Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Ik geloof niet dat deze Macbooks met M1 Pro/Max langer mee zullen gaan dan een M1. Het is vooral een betere investering als je verwacht dat je nu of in de toekomst nog dingen gaat doen waarvoor de M1 niet geschikt is.

Mijn MacBook Air 2010 werkt na bijna 11 jaar ook nog "prima" voor browsen, tekstverwerking en simpele fotobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar blijven de MacBooks met 4-5G ?
Zie zelf nog geen reden tot vervangen van mij iPad Pro, die ik onderweg gebruik(Cellular)
Het zou fijn zijn als die eens uitkomen. Ik wil niet verboden worden met WiFi waar ik lunch of bij klanten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
aha dus dat wordt er bedoeld met embargo haha..

misschien wacht ik dan even af tot maandag en bepaal ik dan of ik voor een 8 of 10 core ga

als je toch voor de snelle lader ga, is het prijsverschil nog maar 210.- omdat deze standaard bij de 10core zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 21:56
Ik denk zelf dat voor mij de processor niet veel uit maakt maar het hoeveelheid geheugen wel, maar of ik daarom voor een max en 64GB ga weet ik dus nog niet.
Mijn huidige pro had ik wel besteld met een extra stapje in de processor i.v.m. future proof maar was dat nodig geweest? Je komt er nooit achter denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hackus schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:14:
Waar blijven de MacBooks met 4-5G ?
Zie zelf nog geen reden tot vervangen van mij iPad Pro, die ik onderweg gebruik(Cellular)
Het zou fijn zijn als die eens uitkomen. Ik wil niet verboden worden met WiFi waar ik lunch of bij klanten.
Is er ooit een moment dat je wel een Macbook bij je hebt maar geen Mobiel?

Hotspotje is zo opgezet, dus mis deze feature en de meerprijs daarvan totaal niet.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Is er ooit een moment dat je wel een Macbook bij je hebt maar geen Mobiel?

Hotspotje is zo opgezet, dus mis deze feature en de meerprijs daarvan totaal niet.
Ja, die ligt vaak in de auto. Verder zijn de prijzen al redelijk hoog, dus zie geen reden tot meerprijs, bovenop nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:10

JJ93

Error 418

Ik heb een tijdje tussen en aantal configuraties en 14" of 16" getwijfeld. 14" is een stuk lichter en compacter, en dit keer configureerbaar met dezelfde specs.

Mijn huidige 15" Macbook Pro is er eentje uit late 2017 met i7 quadcore / 16 GB RAM / Radeon 560 4GB / 512 GB SSD. Die was destijds 2905 euro incl. btw, 2401 excl. btw.

Ik loop vooral tegen opslag beperkingen aan. Bij het upgraden van Xcode moest ik altijd weer simulator data en/of andere data verwijderen. Dus die moest sowieso naar minimaal 1 TB.

Qua geheugen heb ik niet perse beperkingen gemerkt. Met Android Studio + Xcode + 2 simulatoren + Chrome ga ik al wel richting de 16GB.

Verder qua CPU mag het zeker wat sneller, compileren bij Android Studio en Xcode voelt regelmatig traag aan.

Uiteindelijk gegaan voor 16" met M1 Max 10 core CPU / 24 core GPU / 32 GB geheugen / 1 TB SSD voor 3669 euro. Met aftrek van btw 3032 euro, en dankzij 28% KIA-aftrek onder de streep nog wat minder.

Blijft een hoop geld. Uiteindelijk toch overgehaald om voor de M1 Max en 16" te gaan wegens hogere bandbreedte en langere accuduur. Ik werk bijna altijd docked, maar de keren dat ik dat niet doe kom ik meteen schermruimte te kort, en vaak ook accuduur. Dus toch maar weer voor de 16" gegaan, ondanks dat het 500 gram lagere gewicht van de 14" mij ook aansprak.

Edit: en nog wat accessoires erbij, zoals een 2e 140W charger. Twijfel nog of ik daar ook een 2e Magsafe kabel bij wil voor fastchargen / veiligheid. Of gewoon via USB-C chargen.

Als ik het goed begrijp krijg je bij mijn bestelde config een 140W charger + MagSafe kabel, dus dan kan ik 't verschil testen.

[ Voor 9% gewijzigd door JJ93 op 20-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 16:05
SolidD schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:11:
Hier ook nog steeds werkend op een MacBook Pro 15" mid 2012 (16GB, 2,3Ghz i7)....
Heel herkenbaar. Ik zit hier op dezelfde machine—inmiddels wat gebreken met o.a. speaker die ruis geeft, toetsen die loslaten. Paar maanden terug ging een van de fans tikken dus die heb ik toen wel nog vervangen (er was toevallig iemand op dat moment die aparte onderdelen op marktplaats aanbood van dat model omdat zijn logic board vervangen mislukt was!)

Het event van maandag is dus wel een beetje de aankondiging waar ik op wachtte, na ruim 9 jaar is deze ook wel aan vervanging toe. Hoewel de basis M1 al volstaat en een upgrade is, wil ik sowieso het scherm wat ze in deze machines hebben gezet :P Wordt dus zeer waarschijnlijk de 14", maar ik weet nog niet helemaal welk model. Eigenlijk moet ik gewoon het instapmodel kopen, maar ze hebben te veel variaties waardoor ik nog een beetje twijfel over welk model precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels nog meer webshops waar je kan bestellen/pre-orderen, uiteraard wel minder configuraties

Mocht je geen studentenkorting hebben of kunnen regelen dan is Bol nog een aanrader i.c.m. CashBackXL + Wissel.

Scheelt dan toch weer 6% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
Dagg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:15:
Ik denk zelf dat voor mij de processor niet veel uit maakt maar het hoeveelheid geheugen wel, maar of ik daarom voor een max en 64GB ga weet ik dus nog niet.
Mijn huidige pro had ik wel besteld met een extra stapje in de processor i.v.m. future proof maar was dat nodig geweest? Je komt er nooit achter denk ik.
Het hangt heel erg af van de toepassing.
Ten tijde van de launch van de eerste M1 heb ik een paar testfilmpjes op YT gezien waar zelfs voor wat zwaardere toepassingen geen merkelijk verschil zat tussen de 8 en 16 GB.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
Wat ik begrijp uit verschillende filmpjes is dat de SSD op een gegeven moment gaat dienen als RAM (swap memory?). Dus het wegschrijven/ophalen van bepaalde data gaat normaal naar de RAM, maar zo gauw die op de max zit gaat de rest naar de SSD. Ik ben geen techneut dus ik leg het vast niet helemaal goed uit. Maar moraal van het verhaal is dat dit dus wel gebeurt en het afhankelijk is hoe zwaar je de laptop gebruikt, en hoe vaak, dat dit op den duur ten koste gaat van de levensduur van je SSD. Mogelijk ook de reden dat je er als gebruiker ook weinig merkt van het mogelijke tekort aan 8GB RAM?

Edit: hier beter uitgelegd :)
YouTube: The NEW M1 Macs 8GB vs 16GB - Don't Make a HUGE Mistake!

[ Voor 21% gewijzigd door bsmpower op 20-10-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-04 14:41
wwwmarcel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:48:
ik zie toch wel veel reacties dat je voor de 10-core zou moeten gaan...
oa. ook in bright review over de nwe books en AirPods...

is 230.- meer...

ik werk nu nog op een mbp uit 2013 met 8gb en het meeste gaat gewoon,
dus de nwe basis mbp 14" is sowieso bruter...

maar dan toch zie ik de 8-10core discussie voorbij komen...
ik werk voornamelijk met adobe software..twifjel twijfel

en zie snel lader van +20.- is dat een no-brainer?
Dat is echt niet zo te zeggen zonder enige data, daarbij heeft het echt met je persoonlijke gebruik/eisen te maken. Doe je veel/zware cpu intensieve taken, dan kunnen die twee extra performance cores je helpen met sustained performance. Zo niet, dan geloof ik niet dat je een verschil ga merken in realtime gebruik.

