Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 12:01

4POX

Everybody is wired

Er is helemaal geen notch. Er is meer scherm.

Vorige macbooks hadden een 16:10 scherm
De nieuwe macbooks hebben een 16:10,4 scherm.

De afwijkende ratio heeft meer verticaal scherm gegeven. Alleen jammer dat er een camera in de weg zit. (en een camera led en een ambient sensor.) Gelukkig kan je het scherm erom bouwen. In het verleden had Apple de ambient sensor op een andere plek. Ik vond dat een drama.

Gebruikt Apple voor truetone de facetime camera of hebben ze daar een aparte sensor voor?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Rivanov schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:07:

Aan de ene kant wil ik lekker veel opslag hebben om mee vooruit te kunnen en is 16GB mogelijk wel genoeg. Zeker gezien de huidige benchmarks van de M1 MacBook Air en MacBook Pro die minimaal 8GB hebben en mensen daar al meer dan genoeg aan hebben.
Aan de andere kant, als je opslag te weinig komt moet je kutten met externe opslag (of zo'n SD kaart, maar dat vind ik ook niks). Kom je geheugen te kort, dan ga je swappen. Maar dat is wel op een snelle SSD, dus of je dat nou heel erg gaat merken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:08

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-04 19:19
Net toch maar een 14"Apple M1 Max met 10‑core CPU, 32‑core GPU besteld.
Zal je zien dat er straks weer tekorten komen doordat deze extreem efficiënt kan minen met zijn lage (100Watt) verbruik en 400GB bandbreedte..

Als dat zo is ben je alleen maar spekkoper, tekorten en enorme prijsinflatie.

3400 euro klinkt nogal wat maar als je het vergelijkt met een losse GPU tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:36

L23

Om even op mezelf terug te komen wat betreft de accuduur bij draadloos internetten.

De MacBook Pro 14 inch kan tot 11 uur draadloos internetten en 17 uur films kijken in de Apple TV‑app

"Tests uitgevoerd door Apple in september 2021, waarbij gebruik is gemaakt van prototypen van de 14‑inch MacBook Pro met Apple M1 Pro, 8‑core CPU, 14‑core GPU, 16 GB RAM en een SSD van 512 GB. De test voor draadloos internetten meet de gebruiksduur van de batterij door draadloos naar 25 veelbezochte websites te gaan met een beeldscherm­helderheid die is ingesteld op 8 stappen vanaf de laagste stand. De test voor het afspelen van films in de Apple TV-app meet de gebruiks­duur van de batterij door 1080p HD-materiaal af te spelen met een beeldscherm­helderheid die is ingesteld op 8 stappen vanaf de laagste stand. Batterijduur is afhankelijk van configuratie en gebruik."

De MacBook Pro 13 inch kan tot 17 uur draadloos internetten en 20 uur films kijken in de Apple TV‑app

"Tests uitgevoerd door Apple in oktober 2020, waarbij gebruik is gemaakt van prototypen van de 13‑inch MacBook Pro met de Apple M1‑chip, 8 GB RAM en een SSD van 512 GB. De test voor het afspelen van films in de Apple TV-app meet de gebruiks­duur van de batterij door 1080p HD-materiaal af te spelen met een beeldscherm­helderheid die is ingesteld op 8 stappen vanaf de laagste stand. Batterijduur is afhankelijk van configuratie en gebruik."

Dus allebei getest met een beeldschermhelderheid die is ingesteld op 8 stappen vanaf de laagste stand. 8 stappen vanaf de laagste stand is op 50% helderheid. Wellicht kan je met een helderheid tot 1000 nits bij de MacBook Pro 14 inch prima met een lagere helderheid percentage uit de voeten dan de MacBook Pro 13 inch ten gunste van extra batterijduur.
Verder is de batterijduur afhankelijk van de configuratie. 16 a 32 GB RAM verbruikt meer stroom dan 8 GB RAM etc. M1 Pro/Max gebruikt ook meer stroom voor alle extra cores ten opzichte van de M1 bij inactief gebruik?

Gewoon een observatie. 11 uur draadloos kunnen internetten en vergelijkbare taken lijkt me helemaal prima. Maar ik verwacht met een dikkere accu in de MacBook Pro 14 inch een langere accuduur bij lichte taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Wooohh! Ik ga mijn 2014 MacBook Pro vervangen door de 16 inch M1 MAX 1 TB MacBook! Kan niet wachten!

Oh en een Thunderbolt 2 naar Thunderbolt 3 adapter voor mijn harde schijven haha.

En ik heb een LG monitor met USB-C power delivery. Welke kabel kan ik het beste gebruiken om zowel beeld als power over te brengen? Of raden jullie een thunderbolt 3 naar thunderbolt 3 kabel aan? (Mijn scherm heeft overigens geen Thunderbolt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor degene die voor een 16" model gaan en graag gebruik willen maken van snel laden, opgelet!

Only the 14-inch MacBook Pro can fast charge over the USB-C/Thunderbolt 4 ports as well as ‌MagSafe

The 16-inch MacBook Pro is limited to fast charging over the ‌MagSafe‌ port.

https://www.macrumors.com...fast-charge-magsafe-only/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Ben benieuwd of dat snel laden ook uitgezet kan worden in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:42:
Wooohh! Ik ga mijn 2014 MacBook Pro vervangen door de 16 inch M1 MAX 1 TB MacBook! Kan niet wachten!

Oh en een Thunderbolt 2 naar Thunderbolt 3 adapter voor mijn harde schijven haha.

En ik heb een LG monitor met USB-C power delivery. Welke kabel kan ik het beste gebruiken om zowel beeld als power over te brengen? Of raden jullie een thunderbolt 3 naar thunderbolt 3 kabel aan? (Mijn scherm heeft overigens geen Thunderbolt)
Huh welke scherm heb je dan?

Bij de pricewatch: LG 27UL850-W Zilver zat gewoon een kabel en die werkte daarvoor perfect.

Had eerst de USB-C kabel gebruikt van de Macbook Pro maar die werkt niet aangezien dat dus enkel enkel een USB-C data kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Greatsword schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

Huh welke scherm heb je dan?

Bij de pricewatch: LG 27UL850-W Zilver zat gewoon een kabel en die werkte daarvoor perfect.

Had eerst de USB-C kabel gebruikt van de Macbook Pro maar die werkt niet aangezien dat dus enkel enkel een USB-C data kabel is.
pricewatch: LG 27UP850-W Zwart

Ik heb deze maar kreeg daar geen USB-C naar USB-C kabel bij. Of ik ben hem kwijt dat kan natuurlijk ook.

Edit: Jij plaatst idd mijn scherm haha. Nee ik moet denk ik thuis goed zoeken of ik ben de kabel kwijt of ik heb hem niet gekregen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 343919 op 19-10-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:33

amphora

Websites & Fotografie

Greatsword schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:47:
Voor degene die voor een 16" model gaan en graag gebruik willen maken van snel laden, opgelet!

Only the 14-inch MacBook Pro can fast charge over the USB-C/Thunderbolt 4 ports as well as ‌MagSafe

The 16-inch MacBook Pro is limited to fast charging over the ‌MagSafe‌ port.

https://www.macrumors.com...fast-charge-magsafe-only/
Komt dat niet omdat op de 14" 100 watt al wordt gezien als fastcharge (wat ook via USC-PD kan) en bij de 16" gaat fast charge via de 140w magsafe adapter die er bij zit. En die kan ook gewoon 100 watt via usb-c maar vanwege de grotere accu is het niet echt fast charge?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Komt dat niet omdat op de 14" 100 watt al wordt gezien als fastcharge (wat ook via USC-PD kan) en bij de 16" gaat fast charge via de 140w magsafe adapter die er bij zit. En die kan ook gewoon 100 watt via usb-c maar vanwege de grotere accu is het niet echt fast charge?
Yep, dat haal ik ook uit het artikel als ik het lees.

