Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:33:
[...]
Dat zou wel vrij kansloos zijn wetende dat al veel klanten een neobank als bunq of Revolut ernaast gebruiken die wel Debit (met alle extra opties van dien) ondersteunen.
99% van de mensen heeft geen weet van de extra opties.

Voor de massa zal het niet uitmaken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:53
Bij de SNS weten ze nog niks over de live gang van de nieuwe betaalpassen, zou me niks verbazen als ze dit pas tegen de zomer doen of later. Zolang er geen 100% dekking is lijkt het erop dat de NL banken heel erg terughoudend zijn met het overgaan op. Naast Knab en Triodos doet Rabobank ook met mondjesmaat nieuwe kaarten uitgeven begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 14:39
Gisteren mijn koopzegels ingeleverd bij de plaatstelijke Jumbo. Dat wilde ik bij de servicebalie terugpinnen, ze hadden er een VX820 hangen(terwijl er in de winkel andere mondernere apparaten hangen). Met miijn Rabo MC werkten Apple Pay en contactloos niet, de pas er in steken wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 13:39
Een maat van mij heeft ook de nieuwe Debit pas bij de Rabobank gekregen (MasterCard). Heeft gewoon een nieuwe pas aangevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
Weet iemand sinds wanneer Mastercard de Debit Mastercard heeft ingevoerd? Van Maestro is het makkelijk te vinden. Sinds 1991. Maar ik Google me een ongeluk - en zelfs Wikipedia heeft het niet - om dit ook te vinden voor Debit Mastercard. Sinds welk jaar bestaan die kaarten al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:07:
[...]

99% van de mensen heeft geen weet van de extra opties.

Voor de massa zal het niet uitmaken.
Omdat de massa niet buiten Nederland komt of shopt. Buitenom Paypal zijn er weinig alternatieven.
SAICRJMPM schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:15:
Weet iemand sinds wanneer Mastercard de Debit Mastercard heeft ingevoerd? Van Maestro is het makkelijk te vinden. Sinds 1991. Maar ik Google me een ongeluk - en zelfs Wikipedia heeft het niet - om dit ook te vinden voor Debit Mastercard. Sinds welk jaar bestaan die kaarten al?
Maestro was Eurocard en werd op een gegeven moment overgenomen en is toen Maestro als onderdeel van MC gaan heten. Sinds ergens in 2005 werden via Wirecard toentertijd al prepaid MC Debit kaarten uitgegeven. Maestro werkte online niet en was je beperkt tot iDEAL en Paypal. Met MC kon je overal online shoppen, was toen al zijn tijd ver vooruit. Het verbaast mij daarom dat de banken nu pas over zijn gegaan. Zal vast ook wel ermee te maken hebben dat zij ook eigenaar zijn van het iDEAL ecosysteem. Niets mis mee maar nauwelijks shops buiten NL die er gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vudor0817
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-04-2024
Heb zelf het gokje gewaagd om een nieuwe pas aan te vragen bij de Rabobank.

In de app geeft het weer een maestro aan, jammer!
Ik heb de vervanging aangevraagd op een jongerenrekening (Gratis vervanging van pas), dus ik weet niet of dat invloed heeft gehad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX_PVoAu4YllzYRxRE2hDH7CIBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zzY0qPBxbLQmhiGGpItme2K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Vudor0817 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:06:
Heb zelf het gokje gewaagd om een nieuwe pas aan te vragen bij de Rabobank.

In de app geeft het weer een maestro aan, jammer!
Ik heb de vervanging aangevraagd op een jongerenrekening (Gratis vervanging van pas), dus ik weet niet of dat invloed heeft gehad.[Afbeelding]
Ik begreep dat Rabobank de MasterCard nog niet uitgeeft voor jongeren rekeningen. Zie: Verwijderd in "Mastercard stopt met Maestro"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:29
Wellicht wel nog een interessante inkomstenbron voor Rabo, als ik hier lees dat er al zelfs Tweakers zijn die meermaals een nieuwe pas hebben aangevraagd :p Gewoon de Debit passen alleen uitgeven bij verlopen passen en net doen alsof het ook bij een vervangings aanvraag voor kan komen dat je Debit krijgt. En die gekke tweakers maar elke keer "€5" betalen om Russische Roulette te spelen :p

En binnen de pilot hadden ze natuurlijk al "per ongeluk" kosten gerekend terwijl dit gratis zou zijn.
spoiler:
Na melding van (andere) Tweakers heeft wel iedereen deze kosten teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vudor0817
LongBowNL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Ik begreep dat Rabobank de MasterCard nog niet uitgeeft voor jongeren rekeningen. Zie: Verwijderd in "Mastercard stopt met Maestro"
Ja dat had ik gezien, maar ik ging ervan uit dat dat over de pilot ging. Ik denk dat ze het inderdaad (nog) niet uitgeven voor jongerenrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vudor0817 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:23:
[...]

Ja dat had ik gezien, maar ik ging ervan uit dat dat over de pilot ging. Ik denk dat ze het inderdaad (nog) niet uitgeven voor jongerenrekeningen.
De pilot liep toen af :) Zie ook mijn reactie eronder dat ik juist een mail had gekregen dat de pilot diezelfde datum (15e) zou aflopen en om via de reguliere kanalen contact op te nemen met vragen / klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:52:
Benieuwd hoe groot de voorraad bij ING is voordat ze gaan starten met Debit.
Iig, ik heb deze week nog een Vpay pas ontvangen (voorheen altijd Maestro gehad), geldig tot februari 2029. Gelukkig een oude debitkaart, dan heb ik garantie dat ik altijd kan betalen in NL. Ook bij de oudere automaten.

Voor in het buitenland heb ik al een creditcard of een gratis Mastercard debit kaart van een andere bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
xileS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:39:
[...]

Iig, ik heb deze week nog een Vpay pas ontvangen (voorheen altijd Maestro gehad), geldig tot februari 2029. Gelukkig een oude debitkaart, dan heb ik garantie dat ik altijd kan betalen in NL. Ook bij de oudere automaten.

Voor in het buitenland heb ik al een creditcard of een gratis Mastercard debit kaart van een andere bank.
Waarom deze reactie? Het topic is dat Mastercard met Maestro stopt en je komt melden dat je blij bent dat de nog een oude pas hebt ontvangen.

Er worden dagelijks duizenden passen vervangen. Als iedereen komt melden dat hij nog een ‘oude’ pas heeft ontvangen is dat niet echt interessant.

De nieuwe passen bij de verschillende banken. Dat is waar dit topic over gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door La1974 op 25-02-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:08:
[...]
Zal vast ook wel ermee te maken hebben dat zij ook eigenaar zijn van het iDEAL ecosysteem. Niets mis mee maar nauwelijks shops buiten NL die er gebruik van maken.
Als je kijkt naar aantal buitenlandse shops die het accepteren is dat inderdaad zo ongeveer nul. Maar als je kijkt naar de grootste buitenlandse shops populair bij Nederlanders, shops als Steam, Epic games, Amazon.de, Aliexpress, die ondersteunen allemaal Ideal. En natuurlijk ben je wat actiever bij kleinere buitenlandse winkels, dan zal je er snel tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Sissors schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Als je kijkt naar aantal buitenlandse shops die het accepteren is dat inderdaad zo ongeveer nul. Maar als je kijkt naar de grootste buitenlandse shops populair bij Nederlanders, shops als Steam, Epic games, Amazon.de, Aliexpress, die ondersteunen allemaal Ideal. En natuurlijk ben je wat actiever bij kleinere buitenlandse winkels, dan zal je er snel tegenaan lopen.
Dat gaat veranderen. iDeal wordt een Europese standaard met een nieuwe naam: Wero.

https://www.currence.nl/n...-payments-initiative-epi/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
La1974 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:02:
[...]

Waarom deze reactie? Het topic is dat Mastercard met Maestro stopt en je komt melden dat je blij bent dat de nog een oude pas hebt ontvangen.

Er worden dagelijks duizenden passen vervangen. Als iedereen komt melden dat hij nog een ‘oude’ pas heeft ontvangen is dat niet echt interessant.

De nieuwe passen bij de verschillende banken. Dat is waar dit topic over gaat.
Iemand vroeg hoe groot de voorraad van specifiek ING nog is (op de laatste pagina's werd er geloof ik niet over ING gesproken). Daar kan ik geen antwoord op geven, maar ik kon wel melden dat deze week iig nog oude debitpas is ontvangen. Deze is waarschijnlijk nog te gebruiken t/m februari 2029, want ik kan zo even niet vinden wanneer de acceptatie van Maestro/Vpay echt stopt.

"Dit topic is bedoeld om te discussiëren/speculeren over de gevolgen van deze wijzigingen voor het Nederlandse betaallandschap."

Gevolg wat je in praktijk dus krijgt dat niet elke terminal nog geschikt is op dit moment (en hoogstwaarschijnlijk dat de banken daarom nog terughoudend zijn met het uitgeven van nieuwe passen). Klanten van Triodos hebben bijvoorbeeld wel al een nieuwe debitpas en de gemiddelde klant snapt er dan niks van dat hun pas niet wordt geaccepteerd (zie bv https://www.rtlnieuws.nl/...-betaalautomaat-betaalpas).

Ik mag dan toch best melden dat ik wel blij ben dat ik nu nog wel minstens 1 Maestro/Vpay pas heb? Je ziet in deze topic idd voornamelijk berichten dat men die nieuwe pas wilt, maar wat als je dan ergens bent en niet kunt betalen? Dat is voor nu gewoon nog niet zo praktisch voor in NL. Daar is waarvoor ik mijn Nederlandse pas gebruik, betalingen in NL. Voor buitenlandse (niet Europese) betalingen heb ik een andere pas voor (want goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
xileS schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:15:
[...]

"Dit topic is bedoeld om te discussiëren/speculeren over de gevolgen van deze wijzigingen voor het Nederlandse betaallandschap."
Dat is al uitvoerig besproken in dit topic. Jouw bijdrage is een herhaling.
Gevolg wat je in praktijk dus krijgt dat niet elke terminal nog geschikt is op dit moment (en hoogstwaarschijnlijk dat de banken daarom nog terughoudend zijn met het uitgeven van nieuwe passen). Klanten van Triodos hebben bijvoorbeeld wel al een nieuwe debitpas en de gemiddelde klant snapt er dan niks van dat hun pas niet wordt geaccepteerd (zie bv https://www.rtlnieuws.nl/...-betaalautomaat-betaalpas).

Ik mag dan toch best melden dat ik wel blij ben dat ik nu nog wel minstens 1 Maestro/Vpay pas heb? Je ziet in deze topic idd voornamelijk berichten dat men die nieuwe pas wilt, maar wat als je dan ergens bent en niet kunt betalen? Dat is voor nu gewoon nog niet zo praktisch voor in NL. Daar is waarvoor ik mijn Nederlandse pas gebruik, betalingen in NL. Voor buitenlandse (niet Europese) betalingen heb ik een andere pas voor (want goedkoper).
Is ook al meerdere keren besproken. Voegt ook niets toe.

