Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Nog mensen met een duidelijk hoorbaar "gezoem" bij het opladen? 14" MBP met de 96W lader.

Filmpje

Ik hoor dit enkel als de macbook oplaadt, dus niet als hij 100% is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
iRbn schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:16:
Nog mensen met een duidelijk hoorbaar "gezoem" bij het opladen? 14" MBP met de 96W lader.

Filmpje

Dat hoort niet, adapter gewoon omruilen!

Het verbaast mij trouwens dat de adapters standaard niet met een geaarde stekker worden geleverd. De verlengsnoeren hebben dat wel. Je voelt dan ook geen getintel meer van de aluminium body van de Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Tux3.14 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Het verbaast mij trouwens dat de adapters standaard niet met een geaarde stekker worden geleverd. De verlengsnoeren hebben dat wel. Je voelt dan ook geen getintel meer van de aluminium body van de Macbook.
Klopt, verbaasde me ook dat er geen verlengkabel meer meegeleverd wordt voor de adapter.
Ik heb in elk geval de winkel gecontacteerd en ik hoop dat ik de lader daar mag omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:59
Saven schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:43:
Nou :) Inmiddels een aantal dagen eigenaar van een 16". Leuk apparaat, maar ben er niet écht bovengemiddeld enthousiast over ten opzichte van de 15" uit 2017. Snelheidswinst is zeker merkbaar in sommige gevallen, soms ook minder. Veel (3rd party) apps zoals MS Edge of Word hebben nog steeds de tijd nodig om koud op te starten. De looks ben ik minder fan van; 't is echt een bakbeest vergeleken met het vorige dunne model.

Zit wel met een paar issues waarvan ik me afvraag of het jullie niet stoort? Ik lees wel wat op internet, maar hordes geïrriteerde mensen zie ik niet :P

Semi storende details:
  1. Startup chime is super luid, verandert niet mee met ingesteld volume. Op mijn 2017 versie veranderde dit geluid wel mee
  2. De 140W oplader heeft last van continue coil whine. De meeste users zullen de adapter niet vlak bij hun oor hebben hangen, maar in een stille ruimte is dit geluid duidelijk aanwezig, ook op een meter afstand.
  3. Externe displays worden nog steeds ruk ondersteund. Met name font rendering ziet er niet uit op non-retinaschermen, ook wordt er veel te vaak teruggevallen naar YPbPr kleuren in plaats van RGB
  4. Ook de M1 Pro chip heeft last van coil whine bij user input zoals scrollen via het touchpad. Toegegeven, dat is niet hoorbaar tenzij je in een stille ruimte zit en je oor bij t toetsenbord houdt :+
  5. Ingebouwde beeldscherm is over het algemeen top. Backlights aan de randen zijn net wat minder fel waardoor de randen een subtiele shadow lijken te hebben bij witte achtergronden
  6. Geen HDMI 2.1, beetje jammer
Verder absoluut een verbetering:
  1. Toetsenbord
  2. ProMotion / 120Hz
  3. Beeldscherm
  4. Fysieke F keys in plaats van touchbar
  5. M1 Pro chip en native ARM apps
  6. MagSafe, wat heb ik dat gemist ;)
  7. Accuduur. Wat mij betreft schaven ze volgende iteratie nog 1mm van de alu body in ruil voor een paar procent minder batterij.
Anyhow, hoe ervaren jullie dit met externe monitors? Ik gebruik de Macbook nu steeds meer als vervanger van mn Windows desktop en merk gewoon dat alles net minder fijn leest.
Microsoft edge? :P Serieus? Ze bestaan dus echt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:17:
[...]

Ik gebruik het zelf ook. Safari voor privé zaken, Edge voor zakelijk gebruik. Edge werkt naadloos samen met de rest van je Microsoft/Office365/Azure account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:34
WouterL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:17:
[...]

Sinds Edge op Chromium draait is het echt een prima browser hoor. Gebruik het ook als zakelijke browser op mijn kantoor PC. Integratie met Azure/Office365 etc is gewoon erg handig. Privé op mijn Mac's gebruik ik Safari omwille van de optimalisatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 20-01-2022 09:24 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:04:
Ik zoek een goeie oplossing om Displayport 1.4 uit de M1 Pro te krijgen. Jaren lang heb ik met een Macbook Pro gebruik gemaakt van een USB-C -> Displayport (DP Alt Mode) adapter met daaraan een Displayport kabel die bij m'n Dell 3440x1440 scherm (U3415W) zat. Werkte perfect zonder ooit een hapering.

Vandaag heb ik een nieuw scherm binnen gekregen met 3840x1600 resolutie. Werkt prima met HDMI aan de M1 Pro notebook, maar met de USB-C -> DP adapter flikkert het scherm alleen maar. De notebook herkent 'm even en gooit 'm dan meteen uit Display Settings, en dat herhaalt zich eindeloos. Dit gebeurt ook:
- Met de U3415W
- Met de 2020 M1 van m'n vriendin aan beide schermen

Het probleem lijkt dus echt in de M1's te zitten. Wie heeft er een degelijke USB-C/TB3/TB4 naar Displayport oplossing? Ik wil in ieder geval 3840x1600 bij 120Hz of 144Hz kunnen halen.
Opgelost met een Club 3D CAC-1567: Exirion in "USB-C en Thunderbolt 3 accessoires"

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Overigens is werken op VRR danwel 100/120/144 Hz wel echt een genot :D M'n 5 jaar oude iPad Pro heeft al een 120Hz scherm en zelfs de 90Hz OLED in m'n Windows notebook geeft een stuk vloeiendere indruk. Nu hetzelfde effect op m'n 38" monitor :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Zien hier toevallig meet gebruikers van een M1 Pro i.c.m. een Dell WD19 dockingstation die problemen hebben met de verbinding naar het aangesloten scherm.

Macbook herkend soms wel het aangesloten scherm. Doet ook alsof het scherm primair is maar verliest kort daarna de verbinding. Scherm zelf blijft of zwart. Dit gebeurt ook na een verse reboot en over alle USB-C poorten.

Kan ook zo 1,2,3, niet vinden wat ik nog kan resetten/testen. Scherm werkt wel via HDMI direct aangesloten overigens. Ook een andere computer kan prima gebruik maken van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:53
youri_ajax schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:29:
[...]

https://share.icloud.com/photos/011RbMWpY_2Umwk3vxeutfNiQ

(Sorry voor de achtergrond geluiden, mijn kleine zat tv te kijken)
Werkt het zonder problemen? Als dat zo is, dan lijkt het me geen probleem. En, anders even overleggen met Apple.

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 21-01-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:17
Nu ik de laptop alweer bijna 2 weken heb, heb ik toch een nieuw extern scherm gekocht aangezien mijn ogen erg vermoeid raakte van de slechte font rendering op 1440p.

Gelukkig had ik mijn oude Macbook Pro 2019 nog, hiermee heb ik allemaal foto's gemaakt en via Apple support het geëscaleerd. Het is momenteel zelfs bij de engineers terecht gekomen via een senior advisor, en ik wordt op de hoogte gehouden. Ze erkennen het probleem nu wel, dat is al 1 stap!

Ik heb een P40W-20 gekocht, het is een goed scherm echter zelfs nog "scherper" via de oude Macbook of via mijn Hackintosh. Hopelijk is dit dus met een toekomstige update opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Sinds afgelopen dinsdag heb ik een 14" MBP 2021 Silver (base-model) en ik ben zeer tevreden. Het verbeterde toetsenbord is echt een verademing t.o.v. de 13" MBP 2017 Spacegrey (i7, 16GB RAM, 512GB SSD) die ik eerst had. Ook zijn de ingebouwde speakers flink verbeterd. Verder merk ik dat het scherm een stuk beter is. En hij is wat sneller, al was die andere snel zat.

Ik stoorde me echter steeds meer aan de fans die om het minste geringste aansprongen, terwijl ik niets bijzonders deed. Daarnaast vond ik het toetsenbord erg onprettig en was ik niet tevreden over de batterijduur. Al met al is het een hele vooruitgang en ik hoop deze langer dan 4 jaar te gebruiken. De kleur Silver vind ik ook mooier en het is eens wat anders. Mijn eerste MacBook was een 15" MBP 2011 en die gebruikt mijn moeder nog steeds.

[ Voor 38% gewijzigd door syltheboy op 22-01-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Na 2 weken gebruik ben ik behoorlijk enthousiast over de M1 Pro. Grootste ergenis is een bekend issue met Safari dat scrollen soms freezes vertoont die meestal kort maar soms echt irritant lang zijn. Zeker als je scrollt met een scherm op hoge refresh rate valt het erg op.

Verder ben ik vooral onder de indruk van de performance, zowel op processing gebied als op het grafische vlak. Rosetta 2 werkt boven verwachting goed en snel. Visual Studio for Mac draait prima met de ARM64 Android emulator ernaast. Ook software zoals Reason draait stabiel en snel. Zelfs een zware game als Quern draait boven verwachting met Rosetta 2. Voor een paar Windows-only tools draai ik Windows 11 for ARM in QEMU, en daarin werkt de x86-emulatie goed genoeg om die software te kunnen draaien.