Zie nu net dat de PriceWatch inmiddels ook wat winkels heeft waar pre-orders mogelijk zijn.
Yourmacstore zelfs nog iets goedkoper dan Apple zelf.

https://tweakers.net/lapt...LJGfT0YJQvEc52SCXzImNg_wc

Ben benieuwd wanneer Amazon met de eerste aanbieding zal komen en welke configuraties ze zullen aanbieden.

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 19-10-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

PD standaard zoals die nu bestaat is maximaal 20volt * 5 amp = 100 watt

Apple kan 140 watt op twee manieren doen.

140v / 20v = 7 ampere. Weet niet of de connectoren en kabels daarmee akkoord zullen gaan. PD bouwt de voltage langzaam op. Mocht er iets niet goed zitten gaat de spanning niet hoger.
140v / 5a = 28 volt. Apple gaat de voltage verhogen naar 28 volt. Minder stress op de connectors en kabels.
Of een gulden middenweg. Misshcine dat het daarom magsafe only is. Het is nog niet een standaard USB-c voltage. Ik lees dat de toekomstige PD standaard in de toekomst naar 50 volt kan gaan. 50x5=250 watt

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04 16:16
Ik ben voor een base 14" gegaan, met 8 core CPU, maar ik hinkt nu toch een klein beetje op twee gedachten..
Ik vraag me af of het de extra 230 euro waard is om voor de 10 core CPU te gaan, de enthousiasteling in me zegt "Ja", realistisch gezien ga ik er met mijn workflow amper iets van merken denk ik..

Ik werk als systeembeheerder, voornamelijk virtueel/remote (Citrix, VDI, RDP) dus enorme local resources zijn voor mij niet zo interessant. Daarnaast hobby ik thuis een beetje met foto's etc, maar daar stopt het wel bij.

Denk dan ook dat ik die 230 euro beter kan sparen, maar toch blijft het een klein beetje knagen 🤣
Ik heb natuurlijk wel twee weken om te testen, en 'm retour te sturen. Zou het dus ook even aan kunnen kijken en alsnog de keuze kunnen maken om te upgraden.

Al deze verschillende specs met CPU cores, GPU cores en geheugen maken het er ook niet makkelijker op....

Edit: Ik heb momenteel een M1 Air 16GB/256GB en ben op zich erg tevreden, ik mis echter de mogelijkheid voor twee externe schermen en wat meer aansluitmogelijkheden, daarnaast is het pure luxe.

[ Voor 9% gewijzigd door Rck010 op 19-10-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Ik heb ook maar ‘gewoon’ de max besteld, ookal ben ik geen power user.

Voor een spelletje is het leuk, maar ook de min/max’er in mij wordt er blij van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rck010 Ik ben ook voor het base model gegaan, uiteindelijk wel een beetje spijt dat ik niet voor 20,- extra die snel lader erbij heb gedaan (zag het pas achteraf).

Voordeel is dat we hem sowieso eerder zullen hebben dan de hogere specs en tegen die tijd zijn ook de embargo's e.d. al voorbij zodat we benchmarks kunnen zien.

In de praktijk verwacht ik een beetje als i5 vs i7 wat in de praktijk meestal verwaarloosbaar is.

Mocht blijken dat het toch een wereld van verschil is of als er misschien zelfs beperkingen met ventilatoren e.d. zijn dan stuur ik hem terug en ga ik als nog voor een 14 of 16 core GPU model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:22
Ik vraag me twee dingen af. Gaan deze MacBooks niet uiterst efficient coins kunnen minen? Lijkt me een potentieel super groot risico voor de beschikbaarheid.

Als deze laptops echt zo snel zijn is het eigenlijk eeuwig zonde dat ze niet te gebruiken zijn voor gaming. Lijkt me snel zat en ook nog eens een fatsoenlijk scherm.

Verder hoop ik echt dat dit de toekomst is. AMD,Intel,Nvidia verhogen prestaties maar gebruik neemt echt bizarre vormen aan. Dan lijkt me dit toch veel beter passen in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

4POX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:48:
PD standaard zoals die nu bestaat is maximaal 20volt * 5 amp = 100 watt

Apple kan 140 watt op twee manieren doen.

140v / 20v = 7 ampere. Weet niet of de connectoren en kabels daarmee akkoord zullen gaan. PD bouwt de voltage langzaam op. Mocht er iets niet goed zitten gaat de spanning niet hoger.
140v / 5a = 28 volt. Apple gaat de voltage verhogen naar 28 volt. Minder stress op de connectors en kabels.
Of een gulden middenweg. Misshcine dat het daarom magsafe only is. Het is nog niet een standaard USB-c voltage. Ik lees dat de toekomstige PD standaard in de toekomst naar 50 volt kan gaan. 50x5=250 watt
Volgens dit artikel is het de 28 volt variant. Verder leuke speculaties ook daar overigens.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 13:22

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@giantgiantus Inderdaad. Zou wat zijn zeg als die dingen in eens goede miners blijken te zijn. Kan mij haast niet voorstellen dat er niet meer games komen die ook op MacOS speelbaar gaan zijn. Er zijn al een aantal voorbeelden van games die het prima deden op de M1 chip. Moet je na gaan dat de Max een RTX 3080 equivalent heeft.

Ik ben zelf voor de Max gegaan met 32GB ram en de 1TB SSD. Heb hem voornamelijk voor werk gekocht (zelfstandig ondernemer dus goeie investering) omdat ik nu eindelijk 3 schermen kan aansturen maar zodra hij binnen is zal ik ook zeker wat games gaan proberen.

Er zijn nog steeds een aantal games op de PC die ik graag op de M1 zou willen spelen. Kan alleen maar hopen dat dat in de toekomst nog gaat komen. Developers zouden hier toch ook naar moeten gaan kijken.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Hertog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:28:
[...]

Volgens dit artikel is het de 28 volt variant. Verder leuke speculaties ook daar overigens.
Ik speel al sinds vorig jaar met GAN laders.Ik vind het erg leuk om daarin te verdiepen. Ik had zelf voor mijn macbook pro late 2013 een USB-c naar magsafe kabel. De originele lader ging stuk. Ik had drie keuzes

1. Koop een originele Apple lader voor 80 dollar+. Maar die gaat ook stuk. (Apple laders gaan altijd stuk bij mij)
2. Koop een neppe Apple lader voor 20 dollar en loop het gevaar dat je computer stuk gaat.
3. Koop een merk USB-c lader (ANKER of BASEUS) en koop een usb-c naar magsafe kabel.

Ik wacht nu op een envelop met USB-c decoy printplaten. Ik wil een paar apparaten die ik zelden gebruik, maar wel een losse adapter voor heb ombouwen naar USB-C. Als ik dat apparaat nodig heb hoef ik alleen een USB-C kabel met een PD voeding erin te prikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN8lIWXh5Qk4dutBBahcuwwv1zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T6fFMMXqIkg7prG509XVhIi.jpg?f=fotoalbum_large

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:10:
Ik ben voor een base 14" gegaan, met 8 core CPU, maar ik hinkt nu toch een klein beetje op twee gedachten..
Ik vraag me af of het de extra 230 euro waard is om voor de 10 core CPU te gaan, de enthousiasteling in me zegt "Ja", realistisch gezien ga ik er met mijn workflow amper iets van merken denk ik..

