Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 18:12
RobertMe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:53:
Detail bij Volksbank is dan wel dat ze een gefaseerde overgang doen en niet van de ene op de andere dag overstappen op MasterCard / Visa. Dus zeg maar de eerste week / maand bij wijze van dat 5% van de passen MasterCard / Visa Debit zijn en nog 95% Maestro / V-Pay, week of maand later 10% Debit en 90% de oude, etc.
Klopt. Ik denk dat het in de praktijk na lancering snel duidelijker zal worden wanneer je oude of nieuwe passen kunt verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:11
Ik zag zojuist dat de Rabobank bij mij de kosten voor de nieuwe pas weer heeft teruggestort. Dus ik neem aan dat dat dan voor iedereen is gebeurt (zelf had ik geen contact opgenomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyronick
  • Laatst online: 14:44

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

RobertMe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:28:
Ik zag zojuist dat de Rabobank bij mij de kosten voor de nieuwe pas weer heeft teruggestort. Dus ik neem aan dat dat dan voor iedereen is gebeurt (zelf had ik geen contact opgenomen).
Idem, en geen e-mail voor gestuurd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:01
Voor de mensen die nu een Mastercard debit kaart van Rabobank hebben: welke 4 cijfers staan er afgebeeld op de pas in Apple Wallet? De laatste 4 cijfers van het bijbehorende IBAN, of de laatste 4 cijfers van het Mastercard kaartnummer?

[ Voor 4% gewijzigd door odo966 op 04-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18
odo966 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:38:
Voor de mensen die nu een Mastercard debit kaart van Rabobank hebben: welke 4 cijfers staan er afgebeeld op de pas in Apple Wallet? De laatste 4 cijfers van het bijbehorende IBAN, of de laatste 4 cijfers van het Mastercard kaartnummer?
Je ziet de laatste vier cijfers van het MC/Visa kaartnummer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odo966
La1974 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:42:
[...]

Bij Rabobank Maestro was het wel altijd IBAN-cijfers toch, en sterker nog, toen ik gisteren mijn "pilot" Rabo Mastercard ontving en activeerde, en de pas op alle devices automatisch van Maestro in Mastercard overging, was het nog steeds met diezelfde IBAN-cijfers in Wallet. Pas toen ik later op de avond bij wijze van proef de Mastercard op een reserve-iPhone toevoegde (handmatig met kaartnummer/cvc, niet via de Rabo app) werd het daar ineens de kaartnummer-cijfers, en leek dit tevens naar alle devices te propageren. Ik krijg het nu niet meer voor elkaar om de IBAN-cijfers in beeld te krijgen, ook al verwijder ik overal alle passen en voeg opnieuw toe via de Rabo app. Dus ik vroeg me af, was het gewoon een vertraging en wordt het bij iedereen uiteindelijk de kaartcijfers? Of is het nog steeds Rabo's bedoeling om liefst de IBAN-cijfers te tonen en heb ik dit kapotgemaakt door eigenwijs handmatig de kaart in te voeren buiten de app om via het kaartnummer O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Andere bank, ander systeem, maar mijn Knab pas in Google Pay toont de 4 laatste cijfers van het MC kaartnummer, volgens mij is dat de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
odo966 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:57:
[...]

Bij Rabobank Maestro was het wel altijd IBAN-cijfers toch, en sterker nog, toen ik gisteren mijn "pilot" Rabo Mastercard ontving en activeerde, en de pas op alle devices automatisch van Maestro in Mastercard overging, was het nog steeds met diezelfde IBAN-cijfers in Wallet. Pas toen ik later op de avond bij wijze van proef de Mastercard op een reserve-iPhone toevoegde (handmatig met kaartnummer/cvc, niet via de Rabo app) werd het daar ineens de kaartnummer-cijfers, en leek dit tevens naar alle devices te propageren. Ik krijg het nu niet meer voor elkaar om de IBAN-cijfers in beeld te krijgen, ook al verwijder ik overal alle passen en voeg opnieuw toe via de Rabo app. Dus ik vroeg me af, was het gewoon een vertraging en wordt het bij iedereen uiteindelijk de kaartcijfers? Of is het nog steeds Rabo's bedoeling om liefst de IBAN-cijfers te tonen en heb ik dit kapotgemaakt door eigenwijs handmatig de kaart in te voeren buiten de app om via het kaartnummer O-)
Dit was IBAN ja. Maar waarom zou je die willen zien in de Wallet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odo966
Tralapo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:01:
Andere bank, ander systeem, maar mijn Knab pas in Google Pay toont de 4 laatste cijfers van het MC kaartnummer, volgens mij is dat de standaard.
Knab toonde bij de maestro-kaarten in Wallet wel IBAN-cijfers, en nu met de nieuwe Mastercards inderdaad kaartcijfers. Ik vroeg me af of Rabo hetzelfde ging doen. Het maakt mij niet zoveel uit. Op zich heb je van de ene kant meer aan de IBAN-cijfers, zeker bij banken die in principe 1-pas-per-IBAN aanhouden, kun je in een oogopslag zien welke pas bij welk IBAN hoort, als je er meerdere in Wallet hebt. Rabo doet dit nu wel met kleurtjes voor persoonlijke/gezamenlijke rekeningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Gelukkig, net de Visa van Rabo online gebruikt en "Visa Secure" werkt prima :p Want dat zal Rabo natuurlijk nog niet gehad hebben (AFAIK zijn / waren de creditcards ook altijd MasterCard?). Implementatie is dan ook hetzelfde. Website waar je de kaart betaling wilt doen laat pagina van Rabo zien met stappen om de Rabo app te openen, betaling te ondertekenen, en daarna terug te komen naar de website en Afronden te klikken.

En ja, iDeal werkt uiteraard fijner. Maar de implementatie van OpenBank is nog slechter. Die laden een veel te grote pagina met veel teveel instructies. Waarbij ze meteen een code per SMS sturen, maar... dat is nog niet alles. Die code moet je weer samenvoegen met een statische code die je weer op de website / in de app van OpenBank kunt raadplegen, maar dat inzien moet je ook weer bevestigen met een code die ze per SMS / push bericht sturen. En die SMS code en statische code moet je dan weer aan elkaar plakjen en invullen. Dat is echt een zooitje (vooral de eerste keer erg onduidelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@RobertMe Bij het TotaalPakket krijg je een Visa-creditcard: https://www.rabobank.nl/p...tussen-visa-en-mastercard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archeryivo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-04 07:25
Even heel kort en krachtig (even toch om evt. onduidelijkheid te voorkomen) want het hoort eigenlijk niet thuis in dit topic: visa is standaard optie, maar je kan kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 12:06

DaveFlash

Here's to the crazy ones

RobertMe schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:15:
(...)

(AFAIK zijn / waren de creditcards ook altijd MasterCard?)

(...)
bij mij weten zijn de creditcards die rabo in eigen beheer uitgeeft ook al heel wat jaartjes een mix van zowel Mastercard als Visa, dus als Visa Secure niet zou werken op Visa Debit passen, zou ik mij ernstig zorgen gaan maken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

en robert, ben wel heel jaloers dat jij, zo lijkt het als enige in dit topic, Visa Debit hebt ontvangen en wij allemaal Debit Mastercard...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• archeryivo
Schiet me te binnen:
Iemand een idee of dat een debitkaart van Mastercard ook toegang geeft tot het priceless programma van Mastercard, of is dat voorbehouden aan de CC?

edit:
Gewoon maar eens geprobeerd: het antwoord is:
JA, ook de debitkaart kan aan t pricelessprogramma gekoppeld worden.