Het is duidelijk dat er nog wat kinderziektes in het M1-platform op te lossen zijn, maar over geheel genomen is de transitie naar ARM knap gedaan :)

Dat de MBP veel meer als echte Pro-machine ontworpen is, is ook duidelijk te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

m1 max 2TB 64GB hier. Erg nette laptop, Apple is eindelijk weer eens goed bezig door een jarenlange reeks mislukkingen (dunner dunner dunner) te doorbreken. Ik brows alleen dus kan de prestaties niet goed vergelijken met mijn vorige MBP, waar ik ook alleen op browste. Waarom heb ik dan deze specs? nou, ik heb hem van mijn werk :) De batterijduur is duidelijk verbeterd : ik werk al twee dagen zonder te laden, de lader zit zelfs nog in de doos. Echt fijn dat die touchbar nu over en uit is.

mijn beste laptops zo ver :
powerbook g3 500 1999, titanium 500, mbp retina 2013 en dan eindelijk deze.

[ Voor 10% gewijzigd door FFW op 22-01-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@FFW Heb je de 14 inch of de 16 inch? Gulle werkgever trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
Zo eindelijk ben ik echt blij dat ik 64 gb ram heb, ik maakte mij eerst wat zorgen met windows ARM en fusion wat voor geen meter werkte. Van de week parallels geinstalleerd en windows ARM en werkt perfect :D Heerlijk anno 1800 spelen en 32 gb dedicated aan windows geven zonder problemen.

Linux ARM gaat ook prima. Top apparaat :) 16 inch 2tb 64 gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
FFW schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:36:
m1 max 2TB 64GB hier. Erg nette laptop, Apple is eindelijk weer eens goed bezig door een jarenlange reeks mislukkingen (dunner dunner dunner) te doorbreken. Ik brows alleen dus kan de prestaties niet goed vergelijken met mijn vorige MBP, waar ik ook alleen op browste. Waarom heb ik dan deze specs? nou, ik heb hem van mijn werk :) De batterijduur is duidelijk verbeterd : ik werk al twee dagen zonder te laden, de lader zit zelfs nog in de doos. Echt fijn dat die touchbar nu over en uit is.

mijn beste laptops zo ver :
powerbook g3 500 1999, titanium 500, mbp retina 2013 en dan eindelijk deze.
Mooie specs! Wat voor software draai jij er op voor je werk? Of is dat ook alleen browsen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:55:
Zo eindelijk ben ik echt blij dat ik 64 gb ram heb, ik maakte mij eerst wat zorgen met windows ARM en fusion wat voor geen meter werkte. Van de week parallels geinstalleerd en windows ARM en werkt perfect :D Heerlijk anno 1800 spelen en 32 gb dedicated aan windows geven zonder problemen.

Linux ARM gaat ook prima. Top apparaat :) 16 inch 2tb 64 gb
Fusion is ook nog in een hele vroeg test fase, ik heb het idee dat die nog niet alles efficient uit de ARM cpu cores perst. Maar fijn dat Parallels wel goed voor je werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:48:
[...]

Fusion is ook nog in een hele vroeg test fase, ik heb het idee dat die nog niet alles efficient uit de ARM cpu cores perst. Maar fijn dat Parallels wel goed voor je werkt :)
Fusion is echt niks. Krijg je een wazige ARM versie van windows, moet je zelf een powershell command uitvoeren om lan werkend te krijgen, maar dan mis je nog van alles. Parallels raad ik iedereen aan. Ja het kost wat, maar dat kostte mac ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:00
Hier een M1 max, 32GB, 2TB 16” in bestelling staan.
Hij zal mijn huidige i7, 16GB, 1TB MBP 15” uit 2017 gaan vervangen.

Hobby matig wat video editing maar voor het werk veel office zaken en VM’s waar ik mee stoei en terminal werk wat volgens mij echt een genot gaat zijn om dit scherm met hoge refresh rate.
Ik heb al even mogen rommelen met een 14” M1 max en 16GB met 1TB en dat vloog er al over. Een simpele video even transcoden was ik verbaasd over dat die M1 max dat 3x zo snel deed op de cpu’s als mijn huidige i7!

Het is ongekend lastig een eigen platform zo te integreren, chapeau voor Apple.
Levertijden zijn wel dramatisch trouwens. Half januari besteld en ik mag van geluk spreken als hij er half maart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:10:
[...]

Fusion is echt niks. Krijg je een wazige ARM versie van windows, moet je zelf een powershell command uitvoeren om lan werkend te krijgen, maar dan mis je nog van alles. Parallels raad ik iedereen aan. Ja het kost wat, maar dat kostte mac ook :D
Als de ARM versie van Windows wazig is, dan ligt dat niet in Fusion, maar aan Windows zelf ;)
Fusion staat daar los van. Dat het nog niet goed werkt in Fusion geloof ik wel, aangezien het nog geen final product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier draait Windows 11 for ARM prima in UTM/QEMU, inclusief networking. Ik heb jaren lang VMWare Fusion gebruikt, maar tenzij ze x86-emulatie voor support van reguliere Windows versies gaan ondersteunen, zie ik er geen meerwaarde meer in. Performance met QEMU is boven verwachting en het boot echt in no-time. Als Apple prijsgeeft hoe gebruik gemaakt kan worden van M1-extensies voor x86-emulatie, moeten VMWare en Parallels toch een goed en vlot werkende emulatie op poten kunnen zetten. Dat het complexer is dan een hypervisor bouwen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
knip :)

[ Voor 95% gewijzigd door A1AD op 23-01-2022 18:10 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Exirion schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:48:
Hier draait Windows 11 for ARM prima in UTM/QEMU, inclusief networking. Ik heb jaren lang VMWare Fusion gebruikt, maar tenzij ze x86-emulatie voor support van reguliere Windows versies gaan ondersteunen, zie ik er geen meerwaarde meer in. Performance met QEMU is boven verwachting en het boot echt in no-time. Als Apple prijsgeeft hoe gebruik gemaakt kan worden van M1-extensies voor x86-emulatie, moeten VMWare en Parallels toch een goed en vlot werkende emulatie op poten kunnen zetten. Dat het complexer is dan een hypervisor bouwen, dat wel.
Vind je UTM sneller dan parallels ARM?

En wbt setup, is dat veel tweaken om ARM op UTM werkend te krijgen? Ik heb x86 geprobeert met UTM maar werkt niet lekker en veel gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

TweakerVincent schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:53:
Vind je UTM sneller dan parallels ARM?
Parallels heb ik hiervoor niet geprobeerd.
En wbt setup, is dat veel tweaken om ARM op UTM werkend te krijgen? Ik heb x86 geprobeert met UTM maar werkt niet lekker en veel gedoe.
Er staat een beschrijving op de UTM site. Ik moest nog iets editen om ‘m bootend te krijgen (weet uit m’n hoofd niet meer wat, maar kan ik opzoeken) maar het draaide met weinig moeite. Ik heb het o.a. voor de Cosmos DB emulator nodig en het draait eigenlijk alles vrij vlot, dus prima voor een gratis oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb sinds enige tijd dat mijn pinch to zoom niet meer werkt. Alle andere gestures werken wel. Ik heb het ook aan/uit gezet maar nothing works. Externe trackpad lijkt wel te werken maar ook regelmatig dat die in storing valt. Nog meer mensen zelfde issue?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HekkeySE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:04:
Ik heb sinds enige tijd dat mijn pinch to zoom niet meer werkt. Alle andere gestures werken wel. Ik heb het ook aan/uit gezet maar nothing works. Externe trackpad lijkt wel te werken maar ook regelmatig dat die in storing valt. Nog meer mensen zelfde issue?
Weleens last van gehad (in Safari) browser 1x afsluiten of in het ergste geval opnieuw opstarten verhelpt het.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Ik kan na m'n software update geen Citrix meer openen op mn Macbook.
Het .Ica bestand herkent hij als beschadigend en weiger hij daarom te openen.

Nu wilde ik het bestand als veilig toekennen en de Citrix link als veilig benoemen, maar dat lukt niet. Op de site van apple zie ik wat mogelijkheden, maar helaas deze optie heb ik niet in m'n Systeemvoorkeuren.
Is er een andere oplossing voor?

Na de update draai de Macbook op OS Montery 12.1

Apple website schrijft dit voor, vandaar dat ik zocht naar deze oplossing maar die functie (Open toch) heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdHZXIrvj2lv0KFabUKH7wV6MA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3dUZ6L7CUGTKd3Zf8wQERkY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Novadecasa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:35:

Nu wilde ik het bestand als veilig toekennen en de Citrix link als veilig benoemen, maar dat lukt niet. Op de site van apple zie ik wat mogelijkheden, maar helaas deze optie heb ik niet in m'n Systeemvoorkeuren.

Apple website schrijft dit voor, vandaar dat ik zocht naar deze oplossing maar die functie (Open toch) heb ik niet.

[Afbeelding]
Als je het echt 100% vertrouwd probeer dan dit eens even tijdelijk in terminal:

sudo spctl --master-disable

en na het installeren weer terugzetten op

sudo spctl --master-enable

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 24-01-2022 12:39 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 00:02
Novadecasa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:35:

Software die als niet veilig wordt beschouwd kun je ook installeren en daarna even naar de directory gaan en handmatig openen (rechter muis knop en openen). Je krijgt dan drie opties waarvan je gewoon openen kunt nemen. Dat is eenmaal nodig daarna opent de tool als vanouds.
Probeer eens of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Fred13 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Software die als niet veilig wordt beschouwd kun je ook installeren en daarna even naar de directory gaan en handmatig openen (rechter muis knop en openen). Je krijgt dan drie opties waarvan je gewoon openen kunt nemen. Dat is eenmaal nodig daarna opent de tool als vanouds.
Probeer eens of dat helpt.
Een Ica bestand moet in dit geval worden geopend met de CitrixReciever.app. Maar uiteraard gaat dat niet zo makkelijk anders had ik het hier het niet gevraagd :)

Dit is de melding waar alles mee begint, en waarom ik zoek naar een oplossing :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMuW9FPNL9ZknOY8KOrjKXN_TKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyJMN38QtLNIOAvfaUVZJvRs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Dan met rechtermuisknop klikken op de citrix-receiver app > openen > toestaan (in de Finder).

