Eind februari ergens, nadat ik had gezien dat andere mensen op het forum al een de nieuwe pas hadden gekregen.JustJoostNL schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:11:
[...]
Wanneer hebben jullie deze aangevraagd als ik vragen mag? Heb zelf ook een Maestro gekregen, aangevraagd op 15 januari (de dag dat de uitgifte begon).
Anoniem: 1839988
Ik zou het gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis.Vudor0817 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:04:
[...]
Inderdaad, bij een jongerenrekening kun je gratis de pas vervangen.
Ik heb deze week met allebei de passen gewoon kunnen betalen. Op de betaalterminals stond gewoon Debit Mastercard bij allebei.xileS schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:49:
[...]
Omdat ik begreep dat je de EMV Reader apps in de appstore niet vertrouwde, vroeg ik mij af of het deze apps überhaupt kwaad kunnen. Ik heb verder geen idee wat de apps kunnen uitlezen.
Maar misschien kan je ons wel vertellen of je overal met de KNAB zakelijke mastercard debit pas kan betalen? Werkt deze bijv. bij de AH? Als dat gewoon allemaal werkt, dan is dit denk ik gewoon waarde '01'. En dan is Triodos met hun zakelijke passen met waarde '03' alsnog een uitzondering. Daar hoop ik namelijk op, als alle zakelijke rekeningen een waarde '03' hebben, gaat dat heel duur worden.
Vandaag hebben wij toevallig een Debit Mastercard betaling ontvangen. Ik heb het niet gevraagd, maar volgens mij was dit ook een KNAB zakelijke rekening. En aan de gegevens op het bonnetje te zien, moet dit een waarde '01' zijn geweest.
Hoewel ik ook met interesse de ontwikkeling volg rondom de overgang van Maestro naar Mastercard debit, begrijp ik oprecht niet wat nu de haast is. En maar passen aanvragen in de hoop dat het een Mastercard is. Is het er geen, maar een ouderwetse Maestro, hoppakkee weer een nieuwe aangevraagd. Er worden passen gemaakt en weer weggegooid omdat het niet het juiste logootje heeft. Wat maakt het uit? Laat die banken toch met rust, het komt vanzelf.
Tegenwoordig is het nu nu nu nu, en weinig geduld meer.iSchel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:00:
Hoewel ik ook met interesse de ontwikkeling volg rondom de overgang van Maestro naar Mastercard debit, begrijp ik oprecht niet wat nu de haast is. En maar passen aanvragen in de hoop dat het een Mastercard is. Is het er geen, maar een ouderwetse Maestro, hoppakkee weer een nieuwe aangevraagd. Er worden passen gemaakt en weer weggegooid omdat het niet het juiste logootje heeft. Wat maakt het uit? Laat die banken toch met rust, het komt vanzelf.
Ik denk dat er veel consumenten zijn die heel graag over willen en nu dik 8 maanden wachten op een debit MasterCard/Visa.iSchel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:00:
Rabobank zei in begin 2022 dat ze als eerste bank om zouden gaan in H2 van 2022. Dat is nog altijd niet het geval (er zijn wat groepen die wel om zijn via de beta/bij de batch zitten).
Ook zou er per juli 2023 gestopt worden met het uitgeven van Maestro kaarten maar banken hebben dermate grote voorraden ingeslagen dat die nog altijd Maestro uitgeven.
Op Knab en Triodos na hebben de overige NL banken nog altijd een Maestro/Vpay kaarten (en Rabobank deels) wat weer laat zien dat de banken hier geen haast maken met het aanbieden van deze nieuwe betaalmethode voor de consumenten.
PS: Bunq telt niet mee want die geven Credit Mastercards.
(Gelukkig zijn er nog fintech banken zoals N26/Revolut die wel debit MC/Visa uitgeven)
[ Voor 3% gewijzigd door Youtl op 10-03-2024 11:20 ]
Geen noodzaak voor een creditcard, want brede acceptatie wereldwijd zowel online als offline.iSchel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:00:
Hoewel ik ook met interesse de ontwikkeling volg rondom de overgang van Maestro naar Mastercard debit, begrijp ik oprecht niet wat nu de haast is.
Dat is nog wel een dingetje, tot nu toe is het wel echt hit or miss met m'n Knab pas online. Vaak werkt het prima, maar ben ook al legio shops tegengekomen waar de gegevens niet gevalideerd kunnen worden.Wally2002 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:24:
[...]
Geen noodzaak voor een creditcard, want brede acceptatie wereldwijd zowel online als offline.
Als je buiten Europa komt of online shopt maakt het wel degelijk uit. Niet iedereen heeft trek om een creditcard hiervoor aan te schaffen.iSchel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:00:
Gezocht in deze topic maar zo niet kunnen vinden, dus bij voorbaat sorry als het wel voorbij is gekomen. Sinds twee weken ongeveer nu nieuwe KNAB passen, zowel digitaal in de Apple wallet en fysiek, maar bij sommige winkels kan ik niet betalen. Het aanbieden bij de betaalterminal geeft direct een weigering.
Ik heb dit tot nu toe geconstateerd bij een Verhage vestiging en betaal terminal voor parkeren bij IJsselland Ziekenhuis.
Met KNAB support kwam ik niet verder als opnieuw in wallet plaatsen.
Ligt het aan de betaal terminal van deze organisaties die geüpgrade/vervangen moeten worden? Gelukkig had mijn partner nog de oude pas in haar iPhone wallet anders hadden we andere oplossingen moeten verzinnen om de auto uit de parkeergarage te moeten krijgen. Ik ben benieuwd hoe groot dit probleem is en of we eigenlijk niet de passen direct hadden moeten vervangen.
Ik heb dit tot nu toe geconstateerd bij een Verhage vestiging en betaal terminal voor parkeren bij IJsselland Ziekenhuis.
Ligt het aan de betaal terminal van deze organisaties die geüpgrade/vervangen moeten worden? Gelukkig had mijn partner nog de oude pas in haar iPhone wallet anders hadden we andere oplossingen moeten verzinnen om de auto uit de parkeergarage te moeten krijgen. Ik ben benieuwd hoe groot dit probleem is en of we eigenlijk niet de passen direct hadden moeten vervangen.
Maar dan kun je ook een Revolut / N26 / OpenBank ernaast nemen. Bij OpenBank krijg je gratis een betaalpas, wat sinds juli ook netjes een MasterCard Debit is. Bij Revolut & N26 krijg je een virtuele kaart die je sowieso online kunt gebruiken, maar ook met Apple / Google Pay. Fysieke kaart moet je wel "verzendkosten" voor betalen. Maar met alle drie kun je online prima uit de voeten, online.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:50:
[...]
Als je buiten Europa komt of online shopt maakt het wel degelijk uit. Niet iedereen heeft trek om een creditcard hiervoor aan te schaffen.
Maar wellicht heb ik makkelijk praten
Dus online heb ik nu 3 opties en offline (/fysieke pas) 2. En gezien de MC bij OpenBank "extra" was heb ik ook nog de Maestro van OpenBank als backup. Dus als de Visa van Rabo geweigerd wordt kan ik die nog gebruiken.
Terwijl als je nu een MC/Visa krijgt en maar een bank hebt je toch wel een probleem hebt als de terminal deze niet accepteert.
Uiteraard kan dat, maar de oorspronkelijke vraag was waarom mensen nu al een Mastercard aanvragen bij hun bank terwijl er nog acceptatieproblemen zijn (in NL).RobertMe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Maar dan kun je ook een Revolut / N26 / OpenBank ernaast nemen.
Het voordeel is het wereldwijd offline en online kunnen betalen, in tegenstelling tot Maestro dat veel minder geaccepteerd wordt.
Uiteraard heb je met maar 1 MasterCard kaart wel het nadeel dat je in NL alsnog tegen acceptatieproblemen kunt aanlopen. Dan is jouw advies om meer dan 1 bank te hebben een goede.
Ik heb zonet hetzelfde gedaan met mijn pasjes en ik snap er ook weinig van. Bij "log" zag ik wel wat data, maar die leek bij mij niet te veranderen als ik een andere pasje gebruikte.Tralapo schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:29:
[...]
Ik heb m'n Knab pas eens langs zo'n app gehaald, maar kan niet echt wijs worden uit de resultaten. Er valt me zo nergens een 03 of 01 op.
Toevallig had ik pas weer een klant die met een KNAB bank pasje had betaald. Ik zag Debit Mastercard staan, dus ik heb aangegeven dat ze een nieuwe pas had. Ik heb alleen niet nagevraagd of dit een Zakelijke KNAB pasje was, maar ik ga eigenlijk vanuit van wel aangezien het een B2B betaling was.
Samengevat met de info die ik tot nu toe heb, heeft KNAB Zakelijk waarschijnlijk wel een waarde '01' (dus debit) en Triodos Bank Zakelijk waarde '03' (Commercial Product en telt als CC kosten). Van andere zakelijke bankrekeningen heb ik nog nooit een nieuwe Debitpas gezien trouwens, deze zijn zakelijk wellicht nog niet uitgegeven.
KNAB heeft voor de zakelijke passen dus wel gewoon waarschijnlijk '01' als waarde. Hopelijk zal dit ook bij de andere banken zo zijn en dat Triodos een apart geval is.celshof schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Nou, voor Mastercard geldt in principe hetzelfde. Wel heb je kans dat een bank met wat grotere volumes bij de schemes aanklopt en zegt "ik zet er 01 op, want ik wil dat mijn kaarten worden geaccepteerd. En als je dat niet leuk vindt, ga ik met mijn zaken wel naar je concurrent". Een Rabo heeft flink meer volume dan Triodos en laten we het niet eens hebben over ING, een wereldwijde systeembank.
Dan zal een Mastercard of Visa eerder geneigd zijn om een uitzondering toe te laten. En wat ook nog kan, is dat een Triodos minder resources heeft om over dit soort zaken na te denken.
Ja, dat zie je dus ook bij de zakelijke pas van Triodos Bank staan, dat is het verwarrende/verraderlijke. Ik als ontvanger zie dus gewoon Debit Visa staan staan en verwacht een debit tarief, maar het wordt als CC tarief berekend.Rick_A schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Ik heb deze week met allebei de passen gewoon kunnen betalen. Op de betaalterminals stond gewoon Debit Mastercard bij allebei.
Als dit een pasje buiten EEA was, dan had dit wel juist geweest. Deze debitpasjes worden ook helaas als CC tarief berekend, terwijl dit met Maestro/VPay buiten EEA niet het geval was. Dus ja, als ontvanger hier in NL is dat wel een nadeel als een buitenlandse klant ineens een vervangende Debit Mastercard heeft ipv een Maestro wat die eerst had. Een transactie kost dan bv ineens meerdere tientjes ipv 6 cent.
Maar het scheelt wel al als de zakelijke pasjes van KNAB wel een '01' waarde hebben, dus ik hoop dat de grootbanken dat ook hebben. Zakelijke klanten gaan dan zelf weg bij Triodos als ze hun pasje op teveel plekken niet kunnen gebruiken, of Triodos (of de transactieverwerkers?) gaat het alsnog aanpassen.
Klopt, de nieuwe Mastercard/Visa debit werkt nog niet overal. Is best vaak besproken. De betaalterminals moet of een update krijgen of compleet vervangen worden voor acceptatie van deze nieuwe kaarten (of als ze Creditcards accepteren, dan werkt het ook, maar wel met een duurder tarief voor de ontvanger).mgizmo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:01:
Gezocht in deze topic maar zo niet kunnen vinden, dus bij voorbaat sorry als het wel voorbij is gekomen. Sinds twee weken ongeveer nu nieuwe KNAB passen, zowel digitaal in de Apple wallet en fysiek, maar bij sommige winkels kan ik niet betalen. Het aanbieden bij de betaalterminal geeft direct een weigering.
Het is handig om een oude Maestro/Vpay als backup te hebben in zulke gevallen
Ik kom buiten Europa. En als ik morgen een Mastercard debit card krijg ga ik het echt niet de volgende reis erop gokken dat ik bij geen één hotel of autoverhuurder geen CC nodig heb. Oftewel dan gaat die CC alsnog gewoon mee.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:50:
[...]
