Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
Alle passen van alle kaartschema's worden met de contactloos betalen-mogelijkheid uitgeschakeld toegezonden. Ook de creditcards en ook Amex.
Logisch want het risico op diefstal/onderscheppen van de makkelijk herkenbare enveloppen ligt voor de hand.

Het activeren van de functie kan verschillen.
Veelal moet er eerst een transactie met de chip en pin gedaan worden.
Of je kunt wel gelijk contactloos betalen maar voor de eerste keer is een pincode nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15
YakuzA schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:09:
[...]
Het gaat dan om klanten die contactloos willen betalen, wat pas werkt met een nieuwe pas als je eerst een keer mét pincode hebt gepind of betaald.
Dat je de allereerste keer moet dippen met een pas staat helemaal los van mensen die niet contactloos kunnen betalen nadat ze die eerste keer gedipt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door celshof op 20-11-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
Mijn oude Triodos pas blijven gebruiken was hier ook de uitvlucht, totdat die nu ook gedeactiveerd is omdat ik de nieuwe ook al heb gebruikt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
De discussie over of de CVC op dezelfde kant kan als de rest van de gegevens kan intussen ook wel weer gesloten worden. Net een bestelling gedaan op Amazon DE en dat moest / kon alleen met "kaart" betaald worden (geen iDeal optie). Enige waar ze naar vroegen was naam, kaartnummer en vervaldatum. Die ingevuld van mijn Rabo Visa Debit pas en * plop * geld was al weg. Geen CVC nodig, laat staan autorisatie via de Rabo app :X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:08
RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:10:
De discussie over of de CVC op dezelfde kant kan als de rest van de gegevens kan intussen ook wel weer gesloten worden. Net een bestelling gedaan op Amazon DE en dat moest / kon alleen met "kaart" betaald worden (geen iDeal optie). Enige waar ze naar vroegen was naam, kaartnummer en vervaldatum. Die ingevuld van mijn Rabo Visa Debit pas en * plop * geld was al weg. Geen CVC nodig, laat staan autorisatie via de Rabo app :X.
Echter is dit wel een risico wat de merchant neemt in case of chargebacks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Youtl schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:29:
[...]

Echter is dit wel een risico wat de merchant neemt in case of chargebacks.
Sure, dat zal best en prima werken. Maar bij wie ligt de eerste verantwoordelijkheid? Juist, de kaarthouder. Zolang ik geen chargeback doe zal ik geen geld terugkrijgen. En dan zal ik eerst moeten constateren dat deze onrechtmatige betaling heeft plaatsgevonden. Dus de shop en uitgever (Rabo in dit geval) schuiven het op de klant af om maar regelmatig te monitoren of er geen ongeautoriseerde betalingen zijn geweest.
Ergo: IMO moet, in dit geval Rabo, toch minimaal een melding geven dat er een (online) betaling heeft plaatsgevonden bij [merchant] voor [bedrag], en eventueel dat deze betaling dan niet geverifieerd is (ja, dit is lastig te voorwoorden, zonder de indruk te wekken dat de bank het al "frauduleus" vindt, zeg je "ongeauthenticeerd" leest het al als "fraude").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Amazon.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wat bedoel je daar mee?

Doet IMO niks af aan het feit dat 1. Ze dus ook bij een nieuwe kaart geen controle doen (stel ik had deze kaart al eerder gebruikt en geautoriseerd was het een ander verhaal); 2. Amazon het wellicht geen probleem vindt om voor een claim op te draaien, maar ik als kaarthouder moet het nog steeds constateren en bij de bank melden. Dus de "fraude detectie" ligt nog steeds bij mij, en ik kan het alleen doen door "afschriften" in de gaten te houden. Zoals ik schreef, als Rabo nu op zijn minst een melding geeft van "eey, er is een afschrijving gedaan, heb je dit zelf gedaan?" was het al een heel ander verhaal. Dan weet ik dat de kaart gebruikt is, i.p.v. dus "afschrift" doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:03:
[...]

Wat bedoel je daar mee?

Doet IMO niks af aan het feit dat 1. Ze dus ook bij een nieuwe kaart geen controle doen (stel ik had deze kaart al eerder gebruikt en geautoriseerd was het een ander verhaal); 2. Amazon het wellicht geen probleem vindt om voor een claim op te draaien, maar ik als kaarthouder moet het nog steeds constateren en bij de bank melden. Dus de "fraude detectie" ligt nog steeds bij mij, en ik kan het alleen doen door "afschriften" in de gaten te houden. Zoals ik schreef, als Rabo nu op zijn minst een melding geeft van "eey, er is een afschrijving gedaan, heb je dit zelf gedaan?" was het al een heel ander verhaal. Dan weet ik dat de kaart gebruikt is, i.p.v. dus "afschrift" doorlezen.
Ja, dat is Amazon:
DaveFlash in "Mastercard stopt met Maestro"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:19
Podcast Nieuwe knikkers, aflevering 98

Knab is overgestapt van Maestro naar Debit Mastercard.
In gesprek met Frank Waanders, product owner cards binnen Knab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:14
RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:03:
[...]

Wat bedoel je daar mee?

Stap 1 is natuurlijk je pas niet overal laten slingeren zodat men uitgebreid foto’s kan maken van je pas. Dat was altijd al zo.

Je gaat ook niet uitgebreid het intoetsen van je pincode laten zien aan iedereen om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
La1974 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:19:
Je gaat ook niet uitgebreid het intoetsen van je pincode laten zien aan iedereen om je heen.
Vind ik een slechte vergelijking. Pinpas heb ik altijd bij me (/beurs altijd bij me). Pincode intoetsen is dan weer een zeer kortstondige actie waarbij je je er bewust van bent dat niemand mee moet/mag kijken. Maar ik ben dus niet "24/7" bezig met "bewaken" van mijn pinpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:26:
[...]

Vind ik een slechte vergelijking. Pinpas heb ik altijd bij me (/beurs altijd bij me). Pincode intoetsen is dan weer een zeer kortstondige actie waarbij je je er bewust van bent dat niemand mee moet/mag kijken. Maar ik ben dus niet "24/7" bezig met "bewaken" van mijn pinpas.
Dat moet je dus wel doen. Net als het bewaken van je rijbewijs bijvoorbeeld. Het is niet zomaar een Bonuskaart oid.

Of je voegt je pas toe aan Apple of Google Pay en laat je pas thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door La1974 op 22-11-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
@RobertMe @La1974
Kijk eens in de voorwaarden van je betaalrekening. Daar zie je ongetwijfeld de veiligheidsregels voor bankieren en betalen.

Als ik zelf die van de Rabobank pak zie ik staan dat ik beveiligingscodes geheim moet houden (daarmee worden alle soorten codes bedoeld, van pincode tot inlogcodes tot signeercodes tot de CVC).
En moet zorgen dat niemand kan meekijken als ik die invoer.
Ook moet ik de betaalpas op een veilige plek opbergen en zorgen dat ik die niet makkelijk verlies.
Ook moet ik regelmatig controleren of ik de pas nog in bezit heb.

De waarheid ligt dus ergens in het midden; je hoeft echt niet 24/7 die pas te 'bewaken' maar je moet er wel zorgvuldig mee omgaan en regelmatig checken of je hem nog hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
La1974 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:51:
Of je voegt je pas toe aan Apple of Google Pay en laat je pas thuis.
offtopic:
En privacy inleveren? No thanks. Rabo Wallet? Prima. Google Pay als "opvolger"? Hell no. Zelfs daarvoor ook een rekening bij OpenBank geopend omdat die wel nog een eigen mobiel betalen oplossing hebben.

En toentertijd ook al voor kleine (meer)prijs / verzendkosten een MasterCard Debit leverde. Alleen werkt die weer niet altijd i.v.m. "Spaanse BIN" die bv door F1TV en Apple Pay geweigerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:54:
@RobertMe @La1974
Kijk eens in de voorwaarden van je betaalrekening. Daar zie je ongetwijfeld de veiligheidsregels voor bankieren en betalen.

Als ik zelf die van de Rabobank pak zie ik staan dat ik beveiligingscodes geheim moet houden (daarmee worden alle soorten codes bedoeld, van pincode tot inlogcodes tot signeercodes tot de CVC).
En moet zorgen dat niemand kan meekijken als ik die invoer.
Ook moet ik de betaalpas op een veilige plek opbergen en zorgen dat ik die niet makkelijk verlies.
Ook moet ik regelmatig controleren of ik de pas nog in bezit heb.

De waarheid ligt dus ergens in het midden; je hoeft echt niet 24/7 die pas te 'bewaken' maar je moet er wel zorgvuldig mee omgaan en regelmatig checken of je hem nog hebt.
Dus je mag niet op vakantie gaan naar iig Noord Amerika van Rabobank. Of in andere woorden, dat is makkelijk te stellen voor ze, maar zo werkt het niet.

Voor @La1974 voorlopig hoef je nog niet aan iedereen je pas mee te geven, ik denk ook niet dat dat zomaar gaat gebeuren hier, maar wie weet, in Noord Amerika is het de standaard het wel te doen. Maar helemaal los daarvan, het is toch geen goede beveiliging dat je moet zorgen dat niemand je pas ziet? Hell skimming wordt weer gewoon mogelijk, een mini-scannertje op de pas ingang doen, en hij heeft al je codes te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:14:
[...]

