Biedt er buiten Safari nog een andere browser ondersteuning voor 120hz verversingssnelheid?Commendatore schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:06:
[...]
Ik denk dat de meeste browsers inmiddels wel native draaien.
Daar heb je op zich gelijk in, een taak die eerder 'snel' was is nog steeds snel en iets waarvoor ik eerder een kop koffie kon halen is niet ineens instant geworden.Saven schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Duidelijk sneller is wel een (vaag) statementOverall is het op papier sowieso sneller hoor daar niet van.
Wat bij mij voor de perceptie enorm uitmaakt is het geluidsniveau. Ik heb hiervoor een jaar op een M1 Air gewerkt en die voelde 'even snel' als de 2016 MBP die ik daarvoor had, maar dan compleet stil. De oude Pro had geregeld dat de ventilatoren flink aan het loeien waren, de Air was muisstil uiteraard
Nu dan een 16" MBP, die voelt weer sneller dan de Air en is in de praktijk net zo stil. Dat 'sneller voelen' zit hem dan erin dat hij nog niet trager leek te reageren, wat bij de Air met bijvoorbeeld twee emulators en twee verschillende node-applicaties, deels via Rosetta, nog wel eens voor kon komen.
Dat is voor mij in ieder geval wat 'duidelijk sneller' inhoud. Dat de testset een halve minuut eerder klaar is, is leuk om een keer te zien maar inderdaad in dagelijks gebruik een stuk minder belangrijk
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Van Edge weet ik het, maar er zullen vast nog wel meer browsers zijn die dat ondersteunen.meraki schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Biedt er buiten Safari nog een andere browser ondersteuning voor 120hz verversingssnelheid?
Firefox en Brave browsers zijn beiden tegenwoordig ook native M1 Apple.syltheboy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:34:
[...]
Van Edge weet ik het, maar er zullen vast nog wel meer browsers zijn die dat ondersteunen.
Het is dan wel vreemd dat Safari nog maar net, sinds de 12.2 vloeiend scrollen op 120hz mogelijk heeft gemaakt.
Maar ondersteunen die ook 120hz?Fred13 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:05:
[...]
Firefox en Brave browsers zijn beiden tegenwoordig ook native M1 Apple.
Volgens mij wordt 120Hz nog niet ondersteund door Firefox en Brave.
Ik zie het in elk geval niet als ik deze browsers gebruik op mijn MBP.
Nu moet ik zeggen dat ik dit ook nog niet heb opgemerkt in Safari, is dat ondertussen door Apple aangepast ?
[ Voor 15% gewijzigd door Fred13 op 03-02-2022 17:21 ]
Sinds de meest recente update, zijnde 12.2, zou dit aangepast moeten zijn.Fred13 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:20:
[...]
Volgens mij wordt 120Hz nog niet ondersteund door Firefox en Brave.
Ik zie het in elk geval niet als ik deze browsers gebruik op mijn MBP.
Nu moet ik zeggen dat ik dit ook nog niet heb opgemerkt in Safari, is dat ondertussen door Apple aangepast ?
Klopt, scrollen gaat in principe een stuk soepeler nu (hier op 144Hz). Wel zitten er nog steeds korte en soms langere stutters in die ik op Intel Macs nooit gezien heb. De vraag is of dit in de browser zelf zit, of in de interfacing via Bluetooth met het trackpad. Opvallend is namelijk dat scroll gestures soms enorm versterkt worden tijdens zo'n hik, wat er mogelijk op duidt dat de verwerking van bewegingen op het trackpad stokt.meraki schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:59:
Sinds de meest recente update, zijnde 12.2, zou dit aangepast moeten zijn.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik werk nu al iets meer als een week fulltime op de nieuwe Mac en ik heb nog geen enkele stutter tegengekomen. Werk je met een extern scherm?Exirion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:04:
[...]
Klopt, scrollen gaat in principe een stuk soepeler nu (hier op 144Hz). Wel zitten er nog steeds korte en soms langere stutters in die ik op Intel Macs nooit gezien heb. De vraag is of dit in de browser zelf zit, of in de interfacing via Bluetooth met het trackpad. Opvallend is namelijk dat scroll gestures soms enorm versterkt worden tijdens zo'n hik, wat er mogelijk op duidt dat de verwerking van bewegingen op het trackpad stokt.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Sorry misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde apps die wel native ARM zijn, maar niet van Apple zelf afkomen. Ook al zijn apps dus native ARM / Apple silicon, die starten de eerste keer niet fantastisch snel op.Exirion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:59:
[...]
Dat is toch volkomen logisch? Rosetta maakt bij de eerste start van een app een vertaling van x86 machinecode naar arm64 machinecode. Dat kost even tijd. Daarna draait ie op normale snelheid, en dat zal niet altijd even optimaal zijn als native arm64 code, maar veel software is nog altijd sneller dan op een x86 Mac van een paar jaar geleden. Zelfs software zoals Reason draait stabiel en goed presterend. Vind ik een behoorlijke prestatie van Apple.
Misschien omdat die niet online gecheckt hoeven te worden omdat dit in het OS zit ingebakken. (Safari zit bijv. ingebakken, vandaar dat je voor een Safari-update een hele OS update van een paar GB moet installeren
Jepsyltheboy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:34:
[...]
Van Edge weet ik het, maar er zullen vast nog wel meer browsers zijn die dat ondersteunen.
Ok, ik ontdek net dat sinds de MacOS 12.2 update Night Shift met geen mogelijkheid meer iets doet op mijn externe scherm. For fuck's sake, Apple
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Meer mensen die het opladen en statusicoon super vaag vinden?
Heb het volgende probleem. Macbook is verbonden met power (via usb-c van monitor). batterijpercentage was 90%. Ik sloot 'm vanochtend aan en kreeg een stekker-icoontje in plaats van een bliksem:

Ik geloof best dat het ding niet altijd wil opladen, dat is niet goed voor de batterij. Maar ik kan me herinneren dat m'n andere Macbooks gewoon een bliksemicoontje gaven met de melding 'volledig opgelagen' als de batterij niet onder de 95% was.
Dit stekker-icoon lijkt een beetje hetzelfde te bedoelen. Maarrrrr: de accu wordt gewoon leeggezogen. Staat inmiddels op 88%
Lijkt me niet helemaal wensenlijk of zo.
Nee, aan de monitor ligt het niet, daar krijgt hij genoeg stroom van. Gebruik dat al een paar weken zonder problemen.
Verklaart volgens mij wel waarom het ding niet in clamshell mode wil. Super irritant
Heb het volgende probleem. Macbook is verbonden met power (via usb-c van monitor). batterijpercentage was 90%. Ik sloot 'm vanochtend aan en kreeg een stekker-icoontje in plaats van een bliksem:

Ik geloof best dat het ding niet altijd wil opladen, dat is niet goed voor de batterij. Maar ik kan me herinneren dat m'n andere Macbooks gewoon een bliksemicoontje gaven met de melding 'volledig opgelagen' als de batterij niet onder de 95% was.
Dit stekker-icoon lijkt een beetje hetzelfde te bedoelen. Maarrrrr: de accu wordt gewoon leeggezogen. Staat inmiddels op 88%
Nee, aan de monitor ligt het niet, daar krijgt hij genoeg stroom van. Gebruik dat al een paar weken zonder problemen.
Verklaart volgens mij wel waarom het ding niet in clamshell mode wil. Super irritant

Dit is toch gewoon de Optimized Charging strategie? Je kunt dit geheel uitzetten in de System Preferences of als je wilt dat die nu naar 100% moet gaan op die optie in het menu klikken "Laad nu volledig op"
.
Ja dat begreep ik op zich wel, maar ik vind t vreemd dat de batterij wel leeg loopt. Herken ik niet van mn andere mbp. Daar werd ie niet opgeladen, maar werd ook niet de batterij gebruikt, ging gewoon direct via de charger zeg maar.jorikc schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:37:
Dit is toch gewoon de Optimized Charging strategie? Je kunt dit geheel uitzetten in de System Preferences of als je wilt dat die nu naar 100% moet gaan op die optie in het menu klikken "Laad nu volledig op".