Als je buiten Europa komt of online shopt maakt het wel degelijk uit. Niet iedereen heeft trek om een creditcard hiervoor aan te schaffen.
Dat vraag ik me dan dus ook af, degene die nu meerdere keren pasjes doormidden aan het knippen zijn en nieuwe bestellen, zodra die een Mastercard debitcard hebben, die doen dan ook direct hun CC weg? Met dan de melding dat je wel het beste een tweede pas voor Nederland kan hebben, maar het voordeel is dat je mogelijk geen tweede pas voor buiten Nederland meer nodig hebt.
Dus als iemand die buiten Europa komt en online shopt (waarbij ik echt niet vaak mijn CC nodig heb): Die CC gaat voorlopig nog niet weg, en Mastercard zie ik wel wanneer die komt. Geen haast mee iig.
Als ik het goed heb meegelezen hier zit die code (/kaarttype) in het pasje zelf? En zijn dit gestandaardiseerde types? Dus Triodos kan dit niet "aanpassen", ze kunnen het hoogstens anders doen bij nieuwe pasjes (en evt de reeds uitgegeven allemaal vervangen). En de transactieverwerker kan hier geen onderscheid in maken omdat enerzijds de kosten door MasterCard / Visa (/ Europese regelgeving) bepaald worden, en anderzijds ze waarschijnlijk uberhaupt niet kunnen weten "dat het een pas van Triodos is waarvoor andere tarieven moeten gelden"?xileS schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:02:
of Triodos (of de transactieverwerkers?) gaat het alsnog aanpassen.
En als ik het goed begrepen heb is er ook verplichte acceptatie van die 03 code? Dus de Triodos klant met zakelijke pas merkt hier niks van? Het is dan alleen de winkelier die het merkt aan de hogere transactiekosten? En die winkelier is bij wijze van weer geen klant van Triodos dus "heeft geen recht van klagen". Voor Triodos is er eigenlijk dus pas een probleem als (zakelijke) klanten helemaal niet kunnen pinnen (als alsnog de automaat het pastype 03 weigert) of als de winkelier het ziet en weigert (de Triodos pas ziet, vraagt of het zakelijk is, en dan aangeeft dat die niet wilt pinnen / extra kosten rekent / ...), waarna de klant alsnog bij Triodos gaat klagen.
Ik vermoed dus dat de kans het grootst zal zijn dat Triodos "als ze er achter zijn" nieuwe passen met 01 uitgeeft, maar niet proactief nogmaals alle passen gaat vervangen.
@SissorsRobertMe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Maar dan kun je ook een Revolut / N26 / OpenBank ernaast nemen. Bij OpenBank krijg je gratis een betaalpas, wat sinds juli ook netjes een MasterCard Debit is. Bij Revolut & N26 krijg je een virtuele kaart die je sowieso online kunt gebruiken, maar ook met Apple / Google Pay. Fysieke kaart moet je wel "verzendkosten" voor betalen. Maar met alle drie kun je online prima uit de voeten, online.
Maar wellicht heb ik makkelijk pratenZelf van Rabo met CC naar OpenBank gegaan toen ze nog standaard Maestro hadden en los MasterCard "besteld" (voor €2 "verzendkosten"). Maar eind vorig jaar alsnog aangemeld voor de pilot bij Rabobank en daarbij een Visa ontvangen. En intussen heb ik ook Revolut (alleen de virtuele), maar (nog) niet gebruikt. Online diensten met regioblokkade, zoals F1TV en Apple TV, doen moeilijk met de OpenBank kaart omdat die "in Spanje geregistreerd is". Dus deze kan ik minder aanraden. Maar voor andere type producten/diensten prima (AliExpress aankopen kijken niet naar uitgifte kaart, en hosting provider Contabo ook niet).
Dus online heb ik nu 3 opties en offline (/fysieke pas) 2. En gezien de MC bij OpenBank "extra" was heb ik ook nog de Maestro van OpenBank als backup. Dus als de Visa van Rabo geweigerd wordt kan ik die nog gebruiken.
Terwijl als je nu een MC/Visa krijgt en maar een bank hebt je toch wel een probleem hebt als de terminal deze niet accepteert.
Dat is toch weer extra werk als je dan zo’n spare rekening bij open bank en Revolut weer moet bijvullen met extra cash omdat je huidige primaire rekening niet buiten Nederland werkt.
Behalve dat ik gewoon een CC heb die zoals ik schreef ik niet weg ga doen voor ik heel veel zekerder ben dan op reis een debit card bij alle hotels / autoverhuurders geaccepteerd wordt, dus die kan ik gewoon van mijn eigen rekening gebruiken. Dit itt degene die nu een Mastercard debitcard hebben en een extra rekening nodig hebben om te kunnen parkeren...Anoniem: 1839988 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:32:
[...]
@Sissors
Dat is toch weer extra werk als je dan zo’n spare rekening bij open bank en Revolut weer moet bijvullen met extra cash omdat je huidige primaire rekening niet buiten Nederland werkt.
En uiteraard bij Maestro is het zwaar overdreven te stellen dat het niet buiten Nederland werkt. Onder de streep zie ik echt wel voordelen van Mastercard debit (en nadelen, minder veilig door te betalen met CVC codes, waarbij niet altijd 2FA wordt afgedwongen, en als het wel wat wordt afgedwongen is het ook nog eens minder gebruiksvriendelijk bij de Rabo iig). Maar wat ik niet in zie is waarom je nu zo'n haast zou hebben en meerdere keren nieuwe pasjes aanvragen.
1,5x nieuwe pas aanvragen is al bij net zo duur als een jaar CC kostenSissors schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Ik kom buiten Europa. En als ik morgen een Mastercard debit card krijg ga ik het echt niet de volgende reis erop gokken dat ik bij geen één hotel of autoverhuurder geen CC nodig heb. Oftewel dan gaat die CC alsnog gewoon mee.
Dat vraag ik me dan dus ook af, degene die nu meerdere keren pasjes doormidden aan het knippen zijn en nieuwe bestellen, zodra die een Mastercard debitcard hebben, die doen dan ook direct hun CC weg? Met dan de melding dat je wel het beste een tweede pas voor Nederland kan hebben, maar het voordeel is dat je mogelijk geen tweede pas voor buiten Nederland meer nodig hebt.
Dus als iemand die buiten Europa komt en online shopt (waarbij ik echt niet vaak mijn CC nodig heb): Die CC gaat voorlopig nog niet weg, en Mastercard zie ik wel wanneer die komt. Geen haast mee iig.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb ook geen idee wat de transactieverwerker eventueel in samenwerking met Visa/Mastercard kan doen. '03' pasjes van Triodos zakelijk, zijn gewoon debit passen. Zo worden ze ook weergeven op het pin apparaat, maar bewandeld toch "stiekem" de route van een creditcard met extra kosten. Omdat het geen '01' is dan is het blijkbaar altijd CC netwerk. Tenminste dat is tot nu toe wat ik begrepen heb. Ik denk idd dat Triodos wellicht de pasjes allemaal moet gaan vervangen, als '03' pasjes op deze manier blijft werken.RobertMe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Als ik het goed heb meegelezen hier zit die code (/kaarttype) in het pasje zelf? En zijn dit gestandaardiseerde types? Dus Triodos kan dit niet "aanpassen", ze kunnen het hoogstens anders doen bij nieuwe pasjes (en evt de reeds uitgegeven allemaal vervangen). En de transactieverwerker kan hier geen onderscheid in maken omdat enerzijds de kosten door MasterCard / Visa (/ Europese regelgeving) bepaald worden, en anderzijds ze waarschijnlijk uberhaupt niet kunnen weten "dat het een pas van Triodos is waarvoor andere tarieven moeten gelden"?
Het kan ook zijn wat celshof hierboven zij, dat Triodos geen '01' kan krijgen voor hun zakelijke pasjes omdat ze een kleine bank zijn en minder druk kan zetten. dunno..
Nope, begreep juist dat deze 03 pasjes niet geaccepteerd worden op plekken waar geen Creditcard acceptatie is. Bijvoorbeeld bij de AH zal deze Triodos zakelijke Visa Debit pas hoogstwaarschijnlijk niet werken. Het staat zelfs op hun website: https://www.triodos.nl/ve...betaalpas?id=bddd0af653fb. Zoals eerder gezegd, een hele vreemde keuze als dit een überhaupt een eigen keuze is van Triodos.En als ik het goed begrepen heb is er ook verplichte acceptatie van die 03 code? Dus de Triodos klant met zakelijke pas merkt hier niks van? Het is dan alleen de winkelier die het merkt aan de hogere transactiekosten? En die winkelier is bij wijze van weer geen klant van Triodos dus "heeft geen recht van klagen". Voor Triodos is er eigenlijk dus pas een probleem als (zakelijke) klanten helemaal niet kunnen pinnen (als alsnog de automaat het pastype 03 weigert) of als de winkelier het ziet en weigert (de Triodos pas ziet, vraagt of het zakelijk is, en dan aangeeft dat die niet wilt pinnen / extra kosten rekent / ...), waarna de klant alsnog bij Triodos gaat klagen.
Ik vermoed dus dat de kans het grootst zal zijn dat Triodos "als ze er achter zijn" nieuwe passen met 01 uitgeeft, maar niet proactief nogmaals alle passen gaat vervangen.
Ik was bang dat dit zo zou zijn met alle Nederlandse Zakelijke pasjes, maar dit schijnt dus met KNAB niet het geval te zijn. En de grootbanken hebben geloof ik nog geen nieuwe zakelijke debit pasjes uitgegeven (ik heb ze nog niet gezien).
AH accepteert alleen het proprietary Nederlandse PIN systeem. Mijn Amerikaanse debitcard wordt ook niet geaccepteerd bij de AH. Wel bij Jumbo en Dekamarkt en vele andere winkels die de wereldwijde standaard ondersteunen naast PIN. Het zou de gangbare Nederlandse banken goed doen om een keer over te stappen op het wereldwijd geaccepteerde systeem en om hun proprietary systeem te dumpen. Zelfstandig standaarden in de lucht houden is behalve duur ook gevoelig voor problemen.xileS schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:23:
[...]
Bijvoorbeeld bij de AH zal deze Triodos zakelijke Visa Debit pas hoogstwaarschijnlijk niet werken.
Proprietary pin systemen bestaan al lang nier meer. Nederlandse banken gebruiken "gewoon" Maestro en V-Pay van Mastercard en Visa. Acceptatie daarvan was buiten Europa wellicht minder, maar in Europa gewoon goed (/overal geaccepteerd?).ibmpc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:44:
[...]
AH accepteert alleen het proprietary Nederlandse PIN systeem. Mijn Amerikaanse debitcard wordt ook niet geaccepteerd bij de AH. Wel bij Jumbo en Dekamarkt en vele andere winkels die de wereldwijde standaard ondersteunen naast PIN. Het zou de gangbare Nederlandse banken goed doen om een keer over te stappen op het wereldwijd geaccepteerde systeem en om hun proprietary systeem te dumpen. Zelfstandig standaarden in de lucht houden is behalve duur ook gevoelig voor problemen.
En zoals je in dit topic kunt lezen... Stopt Is Mastercard gestopt met Maestro (en Visa met V-Pay) en kunnen banken nog alleen MasterCard Debit (& Visa Debit) kaarten krijgen sinds 1 juli 2023. Alleen zijn er dus nog steeds voldoende pinautomaten etc die alleen Maestro & V-Pay accepteren en niet deze nieuwe Debit kaarten. En daardoor zijn de grootbanken dolgelukkig met hun voorraad aan Maestro & V-Pay kaarten, want die geven ze intussen nog steeds vrolijk uit.
Voor de Rabo pilot gebruikers: Hoe gebruiksvriendelijk is die 3D secure van Mastercard gebleken? Kun je de CVC of CVV code in de app handmatig resetten, mocht deze in handen van kwaadwillenden komen?
