Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
BurrowedLurker schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:13:
[...]

Dat klopt, maar dat zal in de praktijk nooit gebeuren. Het lijken namelijk heel veel zones, maar in de praktijk zitten er ook nog diffusers boven en valt het toch wat tegen. Op de iPad met miniled dimt het scherm eigenlijk vrijwel nooit tot 100% zwart, tenzij je echt een ‘cut to black’ moment hebt, of bijvoorbeeld de notes app in het zwart.

Het nadeel daar aan is gigantisch blooming. Als je een trackpad gebruikt op de iPad dan zit er een vierkante opgelichte bloom van 1cm alle kanten op rond de cursor.

Ik ben ook echt benieuwd of Apple iets heeft gedaan om dit te beperken op de nieuwe MacBook Pro’s, want ik denk dat als het net zo erg is als op de iPad, veel gebruikers het niet zullen accepteren voor die prijs. Op een laptop gebruik je ook altijd een mouse cursor, waarbij de dimming zones de cursor altijd zullen volgen, dus het gaat mega opvallen.

Op de iPad is het trouwens echt altijd zichtbaar, behalve bij fel daglicht. Maar als je binnen in de keuken zit dan valt het al op. Geloof dus niet de mensen die claimen dat het ‘in normaal gebruik’ niet opvalt.
Ik ben het niet met je eens. Ik heb de iPad Pro M1 12.9 sinds release en blooming is alleen zichtbaar als je een compleet zwarte achtergrond hebt en een helder onderwerp. Dan nog moet kamerverlichting echt donker zijn wil het duidelijk opvallen. Nu snap ik dat sommige mensen zich aan alles kunnen storen, dan is mini-led niet de techniek die je wilt gebruiken. Apple kan dit 'probleem' ook niet oplossen voor de MacBooks, omdat het geen probleem is. Het is inherent aan de techniek. Alleen als je de local dimming zones behoorlijk gaat verkleinen zul je het minder zien. Pas als het microled is, is het pixelperfect. De Macbook heeft niet meer dimming zones.

Persoonlijk vind ik miniled op de iPad gelijkwaardig of zelfs beter dan OLED. De extra helderheid tot 1600 nits brengt behoorlijk wat extra. Je dient door de technische beperkingen heen te kijken, anders zul je er nooit van kunnen genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
honey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:11:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Ik heb de iPad Pro M1 12.9 sinds release en blooming is alleen zichtbaar als je een compleet zwarte achtergrond hebt en een helder onderwerp. Dan nog moet kamerverlichting echt donker zijn wil het duidelijk opvallen. Nu snap ik dat sommige mensen zich aan alles kunnen storen, dan is mini-led niet de techniek die je wilt gebruiken. Apple kan dit 'probleem' ook niet oplossen voor de MacBooks, omdat het geen probleem is. Het is inherent aan de techniek. Alleen als je de local dimming zones behoorlijk gaat verkleinen zul je het minder zien. Pas als het microled is, is het pixelperfect. De Macbook heeft niet meer dimming zones.

Persoonlijk vind ik miniled op de iPad gelijkwaardig of zelfs beter dan OLED. De extra helderheid tot 1600 nits brengt behoorlijk wat extra. Je dient door de technische beperkingen heen te kijken, anders zul je er nooit van kunnen genieten.
Nja, het is gewoon objectief gezien zichtbaar in allerlei verschillende soorten verlichting. Dat het jou persoonlijk minder stoort is iets anders. Ik zeg ook niet dat het onder elke omstandigheid even opvallend is. Dat het alleen zichtbaar is op een compleet zwarte achtergrond + helder onderwerp + donkere kamer, ben ik het absoluut niet mee eens. Het valt mij namelijk ook op wanneer je normale content afspeelt (bijvoorbeeld een sitcom met hoge helderheid en felle kleuren) in de keuken ‘s avonds met gewoon omgevingsverlichting aan staan. (Dan met name blooming boven en onder de content in het 16:9 formaat, dus waar er gewoonlijk ‘zwarte balken’) zouden moeten zijn.

Je hebt gelijk dat het geen defect is. De blooming is zeker een probleem in de zin dat het de weergave van het beeld vertekend en negatief beïnvloed. Voor 16:9 content voornamelijk dat de blooming boven en onder de content ook de perceived contrast en perceived blacklevel verminderd. Als ze de black bars perfect zouden kunnen dimmen (zoals op de meeste tv’s) dan zou het al veel minder opvallen. Op de een of andere manier lukt dat op de iPad echter niet. De blooming geeft een ‘witte waas’ over het hele scherm waardoor alles ook fletser lijkt.

Ik zeg overigens niet dat het scherm niet prachtig beeld kan vertonen. Ik ben het er mee eens dat het in sommige omstandigheden, wegens de prachtige kleuren en de 1600 nits, inderdaad mooier is dan OLED.

Het verschil is dat OLED eigenlijk altijd mooi is, en mini-led soms echt simpelweg lelijk. De iPad kan zeer donkere content met weinig contrast simpelweg niet aan. Vooral als je dan ook nog in een donkere kamer kijkt. (Veel mensen zeggen dat dit niet realistisch is, maar ik kijk juist vooral naar de iPad in bed met de lichten uit, ik doe dat letterlijk elke avond)

Je krijgt dan blauwe blooming om de subjecten heen dat lijkt op ‘force ghosts’ uit Star Wars.