Klikken dat ie dan maar weer gewoon tot 100% moet opladen om bijv. clamshell mode te gebruiken lijkt me beetje averechts werken
[ Voor 21% gewijzigd door Saven op 04-02-2022 11:02 ]
Als ie ietsjes leeg loopt dan kan het zijn dat je monitor te weinig power levert op dat moment. Hoeveel watt levert je USB-C van je monitor?Saven schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Ja dat begreep ik op zich wel, maar ik vind t vreemd dat de batterij wel leeg loopt. Herken ik niet van mn andere mbp. Daar werd ie niet opgeladen, maar werd ook niet de batterij gebruikt, ging gewoon direct via de charger zeg maar.
Klikken dat ie dan maar weer gewoon tot 100% moet opladen om bijv. clamshell mode te gebruiken lijkt me beetje averechts werken
Schoot me idd ook even te binnen. Die is 90 Watt, maar tenzij je gaat benchmarken oid gaat je Macbook de 140W never nooit halen. En werkt normaal ook altijd prima.Tux3.14 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Als ie ietsjes leeg loopt dan kan het zijn dat je monitor te weinig power levert op dat moment. Hoeveel watt levert je USB-C van je monitor?
Het lijkt erop dat hij gewoon gaat drainen tot 17:30u ofzo (zie screenshot), want inmiddels staat ie op 80%. De snelheid in drain is in lijn met gebruik op batterij c.q. zonder stroom. Verklaart ook dat clamshell mode het niet doet.
[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 04-02-2022 11:42 ]
90 Watt is meer dan voldoende om je Macbook te gebruiken en te laden. Ik gebruik mijn 14" M1 Pro heel af en toe wel is op een 30 watt adapter, dan laad ie zelfs ietsjes op. Moet dan wel zeggen dat ik dan hele simpele taken doe zoals browsen.Saven schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Schoot me idd ook even te binnen. Die is 90 Watt, maar tenzij je gaat benchmarken oid gaat je Macbook de 140W never nooit halen. En werkt normaal ook altijd prima.
Het lijkt erop dat hij gewoon gaat drainen tot 17:30u ofzo (zie screenshot), want inmiddels staat ie op 80%. De snelheid in drain is in lijn met gebruik op batterij c.q. zonder stroom. Verklaart ook dat clamshell mode het niet doet.
Ik merk geen verschil in het opstarten van apps eigenlijk, ook niet met die van Apple. Het compilen van code en het starten van een dev server is wel 1/3 sneller. Dus daar merk ik het wel.Exirion schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:10:
Ik herken dat ook totaal niet. Met het opstarten van Affinity Photo of Designer kon ik op m'n Macbook Pro uit 2017 een tijdje naar het scherm staren. De M1 Pro loopt er rondjes om doet het vergeleken daarmee in een flits. Visual Studio for Mac is zelfs met Rosetta 2 veel sneller dan native op m'n oude Macbook. En zo kan ik nog wel doorgaan met voorbeelden. Alles voelt een stuk vlotter, wat ook door benchmarks wordt ondersteund.
Misschien is het omdat mijn Lenovo Legion 7 met het opstarten van vergelijkbare applicaties gewoon sneller is. Het opstarten van bijvoorbeeld Word op Windows 11 duurt op de Legion 7 minder dan een seconde. Dit duurt op de MacBook Pro toch, bij de eerste keer gebruik na een boot, zo een 9 seconde en Pages 5 seconden. Daarna wordt het wel een seconde. Dit gewoon omdat er denk ik een background task is die bijhoudt welke applicaties je veel gebruikt en deze gewoon niet helemaal afsluit, ondanks dat je wel op quit drukt. Trouwens als ik de opstarttijd van beide laptops vergelijk wint de Legion 7 ook.
Iedereen zal een andere ervaring hebben, maar ik ben niet zo onder de indruk. Misschien verwachtte ik gewoon teveel.
Misschien dat dat het is inderdaad.Saven schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:27:
[...]
Zeer herkenbaar. Externe monitor is een drama, ook met de hdmi-poort die dan nu weer standaard is ingebouwdGelukkig gebruik ik vrijwel altijd mijn eigen Dell ultrawide via Thunderbolt/USB-C. Dat werkt bijna perfect. Ik moet 'm alleen niet inpluggen voordat de Macbook is opgestart, anders krijg ik 'm met geen mogelijkheid gedetecteerd.
Waar Windows geen moeite heeft met aansturen van die monitor via HDMI, loopt dat vanaf de Macbook voor geen meter (resolutie niet beschikbaar, kleuren als YPbPr ipv RGB, of verneukte kleuren/contrast).
Ook de performance valt een beetje tegen ja. Mijn desktop met een Intel i7 uit 2017 is merkbaar sneller (ja ja, vreet ook meer stroom). Sterker nog: in single core (achtige) performance tests is ook de M1 vaak sneller dan een M1 Pro of MaxDat komt dan weer omdat de Pro en Max maar 2 Efficiency Cores hebben waar de M1 er 4 van heeft. En die worden het meeste gebruikt.
Vooral in de browser merk je dat echt omdat daar bijna nooit de Performance Cores worden gebruikt. Werk je dus veel in de browser zoals ik, dan zou je bijna kunnen zeggen dat je er op achteruit gaatIk denk dat Apple wel iets minder conservatief mag zijn met energiegebruik en iets sneller mag opschalen. Zeker omdat de Pro en Max dus maar 2 Efficiency Cores hebben
Ja, dat zijn ook de mensen die over positief zijn over de MacBooks. Ik gebruik de laptop om te ontwikkelen en te ontwerpen.Saven schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:27:
[...]
Wat ik ook in veel andere reviews terug zie: de lineup van MBP's lijkt vooral gericht op foto/video editors in combinatie met specifieke software. Voor huis-, tuin- en keukengebruik is het minder spannend.
[ Voor 40% gewijzigd door CerandoX.nl op 04-02-2022 15:42 ]
Interessant om te lezen, eigenlijk voor iedereen, geeft een beetje een beeld van waarom apps op macOS (de eerste keer na boot) gewoon veel trager opstarten dan Windows: https://sigpipe.macromate...-catalina-slow-by-design/.CerandoX.nl schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:37:
[...]
Misschien is het omdat mijn Lenovo Legion 7 met het opstarten van vergelijkbare applicaties gewoon sneller is. Het opstarten van bijvoorbeeld Word op Windows 11 duurt op de Legion 7 minder dan een seconde. Dit duurt op de MacBook Pro toch, bij de eerste keer gebruik na een boot, zo een 9 seconde en Pages 5 seconden. Daarna wordt het wel een seconde. Dit gewoon omdat er denk ik een background task is die bijhoudt welke applicaties je veel gebruikt en deze gewoon niet helemaal afsluit, ondanks dat je wel op quit drukt. Trouwens als ik de opstarttijd van beide laptops vergelijk wint de Legion 7 ook.
Iedereen zal een andere ervaring hebben, maar ik ben niet zo onder de indruk. Misschien verwachtte ik gewoon teveel.
Wordt een beetje technisch af en toe, maar komt er op neer dat er veel overhead (phone home, app-permissies) is onder het mom "beveiliging".
Overigens liep ik zojuist tegen weer een vaag issue aan. Dus ik prik vanochtend de charger in. Blijf ik grofweg om de seconde een connect/disconnect geluid horen, en het ledje in de magsafe knippert dan oranje/uit. Wtf
Video: https://streamable.com/3lk0ec.
Info: https://www.macrumors.com...k-pro-charging-magsafe-3/
Lekker logisch allemaal weer.1. The problem only appears when you're using MagSafe with the 140w charger
2. It only appears if your battery is below 80% (as far as I can remember)
3. It only appears if your laptop is already off and have the lid closed. Then when you plug the MagSafe it'll just cycle over and over and over again.
