SAICRJMPM schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:21:
Dat is niet wat ik bedoel. Ja het is optioneel. Maar als je zelf IP aanbiedt dan moet je elke andere bank die IP bereikbaar is kunnen bereiken. Dat is in 2019 aangepast in wetgeving begreep ik omdat er eilandjes ontstonden. Je kon bijv vanuit Nederland bijna via IP geen Spaanse bank bereiken
Ik vraag me af of dat wel echt is aangepast. Wat er toen gebeurde is dat er verschillende clearing providers waren waar banken op aan konden sluiten voor instant payments. Maar onderling wisselden die clearing providers niet altijd instant payments uit. Dus als je 2 banken had die allebei bij een andere clearing provider zijn aangesloten kon je tussen die twee banken dus geen instant payment doen.
Dat je minimaal moet kunnen ontvangen was volgens mij altijd al zo. Een bank kan er dus niet voor kiezen om alleen te versturen.
Ik weet dat er wel over is gesproken om de uitwisseling tussen de clearing houses beter te maken (ik meen via een centrale Europees systeem, TIPS.
Maar is het ook echt verplicht geworden? Want er zijn zat gevallen waarbij je niet naar alle andere banken instant kan overmaken. Bijvoorbeeld van Knab naar Openbank gaat wel snel, maar niet instant. Terwijl de ASN wel instant kan overmaken naar Openbank.
Plannen zijn nog geen regels. Ik dacht trouwens dat het niet gratis moest worden, maar dezelfde prijs als gewone overboekingen. Dat is voor consumenten bij Nederlandse banken nu dus wel gratis, maar dat hoeft niet alle andere gevallen zo te zijn (bijvoorbeeld zakelijk of andere landen waar overboeken ook geld kost).