Dus je mag niet op vakantie gaan naar iig Noord Amerika van Rabobank. Of in andere woorden, dat is makkelijk te stellen voor ze, maar zo werkt het niet.

Voor @La1974 voorlopig hoef je nog niet aan iedereen je pas mee te geven, ik denk ook niet dat dat zomaar gaat gebeuren hier, maar wie weet, in Noord Amerika is het de standaard het wel te doen. Maar helemaal los daarvan, het is toch geen goede beveiliging dat je moet zorgen dat niemand je pas ziet? Hell skimming wordt weer gewoon mogelijk, een mini-scannertje op de pas ingang doen, en hij heeft al je codes te pakken.
Het blijft bijzonder om te zien die tegenstellingen in de VS. Aan de ene kant lopen ze lichtjaren voor. Tegelijkertijd lopen ze hopeloos achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:14:
[...]

Dat weet de Rabobank (en ook alle andere banken) heus wel, maar ze zullen wel eea op moeten nemen in de voorwaarden anders is het hek van de dam.

Je moet ook regelmatig je afschrijvingen controleren, juist om misbruik snel te herkennen en erger te voorkomen.
Dat is en blijft een risico-afweging voor de bank en het betaalschema tussen betaal gemak en veiligheid.
En ook voor de boefjes is er weinig te halen omdat je met alleen de gegevens op de kaart in principe beperkt bent tot kleine bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wally2002 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:13:
[...]

Dat weet de Rabobank (en ook alle andere banken) heus wel, maar ze zullen wel eea op moeten nemen in de voorwaarden anders is het hek van de dam.

Je moet ook regelmatig je afschrijvingen controleren, juist om misbruik snel te herkennen en erger te voorkomen.
En dat is dan weer fijn / nadeel van OpenBank. Elke keer dat Contabo een (automatische) afschrijving doet van de MC Debit krijg ik daarvan een melding. En dat is dan ook nog een actie die ik geautoriseerd heb de eerste keer met een afschrijving van €0,00. Bij Rabo kreeg ik dus niet eens een melding van een niet geautoriseerde transactie.
[...]

Dat is en blijft een risico-afweging voor de bank en het betaalschema tussen betaal gemak en veiligheid.
En ook voor de boefjes is er weinig te halen omdat je met alleen de gegevens op de kaart in principe beperkt bent tot kleine bedragen.
€61 die Amazon gisteren heeft afgeschreven zonder CVC (en dus ook zonder autorisatie in de Rabo app) vind ik anders geen klein bedrag. Van contactloos pinnen is bekend dat de grens op €50 ligt (en was zelfs €25 voor corona), en die grens kan worden aangepast. Bij "kaart" zou ik niet weten of er een grens is en hoe hoog die dan is. Laat staan of ik die zelf kan aanpassen.
En daarnaast dus nog het verschil dat je bij contactloos pinnen zonder pincode nog steeds in het bezit van de pas moet zijn. En die pas kan niet/moeilijk gekopieerd worden / is er maar één van. Het kaartnummer van MasterCard / Visa kan oneindig keer gekopieerd worden en als kaarthouder kom je alleen achter het uitlekken ervan door de afschriften in de gaten te houden. Terwijl als je bv wekelijks boodschappen haalt en doet pinnen je er redelijk snel achter bent dat de pas weg is. Bij een kaartnummer kan de "dief" weken / maanden "er op zitten" voor een transactie ermee te doen zonder dat je weet dat de gegevens gestolen / gekopieerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
@RobertMe

Zoals hiervoor al aangegeven heeft Amazon speciale afspraken (omdat het zo'n grote partij is). Besef je ook dat er achter de schermen meer gecontroleerd wordt dan alleen het kaartnummer, vervaldatum en CVC.

Technisch kan je alles dichttimmeren (en dan nog zijn er vroeg of laat zwakke plekken te vinden) maar je hebt ook een praktische kant (betaalgemak), en een juridisch kader in de vorm van wetgeving, contracten en voorwaarden die e.e.a. zo netjes probeert te regelen wat betreft risico's en verantwoordelijkheden.

Als je alles gaat dichttimmeren komt het risico wel volledig bij de klant te liggen ('had je maar goed met je pas/codes etc om moeten gaan'). Dat wil je ook niet.

Maar nu gaan we herhalen. De huidige situatie is hier meerdere keren van verschillende perspectieven uitgelegd. Als je daar grote problemen mee hebt, zou je moeten stoppen met het gebruik. Ik vrees alleen dat de alternatieven erg beperkt zijn (alles cash, maar dan heb je alsnog een pas nodig om geld uit de muur te halen; en online gaat zo lastig met cash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@Wally2002 als er nu gewoon een optie was om elke betaling te moeten autoriseren / ondertekenen (middels app van de bank) had ik er uberhaupt geen probleem mee. IMO gewoon een vertrouwens-ding. Ja, er zal nog steeds veel beveiliging achter zitten (in geval van Amazon wellicht ook weer dat mijn account legitiem lijkt te zijn / "een track record heeft", en niet een nieuw account is etc). Maar ik zie gewoon liever dat ikzelf altijd "controle" er op heb: dus een autorisatie/onderteken actie moet doen. Als dat altijd gedaan wordt is het gewoon prima. Maar dat wordt dus lang niet altijd gedaan "omdat het zo makkelijk is" en vervolgens wordt de verantwoordelijkheid v.w.b. "detectie" bij de kaarthouder neergelegd en doet de uitgever (lees: bank etc) ook niet (perse) aan informatievoorziening (bij OB dus voor elke transactie een melding zelfs als deze geautoriseerd is, bij Rabo helemaal niet).

En als het gaat om gemak en veilig gevoel is iDeal toch echt veel beter.

En daarnaast v.w.b. alternatieven, die zijn er natuurlijk niet. Je bent semi verplicht om een pinpas te hebben. Dat wordt allemaal MasterCard & Visa Debit. En vervolgens is er ook geen "opt out" tegen online betalingen. Waarmee je dus per definitie wordt blootgesteld aan deze risico's. Als je bij de bank geen internetbankieren hebt kan ook niemand de pinpas gebruiken om een iDeal betaling te doen. Met deze MC / Visa passen / kaartnummers lijkt dit bij in ieder geval Amazon prima te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De verantwoordelijkheid ligt niet bij de pashouder maar bij Amazon als die geen check doen, dus maak je geen zorgen. Je kan ook naar een bank gaan die CVC niet op de pas print. Banken als bunq en revolut bieden zelfs een functie om de CVC elke 5 minuten te veranderen.

Grappig trouwens, ik vind iDeal juist onveilig (en enorm omslachtig) omdat als je daar genaaid wordt je geld gewoon pleite is. Dat heb je met een debitcard niet, zeker niet indien er geen controle is uitgevoerd.

Amazon voert bij nieuwe klanten overigens meestal wél een extra check uit. Als je al jaren klant bent en enkel methode wijzigt kiezen ze voor jouw gemak en enig risico aan hun kant. Best netjes en klantvriendelijk imo. Als een nieuw account jouw DC toevoegt vragen ze normaliter wel om aanvullende checks. (En daarnaast worden checks zoals IP, evt locatie, vorige betalingen, etc. gecheckt.)

[ Voor 29% gewijzigd door WhatsappHack op 22-11-2023 12:11 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
WhatsappHack schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:08:
De verantwoordelijkheid ligt niet bij de pashouder maar bij Amazon als die geen check doen, dus maak je geen zorgen.
Owja? Betaald Amazon spontaan geld terug? Zo lang ik geen chargeback doe zal ik ook geen geld terug krijgen. Dus de verantwoordelijkheid ligt bij mij om de afschriften in de gaten te houden.
Grappig trouwens, ik vind iDeal juist onveilig (en enorm omslachtig) omdat als je daar genaaid wordt je geld gewoon pleite is. Dat heb je met een debitcard niet, zeker niet indien er geen controle is uitgevoerd.
Andere betekenis van veilig (die ik persoonlijk niet onder "veilig" vind vallen). Functioneel is iDeal veiliger. 100% garantie dat degene met de pinpas of geautoriseerde app met zijn neus voor het scherm zit waarop de betaling is gestart, dus phishing / social engineering is (vrijwel) onmogelijk. Betalingen moeten daarnaast ook altijd ondertekend worden (met pincode van de pas of app).
Bij MC / Visa is dit er niet (altijd) en kan iemand aan de andere kant van de wereld potentieel een betaling doen van jouw rekening waarbij blijkbaar soms zelfs alleen het kaartnummer + naam + vervaldatum voldoende zijn. Zonder dat er dus verder enige vorm van autorisatie / ondertekenen is.