[ Voor 27% gewijzigd door archeryivo op 04-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

La1974 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:42:
[...]

bij mij zijn het overigens ook momenteel overal in apple pay, op alle apparaten, de laatste 4 cijfers van de IBAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

archeryivo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:58:
Schiet me te binnen:
Iemand een idee of dat een debitkaart van Mastercard ook toegang geeft tot het priceless programma van Mastercard, of is dat voorbehouden aan de CC?
uhh, volgens mij alleen bij creditcards ja

Volgens Mastercard zelf idd wel óók beschikbaar voor debitkaarthouders: https://www.mastercard.nl...een-kaart/debit-card.html

Maar is misschien even afwachten wat de afspraken tussen banken enerzijds en Mastercard company anderzijds hier over zijn

[ Voor 30% gewijzigd door DaveFlash op 04-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
DaveFlash schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:49:
en robert, ben wel heel jaloers dat jij, zo lijkt het als enige in dit topic, Visa Debit hebt ontvangen en wij allemaal Debit Mastercard...
Ik heb ook een VISA debit card ontvangen van de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

.NCK schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook een VISA debit card ontvangen van de Rabobank.
damn. en mazzelpik! :9~

Nog even een vraagje, gebruik je Apple Pay en zo ja, werd je oude Maestro dan ook automatisch omgezet naar Visa Debit in je Apple Wallets op al je devices, na activatie van je fysieke Rabo Visa Debit met chip en pincode?

[ Voor 35% gewijzigd door DaveFlash op 04-11-2023 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archeryivo
DaveFlash schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:01:
[...]

uhh, volgens mij alleen bij creditcards ja

Volgens Mastercard zelf idd wel óók beschikbaar voor debitkaarthouders: https://www.mastercard.nl...een-kaart/debit-card.html

Maar is misschien even afwachten wat de afspraken tussen banken enerzijds en Mastercard company anderzijds hier over zijn
Priceless is meen ik een programma van MC zélf toch? Want volgens mij kan je er aan meedoen via welke issuer je ook een MC kaart hebt...
Maar je moet je kaartnummer opgeven en dat wordt dus echt gechecked (hetzelfde als CC neem ik aan). Mijn debitkaart staat ook echt, geaccepteerd, in de lijst van 'mijn mastercard kaarten".
(de CC van mij is van VISA, dus die kan ik niet toevoegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odo966
Bij gebruik van mijn Rabobank Debit Mastercard in Apple Pay in winkels valt het op dat betaalterminals deze op een of andere manier als Franse pas herkennen, met teksten als PATIENTEZ ipv EVEN GEDULD AUB…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

odo966 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:27:
Bij gebruik van mijn Rabobank Debit Mastercard in Apple Pay in winkels valt het op dat betaalterminals deze op een of andere manier als Franse pas herkennen, met teksten als PATIENTEZ ipv EVEN GEDULD AUB…
ahhh! bonsoir, j'ai aussi vu les textes comme "paiement" et "un instant svp" lors du paiement sur le terminal de carte et également sur le reçu "paiement sans contact" et "approuvé"! :? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

hahah! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

heeft iemand trouwens al geprobeerd een Frans-sprekende Mastercard aan een Apple ID te koppelen, en is dat gelukt? Apple is namelijk nogal strikt als het gaat om land die een kaart doorgeeft, en die moet dus kloppend zijn met het land van de gebruiker van de Apple diensten...

[ Voor 0% gewijzigd door DaveFlash op 04-11-2023 20:19 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Toch even polsen hier op basis van mijn eerdere post van vandaag:
Gelukkig, net de Visa van Rabo online gebruikt en "Visa Secure" werkt prima :p
Dit was een aanpassing in de betaalgegevens bij een hosting provider, waarbij betaling via "Credit" card of PayPal verloopt. Bij het aanpassen van de kaart gegevens heb ik deze "betaling" (van 0 euro) moeten autoriseren. Toen ik echter later een nieuwe VPS wilde afnemen (~65 euro) mislukte de betaling. Ik hoefde daarbij dus niks meer met de betaling te doen omdat ze het automatisch afschrijven van de betaalmethode. Maar volgens de mail die mij informeerde over de mislukte betaling met de volgende melding van de betaal provider: "The payment requires authentication to proceed.". Moet ik hierover nu klagen bij Rabo dat deze betaling gewoon zou moeten lukken, immers heb ik de hosting provider "geautoriseerd" (met die 0 euro, waarbij ook vermelding werd gemaakt dat ik dan zou toestaan dat "die ander" mijn betaalgegevens zou opslaan). Of moet ik klagen bij de hosting provider dat zij maar hun proces moeten inrichten op dit scenario en een optie moeten bieden om de betaling te autoriseren? Er is wel een knop om de betaling opnieuw te proberen, maar dat start dus geen autorisatie :X

Voornaamste reden dat ik het vraag is dat ik niet weet hoe dit normaliter bij credit cards werkt en ik dus ook niet weet of dit mogelijk een quirky debit implementatie is. En ik niet meer weet hoe ik de andere keren een VPS heb gekocht met een jaar vooruit betalen. Heb wel een tijdje een Rabo CC gehad (MasterCard, nu dus Visa Debit), maar kan zijn dat ik de VPS(en) al eerder had en alleen nog elke maand 2x een < 10 euro transactie gedaan werd. En zo'n laag bedrag zal dus waarschijnlijk geen expliciete autorisatie vereisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:50
Het kan aan de rabo (issuer) liggen, maar ook aan de hostingsprovider of de PSP van de hostingsprovider, of nog weer aan de acquirer achter de PSP.

Ik ken een geval, met een zelfde constructie: bij toevoegen van een betaalmethode, gebeurt een authorisatie en het bedrijf kan daarna zelf (maandelijks) de betaalmethode belasten. (zogenaamde 'merchant initiated transactions')

Hoewel al jaren credit cards goed door het proces lopen, zijn er nu toch issues bij (sommige) klanten die een debit card gebruiken. De PSP (een van de grootste in de markt) bevestigt het issue, dat er aanpassingen nodig zijn in de software en is hier ook mee bezig.

Dit wil niet zeggen, dat het in jou geval ook aan de PSP/acquirer ligt. Kan in dit geval ook de rabo zijn.
Ik zou wel het voorval melden bij de rabobank. De pilot (waar je aan mee bent gaan doen) is er immers om dit soort voorvallen boven water te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
@RobertMe zoals @davides aangeeft valt het lastig te zeggen waar de oorzaak zit.

Neem vooral contact op met de webwinkel en zeker ook je bank.

Het zou me niets verbazen dat we nu nog her en der kinderziektes zien omdat de nu uitgegeven reeksen nieuwe kaart nummers nog niet overal herkend worden als uit Nederland. En daardoor anti fraude algoritmes aanslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
davides schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:08:
Het kan aan de rabo (issuer) liggen, maar ook aan de hostingsprovider of de PSP van de hostingsprovider, of nog weer aan de acquirer achter de PSP.

Ik ken een geval, met een zelfde constructie: bij toevoegen van een betaalmethode, gebeurt een authorisatie en het bedrijf kan daarna zelf (maandelijks) de betaalmethode belasten. (zogenaamde 'merchant initiated transactions')

Hoewel al jaren credit cards goed door het proces lopen, zijn er nu toch issues bij (sommige) klanten die een debit card gebruiken. De PSP (een van de grootste in de markt) bevestigt het issue, dat er aanpassingen nodig zijn in de software en is hier ook mee bezig.

Dit wil niet zeggen, dat het in jou geval ook aan de PSP/acquirer ligt. Kan in dit geval ook de rabo zijn.
Ik zou wel het voorval melden bij de rabobank. De pilot (waar je aan mee bent gaan doen) is er immers om dit soort voorvallen boven water te krijgen.
Check. Helder verhaal. Ik gebruik(te) de CC (/nu MasterCard) zeer zelden en op deze hosting provider na vrijwel altijd voor directe aankopen (dus als er een autorisatie was dan was dit ook meteen voor een bedrag en niet (ook) voor toekomstige afschrijvingen).
Vandaar ook een beetje de vraag of dit niet ook semi verwacht gedrag bij CC kan zijn en vanuit de "verkoper" het proces slecht was ingericht en zij toch echt autorisatie bij een automatische afschrijving moeten ondersteunen (dus de klant de optie moeten bieden om alsnog handmatig te betalen / autorisatie te doen). Ook omdat ik niet meer weer hoe de vorige aankopen verliepen, toen ik er klant werd accepteerden ze meen ik zelfs nog alleen PayPal en geen CC.
Maar uit jou verhaal maak ik op dat in principe de autorisatie voor geautomatiseerde afschrijvingen semi ongelimiteerd is. En het dus ook niet uit maakt of ze €1 p/m willen afschrijven of €1000 p/m. In beide gevallen zou dat (waarschijnlijk) nu falen en is het niet Rabo die "aanslaat" op het bedrag (dat een bepaalde grens overschrijdt).
Lijkt mij in deze dan ook een Rabo probleem en niet een probleem bij de payment provider, gezien in ieder geval de "abo kosten" (2x 5-10 euro per maand) prima afgeschreven werden van de MasterCard Debit kaart van OpenBank. Dus Debit lijkt mij dan niet het probleem (tenzij het een Visa vs MasterCard dingetje is, gezien ik dan Visa Debit van Rabo heb ontvangen).
Wally2002 schreef op zondag 5 november 2023 @ 06:42:
@RobertMe zoals @davides aangeeft valt het lastig te zeggen waar de oorzaak zit.

