branded kaarten zoals meerdere hier al aangaven.
Ik denk alleen dat we een jaar of 5 tot 7 eerder over hadden moeten gaan op Visa/MC Debit, maar dat is volledig mijn mening.
[ Voor 21% gewijzigd door AlesT op 22-03-2024 17:47 ]
Is dat wel zo? We hebben het dan over 2012. Volgens Wikipedia waren er aardig wat landen die toen Maestro gebruikten, o.a. België, Duitsland, UK, Oostenrijk, Italië.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Maar waarom maestro terwijl de meeste landen toentertijd al voor Debit kozen.
Het zou me ook niet verbazen als PIN daarvoor al co-branded was met Maestro, anders kon je immers niet in het buitenland betalen. Zeker weten doe ik dat echter niet.
Omdat PIN magneetstrip kaarten vaak al Maestro of Cirrus co-branded waren, dus dat was het simpelste (en het goedkoopste).YakuzA schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:19:
[...]
Waarom zou je een vele malen duurder netwerk kiezen als er een vele malen goedkopere variant is die net zo goed werkt en geaccepteerd wordt?
Ze hadden weinig keuze door EU-wetgeving op dit gebied (SEPA/PSD). Elke EU-lidstaat is verplicht om de betaalinfrastructuur zo in te richten dat deze overal in Europa kan worden gebruikt. Dat geldt ook voor betaalpassen. PIN voldeed evident niet aan die eis want dat was een puur Nederlands systeem. En er zijn maar een paar partijen die Europese dekking hebben, waar Mastercard er een van is.Lrrr schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Tja, de Nederlandse banken hebben zelf besloten om alles aan Visa/MC te hangen (toen ze het voormalige PIN-kaartschema opdoekten).
Een bekende die maar wat roept of een bekende die bij ING werkt op een afdeling die hier echt mee bezig is? Ik verwacht niet dat zulke info snel met de klantenservice gedeeld wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:56:
Ik hoor van een bekende dat ING uitrol wilt gaan uitstellen tot na de zomer.
Ben niet soort dit bericht tegen hoor anders hoor ik weer bericht dat voor zomer.nielsiejjj92 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Een bekende die maar wat roept of een bekende die bij ING werkt op een afdeling die hier echt mee bezig is? Ik verwacht niet dat zulke info snel met de klantenservice gedeeld wordt.
Maar verbaast je dat ook niet ING hebt ook sowieso veel groot een voorraad meastro waar lang kan vooruit kan gaat. Dan denk ik wel kloppen want geen enkel bank wilt risico voor reputatie maar ik vind ook tijd voor rijp visa en Mastercard … wie anders niet ?
Iig geloof ik best dat NL er nog niet helemaal klaar voor is en dat elke bank het liefst zo lang mogelijk uitstelt om de nieuwe pasjes uit te geven. De portal op CCV is er ook nog niet op aangepast, alle Visa/Mastercard Debit of Credit worden bijv. op 1 hoop gegooid en zie je enkel of het een Visa of een Mastercard betaling is, dus je kan niet filteren op debit of credit passen.
En de zakelijke pas van Triodos is dus de bijzonderste tot nu toe, want die wordt op het pinautomaat gewoon aangegeven als Visa Debit. Op de achtergrond wordt die verwerkt als een Business pas, wat gelijk staat een aan creditcard. Alleen de kaarthouder heeft volgens mij niet de voordelen van een creditcard. Gelukkig worden de KNAB zakelijke pasjes volgens mij niet als een Business pas (met creditcardtarieven) verwerkt en ik hoop dat dit ook niet het geval gaat zijn straks met de zakelijke pasjes van de grootbanken (CCV gaf namelijk soort van aan van wel).
VISA en Mastercard zijn één van de meest winstgevende bedrijven in de wereld (VISA staat in de top 10 van winst per werknemer) die door hun monopolie een enorme druk zetten op "merchants" , een prijs die de consument uiteindelijk betaald. Daarnaast stroomt dit geld uit de Europese economie direct naar de Amerikaanse. Dat is voor Europa geen wenselijke situatie. Dus kies zeker voor iDeal en niet VISA/MC wanneer mogelijk, ook met je nieuwe pas.
Ik zou best voor iDeal willen kiezen echter heb je als consument nul garantie of verzekering. Je bent overgeleverd aan de webshop. Bij een conflict is dit erg lastig. Een chargeback of verzekering is erg prettig. Naast het feit dat er voor iDeal soms nog geld gevraagd wordt en niet voor VISA/MasterCard.FreeShooter schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:40:
Voor degene die denken dat de monopolie van VISA en Mastercard zo welkom is, zou ik aanraden om dit soort artikelen eens te lezen.
VISA en Mastercard zijn één van de meest winstgevende bedrijven in de wereld (VISA staat in de top 10 van winst per werknemer) die door hun monopolie een enorme druk zetten op "merchants" , een prijs die de consument uiteindelijk betaald. Daarnaast stroomt dit geld uit de Europese economie direct naar de Amerikaanse. Dat is voor Europa geen wenselijke situatie. Dus kies zeker voor iDeal en niet VISA/MC wanneer mogelijk, ook met je nieuwe pas.
Dat laatste heb ik eigenlijk alleen bij thuisbezorgd gezien en zie het vaker eerder andersom. Aangezien over het algemeen een betaling met Visa/Mastercard credit (ook debit voor online?) een percentage gevraagd wordt en iDEAL vaak een vast bedrag is van 25 cent.nielsiejjj92 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:56:
[...]
Ik zou best voor iDeal willen kiezen echter heb je als consument nul garantie of verzekering. Je bent overgeleverd aan de webshop. Bij een conflict is dit erg lastig. Een chargeback of verzekering is erg prettig. Naast het feit dat er voor iDeal soms nog geld gevraagd wordt en niet voor VISA/MasterCard.
Betreft verzekeringen ben je idd beter af met een creditcard, maar een debitcard heeft naar mijn weten geen verzekeringen.
Een systeem dat iedereen zelf voor de extra creditcardkosten opdraait lijkt mij eerlijker, dan zet je alleen je creditcard in als je dat zelf wenst ipv bijna alles met creditcards te gaan afrekenen. Naar mijn idee kunnen de prijzen daardoor ook lager gehouden worden door lagere kosten. Verzekering kost eenmaal geld.
Binnen de EU mag er geen fee gevraagd worden aan consumenten voor het betalen met Mastercard of VISA.xileS schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:16:
[...]
Dat laatste heb ik eigenlijk alleen bij thuisbezorgd gezien en zie het vaker eerder andersom. Aangezien over het algemeen een betaling met Visa/Mastercard credit (ook debit voor online?) een percentage gevraagd wordt en iDEAL vaak een vast bedrag is van 25 cent.
Voor zakelijke kaarten en voor amex mag het overigens wel.
Vooral de fintechs zoals Revolut bieden al jaren verzekeringen bij hun debitcard.Betreft verzekeringen ben je idd beter af met een creditcard, maar een debitcard heeft naar mijn weten geen verzekeringen.
Dit nog los van de chargeback mogelijkheid.
Dat is er al. Je kunt duurdere pakketten nemen met uitgebreidere verzekeringen. Bij zowel creditcards als ook bij debit cards.Een systeem dat iedereen zelf voor de extra creditcardkosten opdraait lijkt mij eerlijker, dan zet je alleen je creditcard in als je dat zelf wenst ipv bijna alles met creditcards te gaan afrekenen. Naar mijn idee kunnen de prijzen daardoor ook lager gehouden worden door lagere kosten. Verzekering kost eenmaal geld.
https://www.telegraaf.nl/...reuzen-visa-en-mastercardEuropa wil zijn betaalmarkt terug: aanval op Amerikaanse reuzen Visa en Mastercard
AMSTERDAM - Na de overname van Currence iDEAL door het European Payment Initiative die vorig jaar werd aangekondigd, zal het Nederlandse onlinebetalingsmethode iDEAL uiteindelijk opgaan in het nieuwe, pan-Europese betaalproduct Wero. Europa wil ermee de aanval openen op de hegemonie van de Amerikaanse betaalreuzen Visa en Mastercard.
[...]
Wat imo ronduit idioot blijft. Voor de dure Amerikaanse alternatieven mogen kosten niet worden doorgerekend, en voor goedkope Europese opties mogen ze wel rekenen wat ze willen.Wally2002 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 03:11:
[...]
Binnen de EU mag er geen fee gevraagd worden aan consumenten voor het betalen met Mastercard of VISA.
Voor zakelijke kaarten en voor amex mag het overigens wel.
Als iDEAL nou eens uitgebreid wordt met opties zoals een aankoopverzekering of een chargeback mogelijkheid, desnoods na het betalen van een extra percentage, zoals marktplaats nu al doet, dan zou dat inderdaad wel een bedreiging kunnen vormen voor het Amerikaanse machtsblok wat er nu is op de betaalmarkt. Of bedrijven zoals Afterpay/Riverty en Klarna moeten groter worden, maar daar heb ik een beetje een nare bijsmaak bij, want ze promoten nogal het maken van schulden, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling en zijn ook semi-Amerikaanse praktijken..
Óf Europa moet met een alternatief komen op Visa/MC, wat wel zou moeten kunnen, kijk maar naar Amex (ook Amerikaans) of JCB card (Japans, maar draait ook op het Discover netwerk, ook Amerikaans..).
Binnen Europa zou dit theoretisch wel moeten kunnen, met wéér een software-update voor de POS terminals, maar dan zitten we straks weer in zo’n zelfde situatie als bij PIN vroeger, maar dan EU-breed.