Is ook gewoon een marketing trucje waar veel mensen voor vallen. Nieuwe MacBook, hele presentatie over 70% sneller etc.. Blijkt het niet om het base model te gaan, maar een upgraded model met een meerprijs van 230 euro. Tsja, wat is 230 euro op een laptop van 2250 euro, en zo hebben ze je..

Ik laat me er zelf ook door beïnvloeden, want ik twijfel ook nog een klein beetje tussen een 8-core en een 10-core model, maar ik ben er vrij zeker van dat ik het verschil tijdens het gebruik van de MacBook niet ga merken. Het is puur voor het gevoel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 17:22
wwwmarcel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:48:
ik zie toch wel veel reacties dat je voor de 10-core zou moeten gaan...
oa. ook in bright review over de nwe books en AirPods...

is 230.- meer...

ik werk nu nog op een mbp uit 2013 met 8gb en het meeste gaat gewoon,
dus de nwe basis mbp 14" is sowieso bruter...

maar dan toch zie ik de 8-10core discussie voorbij komen...
ik werk voornamelijk met adobe software..twifjel twijfel

en zie snel lader van +20.- is dat een no-brainer?
Heb die video van bright ook gezien en ik vond het tenenkrommend eigenlijk. Er werd zoiets gezegd als "het instapmodel wil je niet, je hebt de versie met 10 CPU cores en 32GB nodig" Zonder daarbij enige onderbouwing te geven of doelgroep te noemen. Alsof het niet van type gebruik afhankelijk is... |:(

De meesten zullen prima uit te voeten kunnen met de 8 core, maar het is natuurlijk wel van belang wat je ermee van plan bent, Adobe software gebruiken is ook best een ruim begrip. Video editing met Premiere: dan heb je meer belang bij geheugen. Gebruik je vaak After Effects, dan is de rol van de CPU wel groter (al kan ook dat prima met de 8-core wmb)

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
k7of9 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Heb die video van bright ook gezien en ik vond het tenenkrommend eigenlijk. Er werd zoiets gezegd als "het instapmodel wil je niet, je hebt de versie met 10 CPU cores en 32GB nodig" Zonder daarbij enige onderbouwing te geven of doelgroep te noemen. Alsof het niet van type gebruik afhankelijk is... |:(

De meesten zullen prima uit te voeten kunnen met de 8 core, maar het is natuurlijk wel van belang wat je ermee van plan bent, Adobe software gebruiken is ook best een ruim begrip. Video editing met Premiere: dan heb je meer belang bij geheugen. Gebruik je vaak After Effects, dan is de rol van de CPU wel groter (al kan ook dat prima met de 8-core wmb)
Tsja, je kan het zelfs nog veel breder trekken.

Als je kijkt hoeveel mensen hier 5-10 jaar doen met hun hardware. Ook daar draait het meeste nog wel op, maar allemaal wat langzamer en moeizamer of wat oudere versies.

Het gebruik van bepaalde software wilt helemaal niets zeggen, je moet weten hoe vaak iemand met iets werkt en wat hij er dan allemaal mee doet. Wat voor soort bestanden wordt er mee gewerkt, hoe groot zijn de projecten etc.

Dat soort programma's zitten boordevol met functies, maar foto en videobewerking kon je10 jaar geleden ook al doen met dito hardware. Voor de vakantie foto's en hobby projectjes 2x in de maand maakt het allemaal niks uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 20-10-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-04 09:39
Nou, dat lijkt me ook idd..
Zogenaamd pro-use is toch niet voor iedereen hetzelfde?

Ik gebruik mijn MacBook professioneel maar ben werkzaam als IT System Engineer.
M.a.w. ik ben een vlotte maar niet perse de allersnelste CPU nodig, maar voldoende opslag en memory is voor mij wel van belang, met name ivm virtualisatie.
Ik heb eigenlijk continu 1 of soms 2 virtual machines draaien met Windows.
Grote hoeveelheden data heb ik in Azure en via netwerk benaderbare fileshares.

Prive ben ik daarnaast hobbymatig regelmatig bezig met muziek en foto's.

Dat is een heel andere use-case als bijvoorbeeld iemand die aan professionele video editing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Laatst online: 04-03-2024
JJ93 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:54:
... Uiteindelijk gegaan voor 16" met M1 Max 10 core CPU / 24 core GPU / 32 GB geheugen / 1 TB SSD voor 3669 euro. Met aftrek van btw 3032 euro, en dankzij 28% KIA-aftrek onder de streep nog wat minder.
Hee, die KIA-aftrek dat is interessant om te weten, ik heb mijn nieuwe MacBook Pro ook zakelijk besteld als zzp'er. Bedankt voor die tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Laatst online: 24-04 10:02
Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Tsja, je kan het zelfs nog veel breder trekken.

Als je kijkt hoeveel mensen hier 5-10 jaar doen met hun hardware. Ook daar draait het meeste nog wel op, maar allemaal wat langzamer en moeizamer of wat oudere versies.

Het gebruik van bepaalde software wilt helemaal niets zeggen, je moet weten hoe vaak iemand met iets werkt en wat hij er dan allemaal mee doet. Wat voor soort bestanden wordt er mee gewerkt, hoe groot zijn de projecten etc.

Dat soort programma's zitten boordevol met functies, maar foto en videobewerking kon je10 jaar geleden ook al doen met dito hardware. Voor de vakantie foto's en hobby projectjes 2x in de maand maakt het allemaal niks uit.
Eens. Truth is dat voor de meeste mensen een MacBook Pro 16 inch (2019) een veel betere keuze is. Júist omdat die veel meer 'value-for-money' bieden voor de meeste mensen. Die kan je bij bekende webshops kopen voor 1850 EUR met 2 jaar garantie en dan heb je een killer-deal. Niet iedereen heeft die nieuwste 16 inch nodig en zeker niet een variant met 32GB RAM.

Wij allen hier in dit topic, wij zijn een kleine groep (%) in de totale vijver van MacBook Pro kopers in NL. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Idutchman op 20-10-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 22:52
Komt het wel eens voor dat de macbook er een stuk eerder is dan de geplande datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:07:
Komt het wel eens voor dat de macbook er een stuk eerder is dan de geplande datum?
Zal je vast daar [Apple producten] Levertijden - Deel 9 kunnen vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:02

epo

Idutchman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Eens. Truth is dat voor de meeste mensen een MacBook Pro 16 inch (2019) een veel betere keuze is. Júist omdat die veel meer 'value-for-money' bieden voor de meeste mensen. Die kan je bij bekende webshops kopen voor 1850 EUR met 2 jaar garantie en dan heb je een killer-deal. Niet iedereen heeft die nieuwste 16 inch nodig en zeker niet een variant met 32GB RAM.

Wij allen hier in dit topic, wij zijn een kleine groep (%) in de totale vijver van MacBook Pro kopers in NL. :D
Ik vind het helemaal geen killer deal voor een outdated processor, slome IGP, onder load fans die herrie maken. Software support in de vorm van nieuwe releases die over een paar jaar stopt.
Beter een paar honderd euro's meer voor meer comfort en plezier en bovendien gaat de nieuwe ook langer mee gezien de hardware e.d. Maar laat iedereen dat maar voor zichzelf beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:14
TweakerVincent schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:07:
Als je die vraag in het Levertijden stelt, beantwoord ik hem daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dennisweb schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Als je die vraag in het Levertijden stelt, beantwoord ik hem daar. ;)
Oh dom zit verkeerd :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
  • Laatst online: 24-04 10:02
epo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ik vind het helemaal geen killer deal voor een outdated processor, slome IGP, onder load fans die herrie maken. Software support in de vorm van nieuwe releases die over een paar jaar stopt.
Beter een paar honderd euro's meer voor meer comfort en plezier en bovendien gaat de nieuwe ook langer mee gezien de hardware e.d. Maar laat iedereen dat maar voor zichzelf beslissen.
Lol. Alsof een 6-core i7 met Radeon Pro 5300M 4GB VRAM graphics niet genoeg is voor de meeste mensen die een maatje groter willen dan 13 inch, puur voor 't scherm. En het is niet 'een paar honderd euro', het is 900- 1000 EUR meer.