Het is niet persoonlijk maar al die herhalingen leiden af. Dat de sigarenboer om de hoek de nieuwe passen niet ondersteunt is ook niets nieuws.

Dat Rabobank een pilot deed was wel nieuws. Net als dat Triodos ook begonnen was. Als ING of ABN dat ook zou doen, zou dat ook nieuws zijn.

Dat de grootbanken terughoudend zijn is al tientallen malen besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
La1974 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Dat is al uitvoerig besproken in dit topic. Jouw bijdrage is een herhaling.

[...]

Is ook al meerdere keren besproken. Voegt ook niets toe.

Het is niet persoonlijk maar al die herhalingen leiden af. Dat de sigarenboer om de hoek de nieuwe passen niet ondersteunt is ook niets nieuws.

Dat Rabobank een pilot deed was wel nieuws. Net als dat Triodos ook begonnen was. Als ING of ABN dat ook zou doen, zou dat ook nieuws zijn.

Dat de grootbanken terughoudend zijn is al tientallen malen besproken.
Als je alle 101 pagina's doorleest, dan zal alles ongeveer al besproken zijn en kunnen we beter niets meer posten.

Ik kan mij iig niet herinneren dat ik een post had gelezen hier dat iemand toch nog blij is dat hij een oud pasje had ontvangen. Ik zou eigenlijk niet weten waarom ik dat niet zou mogen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
Even los van de vraag of een stelletje Tweakers hier sowieso representatief is voor heel Nederland, geeft elke melding in dit topic over welk kaartschema je nieuw ontvangen kaart is, en waar je wel of niet kon betalen met je nieuwe debetkaart, wel een betere indicatie van de uitrol en acceptatie.

Gezien het topic valt er op zich ook niet heel veel anders te discussiëren/melden hier.

De nieuwe kaartschema's voor debit zijn in principe nu de norm, dus dat ergens een transactie niet lukt vind ik zelf wel relevant, want blijkbaar is de acceptatie dan nog niet 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:02:
Even los van de vraag of een stelletje Tweakers hier sowieso representatief is voor heel Nederland, geeft elke melding in dit topic over welk kaartschema je nieuw ontvangen kaart is, en waar je wel of niet kon betalen met je nieuwe debetkaart, wel een betere indicatie van de uitrol en acceptatie.

Gezien het topic valt er op zich ook niet heel veel anders te discussiëren/melden hier.

De nieuwe kaartschema's voor debit zijn in principe nu de norm, dus dat ergens een transactie niet lukt vind ik zelf wel relevant, want blijkbaar is de acceptatie dan nog niet 100%.
Naar mijn idee is een stelletje Tweakers hier dus niet representatief, omdat in de praktijk de gemiddelde Nederlander niet staat te popelen om een nieuwe Debit pas (of überhaupt mee bekend is), aangezien hun huidige pasje gewoon werkt (in NL).

Een paar dagen gelden hoorde ik nog iemand dat haar Triodos Visa Debit pasje niet deed bij de AH zelfscan kassa. Dat is voor mij wel weer nieuw. Ik dacht dat juist de zelfscankassa's een nieuw geüpdatet terminal hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:48

Deurwaarder

*blaf*

Ik heb nu nog een Maestro pas van Rabo, maar zal ook wel blij zijn als ik een debit card krijg.
Vanmiddag nog bij Kruidvat, alle debit cards werden geweigerd bij de zelfscan-kassa.
Volgens caissière 1 'omdat ik van die gekke banken heb'
Hopelijk wordt dat soort uitspraken minder als ze gewoon zien dat bekende merken het ook niet doen.
Gelukkig snapte kassiere 2 het beter, die zei dat alle passen het gewoon moeten doen. En bij de bemande kassa (met op het oog hetzelfde type terminal..) werkte de debit card wel gewoon.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hebben shops in Nederland nog van die antieke terminals staan? Ik weet dat in Polen bijvoorbeeld ik vooral nieuwere ‘Lane 3000’ zie, die verder ook een stuk sneller zijn in het verwerken van de betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:53:
Waarom hebben shops in Nederland nog van die antieke terminals staan? Ik weet dat in Polen bijvoorbeeld ik vooral nieuwere ‘Lane 3000’ zie, die verder ook een stuk sneller zijn in het verwerken van de betaling.
If it an't broken don't fix it? Van alle ("losse"*) terminals is er één model dat niet geschikt is voor Debit en ook niet geschikt wordt gemaakt omdat die eind vorig jaar of eind dit jaar volledig unsupported wordt (en dus vervangen moet worden). Alle andere modellen terminals hebben een update gekregen om Debit compatibiliteit toe te voegen. Maar blijkbaar is deze update dus alsnog niet op alle terminals geïnstalleerd.

* uitzondering zijn de parkeerautomaten. Daar zijn er meerdere van die niet werken en wel of geen update ontvangen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:08:
[...]

If it an't broken don't fix it?
Ik denk dat het precies zo werkt in het praktijk.

Bij ons op werk heb ik ergens vorig jaar een vervangende pinapparaat gekocht en ik was er zelfs in 2022 er al mee bezig, maar toen konden ze deze nog niet leveren.

Nou ik heb het bijgehouden. Wij hebben hoogstens 2 betalingen met een nieuwe debitpas gehad :'). Ik heb de klant gelijk op aangesproken, je hebt een nieuw pasje! Zei je oh ja? Is van Triodos. Ik ja, maar wordt waarschijnlijk niet overal geaccepteerd. Zei ze ja klopt, heb al op aantal plekken niet kunnen betalen!

Geen 1 van die bedrijven staan waarschijnlijk bij stil dat het aan hun automaat ligt, omdat maar 1 of 2 personen zijn die niet kunnen betalen in zoveel maanden tijd. Ik denk dat het nog wel even gaat duren dus, voordat Maestro/Vpay helemaal weg is. Men zou ook sneller bij de bank een melding moeten maken als een betaling niet lukt, wellicht dat het dan wel sneller gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
xileS schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:54:
[...]
Geen 1 van die bedrijven staan waarschijnlijk bij stil dat het aan hun automaat ligt, omdat maar 1 of 2 personen zijn die niet kunnen betalen in zoveel maanden tijd.
Inderdaad. Heb zelfs wel eens een foto gezien van een bord, waar de schuld bij Triodos werd gelegd, terwijl het toch echt aan hunzelf, of hun leverancier lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Men zou ook sneller bij de bank een melding moeten maken als een betaling niet lukt, wellicht dat het dan wel sneller gaat.
De Rabobank heeft in ieder geval een pagina waar je melding hiervan kunt maken. Ik weet alleen niet in hoeverre ze hier mee adverteren. Zelf heb ik een Visa uit de pilot, en toen bestond deze pagina nog niet en dus geen verwijzing ernaar (wel andersom "zorg dat je een Maestro of V-Pay pas ernaast hebt").
Wellicht dat een van de posters alhier die binj normale vervanging een MasterCard / Visa ontvangen hebben daar iets over kunnen zeggen? In hoeverre Rabo dus adverteerd met de pagina om mislukte pin betalingen te rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik denk dat het nog wel even gaat duren dus, voordat Maestro/Vpay helemaal weg is. Men zou ook sneller bij de bank een melding moeten maken als een betaling niet lukt, wellicht dat het dan wel sneller gaat.
Als ze nu nog nieuwe Maestro passen uitgeven zullen ze deze binnen een paar jaar alweer moeten vervangen omdat Mastercard natuurlijk geen extra netwerk langer online houden omdat de bank last minute nog kaarten heeft ingekocht.

Is er nog verschil tussen MC en Visa Debit? Ik hoor van sommigen dat visa betalingen sneller lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:09:
[...]
Als ze nu nog nieuwe Maestro passen uitgeven zullen ze deze binnen een paar jaar alweer moeten vervangen omdat Mastercard natuurlijk geen extra netwerk langer online houden omdat de bank last minute nog kaarten heeft ingekocht.
Maestro en Mastercard gaan gewoon over dezelfde servers heen. Ja, er zal meer configuratie zijn, zolang Maestro nog in de lucht moet blijven, maar er is geen los netwerk.
Is er nog verschil tussen MC en Visa Debit? Ik hoor van sommigen dat visa betalingen sneller lopen.
Ene loopt via Mastercard, andere via Visa. Denk dat de meest vertragende factor je eigen bank is, als die zijn autorisaties niet snel genoeg afhandelt, of de betaalautomaat, als die nog een internetverbinding moet opzetten. Het achterliggende netwerk van MC of Visa, om van de betaalautomaat naar je bank te komen, doet zijn werk in miliseconden. Als ik bij de AH sta en met mijn Visa Debit afreken, heb ik niet eens in de gaten dat er een bericht is verstuurd naar mijn bank, alles is gecontroleerd (cryptogram, saldo, etc) en een antwoord is teruggestuurd. En met mijn Maestro was dat niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:11:
[...]
Inderdaad. Heb zelfs wel eens een foto gezien van een bord, waar de schuld bij Triodos werd gelegd, terwijl het toch echt aan hunzelf, of hun leverancier lag.
Lol 8)7. Ik had desbetreffende klant iig gezegd, dat haar bank (Triodos) juist eigenlijk voorloopt (en rest van de banken nog niet aandurft om te vernieuwen). En de volgende x als ze niet kan betalen, bij het bedrijf aan moet geven dat ze een nieuw automaat moeten aanschaffen, want in de toekomst gaat dit veel vaker voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:31:
Voor de ondernemers hier die creditcards accepteren via een andere transactieverwerker dan van hun pin, raadt ik aan om even goed op te letten met de nieuwe Debit Mastercard/Visa passen.

Bij ons op werk heeft CCV een fout gemaakt, door alles van Mastercard (en waarschijnlijk ook Visa) door te zetten naar de creditcardtransactieverwerker. Terwijl dus een Debit Mastercard/Visa gewoon via de pintransactieverwerker (in ons geval dus CCV) zoals met Maestro/Vpay moet verlopen.. Best slordig en als je er laat achter komt, kunnen de kosten wel hoog oplopen.
Zonet wat boekhouding aan het doen en waar kom ik achter. Dit probleem komt opeens weer voor! Vorige x hadden ze een verandering gepushed naar ons apparaat en ik had met 1 cent getest en het ging daarna idd goed.

Wij komen met een paar transacties nu bijna 55000% (550x) duurder uit dan een normale pin transactie, omdat nu de transacties via de creditcardcontract zijn gegaan terwijl wij een geschikt pinapparaat hebben... Morgen maar eens bellen hoe dit nou opeens weer kan.

Ook CCV lijkt niet helemaal alles op orde te hebben zo te zien. Precies waarvoor wij een nieuw pinappaat aangeschaft hebben (extra kosten voorkomen, zodat normale debitbetalingen niet via het creditcardnetwerk verloopt), gaat niet foutloos.

[ Voor 9% gewijzigd door xileS op 26-02-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Even terugkomend op bovenstaande. Wellicht heb ik CCV ten onrechte beschuldigd.