Ik werk als systeembeheerder, voornamelijk virtueel/remote (Citrix, VDI, RDP) dus enorme local resources zijn voor mij niet zo interessant. Daarnaast hobby ik thuis een beetje met foto's etc, maar daar stopt het wel bij.

Denk dan ook dat ik die 230 euro beter kan sparen, maar toch blijft het een klein beetje knagen 🤣
Ik heb natuurlijk wel twee weken om te testen, en 'm retour te sturen. Zou het dus ook even aan kunnen kijken en alsnog de keuze kunnen maken om te upgraden.

Al deze verschillende specs met CPU cores, GPU cores en geheugen maken het er ook niet makkelijker op....

Edit: Ik heb momenteel een M1 Air 16GB/256GB en ben op zich erg tevreden, ik mis echter de mogelijkheid voor twee externe schermen en wat meer aansluitmogelijkheden, daarnaast is het pure luxe.
Heb je gekozen voor 16GB of 32GB RAM? Ik vind het vooral interessant als je 32GB RAM kiest voor 500 euro kan upgraden naar de M1 Max 10 core CPU en 24 core GPU en tot 400 GB/s geheugenbandbreedte.
Met 230 a 270 euro ben je halverwege, maar dan heb je maar 2 extra CPU cores en 2 extra GPU cores ten opzichte van het base model. Best een groot bedrag voor maar 2 cores en ik verwacht inderdaad weinig verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rck010
L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

Heb je gekozen voor 16GB of 32GB RAM? Ik vind het vooral interessant als je 32GB RAM kiest voor 500 euro kan upgraden naar de M1 Max 10 core CPU en 24 core GPU en tot 400 GB/s geheugenbandbreedte.
Met 230 a 270 euro ben ben je halverwege, maar dan heb je maar 2 extra CPU cores en 2 extra GPU cores ten opzichte van het base model. Best een groot bedrag voor maar 2 cores en ik verwacht inderdaad weinig verschil.
Ik ben voor 16GB gegaan. Heb momenteel nog een 16GB M1 Air en ben eigenlijk nooit tegen memory issues aangelopen.

In future proofen geloof ik persoonlijk niet. Ik doe 2-3 jaar met een MacBook, tegen die tijd zijn er weer zoveel nieuwe specs, features etc.. uit, dat ik sowieso wel weer een keer wil upgraden. Laat staan 5-6 jaar.... Dan heb je 32GB geheugen, maar is intussen alweer 64GB de standaard.

Ik koop een product op basis van m'n huidige situatie, of ik moet al weten dat mijn situatie op korte termijn gaat veranderen. Dat geld wat ik extra zou moeten betalen om te "future proofen" geef ik liever weer bij de volgende uit.

Maar ieder het zijne uiteraard 👍🏻

[ Voor 10% gewijzigd door Rck010 op 19-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

4POX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Ik wacht nu op een envelop met USB-c decoy printplaten. Ik wil een paar apparaten die ik zelden gebruik, maar wel een losse adapter voor heb ombouwen naar USB-C. Als ik dat apparaat nodig heb hoef ik alleen een USB-C kabel met een PD voeding erin te prikken.
Interessant, open je er een topic over tegen die tijd?

Vraag me trouwens af of dit betekent dat de 16" MBPs tegen die tijd dat de kabels en dergelijke er wel zijn alsnog ook kunnen snelladen via USB-C. Al heb ik persoonlijk nog nooit het gevoel gehad dat m'n laptop te traag was met laden ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:07:
[...]

Ik ben voor 16GB gegaan. Heb momenteel nog een 16GB M1 Air en ben eigenlijk nooit tegen memory issues aangelopen.

In future proofen geloof ik persoonlijk niet. Ik doe 2-3 jaar met een MacBook, tegen die tijd zijn er weer zoveel nieuwe specs, features etc.. uit, dat ik sowieso wel weer een keer wil upgraden. Laat staan 5-6 jaar.... Dan heb je 32GB geheugen, maar is intussen alweer 64GB de standaard.

Ik koop een product op basis van m'n huidige situatie, of ik moet al weten dat mijn situatie op korte termijn gaat veranderen. Dat geld wat ik extra zou moeten betalen om te "future proofen" geef ik liever weer bij de volgende uit.

Maar ieder het zijne uiteraard 👍🏻
16GB klinkt dan als een goede keuze. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je ook een goede keuze hebt gemaakt door voor de base 14 inch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieHond
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb op mijn werk een Kensington DisplayLink docking station die ik met USB-A aan mijn MacBook Pro 2013 plug. Via DisplayLink kan ik 2 externe beeldschermen aansturen.

Nu heeft mijn bestelde MacBook Pro M1Pro alleen USB-C poorten die ik kan gebruiken. Mijn vraag:
Wat voor adapter moet ik kopen om het docking Station aan te sturen en daarmee de 2 beeldschermen?

Ik zit te denken aan een simpele usb-c to usb-a hub met Ethernet die ik ook thuis kan gebruiken voor mijn muis, keyboard en netwerkkabel. Zou dat werken? Advies voor een goede hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-04 15:17
ArieHond schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:35:
Ik heb op mijn werk een Kensington DisplayLink docking station die ik met USB-A aan mijn MacBook Pro 2013 plug. Via DisplayLink kan ik 2 externe beeldschermen aansturen.

Nu heeft mijn bestelde MacBook Pro M1Pro alleen USB-C poorten die ik kan gebruiken. Mijn vraag:
Wat voor adapter moet ik kopen om het docking Station aan te sturen en daarmee de 2 beeldschermen?

Ik zit te denken aan een simpele usb-c to usb-a hub met Ethernet die ik ook thuis kan gebruiken voor mijn muis, keyboard en netwerkkabel. Zou dat werken? Advies voor een goede hub?
Yes hier ook op zoek naar een goeie dock die 2 beeldschermen voor de mac kan aansturen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sluw schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:07:
Wat een upgrade prijzen weer. Met mijn wensen hik alweer tegen de 4000 euro voor een 14 inch laptop.

Edit: misschien ga ik toch maar water bij de wijn doen en de specs terug schroeven.
Vind met name de memory upgrades bizar.
16GB extra van 16 naar 32 kost je 460 euro.
32GB extra van 32 naar 64 kost je 460 euro.

Zou logischer zijn geweest als de stap van 16 naar 32 dan 230 euro zou kosten. Die 460 euro is bizar veel voor 16GB. Dat zal veel mensen denk ik weerhouden de stap naar 32GB te maken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
Microkid schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

Vind met name de memory upgrades bizar.
16GB extra van 16 naar 32 kost je 460 euro.
32GB extra van 32 naar 64 kost je 460 euro.

Zou logischer zijn geweest als de stap van 16 naar 32 dan 230 euro zou kosten. Die 460 is bizar veel voor 16GB. Dat zal veel mensen denk ik weerhouden de stap naar 32GB te maken.
En heel veel mensen hebben het niet eens nodig, maar smijten toch die belachelijke 460€ er tegenaan. Uit onwetendheid, of omdat één of ander figuur beweert dat 16GB tegenwoordig echt niet genoeg meer is.

Zonde van het geld als je er totaal geen gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieHond
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-12-2021
Alcides schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Yes hier ook op zoek naar een goeie dock die 2 beeldschermen voor de mac kan aansturen!
Ik ben niet op zoek naar een dock, maar een verbinding tussen de MBP M1Pro en de USB-A dock (die 2 schermen aanstuurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:19
Alcides schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een goede dock om in ieder geval 2 4K 60Hz monitoren aan te sturen + randapparatuur (toetsenbord, muis etc.). Ik ben in de afgelopen 24 uur tot de volgende shortlist gekomen, dus ik hoor graag nog andere aanbevelingen:

Razer Thunderbolt 4 Dock
Kensington SD5700T
OWC 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

En heel veel mensen hebben het niet eens nodig, maar smijten toch die belachelijke 460€ er tegenaan. Uit onwetendheid, of omdat één of ander figuur beweert dat 16GB tegenwoordig echt niet genoeg meer is.