Waar jij echter op doelt is de afhandeling achteraf, als het toch om fraude ging. In dat geval geeft MC / Visa harde garanties dat je het geld terugkrijgt. En die garanties geeft iDeal / de banken niet. Of in ieder geval: iedereen is bekend met de chargeback mogelijkheden van "creditcards". Maar tot op bepaalde hoogte vergoeden de banken ook, alleen wordt daar niet grootschalig mee geadverteerd.
Maar naar mijn idee dus een gevalletje "voorkomen is beter dan genezen". En iDeal "voorkomt dat je ziek wordt", maar de medicatie die je krijgt als je ziek bent heeft een onbekende werking. MC / Visa adverteren groot met dat ze hele goede medicatie hebben, maar ik wil in de eerste plaats al helemaal niet ziek worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tja als jij nooit je bankafschriften checkt en pas ja een jaar een afschrijving ziet dan is dat een probleem ja, maar je hebt dan precies hetzelfde probleem met automatische incasso’s; en daar heb je enkel een rekeningnummer voor nodig. :+ En mocht iemand je toch iets geflikt hebben met iDeal, een rogue overschrijving, etc. kom je er ook nooit achter als je nooit checkt, dus wat dat betreft zou ik dan overstappen op cash.

Overigens vind ik het natuurlijk wel een probleem van Rabo als je geen notificaties krijgt van pasbetalingen, maar dat ligt 100% aan de Rabobank en niet aan de onderliggende techniek (mastercard/visa/maestro/vpay). Dat is een Rabo probleem. :) Als je netjes een notificatie krijgt, en ik vind dat je dat van *alle* transacties (naar wens) moet kunnen krijgen - zelfs ideal, dan is er geen probleem tenzij je die ook niet checkt. Maar dat is dus techniek agnostisch en niet (enkel) een probleem van MasterCard/VISA-debit.

Je lezing van iDeal is wel heel erg rooskleurig en ben ik het niet mee eens, maar die discussie laat ik maar ff voor wat het is - gaat wel erg ver buiten scope van MC/VISA-debit. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 23:46
RobertMe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:02:
[...]

Owja? Betaald Amazon spontaan geld terug? Zo lang ik geen chargeback doe zal ik ook geen geld terug krijgen. Dus de verantwoordelijkheid ligt bij mij om de afschriften in de gaten te houden.

[...]

Andere betekenis van veilig (die ik persoonlijk niet onder "veilig" vind vallen). Functioneel is iDeal veiliger. 100% garantie dat degene met de pinpas of geautoriseerde app met zijn neus voor het scherm zit waarop de betaling is gestart, dus phishing / social engineering is (vrijwel) onmogelijk. Betalingen moeten daarnaast ook altijd ondertekend worden (met pincode van de pas of app).
Bij MC / Visa is dit er niet (altijd) en kan iemand aan de andere kant van de wereld potentieel een betaling doen van jouw rekening waarbij blijkbaar soms zelfs alleen het kaartnummer + naam + vervaldatum voldoende zijn. Zonder dat er dus verder enige vorm van autorisatie / ondertekenen is.

Waar jij echter op doelt is de afhandeling achteraf, als het toch om fraude ging. In dat geval geeft MC / Visa harde garanties dat je het geld terugkrijgt. En die garanties geeft iDeal / de banken niet. Of in ieder geval: iedereen is bekend met de chargeback mogelijkheden van "creditcards". Maar tot op bepaalde hoogte vergoeden de banken ook, alleen wordt daar niet grootschalig mee geadverteerd.
Maar naar mijn idee dus een gevalletje "voorkomen is beter dan genezen". En iDeal "voorkomt dat je ziek wordt", maar de medicatie die je krijgt als je ziek bent heeft een onbekende werking. MC / Visa adverteren groot met dat ze hele goede medicatie hebben, maar ik wil in de eerste plaats al helemaal niet ziek worden.
Ik snap oprecht niet waar je nu zo`n probleem van maakt. Je moet sowieso af en toe je afschriften controleren en dat doe je nu ook al als het goed is. Elk bedrijf in Nederland kan bij jou een automatische incasso doen en daar kan je mogelijk ook later achterkomen, en daar maak je je dan weer niet druk om. Een bank zal er best coulant mee omgaan. Als je een jaar wacht is het wat anders natuurlijk. Het maakt niet uit of Amazon of wie dan ook geld afschrijft, zolang jij de betaling niet zelf goedgekeurd hebt zul je altijd verzekerd zijn. Dat is zo te lezen ook al duidelijk & meerdere malen uitgelegd maar je blijft zoeken naar problemen die er niet zijn. Ik zou zeggen ga je energie ergens anders instoppen of alleen met cash betalen. Elke bank in Nederland gaat die passen uitgeven en de rest van Europa & westerse wereld doe dat al. VISA/MasterCard doen dit al jaren en zijn geen hobbyclubjes. My two cents...

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 02:42

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ja, omdat amazon als hele grote speler, die afspraak heeft gemaakt met alle kaartmerken, dat ze alleen je naam en kaartnummer gebruiken.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

fuck! Ook Apple betalingen mislukken bij Rabo, net als Curve. ben hier totaal niet blij mee. zit ik weer te hannesen met iCloud+

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

hmm, da's gek, ik heb net de cvc code van de pas opnieuw bevestigd op appleid.apple.com op de mac in een browser (niet safari) ipv op m'n iPhone in Instellingen, kreeg alsnog geen sca prompt van rabo, maar er is nu alsnog wél goed afgeschreven voor iCloud+ 2TB... apart. wat ik wel heb aangepast, ipv de voorletters heb ik m'n hele voornaam aangevuld bij Apple... want dit veld zei in tegenstelling tot het verleden nu geen voorletters meer maar voornaam, wellicht een wijziging bij Apple? Enfin, maar lijkt me raar dat het daarop bij Rabo stukliep...

[ Voor 19% gewijzigd door DaveFlash op 23-11-2023 08:04 ]

• celshof
DaveFlash schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:59:
hmm, da's gek, ik heb de pas opnieuw bevestigd met cvc code op appleid.apple.com op de mac in een browser ipv op m'n iPhone in Instellingen, kreeg geen sca prompt van rabo, maar er is nu alsnog wél goed afgeschreven voor iCloud+ 2TB... apart. wat ik wel heb aangepast, ipv de voorletters heb ik m'n hele voornaam aangevuld bij Apple... maar lijkt me raar dat het daarop bij Rabo stukliep...
Ik zou verwachten dat Apple een naamcheck doet. En als Rabo valideert op voornaam, dan zal alleen voorletter niet werken. Wat staat er op je pasje? Voorletters of voornaam?

Hier een voorbeeld van iemand die naam validatie probeerde te bouwen voor Visa: https://community.develop...ame-validation/td-p/11546

[ Voor 12% gewijzigd door celshof op 23-11-2023 08:05 ]

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

celshof schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:04:
[...]
Ik zou verwachten dat Apple een naamcheck doet. En als Rabo valideert op voornaam, dan zal alleen voorletter niet werken. Wat staat er op je pasje? Voorletters of voornaam?
op het pasje staan uiteraard alleen voorletter(s), maar de website van apple gaf ook een melding voor het voltooien van deze actie via de website, dat waneer het niet in de mac app store of een recente versie van iOS gedaan zou worden deze betaalmethode alle andere zou vervangen die ik elders heb ingesteld, bijv apple pay, ideal, carrier billing etc. dus wellicht heeft dat e.e.a. doorgedrukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DaveFlash schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:59:
hmm, da's gek, ik heb net de cvc code van de pas opnieuw bevestigd op appleid.apple.com op de mac in een browser (niet safari) ipv op m'n iPhone in Instellingen, kreeg alsnog geen sca prompt van rabo, maar er is nu alsnog wél goed afgeschreven voor iCloud+ 2TB... apart. wat ik wel heb aangepast, ipv de voorletters heb ik m'n hele voornaam aangevuld bij Apple... want dit veld zei in tegenstelling tot het verleden nu geen voorletters meer maar voornaam, wellicht een wijziging bij Apple? Enfin, maar lijkt me raar dat het daarop bij Rabo stukliep...
Ik had dat dit jaar met mijn CC (Rabo ook). Vul EXACT je naam in zoals hij op je CC staat! Dus dat doe ik, na 3-4 mislukte pogingen uit wanhoop maar mijn hele voornaam ingevuld ipv voorletter, en ineens werkte het. Terwijl alle andere keren (ook erna) alleen voorletter prima werkte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Korte versie: gebruik de (Visa?) Debit kaart van Rabo niet voor abonnementen.