Maar goed, daarom hoor jij tot de groepering die wel voor een nieuwe gaat en zit je in dit topic. >:)
Verder door ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
Na de ongelofelijke teleurstelling die de Macbook Pro uit 2016 heet was ik ernstig toe aan een nieuw stuk hardware. ik zou waarschijnlijk een tirade van een half A4tje vol kunnen smijten met op welke manieren mijn vorige machine een rampenbak was, maar ik richt mij liever op het positieve.

Een 16" M1 Max met 64 gig ram en 2 terra opslag is onderweg! ik heb er zo ontzettend veel zin in om weer een betrouwbare mac te hebben (daar ga ik toch vanuit!)

Weet iemand toevallig of Thunderbolt 3 docking stations backwards compatible zijn met Thunderbolt 4? of is er een manier om daar achter te komen?

ben ook erg benieuwd hoe de compatibiliteit met "Legacy" x86 software zal zijn. gelukkig gebruik ik momenteel voornamelijk Golang, dus m'n eigen projecten compileren zal geen probleem zijn maar externe afhankelijkheden zal ik waarschijnlijk wel zelf moeten gaan bouwen.

al met al is alles wat we nu kunnen doen speculeren en elke dag voor de deur liggen wachten op de postbode :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Xantios schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:19:
Na de ongelofelijke teleurstelling die de Macbook Pro uit 2016 heet was ik ernstig toe aan een nieuw stuk hardware. ik zou waarschijnlijk een tirade van een half A4tje vol kunnen smijten met op welke manieren mijn vorige machine een rampenbak was, maar ik richt mij liever op het positieve.

Een 16" M1 Max met 64 gig ram en 2 terra opslag is onderweg! ik heb er zo ontzettend veel zin in om weer een betrouwbare mac te hebben (daar ga ik toch vanuit!)

Weet iemand toevallig of Thunderbolt 3 docking stations backwards compatible zijn met Thunderbolt 4? of is er een manier om daar achter te komen?

ben ook erg benieuwd hoe de compatibiliteit met "Legacy" x86 software zal zijn. gelukkig gebruik ik momenteel voornamelijk Golang, dus m'n eigen projecten compileren zal geen probleem zijn maar externe afhankelijkheden zal ik waarschijnlijk wel zelf moeten gaan bouwen.

al met al is alles wat we nu kunnen doen speculeren en elke dag voor de deur liggen wachten op de postbode :P
Congrats! :P Puur uit interesse, wat doe je op een 16" M1 Max met 64GB RAM en 2 terabyte opslag?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Rck010 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:38:
[...]
Puur uit interesse, wat doe je op een 16" M1 Max met 64GB RAM en 2 terabyte opslag?
Kwijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
:*)

Totdat je tijdens het internet bankieren je bankrekening onder ogen krijgt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
[...]

Congrats! :P Puur uit interesse, wat doe je op een 16" M1 Max met 64GB RAM en 2 terabyte opslag?
Ik heb exact dezelfde config besteld. 2 tb maak je snel vol, en 64 ram met dev en bv kubernetes cluster gaat het ook hard.

plus dat ik gewoon max wil van alles op IT gebied :P

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 20-10-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik heb bij mezelf ook even getwijfeld of 16GB op mijn M1 Pro wel genoeg zou zijn. Die twijfel kwam opeens doordat ik me liet opfokken door anderen op het MR-forum.

Maar op mijn M1 Mac is eigenlijk altijd nog 6GB RAM over. En dat lijkt weinig, maar dat is het niet. Bijna 500 euro voor 32GB wordt mij wel wat gortig, als je het niet nodig hebt. Over 2 a 3 jaar komt er toch weer een nieuwe in huis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 20:10
TweakerVincent schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Ik heb exact dezelfde config besteld. 2 tb maak je snel vol, en 64 ram met dev en bv kubernetes cluster gaat het ook hard.

Ook ik heb dezelfde config. Mijn huidige macbook pro is uit 2010, hier heb ik 11,5 jaar mee gedaan… alleen een keer een ssd erin gezet, maar hij kan nog prima mee voor eenvoudige taken. Video-editing gaat alleen echt niet meer.
Ik koop weer een “dikke”, niet persé voor mijn huidige gebruik, maar wie zegt wat de software over 5+ jaar vraagt?
Ik wil er weer een jaar of tien mee doen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
TweakerVincent schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Ik krijg 512GB met moeite vol, zoveel cloud mogelijkheden tegenwoordig. En dure hobby om alles "max" te willen op IT gebied, is toch niet bij te houden 😂
Dennisweb schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:47:
Ik heb bij mezelf ook even getwijfeld of 16GB op mijn M1 Pro wel genoeg zou zijn. Die twijfel kwam opeens doordat ik me liet opfokken door anderen op het MR-forum.

Maar op mijn M1 Mac is eigenlijk altijd nog 6GB RAM over. En dat lijkt weinig, maar dat is het niet. Bijna 500 euro voor 32GB wordt mij wel wat gortig, als je het niet nodig hebt. Over 2 a 3 jaar komt er toch weer een nieuwe in huis. ;)
Dat is ook het probleem met dit soort fora, en dan valt hier hier nog reuze mee! Mensen laten zich vaak onwetend enorm dure upgrades aanpraten, want future proof etc... Voorheen heb ik mezelf ook wel eens gek laten maken. Tegenwoordig kijk ik gewoon realistisch naar m'n huidige gebruik. Wat doe ik met het ding, wat ga ik er op korte termijn mee doen en hoe verloopt dit op m'n huidige machine.

Een 16GB M1 Air hier momenteel, dat ding is retesnel. Nog nooit in de buurt gekomen van de CPU capaciteit, ook wat betreft geheugen altijd in het groen, met hier en daar wellicht eens een zeldzame memory pressure uitschieter naar geel. De SSD in een M1 is tegenwoordig zo snel, dat ik die ene uitschieter niet eens opmerk, zonder continu in m'n activity monitor te kijken.

Voor de performance had ik ook nooit hoeven upgraden, die M1 bevat zoveel power. Voor mij persoonlijk zijn andere zaken interessanter, zoals de Promotion, Mini-LED, Magsafe en support voor twee externe displays.

Ben erg benieuwd, aankomende dinsdag! 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
@Rck010 Ik kan het niet anders dan volledig met je eens zijn. Ik heb precies hetzelfde. Als ik nooit in de activiteitenweergave had gekeken, had ik het niet eens geweten. Dus waar maak ik me dan druk om?

Gewoon lekker genieten van al het moois dat deze MacBook Pro te bieden heeft. Het wordt een feestje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:31

SPT

Rck010 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Ik krijg 512GB met moeite vol, zoveel cloud mogelijkheden tegenwoordig. En dure hobby om alles "max" te willen op IT gebied, is toch niet bij te houden 😂

[...]

Dat is ook het probleem met dit soort fora, en dan valt hier hier nog reuze mee! Mensen laten zich vaak onwetend enorm dure upgrades aanpraten, want future proof etc... Voorheen heb ik mezelf ook wel eens gek laten maken. Tegenwoordig kijk ik gewoon realistisch naar m'n huidige gebruik. Wat doe ik met het ding, wat ga ik er op korte termijn mee doen en hoe verloopt dit op m'n huidige machine.

Een 16GB M1 Air hier momenteel, dat ding is retesnel. Nog nooit in de buurt gekomen van de CPU capaciteit, ook wat betreft geheugen altijd in het groen, met hier en daar wellicht eens een zeldzame memory pressure uitschieter naar geel. De SSD in een M1 is tegenwoordig zo snel, dat ik die ene uitschieter niet eens opmerk, zonder continu in m'n activity monitor te kijken.