Zonde van het geld als je er totaal geen gebruik van maakt.
Nou ik merk dat mijn MacBook 15” 2018 met standaard 16gb toch echt vaak al aan het swappen is. Ik wil wel graag 32gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:17
Top mijn nieuwe triple 4k 32 inch setup is klaar voor de macbook pro max! 2x usb c en 1 hdmi die ik nu gebruik voor 4 monitor setup voor werk (en mac mini en pc).

zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:44
rdgut schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Nou ik merk dat mijn MacBook 15” 2018 met standaard 16gb toch echt vaak al aan het swappen is. Ik wil wel graag 32gb.
Geheugen gebruik door Apple Silicon is niet te vergelijken met het geheugen gebruik van een Intel MacBook Pro. Daar moet je wel rekening mee houden.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
rdgut schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, als je het nodig hebt moet je uiteraard voor 32GB gaan.

Maar voor 9 van de 10 die anderen mensen moeten vragen of ze voor 16GB of 32GB moeten gaan, volstaat 16GB gewoon. Als je echt 32GB (of nog meer) nodig hebt voor jouw persoonlijke situatie dan ben je daar zelf echt wel van op de hoogte, althans zo redeneer ik.

Voor de "normale" gebruiker volstaat 16GB prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Here’s how the new 14″ and 16″ MacBook Pro compare to other MacBook models

https://9to5mac.com/2021/...lier-macbooks-comparison/

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 22:16

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Joh gewoon straks lekker genieten van wat je hebt gekocht. De base model komt niks te kort en vooral niet gezien het lijstje van toepassingen welke jij noemt. Kijk eens hoe de huidige M1's draaien en met de M1 Pro krijg je alleen maar meer. Die extra CPU kopen is dan alleen maar voor het gevoel.

Ik ben een beetje gestopt met naar de specs kijken. ik kocht met de Intel modellen altijd wel de bovenkant wat betreft specs. Ik heb nu het basis 14 inch model bestelt maar dan met een 1TB SSD. Als ik kijk naar mijn M1 Mac mini.... die trekt mijn i7 Macbook pro er volledig uit en dan staat dan nog niet te zweten. Dus ik verwacht met het basis model echt niks te kort te komen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:17:
[...]

Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, als je het nodig hebt moet je uiteraard voor 32GB gaan.

Maar voor 9 van de 10 die anderen mensen moeten vragen of ze voor 16GB of 32GB moeten gaan, volstaat 16GB gewoon. Als je echt 32GB (of nog meer) nodig hebt voor jouw persoonlijke situatie dan ben je daar zelf echt wel van op de hoogte, althans zo redeneer ik.

Ik denk precies zoals jij. Ik heb het geld geïnvesteerd in 1 TB SSD. Dat heb ik namelijk wel echt nodig, omdat ik veel grote bestanden op de MacBook Pro heb staan. 16GB is meer dan genoeg voor mij. Heb ook een M1 Mac Mini en die heeft aan 16GB ook genoeg.

Futureproofing doe ik om dezelfde reden niet: mijn MacBook wisselt elke twee-drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:09
11 uur accuduur bij browsen valt wel tegen als je een puntje van kritiek mag hebben. Hoe komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noslen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:56:
11 uur accuduur bij browsen valt wel tegen als je een puntje van kritiek mag hebben. Hoe komt dat?
Greatsword in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De MBP M1 is echt prachtig en zal voor zware gebruikers prima volstaan. Maar ik heb toch maar gekozen voor de Air M1 16/512. Vond het prijsverschil met de Pro te groot. Daarnaast voordeel dat de Air fanless is en wat lichter. Voor het surfen wat ik doe is dat ruim voldoende. Mocht er volgend jaar een 14" Air komen in de upgrade ronde, dan upgrade ik dan wel weer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:09
Dat kan het niet alleen zijn. Ze zijn van 58Wh naar 70Wh gegaan, maar toch heb je effectief 6 hele uren minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:00:
De MBP M1 is echt prachtig en zal voor zware gebruikers prima volstaan. Maar ik heb toch maar gekozen voor de Air M1 16/512. Vond het prijsverschil met de Pro te groot. Daarnaast voordeel dat de Air fanless is en wat lichter. Voor het surfen wat ik doe is dat ruim voldoende. Mocht er volgend jaar een 14" Air komen in de upgrade ronde, dan upgrade ik dan wel weer.
Ja vooral dat gewicht zal weer wennen zijn als je van een Air komt en dan naar de Pro gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

noslen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Dat kan het niet alleen zijn. Ze zijn van 58Wh naar 70Wh gegaan, maar toch heb je effectief 6 hele uren minder.
L23 in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Ik denk dat het in de praktijk mee valt of in ieder geval dichter bij elkaar zit omdat de testen uitgevoerd zijn bij 50% beeldschermhelderheid. Maar de nieuwe Pro's hebben een helderheid tot 1000 nits en de 13 inch Pro 500 nits.

Verder vraag ik me af of meer RAM en meer inactieve cores invloed kan hebben op de batterijduur.

[ Voor 8% gewijzigd door L23 op 19-10-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince11
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-12-2024

Ik heb exact hetzelfde dilemma. Ik heb gisteren de base 14’’ besteld, maar nu begin ik toch te twijfelen of ik niet voor de 10 core variant had moeten gaan. Ik gebruik hem voor de studie, ik heb vaak 50+ safari tabs openstaan (op vrij zware websites) en veel pdf’s en word documenten waar ik tussen schakel. Ook in het kader van future proofing lijkt het me prettig om wat extra cpu power te hebben, maar ik weet niet of ik het verschil tussen de 8 core cpu en 10 core cpu ga merken, zelfs niet over 5 jaar. Hopelijk kan iemand mij hier over adviseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

L23 in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Ik denk dat het in de praktijk mee valt of in ieder geval dichter bij elkaar zit omdat de testen uitgevoerd zijn bij 50% beeldschermhelderheid. Maar de nieuwe Pro's hebben een helderheid tot 1000 nits en de 13 inch Pro 500 nits.

Verder vraag ik me af of meer RAM en meer inactieve cores invloed kan hebben op de batterijduur.
De cores niet lijkt me, want die 8 high performance cores kun je terugklokken tot 1000 MHz wat in praktijk weinig energie zal verbruiken (zelfde geldt voor de huidige M1 Air, die heeft ook 8 cores). Ram weet ik niet. Scherm zal ongetwijfeld veel impact hebben. Dat merk ik ook op de iPad Pro: 5 uur met full brightness HDR is niet abnormaal.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

iApp schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

De cores niet lijkt me, want die 8 high performance cores kun je terugklokken tot 1000 MHz wat in praktijk weinig energie zal verbruiken (zelfde geldt voor de huidige M1 Air, die heeft ook 8 cores). Ram weet ik niet. Scherm zal ongetwijfeld veel impact hebben. Dat merk ik ook op de iPad Pro: 5 uur met full brightness HDR is niet abnormaal.
Wellicht dat alle kleine beetjes energie bij elkaar toch impact hebben op de accuduur? Maar het scherm lijkt me inderdaad de grootste boosdoener. Maar ik kan me dan voorstellen dat je in de praktijk bij een 13 inch Pro de helderheid wat hoger zet en bij de 14 inch Pro wat lager. 1000 nits klinkt mij erg helder voor binnen. Dus mogelijk zitten die 11 en 17 uur draadloos internetten dichter bij elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
Vince11 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Ik heb exact hetzelfde dilemma. Ik heb gisteren de base 14’’ besteld, maar nu begin ik toch te twijfelen of ik niet voor de 10 core variant had moeten gaan. Ik gebruik hem voor de studie, ik heb vaak 50+ safari tabs openstaan (op vrij zware websites) en veel pdf’s en word documenten waar ik tussen schakel. Ook in het kader van future proofing lijkt het me prettig om wat extra cpu power te hebben, maar ik weet niet of ik het verschil tussen de 8 core cpu en 10 core cpu ga merken, zelfs niet over 5 jaar. Hopelijk kan iemand mij hier over adviseren :)
Voor die tabbladen, pdf’s en word bestanden gaat je cpu niet veel verschil maken.
Geheugen is in dat kader interessanter, maar als ik lees “Browsen, pdf en Word” dan neig ik al naar 16GB.