Lange versie: Eerder heb ik hier geschreven dat ik met de Visa Debit kaart van Rabo niet bij Contabo kon betalen. Het koppelen van de kaart lukt wel (en voert ook de 3D secure stappen uit) maar bij daadwerkelijk (automatisch) afschrijven mislukt de betaling ("afschrijving miskukt" mail van Contabo meld "Autorization required"). Daarover toen ook contact opgenomen en reactie gekregen dat ze het zouden nakijken. Vorige week / weekend om een update gevraagd en dat ik "uberhaupt" geen vertrouwen had om de kaart te gebruiken voor abonnementen (nu mislukte het op de aankoop van VPS, maar daarna moet ook maandelijks geïncasseerd kunnen worden). Krijg ik nu (pas) reactie dat ze het probleem intussen hebben gevonden en nog werken naar een oplossing. Inclusief ook het advies om de kaart dan ook maar niet te gebruiken voor abonnementen. Als het probleem is opgelost zullen ze mij informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:24:

Lange versie: Eerder heb ik hier geschreven dat ik met de Visa Debit kaart van Rabo niet bij Contabo kon betalen. Het koppelen van de kaart lukt wel (en voert ook de 3D secure stappen uit) maar bij daadwerkelijk (automatisch) afschrijven mislukt de betaling ("afschrijving miskukt" mail van Contabo meld "Autorization required"). Daarover toen ook contact opgenomen en reactie gekregen dat ze het zouden nakijken. Vorige week / weekend om een update gevraagd en dat ik "uberhaupt" geen vertrouwen had om de kaart te gebruiken voor abonnementen (nu mislukte het op de aankoop van VPS, maar daarna moet ook maandelijks geïncasseerd kunnen worden). Krijg ik nu (pas) reactie dat ze het probleem intussen hebben gevonden en nog werken naar een oplossing. Inclusief ook het advies om de kaart dan ook maar niet te gebruiken voor abonnementen. Als het probleem is opgelost zullen ze mij informeren.
Goed aan het beta-testen 👍

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:40:
[...]

Goed aan het beta-testen 👍
Nouja, beta testen. Ik wil gewoon de kaart hebben en gebruiken :p Eerder de Rabo CC gehad. Begin dit jaar OpenBank erbij genomen incl "gratis" MasterCard Debit ("gratis" want toen kreeg je nog een Maestro pas, MasterCard kun je gratis aanvragen maar kost wel €2 verzendkosten. Nu krijg je sowieso MasterCard als nieuwe klant en bij vervangen pas). Maar met Contabo moet ik dus regelmatig wat geld naar OB over maken. En F1TV & Apple TV accepteren de OB pas niet (Spaanse BIN, "dus" regioblokkade).

Dus de Rabo Debit kaart gebruiken met Contabo is gewoon mijn primaire use case nu om deel te nemen aan de pilot. Niet met de intentie om echt te beta testen. Maar gewoon voor eigen gebruik. (En als eigen gebruik niet werkt "maar" terugkoppelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 00:45
Sorry dat ik het wellicht ten overvloede vraag. Als je nu je Rabobank betaalpas vervangt, krijg je dan al een Mastercard/Visa pas of nog steeds Maestro?

[ Voor 5% gewijzigd door Jorrie op 02-12-2023 15:15 ]

Star Citizen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Jorrie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:12:
Sorry dat ik het wellicht ten overvloede vraag. Als je nu je Rabobank betaalpas vervangt, krijg je dan al een Mastercard/Visa pas of nog steeds Maestro?
Maestro. Sowieso omdat er nog niks gecommuniceerd is. Maar ook omdat ik van iemand weet dat die deze week nog een Maestro ontvangen heeft automatisch vervangen i.v.m. vervaldatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrie
RobertMe schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:17:
[...]

Maestro. Sowieso omdat er nog niks gecommuniceerd is. Maar ook omdat ik van iemand weet dat die deze week nog een Maestro ontvangen heeft automatisch vervangen i.v.m. vervaldatum.
Ah top. Dan wacht ik nog even met vervangen (wel irritant omdat contactloos betalen kapot is maar goed)

Star Citizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jorrie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ah top. Dan wacht ik nog even met vervangen (wel irritant omdat contactloos betalen kapot is maar goed)
Alternatief: vraag na of je kunt deelnemen aan de pilot. Dan is de nieuwe pas ook nog eens gratis 8)

* RobertMe heeft hem zelf vervangen met een van de pilot terwijl de nieuwe pas 1 of 2 maanden oud was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrie
RobertMe schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:19:
[...]

Alternatief: vraag na of je kunt deelnemen aan de pilot. Dan is de nieuwe pas ook nog eens gratis 8)

* RobertMe heeft hem zelf vervangen met een van de pilot terwijl de nieuwe pas 1 of 2 maanden oud was
Dat is nog een beter alternatief :D

Waar kan ik daar meer over vinden?

EDIT:

Even met de KS gesproken en geven aan dat de pilot niet meer loopt. Dan nog maar even geduld hebben

[ Voor 12% gewijzigd door Jorrie op 02-12-2023 16:20 ]

Star Citizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24
Heeft de Rabo bij jullie inmiddels al opgelost dat transacties op pin apparaten in het Frans gebeuren? Als in: de status meldingen op het pinapparaat zijn Franstalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 10:43
Nee net nog een Franse melding gezien met betalen via Apple Pay in combinatie met de rabo debit card.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor de ondernemers hier die creditcards accepteren via een andere transactieverwerker dan van hun pin, raadt ik aan om even goed op te letten met de nieuwe Debit Mastercard/Visa passen.

Bij ons op werk heeft CCV een fout gemaakt, door alles van Mastercard (en waarschijnlijk ook Visa) door te zetten naar de creditcardtransactieverwerker. Terwijl dus een Debit Mastercard/Visa gewoon via de pintransactieverwerker (in ons geval dus CCV) zoals met Maestro/Vpay moet verlopen.. Best slordig en als je er laat achter komt, kunnen de kosten wel hoog oplopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Gebruik mijn Rabo Visa Debit kaart niet vaak en let ook niet specifiek op. Maar is mij nog niet opgevallen dat het in het Frans was.

Maar als het alleen bij 3th party payment oplossingen speelt (Apple / Google / Garmin / ... Pay) kan het probleem net zo goed daar in zitten. Immers emuleren die allemaal een eigen unieke pas. Het is niet zo dat Apple Pay exact dezelfde pas aanbied als dat je fysiek hebt. Het is een tweede (virtuele) pas die afschrijft van dezelfde rekening, that's it.

En de taal die een automaat kiest zal mogelijk gebaseerd zijn op de BIN? De eerste zoveel cijfers van het kaartnummer identificeren het merk (MasterCard, Visa, Maestro, V-Pay, ...), de uitgever (/bank) en het land. Het kan dus mogelijk ook een pinautomaat zijn die de BIN niet juist herkend en vervolgens een foutieve taal gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Debit/credit gaat niet op BIN maar op application id.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• celshof
RobertMe schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:35:
Maar als het alleen bij 3th party payment oplossingen speelt (Apple / Google / Garmin / ... Pay) kan het probleem net zo goed daar in zitten. Immers emuleren die allemaal een eigen unieke pas. Het is niet zo dat Apple Pay exact dezelfde pas aanbied als dat je fysiek hebt. Het is een tweede (virtuele) pas die afschrijft van dezelfde rekening, that's it.
Als het goed is, zou het profiel dat daar geladen wordt wel door je bank samengesteld moeten worden.
En de taal die een automaat kiest zal mogelijk gebaseerd zijn op de BIN? De eerste zoveel cijfers van het kaartnummer identificeren het merk (MasterCard, Visa, Maestro, V-Pay, ...), de uitgever (/bank) en het land. Het kan dus mogelijk ook een pinautomaat zijn die de BIN niet juist herkend en vervolgens een foutieve taal gebruikt?
Buiten dat de BIN echt zelden nog gebruikt wordt om je kaart te herkennen (alleen bij magneetstrip namelijk), staat er op de kaart een EMV tag 5F2D die bepaalt wat de voorkeurstaal van je pas is. Die zal bij de meeste kaarten wel nl en en hebben (dus liefst Nederlands en anders Engels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick24999
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
ING België gaat met de uitrol beginnen in 2024 en loopt tot en met 2025.
Toch wel een redelijk design van de kaart. Tevens wel prettig zoals hierboven meerdere keren over gediscussieerd is dat de CVC code en kaartnummer aan de achterkant staan.

Zijn er nog mensen die fysieke problemen hebben met het accepteren van de kaart bij de grote ketens?

ING Belgium Mastercard debit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:53
rick24999 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:11:
ING België gaat met de uitrol beginnen in 2024 en loopt tot en met 2025.
Toch wel een redelijk design van de kaart. Tevens wel prettig zoals hierboven meerdere keren over gediscussieerd is dat de CVC code en kaartnummer aan de achterkant staan.

Zijn er nog mensen die fysieke problemen hebben met het accepteren van de kaart bij de grote ketens?

ING Belgium Mastercard debit
Het is maar de vraag Nederland ING kiest voor Belgie of Duitsland uiterlijk design kaart.

Er zit idd groot kans we ook dezelfde als Belgie design krijgen aangezien we goed band met Belgie dan Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
celshof schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:38:
[...]
Als het goed is, zou het profiel dat daar geladen wordt wel door je bank samengesteld moeten worden.

[...]
Buiten dat de BIN echt zelden nog gebruikt wordt om je kaart te herkennen (alleen bij magneetstrip namelijk), staat er op de kaart een EMV tag 5F2D die bepaalt wat de voorkeurstaal van je pas is. Die zal bij de meeste kaarten wel nl en en hebben (dus liefst Nederlands en anders Engels).
Bij mijn MasterCard Debit van Knab springen alle terminals over naar Engels.