Neem vooral contact op met de webwinkel en zeker ook je bank.

Het zou me niets verbazen dat we nu nog her en der kinderziektes zien omdat de nu uitgegeven reeksen nieuwe kaart nummers nog niet overal herkend worden als uit Nederland. En daardoor anti fraude algoritmes aanslaan.
Jup. Op basis van de post van @davides ga ik hier zeker even achteraan bij Rabo (gezien OpenBank wel werkt en de uitleg van @davides lijkt de kans mij klein(er) dat het aan de provider ligt).
V.w.b. kaartnummers en anti-fraude: been there, done that. Bij F1TV flinke discussie gevoerd over het weigeren van de OpenBank MasterCard. Deze heeft dan een Spaanse BIN die afwijkt van het opgegeven land/adres en/of op basis van dat F1TV niet beschikbaar is in Spanje weigeren ze deze. (En uiteindelijk toch weer een CC moeten lenen nadat ik eigen CC had opgezegd).
Bij AppleTV hetzelfde verhaal en kaart geweigerd (maar maar geen discussie begonnen en gewoon geen abo afgenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:17:
[...]

Jup. Op basis van de post van @davides ga ik hier zeker even achteraan bij Rabo (gezien OpenBank wel werkt en de uitleg van @davides lijkt de kans mij klein(er) dat het aan de provider ligt).
Welke info krijg je als je de eerste 6-8 cijfers van je Rabo kaart opzoekt in een online BIN list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wally2002 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:46:
[...]

Welke info krijg je als je de eerste 6-8 cijfers van je Rabo kaart opzoekt in een online BIN list?
Die sites blijken allemaal maar weer eens niet te werken. Zowel de MasterCard van OpenBank als de Visa van Rabobank leveren op de drie sites die ik gescheckt heb alleen heel algemeen "United States" en type "credit" op.

Toentertijd bij MasterCard een enorme Excel gedownload. En de BIN van de kaart van OpenBank stond daarin ook gewoon netjes geregistreerd als OpenBank + Spanje + Debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
@RobertMe die BIN sites lijken inderdaad niet meer ge-update te worden of uit de lucht gehaald.

Blijft hier dan vooralsnog speculeren waar de fout zit. Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wally2002 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:00:
@RobertMe die BIN sites lijken inderdaad niet meer ge-update te worden of uit de lucht gehaald.
Zo te zien heeft Visa ook een officiële API om of de BIN list te downloaden of enkele individuele lookups te doen: https://developer.visa.co...attribute-sharing-service Moet alleen een developer account voor worden aangemaakt als ik het goed zie. En dat gaat me dan weer een stapje te ver.
Bij MasterCard kun je die zo dowloaden met een fake company name & rol: https://www.mastercard.us...-account-range-table.html
Blijft hier dan vooralsnog speculeren waar de fout zit. Houd ons op de hoogte.
Ik vond de post van @davides anders indrukwekkend genoeg over komen om er vanuit te gaan dat hij niet echt gist :p Maar uiteraard ook niet zonder "details" kan benoemen wat het echte issue is.

Heb in ieder geval vanmorgen Rabo een mailtje gestuurd. Met uiteraard ook de vraag of ze terugkoppeling willen geven (ook als het is opgelost, dan kan ik daadwerkelijk pogen de VPS te bestellen en ook bevestigen dat het is opgelost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:08:

Ik vond de post van @davides anders indrukwekkend genoeg over komen om er vanuit te gaan dat hij niet echt gist :p Maar uiteraard ook niet zonder "details" kan benoemen wat het echte issue is.
Hij weet inderdaad wel waar hij het over heeft als ik de post zo lees, maar hij geeft ook aan dat het overal in de betaalketen fout kan zitten, hij benoemd nu een voor hem bekend issue wat het hier mogelijk ook zou kunnen zijn. Hij benoemd zelfs dat het in jouw geval wat anders zou kunnen zijn.
Zelf moest ik gelijk denken aan problemen met BIN lijsten omdat ik die eerder voorbij heb zien komen bij debetkaarten van de fintechs toen die in Nederland geïntroduceerd werden.

Blijft dus een aanname wat er gebeurd zou kunnen zijn.

Nu heeft het woord 'speculeren' misschien een wat negatieve klank, ik bedoel alleen maar te zeggen dat we hier wel tientallen scenario's kunnen gaan opschrijven waar het mis gaat, maar zolang de Rabo of de merchant nog niet geantwoord hebben, of daar geen inhoudelijke mededelingen over willen doen, blijft het gissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
Ik heb inmiddels van de Triodosbank een VISA debitcard gehad als vervanging van mijn Maestrokaart (ook al was die nog geldig tot en met 2025) en deze werkt tot nu toe prima. Nog geen problemen gehad met betalen. Ook online betalingen werken tot nu toe naar behoren, maar dat heb ik slechts beperkt uitgeprobeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 05-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Wally2002 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:29:
[...]

Hij weet inderdaad wel waar hij het over heeft als ik de post zo lees, maar hij geeft ook aan dat het overal in de betaalketen fout kan zitten, hij benoemd nu een voor hem bekend issue wat het hier mogelijk ook zou kunnen zijn. Hij benoemd zelfs dat het in jouw geval wat anders zou kunnen zijn.
Zelf moest ik gelijk denken aan problemen met BIN lijsten omdat ik die eerder voorbij heb zien komen bij debetkaarten van de fintechs toen die in Nederland geïntroduceerd werden.

Blijft dus een aanname wat er gebeurd zou kunnen zijn.

Nu heeft het woord 'speculeren' misschien een wat negatieve klank, ik bedoel alleen maar te zeggen dat we hier wel tientallen scenario's kunnen gaan opschrijven waar het mis gaat, maar zolang de Rabo of de merchant nog niet geantwoord hebben, of daar geen inhoudelijke mededelingen over willen doen, blijft het gissen.
Een BIN lijst lijkt mij echter het minst waarschijnlijk. Als ik bij de hosting provider de betaalgegevens aanpas gaat dat prima, moet de autorisatie doorlopen worden en wordt dit ook opgeslagen. Pas op het moment dat ze ("later") geautomatiseerd willen incasseren gaat het fout omdat dan ineens (vanuit Rabo / tussenpartij) gecommuniceerd wordt dat de betaling geautoriseerd moet worden. Dus het is niet de merchant die de transactie weigert, en als die op basis van een BIN check zou falen had dat natuurlijk al het geval kunnen zijn op het moment dat ze de betaalgegevens controleren (bij het aanpassen dus, waar ik wel netjes de autorisatie moet doorlopen en al).