Voor de performance had ik ook nooit hoeven upgraden, die M1 bevat zoveel power. Voor mij persoonlijk zijn andere zaken interessanter, zoals de Promotion, Mini-LED, Magsafe en support voor twee externe displays.

Ben erg benieuwd, aankomende dinsdag! 😎
Ik vond de keuze om precies deze reden heel lastig, zeker in combinatie met de hoge meerprijzen bij Apple. Kom van een 2013 Macbook Pro en ervaar bij dat model nooit de limieten. Koop bij producten die ik vaak gebruik altijd graag echt goede spullen (gewoon omdat het kan), maar in de praktijk gebruik ik een laptop tegenwoordig vooral om te internetten, foto's te bekijken, en wat simpel privé programmeerwerk. Ben daarom uiteindelijk toch maar voor 16GB gegaan (wel de 10/16 variant), want ik ben bang dat ik gewoonweg nooit het moment ga meemaken waarbij ik echt iets aan die 32GB heb. En dan bedoel ik dus ook echt helemaal nooit, als je het objectief zou gaan meten. Daarom snap ik dus ook het advies om altijd voor 32GB te gaan niet. Dat hangt echt af van je gebruik. In tegenstelling tot een snellere processor, beter scherm enz., is de toegevoegde waarde van extra RAM niet incrementeel. Je hebt er helemaal niets aan, tot het moment waarop je programma's draait die het extra geheugen aanspreken (ik weet het, je hebt altijd wel een marginale winst door caching; maar wat stelt die winst met een SSD-leessnelheid van 7,4GB/s nog voor...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50
L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Wellicht dat alle kleine beetjes energie bij elkaar toch impact hebben op de accuduur? Maar het scherm lijkt me inderdaad de grootste boosdoener. Maar ik kan me dan voorstellen dat je in de praktijk bij een 13 inch Pro de helderheid wat hoger zet en bij de 14 inch Pro wat lager. 1000 nits klinkt mij erg helder voor binnen. Dus mogelijk zitten die 11 en 17 uur draadloos internetten dichter bij elkaar.
Op mijn iPad Pro 12.9 M1 met miniled scherm heb ik de helderheid zeer vaak op 30-50% binnenshuis. Op 100% ga je het niet vaak zetten.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

honey schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

Op mijn iPad Pro 12.9 M1 met miniled scherm heb ik de helderheid zeer vaak op 30-50% binnenshuis. Op 100% ga je het niet vaak zetten.
Ook een 1000 nits scherm zie ik. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
L23 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Ook een 1000 nits scherm zie ik. Ben benieuwd.
En om het in perspectief te plaatsen. Mijn PC monitor heb ik op 160 nits gekalibreerd en is overdag en 's avonds al helder genoeg. Een laptop neem je ook mee naar buiten, daar ga je de 1000 nits wel waarderen. Maar, ook met een 300 - 400 nits scherm maximaal redden mensen zich prima op hun laptop.

Onze MBA M1 staat binnen vaak op 60-70% helderheid. Dat zal denk ik ongeveer 250 - 300 nits zijn.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Die accuduur bij 11 uur draadloos internetten etc.. is bekend op hoeveel nits brightness dat gemeten is? 100%, 50%? Als die 11 uur op basis van 50% is en 25% brightness (250 nits) binnenshuis meer dan voldoende is, dan is de realistische accuduur ook een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Rck010 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:36:
Die accuduur bij 11 uur draadloos internetten etc.. is bekend op hoeveel nits brightness dat gemeten is? 100%, 50%? Als die 11 uur op basis van 50% is en 25% brightness (250 nits) binnenshuis meer dan voldoende is, dan is de realistische accuduur ook een stuk hoger.
L23 in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Getest bij 50% helderheid.

Verder las ik dat er een low power mode is in macOS Monterey, wellicht helpt dat ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
L23 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

L23 in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Getest bij 50% helderheid.

Verder las ik dat er een low power mode is in macOS Monterey, wellicht helpt dat ook nog.
Thanks, helemaal overheen gelezen. Low power mode in combinatie met ProMotion kan wel eens interessant zijn ja. Bij het browsen op het web heb je al die high performance niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Dagg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Bij het Cullen duurt het wel erg lang voordat de foto scherp is op mijn scherm, dit geldt ook voor het uitvoeren van bewerkingen zoals styles. Importeren en exporteren is ook langzamer geworden maar dat is workflow wise te overzien. Dat je bij de twee beschreven voorbeelden +/-10s moet wachten voordat je wat ziet is wel erg vervelend.
Okay, kleine verduidelijking. Die +/-10s is als mijn externe 4K scherm er op aan is gesloten via tunderbold. Zonder het scherm doet de computer er +/-2s over. En daar verbaas ik mij wel over met een Redeon Pro 460 4GB. Vraag ik mij af of de nieuwe 14” Macbook Pro dit dan wel trekt. Twijfels twijfels..
Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Het hangt heel erg af van de toepassing.
Ten tijde van de launch van de eerste M1 heb ik een paar testfilmpjes op YT gezien waar zelfs voor wat zwaardere toepassingen geen merkelijk verschil zat tussen de 8 en 16 GB.
Misschien is het geen eens echt de hoeveelheid geheugen wat bij mij het geval is. Ik vind het lastig.

[ Voor 22% gewijzigd door Dagg op 20-10-2021 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj71
  • Laatst online: 04-03-2024
Voor degenen die willen zien hoe de nieuwe 14-inch eruit zien naast de oude 13-inch: zie dit filmpje van een AR (augmented reality) nieuwe MB Pro naast de echte oude MB pro.

Je kunt overigens ook zelf met AR spelen en kijken hoe de nieuwe MacBook Pro er op je eigen tafel uitziet als je Apple's informatiepagina bezoekt met een iPhone of iPad. Er is dan een "bekijk in AR" link waarmee je dat kunt doen. Werkt erg leuk! :*)

[ Voor 40% gewijzigd door jj71 op 20-10-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Vannacht ook nog even op mijn MacBook Pro 2019 met 16GB RAM gewerkt. Dat is dus het gebruik van een normale dag. Deze keer heb ik expres de Activiteitenweergave erbij gehad. Ik gebruik dus niet meer dan 8GB van de 16GB. Dus lijkt mij - voor mijn gebruik (en dat kan dus anders zijn dat het gebruik van anderen) - 16GB meer dan genoeg.

Ik vind sowieso de upgradeprijzen belachelijk. Apple moet echt even uitleggen waarom 16GB extra net zoveel kost als 32GB extra. Beide 460 euro. Snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 21:33
Dennisweb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 03:50:
Vannacht ook nog even op mijn MacBook Pro 2019 met 16GB RAM gewerkt. Dat is dus het gebruik van een normale dag. Deze keer heb ik expres de Activiteitenweergave erbij gehad. Ik gebruik dus niet meer dan 8GB van de 16GB. Dus lijkt mij - voor mijn gebruik (en dat kan dus anders zijn dat het gebruik van anderen) - 16GB meer dan genoeg.

Ik vind sowieso de upgradeprijzen belachelijk. Apple moet echt even uitleggen waarom 16GB extra net zoveel kost als 32GB extra. Beide 460 euro. Snap ik niet.
Heb je de MacBook Pro met dedicated graphics? Of 13” met integrated?
Want de nieuwe Pro’s delen het geheugen tussen CPU en GPU. Dus als je nu een dedicated GPU hebt, is het geen één op één vergelijking. :)
Toch?