Mocht dat niet werken, even de receiver app opnieuw downloaden en installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door m_a_rnix op 24-01-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Inderdaad, en soms moet je het twee keer proberen. Bij mij werkt het altijd wel.
En mocht het toch niet lukken kun je nog die beveiliging uitzetten op de manier die Greatsword schrijft.

Ik vind die beveiliging van macOS wel prettig. Het beschermt tegen kwaadwillige rommel en tegen eigen fouten. En hoe groter het risico, hoe meer je moet doen. Maar als je bepaalde dingen toch perse wil doen (waar soms goede redenen voor zijn) kan het wel en is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wil je van de beveilig überhaupt af, kan dat vaak ook wel.
Dat in tegenstelling met IOS, waar ze je hoop mogelijkheden niet geven, of je moet jailbreaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

the mod man

iets van beeldmaker

Na een aantal M1 MacBooks te hebben gebruikt als tijdelijke oplossing heb ik eindelijk de M1 binnen welke ik de komende jaren wil gaan gebruiken. Daarmee is het ook tijd geworden om alles in te richten zoals ik dat graag zie

Waar ik eigelijk al maanden heel erg gefrustreerd van raak zijn de notificaties rechts boven in beeld die niet automatisch weggaan en die ook nog eens 2 stappen vergen om weg te klikken. En ze blijven altijd on top wat je ook maar doet waardoor ze tekst en menu's en andere belangrijke dingen blokkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfcPyoMJUqE_nZKD1hT4qId6CnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7imnh771k9IjtpAfCXhzVw9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu gaat het mij er niet om wat deze 2 specifiek zeggen maar om alle notificaties die zo verschijnen.

Hoe zet je die uit. Hoe zorg je dat ze automatisch verdwijnen?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 23:51
Settings - Notifications&Focus. Hier kan je per programma aangeven wat de notifications moeten doen... of dat je ze in het geheel niet wil zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjqwrkQgMxqeAZ_6ZWbKLbUGP6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ba8EOUu6qaYJGWMrC0VXxJyv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

the mod man schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:23:
Na een aantal M1 MacBooks te hebben gebruikt als tijdelijke oplossing heb ik eindelijk de M1 binnen welke ik de komende jaren wil gaan gebruiken. Daarmee is het ook tijd geworden om alles in te richten zoals ik dat graag zie

Waar ik eigelijk al maanden heel erg gefrustreerd van raak zijn de notificaties rechts boven in beeld die niet automatisch weggaan en die ook nog eens 2 stappen vergen om weg te klikken. En ze blijven altijd on top wat je ook maar doet waardoor ze tekst en menu's en andere belangrijke dingen blokkeren.

[Afbeelding]

Nu gaat het mij er niet om wat deze 2 specifiek zeggen maar om alle notificaties die zo verschijnen.

Hoe zet je die uit. Hoe zorg je dat ze automatisch verdwijnen?
Die heb ik dus ook een tijdje gehad (over externe ssd), ik dacht dat ik hem telkens niet goed loskoppelde, maar blijkbaar had ik die notificatie niet goed gesloten.

Voor elk programma moeten de notificaties ingesteld worden de eerste keer. De popup dient dan als 'instelling'. Als je met je muis er overheen gaat zie je dan iets als 'toon opties'? Zodra je die instelt en dan kruisje klikt bij popup moet hij het gedrag onthouden en zul je ze alleen zien als je daadwerkelijk weer verkeerd loskoppelt.

Eigenlijk meer een Monterey dingetje ipv hardware ding volgens mij... :-)

[ Voor 4% gewijzigd door kaassouffle op 24-01-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
PrimusIP schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:23:
Inderdaad, en soms moet je het twee keer proberen. Bij mij werkt het altijd wel.
En mocht het toch niet lukken kun je nog die beveiliging uitzetten op de manier die Greatsword schrijft.

Ik vind die beveiliging van macOS wel prettig. Het beschermt tegen kwaadwillige rommel en tegen eigen fouten. En hoe groter het risico, hoe meer je moet doen. Maar als je bepaalde dingen toch perse wil doen (waar soms goede redenen voor zijn) kan het wel en is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wil je van de beveilig überhaupt af, kan dat vaak ook wel.
Dat in tegenstelling met IOS, waar ze je hoop mogelijkheden niet geven, of je moet jailbreaken....
Ik probeer het wel op 20 manieren voordat ik hier iets post, begrijp me niet verkeerd maar ik vraag niet direct iets als het na 1 x niet lukt.
De manier die Greatsword beschrijft is nieuw voor mij, daar ben ik ook niet in thuis. Dat hou ik ook het liefst als laatste optie aan, omdat ik deze Citrix dagelijks gebruik voor m'n werk en die manier niet echt praktisch vindt.

Prima die beveiliging inderdaad, maar zaken die je wel 1000% vertrouwd moet je dan ook vrij eenvoudig kunnen toestaan lijkt mij. Dat gaat nu niet. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waarom niet Citrix Workspace? Doet hetzelfde en wordt in elk geval nog onderhouden. Ik vermoed dat je dit soort meldingen dan ook niet krijgt. (Ik ga er vanuit dat je het programma van de officiële website hebt.)

Receiver heeft in 2018 voor het laatst een update gehad, dus grote kans dat er één of ander certificaat verlopen is of iets dergelijks.

[ Voor 24% gewijzigd door Commendatore op 25-01-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Novadecasa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Ik probeer het wel op 20 manieren voordat ik hier iets post, begrijp me niet verkeerd maar ik vraag niet direct iets als het na 1 x niet lukt.
De manier die Greatsword beschrijft is nieuw voor mij, daar ben ik ook niet in thuis. Dat hou ik ook het liefst als laatste optie aan, omdat ik deze Citrix dagelijks gebruik voor m'n werk en die manier niet echt praktisch vindt.

Prima die beveiliging inderdaad, maar zaken die je wel 1000% vertrouwd moet je dan ook vrij eenvoudig kunnen toestaan lijkt mij. Dat gaat nu niet. :/
Als we even een stap terug nemen: je gebruikt Citrix voor je dagelijkse werk. Dan zijn er in mijn ogen 2 opties:
1. Je hebt zelf een laptop mogen uitkiezen en hebt deze M1-gebaseerde MacBook gekozen.
2. Je werkgever heeft een lijst met laptops waar je uit hebt mogen kiezen.

Zeker in het tweede geval zou jouw werkgever hier support op moeten bieden. In het eerste geval zou het in mijn ogen twee kanten op kunnen gaan:
1. Geen support omdat je zelf iets hebt mogen uitkiezen, maar dat betekent ook dat jij er niks aan kan doen en omdat de werkgever de medewerkers de vrijheid heeft gegeven om zelf iets uit te zoeken, kunnen ze jou niet verantwoordelijk houden voor dingen die niet werken. Tenzij er specifieke regels voorgeschreven staan.*
2. Wel support en dan is het even simpel gezegd het probleem van de support afdeling.

* Wij mogen ook zelf iets uitkiezen, Windows of macOS. Bij ons worden er 2 dingen aangehaald waar we op moeten letten. Ten eerste moet een Windows laptop TPM 2.0 hebben of een MacBook een T2 chip vandaag de dag, dit i.v.m. disk encryptie en nog wat zaken. Ten tweede zijn wij zelf verantwoordelijk om een afgewogen keuze te maken tussen Windows of macOS, omdat er ook veel met PowerShell en Visual Studio (Code) gewerkt wordt. macOS is daar beperkter in en/of werkt wat omslachtiger. Daar is geen support op, maar wij zijn dan ook een IT bedrijf en dus wordt daarom op dit gebied een hoge mate van zelfstandigheid verwacht.
Dat gezegd hebbende: stel dat wij ineens Citrix of een andere tool nodig hebben en die blijkt op Windows laptops prima te werken, Intel MacBooks ook, maar M1 MacBooks (nog) niet, dan gaat onze werkgever echt niet verwachten dat wij dat zelf oplossen. Wel dienen wij te checken of het inderdaad een breder probleem is, zo ja, dan is het een kwestie van ermee te dealen. Worst case kan ik een Lenovo Windows laptop te leen krijgen voor dat soort scenarios.

Dus: ben jij de enige bij jou op het werk die dit probleem ervaart op je M1 MacBook? Of meerderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:44:
Settings - Notifications&Focus. Hier kan je per programma aangeven wat de notifications moeten doen... of dat je ze in het geheel niet wil zien.
[Afbeelding]
@the mod man Even ter aanvulling op wat hierboven al perfect genoemd wordt:
Banners = tijdelijke notificatie die vanzelf wegschuift na paar seconden
Alerts = notificaties die blijven hangen totdat je ze zelf wegklikt (kruisje) of naar rechts schuift (komt op een later moment terug, soort snooze optie)

Afspraken, reminders en dat soort notifications worden ook wel time-sensitive genoemd en die worden standaard als Alert getoond. 90% van alle andere notifications zijn standaard Banners. Maar dit kan je dus instellen zoals je in de hierboven genoemde screenshot ziet.

Wel zijn er bepaalde notifications die je naar mijn weten niet kan aanpassen, de system notifications van o.a. macOS updates vanuit de Settings, maar ook de Finder notifications die je zelf krijgt.