De kaarten moeten dan wel co-branded zijn met Visa/MC, anders heb je er buiten de EU nog steeds niks aan en zit je eigenlijk weer in een zelfde soort situatie als waar we nu in zitten met Maestro (wat b.v. vaak niet werk in offline POS terminals, vaak genoeg gezien in Latijns-Amerika, Afrika of in vliegtuigen/op zee. Dat worden de transacties pas aan het einde van de dag of 2/3 dagen later verwerkt.
[ Voor 4% gewijzigd door AlesT op 23-03-2024 11:23 ]
Voor Nederland zou het een prima keuze zijn om Bancontact te gaan voeren. Is wel EMV-compliant gemaakt, terminals zullen dit in 99% (misschien 100%?) van de gevallen al accepteren, omdat er zelden terminals (en hosts) alleen op de NL markt zijn gericht. Dus alleen een extra brand laden via de configuratie.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Binnen Europa zou dit theoretisch wel moeten kunnen, met wéér een software-update voor de POS terminals, maar dan zitten we straks weer in zo’n zelfde situatie als bij PIN vroeger, maar dan EU-breed.
De kaarten moeten dan wel co-branded zijn met Visa/MC, anders heb je er buiten de EU nog steeds niks aan en zit je eigenlijk weer in een zelfde soort situatie als waar we nu in zitten met Maestro (wat b.v. vaak niet werk in offline POS terminals, vaak genoeg gezien in Latijns-Amerika, Afrika of in vliegtuigen/op zee. Dat worden de transacties pas aan het einde van de dag of 2/3 dagen later verwerkt.
[ Voor 70% gewijzigd door celshof op 23-03-2024 11:49 ]
Volgens mij heb je het nieuws artikel 2 posts eerder gemistAlesT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:22:
Ja absoluut is het niet wenselijk dat de markt voor debit/creditcards volledig in Amerikaanse handen is, kijk maar naar als Trump weer aan de macht komt wat er kan gebeuren als de EU in een meningsverschil belandt met die clown.
Als iDEAL nou eens uitgebreid wordt met opties zoals een aankoopverzekering of een chargeback mogelijkheid, desnoods na het betalen van een extra percentage, zoals marktplaats nu al doet, dan zou dat inderdaad wel een bedreiging kunnen vormen voor het Amerikaanse machtsblok wat er nu is op de betaalmarkt. Of bedrijven zoals Afterpay/Riverty en Klarna moeten groter worden, maar daar heb ik een beetje een nare bijsmaak bij, want ze promoten nogal het maken van schulden, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling en zijn ook semi-Amerikaanse praktijken..
Óf Europa moet met een alternatief komen op Visa/MC, wat wel zou moeten kunnen, kijk maar naar Amex (ook Amerikaans) of JCB card (Japans, maar draait ook op het Discover netwerk, ook Amerikaans..).
Oh goed dat je het zegt, ik had die post wel gezien, maar nog niet op de link geklikt. Ik heb het persoonlijk niet zo op de Telegraaf.FreeShooter schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:51:
[...]
Volgens mij heb je het nieuws artikel 2 posts eerder gemistDe (west) Europese banken zijn daar aan bezig. iDeal zal niet meer uitgebreid worden, maar opgaan in het Europese Wero.
Dat wat ik in mijn vorige post schreef waar jij op reageerde had ik ook wel uit andere nieuwsbronnen, maar zo concreet als dat staat bij de Telegraaf nog niet eerder gezien.
En wat ik bedoelde op de uitbereiding van iDEAL, dat was misschien meer een theoretische fantasie, want ik weet ook dat iDEAL gaat verdwijnen, nou ja, het gaat ‘gerebrand’ worden naar een Europees systeem, wat dus nu ik voor het eerst hoor Wero gaat heten. Maar dat krijgt dus wel de technische basis van iDEAL
Als Wero dus zaken als aankoopverzekering of chargebacks gaat krijgen, al dan niet optioneel met een extra vergoeding, dan zou dat een goed en solide alternatief zijn op Visa/MC.
Maar zo’n (optionele) mogelijk moet dan wel een keuze zijn vanuit de consument, niet iets wat de webwinkel uit kan zetten, want dat houdt je het probleem van minder bonafide webwinkels die mensen willen tillen.
Amex is uitgezonderd omdat het zowel het kaartschema is alsook de kaartuitgevende instantie (bank).Sissors schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:14:
[...]
Wat imo ronduit idioot blijft. Voor de dure Amerikaanse alternatieven mogen kosten niet worden doorgerekend, en voor goedkope Europese opties mogen ze wel rekenen wat ze willen.
MasterCard en VISA zijn kaartschema, maar kaarten worden door andere partijen (banken) uitgegeven. De banken zijn dus erg afhankelijk van VISA en MasterCard die konden vragen wat ze wilden, de EU beoogd met de wetgeving de kosten van betalingen op redelijk niveau te brengen en dus de macht van VISA en MasterCard enigszins in te perken.
Het klopt uberhaupt niet, dat de Europese betaalmarkt in handen is van Visa en Mastercard,Europa wil zijn betaalmarkt terug: aanval op Amerikaanse reuzen Visa en Mastercard
Duitsland: 95% van de betaalmarkt is Girocard, en rest is VIsa, mastercard, etc
België: 95% van de betaalmarkt is Bancontact, de rest is Visa, Mastercard, etc.
Frankrijk: 95% van de betaalmarkt is Carte Bancaire, de rest is Visa, Mastercard, etc.
Italië: PagoBancomat, Denemarken: Dankort etc.etc
Dat zijn dan toonbank-betalingen. Voor online betalingen hebben ze ook genoeg concurrentie van europese betaalaanbieders:
NL: iDeal, BE: Payconiq, DE: Giropay en Sofort, PL: Przelewy24 , FR: Paylib en Paypal (inderdaad amerikaans).
Simpelweg onjuiste berichtgeving van De Telegraaf.
Geen idee hoe je bij deze statistieken komt maar er klopt niets van. Daarnaast doe je aan "cherry picking" waarbij je een alleen de landen kiest die een nationaal scheme hebben. Dat is een minderheid in Europa.davides schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:41:
[...]
Het klopt uberhaupt niet, dat de Europese betaalmarkt in handen is van Visa en Mastercard,
Duitsland: 95% van de betaalmarkt is Girocard, en rest is VIsa, mastercard, etc
België: 95% van de betaalmarkt is Bancontact, de rest is Visa, Mastercard, etc.
Frankrijk: 95% van de betaalmarkt is Carte Bancaire, de rest is Visa, Mastercard, etc.
Italië: PagoBancomat, Denemarken: Dankort etc.etc
Dat zijn dan toonbank-betalingen. Voor online betalingen hebben ze ook genoeg concurrentie van europese betaalaanbieders:
NL: iDeal, BE: Payconiq, DE: Giropay en Sofort, PL: Przelewy24 , FR: Paylib en Paypal (inderdaad amerikaans).
Simpelweg onjuiste berichtgeving van De Telegraaf.
In de EU, gaat het overgrote deel van de transacties via VISA of Mastercard. Zoals bijvoorbeeld vermeld door de ECB in 2015 was dat al 2 op de 3 transacties en inmiddels in 2023 gaat het eerder om 9€ op 10€ die via de USA gaat, doordat de nationale schemes verdwijnen en de complexiteit van Mobile Payments (Apple Pay) met nationale schemes. Bijvoorbeeld het Franse CB is in 2 jaar tijd van 83% naar 63% market share gegaan.
Tel daar bij op dat het aantal kaart transacties explodeert (o.a. door corona), dan kun je je voorstellen dat het om heel veel geld gaat.
En wat betreft e-commerce betalingen wordt iDeal gezien als één van de meest succesvolle oplossingen en desondanks hebben die maar 70% van de market share. En dat komt grotendeels doordat het zo lastig was met Maestro en VPay om online te betalen.
[ Voor 6% gewijzigd door FreeShooter op 23-03-2024 14:12 ]
Ik ben ook geen fan hoor, maar in de Financiële Telegraaf vind je doorgaans prima info.AlesT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:05:
[...]
Ik heb het persoonlijk niet zo op de Telegraaf.
[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 23-03-2024 18:58 ]
Ik doelde meer op de individuele betalingen. Consumenten begrijpen over het algemeen niet waarom hun Creditcard niet overal geaccepteerd wordt.Wally2002 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 03:11:
[...]
Dat is er al. Je kunt duurdere pakketten nemen met uitgebreidere verzekeringen. Bij zowel creditcards als ook bij debit cards.
Een creditcard accepteren kost eenmaal veel meer geld, dus ik vind het geen gek idee dat de klant die met een creditcard wilt betalen zelf de extra kosten krijgt ipv de ontvanger. Als ze de kosten zien, trekken ze vanzelf wel hun debitcard.
Een ontvanger die een creditcard betaling accepteert heeft daar nou niet echt meer voordeel bij (tenzij hij de verkoop niet had kunnen doen natuurlijk).
Hetzelfde zou je natuurlijk ook over contante betalingen kunnen zeggen. Dat kost een ondernemer ook veel geld waar iedereen indirect aan mee betaald.xileS schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:01:
[...]
Ik doelde meer op de individuele betalingen. Consumenten begrijpen over het algemeen niet waarom hun Creditcard niet overal geaccepteerd wordt.
Een creditcard accepteren kost eenmaal veel meer geld, dus ik vind het geen gek idee dat de klant die met een creditcard wilt betalen zelf de extra kosten krijgt ipv de ontvanger. Als ze de kosten zien, trekken ze vanzelf wel hun debitcard.
Een ontvanger die een creditcard betaling accepteert heeft daar nou niet echt meer voordeel bij (tenzij hij de verkoop niet had kunnen doen natuurlijk).
Anderzijds kan een ondernemer, door creditcards te accepteren, ook klanten aantrekken die anders niet hadden gewinkeld.