4. It's only affecting the 16"
5. From few reports, it seems like the bug is introduced on 12.0.1. While people on 12.0 didn't have this problem

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 05-02-2022 11:55 ]
Bijzonder vreemd dat jij dit zojuist ervaren hebt aangezien dit al vorig jaar opgelost is. Welke software versie draai je momenteel?Saven schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Overigens liep ik zojuist tegen weer een vaag issue aan. Dus ik prik vanochtend de charger in. Blijf ik grofweg om de seconde een connect/disconnect geluid horen, en het ledje in de magsafe knippert dan oranje/uit. Wtf
Video: https://streamable.com/3lk0ec.
Info: https://www.macrumors.com...k-pro-charging-magsafe-3/
[...]
Lekker logisch allemaal weer.
Met voeding aangesloten loopt hij bij mij leeg tót 80% en hij houdt hem dan rond de 80%, de hele dag. En op enig moment besluit hij dan wel tot 100% op te laden. Dat is volgens mij juist wat optimized charging zou moeten doen.Saven schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Ja dat begreep ik op zich wel, maar ik vind t vreemd dat de batterij wel leeg loopt. Herken ik niet van mn andere mbp. Daar werd ie niet opgeladen, maar werd ook niet de batterij gebruikt, ging gewoon direct via de charger zeg maar.
Ik zie tot nu tot in jouw opmerkingen dat hij nog boven de 80% blijft, dus misschien wil je eens kijken wat hij doet als hij rond de 80% komt? Ik verwacht en vermoed dat je dan hetzelfde als bij mij meemaakt (macbook pro M1 16inch), dus vanaf dat moment rond de 80% blijft hangen en niet meer verder leeg loopt.
(Bij mij zie ik hetzelfde gedrag bij de meegeleverde lader als ook de Samsung thunderbolt monitor)
de Samsung monitor levert 95W lading (uit mijn hoofd), overigens speciaal op uitgezocht.
De opstart tijden van Office apps valt mij ook behoorlijk tegen. Voor de rest vast het mij niet zo op maar kom ook van een 5 jaar oude XPS15.CerandoX.nl schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:37:
[...]
Ik merk geen verschil in het opstarten van apps eigenlijk, ook niet met die van Apple. Het compilen van code en het starten van een dev server is wel 1/3 sneller. Dus daar merk ik het wel.
Ik begrijp dat niet goed. Powerpoint had ik nog niet opgestart na cold reboot. Start werkelijk binnen de seconde gewoon op. (op batterij met energie besparingsmodus aan)matty___ schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:07:
[...]
De opstart tijden van Office apps valt mij ook behoorlijk tegen. Voor de rest vast het mij niet zo op maar kom ook van een 5 jaar oude XPS15.
[ Voor 5% gewijzigd door A1AD op 05-02-2022 21:24 ]
Ik vind het zelf een beetje jammer dat mijn 2021 16 inch MacBook Pro iets lomper uitziet dan de 2019 16 inch intel MacBook Pro.CerandoX.nl schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:37:
[...]
Mijn verwachtingen waren echter als volgt:
- beste HDR scherm ooit in een mobiel product
- beste batterijduur ooit in een mobiel product
- meest krachtige processor ooit in een mobiel product
- snelste SSD ooit in een mobiel product
- beste trackpad/toetsenbord en bouwkwaliteit/afwerking ooit in een mobiel product
Voor mijn functioneert het apparaat dus naar verwachting.
Dat het apparaat vervolgens ook het stilste ooit is, of dat het scherm beter gekalibreerd is out of the box dan OLED televisies na professionele kalibratie is een aangename bonus.
Echter dat je, op ja accu meerdere 8K streams tegelijk beter kunt verwerken dan 30.000 euro windows workstations op kilowatt voedingen? Voor mijn usecase is dat totaal irrelevant! Voor de computer industrie is dat ongelofelijk, zeker wanneer er Apple Silicon producten zouden komen met een zelfde thermal budget, maar ik gebruik dat persoonlijk niet.
Hebben jullie ook last van stutter tijdens kijken van films op de tv app op de mbp, zoals bijv no time to die?
via apple tv is er een instelling dat automatisch de juiste framerate wordt afgespeeld, die mis ik op de mbp.
nu kun je handmatig een andere framerate kiezen maar omslachtig om dit elke keer aan te passen en dan moet je ook nog eens de framerate van het beeld(bron)materiaal kennen. Die optie zie ik nergens.
Wat is jullie ervaring?
via apple tv is er een instelling dat automatisch de juiste framerate wordt afgespeeld, die mis ik op de mbp.
nu kun je handmatig een andere framerate kiezen maar omslachtig om dit elke keer aan te passen en dan moet je ook nog eens de framerate van het beeld(bron)materiaal kennen. Die optie zie ik nergens.
Wat is jullie ervaring?
Geen idee, bij mij is het een Office365 installatie via normale download.m_a_rnix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:50:
@A1AD @matty___ Zou het te maken kunnen hebben met App Store vs normale download van die Office apps?
Ik vind het lompe nu net iets PRO hebben. Nu is er een duidelijk verschil in de air en de pro lijn. De vorige generatie pro modellen waren een veredelde airFaust schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:52:
[...]
Ik vind het zelf een beetje jammer dat mijn 2021 16 inch MacBook Pro iets lomper uitziet dan de 2019 16 inch intel MacBook Pro.
[ Voor 43% gewijzigd door A1AD op 06-02-2022 10:22 ]
Het klopt wel wat je zegt!A1AD schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:19:
Ik vind het lompe nu net iets PRO hebben. Nu is er een duidelijk verschil in de air en de pro lijn. De vorige generatie pro modellen waren een veredelde air. Wil je een slank dun design > air.
Nu ik erover nadenk: de dvd-drive pro modellen waren werkpaarden, air was in principe een (Proto) ultrabook en de vanaf 2012 / retina modellen waren eigenlijk ook ultrabook-achtig.
Gezien de kracht en prestaties zijn de 2021 14 en 16 inch modellen in feite workstation class /desktop replacement notebooks. Vanuit dat perspectief zijn het inderdaad geen dikke ultrabooks maar eerder slanke workstations.
Toch vond ik de 2016 versies er best futuristisch uitzien, nog steeds. Wellicht dat ik op marktplaats over een paar jaar op jacht ga naar een 2018 model (toetsenbord vond ik fantastisch, ik eet nooit in de buurt van toetsenbord dus kon echt hard gaan erop)
[ Voor 0% gewijzigd door Faust op 06-02-2022 21:37 . Reden: typo ]
frankegiani schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:17:
Hebben jullie ook last van stutter tijdens kijken van films op de tv app op de mbp, zoals bijv no time to die?
Wat is jullie ervaring?
Ziet het er op de Mac toevallig schokkerig uit zoals rechts, terwijl het op je televisie mooi vloeiend is zoals links?
[ Voor 5% gewijzigd door Faust op 06-02-2022 11:11 ]
In welk opzicht. Ik heb de Apple silicon versie.m_a_rnix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:50:
@A1AD @matty___ Zou het te maken kunnen hebben met App Store vs normale download van die Office apps?
dat klopt idd Faust.
Zit er op de Mac een functie die automatisch schakelt naar de optimale framerate setting passend bij de bron?
Of anders een functie om de framerate van het bronmateriaal te laten zien binnen TV app films zodat je handmatig de juiste framerate kunt instellen?
Zit er op de Mac een functie die automatisch schakelt naar de optimale framerate setting passend bij de bron?
Of anders een functie om de framerate van het bronmateriaal te laten zien binnen TV app films zodat je handmatig de juiste framerate kunt instellen?
Ik had Office geïnstalleerd via Homebrew, nu via App Store (allebei Apple Silicon volgens mij). Wereld van verschil qua opstarten.matty___ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:12:
[...]