Wat je ook kan proberen, is Notification grouping (in hetzelfde scherm) op "by app" te zetten. Standaard staat deze op automatic. Mijn ervaring met o.a. mijn GTD tools is dat bij 2 notifications niet gegroepeerd wordt met standje automatic, maar vanaf 3 of meer wel. Ik heb het zelf niet geprobeerd om "by app" in te schakelen, omdat ik het zo wel prima vindt, maar dat zou je in ieder geval een klik schelen, je kan dan namelijk in 1 klik de hele groep dismissen i.p.v. 2 losse notifications. Maar goed, dat gaat voor Finder zelf niet werken.

Laatste suggestie die ik je kan geven is om eens te kijken naar een Focus mode en daar alleen specifieke apps toe te staan om notifications te sturen. Hiermee worden ook Finder en System Settings notifications tegen gehouden voor zover ik heb meegemaakt. Je hebt hier best wat flexibiliteit in, zo heb ik een Work en Work@Home focus mode gemaakt, waarbij ik bij Work geen notifications laat tonen van o.a. Telegram en Home en voor bellen/iMessage alleen personen toelaat uit mijn Work contactengroep (naast de favorieten die altijd toegestaan zijn). Deze schakelt automatisch in o.b.v. locatie. Door alleen mijn werk apps toe te staan om mij notifications te sturen, heb ik én meer rust om gefocust te werken én meer privacy wanneer ik toch op Telegram of iMessage een persoonlijke chat binnenkrijg. Dit is even mijn anecdote van hoe dit gebruikt kan worden, ik denk dat het in jouw scenario ook veel ergernissen kan voorkomen, dus het valt te proberen. Zelf ben ik wel een groot voorstander van Focus modes omdat je zo echt alleen toelaat wat je bewust wilt toestaan en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Als we even een stap terug nemen: je gebruikt Citrix voor je dagelijkse werk. Dan zijn er in mijn ogen 2 opties:
1. Je hebt zelf een laptop mogen uitkiezen en hebt deze M1-gebaseerde MacBook gekozen.
2. Je werkgever heeft een lijst met laptops waar je uit hebt mogen kiezen.

Zeker in het tweede geval zou jouw werkgever hier support op moeten bieden. In het eerste geval zou het in mijn ogen twee kanten op kunnen gaan:
1. Geen support omdat je zelf iets hebt mogen uitkiezen, maar dat betekent ook dat jij er niks aan kan doen en omdat de werkgever de medewerkers de vrijheid heeft gegeven om zelf iets uit te zoeken, kunnen ze jou niet verantwoordelijk houden voor dingen die niet werken. Tenzij er specifieke regels voorgeschreven staan.*
2. Wel support en dan is het even simpel gezegd het probleem van de support afdeling.

* Wij mogen ook zelf iets uitkiezen, Windows of macOS. Bij ons worden er 2 dingen aangehaald waar we op moeten letten. Ten eerste moet een Windows laptop TPM 2.0 hebben of een MacBook een T2 chip vandaag de dag, dit i.v.m. disk encryptie en nog wat zaken. Ten tweede zijn wij zelf verantwoordelijk om een afgewogen keuze te maken tussen Windows of macOS, omdat er ook veel met PowerShell en Visual Studio (Code) gewerkt wordt. macOS is daar beperkter in en/of werkt wat omslachtiger. Daar is geen support op, maar wij zijn dan ook een IT bedrijf en dus wordt daarom op dit gebied een hoge mate van zelfstandigheid verwacht.
Dat gezegd hebbende: stel dat wij ineens Citrix of een andere tool nodig hebben en die blijkt op Windows laptops prima te werken, Intel MacBooks ook, maar M1 MacBooks (nog) niet, dan gaat onze werkgever echt niet verwachten dat wij dat zelf oplossen. Wel dienen wij te checken of het inderdaad een breder probleem is, zo ja, dan is het een kwestie van ermee te dealen. Worst case kan ik een Lenovo Windows laptop te leen krijgen voor dat soort scenarios.

Dus: ben jij de enige bij jou op het werk die dit probleem ervaart op je M1 MacBook? Of meerderen?
Er zijn nog iets meer opties, waaronder onderstaande ;)
Voor het thuiswerken maak ik de hele dag door gebruik van Teams, dat gaat op de laptop van m'n werk wat onhandig omdat er buiten de Citrix portal alles is dichtgezet en er gebruik moet worden gemaakt van de webversie.
Omdat ik tijdens vergaderingen ook regelmatig m'n scherm wil kunnen delen en gebruik wil maken van de Teams applicatie gebruik ik mijn prive Macbook. M'n EarPods werken er ook feilloos mee en dat gaat met de HP laptop van m'n werkgever gewoon allemaal niet. De MacBook werkt zo al bijna 2 jaar foutloos, ronduit ideaal.
Totdat ik zondagavond m'n update uitvoerde, sindsdien kan ik niet meer in Citrix komen. Dat is erg onhandig, ik ben nu terug geworden op de laptop van m'n werkgever. Allemaal wel werkzaam maar zeer onprettig, en daarnaast wil ik gewoon Citrix weer kunnen openen zoals dat voorheen ook kon.
De vraag is alleen hoe ik het nu als 'veilig' kan bestempelen om er zo weer gebruik van te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Novadecasa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Er zijn nog iets meer opties, waaronder onderstaande ;)
Voor het thuiswerken maak ik de hele dag door gebruik van Teams, dat gaat op de laptop van m'n werk wat onhandig omdat er buiten de Citrix portal alles is dichtgezet en er gebruik moet worden gemaakt van de webversie.
Omdat ik tijdens vergaderingen ook regelmatig m'n scherm wil kunnen delen en gebruik wil maken van de Teams applicatie gebruik ik mijn prive Macbook. M'n EarPods werken er ook feilloos mee en dat gaat met de HP laptop van m'n werkgever gewoon allemaal niet. De MacBook werkt zo al bijna 2 jaar foutloos, ronduit ideaal.
Totdat ik zondagavond m'n update uitvoerde, sindsdien kan ik niet meer in Citrix komen. Dat is erg onhandig, ik ben nu terug geworden op de laptop van m'n werkgever. Allemaal wel werkzaam maar zeer onprettig, en daarnaast wil ik gewoon Citrix weer kunnen openen zoals dat voorheen ook kon.
De vraag is alleen hoe ik het nu als 'veilig' kan bestempelen om er zo weer gebruik van te kunnen maken.
Er is eerder al gevraagd of je de Citrix receiver al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd hebt. Is dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Heb je dit al geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPKg9RQebuYvYJVEOXPhQHDZQPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uI4UYtIPK10LUEiaSj2MIZIS.png?f=fotoalbum_large
Via de applications map naar Citrix toe, rechtsklikken en 'open' selecteren. Normaal hoef je dat maar één keer te doen, daarna onthoud je Mac dat je dit programma vertrouwd en kan je het gewoon gebruiken.

Ik heb ook regelmatig ruzie gehad met Citrix op een MacBook. Ik wilde net testen of het op mijn huidige M1 MacBook Pro werkt... maar nu blijkt dat mijn baas deze applicatie niet meer via Citrix draait. Helaas. Bij mij was het een kwestie van volhouden, uiteindelijk werkte het altijd wel en bleef het dan ook werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Archer_VC10 op 25-01-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Tux3.14 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Er is eerder al gevraagd of je de Citrix receiver al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd hebt. Is dat al gedaan?
Yes gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Archer_VC10 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:09:
Heb je dit al geprobeerd:
[Afbeelding]
Via de applications map naar Citrix toe, rechtsklikken en 'open' selecteren. Normaal hoef je dat maar één keer te doen, daarna onthoud je Mac dat je dit programma vertrouwd en kan je het gewoon gebruiken.

Ik heb ook regelmatig ruzie gehad met Citrix op een MacBook. Ik wilde net testen of het op mijn huidige M1 MacBook Pro werkt... maar nu blijkt dat mijn baas deze applicatie niet meer via Citrix draait. Helaas. Bij mij was het een kwestie van volhouden, uiteindelijk werkte het altijd wel en bleef het dan ook werken.
Ook al gedaan. Met daarbij de 2 opties in de melding 'Verplaats naar prullenmand' of 'Annuleer'.
Ik wordt echt niet goed 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Probeer Workspace dan eens. Receiver wordt sinds 2018 niet meer onderhouden en de kans is heel groot dat het daar iets mee te maken heeft. Workspace heeft gewoon de functionaliteit van Receiver, dus die kun je zo uitwisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novadecasa
Citrix Workspace geïnstalleerd en Citrix Reciever verwijderd. Dat is de oplossing.
Met Workspace werkt het als vanouds!

Het match weer met elkaar nu.
Super bedankt allemaal! _/-\o_ Weer lekker met m'n Mac aan de slag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:53

Saven

Administrator

iRbn schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:16:

Filmpje

Is normaal, de mate waarin wisselt een heel klein beetje per oplader en sommige mensen horen dat wat sneller dan een ander. De meeste mensen zitten vooral ook niet in een stille ruimte dichtbij hun oplader, dus laat je niet meteen opnaaien door een ieder die zegt geen last te hebben ;)

Ik heb er overigens juist last van als hij NIET oplaadt :') (140w charger voor 16"). Dat je het hoort bij het opladen is normaal, bij meer stroomverbruik gaan de spoelen meer trillen. Bij mij trillen ze standaard op die frequentie, en bij het opladen wordt de frequentie hoger, zo hoog dat ik het bijna niet meer kan horen :)
Tux3.14 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Het verbaast mij dat er zoveel onwetende mensen zijn die van alles roepen over een onderwerp waar ze werkelijk nul verstand van hebben :')

Dit geluid is volkomen normaal, en heeft NIKS met een geaarde stekker te maken of niet. Wat je hoort zijn de spoelen van de transformators. Dat is inherent aan hoe elektriciteit werkt, die spoelen gaan trillen op hoge frequentie en veroorzaken daardoor dus geluid. Het is uiteindelijk een samenspel van heel veel factoren, waar je in zekere mate wat aan kunt doen als fabrikant door bijv. geluidsdempingtechnieken toe te passen. Maar het fenomeen zelf voorkomen is geheel onmogelijk.