In een toeristische winkelstraat misschien? maar op een gemiddelde Nederlandse plek gaat het alleen extra geld aan transactie kosten worden als mensen dan mogelijk met CC gaan betalen ipv goedkope maestro.Wally2002 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 02:24:
[...]
Hetzelfde zou je natuurlijk ook over contante betalingen kunnen zeggen. Dat kost een ondernemer ook veel geld waar iedereen indirect aan mee betaald.
Anderzijds kan een ondernemer, door creditcards te accepteren, ook klanten aantrekken die anders niet hadden gewinkeld.
En voor online een beetje hetzelfde, tenzij je een heel internationaal publiek hebt, hotel/autoverhuur etc is het vaak minder aantrekkelijk om een creditcard optie aan te bieden
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2024 08:15 ]
PSN
Terwijl ik van mijn primaire bank (N26) al 5-6 jaar een Mastercard debit card heb. Wat goed werkt voor mij.
De spookverhalen dat ze bijna nergens werken, heb ik als klant geen last van.
Hoe bedoel je zonde van het geld.. fintech loopt echt voor tenopzichte van de grote Nederlandse banken.
Reken je bunq ook bij de fintech? Met hun debitcards (MC) heb ik toch echt her en der problemen in NLinternet4me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:15:
Hoe bedoel je zonde van het geld.. fintech loopt echt voor tenopzichte van de grote Nederlandse banken.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Deze discussie hebben wij geloof ik eerder gehad. Ik snap de vergelijking wel en je hebt daar best een punt, maar contant geld kan de ondernemer vaak weer ergens anders uitgeven en storten kost in de meeste gevallen niet boven 1% van het bedrag, wat je bij Creditcards wel ziet (meestal 1,6%). Ook zie je steeds meer pin only bedrijven, dus cash is best wel afgenomen denk ik. Het zal natuurlijk ook per bedrijf verschillen hoe ze dit geregeld hebben. Ik weet niet of wij blij moeten zijn als wij hier standaard straks met een Creditcard gaan betalen ipv met een debitcard.Wally2002 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 02:24:
[...]
Hetzelfde zou je natuurlijk ook over contante betalingen kunnen zeggen. Dat kost een ondernemer ook veel geld waar iedereen indirect aan mee betaald.
Klopt, daarom gaf ik aan, dat het een voordeel kan zijn als de ondernemer de verkoop anders niet gemaakt had kunnen hebben.Anderzijds kan een ondernemer, door creditcards te accepteren, ook klanten aantrekken die anders niet hadden gewinkeld.
Alleen als je kijkt naar een gemiddelde dorp/stad is zo'n creditcardacceptatie helemaal niet noodzakelijk. En heeft zo'n groot bedrijf als AH dus ook geen CC acceptatie en ik denk niet dat ze daardoor veel klanten mislopen. Het is natuurlijk erg afhankelijk wat voor bedrijf je hebt en waar je zit, maar ik begrijp ik heel goed om niet in elke situatie maar een creditcard te accepteren. Elk bedrijf moet zijn afweging daarin kunnen maken. Alleen wordt in 2025 volgens mij wel verplicht om Creditcards buiten EEA te accepteren.
Onder particulieren onderling is in NL bijv. Tikkie heel populair, maar dat is voornamelijk ook omdat dit voor particulieren gratis is. Stel je voor als dit geld kost (bv 1% in wordt gehouden), zou men er dan nog steeds zoveel gebruik van maken?
1.6% extra moeten betalen voor al je betalingen in Nederland is geen enkel probleem, maar 2% betalen voor een transactie in vreemde valuta wel?jilebo8138 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:19:
Mensen lijken zich druk te maken over de kosten van ongeveer 1,6% voor creditcardtransacties, terwijl ze geen bezwaar lijken te hebben tegen het betalen van maandelijkse bankkosten, zelfs als daar weinig tegenover staat, zoals lage rente, 2% kosten voor transacties in vreemde valuta, en een gebrek aan innovatie.
En er staat wel wat tegenover, een betrouwbare bank die zo goed als altijd ervoor zorgt dat ik mijn bankzaken kan regelen. Voor spaarrente genoeg alternatieven. Overigens ook banken die in Nederland prima mee lopen qua innovatie: Welke Europese landen hebben Instant Payments breder uitgerold dan Nederland?
En dat is helaas dus verboden. IIG als je bedoelt doorrekenen van de kosten van die specifieke klant.jilebo8138 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:19:
Persoonlijk zou ik ook geen bezwaar hebben tegen het doorberekenen van de kosten aan de eindklant door verhoging van prijzen, omdat dit mij meer betaalmogelijkheden biedt.
Sorry, maar als je naar de mogelijkheden bij de meeste buitenlandse banken kijkt, lopen de Nederlandse banken volgens mij ver voor qua innovatie.jilebo8138 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:19:
Mensen lijken zich druk te maken over de kosten van ongeveer 1,6% voor creditcardtransacties, terwijl ze geen bezwaar lijken te hebben tegen het betalen van maandelijkse bankkosten, zelfs als daar weinig tegenover staat, zoals lage rente, 2% kosten voor transacties in vreemde valuta, en een gebrek aan innovatie. In veel andere Europese landen is het accepteren van creditcards geen groot probleem, en sommige banken bieden nog steeds creditcards aan zonder jaarlijkse kosten, zonder kosten voor bankrekeningen, en zonder kosten voor transacties in vreemde valuta. De meeste mensen zouden waarschijnlijk gewoon met hun pinpas blijven betalen. Persoonlijk zou ik ook geen bezwaar hebben tegen het doorberekenen van de kosten aan de eindklant door verhoging van prijzen, omdat dit mij meer betaalmogelijkheden biedt.
Ik heb nog geen gratis zakelijke rekeningen gezien, dus bankkosten zal je in veel gevallen sowieso moeten betalen. Creditcards accepteren of niet is een keuze die je kan maken. 1,6% kan in veel situaties best veel zijn. Hoe meer je omzet, hoe meer je betaald.jilebo8138 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:19:
Mensen lijken zich druk te maken over de kosten van ongeveer 1,6% voor creditcardtransacties, terwijl ze geen bezwaar lijken te hebben tegen het betalen van maandelijkse bankkosten, zelfs als daar weinig tegenover staat, zoals lage rente, 2% kosten voor transacties in vreemde valuta, en een gebrek aan innovatie. In veel andere Europese landen is het accepteren van creditcards geen groot probleem, en sommige banken bieden nog steeds creditcards aan zonder jaarlijkse kosten, zonder kosten voor bankrekeningen, en zonder kosten voor transacties in vreemde valuta. De meeste mensen zouden waarschijnlijk gewoon met hun pinpas blijven betalen.
Bijvoorbeeld, 500 transacties van €100 kost met pintransacties 500x0,066= €33,-
1,6% over deze transacties=€800. €1,60 per transactie.
500 transacties van €1000 met pintransacties is nog steeds €33,-
1,6% over deze transacties=€8000. €16,- per transactie ipv €0,066 per transactie.
Voor grote bedragen is het dus al veel minder interessant (en helemaal als het geen extra klanten geeft), maar voor een snoepjeswinkel wellicht wel weer interessant. Of een autodealer zal ook niet zomaar creditcards accepteren denk ik.
Begrijp ik het goed dat je bijvoorbeeld voor je boodschappen liever meer betaald, zodat je ook de keuze krijgt om met een creditcard te betalen? Ook al betaal je alsnog met je debitcard.Persoonlijk zou ik ook geen bezwaar hebben tegen het doorberekenen van de kosten aan de eindklant door verhoging van prijzen, omdat dit mij meer betaalmogelijkheden biedt.
Of bedoelde je alleen extra kosten doorberekenen voor bepaalde betaalmethoden? Dit mag helaas idd geloof ik niet meer. Iedereen heeft in NL een pinpas, dus ik zie ook niet echt een noodzaak om alle betaalmogelijkheden te moeten accepteren. Dat gaat ook pas sneller gebeuren, als de prijzen ook wat concurrerender worden.
Je informatie klopt niet.xileS schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:10:
[...]
Ik heb nog geen gratis zakelijke rekeningen gezien, dus bankkosten zal je in veel gevallen sowieso moeten betalen. Creditcards accepteren of niet is een keuze die je kan maken. 1,6% kan in veel situaties best veel zijn. Hoe meer je omzet, hoe meer je betaald.
Bijvoorbeeld, 500 transacties van €100 kost met pintransacties 500x0,066= €33,-
1,6% over deze transacties=€800. €1,60 per transactie.
500 transacties van €1000 met pintransacties is nog steeds €33,-
1,6% over deze transacties=€8000. €16,- per transactie ipv €0,066 per transactie.
Voor grote bedragen is het dus al veel minder interessant (en helemaal als het geen extra klanten geeft), maar voor een snoepjeswinkel wellicht wel weer interessant. Of een autodealer zal ook niet zomaar creditcards accepteren denk ik.
[...]
Begrijp ik het goed dat je bijvoorbeeld voor je boodschappen liever meer betaald, zodat je ook de keuze krijgt om met een creditcard te betalen? Ook al betaal je alsnog met je debitcard.
Of bedoelde je alleen extra kosten doorberekenen voor bepaalde betaalmethoden? Dit mag helaas idd geloof ik niet meer. Iedereen heeft in NL een pinpas, dus ik zie ook niet echt een noodzaak om alle betaalmogelijkheden te moeten accepteren. Dat gaat ook pas sneller gebeuren, als de prijzen ook wat concurrerender worden.
De kosten zijn geen 1,6 procent. Zoals eerder in deze thread gecommuniceerd.