Voor basis chargeback hebt je sowieso recht op mocht je geen 3D secure geen toestemming geeft en hebt je altijd recht op basis chargeback en blokkeren kaart mits je wel aantoon dat je kaart bezit en geen nalatig zijn.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:40:
Voor de Rabo pilot gebruikers: Hoe gebruiksvriendelijk is die 3D secure van Mastercard gebleken? Kun je de CVC of CVV code in de app handmatig resetten, mocht deze in handen van kwaadwillenden komen?
Er is geen reset CVC in app rabobank zover weet ik het.
Het PIN systeem bestaat al heel lang niet meer. Dat netwerk is in 2012 uitgezet toen de magneetstrip uitgezet is en is iedereen overgezet op Maestro en/of VPay.ibmpc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:44:
[...]
AH accepteert alleen het proprietary Nederlandse PIN systeem. Mijn Amerikaanse debitcard wordt ook niet geaccepteerd bij de AH. Wel bij Jumbo en Dekamarkt en vele andere winkels die de wereldwijde standaard ondersteunen naast PIN. Het zou de gangbare Nederlandse banken goed doen om een keer over te stappen op het wereldwijd geaccepteerde systeem en om hun proprietary systeem te dumpen. Zelfstandig standaarden in de lucht houden is behalve duur ook gevoelig voor problemen.
Nadat je handel invoert kan je of wel of niet een melding krijgen dat je in de app moet goedkeuren. Dus je moet gewoon je telefoon bij je hebben (nou ja, kan ook via de website), en als je die opent komt dan een popup naar boven om hem goed te keuren. Ik geloof niet dat je Rabo Scanner daarbij hoeft te gebruiken.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:40:
Je bedoelt denk ik werd niet geaccepteerd. Als het een Mastercard/visa debit is, dan moet deze inmiddels geaccepteerd worden.ibmpc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:44:
[...]
Alleem achter de schermen wordt dit waarschijnlijk verwerkt tegen CC kosten voor de acceptant, want debit buiten EEA. Dat is een verschil met vroeger toen er helemaal geen Mastercard/visa geaccepteerd werd, want is creditcard.
Buitenlandse Debit varianten van Visa/Mastercard kunnen dus niet meer geweigerd worden, maar de acceptant ontvangt alsnog kosten (ongeveer 1,6%) die gelijk zijn aan een creditcard als het een pasje buiten EEA is.
Wellicht is acceptatie van creditcards in Amerika veel goedkoper? Want daar doet men niet anders dan met CC betalen geloof ik.
Vergeet het maar. Is daar eerder duurder. Kijk alleen maar eens naar de interchange van Mastercard: https://www.mastercard.us...rates-2022-2023-apr22.pdfxileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:02:
[...]
Wellicht is acceptatie van creditcards in Amerika veel goedkoper? Want daar doet men niet anders dan met CC betalen geloof ik.
En ook niet zo gek, want in de VS heb je allerlei cashback regelingen. Die moeten wel ergens van betaald worden.
Mijn Nederlandse PIN pas heeft geen 16-cijferig kaartnummer. Hij is nog wel geldig. Ik heb dus nog een PIN pas in plaats van debitkaart. Bij de eerstvolgende vervanging krijg ik dus wel een debitkaart?Plofkotje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:56:
[...]
Het PIN systeem bestaat al heel lang niet meer. Dat netwerk is in 2012 uitgezet toen de magneetstrip uitgezet is en is iedereen overgezet op Maestro en/of VPay.
Als het in de laatste twee maanden is veranderd, dan werd het inderdaad niet geaccepteerd. Mijn Nederlandse PIN pas wordt sowieso niet geaccepteerd in de VS, alleen bij sommige ATMs wel. In Nederland wordt mijn Visa debitkaart bij de Albert Heijn niet geaccepteerd. Die accepteren alleen binnenlandse PIN passen werd mij verteld door een medewerker. Buitenlanders hebben pechxileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:02:
[...]
Je bedoelt denk ik werd niet geaccepteerd. Als het een Mastercard/visa debit is, dan moet deze inmiddels geaccepteerd worden.
Nergens op jouw pas staat nog het PIN logo. PIN was sowieso magneetstrip-only op track 3, dus zou al nergens meer geaccepteerd kunnen worden.ibmpc schreef op maandag 11 maart 2024 @ 05:40:
[...]Mijn Nederlandse PIN pas heeft geen 16-cijferig kaartnummer. Hij is nog wel geldig. Ik heb dus nog een PIN pas in plaats van debitkaart. Bij de eerstvolgende vervanging krijg ik dus wel een debitkaart?
Dat je pas geen 16-cijferig, maar 19-cijferig kaartnummer/PAN heeft, heeft niets met PIN te maken. 19 is gewoon binnen de standaard
PIN is nooit geaccepteerd in de VS, dat klopt. Daarom stond er op track 2 van de magneetstrip dan ook Maestro en dat werd/wordt prima geaccepteerd in de VS. In de PIN-tijd had ik in ieder geval geen enkel probleem om met mijn kaart te betalen. Als jouw kaart niet in de VS wordt geaccepteerd, dan ligt dat echt niet aan dat je een pas met PIN hebt.Als het in de laatste twee maanden is veranderd, dan werd het inderdaad niet geaccepteerd. Mijn Nederlandse PIN pas wordt sowieso niet geaccepteerd in de VS, alleen bij sommige ATMs wel. In Nederland wordt mijn Visa debitkaart bij de Albert Heijn niet geaccepteerd. Die accepteren alleen binnenlandse PIN passen werd mij verteld door een medewerker. Buitenlanders hebben pechBij de Jumbo en Dekamarkt wordt mijn debitkaart wel geaccepteerd.
Trouwens, in België hebben ze hun PIN (Bancontact) wel geupgrade naar de EMV chip. Daar kun je dus nog wel met het lokale brand betalen.
Vandaag op nu.nl weer aandacht voor deze kaarten: https://www.nu.nl/tech/63...ages-en-tankstations.html
Vandaag een mail dat mijn verlopende Rabo pas (mei) wordt vervangen. Volgens het overzicht gewoon weer een maestro.
Onbemand tanken heb ik wel kunnen doen met mijn Visa pas van Rabo. Alleen vroeg de automaat mij of ik wilde afrekenen met "Visa Debit" of met "Visa Debit", wat uiteraard nogal verwarrend is.EDIT schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:26:
Vandaag op nu.nl weer aandacht voor deze kaarten: https://www.nu.nl/tech/63...ages-en-tankstations.html
Hier daarover eerder al gepost, en dit schijnt iets te zijn dat de pas aanbied (2 "stuks" waarbij de pas ook de omschrijving communiceert). Maar wel apart dan dat ik dit niet heb op andere plekken.
wel goed om te zien, dat nu.nl duidelijk heeft opgeschreven dat de winkeliers te laat zijn met vervangen ipv dat banken te vroeg zouden zijn met uitgeven, (hoe rtl-nieuws het onlangs deed voorkomen)EDIT schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:26:
De verschillende AIDs/profielen hebben, als het goed is, een priotiteit meegekregen op de (virtuele) pas. In principe kan de betaalautomaat gewoon de hoogste pakken die ondersteund wordt.RobertMe schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:59:
[...]
Hier daarover eerder al gepost, en dit schijnt iets te zijn dat de pas aanbied (2 "stuks" waarbij de pas ook de omschrijving communiceert). Maar wel apart dan dat ik dit niet heb op andere plekken.
Even globaal gekeken, maar het verschilt daar per sector ofzo lijkt het en ik zie ook gek genoeg tarieven van 0,00% staan en bij Mastercard PIN Debit Rates zie je ook gewoon percentages staan naast een fixed bedrag. Maar idd alles zal wat duurder zijn, zodat ze cashbacks kunnen geven.celshof schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:09:
[...]
Vergeet het maar. Is daar eerder duurder. Kijk alleen maar eens naar de interchange van Mastercard: https://www.mastercard.us...rates-2022-2023-apr22.pdf
En ook niet zo gek, want in de VS heb je allerlei cashback regelingen. Die moeten wel ergens van betaald worden.
Wat bedoel je eigenlijk met PIN? Maestro en V PAY? Volgens mij bestaat PIN allang niet meer, maar noemen we betalen met Maestro/VPAY idd gewoon nog steeds pinnen (klinkt ook veel lekkerder dan maestroen).ibmpc schreef op maandag 11 maart 2024 @ 05:40:
[...]
Mijn Nederlandse PIN pas heeft geen 16-cijferig kaartnummer. Hij is nog wel geldig. Ik heb dus nog een PIN pas in plaats van debitkaart. Bij de eerstvolgende vervanging krijg ik dus wel een debitkaart?
[...]
Als het in de laatste twee maanden is veranderd, dan werd het inderdaad niet geaccepteerd. Mijn Nederlandse PIN pas wordt sowieso niet geaccepteerd in de VS, alleen bij sommige ATMs wel. In Nederland wordt mijn Visa debitkaart bij de Albert Heijn niet geaccepteerd. Die accepteren alleen binnenlandse PIN passen werd mij verteld door een medewerker. Buitenlanders hebben pechBij de Jumbo en Dekamarkt wordt mijn debitkaart wel geaccepteerd.
Je Visa debitkaart wordt als goed is nu wel bij de AH geaccepteerd, als het een normale waarde ‘01’ pas is en geen waarde ‘03’ zoals een Triodos Business rekening. En wat de medewerkers daar vertellen, zou ik ook met een korrel zout nemen, want Europese Maestro/V Pay passen worden denk ik altijd al geaccepteerd, dus lijkt mij onzin dat alleen NL passen werken. Ze hebben gewoon een debit-only pin automaat en daar vielen dus altijd Maestro/Vpay onder en nu dus ook Mastercard/Visa Debit. Alleen blijken daar nog meerdere versies van rond te lopen, die alsnog als een creditcard worden beschouwd, terwijl het een debitcard is.
Hoop ik juist niet, want dan wordt alles duurder.Ultrafast schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:36:
Volgens is mij nu wel duidelijk ook creditcard straks verplicht per 1-1-2025 gaat krijgen voor handelaars.
Maar dat laat ik midden zitten het is iets aan handelaars...
Dat zou ik wel fijn straks kan ik elke Visa & Mastercard kaart pakken wat ik wil.
[Afbeelding]
Maar het ligt ook anders volgens mij, zoals ik hier eerder had geciteerd xileS in "Mastercard stopt met Maestro"
"De betaalmerken Mastercard en Visa stellen nieuwe verplichtingen aan ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 moet je behalve betaalpassen, ook creditcards accepteren. In ieder geval van klanten buiten Europa. Aan jou nog de keuze of je ook wil dat klanten met een Europese creditcard bij je kunnen betalen. "
Alleen voor betaalpassen buiten Europa dus, maar dat maakt praktisch geen verschil als je nu de debitpassen buiten Europa ook al moet accepteren tegen CC tarieven.
Snap ik ben ik mee eens maar ik verkoop ook wel via tap to apple pay. Maar ik wil gewoon dit doet en hoeft ook geen omkijken. Tarief blijft sowieso dezelfde ik meen het denk ik alleen commerical kaart is idd duurder maar dat is wel heel ontzettend klein groep. Ik kom alleen meeste tegen partiuclier het maakt mij dus niet uit.xileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:29:
[...]
Hoop ik juist niet, want dan wordt alles duurder.
Maar het ligt ook anders volgens mij, zoals ik hier eerder had geciteerd xileS in "Mastercard stopt met Maestro"
"De betaalmerken Mastercard en Visa stellen nieuwe verplichtingen aan ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 moet je behalve betaalpassen, ook creditcards accepteren. In ieder geval van klanten buiten Europa. Aan jou nog de keuze of je ook wil dat klanten met een Europese creditcard bij je kunnen betalen. "
Alleen voor betaalpassen buiten Europa dus, maar dat maakt praktisch geen verschil als je nu de debitpassen buiten Europa ook al moet accepteren tegen CC tarieven.
Tarief tussen debit mastercard/visa en credit mastercard/visa is niet dezelfde. Of misschien bedoel je iets anders.Ultrafast schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:32:
[...]