In welk opzicht. Ik heb de Apple silicon versie.
Volgens mij had ik de installer gedownload van de office365 user portal. Iig niet met brew.m_a_rnix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:21:
[...]
Ik had Office geïnstalleerd via Homebrew, nu via App Store (allebei Apple Silicon volgens mij). Wereld van verschil qua opstarten.
Ik ben bang dat het niets met de framerate instelling van de Mac te maken heeft, dit heeft puur ermee te maken dat je op je televisie gewend bent aan motion smoothing/frame interpolation. Ik gok dat je een OLED hebt, die kunnen niet zonder motion smoothing maar dat is een andere discussiefrankegiani schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:20:
dat klopt idd Faust.
In ieder geval; je kunt dit testen door de Mac op je tv aan te sluiten en dan het eerder gelinkte filmpje af te spelen; het zichtbare verschil tussen links en rechts is dan veel minder groot dan op de Mac. Dus Mac naast of onder tv, allebei zelfde output tonen en dan vergelijken.
Probeer het dan eens met de versie uit de App store. Dat maakte bij mij heel veel uit. Ben overigens wel benieuwd hoe het zit. Misschien dat iemand kan zien wat voor netwerkverkeer ze allemaal doen?matty___ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:45:
[...]
Volgens mij had ik de installer gedownload van de office365 user portal. Iig niet met brew.
er zijn amper video spelers die films afspelen in HDR
zo ver dat ik kan vinden werkt het alleen maar prima in infuse. maar dat programma geeft nog steeds last van frame drops als je 4k hdr films afspeelt.
weet iemand misschien nog andere video spelers die ook echt HDR afspelen!?
vlc en inna gebruiken hdr totaal niet die tone mappen hoogstens wat maar kunnen totaal niet met hdr omgaan.
zo ver dat ik kan vinden werkt het alleen maar prima in infuse. maar dat programma geeft nog steeds last van frame drops als je 4k hdr films afspeelt.
vlc en inna gebruiken hdr totaal niet die tone mappen hoogstens wat maar kunnen totaal niet met hdr omgaan.
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Werken hdr films via de ingebakken TV macos app dan niet op HDR? Of de Disney app?
Dit heeft er niks mee te maken. Veel LCD's waren locked op 60Hz en gaven altijd judder bij 24/50Hz content. Moderne OLED TV's kunnen allemaal native 24Hz door het panel op 120Hz te zetten. Bij projectoren zie je hetzelfde: ik heb 2 DLP projectoren die native 24Hz doen terwijl veel mainstream modellen locked op 60Hz zijn en zonder vertragende processing geen behoorlijke 24/50Hz weergave kunnen bieden.Faust schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:43:
Ik ben bang dat het niets met de framerate instelling van de Mac te maken heeft, dit heeft puur ermee te maken dat je op je televisie gewend bent aan motion smoothing/frame interpolation. Ik gok dat je een OLED hebt, die kunnen niet zonder motion smoothing maar dat is een andere discussie
dat klopt, mijn lg 27up850 staat ook vast op 60hz en ziet er te schokkerig uit met films. de vraag is wat de xdr op de mbp kan op dit vlak: automatisch matchen vd framerate vd bron? of anders ergens via een optie (ik vind deze nergens) zien wat de framerate is vd bron en handmatig settings matchen?
Heb via de appstore geinstalleerd maar geen verschil. moet er wel bij zeggen dat ik niet eerst de oude heb verwijderd.m_a_rnix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Probeer het dan eens met de versie uit de App store. Dat maakte bij mij heel veel uit. Ben overigens wel benieuwd hoe het zit. Misschien dat iemand kan zien wat voor netwerkverkeer ze allemaal doen?
Ik ben zelf nog geen enkele video tegengekomen welke niet in HDR afspeelde. Zowel films en series werken perfect in HDR, mits de film of serie HDR heeft natuurlijk, maar dat zie je aan het Dolby Vision of HDR logo.BruceLee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:02:
er zijn amper video spelers die films afspelen in HDR
edit: Youtube ook overigens; hier werkt HDR ook gewoon
[ Voor 3% gewijzigd door Faust op 11-02-2022 07:50 ]
Dat zou ik wel doen. Hoe weet je nu welke versie je opstart?matty___ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:42:
[...]
Heb via de appstore geinstalleerd maar geen verschil. moet er wel bij zeggen dat ik niet eerst de oude heb verwijderd.
Ik heb een nieuwe videospeler gevonden movist pro.
Die speelt ook prima gedownloade films in hdr. Verder doet geen een videospeler dat behalve infuse en movist pro. De rest tone mapped maar wat.
Alleen t voordeel is dat hij niet microfreezed. En het is een eenmalige aankoop van 9euro ipv 9 euro per jaar
Die speelt ook prima gedownloade films in hdr. Verder doet geen een videospeler dat behalve infuse en movist pro. De rest tone mapped maar wat.
Alleen t voordeel is dat hij niet microfreezed. En het is een eenmalige aankoop van 9euro ipv 9 euro per jaar
[ Voor 52% gewijzigd door BruceLee op 11-02-2022 11:06 ]
Apple TV applicatie speelt ook alle gedownloade films perfect af in HDRBruceLee schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:54:
Ik heb een nieuwe videospeler gevonden movist pro.
Dat is interessant ik heb die app nu open maar er inslepen doet niks en import doet ook niks geen iedee hoe ik hem daar moet openen het lijkt er meer op dat hij niks kan met mkv x265 HDR films
[ Voor 18% gewijzigd door BruceLee op 11-02-2022 11:36 ]
Sorry ik dacht dat je met gedownloade films bedoelde films die je gedownload had als in: klik in de Apple TV app op “download”. Ik had het speciaal voor je getest met Zack Snyder Justice League; die had ik in de app gedownload en ook na het afspelen daarvan met speciaal WiFi uit om uit te sluiten dat het gestreamed werd, was het gewoon in HDR (getest met Flash scènes)
Het gaat natuurlijk over je eigen legale thuiskopie van je eigen Blu-ray Discs
zeg dat dan gewoon lol.
Kan het programma waarmee je de legale thuiskopie zelf maakt niet gewoon de video in HDR afspelen? Dat zou ik verwachten althans
Het gaat natuurlijk over je eigen legale thuiskopie van je eigen Blu-ray Discs
Kan het programma waarmee je de legale thuiskopie zelf maakt niet gewoon de video in HDR afspelen? Dat zou ik verwachten althans
[ Voor 24% gewijzigd door Faust op 11-02-2022 11:45 ]
Ook hdr met streamen (ipv downloaden) van films die je hebt gekocht in de apple tv app op de mbp?
Ik zie in de activity manager dat het de Apple versie is en de path is toch altijd /Applications/Microsoft Word.appm_a_rnix schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Dat zou ik wel doen. Hoe weet je nu welke versie je opstart?
als toevoeging: sleep dat naar je dock en je kunt altijd die versie starten. Spotlight 'leert' welke versie je wilt hebben maar mogelijk werkt dat pas na een paar keer de versie die je wilt handmatig openen.matty___ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:33:
[...]
Ik zie in de activity manager dat het de Apple versie is en de path is toch altijd /Applications/Microsoft Word.app
Beter is om de slechte versie te verwijderen, IMO.
Movist pro werkt flawless voor mijn 16 inch m1 pro. Infuse heb om de paar minuten een stutter freeze in het beeld wat irritant is ze werken er aan. Maar voor nu dus dit programma. Is er al een goede torrent client waar iemand hier ervaring mee heeft voor apple silicon. Deluge werkt hiet meer in macos beta 12.3b2 gebruik nu qtorrent
Volgens https://isapplesiliconready.com is Transmission (nightly build) M1 ready.BruceLee schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:44:
Is er al een goede torrent client waar iemand hier ervaring mee heeft voor apple silicon. Deluge werkt hiet meer in macos beta 12.3b2 gebruik nu qtorrent
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
aria2 zou het ook moeten doen
Vaag probleem met mn MBP M1 pro (Monterey): de audio van mn Bose bluetooth headset verandert na een minuut in robotgeluid.. ben niet meer te verstaan en hoor anderen ook slecht.