Edit. Aangepast. Debit creditcard is even duur als een maestrokaart. Kosten zijn dus het zelfde.
https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/
[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 24-03-2024 14:22 ]
Bedankt voor het nieuwsartikel uit 2019 (voor de edit) op de rtlnieuws site, maar ik heb het over de tarieven die de ondernemer betaald. Dit zijn gewoon de tarieven bij bijvoorbeeld CCV: https://www.ccv.eu/nl/betaaloplossingen/betaalmethoden/, waar je nu zelf ook naar linkt:internet4me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Je informatie klopt niet.
De kosten zijn geen 1,6 procent. Zoals eerder in deze thread gecommuniceerd.
Edit. Aangepast. Debit creditcard is even duur als een maestrokaart. Kosten zijn dus het zelfde.
https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/
Samengevat:
Debit: € 0,066 per transactie
Credit: 1,6% per transactie
Debit en Credit is echt niet hetzelfde. De nieuwe Debitpassen zijn over het algemeen wel hetzelfde idd als de oude Maestro/V PAY passen, maar helaas is dat dus ook niet altijd zo (er zijn namelijk een paar uitzonderlijke debitpassen gekomen, die een credittarief krijgen)
Wat jij eerst bedoelde zijn denk ik de kosten voor de bank (1e alinea): "dan moet de bank van het restaurant daar een vergoeding voor betalen aan de bank of financiële dienstverlener achter de creditcard".
De kosten zijn daarvoor zijn het zelfde. Zoals jij en ik concluderen.
Je haalt nu credit kaarten erbij en dat er debit kaarten zijn die de kosten van creditkaarten hebben. Voor de winkelier.
Creditkaarten zijn duurder dat weet iedereen maar dat er debit kaarten zijn, die even duur zijn als creditkaarten zijn is nieuw. (Als we ons richten op europa.) Heb je daar een voorbeeld van.
De discussie hierboven ging over CCs.internet4me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:05:
Deze thread gaat over debet/debit kaarten, die ingevoerd worden na maestro.
Je haalt nu credit kaarten erbij en dat er debit kaarten zijn die de kosten van creditkaarten hebben. Voor de winkelier.
Creditkaarten zijn duurder dat weet iedereen maar dat er debit kaarten zijn, die even duur zijn als creditkaarten zijn is nieuw. (Als we ons richten op europa.) Heb je daar een voorbeeld van.
En de zakelijke debit card van triodos als ik het goed heb is dus even duur als een CC voor de winkelier.
Klopt daar ging het oorspronkelijk over, maar over de de kosten is het eigenlijk altijd vrij duidelijk geweest. Maestro/V PAY zijn ook gewoon debitpassen, maar worden straks vervangen door Mastercard/Visa Debit. CCV en de banken hanteren hoofdzakelijk dus dezelfde 'debit' tarieven voor deze nieuwe passen. Vaak dus een vast tarief van 6,6 cent.internet4me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:05:
Je laatste paar berichten gaven bij mij verwarring, omdat je aangaf dat mijn geplaatste creditcard tarieven (1,6%) niet klopten en ook later nog aangaf dat Debit creditcard is even duur als een maestrokaart, wat natuurlijk niet klopt. Ik denk dat men nog te snel Mastercard/Visa met een creditcard associeert.
Yes, voorbeeld is dus zoals eerder hier genoemd de Triodos Zakelijke Visa Debit pas: https://www.triodos.nl/ve...betaalpas?id=bddd0af653fbJe haalt nu credit kaarten erbij en dat er debit kaarten zijn die de kosten van creditkaarten hebben. Voor de winkelier.
Ik hoop dat dit om een uitzondering gaat, want ik heb nog geen nieuwe zakelijke Mastercard/Visa debitpassen gezien van de grootbanken. Enkel van een nieuwe Mastercard Debit van KNAB zakelijk (niet gecheckt, maar hoogstwaarschijnlijk wel een zakelijke pas) heb ik een betaling van ontvangen, deze is wel als zoals een normale debitcard belast, zoals Maestro dus.
Op papier zou dat niet meer voor mogen komen. In de praktijk gebeurt dat inderdaad nog weleens bij o.a.Hippe Lip schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Reken je bunq ook bij de fintech? Met hun debitcards (MC) heb ik toch echt her en der problemen in NL
a.) bedrijven die per ongeluk enkel Maestro/VPay accepteren toen ze probeerden MasterCard/VISA credit-acceptatie uit te schakelen (zeldzaam)
b.) bedrijven die hele oude firmware draaien op de terminals,
c.) parkeer(garage)-automaten met idem oude firmware.
Pas nog bij een nieuw geopende AH gehad dat het even onmogelijk was om af te rekenen omdat ze de terminals niet bijgewerkt/onjuist geconfigureerd hadden. Dan is het vervelend, maar even teruggrijpen naar de Maestro/VPAY.
Dat ligt trouwens dus niet aan bunq, maar aan de terminal waarop je wil betalen. Als die fout geconfigureerd is en geen MC/VISA-debit accepteert, dan kun je er niet mee afrekenen - onafhankelijk van welke bank die kaart heeft uitgegeven. Het kwam in het begin met MasterCard Debit best vaak voor (of nouja, dat is relatief natuurlijk; het ligt er maar net aan waar je winkelt; Aldi bijv. accepteert zelfs Credit.) dat er niet mee te betalen viel, tegenwoordig komt het nog maar zeer zelden voor dat ik niet kan afrekenen met MC Debit (van bunq). De grootste ergernis voor mij zijn die parkeerautomaten.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Debit kaarten zijn kwa kosten wereldwijd gewoon gelijk aan credit.internet4me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:05:
Alleen was/is de MC en Visa nu gedwongen om voor EU zone debit kaarten bij consumenten transacties hetzelfde tarief te gaan rekenen als ze voor maestro rekenden in het verleden.
Dus voor alle geitenpaadjes die ze kunnen verzinnen die niet 100% onder de verplichting van lagere kosten valt rekenen ze waar mogelijk het reguliere dure tarief.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2024 08:55 ]
PSN
Verwijderd
Binnen enkele jaren krijg je alsnog een nieuwe Debit pas toegestuurd want het Maestro netwerk wordt op een gegeven moment ontmanteld.internet4me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:15:
Lol. Van mijn abnamro bank een nieuwe maestro pas ontvangen.
Terwijl ik van mijn primaire bank (N26) al 5-6 jaar een Mastercard debit card heb. Wat goed werkt voor mij.
De spookverhalen dat ze bijna nergens werken, heb ik als klant geen last van.
Dat was de strekking van de post. Abnamro wil 2024 iedereen voorzien hebben in een debit card. Dus een beetje zonde om nog een maestro kaart te sturen. In maart 2024.Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Binnen enkele jaren krijg je alsnog een nieuwe Debit pas toegestuurd want het Maestro netwerk wordt op een gegeven moment ontmanteld.
Is dat zo? De nieuwe passen krijgen meestal een houdbaarheid van 5 jaar ofzo, dus deze zullen denk ik pas vervangen worden als ze verlopen/gestolen zijn of als de klant een nieuwe aanvraagt.internet4me schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:50:
[...]
Dat was de strekking van de post. Abnamro wil 2024 iedereen voorzien hebben in een debit card. Dus een beetje zonde om nog een maestro kaart te sturen. In maart 2024.
Toevallig kwam ik net een screenshot van bijna een paar jaar geleden tegen van een chat met een ABN medewerker. Mijn vraag was of ze voor pintransacties konden garanderen dat buitenlandse Mastercard/Visa Debit kaarten niet opeens als creditcard worden belast.
Ze kon dit idd garanderen zei ze, want het zijn debitcards...
Nou weten wij inmiddels dat debitcards buiten EER als een creditcard worden belast. Bij CCV is dit 1,6%, maar ik kan nog niet vinden wat dit bij ABN nou kost.
Ik kan alleen deze kleine letters vinden:
(26) De transactiekosten voor Maestro, Debit Mastercard, V PAY en Visa Debit zijn vrij van btw. Het tarief van pinnen is mede afhankelijk van de gemiddelde transactie waarde (Average
Transaction Value – ATV) en het land waarin de betaalpas is uitgegeven. Bij een hoge ATV of niet-Nederlandse betaalpassen kunnen afwijkende tarieven in rekening gebracht
worden. Wij zullen u hierover van te voren informeren.
Er wordt iig ook door de banken zelf veel verkeerde info gegeven, vanwege aannames of omdat ze het ook eigenlijk niet wisten/weten.
[ Voor 4% gewijzigd door xileS op 25-03-2024 12:45 ]
Welk netwerk bedoel je dan? Want Maestro gaat over dezelfde lijnen en servers als Mastercard. Beide zijn immers Mastercard netwerken. En het lijkt mij niet, dat Mastercard zo maar geldig uitgegeven kaarten gaat blokkeren.Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Binnen enkele jaren krijg je alsnog een nieuwe Debit pas toegestuurd want het Maestro netwerk wordt op een gegeven moment ontmanteld.
5 jaar na uitgave laatste maestro card gaat het netwerk uit de lucht, volgens de verhalen.celshof schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:11:
[...]
Welk netwerk bedoel je dan? Want Maestro gaat over dezelfde lijnen en servers als Mastercard. Beide zijn immers Mastercard netwerken. En het lijkt mij niet, dat Mastercard zo maar geldig uitgegeven kaarten gaat blokkeren.
Dat betekend dus ook dat er dan nog 0 geldige kaarten in omloop zijn
En als ze het eerder stopzetten, vervangen banken eerder de passen.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2024 13:15 ]
PSN
Maestro is inderdaad een merk van Mastercard, maar ze gaan zeker niet in alle gevallen over dezelfde netwerken. Zie bijvoorbeeld meer dan genoeg locaties in Noord- en Zuid-Amerika waar Maestro gewoonweg niet werkt, maar Mastercard wél. Kan natuurlijk zijn dat de lokale PSP/acquirer Maestro passen niet herkend/weigert, en het dan niet doorstuurt naar Mastercard.celshof schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:11:
[...]