Er zijn bij ons idd een paar debit betalingen als creditbetalingen verwerkt, maar de verklaring van CCV is dat het waarschijnlijk aan het gebruikte pasjes ligt. De instellingen staan namelijk goed.

Ook al zijn het DEBIT passen, maar als het bv een buitenlandse (buiten EER geloof ik) is dan wordt het alsnog als creditcard verwerkt (daar had ik idd ook over gelezen en staat op de CCV site). Dit is wel een achteruitgang. Van 1 klant weet ik bv dat hij hiervoor een Maestro pas had en om daarvan de transactie te verwerken kost het 6,6 cent en nu heeft dat dus bijna 40 euro gekost bij dezelfde klant.

Vreemde is dat ik van een andere transactie weet, dat dit om een Visa Debitpas ging van Triodos Bank. Dit is dus gewoon een NL bank. Ook deze is dus als creditcard verwerkt en de verklaring van CCV is dat hun pasjes toch op 1 of andere manier als creditcard werken, ook al staat er letterlijk debit.. Erg verwarrend dus.

Als het een Triodos V PAY pas was geweest, dan was het gewoon een 6,6 cent pintransactie geweest. Alleen met een Visa debit, is het opeens een creditcard. Erg vreemd, maar CCV heeft wel de bonnetjes opgevraagd en hopelijk wordt ik nog van duidelijkheid voorzien.

Het verhaal van CCV lijkt tot nu iig te kloppen, want ik heb ook even met mijn N26 (mastercard debit) getest en zie aan het bonnetje dat deze hoogstwaarschijnlijk wel als een "normale" pin transactie wordt gezien. Toevallig waren alle ontvangen debit betalingen van klanten als creditcard verwerkt, waardoor ik dacht dat een setting niet goed stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:44:
Even terugkomend op bovenstaande. Wellicht heb ik CCV ten onrechte beschuldigd.

Er zijn bij ons idd een paar debit betalingen als creditbetalingen verwerkt, maar de verklaring van CCV is dat het waarschijnlijk aan het gebruikte pasjes ligt. De instellingen staan namelijk goed.

Ook al zijn het DEBIT passen, maar als het bv een buitenlandse (buiten EER geloof ik) is dan wordt het alsnog als creditcard verwerkt (daar had ik idd ook over gelezen en staat op de CCV site). Dit is wel een achteruitgang. Van 1 klant weet ik bv dat hij hiervoor een Maestro pas had en om daarvan de transactie te verwerken kost het 6,6 cent en nu heeft dat dus bijna 40 euro gekost bij dezelfde klant.
Correct. Dat komt omdat zowel Mastercard Credit als Debit dezelfde AID hebben. Herkenning of het om een Debit kaart gaat, gebeurt met een andere EMV tag, namelijk 9F0A. En die tag (met 0001 als identifier) is specifiek voor gebruik op passen uit de EEA. Zie de EEA Product ID tag
Vreemde is dat ik van een andere transactie weet, dat dit om een Visa Debitpas ging van Triodos Bank. Dit is dus gewoon een NL bank. Ook deze is dus als creditcard verwerkt en de verklaring van CCV is dat hun pasjes toch op 1 of andere manier als creditcard werken, ook al staat er letterlijk debit.. Erg verwarrend dus.
edit: Kan het zijn dat de houder van de Triodos kaart een 'commercial' (zakelijke) kaart heeft? Dan is er geen match met de debit contracten (want waarde 03 ipv 01, zie de EEA product tag) en val je terug op het duurdere contract.

[ Voor 15% gewijzigd door celshof op 27-02-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:05:

[...]

edit: Kan het zijn dat de houder van de Triodos kaart een 'commercial' (zakelijke) kaart heeft? Dan is er geen match met de debit contracten (want waarde 03 ipv 01, zie de EEA product tag) en val je terug op het duurdere contract.
Het is zeer goed mogelijk dat het idd om een Triodos zakelijke rekening gaat, maar ook dan moet het toch als een debit transactie gelden, want is NL?

Anders gaat het een heel duur grapje worden als straks alle zakelijke bankpassen als creditcard wordt belast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:16:
[...]
Het is zeer goed mogelijk dat het idd om een Triodos zakelijke rekening gaat, maar ook dan moet het toch als een debit transactie gelden, want is NL?

Anders gaat het een heel duur grapje worden als straks alle zakelijke bankpassen als creditcard wordt belast..
Ik kan me voorstellen dat de banken ook waarde 01 gaan gebruiken voor zakelijke passen. Of dat waarde 03 opgenomen gaat worden tegen het lagere tarief. Tot die tijd zit je inderdaad met het hogere tarief opgescheept. Wel lekker voor Triodos denk ik, gezien de interchange naar hun gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:30:
[...]
Ik kan me voorstellen dat de banken ook waarde 01 gaan gebruiken voor zakelijke passen. Of dat waarde 03 opgenomen gaat worden tegen het lagere tarief. Tot die tijd zit je inderdaad met het hogere tarief opgescheept. Wel lekker voor Triodos denk ik, gezien de interchange naar hun gaat ;)
M.a.w. met de komst van de nieuwe passen, krijgen de bedrijven die pinbetalingen accepteren hogere kosten. Dat Maestro/V PAY > Mastercard debit/Visa Debit is dus toch niet zo helemaal 1 op 1. Volgens mij als een pinautomaat helemaal geen creditcards zou accepteren, maar iemand met zo'n debitcard (met andere waarde) betaald alsnog een creditcardtoeslag (voor de ontvanger) wordt berekend als verassing.

Ook best gek, want voorheen was het gewoon als je geen creditcard acceptatie had, dat je alleen maar pintransactiekosten van 6 cent krijgt. Nu is het een verassing hoeveel creditcardtoeslagen je gaat krijgen, want je kan ze niet blokkeren 8)7 .

Dit is wel erg sneaky van Triodos als zij hierdoor extra winst pakken, terwijl de ontvangers hiervoor creditcardkosten betalen voor doodnormale debitkaarten 8)7 .

Hoe zie jij die waardes eigenlijk? En zie je toevallig of dit voor meer (zakelijke) rekening zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:42:
[...]M.a.w. met de komst van de nieuwe passen, krijgen de bedrijven die pinbetalingen accepteren hogere kosten. Dat Maestro/V PAY > Mastercard debit/Visa Debit is dus toch niet zo helemaal 1 op 1. Volgens mij als een pinautomaat helemaal geen creditcards zou accepteren, maar iemand met zo'n debitcard (met andere waarde) betaald alsnog een creditcardtoeslag (voor de ontvanger) wordt berekend als verassing.
Ik zie het als opstartproblemen. Noch de banken, noch de winkeliers willen een verschil in tarieven tov Vpay/Maestro. Maar er verandert wel wat en dan gebeuren dingen, waar je vroeger nooit stil bij stond. En dan wil het wel eens mis gaan.
Ook best gek, want voorheen was het gewoon als je geen creditcard acceptatie had, dat je alleen maar pintransactiekosten van 6 cent krijgt. Nu is het een verassing hoeveel creditcardtoeslagen je gaat krijgen, want je kan ze niet blokkeren
Het is wel degelijk mogelijk om alleen debit te accepteren. Dan zet je alleen Debit aan en wordt al het andere Mastercard en Visa gewoon geweigerd. Is wellicht niet helemaal hoe Mastercard en Visa het willen zien, maar ik denk dat de grote banken in Nederland voldoende kracht hebben om weerstand te bieden, als ze willen. Je hebt ook nog een tussenvorm, waarbij Visa en Mastercard wel worden geaccepteerd als ze niet uit de EEA komen.

Ik verwacht trouwens wel, dat de banken richting full acceptance zullen gaan, waarbij ze dus alle passen accepteren en je inderdaad bij credit voor hogere kosten komt te staan. Kun je altijd nog korting gaan geven als winkelier, als iemand met een debitkaart betaalt.
Dit is wel erg sneaky van Triodos als zij hierdoor extra winst pakken, terwijl de ontvangers hiervoor creditcardkosten betalen voor doodnormale debitkaarten 8)7 .
Dat zullen ze heus niet bewust hebben gedaan, want er zijn voldoende plekken die alleen debit accepteren en waar hun kaarthouders opeens niet meer kunnen betalen. En dat zou best wel eens de doelgroep van Triodos kunnen zijn (zo accepteert de natuurwinkel bij ons in de stad alleen debitkaarten).
Hoe zie jij die waardes eigenlijk? En zie je toevallig of dit voor meer (zakelijke) rekening zo is?
Kun je zien met een EMV lezer. Tegenwoordig ook gewoon via een NFC app op je telefoon.

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 28-02-2024 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:05:
[...]
Ik zie het als opstartproblemen. Noch de banken, noch de winkeliers willen een verschil in tarieven tov Vpay/Maestro. Maar er verandert wel wat en dan gebeuren dingen, waar je vroeger nooit stil bij stond. En dan wil het wel eens mis gaan.
Laten we het hopen voor winkeliers dat het idd opstartproblemen zijn en er verbeteringen komen, want de extra kosten worden wel door hun betaald. En zo nieuw zijn deze pasjes eigenlijk ook niet. Ze bestaan volgens mij al heel lang, maar idd in NL is de acceptatie hiervan als debit nieuw.
[...]
Het is wel degelijk mogelijk om alleen debit te accepteren. Dan zet je alleen Debit aan en wordt al het andere Mastercard en Visa gewoon geweigerd. Is wellicht niet helemaal hoe Mastercard en Visa het willen zien, maar ik denk dat de grote banken in Nederland voldoende kracht hebben om weerstand te bieden, als ze willen. Je hebt ook nog een tussenvorm, waarbij Visa en Mastercard wel worden geaccepteerd als ze niet uit de EEA komen.
Je kan idd kiezen om geen creditcards te accepteren op je terminal. Ik bedoelde idd die tussenvorm, waarbij het wel een Debit card is, maar achteraf op de transactiekosten factuur alsnog de creditcard kosten gaat krijgen. Bij CCV is dat bv 1,6% over het gehele bedrag.

Deze kosten zou je vroeger nooit krijgen als je geen creditcard acceptatie had en nu dus wel. Tenminste zo is hoe ik geïnformeerd ben.
[...]
Dat zullen ze heus niet bewust hebben gedaan, want er zijn voldoende plekken die alleen debit accepteren en waar hun kaarthouders opeens niet meer kunnen betalen. En dat zou best wel eens de doelgroep van Triodos kunnen zijn (zo accepteert de natuurwinkel bij ons in de stad alleen debitkaarten).
Deze Triodos debit kaarten dus, werken volgens mij dus ook gewoon bij een terminal zonder CC acceptatie.. In ons geval loopt CC via worldline, maar stel je voor dat wij geen contract bij worldline voor CC hebben. Ook dan zal deze kaart geaccepteerd worden door CCV zelf en zie je later op de factuur de "creditcard" kosten staan voor deze Triodos Debit kaarten.