Boel al eens opnieuw gestart en gekoppeld maar probleem blijft. Heel irritant..
Enig idee wat ik nog kan proberen?
Dat klinkt haast als een heel slecht signaal. Heb je dit probleem ook zonder headset? (Uitsluiten WiFi).CyBeRSPiN schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:37:
Vaag probleem met mn MBP M1 pro (Monterey): de audio van mn Bose bluetooth headset verandert na een minuut in robotgeluid.. ben niet meer te verstaan en hoor anderen ook slecht.
Heb je dit probleem met je Headset ook op andere devices? (Uitsluiten brakke bluetooth signaal)
Nee met dezelfde headset op mijn MBP 2017 nooit dit issue gehad. Die gebruikte ik tot vrijdag als mn vaste laptop.Tux3.14 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:04:
[...]
Dat klinkt haast als een heel slecht signaal. Heb je dit probleem ook zonder headset? (Uitsluiten WiFi).
Heb je dit probleem met je Headset ook op andere devices? (Uitsluiten brakke bluetooth signaal)
Dus het is of Monterey (zat op Big Sur met mn oude) of iets wat met de M1 te maken heeft, of beide..
Op Reddit ook een aantal gevonden met exact dit probleem, helaas geen oplossing: https://www.reddit.com/r/...oth_issues_on_m1_macbook/
Als ik gewoon de ingebouwde mic en audio gebruikt is er niks aan de hand. Laptop zit via ingebouwde dock van mn monitor op bekabeld netwerk.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-02-2022 22:24 ]
En als je ‘m weer verbind met je MBP 2017, komt het probleem dan terug?CyBeRSPiN schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:23:
[...]
Nee met dezelfde headset op mijn MBP 2017 nooit dit issue gehad. Die gebruikte ik tot vrijdag als mn vaste laptop.
Dus het is of Monterey (zat op Big Sur met mn oude) of iets wat met de M1 te maken heeft, of beide..
Op Reddit ook een aantal gevonden met exact dit probleem, helaas geen oplossing: https://www.reddit.com/r/...oth_issues_on_m1_macbook/
Dat zal ik nog eens testen, maar mn headset doet het al jaren prima met allerlei apparaten.Tux3.14 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:24:
[...]
En als je ‘m weer verbind met je MBP 2017, komt het probleem dan terug?
Heel vreemd, ik heb gigabit internet en een asus RT-AX86U router. Mijn iphone (13 pro) haalt netjes 860 mbit over wifi 6.
Mijn macbook pro max 16 inch 2021 haalt maar met moeite 450. Heel soms 750. Ik heb alleen wifi 6 ax, hoog kanaal.
Kan ik nog iets doen? Snap niet waarom mijn iphone gewoon max haalt zo'n beetje.
update: ik zie nu dat mijn ipad pro 2020 ook maar 450mbit haalt. Kan dat iets met 3x3 of 2x2 banden te maken hebben?
Mijn macbook pro max 16 inch 2021 haalt maar met moeite 450. Heel soms 750. Ik heb alleen wifi 6 ax, hoog kanaal.
Kan ik nog iets doen? Snap niet waarom mijn iphone gewoon max haalt zo'n beetje.
update: ik zie nu dat mijn ipad pro 2020 ook maar 450mbit haalt. Kan dat iets met 3x3 of 2x2 banden te maken hebben?
[ Voor 17% gewijzigd door TweakerVincent op 20-02-2022 00:15 ]
Lijkt me eerder iets met je router; als je met Option op het wifi icoon klikt dan krijg je Tx Rate te zien.TweakerVincent schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:34:
Heel vreemd, ik heb gigabit internet en een asus RT-AX86U router. Mijn iphone (13 pro) haalt netjes 860 mbit over wifi 6.
Je kunt ook zonder je router, dus router gewoon even uit en dan via airdrop iets van paar GB sturen; als je ziet dat dit sneller is dan je router dan weet je dat het probleem niet in de wifi chip of antennes van je Mac zit
Tx is 1200. Maar het is toch logisch dat router ok is? Iphone haalt 850+Faust schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:05:
[...]
Lijkt me eerder iets met je router; als je met Option op het wifi icoon klikt dan krijg je Tx Rate te zien.
Je kunt ook zonder je router, dus router gewoon even uit en dan via airdrop iets van paar GB sturen; als je ziet dat dit sneller is dan je router dan weet je dat het probleem niet in de wifi chip of antennes van je Mac zit
Ik vermoed mss een setting die de macbook prp max niet aan kan
Hier toch regelmatig issues met m'n scherm via DisplayPort na een sleep. Met of zonder dock ertussen, maakt niet uit. Als het een korte sleep is dan komt het altijd wel goed en heb ik beeld. Na een lange sleep lijkt het alsof de hele M1 DP interface ontregeld is geraakt. Het scherm flikkert en dat komt niet meer goed tot een koude herstart van het systeem. Ook kabels loshalen en weer aansluiten helpt niet.
Hier iemand die al tijden kijkt naar de aanschaf van een Macbook. Paar jaar geleden de 12” gehad, maar na een paar maanden bezit weer weg gedaan. Reden: kon niet echt wennen aan MacOS en ik vond het maar een saai OS. Toch kijk ik er elke keer weer opnieuw naar en wil ik het toch een kans geven. Via Apple kan je immers 14 dagen proberen. Echter volg ik de video’s van Fstoppers (die ik via dit forum gevonden heb) en hij heeft ook een hoop irritaties die ik ook zou kunnen ervaren. Bovendien lees ik hier ook een hoop issues. Dus ik twijfel erg op het moment, maar de 14” MB Pro 2021 trekt me enorm.
Ter info:
Ik ben Windows gebruiker vanaf 3.1 en heb nooit wat anders gehad. Ik heb wel alle mogelijke Apple mobile devices, zoals Mini 13, AW7 cel, iPad Pro 12,9” 2021 met pencil etc, dus behoorlijk vertegenwoordigd. Super tevreden daarover, maar toch de honger naar een Macbook voor erbij. Ik ga hem vnl. gebruiken voor consumeren. Ik zou ook de Air kunnen nemen, maar die vind ik er gedateerd uitzien en ik wil gewoon het beste. Maarja is het allemaal wel nodig om toe te geven aan de hongerigheid naar het bezitten van een MB Pro?
Ik ga nog even paar dagen inlezen en dan ga ik een beslissing nemen, maar er zijn meer mensen zoals mij heb ik ondertussen al kunnen ontdekken op internet. Blijkbaar is die MB Pro 2021 een schot in de roos.
Ter info:
Ik ben Windows gebruiker vanaf 3.1 en heb nooit wat anders gehad. Ik heb wel alle mogelijke Apple mobile devices, zoals Mini 13, AW7 cel, iPad Pro 12,9” 2021 met pencil etc, dus behoorlijk vertegenwoordigd. Super tevreden daarover, maar toch de honger naar een Macbook voor erbij. Ik ga hem vnl. gebruiken voor consumeren. Ik zou ook de Air kunnen nemen, maar die vind ik er gedateerd uitzien en ik wil gewoon het beste. Maarja is het allemaal wel nodig om toe te geven aan de hongerigheid naar het bezitten van een MB Pro?
Ik ga nog even paar dagen inlezen en dan ga ik een beslissing nemen, maar er zijn meer mensen zoals mij heb ik ondertussen al kunnen ontdekken op internet. Blijkbaar is die MB Pro 2021 een schot in de roos.
I don't have dreams, I have goals!!
Waar kon je niet aan wennen en wat vind je saai?Redondo1982 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:13:
Paar jaar geleden de 12” gehad, maar na een paar maanden bezit weer weg gedaan. Reden: kon niet echt wennen aan MacOS en ik vond het maar een saai OS.