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
Dennisweb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 03:50:

Eens over de prijzen. Waar zijn de tijden dat je een klepje achterop kan open schroeven en zelf wat bij kan prikken. Vwb je geheugen. ik heb een 64GB die nooit over 32gb lijkt te gaan. Heb wel het idee dat als je dus een 32gb versie had gehad dat hij niet tot 100% vol gelopen zou zijn. Vind het een beetje toevallig dat bij elke use case ik zie dat de memory niet verder dan 75% loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Via ING kan je korting krijgen bij Amac, opzich een leuke korting zo gelijk vanaf de start.
eigenlijk doet alles mee, de AirPods gen3 zijn bijvoorbeeld €189,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEBM49OCO6zNWPpfYxjEokrupUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cv1UtV5KU8MUzoPrIFsx4eHy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yL-JfVCV5kqdDg-Yjh34YoAKU7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fXEv6iQUeLBsqCJvlEIvp1kh.jpg?f=user_large

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
procyon schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:33:
Net toch maar een 14"Apple M1 Max met 10‑core CPU, 32‑core GPU besteld.
Zal je zien dat er straks weer tekorten komen doordat deze extreem efficiënt kan minen met zijn lage (100Watt) verbruik en 400GB bandbreedte..

Als dat zo is ben je alleen maar spekkoper, tekorten en enorme prijsinflatie.

3400 euro klinkt nogal wat maar als je het vergelijkt met een losse GPU tegenwoordig..
Bestelling veranderd van 32core GPU naar de 24core.
De 24 core GPU is denk ik de sweet spot. Je hebt nog steeds de M1 MAX met die 400GB bandbreedte maar bespaard toch wel even 230 euro wegens een GPU die een paar defecten had en als 24 core verkocht wordt.

Het verschil is waarschijnlijk onmerkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Famous schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:18:
Via ING kan je korting krijgen bij Amac, opzich een leuke korting zo gelijk vanaf de start.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe dan? heb je een link of instructies?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

procyon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Hoe dan? heb je een link of instructies?
ING punten -> aanklikken welk product je wilt en dan kom je in een speciale omgeving bij Amac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvBF0BnvsEU20wpesWFl-qESCf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR46DhbEm8BCYg1T8XHMPEMh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
Famous schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

ING punten -> aanklikken welk product je wilt en dan kom je in een speciale omgeving bij Amac.

[Afbeelding]
wat kost een 14" m1 pro 10core met 32gb ram en 1tb ssd via die weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nice, Alleen niet zo’n fan van Amac.

Vaak slechte service bij problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

rosm87 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

wat kost een 14" m1 pro 10core met 32gb ram en 1tb ssd via die weg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdEvk19ksiVG3hgznDqsHb6SZcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AkcZlMn29ODJk7fiTzc3XuCl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Nice, Alleen niet zo’n fan van Amac.

Vaak slechte service bij problemen.
Kan natuurlijk ook rechtstreeks naar Apple gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosm87
jammer dat amac alleen maar de 14core GPU heeft en niet de 16core haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

rosm87 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Maar dan betaal je voor 2 GPU cores tweehonderd euro extra :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

rosm87 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Nee hoor, ze hebben alles.
Dit was alleen een specifieke selectie :)

Althans, toen ik net even scrollde :9

[ Voor 7% gewijzigd door Famous op 21-10-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

@Famous Nee, staat er niet tussen, maar ook wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
Famous schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Nee hoor, ze hebben alles.
Dit was alleen een specifieke selectie :)

Althans, toen ik net even scrollde :9
als ik direct naar amac ga staan ze er niet tussen 16core in 14"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
L23 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

Maar dan betaal je voor 2 GPU cores tweehonderd euro extra :P
ik heb er sowieso al 1 besteld.. vroeg dit oprecht voor een vriend haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Benieuwd welke versies de winkels a.s. dinsdag hebben staan. Uiteraard de base models. Maar mogelijk ook nog wat CTO modellen.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MacBook Pro's M1 Max GPU is Over 3x Faster Than M1 in First Metal Benchmark

The first Metal benchmark for the ‌M1‌ Max surfaced this afternoon, with the chip earning a score of 68870. Comparatively, the ‌M1‌ chip in the 13-inch MacBook Pro has a Metal score of 20581, and the Radeon Pro 5600M, which was the highest-end GPU option for the prior Intel-based 16-inch model, has a Metal score of 42510.

It's not clear if this ‌M1‌ Max chip is the 24-core variant or the 32-core variant.

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/uZ1RQzk9pIOdRRaT3di-VzPJdso=/800x0/article-new/2021/10/macbook-pro-m1-max-metal.jpg?lossy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Rivanov schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:13:
[...]

Heb je de MacBook Pro met dedicated graphics? Of 13” met integrated?
Want de nieuwe Pro’s delen het geheugen tussen CPU en GPU. Dus als je nu een dedicated GPU hebt, is het geen één op één vergelijking. :)
Toch?
De GPU met dedicated graphics. Maar dat betekent niet dat je de hele tijd de volle 4GB gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 17:43
Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:39:
MacBook Pro's M1 Max GPU is Over 3x Faster Than M1 in First Metal Benchmark

The first Metal benchmark for the ‌M1‌ Max surfaced this afternoon, with the chip earning a score of 68870. Comparatively, the ‌M1‌ chip in the 13-inch MacBook Pro has a Metal score of 20581, and the Radeon Pro 5600M, which was the highest-end GPU option for the prior Intel-based 16-inch model, has a Metal score of 42510.

It's not clear if this ‌M1‌ Max chip is the 24-core variant or the 32-core variant.

[Afbeelding]
Veelbelovend! Ben wel benieuwd wat het is, je zou zeggen de 24 core variant aangezien 3 x 20581 = 61743. Maar ook tussen 3x de M1 en deze score zit nog wel een verschil van ruim 7000 dus kan prima de 32 core zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Dennisweb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

De GPU met dedicated graphics. Maar dat betekent niet dat je de hele tijd de volle 4GB gebruikt. ;)
Uiteraard niet. Maar ik ben wel erg benieuwd hoeveel RAM de GPU in beslag gaat nemen bij wat grafische zaken zoals Final Cut Pro, Photoshop of bijvoorbeeld bij een game als Football Manager wanneer je de 3D wedstrijden bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Rivanov schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Uiteraard niet. Maar ik ben wel erg benieuwd hoeveel RAM de GPU in beslag gaat nemen bij wat grafische zaken zoals Final Cut Pro, Photoshop of bijvoorbeeld bij een game als Football Manager wanneer je de 3D wedstrijden bekijkt.
En daar stip je een valide punt aan. Dat doe ik dus allemaal niet. Ik ben tekstschrijver en werk meestal in VMware Horizon, RDP en Terminal aan mijn IT-klusjes. Misschien dat ik eens in de week tien minuten doorbreng in Adobe Audition.

Ik heb nu een MacBook Pro en dat wilde ik graag weer. Ik kies voor een 2021 M1 Pro vanwege het feit dat dit het enige model is met een 16 inch beeldscherm dat draait op Apple Sillicon. Ik wil niet kleiner, omdat ik dan met moeite twee schermpjes naast elkaar kan zetten. Dat schrijft niet lekker. ;)

En ProMotion, meer fysieke aansluitingen en dergelijke is een welkome extra. De een op Tweakers schrijft dat ik met een model uit 2014 wel af had gekund en de ander schrijft dat ik een uitgebreider model nodig heb. :+

Ik gebruik nooit Final Cut Pro, ik gebruik nooit Photoshop. Ik speel geen Football Manager en kijk geen 3D-wedstrijden. Wat je nodig hebt is afhankelijk van hoe je het apparaat gebruikt.

Wel gebruik ik Media Encoder om 1080p materiaal naar 25fps te converteren. En ik gebruik Premiere Pro alleen maar om een videobestand te importeren, een liedje eronder te zetten en te synchroniseren, zodat ik een tijdcode heb voor Visual Radio. Renderen doe ik ook al niet. Dat is ook maar eens per week en gaat op mijn M1 Mac Mini met 16GB prima. En die moet nogeens een 4K scherm en een tweede Full HD scherm aansturen.