Die van Revolut (met NL IBAN) trouwens ook, nu ik er over nadenk.

[ Voor 5% gewijzigd door Tralapo op 13-12-2023 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Tralapo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:05:
[...]
Bij mijn MasterCard Debit van Knab springen alle terminals over naar Engels.
Die van Revolut (met NL IBAN) trouwens ook, nu ik er over nadenk.
Dat is niet zo gek. Ik heb mijn (NL) Revolut kaart net uitgelezen en die geeft als 5F2D 1 waarde terug: 65 6E hexadecimaal, oftewel en

edit: Mijn Triodos kaart ook bekeken en die geeft 6E 6C 65 6E terug, dus nlen

[ Voor 9% gewijzigd door celshof op 13-12-2023 09:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
RobertMe schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:24:

Krijg zojuist een mailtje van de Rabobank: het zou opgelost moeten zijn:
Hallo Robert,
Het issue dat we hadden met transacties voor betaalpassen in een abonnement is opgelost.
Als het goed is kun je je Visa Debit nu wel gebruiken in je abonnementen.
Mocht er nog iets mis gaan dan horen we het graag!
Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:04
Iemand enig idee hoever ABN is in zijn implementatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
itsmemax schreef op maandag 18 december 2023 @ 01:22:
Iemand enig idee hoever ABN is in zijn implementatie?
Zoals hier eerder gemeld staat in de voorwaarden dat ze volgend jaar beginnen met het uitrollen van de nieuwe betaalpassen, zolang er geen persbericht of andere update op de website staat is er geen ander nieuws te melden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

even een vraagje, is er bij anderen hier in de thread ook het oude maestro pasje nog altijd zichtbaar in de app/internet bankieren, met de tekst verlopen erbij als je op het (i)'tje drukt? en hoe lang zou rabo die oude pas zichtbaar laten blijven, en wat is daar het nut van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

michaelw1998 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:15:
Heeft de Rabo bij jullie inmiddels al opgelost dat transacties op pin apparaten in het Frans gebeuren? Als in: de status meldingen op het pinapparaat zijn Franstalig.
neem aan dat dit bij apple pay is. dan is de oplossing vooralsnog simpel, zorg dat je ios apparaat op nederlands staat en verwijder het pasje eerst, en voeg hem daarna vervolgens zelf opnieuw toe, tada, terminals praten nu nederlands. gebruik je je idevice met de engelse taal, dan zal ook dat bij het opnieuw toevoegen overgenomen worden en zullen terminals ipv frans in principe daarna engels gaan praten tegen je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

[b]RobertMe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:12:
Krijg zojuist een mailtje van de Rabobank: het zou opgelost moeten zijn:
was deze issue gerelateerd aan het feit dat zowel mastercard als visa debit icm curve niet werkten, en is dit nu ook opgelost? (m'n laatste test met curve, paar weken terug, leek het nog niet opgelost iig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 22:19
Betaalvereniging Nederland heeft een update gepubliceerd met betrekking tot de acceptatie van de nieuwe Visa- en Mastercard Debit kaarten. Dit komt grotendeels overeen met het beeld dat al eerder door meerderen in dit forum geschetst werd:
Onder regie van de Betaalvereniging is de pinketen eerder dit jaar geschikt gemaakt voor de acceptatie van nieuwe pinpassen van de kaartmerken Visa Debit en Debit Mastercard, die inmiddels door enkele kleine leden worden uitgegeven. Het activeren van deze vernieuwde pinpassen op alle betaalautomaten van Nederlandse acceptanten vormt het sluitstuk van deze migratie. Op dit moment is meer dan 90% van alle terminals aangepast voor de acceptatie van de vernieuwde pinpassen tegen voordelige pinvoorwaarden. De feitelijke acceptatiegraad ligt met 98% een stuk hoger omdat terminals die al creditkaarten accepteerden niet aangepast hoefden te worden.

Verkooppunten waar nog niet met de vernieuwde pinpassen betaald kan worden, bevinden zich vooral in het MKB. Daar staan nog relatief veel verouderde Verifone Vx570-terminals die volledig vervangen moeten worden. Acceptanten met zo’n verouderde terminal stellen die vervanging zo lang mogelijk uit. Daarom heeft de Betaalvereniging hen opgeroepen om hun verouderde Vx570-terminal zo snel mogelijk alsnog te vervangen.

Verder is er een relatief gering aantal onbemensde automaten in de parkeerbranche dat nog van nieuwe software moet worden voorzien om de vernieuwde pinpassen te kunnen accepteren. De Betaalvereniging heeft dit onlangs onder de aandacht gebracht bij de parkeerexploitanten via hun koepelorganisatie.
In de Nederlandse pinketen worden steeds meer transacties met Visa Debit en Debit Mastercard verwerkt. De vernieuwde betaalpassen worden gebruikt door veel buitenlanders maar ook door steeds meer Nederlanders. Triodos, Knab en Van Lanschot hebben onlangs de vernieuwde pinpassen ingevoerd. Eerder hadden Bunq, N26, OpenBank en Revolut dat al gedaan.

Door de uitgifte van de vernieuwde passen zijn recentelijk enkele acceptatieproblemen aan het licht gekomen. Onder regie van de Betaalvereniging worden deze problemen door de banken, kaartmerken en terminalleveranciers opgepakt en opgelost zodat vernieuwde pinpassen grootschalig kunnen worden uitgegeven.
Lijkt erop dat er nog vooral problemen zijn bij kleine MKB-ondernemers en parkeerautomaten. Ik ben benieuwd wanneer de eerste grootbank zijn vingers gaat branden begin volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu-on
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-03 14:47
De Vx570 doet het na 31 december 2024 niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Gebruik t/m 31 december 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Zou ik niet op rekenen. De losse Vx570 heeft al een bijna 4 jaar verlopen certificaat, maar staat kennelijk nog gewoon in het veld, als ik het Betaaljournaal van de Betaalvereniging zo lees
Daar staan nog relatief veel verouderde Verifone Vx570-terminals die volledig vervangen moeten worden.
Je hebt als winkelier waarschijnlijk wel een probleem, als er iemand misbruik weet te maken van zo'n ding en je daardoor geld weet af te troggelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 22:19
Een tijdje geleden werd de datum 31 december 2023 inderdaad gecommuniceerd, maar dit lijkt inmiddels helaas om onbegrijpelijke redenen met een jaar te zijn uitgesteld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:15
Gaston schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:54:
Betaalvereniging Nederland heeft een update gepubliceerd met betrekking tot de acceptatie van de nieuwe Visa- en Mastercard Debit kaarten. Dit komt grotendeels overeen met het beeld dat al eerder door meerderen in dit forum geschetst werd:

[...]

Lijkt erop dat er nog vooral problemen zijn bij kleine MKB-ondernemers en parkeerautomaten. Ik ben benieuwd wanneer de eerste grootbank zijn vingers gaat branden begin volgend jaar.
Met dank aan jouw link nog een ander interessant item gezien:

https://www.betaalverenig...ant-payments-verordening/

Dan zijn we eindelijk van dat getreuzel van OB af, én is het gratis *O*

Update: ik zie nu dat ik in het verkeerde forum zit, dus dit is off topic.

[ Voor 4% gewijzigd door balken07 op 20-12-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:19

JRR

Hier in mijn woonplaats werken die contactloze terminals bij de washboxen nog niet met de nieuwe passen.

Paar jaar geleden zijn deze geplaatst ter vervanging van de muntjes die je er eerst in gooide. Zowel bij een lokale washbox als bij de Shell werken de nieuwe passen niet.

Denk je er nog goed aan te doen een reactie naar de klantenservice te sturen dat de betaalterminals aangepast moeten worden, krijg je geen reactie terug…

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Gaston schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:54:

[...]

ik mis alleen de benoeming van ov chip oplaad automaten, die doen het, afgezien op die van de ns na, het ook vaak nog niet met debit visa/master, heb al 2 weken terug die bedrijven aangeschreven dat ze een sw-update moeten rollen, maar nog altijd geen reactie, ook van translinksys niet, die ik ook heb aangeschreven hierover

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

balken07 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:01:
[...]

Dan zijn we eindelijk van dat getreuzel van OB af, én is het gratis *O*
OB?

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JRR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:44:
Hier in mijn woonplaats werken die contactloze terminals bij de washboxen nog niet met de nieuwe passen.

Paar jaar geleden zijn deze geplaatst ter vervanging van de muntjes die je er eerst in gooide. Zowel bij een lokale washbox als bij de Shell werken de nieuwe passen niet.

Denk je er nog goed aan te doen een reactie naar de klantenservice te sturen dat de betaalterminals aangepast moeten worden, krijg je geen reactie terug…
dit ja. zie boven, ik heb zelfde ervaring mbt ov chip oplaad punten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
de VX570 + VX820 krijgt idd geen update voor de nieuwe Mastercard/Visa Debit betalingen om deze als "pin" transactie te ontvangen. Betalingen zijn wel te ontvangen via het (dure) creditcard contract.