Wat miste je t.o.v. Windows?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik gebruik geen DisplayPort en heb die problemen ook niet. Ik gebruik een USB-C monitor (AOC U32U1) en een monitor van Dell via HDMI naar Thunderbolt. Aangesloten via een Multi Adapter van Apple zelf. Dit alles met een Razer Dock 4. Ik lees wel vaker problemen over DisplayPort. Misschien dat eens proberen?Exirion schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:02:
Hier toch regelmatig issues met m'n scherm via DisplayPort na een sleep. Met of zonder dock ertussen, maakt niet uit. Als het een korte sleep is dan komt het altijd wel goed en heb ik beeld. Na een lange sleep lijkt het alsof de hele M1 DP interface ontregeld is geraakt. Het scherm flikkert en dat komt niet meer goed tot een koude herstart van het systeem. Ook kabels loshalen en weer aansluiten helpt niet.
Zo’n OS dat je niet ieder weekend opnieuw hoeft te installeren is niet spannend, natuurlijk.Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:16:
[...]
Waar kon je niet aan wennen en wat vind je saai?
MacOS ziet er vooral grijs uit en heeft bijvoorbeeld geen transparante Finder. Al zou het me niets verbazen als je met een tool dat ook al kan veranderen. Wat mij betreft zijn de mogelijkheden van macOS eindeloos, als je maar een beetje durft te tweaken. Mijn eerste Mac OS X install was een Hackintosh met Snow Leopard. Sindsdien heb ik nooit meer Windows geïnstalleerd.
[ Voor 35% gewijzigd door Dennisweb op 22-02-2022 00:38 ]
Met HDMI haalt het scherm maar 85Hz, met DisplayPort 144Hz. Het moet gewoon werken maar het is bekend dat de M1’s issues heeft op dit punt.
Dat is bij de normale M1 inderdaad een probleem. Vooral als je scaling gebruikt krijg je die problemen. Volgens mij hebben veel M1 apparaten last van problemen. Mijn Mac Mini M1 vertoonde ook al regelmatig kuren.Exirion schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:37:
Met HDMI haalt het scherm maar 85Hz, met DisplayPort 144Hz. Het moet gewoon werken maar het is bekend dat de M1’s issues heeft op dit punt.
Gebruik nu dagelijks de M1 Max hybride (overdag aan de dock, ‘s avonds op schoot, batterij opladen tot 80% met Al Dente). Nooit problemen mee en maar 33 laadcycli sinds november 2021.
Ik zou even wachten voordat je een dure Pro 2021 model gaat aanschaffen. Over drie 3 weken staat er een keynote gepland (gerucht) en worden er mogelijk al M2 modellen aangekondigd. Wellicht dat daar iets tussen zit, aangezien je hem alleen voor consumeren gaat gebruiken.Redondo1982 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:13:
Maarja is het allemaal wel nodig om toe te geven aan de hongerigheid naar het bezitten van een MB Pro?![]()
hi!
Klinkt gek, maar bij Windows heb je altijd wel wat te doen óf weer wat uit te zoeken. Soms verkeerde dingen en soms goede dingen. Heb de Macbook 12" ook niet lang gehad dus echt langdurig getest is het niet geweest. Ik gebruikte de Macbook 12" ook naast mijn bestaande Windows omgeving en zat ik nog zakelijk in een papieren omgeving. Het jaar daarna ben ik volledig zakelijk digitaal gegaan. Ik gebruik per jaar alleen nog een papiertje als iemand anders wat moet printen, dus ik denk dat ik de Macbook ook meer zal gaan waarderen nu.Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:16:
[...]
Waar kon je niet aan wennen en wat vind je saai?
Als je al jaren een Windows gebruiker bent dan moet je wel wennen aan het gebruik van een muis en/of het toetsenbord en de combinatie. Het OS is ook totaal anders in gebruik. Dat is ook helemaal niet erg, maar ik was er best snel klaar mee. Alleen ik ben zo verliefd op de mobile devices van Apple dat ik het toch weer een kans wil geven, zeker mbt de integratie.
Ja, had het gezien en volg het ook allemaal. Wat er aangekondigd gaat worden (volgens de geruchten) is een budget model 13" in de huidige opzet van dat model. Ik vind het nieuwe model met weinig randen en het MiniLED display gewoon geweldig en dat krijgt ie dus niet. Ook geen ProMotion e.d. Overigens is geld geen issue, maar ik ben niet iemand die iets koopt en er niet over nadenkt. Dus ik smijt het niet over de balk zeg maar. Dat wordt nog weleens verkeerd begrepen als geld geen probleem is.MysticX schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 02:25:
[...]
Ik zou even wachten voordat je een dure Pro 2021 model gaat aanschaffen. Over drie 3 weken staat er een keynote gepland (gerucht) en worden er mogelijk al M2 modellen aangekondigd. Wellicht dat daar iets tussen zit, aangezien je hem alleen voor consumeren gaat gebruiken.
Ik verwacht niet zo snel een verkrijgbaar nieuw model, want de huidige modellen zijn amper aan te slepen. Ik heb de 64GB uitvoeringen uberhaupt nog nergens leverbaar gezien, en bij Apple zelf met wachttijden van 2 a 3 maanden. Denk dat nieuwe Macbooks nog tot het najaar gaan duren en ze mogen eerst wel eens met een nieuwe Mac Pro komen.MysticX schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 02:25:
Ik zou even wachten voordat je een dure Pro 2021 model gaat aanschaffen. Over drie 3 weken staat er een keynote gepland (gerucht) en worden er mogelijk al M2 modellen aangekondigd. Wellicht dat daar iets tussen zit, aangezien je hem alleen voor consumeren gaat gebruiken.
De M1 is inmiddels anderhalf jaar oud. Grote kans dat deze dus een M2 gaat krijgen die misschien in single core taken ietsjes sneller is dan M1Pro /Max maar met multi core activiteiten echt niet in de buurt komen van de M1Pro/Max. De Pros gaan zeker weten nog niet opgevolgd worden... veelte snel.
Hier en daar al tijden geleden naar buiten gekomen dat Apple naar een 18 maanden update wilt qua CPUs. ipv jaarlijks zoals bij iPhones.
Grote vraag is nu meer, alleen een air variant of basis MacBookPro (oude design)?
Hier en daar al tijden geleden naar buiten gekomen dat Apple naar een 18 maanden update wilt qua CPUs. ipv jaarlijks zoals bij iPhones.
Grote vraag is nu meer, alleen een air variant of basis MacBookPro (oude design)?
Ik teken nergens meer voor
Dat snap ik natuurlijk wel dat geld geen probleem is, het is meer van dat je even kan afwachten wat Apple gaat aankondigen. Bovendien als je hem gaat gebruiken voor het consumeren neem ik aan dat je liever een model hebt die langer op een accu meegaat dan de kracht van de M1 Pro. Ik denk dat de M2 energiezuiniger zal zijn, maar idd als deze in de huidige opzet zal worden uitgebracht dan word ik daar ook niet echt warm van.Redondo1982 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:47:
[...]
Ja, had het gezien en volg het ook allemaal. Wat er aangekondigd gaat worden (volgens de geruchten) is een budget model 13" in de huidige opzet van dat model. Ik vind het nieuwe model met weinig randen en het MiniLED display gewoon geweldig en dat krijgt ie dus niet. Ook geen ProMotion e.d. Overigens is geld geen issue, maar ik ben niet iemand die iets koopt en er niet over nadenkt. Dus ik smijt het niet over de balk zeg maar. Dat wordt nog weleens verkeerd begrepen als geld geen probleem is.