Snap ik ben ik mee eens maar ik verkoop ook wel via tap to apple pay. Maar ik wil gewoon dit doet en hoeft ook geen omkijken. Tarief blijft sowieso dezelfde ik meen het denk ik alleen commerical kaart is idd duurder maar dat is wel heel ontzettend klein groep. Ik kom alleen meeste tegen partiuclier het maakt mij dus niet uit.
Wat ik voornamelijk bedoelde is je screenshot van ING hierboven waarschijnlijk dus niet klopt, dat acceptatie van CC verplicht wordt. Het klopt maar gedeeltelijk. Het wordt dus alleen verplicht om CC buiten Europa te accepteren, maw je kan nog steeds Europese en dus ook Nederlandse creditcards weigeren.
Een debit-only pinapparaat is dus niet meer echt debit-only, want je accepteert wel non Europese CC’s (en dus non Europese debitpas, via het CC tarief.
Ok ik heb ff opgezocht als ik goed begrepen is dat binnenlandse gewoon dezelfde tarief 1,70% Debit en Credit zoals ik heb aangeven alleen een commercial kaart is idd duurder.xileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:47:
[...]
Tarief tussen debit mastercard/visa en credit mastercard/visa is niet dezelfde. Of misschien bedoel je iets anders.
Wat ik voornamelijk bedoelde is je screenshot van ING hierboven waarschijnlijk dus niet klopt, dat acceptatie van CC verplicht wordt. Het klopt maar gedeeltelijk. Het wordt dus alleen verplicht om CC buiten Europa te accepteren, maw je kan nog steeds Europese en dus ook Nederlandse creditcards weigeren.
Een debit-only pinapparaat is dus niet meer echt debit-only, want je accepteert wel non Europese CC’s (en dus non Europese debitpas, via het CC tarief.
Buitenlandse kaarten zijn doorgaande idd iets hoger van tarief maar daar kan je moeilijk weren een buitenlandse klanten ... is weinig aan doen denk ik.
Als je wilt geen een creditcard accepteren moet je zelf nadrukkelijk weigeren via betaalprovider een bezwaar aanmaken. Vraag alleen af hoe het gaat straks 1-1-2025 verplicht sowieso.
/f/image/tsTGttcBl638mXuZIwQMNEBQ.png?f=fotoalbum_large)
Hoe een commerical kaarten eruit ziet dat ziet ongeveer zo.Ultrafast schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:55:
[...]
Ok ik heb ff opgezocht als ik goed begrepen is dat binnenlandse gewoon dezelfde tarief 1,70% Debit en Credit zoals ik heb aangeven alleen een commercial kaart is idd duurder.
Buitenlandse kaarten zijn doorgaande idd iets hoger van tarief maar daar kan je moeilijk weren een buitenlandse klanten ... is weinig aan doen denk ik.
Als je wilt geen een creditcard accepteren moet je zelf nadrukkelijk weigeren via betaalprovider een bezwaar aanmaken. Vraag alleen af hoe het gaat straks 1-1-2025 verplicht sowieso.
[Afbeelding]
/f/image/4t5ORqT2Mt3HezOuceEEwawo.png?f=fotoalbum_large)
Kijk eens goed naar de screenshot die je stuurt. Debit is 6 cent vs 1,7% met Credit binnen EU.Ultrafast schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:55:
[...]
Ok ik heb ff opgezocht als ik goed begrepen is dat binnenlandse gewoon dezelfde tarief 1,70% Debit en Credit zoals ik heb aangeven alleen een commercial kaart is idd duurder.
Nou met maestro/vpay, zonder de nieuwe debit passen was deze onderscheid er niet bij de pin terminals betreft kosten. Als iemand uit curaçao hier bij mij bv met zijn maestro pas zou betalen, dan kost mij dat 6 cent. Alleen als je vroeger geen CC acceptatie aan had, dan werkt geen enkele Mastercard/visa pas. Ook al waren dit debit kaarten, want ook deze werden gelijk gezien als CC en dus geen acceptatie.Buitenlandse kaarten zijn doorgaande idd iets hoger van tarief maar daar kan je moeilijk weren een buitenlandse klanten ... is weinig aan doen denk ik.
Nu is dit dus veranderd met de update naar Mastercard/visa debit kaarten. Goedkope pin transacties van klanten buiten EU zit er dus niet meer in.
Nee hoor. Je kan gewook kiezen of je debit only wilt of je ook creditcards wilt accepteren op je automaat (zie de veel genoemde AH en de kleinere bedrijven). Een belletje naar je transactie verwerker is denk ik voldoende.Als je wilt geen een creditcard accepteren moet je zelf nadrukkelijk weigeren via betaalprovider een bezwaar aanmaken.
[Afbeelding]
Maar dit gaat dus wel wijzigen per 2025 zoals hierboven aangeven, maar alleen voor pasjes buiten EU en kan je nog steeds Europese creditcards weigeren.
xileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:11:
[...]
Kijk eens goed naar de screenshot die je stuurt. Debit is 6 cent vs 1,7% met Credit binnen EU.
[...]
Nou met maestro/vpay, zonder de nieuwe debit passen was deze onderscheid er niet bij de pin terminals betreft kosten. Als iemand uit curaçao hier bij mij bv met zijn maestro pas zou betalen, dan kost mij dat 6 cent. Alleen als je vroeger geen CC acceptatie aan had, dan werkt geen enkele Mastercard/visa pas. Ook al waren dit debit kaarten, want ook deze werden gelijk gezien als CC en dus geen acceptatie.
Nu is dit dus veranderd met de update naar Mastercard/visa debit kaarten. Goedkope pin transacties van klanten buiten EU zit er dus niet meer in.
[...]
Nee hoor. Je kan gewook kiezen of je debit only wilt of je ook creditcards wilt accepteren op je automaat (zie de veel genoemde AH en de kleinere bedrijven). Een belletje naar je transactie verwerker is denk ik voldoende.
Maar dit gaat dus wel wijzigen per 2025 zoals hierboven aangeven, maar alleen voor pasjes buiten EU en kan je nog steeds Europese creditcards weigeren.
Ok idd dat zie ik nu en wat gaat straks gebeuren mastercard en visa Debit en dus ook 6 cent ?xileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:11:
[...]
Kijk eens goed naar de screenshot die je stuurt. Debit is 6 cent vs 1,7% met Credit binnen EU.
[...]
Nou met maestro/vpay, zonder de nieuwe debit passen was deze onderscheid er niet bij de pin terminals betreft kosten. Als iemand uit curaçao hier bij mij bv met zijn maestro pas zou betalen, dan kost mij dat 6 cent. Alleen als je vroeger geen CC acceptatie aan had, dan werkt geen enkele Mastercard/visa pas. Ook al waren dit debit kaarten, want ook deze werden gelijk gezien als CC en dus geen acceptatie.
[...]
Nee hoor. Je kan gewook kiezen of je debit only wilt of je ook creditcards wilt accepteren op je automaat (zie de veel genoemde AH en de kleinere bedrijven). Een belletje naar je transactie verwerker is denk ik voldoende.
Alleen je kan niet weigeren voor buitenlandse kaarten vrees ik. Voor binnenland kaarten is wel mogelijk maar we moeten maar zien. Maar als revolut tap to apple pay kan ik niet eens weigeren creditcard ... dus dat wordt niet helaas denk ik.
ING zakelijk pakket is te duur voor mij helaas.
[ Voor 4% gewijzigd door Ultrafast op 11-03-2024 21:20 ]
Het "PIN" (EFT/BEANET) netwerk was voordat we hier met Maestro/VISA konden betalen het betaalsysteem door de Nederlandse banken. Ter herkennen aan het blauwe logo met het woord PIN met magneetstrip-icoon. Zoals eerder gezegd ging dit systeem in 2012 uit en werd er gebruik gemaakt van Maestro/Visa met de bekende "EMV-chip" (Eurocard/Mastercard/Visa) en werd de magneetstrip buitenspel gezet. Ook hier liep Nederland als Europees land toentertijd achter met elektronisch betalen.xileS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:11:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk met PIN? Maestro en V PAY? Volgens mij bestaat PIN allang niet meer, maar noemen we betalen met Maestro/VPAY idd gewoon nog steeds pinnen (klinkt ook veel lekkerder dan maestroen).
Je Visa debitkaart wordt als goed is nu wel bij de AH geaccepteerd, als het een normale waarde ‘01’ pas is en geen waarde ‘03’ zoals een Triodos Business rekening. En wat de medewerkers daar vertellen, zou ik ook met een korrel zout nemen, want Europese Maestro/V Pay passen worden denk ik altijd al geaccepteerd, dus lijkt mij onzin dat alleen NL passen werken. Ze hebben gewoon een debit-only pin automaat en daar vielen dus altijd Maestro/Vpay onder en nu dus ook Mastercard/Visa Debit. Alleen blijken daar nog meerdere versies van rond te lopen, die alsnog als een creditcard worden beschouwd, terwijl het een debitcard is.
Zie: Wikipedia: PIN (betaalkaart)
[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 11-03-2024 21:57 ]
Soundwork schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Het "PIN" (EFT/BEANET) netwerk was voordat we hier met Maestro/VISA konden betalen het betaalsysteem door de Nederlandse banken. Ter herkennen aan het blauwe logo met het woord PIN met magneetstrip-icoon. Zoals eerder gezegd ging dit systeem in 2012 uit en werd er gebruik gemaakt van Maestro/Visa met de bekende "EMV-chip" (Eurocard/Mastercard/Visa) en werd de magneetstrip buitenspel gezet. Ook hier liep Nederland als Europees land toentertijd achter met elektronisch betalen.
Nederland liep toen flink voor dus bij de introductie van PIN.Soundwork schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Het "PIN" (EFT/BEANET) netwerk was voordat we hier met Maestro/VISA konden betalen het betaalsysteem door de Nederlandse banken. Ter herkennen aan het blauwe logo met het woord PIN met magneetstrip-icoon. Zoals eerder gezegd ging dit systeem in 2012 uit en werd er gebruik gemaakt van Maestro/Visa met de bekende "EMV-chip" (Eurocard/Mastercard/Visa) en werd de magneetstrip buitenspel gezet. Ook hier liep Nederland als Europees land toentertijd achter met elektronisch betalen.
PSN
Dat is in principe nu ook al, want ongeveer 98% (?) accepteert al de nieuwe debit kaarten en dat is idd bij bijv. CCV 6,6 cent.Ultrafast schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:17:
[...]
[...]
Ok idd dat zie ik nu en wat gaat straks gebeuren mastercard en visa Debit en dus ook 6 cent ?
Als we het bij CCV houden als voorbeeld, dan kan je kiezen debit-only (dus geen CC) of wel met CC. Als je CC wilt accepteren moet je dat zelfs aanvragen zie ik. Standaard staat CC dus waarschijnlijk niet eens aan bij CCV, als je het niet aangevraagd hebt.Alleen je kan niet weigeren voor buitenlandse kaarten vrees ik. Voor binnenland kaarten is wel mogelijk maar we moeten maar zien. Maar als revolut tap to apple pay kan ik niet eens weigeren creditcard ... dus dat wordt niet helaas denk ik.
ING zakelijk pakket is te duur voor mij helaas.
Met CC uit kun je idd geen buitenlandse debitkaarten weigeren, dat is niet anders dan vroeger. Meastro/Vpay uit buitenland (als men dat had) deden het namelijk ook altijd. Wat wel echt anders is, kost nu een debitpas buiten EER hetzelfde als een Creditcard (1,6% met als CCV als voorbeeld). Terwijl dus met een Maestro/Vpay buiten EER gewoon hetzelfde is als een pas binnen de EER, dus 6,6 cent.. Als je veel klanten buiten EER hebt, kunnen de kosten best hoog oplopen (vooral als het om grote bedragen gaat).