Dat ze het helemaal niet meer doen na 31 december 2024 (heb ik eigenlijk ook niet eerder over gelezen) betwijfel ik. Ik denk eerder dat CCV geen updates meer uit gaat sturen naar deze oude apparaten.

[ Voor 4% gewijzigd door xileS op 21-12-2023 12:00 ]

• RobertMe
Ook in de context ga ik uit van OpenBank. Spaanse bank (onderdeed van Santander) die ook in o.a. Nederland opereren / Nederlandse klanten aantrekken (incl. Nederlandse website, klantenservice, ...). Maar die ontvangen prima instant payments, maar als je doet afschrijven doen ze het niet / alleen binnen Spanje en is het een betaalde optie. Dus een traditionele SEPA boeking is gratis, maar duurt altijd een dag, en instant payment moet je voor betalen (en werkt dan alsnog alleen in Spanje). Meen ook dat het iets van €4 per transactie is. Dus ook niet echt goedkoop.

Meer ontopic: OpenBank kon je wel al langere tijd een MasterCard krijgen "aan verzendkosten" (€2), naast de gratis Maestro pas. En sinds ~juli krijg je dan sowieso nog alleen MasterCard (gratis). En als trucje voor snel geld opnemen kun je bv Revolut gebruiken met opladen via Kaart met de MasterCard dan. En vervolgens vanaf Revolut instant payment naar de bestemming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krizna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 10:55
Ik heb sinds oktober een (zakelijke) Mastercard debitcard via Knab. Maar loop veelvuldig tegen problemen aan mbt online creditcard-betalingen.

Het grootste probleem heeft te maken met recurring payments; bijvoorbeeld om een hostingbedrijf automatisch (maandelijks) een (vast of wisselend) bedrag te laten chargen op de creditdebitcard nadat je je betaalgegevens één keer hebt achtergelaten. Die charges worden 50% van de tijd geweigerd. Soms blijft zo'n bedrijf het proberen, en lukt het na een aantal pogingen of dagen wel. De opgegeven creditcardgegevens zouden volgens Mastercard niet kloppen, maar de gegevens kloppen wel degelijk. Het lijkt een 3DS-probleem te zijn.

Ook "handmatige" online creditcard-betalingen willen nog wel eens fout gaan. Dan krijg ik geen Mastercard-popup met het verzoek de betaling via de app te bevestigen, maar wordt de betaling gelijk afgewezen. Of opent de Mastercard-popup, maar sluit deze binnen enkele seconden vanzelf, en wordt de betaling geweigerd. Een dag later lukt dezelfde betaling dan weer wel. Ook hier lijkt 3DS-implementatie het probleem te zijn.

Tot slot gaat het regelmatig verkeerd met reserveringen; bijvoorbeeld gebruikt door bedrijven om je creditdebitcard te verifiëren. Reserveringen worden niet als zodanig herkend door Knab, en als de reservering vervalt, wordt het geld niet altijd weer bijgeschreven. Dan moet je contact opnemen met de klantenservice om dat te herstellen.

Bijkomend probleem is dat de klantenservice van Knab amper op de hoogte is van deze nieuwe betaalpas. Ik moet steeds weer opnieuw uitleggen dat het niet om een ICS-kaart gaat, of dat het niet om een SEPA-afschrijving gaat, of dat je met de nieuwe betaalkaart ook creditcard-betalingen kunt doen. Dus bij Knab kom ik hier nog niet verder mee.

Zijn hier tweakers dit dit herkennen?

[ Voor 0% gewijzigd door Krizna op 26-12-2023 11:45 . Reden: Klopt, het is geen creditcard maar een debitcard. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Krizna schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:17:
Ik heb sinds oktober een (zakelijke) Mastercard debitcard via Knab. Maar loop veelvuldig tegen problemen aan mbt online creditcard-betalingen.

Het grootste probleem heeft te maken met recurring payments; bijvoorbeeld om een hostingbedrijf automatisch (maandelijks) een (vast of wisselend) bedrag te laten chargen op de creditcard nadat je je betaalgegevens één keer hebt achtergelaten. Die charges worden 50% van de tijd geweigerd. Soms blijft zo'n bedrijf het proberen, en lukt het na een aantal pogingen of dagen wel. De opgegeven creditcardgegevens zouden volgens Mastercard niet kloppen, maar de gegevens kloppen wel degelijk. Het lijkt een 3DS-probleem te zijn.

Ook "handmatige" online creditcard-betalingen willen nog wel eens fout gaan. Dan krijg ik geen Mastercard-popup met het verzoek de betaling via de app te bevestigen, maar wordt de betaling gelijk afgewezen. Of opent de Mastercard-popup, maar sluit deze binnen enkele seconden vanzelf, en wordt de betaling geweigerd. Een dag later lukt dezelfde betaling dan weer wel. Ook hier lijkt 3DS-implementatie het probleem te zijn.

Tot slot gaat het regelmatig verkeerd met reserveringen; bijvoorbeeld gebruikt door bedrijven om je creditcard te verifiëren. Reserveringen worden niet als zodanig herkend door Knab, en als de reservering vervalt, wordt het geld niet altijd weer bijgeschreven. Dan moet je contact opnemen met de klantenservice om dat te herstellen.

Bijkomend probleem is dat de klantenservice van Knab amper op de hoogte is van deze nieuwe betaalpas. Ik moet steeds weer opnieuw uitleggen dat het niet om een ICS-kaart gaat, of dat het niet om een SEPA-afschrijving gaat, of dat je met de nieuwe betaalkaart ook creditcard-betalingen kunt doen. Dus bij Knab kom ik hier nog niet verder mee.

Wel een issue gehad met de Visa card van Rabo (aangevraagd binnen de pilot). Zij deden (onterecht) 3DS toepassen op "merchant initiated transactions" (zoals jij ook beschrijft, eenmalig de kaart koppelen met 3DS en hosting partij die daarna automatisch afschrijft). Ik heb hun hierover gemaild (op het mailadres waarover ook de pilot communicatie ging) en dit is toen bevestigd en intussen opgelost. Dus ja, ook andere banken hebben aanloopproblemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Krizna schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:17:

Het grootste probleem heeft te maken met recurring payments; bijvoorbeeld om een hostingbedrijf automatisch (maandelijks) een (vast of wisselend) bedrag te laten chargen op de creditcard nadat je je betaalgegevens één keer hebt achtergelaten. Die charges worden 50% van de tijd geweigerd. Soms blijft zo'n bedrijf het proberen, en lukt het na een aantal pogingen of dagen wel. De opgegeven creditcardgegevens zouden volgens Mastercard niet kloppen, maar de gegevens kloppen wel degelijk. Het lijkt een 3DS-probleem te zijn.

Tot slot gaat het regelmatig verkeerd met reserveringen; bijvoorbeeld gebruikt door bedrijven om je creditcard te verifiëren. Reserveringen worden niet als zodanig herkend door Knab, en als de reservering vervalt, wordt het geld niet altijd weer bijgeschreven. Dan moet je contact opnemen met de klantenservice om dat te herstellen.

Voor de bank om het te begrijpen kun je beter stoppen om elke zin er weer een ‘creditcard’ in te strooien. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizna
YakuzA schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:52:
[...]

Voor de bank om het te begrijpen kun je beter stoppen om elke zin er weer een ‘creditcard’ in te strooien. :)
Ik ben bang van niet...

"Oh, gaat om een creditcard? In dat geval verzoeken we u om contact op te nemen met ICS. Wacht, ik zoek het nummer even voor u op. Wat zegt u, u heeft geen creditcard? Maar u zegt toch net dat het om een creditcardbetaling gaat?"

:+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Krizna schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:44:
[...]
Ik ben bang van niet...

"Oh, gaat om een creditcard? In dat geval verzoeken we u om contact op te nemen met ICS. Wacht, ik zoek het nummer even voor u op. Wat zegt u, u heeft geen creditcard? Maar u zegt toch net dat het om een creditcardbetaling gaat?"

:+
:?
Jij bent degene die in je post begint over een ‘creditcard betaling’ met je MasterCard debit?
Ik neem aan dat je ook een zelfde uitleg aan de bank probeert te geven als in de post hierboven, dan snap ik inderdaad dat ze je doorsturen naar het ICS loket. (Gezien er tig keer creditcard genoemd wordt door de klant)

Dat is niet wat je doet, je doet een MasterCard debit betaling met je kaart nummer en cvc oid.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 25-12-2023 14:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizna
YakuzA schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:48:
[...]

:?
Jij bent degene die in je post begint over een ‘creditcard betaling’ met je MasterCard debit?
Ik neem aan dat je ook een zelfde uitleg aan de bank probeert te geven als in de post hierboven, dan snap ik inderdaad dat ze je doorsturen naar het ICS loket. (Gezien er tig keer creditcard genoemd wordt door de klant)

Dat is niet wat je doet, je doet een MasterCard debit betaling met je kaart nummer en cvc oid.
Sorry, ik had het niet goed gelezen. Maar toen ik dat woord nog wél vermeed, dacht de klantenservice dat het om een SEPA-overboeking of iDeal-betaling ging. Mijn punt blijft: ze begrijpen het product niet.