Er is ook een mogelijkheid bij de hosting provider om saldo "op te laden". Ik vermoed dat die dan weer wel zal werken. Maar dat kan ik nu niet controleren omdat ik de betaalgegevens weer heb aangepast naar OpenBank en ik nu niet meer naar Rabo mag doordat je schijnbaar maar 2x mag aanpassen in een bepaalde periode en het dan 24 uur geblokkeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:14
Maar de implementatie van OpenBank is nog slechter. Die laden een veel te grote pagina met veel teveel instructies. Waarbij ze meteen een code per SMS sturen, maar... dat is nog niet alles. Die code moet je weer samenvoegen met een statische code die je weer op de website / in de app van OpenBank kunt raadplegen, maar dat inzien moet je ook weer bevestigen met een code die ze per SMS / push bericht sturen. En die SMS code en statische code moet je dan weer aan elkaar plakjen en invullen. Dat is echt een zooitje (vooral de eerste keer erg onduidelijk).
offtopic:
Als je in de app je telefoon als 'vertrouwd apparaat' instelt dan hoeft dit allemaal niet. Dan kun je in 1 keer autoriseren via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 21:05
Let op bij aandachtpunt bij online aankoop.

We weten dat ook Abn amro ook niet vergoed bij aflevergarantie.

Maar Triodos is ook helder duidelijk over aflevergarantie.

Dus alleen CC of Revolut kan dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp1lcqLOQSxQSWvKb_vgLCSLS08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZxZNKKwmmFVnmA1TwAIVAfw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kindle44
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:48
Hetzelfde geldt voor ASN Bank -- geen aflevergarantie, dus wat dat betreft zijn de condities niet beter dan bij een iDeal-betaling. Helaas!
Ultrafast schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:43:
Let op bij aandachtpunt bij online aankoop.

We weten dat ook Abn amro ook niet vergoed bij aflevergarantie.

Maar Triodos is ook helder duidelijk over aflevergarantie.

Dus alleen CC of Revolut kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
kindle44 schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:03:
Hetzelfde geldt voor ASN Bank -- geen aflevergarantie, dus wat dat betreft zijn de condities niet beter dan bij een iDeal-betaling. Helaas!

[...]
Sns biedt zover alleen dit met aflevergarantie maar wel met betaalpakket iets duurder ...
Straks biedt ook SNS een visa debit aan. Niemand andere banken durft niet aan...

Jammer dat ING of Abn amro en Triodos niet extra pakket aanbiedt dan is handig CC wegdoen.
Want Banken verdient nou eenmaal op creditcard en niks op debit kaarten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:35
Ultrafast schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:17:
[...]

Sns biedt zover alleen dit met aflevergarantie maar wel met betaalpakket iets duurder ...
Straks biedt ook SNS een visa debit aan. Niemand andere banken durft niet aan...
Waar staat dat de SNS een aflevergarantaie gaat aanbieden op de MasterCard/Visa debit passen? Het is onbekend of de 'aankoopverzekering' die de SNS nu kent bij het Compleet pakket ook beschikbaar blijft bij de nieuwe debit betaalpassen.

Tenzij jij een link hebt met de nieuwe voorwaarden want dan heb ik die wellicht gemist :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:52:
[...]

Waar staat dat de SNS een aflevergarantaie gaat aanbieden op de MasterCard/Visa debit passen? Het is onbekend of de 'aankoopverzekering' die de SNS nu kent bij het Compleet pakket ook beschikbaar blijft bij de nieuwe debit betaalpassen.

Tenzij jij een link hebt met de nieuwe voorwaarden want dan heb ik die wellicht gemist :P
Natuurlijk is met link belangrijk :) https://www.snsbank.nl/we...a72fe864c2&contentid=5728

Voorwaarden versie 1 november 2023 maar we gaan ervan uit dit ook met dezelfde nieuwe debit kaarten gelden.

Zie bij bladzij 5

[ Voor 7% gewijzigd door Ultrafast op 05-11-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Ultrafast schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:08:
[...]

Natuurlijk is met link belangrijk :) https://www.snsbank.nl/we...a72fe864c2&contentid=5728

Voorwaarden versie 1 november 2023 maar we gaan ervan uit dit ook met dezelfde nieuwe debit kaarten gelden.

Zie bij bladzij 5
Bedankt!

Duidelijk die voorwaarden, maar dit staat wel los van de nieuwe debit kaarten. Als ik het goed lees zou je dus alleen moeten betalen met je betaalrekening (hetzij dus ook via iDeal zou kunnen) wat een bredere dekking is dan alleen met je betaalpas.

Blijft jammer dat de NL banken (muv SNS dan) geen basic chargeback regeling gaan aanbieden zoals N26 en Revolut aanbieden. Hierdoor zal je toch geneigd blijven om met je creditcard een en ander te kopen voor de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:05:
[...]

Bedankt!

Duidelijk die voorwaarden, maar dit staat wel los van de nieuwe debit kaarten. Als ik het goed lees zou je dus alleen moeten betalen met je betaalrekening (hetzij dus ook via iDeal zou kunnen) wat een bredere dekking is dan alleen met je betaalpas.

Blijft jammer dat de NL banken (muv SNS dan) geen basic chargeback regeling gaan aanbieden zoals N26 en Revolut aanbieden. Hierdoor zal je toch geneigd blijven om met je creditcard een en ander te kopen voor de verzekering.
Ik had wel eens al aan ING creditcard afdeling ooit vraag gesteld maar weet jij dan wat verschil is niet een product geleverd of spreekt je van oplichting ? Ze kunnen ook maar moeilijk aan mij vertellen ...

Uiteindelijk heb ik gewoon met geld terug service ING gebruik en kreeg ik ook een geld terug.

Gelukkig blijft banken wel vergoed voor fraude of met gestolen kaartnummers en cvc mits als je op tijd meldt en kaart blokkeren.

Reden is dat CVC meastro weggestopt in database bij NL banken het is onmogelijk een fraude plegen daarom vandaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultrafast op 05-11-2023 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 11:44
Zijn er onder de Rabo pilot mensen ook Curve gebruikers?

Ik heb de Rabo Mastercard debit kunnen toevoegen aan Curve, maar bij het betalen werd de kaart gedeclined. Is het iemand wel gelukt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fatrat
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-06 11:53
Curve werkt helaas niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

EDIT schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:33:
Ik heb inmiddels van de Triodosbank een VISA debitcard gehad als vervanging van mijn Maestrokaart (..)
yes, triodos is beetje vreemde eend in de bijt, zij gaven nog een ouder type Maestro uit zonder nieuwe functies, men had de keuze om óf eerst over te stappen op nieuwe Maestro's en dan naar debitcards of dat overslaan en later meteen naar debitcards. En zo geschiedde, dus vervangt men dit jaar voor alle klanten alle passen.

[ Voor 52% gewijzigd door DaveFlash op 06-11-2023 15:08 . Reden: inkorting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

RobertMe schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:39:
Pas op het moment dat ze ("later") geautomatiseerd willen incasseren gaat het fout omdat dan ineens (vanuit Rabo / tussenpartij) gecommuniceerd wordt dat de betaling geautoriseerd moet worden.
volgens mij ben ik dus vandaag ook tegen hetzelfde issue aangelopen bij het proberen te gebruiken van curve go back in time, de mastercard van rabo was succesvol toegevoegd, maar daarna lukken transacties vanuit Curve dus niet.

[ Voor 50% gewijzigd door DaveFlash op 06-11-2023 15:08 . Reden: inkorting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

oh, schiet me nu iets te binnen: in het verleden heb ik volgens mij in een van de bunq chat groepen ook al eens voorbij zien komen dat er issues waren tussen Curve en (destijds nog alleen) de creditcards van Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Wausser90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:43: (..) maar bij het betalen werd de kaart gedeclined. (..)
yes, zie hier boven, ik heb het net benoemt. zelfde issue denk als bij de andere.

[ Voor 23% gewijzigd door DaveFlash op 06-11-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

fatrat schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:14:
Curve werkt helaas niet bij mij.
ik gok dat we bij de rabo moeten klagen dat ze deze "merchant" van een of andere block list halen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ik heb zojuist rabo een mailtje gestuurd hierover. let's see what happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Volgens mij is het idee van een pilot om juist de uitgegeven kaart maximaal te benutten, door dit aan Curve te koppelen word de Rabopas een doorgeefluik voor Curve. Vraag me dan ook af wat Rabobank hiervan vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 11:44
Youtl schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:
Volgens mij is het idee van een pilot om juist de uitgegeven kaart maximaal te benutten, door dit aan Curve te koppelen word de Rabopas een doorgeefluik voor Curve. Vraag me dan ook af wat Rabobank hiervan vind.
Mijn Rabo CC hangt al aan Curve, ik heb zelf geen use case voor Curve -> Rabo Debit. Was puur en alleen om te tesen of het kan. Maw: maximaal benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Youtl schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:
Curve is imho "maximaal benutten" ervan. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

en daarbij: Rabo heeft hierover niks te vinden, het moet gewoon werken. PUNT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
DaveFlash schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:53:
[...]