Ik zie dat je weer Revolut Tap to Pay aanhaalt, daar was ik niet bekend mee. Dit heb ik even opgezocht en zie dat dit idd een hele andere verdienmodel voor de transactieverwerkers enzo is. Dit kan je bv beter vergelijken met Tap on Mobile van Worldline of met de CCV App.
Zo te zien maakt Revolut en Worldine met deze acceptatiemethode via NFC van mobiel geen onderscheid tussen debit/credit en hanteren ze gewoon een vast tarief:
Revolut: 1% + € 0,20 (binnen EER passen)
2,8% + € 0,20 (buiten EER passen)
Worldline: staat alleen 1,69% en is het mij even niet duidelijk of ze onderscheid maken tussen binnen/buiten EER (waarschijnlijk niet)
En dan heb je CCV, die wel onderscheid maakt tussen debit/credit:
Debet: € 0,25 per transactie
Credit: 2,5% van de transactiewaarde
Ik gok bij CCV dat de debitpassen buiten EER (en Business passen zoals Triodos) ook het CC tarief krijgen van 2,5%.
Als je als ondernemer veel Creditcard betalingen krijgt en geen vast automaat wilt, lijkt mij de Revolut optie best goedkoop, want ik heb eigenlijk nergens een CC percentage van 1% gezien. Waarschijnlijk hebben ze het zo gecalculeerd dat de meeste passen een debit kaart is, zodat ze onder aan de streep nog steeds winst ermee maken.
Maar als je voornamelijk betalingen met debitkaarten krijgt (en geen vast automaat wilt), dan ben je met CCV dus wel snel goedkoper uit. Je betaald alleen 25 cent per transactie en hoeft niet een percentage van je omzet af te dragen, dus ben je met een transactie groter dan 5 euro al goedkoper uit.
Ok dank voor vergelijken en idd wat iets geleerd.xileS schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:11:
[...]
Dat is in principe nu ook al, want ongeveer 98% (?) accepteert al de nieuwe debit kaarten en dat is idd bij bijv. CCV 6,6 cent.
[...]
Als we het bij CCV houden als voorbeeld, dan kan je kiezen debit-only (dus geen CC) of wel met CC. Als je CC wilt accepteren moet je dat zelfs aanvragen zie ik. Standaard staat CC dus waarschijnlijk niet eens aan bij CCV, als je het niet aangevraagd hebt.
Met CC uit kun je idd geen buitenlandse debitkaarten weigeren, dat is niet anders dan vroeger. Meastro/Vpay uit buitenland (als men dat had) deden het namelijk ook altijd. Wat wel echt anders is, kost nu een debitpas buiten EER hetzelfde als een Creditcard (1,6% met als CCV als voorbeeld). Terwijl dus met een Maestro/Vpay buiten EER gewoon hetzelfde is als een pas binnen de EER, dus 6,6 cent.. Als je veel klanten buiten EER hebt, kunnen de kosten best hoog oplopen (vooral als het om grote bedragen gaat).
Ik zie dat je weer Revolut Tap to Pay aanhaalt, daar was ik niet bekend mee. Dit heb ik even opgezocht en zie dat dit idd een hele andere verdienmodel voor de transactieverwerkers enzo is. Dit kan je bv beter vergelijken met Tap on Mobile van Worldline of met de CCV App.
Zo te zien maakt Revolut en Worldine met deze acceptatiemethode via NFC van mobiel geen onderscheid tussen debit/credit en hanteren ze gewoon een vast tarief:
Revolut: 1% + € 0,20 (binnen EER passen)
2,8% + € 0,20 (buiten EER passen)
Worldline: staat alleen 1,69% en is het mij even niet duidelijk of ze onderscheid maken tussen binnen/buiten EER (waarschijnlijk niet)
En dan heb je CCV, die wel onderscheid maakt tussen debit/credit:
Debet: € 0,25 per transactie
Credit: 2,5% van de transactiewaarde
Ik gok bij CCV dat de debitpassen buiten EER (en Business passen zoals Triodos) ook het CC tarief krijgen van 2,5%.
Als je als ondernemer veel Creditcard betalingen krijgt en geen vast automaat wilt, lijkt mij de Revolut optie best goedkoop, want ik heb eigenlijk nergens een CC percentage van 1% gezien. Waarschijnlijk hebben ze het zo gecalculeerd dat de meeste passen een debit kaart is, zodat ze onder aan de streep nog steeds winst ermee maken.
Maar als je voornamelijk betalingen met debitkaarten krijgt (en geen vast automaat wilt), dan ben je met CCV dus wel snel goedkoper uit. Je betaald alleen 25 cent per transactie en hoeft niet een percentage van je omzet af te dragen, dus ben je met een transactie groter dan 5 euro al goedkoper uit.
Misschien al genoemd (hier of in de comments van het ING Google Pay nieuwsbericht), maar ING geeft nu wel Debit Mastercard passen uit via Google Pay.
Ik heb het net even gecheckt met een NFC kaartlezer app en er staat Mastercard bij kaarttype terwijl de ING app mobiel betalen Maestro aangeeft.
Nu nog de fysieke passen
Ik heb het net even gecheckt met een NFC kaartlezer app en er staat Mastercard bij kaarttype terwijl de ING app mobiel betalen Maestro aangeeft.
Nu nog de fysieke passen
[ Voor 14% gewijzigd door vandeven66 op 12-03-2024 18:25 ]
Daar zou ik nog niet al te veel conclusies uit trekken. Maestro-kaarten van meerdere banken worden in Google Pay als Mastercard weergegeven. Technisch gezien is het ook geen duplicaat maar simpelweg een extra kaart (maar dan virtueel). Of ze zich in winkels ook daadwerkelijk als Mastercard gedragen of dat het meer een naamgeving dingetje is (Maestro is van Mastercard), durf ik niet te zeggen.vandeven66 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:23:
Misschien al genoemd (hier of in de comments van het ING Google Pay nieuwsbericht), maar ING geeft nu wel Debit Mastercard passen uit via Google Pay.
Nu nog de fysieke passen
Zit er dan nog verschil in wat zo'n kaartlezer app kan zeggen en wat er daadwerkelijk gebeurt in het betaalnetwerk?TexMex schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:39:
[...]
Daar zou ik nog niet al te veel conclusies uit trekken. Maestro-kaarten van meerdere banken worden in Google Pay als Mastercard weergegeven. Technisch gezien is het ook geen duplicaat maar simpelweg een extra kaart (maar dan virtueel). Of ze zich in winkels ook daadwerkelijk als Mastercard gedragen of dat het meer een naamgeving dingetje is (Maestro is van Mastercard), durf ik niet te zeggen.
In dit geval heb ik de app ''Credit Card Reader NFC (EMV)" gebruikt om de Google Pay pas in te lezen. Bij ''Application'' staat er dan ''MAESTRO'' als ik een pas uit de normale ING app scan, maar als ik de nieuwe ING pas scan uit de Google Wallet app, zie ik ook daadwerkelijk ''DEBIT MASTERCARD'' staan.
Ik neem aan dat in eerste instantie een betaalautomaat aanneemt wat de kaart aangeeft, of wordt dit dan nog gecheckt bij de betaalprovider zodat een Debit Mastercard toch weer een Maestro wordt?
Volgensmij zie je watvoor kaart je gebruikt bij het betalen, dus zal morgen eens proberen wat er op een pinapparaat staat.
Waarschijnlijk zal die zich dan wel echt als Debit Mastercard gedragen. Maar ik vraag me af of dit echt met de voorbereidingen van ING op het verdwijnen van Maestro te maken heeft of dat tegenwoordig simpelweg alle Maestro-kaarten in Google Pay een Debit Mastercard-variant krijgen.vandeven66 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Zit er dan nog verschil in wat zo'n kaartlezer app kan zeggen en wat er daadwerkelijk gebeurt in het betaalnetwerk?
In dit geval heb ik de app ''Credit Card Reader NFC (EMV)" gebruikt om de Google Pay pas in te lezen. Bij ''Application'' staat er dan ''MAESTRO'' als ik een pas uit de normale ING app scan, maar als ik de nieuwe ING pas scan uit de Google Wallet app, zie ik ook daadwerkelijk ''DEBIT MASTERCARD'' staan.
Maar je kunt het inderdaad het beste gewoon even uitproberen.
Thanks, wist niet eens dat ING al een Google Pay optie had (vond het irrititant dat ik daarvoor de ING app moest gebruiken). Ik heb even gekeken naar de huidige passen die ik in mijn Google Wallet het en ik zie toch echt bij de ABN enzo Maestro staan en bij N26 en een paar anderen Mastercard (staat alleen niet of debit/credit is) staan. Dus ik denk wel dat jouw ING pas in je Google wallet een Mastercard debit is nu.vandeven66 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Zit er dan nog verschil in wat zo'n kaartlezer app kan zeggen en wat er daadwerkelijk gebeurt in het betaalnetwerk?
Ik neem aan dat in eerste instantie een betaalautomaat aanneemt wat de kaart aangeeft, of wordt dit dan nog gecheckt bij de betaalprovider zodat een Debit Mastercard toch weer een Maestro wordt?
Volgensmij zie je watvoor kaart je gebruikt bij het betalen, dus zal morgen eens proberen wat er op een pinapparaat staat.
/edit ook zonet mijn ING pas in Google Pay toegevoegd en ik zie idd wel de Maestro logo op het pas, maar als je het opent staat er wel “Mastercard”. Beetje verwarrend wel.
[ Voor 6% gewijzigd door xileS op 12-03-2024 22:31 ]
Dit vroeg ik me af aangezien het logo in Google Wallet wel een Maestro logo (rood-blauw) is. Bedankt voor het checken.vandeven66 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:23:
Nu nog de fysieke passen
Die Debit Mastercard zal uit de tag met de naam komen. Dat is niet de tag die de betaalautomaat gebruikt. Al zal de tag die de betaalautmaat gebruikt vast ook de code van Mastercard meegeven. Ik verwacht waarde A0000000042010 ipv A0000000043060 van Maestro.vandeven66 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Andere optie is kijken naar de PAN. Die zal voor Maestro en ING beginnen met 67370(3), terwijl hun Mastercard start met 523853 (meestal, soms met 53) volgens de BIN tabel
Dat het kleine ondernemingen zijn waar de debit Mastercard kaarten niet werkte daar was ik al achter gekomen, maar dat zelfs hele grote ketens als de Primarkt niet werkt daar was ik wel verbaasd over.
Ligt mogelijk ook nog aan de keten? Is het een grote winkelketen of zijn het allemaal franchises. Bij een franchise, dus zeg maar "allemaal inkopen bij dezelfde 'leverancier' en dezelfde naam boven de deur" zal een kassasysteem incl. pin veel eerder de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de vestiging zijn. Als het echt één grote winkeleten is met 1 eigenaar over alle winkels heen zal zoiets wel eerder via het hoofdkantoor geregeld worden.,NicoHF schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:44:
Dat het kleine ondernemingen zijn waar de debit Mastercard kaarten niet werkte daar was ik al achter gekomen, maar dat zelfs hele grote ketens als de Primarkt niet werkt daar was ik wel verbaasd over.
Update over de Google Pay/ING. Helaas geven pinapparaten gewoon Maestro aan.
Gewoon weer een Google f*up dusvandeven66 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:55:
Update over de Google Pay/ING. Helaas geven pinapparaten gewoon Maestro aan.
PSN
Voor de zekerheid net even opgezocht maar wat ik al dacht is dit echt een keten zonder franchise.RobertMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:47:
[...]
Ligt mogelijk ook nog aan de keten? Is het een grote winkelketen of zijn het allemaal franchises. Bij een franchise, dus zeg maar "allemaal inkopen bij dezelfde 'leverancier' en dezelfde naam boven de deur" zal een kassasysteem incl. pin veel eerder de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de vestiging zijn. Als het echt één grote winkeleten is met 1 eigenaar over alle winkels heen zal zoiets wel eerder via het hoofdkantoor geregeld worden.,
https://www.primark.com/nl-nl/franchise-zwendel
Google Pay is gewoon dezelfde kaart als in je fysieke portemonnee maar dan in je digitale wallet. Dus dat maakt geen verschil.