Heb je momenteel een Mac? Check je memory pressure eens in de activity monitor tijdens het gebruik van je Mac. Zit je in het geel/rood en swapped ie daarom als een malle, dan doe je er goed aan om meer geheugen te nemen. Die cpu is interessant voor de wat zwaardere workloads zoals het bewerken van foto, video, muziek of iets van coding ofzo.

Daarbij geloof ik niet in future proofing, hoe en waarom heb ik een aantal posts terug geschreven :)

Edit: voor school zou een Air M1 met 16GB heel interessant kunnen zijn, maar dan heb je uiteraard al die fancy features van de nieuwe Pro niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rck010 op 19-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:16
Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:17:
[...]

Maar voor de “normale” gebruiker volstaat een Airtje van de 1/2 ook. :) 9 van de 10 MBP 14/16 kopers zullen amper de capaciteit gebruiken. Dus ja, als je dan al zoveel geld uitgeeft kan die paar honderd er ook nog wel bij. Bij een prijskaartje van 3k+ vind ik persoonlijk 16GB karig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vince11 Klopt wat hierboven wordt gezegd.

Heb zowel een Mac Mini, Air als Pro M1 hier en voor browsen e.d. zag ik wel flink verschil
met 8GB RAM vs 16GB maar op CPU gebied merkte ik eigenlijk niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
Inspired schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Maar voor de “normale” gebruiker volstaat een Airtje van de 1/2 ook. :) 9 van de 10 MBP 14/16 kopers zullen amper de capaciteit gebruiken. Dus ja, als je dan al zoveel geld uitgeeft kan die paar honderd er ook nog wel bij. Bij een prijskaartje van 3k+ vind ik persoonlijk 16GB karig.
Zitten ook genoeg lui tussen die de Pro willen om andere redenen, zoals het ProMotion/MiniLED scherm, de connectiviteit, support voor externe displays, batterijduur etc..

460€ is ook bij een MacBook van 3000€ nog een hoop geld, zeker als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Inspired schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Bij 16GB RAM zit je toch nog ruim onder de 3K? Of gebruik je 2+ TB aan opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:16
L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Bij 16GB RAM zit je toch nog ruim onder de 3K? Of gebruik je 2+ TB aan opslag?
Ja, true. 3k wellicht wat hoog al zal de gemiddelde order wel die kant op gaan gok ik met wat upgrades & Care. Anyway, ik zou voor 32 gaan. 16 voelt als stap terug. Ook omdat de gpu nu wat GBs afsnoept. Maar goed, moet iedereen zelf beslissen natuurlijk. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Inspired schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Ja, true. 3k wellicht wat hoog al zal de gemiddelde order wel die kant op gaan gok ik met wat upgrades & Care. Anyway, ik zou voor 32 gaan. 16 voelt als stap terug. Ook omdat de gpu nu wat GBs afsnoept. Maar goed, moet iedereen zelf beslissen natuurlijk. :)
Ja zo denk ik er ook over. Maar die €460,- voor 32GB is wel een dure upgrade dus kan me goed voorstellen dat niet iedereen het nodig acht, zeker als je het niet specifiek voor de gpu koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Zitten ook genoeg lui tussen die de Pro willen om andere redenen, zoals het ProMotion/MiniLED scherm, de connectiviteit, support voor externe displays, batterijduur etc..

460€ is ook bij een MacBook van 3000€ nog een hoop geld, zeker als je het niet nodig hebt.
Dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Ja zo denk ik er ook over. Maar die €460,- voor 32GB is wel een dure upgrade dus kan me goed voorstellen dat niet iedereen het nodig acht, zeker als je het niet specifiek voor de gpu koopt.
Persoonlijke situatie.

Waar ga je die GPU (en daarvoor dat extra geheugen) voor gebruiken?
Bovengemiddelde videobewerking in 4K / 8k formaat? Dan volg ik je helemaal. Voor te browsen, YouTube en eens een iMovie filmpje In elkaar te zetten? Dan vind ik het pure geldverspillerij.

32GB geheugen nemen omdat het leuk matched met extra gpu cores, vind ik onzin als ik er geen gebruik van maak :) Als geld totaal geen rol speelt is het uiteraard een ander verhaal, maar de meeste van ons zullen er gewoon voor moeten werken lijkt me >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:13

3DDude

I void warranty's

Rivanov schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:37:
De SD-card slot is trouwens ook ideaal om je storage uit te breiden. Dit was bij de oude MacBook Pro's ook een ideale manier om je opslagcapaciteit te vergroten. Je had toen ook speciale SD cards die helemaal flush in de MacBook zat.

https://www.amazon.com/s?...D6EO7PLJKQR&tag=9to503-20
is die pci-express of nog usb snelheid? scheelt heel veel ivm performance ;)

p.s. zullen we stoppen met discussies over de prijs, shit is duur.. we know :P

[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 19-10-2021 23:12 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

Wederom, persoonlijke situatie.

Waar ga je die GPU (en daarvoor dat extra geheugen) voor gebruiken?
Bovengemiddelde videobewerking in 4K / 8k formaat? Dan volg ik je helemaal. Voor te browsen, YouTube en eens een iMovie filmpje In elkaar te zetten? Dan vind ik het pure geldverspillerij.

32GB geheugen nemen omdat het leuk matched met extra gpu cores, vind ik onzin als ik er geen gebruik van maak :) Als geld totaal geen rol speelt is het uiteraard een ander verhaal, maar de meeste van ons zullen er gewoon voor moeten werken lijkt me >:)
Wederom? Is al de tweede keer waarin je mijn reactie verkeerd begrijpt. Ik gaf beiden keren aan dat 16GB een goede keuze kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:11:
[...]

Wederom? Is al de tweede keer waarin je mijn reactie verkeerd begrijpt. Ik gaf beiden keren aan dat 16GB een goede keuze kan zijn.
Ik reageer op het stukje gpu, wat ik wil zeggen is dat het voor iemand die veel gebruik maakt van de gpu, het wellicht wel loont om meer geheugen te steken. Verder geen opmerking richting jou, of je post. Kwam wellicht anders over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Wat vonden jullie trouwens van het poetsdoekje voor 25 euro? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
L23 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:34:
Dat hadden ze wel bij iedere MacBook Pro mogen doen… ze worden met de dag gekker daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rck010 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

Als je een versie met extra GPU-cores neemt (omdat dat nodig is) is het ook niet zo'n gekke gedachte om ruim in het RAM te gaan zitten, al die cores moeten wel snel bij genoeg data kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Chickendorp schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:40:
[...]