Bij de natuurwinkel die je bedoelt zal deze ook dus geaccepteerd worden (als ze een vernieuwd terminal hebben) en achteraf die extra kosten krijgen, wat dus gelijk is aan CC kosten. Vooraf is dit dus totaal niet te zien. Tenzij je naar de pasjes van klanten gaat kijken en van alle pasjes weet wat de waardes zijn.
[...]
Kun je zien met een EMV lezer. Tegenwoordig ook gewoon via een NFC app op je telefoon.
Aah, dus hieruit kan ik denk ik opmaken dat je toevallig ook een zakelijk Triodos kaart hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:37:
[...]
Deze Triodos debit kaarten dus, werken volgens mij dus ook gewoon bij een terminal zonder CC acceptatie.. In ons geval loopt CC via worldline, maar stel je voor dat wij geen contract bij worldline voor CC hebben. Ook dan zal deze kaart geaccepteerd worden door CCV zelf en zie je later op de factuur de "creditcard" kosten staan voor deze Triodos Debit kaarten.
Alleen als de terminal een contract voor credit/Mastercard algemeen heeft, zal die de kaart accepteren. Ik ken ook klachten van mensen met een zakelijke kaart, die niet kunnen betalen op een debit-only betaalautomaat.
Aah, dus hieruit kan ik denk ik opmaken dat je toevallig ook een zakelijk Triodos kaart hebt?
Nee, heb ik niet. Maar ik weet wel een beetje hoe EMV werkt en waar je wat kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:30:
[...]
Alleen als de terminal een contract voor credit/Mastercard algemeen heeft, zal die de kaart accepteren. Ik ken ook klachten van mensen met een zakelijke kaart, die niet kunnen betalen op een debit-only betaalautomaat.
Hmm zo'n triodos debit kaart is een apart geval dan, want een debit only betaalautomaat zal wel een debit kaart buiten de EEA accepteren toch? En dan dus alsnog "creditcard" kosten voor de ontvanger. Terwijl dus maestro/vpay gewoon altijd maestro/vpay is en er geen kosten onderscheid is tussen binnen of buiten EEA.

Dit maakt het niet overzichtelijk en als je als ontvanger ervoor kiest geen CC te accepteren en dus geen 1,6% kosten wilt over de betalingen. Krijg je deze alsnog, zonder precies te weten wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
[...]Hmm zo'n triodos debit kaart is een apart geval dan, want een debit only betaalautomaat zal wel een debit kaart buiten de EEA accepteren toch? En dan dus alsnog "creditcard" kosten voor de ontvanger. Terwijl dus maestro/vpay gewoon altijd maestro/vpay is en er geen kosten onderscheid is tussen binnen of buiten EEA.
Dat ligt er maar aan. Als de terminal alleen een Debit MC en Visa Debit contract heeft, wordt een dergelijke kaart geweigerd. Heeft de terminal 'limited acceptance', dan zal de niet-EEA kaart worden geaccepteerd, omdat hij niet geweigerd kan worden (als in, weiger 9F0A met waarden 02, 03, 04. niet-EEA kaart heeft die tag niet, dus wordt niet geweigerd).
Hoeveel je dan betaalt, ligt aan je acquirer bank, oftewel degene die de winkelier als klant heeft. Als die ziet dat de gemiddelde bedragen laag zijn en het aantal niet-EEA klanten ook laag, is het wellicht net zo makkelijk per transactie een vast bedrag te blijven afrekenen ipv een afwijkende stroom met percentages in te regelen.

Trouwens, Maestro/Vpay is altijd wel voor hetzelfde tarief afgerekend, maar er zijn wel verschillen. Als je naar de BIN tabel kijkt, zie je een paar verschillende Maestro producten en die bepalen de kosten die de acquirer doorgerekend krijgt van Mastercard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als deze informatie (vraag 5) correct is, mogen creditcards van buiten de EER per eind 2024 sowieso niet meer geweigerd worden (van binnen de EER nog wel) vanwege de 'Honor All Cards Rule'. Het lijkt me dan ook wel dat er een oplossing moet komen voor de situatie waar @xileS mee te maken heeft. Maar hopelijk zijn het inderdaad niet meer dan wat opstartproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:30:
[...]

[...]
Nee, heb ik niet. Maar ik weet wel een beetje hoe EMV werkt en waar je wat kunt vinden.
Is er ook een EMV tag die aangeeft of het gewone Visa debit is Visa Debit Infinite? Of een gewone Debit Mastercard of World Elite Debit Mastercard?

Ik vraag dit omdat die een hogere fee hebben voor merchants. Misscnien niet binnen de EEA maar wel erbuiten. En ik heb geen twijfel dat dat de reden is waarom banken als Wise en Revolut geen normale debit kaarten uitgeven, maar die met zo een premium label. Onze eigen banken geven gewoon normale uit.

Ik vraag me af of zelfs in de EEA merchants toch meer moeten betalen als een klant komt met zo een premium debit kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
TexMex schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:07:
Als deze informatie (vraag 5) correct is, mogen creditcards van buiten de EER per eind 2024 sowieso niet meer geweigerd worden (van binnen de EER nog wel) vanwege de 'Honor All Cards Rule'. Het lijkt me dan ook wel dat er een oplossing moet komen voor de situatie waar @xileS mee te maken heeft. Maar hopelijk zijn het inderdaad niet meer dan wat opstartproblemen.
Ja, die regel is er inderdaad. Staat ook in de EU regels trouwens: https://eur-lex.europa.eu...EX:32015R0751#d1e1125-1-1 (artikel 10)

Maar, hoe je dit moet uitleggen, durf ik niet te zeggen. Visa en Mastercard lijken te zeggen dat je niet mag weigeren, omdat je wellicht kaarten weigert die hetzelfde zijn (dus Debit niet-EEA).

Probleem is, dat als je dit op de terminal zou willen afvangen en helemaal goed wilt regelen, je elke week de BIN-tabellen van alle producten, van alle schemes die je wilt accepteren moet laden. Andere optie, is dat je het bij de processor laat uitzoeken, maar dan zit je meteen voor alles vast aan 1 leverancier (vendor lock-in) en kun je niet, verschillende betaalleveranciers op 1 terminal aanbieden (zoals hierboven met debit bij CCV en credit bij Worldline). Of wisselen van leverancier, zonder meteen een nieuwe terminal neer te moeten zetten, of meerdere op je toonbank te plaatsen.
Is er ook een EMV tag die aangeeft of het gewone Visa debit is Visa Debit Infinite? Of een gewone Debit Mastercard of World Elite Debit Mastercard?

Ik vraag dit omdat die een hogere fee hebben voor merchants. Misscnien niet binnen de EEA maar wel erbuiten. En ik heb geen twijfel dat dat de reden is waarom banken als Wise en Revolut geen normale debit kaarten uitgeven, maar die met zo een premium label. Onze eigen banken geven gewoon normale uit.

Ik vraag me af of zelfs in de EEA merchants toch meer moeten betalen als een klant komt met zo een premium debit kaart.
[/quote]Niet met een tag. Anders zouden we nu ook niet al die problemen hebben met het verschil tussen Debit en Credit, als de schemes gewoon een wereldwijd makkelijk herkenbaar systeem op de betaalkaarten zouden zetten.
BIN tabel kan wel helpen, gezien daar de producten ook bij beschreven zijn (zie mijn link eerder voor de simpele versie)

[ Voor 22% gewijzigd door celshof op 28-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:58:
[...]
Niet met een tag. Anders zouden we nu ook niet al die problemen hebben met het verschil tussen Debit en Credit, als de schemes gewoon een wereldwijd makkelijk herkenbaar systeem op de betaalkaarten zouden zetten.
BIN tabel kan wel helpen, gezien daar de producten ook bij beschreven zijn (zie mijn link eerder voor de simpele versie)
Denk je dat er een risico is in Nederland dat Revolut en Wise debit kaarten niet geaccepteerd worden doordat de BIN aangeeft het is een premium label?

Ik denk dat dat risco er is wel als je bijvoorbeeld buiten Europa op vakantie gaat. Mercants moeten meer fee betalen voor die premium debit kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
SAICRJMPM schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Denk je dat er een risico is in Nederland dat Revolut en Wise debit kaarten niet geaccepteerd worden doordat de BIN aangeeft het is een premium label?

Ik denk dat dat risco er is wel als je bijvoorbeeld buiten Europa op vakantie gaat. Mercants moeten meer fee betalen voor die premium debit kaarten.
Ik denk dat er 0 risico is, dat ze niet geaccepteerd worden. Zolang de hoeveelheid premium kaarten beperkt blijft, zie ik niet dat er heel erg geinvesteerd wordt om andere informatie te gaan gebruiken, dan die de (virtuele) kaart aanbiedt op de terminal. Zoals het nu meestal werkt dus.
Verwerken van transacties moet ook zoveel mogelijk simpel blijven en snel gaan. En voor een zo laag mogelijke prijs. Ontwikkelen kost geld en waarom zou je als processor en terminalleverancier investeren in iets om op product codes te gaan afwijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:17:
[...]
Dat ligt er maar aan. Als de terminal alleen een Debit MC en Visa Debit contract heeft, wordt een dergelijke kaart geweigerd. Heeft de terminal 'limited acceptance', dan zal de niet-EEA kaart worden geaccepteerd, omdat hij niet geweigerd kan worden (als in, weiger 9F0A met waarden 02, 03, 04. niet-EEA kaart heeft die tag niet, dus wordt niet geweigerd).
Wat is een "limited acceptance"? Bij CCV bv heb je geloof ik alleen de optie, wel of geen creditcards accepteren. Ik heb trouwens eerder contact gehad met CCV en zij gaven eigenlijk aan, als je geen creditcards accepteert alsnog "creditcardskosten" kan krijgen voor kaarten buiten EER, zie bv https://www.ccv.eu/nl/betaaloplossingen/betaalmethoden/ (Debetkaart (buiten EER) 1,6% per transactie) en je hebt ook nog Visa Businesskaarten (1,6% per transactie), dat is ook weer een apart geval. Ik weet nog steeds niet wat voor kaarten dat dan weer zijn.

Ik weet dus nog steeds niet welke info die ik moet geloven, maar ik moet zeggen dat jouw info wat je allemaal hier post, informatiever is dan waar CCV mee komt. Thanks daarvoor. Wat je zei over Triodos Bank zakelijke visa debit pas, komt namelijk overeen met wat onze klant zei over haar ervaring over pinnen bij de zelfscankassas bij de AH, daar deden ze het niet.. Deze passen worden dan idd als creditcards gezien, terwijl het debitcards zijn. Iets dat Triodosbank (of een andere instantie?) wel moet oplossen, dit zijn geen passen buiten de EEA/EER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:07:
"Merchants who accept Visa and Mastercards’ debit cards are also required to accept Visa and Mastercard’s credit cards (if they are issued outside EEA)"

Nou, als ik het goed begrepen heb (van CCV), kan je debit kaarten buiten de EEA ook niet weigeren, dus dan heb je sowieso al "creditcardkosten". Dat je dan ook Creditcards buiten EEA moet accepteren, maakt dus dan geen verschil hierin voor acceptanten. Kosten zijn gelijk. Zolang je dan wel creditcards binnen EEA wel kan weigeren, dan valt het nog redelijk te doen om de kosten betreft transacties beperkt te houden.