Dan denk ik dat 16GB meer dan genoeg is. :) Maar met jouw gebruik zou ik ook voor 32GB gegaan zijn. Mijn gebruik is alleen wel wezenlijk anders dan dat van jou.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 21-10-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:39:
The first Metal benchmark for the ‌M1‌ Max surfaced this afternoon, with the chip earning a score of 68870.
Erg dik 8)
Ik haal iets meer dan het dubbele op mijn thuiscomputer. Bizar dat we deze performance straks in onze nieuwe laptop krijgen :)

https://browser.geekbench.com/v5/compute/3560884

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Wat je zegt @Dennisweb, iedereen heeft een eigen usercase en daarom moet je niet blind varen op andermans advies, echter wel lastig om dan er zelf achter te komen wat werkt voor je.

Daarom nu elke keer Activity Monitor aan staan met percentage CPU en GPU incl. de diagrammen voor CPU usage en GPU en GPU history. Mijn 16GB heb ik vrij snel vol en met Cullen krijgen alle 8 mijn koers het lastig en trekt mijn 4K scherm regelmatig +100% GPU usage. Denk dat die +100% GPU zowel de Intel als AMD opgeteld is overigens.

Maar duidelijk is wel dat Cullen en 4K scherm mijn late '16 Pro met moeite trekt iig. Ben benieuwd naar de reviews komende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:59

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks voor de tip. “Gratis” geupgrade naar de M1 Max nu 😅 niet nodig natuurlijk, maar wel leuk. Plus; levertijden bij Amac zijn soms gunstiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dagg schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:36:
Daarom nu elke keer Activity Monitor aan staan met percentage CPU en GPU incl. de diagrammen voor CPU usage en GPU en GPU history. Mijn 16GB heb ik vrij snel vol en met Cullen krijgen alle 8 mijn koers het lastig en trekt mijn 4K scherm regelmatig +100% GPU usage. Denk dat die +100% GPU zowel de Intel als AMD opgeteld is overigens.
Ik zou dan eerder kijken naar zoiets als iStat Menus, dan zie je ook over wat langere periode je stats.
Zie mijn voorbeeld van een M1 hier met 16GB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toFFLZeCfSr2N-iUEtYADuSAasE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8T94rgre8m8dxbhVYBSB2ii.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-04 08:30
Na het zien van de aankondigingen en daarbij ook de nieuwe prijzen heb ik het deze keer maar eens helemaal anders gedaan. In plaats van het aanschaffen van een M1 Pro of Max heb ik het instapmodelletje M1 13" pro aangeschaft. Niks van mega veel geheugen of SSD maar qua prijs wel de helft van de nieuwe apparaten. Veel meer dan een beetje surfen doe ik er eigenlijk toch niet op. Ik ben benieuwd hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexuzu schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:54:
Na het zien van de aankondigingen en daarbij ook de nieuwe prijzen heb ik het deze keer maar eens helemaal anders gedaan. In plaats van het aanschaffen van een M1 Pro of Max heb ik het instapmodelletje M1 13" pro aangeschaft. Niks van mega veel geheugen of SSD maar qua prijs wel de helft van de nieuwe apparaten. Veel meer dan een beetje surfen doe ik er eigenlijk toch niet op. Ik ben benieuwd hoe het bevalt.
Waarom dan geen Air?

Die is nog veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-04 08:30
Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Waarom dan geen Air?

Omdat ik in tegenstelling tot apple de Touch Bar wel een fraai ding vindt, dus dit is de laatste kans ;-). Daarnaast kan het scherm net wat feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Dank voor de tip @Greatsword, goed om dat inderdaad terug te kunnen kijken. Vooral dat ik kan zien dat het gebeuren van de AMD altijd vol zit als ik het 4K scherm er aan hang, dat had ik niet verwacht.
Ook maar even de geekbench gedaan en dan komende week afwachten.
Nee, over een gemiddelde is de computer niet aan vervanging toe, ja als ik werk dan doet die moeilijk en daar heb ik hem dan ook voor aangeschaft. Eind van het jaar een nieuwe bestellen en de config daarvan is nog wat uitzoekwerk voor nodig want ik ga niet voor het volle pond er in iig. 14" 10-16-16 core 32GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02 12:59
Dagg schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:08:
Dank voor de tip @Greatsword, goed om dat inderdaad terug te kunnen kijken. Vooral dat ik kan zien dat het gebeuren van de AMD altijd vol zit als ik het 4K scherm er aan hang, dat had ik niet verwacht.
Ook maar even de geekbench gedaan en dan komende week afwachten.
Nee, over een gemiddelde is de computer niet aan vervanging toe, ja als ik werk dan doet die moeilijk en daar heb ik hem dan ook voor aangeschaft. Eind van het jaar een nieuwe bestellen en de config daarvan is nog wat uitzoekwerk voor nodig want ik ga niet voor het volle pond er in iig. 14" 10-16-16 core 32GB?
Ik ben ook gegaan voor de 14" 10-16-16 core 32GB. Klinkt voor mij future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 12:20
Van mijn werkgever mag ik ook al weer een tijdje een nieuwe laptop aanschaffen maar heb even gewacht tot de presentatie van de nieuwe Macbook Pro.
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor PHP- en web development o.b.v. Docker en af en toe app-development. De producten waar ik aan werk zijn vrij uitgebreid, meestal draaien er iets van 15 containers tegelijkertijd.

Privé gebruik ik een Macbook uit 2014 maar zakelijk tot op heden altijd met Windows gewerkt waarbij Docker middels VMWare in een virtual machine draait. Heb WSL(2) een kans gegeven maar de boel was niet vooruit te trappen.
Overstappen naar Linux is voor mij een no-go omdat ik ook met regelmaat met InDesign en Photoshop werk.

Heb twijfels of 16GB voor de komende 4/5 jaar voldoende is. Iemand ervaring met intensief gebruik van docker(-compose) op een M1 en het memory gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

14" 8-14-16 core 32GB lijkt me ook een mooie optie, maar ik begrijp wel waarom je voor 10-16-16 core wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Y451N schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Ik ben ook gegaan voor de 14" 10-16-16 core 32GB. Klinkt voor mij future proof.
En dan 512GB of 1TB storage? Of nog meer? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
[...]
Thanks! de M1 Max chip heeft lekker veel cores en ram heb ik altijd te weinig.
momenteel gebruik ik een Mac Pro (2009, Kaasschaaf model) met 48 gig ram en 24 cores en die begint wat oud te worden.

met een docker-compose file die een containertje of 10 op tuigt terwijl er nog ergens een VM staat te hobbelen is geen heel groot succes. dus daar mocht wat meer kracht achter staan :-)

De 2 terabyte opslag is vooral omdat ik in mijn vrije tijd graag met fotografie en video bezig ben. dat lust graag opslag en mijn huidige 512 gig SSD zit voller dan vol.

als ik met een nieuwe macbook een jaar of 8 doe, dan zijn die specs wel nodig denk ik.
Bartmanz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:38:
Van mijn werkgever mag ik ook al weer een tijdje een nieuwe laptop aanschaffen maar heb even gewacht tot de presentatie van de nieuwe Macbook Pro.
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor PHP- en web development o.b.v. Docker en af en toe app-development. De producten waar ik aan werk zijn vrij uitgebreid, meestal draaien er iets van 15 containers tegelijkertijd.

Privé gebruik ik een Macbook uit 2014 maar zakelijk tot op heden altijd met Windows gewerkt waarbij Docker middels VMWare in een virtual machine draait. Heb WSL(2) een kans gegeven maar de boel was niet vooruit te trappen.
Overstappen naar Linux is voor mij een no-go omdat ik ook met regelmaat met InDesign en Photoshop werk.