Als je een versie met extra GPU-cores neemt (omdat dat nodig is) is het ook niet zo'n gekke gedachte om ruim in het RAM te gaan zitten, al die cores moeten wel snel bij genoeg data kunnen.
Ik vraag me dus heel erg af of dat nodig is. Je betaald dan 270 euro voor 2 cpu cores en 2 gpu cores. Ik zou in dat opzicht eerst kijken hoeveel RAM je nodig hebt. En mocht je uiteindelijk gekozen hebben voor 32GB RAM dan kan je nog overwegen om voor 500 euro te upgraden naar de M1 Max 24 cores GPU.
Ik denk dat veel mensen bij de 14 inch naar de 10 core CPU en 16 core GPU upgraden omdat de verwachtingen waren dat dit het instapmodel zou zijn en de marketing materiaal praat bij de M1 Pro ook alleen maar over 10 core CPU en 16 core GPU.

Wellicht is 2 CPU performance cores nog wel interessant, maar upgraden voor 2 GPU cores lijkt me vrij minimaal. Het aparte is dat de upgrade van 14 naar 16 GPU cores hier 40 euro is en in Amerika 100 dollar.

[ Voor 12% gewijzigd door L23 op 20-10-2021 00:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
heb er 2 besteld, wel voor de zekerheid AppleCare+ op afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ooit, lang geleden, kreeg je standaard zo'n doekje bij je PowerBook ;)

Oh, en ook voor het doekje is de levertijd al opgelopen naar eind november :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-04 00:54
[...]

Wat is een zware website precies?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-04 12:11

Licko

ZVDK

carpebios schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Wat is een zware website precies?
Van die websites die helemaal vastlopen als je wisselt tussen Safari en Word.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:54
[...]

Ik zou daar echt niet over inzitten. De base 14" is daarvoor echt overkill. Dat trekt mijn M1 MacBook Air met 8GB met gemak :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoedje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Ik zou daar echt niet over inzitten. De base 14" is daarvoor echt overkill. Dat trekt mijn M1 MacBook Air met 8GB met gemak :)
Ik gebruik in Safari heel vaak de pinch gesture om zo een overzicht te krijgen van alle openstaande tabbladen om vervolgens naar een specifieke website te gaan.

Met 8GB merkte ik toch echt aanzienlijke lag, stotter en beachballs met zoveel tabbladen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Enig idee wanneer we de eerste echte reviews kunnen verwachten?
Stelt Apple zulke modellen al eerder beschikbaar aan tech-sites? Of is het wachten tot na de echte release date? Geen idee hoe Apple hier in het verleden mee omging.

Ben zelf voornemens het topmodel (m1 max) met 64gb te nemen. Alhoewel ik ook nog de luxe heb om evt. de nieuwe iMac range af te wachten (vermoedelijk voorjaar 2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Dacide schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:19:
Enig idee wanneer we de eerste echte reviews kunnen verwachten?
Er is een embargo op tot maandag, ik meen 15:00. Dus maandagmiddag / avond zullen er wel reviews verschijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:54
Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Ik gebruik in Safari heel vaak de pinch gesture om zo een overzicht te krijgen van alle openstaande tabbladen om vervolgens naar een specifieke website te gaan.

Met 8GB merkte ik toch echt aanzienlijke lag, stotter en beachballs met zoveel tabbladen open.
Extra geheugen is dan idd geen overbodige luxe. Al moet ik zeggen dat het hier met 70+ tabbladen en aardig wat andere apps open nog steeds soepel gaat, zonder enige lag, stotter of beachballs.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Hertog schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Er is een embargo op tot maandag, ik meen 15:00. Dus maandagmiddag / avond zullen er wel reviews verschijnen :)
Top. Dat is heldere informatie.
Ik wacht het rustig af. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 17:43
[...]

Heb je dan niet meer programma's openstaan? Hier ook een M1 air en heb met alleen safari + veel tabbladen en bv mail open hier geen beachballs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sluw schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Heb je dan niet meer programma's openstaan? Hier ook een M1 air en heb met alleen safari + veel tabbladen en bv mail open hier geen beachballs.
Ja heb standaard wat dingen openstaan.

Finder,Muziek,Safari,Chrome,Foto’s,Agenda,Notes,Woning en nog wat 3rd party draaien op de achtergrond maar niet allemaal actief, denk aan Bettertouchtool,iStat Menu’s, Plex, Snagit, Little Snitch, Synology Drive, PopClip.

Vooral bij het gesture “ Pinch In” en de shortcut CMD+T voor nieuw tabblad merkte ik het dus vandaar ook 16GB Ram model gekozen voor de M1 Mini en nu de nieuwe Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:57:
[...]

Ja heb standaard wat dingen openstaan.

Finder,Muziek,Safari,Chrome,Foto’s,Agenda,Notes,Woning en nog wat 3rd party draaien op de achtergrond maar niet allemaal actief, denk aan Bettertouchtool,iStat Menu’s, Plex, Snagit, Little Snitch, Synology Drive, PopClip.

Vooral bij het gesture “ Pinch In” en de shortcut CMD+T voor nieuw tabblad merkte ik het dus vandaar ook 16GB Ram model gekozen voor de M1 Mini en nu de nieuwe Pro.
Ah, dan begrijp ik het beter. Ik heb voor m'n werk nu een pro met 32GB besteld maar dan gebruik ik ook veel meer software tegelijk. Voor huis tuin en keuken gebruik nooit problemen met 8GB gehad.

Nu ben ik wel benieuwd in tests of de snelheid van het geheugen uit gaat maken. De M1 pro heeft 3,5x en de M1 Max ± 7x sneller geheugen dan de gewone M1. Dus 16GB M1 Max zou soepeler moeten lopen dan 16GB gewone M1, maar of dat in de praktijk ook zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

epo

Ben zelf ook erg nieuwsgierig of de M1 Pro/Max gebaseerd zijn op de A14 of A15 aangezien de A15 flink verbeterde power efficient cores heeft en ook het GPU gedeelte is flink verbeterd. Zo te zien aan de Geekbench is het op de A14, of misschien toch een mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:41
Hoedje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:24:
[...]

Extra geheugen is dan idd geen overbodige luxe. Al moet ik zeggen dat het hier met 70+ tabbladen en aardig wat andere apps open nog steeds soepel gaat, zonder enige lag, stotter of beachballs.
[...]

Even een serieuze vraag van mijn kant maar waarom zou je zoveel tabbladen open laten staan?

Is het dan niet veel sneller om de website opnieuw in te tikken ipv een pinch beweging/muisklik en dan door 70 tabbladen te zoeken naar 1 specifieke website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bobo221 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

[...]

Even een serieuze vraag van mijn kant maar waarom zou je zoveel tabbladen open laten staan?

Is het dan niet veel sneller om de website opnieuw in te tikken ipv een pinch beweging/muisklik en dan door 70 tabbladen te zoeken naar 1 specifieke website?
Voor mij zijn het eerder 20-25 tabbladen, de 70 was van iemand anders hierboven.

Maar heb zelf dus ook een exacte volgorde waarin ze staan, dus het is ook meer muscle memory 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
epo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:15:
Ben zelf ook erg nieuwsgierig of de M1 Pro/Max gebaseerd zijn op de A14 of A15 aangezien de A15 flink verbeterde power efficient cores heeft en ook het GPU gedeelte is flink verbeterd. Zo te zien aan de Geekbench is het op de A14, of misschien toch een mix.
Waaraan zie je op geekbench dat het op de A14 is gebaseerd? Daarnaast zijn het wel verschillende ontwerpen met de zelfde cores de M1 wel voortgekomen uit de kennis en kunde van de mobiele chips maar wel anders opgebouwd, andere geheugensnelheden etc.