Bij ons op werk, denk ik trouwens over na om ons contract bij PaySquare/Wordline op te zeggen. Wij hebben al nauwelijks betalingen met creditcards. Enige reden waarom ik dat niet gedaan heb is omdat zij een beter tarief dan 1,6% geven (wat CCV berekend). Buitenlanders (buiten EEA) zouden dus alsnog met hun debitcards kunnen betalen, maar waarschijnlijk wel helaas dan tegen de 1,6% debitcard kosten via CCV (ook al staat creditcard acceptatie dan uit bij CCV?)

Betreft dus de betaling van een klant met een Triodos Visa Debit pas, had ik bv beter een iDEAL link kunnen sturen (tegen iets van 25 cent transactiekosten) wat dan veel goedkoper is om haar betaling te accepteren.. Best belachelijk dat zo'n Nederlandse pas als een creditcard wordt gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door xileS op 28-02-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:55:
[...]
Wat is een "limited acceptance"? Bij CCV bv heb je geloof ik alleen de optie, wel of geen creditcards accepteren. Ik heb trouwens eerder contact gehad met CCV en zij gaven eigenlijk aan, als je geen creditcards accepteert alsnog "creditcardskosten" kan krijgen voor kaarten buiten EER, zie bv https://www.ccv.eu/nl/betaaloplossingen/betaalmethoden/ (Debetkaart (buiten EER) 1,6% per transactie) en je hebt ook nog Visa Businesskaarten (1,6% per transactie), dat is ook weer een apart geval. Ik weet nog steeds niet wat voor kaarten dat dan weer zijn.
Limited acceptance is weigeren van creditcards (en commercial en prepaid) van binnen de EEA en accepteren van alle kaarten buiten de EEA.
Ik weet dus nog steeds niet welke info die ik moet geloven, maar ik moet zeggen dat jouw info wat je allemaal hier post, informatiever is dan waar CCV mee komt. Thanks daarvoor.
Lastige is, dat er vele mitsen en maren zijn. En configuraties die fout kunnen staan op weer allerlei plekken. Om het echt te weten, zou je een transactie van begin tot eind moeten volgen, startend met het uitlezen op de betaalautomaat.
Wat je zei over Triodos Bank zakelijke visa debit pas, komt namelijk overeen met wat onze klant zei over haar ervaring over pinnen bij de zelfscankassas bij de AH, daar deden ze het niet.. Deze passen worden dan idd als creditcards gezien, terwijl het debitcards zijn. Iets dat Triodosbank (of een andere instantie?) wel moet oplossen, dit zijn geen passen buiten de EEA/EER.
Als ze ook niet bij AH kan betalen, dan zou ik wel inzetten op een 'commercial' kaart. AH is een typische debit-only winkel in de meeste plaatsen. Commercial kaarten zijn vaak wat duurder voor de verkoper, met het idee dat de uitgevende bank wat meer extraatjes kan geven aan de pashouder, want de interchange is hoger. Hoeft trouwens geen credit tarief te zijn, want het is ook gewoon een debitkaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:53:
[...]
Limited acceptance is weigeren van creditcards (en commercial en prepaid) van binnen de EEA en accepteren van alle kaarten buiten de EEA.
Ja bij CCV is dat gewoon creditcard acceptatie uit laten schakelen (debit only dus). Maar idd alsnog acceptatie van kaarten buiten de EEA, dus alsnog "creditcard" kosten.

Voorheen met maestro/v pay waren deze kosten er dus niet.
[...]
Lastige is, dat er vele mitsen en maren zijn. En configuraties die fout kunnen staan op weer allerlei plekken.
Jup, heb ik dus gemerkt. Alles was vanaf begin duidelijk aangegeven en bevestigd dat alle Debit kaarten via ccv zou verlopen en alleen de creditcards via Worldline.

Alsnog stond een configuratie fout en liepen de nieuwe NL debit betalingen alsnog via Worldline.

Het is dat ik de administratie nog redelijk bijhoud en snel zie als er een verschil is in ontvangen betaling. Een willekeurig andere ondernemer zou dit denk ik niet eens zo gauw opvallen. Kosten kunnen dan best onnodig oplopen.

Best een gekke fout die CCV maakte. Ze pushen dat je een nieuwe pin moet kopen, voor het accepteren van nieuwe debit passen, maar dan gaan ze het alsnog verkeerd configureren.. Met deze configuratie is de nieuwe pin zelfs nog overbodig geweest, want Mastercard/visa debit/credit verliepen al via het creditcard contract.
[...]
Als ze ook niet bij AH kan betalen, dan zou ik wel inzetten op een 'commercial' kaart. AH is een typische debit-only winkel in de meeste plaatsen. Commercial kaarten zijn vaak wat duurder voor de verkoper, met het idee dat de uitgevende bank wat meer extraatjes kan geven aan de pashouder, want de interchange is hoger. Hoeft trouwens geen credit tarief te zijn, want het is ook gewoon een debitkaart
Desbetreffende triodos zakelijke visa debit pas is iig wel belast als een creditcard, via worldline bij ons (een vast percentage dus). En zou via CCV met CC acceptatie dus 1,6% zijn, want zie geen andere tarieven hierover.

Ik zit nu te denken, met ons huidige setup. Als transactieverwerker voor debit CCV en voor credit Worldline, is het denk ik onmogelijk om een "commercial" debit pas te weigeren? Deze verloopt namelijk zonder dat het opvalt via het CC netwerk bij Worldline.

Of wellicht dat ik nog bij Worldline terecht kan om te vragen deze kaarten te weigeren (geen idee of dit mogelijk is en hoe dat duidelijk te verwoorden dat een medewerker het ook begrijpt).

Andere optie is dus Worldline volledig opzeggen en alleen debit acceptatie via CCV. Landen uit EEA betalen dan lkr met normale debit kaart en landen buiten EEA mogen met Debit en credit betalen, want dat is al een credit tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:53:
[...]
Commercial kaarten zijn vaak wat duurder voor de verkoper, met het idee dat de uitgevende bank wat meer extraatjes kan geven aan de pashouder, want de interchange is hoger. Hoeft trouwens geen credit tarief te zijn, want het is ook gewoon een debitkaart
Ik blijf het toch een vreemd systeem vinden die commerciële en premium label kaarten. De issuer bank kan je dan extra’s aanbieden maar wel op kosten van de verkopers. Die mogen jouw extra’s die je aanbiedt voor je klanten betalen en hebben zelf werkelijk nul voordeel eraan want zo een klant kan bij hen net zo makkelijk met een normale kaart betalen. Dat er überhaupt verkopers zijn die daaraan meewerken en dit soort kaarten wel accepteren is al een wonder. Het hele systeem slaat nergens op als je erover nadenkt.

[ Voor 4% gewijzigd door SAICRJMPM op 29-02-2024 03:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
SAICRJMPM schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 03:15:
[...]

Ik blijf het toch een vreemd systeem vinden die commerciële en premium label kaarten. De issuer bank kan je dan extra’s aanbieden maar wel op kosten van de verkopers. Die mogen jouw extra’s die je aanbiedt voor je klanten betalen en hebben zelf werkelijk nul voordeel eraan want zo een klant kan bij hen net zo makkelijk met een normale kaart betalen. Dat er überhaupt verkopers zijn die daaraan meewerken en dit soort kaarten wel accepteren is al een wonder. Het hele systeem slaat nergens op als je erover nadenkt.
In sommige landen (m.n. de VS) hebben dat soort kaarten allerlei ‘perks’ (voordelen), bijv. een percentage cashback op al je transacties, of een hoger percentage bij bepaalde soorten winkeliers, of airline-punten. ICS biedt dat trouwens ook in Nederland op hun creditcards (bij bepaalde winkeliers).

Uiteindelijk betaal je dat natuurlijk allemaal zelf, omdat winkeliers die hoge kosten ook weer zullen moeten doorberekenen. Aan de andere kant ben je daar weer dief van je eigen portemonnee als je niet zo’n kaart hebt.

En natuurlijk loont het dan al helemaal om specifiek rond te shoppen voor kaarten, dus: voor de boodschappen betalen met een kaart die daarvoor goede perks heeft, voor brandstof weer een andere kaart, voor reizen weer een andere, etc.

Gekkigheid.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:02:
[...]
Desbetreffende triodos zakelijke visa debit pas is iig wel belast als een creditcard, via worldline bij ons (een vast percentage dus). En zou via CCV met CC acceptatie dus 1,6% zijn, want zie geen andere tarieven hierover.
Voor jou is het niet anders, dat klopt. Voor je acquirer wel, want die rekent de exacte product interchange.
Sommige partijen rekenen wel met de exacte interchange, zoals Adyen. Maar, dan betaal je ook €0,11 per transactie aan kosten puur voor Adyen.
Ik zit nu te denken, met ons huidige setup. Als transactieverwerker voor debit CCV en voor credit Worldline, is het denk ik onmogelijk om een "commercial" debit pas te weigeren? Deze verloopt namelijk zonder dat het opvalt via het CC netwerk bij Worldline.
Als je debit via CCV en credit via Worldline hebt, zou dat inderdaad de verwachte route zijn.
Of wellicht dat ik nog bij Worldline terecht kan om te vragen deze kaarten te weigeren (geen idee of dit mogelijk is en hoe dat duidelijk te verwoorden dat een medewerker het ook begrijpt).
Het weigeren van specifieke producten is heel erg een debit-only feestje. Zou zomaar kunnen dat Worldline het niet ondersteunt of geen idee heeft waar je het over hebt, als je de servicedesk aan de lijn krijgt. Zit ook wel weer een risico in dat je een configuratie krijgt waar je helemaal niet op zit te wachten, als je dit gaat vragen.

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:52:
[...]
Voor jou is het niet anders, dat klopt. Voor je acquirer wel, want die rekent de exacte product interchange.
Sommige partijen rekenen wel met de exacte interchange, zoals Adyen. Maar, dan betaal je ook €0,11 per transactie aan kosten puur voor Adyen.
Zo uit nieuwsgierigheid even een kijkje genomen op hun site. Ze lijken best duur met hun idd standaard 11 cent per transactie en voor AMEX komt er nog 3,95% erbij! Voordeel is wel, dat ze wel bijna alles accepteren, ook Alipay ed.
[...]
Het weigeren van specifieke producten is heel erg een debit-only feestje. Zou zomaar kunnen dat Worldline het niet ondersteunt of geen idee heeft waar je het over hebt, als je de servicedesk aan de lijn krijgt. Zit ook wel weer een risico in dat je een configuratie krijgt waar je helemaal niet op zit te wachten, als je dit gaat vragen.
Dat idee had ik idd al, daarom denk ik ook al aan om Wordline helemaal op te zeggen. Wordt een beetje overbodig voor ons. Alle Europeanen hebben wel een debitcard en was creditcardacceptatie meer voor buitenlanders. En deze wordt juist dus al opgevangen, omdat je CC buiten EEA niet kan weigeren. Enige nadeel is dan dat CCV een slechter CC tarief geeft. En dus de besproken Triodos zakelijke debit pas niet meer gaat werken, maar daar zijn genoeg alternatieven voor (overmaken/iDEAL), voor deze specifieke gevallen.