Heb twijfels of 16GB voor de komende 4/5 jaar voldoende is. Iemand ervaring met intensief gebruik van docker(-compose) op een M1 en het memory gebruik?
Ik heb hier het nodige aan Laravel geschreven, ook in Docker en ik kwam met 16 gig niet toe (op Intel). nu, Docker voor de Mac is een beetje bijzonder. tegenwoordig is het een stuk beter, maar dat heeft even geduurd.

met de huidige Docker setups zou een M1 met 16 gig prima goed moeten gaan, maar ik zou zeker voor 32 gig gaan omdat je met een goede mac natuurlijk wel jaren kan doen en de upgrade prijzen relatief schappelijk zijn (voor wat het is vooral)

ik heb nog geen ervaring met M1 dus, maar meer geheugen is toch altijd meer beter? :+

[ Voor 46% gewijzigd door Xantios op 21-10-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Rivanov schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

512GB natuurlijk :P Heb servers staan dus ik red mij daar wel mee.

Misschien kan ik dat extra geld wel ergens anders in stoppen, nog een stapje hoger in cpu? Of toch maar de 16".. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y451N
Rivanov schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Ik ben gegaan voor 512GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik heb een MacBook Pro 16inch M1max gekocht. Ook heb ik een LG monitor (Een 27UK850 pricewatch: LG 27UK850-W Zilver)

Nu heb ik het hele huis doorgepluist maar ik kan geen USB-C naar USC-C kabel vinden dus ik wil een nieuwe kopen zodat ik met 1 kabel mijn MacBook kan laden en de externe monitor kan gebruiken. (En dus ook mijn monitor als hub kan gebruiken).

Naar mijn idee moet dat lukken met deze kabel : https://www.apple.com/nl/...67d07270ef6350088688af23f

En het enige verschil is dat ik niet kan daisy-chainen. Kan ik dan deze kabel daar prima voor gebruiken of heb ik een andere kabel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Dagg schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:02:
Misschien kan ik dat extra geld wel ergens anders in stoppen, nog een stapje hoger in cpu? Of toch maar de 16".. :+
Dan zou ik inderdaad voor de 16 inch gaan, die is 230 euro meer.
Of van de 10-16-16 naar de 10-24-16, ook 230 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grinder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10-2023
Ik heb al een M1 max 10/32 64GB 2TB besteld, wellicht een overkill, maar goed om weer een tijd vooruit te kunnen.

Wat ik me afvroeg.. Waar ik nu met mijn mbp 2017 i7 met 16GB tegenaanloop is als ik 2 4k schermen aansluit, veel tabs/programma's open etc dat hij ontzettend heet en traag wordt bij Google Meet / Zoom en teams. Helemaal als je ook nog eens je scherm deelt (het macbook scherm minder als het 4k scherm).

Waar ligt dan de bottle-neck? CPU/GPU/Memory? Ik zie een spike in CPU, maar is dat ook mede omdat hij wellicht niet de encoding realtime ondersteund zoals de nieuwe m1 chips? Of gaat die encoding ook niet aangesproken worden bij een google meet bijv?
Dan zijn statistieken van je huidige mbp namelijk niet echt doorslaggevend als je niet weet welke features gebruikt worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Nou, ik ben er eindelijk uit. Normaal hoor je blij te zijn dat je nieuwe machine dinsdag komt. Maar dat was ik niet. Ik zag er tegenop en heb lang getwijfeld of ik voor 16 of 32GB moest gaan. Ik heb dus mijn bestelling geannuleerd. In plaats daarvan heb ik geprofiteerd van 5 procent korting bij Amac. Dus kwam ik tot de volgende machine: Apple MacBook Pro 16-inch (M1 Max-chip 10C CPU & 32C GPU / 32GB / 1TB) - spacegrijs

Dus ook meteen maar een M1 Max chip erin. Ik wil er toch langer meedoen dan ik met de huidige machine gedaan heb. En ik merk dat Xcode en Parallels niet goed samen gaan. Dan wordt het toch wel kantje boord. Ik heb een Mac mini M1 die ik gebruik voor het schrijven van teksten. De MacBook Pro gebruik ik vooral voor mijn IT-taken en ik zit er dagelijks mee op schoot. Ik vind het fijner om op de bank te zitten dan achter een computer. En zo heb ik het verschil toch maar voor mezelf goedgepraat.

Kern van het verhaal: ga je je MacBook gebruiken voor wat surfen en remote werk, dan kun je met 16GB uit de voeten. Maar ik heb Parallels en Xcode over het hoofd gezien. Dan is dat in combinatie met de videokaart toch wel aan de weinige kant. En daar geef ik @Rivanov dan wel gelijk in. Sorry voor het tegenspreken, maar ik probeerde 16GB voor mezelf goed te praten.

Ondanks de langere wachttijd heb ik een heel goed gevoel bij de machine die ik nu heb besteld. Ik was al aan het bedenken dat ik de 16GB dan over een paar maanden zou gaan verkopen en dan toch voor een Max kon gaan. Maar dan laat je meteen weer een paar 100 euro op de waarde vallen. Dan kun je het beter in één keer goed doen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
Dennisweb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:15:
Nou, ik ben er eindelijk uit. Normaal hoor je blij te zijn dat je nieuwe machine dinsdag komt. Maar dat was ik niet. Ik zag er tegenop en heb lang getwijfeld of ik voor 16 of 32GB moest gaan. Ik heb dus mijn bestelling geannuleerd. In plaats daarvan heb ik geprofiteerd van 5 procent korting bij Amac. Dus kwam ik tot de volgende machine: Apple MacBook Pro 16-inch (M1 Max-chip 10C CPU & 32C GPU / 32GB / 1TB) - spacegrijs

Dus ook meteen maar een M1 Max chip erin. Ik wil er toch langer meedoen dan ik met de huidige machine gedaan heb. En ik merk dat Xcode en Parallels niet goed samen gaan. Dan wordt het toch wel kantje boord. Ik heb een Mac mini M1 die ik gebruik voor het schrijven van teksten. De MacBook Pro gebruik ik vooral voor mijn IT-taken en ik zit er dagelijks mee op schoot. Ik vind het fijner om op de bank te zitten dan achter een computer. En zo heb ik het verschil toch maar voor mezelf goedgepraat.

Kern van het verhaal: ga je je MacBook gebruiken voor wat surfen en remote werk, dan kun je met 16GB uit de voeten. Maar ik heb Parallels en Xcode over het hoofd gezien. Dan is dat in combinatie met de videokaart toch wel aan de weinige kant. En daar geef ik @Rivanov dan wel gelijk in. Sorry voor het tegenspreken, maar ik probeerde 16GB voor mezelf goed te praten.

Ondanks de langere wachttijd heb ik een heel goed gevoel bij de machine die ik nu heb besteld. Ik was al aan het bedenken dat ik de 16GB dan over een paar maanden zou gaan verkopen en dan toch voor een Max kon gaan. Maar dan laat je meteen weer een paar 100 euro op de waarde vallen. Dan kun je het beter in één keer goed doen, lijkt mij.
Ik twijfelde ook over 16GB vs 32GB. Uiteindelijk ook mijn bestelling geannuleerd en voor 32GB gegaan. Ook ik vind het het wachten waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

@Dennisweb Ik vind het wel grappig hoe je zo opeens van gedachten veranderd :P Dat maakt het voor anderen ook niet makkelijker als ik alles hier als adviezen zou lezen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Anoniem: 343919 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:09:
Ik heb een MacBook Pro 16inch M1max gekocht. Ook heb ik een LG monitor (Een 27UK850 pricewatch: LG 27UK850-W Zilver)

Nu heb ik het hele huis doorgepluist maar ik kan geen USB-C naar USC-C kabel vinden dus ik wil een nieuwe kopen zodat ik met 1 kabel mijn MacBook kan laden en de externe monitor kan gebruiken. (En dus ook mijn monitor als hub kan gebruiken).

Naar mijn idee moet dat lukken met deze kabel : https://www.apple.com/nl/...67d07270ef6350088688af23f

En het enige verschil is dat ik niet kan daisy-chainen. Kan ik dan deze kabel daar prima voor gebruiken of heb ik een andere kabel nodig?
Deze werkt ook prima voor dat doel - en is tikkie goedkoper.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08KSM2FWR

---
SD Slot speed: tot 312 MB/s
https://www.macrumors.com...pro-sd-card-reader-speed/

[ Voor 5% gewijzigd door ZiSE op 21-10-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Denk dat mensen zich voornamelijk "vergissen" in het Unified Memory verhaal.
Dit heeft een andere impact dan wanneer je dedicated RAM hebt die de CPU apart aanspreekt en RAM dat puur voor GPU beschikbaar is.

