Duidelijk sneller is wel een (vaag) statement

Overall is het op papier sowieso sneller hoor daar niet van. Maar bij average gebruik, waar je slechts af en toe een keer een piek hebt in cpu cycles (bijvoorbeeld browsen) staat eigenlijk zwart op wit dat je alleen de efficiency cores gebruikt. Die zijn waarschijnlijk niet sneller dan je Intel chip, de Intel base clock ligt véél hoger. Wel ten koste van de stroom natuurlijk.
Exirion schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:10:
Ik herken dat ook totaal niet. Met het opstarten van Affinity Photo of Designer kon ik op m'n Macbook Pro uit 2017 een tijdje naar het scherm staren. De M1 Pro loopt er rondjes om doet het vergeleken daarmee in een flits. Visual Studio for Mac is zelfs met Rosetta 2 veel sneller dan native op m'n oude Macbook. En zo kan ik nog wel doorgaan met voorbeelden. Alles voelt een stuk vlotter, wat ook door benchmarks wordt ondersteund.
Ik merk dat het vooral ingebakken Apple apps zijn die als de bliksem opstarten. Een andere (ARM) browser dan Safari doet er de eerste keer beduidend langer over bijvoorbeeld. Idem voor andere silicon / ARM apps die niet van Apple zelf afkomen.
Tux3.14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:12:
Ik herken het zelf ook niet. Moet zeggen dat applicaties op mijn Intel Mac ook altijd wel vrij vlot waren met opstarten. Vervolgens heb ik ze dan ook vrijwel nooit afgesloten - in ieder geval de apps die ik dagelijks gebruik. Heerlijke stand-by modus die altijd werkt
Echter de M1 Pro Mac laad de applicaties bijna instant - waarvan de Intel Mac er soms wel een tijdje over deed, de M1 Pro doet er hooguit een seconde of 2 over.
Denk dat het idd ook afhankelijk is van hoe je je apparaat gebruikt. Ik sluit m altijd af

Maar apps op de Macbook doen er (de eerste keer) sowieso wat langer over dan op Windows. Ondanks de SSD die in de Mac ruim 2 keer sneller is, dus wel bedenkelijk. 2 seconden vind ik persoonlijk nog vrij lang, maarr........
1. Nádat je een app sinds cold boot een keer hebt opgestart, gaat het inderdaad als de bliksem

Waarschijnlijk blijft een groot deel gecached in het RAM. Ook als je de app volledig stopt.
2. Als je een app opstart wordt er verbonden met de servers van Apple om te controleren of de app legit is, vóórdat 'ie daadwerkelijk kan opstarten. Daar zit wat latency in natuurlijk, het zou me niet verbazen dat er na de eerste keer gecached wordt zodat je niet elke keer die overhead hebt. En daardoor dus ook sneller opstart.
3. Perceptie en referentiekader. Heel persoonlijk natuurlijk. Wat jij snel vindt of niet is anders dan wat ik vind
Maar alles bij elkaar vermoed ik dat punt 2 sowieso wel een impact heeft, anders kan ik bijna niet verklaren dat een simpele app als een browser, bij de eerste keer opstarten na cold boot, zo traag start vergeleken met m'n desktop. Dat is niet inherent aan dit apparaat, maar ervaar ik op alle Macbooks die ik heb gebruikt.
Overigens ben ik absoluut niet de pessimist die alles kut vindt hoor

Ik gebruik 'm nu niet voor niets als daily driver

Maar voor de kritische gebruiker valt er wel e.e.a. op te merken.