Curve is imho "maximaal benutten" ervan. 8)
Ja deels eens, want als je vervolgens alles via Curve gaat gebruiken en Rabobank als onderliggende kaart denk ik wel dat ze minder goed zicht hebben of alles goed werkt en welke problemen je eventueel tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RobertMe schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:08:
Heb in ieder geval vanmorgen Rabo een mailtje gestuurd. Met uiteraard ook de vraag of ze terugkoppeling willen geven (ook als het is opgelost, dan kan ik daadwerkelijk pogen de VPS te bestellen en ook bevestigen dat het is opgelost).
En intussen (eindelijk) een semi ontvangstbevestiging / "typische helpdesk reactie"*. Ze gaan er in ieder geval naar kijken. Het Curve probleem lijkt mij ook op hetzelfde neer te komen wat ik zo snel las? (Ik ken Curve zelf niet) met dus ook autoriseren voor toekomstige betalingen dat goed gaat, maar daadwerkelijke transacties mislukken omdat ze geautoriseerd moeten worden? Hopelijk dat het dan ook één / hetzelfde issue is en het wat vaker gemeld is / hoger op de stapel ligt. Zag in ieder geval dat @DaveFlash het dan ook gemeld had.

* "Vervelend om te lezen dat het niet werkt". Ik meld dit om het opgelost te krijgen, niet om sympathie te krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

Hoe snel is die 2FA bevestiging wanneer je online iets besteld? Ik bedoel, moet je zelf de app openen of krijg je vanzelf een notificatie om de transactie te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 15:20
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:17:
Hoe snel is die 2FA bevestiging wanneer je online iets besteld? Ik bedoel, moet je zelf de app openen of krijg je vanzelf een notificatie om de transactie te bevestigen?
Meestal vrij snel. Bij mij meestal minder dan 15 seconden voor het hele proces.

Bij de meeste banken krijg je een push notificatie als je dit aan hebt staan in de app.
Die push notificatie aantikken opent het bevestigingsvenster, waar je de transactie bevestigd met je de beveiligingsmethode die je ingesteld hebt (bijv. toegangscode, vingerafdruk, face ID enz)

Indien je push notificaties niet aan hebt staan kan je de app ook handmatig openen en dan komt (soms na een refresh) de popup naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gamefreakin schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:12:
[...]
Meestal vrij snel. Bij mij meestal minder dan 15 seconden voor het hele proces.

Bij de meeste banken krijg je een push notificatie als je dit aan hebt staan in de app.
Die push notificatie aantikken opent het bevestigingsvenster, waar je de transactie bevestigd met je de beveiligingsmethode die je ingesteld hebt (bijv. toegangscode, vingerafdruk, face ID enz)

Indien je push notificaties niet aan hebt staan kan je de app ook handmatig openen en dan komt (soms na een refresh) de popup naar boven.
Klinkt als hetzelfde proces als met de Mastercard Securecode idd.

Goedkeuren in je bank app en door.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 15:20
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:16:
[...]

Het loopt ook via Mastercard Securecode inderdaad (EDIT: of ID check heet het volgens mij nu, het werkt in ieder geval hetzelfde). Dus als je bank dat proces al toepast voor creditcards kan je zo goed als hetzelfde proces verwachten bij de (Mastercard) debitcards.

[ Voor 8% gewijzigd door gamefreakin op 08-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gamefreakin schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:19:
[...]
Het loopt ook via Mastercard Securecode inderdaad. Dus als je bank dat proces al toepast voor creditcards kan je zo goed als hetzelfde proces verwachten bij de (Mastercard) debitcards.
Check.

de verwerkingssnelheid is dan inderdaad vergelijkbaar met een iDeal betaling doorklikken in je bank app.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:16:
[...]

Het is natuurlijk hetzelfde. MasterCard Debit gebruikt het MasterCard betaalnetwerk met alle toeters en bellen. En MasterCard Credit gebruikt altijd al het MasterCard netwerk.

Credit of Debit is dus in 99,9% van de gevallen totaal niet interessant voor de betaling en achterliggende zaken. Enige verschil is of het direct van een bankrekening wordt afgeschreven of dat het op krediet is. Maar wat maakt voor de betaling / het betaalverkeer niet uit. En dus ook niet voor het bevestigen van online transacties.

En dat is ook de hele reden waarom MasterCard van Maestro af wilt. Dan hoeven ze nog maar één betaalnetwerk te onderhouden. Scheelt hen veel kosten. En daarnaast betekent dat dat het oude(re) onveilige(re) netwerk weg is wat weer beter is voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:31:
[...]
En dat is ook de hele reden waarom MasterCard van Maestro af wilt. Dan hoeven ze nog maar één betaalnetwerk te onderhouden. Scheelt hen veel kosten. En daarnaast betekent dat dat het oude(re) onveilige(re) netwerk weg is wat weer beter is voor de klant.
De reden dat ze van Maestro af willen is ook omdat ze daar veel minder marge op pakten.

Al de bijkomende kosten en marges gebaseerd op percentages van de aankoop som maakt het wel een gouden kip voor Visa en Mastercard om over te gaan naar hun debit variant.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-11-2023 14:05 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:34:
[...]
Al de bijkomende kosten en marges gebaseerd op percentages van de aankoop som maakt het wel een gouden kip voor Visa en Mastercard om over te gaan naar hun debit variant.
Tarieven voor de Debit variant zijn echter wel gelijk aan Maestro.

Qua marketing hebben ze echter wel maar 1 naam en logo te onderhouden. En niemand hoeft zich meer af te vragen wie er achter Maestro zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

celshof schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:14:
[...]
Tarieven voor de Debit variant zijn echter wel gelijk aan Maestro.
Tarieven voor Debit variant een aantal keer zo hoog afhankelijk van het aankoop bedrag door het percentage fee wat erin zit.
Er is alleen een tijdelijke korting waardoor ze de komende paar jaar het tarief tijdelijk omlaag brengen naar ongeveer het maestro tarief.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 08-11-2023 14:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:19:
[...]

Tarieven voor Debit variant een aantal keer zo hoog afhankelijk van het aankoop bedrag door het percentage fee wat erin zit.
Er is alleen een tijdelijke korting waardoor ze de komende paar jaar het tarief tijdelijk omlaag brengen naar ongeveer het maestro tarief.
Zoals je bijv hier kunt zien, is het tarief voor Debit (EU/EEA) gelijk aan Vpay/Maestro: https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/ of https://pinnen.nl/nl/home/transactie-tarieven.html

Waar heb jij gelezen dat dit tijdelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

inmiddels van rabo de volgende reactie binnen op email:
Dank je voor het melden!

Uit onderzoek blijkt dat de berichten welke wij binnen krijgen van Curve niet voldoen aan de afgesproken standaarden (bepaald door Mastercard in dit geval). Wij hebben contact gezocht met Curve en zij hebben dit nu in onderzoek. Wij hopen dat zij dit snel kunnen aanpassen. Ook hebben wij Mastercard op de hoogte gebracht.

Wij volgen het issue voor nu intern verder op, mochten wij doorkrijgen dat beide partijen het hebben aangepast, nemen wij contact op met de vraag of je ons kunt helpen bij het testen, ok?