Nee, dat is aan de bank om de juiste kaart "appearance" (gewoon een jpg of ander type afbeelding) door te geven. Dus of je daar Maestro of wat anders ziet, zegt niet zo heel veel.
Ik had het pas (ha…) bij een nieuwe AH. Terminals niet geupdate. Na 3 maanden en 3 klachten verder eindelijk bijgewerkt. Kan dus ook aan de vestiging liggen.NicoHF schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:32:
[...]
Voor de zekerheid net even opgezocht maar wat ik al dacht is dit echt een keten zonder franchise.
https://www.primark.com/nl-nl/franchise-zwendel
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dit is misschien niet helemaal het goede topic hiervoor, want wellicht heeft het geen enkele relatie. In dit topic zie ik echter veel reacties van Tweakers die de systemen kennen, vandaar dat ik het bericht toch hier plaats, een eigen topic is het immers niet waard en een andere geschiktere plek vond ik niet.
Afgelopen weekend waren wij in België (regio Brugge). Daar werden onze Maestro pinpassen een aantal keer geweigerd (zowel via telefoon als met de fysieke pas; contactloos en met de chip). Eenmaal in een kleine buurtsuper en eenmaal in een ontbijtrestaurant. Uiteraard was ook saldo toereikend. Iemand enig idee hoe dit kan?
Afgelopen weekend waren wij in België (regio Brugge). Daar werden onze Maestro pinpassen een aantal keer geweigerd (zowel via telefoon als met de fysieke pas; contactloos en met de chip). Eenmaal in een kleine buurtsuper en eenmaal in een ontbijtrestaurant. Uiteraard was ook saldo toereikend. Iemand enig idee hoe dit kan?
@bazzemans omdat België, in tegenstelling tot Nederland(het PIN-schema), zijn eigen betaalschema(Bancontact-schema) niet uitgefaseerd heeft.
Een aantal kleine zelfstandigen(zeker buiten de grotere steden/toeristische centra) aanvaardt dan ook enkel en alleen Bancontact, geen Maestro/Mastercard/Visa.
En als je niet in België woont kan je ook geen Bancontact krijgen.
Onze debitpassen zijn bevatten dan ook 2 betaalschema's Bancontact en Mastercard of Visa Debit(vroeger Maestro). V-Pay is nooit gelanceerd in België.
Een aantal kleine zelfstandigen(zeker buiten de grotere steden/toeristische centra) aanvaardt dan ook enkel en alleen Bancontact, geen Maestro/Mastercard/Visa.
Onze debitpassen zijn bevatten dan ook 2 betaalschema's Bancontact en Mastercard of Visa Debit(vroeger Maestro). V-Pay is nooit gelanceerd in België.
[ Voor 26% gewijzigd door Stroper op 15-03-2024 10:34 ]
Dat is in het geval van ING niet helemaal waar. Ik heb een fysieke V-Pay pas, maar in Google Pay zit een (virtuele) Maestro pas. Met mobiel betalen voorheen was dit ook het geval.FreeShooter schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:46:
Google Pay is gewoon dezelfde kaart als in je fysieke portemonnee maar dan in je digitale wallet. Dus dat maakt geen verschil.
Duidelijk, thanks. Was er behoorlijk door verbaasd. De beste man zei nog: "Visa vindt het apparaat niet zo prettig". Dat terwijl ik een Maestro-kaart gebruikte. Gelukkig was het snel opgelost door bij de naastgelegen bank geld te pinnen maar anders hadden we wel mooi staan kijken daar. Anyhow, opgehelderd! Als ik het goed begrijp is dit "probleem" dan ook verdwenen als iedereen is overgestapt op Mastercard/Visa Debit (hoewel mijn Visa Credit ook werd geweigerd).Stroper schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:31:
@bazzemans omdat België, in tegenstelling tot Nederland(het PIN-schema), zijn eigen betaalschema(Bancontact-schema) niet uitgefaseerd heeft.
Ik heb het omgekeerde bij ASN: fysieke Maestro-pas, Apple Pay met V PAY. Dus die koppeling is er zeker niet gegarandeerd.Nickk93 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:44:
[...]
Dat is in het geval van ING niet helemaal waar. Ik heb een fysieke V-Pay pas, maar in Google Pay zit een (virtuele) Maestro pas. Met mobiel betalen voorheen was dit ook het geval.
Dat is dan weer grappig, want ik heb ook ASN met een fysieke V PAY pas, maar in mijn ASN betaalapp staat dan weer dat mijn virtuele kaart een Maestro is.RetroTycoon schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Ik heb het omgekeerde bij ASN: fysieke Maestro-pas, Apple Pay met V PAY. Dus die koppeling is er zeker niet gegarandeerd.
Volgens mij kan je in Duitsland ook nog een vergelijkbare situatie tegenkomen, omdat zij ook een eigen betaal systeem (EC) hebben. Dat 100% garantie dat je met een bankpas/debitcard kan betalen heb je dus eigenlijk in het buitenland nooit.bazzemans schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Duidelijk, thanks. Was er behoorlijk door verbaasd. De beste man zei nog: "Visa vindt het apparaat niet zo prettig". Dat terwijl ik een Maestro-kaart gebruikte. Gelukkig was het snel opgelost door bij de naastgelegen bank geld te pinnen maar anders hadden we wel mooi staan kijken daar. Anyhow, opgehelderd! Als ik het goed begrijp is dit "probleem" dan ook verdwenen als iedereen is overgestapt op Mastercard/Visa Debit (hoewel mijn Visa Credit ook werd geweigerd).
In Duitsland is het nu juist beetje rommel aan het worden. Inmiddels zijn de grote banken over op cobadge girocard + mc/visa debit.Soundwork schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:30:
[...]
Volgens mij kan je in Duitsland ook nog een vergelijkbare situatie tegenkomen, omdat zij ook een eigen betaal systeem (EC) hebben. Dat 100% garantie dat je met een bankpas/debitcard kan betalen heb je dus eigenlijk in het buitenland nooit.
Er zijn ook banken die je 2 passen geven, 1 girocard, 1 mc/visa debit.
Dan heb je nog de digitale girocard in de app, zonder enige cobadging
Girocard werkt niet buiten duitsland, en er zijn nu verwerkers zoals worldline die niet standaard girocard acceptatie meer aanbieden. En dan sumup, izettle ed die nooit girocard acceptatie hebben gehad.
Inmiddels bestaan er bijna geen betaalterminals meer die alleen EC-lastschrift/Girocard accepteren, en mc/visa debit wordt overal geaccepteerd waar kaartbetalingen werken in mijn ervaring
Ik heb zelf een girocard/mc cobadge die overal wel werkt, maar bij vele duitsers hoor je nu dat het de 1x keer niet lukt en een andere pasje uit de portomonee moeten vissen omdat ze met een girocard only kaart/smartphone proberen te betalen
Het probleem in Duitsland is meer dat er vaak niet eens een terminal staat. Technisch kan het prima, overal is wifi of desnoods 4g maar het is echt onwil om erin te investeren.Soundwork schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:30:
[...]
Volgens mij kan je in Duitsland ook nog een vergelijkbare situatie tegenkomen, omdat zij ook een eigen betaal systeem (EC) hebben. Dat 100% garantie dat je met een bankpas/debitcard kan betalen heb je dus eigenlijk in het buitenland nooit.
Kan nog steeds niet begrijpen waarom dit binnen de EU is gestandaardiseerd en geharmoniseerd, net als met de Euro. Nu zijn wij noodgedwongen afhankelijk van 2 Amerikaanse bedrijven.
Dat is al minstens tien jaar het geval (in ieder geval sinds PIN werd opgeheven): Maestro is eigendom van Mastercard en V Pay van Visa.Anoniem: 1839988 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Nu zijn wij noodgedwongen afhankelijk van 2 Amerikaanse bedrijven.
Er zijn allerlei initiatieven, zoals https://www.berlin-group.org/Anoniem: 1839988 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Kan nog steeds niet begrijpen waarom dit binnen de EU is gestandaardiseerd en geharmoniseerd, net als met de Euro. Nu zijn wij noodgedwongen afhankelijk van 2 Amerikaanse bedrijven.
Maar, standaarden moet je met elkaar afspreken en de verschillende landen hebben verschillende achtergronden en verschillende wensen.
Een protocol bouwen dat aan alle wensen voldoet, een netwerk hiervoor aanleggen (waar komen de servers?), kaart ontwikkelen en laten valideren en overal implementeren is niet gratis. Dat moet je dus wel terug kunnen verdienen, terwijl je daarnaast de standaard kosten van de Amerikaanse schemes ook gewoon houdt.
Je kunt dus alleen terugverdienen op transactiekosten.
Bij de SNS weten ze opeens niks meer over een debit MasterCard of Visa, medewerker ging het navragen intern maar er is niks bekend over een uitgifte en wanneer.
Had afgelopen week precies hetzelfde, heel vreemd…Youtl schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:43:
Bij de SNS weten ze opeens niks meer over een debit MasterCard of Visa, medewerker ging het navragen intern maar er is niks bekend over een uitgifte en wanneer.
Een Europees alternatief hoeft voor mij niet; Visa/MC werkt gewoon prima en als zij de Europese versplintering kunnen verhelpen vind ik het allemaal best. Daarbij, toch ook fijn dat je er meteen mooie dekking in de rest van de wereld bij krijgt.
Overigens, nu we het in de reacties zo over het antieke Hollandse PIN hebben, ik was vandaag bij de Deka en bij de check out kon je met een hele grote knop kiezen om te betalen met PIN, inclusief het bekend blauwe logo. Dat was geen oude sticker oid, nee, een nieuwe zelf check out (vervelende uitvinding als je je mij vraagt overigens), gewoon op het scherm. Geen wonder dan dat er nog steeds reacties langskomen waarbij men niet op de hoogte is dat PIN al 12 jaar niet met bestaat… Moest denken aan dit draadje dus dacht ik deel deze anekdote.
Overigens, nu we het in de reacties zo over het antieke Hollandse PIN hebben, ik was vandaag bij de Deka en bij de check out kon je met een hele grote knop kiezen om te betalen met PIN, inclusief het bekend blauwe logo. Dat was geen oude sticker oid, nee, een nieuwe zelf check out (vervelende uitvinding als je je mij vraagt overigens), gewoon op het scherm. Geen wonder dan dat er nog steeds reacties langskomen waarbij men niet op de hoogte is dat PIN al 12 jaar niet met bestaat… Moest denken aan dit draadje dus dacht ik deel deze anekdote.
[ Voor 4% gewijzigd door i7x op 18-03-2024 23:33 ]
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Lijkt wel alsof de implementatie naar achteren is geschoven en het nog wel even duurt voor er überhaupt wat komt.Boudewijn. schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:17:
[...]
Had afgelopen week precies hetzelfde, heel vreemd…
Ja bij navraag bij ING zeggen ze daar ook dat ze het hebben uitgesteld (alsof het volledig een ING project is
) en voorlopig nog steeds Maestro passen uitgeven.
Het lijkt erop dat de grootbanken toch echt eerst willen dat alle (of iig een groter percentage van de) POS terminals Visa en MasterCard Debit ondersteunen.
In plaats van (vermoed ik) MasterCard en Visa zelf, die de winkeliers meer wilden ‘forceren’ door ze gewoonweg te laten realiseren dat opeens niemand meer bij ze kan pinnen.
Maarja de Nederlander kan koppig zijn, ik had laatst ook een winkelier die nog geen Visa/MC debit ondersteunde, toen ik daar over begon zei ie dat ie daar niet aan mee wilde doen vanwege de kosten, alsof het een opt-in is.
Ook lijken de meeste Albert Heijn supermarkten op eigen houtje stickers te plaatsen op hun POS’en met ‘No Visa and MasterCards’ en als je ze erop aanspreekt zeggen ze ofwel
1) Dat zijn toch alleen maar dure creditcards of
2) We zien nog steeds veel buitenlanders wiens Visa of MasterCard niet werken (dus lijken ze te weten dat Maestro stopt)
Beide versies komen op hetzelfde neer:
Niet-EER kaarten worden inderdaad nog steeds niet geaccepteerd, toch?