A15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nQn3Xw6Fk2HegrC6UUtSqkcCqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rLiraC3u94OU69BWGYC64Ad1.png?f=fotoalbum_large

M1Max

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94qlF8-g_XGAg_AxU3h2w_JM018=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZARhLbj8wg7mDrR7BBfuBmpe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 21:56
Ik ben niet te spreken over de vooruitgang in design, gelukkig is dat persoonlijk.
Mijn late 2016 pro heeft moeite met mijn 85MB foto's in Capture One 21, hoe meer geheugentje beter maar is het de processor waard om te gaan voor de max en 64GB. Ik vind het lastig.
Ondanks dat er voor mij qua techniek nog wel wat onduidelijk is is dit wel weer de eerste pro waar ik een beetje kriebels van krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dagg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:36:
Ik ben niet te spreken over de vooruitgang in design, gelukkig is dat persoonlijk.
Mijn late 2016 pro heeft moeite met mijn 85MB foto's in Capture One 21, hoe meer geheugentje beter maar is het de processor waard om te gaan voor de max en 64GB. Ik vind het lastig.
Ondanks dat er voor mij qua techniek nog wel wat onduidelijk is is dit wel weer de eerste pro waar ik een beetje kriebels van krijg.
Gebruik hier ook Capture One i.c.m. PS en de M1 is echt een wereld van verschil.

Tenzij je ook veel video doet 4-8K dan is 32GB echt meer dan voldoende.

Waar merk je precies dat hij moeite mee heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 20-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 21:56
Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:41:
[...]

Gebruik hier ook Capture One i.c.m. PS en de M1 is echt een wereld van verschil.

Tenzij je ook veel video doet 4-8K dan is 32GB echt meer dan voldoende.

Waar merk je precies dat hij moeite mee heeft?
Bij het Cullen duurt het wel erg lang voordat de foto scherp is op mijn scherm, dit geldt ook voor het uitvoeren van bewerkingen zoals styles. Importeren en exporteren is ook langzamer geworden maar dat is workflow wise te overzien. Dat je bij de twee beschreven voorbeelden +/-10s moet wachten voordat je wat ziet is wel erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-04 00:54
Licko schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:19:
[...]

Van die websites die helemaal vastlopen als je wisselt tussen Safari en Word.
Heb jij een voorbeeld, ik ken oprecht geen zware website. Ik wil dat zelf wel eens testen hoe mijn MacBook dit nu afhandelt.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-04 12:11

Licko

ZVDK

carpebios schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Heb jij een voorbeeld, ik ken oprecht geen zware website. Ik wil dat zelf wel eens testen hoe mijn MacBook dit nu afhandelt.
Nee ik heb geen voorbeeld. Ik was m'n sarcasme smilie kwijt.

Heb sowieso 't idee dat veel mensen hier veel geld uitgeven aan een laptop die ze voor hun werkzaamheden niet nodig gaan hebben, maar dat terzijde. Het is natuurlijk wel leuk om hier te posten dat je een dikke config koopt...
Volgens mij is voor een deel hier een M1 met eventueel 16gb prima.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:46
Licko schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Heb sowieso 't idee dat veel mensen hier veel geld uitgeven aan een laptop die ze voor hun werkzaamheden niet nodig gaan hebben, maar dat terzijde. Het is natuurlijk wel leuk om hier te posten dat je een dikke config koopt...
Who cares? Wat een gejammer om wat andere doen met hun geld. Doe je dat ook met voertuigbezitters? Ga je bij elke stoplicht vragen waarom ze een Mercedes e-klasse rijden ipv een Fiat Punto want ook die brengt ze van a-naar-b. Al pagina's gaat dit door. Mag iedereen bepalen voor zichzelf waar hij zijn geld aan uitgeeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 18:01
Licko schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Maar dan toch, het hebben van een dikke spec kan het verschil zijn tussen het moeten upgraden in 2025 of het kunnen uitstellen tot 2028. Mijn Macbook pro mid 2014 heeft het nu kunnen uithouden daardoor.

Toen in 2014 was mn mbp super snel. Ik kon bijna niet voorstellen dat ik hem ooit traag zou gaan vinden. Dat begon 2 jaar geleden toch wel. Vaak getwijfeld, gelukkig toch gewacht op deze switch naar M1 architectuur.

Ook deze zal ooit traag zijn, maar je hebt hierdoor meer speelruimte, vooral in de toekomst.

[ Voor 18% gewijzigd door FireStarter op 20-10-2021 11:14 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Khayma schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

Who cares? Wat een gejammer om wat andere doen met hun geld. Doe je dat ook met voertuigbezitters? Ga je bij elke stoplicht vragen waarom ze een Mercedes e-klasse rijden ipv een Fiat Punto want ook die brengt ze van a-naar-b. Al pagina's gaat dit door. Mag iedereen bepalen voor zichzelf waar hij zijn geld aan uitgeeft?
Ja, maar dit is Tweakers. vErAntWOordEn toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
ik werk nu met een late 2013 macbook pro 8gb/128 en ja ik begin me nu echt te ergeren aan de snelheid van het systeem. en krijg ook meldingen geen geheugen beschikbaar als ik met HDR fotos in photoshop bezig ben en ook aan het editten ben in lightroom.

heb daarom dus een 14" m1 pro 10core cpu met 1tb schijf en 32gb ram .. hoop geld? ja.. vind ik het het waard? 100%

waarschijnlijk had ik mij inderdaad ook kunnen redden met de macbook pro m1 met 16gb ram. maar die heeft gewoon te weinig usbc/thunderbolt poorten zeker omdat daar geen magsafe op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

epo

Sluw schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Waaraan zie je op geekbench dat het op de A14 is gebaseerd? Daarnaast zijn het wel verschillende ontwerpen met de zelfde cores de M1 wel voortgekomen uit de kennis en kunde van de mobiele chips maar wel anders opgebouwd, andere geheugensnelheden etc.

A15

[Afbeelding]

M1Max

[Afbeelding]
Het is lastig te zeggen op alleen Geekbench inderdaad, de A15 is ook op 3.2Ghz geklokt en hier zijn al betere Multicore prestaties met een M1 Max op 12693 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10496766
A15 Gpu lijkt ook op de Pro vooral dankzij de extra core sneller te zijn en de A14 -> A15 is meer een node upgrade met kleine verbeteringen. M2 gaat dan waarschijnlijk naar 4nm+ en wel flink sneller zijn. Maar goed zo kan je altijd wel wachten en dit is in het segment extreem snel en efficient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32

SolidD

Hier ook nog steeds werkend op een MacBook Pro 15" mid 2012 (16GB, 2,3Ghz i7)....

En wat een apparaat dit! Met wat deuken in de behuizing :P, intensief gebruikt voor bijna tien jaar alweer, ik heb met smart (en ongeduld!) de aankondiging van deze pro's afgewacht. Want zo begin dit jaar ging het echt even niet meer met de huidige mac; 5+ seconden wachten om een nieuw tabblad te openen of een finder preview te doen. Toen de aankondiging maar uitgesteld bleef worden, heb ik toch alsnog een SSD upgrade hierop gedaan en eigenlijk, eerlijk gezegd, sindsdien weer verbazingwekkend snel en genoeg performance voor wat ik ermee doe.