Hier twee voorbeelden; je kan aan de randjes van de foto nog de keukentafel zien en je kan daaruit dus zien dat de kamer absoluut niet volledig donker is, maar dat de blooming gewoon zichtbaar is. Ter volledigheid: op de foto lijken de ‘force ghosts’ uit de screenshot van de Goodfellas precies zoals het er in het echt uitziet. Op de foto van ‘You’ zie je de blooming boven en onder de content. Dat valt in het echt wel minder op dan in de foto, maar het is nog steeds duidelijk zichtbaar in het echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWhmIfRSCNyQEnnNM2ZuhjAeXic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRwO7wwQ8u1dIE0VtX3pV2zX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0vbNQzAlMM-0ntkgEsllcJqS6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDyayU8NV9ygqvuefu3x7GkF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben trouwens heel blij met de iPad hoor. Over het algemeen is het scherm gewoon top. Maar dat de blooming ‘geen probleem’ is, ben ik het niet mee eens. En ik denk dat het goed is als mensen die de MacBook Pro bestellen hiervan op de hoogte zijn, zodat ze geen ‘zo goed als OLED’ scherm verwachten en zodat ze geen post-purchase dissonance gaan voelen. (Wat bij mij wel het gevoel was, omdat de marketing - en YouTubers/forum posts een vertekend beeld schetsen van de kwaliteiten van XDR)

[ Voor 11% gewijzigd door BurrowedLurker op 25-10-2021 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:05
Vanmiddag de reviews. Erg benieuwd! Met name geïnteresseerd in benchmarks van de 14” 10-Core CPU en 16-Core GPU met 16GB / 32GB RAM.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
@BurrowedLurker
ik denk dat iedereen het anders zal ervaren. Ik zie het niet eens, omdat mijn aandacht naar de film gaat. Als ik het al zie, met name (heel duidelijk) als er witte letters op een zwarte achtergrond staan, dan stoort het me nog niet. Ik accepteer het blijkbaar. Ik kom van een iPad Pro 10.5. Dat scherm lijkt melk grijs.

Zoals je eerste foto heb ik het nooit gezien, maar zoals je zelf ook zegt komt de tweede meer overeen. Ik heb geprobeerd het ook te fotograferen, maar dat lukte niet goed. Meestal zie ik dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX-CrDL32B9z8KChE6nwsI86fkI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5qfUVUoCaz9h7Q2fMha8VBZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik vraag me af hoeveel local dimming zones de nieuwe MBP heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 20:07
honey schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:17:
@BurrowedLurker
ik denk dat iedereen het anders zal ervaren. Ik zie het niet eens, omdat mijn aandacht naar de film gaat. Als ik het al zie, met name (heel duidelijk) als er witte letters op een zwarte achtergrond staan, dan stoort het me nog niet. Ik accepteer het blijkbaar. Ik kom van een iPad Pro 10.5. Dat scherm lijkt melk grijs.

Zoals je eerste foto heb ik het nooit gezien, maar zoals je zelf ook zegt komt de tweede meer overeen. Ik heb geprobeerd het ook te fotograferen, maar dat lukte niet goed. Meestal zie ik dit: [Afbeelding]

Ik vraag me af hoeveel local dimming zones de nieuwe MBP heeft?
Bedankt voor de foto's beiden. Geeft wel een duidelijk beeld. Ik neem aan dat het eventueel uit te schakelen is als het irritant is. Maar ja, Apple, dus zeker weten doe je het niet.

De.mbp heeft 2500 zones dacht ik. 10000 minileds en per zone 4 minileds. Het uitlijnen met 16:9 content zou wel logisch zijn. Idem met de 16:10, mede ivm de notch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 18:37
Ik ben met name benieuwd of de M1Max ook met 32GB ram 400GB/s doet of dat dat is voorbehouden tot het 64GB model (het "upto 400GB/s dat ik op een slide zag maakt me wat argwanend). En natuurlijk of/wat je daar in de praktijk van merkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
Modbreak:Dit is niet het iPad Pro topic. Vanmiddag komen de reviews uit. Prima om basis daarvan potentiële blooming van de mini-led schermen te bespreken, maar niet meer op basis van de iPad Pro scherm(en).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
pyotr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:56:
Ik ben met name benieuwd of de M1Max ook met 32GB ram 400GB/s doet of dat dat is voorbehouden tot het 64GB model (het "upto 400GB/s dat ik op een slide zag maakt me wat argwanend). En natuurlijk of/wat je daar in de praktijk van merkt.
Als ik kijk op de USA site zie ik bij de MAX staan ; 'over' 400GB/s.

https://www.apple.com/shop/buy-mac/macbook-pro/14-inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Rivanov schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 06:40:
Vanmiddag de reviews. Erg benieuwd! Met name geïnteresseerd in benchmarks van de 14” 10-Core CPU en 16-Core GPU met 16GB / 32GB RAM.
Ik begreep laatst van een forumlid dat het embargo tot vanavond duurt (21.00u).

edit:
Never mind... Embargo macbook pro is tot 9:00am ET ( = 15.00u Nederlandse tijd).