Maar om dat op de stickers te zetten is blijkbaar te moeilijk
.
Dat laatste hebben we volgens mij te danken aan de Nederlandse banken, die ons altijd hebben laten denken dat Mastercard/Visa logo = creditcard.
Het lijkt erop dat de grootbanken toch echt eerst willen dat alle (of iig een groter percentage van de) POS terminals Visa en MasterCard Debit ondersteunen.
In plaats van (vermoed ik) MasterCard en Visa zelf, die de winkeliers meer wilden ‘forceren’ door ze gewoonweg te laten realiseren dat opeens niemand meer bij ze kan pinnen.
Maarja de Nederlander kan koppig zijn, ik had laatst ook een winkelier die nog geen Visa/MC debit ondersteunde, toen ik daar over begon zei ie dat ie daar niet aan mee wilde doen vanwege de kosten, alsof het een opt-in is.
Ook lijken de meeste Albert Heijn supermarkten op eigen houtje stickers te plaatsen op hun POS’en met ‘No Visa and MasterCards’ en als je ze erop aanspreekt zeggen ze ofwel
1) Dat zijn toch alleen maar dure creditcards of
2) We zien nog steeds veel buitenlanders wiens Visa of MasterCard niet werken (dus lijken ze te weten dat Maestro stopt)
Beide versies komen op hetzelfde neer:
Niet-EER kaarten worden inderdaad nog steeds niet geaccepteerd, toch?
Maar om dat op de stickers te zetten is blijkbaar te moeilijk
Dat laatste hebben we volgens mij te danken aan de Nederlandse banken, die ons altijd hebben laten denken dat Mastercard/Visa logo = creditcard.
[ Voor 17% gewijzigd door AlesT op 20-03-2024 13:20 ]
Dat is spijtig. Blijft pappen en nathouden terwijl je ook een switch in een big bang kunt forceren. Hoe lang willen ze nog wachten met de uitrol? Lijkt erop dat de Rabobank de enige van de 3 grootbanken die inmiddels is begonnen met het uitgeven van de nieuwe kaarten.AlesT schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:05:
Ja bij navraag bij ING zeggen ze daar ook dat ze het hebben uitgesteld (alsof het volledig ING’s project is).
En de rest vind dat prima denk ik als de Rabo de kastanjes uit het vuur haalt.Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Dat is spijtig. Blijft pappen en nathouden terwijl je ook een switch in een big bang kunt forceren. Hoe lang willen ze nog wachten met de uitrol? Lijkt erop dat de Rabobank de enige van de 3 grootbanken die inmiddels is begonnen met het uitgeven van de nieuwe kaarten.
PSN
Ja dat is zeker spijtig, maar hoe lang ING nog steeds Maestro passen blijft uitgeven is niet helemaal duidelijk, dat kon die persoon ook niet vertellen, en kans is heel goed dat diegene dat niet weet.
Maar feit blijft dat vorige week hier nog een oranje Maestro pas in de brievenbus zat, waarover ik dus had gebeld.
Toegegeven, het wordt er straks niet makkelijker op, het komt erop neer dat er straks aparte tarieven zijn voor 1)EER debitcards en 2) niet-EER debitcards, alle creditcards en alle zakelijke (commercial) cards.
En buiten dit alles, hoe erg zitten de banken eigenlijk te wachten op het feit dat ze straks met de nieuwe passen een alternatief bieden voor iDEAL (waar ze zelf eigenaar van waren, vorig jaar verkocht, wellicht omdat ze de bui al zagen hangen).
Dit was volgens mij ook de voornaamste reden waarom NL banken nooit een 16 cijferig kaartnummer op hun Maestro of V-Pay passen plaatsten, (Visa begint altijd met een 4, MC met 5, Maestro met 6). Deze bleef altijd voor de klant verborgen, ook al was die wel gewoon actief om technische redenen. Alleen een paar kleine banken in NL gaven ze uit, zoals Knab en later ook Revolut (toevallig beide geen aandeelhouder van iDEAL).
De grootbanken deden dit vermoedelijk zodat je of hun eigen iDEAL moest gebruiken of een credit card moest nemen.
Met Visa/MC Debit kan je gewoon online afrekenen bij (buitenlandse) webshops waar ze geen iDEAL aanbieden, maar wel Visa/MasterCard
Het grootste nadeel van het niet kunnen terugdraaien van een transactie is dan verleden tijd, meer voordeel voor de consument. Daarom zijn iDEAL transactiekosten ook een stukje lager wel.
Toevoeging:
Sinds kort kan je bij Rabobank wél je Maestro kaart nummer van 16 cijfers vinden in de Rabo app!
Handig als je toch al online wilt betalen zonder iDEAL, alleen moet de webshop wel vaak specifiek Maestro ondersteunen, dat is niet altijd het geval!
Ook nog een keer gebeld naar de ING, dit keer de creditcard afdeling en die vertelden mij dat ze nog niet kunnen zeggen wanneer ze overstappen op MC/Visa Debit, maar dat dit waarschijnlijk wel voor de zomer van 2024 is (was oorspronkelijk al zomer 2023).
Rabobank kan je gewoon telefonisch vragen om een MC/Visa Debit, via de App kan ook maar dan kan er sporadisch nog wel een Maestro pas uitgegeven worden, ze zijn nog niet 100% om.
Van de twee andere grote; ABN AMRO en Volksbank heb ik geen info, ben daar zelf geen klant.
Maar feit blijft dat vorige week hier nog een oranje Maestro pas in de brievenbus zat, waarover ik dus had gebeld.
Toegegeven, het wordt er straks niet makkelijker op, het komt erop neer dat er straks aparte tarieven zijn voor 1)EER debitcards en 2) niet-EER debitcards, alle creditcards en alle zakelijke (commercial) cards.
En buiten dit alles, hoe erg zitten de banken eigenlijk te wachten op het feit dat ze straks met de nieuwe passen een alternatief bieden voor iDEAL (waar ze zelf eigenaar van waren, vorig jaar verkocht, wellicht omdat ze de bui al zagen hangen).
Dit was volgens mij ook de voornaamste reden waarom NL banken nooit een 16 cijferig kaartnummer op hun Maestro of V-Pay passen plaatsten, (Visa begint altijd met een 4, MC met 5, Maestro met 6). Deze bleef altijd voor de klant verborgen, ook al was die wel gewoon actief om technische redenen. Alleen een paar kleine banken in NL gaven ze uit, zoals Knab en later ook Revolut (toevallig beide geen aandeelhouder van iDEAL).
De grootbanken deden dit vermoedelijk zodat je of hun eigen iDEAL moest gebruiken of een credit card moest nemen.
Met Visa/MC Debit kan je gewoon online afrekenen bij (buitenlandse) webshops waar ze geen iDEAL aanbieden, maar wel Visa/MasterCard
Het grootste nadeel van het niet kunnen terugdraaien van een transactie is dan verleden tijd, meer voordeel voor de consument. Daarom zijn iDEAL transactiekosten ook een stukje lager wel.
Toevoeging:
Sinds kort kan je bij Rabobank wél je Maestro kaart nummer van 16 cijfers vinden in de Rabo app!
Handig als je toch al online wilt betalen zonder iDEAL, alleen moet de webshop wel vaak specifiek Maestro ondersteunen, dat is niet altijd het geval!
Ook nog een keer gebeld naar de ING, dit keer de creditcard afdeling en die vertelden mij dat ze nog niet kunnen zeggen wanneer ze overstappen op MC/Visa Debit, maar dat dit waarschijnlijk wel voor de zomer van 2024 is (was oorspronkelijk al zomer 2023).
Rabobank kan je gewoon telefonisch vragen om een MC/Visa Debit, via de App kan ook maar dan kan er sporadisch nog wel een Maestro pas uitgegeven worden, ze zijn nog niet 100% om.
Van de twee andere grote; ABN AMRO en Volksbank heb ik geen info, ben daar zelf geen klant.
[ Voor 36% gewijzigd door AlesT op 19-03-2024 17:30 ]
Het komt vanzelf, maar de uitrol begint te lijken op die van Glasvezel. Constant uitstellen van de lancering, tegenstrijdige informatie (men werkt langs elkaar heen) en gebrekkige informatie of helemaal geen informatie. Lanceer die kaarten gewoon. We doen net alsof we in NL het wiel hebben uitgevonden. Die paar parkeergarages moeten niet het argument zijn om een grote verbetering te blijven uitstellen. En anders moet de politiek maar met regulering komen om dat handjevol achterblijvers te dwingen hun betaalmogelijkheden aan te passen.Boudewijn. schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:17:
[...]
Had afgelopen week precies hetzelfde, heel vreemd…
Een ander argument is dat zodra de grootbanken die nieuwe kaarten gaan uitgeven, de achterblijvers flink meer druk gaan ervaren omdat het aantal klachten bij hen zal toenemen. Die sporadische Knab/Triodos/Fintech klant met een klacht liggen ze op dit moment duidelijk niet wakker van.
[ Voor 16% gewijzigd door balken07 op 20-03-2024 11:02 ]
Waarvoor hulde aan de Rabobank. 👍🏻YakuzA schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:44:
[...]
En de rest vind dat prima denk ik als de Rabo de kastanjes uit het vuur haalt.
Er zijn best wel redenen om door te gaan met de uitrol, maar ik zie niet in welke grote verbeteringen die nieuwe kaart brengt.balken07 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:57:
[...]
Die paar parkeergarages moeten niet het argument zijn om een grote verbetering te blijven uitstellen.
Enige dat ik me kan indenken, is het direct kunnen betalen via websites, maar dat is in Nederland met iDeal al prima gedekt. Het is ook niet zo, dat we in Nederland achter lopen met e-commerce en dat dit zou komen omdat onze betaalpassen niet geschikt zijn.
iDeal is niks anders dan een bankoverschrijving, oftewel als je betaalt en er gebeurt wat moet je hopen dat de winkelier het terugstort. Met MasterCard en Visa heb je nog wel chargeback rules waarmee je je geld kan terughalen bij de merchant, iets wat ik toch een stuk fijner vind mocht er niks aankomen.celshof schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Er zijn best wel redenen om door te gaan met de uitrol, maar ik zie niet in welke grote verbeteringen die nieuwe kaart brengt.
Enige dat ik me kan indenken, is het direct kunnen betalen via websites, maar dat is in Nederland met iDeal al prima gedekt. Het is ook niet zo, dat we in Nederland achter lopen met e-commerce en dat dit zou komen omdat onze betaalpassen niet geschikt zijn.
Als je niet verder kijkt dan Nederland (en dan toeristen hier even vergeet), dan zijn de voordelen inderdaad beperkt tot het kunnen doen van een chargeback.celshof schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Er zijn best wel redenen om door te gaan met de uitrol, maar ik zie niet in welke grote verbeteringen die nieuwe kaart brengt.
Maar er zijn nog meer voordelen, zoals:
- straks ook bij buitenlandse (EU) webshops kunnen afrekenen, die vaker niet dan wel iDEAL ondersteuning hebben (behalve wellicht onze Zuider en Oosterburen).
- het kunnen betalen met je debit card op een stuk meer plekken buiten de EER, Maestro wordt 8/10 buiten Europa wel geaccepteerd, maar straks op de overige 20% locaties ook, aangezien we dan hetzelfde systeem gebruiken als de rest van de wereld.
- toeristen (voorlopig alleen die met een EER debit card) die dus al sinds jaar en dag een MC/Visa Debit card hebben, worden niet meer (soms ook nog zeer onbeleefd) gesommeerd naar het dichtstbijzijnde geldautomaat te gaan en dan terug te komen met cash. Steeds meer winkels worden ook cashless, dus dan kan je als buitenlander (buiten BE/DE toeristen wellicht) effectief niet afrekenen, niet echt een warm welkom voor mensen die buitenlands geld in onze economie brengen.