Ik vind ook dat Apple zijn kwaliteitscontrole een beetje ondermaats heeft ingericht voor hun adapters. Waarschijnlijk hebben ze bepaalde richtlijnen zoals minimaal 1,5m van de adapter vandaan en X db aan omgevingsgeluid. Maar voor zo'n duur apparaat hadden ze imo ook best iets meer dempingsmateriaal kunnen toepassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 26-01-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Saven schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Is normaal, de mate waarin wisselt een heel klein beetje per oplader en sommige mensen horen dat wat sneller dan een ander. De meeste mensen zitten vooral ook niet in een stille ruimte dichtbij hun oplader, dus laat je niet meteen opnaaien door een ieder die zegt geen last te hebben ;)

Ik heb er overigens juist last van als hij NIET oplaadt :') (140w charger voor 16"). Dat je het hoort bij het opladen is normaal, bij meer stroomverbruik gaan de spoelen meer trillen. Bij mij trillen ze standaard op die frequentie, en bij het opladen wordt de frequentie hoger, zo hoog dat ik het bijna niet meer kan horen :)

[...]

Het verbaast mij dat er zoveel onwetende mensen zijn die van alles roepen over een onderwerp waar ze werkelijk nul verstand van hebben :')

Dit geluid is volkomen normaal, en heeft NIKS met een geaarde stekker te maken of niet. Wat je hoort zijn de spoelen van de transformators. Dat is inherent aan hoe elektriciteit werkt, die spoelen gaan trillen op hoge frequentie en veroorzaken daardoor dus geluid. Het is uiteindelijk een samenspel van heel veel factoren, waar je in zekere mate wat aan kunt doen als fabrikant door bijv. geluidsdempingtechnieken toe te passen. Maar het fenomeen zelf voorkomen is geheel onmogelijk.

Ik vind ook dat Apple zijn kwaliteitscontrole een beetje ondermaats heeft ingericht voor hun adapters. Waarschijnlijk hebben ze bepaalde richtlijnen zoals minimaal 1,5m van de adapter vandaan en X db aan omgevingsgeluid. Maar voor zo'n duur apparaat hadden ze imo ook best iets meer dempingsmateriaal kunnen toepassen.
Ik heb er zeker verstand van en weet hoe het werkt. Bovendien heb ik nergens aangegeven dat aarding hierbij helpt. Aangegeven dat het mij alleen verbaast dat er geen geaarde kabel bij zit.
Echter, bij dergelijke adapters hoor je het niet. zeker bij die van Apple. Iets met voldoende dempingen enzo.
Geen van alle Apple adapters die ik heb doen dat. Als ze dat wel doen: omruilen, want het is gewoon een defect en hoort niet bij een 'premium' product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Tux3.14 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Echter, bij dergelijke adapters hoor je het niet. zeker bij die van Apple.
:')
Ik heb er zeker verstand van en weet hoe het werkt.
Blijkbaar niet :D

Maar goed, of je dat hoort of niet is zoals ik aangaf heel persoonlijk en is afhankelijk van veel omstandigheden. Bijvoorbeeld of je wel of niet aan het opladen bent of veel stroom verbruikt, je leeftijd (ja, hoe ouder je bent hoe minder je dit fenomeen kunt horen) en de ruimte/omgeving waarin je luistert.

Niet dat het nodig is om mijn argument meer kracht bij te zetten, maar alle Apple chargers (N>15) die ik heb gehoord, van mijzelf, in winkels en bij vrienden/kennissen hebben last van hoorbare transformators (aka coil whine). De ene in een ander scenario dan de ander (bijv wel/niet opladen, high cpu usage), maar het komt altijd voor.

Mensen zeggen veel te snel dat ze ergens geen last van hebben, een beetje zoals met die vage oom die je moet helpen omdat z'n PC een virus heeft, en zegt "nee hoor ik heb niks geinstalleerd recentelijk.... ooh dat programma? ja nee die had ik inderdaad wel nodig maar daar kan niks mis mee zijn" :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRbn
Saven schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:20:
[...]

[...]

Maar goed, of je dat hoort of niet is zoals ik aangaf heel persoonlijk en is afhankelijk van veel omstandigheden. Bijvoorbeeld of je wel of niet aan het opladen bent of veel stroom verbruikt, je leeftijd (ja, hoe ouder je bent hoe minder je dit fenomeen kunt horen) en de ruimte/omgeving waarin je luistert.

Niet dat het nodig is om mijn argument meer kracht bij te zetten, maar alle Apple chargers (N>15) die ik heb gehoord, van mijzelf, in winkels en bij vrienden/kennissen hebben last van hoorbare transformators (aka coil whine). De ene in een ander scenario dan de ander (bijv wel/niet opladen, high cpu usage), maar het komt altijd voor.

Mensen zeggen veel te snel dat ze ergens geen last van hebben, een beetje zoals met die vage oom die je moet helpen omdat z'n PC een virus heeft, en zegt "nee hoor ik heb niks geinstalleerd recentelijk.... ooh dat programma? ja nee die had ik inderdaad wel nodig maar daar kan niks mis mee zijn" :+
Het is misschien niet duidelijk in het filmpje, maar het gezoem is echt wel luid bij mijn adapter. Ondertussen contact gehad met de apple reseller en daar gaven ze ook aan dat het niet normaal is. Ik krijg in elk geval binnenkort een nieuw exemplaar, benieuwd of het daarmee beter is :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Saven schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:20:
[...]

[...]

Ik kom zelf uit de electronica wereld, je hoeft mij niks wijs te maken. Dat een transformator coilwhine kan veroorzaken weet ik ook wel. Dat een transformator in een Apple voeding ook doet geloof ik ook wel, maar het hoort absoluut niet hoorbaar te zijn als die dingen een meter of 2 van je af liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
iRbn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Het is misschien niet duidelijk in het filmpje, maar het gezoem is echt wel luid bij mijn adapter. Ondertussen contact gehad met de apple reseller en daar gaven ze ook aan dat het niet normaal is. Ik krijg in elk geval binnenkort een nieuw exemplaar, benieuwd of het daarmee beter is :-).
Het hoort inderdaad ook niet, mooi dat de reseller dit erkent heeft en fijn dat je een nieuwe krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

iRbn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Top :) En ik herken het geluid ;) Die van mij is ook een keer omgewisseld geweest en maakte nauwelijks verschil. Apple (reseller) heeft geen zin in gezeik denk ik (of geen kennis) en wisselt 'm daarom gewoon meteen om.

Heb er zelf weinig last van, zeker omdat ik weet wat het is maak ik me eigenlijk helemaal niet druk. Hoop dat je volgende wat minder hoorbaar is. Let me know, ik ben benieuwd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Tux3.14 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Dat die dat in een Apple voeding doen geloof ik ook wel, maar het hoort absoluut niet hoorbaar te zijn als die dingen een meter of 2 van je af liggen.
Nja, dat klopt in zeker zin idd :) Maar een stille ruimte waar je bent gewend aan de stilte maakt echt een groot verschil. Het valt mij ook niet op als ik op kantoor ben, maar als ik een keer thuis ben is het muisstil en hangt ie een meter of anderhalf van me vandaan ofzo. Bij de meeste mensen is het niet zo stil ;)
Tux3.14 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:27:
[...]
Het hoort inderdaad ook niet, mooi dat de reseller dit erkent heeft en fijn dat je een nieuwe krijgt :)
Denk maar niet dat het een erkenning van het probleem was :+ Apple heeft er nogal een handje van om problemen niet te erkennen tot een class action lawsuit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik heb nu een tijdje de Safari Technology Preview draaien, en net heb ik de update naar 12.2 gedaan. Het schijnt dat het scrollen in Safari (standaard) verbeterd is, maar het is nog steeds geen 120Hz.

[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 26-01-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:08:
Ik heb nu een tijdje de Safari Technology Preview draaien, en net heb ik de update naar 12.2 gedaan. Het schijnt dat het scrollen in Safari (standaard) verbeterd is, maar het is nog steeds geen 120Hz.
De recentste Safari Technology Preview draait helaas niet lekker meer. Hij wil veel webpagina's niet goed laden. Ik maak wel gebruik van 1Blocker en Vinegar (voor YouTube). Hebben meer mensen last met die laatste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
syltheboy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:13:
[...]