[ Voor 12% gewijzigd door Dacide op 25-10-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slim, eerst Monterey beschikbaar stellen, dan de embargo laten verlopen. (die ook met Monterey worden geleverd waarschijnlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:47:
Slim, eerst Monterey beschikbaar stellen, dan de embargo laten verlopen. (die ook met Monterey worden geleverd waarschijnlijk)
Nee, embargo verloopt om 15:00 en Monterey komt om 19:00 beschikbaar.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 09:05
Saven schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:45:
Nee. Apple toonde in 2017 al aan dat zij prima een flinterdunne Macbook Pro konden maken. Dit nieuwe ding is notabene met hun eigen M1 chip. Waarom die dan een stuk dikker moet zijn is mij ook een raadsel. Beetje throwback naar 2011 unibody dit :D
Er is juist kritiek geweest op de serie vanaf zeg maar 2015(?) en later omdat Apple keuzes maakte die voor een pro gebruikersgroep verkeerde afwegingen zat te maken. Performance en (poort)functionaliteit moest wijken voor de design filosofie.

Voor deze gebruikersgroepen is de platheid van die machine van secondair belang. Zij hebben liever dat de laptop iets dikker is dan inleveren op de accutijd, poorten en kracht. Zij willen een mobiel workstation waarmee ze geen belemmeringen vinden in hun dagelijks gebruik door geklooi met stroom en dongles. Je wilt gewoon geen compromissen hebben omdat de machine iets platter kan zijn. Ik kan me trouwens voorstellen dat het niet alleen de HDMI poort is die invloed op de dikte heeft. Denk niet dat er veel lege ruimte in de behuizing zit.
Een voorbeeld hiervan vind ik de jongens van de ATP podcast die hier al jaren over aan het klagen zijn.
(Ik vind het trouwens wel slecht dat ze niet voor HDMI 2.1 gekozen hebben.)

Als je een lichte mobiele laptop wilt, neem je de MacBook Air. Geen ventilatoren is ook ideaal voor op reis, voorkomt ook weer stof in je machine. Ding is super plat en compact en voor Apple standaarden ook nog "goedkoop".
Wil je een mobiel apparaat voor hele zware performance taken, koop je die nieuwe pro's.

Ik vind trouwens wel dat er een 'betaalbaardere' versie van een 14" zou moeten zijn (zeg maar een air versie). Een groter scherm is niet alleen voor "pro" gebruik. Beetje onzin dat iemand met bijvoorbeeld wat slechtere ogen voor zijn/haar internet en tekstverwerkingsdingen iets moet kopen met enorme lading gpu cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Yup, HDMI 2.1 is een gemis, evenals een optie voor 10Gbit Ethernet (standaard 1Gbit Ethernet was ook fijn geweest).

Beiden kun je wel oplossen met dongles, maar daar willen we nu juist vanaf.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:29:
Yup, HDMI 2.1 is een gemis, evenals een optie voor 10Gbit Ethernet (standaard 1Gbit Ethernet was ook fijn geweest).

Ook weer zoiets wat ze prima in de power brick hadden kunnen doen zoals bij de nieuwste iMac's.

Soms zijn de keuzes echt onbegrijpelijk als je naar de hele product catalogus kijkt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08
Ik snap niet helemaal waarom velen vallen over de dikte van de Macbook Pro. Als je kijkt naar de 14" is de dikte als volgt:

Macbook Pro 14": 1.55cm hoog
Macbook Pro M1 13": 1.56cm hoog
Macbook Air M1: 1.61cm hoog

Volgens mij is de nieuwste Macbook Pro dus het dunst? Waarschijnlijk omdat het scherm dunner is en de pads onder de Macbook ook minder hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

@dbzokphp puur vorm, nieuwe 14 inch is rechthoekig er, geen bolling in scherm waardoor hij dikker toont.

Air toont ook stuk dunner want het vlakt af naar 0,41cm en persoonlijk zou ik dit enorm missen als opvolger ook rechthoekig wordt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08
Quakie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:55:
@dbzokphp puur vorm, nieuwe 14 inch is rechthoekig er, geen bolling in scherm waardoor hij dikker toont.
Klopt, maar op papier valt het dus mee. En je krijgt er ook nog extra poorten voor terug wat de meesten graag wilden. Ik snap de commotie daarom niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Greatsword schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Ook weer zoiets wat ze prima in de power brick hadden kunnen doen zoals bij de nieuwste iMac's.

Soms zijn de keuzes echt onbegrijpelijk als je naar de hele product catalogus kijkt.
Nee, dat kan niet. De MagSafe poort op de iMac is een heel andere poort dan op de MacBook Pro.
Wanneer ze ethernet over MagSafe wilde laten lopen dan had het waarschijnlijk een dikkere MagSafe aansluiting moeten zijn, wat dus niet in de huidige behuizing past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:38
Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:29:

Nou we willen ook weer niet teveel inleveren op portabiliteit eigenlijk. Als poorten weglaten gewicht en volume scheelt dan graag. De afgelopen jaren is ondertussen iedereen wel gewend aan en voorzien van dongles, tenminste als je in het Apple eco systeem zit. Die HDMI is echt een miss mijn inziens, zeker met die 2.0 implementatie. Maar goed de meningen verschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
ZiSE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Nou we willen ook weer niet teveel inleveren op portabiliteit eigenlijk. Als poorten weglaten gewicht en volume scheelt dan graag. De afgelopen jaren is ondertussen iedereen wel gewend aan en voorzien van dongles, tenminste als je in het Apple eco systeem zit. Die HDMI is echt een miss mijn inziens, zeker met die 2.0 implementatie. Maar goed de meningen verschillen ;)
`

Voor mij persoonlijk is het enige nut van die HDMI poort dat ik op kantoor/locatie elke beamer kan aansluiten. Thuis gebruik je de andere poorten toch? Het hebben van die poort (HDMI) scheelt weer een verloopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ligt eraan. Ik ga mijn MacBook uit 2014 upgraden en ik heb een iMac 27 inch uit 2017 dus ik zelf ben niet gewend aan dongles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenthex
  • Laatst online: 26-08 20:21
Ik had eigenlijk liever gezien dat er ook data en video over de MagSafe poort had kunnen lopen met die usb-C naar magsafe kabel. Leek me echt een unique selling point als je een soort MagSafe/Thunderbolt 4 hybride poort had. Nu is het idee van 1 poort voor alles weer wat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:06

Saven

Administrator

dbzokphp schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:02:
Klopt, maar op papier valt het dus mee.
Op papier ja. Heb je de video gezien? https://www.bilibili.com/video/BV18Q4y1q7rr/ een mm in dikte maakt op zo'n niveau een wereld van verschil. Dat in combinatie met de rare randen/hoeken voelt het nogal bulky aan
dbzokphp schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:02:
Ik snap de commotie daarom niet zo goed.
Iets met een BMW gewend zijn en dan weer terug moeten naar een Skoda ofzo :+ Niets mis met een Skoda, wel als je een heel ander niveau gewend bent.
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Ligt eraan. Ik ga mijn MacBook uit 2014 upgraden en ik heb een iMac 27 inch uit 2017 dus ik zelf ben niet gewend aan dongles.
[...]

Ik denk dat Apple door alleen usb-c te gebruiken ook best wel wat vooruitgang heeft veroorzaakt. De laatste jaren zag je veel meer monitoren die je gewoon via thunderbolt/usb-c kon aansluiten. Super fijn, kon je ondertussen ook meteen je laptop van stroom voorzien met slechts één kabel. Hoop niet dat hierdoor de noodzaak voor monitorfabrikanten weer minder wordt :)

[ Voor 45% gewijzigd door Saven op 25-10-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Saven schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Op papier ja. Heb je de video gezien? https://www.bilibili.com/video/BV18Q4y1q7rr/ een mm in dikte maakt op zo'n niveau een wereld van verschil. Dat in combinatie met de rare randen/hoeken voelt het nogal bulky aan

[...]

Iets met een BMW gewend zijn en dan weer terug moeten naar een Skoda ofzo :+ Niets mis met een Skoda, wel als je een heel ander niveau gewend bent.

[...]

[...]

Ik denk dat Apple door alleen usb-c te gebruiken ook best wel wat vooruitgang heeft veroorzaakt. De laatste jaren zag je veel meer monitoren die je gewoon via thunderbolt/usb-c kon aansluiten. Super fijn, kon je ondertussen ook meteen je laptop van stroom voorzien met slechts één kabel. Hoop niet dat hierdoor de noodzaak voor monitorfabrikanten weer minder wordt :)
Ik ging van een nieuwe Mercedes A-Klasse AMG-Line naar een Seat Leon FR, en m'n nieuwe Leon heeft meer opties dan de A-Klasse. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:55

amphora

Websites & Fotografie

Saven schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Je wilt toch de dikste BMW en niet de dunste? ;-)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37
Weet iemand of ik morgen ergens in NL de nieuwe MacBook Pro met de volgende configuratie kan verkrijgen:

- 14 inch
- zilver
- 10 core CPU / 16 core GPU
- 32 GB RAM
- 512 GB SSD
- Engels (VS) toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Y451N schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:07:
Weet iemand of ik morgen ergens in NL de nieuwe MacBook Pro met de volgende configuratie kan verkrijgen:

- 14 inch
- zilver
- 32 GB RAM
- 512 GB SSD
Die kans is vrijwel nihil. Sowieso is 32GB RAM met 512GB een BTO. Kans dat de winkel die heeft liggen is klein, maar met een Engels (VS) toetsenbord is de kans vrijwel 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Y451N schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:07:

- 14 inch
- zilver
- 32 GB RAM
- 512 GB SSD
Ik weet dat Coolblue wel US keyboard inkoopt, maar dit is inderdaad een BTO model en denk dat de kans hierop wel erg klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Laatst online: 01:35

L23

Bonsaiboom schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Ik weet dat Coolblue wel US keyboard inkoopt, maar dit is inderdaad een BTO model en denk dat de kans hierop wel erg klein is.
Ik zie Coolblue dat niet aanbieden, sowieso lastig om te zien welk keyboard je krijgt bij webshops omdat ze qua promotiemateriaal vaak een US keyboard laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Rivanov schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Die kans is vrijwel nihil. Sowieso is 32GB RAM met 512GB een BTO. Kans dat de winkel die heeft liggen is klein, maar met een Engels (VS) toetsenbord is de kans vrijwel 0.
Kans is 0, geen retailer in NL die US keyboard aanbiedt uit voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37
ZiSE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:36:
[...]

Kans is 0, geen retailer in NL die US keyboard aanbiedt uit voorraad.
Grrr en die levertijden zijn zo lang bij Apple :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Y451N schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

We kampen nog steeds met een wereldwijd chiptekort. Dat is niet enkel bij Apple maar praktisch overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Y451N schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

LOL. Wat denk je dat er in de wereld gaande is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar blijft de rest?

Zal hier zo nog wat meer videos plaatsen.

[ Voor 73% gewijzigd door Greatsword op 25-10-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Laatst online: 00:33
OHwwww, is het al 15.00 uur ;)

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
L23 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Ik zie Coolblue dat niet aanbieden, sowieso lastig om te zien welk keyboard je krijgt bij webshops omdat ze qua promotiemateriaal vaak een US keyboard laten zien.
Ik zie dat ze ze nu niet meer op voorraad hebben, maar ik heb er echt gezien op https://www.coolblue.nl/l...-macbook/ansi-toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Apple's M1 Pro, M1 Max SoCs Investigated: New Performance and Efficiency Heights

https://www.anandtech.com...m1-max-performance-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Laatst online: 10-09 19:32
Hoop dat er snel wat vergelijking video's komen tussen de nieuwe en oude Air/Pro M1 modellen. Hoe ze presteren in de praktijk dan, niet theoretisch. Heeft iemand er toevallig al 1 gespot?

[ Voor 34% gewijzigd door bsmpower op 25-10-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bsmpower schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:26:
Hoop dat er snel wat vergelijking video's komen tussen de nieuwe en oude Air/Pro M1 modellen. Hoe ze presteren in de praktijk dan, niet theoretisch. Heeft iemand er toevallig al 1 gespot?
Nog even wachten op MaxTech, ze hebben er meerdere besteld om alles te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
Zwarte Apple stickers! Meer hebben we niet nodig toch. Dan neem ik HDMI maar voor lief.

[ Voor 59% gewijzigd door ZiSE op 25-10-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Bne heel benieuwd naar MKBHD zijn video. Ook naar hoe hij zijn 8K footage kan editten. Zal hem in de toekomst een iMac Pro schelen om mee te nemen op zijn trips.
Check de video van iJustine, 8K footage zonder problemen, zelfs op het base model!

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 25-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

PBP

iJustine test ook het base 14'' model. Wellicht interessant voor mensen die daarvoor gegaan zijn (waaronder ik). Best indrukwekkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:07
PBP schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:50:
iJustine test ook het base 14'' model. Wellicht interessant voor mensen die daarvoor gegaan zijn (waaronder ik). Best indrukwekkend
Inderdaad voor wie daar twijfels over heeft moet dit filmpje kjken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:13

KoudeAardbei

Moderator

Toch wel spijt gekregen van de Space Gray 16" Pro (32gb / 1tb) na het zien van die vids, als Coolblue morgen een grijze 16" max op voorraad heeft met 32GB ga ik die van Apple maar annuleren. Wat een prachtig ding in de lichtere variant; kwam op de foto's wat minder goed uit.

Overigens erg blij dat het miniled probleem van de iPad hier minder/niet aanwezig is zoals het lijkt in YouTube: M1 Max MacBook Pro Review! (14" + 16")

[ Voor 29% gewijzigd door KoudeAardbei op 25-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
KoudeAardbei schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:59:
Toch wel spijt gekregen van de Space Gray 16" Pro (32gb / 1tb) na het zien van die vids, als Coolblue morgen een grijze 16" max op voorraad heeft met 32GB ga ik die van Apple maar annuleren. Wat een prachtig ding in de lichtere variant; kwam op de foto's wat minder goed uit.

Overigens erg blij dat het miniled probleem van de iPad hier minder/niet aanwezig is zoals het lijkt in YouTube: M1 Max MacBook Pro Review! (14" + 16")
Ik heb zelf een MB Pro mid 2015... gewoon in zilver. Maar is dat niet dezelfde kleur als de nieuwe (zilveren) macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
als ik zo op de apple.com kijk...lijkt het wel of space grey lichter is als normaal..
ik had gehoopt op een donkere of zwartere kleur...

wanneer ik de Ijustine video zie, wordt ik wel vrolijk....best gek dat ze op de apple site niet duidelijk weergeven.

[ Voor 30% gewijzigd door wwwmarcel op 25-10-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 16:49

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Space grey is altijd space grey. Die kleur gaan ze niet veranderen. Zou niet best zijn haha

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ja idd, gewoon een iets donkere versie van de standaard grijze "zilveren" laptop.
Als je hem naast een oude MacBook legt zie je wel duidelijk het verschil. Maakt ook uit hoe licht er op valt en welke hoek je kijkt. Ik ben over space grey eigenlijk wel te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankb15
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-08 20:54
Heeft iemand al een mooie sleeve gevonden voor deze nieuwe MacBook Pro's? Ik neem dat de leather case van apple niet gaat passen voor 2021 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
ik heb nog een
https://jolioriginals.com
voor mijn MacBook Pro 2013...en hoop dat deze nog past.. (scheelt een paar mm)

is nog steeds een fijne sleeve

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frankb15 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:44:
Heeft iemand al een mooie sleeve gevonden voor deze nieuwe MacBook Pro's? Ik neem dat de leather case van apple niet gaat passen voor 2021 model.
wwwmarcel schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:47:
ik heb nog een
https://jolioriginals.com
voor mijn MacBook Pro 2013...en hoop dat deze nog past.. (scheelt een paar mm)

is nog steeds een fijne sleeve
Dat soort dingen mogen in:

Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:54
Ik vind de review van Justine beter dan normaal. Vooral omdat ze er een professional bij heeft gehaald die met zijn veeleisendheid de processoren volledig op de staart weet te trappen. Dan zie je wel duidelijk het verschil tussen M1 Pro en M1 Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisweb schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:54:
Ik vind de review van Justine beter dan normaal. Vooral omdat ze er een professional bij heeft gehaald die met zijn veeleisendheid de processoren volledig op de staart weet te trappen. Dan zie je wel duidelijk het verschil tussen M1 Pro en M1 Max.
Yep de beste tot nu toe, ook mooie belichting was bij de iMacs toen ook al top.
Ben ook zeer benieuwd naar MKBHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
KoudeAardbei schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:59:

Nice! Dat is goed nieuws idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ik ben toch nog vooral benieuwd naar of de 14 inch met een Max 32 GPU niet te snel oververhit raakt en of je dan niet beter voor een 24 core Max kan gaan. Iemand al iets daarover gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 21:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Greatsword schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Nog even wachten op MaxTech, ze hebben er meerdere besteld om alles te vergelijken.
Luke Miani heeft vijf (!) stuks gekocht. Ook de base 14” zit daarbij. Deze week bespreekt hij ze stuk voor stuk in detail met benchmarks en uiteraard een vergelijking.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Luke Miani heeft vijf (!) stuks gekocht. Ook de base 14” zit daarbij. Deze week bespreekt hij ze stuk voor stuk in detail met benchmarks en uiteraard een vergelijking.
Krijg er morgen als goed is 2 binnen (14”)

Base model en een versie met 10-16-16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
dave2d: YouTube: M1 Max MacBook Pro Review! (14" + 16")

Conclusie aan het einde is spot on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Greatsword schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Krijg er morgen als goed is 2 binnen (14”)

Base model en een versie met 10-16-16
Ik neem je 10-16-16 wel over. ;)
16GB RAM en 1TB storage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:28:
[...]

Ik neem je 10-16-16 wel over. ;)
16GB RAM en 1TB storage?
Hahaha klopt, eerst even paar dagen testen/vergelijken maar is daarna mogelijk bespreekbaar, ik stuur wel een DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Wat me opvalt in de reviews, ze zijn allemaal erg gereserveerd. Ze zijn wel enthousiast in de zin van de performance, maar de conclusie is keer op keer dat het erg prijzige apparaten zijn.. en het gros van de mensen hebben deze laptop niet nodig. Natuurlijk zijn het "Pro" devices, maar ik kan op één of andere manier wat enthousiastere reviews verwacht gezien de specs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Rivanov schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:39:
Wat me opvalt in de reviews, ze zijn allemaal erg gereserveerd. Ze zijn wel enthousiast in de zin van de performance, maar de conclusie is keer op keer dat het erg prijzige apparaten zijn.. en het gros van de mensen hebben deze laptop niet nodig. Natuurlijk zijn het "Pro" devices, maar ik kan op één of andere manier wat enthousiastere reviews verwacht gezien de specs etc.
Dat viel mij ook op. Apple is natuurlijk wel een duur merk, maar met name de upgrades zijn gewoon belachelijk geprijsd. 460 euro meerprijs voor een upgrade van 1TB naar 2TB SSD is niet in verhouding.

Als je het basismodel pakt en vergelijkt met een Razer of Asus met RTX3080 zijn die ook duur en niet voor iedereen. Dan is het met name de vraag bij wie krijg je meer waar voor je geld. Ik wil nog wel wat meer benchmarks zien voordat ik de knoop doorhak.

Ik ben merk-agnostisch wat dat betreft. Ik heb altijd Windows of Ubuntu gebruikt, met beide tevreden maar niet super enthousiast. Apple wil ik best een kans geven als die nu beter uit de bus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 19:13
maar ik kan op één of andere manier wat enthousiastere reviews verwacht gezien de specs etc.
Check dan even de review van iJustine... die gaat helemaal los op dat ding. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
StefanVerkerk schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Check dan even de review van iJustine... die gaat helemaal los op dat ding. 8)7
Zij wel, maar de wat "serieuzere" zoals Dave2D is toch vrij terughoudend vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bsmpower
  • Laatst online: 10-09 19:32
Rivanov schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Zij wel, maar de wat "serieuzere" zoals Dave2D is toch vrij terughoudend vind ik.
Heb de eerste reviews even afgewacht en besloten om mijn eerder gekocht Air M1 (16GB) te houden. Scheelt me toch weer bijna 1200,- en blijkbaar kan ik met mijn Air ook 8K films editen. Ik ga niet verder dan 4K dus dat moet sowieso makkelijk lukken dan. En ik ken mezelf dat ik geen 10 jaar met dezelfde laptop ga doen. Dan liever over een paar jaar de Air M2 of M3 halen voor tegen die tijd weer rond de 1000,-. Ben ik evenveel kwijt als nu 2250,- of meer aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet goedkoop en vooral gemaakt voor video editing. Anyways zijn er dan geluidsarme Window's laptops die dezelfde prestaties bieden voor dezelfde of een goedkopere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Laatst online: 18-08 10:48
Even een heel domme vraag... Zou wel zo'n beest willen voor foto/video content creation (Canon R5) en de meeste software is ook voor mac os beschikbaar dus geen probleem
Heb wel steeds met Windows gewerkt (sorry voor het vloeken)

Vroeger met de intel versies kon je bootcamp installeren en zodoende alles draaien van windows dat niet beschikbaar is.
Met deze kan je dat niet maar ik ken niet alle opties via software zoal Parrallels enz...

Is het eventueel ook mogelijk om virtueel Windows te draaien VMware achtig? (deze cpu is krachtig genoeg verwacht ik?) Indien ja, is er dan nog beperking op de Windows software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
DorkoTheBeast schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:21:
Even een heel domme vraag... Zou wel zo'n beest willen voor foto/video content creation (Canon R5) en de meeste software is ook voor mac os beschikbaar dus geen probleem

Vroeger met de intel versies kon je bootcamp installeren en zodoende alles draaien van windows dat niet beschikbaar is.
Met deze kan je dat niet maar ik ken niet alle opties via software zoal Parrallels enz...

Is het eventueel ook mogelijk om virtueel Windows te draaien VMware achtig? (deze cpu is krachtig genoeg verwacht ik?) Indien ja, is er dan nog beperking op de Windows software?
Via Parallels is enige optie op het moment. Performance schijnt prima te zijn maar zou het niet gaan inzetten voor je primaire apps/workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Ja, je kunt enkel de ARM versie van Windows installeren. Dus je software moet daar ook geschikt voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Helemaal eens met de conclusie…..toch wordt de mijne morgen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ik denk dat mensen de MacBook ook gebruiken om HDR films te bekijken. Voor sommige mensen is een laptop de enige televisie in huis. Zelf vind ik het mini-led scherm het meest belangrijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
honey schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat mensen de MacBook ook gebruiken om HDR films te bekijken. Voor sommige mensen is een laptop de enige televisie in huis. Zelf vind ik het mini-led scherm het meest belangrijk. ;)
Bij mensen die deze modellen kunnen betalen kan ik me haast niet voorstellen dat ze ook niet een tv/scherm hebben.
Dat je films wil kunnen kijken als je onder weg / op reis bent is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Het is niet goedkoop en vooral gemaakt voor video editing. Anyways zijn er dan geluidsarme Window's laptops die dezelfde prestaties bieden voor dezelfde of een goedkopere prijs?
Als Apple nog Intel had,. dan wel ja, er bestaan ook andere goede Windows laptops, maar ik hoor er bijna niemand over.

Moet wel zeggen, dat je met een Macbook voordeliger uit bent en nu sowieso met M1 en de rest ook beter uit bent. Dus meestal is een Macbook een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Rivanov schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Ja, je kunt enkel de ARM versie van Windows installeren. Dus je software moet daar ook geschikt voor zijn.
En de performance die software onder macOS heeft ga je ook met Windows VM niet meer halen. (Ook niet trouwens als je Windows draaiende krijgt zonder VM omdat die niet voor de Mac geoptimaliseerd is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker

Alleen ARM-Windows dus in de praktijk voegt dat weinig toe.

Ik zou ook aanraden om als je een MacBook neemt de ‘Windows lifestyle’ los te laten. Als je steeds teruggrijpt naar een Windows-app of workflow dan zal het nooit een fijne soepele ervaring zijn. Dual-booten is altijd alleen maar onhandig en extra overhead. Bovendien maak je dan helemaal geen gebruik van de voordelen van MacOS en hoeveel fijner native Mac apps draaien.

Als je niet collaborate met Première dan zou ik je ook zeker aanraden om Final Cut te proberen. Kijk dan ook een goede tutorial serie en probeer in de Final Cut mindset te komen. Het is echt voor een solo filmer/editor vele malen fijner dan Première. Je moet alleen niet proberen Final Cut te gebruiken als Première, because you’re gonna have a bad time.

Er is een goede reden waarom zoveel YouTubers en kleineschalige producties Final Cut gebruiken: het bespaard ontzettend veel tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door BurrowedLurker op 25-10-2021 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:42
DAMAGE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:40:
Space grey is altijd space grey. Die kleur gaan ze niet veranderen. Zou niet best zijn haha
Not really.
https://imgur.com/8lBViBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:27

Luuk2015

Vires in numeris

BurrowedLurker schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:32:
[...]

Er is een goede reden waarom zoveel YouTubers en kleineschalige producties Final Cut gebruiken: het bespaard ontzettend veel tijd.
Plus dat Final Cut ook vaak een stuk goedkoper is t.o.v. Adobe Premiere Pro.
Je betaald eenmalig 299 euro i.p.v. elke maand +- 24 euro voor Premiere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Dat vind ik altijd het meest opvallend aan Apple. Voor een bedrijf dat zo lifestyle en appearances gericht is is het echt bizar dat hun colorways vrijwel nooit gecoördineerd zijn. Ik denk dat het nu beter is dan ooit tevoren - maar nog steeds kan je geen iPhone, iPad, Apple Watch en MacBook Kopen in dezelfde kleur. Met uitzondering van zilver. Space grey is er bijna maar er is geen Space grey Apple Watch dit keer. En de tinten zullen ook net iets anders zijn.

Wat betreft de andere kleuren zit er nog veel meer variatie in.

Niet dat het echt belangrijk is of zo… Maar je zou eigenlijk wel verwachten dat je over alle producten dezelfde kleur met dezelfde tint kan kopen, wanneer je binnen dezelfde generatie zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov

:+

"Ready for take-off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Iemand enig idee waarom de nieuwe macbooks met M1 Pro en Max nog niet in dit lijstje staan?

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PrimusIP schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:06:
[...]