De 64GB uitvoeringen zijn ook standaard nergens leverbaar, deze moet je als CTO bestellen bij Apple of een reseller die dat aanbiedt. Alleen de standaard configs worden geleverd.Exirion schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Ik verwacht niet zo snel een verkrijgbaar nieuw model, want de huidige modellen zijn amper aan te slepen. Ik heb de 64GB uitvoeringen uberhaupt nog nergens leverbaar gezien, en bij Apple zelf met wachttijden van 2 a 3 maanden. Denk dat nieuwe Macbooks nog tot het najaar gaan duren en ze mogen eerst wel eens met een nieuwe Mac Pro komen.
hi!
Nope, zowel Amac als Coolblue heeft ze als standaard leverbare items op de site staan. Sterker nog, Coolblue heeft momenteel voorraad van een 64GB 1TB model. Ik was in de markt voor een 64GB 2TB model maar heb uiteindelijk maar voor 32GB gekozen. Bij Apple mag je tot midden/eind april wachten als je nu bestelt.MysticX schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:16:
De 64GB uitvoeringen zijn ook standaard nergens leverbaar, deze moet je als CTO bestellen bij Apple of een reseller die dat aanbiedt. Alleen de standaard configs worden geleverd.
Dat zijn gewoon CTO modellen, heb je niet bij Coolblue / Amac nagevraagd wanneer en of je zo'n model kon bestellen en wat de levertijd dan zou zijn?Exirion schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:09:
[...]
Nope, zowel Amac als Coolblue heeft ze als standaard leverbare items op de site staan. Sterker nog, Coolblue heeft momenteel voorraad van een 64GB 1TB model. Ik was in de markt voor een 64GB 2TB model maar heb uiteindelijk maar voor 32GB gekozen. Bij Apple mag je tot midden/eind april wachten als je nu bestelt.
hi!
Ik heb dit ook een lange tijd gehad. Uiteindelijk kwam het wel een keer vanzelf.ATY77 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:26:
Sinds enkele weken in het bezit van de 14" versie. Nu valt mij op dat bij 'Over deze mac' het scherm 'Ondersteuning' leeg is. Kom er maar niet achter wat de oorzaak hiervan is, wie weet waardoor dit kan komen?
[Afbeelding]
Niet al te druk om maken, als je via https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/ kijkt zal je gewoon zien dat hij geactiveerd is en de garantie etc loopt.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Inmiddels besloten de Macbook weer een kans te geven ondanks ik Windows minded ben. Nu alleen krijg ik het volgende issue: 14” of 16”. Ga even kijken in de winkel zou je zeggen en dat zou ik vandaag ook gaan doen, maar na zelftest dus Covid te pakken.
Ik ga hem het meest gebruiken op een mobiele manier dus op m’n schoot en aan de keukentafel onder het genot van…
Wat zouden jullie me dan aanraden? Zeker met het oog op de schoot. Ondertussen maar beetje inlezen over MacOS.
Ik ga hem het meest gebruiken op een mobiele manier dus op m’n schoot en aan de keukentafel onder het genot van…
Wat zouden jullie me dan aanraden? Zeker met het oog op de schoot. Ondertussen maar beetje inlezen over MacOS.
Ik heb de MacBook Air en nu ook de MBP 16”. Ik moet zeggen dat die laatste me het beste bevalt op schoot omdat die niet heel de tijd van je benen af glijdt of er tussendoor.Redondo1982 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:31:
Inmiddels besloten de Macbook weer een kans te geven ondanks ik Windows minded ben. Nu alleen krijg ik het volgende issue: 14” of 16”. Ga even kijken in de winkel zou je zeggen en dat zou ik vandaag ook gaan doen, maar na zelftest dus Covid te pakken.
Dat blijft toch vooral persoonlijk. De huidige generatie MBP is wat groter en zwaarder dan de vorige, maar de vorige was weer relatief slank vergeleken met de gemiddelde windows laptop. Volgens mij kun je een 16" prima op schoot gebruiken, maar zelf gebruik ik voor het lichte werk een Air, de 16" is alleen als desktop-vervanger en voor elders werken in gebruik. Jouw afweging lijkt me vooral een keuze tussen een groter scherm of een kleinere / lichtere machine en ik weet niet hoe gespierd je bovenbenen zijnRedondo1982 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:31:
Één groot voordeel voor je gewenste gebruik, ze zijn allemaal nauwelijks heet te krijgen
Edit: zie je wel, twee posts en twee tegenovergestelde ervaringen
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik heb de 14" en gebruik 'm iedere dag op mijn schoot. Nergens last van gehad en het formaat is naar mijn mening ideaal (niet te klein en niet te groot).Redondo1982 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:31:
My two cents.Redondo1982 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:31:
Ik heb een MBA gehad echter begon me te ergeren aan het kleinere beeldscherm, misschien omdat je er eigen aan wordt en steeds meer op wil doen ... Nu heb ik de MBP 16", een lekker groot beeldscherm. De grotere afmetingen waren even wennen maar na enkele weken weet je niet anders meer. Hij is wel groter en zwaarder maar als je er even op gewerkt hebt valt dat wel mee in het dagelijkse gebruik.
Ook op schoot is hij prima te gebruiken en hij wordt inderdaad helemaal niet warm.
De vraag blijft altijd "wat is voor jouw computer gebruik belangrijk en hoe mobiel wil je zijn". De 14" MBP is een mooie tussenmaat. Echter gezien het grote prijsverschil met een MBA denk ik dat ik voor de MBA zou gaan als ik een kleinere laptop zou willen hebben.
Heb de 16 inch!😍
OMG hij is awsome maar fbrieksherstel kan ik niet vinden in de handleiding? Of kijk ik niet goed?
OMG hij is awsome maar fbrieksherstel kan ik niet vinden in de handleiding? Of kijk ik niet goed?
Heeft die van mij ook heel apart:)ATY77 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:26:
Sinds enkele weken in het bezit van de 14" versie. Nu valt mij op dat bij 'Over deze mac' het scherm 'Ondersteuning' leeg is. Kom er maar niet achter wat de oorzaak hiervan is, wie weet waardoor dit kan komen?
[Afbeelding]
Dank allen voor de input! Zodra ik weer naar buiten mag, ga ik even testen in de store.
Ik sta op het punt om een 16 inch macbook te kopen (m1 pro, 10 core). Enige wat ik nog wil doen is het apple event van volgende week afwachten. Ik ga er vanuit dat er niets bijzonders gepresenteerd wordt. Maar wil toch even wachten of er een update van de nieuwe macbook komt (16 inch) of wellicht toch nog een imac pro de revue passeert.
Maakt het iets uit waar je een macbook koopt? Via de apple website zijn de levertijden al snel enkele weken, terwijl je hem bij coolblue of bol direct geleverd kan krijgen.
Nadeel is dat ik eigenlijk een international toetsenbord wil (met de tilde knop naast de 1). Maar volgens mij kan dat enkel via apple zelf.
Maakt het iets uit waar je een macbook koopt? Via de apple website zijn de levertijden al snel enkele weken, terwijl je hem bij coolblue of bol direct geleverd kan krijgen.
Nadeel is dat ik eigenlijk een international toetsenbord wil (met de tilde knop naast de 1). Maar volgens mij kan dat enkel via apple zelf.
Er komt geen nieuwe Macbook Pro 16"; deze is er ook net. Er komt naar alle waarschijnlijkheid een derde bij, namelijk de 13". Volgens geruchten wordt deze met dikke-randen-scherm en zonder MiniLED geleverd. Het wordt echt een instapversie voor mensen die de 14" en 16" te duur vinden óf niet nodig hebben.Dacide schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:39:
Ik sta op het punt om een 16 inch macbook te kopen (m1 pro, 10 core). Enige wat ik nog wil doen is het apple event van volgende week afwachten. Ik ga er vanuit dat er niets bijzonders gepresenteerd wordt. Maar wil toch even wachten of er een update van de nieuwe macbook komt (16 inch) of wellicht toch nog een imac pro de revue passeert.
Dat had ik ook al gelezen. Maar je weet maar nooit of apple toch nog iets uit de hoge hoed tovert.