Bij Unified heb je gewoon één pool .. en dat zorgt voor de meeste verwarring / onduidelijkheid denk ik.
Bij mij wel in ieder geval. En dat als lifelong Apple fan (zowel hobby-matig als professioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Ik heb het idee dat ik het Unified Memory verhaal nog steeds niet begrijp. Mogelijk is dat afhankelijk van hoe goed de software voor M1 is geoptimaliseerd ook weer verschillend? Ik vraag me af of je bijvoorbeeld kan zeggen dat de GPU een bepaalde hoeveelheid RAM gebruik afsnoept van de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

ZiSE schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Deze werkt ook prima voor dat doel - en is tikkie goedkoper.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08KSM2FWR

---
SD Slot speed: tot 312 MB/s
https://www.macrumors.com...pro-sd-card-reader-speed/
Thanks man. Goede tip.

Nu is het enkel de dagen aftellen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Wat ik daar begrepen van heb @L23 is dat er met dedicated pools extra informatie verstuurd/gevraagd wordt om de verschillende pools samen te laten werken. Door alles uit één pool te halen schijnt er minder data over en weer gestuurd te worden waardoor er meer RAM over blijft en het klaarblijkelijk efficiënter werkt.
Unified memory is about minimizing the redundancy of data copied between different sections of memory used by the CPU, GPU, etc.
Het klinkt 'logisch' voor zover ik het snep maar het inhoudelijke hoe en wat moet je mij ook niet vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
L23 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:17:
@Dennisweb Ik vind het wel grappig hoe je zo opeens van gedachten veranderd :P Dat maakt het voor anderen ook niet makkelijker als ik alles hier als adviezen zou lezen haha.
Ja, ik snap het heel goed. Maar als je een aankoop doet waarvan je weet dat het niet voldoende is, ga je al snel in de ‘ik heb het niet nodig’-modus. En dan blijft het aan je knagen. Ik heb nog nooit een MacBook geannuleerd.

Wat @Rivanov ook zegt. Ik ben al heel lang Apple fan, maar het Unified Memory verhaal maakt het er zeker niet makkelijker op. En dan ga je tellen: 13-14GB voor Xcode en Parallels en dan nog ‘maar’ 2GB aan videoram. Dat komt gewoon niet goed. :)

Ik koop soms op gevoel. En als je al spijt hebt van je aankoop voordat ‘ie geleverd is, kun je er maar beter iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dagg schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:54:
Wat ik daar begrepen van heb @L23 is dat er met dedicated pools extra informatie verstuurd/gevraagd wordt om de verschillende pools samen te laten werken. Door alles uit één pool te halen schijnt er minder data over en weer gestuurd te worden waardoor er meer RAM over blijft en het klaarblijkelijk efficiënter werkt.

[...]

Het klinkt 'logisch' voor zover ik het snep maar het inhoudelijke hoe en wat moet je mij ook niet vragen.
Volgens mij snapt niemand precies hoe Unified Memory in zijn werk gaat, behalve de engineers van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Dagg schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:54:

[...]

Ik zie mensen kiezen voor meer dan 16GB RAM omdat hun vorige machine 16GB RAM en 4GB VRAM had. De gedachte dat je dan maar 12GB hebt voor de CPU en 4GB voor de GPU. 16 + 4 is 20, dus dan maar 32GB.

Maar is er bij het oude systeem ook sprake van dubbele data in RAM en VRAM? Dan zou 16GB unified memory meer overeen komen met een 16GB RAM en 4GB VRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
L23 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Ik zie mensen kiezen voor meer dan 16GB RAM omdat hun vorige machine 16GB RAM en 4GB VRAM had. De gedachte dat je dan 12GB hebt voor de CPU en 4GB voor de GPU. 16 + 4 is 20, dus dan maar 32GB.

Maar is er bij het oude systeem ook sprake van dubbele data in RAM en VRAM? Dan zou 16GB unified memory meer overeen komen met een 16GB RAM en 4GB VRAM.
Ik vind hem daarom lastig ja, de Pro 4GB die ik nu heb zou twee schermen moeten kunnen aansturen maar heeft al moeite met eentje. Wat doe je dan als ik standaard minimaal maar 2GB over heb van de 16GB RAM. En als je dan ziet dat alle 8 de cores over de 75% capaciteit gaan bij het redenen tijdens het cullen van het beeld om mijn externe scherm dan begin ik wel te twijfelen over wat een verstandige keuze is.

Enige is wel dat ik de komende jaren niet snel van software en andere apparatuur zal veranderen maar dan nog, wat is wijsheid als je hem voor je werk nodig hebt de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Voor zover ik er iets van begrijp is het hele idee van unified geheugen dat het in het zelfde pakketje zit als de CPU en de GPU. waardoor er inderdaad geen gedupliceerde data meer nodig zou moeten zijn @L23

Ik gok even dat Apple hier wat slimme software omheen heeft zitten, maar helaas kan ik natuurlijk ook alleen speculeren.

Wel is het zo, dat je met 16 gig niet vast zit aan de genoemde verhouding van bijvoorbeeld 16+4 maar dat er als het nodig is je het alle kanten op kan schipperen. iets waarvan ik denk dat het sowieso nog wel eens hele spannende performantie verschillen kan geven

[ Voor 1% gewijzigd door Xantios op 21-10-2021 17:16 . Reden: goed genederlandstdt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bartmanz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:38:

Ik heb om (ongeveer) dezelfde toepassing de 10/16/16 gekozen met 32GB en 1TB diskruimte. Ik gebruik veel VM's, photoshop en 3D programma's. Daarbij koop ik hem zakelijk dus veel gemakkelijker om hem wat meer "op te pompen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:45

SolidD

Dit wordt voor mij ook eindelijk de overstap naar retina, maar nu zou ik er eigenlijk ook graag een 'retina' beeldscherm bij hebben.

Maar dit blijkt nog lastiger dan gedacht; is de LG Ultrafine 27" 5k hier echt nog steeds de enige (dure) optie voor?

Momenteel heb ik een 27" BenQ (QHD) op een MBP 2012, maar daarmee merkte ik ook al dat een 24" dus bijvoorbeeld niet werkte omdat de PPI niet optimaal is voor mac. Zie ook dit stuk:

https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Maar hieruit opmakend is een 4K 27" display ook niet veel soeps? Of in ieder geval niet beter dan mijn QHD 27". Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor? Wat hangen jullie voor mooie beeldschermen aan die MBP's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
SolidD schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:22:
Dit wordt voor mij ook eindelijk de overstap naar retina, maar nu zou ik er eigenlijk ook graag een 'retina' beeldscherm bij hebben.

Maar dit blijkt nog lastiger dan gedacht; is de LG Ultrafine 27" 5k hier echt nog steeds de enige (dure) optie voor?

Momenteel heb ik een 27" BenQ (QHD) op een MBP 2012, maar daarmee merkte ik ook al dat een 24" dus bijvoorbeeld niet werkte omdat de PPI niet optimaal is voor mac. Zie ook dit stuk:

https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Maar hieruit opmakend is een 4K 27" display ook niet veel soeps? Of in ieder geval niet beter dan mijn QHD 27". Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor? Wat hangen jullie voor mooie beeldschermen aan die MBP's?
Beeldscherm freak hier. Koop een 32 inch 4k scherm, 27 is te klein voor native!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
@SolidD pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QQS-S1 Zilver is ook een goede optie, als je hem nog (eventueel tweedehands) kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Waarom dan geen Air?

Het miniled-scherm is alleen al het geld waard. Dat verschil is gigantisch.

Specs van pc

Pagina: 1 ... 3 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9