Want Maestro gaat over dezelfde lijnen en servers als Mastercard. Beide zijn immers Mastercard netwerken.
Ze gebruiken overigens beide wel hetzelfde ATM cash withdrawal netwerk, Cirrus.
Voor diezelfde reden bestaan (of bestonden) er bij sommige buitenlandse banken ook co-branded V-Pay + Visa Debit kaarten.
Visa Electron is bijvoorbeeld weer een ander (ouder) type debit kaart van Visa, dat ook buiten Europa werd uitgegeven maar bijvoorbeeld vrij slecht in de USA wordt geaccepteerd en wordt op dit moment ook vervangen door Visa Debit.
Het is inderdaad een beetje onduidelijk wanneer de Maestro en V-pay netwerken nu volledig uit de lucht gaan, want verschillende partijen zeggen verschillende momenten, Adyen een van de grootste PSP’s zegt dat rond 2027 alle Maestro passen die nu nog in omloop zijn moeten zijn vervallen, maar als we kijken naar ING en ABN lijkt dat dus niet het geval?YakuzA schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:15:
[...]
5 jaar na uitgave laatste maestro card gaat het netwerk uit de lucht, volgens de verhalen.
Dat betekend dus ook dat er dan nog 0 geldige kaarten in omloop zijn
En als ze het eerder stopzetten, vervangen banken eerder de passen.
Of Maestro blijft langer werken of die twee moeten besloten hebben dat het goedkoper is om nu nog door te gaan met de uitgifte (wat blijkbaar mag van MC), de voorraad Maestro passen op te maken (hoeveel voorraad zullen ze van zoiets hebben?) en dan wellicht rond 2027 de nog actieve Maestro passen dan weer te vervangen.
Zo weet ik van een verhaal van (een niet nader te noemen) buitenlandse bank die al hun debit passen opeens omwisselde van Visa naar Mastercard, en dat echt in een periode van minder dan 2 maanden deden.
Moet je nou maar nét voor 2 maanden aan de andere kant van de wereld zitten, daar hadden ze even niet bij nagedacht dat sommige klanten dan opeens niet meer konden betalen…
Dus om die reden zou ik aanraden om minimaal bij 1 andere partij een betaalmiddel te hebben, genoeg Nederlanders die gewoonweg maar 1 bank + pasje hebben, ik zou echt niet afhankelijk willen zijn van 1 partij voor het doen van elektronische betalingen.
Weet iemand trouwens of V-Pay niet al wel eerder stopt? Ik hoor zelf namelijk verhalen dat recent verlopen of vervangen V-Pay passen van oa. ING toevallig (3 gevallen) zijn vervangen door Maestro passen.
Zou ING dan wel al zijn gestopt met V-Pay uitgifte? Iemand die meer weet?
[ Voor 53% gewijzigd door AlesT op 25-03-2024 19:30 ]
De laatste vervangende pas hier van ING was een VPay (dec 2023), dus zal wel toeval zijn dat die andere een conversie naar Maestro was.AlesT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:24:
Weet iemand trouwens of V-Pay niet al wel eerder stopt? Ik hoor zelf namelijk verhalen dat recent verlopen of vervangen V-Pay passen van oa. ING toevallig (3 gevallen) zijn vervangen door Maestro passen.
PSN
Geen idee, maar het viel mij juist op dat ik veel meer VPay pasjes zie dan vroeger en ook heb ik een paar weken geleden voor het eerst een V Pay pas ontvangen van ING. Ik 'gokte' er dan juist op dat V Pay langer ondersteund zou worden.AlesT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn.
Ik kan elke Maestro kaart over het netwerk sturen waarover ook Mastercard gaat. Acceptatie op de POS automaten is dan hoogstens een issue, als acquirers besluiten geen Maestro te accepteren. En ik kan me voorstellen dat dit soms noodzaak is, omdat online pin verplicht is bij Maestro itt Mastercard.AlesT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:24:
[...]Zie bijvoorbeeld meer dan genoeg locaties in Noord- en Zuid-Amerika waar Maestro gewoonweg niet werkt, maar Mastercard wél. Kan natuurlijk zijn dat de lokale PSP/acquirer Maestro passen niet herkend/weigert, en het dan niet doorstuurt naar Mastercard.
Maar dan hebben we het over POS configuraties en software, niet over de brandacceptatie.
Oké dat is goed om te weten, dank voor de verheldering!celshof schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:25:
[...]
Ik kan elke Maestro kaart over het netwerk sturen waarover ook Mastercard gaat. Acceptatie op de POS automaten is dan hoogstens een issue, als acquirers besluiten geen Maestro te accepteren. En ik kan me voorstellen dat dit soms noodzaak is, omdat online pin verplicht is bij Maestro itt Mastercard.
Maar dan hebben we het over POS configuraties en software, niet over de brandacceptatie.
Wel gek dat ik dan vorige jaar zowel in Chili als in Argentinië plekken tegen kwam (in stedelijk gebied), waar mijn ING of Rabo Maestro pas gewoon niet werkte, maar genoeg plekken ook wel hoor (al voor vertrek passen ingesteld op Wereldwijd).
Een mastercard pas daarentegen werkte op zo'n moment dan wél, en ik kreeg ook direct een notificatie van die betreffende bank app, dus een volledig offline POS was het dus niet.
Waarom zou de merchant/acquirer dan online pin of maestro niet toestaan?
[ Voor 6% gewijzigd door AlesT op 26-03-2024 00:03 ]
In de Google Wallet staat een Mastercard, maar het lijkt toch een Maestro te zijn.
Opvallend detail: als test online iets gekocht en google pay als betaalmethode gebruikt. Wordt geaccepteerd, maar geld is (nog) niet van rekening af. Zou daar vertraging in zitten? Met Revolut waar ik als enige verder ervaring mee heb in combinatie met Google Pay gaat dat altijd realtime.
Geen offline transactie, maar alleen de pincode die offline/online gecontroleerd wordt (waarbij offline door de chip gedaan wordt ipv door de bank).AlesT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:34:
[...]
Oké dat is goed om te weten, dank voor de verheldering!
Wel gek dat in dan vorige jaar zowel in Chili als in Argentinië plekken tegen kwam (in stedelijk gebied), waar mijn ING of Rabo Maestro pas gewoon niet werkte, maar genoeg plekken ook wel hoor (al voor vertrek ingesteld op Wereldwijd).
Een mastercard pas daarentegen werkte op zo'n moment dan wél, en ik kreeg ook direct een notificatie van die betreffende bank app, dus een volledig offline POS was het dus niet.
Waarom zou de merchant/acquirer dan online pin of maestro niet toestaan?
Om te voldoen aan de eisen voor Maestro acceptatie kunnen dus andere regels gelden dan voor Mastercard. En als de betaalautomaat of host niet aan die eisen kan voldoen, kun je de specifieke brand niet accepteren. Als je dat wel wil, moet je zorgen dat je automaat en je provider aan de eisen voldoen.
Wat voor Chili kan gelden, kan ook het omgekeerde van Nederland zijn: Vpay en Maestro zijn de excentrieke brands, dus die worden gewoon niet standaard geladen in de contracten.
Verwijderd
Toen ING begon met vpay was acceptatie zelfs in Nederland belabberd. Toen hebben de psps zit in Nederland weten te verbeteren maar in buitenland ben je een stukje beter af met Maestro.celshof schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:37:
[...]
Geen offline transactie, maar alleen de pincode die offline/online gecontroleerd wordt (waarbij offline door de chip gedaan wordt ipv door de bank).
Om te voldoen aan de eisen voor Maestro acceptatie kunnen dus andere regels gelden dan voor Mastercard. En als de betaalautomaat of host niet aan die eisen kan voldoen, kun je de specifieke brand niet accepteren. Als je dat wel wil, moet je zorgen dat je automaat en je provider aan de eisen voldoen.
Wat voor Chili kan gelden, kan ook het omgekeerde van Nederland zijn: Vpay en Maestro zijn de excentrieke brands, dus die worden gewoon niet standaard geladen in de contracten.
Met visa en Mc debit van de bekende fintech heb ik nog nooit problemen gehad. Hopen dat de grootbanken spoedig beginnen.
Ja, die laatste had ik een tijdje geleden aan de hand. De eerste keer heb ik er de man uit het hokje van de garage bijgehaald en die zag dat het niet aan mij (procedure of zo) lag en deed vervolgens de boom voor me open. Onbetaald dus.WhatsappHack schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:50:
Op papier zou dat niet meer voor mogen komen. In de praktijk gebeurt dat inderdaad nog weleens bij o.a.
a.) bedrijven die per ongeluk enkel Maestro/VPay accepteren toen ze probeerden MasterCard/VISA credit-acceptatie uit te schakelen (zeldzaam)
b.) bedrijven die hele oude firmware draaien op de terminals,
c.) parkeer(garage)-automaten met idem oude firmware.
De tweede keer in die garage (bij het ziekenhuis hier) was het hokje leeg en heb ik er een fimpje van gemaakt om aan te tonen dat ik best wil betalen, maar dat de automaat weigert (wist ik veel waarom...). Daarna ben ik achter een andere auto eruit gereden en houd het filmpje achter de hand voor het geval ze me aanklagen voor diefstal of zoiets.