Maar het gaat me vooral om de imac pro.... Kleine kans dat ie komt (waarschijnlijk pas in de zomer). Maar mocht deze toch komen, dan ben ik benieuwd naar de specs en prijzen.
Idem voor de mac mini... Als de m1 pro/max versie erg competitief is qua prijzen, dan neem ik die ook nog wel in overweging.
Maar het gaat me vooral om de imac pro.... Kleine kans dat ie komt (waarschijnlijk pas in de zomer). Maar mocht deze toch komen, dan ben ik benieuwd naar de specs en prijzen.
Idem voor de mac mini... Als de m1 pro/max versie erg competitief is qua prijzen, dan neem ik die ook nog wel in overweging.
Zou niet des Apple zijn, maar dan inderdaad even afwachten.Dacide schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:48:
Dat had ik ook al gelezen. Maar je weet maar nooit of apple toch nog iets uit de hoge hoed tovert.
Ik kom het vaker tegen, maar ik zou dat toch bijzonder vinden. Bij de transitie was het logisch om een M1 in de oude behuizing te stoppen om een model boven de Air te kunnen plaatsen, maar een nieuwe 13" MBP zonder Pro/Max chips, MiniLED en de rest zou veel dichter bij een M2 Air dan bij de huidige Pro lijn staan. Misschien dat ze hiervoor de 'MacBook' naam weer van stal halen, maar ik vraag me überhaupt af wat de meerwaarde van een 'uitgeklede' 13" MB(P) nog zou zijn tegenover de MBA.Redondo1982 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:45:
[...]
Er komt geen nieuwe Macbook Pro 16"; deze is er ook net. Er komt naar alle waarschijnlijkheid een derde bij, namelijk de 13". Volgens geruchten wordt deze met dikke-randen-scherm en zonder MiniLED geleverd. Het wordt echt een instapversie voor mensen die de 14" en 16" te duur vinden óf niet nodig hebben.
Dat vond ik al bij de vorige M1 pro (nov 2020). Een air met een ventilator. Of misschien is de air dan wel een stille stofvrije pro. Wat mij betreft zouden ze beter de 13" pro gelijk trekken met de 14", ook qua data dat het op de markt verschijnt. Zeg maar voor mensen die de hardware van de 14" willen maar dan compacter (aangenomen dat het past). En als ze dan bezig zijn een air maken met een groter scherm voor mensen die een groot scherm willen, maar niet gelijk 2000 euro willen neerleggen voor hardware die ze niet perse nodig hebben.Hertog schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Ik kom het vaker tegen, maar ik zou dat toch bijzonder vinden. Bij de transitie was het logisch om een M1 in de oude behuizing te stoppen om een model boven de Air te kunnen plaatsen, maar een nieuwe 13" MBP zonder Pro/Max chips, MiniLED en de rest zou veel dichter bij een M2 Air dan bij de huidige Pro lijn staan. Misschien dat ze hiervoor de 'MacBook' naam weer van stal halen, maar ik vraag me überhaupt af wat de meerwaarde van een 'uitgeklede' 13" MB(P) nog zou zijn tegenover de MBA.
Er is gewoon een groot gat tussen de Air en de Pro als je de 13" weg zou laten dus het is best logisch dat zij deze opnieuw uitbrengen die weer wat meer bij de tijd is. Als er straks een nieuwe Air komt dan is de hele line-up weer op volle kracht.
Ik verwacht overigens best veel van de nieuwe Air. Huidige Air is al erg compleet en eigenlijk een no-brainer als je Apple wilt en hem vnl. gebruikt om te consumeren en wat werkzaamheden. Instapmodel kan je onder de 1k kopen.
Ik verwacht overigens best veel van de nieuwe Air. Huidige Air is al erg compleet en eigenlijk een no-brainer als je Apple wilt en hem vnl. gebruikt om te consumeren en wat werkzaamheden. Instapmodel kan je onder de 1k kopen.
Ik heb al jaren een Henge / Brydge dock / vertical stand en vroeg me af of iemand een vergelijkbaar product kende voor de 14" Macbook Pro.
Dus een docking station waar je hem dichtgeklapt in kan klikken zodat ik niet elke keer wat kabeltjes et hoef aan te sluiten als ik aan mijn bureau werk.
Dus een docking station waar je hem dichtgeklapt in kan klikken zodat ik niet elke keer wat kabeltjes et hoef aan te sluiten als ik aan mijn bureau werk.

[ Voor 18% gewijzigd door ZpAz op 03-03-2022 13:54 ]
Ik ben net aan het overstappen van een Dell naar een MBP 16”. Thuis heb ik een 34” Samsung LS34J550WQU widescreen en 19” Dell FHD scherm staan.
Beide schermen zijn met de Dell gewoon goed scherp. Echter met de MBP zijn de letters (en het beeld) in het algemeen minder scherp dan met de Dell. Ik ga me hieraan storen, dus ben ik van plan m’n monitoren te vervangen. Heb wat ervaringen gegoogled en hier opgezocht. Ik vermoed dat de MBP sommige resoluties niet goed ondersteund zoals FHD of 3440x1440. Of ligt het toch aan de kabel (heb nu HDMI en Displayport via D6000 docking geprobeerd)?
Op kantoor heb ik een Dell U3219Q monitor en daar is de externe monitor gewoon erg geweldig.
Zit ik goed als ik een standaard 4K (3840 x 2160) monitor aanschaf? Of moet ik naar specifieke modellen kijken?
Beide schermen zijn met de Dell gewoon goed scherp. Echter met de MBP zijn de letters (en het beeld) in het algemeen minder scherp dan met de Dell. Ik ga me hieraan storen, dus ben ik van plan m’n monitoren te vervangen. Heb wat ervaringen gegoogled en hier opgezocht. Ik vermoed dat de MBP sommige resoluties niet goed ondersteund zoals FHD of 3440x1440. Of ligt het toch aan de kabel (heb nu HDMI en Displayport via D6000 docking geprobeerd)?
Op kantoor heb ik een Dell U3219Q monitor en daar is de externe monitor gewoon erg geweldig.
Zit ik goed als ik een standaard 4K (3840 x 2160) monitor aanschaf? Of moet ik naar specifieke modellen kijken?
[ Voor 6% gewijzigd door twkr18526 op 03-03-2022 14:00 . Reden: Type monitor toegevoegd ]
Hi,
Na 10 jaar weer eens een macbook (14 inch base model) gekocht. Het was tijd voor een nieuwe laptop en de mediamarkt had ze in de aanbieding.
Wel weer even wennen. Maar wel een vraag die ik niet zo 123 het antwoord op kan vinden.
Ik heb hier voor mijn werk laptop een Lenovo USB-C dock (Thinkpad Hybrid USB-C). Nu werkt via USB-C de power delivery, alle USB, LAN etc prima! Maar beeld komt er niet uit (zowel via HDMI en DP). Het betreft een 4K60 en een 1440p60 scherm.
Moet ik hiervoor een apart dock kopen (TB4) of doe ik simpelweg wat fout?
Hoop dat de experts hier een antwoord op hebben.
Na 10 jaar weer eens een macbook (14 inch base model) gekocht. Het was tijd voor een nieuwe laptop en de mediamarkt had ze in de aanbieding.
Wel weer even wennen. Maar wel een vraag die ik niet zo 123 het antwoord op kan vinden.
Ik heb hier voor mijn werk laptop een Lenovo USB-C dock (Thinkpad Hybrid USB-C). Nu werkt via USB-C de power delivery, alle USB, LAN etc prima! Maar beeld komt er niet uit (zowel via HDMI en DP). Het betreft een 4K60 en een 1440p60 scherm.
Moet ik hiervoor een apart dock kopen (TB4) of doe ik simpelweg wat fout?
Hoop dat de experts hier een antwoord op hebben.
Make Tweakers Great Again
@Hemingr Dat probleem heb ik ook met mijn Dell dock. Daar komt het omdat die geen Thunderbolt over USB-C ondersteunt.
Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9