Twee weken geleden werd ik 's nachts wakker van iets dat klonk als een ouderwetse alarmklok (drie monotone beeps achter elkaar), dat bleek toen ineens uit m'n mac te komen die al een tijd zo stond te piepen! De volgende ochtend kreeg ik hem niet opgestart, maar toen mee naar Amac gegaan en met een PRAM/NVRAM reset deed hij het weer, sindsdien nog steeds.... maar wie weet voor hoe lang.

Dus eigenlijk wel tijd voor een upgrade, maar ik had ze ergens niet ZO prijzig verwacht (ondanks dat ik voor deze destijds ook ruim €2200 heb betaald). Maar toen was ik ook meer met grafische dingen bezig. Momenteel zou ik denk ik prima uit de voeten kunnen met een M1 Air. Het zijn vooral het scherm en de extra poorten (en magsafe!) die ik op prijs stel in de pro, maar kwa performance ga ik gewoon nooit in de buurt komen van wat ze nu kunnen.

Het is echt grappig, want ik was een paar maanden geleden overtuigd dat ik direct een nieuwe pro zou bestellen als ie uit kwam, en nu denk ik, ach, misschien nog even wachten op een upgrade van de Air.... is dit herkenbaar bij iemand of ben ik weer teveel aan het nadenken :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-04 09:39
Qua specs ga ik er wel uitkomen. Wil graag de specs van de MacBook Pro 16 inch met 32 GB RAM en 1TB SSD.
Mijn grootste twijfel is echter het fomaat... 14 vs 16.
Ik ben nu in het bezit van een 13 inch MacBook Pro en deze vind ik vaak wel aan de kleine kant als ik er langere tijd op werk zonder een extern scherm eraan.
Met een 27 inch 4K scherm eraan die ik op mijn werkplek heb is het uiteraard prima. Het lichte gewicht en portabiliteit bevallen me erg goed maar toch lonkt de 16 inch omdat ik de MacBook toch ook wel vaak als laptop gebruik.... twijfels... temeer omdat de prijzen van de 14 en 16 inch een stuk dichter bij elkaar liggen als voorheen en je ze beide met dezelfde specs kunt krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-04 11:00
SolidD schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:11:
Hier ook nog steeds werkend op een MacBook Pro 15" mid 2012 (16GB, 2,3Ghz i7)....

En wat een apparaat dit! Met wat deuken in de behuizing :P, intensief gebruikt voor bijna tien jaar alweer, ik heb met smart (en ongeduld!) de aankondiging van deze pro's afgewacht. Want zo begin dit jaar ging het echt even niet meer met de huidige mac; 5+ seconden wachten om een nieuw tabblad te openen of een finder preview te doen. Toen de aankondiging maar uitgesteld bleef worden, heb ik toch alsnog een SSD upgrade hierop gedaan en eigenlijk, eerlijk gezegd, sindsdien weer verbazingwekkend snel en genoeg performance voor wat ik ermee doe.

Twee weken geleden werd ik 's nachts wakker van iets dat klonk als een ouderwetse alarmklok (drie monotone beeps achter elkaar), dat bleek toen ineens uit m'n mac te komen die al een tijd zo stond te piepen! De volgende ochtend kreeg ik hem niet opgestart, maar toen mee naar Amac gegaan en met een PRAM/NVRAM reset deed hij het weer, sindsdien nog steeds.... maar wie weet voor hoe lang.

Dus eigenlijk wel tijd voor een upgrade, maar ik had ze ergens niet ZO prijzig verwacht (ondanks dat ik voor deze destijds ook ruim €2200 heb betaald). Maar toen was ik ook meer met grafische dingen bezig. Momenteel zou ik denk ik prima uit de voeten kunnen met een M1 Air. Het zijn vooral het scherm en de extra poorten (en magsafe!) die ik op prijs stel in de pro, maar kwa performance ga ik gewoon nooit in de buurt komen van wat ze nu kunnen.

Het is echt grappig, want ik was een paar maanden geleden overtuigd dat ik direct een nieuwe pro zou bestellen als ie uit kwam, en nu denk ik, ach, misschien nog even wachten op een upgrade van de Air.... is dit herkenbaar bij iemand of ben ik weer teveel aan het nadenken :P?
Wat een herkenbaar verhaal zeg, ik zat nog op een mid 2012 MBP 13. Nadat vorig jaar de grote update uitbleef, heb ik afgelopen jaar een upgrade gedaan naar 16 gb RAM en een nieuwe accu. En wat loopt deze machine nog goed mee zeg, echt ongekend. En toch is het na 9 jaar is het echt tijd voor een nieuwe.

Met name het scherm, accu, hdmi en thunderbolt en webcam zijn voor mij dingen waar ik veel gebruik van zal maken. Mede door de lange houdbaarheid van deze machines rechtvaardig ik het aankoopbedrag.
Want immers, ik zou prima uit de voeten kunnen met een 13 MB air M1 of Pro M1.

Ik denk dat er een reden is dat we de machines uit 2012 nog steeds kunnen gebruiken en dat is omdat we er toentertijd een toekomstbestendige investering voor hebben gemaakt, dat is me dus erg goed bevallen en vandaar dat ik dat nu weer ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
ik zie toch wel veel reacties dat je voor de 10-core zou moeten gaan...
oa. ook in bright review over de nwe books en AirPods...

is 230.- meer...

ik werk nu nog op een mbp uit 2013 met 8gb en het meeste gaat gewoon,
dus de nwe basis mbp 14" is sowieso bruter...

maar dan toch zie ik de 8-10core discussie voorbij komen...
ik werk voornamelijk met adobe software..twifjel twijfel

en zie snel lader van +20.- is dat een no-brainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
wwwmarcel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:48:

is 230.- meer...

ik heb voor mezelf een budget bedacht en gekeken wat kan ik daarvoor krijgen. had als eis 1tb ssd en het liefst 32gb ram. en ja ik heb voor de 10core gekozen om zo wellicht de tijd iets te verlengen totdat ik weer een nieuwe moet bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik ben ook op basis van budget gaan shoppen. Nu had ik best een ruim budget omdat ik zelfstandige ben en die laptop gewoon zorgt dat er centjes verdiend worden.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

is 230.- meer...

Ik ga zelf voor de 10 core omdat ik het al besteld had. Maar achteraf denk ik dat je er nauwelijks wat van gaat merken. Ik vind het een dure upgrade. En als je toch al 32GB RAM gekozen hebt dan zou ik doorzetten naar de M1 Max 24 core GPU en anders gewoon laten bij de 8 core CPU.

Die snellader krijg je gratis bij de 10 core CPU. Weet niet of het een no-brainer is. Ben zelf geen fan van snelladen en heb het liefst een zo klein mogelijke adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is 230.- meer...

Er zijn nog geen reviews enkel speculaties, maandag komt alles pas online want dan verloopt het embargo om 1500 zoals hier al meerdere keren voorbij is gekomen.

Die lader zou ik inderdaad wel doen als je voor het base model gaat want dan kan je snelladen. 50% in 30min is wat mij betref toch echt wel een killer feature.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken, in het ergste geval stuur je hem terug en koop je als nog de 10 core versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Laatst online: 22:38
Ik ben vooral benieuwd naar de eerste reviews. Hoe ze in het echt presteren in allerlei benchmarks en vergelijkingen. En dan met name benieuwd hoe groot het verschil daadwerkelijk is tussen de huidige M1 en de nieuwe. En naast de chips eigenlijk ook wel benieuwd naar de rest en dan vooral hoe goed het scherm is. Als het echt een betere investering is voor de toekomst (lees: er veel langer mee kunnen doen) dan is het de 1000,- meerwaarde tov een Air 16GB misschien toch het overwegen waard voor mij. Nog even geduld tot maandag...
Pagina: 1 2 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9