Groet,
dus we wachten af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:17:
heel snel, kreeg zelfs meteen push-bericht van de rabo app, dit verbaasde me, omdat ik nooit eerder pushberichten kreeg van de rabo app, wist niet eens dat ze dit geïmplementeerd hadden, maar al met al ging het vrij snel van wat ik getest hebt met in dit geval bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DaveFlash schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:12:
inmiddels van rabo de volgende reactie binnen op email:

[...]

dus we wachten af...
Toch niet hetzelfde probleem als wat ik met Contabo heb dus. Waarbij ik wel de betaalmethode kan aanpassen incl. autorisatie bij Rabo, maar als ze willen incasseren, automatisch, dit mis loopt en ogenschijnlijk autorisatie vereist is (die niet gestart wordt noch door hun gestart wordt als ik handmatig opnieuw probeer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
celshof schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:57:
[...]

Zoals je bijv hier kunt zien, is het tarief voor Debit (EU/EEA) gelijk aan Vpay/Maestro:
CCV heeft twee tarieven voor Maestro op de website staan:

€ 0,066 euro per transactie
https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/
(dit is de link die jij stuurt)

tarief: € 0,20 + 1,75% per transactie
https://www.ccv.eu/nl/bet...line/ccv-online-payments/

En CCV heeft ook twee tarieven voor Debit Mastercard op hun site staan. (€ 0,066 vs.€ 0,20 + 1,75%)

Ik vermoed dat hier Maestro A (€ 0.066) vergeleken wordt met Debit Mastercard B (€ 0,20 + 1,75%)
Als je op dit manier kijkt, wordt het inderdaad duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

davides schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:37:
[...]

Ik vermoed dat hier Maestro A (€ 0.066) vergeleken wordt met Debit Mastercard B (€ 0,20 + 1,75%)
Als je op dit manier kijkt, wordt het inderdaad duurder.
die tweede link debit MC B heeft betrekking op online, daar kunnen idd de tarieven hoger liggen dan aan de toonbank. Maar specifiek voor de introductie van toonbank betalingen met debitcards in de EU is afgesproken dat per 1 juli '23 in de gehele EU/EER de tarieven van Maestro/V-Pay zullen worden toegepast op betalingen met Debitcards uitgegeven door een bank in de EU/EER aan een klant in de EU/EER, ondernemers betalen dus voor die transacties in principe niet extra als het goed is, nu niet en straks ook niet, wat wel nog een kanttekening is, is dat ondernemers in Nederland die nu Mastercard/Visa debitkaart acceptatie toegevoegd hebben aan de kassa's dan automatisch óók niet-EER debitkaarten zullen mee accepteren, maar dan wel voor het hogere buiten-EER/EU-tarief welke van toepassing is op de debitkaart, en dat tarief kan ook verschillen tussen landen en banken buiten de EU. Bijv een bank uit Canada kan een lager tarief hanteren op hun Debit Mastercard dan bijv een concurrerende bank uit de VS. Een ondernemer uit Nederland zal dus in de huidige situatie op zijn kassa die alsnog dienen te verwerken, ivm "honor all cards"-regel, ook al is dit tegen ander tarief dan debitcards uitgegeven in NL/EU/EER.

Als het goed is zijn ondernemers ook over dit verschil geïnformeerd door hun kassa-leverancier/psp... Ofweg simpelgezegd: men heeft dit hogere tarief op niet-EER debitcards gewoon te slikken ivm internationale afspraken en regelgeving.

[ Voor 27% gewijzigd door DaveFlash op 08-11-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Nu online
Dat is e-commerce, zoals al aangegeven is. En voor Maestro/Vpay bestaat deze optie niet, dus kun je niet mee vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39

djiwie

Wie?

RobertMe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:31:
En daarnaast betekent dat dat het oude(re) onveilige(re) netwerk weg is wat weer beter is voor de klant.
Verouderd geloof ik direct, maar waarin is Maestro onveiliger dan MasterCard? Of doel je specifiek op online Maestro betalingen (die we in NL eigenlijk nooit gehad hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
djiwie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:48:
[...]

Verouderd geloof ik direct, maar waarin is Maestro onveiliger dan MasterCard? Of doel je specifiek op online Maestro betalingen (die we in NL eigenlijk nooit gehad hebben)?
Nouja, het zal gedeeltelijk een stukje marketing praat zijn. Maar als het MasterCard netwerk bv 5 jaar geleden "vernieuwd" is terwijl Maestro misschien al 20 jaar oud is (totaal willekeurige gevallen) dan is het natuurlijk zeer aannemelijk dat Maestro onveiliger is. Dat maakt het niet direct een veiligheidsrisico, maar dus wel dat het bij MasterCard beter is. Daarom ook "onveiligere". Het zal vast onveiliger zijn dan MasterCard, maar niet per definitie onveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:17:
[...]

Nouja, het zal gedeeltelijk een stukje marketing praat zijn. Maar als het MasterCard netwerk bv 5 jaar geleden "vernieuwd" is terwijl Maestro misschien al 20 jaar oud is (totaal willekeurige gevallen) dan is het natuurlijk zeer aannemelijk dat Maestro onveiliger is. Dat maakt het niet direct een veiligheidsrisico, maar dus wel dat het bij MasterCard beter is. Daarom ook "onveiligere". Het zal vast onveiliger zijn dan MasterCard, maar niet per definitie onveilig.
Beiden maken gebruik van de EMV-standaard, en 3D-secure voor de CNP (Card Not Present) transacties.
Welke onveiligheid heb je het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Wally2002 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:26:
Beiden maken gebruik van de EMV-standaard, en 3D-secure voor de CNP (Card Not Present) transacties.
Welke onveiligheid heb je het dan over?
ik vraag me dit ook af, volgens mij is er niet echt iets, ook is het volgens mij niet eens zo dat debit mastercard nieuwer zou zijn, volgens mij is Debit Mastercard eerder ouder dan Maestro, want Maestro is ontstaan / opgericht door Mastercard toen men in de EU-lidstaten begon om de eigen lokale schemes, pin, bancontact, mistercash, carte bancair, etc verticaal te integreren en meer en meer banken/landen de technologie van Mastercard gingen gebruiken. aka Maestro dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:51
Ik heb nu ook een nieuwe Triodos pas ontvangen, wat blijkbaar Visa debit is. Wist ik eerst niet. Nu zie ik ook soort van CC gegevens erop staan, incl. vervaldatum en CRC code. Kan nu elke pannenkoek die mijn betaalpas heeft, hiermee online gaan shoppen? Of zit hier nog een extra beveiliging op? Op de site van Triodos vind ik hier niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
segil schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:48:
Ik heb nu ook een nieuwe Triodos pas ontvangen, wat blijkbaar Visa debit is. Wist ik eerst niet. Nu zie ik ook soort van CC gegevens erop staan, incl. vervaldatum en CRC code. Kan nu elke pannenkoek die mijn betaalpas heeft, hiermee online gaan shoppen? Of zit hier nog een extra beveiliging op? Op de site van Triodos vind ik hier niets over.
Bij de meeste banken moet je via de app een transactie autoriseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
La1974 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:51:
[...]

Als dat hier ook zo is, staat dat iig nergens omschreven. De dame aan de telefoon die alleen over Viisa debit kaarten gaat, wist me dat ook niet te vertellen. Ik ga maandag eens bellen met de Triodos bank, want zonder die extra verificatiestap vind ik het behoorlijk risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:51:
[...]

Bij Rabo is dat echt random. €1000 betalen? Prima. €0 reservering ergens? Wel autoriseren in de app. En zitten vast hele slimme algorithmes achter, maar volgens ook een RNG. Bij Booking.com is het compleet random wanneer ik wel en wanneer ik niet moet autoriseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:10:
[...]
Bij Rabo is dat echt random. €1000 betalen? Prima. €0 reservering ergens? Wel autoriseren in de app. En zitten vast hele slimme algorithmes achter, maar volgens ook een RNG. Bij Booking.com is het compleet random wanneer ik wel en wanneer ik niet moet autoriseren.
Vergelijkbaar algoritme als creditcard.
1e transactie bij een partij, hoogte bedrag, locatie aankoop etc allemaal factoren bij het bepalen of een 2e auth gevraagd wordt.
Plus nog wat random voor de lol ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
segil schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:07:
[...]