Denk trouwens dat je wel degelijk mag spreken van een "creditcard-betaling met een debitcard". Je vult als klant de gegevens in bij het vakje "creditcard", dezelfde veiligheidsmaatregelen als CVC en 3DS zijn van toepassing, bij merchants komen ze allemaal binnen onder het kopje "creditcard-betalingen" (met dito hoge fees). Dit in tegenstelling tot debitcard-transacties bij een terminal (wat vroeger pinnen met maestro was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Krizna schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:42:
[...]

Sorry, ik had het niet goed gelezen. Maar toen ik dat woord nog wél vermeed, dacht de klantenservice dat het om een SEPA-overboeking of iDeal-betaling ging. Mijn punt blijft: ze begrijpen het product niet.

Denk trouwens dat je wel degelijk mag spreken van een "creditcard-betaling met een debitcard". Je vult als klant de gegevens in bij het vakje "creditcard", dezelfde veiligheidsmaatregelen als CVC en 3DS zijn van toepassing, bij merchants komen ze allemaal binnen onder het kopje "creditcard-betalingen" (met dito hoge fees). Dit in tegenstelling tot debitcard-transacties bij een terminal (wat vroeger pinnen met maestro was).
Dat van de fees klopt niet. Die zijn gelijk aan die van Meastro. Zie bijvoorbeeld deze pagina: https://www.abnamro.nl/nl...astercard-visa-debit.html

Maar bij de andere banken is dat hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
La1974 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:13:
[...]

Dat van de fees klopt niet. Die zijn gelijk aan die van Meastro. Zie bijvoorbeeld deze pagina: https://www.abnamro.nl/nl...astercard-visa-debit.html

Ik zie daar alleen dat de PIN-tarieven hetzelfde zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Ik noem het daarom gewoon "kaart" betalingen. Of gewoon betalen met MasterCard of Visa.

Dit hele probleem dat jij hebt lijkt mij overigens ook een totaal probleem aan dat Knab nooit met "kaart" gewerkt heeft. Creditcards deden ze uitbesteden en Maestro (/V-Pay, maar dat gebruikten ze niet?) had geen enkele Nederlandse bank(?) ondersteuning voor kaartbetaling voor (terwijl het wel zou kunnen).
Ik vind het eigenlijk dus al heel wat dat Knab wel een (buggy) implementatie heeft voor kaartbetalingen. Immers is het voor hun nieuw. En kijk bv ook naar de historie van deze zogenaamd innovatieve bank. "Nee, we gaan voorlopig geen mobiel betalen op Android ondersteunen, want dan betalen Apple klanten hier aan mee terwijl ze er niks mee kunnen", was jarenlang het standaard antwoord op vraag hiernaar. En vervolgens komen ze jaren later exact het omgekeerde, wel Apple Pay, geen Google Pay (/laatstgenoemde pas veel later ondersteunen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krizna
La1974 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:13:
[...]

Tarieven voor terminalbetalingen (pinbetalingen) zijn hetzelfde als bij Maestro. Maar als merchant kan ik je verzekeren dat als ik een *online* betaling ontvang middels een Visa/Mastercard debitcard, ik dezelfde fees betaal als voor een creditcard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Krizna schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:08:
[...]

Tarieven voor terminalbetalingen (pinbetalingen) zijn hetzelfde als bij Maestro. Maar als merchant kan ik je verzekeren dat als ik een *online* betaling ontvang middels een Visa/Mastercard debitcard, ik dezelfde fees betaal als voor een creditcard.
M.a.w. er wordt geen onderscheid gemaakt tussen Debit/credit Mastercard bij betalingen die bv via een webshop als Mastercard betaling binnen komt?

Dat is eigenlijk wel slecht. Voordeel van de nieuwe debit kaarten is idd dat je het ook op buitenlandse sites kan gebruiken, maar hierdoor kunnen bv Nederlandse webshophouders meer transactiekosten krijgen als opeens veel meer mensen met een debit Mastercard betalen (via cc netwerk) ipv via iDEAL., terwijl betaling via dezelfde pas/rekening gaat. Alleen de voordelen van creditcard zoals op rekening en aankoopverzekeringen zal je denk ik niet hebben met een debit card als consument.

Ik vraag mij gelijk af of je als merchant geen andere opties hebt? Andere betaalprovider? Of maken ze allemaal geen onderscheid tussen Debit/credit? Of een optie voor alleen debit betalingen en geen credit betalingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

[...]

dat webshops het scharen onder creditcard wil nog niet zeggen dat het een creditcard-achtige betaling is, dat is het niet, het is enkel dat zo'n betaling met visa debit of debit mastercard, online als het ware zeg maar over de zelfde rails lopen als creditcard betalingen, daarom werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Krizna schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:08:
[...]

dan moet je je betaalprovider aanschrijven en een nieuwe overeenkomst maken/eisen, officieel dienen in de EER-uitgegeven debitcards per 1 juli, ook online, tegen hetzelfde tarief verwerkt te worden als Maestro/V-Pay. Natuurlijk, lopende oude contracten daargelaten. Maar dit is zeker iets waar je als merchant je betaalverwerker op aan mag, nee moet spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

xileS schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:09:
[...]
Ik vraag mij gelijk af of je als merchant geen andere opties hebt? Andere betaalprovider? Of maken ze allemaal geen onderscheid tussen Debit/credit? Of een optie voor alleen debit betalingen en geen credit betalingen?
zeker, er is online haast moordende concurrentie op dit vlak, alleen ondernemers zijn meestal niet happig om over te stappen, maar die optie hebben ze wel, je kunt naar shopify, adyen, mollie, pay.nl, buckaroo, square, sumup, zettle/paypal, stripe, worldline, rabobank, ing, MultiSafepay, noem maar op. er zijn tientallen, zo niet honderden ecommerce aanbieders actief in deze markt, zelfs klarna, bekend van het achteraf betalen, bied sinds enkele jaren een volledige ecommerce platform, waarop ook kaartbetalingen en ideal beschikbaar zijn, naast klarna achteraf en gespreid in delen betalen...

[ Voor 12% gewijzigd door DaveFlash op 27-12-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP
  • Laatst online: 24-06 14:17

MWP

DaveFlash schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:32:
[...]

dan moet je je betaalprovider aanschrijven en een nieuwe overeenkomst maken/eisen, officieel dienen in de EER-uitgegeven debitcards per 1 juli, ook online, tegen hetzelfde tarief verwerkt te worden als Maestro/V-Pay. Natuurlijk, lopende oude contracten daargelaten. Maar dit is zeker iets waar je als merchant je betaalverwerker op aan mag, nee moet spreken.
Maar gaat het hier om dezelfde betaalmethode als Maestro/V-Pay? Tot nu toe kon ik online namelijk niet betalen met mijn Maestro / V-Pay product? Ik heb het idee dat dit een voor (Nederland) nieuwe betaalmethode is. Tegen welk vergelijkbaar tarief zou een betaalverwerker deze dan moeten aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MWP schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:59:
[...]

Maar gaat het hier om dezelfde betaalmethode als Maestro/V-Pay? Tot nu toe kon ik online namelijk niet betalen met mijn Maestro / V-Pay product? Ik heb het idee dat dit een voor (Nederland) nieuwe betaalmethode is. Tegen welk vergelijkbaar tarief zou een betaalverwerker deze dan moeten aanbieden?
Blijkbaar had Maestro & V-Pay ook een kaartnummer met CVC et all. Alleen werd dat in Nederland niet gebruikt.
En dat maakt het dan dus inderdaad nogal vaag om te zeggen dat de nieuwe Debit cards hetzelfde tarief moeten hebben als Maestro / V-Pay. Want dat was er helemaal niet. En gelijk stellen aan iDeal kan niet want dat is een geheel ander product (dat alleen beschikbaar is in Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
DaveFlash schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:32:
[...]
dan moet je je betaalprovider aanschrijven en een nieuwe overeenkomst maken/eisen, officieel dienen in de EER-uitgegeven debitcards per 1 juli, ook online, tegen hetzelfde tarief verwerkt te worden als Maestro/V-Pay.
Ze worden ook tegen hetzelfde tarief verwerkt. (Debit) betalingen ontvangen bij betaalautomaten is nou eenmaal veel goedkoper dan e-commerce betalingen ontvangen. Check bijvoorbeeld CCV (anderen hebben ongeveer dezelfde tarieven): https://www.ccv.eu/nl/bet...line/ccv-online-payments/
Zoals je ziet kun je ook VPAY en Maestro betalingen ontvangen en zijn die even duur als Mastercard en Visa, ongeacht debit of credit verschillen.

edit: je kunt ook uitrekenen dat al vanaf €5,14 een iDeal transactie goedkoper wordt voor de shophouder.

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 27-12-2023 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

RobertMe schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:07:
[...]

Blijkbaar had Maestro & V-Pay ook een kaartnummer met CVC et all. Alleen werd dat in Nederland niet gebruikt.
En dat maakt het dan dus inderdaad nogal vaag om te zeggen dat de nieuwe Debit cards hetzelfde tarief moeten hebben als Maestro / V-Pay. Want dat was er helemaal niet. En gelijk stellen aan iDeal kan niet want dat is een geheel ander product (dat alleen beschikbaar is in Nederland).
yes o.a. met meastro passen van bunq en revolut kon je ook, bij webshops die het ondersteunden, zoals bijv. ali express, idd al betalingen doen met die pas, maar het is idd nooit breed uitgerold in nederland om dat de banken hier ideal bleven pushen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:58

thof

FP ProMod
DaveFlash schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:19:
[...]

yes o.a. met meastro passen van bunq en revolut kon je ook, bij webshops die het ondersteunden, zoals bijv. ali express, idd al betalingen doen met die pas, maar het is idd nooit breed uitgerold in nederland om dat de banken hier ideal bleven pushen
In Belgie trouwens wel, echt een Nederlands dingetje dat de CVC niet op de Maestro/VPAY pas staat blijkbaar.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

thof schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:34:
[...]

In Belgie trouwens wel, echt een Nederlands dingetje dat de CVC niet op de Maestro/VPAY pas staat blijkbaar.
dat verschilt overigens ook per bank hier, bunq toonde die altijd al in de app, ook voor maestro passen, revolut drukte ze wel af op de pas, incl. bij de maestro passen. maar idd zowat alle andere banken in nederland hebben nooit van de mogelijkheid gebruik gemaakt om voor hun klanten ook van de maestro/v-pay passen vervaldatum en cvc/cvv beschikbaar te stellen, omdat men iDEAL is blijven pushen als enige online bank-betaalmethode.

Enkel ABN is dit in 2018 wel gaan doen, op de achterkant v/d pas, en Rabo in 2019, maar dan alleen in de app. en ook dan enkel het kaart nummer, zodat de klant deze kan overnemen voor activatie van fitbit en garmin pay. (je dient dan het kaartnr. in te vullen in de garmin of fitbit app, om de pas aan je fitness bandje of tracker te koppelen.)

[ Voor 9% gewijzigd door DaveFlash op 27-12-2023 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Interessant genoeg krijgen mijn ouders nieuwe ING passen binnen die van Maestro zijn en een geldigheid hebben van 2029/1. Ik dacht dat 2028 al het jaar was dat de support ermee zou stoppen, kan zijn dat er vertraging is bij MasterCard of dat de ING later ook deze passen vervangt voor de vervaldatum.

[ Voor 6% gewijzigd door Youtl op 05-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Youtl schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:16:
Interessant genoeg krijgen mijn ouders nieuwe ING passen binnen die van Maestro zijn en een geldigheid hebben van 2029/1. Ik dacht dat 2028 al het jaar was dat de support ermee zou stoppen, kan zijn dat er vertraging is bij MasterCard of dat de ING later ook deze passen vervangt voor de vervaldatum.
Dat is wel apart ja. Want de nieuwe Rabo passen die ik heb gezien zijn geldig tot 7/28 of iets dergelijks. Dus die lijken wel "5 jaar na stopzetten Maestro" te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Je krijgt ruim voor die tijd een nieuwe kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finance2024
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-06 12:08
Ik heb vanochtend gebeld met RegioBank, en kreeg te horen dat de nieuwe Mastercard en Visa debit passen zijn uitgesteld. Eerder hoorde ik van mijn adviseur dat Januari de nieuwe passen zouden komen maar dat blijkt niet te kloppen …
Weet iemand meer hierover?? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de nieuwe passen uit te brengen, het ligt immers aan het vervangen van de oude voorraad maestro en V-pay maar ik krijg een gevoel dat ook de volksbank zich aansluit bij de grootbanken met hun terughoudendheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
finance2024 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:06:
Ik heb vanochtend gebeld met RegioBank, en kreeg te horen dat de nieuwe Mastercard en Visa debit passen zijn uitgesteld. Eerder hoorde ik van mijn adviseur dat Januari de nieuwe passen zouden komen maar dat blijkt niet te kloppen …
Weet iemand meer hierover?? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de nieuwe passen uit te brengen, het ligt immers aan het vervangen van de oude voorraad maestro en V-pay maar ik krijg een gevoel dat ook de volksbank zich aansluit bij de grootbanken met hun terughoudendheid.
Het vervangen zal niet moeilijk zijn. Maar ze (lees: alle banken) willen hun vingers niet branden aan negativiteit omdat toch (gegarandeerd) op honderden plekken deze nieuwe pas niet werkt. Ook al is de dekking volgens de betaalvereniging 99,..% is dat nog steeds niet "overal", terwijl de huidige passen, in Nederland, wel overal werken.

Triodos geeft de nieuwe Debit pas(sen) wel al uit en is al negatief in het nieuws geweest. Bij Rabo loopt er een pilot waarbij je kunt vragen daar aan mee te doen waarbij ze expliciet vragen of je of een tweede pas bij Rabo of bij een andere bank, incl. IIRC vermelding dat er dus nog plekken zijn waar deze MasterCard / Visa Debit pas niet zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06 15:27
finance2024 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:06:
Ze kunnen niet meer uitstellen dat wat ze aan voorraad maestro/v-pay hebben. Op=op en dan moeten ze inderdaad mc/visa debit gaan uitgeven. Zo lang ze nog voorraad oude passen hebben, gebruiken ze die ook.

Het kan nog steeds dat de voorraad van Regiobank deze maand op raakt. Wat dat betreft heeft je adviseur nog 26 dagen om gelijk te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:05
Hier vandaag een nieuwe ABN AMRO Meastro betaalpas gekregen, 9/28 als verval datum…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Het vervangen zal niet moeilijk zijn. Maar ze (lees: alle banken) willen hun vingers niet branden aan negativiteit omdat toch (gegarandeerd) op honderden plekken deze nieuwe pas niet werkt.
...
Triodos geeft de nieuwe Debit pas(sen) wel al uit en is al negatief in het nieuws geweest.
Wat heel knullig is, want het ligt volgens mij zelden aan de pas. En als het aan de pas ligt, is het meestal omdat de gebruiker niet meer weet dat een eerste transactie met een kaart altijd contactrijk+pincode moet zijn.
Triodos vindt zo wel mooi de kinderziekten voor de grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:53
celshof schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Wat heel knullig is, want het ligt volgens mij zelden aan de pas. En als het aan de pas ligt, is het meestal omdat de gebruiker niet meer weet dat een eerste transactie met een kaart altijd contactrijk+pincode moet zijn.
Trouwens Argenta Belgie zijn zelf actief voor klanten een meastro uitfaseren en ik kreeg vandaag dezelfde nieuwe debit mastercard kaart met dezelfde vervaldatum zoals dezelfde datum oude meastro pas ...

Dus zelf als 2029 datum haalt je niet eens er zijn veel sneller een oudere apparaten vervangen...

Met triodos heb ik zelf geen probleem met betalen met dagelijks leven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultrafast op 05-01-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Ultrafast schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:31:
[...]
Met triodos heb ik zelf geen probleem met betalen met dagelijks leven.
Hier hetzelfde. En heb hem nu 1x voor een internetaankoop gebruikt en dat ging ook heel soepeltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:16

djiwie

Wie?

celshof schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Het probleem zal niet zozeer liggen aan het nieuwe pasje of het feit dat hij weer even contact moet hebben voordat hij contactloos werkt, maar meer het feit dat er nog best veel (in absolute zin) automaten zijn die alleen Maestro accepteren en geen MC/Visa debitcards. Die 99,x% van de betaalvereniging had eigenlijk al 100% moeten zijn en ik denk dat de banken daarom een beetje terughoudend zijn met de uitgifte van nieuwe passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:48
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Het vervangen zal niet moeilijk zijn. Maar ze (lees: alle banken) willen hun vingers niet branden aan negativiteit omdat toch (gegarandeerd) op honderden plekken deze nieuwe pas niet werkt. Ook al is de dekking volgens de betaalvereniging 99,..% is dat nog steeds niet "overal", terwijl de huidige passen, in Nederland, wel overal werken.

Triodos geeft de nieuwe Debit pas(sen) wel al uit en is al negatief in het nieuws geweest. Bij Rabo loopt er een pilot waarbij je kunt vragen daar aan mee te doen waarbij ze expliciet vragen of je of een tweede pas bij Rabo of bij een andere bank, incl. IIRC vermelding dat er dus nog plekken zijn waar deze MasterCard / Visa Debit pas niet zal werken.
Dit dus. Er zijn maar weinig mensen in Nederland die überhaupt het verschil tussen MasterCard en Maestro en Visa en V Pay kennen. Of weten dat Maestro en V Pay zullen verdwijnen. De groep hier welke op een forum hierover discussieert, is dan nog eens een niche binnen een niche.

Als je het vanuit de gemiddelde persoon bekijkt, is het helemaal niet zo gek wat de grootbanken hier doen. Net als dat de IBAN straks op de nieuwe pasjes zal staan, ook dat is een voortzetting van hoe het al hele lange tijd gaat. Dat is nu eenmaal de meest veilige optie voor de banken, en de gemiddelde Nederlander vindt dat waarschijnlijk wel best.
Pagina: 1 ... 23 ... 40 Laatste