De beheerder/eigenaar van de betaalautomaat heb ik aangeschreven en die antwoordde iets van oudere software, nog niet bijgewerkt. Dan denk ik ook: het ligt aan jullie, je weet het nu dus een volgende keer als het niet lukt heb ik er geen moeite mee om achter een ander zo naar buiten te rijden. Eigen schuld dikke bult.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Verwijderd
99% van de terminals is gewoon geupdate. Dan houd je er een paar over, waar bijzondere redenen zijn waarom ze niet geupdate zijn. Bijvoorbeeld omdat het beheer bij een derde partij ligt, die net niet genoeg kennis heeft om het allemaal goed door te zetten. OTA update over 2G niet lekker werkt. Firewalls het benaderen van de updateserver onmogelijk maken. Of er een ander probleem speelt dan software updaten, maar dat de monteur/helpdesk dit wel als reden geeft.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:53:
Verbaast het jullie niet dat men zo laks omgaat het het updaten van de software? Ik bedoel, het is ruim 2 jaar bekend dat Mastercard zou stoppen met Maestro. In die tussentijd had men genoeg tijd gehad om een update door te voeren. De meeste oudere terminals zijn nog geschikt en hoeven niet eens vervangen te worden.
Dus nee, het verbaast me eigenlijk niet zo. Daarbij, de uitzonderingen kom je pas tegen zodra de nieuwe passen ook daadwerkelijk uitgerold worden.
[ Voor 7% gewijzigd door celshof op 27-03-2024 15:23 ]
De winkelier ziet alleen de 800 euro voor een vervangend apparaat en heeft tot dus ver amper teleurgestelde klanten gezien.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:53:
Verbaast het jullie niet dat men zo laks omgaat het het updaten van de software? Ik bedoel, het is ruim 2 jaar bekend dat Mastercard zou stoppen met Maestro. In die tussentijd had men genoeg tijd gehad om een update door te voeren. De meeste oudere terminals zijn nog geschikt en hoeven niet eens vervangen te worden.
Dikke profit door dat niet uit te geven dus?
PSN
Tot het moment dat er klanten zijn die niet kunnen afrekenen, dan komt het besef dat een investering noodzakelijk is in een nieuwe pin terminal.YakuzA schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:49:
[...]
De winkelier ziet alleen de 800 euro voor een vervangend apparaat en heeft tot dus ver amper teleurgestelde klanten gezien.
Dikke profit door dat niet uit te geven dus?
Gelukkig helpen de grootbanken hierin door de overgang van Maestro/VPay maximaal te rekken waardoor dit moment alleen maar later en later gaat plaatsvinden.Aalard99 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:18:
[...]
Tot het moment dat er klanten zijn die niet kunnen afrekenen, dan komt het besef dat een investering noodzakelijk is in een nieuwe pin terminal.
Nu ik verwacht ik weinig van een kleine bank als SNS maar dit is toch wel teleurstellend. Betaal toch ieder jaar geld voor een betaalrekening.
Als je heel graag een Debit Mastercard wilt, kan je beter juist een gratis bankrekening ergens openen.emeralda schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:21:
Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe betaalpas gekregen van SNS en naar mijn verbazing was het nog gewoon Maestro!
Nu ik verwacht ik weinig van een kleine bank als SNS maar dit is toch wel teleurstellend. Betaal toch ieder jaar geld voor een betaalrekening.
Ja ik zit al aan Revolut te denken. Het is jammer Nederland liep altijd voorop met elektronisch betalen en nu gaat het mis.xileS schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:29:
[...]
Als je heel graag een Debit Mastercard wilt, kan je beter juist een gratis bankrekening ergens openen.
Wat gaat er mis? Met die Maestro pas kun je overal elektronisch betalen, met een MasterCard of Visa Debit kaart niet. Wat ook de hele reden is waarom je nog een Maestro pas ontvangen hebt en geen Debit variantemeralda schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:36:
[...]
Ja ik zit al aan Revolut te denken. Het is jammer Nederland liep altijd voorop met elektronisch betalen en nu gaat het mis.
N26 kan overigens ook interessant zijn. Hebben ook spaarrekening met 2,8% rente (of 4,00% als je Metal abo neemt). Daarentegen heeft Revolut dan weer wel een NL IBAN.
Overal is ook wel weer een beetje overdreven, aangezien op een hele grote plek je dus niet (of nauwelijks) kunt betalen met je maestro pas, en dat is online!RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:40:
[...]
Met die Maestro pas kun je overal elektronisch betalen, met een MasterCard of Visa Debit kaart niet. Wat ook de hele reden is waarom je nog een Maestro pas ontvangen hebt en geen Debit variant
Natuurlijk is er ook iDeal, maar soms wil je net even wat extra zekerheid met het kunnen doen van een chargeback. En dat kan straks gewoon bij elke NL bank die Visa/MC Debit uitgeeft, want het doen van een chargeback is voor zover ik nu begrijp een recht dat je bij Visa en Mastercard hebt als kaarthouder.
Wel heb je vermoed ik gelijk over waarom de grootbanken nog niet echt overstappen op de uitgifte van Visa/MC debit cards (op een proef van Rabo na), want er zijn inderdaad nog wel wat locaties waar enkel Maestro/V-Pay geaccepteerd wordt.
Deze worden wel steeds minder en ik denk zelf (en volgens mij delen sommigen hier dezelfde mening) dat je die probleem gevallen het beste oplost door een omzetting te forceren.
Je blijft altijd wel wat koppige of onwetende bedrijven houden, zelfs nadat er nu zoveel informatie over is gepubliceerd in de media, door de banken, de payment providers en anders wel door sommige van hun eigen klanten met een Visa/MC Debit card.
Zelf denk ik dat er meer achter zit, ik kan me er maar niet overeen zetten dat ik ooit heb vernomen dat iDeal waarschijnlijk nooit zo groot was geweest als ze je kaartnummer en CVV code van je maestro/v-pay pas niet hadden afgeschermd (bij alle grootbanken zo, toeval?).
Er zit dus volgens mij echt een flinke commerciële reden achter dat de banken liever willen dat je iDeal gebruikt (groter deel van de transactiekosten gaat naar de bank zelf, en er is minder administratief werk want geen chargeback).
[ Voor 4% gewijzigd door AlesT op 27-03-2024 22:16 ]
Dat kaartnummer kun je gewoon uitlezen. Sterker nog, je kunt het zo goed als raden, als je de BIN tabel van Mastercard er bij pakt en je rekeningnummer.AlesT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Zelf denk ik dat er meer achter zit, ik kan me er maar niet overeen zetten dat ik ooit heb vernomen dat iDeal waarschijnlijk nooit zo groot was geweest als ze je kaartnummer en CVV code van je maestro/v-pay pas niet hadden afgeschermd (bij alle grootbanken zo, toeval?).
Je kunt het dus gewoon uitproberen, maar dat nummer gaat geen enkele site accepteren. Dus je komt niet eens toe aan een bericht richting je bank.
Dat de banken zolang vasthielden aan Maestro en ook lang wachtte met ApplePay is ook een reden waarom het Nederlandse betalingsverkeer tot de goedkoopste van Europa hoorde.AlesT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Overal is ook wel weer een beetje overdreven, aangezien op een hele grote plek je dus niet (of nauwelijks) kunt betalen met je maestro pas, en dat is online!
Natuurlijk is er ook iDeal, maar soms wil je net even wat extra zekerheid met het kunnen doen van een chargeback. En dat kan straks gewoon bij elke NL bank die Visa/MC Debit uitgeeft, want het doen van een chargeback is voor zover ik nu begrijp een recht dat je bij Visa en Mastercard hebt als kaarthouder.
Wel heb je vermoed ik gelijk over waarom de grootbanken nog niet echt overstappen op de uitgifte van Visa/MC debit cards (op een proef van Rabo na), want er zijn inderdaad nog wel wat locaties waar enkel Maestro/V-Pay geaccepteerd wordt.
Deze worden wel steeds minder en ik denk zelf (en volgens mij delen sommigen hier dezelfde mening) dat je die probleem gevallen het beste oplost door een omzetting te forceren.
Je blijft altijd wel wat koppige of onwetende bedrijven houden, zelfs nadat er nu zoveel informatie over is gepubliceerd in de media, door de banken, de payment providers en anders wel door sommige van hun eigen klanten met een Visa/MC Debit card.
Er zit dus volgens mij echt een flinke commerciële reden achter dat de banken liever willen dat je iDeal gebruikt (groter deel van de transactiekosten gaat naar de bank zelf, en er is minder administratief werk want geen chargeback).
Nu ze meegaan met de rest van de wereld is ook een van de redenen dat een betaalpakket jaarlijks veel duurder wordt.
Voor de Creditcard wel, voor de Debit cards die hier uitgegeven gaan worden is dat onbekend wat voor voorwaarden daar aan gaan zitten voor chargebacks en die kunnen per bank weer verschillend zijn.AlesT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Overal is ook wel weer een beetje overdreven, aangezien op een hele grote plek je dus niet (of nauwelijks) kunt betalen met je maestro pas, en dat is online!
PSN
Verwijderd
Totdat toeristen naar Nederland kwamen en noodgedwongen langs de ATM moesten omdat hun MC en VISA niet werken. Daarom was Amsterdam nog heel lang cash-only.La1974 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:35:
[...]
Dat de banken zolang vasthielden aan Maestro en ook lang wachtte met ApplePay is ook een reden waarom het Nederlandse betalingsverkeer tot de goedkoopste van Europa hoorde.
Nu ze meegaan met de rest van de wereld is ook een van de redenen dat een betaalpakket jaarlijks veel duurder wordt.
Dat is meer het graaien van de nl banken.La1974 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:35:
[...]
Dat de banken zolang vasthielden aan Maestro en ook lang wachtte met ApplePay is ook een reden waarom het Nederlandse betalingsverkeer tot de goedkoopste van Europa hoorde.
Heb al jaren een gratis n26 debit kaart en ook daarmee een gratis bank. Zonder de kosten waar je het over hebt. N26 loopt echt jaren voor op bijvoorbeeld abnamro en deze n26 is gratis. Vooruit lopend met bv applepay maar ook de app. Dus jou uitspraak klopt niet.
Helaas ook nog klant bij abnamro. En ja waarom het betaalpakket steeds duurder wordt en andere gratis blijven blijft mij onduidelijk.
Dit is wel een erg simpele redenering. Je vergelijkt een buitenlandse fintech die alleen online opereert met Nederlandse systeembanken.internet4me schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:10:
[...]
Dat is meer het graaien van de nl banken.
Heb al jaren een gratis n26 debit kaart en ook daarmee een gratis bank. Zonder de kosten waar je het over hebt. N26 loopt echt jaren voor op bijvoorbeeld abnamro en deze n26 is gratis. Vooruit lopend met bv applepay maar ook de app. Dus jou uitspraak klopt niet.
Helaas ook nog klant bij abnamro. En ja waarom het betaalpakket steeds duurder wordt en andere gratis blijven blijft mij onduidelijk.
N26 voegt niets toe aan de Nederlandse samenleving terwijl de NL systeembanken het grootste deel van zakelijk en particulier Nederland financiert. Ze voegen ook niets toe aan ons betalingsverkeer (maken er alleen gebruik van). Hebben iDeal niet uitgevonden, zijn geen poortwachter van ons financiële stelsel.
Bij (de gratis variant van) N26:
- heb je geen fysieke bankkaart (meer)
- kan je geen lening afsluiten
- heb je geen creditcard
- geen Nederlandse klantenservice (je kan ze ook niet bellen)
- kan je niet beleggen
- heb je geen NL IBAN
Is N26 jouw enige bank?
Voegen niks toe…. Ik wil een bank waarbij ik een betaling kan doen. Laat Mastercard en consorten het systeem bedenken. Wat ze nu ook doen.La1974 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Dit is wel een erg simpele redenering. Je vergelijkt een buitenlandse fintech die alleen online opereert met Nederlandse systeembanken.
N26 voegt niets toe aan de Nederlandse samenleving terwijl de NL systeembanken het grootste deel van zakelijk en particulier Nederland financiert. Ze voegen ook niets toe aan ons betalingsverkeer (maken er alleen gebruik van). Hebben iDeal niet uitgevonden, zijn geen poortwachter van ons financiële stelsel.
Bij (de gratis variant van) N26:En zoals iedereen weet, gratis bestaat niet. Het zijn geen filantropen.
- heb je geen fysieke bankkaart (meer)
- kan je geen lening afsluiten
- heb je geen creditcard
- geen Nederlandse klantenservice (je kan ze ook niet bellen)
- kan je niet beleggen
- heb je geen NL IBAN
Is N26 jouw enige bank?
De gratis n26 biedt genoeg. Ik heb zelfs 2 kaarten. Debit en maestro. ( maestro gebruik ik nooit)
De rest heb ik niet nodig van een bank. Wat betreft de rest.
-Klantenservice. Werkt beter dan bij de abnamro. Bij mij maar ook bij mijn familie, voor die ene keer in 5 jaar.
-nl iban. Die kun je nu ook krijgen maar een andere iban werkt perfect.
-beleggen moet je niet via een bank doen, anderen kunnen dat veel beter.
-Lenen moet je niet doen en al helemaal niet via een bank, andere kunnen dat veel beter.
Ik ben veel meer tevreden met mijn n26 dan met mijn Abnamro. (Als het kon zou ik deze opzeggen, sentimentele waarde van/voor mijn vrouw.. al 5-6 jaar
Prima dat het werkt voor jou. Dat je een woning huurt (of nog bij je ouders woont) of contant betaalt. Dat het prima is dat onze betalingen via de Amerikanen lopen. Dat startende ondernemers contant geld inbrengen voor hun bedrijf zodat ze niet hoeven te lenen.internet4me schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:02:
[...]
Voegen niks toe…. Ik wil een bank waarbij ik een betaling kan doen. Laat Mastercard en consorten het systeem bedenken. Wat ze nu ook doen.
De gratis n26 biedt genoeg. Ik heb zelfs 2 kaarten. Debit en maestro. ( maestro gebruik ik nooit)
De rest heb ik niet nodig van een bank. Wat betreft de rest.
-Klantenservice. Werkt beter dan bij de abnamro. Bij mij maar ook bij mijn familie, voor die ene keer in 5 jaar.
-nl iban. Die kun je nu ook krijgen maar een andere iban werkt perfect.
-beleggen moet je niet via een bank doen, anderen kunnen dat veel beter.
-Lenen moet je niet doen en al helemaal niet via een bank, andere kunnen dat veel beter.
Ik ben veel meer tevreden met mijn n26 dan met mijn Abnamro. (Als het kon zou ik deze opzeggen, sentimentele waarde van/voor mijn vrouw.. al 5-6 jaar)
Maar het blijft een appel met een peer vergelijken.
Ja, voor eenvoudige betalingen voldoet N26 prima. Ik heb het zelf ook. Maar zodra je iets meer wilt dan simpel betalen kan je al snel niet meer bij dit soort partijen terecht omdat zij zich volledig richten op de simpele zaken.
Hun goed recht hoor en goed voor de concurrentie. Laat dat duidelijk zijn.
P.s. volgens mij verwar je Revulut met N26. Bij de eerste heb je nu wel NL IBAN's. Bij N26 niet zover ik weet.
[ Voor 3% gewijzigd door La1974 op 28-03-2024 13:12 ]
Sinds ze nu ook rente uitkeren op hun spaarrekening, gebruik ik het ook voor als een extra spaarrekening om mijn geld instant via een betaallink op mijn eigen ING rekening te krijgen.
Ook al had ik een Mastercard Debit kaart van mijn ING of ABN rekening, dan zou ik deze nog steeds niet snel gebruiken voor betalingen in andere valuta's. Scheelt toch weer 2% koersopslag. Daarom zit ik daar ook niet op te wachten, zoals veel hier wel doen. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde, omdat ik van N26 al een Debit Mastercard heb.
[ Voor 9% gewijzigd door xileS op 28-03-2024 13:15 ]
Ik denk dat voor het gros van de mensen die 'simpele zaken' ook volstaan. En als je toch iets ingewikkelders wil, dan is het vaak niet de meest voordelige keus om naar je huisbank te stappen.La1974 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:12:
[...]
Ja, voor eenvoudige betalingen voldoet N26 prima. Ik heb het zelf ook. Maar zodra je iets meer wilt dan simpel betalen kan je al snel niet meer bij dit soort partijen terecht omdat zij zich volledig richten op de simpele zaken.
Ik heb bijvoorbeeld welliswaar een betaalrekening bij een "gewone" grote Nederlandse bank. Maar mijn hypotheek, creditcard en beleggingen gaan niet via die bank. En als ik nog wat anders zou willen, dan zou ik daarvoor ook gewoon rondkijken wie dat het beste aanbiedt. En niet meteen naar mijn huisbank stappen. Voor mij zou er dus niet echt een belemmering zijn om naar N26 over te stappen.
Wat een aannames.La1974 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:12:
[...]
Prima dat het werkt voor jou. Dat je een woning huurt (of nog bij je ouders woont) of contant betaalt. Dat het prima is dat onze betalingen via de Amerikanen lopen. Dat startende ondernemers contant geld inbrengen voor hun bedrijf zodat ze niet hoeven te lenen.
Maar het blijft een appel met een peer vergelijken.
Hun goed recht hoor en goed voor de concurrentie. Laat dat duidelijk zijn.
P.s. volgens mij verwar je Revulut met N26. Bij de eerste heb je nu wel NL IBAN's. Bij N26 niet zover ik weet.
Ik heb al 25 jaar een eigen huis. Doe alles via internet en betaal alles Apple Pay/mastercard. Via n26 al jaren lang. Zelfs de spaarrente is veel beter bij n26. Contant geld heb ik al 10-15 jaar niet meer.
Als ik jou was zou ik eens je roze bril afzetten en verder kijken dan je neus.
Lijkt wel of je voor een Nederlands bank werkt?
Zullen we weer terug gaan naar ontopic zaken.
Edit: eenmalig een chargeback gedaan bij n26. Dat werkte perfect. Precies zou als je het zou verwachten bij een fintech.
[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 28-03-2024 14:21 ]
Weet je dat echt zeker? Volgens mij is dat echt iets wat het netwerk (Visa/MC) bepaald en niet de bank zelf, al kan het wel zo zijn dat de ene bank hierin meer faciliteert dan de andere.YakuzA schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Voor de Creditcard wel, voor de Debit cards die hier uitgegeven gaan worden is dat onbekend wat voor voorwaarden daar aan gaan zitten voor chargebacks en die kunnen per bank weer verschillend zijn.
Het chargeback verzoek gaat toch echt naar Mastercard of Visa zelf, en wordt niet door de bank zelf afgehandeld, dat is de informatie die ik op internet vind.
[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 28-03-2024 13:49 ]
De enige reden waarom ik überhaupt een CC heb is omdat in het buitenland wordt verwacht dat je die hebt. Ook bestel ik incidenteel iets op een buitenlandse webshop zonder iDeal. Hij ligt 320 dagen per jaar te verstoffen.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:50:
[...]
Ja, het voelt een beetje alsof we in Nederland jaren voorlopen (nu ja, niet op Azië), en nu worden teruggefloten door Visa/MC, die alles aan het credit-card systeem willen hangen: teruggaan naar het tijdperk van de postkoets. Met als bonus hogere betalingskosten voor iedereen.
Dat Visacard graag wil dat Nederlanders met een creditcard gaan betalen snap ik wel ze verdienen goud geld
Verwijderd
Zij hebben het, net als de Japanners slimmer aangepakt door de keten in eigen handen te houden. Voor CC hebben zij JCB en UnionPay, debit AliPay en Suica. In Europa heeft Nederland weer zijn eigen systeem wat incompatible met elkaar is en hierin zijn MC/VISA ingesprongen. Ook partijen als Adyen zijn door de versnippering flink gegroeid.xileS schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:13:
behalve toen ik een dagje China was. Daar hebben ze volgens mij veelal hun eigen netwerken.
Wero is stelt op zich weinig voor, voor card payments bij een POS blijven we nog altijd afhankelijk van Visa en MC.
Nederland heeft geen eigen systeem. Tenzij je Maestro en V-Pay van respectievelijk MasterCard en Visa een eigen systeem wilt noemen. En het oude PIN systeem is dus al in 2012 uitgeschakeld. Dus je loopt 12 jaar achterVerwijderd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:11:
[...]
In Europa heeft Nederland weer zijn eigen systeem wat incompatible met elkaar is en hierin zijn MC/VISA ingesprongen.
België en Duitsland hebben dan schijnbaar wel nog steeds een eigen systeem (al dan niet met MasterCard / Visa Debit ernaast op dezelfde chip).
Verwijderd
Had, bedoelde ik. Sorry.RobertMe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Nederland heeft geen eigen systeem. Tenzij je Maestro en V-Pay van respectievelijk MasterCard en Visa een eigen systeem wilt noemen. En het oude PIN systeem is dus al in 2012 uitgeschakeld. Dus je loopt 12 jaar achter
België en Duitsland hebben dan schijnbaar wel nog steeds een eigen systeem (al dan niet met MasterCard / Visa Debit ernaast op dezelfde chip).
Dit inderdaad. 12 jaar geleden waren de meeste PIN passen (dus het Nederlandse netwerk wat alleen met de magneetstrip werkte) sowieso al Maestro/Cirrus of Electron/Visa Plus cobranded, dus de switch naar Maestro en V Pay (de opvolger van Electron min of meer) was logisch.RobertMe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Nederland heeft geen eigen systeem. Tenzij je Maestro en V-Pay van respectievelijk MasterCard en Visa een eigen systeem wilt noemen. En het oude PIN systeem is dus al in 2012 uitgeschakeld. Dus je loopt 12 jaar achter
Er is in Nederland toen voor gekozen om PIN uit te zetten, in Duitsland en Belgie hebben ze hun lokale standaarden aangepast aan de chip op de pas.
Suica ken ik nog wel van Japan, daarvan had ik een prepaid pasje gehaald om in het OV te reizen, maar was ook bruikbaar als je iets uit een fending machine wou halen bijv.. Hong Kong heeft ook zo'n systeem (octopus card), waar je bijna overal mee kan betalen.Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:11:
[...]
Zij hebben het, net als de Japanners slimmer aangepakt door de keten in eigen handen te houden. Voor CC hebben zij JCB en UnionPay, debit AliPay en Suica. In Europa heeft Nederland weer zijn eigen systeem wat incompatible met elkaar is en hierin zijn MC/VISA ingesprongen. Ook partijen als Adyen zijn door de versnippering flink gegroeid.
Wero is stelt op zich weinig voor, voor card payments bij een POS blijven we nog altijd afhankelijk van Visa en MC.
In ieder geval, 7 jaar geleden kon ik ook in Japan overal terecht met mijn N26 Debit Mastercard. Tenminste als ze een terminal hadden en niet cash only was. In China is Mastercard/Visa acceptatie minder vanzelfsprekend denk ik, maar zullen vast genoeg malls of ATM's zijn waar je wel terecht kan.
Wellicht niet de individuele bank, maar de Nederlandse banken zijn samen kennelijk sterk genoeg geweest om Maestro chargeback tegen te houden. Maestro is immers ook gewoon een Mastercard brand, waarvoor chargeback is toegestaanAlesT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:48:
[...]
Weet je dat echt zeker? Volgens mij is dat echt iets wat het netwerk (Visa/MC) bepaald en niet de bank zelf, al kan het wel zo zijn dat de ene bank hierin meer faciliteert dan de andere.
Het chargeback verzoek gaat toch echt naar Mastercard of Visa zelf, en wordt niet door de bank zelf afgehandeld, dat is de informatie die ik op internet vind.
Verwijderd
Had hetzelfde probleem. Revolut en N26, Wise werkten overal terwijl ik met mijn maestro pas alleen geld uit (sommige) atms kon halen.xileS schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:01:
[...]
Suica ken ik nog wel van Japan, daarvan had ik een prepaid pasje gehaald om in het OV te reizen, maar was ook bruikbaar als je iets uit een fending machine wou halen bijv.. Hong Kong heeft ook zo'n systeem (octopus card), waar je bijna overal mee kan betalen.
In ieder geval, 7 jaar geleden kon ik ook in Japan overal terecht met mijn N26 Debit Mastercard. Tenminste als ze een terminal hadden en niet cash only was. In China is Mastercard/Visa acceptatie minder vanzelfsprekend denk ik, maar zullen vast genoeg malls of ATM's zijn waar je wel terecht kan.
Welk probleem? Ik gebruik zo goed als nooit mijn Maestro pas in het buitenland, behalve als ik cash wil opnemen en dat bv bij een grotere bedrag goedkoper is dan de 1,7% opnamekosten bij N26.Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Had hetzelfde probleem. Revolut en N26, Wise werkten overal terwijl ik met mijn maestro pas alleen geld uit (sommige) atms kon halen.
Dus buiten EU gebruik eigenlijk standaard mijn N26 Debit Mastercard.
Verwijderd
Het gebruiken van je Nederlandse Meastro pas in winkels buitenland. Of is het beter om daarvoor revolut of wise te gebruiken?xileS schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:13:
[...]
Welk probleem? Ik gebruik zo goed als nooit mijn Maestro pas in het buitenland, behalve als ik cash wil opnemen en dat bv bij een grotere bedrag goedkoper is dan de 1,7% opnamekosten bij N26.
Dus buiten EU gebruik eigenlijk standaard mijn N26 Debit Mastercard.
Oké goed om te weten dan!celshof schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:07:
[...]
Wellicht niet de individuele bank, maar de Nederlandse banken zijn samen kennelijk sterk genoeg geweest om Maestro chargeback tegen te houden. Maestro is immers ook gewoon een Mastercard brand, waarvoor chargeback is toegestaan
Maar even iets wat ik me nu afvraag; is de hele reden dat wij met onze NLse maestro passen geen chargeback kunnen doen, niet gewoon omdat wij ook simpelweg nooit online hebben kunnen betalen met deze passen? (Kaart nummer is dus zoals hierboven al wordt gezegd wel uit te vogelen, maar de CVV code zover ik weet wordt niet door de bank gedeeld met de klant, enkel bij creditcards en dus straks ook bij Visa/MC debit cards).
Of kunnen chargebacks ook gedaan worden met fysieke transacties via een POS in een winkel? (dus niet online)
[ Voor 4% gewijzigd door AlesT op 28-03-2024 20:22 ]
Zijn chargebacks niet voornamelijk een middel tegen fraude? Kaartnummer en CVV was voorheen voldoende om on- of offline een aankoop te doen. Met een chargeback kun je relatief eenvoudig het geld terugkrijgen in het geval van diefstal (van pas / gegevens).AlesT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Oké goed om te weten dan!
Maar even iets wat ik me nu afvraag; is de hele reden dat wij met onze NLse maestro passen geen chargeback kunnen doen, niet gewoon omdat wij ook simpelweg nooit online hebben kunnen betalen met deze passen? (Kaart nummer is dus zoals hierboven al wordt gezegd wel uit te vogelen, maar de CVV code zover ik weet wordt niet door de bank gedeeld met de klant, enkel bij creditcards en dus straks ook bij Visa/MC debit cards).
Of kunnen chargebacks ook gedaan worden met fysieke transacties via een POS in een winkel? (dus niet online)
Met een "pinpas" heb je echter de pincode nodig om te betalen, en online heb je ideal dat je ook moet akkorderen. Daardoor komt "fraude" veel minder voor.
Uiteraard heb je met Debit / Credit cards van MasterCard en Visa ook al een hele tijd 3D secure verificarion voor online aankopen. En offline zal ook steeds meer / alleen nog maar via een betaalterminal gaan die een "pincode" vraagt.
Ook een jaar of 10 terug een keer overkomen na een bezoek aan de V.S. met mijn ING Mastercard, maar toen belde de ING mij heel proactief op dat de 2e en 3e pogingen geblokkeerd waren, omdat het als verdacht geflagged was. Voor die ene betaling die wel doorkwam heb ik nooit een chargeback formulier hoeven in te vullen, dus dat heeft de ING wellicht voor mij gedaan bij Mastercard.
Het werkt ook bijzonder goed met bijvoorbeeld niet geleverde producten, na het faillissement van VanMoof hebben de meesten die met een Mastercard of Visa betaald hadden voor hun niet geleverde fiets, hun geld alsnog terug kunnen krijgen middels een chargeback.
Ook weet ik nog een voorbeeld van mijn vriendin die een abonnement binnen de opzegtermijn had opgezegd, maar het betreffende bedrijf alsnog later opeens een extra maand had afgeschreven. Na wat mailverkeer met die zaak wilden ze het alsnog niet terugboeken, maar na een chargeback stond het geld binnen ‘n week weer op haar rekening.
Zie dat maar eens te doen met je iDeal betalinkje.
[ Voor 22% gewijzigd door AlesT op 29-03-2024 16:04 ]
Chargebacks zijn ook te gebruiken bij een POS of geldautmaat. Bijvoorbeeld als je geen geld hebt gekregen, maar het wel afgeschreven wordt.AlesT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Oké goed om te weten dan!
Wellicht nog wat interessant leesvoer in dit document van de EU.