Dat is inderdaad wat iDEAL effectief is, een (uitgestelde) niet terug te draaien bankoverschrijving, ik zeg uitgesteld omdat het geld weliswaar bij de betaler direct is afgeschreven, maar bij de ontvanger minimaal 3-4 werkdagen later pas op hun rekening staat, vaker nog wat later aangezien het meestal als een 'batch' betaling door de betaalverwerker of bank wordt gestort (dus van meerdere iDEAL betalingen bij elkaar). De ontvanger krijgt wel direct een betaalbevestiging dus het is niet zo dat het geld opeens niet meer bij hun terecht kan komen.Youtl schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:52:
[...]
iDeal is niks anders dan een bankoverschrijving, oftewel als je betaalt en er gebeurt wat moet je hopen dat de winkelier het terugstort. Met MasterCard en Visa heb je nog wel chargeback rules waarmee je je geld kan terughalen bij de merchant, iets wat ik toch een stuk fijner vind mocht er niks aankomen.
Dus de chargeback is nog wel het grootste voordeel voor de Nederlanders zelf, als we dan maar wel massaal wegblijven bij iDEAL straks.
Met je MC/Visa debit kaart kun je de transactie bij een (achteraf malafide blijkende) webshop gewoon terugdraaien. Dit is bij iDEAL zoals je zelf al zegt niet mogelijk, dit was laatst nog op de frontpage hier over T-84shop.
Persoonlijk zou ik niet zo snel dure spullen kopen via iDEAL, zeker niet als de webshop minder bekend is en enkel iDEAL of bankoverschrijving biedt, dan gaan bij mij al wat alarmbellen af.
Daarnaast heb je met een creditcard (behalve dus de chargeback) ook nog meestal een aankoopverzekering voor 180 of 360 dagen!
Dit is bij de nieuwe debetcards dan niet zo, dus dat is dan nog een van de voordelen voor het hebben van een creditcard, buiten dat je het 'betalen' kunt uitstellen tot een later moment binnen 30 dagen.
[ Voor 38% gewijzigd door AlesT op 20-03-2024 14:23 ]
Ik ontken ook niet dat er geen voordelen zijn, maar dat het grote voordelen zijn, wil er bij mij niet in.
Het is niet zo dat de Nederlander pas nu opeens online bestellingen kan gaan plaatsen, of in het buitenland kan betalen. iDeal is voor de meest gangbare shops beschikbaar en buitenlandse winkels die naar Nederland leveren hebben ook vaak iDeal als optie.
Sowieso, voor dat soort zaken hebben veel mensen al een creditcard en die heeft nog extra voordelen boven een debitcard (denk aan standaard verzekering op aankopen of een reisverzekering). Mijn keuze voor online aankopen is toch al CC > iDeal en dat gaat ook echt CC > DB > iDeal blijven.
Wat betreft buitenlanders die naar Nederland komen boeit het ook niet meer of een NL bank al een nieuwe kaart heeft uitgegeven aan zijn kaarthouders. Acceptatie van de EER debitkaarten is ondertussen al bijna 100% en dat gaat echt niet zakken als een ING of ABN AMRO wacht met uitgifte.
Het is niet zo dat de Nederlander pas nu opeens online bestellingen kan gaan plaatsen, of in het buitenland kan betalen. iDeal is voor de meest gangbare shops beschikbaar en buitenlandse winkels die naar Nederland leveren hebben ook vaak iDeal als optie.
Sowieso, voor dat soort zaken hebben veel mensen al een creditcard en die heeft nog extra voordelen boven een debitcard (denk aan standaard verzekering op aankopen of een reisverzekering). Mijn keuze voor online aankopen is toch al CC > iDeal en dat gaat ook echt CC > DB > iDeal blijven.
Wat betreft buitenlanders die naar Nederland komen boeit het ook niet meer of een NL bank al een nieuwe kaart heeft uitgegeven aan zijn kaarthouders. Acceptatie van de EER debitkaarten is ondertussen al bijna 100% en dat gaat echt niet zakken als een ING of ABN AMRO wacht met uitgifte.
[ Voor 5% gewijzigd door celshof op 20-03-2024 14:46 ]
Volgens mij wordt de chargeback bij debit cards niet aangeboden. Dat is exclusief door credit cards.Youtl schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:52:
[...]
iDeal is niks anders dan een bankoverschrijving, oftewel als je betaalt en er gebeurt wat moet je hopen dat de winkelier het terugstort. Met MasterCard en Visa heb je nog wel chargeback rules waarmee je je geld kan terughalen bij de merchant, iets wat ik toch een stuk fijner vind mocht er niks aankomen.
Exclusief?La1974 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:48:
[...]
Volgens mij wordt de chargeback bij debit cards niet aangeboden. Dat is exclusief door credit cards.
Bunq, Crypto.com, N26, Revolut en Wise bieden dit ook gewoon aan. Lijkt er eerder op dat NL banken dit niet willen aanbieden wat de debit kaart waardeloos maakt omdat je bij oplichting niet gedekt bent.
Als iedereen 2 of 3 euro per maand extra zou betalen voor een betaalrekening zouden NL banken dat best wel eens kunnen gaan aanbieden, en dat zou vast de extra kosten van die chargebacks dekken.Youtl schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Exclusief?
Bunq, Crypto.com, N26, Revolut en Wise bieden dit ook gewoon aan. Lijkt er eerder op dat NL banken dit niet willen aanbieden wat de debit kaart waardeloos maakt omdat je bij oplichting niet gedekt bent.
Maar dat is weer zinloos, omdat een creditcard ook maar 10 of 20 eu per jaar kost, dus dan kun je beter gewoon een creditcard nemen.
PSN
Ik ben er inmiddels achter dat de parkeerautomaten in mijn gemeente mijn nieuwe pas helaas niet accepteren
Gelukkig gebruik kunnen maken van een andere betaalpas, maar die gaat er binnenkort ook aan..
Dit is niet waar een debitcard krijgt je alleen basis chargeback zoals verloren, diefstal en fraude mits als je op tijd meteen blokkeren en melding bij bank zowel nodig met politie aangifte aanlevert.
Want alle nederlands banken biedt dit soort niet verzekering bij debit card.
Daarvoor moet je bij een creditcard zijn dat is vergelijkbaar 20 euro per jaar ofzo...
Daarvoor moet je bij een creditcard zijn dat is vergelijkbaar 20 euro per jaar ofzo...
Dit topic gaat voornamelijk over de Nederlandse banken. Daar lijkt het, op Bunq na (maar die levert geen MC/Visa debit cards maar Maestro), exclusief voor een CC.Youtl schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Exclusief?
De andere partijen die je noemt zijn geen NL banken.
Revolut kun je tegenwoordig met zijn Nederlandse IBAN, ads en vergunning ook een Nederlandse bank noemen. De grootbanken zouden er ook voor kunnen kiezen om deels via Apple en Google pay de kaarten te gaan uitgeven.La1974 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:55:
[...]
Dit topic gaat voornamelijk over de Nederlandse banken. Daar lijkt het, op Bunq na (maar die levert geen MC/Visa debit cards maar Maestro), exclusief voor een CC.
De andere partijen die je noemt zijn geen NL banken.
Sowieso qua apps lopen de grootbanken hopeloos achter op de fintechs.
Chargeback is wel een mogelijkheid bij debit cards, dit is iets wat primair vanuit MasterCard en Visa gaat, de banken hebben hier min of meer een bemiddelende rol in.
Vrij zeker dat chargebacks ook mogelijk moet zijn bij alle NL banken met je Visa/MC Debit.
Maestro daarentegen biedt zoiets niet standaard aan.
Hoewel beide inderdaad ondertussen ook een volledige bankvergunning hebben (Revolut in Litouwen, N26 in DE), maar dit is volgens mij geen vereiste voor het ondersteunen van iDEAL, misschien enkel een registratie bij de DNB of EPI (de 'nieuwe' eigenaar van iDEAL)
Hoe dat zit weet ik niet precies, maar Revolut heeft wel naast hun LT bankvergunning ook een NL licentie bij de DNB, en kan daardoor NL IBANs uitgeven, mijne is recent omgezet van LT naar NL.
Wat betreft de grootbanken en Apple/Google Pay, je kunt daar inderdaad niet enkel voor een 'digitale' kaart kiezen, het werkt enkel als je eerst een fysieke pas hebt aangevraagd (voor je gezamenlijke rekening).
Wel heb ik gemerkt dat als je bij ING je fysieke pas 'bevriest', de Apple Pay pas gewoon blijft werken!
Dat is zeker niet iets wat normaal is bij de grootbanken, en meerdere NL en EER banken blokkeren direct allebei, als je je fysieke pas 'bevriest'. Bij sommige banken krijg je direct een notificatie in je Wallet app dat de pas momenteel niet te gebruiken is, maar bij andere banken zie je niets en kom je hier pas achter als je met Apple Pay wilt betalen, dat de betaling namelijk geweigerd wordt, heel irritant.
Dus blijkbaar hebben de banken allemaal een verschillende implementatie hiervoor, en zou standaardisatie of op z'n minst documentatie op hun website/app hierover wel wenselijk zijn.
Hoe ING het aanpakt is wel de meest wenselijke methode dus, want niet iedereen verliest zowel zijn portemonnee als zijn telefoon, en als je die laatste verliest worden de passen sowieso al geblokkeerd door Apple als je lost modus aanzet in Find My.
Vrij zeker dat chargebacks ook mogelijk moet zijn bij alle NL banken met je Visa/MC Debit.
Maestro daarentegen biedt zoiets niet standaard aan.
Ja Revolut is inderdaad nu wel volledig geïntegreerd in Nederland, ook iDEAL bieden ze als een van de weinige (buitenlandse) partijen aan, naast N26 volgens mij.Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:18:
[...]
Revolut kun je tegenwoordig met zijn Nederlandse IBAN, ads en vergunning ook een Nederlandse bank noemen. De grootbanken zouden er ook voor kunnen kiezen om deels via Apple en Google pay de kaarten te gaan uitgeven.
Sowieso qua apps lopen de grootbanken hopeloos achter op de fintechs.
Hoewel beide inderdaad ondertussen ook een volledige bankvergunning hebben (Revolut in Litouwen, N26 in DE), maar dit is volgens mij geen vereiste voor het ondersteunen van iDEAL, misschien enkel een registratie bij de DNB of EPI (de 'nieuwe' eigenaar van iDEAL)
Hoe dat zit weet ik niet precies, maar Revolut heeft wel naast hun LT bankvergunning ook een NL licentie bij de DNB, en kan daardoor NL IBANs uitgeven, mijne is recent omgezet van LT naar NL.
Wat betreft de grootbanken en Apple/Google Pay, je kunt daar inderdaad niet enkel voor een 'digitale' kaart kiezen, het werkt enkel als je eerst een fysieke pas hebt aangevraagd (voor je gezamenlijke rekening).
Wel heb ik gemerkt dat als je bij ING je fysieke pas 'bevriest', de Apple Pay pas gewoon blijft werken!
Dat is zeker niet iets wat normaal is bij de grootbanken, en meerdere NL en EER banken blokkeren direct allebei, als je je fysieke pas 'bevriest'. Bij sommige banken krijg je direct een notificatie in je Wallet app dat de pas momenteel niet te gebruiken is, maar bij andere banken zie je niets en kom je hier pas achter als je met Apple Pay wilt betalen, dat de betaling namelijk geweigerd wordt, heel irritant.
Dus blijkbaar hebben de banken allemaal een verschillende implementatie hiervoor, en zou standaardisatie of op z'n minst documentatie op hun website/app hierover wel wenselijk zijn.
Hoe ING het aanpakt is wel de meest wenselijke methode dus, want niet iedereen verliest zowel zijn portemonnee als zijn telefoon, en als je die laatste verliest worden de passen sowieso al geblokkeerd door Apple als je lost modus aanzet in Find My.
[ Voor 83% gewijzigd door AlesT op 21-03-2024 12:44 ]
Alle? Ik weet niet of dit hetzelfde is als wat jij bedoelt, maar SNS Compleet heeft een aankoopverzekering.Ultrafast schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:25: