Goed punt, er nog eens over nadenkend, besef ik me echter dat je punt m.b.t. CVC expliciet inschakelen misschien nog niet helemaal duidelijk voor mij is. CVC-code standaard uitschakelen zou in principe beteken: geen enkele online transactie mogelijk. En dan wil je in landen die achterlopen (met wat? Implementatie van 3D-secure?) wel de CVC-code inschakelen om in dat land online (CNP) transacties te verrichten?Sissors schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:26:
[...]
Je moet ook expliciet inschakelen dat je buiten de EU wil pinnen, dat verschuift toch ook niks?
In ieder geval zou er een vergelijkbaar systeem toegepast kunnen worden waarbij je met een in EU uitgegeven pas alleen bij online winkels in de EU kunt betalen.
De kosten van fraude zitten uiteraard verwerkt in de tarieven. Tuurlijk kan alles 100% dichtgetimmerd worden om 0,0 risico te lopen, maar dan moet je weer inleveren op andere aspecten zoals betaalgemak, snelheid van transacties, en is er een grote kans dat alle beveiligingsmaatregelen meer kosten dan de fraude die ermee voorkomen wordt.En behalve dat dat business model betaald wordt door hoge fees, die wij ook weer betalen, ben jij daarbij juist de verantwoordelijke. Jij moet je rekening in de gaten houden vanwege de twijfelachtige beveiliging tov wat we nu hebben.
Je rekening moet je overigens sowieso al regelmatig in de gaten houden, check je voorwaarden van je bank maar eens. Bijvoorbeeld Rabobank gaat uit van elke twee weken voor rekeningen waar je digitaal toegang tot de transacties hebt.