• celshof
xileS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Zo uit nieuwsgierigheid even een kijkje genomen op hun site. Ze lijken best duur met hun idd standaard 11 cent per transactie en voor AMEX komt er nog 3,95% erbij! Voordeel is wel, dat ze wel bijna alles accepteren, ook Alipay ed.
Voor die prijs, kun je nog bijna beter een Zettle apparaat in een la leggen voor Amex ed. Betaal je 1,95%: https://www.zettle.com/nl/prijsstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Het topic volg ik met interesse. Zijn de bij de Triodos gemaakte kosten niet gewoon terug te halen bij de betaalaanbieder? Het lijkt mij niet de bedoeling CC kosten berekend te krijgen op Nederlandse debit passen. Dus zou toch een refund voor de winkelier op zijn plaats zijn? En dat iedere keer dat het mis gaat tot de betaalprovider of Triodos dit geregeld hebben.

En het specifiek weigeren van Triodos zou ik aan willen moedigen zo lang dit niet is opgelost. Klanten vooral aanraden klachten in te dienen bij Triodos als ze hier van balen. Dan stopt het ergens wel lijkt mij toch?

Als iedereen onwetend of braaf blijft betalen ligt het probleem bij de shops en niet daar waar het probleem moet liggen, Triodos dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 03:15:
[...]

Slaat idd helemaal nergens op. Even weer zoals de besproken Triodos zakelijke debit pas als voorbeeld. Wordt gewoon op de terminal aangegeven als Visa debit en zoals ik overal geïnformeerd ben is dat gewoon de vervanger voor V PAY, dus gelijk aan 6,6 cent transactiekosten. Maar al verassing, wordt deze gewoon als Creditcard belast. Wij hebben hier iig niet vrijwillig aan meegewerkt om deze kaarten te accepteren, maar krijgen die kosten hiervan als verassing te zien.

Enige optie die ik dus zie om dit inzichtelijker te maken is dus om ons creditcontract op te zeggen. Als ik het goed begrijp uit de info hier op het forum, wordt zo’n zakelijk triodos visa debit pas, dan wel geweigerd. Want het wilt via het CC netwerk gaan (die dan uit staat). Op een gegeven moment als deze pasjes op genoeg plekken geweigerd worden, dan moet Triodos Bank hier vast wat aan doen.

Ik heb veel moeite gedaan om bonnetjes hiervan te verzamelen en naar CCV te mailen, omdat dit mij telefonisch gevraagd was en aangegeven werd dat dit idd niet zo hoort volgens telefoniste. Nou 1e reactie op mail was, dat debit passen buiten EER als creditkosten worden belast.. Jup dat wist ik, had ik ook aangegeven. Dus ik gaf nogmaals aan. Triodos is een NL bank dus binnen EER. 2e reactie, ja neem maar contact op met Worldline, want wij kunnen het niet controleren.

Ene kant snap ik de reactie, want de debit visa card is idd via ons cc contract via worldline gegaan. Maar zonder de info die ik hier had gelezen, dan had ik nog steeds gedacht dat een NL visa debit altijd dezelfde kosten zou hebben als een V PAY pas.

Helaas geeft CCV dus hier geen verklaring voor of advies wat je kan doen om dit te voorkomen. Zoals je zegt heb je als ontvanger/klant idd hier 0 voordeel aan en een debitpas moet gewoon eigenlijk als een debit pas belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:39:
[...]
Voor die prijs, kun je nog bijna beter een Zettle apparaat in een la leggen voor Amex ed. Betaal je 1,95%: https://www.zettle.com/nl/prijsstelling
Ja koekoek en ik dacht dat Zettle al duur was. Ik zag 1x een betaling bij een auto schadeherstelbedrijf via Zettle voor een paar duizend euro, daarbij dacht ik ook: koop dan een normaal pin apparaat. 2% over zulke pin bedragen betalen is echt zonde. Alsof niemand naar de kosten ervan kijkt.

Ik mag hopen dat ze met de nieuwe debitkaarten niet zo’n kant op gaat betreft berekenen van de transactiekosten, waarbij het duurder wordt om te pinnen dan SEPA geld overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
ucsdcom schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:38:
Het topic volg ik met interesse. Zijn de bij de Triodos gemaakte kosten niet gewoon terug te halen bij de betaalaanbieder? Het lijkt mij niet de bedoeling CC kosten berekend te krijgen op Nederlandse debit passen. Dus zou toch een refund voor de winkelier op zijn plaats zijn? En dat iedere keer dat het mis gaat tot de betaalprovider of Triodos dit geregeld hebben.

En het specifiek weigeren van Triodos zou ik aan willen moedigen zo lang dit niet is opgelost. Klanten vooral aanraden klachten in te dienen bij Triodos als ze hier van balen. Dan stopt het ergens wel lijkt mij toch?

Als iedereen onwetend of braaf blijft betalen ligt het probleem bij de shops en niet daar waar het probleem moet liggen, Triodos dus.
Bij ons wijst CCV nu naar Worldline, want die heeft uiteindelijk idd de transactie uitgevoerd. Ons config is dus debit = CCV, credit = Wordline.

Met Worldline kan ik nog idd contact opnemen, maar ik kan mij nu al voorstellen dat die gaan wijzen naar Triodos Bank. Ik zie het niet snel gebeuren dat wij hiervoor een vergoeding gaan krijgen en gelukkig heb ik nog maar 1 Triodos debit transactie gehad via het creditkanaal. Uiteindelijk komen de kosten bij de ondernemer terecht en als de kosten hiervan heel erg op gaan lopen, uiteindelijk weer bij de consument.

Zoals hierboven door celshof uitgelegd komt het door de waarden die op een zakelijk Triodos debit pas staat, dus in dat opzicht lijkt het idd wel aan Triodos te liggen. Of de terminals moeten gewoon een update kunnen krijgen dat ook deze passen als debit worden gezien, aangezien ze zich ook voor doen als debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:14
als ik het goed begrijp neemt jouw terminal de beslissing om de transacties naar CCV te sturen of naar Worldline te sturen.

Wie heeft jouw terminal geleverd en kan die partij nakijken, waarom het beslisalgoritme in jouw terminal beslist om de transactie met de Triodos kaart naar Worldline te routeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
davides schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:58:
als ik het goed begrijp neemt jouw terminal de beslissing om de transacties naar CCV te sturen of naar Worldline te sturen.

Wie heeft jouw terminal geleverd en kan die partij nakijken, waarom het beslisalgoritme in jouw terminal beslist om de transactie met de Triodos kaart naar Worldline te routeren?
Dat algoritme is heel simpel: Mastercard of Visa? 9F0A aanwezig en waarde 01? -> CCV en al het andere naar Worldline. En Worldline is heel helder in het tarief: geen onderscheid tussen type product, maar brand (MC/Visa) bepaalt de prijs.

Zakelijke Triodos heeft waarde 03. Dat is ook meteen de reden waarom ze niet bij een debit-only winkel kunnen betalen, zoals AH.

De zakelijke Maestro kaart zal ook waarde 03 hebben gehad, maar die gingen allemaal onder hetzelfde tarief. Als er dan een buitenlander met een dure Maestro kaart stond, pakte de bank de kosten ipv doorrekenen naar de winkelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
davides schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:58:

CCV heeft de nieuwe terminal geleverd en ik moest daarmee ook naar hun overstappen als transactie verwerker (zaten eerst bij ABN), zodat wij 50% korting kregen op aanschaf van nieuwe apparaat. Ik vraag mij eigenlijk af of ABN of een andere transactie verwerker, bovenstaande Debit transactie anders berekend of verwerkt. https://www.abnamro.nl/nl...n/kosten-en-tarieven.html op deze pagina zie ik namelijk alleen pin tarieven vermeld en geen "creditcard" tarieven zoals 1,6% wat CCV berekend voor bv Debit passen buiten EER.

En ik had ik zelf aangeven dat config zelfde moest blijven als bij vorig automaat, dus alleen debit werd dan CCV. Creditcard zou via Worldline blijven verlopen.

Alsnog kwam ik dus ergens in december achter dat ze dit niet juist hadden geconfigureerd, want Debit Mastercards binnen EER (waarschijnlijk waarde 1) verliepen alsnog via Worldline. Tegen dus de veel hogere kosten. Na contact hadden ze dit gelukkig opgelost, maar alsnog heel slordig en een compensatie werd ook niet geboden (had ik ook niet naar gevraagd en kosten vielen toen geloof ik nog mee).

Vanwege dit en weer cc kosten voor debit kaarten, had ik dus weer CCV verdacht voor een verkeerde configuratie. Alleen dit scheen niet het geval te zijn, maar om toevallig een paar uitzonderingen te gaan (en had verder geen andere normale debit Mastercard/visa betalingen). Telefonisch vroegen ze mij om vanalles te mailen, maar uit de reacties maak ik op dat ze hier niks aan gaan doen en zelf maar uit moet zoeken met Worldine, want hun config staat goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Zakelijke Triodos heeft waarde 03. Dat is ook meteen de reden waarom ze niet bij een debit-only winkel kunnen betalen, zoals AH.
Waarde 03, is dat de waarde wat creditcards eigenlijk ook hebben ofzo? Het is dan toch gek dat je debit cards deze waarde gaat geven.

Of is het >geen waarde 01>dus overig>CC tarief?
De zakelijke Maestro kaart zal ook waarde 03 hebben gehad, maar die gingen allemaal onder hetzelfde tarief. Als er dan een buitenlander met een dure Maestro kaart stond, pakte de bank de kosten ipv doorrekenen naar de winkelier
Ah, dat wist ik niet dat ook de bank/transactie verwerker kosten pakt zonder winst te maken op transacties. Helaas is nu dus het geval dat vervangers van deze Maestro/VPAY in vorm van debit Mastercard /Visa opeens niet meer geaccepteerd worden als debit kaart.. Dus weigering bij debit only en anders verloopt het via het CC tarief.
Dit lijkt mij voor alle partijen eigenlijk ongunstig, want het is geen CC en wordt toch op erg veel plekken geweigerd. Daar snapt de gemiddelde consument nog minder van, aangezien wij het hier op Tweakers zonder de info op de laatste pagina's hier, waarschijnlijk ook de conclusie zouden trekken dat het aan een verouderde terminal zou liggen.