Bij mensen die deze modellen kunnen betalen kan ik me haast niet voorstellen dat ze ook niet een tv/scherm hebben.
Dat je films wil kunnen kijken als je onder weg / op reis bent is een ander verhaal.
Ik kan een nieuwe MacBook betalen maar ik heb geen HDR televisie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Verwacht daar niet te veel van, op een render die zonder high performance 7:30 duurde was de winst slechts 17 seconden.
Ze presteren al bijzonder goed, maar die "high power" voegt niet zo gek veel toe.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:27
Laptops zijn gewoon beschikbaar bij de apple stores. Ik heb mijn 16" geannuleerd en ga voor een 14" na de reviews te hebben gezien. Ik heb nu een 16" intel maar een 14" is perfect voor mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
Iemand al enig idee of 65 Watt PD voldoende gaat zijn om een Macbook 14 met standaard M1 te laden zonder warning etc? De laptop komt standaard met 67 Watt voeding. We willen wat nieuwe schermen neer gaan zetten maar die hebben 65 Watt via USB-C.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Nog geen concrete plannen voor vernieuwing maar als het er van komt dan ga ik waarschijnlijk voor een 14 inch model. Gewoonweg vanwege het feit dat ik deze dan gemakkelijker mee kan nemen. Hoewel mensen beweren dat de nieuwe 16 inch niet heel veel groter is. Ik zal het eerst in-real-life moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Inspired schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:10:
Iemand al enig idee of 65 Watt PD voldoende gaat zijn om een Macbook 14 met standaard M1 te laden zonder warning etc? De laptop komt standaard met 67 Watt voeding. We willen wat nieuwe schermen neer gaan zetten maar die hebben 65 Watt via USB-C.
Ik zou het zeker aan durven.
Sowieso zijn deze laptops zuinig, en tenzij je uren gaat renderen zal deze voeding je laptop probleemloos op peil houden en bijladen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
FrankHe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:15:
Nog geen concrete plannen voor vernieuwing maar als het er van komt dan ga ik waarschijnlijk voor een 14 inch model. Gewoonweg vanwege het feit dat ik deze dan gemakkelijker mee kan nemen. Hoewel mensen beweren dat de nieuwe 16 inch niet heel veel groter is. Ik zal het eerst in-real-life moeten zien.
Ik weet niet wat die mensen op hadden maar hij is wel degelijk een pak groter:

Afbeeldingslocatie: https://s.yimg.com/os/creatr-uploaded-images/2021-10/fc26a962-350a-11ec-be7f-06c7491808ec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Het ging er volgens mij om dat de 16 inch niet veel groter is dan de vorige 15 inch, of misschien zelfs dezelfde afmetingen. En de 14 inch dezelfde afmetingen heeft als de vorige 13 inch. Er bestaat uiteraard nog wel een duidelijk verschil tussen de nieuwe 16 inch en 14 inch, net zoals tussen de oudere 15 inch en 13 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ik ben benieuwd hoe het XDR scherm is. Ik las al dat blooming minder zou zijn, ondanks dat er minder local dimming zones zouden zijn. Al reviews die daar goed naar kijken?
The new iPad Pro 12.9 has over 10,000 mini leds so I was quite shocked to see that the new 14 inch MacBook Pro only has has 8,040 miniLEDs spread across 2,010 local dimming zones and the 16-inch offers 10,216 miniLEDs across 2,554 local dimming zones. Does this mean the iPad screen quality is better than the new MacBooks?
https://forums.macrumors....-8-000-mini-leds.2319327/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacide
MacBook Pro 2021 benchmarks — how fast are M1 Pro and M1 Max?
https://www.tomsguide.com...ast-are-m1-pro-and-m1-max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Tot nu toe zijn alle benchmarks allemaal echt gericht op video editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik twijfel er steeds meer aan of het de upgrade vanaf een Air M1 wel waard is. Prestaties zijn voor development nagenoeg gelijk, batterij gaat niet langer mee en het gewicht is bijna het dubbele. En daar betaal ik 2.000€ aan bij als mijn M1 700€ oplevert. :/ Scherm blijft steken op 500 nits, daar heb je ook niet veel aan.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
iApp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Ik twijfel er steeds meer aan of het de upgrade vanaf een Air M1 wel waard is. Prestaties zijn voor development nagenoeg gelijk, batterij gaat niet langer mee en het gewicht is bijna het dubbele. En daar betaal ik 1.500€ aan bij. :/ Scherm blijft steken op 500 nits, daar heb je ook niet veel aan.
Herkenbaar alhoewel als je een air upgrade naar 512+16 dan is de meerprijs nog goed te doen.
Toevallig dat probleem dus. Begin dit jaar een Air M1 gekocht met 8gb maar deze swapt naar 10gb en continu in oranje. Dus moet echt naar 16gb toe. Twijfel over 32gb ivm behoorlijke prijs.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:05
Khayma schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:48:
Daar zullen 70% van de MacBook Pro's ook voor gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Rck010 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Daar zullen 70% van de MacBook Pro's ook voor gebruikt gaan worden.
Niet die van ons. Die wordt gebruikt voor Youtube en tweakers :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:56
Khayma schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:48:
Het schijnt dat MTB fietsen ook vaak in het bos worden getest ;)

Maar dat lijkt mij dus niet zo heel vreemd als deze machines daar ook voor gebouwd zijn, dan wel dat dit de doelgroep is.
Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9