De recentste Safari Technology Preview draait helaas niet lekker meer. Hij wil veel webpagina's niet goed laden. Ik maak wel gebruik van 1Blocker en Vinegar (voor YouTube). Hebben meer mensen last met die laatste versie?
Probeer Safari is te herstellen naar fabrieks instellingen en zit die 2 add-ons is uit. Maakt dat verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Hmm. 12.2 update gedraaid en nu start mijn 14” niet meer op. Kom altijd in het recovery scherm terecht. Mooi kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
matty___ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:44:
Hmm. 12.2 update gedraaid en nu start mijn 14” niet meer op. Kom altijd in het recovery scherm terecht. Mooi kut.
Dat is inderdaad nasty. Geen time machine back-up oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Tux3.14 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Nee helaas nog niet aan toe gekomen. Heb hem pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Probeer Safari is te herstellen naar fabrieks instellingen en zit die 2 add-ons is uit. Maakt dat verschil?
Als ik voor de 2e keer een webpagina laad, dan gaat dit wel goed. De add-ons zijn niet het probleem. Ik heb het getest. Op macrumors zie ik dat er meerdere mensen zijn met het probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door syltheboy op 27-01-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
Tux3.14 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Reinstall gedaan en geen data kwijt. Hij starte zelfs Chrome op met alle tabs open :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
matty___ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Reinstall gedaan en geen data kwijt. Hij starte zelfs Chrome op met alle tabs open :D
Apart, maar mooi dat het gefixed is :P Bij mij ging de update naar versie 12.2 probleemloos.
Nog steeds geen Universal Control :( Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik heb ooit een USB C naar USB A verloop gekocht via AliExpress. Ik had hem destijds bij mijn 12" MB 2015 gekocht en hiermee werkte hij prima. Ook later, bij mijn 13" MBP 2017 werkte hij prima. Sinds mijn 14" MBP 2021 werkt het verloop niet meer naar behoren (laadt e-reader op, maar geen bestandsoverdracht mogelijk). Bij mijn 11" iPad Pro 2018 werkt het wel. Ik had mijn hub van Satechi al op marktplaats gezet (2x USB A, HDMI, USB C oplaad-poort), maar deze houd ik maar zelf. Ik gebruik het nauwelijks, maar het kan altijd handig zijn. Dat merkte ik vanavond. :P

[ Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 27-01-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heeft te maken met dat die e-reader Micro usb is met blijkbaar usb 2.0. En de Mac kan daar niks mee.
Ik had dat zelfde probleem met mijn Kobo. Zowel op mijn m1 mba as op een mba 2017 met usb A poorten (zonder verloopstekker dus). Heb het ook gelost met een goedkoop Ali express Hubje dat usb A 2.0 poorten heeft. Verloopstekkertje (niet van Ali) werkt wel weer ander spul van me zoals externe schijf en Garmin horloge. Maar dat is denk ik Usb 3.x

Anyway, dit is niet typisch mbp of zelfs m1, maar Apple die backwards compatibiliteit relatief snel laat varen.

[ Voor 11% gewijzigd door PrimusIP op 28-01-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
PrimusIP schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:29:
Heeft te maken met dat die e-reader Micro usb is met blijkbaar usb 2.0. En de Mac kan daar niks mee.
Ik had dat zelfde probleem met mijn Kobo. Zowel op mijn m1 mba as op een mba 2017 met usb A poorten (zonder verloopstekker dus). Heb het ook gelost met een goedkoop Ali express Hubje dat usb A 2.0 poorten heeft. Verloopstekkertje (niet van Ali) werkt wel weer ander spul van me zoals externe schijf en Garmin horloge. Maar dat is denk ik Usb 3.x
Nou, heb dus de onderstaande van Satechi en die werkt prima. Ik heb nu niks meer aan die HDMI-poort, want dat is een beetje dubbel op. Dat is geen ramp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9sv2jrSi7Ozlw7KH7fbPclLc2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHdgH6LUYD43vLhVLAzos2vw.jpg?f=fotoalbum_large
Ook de e-reader wordt netjes herkend en ik kan er bestanden naartoe slepen. Maar die van Ali werkt gewoon niet, terwijl mijn voorgaande MacBooks er gewoon mee overweg konden.

[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 28-01-2022 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
PrimusIP schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:29:

Anyway, dit is niet typisch mbp of zelfs m1, maar Apple die backwards compatibiliteit relatief snel laat varen.
USB2.0 hoort gewoon te werken op de Macbooks. Sterker nog, in de basis heeft elke USB-C dat minimaal aanwezig. Dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

@syltheboy @PrimusIP
Kobo heeft het met firmware update voor paar modellen ook al gefixt schijnt, maar voor mijn model nog niet helaas. Krijg met geen enkel verloopje bestandsoverdracht aan de praat vooralsnog

[ Voor 20% gewijzigd door kaassouffle op 28-01-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tux3.14 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:03:
[...]

USB2.0 hoort gewoon te werken op de Macbooks. Sterker nog, in de basis heeft elke USB-C dat minimaal aanwezig. Dus daar ligt het niet aan.
Dan weet ik het niet waar het aan ligt.
Gebrekkige software op de reader?

- verloopstekker en hun met usb 3.0 en hoger: externe schijf, usb sticks, Garmin Watch etc werken.
Nikon D5100 en kobo Clara werken niet.
Op mba (usb a poorten) zelfde resultaat.
- hubje met usb 2.0 werken die dingen wel.
Mijn rpi 4 met ook oa usbA 2 poorten werken ze ook.

Die kobo heeft zelf Micro usb, die Nikon een eigen aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

PrimusIP schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Dan weet ik het niet waar het aan ligt.
Gebrekkige software op de reader?
Wat betreft Kobo, ligt inderdaad bij hen. Zijn meerdere topics op MobileRead van mensen die het niet verbonden krijgen, ook met Windows USB-C laptops. Ik heb het uiteindelijk maar aangegrepen om m'n eReader te vervangen :P Maar mijn Kobo was dan ook al oud en liep af en toe vast, misschien dat voor een nieuwere inderdaad nog een firmware upgrade komt zoals @kaassouffle hierboven zegt.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Hertog Hier ook eentje van Kobo. Zoals ik al zei werkt bestandsoverdracht wel via mijn Satechi USB C hub, maar niet via een simpel verloop van USB C naar USB A. Bij sommige modellen schijnt het dus helemaal niet te werken, dus dan heb ik geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

syltheboy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:47:
@Hertog Hier ook eentje van Kobo. Zoals ik al zei werkt bestandsoverdracht wel via mijn Satechi USB C hub, maar niet via een simpel verloop van USB C naar USB A. Bij sommige modellen schijnt het dus helemaal niet te werken, dus dan heb ik geluk.
Klopt, bij mij (Aura, 2016) werkte het ook met een geleend hubje niet. Uiteindelijk overigens overgestapt naar Pocketbook en dat is toch wel een flinke verbetering. Niet geheel offtopic, die wordt namelijk gewoon herkend als externe schijf op de Mac. Je kunt er dus gewoon boeken heen slepen zonder tussenkomst van Calibre of iets dergelijks.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
Ik heb mijn MBP14 ook binnen, wat een snelheid en vloeiende graphics :9~

Wel een probleem: Wifi in combinatie met mijn Ubiquiti setup is supertraag. 30 Mbit ipv 220 wat het bij de MBP2015 van mijn vriendin is. Via de box van KPN wel snel. Iemand een idee?

offtopic:
Ik heb natuurlijk al gegoogled... Handoff en Unlock with Apple watch maken niets uit

[ Voor 17% gewijzigd door m_a_rnix op 28-01-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

m_a_rnix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:12:

Wel een probleem: Wifi in combinatie met mijn Ubiquiti setup is supertraag. 30 Mbit ipv 220 wat het bij de MBP2015 van mijn vriendin is. Via de box van KPN wel snel. Iemand een idee?

offtopic:
Ik heb natuurlijk al gegoogled... Handoff en Unlock with Apple watch maken niets uit
Check even dat je niet onverhoopt op de 2.4GHz band zit ipv 5GHz. Heb je meerdere access points hangen? Check dan ook even of je niet connected bent met een AP die ver weg hangt. Ik had laatst toevallig na een reset dat m'n TV met een AP ver weg was verbonden, en niet automatisch overging naar eentje met beter bereik. Misschien bij jou ook ;)

Overigens heb ik in het begin nog getwijfeld of ik met 1TB/32GB niet een beetje een overkill aan ram had (zeker voor die achterlijke meerprijs van 32GB :')). Toch wel blij dat ik zie dat er (minimaal) gebruik van wordt gemaakt :9
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5nPwZQF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Als ik voor de 2e keer een webpagina laad, dan gaat dit wel goed. De add-ons zijn niet het probleem. Ik heb het getest. Op macrumors zie ik dat er meerdere mensen zijn met het probleem.
Sinds de update van vandaag gaat het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Het is al eens eerder over HDR op Youtube gegaan, maar het viel me vandaag op dat ik in Firefox op Youtube de HDR versies kwijt ben. Met Safari kan ik wel de HDR content bekijken maar ik heb een sterke voorkeur voor Firefox.... Weet iemand toevallig of dit aan het gebruik van de Chromium engine ligt (die Firefox niet gebruikt) of is het iets anders? Ik kan er op andere forums nog niet heel veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05-2024
Archer_VC10 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:18:
Het is al eens eerder over HDR op Youtube gegaan, maar het viel me vandaag op dat ik in Firefox op Youtube de HDR versies kwijt ben. Met Safari kan ik wel de HDR content bekijken maar ik heb een sterke voorkeur voor Firefox.... Weet iemand toevallig of dit aan het gebruik van de Chromium engine ligt (die Firefox niet gebruikt) of is het iets anders? Ik kan er op andere forums nog niet heel veel over vinden.
Het is simpelweg Firefox die nogal achter loopt kwa features: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=hdr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRbn
Saven schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Check even dat je niet onverhoopt op de 2.4GHz band zit ipv 5GHz. Heb je meerdere access points hangen? Check dan ook even of je niet connected bent met een AP die ver weg hangt. Ik had laatst toevallig na een reset dat m'n TV met een AP ver weg was verbonden, en niet automatisch overging naar eentje met beter bereik. Misschien bij jou ook ;)

Overigens heb ik in het begin nog getwijfeld of ik met 1TB/32GB niet een beetje een overkill aan ram had (zeker voor die achterlijke meerprijs van 32GB :')). Toch wel blij dat ik zie dat er (minimaal) gebruik van wordt gemaakt :9
[Afbeelding]
Ik denk dat dat een beetje een vertekend beeld is. Je MacBook gaat namelijk altijd zoveel mogelijk van het beschikbare geheugen gebruiken/alloceren. Dus zelfs al had je 64GB, dan stond er waarschijnlijk ook dat het grootste deel in gebruik was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
Saven schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Nope, verschillende AP's geprobeerd, op 2 meter afstand...