Als dat hier ook zo is, staat dat iig nergens omschreven. De dame aan de telefoon die alleen over Viisa debit kaarten gaat, wist me dat ook niet te vertellen. Ik ga maandag eens bellen met de Triodos bank, want zonder die extra verificatiestap vind ik het behoorlijk risicovol.
Staat hier in de Q&A. Bij stap 4.
Zo werkt het:
  1. Kies bij je Betaalmethode voor Visa ofDebitcard betaling
  2. Vul je 16-cijferige kaartnummer in, deze vind je op de achterkant van je Triodos Betaalpas
  3. Vul vervolgens de vervaldatum (Exp. Date) en de 3-cijferige Security code (CVV) in. Deze gegevens vind je op de achterkant van je Triodos Betaalpas
  4. De webwinkel bepaalt of er nog een bevestiging nodig is in de Triodos Mobiel Bankieren app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
La1974 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:31:
[...]

Staat hier in de Q&A. Bij stap 4.

[...]

Zo werkt het:
1. Kies bij je Betaalmethode voor Visa ofDebitcard betaling
2. Vul je 16-cijferige kaartnummer in, deze vind je op de achterkant van je Triodos Betaalpas
3. Vul vervolgens de vervaldatum (Exp. Date) en de 3-cijferige Security code (CVV) in. Deze gegevens vind je op de achterkant van je Triodos Betaalpas
4. De webwinkel bepaalt of er nog een bevestiging nodig is in de Triodos Mobiel Bankieren app
segil schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:07:
[...]

Je bent alleen basis verzekerd tegen fraude en misbruik mits als je op tijd betwist en altijd onmiddelijk in app blokkeren en bellen met triodos en wellicht met aanvullende aangifte politie.

Trouwens zonder bevesting Visa Secure ligt aan de handelaar altijd risco...

[ Voor 54% gewijzigd door Ultrafast op 11-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
De standaard voor verificatie via 2nd factor heet 3D secure (werken alle grote kaart schema’s mee, VISA noemt het Verified by VISA meen ik).

In de praktijk zie ik dat je bedragen vanaf 50 euro via tweede factor moet verifiëren.

De risico-afweging wordt trouwens door de bank gedaan op basis van de data die de merchant meegeeft in de transactie.

[ Voor 20% gewijzigd door Wally2002 op 12-11-2023 04:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Ultrafast schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:50:
[...]

[...]

Je bent alleen basis verzekerd tegen fraude en misbruik mits als je op tijd betwist en altijd onmiddelijk in app blokkeren en bellen met triodos en wellicht met aanvullende aangifte politie.

Trouwens zonder bevesting Visa Secure ligt aan de handelaar altijd risco...
Bedankt, maar dan is het blijkbaar aan de webshop of die verificatie nodig is. Mij gaat het erom dat ik mijn betaalpas altijd bij mij heb en nu ineens extra gegevens op de pas staan, waarmee iedereen zomaar geld kan uitgeven op internet (bij webshops die deze verificatie niet vereisen). Ik vind dat nogal kwalijk. Het is alsof je je pincode met een stift op je pas schrijft.
Elke pannenkoek kan dus eventjes mijn portemonnee pakken, foto trekken van mijn pas, en op een later moment gaan shoppen op internet. Probeer dat dan nog maar eens te reclameren bij je bank. Je bent gewoon je geld kwijt.

Ik heb een losse Visa creditcard die ik thuis bewaar en waarbij ik verzeker verzeker ben tegen aankopen. Dat ben ik niet met deze betaalpas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
segil schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:56:
[...]

Mij gaat het erom dat ik mijn betaalpas altijd bij mij heb en nu ineens extra gegevens op de pas staan, waarmee iedereen zomaar geld kan uitgeven op internet (bij webshops die deze verificatie niet vereisen). Ik vind dat nogal kwalijk. Het is alsof je je pincode met een stift op je pas schrijft.
ik ben het met je eens. Voor mij voelt het, alsof je pincode op je betaalpas staat afgedrukt. Als je je pas verliest en iemand vind m, dan heeft ie alle gegevens om er geld mee uit te geven.

Ze hadden een mogelijkheid moeten maken om deze ecommerce transacties met je pas uit te zetten. Net zoals je kan kiezen om contactloze betalingen met je pas uit te zetten.
Of (zoals bij Knab) de CVC code niet op de pas afdrukken, maar alleen in je bankomgeving/bankapp in te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Bedankt, maar dan is het blijkbaar aan de webshop of die verificatie nodig is. Mij gaat het erom dat ik mijn betaalpas altijd bij mij heb en nu ineens extra gegevens op de pas staan, waarmee iedereen zomaar geld kan uitgeven op internet (bij webshops die deze verificatie niet vereisen). Ik vind dat nogal kwalijk. Het is alsof je je pincode met een stift op je pas schrijft.
Elke pannenkoek kan dus eventjes mijn portemonnee pakken, foto trekken van mijn pas, en op een later moment gaan shoppen op internet. Probeer dat dan nog maar eens te reclameren bij je bank. Je bent gewoon je geld kwijt.

Ik heb een losse Visa creditcard die ik thuis bewaar en waarbij ik verzeker verzeker ben tegen aankopen. Dat ben ik niet met deze betaalpas.
Met een MasterCard/visa debit ben je net zo goed beschermd tegen frauduleuze online aankopen als met de credit variant.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Elke pannenkoek kan dus eventjes mijn portemonnee pakken, foto trekken van mijn pas, en op een later moment gaan shoppen op internet.
In theorie wel, maar dan moet men dus toegang hebben tot de portemonnee, en de getallen op beide zijden van de kaart overnemen. Als je alle risico's wilt uitsluiten zou je zelfs de CVC-code (Card Verification Code) kunnen uitkrassen.
Probeer dat dan nog maar eens te reclameren bij je bank. Je bent gewoon je geld kwijt.
Nee, net zoals bij creditcards geldt ook bij debetcards dat je tegen fraude en misbruik beschermd bent. Je kunt transacties betwisten bij de bank/kaartuitgevende instantie, voor zover de online transacties überhaupt doorgang kunnen vinden door de checks die de kaartuitgever doet, waaronder 3D-secure.
De terminologie kan hier wat verwarrend zijn, en het verschilt ook per land. Maar bij debitcards van VISA en Mastercard kun je zoals ik hiervoor aangeef transacties binnen 3 maanden betwisten. Dat doorloopt hetzelfde proces als creditcards van die kaartschema's.

Met een aankoopverzekering die bij een creditcard zit wordt (in ieder geval in Nederland) vaak bedoelt dat je aankoop voor een bepaalde periode verzekerd is tegen schade en diefstal. Dat loopt dan vrijwel altijd via een derde partij (verzekeraar) via een groepspolis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
[...]

Ik snap wat je bedoelt en kan begrijpen met meastro is dat onmogelijk…

Maar in usa is dat gewoon dezelfde manier…
Het is heel normaal debet zowel creditcard pas in map voor rekening daarna ober komt ophalen dan gaat hij swipt tenzij als EU pas dan moet je inderdaad pincode invoeren ze kijkt alleen raar op als pas niet swipt werkt daarna loopt hij terug naar u toe om een pincode vragen invoeren...
Daar wordt ook altijd basis verzekerd tegen fraude en misbruik.
Wally2002 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:17:
In theorie wel, maar dan moet men dus toegang hebben tot de portemonnee, en de getallen op beide zijden van de kaart overnemen. Als je alle risico's wilt uitsluiten zou je zelfs de CVC-code (Card Verification Code) kunnen uitkrassen.
Ik maak ook dan geen zorgen over hoor.
Trouwens als je cvc wegkrast dat maakt jouw kaart ongeldig. Bovendien is dat cvc ook geen geldig pincode validatie hoor. Zelf doe ik ook niet cvc wegkrast bij creditcard achterkant…

[ Voor 22% gewijzigd door Ultrafast op 12-11-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
davides schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:16:
[...]

ik ben het met je eens. Voor mij voelt het, alsof je pincode op je betaalpas staat afgedrukt. Als je je pas verliest en iemand vind m, dan heeft ie alle gegevens om er geld mee uit te geven.