Ook jammer dat er een verschil moet zijn tussen pasjes binnen/buiten EER. Dit maakt het mijn inziens alleen maar verwarrender. En vraag mij af of in dit digitale tijdperk deze onderscheid überhaupt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

xileS schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Ook jammer dat er een verschil moet zijn tussen pasjes binnen/buiten EER. Dit maakt het mijn inziens alleen maar verwarrender. En vraag mij af of in dit digitale tijdperk deze onderscheid überhaupt nodig is.
Dat krijg je in een commerciële wereld waar MasterCard en Visa graag hun winst willen optimaliseren binnen de geldende regels.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:14
ik licht nog kort iets verder toe:

de Europese Unie, heeft aan card schemes (visa, mastercard, etc.) regels opgelegd omtrent honour-all-cards verplichtingen die de card schemes opleggen aan merchants. Door deze europese regels hebben winkeliers de vrijheid (behouden) om alleen debit en geen credit card te accepteren.

het gaat om het zogenaamde article 10:
Article 10 (Honour all cards rule) clarifies that payment schemes and payment
service providers cannot impose that a retailer accepts a category or brand if he accepts
another category or brand, except if the brand or category is subject to the same regulated
interchange fee as the former. For example, merchants accepting consumer debit cards may
not be forced to accept consumer credit cards but can be imposed to accept other consumer
debit cards

https://eur-lex.europa.eu...%3A32015R0751#d1e1146-1-1

De card schemes hebben nu toch een maas in de wet gevonden. Blijkbaar kan de Europese regelgeving niet tegenhouden dat card schemes iets over non-EEA kaart acceptatie opleggen aan merchants.

Zo is het met de meeste regels die overheden maken: kat en muis spel met de commerciele wereld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Waarde 03, is dat de waarde wat creditcards eigenlijk ook hebben ofzo? Het is dan toch gek dat je debit cards deze waarde gaat geven.

Of is het >geen waarde 01>dus overig>CC tarief?
Credit is 02, prepaid 04. Maar inderdaad, geen 01 is algemeen, duur, tarief.
davides schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:28:
De card schemes hebben nu toch een maas in de wet gevonden. Blijkbaar kan de Europese regelgeving niet tegenhouden dat card schemes iets over non-EEA kaart acceptatie opleggen aan merchants.
Ik vraag me wel af, wat er gebeurt als een rechter zich buigt over de maas die de schemes denken gevonden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Laten we hopen dat er met het European Payment Initiative er een nieuwe concurrent naast MasterCard en Visa komt. Het gaat zeker nog tot het einde van dit jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
davides schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:28:
ik licht nog kort iets verder toe:

de Europese Unie, heeft aan card schemes (visa, mastercard, etc.) regels opgelegd omtrent honour-all-cards verplichtingen die de card schemes opleggen aan merchants. Door deze europese regels hebben winkeliers de vrijheid (behouden) om alleen debit en geen credit card te accepteren.
Volgende staat op ING site: "De betaalmerken Mastercard en Visa stellen nieuwe verplichtingen aan ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 moet je behalve betaalpassen, ook creditcards accepteren. In ieder geval van klanten buiten Europa. Aan jou nog de keuze of je ook wil dat klanten met een Europese creditcard bij je kunnen betalen. "

Met de Mastercard/Visa Credit buiten EER maakt dat dus al niks uit, want voor de Mastercard/Visa Debit buiten EER worden ook al de CC tarieven berekend. Dit noem ik geen vrijheid, als je bv kiest om geen Creditcards te accepteren, zou je ook geen CC kosten verwachten.

In de meeste gevallen zullen de kosten nog meevallen (tenzij je een business runt waar je overwegend veel buitenlandse klanten hebt), als je geen CC hoeft te accepteren van binnen de EU. Als je ook creditcards binnen de EU moet accepteren, kan het wel een duur grapje gaan worden met de huidige tarieven. Eerlijker zou zijn als de extra CC kosten automatisch naar de betalende partij wordt belast, maar dat zal wel weer niet mogelijk zijn of tegen de regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik ben eigenlijk ook benieuwd of alle transactieverwerkers dezelfde onderscheid maken tussen de debitpassen binnen/buiten EER. Ik heb even bij een aantal wat opgezocht:

-CCV staat duidelijk:
Debetkaart (binnen EER) € 0,066 per transactie
Debetkaart (buiten EER) 1,6% per transactie

-ING staat: "Heb je geen betalingen met een creditcard ontvangen? Dan heb je geen extra kosten." Dat vind ik eigenlijk wel misleidend, want dat klopt dus nu niet meer met de nieuwe debitpassen. Als je doorklikt naar de tarievenpagina, zie je wel dit staan:
"Je betaalt kosten voor de pintransacties van je klanten. Binnen onderstaande schijven kun je Maestro, V PAY, Debit Mastercard en VISA Debit accepteren voor kaarten die binnen de EER (Europese Economische Ruimte) zijn uitgegeven (excl. prepaidkaarten, zakelijke kaarten, giftcards en transacties zonder IFR tag [1])."

Transacties met Mastercard en VISA creditcards en debitkaarten die buiten de EER zijn uitgegeven inclusief zakelijke kaarten van binnen of buiten de EER en transacties zonder IFR tag [1] 2,50%

-ABN: staat alleen "Maestro, Debit Mastercard, V PAY en Visa Debit
Pintransacties (26) € 0,065"
Er staat niks over Creditcard (buiten EER) kosten, maar onderin staat wel dit:
"De transactiekosten voor Maestro, Debit Mastercard, V PAY en Visa Debit zijn vrij van btw. Het tarief van pinnen is mede afhankelijk van de gemiddelde transactie waarde (Average Transaction Value – ATV) en het land waarin de betaalpas is uitgegeven. Bij een hoge ATV of niet-Nederlandse betaalpassen kunnen afwijkende tarieven in rekening gebracht worden. Wij zullen u hierover van te voren informeren."

Ik ben wel benieuwd hoe ABN je van tevoren wilt informeren. Ik zie namelijk niet staan wat de kosten zijn voor (debit)passen buiten EER.

Wel denk ik dat waarschijnlijk alle transactieproviders wel kosten rekent voor debitpassen buiten EER (en bv ook zo'n zakelijke Triodos debitpas), alleen is dat niet overal nog even duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:23:
[...]
Credit is 02, prepaid 04. Maar inderdaad, geen 01 is algemeen, duur, tarief.
Ik zie het nu idd dit in je eerder geposte (celshof in "Mastercard stopt met Maestro") link:

ValueIFR Product Type
‘01’Debit Product
‘02’Credit Product
‘03’Commercial Product
‘04’Pre-paid Product
All other valuesReserved for future use

Alle terminals zijn dus hoogstwaarschijnlijk als volgt ingesteld:
= '01' dan is debittarief
= 'geen 01' dan altijd duurder (CC) tarief via Creditcardtransactieverwerker (als je voor debit/credit andere transactieverwerkers hebt).

'04' Pre-paid Product krijgt dan waarschijnlijk ook een duurder tarief? Ook erg gek, want een prepaid mastercard is volgens mij vaak ook gewoon een debitkaart, aangezien je er eerst tegoed erop moet zetten. Dus zo'n prepaid debit kaart zou in principe ook bij AH (debit-only) worden geweigerd, want geen'01'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:05:
[...]
Zonet toch even wat info opgezocht over Triodos Visa Business Debit:

Waarom kan ik niet betalen met mijn nieuwe zakelijke Triodos Betaalpas?
De winkelier accepteert geen creditcards
In winkels die geen creditcards accepteren, kan je niet betalen met je nieuwe zakelijke Triodos Betaalpas (Visa Business Debit). We adviseren je op een andere manier te betalen. Bijvoorbeeld met een andere betaalpas of via een factuur.

Ze hebben toch bewust voor een Visa Business Debit (waarde '03') gekozen en geven hier dus al aan dat deze niet geaccepteerd word als de winkelier geen CC accepteert. Dit vind ik een gekke keuze en ik ben benieuwd of ze dit zo gaan laten of het toch weer aan gaan passen als de klachten binnen stromen.

Dus eigenlijk is dit de "schuld" van Triodos Bank en kan CCV en/of de andere transactieverwerkers hier niks aan doen? Ik kan nog wel proberen te vragen of ze specifiek de acceptatie van Visa Business Debit (waarde '03') kunnen uitzetten, maar ik heb het idee dat dit niet mogelijk is (tenzij je CC helemaal uit zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:33:
Laten we hopen dat er met het European Payment Initiative er een nieuwe concurrent naast MasterCard en Visa komt. Het gaat zeker nog tot het einde van dit jaar duren.
Oorspronkelijk was dit ook het plan maar na lobby van MA en Visa is dit plan flink afgezwakt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Oorspronkelijk was dit ook het plan maar na lobby van MA en Visa is dit plan flink afgezwakt helaas.
Ze hebben ook Payconiq opgekocht en daarmee kan je in België in een winkel betalen met een QR code. Laten we afwachten of dat ook in wero terugkomt eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Ze hebben ook Payconiq opgekocht en daarmee kan je in België in een winkel betalen met een QR code. Laten we afwachten of dat ook in wero terugkomt eind dit jaar.
Ik heb gehoord dat het werkt als een soort Tikkie zoals we die in Nederland kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Helpt het ook niet dat CC kosten niet mogen worden doorgerekend door winkels, dus er is weinig reden voor een derde aanbieder om te concurreren op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:39:
[...]
Ze hebben toch bewust voor een Visa Business Debit (waarde '03') gekozen en geven hier dus al aan dat deze niet geaccepteerd word als de winkelier geen CC accepteert. Dit vind ik een gekke keuze en ik ben benieuwd of ze dit zo gaan laten of het toch weer aan gaan passen als de klachten binnen stromen.
Waarschijnlijk geven de regels van Visa aan, dat je bij een zakelijke kaart 'commercial' moet aangeven op de EMV tag. Dat geldt sowieso voor hoe de producten van de schemes werken. Je kunt als bank niet zomaar je kaart inrichten zoals je het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op maandag 4 maart 2024 @ 01:32:
[...]
Waarschijnlijk geven de regels van Visa aan, dat je bij een zakelijke kaart 'commercial' moet aangeven op de EMV tag. Dat geldt sowieso voor hoe de producten van de schemes werken. Je kunt als bank niet zomaar je kaart inrichten zoals je het beste uitkomt.
Dus alle zakelijke rekeningen met een Visa debit pas, krijgen dan een '03' waarde? Hopelijk moet dit niet bij Mastercard..

Als B2B business waar iedereen met een zakelijk kaart betaald, krijg je dan behoorlijk veel "CC" kosten of mensen die niet ouderwets kunnen pinnen bij debit only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
xileS schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Dus alle zakelijke rekeningen met een Visa debit pas, krijgen dan een '03' waarde? Hopelijk moet dit niet bij Mastercard..

Als B2B business waar iedereen met een zakelijk kaart betaald, krijg je dan behoorlijk veel "CC" kosten of mensen die niet ouderwets kunnen pinnen bij debit only.
Nou, voor Mastercard geldt in principe hetzelfde. Wel heb je kans dat een bank met wat grotere volumes bij de schemes aanklopt en zegt "ik zet er 01 op, want ik wil dat mijn kaarten worden geaccepteerd. En als je dat niet leuk vindt, ga ik met mijn zaken wel naar je concurrent". Een Rabo heeft flink meer volume dan Triodos en laten we het niet eens hebben over ING, een wereldwijde systeembank.
Dan zal een Mastercard of Visa eerder geneigd zijn om een uitzondering toe te laten. En wat ook nog kan, is dat een Triodos minder resources heeft om over dit soort zaken na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
celshof schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Nou, voor Mastercard geldt in principe hetzelfde. Wel heb je kans dat een bank met wat grotere volumes bij de schemes aanklopt en zegt "ik zet er 01 op, want ik wil dat mijn kaarten worden geaccepteerd. En als je dat niet leuk vindt, ga ik met mijn zaken wel naar je concurrent". Een Rabo heeft flink meer volume dan Triodos en laten we het niet eens hebben over ING, een wereldwijde systeembank.
Dan zal een Mastercard of Visa eerder geneigd zijn om een uitzondering toe te laten. En wat ook nog kan, is dat een Triodos minder resources heeft om over dit soort zaken na te denken.
Hmm, laten we idd hopen dat de zakelijke rekeningen van de banken wel een waarde '01' hebben. Of is er ook een kans dat mastercard/visa/transactieverwerkers de '03' waarde (binnen EER) ook gewoon als een debit gaan aanslaan.