Zal het ook maar eens in het Ubiquiti topic vragen...

[ Voor 13% gewijzigd door m_a_rnix op 29-01-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

iRbn schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Ik denk dat dat een beetje een vertekend beeld is. Je MacBook gaat namelijk altijd zoveel mogelijk van het beschikbare geheugen gebruiken/alloceren. Dus zelfs al had je 64GB, dan stond er waarschijnlijk ook dat het grootste deel in gebruik was.
Begrijp ik :) Maar toch, had niet gedacht dat bijna 'cold' al zoveel extra gebruikt kon worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Dan zal het mijn geheugen zijn waar ook een bug in zit... ik dacht dat ik het laatst wel werkend had, maar dat zal dan wel per ongeluk Safari zijn geweest. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

@Saven Er is al zoveel overgeschreven, maar er is wezenlijk geen verschil als je 16GB gehad zou hebben... tuurlijk dan had er 12 GB ipv 21GB gestaan maar je zou geen verschil merken...

Beter kan je kijken naar je geheugen druk over langere periode...

(Na een jaar M1 Air gebruik kan ik wel 100% zeggen dat ik 16GB niet nodig heb... en dat ik voor hetzelfde geld beter 512GB had kunnen kiezen ipv 256GB. )

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Tux3.14 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:56:
[...]
Nog steeds geen Universal Control :( Jammer.
Dat gaat eindelijk komen in macOS 12.3, zie ook het macOS Monterey topic. Het is nu al uit te proberen in een beta-versie, en er zijn al verschillende YouTubers die laten zien hoe het werkt (en zo te zien zijn de meesten er enthousiast over).

Ik ga zelf de beta van 12.3 niet installeren, ik heb mijn MacBook Pro nodig voor werk en wil geen risico lopen met beta-software. Dus ik wacht geduldig tot 12.3 wordt gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
m_a_rnix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:12:

offtopic:
Yup. Die problemen herken ik. Als ik de instellingen van de WiFi Ubiquiti AP’s verander, schieten de snelheden omhoog. Zit nu op 440 Mbps.

Met deze settings heb ik wel succes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iR6PbK13o1z4rYxjaIlt21DGew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJO60zd6uTwynsLS16At5COu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:05

3DDude

I void warranty's

m_a_rnix schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Nope, verschillende AP's geprobeerd, op 2 meter afstand...

Zal het ook maar eens in het Ubiquiti topic vragen...
Doe is alt /option klikken op je wifi dan krijg je de info te zien.
kan je vergelijken met die van je vriendin. :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
jj71 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Dat gaat eindelijk komen in macOS 12.3, zie ook het macOS Monterey topic. Het is nu al uit te proberen in een beta-versie, en er zijn al verschillende YouTubers die laten zien hoe het werkt (en zo te zien zijn de meesten er enthousiast over).

Ik ga zelf de beta van 12.3 niet installeren, ik heb mijn MacBook Pro nodig voor werk en wil geen risico lopen met beta-software. Dus ik wacht geduldig tot 12.3 wordt gereleased.
Klopt, had het inderdaad al gelezen :P
Er zitten nog wel wat foutjes in de beta. Dus verwacht 12.3 eigenlijk pas ergens in Q2. We wachten geduldig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Dennisweb schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:29:
[...]

Yup. Die problemen herken ik. Als ik de instellingen van de WiFi Ubiquiti AP’s verander, schieten de snelheden omhoog. Zit nu op 440 Mbps.

[Afbeelding]
Thanks, werkte eerst niet, 10 minuten later wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Dennisweb schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:29:
[...]

[Afbeelding]
@3DDude

Dat was niet de oplossing. Wat wel de oplossing was was een Safe Boot. Die heeft kennelijk de boel meer gereset dan het verwijderen van de netwerkinstellingen. |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQO4sfS7ecBL3wqu97yLJj3Kus8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Siex6515P42tRm6Xqrq3DKp9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

Ik ben sinds 2009 een Mac-gebruiker, maar ik ben zo niet onder de indruk van mijn nieuwe M1 Pro Macbook Pro 16 inch. Ik kom van een Macbook 13 inch 2016 af, de eerste space grey Macbook, maar ik heb niet het gevoel dat dit een goede upgrade is. Behalve dan dat de batterij van die oude een beetje was gaan uitzetten en het tijd was voor een upgrade.

Ten eerste is dit ding helemaal niet zo snel, vrijwel alle taken op mijn Lenovo Legion 7 (prive) gaan gewoon veel sneller. Natuurlijk staat daar tegenover dat de batterij van de Macbook wel langer meegaat dan de Legion, maar ik kies liever voor betere performance als deze aangesloten aan een oplader is.

Daarnaast is het aansluiten van schermen nog dramatischer geworden, het werkt gewoon echt voor geen meter. Ik heb één scherm van 4K aan een USB dongle hangen, als ik dan nog een scherm 1440p direct aansluit op de Macbook dan krijg ik geen beeld en blijft hij connecten en disconnecten, ook als ik vervolgens dat andere scherm loskoppel blijft hij dit doen. Ik krijg gewoon geen beeld uit die poort, als ik dezelfde monitor via een dongle aansluit met dezelfde HDMI kabel dan werkt het wel, maar alleen als die andere monitor niet verbonden is.

Maar goed misschien ligt het laatste aan mij en mogelijk kunnen jullie mij helpen met het monitor-probleem. Ik heb dus 1 monitor 4K aangesloten via een HDMI>USB-C dongle en de andere (1440p) via HDMI direct op de Macbook, maar uit die laatste krijg ik dan geen beeld.

Als ik het 4K scherm afsluit en de HDMI kabel van het 1440p scherm dan aan die USB-C dongle hang en hem dan aansluit krijg ik wel beeld uit dit scherm, dus het ligt niet aan de HDMI kabel.

Als ik alleen de HDMI kabel aansluit van het 1440p scherm krijg ik ook geen beeld.

Misschien heb ik een defect model. Ik ga morgen op het kantoor nog even proberen of het daar wel werkt door direct te aan te sluiten op de HDMI port, maar ik heb daar al wel de schermen aangesloten via twee USB-C dongles, dus je zou verwachten dat dit thuis hetzelfde werkt.

De nieuwe Macbooks zijn naar mijn idee wel het toppunt van onkunde. Ik heb nog echt geen moment onder de indruk geweest van ook maar iets en dat terwijl ik het vervangen van mijn oude Macbook hiervoor heb uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

CerandoX.nl schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:00:
Misschien heb ik een defect model.
Ik vrees van niet. Ik heb mijn scherm inmiddels goed werkend via Thunderbolt -> DisplayPort, maar je kunt het allemaal niet echt plug & play noemen. Er zijn veel klachten over problemen met externe schermen, met Dell in het bijzonder:
Due to numerous complaints of compatibility issues and Dell's unwillingness to offer support to those affected, we've removed all Dell monitors from our list of recommendations for the time being and until the situation is resolved. At this time, we don't test for compatibility; if you run into any issues using a monitor when connected to a MacBook, please let us know in the discussions.
Zoals het nu draait ben ik er wel erg blij mee: 3840x1600 bij 144Hz :9

Ik deel je mening dat er nog de nodige kinderziektes in het platform zitten, waarvan je alleen maar kan hopen dat het met software/firmware updates te fixen is. Met de 12.2 update is het scrollen in Safari een stuk vloeiender geworden, maar er zitten nog steeds glitches in die voor korte en soms langere freezes zorgen waardoor een subtiele trackpad beweging ineens voor een abrupte scroll zorgt. Werkelijk nog nooit eerder meegemaakt op een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Ik ben sinds 2009 een Mac-gebruiker, maar ik ben zo niet onder de indruk van mijn nieuwe M1 Pro Macbook Pro 16 inch. Ik kom van een Macbook 13 inch 2016 af, de eerste space grey Macbook, maar ik heb niet het gevoel dat dit een goede upgrade is. Behalve dan dat de batterij van die oude een beetje was gaan uitzetten en het tijd was voor een upgrade.

Ten eerste is dit ding helemaal niet zo snel, vrijwel alle taken op mijn Lenovo Legion 7 (prive) gaan gewoon veel sneller. Natuurlijk staat daar tegenover dat de batterij van de Macbook wel langer meegaat dan de Legion, maar ik kies liever voor betere performance als deze aangesloten aan een oplader is.
Het scherm weet ik niet, maar wat voor dingen doe je dan die op de Lenovo sneller gaan? Gebruik je veel Intel apps? Ik weet niet hoe dat gaat als je een time-machine backup overzet. Je kan dat zien door linksboven het appeltje te klikken > about this mac > system report > software > applications. Dan zie je welke apps Intel zijn. Daarvan zou ik kijken of er ook een universal/Apple Silicon versie van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Daarnaast is het aansluiten van schermen nog dramatischer geworden, het werkt gewoon echt voor geen meter.
Zeer herkenbaar. Externe monitor is een drama, ook met de hdmi-poort die dan nu weer standaard is ingebouwd :D Gelukkig gebruik ik vrijwel altijd mijn eigen Dell ultrawide via Thunderbolt/USB-C. Dat werkt bijna perfect. Ik moet 'm alleen niet inpluggen voordat de Macbook is opgestart, anders krijg ik 'm met geen mogelijkheid gedetecteerd. |:( Waar Windows geen moeite heeft met aansturen van die monitor via HDMI, loopt dat vanaf de Macbook voor geen meter (resolutie niet beschikbaar, kleuren als YPbPr ipv RGB, of verneukte kleuren/contrast).

