Ik heb een tijdje tussen en aantal configuraties en 14" of 16" getwijfeld. 14" is een stuk lichter en compacter, en dit keer configureerbaar met dezelfde specs.
Mijn huidige 15" Macbook Pro is er eentje uit late 2017 met i7 quadcore / 16 GB RAM / Radeon 560 4GB / 512 GB SSD. Die was destijds 2905 euro incl. btw, 2401 excl. btw.
Ik loop vooral tegen opslag beperkingen aan. Bij het upgraden van Xcode moest ik altijd weer simulator data en/of andere data verwijderen. Dus die moest sowieso naar minimaal 1 TB.
Qua geheugen heb ik niet perse beperkingen gemerkt. Met Android Studio + Xcode + 2 simulatoren + Chrome ga ik al wel richting de 16GB.
Verder qua CPU mag het zeker wat sneller, compileren bij Android Studio en Xcode voelt regelmatig traag aan.
Uiteindelijk gegaan voor 16" met M1 Max 10 core CPU / 24 core GPU / 32 GB geheugen / 1 TB SSD voor 3669 euro. Met aftrek van btw 3032 euro, en dankzij 28%
KIA-aftrek onder de streep nog wat minder.
Blijft een hoop geld. Uiteindelijk toch overgehaald om voor de M1 Max en 16" te gaan wegens hogere bandbreedte en langere accuduur. Ik werk bijna altijd docked, maar de keren dat ik dat niet doe kom ik meteen schermruimte te kort, en vaak ook accuduur. Dus toch maar weer voor de 16" gegaan, ondanks dat het 500 gram lagere gewicht van de 14" mij ook aansprak.
Edit: en nog wat accessoires erbij, zoals een 2e 140W charger. Twijfel nog of ik daar ook een 2e Magsafe kabel bij wil voor fastchargen / veiligheid. Of gewoon via USB-C chargen.
Als ik het goed begrijp krijg je bij mijn bestelde config een 140W charger + MagSafe kabel, dus dan kan ik 't verschil testen.
[
Voor 9% gewijzigd door
JJ93 op 20-10-2021 14:02
]