Ze hadden een mogelijkheid moeten maken om deze ecommerce transacties met je pas uit te zetten. Net zoals je kan kiezen om contactloze betalingen met je pas uit te zetten.
Of (zoals bij Knab) de CVC code niet op de pas afdrukken, maar alleen in je bankomgeving/bankapp in te kunnen zien.
Dit kan technisch ook... de Fintechbanken waaronder N26 hebben de mogelijkheden om de online aankopen, magneetstrip, NFC e.d. uit te schakelen. De EMV chip niet, want dat is nu een basis voor betaling op een betaalautomaat. De optie om kaart te blokkeren hebben eigenlijk bijna alle banken in hun app zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ultrafast schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:40:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en kan begrijpen met meastro is dat onmogelijk…

Maar in usa is dat gewoon dezelfde manier…
Het is heel normaal debet zowel creditcard pas in map voor rekening daarna ober komt ophalen dan gaat hij swipt tenzij als EU pas dan moet je inderdaad pincode invoeren ze kijkt alleen raar op als pas niet swipt werkt daarna loopt hij terug naar u toe om een pincode vragen invoeren...
Daar wordt ook altijd basis verzekerd tegen fraude en misbruik.
Klopt, en dat is naast idioot, ook de reden dat die verzekering daar regelmatig nodig is. Je geeft elke ober alles wat hij nodig heeft om grote uitgaven te doen met jouw rekening. Ik heb toch een heel stuk liever iig niet de CvC code op mijn pasje staan. Het is een stuk handiger dat mijn rekening niet wordt leeggeroofd, dan dat ik achteraf moet controleren of alle transacties wel correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:58:
[...]
Klopt, en dat is naast idioot, ook de reden dat die verzekering daar regelmatig nodig is. Je geeft elke ober alles wat hij nodig heeft om grote uitgaven te doen met jouw rekening. Ik heb toch een heel stuk liever iig niet de CvC code op mijn pasje staan. Het is een stuk handiger dat mijn rekening niet wordt leeggeroofd, dan dat ik achteraf moet controleren of alle transacties wel correct zijn.
Het is iig niet ‘regelmatig nodig’.
Tenzij je ergens cijfers vandaan kan halen dat dat wel zo is?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:10:
[...]

Het is iig niet ‘regelmatig nodig’.
Tenzij je ergens cijfers vandaan kan halen dat dat wel zo is?
https://merchantcostconsu...it-card-fraud-statistics/

Die heeft een mooi lijstje, helaas is site kapot op desktop (op mobiel werkt hij wel, deze werkt, als je hem maar laat stoppen met laden na loop van tijd: https://web.archive.org/w...it-card-fraud-statistics/). Maar 10% van Amerikanen is slachtoffer van identiteitsfraude elk jaar, daarvan is CC fraude de primaire variant, en daarvan is de primaire variant de card not present fraude, oftewel wat daaronder valt is kopietje maken van de getalletjes op een CC, en daarmee op Amazon wat kopen.

Maar je kan ook op andere plaatsen terug vinden: https://www.checkout.com/...it%20card%20fraud%20alone. En we kunne natuurlijk lang erover hebben hoeveel regelmatig is, maar is het echt een discussie punt of het twijfelachtig is om alle informatie die nodig is om online aankopen te verrichten te geven aan je ober? Het is nog een stap erger dan je pincode op je pasje zetten, immers heb je dan nog het pasje nodig.

Dus ja, ik heb het liefst een CVC code op mijn pas, maar nog liever dat er simpelweg geen betalingen gedaan kunnen worden met alleen mijn pasnummer en die code, tenzij ik het expliciet inschakel (oftewel als ik op vakantie ga naar landen waar het allemaal wat achterloopt. Maar ik heb liever dat Nederland niet die stap terug maakt en ook achter gaat lopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Sissors schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:58:
[...]

Je kaart weggeven aan een ober (of wie dan ook) is wel iets uit het verre verleden.

Waarom heb je je kaart nog bij je als je tegenwoordig Apple of Google Pay hebt. Veel veiliger en geen gedoe met een CVC code.

Wij zijn een van de weinige landen met het verouderde Maestro systeem. Als jou zorgen echt zo enorm groot zouden zijn zou het systeem wel anders worden ingericht.

[ Voor 7% gewijzigd door La1974 op 12-11-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

La1974 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:44:
[...]

Je kaart weggeven aan een ober (of wie dan ook) is wel iets uit het verre verleden.

Waarom heb je je kaart nog bij je als je tegenwoordig Apple of Google Pay hebt. Veel veiliger en geen gedoe met een CVC code.

Wij zijn een van de weinige landen met het verouderde Maestro systeem. Als jou zorgen echt zo enorm groot zouden zijn zou het systeem wel anders worden ingericht.
Niet elk bank accepteerd Google Pay naar mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Sissors schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:48:
Dus ja, ik heb het liefst een CVC code op mijn pas, maar nog liever dat er simpelweg geen betalingen gedaan kunnen worden met alleen mijn pasnummer en die code, tenzij ik het expliciet inschakel (oftewel als ik op vakantie ga naar landen waar het allemaal wat achterloopt. Maar ik heb liever dat Nederland niet die stap terug maakt en ook achter gaat lopen).
Expliciet inschakelen zou ik zelf niet willen, want daarmee wordt de aansprakelijkheid naar jou/de kaarthouder geschoven.
Er is gewoon EU regelgeving voor SCA, daarbij is nadrukkelijk de optie open gehouden dat bepaalde (kleine) bedragen met alleen kaartnummer, vervaldatum en CVC betaald mogen worden, vooral om 'extra gedoe' in het betaalproces te voorkomen waardoor klanten zouden afhaken en de verkoop dus niet doorgaat.

Ja, er is fraude, het zit in het business model en de kaartuitgevende instanties dragen hierbij het risico (tenzij je dus via SCA een transactie zelf heb goedgekeurd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik ben recent terug uit vakantie in de VS. Dat is daar echt in veruit mee restaurants hoe het werkt.

En natuurlijk ook idioot als je Google Pay moet gebruiken omdat met je kaart te makkelijk te frauderen is.

En omdat het niet anders is ingericht zijn zorgen onterecht? Kijk hoe lang ze daar magneetstrip hebben gebruikt.
Natuurlijk in Nederland zal je niet snel de over je debit card geven, maar hoe kan iemand het niet als onveilig zien?

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 12-11-2023 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:57:
[...]

Expliciet inschakelen zou ik zelf niet willen, want daarmee wordt de aansprakelijkheid naar jou/de kaarthouder geschoven.
Er is gewoon EU regelgeving voor SCA, daarbij is nadrukkelijk de optie open gehouden dat bepaalde (kleine) bedragen met alleen kaartnummer, vervaldatum en CVC betaald mogen worden, vooral om 'extra gedoe' in het betaalproces te voorkomen waardoor klanten zouden afhaken en de verkoop dus niet doorgaat.

Ja, er is fraude, het zit in het business model en de kaartuitgevende instanties dragen hierbij het risico (tenzij je dus via SCA een transactie zelf heb goedgekeurd).
Je moet ook expliciet inschakelen dat je buiten de EU wil pinnen, dat verschuift toch ook niks?

En behalve dat dat business model betaald wordt door hoge fees, die wij ook weer betalen, ben jij daarbij juist de verantwoordelijke. Jij moet je rekening in de gaten houden vanwege de twijfelachtige beveiliging tov wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Ik zie het juist andersom. Help soms uit in eetcafe van familie. Verkoopt ook consumpiekaarten, en (vaste) klanten geven juist nu met contactloos pinnen heel vaak de pinpas om te betalen. Voorheen moesten ze dan zelf komen pinnen (naar automaat lopen), nu geven ze pinpas mee. En dan ook echt niet altijd vanuit een situatie dat ze je in de gaten blijven houden (als in: met de rug richting bar / pinautomaat etc).
Pagina: 1 ... 21 ... 40 Laatste