Ook de performance valt een beetje tegen ja. Mijn desktop met een Intel i7 uit 2017 is merkbaar sneller (ja ja, vreet ook meer stroom). Sterker nog: in single core (achtige) performance tests is ook de M1 vaak sneller dan een M1 Pro of Max :+ Dat komt dan weer omdat de Pro en Max maar 2 Efficiency Cores hebben waar de M1 er 4 van heeft. En die worden het meeste gebruikt.

Vooral in de browser merk je dat echt omdat daar bijna nooit de Performance Cores worden gebruikt. Werk je dus veel in de browser zoals ik, dan zou je bijna kunnen zeggen dat je er op achteruit gaat :X Ik denk dat Apple wel iets minder conservatief mag zijn met energiegebruik en iets sneller mag opschalen. Zeker omdat de Pro en Max dus maar 2 Efficiency Cores hebben

Wat ik ook in veel andere reviews terug zie: de lineup van MBP's lijkt vooral gericht op foto/video editors in combinatie met specifieke software. Voor huis-, tuin- en keukengebruik is het minder spannend.
De nieuwe Macbooks zijn naar mijn idee wel het toppunt van onkunde. Ik heb nog echt geen moment onder de indruk geweest van ook maar iets en dat terwijl ik het vervangen van mijn oude Macbook hiervoor heb uitgesteld.
Idem :+ Opstarten van (ARM) apps duurt bijv. vrijwel even lang als op mijn 2017 MBP. Ondanks de SSD die bloedjesnel is :9 En ook dat gaat op m'n 5 jaar oude desktop eigenlijk altijd sneller.

Verder een mooi apparaatje hoor, maar als je geen video editor bent valt de performance een beetje tegen ja als je niet van een goedkope of oude machine af komt. Wat dat betreft had m'n oude Macbook nog wel een jaar of 2 mee kunnen gaan. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Vreemd, ik kan mij hier totaal niet in vinden. Mijn 14inch pro is duidelijk sneller als mijn 13inch pro late 2019. Ik ben heel tevreden met de nieuwe op alle vlakken.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik herken dat ook totaal niet. Met het opstarten van Affinity Photo of Designer kon ik op m'n Macbook Pro uit 2017 een tijdje naar het scherm staren. De M1 Pro loopt er rondjes om doet het vergeleken daarmee in een flits. Visual Studio for Mac is zelfs met Rosetta 2 veel sneller dan native op m'n oude Macbook. En zo kan ik nog wel doorgaan met voorbeelden. Alles voelt een stuk vlotter, wat ook door benchmarks wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ik herken het zelf ook niet. Moet zeggen dat applicaties op mijn Intel Mac ook altijd wel vrij vlot waren met opstarten. Vervolgens heb ik ze dan ook vrijwel nooit afgesloten - in ieder geval de apps die ik dagelijks gebruik. Heerlijke stand-by modus die altijd werkt :)
Echter de M1 Pro Mac laad de applicaties bijna instant - waarvan de Intel Mac er soms wel een tijdje over deed, de M1 Pro doet er hooguit een seconde of 2 over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

A1AD schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:58:
Vreemd, ik kan mij hier totaal niet in vinden. Mijn 14inch pro is duidelijk sneller als mijn 13inch pro late 2019. Ik ben heel tevreden met de nieuwe op alle vlakken.
Duidelijk sneller is wel een (vaag) statement ;) Overall is het op papier sowieso sneller hoor daar niet van. Maar bij average gebruik, waar je slechts af en toe een keer een piek hebt in cpu cycles (bijvoorbeeld browsen) staat eigenlijk zwart op wit dat je alleen de efficiency cores gebruikt. Die zijn waarschijnlijk niet sneller dan je Intel chip, de Intel base clock ligt véél hoger. Wel ten koste van de stroom natuurlijk.
Exirion schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:10:
Ik herken dat ook totaal niet. Met het opstarten van Affinity Photo of Designer kon ik op m'n Macbook Pro uit 2017 een tijdje naar het scherm staren. De M1 Pro loopt er rondjes om doet het vergeleken daarmee in een flits. Visual Studio for Mac is zelfs met Rosetta 2 veel sneller dan native op m'n oude Macbook. En zo kan ik nog wel doorgaan met voorbeelden. Alles voelt een stuk vlotter, wat ook door benchmarks wordt ondersteund.
Ik merk dat het vooral ingebakken Apple apps zijn die als de bliksem opstarten. Een andere (ARM) browser dan Safari doet er de eerste keer beduidend langer over bijvoorbeeld. Idem voor andere silicon / ARM apps die niet van Apple zelf afkomen.
Tux3.14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:12:
Ik herken het zelf ook niet. Moet zeggen dat applicaties op mijn Intel Mac ook altijd wel vrij vlot waren met opstarten. Vervolgens heb ik ze dan ook vrijwel nooit afgesloten - in ieder geval de apps die ik dagelijks gebruik. Heerlijke stand-by modus die altijd werkt :)
Echter de M1 Pro Mac laad de applicaties bijna instant - waarvan de Intel Mac er soms wel een tijdje over deed, de M1 Pro doet er hooguit een seconde of 2 over.
Denk dat het idd ook afhankelijk is van hoe je je apparaat gebruikt. Ik sluit m altijd af :+ Maar apps op de Macbook doen er (de eerste keer) sowieso wat langer over dan op Windows. Ondanks de SSD die in de Mac ruim 2 keer sneller is, dus wel bedenkelijk. 2 seconden vind ik persoonlijk nog vrij lang, maarr........

1. Nádat je een app sinds cold boot een keer hebt opgestart, gaat het inderdaad als de bliksem :9 Waarschijnlijk blijft een groot deel gecached in het RAM. Ook als je de app volledig stopt.
2. Als je een app opstart wordt er verbonden met de servers van Apple om te controleren of de app legit is, vóórdat 'ie daadwerkelijk kan opstarten. Daar zit wat latency in natuurlijk, het zou me niet verbazen dat er na de eerste keer gecached wordt zodat je niet elke keer die overhead hebt. En daardoor dus ook sneller opstart.
3. Perceptie en referentiekader. Heel persoonlijk natuurlijk. Wat jij snel vindt of niet is anders dan wat ik vind :P

Maar alles bij elkaar vermoed ik dat punt 2 sowieso wel een impact heeft, anders kan ik bijna niet verklaren dat een simpele app als een browser, bij de eerste keer opstarten na cold boot, zo traag start vergeleken met m'n desktop. Dat is niet inherent aan dit apparaat, maar ervaar ik op alle Macbooks die ik heb gebruikt.

Overigens ben ik absoluut niet de pessimist die alles kut vindt hoor _O- Ik gebruik 'm nu niet voor niets als daily driver _O_ Maar voor de kritische gebruiker valt er wel e.e.a. op te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Saven schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:09:
Ik merk dat het vooral ingebakken of native Apple apps zijn die als de bliksem opstarten. Een andere browser dan Safari doet er de eerste keer beduidend langer over bijvoorbeeld. Idem voor andere non-Apple (sillicon) apps.
Dat is toch volkomen logisch? Rosetta maakt bij de eerste start van een app een vertaling van x86 machinecode naar arm64 machinecode. Dat kost even tijd. Daarna draait ie op normale snelheid, en dat zal niet altijd even optimaal zijn als native arm64 code, maar veel software is nog altijd sneller dan op een x86 Mac van een paar jaar geleden. Zelfs software zoals Reason draait stabiel en goed presterend. Vind ik een behoorlijke prestatie van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Vanaf het begin af aan was ik eigenlijk al niet helemaal tevreden over mijn 13” MBP 2017. Ik had er een tijdje elke keer een doekje tussen, omdat anders het scherm vies werd van mijn toetsenbord. Sinds mijn 14” MBP 2021 durf ik dat niet meer aan en daarnaast is het waarschijnlijk onnodig. Verder vond ik het vrij onpraktisch.

Hij was vooral erg luidruchtig (fans) en daarnaast liep de accu snel leeg. Ik gebruik mijn MBs altijd draadloos, anders had ik beter een iMac kunnen kopen (de 24-inch M1 is nog goedkoper ook).

De overstap naar miniLED vind ik mooi, maar LED vond ik ook prima. Al zie ik duidelijk verschil tussen mijn 11” iPad 2018 en mijn 14” MBP 2021. Vooral dat zwart echt zwart is. Ik zou er niet speciaal een andere iPad voor aanschaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door syltheboy op 03-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Dat is toch volkomen logisch? Rosetta maakt bij de eerste start van een app een vertaling van x86 machinecode naar arm64 machinecode. Dat kost even tijd. Daarna draait ie op normale snelheid, en dat zal niet altijd even optimaal zijn als native arm64 code, maar veel software is nog altijd sneller dan op een x86 Mac van een paar jaar geleden. Zelfs software zoals Reason draait stabiel en goed presterend. Vind ik een behoorlijke prestatie van Apple.
Ik denk dat de meeste browsers inmiddels wel native draaien.
Pagina: 1 ... 20 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9