Er is vooraf volgens mij nooit duidelijk gecommuniceerd dat zakelijke rekeningen als creditcards belast gaan worden. Ik weet dan ook wel bijna zeker dat bijna niemand dit weet die een zakelijke rekening heeft (ik wist dit ook niet en probeer mij hier best wat over te informeren).

Iemand hier die een zakelijke rekening heeft bij 1 van de grootbanken (Rabo, ING of ABN) en al een nieuwe Debitpas heeft? Volgens mij zijn ze bij de meeste zakelijke rekeningen nog niet uitgegeven (Triodos dus wel).

Zoals ik al zei, als echt bij alle zakelijke debitpasjes als waarde '03' (creditcardkosten) gaan uitgeven, dan gaat dit wel wat "problemen" en extra kosten opleveren. Als je een B2B bent en normaal gesproken een paar tientjes aan transactiekosten hebt voor pin, dan kan dit bv al een paar duizenden euro's zijn aan transactiekosten... Ja dan zet je de acceptatie van de "Debit Business" kaarten graag uit, als dat mogelijk is. Alleen er is niet zo snel een ander snel/praktisch alternatief voor pinnen hier in NL. Een zakelijk Tikkie/iDEAL link is bv wel veel goedkoper dan zo'n CC transactie, maar dat kost veel meer handelingen en is dus minder praktisch. En je hebt altijd klanten die dit te ingewikkeld vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_A
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:58
Ik heb afgelopen paar weken zowel mijn KNAB zakelijke pas als mijn Rabobank prive pas vervangen, en in beide gevallen heb ik Mastercard Debit kaarten ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rick_A schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:47:
Ik heb afgelopen paar weken zowel mijn KNAB zakelijke pas als mijn Rabobank prive pas vervangen, en in beide gevallen heb ik Mastercard Debit kaarten ontvangen.
Kan je de KNAB zakelijke pas de waarde uitlezen? Debit kan dus waarde '01' zijn, maar ook waarde '03'. '03' is dus een Business/commercial variant, die als CC wordt verwerkt (ook al is het een debitkaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_A
xileS schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:27:
[...]

Kan je de KNAB zakelijke pas de waarde uitlezen? Debit kan dus waarde '01' zijn, maar ook waarde '03'. '03' is dus een Business/commercial variant, die als CC wordt verwerkt (ook al is het een debitkaart).
Ik heb alleen een iPhone die ik hiervoor kan gebruiken. Als je een how-to hebt dan kan ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rick_A schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Ik heb alleen een iPhone die ik hiervoor kan gebruiken. Als je een how-to hebt dan kan ik dat zeker doen.
Zoek eens in de appstore op "EMV Reader". Misschien dat er wat tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rick_A schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:47:
Deed jij mee aan het Rabo pilot programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_A
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:16:
[...]
Deed jij mee aan het Rabo pilot programma?
Nee, dit was zomaar geprobeerd.
xileS schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 01:09:
[...]

Zoek eens in de appstore op "EMV Reader". Misschien dat er wat tussen zit.
Ik zie daar niet echt dingen die ik vertrouw. Een aantal die gelinkt zijn aan QR codes, dus dat schiet niet op, en dan paar met buitenlandse teksten. Komt dacht ik doordat NFC niet open is op iPhone.

Ik werk in Delft mocht iemand hier zitten met een Android en dit heeeeel graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-09 16:40
Goedemorgen,

Van een vriend van mij gehoord dat hij een Visa Debit kaart ontvangen heeft na vervanging van zijn ING pas, bij ING lijkt er dus ook een doorbraak te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Boudewijn. schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:54:
Goedemorgen,

Van een vriend van mij gehoord dat hij een Visa Debit kaart ontvangen heeft na vervanging van zijn ING pas, bij ING lijkt er dus ook een doorbraak te zijn.
En het is 100% zeker een Visa Debit pas? En niet toevallig V-Pay (van Visa)? ING heeft namelijk altijd Maestro & V-Pay naast elkaar gebruikt / uitgegeven. Als je dan altijd Maestro hebt gehad kan ik me bij een V-Pay pas alsnog indenken dat je een nieuwe Visa Debit pas hebt. Dit is vast ook snel te herkennen aan of bv een volledig kaartnummer (incl. CVC?) er op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:53
RobertMe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:56:
[...]

En het is 100% zeker een Visa Debit pas? En niet toevallig V-Pay (van Visa)? ING heeft namelijk altijd Maestro & V-Pay naast elkaar gebruikt / uitgegeven. Als je dan altijd Maestro hebt gehad kan ik me bij een V-Pay pas alsnog indenken dat je een nieuwe Visa Debit pas hebt. Dit is vast ook snel te herkennen aan of bv een volledig kaartnummer (incl. CVC?) er op staat.
Denk dat dit een Vpay kaart is inderdaad, bij de ING hebben ze nog geen info over MasterCard en Visa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-09 16:40
Mijn excuses, het bleek inderdaad een Vpay pas te zijn. Iets te enthousiast geweest met delen.

Nogmaals excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rick_A schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:55:

[...]

Ik zie daar niet echt dingen die ik vertrouw. Een aantal die gelinkt zijn aan QR codes, dus dat schiet niet op, en dan paar met buitenlandse teksten. Komt dacht ik doordat NFC niet open is op iPhone.

Ik werk in Delft mocht iemand hier zitten met een Android en dit heeeeel graag willen weten.
Kan men überhaupt iets met de uitgelezen gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn. schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:58:
Mijn excuses, het bleek inderdaad een Vpay pas te zijn. Iets te enthousiast geweest met delen.

Nogmaals excuses.
Dat is spijtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xileS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:16:
[...]

De goedkope terminals die ik weleens gezien heb, hebben allemaal hele hoge transactiekosten. In veel situaties kom je dan al snel veel duurder uit.

Wordline, Ingenico en CCV zijn vaak alsnog vaak de betere keuze denk ik, tenzij er inmiddels betere varianten zijn met (vaste) lage transactiekosten i.p.v. van een heel percentage van de omzet.

[...]

Klopt acceptatie van Mastercard is veel groter dan Maestro/Cirrus. Ik heb in buitenland standaard een Mastercard debit mee. Voornamelijk ook omdat ik met de debitcard die ik heb 0% koersoplsag betaal ipv 1,40% met de ING pas.
Weet je waarom ik in Nederland nooit PAX terminals tegenkom. Die zijn vaak een stuk nieuwer. Die ingenico modellen zijn duur maar onverwoestbaar en dat is waarschijnlijk dat je ze nog zo vaak tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:21:
[...]
Weet je waarom ik in Nederland nooit PAX terminals tegenkom. Die zijn vaak een stuk nieuwer. Die ingenico modellen zijn duur maar onverwoestbaar en dat is waarschijnlijk dat je ze nog zo vaak tegenkomt.
CCV levert PAX terminals, een paar kleine winkels in Amsterdam gebruikt ze in ieder geval, dat is de laatste keer dat ik ze in Nederland tegengekomen had. Geen idee waarom ze niet populairder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_A
xileS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Kan men überhaupt iets met de uitgelezen gegevens?
In het algemeen op iOS bedoel je? Volgens mij heb je maar beperkt toegang tot de NFC chip, dus kan je niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:30
Hebben er al mensen met een jongeren/studenten rekening van Rabobank de nieuwe Visa Debit/Debit Mastercard ontvangen? Ben erg benieuwd wanneer ze daarmee starten, volgens mij is het tot nu toe alleen nog voor "normale" rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rick_A schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:03:
[...]

In het algemeen op iOS bedoel je? Volgens mij heb je maar beperkt toegang tot de NFC chip, dus kan je niet uitlezen.
Omdat ik begreep dat je de EMV Reader apps in de appstore niet vertrouwde, vroeg ik mij af of het deze apps überhaupt kwaad kunnen. Ik heb verder geen idee wat de apps kunnen uitlezen.

Maar misschien kan je ons wel vertellen of je overal met de KNAB zakelijke mastercard debit pas kan betalen? Werkt deze bijv. bij de AH? Als dat gewoon allemaal werkt, dan is dit denk ik gewoon waarde '01'. En dan is Triodos met hun zakelijke passen met waarde '03' alsnog een uitzondering. Daar hoop ik namelijk op, als alle zakelijke rekeningen een waarde '03' hebben, gaat dat heel duur worden.

Vandaag hebben wij toevallig een Debit Mastercard betaling ontvangen. Ik heb het niet gevraagd, maar volgens mij was dit ook een KNAB zakelijke rekening. En aan de gegevens op het bonnetje te zien, moet dit een waarde '01' zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vudor0817
JustJoostNL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:40:
Hebben er al mensen met een jongeren/studenten rekening van Rabobank de nieuwe Visa Debit/Debit Mastercard ontvangen? Ben erg benieuwd wanneer ze daarmee starten, volgens mij is het tot nu toe alleen nog voor "normale" rekeningen.
Ik en mijn broer hebben het geprobeerd en we hebben allebei gewoon een maestro gekregen. Het kan echter geen kwaad om het te proberen aangezien het vervangen toch gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vudor0817 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Ik en mijn broer hebben het geprobeerd en we hebben allebei gewoon een maestro gekregen. Het kan echter geen kwaad om het te proberen aangezien het vervangen toch gratis is.
Bij jongeren rekening dan? Bij normale betaal je €4,95 of zoiets meen ik.
Binnen de pilot bij de batch waar ik in zat ook bij iedereen onterecht afgeschreven toen. Maar ook weer teruggestort uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vudor0817
RobertMe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Bij jongeren rekening dan? Bij normale betaal je €4,95 of zoiets meen ik.
Binnen de pilot bij de batch waar ik in zat ook bij iedereen onterecht afgeschreven toen. Maar ook weer teruggestort uiteraard.
Inderdaad, bij een jongerenrekening kun je gratis de pas vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:30
Vudor0817 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Wanneer hebben jullie deze aangevraagd als ik vragen mag? Heb zelf ook een Maestro gekregen, aangevraagd op 15 januari (de dag dat de uitgifte begon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
xileS schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb m'n Knab pas eens langs zo'n app gehaald, maar kan niet echt wijs worden uit de resultaten. Er valt me zo nergens een 03 of 01 op.
Pagina: 1 ... 26 ... 45 Laatste